abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201608656
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 16:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het kan zijn dat ik het fout heb maar volgens mij was de kredietcrisis vooral overgewaaid en kregen we de complimenten van de Amerikanen er bij.
Het is in de VS begonnen, maar hier hadden we hetzelfde probleem met de 125% tophypotheken om de nieuwe auto mee te financieren. Wij hadden het redelijk voor elkaar doordat er goede sociale zekerheid is en het aantal wanbetalers meeviel, gecombineerd met prijsdalingen die voor het grootste deel van de mensen nog net te verwerken was. Vooral dat tweede kan een volgende keer weleens een probleem worden.
quote:
Als de consumptieve kredieten een aflossing kennen, zie ik het probleem niet.
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 13:10 schreef Schuifpui het volgende:

Ik blijk dus zomaar bijna 200k op te kunnen nemen als consumptiefkrediet met het huis als onderpand. Het kan ook nog eens aflossingsvrij.
Zie ook de link waarin voorwaarden van verschillende banken staan. Het is bijna overal aflossingsvrij mogelijk op enkele uitzonderingen na.

Maar als jij het probleem niet ziet, prima hoor.

Overigens is het probleem van starters die nu hun eerste huis voor 4-5 ton kopen net zo groot, daar heb ik wel enigszins medelijden mee. Groot deel van de relaties strandt, mensen verliezen hun baan, etc. Dan maar hopen dat er geen 30% woningwaarde is verdampt als het zo ver komt.
pi_201608705
Ik reageer even op je eerste alinea: prijsdalingen zijn zelden een probleem als je er blijft wonen. Die 125% was volgens mij toen niet perse met een auto maar wel met kosten koper.
pi_201609695
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 20:01 schreef investeerdertje het volgende:
Ik reageer even op je eerste alinea: prijsdalingen zijn zelden een probleem als je er blijft wonen. Die 125% was volgens mij toen niet perse met een auto maar wel met kosten koper.
Probleem met een crisis is natuurlijk wel dat mensen hun baan verliezen en dan wellicht gedwongen moeten verkopen. Met een dalende huizenprijs in zo'n crisis in combinatie met nu extra consumptief lenen kom je al snel onder water te staan. Zeker met de huidige huizenprijzen zou dat weleens hard kunnen gaan wanneer er een crisis komt.
pi_201609777
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:15 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Probleem met een crisis is natuurlijk wel dat mensen hun baan verliezen en dan wellicht gedwongen moeten verkopen. Met een dalende huizenprijs in zo'n crisis in combinatie met nu extra consumptief lenen kom je al snel onder water te staan. Zeker met de huidige huizenprijzen zou dat weleens hard kunnen gaan wanneer er een crisis komt.
Quote me when I am wrong, maar die echte crisis geloof ik niet zo in. Immers rente is al nagenoeg nul, niemand kan iets doen om de economie vlot te trekken dus de overheid zal er eerder geld in pompen dan het laten vallen. Mja, kan het fout hebben.
pi_201609812
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Quote me when I am wrong, maar die echte crisis geloof ik niet zo in. Immers rente is al nagenoeg nul, niemand kan iets doen om de economie vlot te trekken dus de overheid zal er eerder geld in pompen dan het laten vallen. Mja, kan het fout hebben.
Vroeg of laat: er komt altijd weer een nieuwe crisis. De vraag is niet of die komt, maar wanneer.
pi_201610123
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:21 schreef ikwordra het volgende:

[..]
Vroeg of laat: er komt altijd weer een nieuwe crisis. De vraag is niet of die komt, maar wanneer.
Oh een crisis komt, ik betwijfel of hij hetzelfde gaat zijn.
pi_201642016
quote:
AFSCHAFFEN JUBELTON MAAKT HUIZEN NIET GOEDKOPER'

De jubelton afschaffen maakt huizen niet betaalbaarder, zeggen hypotheek- en financieel-adviseurs tegen BNR. Politieke partijen willen een einde maken aan de belastingvrije schenking omdat die de huizenprijzen zou opdrijven. Nutteloos, vindt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Ouders die geld schenken aan hun kinderen blijven dit doen, ook als dat fiscaal wat minder aantrekkelijk is.'

Volgens Meijer is het één van de weinige manieren om hun kroost nog aan een huis te helpen. 'De extra belastingdruk nemen ze dan voor lief', vult Mark Hessel van De Hypotheker aan.

Ouders kunnen kinderen een ton belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis, de zogeheten jubelton. Maar om mensen meer gelijke kansen te geven op de woningmarkt wil een groot deel van de politiek hiervan af.

Een ingreep met weinig effect, vreest Martin Hagedoorn van de Hypotheekshop. 'Afschaffen maakt geen verschil omdat het inmiddels zo is ingeburgerd dat ouders hun kinderen helpen.' Mensen gaan gewoon méér schenken, denkt hij. 'Mensen die een ton hebben liggen, kunnen ook wel 110.000 euro missen.'

Dikkere portemonnee
Ouders zetten bovendien steeds vaker hun overwaarde in om kinderen te helpen bij de aankoop van hun huis, bevestigen verschillende adviseurs. Ook de hoogte van het bedrag neemt toe. 'Een paar jaar terug ging het om schenkingen van 20.000 euro, nu zijn schenkingen van 50.000 of 100.000 de normaalste zaak van de wereld', zegt Hagedoorn.

Om de druk op de woningmarkt te verminderen, ziet hij meer in het realiseren van extra tijdelijke woningen. Verder helpt het als kantoorruimtes sneller naar woningen worden getransformeerd, zegt Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Zo koop je tijd voor het befaamde bouwen, bouwen, bouwen.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1633393495
  Redactie Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 11:00:06 #258
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201668378
Steeds minder huizen te koop, jawel!
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201668460
quote:
quote:
Nutteloos, vindt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. 'Ouders die geld schenken aan hun kinderen blijven dit doen, ook als dat fiscaal wat minder aantrekkelijk is.'

Volgens Meijer is het één van de weinige manieren om hun kroost nog aan een huis te helpen. 'De extra belastingdruk nemen ze dan voor lief', vult Mark Hessel van De Hypotheker aan.

Een ingreep met weinig effect, vreest Martin Hagedoorn van de Hypotheekshop. 'Afschaffen maakt geen verschil omdat het inmiddels zo is ingeburgerd dat ouders hun kinderen helpen.' Mensen gaan gewoon méér schenken, denkt hij. 'Mensen die een ton hebben liggen, kunnen ook wel 110.000 euro missen.'
Dit is wel de meest gedegen onderbouwing die ik in tijden heb gezien.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_201669524
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 11:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Steeds minder huizen te koop, jawel!
Dat er steeds minder huizen te koop staan komt voor een groot deel door de kortere doorlooptijd.
In het eerste kwartaal van dit jaar was er nog een forse toename van het aantal transacties ten opzichte van een jaar eerder. De laatste twee kwartalen is er wel sprake van een daling.

In 2020 werden meer woningen verkocht dan in 2018 en 2019 (235000 ten opzichte van elk 218000)

De eerste 2 kwartalen van dit jaar zijn 119000 woningen verkocht.

Tenzij de tweede helft wat betreft verkoopaantallen dramatisch verloopt, valt het nog wel mee met het het minder verkopen.

Maar ja, als 200000 huizen gemiddeld 6 maanden te koop staan dan is het aanbod op enig willekeurig meetmoment veel groter dan wanneer woningen maar een maand tekoop staan, maar het aantal jaarlijkse transacties gelijk is. Het jaarlijkse aantal transacties is een betere maat voor hoeveel woningen er zijn dan het aantal tekoop staande woningen op moment X.

Maar makelaarsclub NVM moet natuurlijk vooral laten denken dat zij het zelf ook zwaar heeft. "er staan weinig woningen tekoop, dus waar moet de makelaar van leven".
  Redactie Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 12:53:10 #261
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201669548
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat er steeds minder huizen te koop staan komt voor een groot deel door de kortere doorlooptijd.
In het eerste kwartaal van dit jaar was er nog een forse toename van het aantal transacties ten opzichte van een jaar eerder. De laatste twee kwartalen is er wel sprake van een daling.

In 2020 werden meer woningen verkocht dan in 2018 en 2019 (235000 ten opzichte van elk 218000)

Tenzij de tweede helft wat betreft verkoopaantallen dramatisch verloopt, valt het nog wel mee met het het minder verkopen.

Maar ja, als 200000 huizen gemiddeld 6 maanden te koop staan dan is het aanbod op enig willekeurig meetmoment veel groter dan wanneer woningen maar een maand tekoop staan, maar het aantal jaarlijkse transacties gelijk is. Het jaarlijkse aantal transacties is een betere maat voor hoeveel woningen er zijn dan het aantal tekoop staande woningen op moment X.

Maar makelaarsclub NVM moet natuurlijk vooral laten denken dat zij het zelf ook zwaar heeft. "er staan weinig woningen tekoop, dus waar moet de makelaar van leven".
Goochelen met statistek ja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201669927
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

In een artikel van nu.nl staat inderdaad dat woningen (bestaande bouw) slechts 23 dagen te koop staat. Dus die korte doorlooptijd klopt wel inderdaad.

https://www.nu.nl/economi(...)gprijs-verkocht.html
  donderdag 7 oktober 2021 @ 13:49:30 #263
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201670020
Net gebeld door makelaar, blijkbaar hadden wat voorgangers afgehaakt en blijkbaar hebben we een huis gekocht vandaag? :')

Vanaf prijs was 287, uiteindelijk waren we met 305 aan de beurt. Taxatie verwacht ik eerlijk gezegd misschien zelfs wel hoger (hoekhuis, 108m2 in R'dam)

Blij natuurlijk, maar wtfbbq hoop regelen ineens. Komt nog bij dat we ons huurhuis tijdelijk uit moeten half november tot half januari ... kijken hoe we dat gaan regelen.
Dum de dum
pi_201671618
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 13:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Net gebeld door makelaar, blijkbaar hadden wat voorgangers afgehaakt en blijkbaar hebben we een huis gekocht vandaag? :')

Vanaf prijs was 287, uiteindelijk waren we met 305 aan de beurt. Taxatie verwacht ik eerlijk gezegd misschien zelfs wel hoger (hoekhuis, 108m2 in R'dam)

Blij natuurlijk, maar wtfbbq hoop regelen ineens. Komt nog bij dat we ons huurhuis tijdelijk uit moeten half november tot half januari ... kijken hoe we dat gaan regelen.
Gefeliciteerd man!
pi_201683606
twitter

Deze tips......Van die vastgoedmanager snap ik dat hij het zegt. Zou Robert Steenbergen het menen?

quote:
Geen keuken nodig
Robert Steenbergen geeft als tip mee: ga gemeenschappelijk bouwen en wonen, of ga kleiner wonen. Dat scheelt ook in de kosten. "Die jonge mensen: ze ontbijten buiten de deur, ze lunchen buiten de deur. Dus een keuken heb je bijna niet meer nodig. Ze komen alleen thuis om te slapen. Het kan allemaal best kleiner. In Japan en Hong Kong doen ze niet anders. Daar wonen ze ook op een paar vierkante meter en dat gaat ook goed. Misschien is dat een idee."

Niet kopen
Arnaud du Pont, vastgoedmanager bij Codabel tipt om niet te kopen. "Ik zou af willen van die dwangneurose dat je moet kopen. Waarom moet je kopen? Vandaag de dag zijn leenscooter heel populair, júist omdat je 'm niet koopt. Ik denk dat we er weer aardigheid in moet hebben om gewoon te huren. Dat is helemaal niet gek om te doen."
pi_201683674
twitter
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:45:38 #267
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201683775
In Azie en Amerika heel gebruikelijk hoor. Al wel heel verschillend, in Azie eet ik gewoon gezond ontbijt en lunch op straat, in de VS is het toch vooral ' fast food ' buiten de deur.

Vooral in Azia is het relatief duur om woonruimte te hebben en idioot goedkoop om op straat te eten.

Aan de andere kant daar komt Oma ook weer thuis wonen ipv in een tehuis :D
Dum de dum
pi_201683956
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 17:45 schreef Fe2O3 het volgende:
In Azie en Amerika heel gebruikelijk hoor. Al wel heel verschillend, in Azie eet ik gewoon gezond ontbijt en lunch op straat, in de VS is het toch vooral ' fast food ' buiten de deur.

Vooral in Azia is het relatief duur om woonruimte te hebben en idioot goedkoop om op straat te eten.

Aan de andere kant daar komt Oma ook weer thuis wonen ipv in een tehuis :D
Maar in beide landen kun je relatief veel goedkoper (en sneller) buiten de deur eten. Ik zou ook huren en buiten de deur eten, als ik voor 200 per maand kan huren, en voor 1-3euro een goede maaltijd heb (niet in de VS dus).
Maar een vastgoedmanager die panden verhuurt die advisteert te huren ipv te kopen. Tuurlijk, waarom zouden we die geloven?
pi_201685816
Wel mooi dat een vastgoedmanager aangeeft dat men niet moet kopen. Dan koopt hij het wel om maandelijks te verhuren voor 1000+ euro zeker. Dat is blijkbaar de toekomst.

Zou ik in ieder geval zorgen voor een goed pensioen. Anders vier je je 75e verjaardag onder een brug met een 35% Appie korting koekje omdat je de huur niet meer kan ophoesten
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_201686232
Ik heb net een bod gedaan van zo'n 47K boven de vraagprijs... nu duimen of het genoeg is.
pi_201686739
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 17:26 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]

Deze tips......Van die vastgoedmanager snap ik dat hij het zegt. Zou Robert Steenbergen het menen?
[..]

Aardigheid om te huren?

Als ik de huren, de buren en de huurhuizen zie, lopen de rillingen me al over de rug. Blij dat ik 34 jaar geleden heb gekocht.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_201686852
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 20:51 schreef Themeparktommy het volgende:
Ik heb net een bod gedaan van zo'n 47K boven de vraagprijs... nu duimen of het genoeg is.
Spannend
pi_201687062
Hi. Misschien ben ik dom maar heb een biedingsformulier voor mij op dit moment en vragen ze hier nou wat ik max van de bank kan lenen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201687291
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:23 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hi. Misschien ben ik dom maar heb een biedingsformulier voor mij op dit moment en vragen ze hier nou wat ik max van de bank kan lenen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ze vragen of je zelf geld gaat inbrengen en zo ja hoeveel je nog moet lenen naast dat bedrag.
pi_201687860
Dat was voor ons de vraag waar we op 'gewonnen' hebben. Als je niet het volledige bedrag hoeft te lenen door bijv eigen geld of overwaarde ben je voor de koper een minder risicovollekeus..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')