Update januari 2021quote:De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.
Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.
'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."
Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."
Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Als het iedere week een paar dagen is, zoals bij werkelijk 50/50 co-ouderschap dan lijkt me het idd wel van belang dat kinderen iig een slaapkamer hebben, desnoods gedeeld met 1 of 2 broertjes/zusjes, maar dat is imho wel de grens.quote:Op maandag 20 september 2021 15:57 schreef skrn het volgende:
Meteen de hele crisis vastgesteld in 1 filmpje: alle gescheiden ouders moeten huizen krijgen waar de kinderen voor een paar daagjes per week in een aparte kamer kunnen slapen.
Ik chargeer natuurlijk. Ik gun elk kind zijn aparte hok, ook al is het maar voor een paar dagen in de week dat het kind dat nodig heeft.quote:Op maandag 20 september 2021 16:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het iedere week een paar dagen is, zoals bij werkelijk 50/50 co-ouderschap dan lijkt me het idd wel van belang dat kinderen iig een slaapkamer hebben, desnoods gedeeld met 1 of 2 broertjes/zusjes, maar dat is imho wel de grens.
Dat een kind een kamer moet delen met een broertje of zusje is imho ook geen probleem, dat ouders helemaal geen kamer voor een kind hebben is wel een issue.quote:Op maandag 20 september 2021 17:04 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondanks dat het tegenwoordig redelijk normaal is, vind ik een eigen kamer voor elk kind wel niet-noodzakelijke luxe. Althans, voor kinderen tot een jaar of 10.
Ik heb tot mijn 8ste o.i.d. mijn kamer moeten delen met mijn zus en dat heb ik zonder trauma's weten te overleven. En mijn vader, opa en oma's etc hebben met nog veel meer kinderen met één kamer moeten doen.
Niet dat we terug moeten naar het jaar 1900 maar de mate van de woningcrisis afmeten aan het aantal basisscholieren zonder eigen kamer gaat me te ver.
Ik zie geen eetkamer. Wel een eettafel in de woonkamer.quote:Op maandag 20 september 2021 17:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat een kind een kamer moet delen met een broertje of zusje is imho ook geen probleem, dat ouders helemaal geen kamer voor een kind hebben is wel een issue.
In dit geval had dan kennelijk de eetkamer maar geofferd moeten worden om een extra slaapkamer te kunnen creëren, maar ik weet niet of dat werkt met de ligging van de keuken.
Edit: zo te zien zou dat wel kunnen.
Dat zou dan eerder mijn keuze zijn geweest dan mijn kind op de bank laten slapen.
De plek waar de eettafel staat zou je kunnen afzonderen en daar een kamertje maken.quote:Op maandag 20 september 2021 17:26 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik zie geen eetkamer. Wel een eettafel in de woonkamer.
Nee wat betreft scheidingen draaien we de boel om. De kinderen hebben een vast plek om te wonen en slapen. De ouders komen om beurten in huis en slapen desnoods op een bank of luchtbedquote:Op maandag 20 september 2021 15:57 schreef skrn het volgende:
Meteen de hele crisis vastgesteld in 1 filmpje: alle gescheiden ouders moeten huizen krijgen waar de kinderen voor een paar daagjes per week in een aparte kamer kunnen slapen.
Eens. Mijn gedachte ook, waarom slaapt die pa niet op de bank?quote:Op maandag 20 september 2021 17:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Nee wat betreft scheidingen draaien we de boel om. De kinderen hebben een vast plek om te wonen en slapen. De ouders komen om beurten in huis en slapen desnoods op een bank of luchtbed
Wilde hier tegen ingaan en bij het nogmaals kijken, krijg ik de indruk dat het vroeger een aparte kamer was. Volgens mij zie ik 2 deurposten. 1 van de woonkamer en een ander naar de eettafel.quote:Op maandag 20 september 2021 17:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
De plek waar de eettafel staat zou je kunnen afzonderen en daar een kamertje maken.
Omdat in het echte leven ouders niet zo zijn als in sprookjes.quote:Op maandag 20 september 2021 17:33 schreef skrn het volgende:
[..]
Eens. Mijn gedachte ook, waarom slaapt die pa niet op de bank?
Ze hebben bij de beelden van de woonkamer ook wel erg hun best gedaan om die 2 deuren buiten beeld te houden, maar die 2 stopcontacten net niet naast elkaar geven wel aan waar de muur zo ongeveer gezeten heeft.quote:Op maandag 20 september 2021 17:34 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Wilde hier tegen ingaan en bij het nogmaals kijken, krijg ik de indruk dat het vroeger een aparte kamer was. Volgens mij zie ik 2 deurposten. 1 van de woonkamer en een ander naar de eettafel.
Je hebt gelijk.
Deed mij denken aan Weesp, wijkje bij het spoor.quote:Op maandag 20 september 2021 18:28 schreef skrn het volgende:
Waar woont die vader dan? Lijkt me Amsterdam, of misschien Den Haag. Kan hij niet aan woningruil dan, dat kan met sociale huur snel. Of is dit particuliere huur.
Herkent iemand de straat?
Het gros van die appartementen is voormalig 4-kamer, nu 3-kamer, er staat er een te koop die een 2-kamer is, en dat zal een voormalige 3-kamer zijn.quote:Op maandag 20 september 2021 18:36 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Deed mij denken aan Weesp, wijkje bij het spoor.
https://www.google.com/ma(...)A!2e0!7i16384!8i8192
Ronde ramen in het trappenhuis met twee middenstijlen: Check.quote:Op maandag 20 september 2021 18:36 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Deed mij denken aan Weesp, wijkje bij het spoor.
https://www.google.com/ma(...)A!2e0!7i16384!8i8192
Volgens mij klopt hij wel met de 2 appartementen die ik gelinkt had, als je die blinden geleide ribbels bedoelt.quote:Op maandag 20 september 2021 19:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ronde ramen in het trappenhuis met twee middenstijlen: Check.
breed raam - 2x klapvenster - breed raam: Check
type lantarenpaal: check
Type bestrating: Check
Type stoeprand: error
Inderdaad. Die kan ik in google maps niet terugvinden.quote:Op maandag 20 september 2021 19:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij klopt hij wel met de 2 appartementen die ik gelinkt had, als je die blinden geleide ribbels bedoelt.
Maar hoe waren de regels met betrekking tot hospita's jaren geleden? Als ik een eengezinswoning zou hebben zou ik het best (op dit moment) prima vinden om een hospita in huis te nemen, maar een hospita heeft na 1 jaar (maar moet opgezegd worden binnen 9 maanden) volgens mij dezelfde rechten als een huurder. Dat zou ik dan weer niet zien zitten en kan voor velen een grote belemmering zijn.quote:Op maandag 20 september 2021 17:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Een generatie terug was het voor twintigers bijvoorbeeld niet vanzelfsprekendheid om 'op jezelf' te gaan wonen totdat je daadwerkelijk met een partner ging settelen. Een uitzondering daarin waren studenten die op kamers gingen wonen bij een hospita of in een studentenhuis (en daarmee dus niet tot de eenpersoons huishoudens telden). Nu zijn er vele twintigers, studenten en niet-studenten, die een zelfstandige woonruimte bewonen.
Jij bent dan de hospitaquote:Op maandag 20 september 2021 19:43 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar hoe waren de regels met betrekking tot hospita's jaren geleden? Als ik een eengezinswoning zou hebben zou ik het best (op dit moment) prima vinden om een hospita in huis te nemen, maar een hospita heeft na 1 jaar (maar moet opgezegd worden binnen 9 maanden) volgens mij dezelfde rechten als een huurder. Dat zou ik dan weer niet zien zitten en kan voor velen een grote belemmering zijn.
Ahh oke, dacht andersomquote:Op maandag 20 september 2021 19:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Jij bent dan de hospita
Volgens deze website heeft de huurder dan pas bij een huurcontract >5 jaar de normale huurdersrechten.
Nu kun je je natuurlijk ook afvragen welke huurder tot in het oneindige bij een hospita wil blijven zitten.
Dan is de enige andere mogelijkheid wat mij betreft een contract met bepaalde tijd. Maar je weet van te voren ook niet hoe het verder zal gaan en voor hoelang je de kamer wil verhuren.quote:Regels hospitaverhuur
Bij hospitaverhuur gelden regels over:
Proeftijd en opzeggen van de huur
Bij hospitakamers gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. Binnen die tijd kan de verhuurder zonder reden de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming. Wel heeft de verhuurder een opzegtermijn van minimaal 3 maanden. Na de proeftijd geldt de normale huurbescherming (als het niet gaat om een huurcontract voor een afgesproken huurtermijn van maximaal 5 jaar). De verhuurder moet dan een goede reden hebben om de huur op te zeggen.
Als je vast zit op 25 m2 tegen een veel te hoge huur vind ik het niet verwend om ietsje meer te wensen.quote:Op maandag 20 september 2021 17:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar zeuren over tekorten aan geschikte woonruimte voor starters en jonge gezinnen is wel een teken van hoe verwend we zijn, als je bedenkt dat we ruimer wonen dan ooit tevoren.
Ruime rijtjeshuizen waren tijdens onze zoektocht juist vaak relatief goedkoop in vergelijking met kleinere andere typen woningen. Ik sprak net mijn nieuwe buren (lief bejaard stel) die naar een appartement waren wezen kijken en die hebben dezelfde ervaring. Alleen al de vraagprijs was hoger dan wat ze voor hun huidige grotere tussenwoning met tuin zouden kunnen krijgen. Dus waarschijnlijk blijven ze waar ze zitten (ook niet enorm groot overigens en geen lastige drempels verder) en nemen ze een traplift als ze slecht ter been raken.quote:Op maandag 20 september 2021 17:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is ook niet onlogisch dat ruimer wonen dan ooit tevoren lastiger te betalen is/wordt dan ooit tevoren.
Eens. En de trend van meer eenspersoonshuishoudens is er na de oorlog. Daar had de woningvoorraad echt wel meer op afgestemd kunnen zijn ondertussen.quote:Op maandag 20 september 2021 17:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij betreft ontstaat er dan ook meer sturing richting diversiteit in de bebouwing. Nog steeds bestaan grote nieuwbouwlocaties voornamelijk uit gezinswoningen.
Qua indeling staan er ook dergelijke flats in Leiden. Goede vrienden van mijn ouders woonden in een flat zoals deze https://www.funda.nl/koop(...)5584-bachstraat-346/ waarbij wat hier als slaapkamer 2 is aangegeven de slaapkamer van de ouders was, maar dan met een opklapbed. En die kamer was niet geheel afgesloten van de woonkamer, dus ook geen deur, en werd ook gebruikt als eetkamer. De deur naar de badkamer was in de keuken.quote:Op maandag 20 september 2021 19:30 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Inderdaad. Die kan ik in google maps niet terugvinden.
Verder lijkt het verdacht veel op elkaar. Maar ik weet niet in hoeverre dit soort ontwerpen tijdens de wederopbouw gestandaardiseerd waren. Wellicht staan er identieke flats in nog 10 verschillende plaatsen. Maar zelfs in dat geval zouden de plattegronden kloppen.
Edit: op de foto van Funda zijn de blindegeleidelijnen inderdaad te zien.
Zoiets heb ik ook wel eens gehad. Maar dat was in 2013, midden in de crisis. Van die 'koper' heeft toen nooit meer iemand iets gehoord.quote:Op maandag 20 september 2021 20:22 schreef longasleep het volgende:
Bod geaccepteerd bij verkoop van mijn huis. Alleen krijgt de makelaar nu al paar dagen geen contact meer met ze terwijl ze het koopcontract zouden gaan tekenen. lekker dan.Als er een vergelijkbaar bod komt hebben ze pech. *geeft zichzelf gele kaart*
lquote:Op maandag 20 september 2021 20:49 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Qua indeling staan er ook dergelijke flats in Leiden. Goede vrienden van mijn ouders woonden in een flat zoals deze https://www.funda.nl/koop(...)5584-bachstraat-346/ waarbij wat hier als slaapkamer 2 is aangegeven de slaapkamer van de ouders was, maar dan met een opklapbed. En die kamer was niet geheel afgesloten van de woonkamer, dus ook geen deur, en werd ook gebruikt als eetkamer. De deur naar de badkamer was in de keuken.
Ja, voor ouderen is het lastig iets moois te vinden voor hetzelfde budget als hun oude huis.quote:Op maandag 20 september 2021 20:20 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Als je vast zit op 25 m2 tegen een veel te hoge huur vind ik het niet verwend om ietsje meer te wensen.
[..]
Ruime rijtjeshuizen waren tijdens onze zoektocht juist vaak relatief goedkoop in vergelijking met kleinere andere typen woningen. Ik sprak net mijn nieuwe buren (lief bejaard stel) die naar een appartement waren wezen kijken en die hebben dezelfde ervaring. Alleen al de vraagprijs was hoger dan wat ze voor hun huidige grotere tussenwoning met tuin zouden kunnen krijgen. Dus waarschijnlijk blijven ze waar ze zitten (ook niet enorm groot overigens en geen lastige drempels verder) en nemen ze een traplift als ze slecht ter been raken.
Het is heel lastig om als oudere kleiner te gaan wonen. Bij de appartementen in onze woonplaats die enigszins geschikt zijn voor ouderen om naar door te stromen (dus niet al teveel kluswerk vereist bijv.) zijn doordat ze zo interessant zijn hier voor ouderen ook fors duurder dan rijtjeswoningen.
Mijn eigen oma kan doordat ze samen met mijn inmiddels overleden opa op de lijst stond voor een aanleunwoning nog wel doorstromen. Andere opa en oma kunnen vrijwel exclusief op de benedenverdieping leven en houden ook een groot huis bezet, maar hebben in hun eigen woonplaats of de nabijheid daarvan (waar ze voor hun leeftijd nog een heel groot netwerk hebben) ook geen doorstroomoptie. Van collega's hoor ik vergelijkbare verhalen over hun ouders/grootouders.
[..]
Eens. En de trend van meer eenspersoonshuishoudens is er na de oorlog. Daar had de woningvoorraad echt wel meer op afgestemd kunnen zijn ondertussen.
Bovendien is financiering of het huren van een huis met andere mensen terwijl je er geen liefdesrelatie op na houdt onderling ook nog eens bijzonder lastig. Ik weet wel dat er zulke initiatieven zijn en dat sommige mensen ze tot succes maken, maar eenvoudig is het niet.
Dan ben ik het zeker niet!quote:Op maandag 20 september 2021 20:22 schreef longasleep het volgende:
Bod geaccepteerd bij verkoop van mijn huis. Alleen krijgt de makelaar nu al paar dagen geen contact meer met ze terwijl ze het koopcontract zouden gaan tekenen. lekker dan.Als er een vergelijkbaar bod komt hebben ze pech. *geeft zichzelf gele kaart*
Dat is exact wat wij hebben gedaan. Maar 60 dozen was nog steeds niet genoeg.quote:Op dinsdag 21 september 2021 21:47 schreef Serinde het volgende:
Daarom ben ik zo blij met het verhuisbedrijf dat hier morgen tussen 730 en 800 is. Wij hebben “alleen maar” zelf ingepakt (en moeten na morgen wel weer uitpakken natuurlijk)
Omdat die lui per uur rekenen, niet een vast bedrag.quote:Op dinsdag 21 september 2021 22:44 schreef Serinde het volgende:
60 valt toch mee? Wij kregen 120 obv hun inschatting (2 volwassen, nu 84 m2)
Hebben ze niet allemaal gebruikt. Denk dat er zo’n 25 over zijn? 2 dagen inpakken met nog klusjes in het nieuwe huis tussendoor. Had dus in een dag gekund. Ik las ook over spullen overbrengen en slepen met dozen schoenen, waarom doe je dat dan als je je laat verhuizen.
Oeeee. Ik mis dat echt niet!!quote:Op dinsdag 21 september 2021 21:12 schreef CoolGuy het volgende:
Ik. Wil. Niet. Meer.
Wat een penswerk. Er kwam geen eind aan de dozen. Alle meubels zijn over. De tv hangt te hoog op de slaapkamer. Kan dat weer opnieuw. Maar vanavond slapen we hier voor het eerst.
Nu mogen we weer alle dozen uitpakken.
Je beseft ook pas hoeveel spullen je hebt wanneer je alle kasten leeghaaltquote:Op dinsdag 21 september 2021 21:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is exact wat wij hebben gedaan. Maar 60 dozen was nog steeds niet genoeg.maar alles is hier. Nu slapen we tussen dozen want uitpakken nog nauwelijks aan begonnen.
En wanneer je in het nieuwe huis niet genoeg kasten hebtquote:Op woensdag 22 september 2021 01:57 schreef gearfour het volgende:
[..]
Je beseft ook pas hoeveel spullen je hebt wanneer je alle kasten leeghaalt
Mij viel vooral op hoeveel dozen je nodig hebt voor al je keukenspul. Pannen, schalen en servies pakt niet erg efficiënt in. Vooral wijnglazen en speciaalbierglazen waren hopeloos.quote:Op woensdag 22 september 2021 01:57 schreef gearfour het volgende:
[..]
Ik heb nieuwe pannen en borden gekocht. Voor mijn glazen ben ik met piepschuimplaten in de weer gegaan. Veel werk door vakjes te maken voor elk glas. maar wel alles in een grote verhuisdoos gekregen. En veilig.quote:Op woensdag 22 september 2021 08:10 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Mij viel vooral op hoeveel dozen je nodig hebt voor al je keukenspul. Pannen, schalen en servies pakt niet erg efficiënt in. Vooral wijnglazen en speciaalbierglazen waren hopeloos.
De informatie gaat per kadastraal object. Dus datgene wat jij daadwerkelijk bezit. Of daar een andere woning tegenaan staat of een heel rijtje woningen is niet relevant.quote:Op woensdag 22 september 2021 09:44 schreef gearfour het volgende:
[..]
Vraagje. Hoe wordt de kadastrale grootte voor een 2-onder-een kap woning berekend. Staat in je eigendomsinformatie wat je daadwerkelijk bewoont/gekocht hebt. Of staat daar de totale grootte van de woning waarvan je maar de helft bezit?
Ga je dan niet het probleem groter maken?quote:Op maandag 20 september 2021 17:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Nee wat betreft scheidingen draaien we de boel om. De kinderen hebben een vast plek om te wonen en slapen. De ouders komen om beurten in huis en slapen desnoods op een bank of luchtbed
Met de huidige markt betekent het vaak dat de ouders weer bij hun ouders intrekken, of bij het neukertje waardoor hun huwelijk geklapt is, of ze kopen of huren een 1- of 2-kamer appartement.quote:Op woensdag 22 september 2021 10:37 schreef Deevay het volgende:
[..]
Ga je dan niet het probleem groter maken?
Voor zulke gezinnen zijn dan ineens 3 woningen nodig, toch?
Ssst... Over een dikke maand zijn wij aan de beurt om alles wat we hebben 160 kilometer te verplaatsen.quote:Op dinsdag 21 september 2021 21:12 schreef CoolGuy het volgende:
Ik. Wil. Niet. Meer.
Wat een penswerk. Er kwam geen eind aan de dozen. Alle meubels zijn over. De tv hangt te hoog op de slaapkamer. Kan dat weer opnieuw. Maar vanavond slapen we hier voor het eerst.
Nu mogen we weer alle dozen uitpakken.
quote:Op woensdag 22 september 2021 01:57 schreef gearfour het volgende:
[..]
Wat een dom stuk tekst.quote:
Wij ookquote:Op woensdag 22 september 2021 11:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ssst... Over een dikke maand zijn wij aan de beurt om alles wat we hebben 160 kilometer te verplaatsen.
Dat was inderdaad opmerkelijk. Snapte sowieso niet dat ze haar hebben gevraagd voor dit stuk.quote:Op woensdag 22 september 2021 13:32 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Wat een dom stuk tekst.
Heel geratel over waarom huren niet dom is, want kopen is net zo risicovol. en ondertussen:
"Landewé is overigens een geval apart. Ze bezit twee appartementen, die ze verhuurt, maar heeft zelf geen eigen huis meer. Ze pendelt tussen haar vriend in het buitenland, om ‘remote te werken’ en het huis van haar vader. ‘Ik wil flexibel zijn totdat ik weet waar ik me wil settelen. Maar ik wil wel profiteren van vastgoed, vandaar die appartementen. Dat zou je als huurder ook kunnen doen."
Ook claimt ze dat je met een huurhuis geld opzij kan zetten, succes. Met een koophuis spaar je automatisch je hypotheek terug, dat kán bij een huurhuis niet. Daar gooi je elke maand 1300,- euro naar de verhuurder en met een beetje geluk verft ie af en toe de kozijnen.
Het is nog geen 12 uur na de sluiting. De verkoper moet de biedingen nog overwegen enz enzquote:Op woensdag 22 september 2021 20:45 schreef Vlaggenroof het volgende:
Is het goed als jr al bijna 24 uur wacht op een reactie van de makelaar over je bod? Deadline vanochtend 10:00 verstreken, ‘ binnen 24 uur hoor je van ons’, en nu nog steeds geen mail/telefoon.
Weet ook niet of ze diegene als laatste bellen, als eerste, en/of hoelang de verkopers erover mogen nadenken als er meerdere biedingen dichtbij elkaar liggen
De vorige keer werd ik om 20:00 gebeld, ook om 10 uur die ochtend sloot die. Lijkt mij niet dat ze nu nog bellen bijvoorbeeld, tot morgen ochtend 08:00 ofzo.quote:Op woensdag 22 september 2021 21:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is nog geen 12 uur na de sluiting. De verkoper moet de biedingen nog overwegen enz enz
Als de rente stijgt zal dat ook wel gebeuren, maar met deze rente gaan de huizenprijzen niet klappen en zeker geen 30%.quote:Op woensdag 22 september 2021 22:30 schreef ludovico het volgende:
Laat de huizenprijzen maar 30% klappen... Lijkt me gezond.
Hoe zie je dat voor je? Dan zijn er opeens veel meer kopers dan er aanbod is. Dan moeten verkopende partijen gaan loten ofzo?quote:Op woensdag 22 september 2021 22:30 schreef ludovico het volgende:
Laat de huizenprijzen maar 30% klappen... Lijkt me gezond.
Die rente kan dan ook ieder moment gaan stijgen. Maar die wordt beheerst... Nee de speculatiedrang van allerhande partijen die hun geld gaan terugtrekken en de bijbehorende margin calls...quote:Op woensdag 22 september 2021 22:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de rente stijgt zal dat ook wel gebeuren, maar met deze rente gaan de huizenprijzen niet klappen en zeker geen 30%.
Dat zijn er nu ook alquote:Op woensdag 22 september 2021 22:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Dan zijn er opeens veel meer kopers dan er aanbod is. Dan moeten verkopende partijen gaan loten ofzo?
Als in zo'n project huizen 100K onder de marktwaarde verloot worden dan krijg je dat als het ware cadeau. Dat is de moeite van een verhuizing wel waard.quote:Op woensdag 22 september 2021 22:48 schreef Candaasje het volgende:
Nou, helaas, wat we al hadden verwacht werd natuurlijk ook werkelijkheid; geen woning (nieuwbouw) toegewezen. We staan op de reservelijst, samen met zo'n 200 anderen. (Valt in vergelijking met sommige andere projecten nog best mee, zullen we maar zeggen
) .
Zit nog te twijfelen of ik zaterdag nog even naar de makelaar van een ander project (totaal andere omgeving) reis. Kreeg bericht dat er dan informatiebrochures opgehaald konden worden. Het kan ook wel digitaal verstuurd worden, maar nouja, misschien is een gezicht laten zien wel goed... Ik weet nog niet zo goed of ik in die omgeving wil wonen, maar kijken kan natuurlijk nooit kwaad.
Iedereen verder succes met uitpakken van alle dozen!
Hm, ja, ik denk dat nieuwbouwprojecten vaak wel 'voordelig' zijn (met zo'n maffe biedingsoorlog bij bestaande huizen), maar ik wil eigenlijk wel de komende jaaaaren op een fijne plek wonen. En ik weet niet zo goed of ik op die locatie ga vinden wat ik zoek. Maar we hebben ook nog heel weinig info, dus het is sowieso wat moeilijk te beoordelen. Ik ga sowieso wel die brochures opvragen. Neig toch wel naar even op en neer met de auto; met een bezoekje aan zowel de makelaar als de locatie om eens even goed te neuzen hoe de omgeving eruit ziet natuurlijkquote:Op woensdag 22 september 2021 22:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als in zo'n project huizen 100K onder de marktwaarde verloot worden dan krijg je dat als het ware cadeau. Dat is de moeite van een verhuizing wel waard.
ja, dan is die wel weg ja. Jammer.quote:Op donderdag 23 september 2021 09:17 schreef Vlaggenroof het volgende:
Het huis waar ik het gister ober had staat als ‘ verkocht o.v’ op hun site. We hebben nog steeds geen telefoontje gehad over hoe en wat…
Vind het vrij slecht dat de site al is geupdated voor de mensen op de hoogte zijn gesteld
Dan moet ik ook weer aan dit artikel denken: ‘Alle kraantjes moeten dicht’quote:Op woensdag 22 september 2021 22:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de rente stijgt zal dat ook wel gebeuren, maar met deze rente gaan de huizenprijzen niet klappen en zeker geen 30%.
Een crash afwachten en zelf niets doen is een keuze. Zelf iets doen is ook een optie waar we voor kunnen kiezen. Toch lijken mensen dat nooit als optie te zien en dan maar te hopen op een ongecontroleerde crash door externe factoren.quote:Schoenmaker is er niet zo’n fan van om modellen die ‘in het verleden toevallig gelijk bleken te hebben’ op de huidige tijd te projecteren, maar hij onderschrijft de waarschuwing wel. De vraag is niet zozeer of er een correctie op de huizenprijzen komt, zegt hij, maar of we die daling zelf inzetten met goed beleid of dat we wachten op een crisis die het – ongecontroleerd – voor ons doet. ‘De verstandige keuze is om het zelf te doen, maar het lijkt een crash te worden. Dan zal het onbeheerst gebeuren en kan het de markt verder doen instorten. Veel mensen zullen daaronder lijden en dat mag je beleidsmakers kwalijk nemen.’
Wat betaal je nou (ongeveer) aan zo'n verhuisbedrijf? Wij hebben mei j.l. alles zelf gedaan, maar dat zou ik het liefst nooooooit meer zelf doenquote:Op dinsdag 21 september 2021 21:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is exact wat wij hebben gedaan. Maar 60 dozen was nog steeds niet genoeg.maar alles is hier. Nu slapen we tussen dozen want uitpakken nog nauwelijks aan begonnen.
Wij hebben 500 euro afgetikt en ze kwamen met 3 manquote:Op donderdag 23 september 2021 10:18 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wat betaal je nou (ongeveer) aan zo'n verhuisbedrijf? Wij hebben mei j.l. alles zelf gedaan, maar dat zou ik het liefst nooooooit meer zelf doen
Niet dat we op korte termijn weer gaan verhuizen, maar ben gewoon benieuwd.
Dat kost ook geen drol dan, daar heb ik - ja oké, samen met wat vrienden - van 's ochtends (08:00uur) tot 's avonds laat voor lopen sjouwen, nota bene nog uit een flat zonder lift ookquote:Op donderdag 23 september 2021 10:19 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Wij hebben 500 euro afgetikt en ze kwamen met 3 manFlexverhuizers punt nl
Wij hebben rond de ¤ 2.500 betaald.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:18 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wat betaal je nou (ongeveer) aan zo'n verhuisbedrijf? Wij hebben mei j.l. alles zelf gedaan, maar dat zou ik het liefst nooooooit meer zelf doen
Niet dat we op korte termijn weer gaan verhuizen, maar ben gewoon benieuwd.
Ja waarom niet? Ik was er zelf bij, maar heb niks gesjouwd. Daar heb ik echt geen zin in bij verhuizen. Klussen etc laat ik ook doen, mij te vermoeiend.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat kost ook geen drol dan, daar heb ik - ja oké, samen met wat vrienden - van 's ochtends (08:00uur) tot 's avonds laat voor lopen sjouwen, nota bene nog uit een flat zonder lift ook![]()
Je had al je spullen nog wel?
Ik kijk er niet naar uit. 4,5 jaar geleden kwamen mijn vriendin en ik hier in de UK aan met allebei een paar tassen bagage. Maar binnenkort (volgende week krijgen we een datum als het goed is) verhuizen hier. We hebben alleen al een kast die in een klein kamertje staat, en die kast moet uit elkaar, anders kan hij de kamer niet uit. Ook moet er nog een kas van 8x12ft uit elkaar, schoongemaakt en weer opgebouwd worden.quote:Op woensdag 22 september 2021 01:57 schreef gearfour het volgende:
[..]
Dan ben je behoorlijk afgezetquote:Op donderdag 23 september 2021 10:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben rond de ¤ 2.500 betaald.
Niet weten wat er voor dat bedrag gedaan is, maar wel stellen dat we "behoorlijk afgezet zijn".quote:Op donderdag 23 september 2021 10:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan ben je behoorlijk afgezetBij ons kwamen ze uit Breda met 3 man met een grote wagen. 2,5 uur later was alles al klaar
Zou niet weten waarom je zou moeten sjouwen voor die paar honderd euro. Mij te vermoeiend. Laat dat een ander maar lekker doen krijgen ze er nog een leuk centje voor ook.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Verhuizen is toch ook gewoon een kwestie van al je vrienden en familie inschakelen en dan een dagje sjouwen... of kom ik uit een rare familie![]()
Heb regelmatig hele huishoudens helpen verhuizen.
¤500 is gewoon extreem laag. Heeft niks met afzetten te maken.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan ben je behoorlijk afgezetBij ons kwamen ze uit Breda met 3 man met een grote wagen. 2,5 uur later was alles al klaar
Ja, hier ook, ben er ook echt niet te beroerd voor, maar voor een paar honderd euro ga ik dat zeker niet zelf meer doen. ¤2500 is daarentegen wel echt veel te veel geld.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Verhuizen is toch ook gewoon een kwestie van al je vrienden en familie inschakelen en dan een dagje sjouwen... of kom ik uit een rare familie![]()
Mwa niet echt. Ik had 3 offertes liggen en het lag allemaal tussen de 500-900 euro. Markt is ook behoorlijk kapot met veel concurrentie.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:34 schreef laziness het volgende:
[..]
¤500 is gewoon extreem laag. Heeft niks met afzetten te maken.
Ik wilde er nog aan toevoegen; Of je moet verhuisd zijn 300km verderop ofzo dan zou dat wel kunnen, alsnog is 2500 belachelijk veel voor een verhuizing. Hier pakte ze zelfs ons zwembad nog in etc etcquote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet weten wat er voor dat bedrag gedaan is, maar wel stellen dat we "behoorlijk afgezet zijn".
Onze verhuizing was ook wel met wat meer dan 3 man.
Vind dat altijd wel leuke dagen, heb ook wel eens een dagje dakpannen van het dak gehaald of dakpannen op een dak gelegd. Ik vind dat zelf fijner dan kijken hoe iemand anders klust die je niet kent... heb dat ook wel eens gedaan maar het is echt zoveel fijner om zelf een vloer te leggen dan kijken hoe iemand anders dat doet. Ik krijg dan automatisch de neiging om heel veel mee te helpen en dat vinden mensen die zo'n vloer leggen ook niet leuk.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom je zou moeten sjouwen voor die paar honderd euro. Mij te vermoeiend. Laat dat een ander maar lekker doen krijgen ze er nog een leuk centje voor ook.
En onze offertes lagen tussen de 2.200 en 3.500... en nu?quote:Op donderdag 23 september 2021 10:35 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mwa niet echt. Ik had 3 offertes liggen en het lag allemaal tussen de 500-900 euro. Markt is ook behoorlijk kapot met veel concurrentie.
Op jouw leeftijd vind ik dat je betaalde krachten inzet. Uiteraard als je het je kan permitteren.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Nee, geen 300 km verderop.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:35 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik wilde er nog aan toevoegen; Of je moet verhuisd zijn 300km verderop ofzo dan zou dat wel kunnen, alsnog is 2500 belachelijk veel voor een verhuizing. Hier pakte ze zelfs ons zwembad nog in etc etc
Je spreekt met behoorlijk veel airquote:Op donderdag 23 september 2021 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
En onze offertes lagen tussen de 2.200 en 3.500... en nu?
Als ik je vertel dat ik voor 750.000 een huis gekocht heb, ga je me dan ook vertellen dat ik opgelicht ben omdat jij voor 175.000 een kluswoning hebt gekocht?
Of als ik 26K voor een keuken heb uitgegeven, ben ik dan ook opgelicht omdat jij voor 5K een keuken had?
Ik zie nog geen reden waarom je 2500 hebt afgetikt voor de verhuizing? Kijk mij eens 2500 euro betalen voor een verhuizing met mijn huis van 750Kquote:Op donderdag 23 september 2021 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, geen 300 km verderop.
Maar goed, je kunt kennelijk niet buiten je eigen plaatje van een verhuizing met 3 man in 2½ uur kijken, dus dan houdt het wel op.
Er is een verschil in gerenommeerde bedrijven en de student verhuisbedrijven. Ik vermoed dat jij bij de eerste offertes hebt opgevraagd.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, geen 300 km verderop.
Maar goed, je kunt kennelijk niet buiten je eigen plaatje van een verhuizing met 3 man in 2½ uur kijken, dus dan houdt het wel op.
Flexverhuizers is een van de grootste spelers in 3 provincies lieverdquote:Op donderdag 23 september 2021 10:44 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Er is een verschil in gerenommeerde bedrijven en de student verhuisbedrijven. Ik vermoed dat jij bij de eerste offertes hebt opgevraagd.
Ik zeg nergens dat ik voor 750K een huis gekocht heb, dat maak jij ervan.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:41 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Je spreekt met behoorlijk veel airEn ik mocht willen dat er kluswoningen te koop stonden hier. Dus omdat je huisje 750K kost is de verhuizing ook maar 2500 euro? Het is achterlijk veel geld, leg anders maar uit waar die 2500 uit bestond.
Wij hadden een grote vrachtwagen, dus niet zo'n wagentje waar je wat spulletjes in kan doen. Ik ben benieuwd waarom je verhuizing 2500 heeft gekost.
Hebben wij ook gedaan, maar in alle gevallen ging dat om een stelletje dat net een paar jaar samen woont en dan besluit om vanuit een klein appartement te verhuizen naar een eengezinswoning.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Allright my bad danquote:Op donderdag 23 september 2021 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik voor 750K een huis gekocht heb, dat maak jij ervan.
Ik stel alleen dat je de "opgelicht" vergelijking niet kunt maken als je niet weet wat er verhuisd is, en of er ingepakt is, meubels uit elkaar gehaald moesten worden en weer in elkaar gezet moesten worden.
Zonder dat te weten toch stellen dat er opgelicht is is hetzelfde als iemand die een huis van 750K koopt vertellen dat hij opgelicht is.
En nee, ik heb geen huis van 750K gekocht
Ah, ja daar liggen de prijzen sowieso lager.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:45 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Flexverhuizers is een van de grootste spelers in 3 provincies lieverdIn Limburg, Zeeland en NB. https://flexverhuizingen.nl/
Hoe kom je daarbij? Wat ik wel weet vanuit hun is dat hier belachelijk veel concurrentie is, misschien dat het daarmee te maken heeft geen idee. De huizenprijzen zijn anders niet lager helaasquote:Op donderdag 23 september 2021 10:47 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ah, ja daar liggen de prijzen sowieso lager.
Ja jezus, daar kost een brood nog 10 cent en een manuur 5 gulden. In de bewoonde wereld is dat anders.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:45 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Flexverhuizers is een van de grootste spelers in 3 provincies lieverdIn Limburg, Zeeland en NB. https://flexverhuizingen.nl/
quote:Op donderdag 23 september 2021 10:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja jezus, daar kost een brood nog 10 cent en een manuur 5 gulden. In de bewoonde wereld is dat anders.
Ik heb regelmatig mijn zus verhuisd toen was ze 50 ik snap niet persee wat leeftijd daar mee te maken heeft.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:39 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Op jouw leeftijd vind ik dat je betaalde krachten inzet. Uiteraard als je het je kan permitteren.
Tja familie heeft wel een vrachtwagen rijbewijs en mijn broer heeft een grote aanhangwagen + rijbewijs dus wellicht is het wel familie afhankelijk.quote:Op donderdag 23 september 2021 10:46 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Hebben wij ook gedaan, maar in alle gevallen ging dat om een stelletje dat net een paar jaar samen woont en dan besluit om vanuit een klein appartement te verhuizen naar een eengezinswoning.
Vrijwel altijd volstaat het dan om de grootste bus te huren die je met een normaal rijbewijs mag rijden en dan ben je er met twee keer rijden wel.
Als ik dan over onze situatie mag spreken, dat paste zelfs in 1x in de verhuisbus.
Nu we 4 jaar in ons huis wonen denk ik dat we inmiddels 10 van zulke verhuisbussen nodig hebben als we alles willen verhuizen en dan ga je toch overwegen om een verhuisbedrijf in te schakelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |