Wederom een goede samenvatting dat (naar mijn mening wettelijke disclaimer) het wel meevalt en dat relatief een klein deel van kwetsbaren vanwege hun onderliggende aandoening, zorgt voor een enorme overbelasting van ingeperkte zorg.quote:Op zaterdag 11 september 2021 17:31 schreef Tjoent het volgende:
Vanochtend luisterde ik naar een podcast van Robbert Wolters over corona.
Hij heeft uitsluitend gekeken naar de cijfers die het RIVM zelf heeft gepubliceerd en komt tot de volgende conclusies:
(hoop dat ik het goed opsom)
97,5% van de positief geteste mensen had geen noemenswaardige klachten.
Dat zijn (als je dit percentage toepast op de totale bevolking) 17 miljoen mensen van de 17,4 miljoen. (zijn er 17,5 las ik, maar soit...)
Ongeveer 400.000 mensen (die 2,5% dus): daarvan heeft tussen de 1 en 1,8% een ziekenhuisbehandeling nodig.
De gemiddelde leeftijd van alle geregistreerde overledenen die op het moment van overlijden positief getest waren, bedraagt 81,6 jaar.
Doodsoorzaak is dus niet in alle gevallen een corona-besmetting (is het RIVM ook duidelijk over)
1973 van de 18.000 mensen die zijn overleden (geregistreerd als positief getest) waren 70 jaar of jonger.
Dit alles in 18 maanden tijd overigens.
Van die 1973 mensen hadden er 204 geen onderliggende aandoening ofwel comorbiditeit.
Kom je dus weer op de risicogroepen uit: ouderen en mensen met onderliggende ziektes / aandoeningen.
Hoop dat mijn opsomming correct is, maar Wolters heeft dit dus allemaal van de website van het RIVM gehaald.
Ik ben niet zo handig met het interpreteren van grafiekenmaar het is na te kijken op de site van het RIVM.
In tegendeel.quote:Op zaterdag 11 september 2021 21:16 schreef TLC het volgende:
Als iedereen nog ongevaccineerd was zaten we nu nog diep in de lockdown shit
We staan er nu 10x beter voor. Alleen moet dat besef nog doordringen bij beleidsmakers.quote:Op zondag 12 september 2021 01:20 schreef Za het volgende:
[..]
In tegendeel.
Vorig jaar zomer was iedereen ongevaccineerd en stonden we er 10x beter voor.
Afgelopen zomer (weken) 6x zoveel mensen op de verpleegafdeling als het jaar ervoor, 5x zoveel patiënten op de IC als het jaar ervoor, 10x zoveel besmettingen als het jaar ervoor met een uitschieter van 11.000 besmettingen op 16 juli versus zero vorig jaar 16 juli.quote:Op zondag 12 september 2021 01:21 schreef _serial_ het volgende:
We staan er nu 10x beter voor. Alleen moet dat besef nog doordringen bij beleidsmakers.
Praagquote:Op zondag 12 september 2021 00:18 schreef _serial_ het volgende:
Damn. toch heb ik vanavond wel even een tikkeltje FOMO hoor.
Normaal ben ik vrijwel elk jaar in Praag te vinden voor Transmission Festival, zit nu even op Twitch de livestream te kijken (https://www.twitch.tv/transmissionfest)
Stiekem mooi om te zien dat er daar zoveel mensen plezier hebben, met lekkere muziek, en geweldige licht/lasers en dat ze daar wel events kunnen organiseren (notabene is de organisatie vrijwel geheel Nederlands)
![]()
Hopelijk volgend jaar wel weer
Dat we nu meer mensen op in het ziekenhuis hebben komt gewoon door 90% ongevaccineerden en Delta variant.quote:Op zondag 12 september 2021 01:33 schreef Za het volgende:
[..]
Afgelopen zomer (weken) 6x zoveel mensen op de verpleegafdeling als het jaar ervoor, 5x zoveel patiënten op de IC als het jaar ervoor, 10x zoveel besmettingen als het jaar ervoor met een uitschieter van 11.000 besmettingen op 16 juli versus zero vorig jaar 16 juli.
Hoe staan we er precies 10x beter voor?
Ik zeg het nog maar eens, vorig jaar lagen er in de zomer gemiddeld zo'n 30 mensen op de IC versus 220 de afgelopen zomer.quote:Op zaterdag 11 september 2021 17:18 schreef Tijn het volgende:
De sterfte was gemiddeld vorig jaar rond deze tijd 2 à 3, terwijl het nu rond 5 à 6 is. Ik denk dat het elkaar weinig ontloopt eerlijk gezegd, dit soort lage aantallen is nogal vatbaar voor statistische ruis.
Het moge duidelijk zijn dat er afgelopen zomer meer cases waren dan de zomer daarvoor. Maar ik zou er verder niet al te spannende conclusies aan hangen. De omstandigheden zijn gewoon anders. De variant van het virus die rondgaat is anders. De maatregelen zijn anders. Dus het is niet zo raar dat de cijfers ook anders zijn.quote:Op zondag 12 september 2021 01:46 schreef Za het volgende:
[..]
Ik zeg het nog maar eens, vorig jaar lagen er in de zomer gemiddeld zo'n 30 mensen op de IC versus 220 de afgelopen zomer.
Afgelopen zomer dus 7x zoveel, aanzienlijk veel meer.
Mochten het er over 2 maanden wederom 7x zoveel zijn, dus pakweg 1540 op de IC vind je dan nog steeds dat het elkaar allemaal weinig ontloopt?
Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 12 september 2021 01:46 schreef Za het volgende:
[..]
Ik zeg het nog maar eens, vorig jaar lagen er in de zomer gemiddeld zo'n 30 mensen op de IC versus 220 de afgelopen zomer.
Afgelopen zomer dus 7x zoveel, aanzienlijk veel meer.
Mochten het er over 2 maanden wederom 7x zoveel zijn, dus pakweg 1540 op de IC vind je dan nog steeds dat het elkaar allemaal weinig ontloopt?
Waar het door komt is een andere discussie.quote:Op zondag 12 september 2021 01:42 schreef _serial_ het volgende:
Dat we nu meer mensen op in het ziekenhuis hebben komt gewoon door 90% ongevaccineerden en Delta variant.
Vergelijkingen kun je op die manier niet maken.
Welke problemen kun je oplossen, het feit dat iedereen in potentie het virus bij zich kan dragen en overbrengen? Het feit dat er miljoenen kwetsbaren zijn? Telkens nieuwe varianten die opduiken?quote:Problemen kun je nu oplossen met vaccineren, dat kon vorig jaar niet.
Ik ga hierover verder niet meer in discussie met je, dat is gewoon zinloos.quote:Op zondag 12 september 2021 01:51 schreef Za het volgende:
[..]
Waar het door komt is een andere discussie.
Je zei we staan er nu 10x beter voor, de getallen laten iets anders zien.
[..]
Welke problemen kun je oplossen, het feit dat iedereen in potentie het virus bij zich kan dragen en overbrengen? Het feit dat er miljoenen kwetsbaren zijn? Telkens nieuwe varianten die opduiken?
Er is niets spannends aan, het zijn gewoon de feiten.quote:Op zondag 12 september 2021 01:48 schreef Tijn het volgende:
Het moge duidelijk zijn dat er afgelopen zomer meer cases waren dan de zomer daarvoor. Maar ik zou er verder niet al te spannende conclusies aan hangen. De omstandigheden zijn gewoon anders. De variant van het virus die rondgaat is anders. De maatregelen zijn anders. Dus het is niet zo raar dat de cijfers ook anders zijn.
Hij houdt wel vol.. dat moet je 'm nageven.quote:Op zondag 12 september 2021 01:53 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ga hierover verder niet meer in discussie met je, dat is gewoon zinloos.
Ik zeg helemaal niet dat dat gaat gebeuren.quote:
Vorig jaar 100% wat in de ziekenhuizen terecht kwam was niet gevaccineerd.quote:Op zondag 12 september 2021 01:58 schreef DonDruiper het volgende:
90% wat in de ziekenhuizen terecht komt is niet gevaccineerd.
Iedereen praat elkaar na, de deltavariant, de ongevaccineerden...quote:De Delta variant is veel besmettelijker. Vergelijken met vorig jaar is zinloos in zoveel opzichten.
ok man.quote:Op zondag 12 september 2021 02:11 schreef Za het volgende:
[..]
Iedereen praat elkaar na, de deltavariant, de ongevaccineerden...
Herd immunity was ons beloofd weet je nog? :
COVID-19 Vaccine Key to Reaching ‘Herd Immunity’
WHO: With a vaccine you can achieve herd immunity safely.
https://www.who.int/emerg(...)ience-in-5/episode-1
Het was niet beloofd, het was gewoon wat men toen dacht. Het is een ontwikkelende situatie, er wordt gaandeweg meer duidelijk en de omstandigheden veranderen continu.quote:Op zondag 12 september 2021 02:11 schreef Za het volgende:
[..]
Herd immunity was ons beloofd weet je nog?
Wat denkt men heden Tijn?quote:Op zondag 12 september 2021 02:15 schreef Tijn het volgende:
Het was niet beloofd, het was gewoon wat men toen dacht. Het is een ontwikkelende situatie, er wordt meer duidelijk en de omstandigheden veranderen continu.
Ik heb de indruk dat de consensus zo langzamerhand is dat groepsimmuniteit niet zo'n haalbare kaart is met een virus dat zo besmettelijk is.quote:
Het idee van massavaccinaties met als doel kudde immuniteit is gewoon mislukt, gezien gevaccineerden gewoon besmettelijk blijven. Ookal tijdens de vorige varianten btw.quote:Op zondag 12 september 2021 02:21 schreef Tijn het volgende:
Ik heb de indruk dat de consensus zo langzamerhand is dat groepsimmuniteit niet zo'n haalbare kaart is met een virus dat zo besmettelijk is.
Die stabiele cijfers verbazen mij ook enigszins, in de UK hetzelfde, rond de 30.000 pd maar wel al maanden.quote:Maar wie weet. Het is nu al tijden stabiel. Als dat zo blijft, zijn de cijfers al snel beter dan op dezelfde datum vorig jaar.
Maar ze worden niet meer ernstig ziek en zorgen er dus niet voor dat ziekenhuizen vol lopen.quote:Op zondag 12 september 2021 02:28 schreef Za het volgende:
[..]
Het idee van massavaccinaties met als doel kudde immuniteit is gewoon mislukt, gezien gevaccineerden gewoon besmettelijk blijven. Ookal tijdens de vorige varianten btw.
Ook door middel van besmetting is er volgens mij nergens op de wereld ooit groepsimmuniteit ontstaan. Wil niet zeggen dat het uiteindelijk niet kan gebeuren, maar vooralsnog is daar voor zover ik weet geen sprake van.quote:Op zondag 12 september 2021 02:28 schreef Za het volgende:
[..]
Het idee van massavaccinaties met als doel kudde immuniteit is gewoon mislukt, gezien gevaccineerden gewoon besmettelijk blijven. Ookal tijdens de vorige varianten btw.
Als het stabiel blijft, liggen er over een week of twee minder mensen in het ziekenhuis met covid dan op dezelfde datum vorig jaar. Als het zo gaat lopen, zou ik zeker niet zeggen dat we er slechter voor staan dan vorig jaar.quote:Die stabiele cijfers verbazen mij ook enigszins, in de UK hetzelfde, rond de 30.000 pd maar wel al maanden.
Kom eens met concrete cijfers svp.quote:Op zondag 12 september 2021 02:33 schreef DonDruiper het volgende:
Maar ze worden niet meer ernstig ziek en zorgen er dus niet voor dat ziekenhuizen vol lopen.
In tegenstelling tot mensen die niet gevaccineerd zijn.
Ik stond onderweg naar de voetbal in de file vanwege dat unmute gebeuren. Vond het tamelijk ironisch.quote:Op zaterdag 11 september 2021 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kwam vandaag bij toeval langs Unmute Us Maastricht. Zag er leuk uit, mooi festivalsfeertje. 2-3000 man, schat ik in.
Nee gaat nooit gebeuren.quote:Op zondag 12 september 2021 02:34 schreef Tijn het volgende:
Ook door middel van besmetting is er volgens mij nergens op de wereld ooit groepsimmuniteit ontstaan. Wil niet zeggen dat het uiteindelijk niet kan gebeuren, maar vooralsnog is daar voor zover ik weet geen sprake van.
Dan wel.quote:Als het stabiel blijft, liggen er over een week of twee minder mensen in het ziekenhuis met covid dan op dezelfde datum vorig jaar. Als het zo gaat lopen, zou ik zeker niet zeggen dat we er slechter voor staan dan vorig jaar.
[ afbeelding ]
Ik heb echt geen idee. Er gaat denk ik de komende weken meer duidelijk worden over waar het naartoe gaat, het is nu nog te vroeg. De echte stijging gebeurde vorig jaar ook pas eind september.quote:Op zondag 12 september 2021 03:07 schreef Za het volgende:
[..]
Dan wel.
Maar is dat in de lijn der verwachting?
Kriebels.quote:Op zondag 12 september 2021 03:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
de komende weken meer duidelijk worden over waar het naartoe gaat
Hugo lees je mee?quote:Op zondag 12 september 2021 04:06 schreef Za het volgende:
Covid-vaccinpaspoorten geschrapt door Boris Johnson
Boris Johnson zal deze week aankondigen dat hij plannen schrapt waarvoor vaccinpaspoorten nodig waren voor toegang tot nachtclubs, bioscopen en sportterreinen.
Hij zal zeggen dat hij afstand heeft gedaan van het voorgestelde verplichte certificeringsschema, dat locaties zou hebben gedwongen om de vaccinstatus van mensen te controleren.
https://www.thetimes.co.u(...)is-johnson-5g2fdb2zn
Ongevaccineerden zonder onderliggende kwalen zorgen net zo min ervoor dat ziekenhuizen vol lopen. Je hebt elke dag 2000-3000 besmettingen waarvan ongeveer 1% naar de IC moet. Dat zijn veelal mensen zonder vaccinatie maar met overgewicht, astma e.d.quote:Op zondag 12 september 2021 02:33 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Maar ze worden niet meer ernstig ziek en zorgen er dus niet voor dat ziekenhuizen vol lopen.
In tegenstelling tot mensen die niet gevaccineerd zijn.
Ach wel nee... de meeste mensen hebben het vaccin genomen omdat ze op vakantie willen in het buitenland of naar de kroeg, naar concerten, voetbalwedstijden etc. etc. willen, wat ik trouwens heel goed begrijp, daar niet van...quote:Op zaterdag 11 september 2021 18:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je dit topic leest zou je inderdaad denken dat de meeste mensen het vaccin genomen hebben omdat ze makke schapen zijn onder terreur van de roverheid, maar daar geloof ik geen reet van. De meeste mensen hebben het vaccin genomen omdat ze het gevaarlijk voor zichzelf of de maatschappij vinden en het graag in willen dammen.
Vaccinatiebewijs of testbewijs overal bios en horeca maar testen blijft gratis. Om de mensen tegemoet te komen volgens Hugo. Bron: telegraaf afgelopen week.quote:Op zondag 12 september 2021 08:43 schreef Jor_Dii het volgende:
D-Day.. benieuwd waar men mee gaat komen na het Catshuis overleg
Er is niets gratis aan, helaas. Het kost kapitalen.quote:Op zondag 12 september 2021 09:05 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Vaccinatiebewijs of testbewijs overal bios en horeca maar testen blijft gratis. Om de mensen tegemoet te komen volgens Hugo. Bron: telegraaf afgelopen week.
Is dus al bekend op dat vlak.
Ben benieuwd wat ze met concerten-festival doen die gepland staan de komende tijd. Nog met regels of gewoon ook bijvoorbeeld een uitverkocht Ziggo Dome door laten gaan? Zo lang mensen maar een vaccinatiebewijs/testbewijs hebben.quote:Op zondag 12 september 2021 09:05 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Vaccinatiebewijs of testbewijs overal bios en horeca maar testen blijft gratis. Om de mensen tegemoet te komen volgens Hugo. Bron: telegraaf afgelopen week.
Ik ben heel benieuwd. ..quote:Op zondag 12 september 2021 04:06 schreef Za het volgende:
Boris Johnson zal deze week aankondigen dat hij plannen schrapt waarvoor vaccinpaspoorten nodig waren voor toegang tot nachtclubs, bioscopen en sportterreinen.
Hij zal zeggen dat hij afstand heeft gedaan van het voorgestelde verplichte certificeringsschema, dat locaties zou hebben gedwongen om de vaccinstatus van mensen te controleren.
Weet ik. Alleen al daarom deze flauwekul afschaffen.quote:Op zondag 12 september 2021 09:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is niets gratis aan, helaas. Het kost kapitalen.
"Dat plezier moet je verdienen. We zijn er nog niet. Nog even volhouden"quote:Op zondag 12 september 2021 09:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat ze met concerten-festival doen die gepland staan de komende tijd. Nog met regels of gewoon ook bijvoorbeeld een uitverkocht Ziggo Dome door laten gaan? Zo lang mensen maar een vaccinatiebewijs/testbewijs hebben.
Ook interessant is dat de overheid daar afstand gaat doen van een aantal noodwetten en bevoegdheden om vergaande maatregelen te nemen. Dus ook het wettelijk kader.quote:Op zondag 12 september 2021 04:06 schreef Za het volgende:
Concerten die niet harder zijn dan 60dB mogen doorgaan.quote:Op zondag 12 september 2021 09:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat ze met concerten-festival doen die gepland staan de komende tijd. Nog met regels of gewoon ook bijvoorbeeld een uitverkocht Ziggo Dome door laten gaan? Zo lang mensen maar een vaccinatiebewijs/testbewijs hebben.
En dansen op je stoel. Klappen mag ook.quote:Op zondag 12 september 2021 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Concerten die niet harder zijn dan 60dB mogen doorgaan.
Nee, want dan kom je boven de 60dB uit.quote:Op zondag 12 september 2021 09:49 schreef nostra het volgende:
[..]
En dansen op je stoel. Klappen mag ook.
Handjes in de lucht dan maar.quote:Op zondag 12 september 2021 09:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Nee, want dan kom je boven de 60dB uit.
Mag dan wel gewoon de hele tent weer stampvol?quote:Op zondag 12 september 2021 09:05 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
En dat terwijl landen als Denemarken en Zweden laten zien dat er geen maatregelen hoeven te zijn. Maar dat alternatief ligt niet eens op tafel. Beschamend.quote:Op zondag 12 september 2021 09:35 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ook interessant is dat de overheid daar afstand gaat doen van een aantal noodwetten en bevoegdheden om vergaande maatregelen te nemen. Dus ook het wettelijk kader.
Het is niet allemaal koek en ei daar, het is soms ook heel moeilijk om te voorspellen welke kant het op gaat. Maar toch wel een belangrijke stap lijkt me.
Zien we hier iets van dat alles? Of nee, wij krijgen dinsdag gewoon weer een persconferentie waarin zal worden uitgesproken dat er geen terugkeer naar normaal komt en ook geen perspectief op wanneer wel. En een aanscherping van de regels als je niet gevaccineerd kunt of wilt worden. Om jou te beschermen natuurlijk. Allemaal dankzij een demissionair kabinet dat vwb corona nog wel demissionair claimt te zijn.
Dus in 18 maand zijn er 204 gezonde mensen overleden. Als alle mensen die niet ingeënt zijn gezond zijn, waar ik eigenlijk van uitga, uitgezonderd de kwetsbaren die geen prik mogen krijgen, zou deze groep toch amper kunnen zorgen voor overvolle ziekenhuizen, wat nu de vrees van velen is waardoor deze groep als 'onverantwoordelijk en zelfs dom' wordt weggezet.quote:Op zondag 12 september 2021 00:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wederom een goede samenvatting dat (naar mijn mening wettelijke disclaimer) het wel meevalt en dat relatief een klein deel van kwetsbaren vanwege hun onderliggende aandoening, zorgt voor een enorme overbelasting van ingeperkte zorg.
Tijd dat men de aandacht gaat verschuiven naar daar waar het werkelijk meer zin heeft en mensen die gezond zijn, in pais en vree verder laat leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |