abonnement Unibet Coolblue
pi_201238622
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
Diana's mooie moestuin
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Tuinmanieren, YouTubekanaal

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

Het was nog altijd zomer en dus waren er zonnehoedjes bij @Claudia_x, @AnneX, @sigme, @miss_sly:





Allium bij @Claudia_x en @AnneX:



Hortensia's bij @Claudia_x, @sacha, @AnneX en @sigme:





Rozen bij @sacha, @Claudia_x en @sigme:




Kogeldistels bij @AnneX en @sacha:



Hibiscus in diverse kleuren Bij @AnneX, @sigme, @Blues en @Claudia_x:





De blommen bleven mooi bij @sigme, @Blues en @miss_sly:




Een eervolle vermelding voor de Perzische slaapboom van @Sorbootje en de rest van d'r oase:



De mysterieuze Edelweiss van @AnneX:


En de tuin van de ouders van @Jagärtrut:


En tot slot een ode aan september door Koos Schuur:

September

Blond lief, de laatste gouden dagen
wuiven ten afscheid en wij achten 't niet,
de bomen en de struiken dragen
hun laatste tooi en in het riet
schuilen de vissen en hun trage
vinslag verraadt hen niet.

Het wordt nu tijd ons te bezinnen;
de bossen kleuren dieper bruin
en lila herfstasters beginnen
hun ijle bloeien in mijn tuin.

Het wordt nu tijd om te bedenken:
de zomer houdt niet eeuwig stand;
zij schonk ons al wat zij kon schenken -
de laatste gouden dagen wenken
en herfst komt reeds in feller kleuren drenken
de bloemen van dit dierbaar land.

[ Bericht 24% gewijzigd door Claudia_x op 06-09-2021 12:32:40 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201239399
OP O+

Zo, nog even het verschil in de voortuin.

Voor:



Na:



Echt een opluchting. Nu kan ik verder nadenken over de invulling ervan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201239492
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 13:07 schreef miss_sly het volgende:
OP O+

Zo, nog even het verschil in de voortuin.

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

Echt een opluchting. Nu kan ik verder nadenken over de invulling ervan.
Kijk eens aan! _O_ Onkruid gaat ook zo hard.

Ik ben blij dat het me dit jaar in de kas is gelukt om het onkruid te bedwingen. Zoiets als boomschors gebruiken werkt niet perfect maar helpt wel! En stukken waar ik voorlopig niet aan werk, dek ik nu af met plastic. Een ander experiment was om de grond met karton te bedekken en daaroverheen wat stro te leggen. Werkt ook best goed. Er groeit nog steeds wat haagwinde doorheen, maar niet veel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201239629
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 13:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kijk eens aan! _O_ Onkruid gaat ook zo hard.

Ik ben blij dat het me dit jaar in de kas is gelukt om het onkruid te bedwingen. Zoiets als boomschors gebruiken werkt niet perfect maar helpt wel! En stukken waar ik voorlopig niet aan werk, dek ik nu af met plastic. Een ander experiment was om de grond met karton te bedekken en daaroverheen wat stro te leggen. Werkt ook best goed. Er groeit nog steeds wat haagwinde doorheen, maar niet veel.
Mijn taktiek wordt bodembedekkers neerzetten en proberen bij te houden verder. Heermoes zou al vrijwel niet meer moeten opkomen na het lavameel, dus ik ben benieuwd :D

En we moeten de big bag padvast nog kwijt, maar ik kan het aan de straatstenen niet kwijt. Gratis zelfs niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201239922
Hierbij benoem ik @Claudia_x tot Opper Topic Opener. w/ _O_

Wat een vergelijking @Miss Sly tussen voor/na.👍🏼
pi_201240481
De OP _O_

Ik deed net de tuindeur open naar het achterpad om zoals altijd achterom met de fiets weg te gaan, steekt er een hond zijn of haar koppie om de deur.
De vrouw die aan de hond vast zat zei: oh hallo wat leuk dat ik eens zo'n tuindeur open zie gaan op dit rijtje. Ik loop hier zo vaak langs en ben altijd zo benieuwd naar deze tuinen.

Dus tuindeur wagenwijd open gegooid en ik gaf haar een rondleiding :D
Ze vond het prachtig groen, mooie kleuren en er hing een gezellige fijne sfeer in deze tuin.
En zo'n fijn groot grasveld had ze niet verwacht.
En ze vroeg of ik dat leuke bloemenveldje heb gezien bij de buren aan de voorkant?
Dat ging over mijn eigen blommenpostzegel _O-
Toch leuk om te horen O+
pi_201240722
Claudia, wat een heerlijke OP weer. Love it!
Om op je vraag over het onderhoud in mijn tuin terug te komen: ik doe het ook in etappes. Onkruid wieden doe ik meestal per border en dan pak ik meteen de paden rond die border mee. Maar doordat het zo ontzettend dichtgegroeid is met vaste planten, heb ik in de achtertuin weinig last van onkruid. Alleen hier en daar wat haagwinde (rotspul!). De voortuin is pas een paar jaar geleden van ondoordringbare jungle naar grasveld met een paar borders en een heg gegaan. En vooral in en onder de heg heb ik wel veel last van onkruid en daar zou ik wat meer tijd aan moeten besteden. Ik ben van plan om dat vóór de verhuizing (volgende maand) nog 1x grondig te lijf te gaan, zodat de nieuwe eigenaars niet meteen moeten gaan wieden.

Miss_sly, wat een verschil zeg! Kan me voorstellen dat er een last van je schouders valt. Ik heb overigens misschien wel interesse in je big bag, maar moet dan nog even ernstig piekeren over vervoer. Kom erop terug bij je.

Blues, wat een leuke spontane ontmoeting! Daar word je toch blij van!
pi_201240804
Ik heb helaas geen tuin meer maar een balkon. Heb wat fruit in potten staan en verschillende kruiden, waaronder bieslook, peterseli, tijm en basilicum. Verder verschillende bonsais. :)

Leuk om jullie tuinen en flora te zien zeg, inspirerend en wat een goede en rijke OP! _O_
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_201241065
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 15:08 schreef Sorbootje het volgende:

Miss_sly, wat een verschil zeg! Kan me voorstellen dat er een last van je schouders valt. Ik heb overigens misschien wel interesse in je big bag, maar moet dan nog even ernstig piekeren over vervoer. Kom erop terug bij je.

je kunt hem ook leegscheppen in een aanhangwagen. De big bag zelf kunnen we prima afvoeren bij de milieustraat, maar de inhoud niet. En ik vind het ook zo zonde!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201241382
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 13:27 schreef miss_sly het volgende:
En we moeten de big bag padvast nog kwijt, maar ik kan het aan de straatstenen niet kwijt. Gratis zelfs niet.
Ik ben met (en na) Sorbo, op zich misschien geïnteresseerd, maar vervoer en scheppen maken het minder aantrekkelijk.

Hoe breng je dat aan en is het ook fatsoenlijk te verwijderen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201241921
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 15:16 schreef Sangha het volgende:
Ik heb helaas geen tuin meer maar een balkon. Heb wat fruit in potten staan en verschillende kruiden, waaronder bieslook, peterseli, tijm en basilicum. Verder verschillende bonsais. :)

Leuk om jullie tuinen en flora te zien zeg, inspirerend en wat een goede en rijke OP! _O_
Ben benieuwd naar je bonsaiplanten!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201241940
Tip voor anderen: vanaf oktober begint het kalewortelseizoen. Ik heb mijn haagplanten al besteld die in de eerste week van oktober geleverd gaan worden. Scheelt een hoop geld en ze zouden beter aan moeten slaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker maandag 6 september 2021 @ 17:11:59 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201241960
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 13:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn taktiek wordt bodembedekkers neerzetten en proberen bij te houden verder. Heermoes zou al vrijwel niet meer moeten opkomen na het lavameel, dus ik ben benieuwd :D

En we moeten de big bag padvast nog kwijt, maar ik kan het aan de straatstenen niet kwijt. Gratis zelfs niet.
Ook niet in FHF?
pi_201242489
quote:
1s.gif Op maandag 6 september 2021 17:11 schreef maily het volgende:

[..]
Ook niet in FHF?
Dat is een goede! Als het hier toch niet doorgaat, zal ik het daar aanbieden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201242505
quote:
1s.gif Op maandag 6 september 2021 16:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik ben met (en na) Sorbo, op zich misschien geïnteresseerd, maar vervoer en scheppen maken het minder aantrekkelijk.

Hoe breng je dat aan en is het ook fatsoenlijk te verwijderen?
Aanbrengen vond ik niet moeilijk. Kwestie van een bepaalde diepte uitscheppen, walsen, padvast erin en weer walsen. Eventueel kun je er een laag wit zand onder doen, maar is niet noodzakelijk. Hebben wij nergens gedaan.

Verwijderen za een kwestie zijn van het wegscheppen waar het ligt, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201243134
Ik overweeg om met het oog op de komst van een robotmaaier wat planten langs de sloot aan de voorkant van ons huis (noordkant) te zetten, waarmee ik de kans wil verkleinen dat de maaier het water in rijdt. Ik denk aan een boel varens. Heeft iemand een tip voor een leuke soort?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201243218
quote:
5s.gif Op maandag 6 september 2021 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik overweeg om met het oog op de komst van een robotmaaier wat planten langs de sloot aan de voorkant van ons huis (noordkant) te zetten, waarmee ik de kans wil verkleinen dat de maaier het water in rijdt. Ik denk aan een boel varens. Heeft iemand een tip voor een leuke soort?
Misschien de Mannetjesvaren? Hier staan er 3 in de voortuin op het noorden. Ze zijn wintergroen en je hoeft er niet naar om te kijken.
pi_201243261
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 19:24 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Misschien de Mannetjesvaren? Hier staan er 3 in de voortuin op het noorden. Ze zijn wintergroen en je hoeft er niet naar om te kijken.
Is die geschikter dan een wijfjesvaren?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201243754
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 19:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is die geschikter dan een wijfjesvaren?
Oh, dat weet ik niet. De mannetjes doen het erg goed hier, dat is wat ik ervan weet :)
  maandag 6 september 2021 @ 21:08:49 #20
63722 z80
I fink you freaky
pi_201244907
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 13:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn taktiek wordt bodembedekkers neerzetten en proberen bij te houden verder. Heermoes zou al vrijwel niet meer moeten opkomen na het lavameel, dus ik ben benieuwd :D

En we moeten de big bag padvast nog kwijt, maar ik kan het aan de straatstenen niet kwijt. Gratis zelfs niet.
Ga er maar vanuit dat de heermoes om de paar jaar weer overal de kop op steekt.
Zelfs na de bodem verbetering en platspuiten komt die troep na een paar jaar weer overal omhoog.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_201245516
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 21:08 schreef z80 het volgende:

[..]
Ga er maar vanuit dat de heermoes om de paar jaar weer overal de kop op steekt.
Zelfs na de bodem verbetering en platspuiten komt die troep na een paar jaar weer overal omhoog.
Zou kunnen, hoor. Dat zie ik dan wel weer. Voor nu proberen we het zo en kijken we wel hoe het loopt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201251941
Wauw, die OP weer, fantastisch!

Ik moest er aan denken toen ik vanochtend het eerste lila herfstastertje zag openen...



Verder hier ook nog veel in bloei, o.a. eindelijk de hibiscus (met op de achtergrond een oostindische kers, dit jaar zijn ze bijna allemaal rood hier!)



Hier meer hibiscus met ijzerhard en een kruisspin, dit was niet op de foto te krijgen maar wel heel mooi...



De kamperfoelie heeft prachtige besjes:



En ik ben zo blij met mijn anemonen!



De wingerd (voorheen wall of sound) begint al te kleuren. Hij moet bijna gesnoeid want de boeiboorden worden geschilderd, ik hoop dat de herfstkleur snel komt want dan kunnen we daar nog in volle glorie van genieten, en de vogels van de besjes.



Verder nog een restje slaapmutsjes:



En lig ik in de hangmat onder de vlinderstruiken te genieten van het gezoem...



Die vlinderstruiken zijn trouwens aan komen waaien en ze zijn enorm uit de hand gelopen dus als ze straks uitgebloeid zijn haal ik er eentje weg, en gaat die andere helemaal kort, want ze nemen de hele border over.

En ook hier moet straks wat aan gebeuren, de hortensia's doen het zo goed dat de varens helemaal weggeduwd worden. Ik denk dat ik één van de hortensia's ga verplaatsen als het straks allemaal in rust is.

pi_201255871
Geweldige foto's, @yinu! Herkenbaar van die hortensia die de boel overneemt. Hortensia's hebben enorme groeikracht.

Ik heb een nieuw projectje bedacht. Fucking hell, wat is dat sjouwen rollen van boomstammen zwaar! Afijn, werk in uitvoering:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:37:37 #24
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201255964
Had hier juist het probleem dat de hortensia's de ruimte hadden maar niet groter werden. Vermoedelijk door de droge zomers de afgelopen jaren, maar mogelijk ook doordat er nog een boom en heg naast staan die water slurpen.

Maar dit jaar doen ze het prima, ga wel even kijken hoe ik ze eind van de winter moet snoeien want die oude stelen zijn te slap zodra hij bloeien gaat.

Ik twijfel nog over de sering en vlinderstruik, hoe groot ik die wil laten worden :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201256056
Wij hebben vorige week de sleutel van onze nieuwe woning gekregen en in de tuin staat ook een ontplofte hortensia :D de hedera is ook veel te enthousiast gegroeid. Ik zal binnenkort foto’s maken, ik kan wel wat advies gebruiken :)

Wat een prachtige foto's @yinu !

Mijn man is de 17e jarig en ik denk dat ik hem ook een hangmat cadeau doe, het kan nu we een tuin hebben!
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:45:30 #26
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201256089
Kwam in de tuin trouwens heel veel ligustertjes tegen, vond het zonde om ze weg te gooien dus ik heb nu 14 potjes met ligustertjes :@ Mocht iemand nog een heg willen :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201256826
@Claudia_x, had jij het over interesse in een bodemtest?
Lees dit even door en meldt je aan als het je wat lijkt: https://www.ivn.nl/onder-het-maaiveld/over-onder-het-maaiveld

PS: IVN is een leuke club, natuureducatie voor kinderen & volwassenen. Niks voor jou en/of je koters?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201257005
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:37 schreef sigme het volgende:
@:Claudia_x, had jij het over interesse in een bodemtest?
Lees dit even door en meldt je aan als het je wat lijkt: https://www.ivn.nl/onder-het-maaiveld/over-onder-het-maaiveld

PS: IVN is een leuke club, natuureducatie voor kinderen & volwassenen. Niks voor jou en/of je koters?
Wat leuk! Ga ik in de gaten houden.

Over bodems gesproken: hebben jullie dit jaar ook zo weinig last van mollen? Ik weet niet of het aan het weer ligt of aan onze kat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201257053
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:45 schreef Dagoduck het volgende:
Kwam in de tuin trouwens heel veel ligustertjes tegen, vond het zonde om ze weg te gooien dus ik heb nu 14 potjes met ligustertjes :@ Mocht iemand nog een heg willen :+
Doe ik ook! We zouden eens een ruilmeet moeten regelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201257117
Ik heb hier trouwens een hortensia uitgegraven op een plek waar ik 'em niet wou. Dacht ik. Ik blijk een stuk vergeten te zijn. Ik heb het ding al meerdere keren gesnoeid en er zelfs op in zitten hakken, maar het ding blijft maar uitlopen, dwars door een andere struik heen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201258094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:30 schreef Claudia_x het volgende:
Geweldige foto's, @:yinu! Herkenbaar van die hortensia die de boel overneemt. Hortensia's hebben enorme groeikracht.

Ik heb een nieuw projectje bedacht. Fucking hell, wat is dat sjouwen rollen van boomstammen zwaar! Afijn, werk in uitvoering:

[ afbeelding ]
Oh, tof! Daar kun je hele leuke dingen in/op/tussen laten groeien.
En... spierpijn verzekerd!

quote:
7s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:43 schreef Serinde het volgende:
Wij hebben vorige week de sleutel van onze nieuwe woning gekregen en in de tuin staat ook een ontplofte hortensia :D de hedera is ook veel te enthousiast gegroeid. Ik zal binnenkort foto’s maken, ik kan wel wat advies gebruiken :)

Wat een prachtige foto's @:yinu !

Mijn man is de 17e jarig en ik denk dat ik hem ook een hangmat cadeau doe, het kan nu we een tuin hebben!
Hangmat is zeker een aanrader. Ik heb van het weekeind zo'n heerlijk dutje gedaan! Ik wil eigenlijk wel elke dag een tukje in de hangmat doen...
pi_201258218
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb hier trouwens een hortensia uitgegraven op een plek waar ik 'em niet wou. Dacht ik. Ik blijk een stuk vergeten te zijn. Ik heb het ding al meerdere keren gesnoeid en er zelfs op in zitten hakken, maar het ding blijft maar uitlopen, dwars door een andere struik heen.
Haha, deze hortensia's kreeg ik van iemand die verhuisde naar een huis met een schuur, en in die schuur stond een kartonnen doos met wortelkluiten. We weten niet hoe lang al. Maar ik heb ze geplant en... dit. Dus het zijn in principe wel planten met 'lust for life'.
Ze staan bij mij in de schaduw onder een afwateringsdingetje van de buurman (vandaar dat de varens het daar ook zo gezellig vinden als ze niet door de hortensia weg-ge-elleboogd zouden worden). Dus nat. Dat vinden ze top.
pi_201258609
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 21:22 schreef yinu het volgende:

[..]
Oh, tof! Daar kun je hele leuke dingen in/op/tussen laten groeien.
En... spierpijn verzekerd!
Mijn spierpijn is inmiddels chronisch geworden!

Het wordt de achterkant van een verhoogde border, die ik denk ik schuin af laat lopen. Ik heb deze combinatie in gedachten voor het hoge gedeelte:



Het is een foefje om planten in m'n tuin kwijt te kunnen die van droge, arme grond houden. Onderaan kan ik dan planten zetten die wel van natte voeten houden, O+ zonnehoedjes O+ denk ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201266912
Leuk idee, Claudia, met die boomstronken! Hoe is het nu met de spierpijn? :D

Zijn er bij jullie ook zo oneindig veel spinnen? Door de tuin lopen is echt een avontuur nu, waarbij ik regelmatig recht met mijn gezicht in een web loop.
pi_201267110
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:35 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk idee, Claudia, met die boomstronken! Hoe is het nu met de spierpijn? :D

Zijn er bij jullie ook zo oneindig veel spinnen? Door de tuin lopen is echt een avontuur nu, waarbij ik regelmatig recht met mijn gezicht in een web loop.
Ja zeg, loop ik naar achter door de tuin, dan loop ik te maaien als molenwieken met de armen.🤪
pi_201267141
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:50 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ja zeg, loop ik naar achter door de tuin, dan loop ik te maaien als molenwieken met de armen.🤪
Ja, ik ook. En ik roep steeds sorry, omdat ze weer opnieuw kunnen beginnen met hun web.
pi_201268527
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:35 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk idee, Claudia, met die boomstronken! Hoe is het nu met de spierpijn? :D
Vandaag de stronken allemaal op rij gelegd. Ik voel me de sterkste vrouw ter wereld. Vanavond in bed zal 't wel weer huilen zijn.

quote:
Zijn er bij jullie ook zo oneindig veel spinnen? Door de tuin lopen is echt een avontuur nu, waarbij ik regelmatig recht met mijn gezicht in een web loop.
Ja, het is vreselijk. Ik zou voor de gein eens een foto van het huis moeten maken. Ik kan de kozijnen niet meer zien.

Hoe krijgen die beesten het voor elkaar om zulke ontiegelijk lange draden te maken? Wonderlijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201271848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:52 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ja, ik ook. En ik roep steeds sorry, omdat ze weer opnieuw kunnen beginnen met hun web.
Hahaha, dat doe ik ook. Hier ook bijzonder veel spinnen. Ik vind het wel fijn want dan kunnen ze de muggen vangen. En kruisspinnen zijn mooi.
pi_201274078
Is er iemand die weet welk boompje dat links is op de foto? (in de border met de witte keien)
Mijn tuin is vergelijkbaar, ruimte is enorm beperkt en daarbij komt nog eens dat m'n afvoeren daar net naast zitten.



Ik wil iets meerstammig zoals op de foto maar het mag iegenlijk ook niet groter worden dan dit. Iemand een suggestie?
Cindy De Vuyst
pi_201274124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 08:03 schreef einzeinz het volgende:
Is er iemand die weet welk boompje dat links is op de foto? (in de border met de witte keien)
Mijn tuin is vergelijkbaar, ruimte is enorm beperkt en daarbij komt nog eens dat m'n afvoeren daar net naast zitten.

[ afbeelding ]

Ik wil iets meerstammig zoals op de foto maar het mag iegenlijk ook niet groter worden dan dit. Iemand een suggestie?
Zo te zien is het een meerstammige Japanse esdoorn. Welke precies weet ik niet, er zijn heel veel variaties.
pi_201274302
Mocht iemand weten welke variëteit, hoor ik het graag. Hoe belet je dat die terrastegels omhoog gedrukt worden?
Zou daar een wortelbegrenzer rond liggen?
Cindy De Vuyst
  donderdag 9 september 2021 @ 09:20:11 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201274776
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 08:31 schreef einzeinz het volgende:
Mocht iemand weten welke variëteit, hoor ik het graag. Hoe belet je dat die terrastegels omhoog gedrukt worden?
Zou daar een wortelbegrenzer rond liggen?
Dat is echt een kansloze missie. Er zijn (zoals verschillenden je al verteld hebben) zoo veel soorten. Dat is niet van een veraf plaatje te determineren. Verschil zit em bij die bomen voornamelijk in de herfstkleur en bladvorm. Laat beide nu net niet op deze foto staan ;) .

Mijn tip zou zijn, bedenk de voorwaarden waar je boompje aan moet voldoen en ga naar een goeie kwekerij. Die kunnen je dan echt wel de juiste Japanse esdoorn laten zien. Maar wel goed dat je alsnog een Japanse esdoorn overweegt.
pi_201275657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 08:31 schreef einzeinz het volgende:
Mocht iemand weten welke variëteit, hoor ik het graag. Hoe belet je dat die terrastegels omhoog gedrukt worden?
Zou daar een wortelbegrenzer rond liggen?
Ik heb een acer palmatum 'Going Green' en die lijkt er in ieder geval verdomd veel op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201276307
Zit er verschil qua wortelgroei tussen een 'struik' en een 'boom' (meerstammig).
Cindy De Vuyst
pi_201276309
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb een acer palmatum 'Going Green' en die lijkt er in ieder geval verdomd veel op.
Bedankt, ik ga die eens bekijken.
Cindy De Vuyst
pi_201276340
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Maar wel goed dat je alsnog een Japanse esdoorn overweegt.
De keuze is vrij beperkt omdat de plaats waar hij komt enorm klein is.
Vond dat boompje op de foto wel heel leuk en geschikt.
Cindy De Vuyst
pi_201276746
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:39 schreef einzeinz het volgende:

[..]
De keuze is vrij beperkt omdat de plaats waar hij komt enorm klein is.
Vond dat boompje op de foto wel heel leuk en geschikt.
De 'Going Green' zou na 10 jaar circa 2 meter hoog moeten zijn. Het lijkt mij dat je met zo'n boomkeuze en een wortelbegrenzer prima zit. Het enige probleem dat ik met de acer heb, is dat het zo lang duurt voor-ie een aardig formaat heeft. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201276887
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:36 schreef einzeinz het volgende:
Zit er verschil qua wortelgroei tussen een 'struik' en een 'boom' (meerstammig).
Het hangt van de struik of boom af en ook van de omstandigheden (denk aan hoge grondwaterstand versus lage).

Ik heb inmiddels diverse struiken uitgegraven. Soms was dat veel werk. Een enkele keer is het me niet helemaal gelukt en ben ik de resterende stronk met een bijl te lijf gegaan. Bij bomen begin ik niet eens aan uitgraven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201277078
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:39 schreef einzeinz het volgende:

[..]
De keuze is vrij beperkt omdat de plaats waar hij komt enorm klein is.
Vond dat boompje op de foto wel heel leuk en geschikt.
Je hebt natuurlijk enorm snel groeiende bomen en struiken, en soorten die minder geneigd zijn om heel groot of hoog te worden. Zo'n japanse esdoorn groeit inderdaad niet bijzonder hard of snel. Maar hoe een boom wortelt en of dat problemen geeft ligt inderdaad meer aan de omstandigheden dan aan de soort, zie ook dit artikel.
pi_201277194
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:41 schreef yinu het volgende:

[..]
Je hebt natuurlijk enorm snel groeiende bomen en struiken, en soorten die minder geneigd zijn om heel groot of hoog te worden. Zo'n japanse esdoorn groeit inderdaad niet bijzonder hard of snel. Maar hoe een boom wortelt en of dat problemen geeft ligt inderdaad meer aan de omstandigheden dan aan de soort, zie ook dit artikel.
Leerzaam artikel!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201279376
Nieuw speeltje. :7



Nu nog uitvinden hoe ik er daadwerkelijk riet mee omkrijg. Met eindeloos YouTube-filmpjes kom ik er klaarblijkelijk niet. :')
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201279427
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201279938
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuw speeltje. :7

[ afbeelding ]

Nu nog uitvinden hoe ik er daadwerkelijk riet mee omkrijg. Met eindeloos YouTube-filmpjes kom ik er klaarblijkelijk niet. :')
  donderdag 9 september 2021 @ 16:46:38 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201280164
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuw speeltje. :7

[ afbeelding ]

Nu nog uitvinden hoe ik er daadwerkelijk riet mee omkrijg. Met eindeloos YouTube-filmpjes kom ik er klaarblijkelijk niet. :')
Oldskool! Ik ben lui :@ dus ben de bloemenweide aan het maaien met de bosmaaier *) .
Wat doe jij eigenlijk met het maaisel? Ik ben op 2/3de en heb al 3 klikos gevuld met die zooi -O- .
  donderdag 9 september 2021 @ 16:53:08 #55
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201280261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oldskool! Ik ben lui :@ dus ben de bloemenweide aan het maaien met de bosmaaier *) .
Wat doe jij eigenlijk met het maaisel? Ik ben op 2/3de en heb al 3 klikos gevuld met die zooi -O- .
Lekker laten liggen, goed voor de natuur.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201280591
Ik maai de bloemenweidepostzegel nog lang niet hoor :o
Er bloeit nog steeds vanalles! O+

De Annabel, (het wordt niets zonder jou) die ik kreeg van zus vorig jaar, deed niets in de volle grond.
Staat nu al een tijd in pot en begint te bloeien _O-
Gewoon afgekeken dus van de late hibiscus die ook net pas de eerst blommen open heeft >:O
  donderdag 9 september 2021 @ 17:42:59 #57
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201280873
quote:
6s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:53 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Lekker laten liggen, goed voor de natuur.
Nee, een bloemenweide doet het het beste op wat schrale grond. Dus je moet het juist niet laten liggen, want dan heb je in no time een veld met brandnetel.
pi_201284438
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oldskool! Ik ben lui :@ dus ben de bloemenweide aan het maaien met de bosmaaier *) .
M'n bosmaaier kan riet niet aan. :{

quote:
Wat doe jij eigenlijk met het maaisel? Ik ben op 2/3de en heb al 3 klikos gevuld met die zooi -O- .
Op een border gooien.

[ Bericht 15% gewijzigd door Claudia_x op 09-09-2021 21:30:51 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201284563
Over de bosmaaier gesproken: weet iemand een biologisch afbreekbaar alternatief voor trimdraad? Laat maar, schijnt niet volledig afbreekbaar te zijn. Dit is een interessant artikel (uit 2019): Verbod op oxoplastic wellicht einde 'afbreekbaar' maaidraad.

[ Bericht 21% gewijzigd door Claudia_x op 09-09-2021 21:35:18 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 9 september 2021 @ 21:24:10 #60
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201284575
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 17:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee, een bloemenweide doet het het beste op wat schrale grond. Dus je moet het juist niet laten liggen, want dan heb je in no time een veld met brandnetel.
Geen idee, heb geen bloemenweide.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201287027
Is een krentenstruik hetzelfde als een krentenboom? Beiden heten ze Amelanchier Lamarckii. Maar het valt me gewoon op dat een krentenstruik maar 5m. hoog wordt terwijl een krentenboom er 9m. wordt.

Ik zou dan evt. een krentenstruik opknippen tot meerstammige boom.
Cindy De Vuyst
pi_201292999
Mega-oogst hazelnoten dit jaar, bijna geen vijgen daarentegen.
Cosmea-woud van 2 meter hoog dat eindelijk in bloei is gekomen!
En de rest van vele eenjarigen zijn in verval geraakt inmiddels.

Dankzij de kleine bomen-discussie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik òf een krentenboompje òf een amandelboompje wil planten. Maar ik twijfel aan de afmetingen van de amandelboom, en of er in NL wel amandelen aan komen...
Wie weet daar iets meer over?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kanaroe op 10-09-2021 15:47:07 ]
pi_201293833
Ik heb de planten aan de waterkant weggehaald. De gemeente doet dat nu her en der, dus het leek me een goed moment. Het leuke is dat we dan vanuit het huis het water weer kunnen zien.



Het minder leuke is dat ik dan weer een shitload aan groenafval erbij heb.



Ik heb m'n big bags met aarde en houtsnippers binnengekregen en heb de eerste met houtsnippers bestemd voor de kas verwerkt. Het bevalt heel goed om houtsnippers in de kas te hebben. Er groeit nauwelijks onkruid doorheen (heel soms een plukje dat ik gauw wegtrek) en de snippers zelf zien er nog aardig uit, vergrijsd maar nog zeker geen pulp. Ik heb alleen gemerkt dat het water er regelmatig hoger staat dan ik aanvankelijk gedacht, dus ik wilde nog iets de hoogte in.

Voor:


Na:


En i kheb weer een boel planten klaarstaan om in de tuin te zetten:



Tot slot kan ik jullie advies goed gebruiken. Onze waterkant ziet er nu zo uit:



Ik vind het leuk als de waterkant weelderig is begroeid, maar toch wil ik daar vanaf. Een van de redenen is dat het riet m'n tuin binnenwandelt. Om rietdrama's te voorkomen (riet in m'n bloemenweide, riet in de vijver), wil ik de kant dus min of meer leeg houden. De ideale manier zou zijn om te maaien, maar ik kan er niet met de maaimachine komen omdat het er te drassig is. Dat komt niet alleen door de sloot zelf, maar ook door de 10 lagen landbouwplastic net onder de grond.

Wat ik graag zou willen is dat de waterkant makkelijker leeg te houden is (bijv. door groei te ontmoedigen) en dat we er beter kunnen lopen (het is er nu érg nat, met klompen lukt het net). Ik denk zelf dat een vlonderpad een oplossing zou kunnen zijn, zoiets als hieronder, maar misschien hebben jullie andere ideeën die goedkoper en/of makkelijker uitvoerbaar zijn.



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-09-2021 15:56:07 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201294084
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 00:09 schreef einzeinz het volgende:
Is een krentenstruik hetzelfde als een krentenboom? Beiden heten ze Amelanchier Lamarckii. Maar het valt me gewoon op dat een krentenstruik maar 5m. hoog wordt terwijl een krentenboom er 9m. wordt.

Ik zou dan evt. een krentenstruik opknippen tot meerstammige boom.
Ja, dat is hetzelfde. Overigens heb je verschillende soorten amelanchiers. De Lamarckii is er één van. Je kunt bijvoorbeeld voor een Rotundifolia kiezen. Die wordt ook wel geënt op een stam verkocht. Hier wordt-ie bijvoorbeeld aangeprezen als geschikt voor een kleine tuin. Overigens heb je ook weer verschillende soorten Rotundifolia's (o.a. Edelweiss en Helvetia).

De suggestie van @bleiblei om naar een kweker te gaan en je daar te laten informeren, is volgens mij niet zo gek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201294116
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:49 schreef Kanaroe het volgende:
Dankzij de kleine bomen-discussie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik òf een krentenboompje òf een amandelboompje wil planten. Maar ik twijfel aan de afmetingen van de amandelboom, en of er in NL wel amandelen aan komen...
Wie weet daar iets meer over?
Ik weet alleen dat m'n buurman amandelbomen in Spanje heeft; dat zal wel met een reden zijn. Maar eh, heb je een hazelaar overwogen? Da's ook een meerstammige heester en halzenoten zijn minstens zo lekker als amandelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201294393
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet alleen dat m'n buurman amandelbomen in Spanje heeft; dat zal wel met een reden zijn. Maar eh, heb je een hazelaar overwogen? Da's ook een meerstammige heester en halzenoten zijn minstens zo lekker als amandelen.
Ik heb al een hazelaar, zie de eerste regel van mij post :P

Ja, ik ben benieuwd of de amandelboom het in NL ook kan doen. Ik heb bijvoorbeeld al 20 jaar een vijg staan, die nu enorm is trouwens, maar die geeft pas de afgelopen 4 jaar goede, eetbare vijgen. Is het klimaatverandering, of heeft zo'n struik/boom veel tijd nodig?

Wat jouw vraagstuk betreft lijkt mij een vlonder de meest voor de hand liggende oplossing.
Maar ik heb geen ervaring met natte waterkanten en hoe je daar palen in slaat ofzo.
pi_201294563
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:30 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik heb al een hazelaar, zie de eerste regel van mij post :P
Oh ja! Overheen gelezen.

quote:
Ja, ik ben benieuwd of de amandelboom het in NL ook kan doen.
Volgens Diana moet het kunnen.

Ik heb zelf overigens een belabberde hazelnotenoogst. Ik denk dat het door een te rigoureuze snoei komt waarbij ik vooral oude takken heb laten zitten. Ik ga me nu maar eens op verjonging richten. Hoe ga jij om met de snoei?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201294683
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh ja! Overheen gelezen.
[..]
Volgens Diana moet het kunnen.

Ik heb zelf overigens een belabberde hazelnotenoogst. Ik denk dat het door een te rigoureuze snoei komt waarbij ik vooral oude takken heb laten zitten. Ik ga me nu maar eens op verjonging richten. Hoe ga jij om met de snoei?
Ah, bedankt voor het linkje! Diana geeft goede adviezen!

De hazelaar is hier ook zo'n 20 jaar geleden geplant en ik snoei/zaag alleen de eventuele 'waterloten' en vervelend overhangende takken weg.
De boom/struik is 5 stammig en zo'n 7 à 8 meter hoog en ziet er goed uit.
De noten hangen overal, ook aan de oudere takken.
Ik ben bang om rigoreus te snoeien want ik wil er geen knot-hazelaar van maken als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_201299964
Claudia, ik zie het helemaal voor me, om op zo'n vlonder met een lekker drankje in m'n hand over de landerijen uit te kijken. Maar dan is het dus meer dan een pad. 😄
pi_201299990
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat is hetzelfde. Overigens heb je verschillende soorten amelanchiers. De Lamarckii is er één van. Je kunt bijvoorbeeld voor een Rotundifolia kiezen. Die wordt ook wel geënt op een stam verkocht. Hier wordt-ie bijvoorbeeld aangeprezen als geschikt voor een kleine tuin. Overigens heb je ook weer verschillende soorten Rotundifolia's (o.a. Edelweiss en Helvetia).

De suggestie van @:bleiblei om naar een kweker te gaan en je daar te laten informeren, is volgens mij niet zo gek.
Ik heb een amelanchier alnifolia obelisk. Die is - heel verrassend - zuilvormig. Echt een leuk ding!
pi_201303057
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:59 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, ik zie het helemaal voor me, om op zo'n vlonder met een lekker drankje in m'n hand over de landerijen uit te kijken. Maar dan is het dus meer dan een pad. 😄
Dat is ook wel de droom, maar wel een vrij kostbare droom, vrees ik. :+ Ik twijfel er nog over of we zoiets zelf zouden willen/kunnen doen. Het is niet zo eenvoudig om hier dingen stabiel te krijgen. Met name het achterste deel van de achtertuin is een ramp. De vorige bewoner heeft er puin in gegooid met daaronder landbouwplastic. Ik heb er al eens een slootje gegraven en weet wat een ramp het is om dat eruit te krijgen. Op dat moment heb ik besloten de situatie te accepteren. Voordeel is dat deze ingrepen een ecosysteem opleveren waar bepaalde planten in gedijen (vandaar dat ik er een bloemenweide van heb gemaakt).

En ik ben ook wat terughoudend met werklui met tuin in halen omdat ik bang ben dat ze de boel kapotmaken. Maar ik ga toch maar eens een offerte aanvragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 11-09-2021 07:40:14 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201307195
Hoi >:O



pi_201307548
Een hibiscus bloem *) een hortensiabloem B-) *O*
pi_201309499
Ik ging naar het tuincentrum om aanplantgrond te halen, maar toen zag ik ineens dat de bosviooltjes al/nog bloeien! :o Dus ik heb maar een sixpack meegenomen. Voor wie ze heeft: bloeien de biosviooltjes jullie?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201309536
Al onze viooltjes zijn weggeshoveld of hoe dat heet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201309545
Oh en ik zag een hibiscus met werkelijk enorme bloemen. Ik heb een fotootje voor jullie gemaakt:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker zaterdag 11 september 2021 @ 18:00:21 #77
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201309705
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:47 schreef Claudia_x het volgende:
Oh en ik zag een hibiscus met werkelijk enorme bloemen. Ik heb een fotootje voor jullie gemaakt:

[ afbeelding ]
Prachtig! Ooit een plant van gekocht, was helaas maar eenjarig ...
pi_201310923
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:47 schreef Claudia_x het volgende:
Oh en ik zag een hibiscus met werkelijk enorme bloemen. Ik heb een fotootje voor jullie gemaakt:

[ afbeelding ]
:o Jeetje! Prachtig!
pi_201310957
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:47 schreef Claudia_x het volgende:
Oh en ik zag een hibiscus met werkelijk enorme bloemen. Ik heb een fotootje voor jullie gemaakt:

[ afbeelding ]
Heb je die bloemen werkelijk gezien? 😳 Wat onwerkelijk groot!

Viooltjes komen in maart weer: spontaan of in een bak.
pi_201311529
Wow :o @ hibiscus
pi_201315455
Da's de XXL, originele naam wel. Ik heb hem ook, is gewoon winterhard, echt mooi!
pi_201316884
Haha, ik vond 'em juist grotesk. Ik was net ervoor de grootbloemige violen voorbij gelopen omdat ik de bloemen te groot vond. En toen trof ik de hibiscusreus aan.

Hij deed me denken aan Super Mario Bros. Er zat nog maar één bloem aan en die was totaal niet in verhouding tot de rest van de plant. Zoiets als dit, maar dan met één bloem:





[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 12-09-2021 01:18:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201316953
Mensen die op de foto gaan met de H-reus werken op mijn lachspieren. Kakhiel zou er wel raad mee weten.






I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 12 september 2021 @ 08:18:11 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201318214
Die eerste :+
Resistance is futile.
pi_201319017
quote:
10s.gif Op zondag 12 september 2021 08:18 schreef Seven. het volgende:
Die eerste :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201319118
Ik weet niet of ik ze ook werkelijk mooi vind :D Ik vind ze eigenlijk meer grotesk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 12 september 2021 @ 11:41:54 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201320492
quote:
17s.gif Op zondag 12 september 2021 09:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Big hug O+
Resistance is futile.
pi_201320594
Grotesk is het goeie woord ja :D
pi_201320613
Wel weer eens wat anders dan een foto met een vis voor je tinder profiel :7
pi_201320671
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 11:50 schreef Tuindier het volgende:
Wel weer eens wat anders dan een foto met een vis voor je tinder profiel :7
Whut? :D _O-
Vertel!
pi_201320689
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 11:55 schreef Blues het volgende:

[..]
Whut? :D _O-
Vertel!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 12 september 2021 @ 12:27:03 #92
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201321066
quote:
80s.gif Op zondag 12 september 2021 11:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dacht meer aan zoiets.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201321184
quote:
9s.gif Op zondag 12 september 2021 12:27 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dacht meer aan zoiets.

[ afbeelding ]
Op de een of andere manier waren de vissen me bij de eerste blik op de foto ontgaan :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201321206
@Claudia_x kunnen werklui vanaf de waterkant de bermkant bewerken?
Hier in het dorp liggen kleinere zg. was stoepen (waar de was werd gedaan in de wetering) en nu liggen kano’s en roeibootjes aangemeerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201327465
Zojuist fietste ik erlangs.
Voor een indruk:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201337899
Het onderhoud aan de balkons van de buren is nog bezig. Er kwam vandaag iemand van de vve kijken naar de schade die ik heb hierdoor. M'n beide looppaadjes met stapstenen zijn compleet kaalgelopen door de bouwvakkers. Er groeide draadereprijs, kruiptijm, een klaver Green, vetplanten en slaapkamergeluk door elkaar. Ik moest van die man 'een reële schatting van de kosten' mmaile maar weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Een tray plantjes van elk soort rekenen bijv ?
pi_201338086
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 09:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of ik ze ook werkelijk mooi vind :D Ik vind ze eigenlijk meer grotesk.
Ik vind ze prachtig, omdat de bloemen iets teers hebben in al hun schreeuwerige aanwezigheid. Die tegenstelling vind ik mooi.
Maar goed, ik hou ook gewoon van drama in de tuin. Niet overal, maar her en der zo'n theatrale plant... LOVE IT! :D
pi_201338102
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 18:59 schreef AnneX het volgende:
Zojuist fietste ik erlangs.
Voor een indruk:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een goeie oplossing en leuk verhaal! Weer wat geleerd :D *O*
pi_201338148
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:45 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik vind ze prachtig, omdat de bloemen iets teers hebben in al hun schreeuwerige aanwezigheid. Die tegenstelling vind ik mooi.
Maar goed, ik hou ook gewoon van drama in de tuin. Niet overal, maar her en der zo'n theatrale plant... LOVE IT! :D
Een beetje theatraal kan ik ook nog wel waarderen, hoor, maar ik vind dit echt te. Is niet zo mijn ding.

In other news: ik heb bij de kweker een offerte opgevraagd voor een appel- en pruimenboom voor de voortuin en wat bodembedekkers. Ik heb hem tevens gevraagd of hij een borderpakket kan offreren. Ik zie ze op veel plekken op internet worden aangeboden, maar mijn eigenste kweker kan dat natuurlijk net zo goed. Hij vraagt hoeveel m2, en beveelt deze vast aan voor in een warme, zonnige tuin:

Voor in de zon zijn de Agastache,Echinacea,siergrassen en lage doorbloeiende planten genoeg aanwezig.(Bv. Mexicaans Madeliefje,Geranium Azure Rush en Geranium Dreamland!)


Aangezien de trampoline inmiddels niet meer hoeft van de dame, ga ik even met de tekening zitten om te kijken waar en hoe deze border dan moet komen, in combinatie met de bomen en met de bodembedekkers.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338198
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:33 schreef Koettie het volgende:
Het onderhoud aan de balkons van de buren is nog bezig. Er kwam vandaag iemand van de vve kijken naar de schade die ik heb hierdoor. M'n beide looppaadjes met stapstenen zijn compleet kaalgelopen door de bouwvakkers. Er groeide draadereprijs, kruiptijm, een klaver Green, vetplanten en slaapkamergeluk door elkaar. Ik moest van die man 'een reële schatting van de kosten' mmaile maar weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Een tray plantjes van elk soort rekenen bijv ?
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.
Misschien wat voor- en nafoto’s?
Tegelijkertijd wel fideel van de vve.

@miss_sly hoe lang heeft de trampoline er gestaan?
pi_201338206
Vanmorgen in alle vroegte deed ik nog even een kleine ronde door de tuin.
Nog een paar weken en dan moet ik toch echt afscheid nemen.


Dauwdruppels op de Rosa Berleburg


Zo aan het eind van het seizoen vind ik de Hortensia eigenlijk op z'n mooist.


Over drama gesproken. De Canna kan er ook wat van.


Zomaar een doorkijkje.
pi_201338242
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 12:55 schreef AnneX het volgende:

[..]
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.
Misschien wat voor- en nafoto’s?
Tegelijkertijd wel fideel van de vve.

@:miss_sly hoe lang heeft de trampoline er gestaan?
Helemaal nog niet :D Omdat het aanleggen dan de voortuin langer op zich liet wachten dan we hadden gedacht, en nu hoeft het niet meer zo nodig van dochter.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338253
Overigens heb ik het nu als mijn persoonlijke missie opgevat om volgend jaar aan Miss_Sly en andere HibiscusXXL-sceptici te laten zien dat-ie echt heel mooi en niet-grotesk kan zijn in de juiste combinatie. Moet ik hem alleen wel weer in bloei krijgen, want dit jaar weigert hij dienst.
pi_201338256
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:56 schreef Sorbootje het volgende:
Vanmorgen in alle vroegte deed ik nog even een kleine ronde door de tuin.
Nog een paar weken en dan moet ik toch echt afscheid nemen.

[ afbeelding ]
Dauwdruppels op de Rosa Berleburg

[ afbeelding ]
Zo aan het eind van het seizoen vind ik de Hortensia eigenlijk op z'n mooist.

[ afbeelding ]
Over drama gesproken. De Canna kan er ook wat van.

[ afbeelding ]
Zomaar een doorkijkje.
Prachtig!

Zoals jouw doorkijkje wil ik ons paadje langs het huis ook ongeveer hebben. O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338287
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Helemaal nog niet :D Omdat het aanleggen dan de voortuin langer op zich liet wachten dan we hadden gedacht, en nu hoeft het niet meer zo nodig van dochter.
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Zo werkt het niet, natuurlijk. :W
pi_201338294
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:

[..]
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Zo werkt het niet, natuurlijk. :W
Zou ideaal zijn! :D
pi_201338298
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:

[..]
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Zo werkt het niet, natuurlijk. :W
Inderdaad, maak in je wijk in de verschillende tuinen verschillende toestellen, zodat ze overal iets anders kunnen doen :Y

Mevrouw ligt tegenwoordig veel liever in de hangmat dan dat ze staat te springen op de trampoline :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338361


Deze wilde ik ook nog even met jullie delen. Een paar weken geleden heb ik stekjes genomen van de Buddleja Flower Power, omdat ik hem zo ontzettend mooi vind en ik hem graag terug wil laten komen in de nieuwe tuin.

Ik zag net dat de stekjes naast nieuw blad zelfs kleine bloemknopjes maken. Zo leuk!
pi_201338417
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens heb ik het nu als mijn persoonlijke missie opgevat om volgend jaar aan Miss_Sly en andere HibiscusXXL-sceptici te laten zien dat-ie echt heel mooi en niet-grotesk kan zijn in de juiste combinatie. Moet ik hem alleen wel weer in bloei krijgen, want dit jaar weigert hij dienst.
Ik laat me graag overtuigen!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338432
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:11 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]

Deze wilde ik ook nog even met jullie delen. Een paar weken geleden heb ik stekjes genomen van de Buddleja Flower Power, omdat ik hem zo ontzettend mooi vind en ik hem graag terug wil laten komen in de nieuwe tuin.

Ik zag net dat de stekjes naast nieuw blad zelfs kleine bloemknopjes maken. Zo leuk!
Ik moest het even opzoeken, maar wat een prachtige varieteit is dat O+ Ik snap dat je die wil stekken. Wat fijn dat het is gelukt.

Onze dwergvlinderstruik die we vorig jaar kochten voor een klein plekje in de voortuin blijkt helemaal niet zo'n dwerg, dus die wil ik verplaatsen. Moet nog even kijken wanneer ik dat het beste kan doen, en waar ik hem dan, nog wel in de voortuin, neer ga zetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338498
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik moest het even opzoeken, maar wat een prachtige varieteit is dat O+ Ik snap dat je die wil stekken. Wat fijn dat het is gelukt.

Onze dwergvlinderstruik die we vorig jaar kochten voor een klein plekje in de voortuin blijkt helemaal niet zo'n dwerg, dus die wil ik verplaatsen. Moet nog even kijken wanneer ik dat het beste kan doen, en waar ik hem dan, nog wel in de voortuin, neer ga zetten.
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.
pi_201338529
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:26 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.
Zoiets dacht ik ook. Fijn het van jou te horen :)

Ik denk ook dat we dan de overige bomen en planten krijgen om te planten, dus dan ziet de voortuin er eindelijk ook een beetje fijn uit O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201338796
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 12:55 schreef AnneX het volgende:

[..]
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.
Misschien wat voor- en nafoto’s?
Tegelijkertijd wel fideel van de vve.

@:miss_sly hoe lang heeft de trampoline er gestaan?
Die emotionele schade zit er niet in helaas. De man van de vve vond het ook heel duidelijk heel overdreven want tja was nog groen zat. Hij wilde het wel overleggen maar niets beloven want hoezo kon er niet gelopen worden over een looppaadje? Uitgelegd dat ik drie keer per week met m'n 60 kilo iets heel anders is dan de hele dag mannen van 100 kilo met werkschoenen. Keek hij erg bedenkelijk bij. Heb via directplant een lijst gemaakt met welk plantje er (ongeveer) stonden en de kosten daarvan. Inc verzenden 150 euro ongeveer. Aarde ben ik vergeten maar dat komt wel goed. Ben benieuwd wat ze gaan reageren. Hoop dat er iemand anders meekijken ipv alleen die man van vanmorgen. Voor-en nafotos toegevoegd!
pi_201338812
Je moet sowieso voldoende planten hebben dat je tuin er volgend jaar zomer weer zo uit ziet als afgelopen zomer.

quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:

[..]
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Zo werkt het niet, natuurlijk. :W
Nog leuker: trampolines in de voortuinen rondom de speeltuin. Dat zijn er hier inmiddels 3 stuks, geen hekje of iets om de tuin heen dus de speeltuin loopt zo over in die tuinen. Maar als er een kind vanuit de speeltuin op een van die trampolines klimt is de kans groot dat er iemand woest naar buiten komt stormen omdat het eigen terrein is.
Peuter weet inmiddels dat hij er niet op mag maar dat heeft heel wat tranen gekost.
pi_201339249
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 18:59 schreef AnneX het volgende:
Zojuist fietste ik erlangs.
Voor een indruk:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie plaatjes, dank! Weer wat geleerd ook over wasstoepen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201339266
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
ssie opgevat om volgend jaar aan Miss_Sly en andere HibiscusXXL-sceptici te laten zien dat-ie echt heel mooi en niet-grotesk kan zijn in de juiste combinatie. Moet ik hem alleen wel weer in bloei krijgen, want dit jaar weigert hij dienst.
Misschien kun je een mooie foto maken waarop je poseert met je H-reus?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201339285
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:33 schreef Koettie het volgende:
Het onderhoud aan de balkons van de buren is nog bezig. Er kwam vandaag iemand van de vve kijken naar de schade die ik heb hierdoor. M'n beide looppaadjes met stapstenen zijn compleet kaalgelopen door de bouwvakkers. Er groeide draadereprijs, kruiptijm, een klaver Green, vetplanten en slaapkamergeluk door elkaar. Ik moest van die man 'een reële schatting van de kosten' mmaile maar weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Een tray plantjes van elk soort rekenen bijv ?
Ik zou een boodschappenlijstje maken van planten die je er opnieuw zou willen plaatsen en de hoogte van dat bedrag (plus verzendkosten) doorgeven. Afronden naar boven, want mogelijk kun je niet alles in één keer bij één winkel halen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201339475
quote:
6s.gif Op maandag 13 september 2021 14:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Misschien kun je een mooie foto maken waarop je poseert met je H-reus?
En dan mezelf als kakhielmeme terugvinden zeker? :D
pi_201341030
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:45 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik vind ze prachtig, omdat de bloemen iets teers hebben in al hun schreeuwerige aanwezigheid. Die tegenstelling vind ik mooi.
Maar goed, ik hou ook gewoon van drama in de tuin. Niet overal, maar her en der zo'n theatrale plant... LOVE IT! :D
Ja dit! Dat heb ik ook met sommige rozen. Ik zou deze zelf niet planten want het ziet er tegelijkertijd uit als een genetische aberratie, maar niks mis met een beetje drama hier en daar.

Die foto's zijn wel echt enorm hilarisch inderdaad.
pi_201341060
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:26 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.
Ik maak aantekeningen... denk dat ik deze herfst ook wat Buddleja's ga verplaatsen. Ik vind die flower power ook echt spectaculair mooi trouwens, over drama in de tuin gesproken!
pi_201366531
Ik liep vanmorgen door de tuin en het was gewoon écht herfst. Mistig, overal bladeren... zo'n herfstige geur. En ik was nog helemaal niet uitgezomerd!
Mooi vind ik het wel, die eerste tekenen van de herfst.
Over twee weken krijgen we de sleutel en ik denk dat een van de eerste dingen die ik bij het nieuwe huis ga doen het planten van bollen in de voortuin is. Dat schilderwerk kan wel wachten. :D
pi_201366746
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.

Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:

pi_201367049
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.

Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:

[ afbeelding ]
Ik heb met dezelfde uitdaging hetzelfde probleem te maken. Dat heb ik nu opgelost door wat jij op het terras wilt doen in de kas te doen.

In je huidige tuin heb je toch ook een aantal exoten? Ik herinner me in ieder geval de palm en Perzische slaapboom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201367093
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb met dezelfde uitdaging hetzelfde probleem te maken. Dat heb ik nu opgelost door wat jij op het terras wilt doen in de kas te doen.

In je huidige tuin heb je toch ook een aantal exoten? Ik herinner me in ieder geval de palm en Perzische slaapboom.
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)
En ze staan allemaal op dit moment in pot, dus gaan mee.
Een kas komt er ook, dus dat is ook een mooie tussenoplossing. Ik bespeur bij mezelf dat ik het liefst heel hard BEMOEI JE MET JE EIGEN ZAKEN zou roepen, maar strikt genomen is het ook zijn tuin. :D
pi_201367158
Zo'n Perzische slaapboom zag ik laatst in een botanische tuin en die vind ik ook zoo mooi O+ Daar wil ik eigenlijk ook nog een plekje voor zoeken in de achtertuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201367166
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:20 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)
En ze staan allemaal op dit moment in pot, dus gaan mee.
Een kas komt er ook, dus dat is ook een mooie tussenoplossing. Ik bespeur bij mezelf dat ik het liefst heel hard BEMOEI JE MET JE EIGEN ZAKEN zou roepen, maar strikt genomen is het ook zijn tuin. :D
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.

Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit. -O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201367174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Zo'n Perzische slaapboom zag ik laatst in een botanische tuin en die vind ik ook zoo mooi O+ Daar wil ik eigenlijk ook nog een plekje voor zoeken in de achtertuin.
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201367251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?

Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201367314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?

Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
pi_201367351
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.


Niet heel winderig wordt wel een ding :')

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Ik wil sowieso nog minstens één niet heel grote boom in de achtertuin.
Maar nu is eerst de voortuin aan de beurt, voor die weer helemaal groen is van te veel en te hoog onkruid :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201367355
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont. :Y)

Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201367483
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.

Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit. -O-
Ik vind het leuk om te lezen dat jij er hetzelfde mee omgaat. Binnenshuis gaat alles ook meer in overleg.
pi_201367537
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont. :Y)

Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
Aan zee wordt dat inderdaad een uitdaging.

Ik denk dat onze nieuwe tuin erg beschut is, maar ik ben er nog niet geweest op een winderige dag.
pi_201369725
Nog wat verse planten gekocht die zich volgend jaar mogen bewijzen:

Scharlei oftewel Muskaatsalie
Perovskia oftewel Russische salie
Bonenkruid voor de kruidenvoorraad
Tanacetum 'Robinson Red' (wilde eigenlijk gewoon Boerenwormkruid maar dat was er niet)
Physalis oftewel Lampionplant voor een woekerhoekje
En Pulmonaria oftewel Longkruid

De planten zullen in ieder geval niet verdrogen!
pi_201375635
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Cindy De Vuyst
  woensdag 15 september 2021 @ 21:59:54 #136
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201375968
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Mijn twee siergrazzen zitten in zinken emmers :+ Vorig jaar erin geplant. De ene groeit nog steeds vanuit 1 punt, de andere is wel door de hele emmer omhoog gekomen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201376041
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?

Ik zie hier in de buurt uiteraard ook wat shops bij bedrijven. Op de een of andere manier ben ik dan toch een beetje bang dat het tourist traps zijn. Misschien ga ik er toch eens kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 15 september 2021 @ 22:03:47 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201376042
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
pi_201376838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef miss_sly het volgende:
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201376874
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Cindy De Vuyst
pi_201376927
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Besef je wel dat er talloze soorten siergras zijn?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201376951
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201376955
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
Ik ga er eens voor zitten om wat uit te zoeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201377013
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201377115
Ik dacht dat ze inmiddels wel uitverkocht waren.
Maar ik koop ze meestal bij https://www.levenvanhetland.nl/ of bij de Velt biobollenverkoop.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201377152
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @:miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
Dank! Die ga ik morgen ook even uitpluizen, precies wat ik zoek.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201382336
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
Cindy De Vuyst
pi_201382405
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
De soort is dus juist heel erg van belang. Je hebt heel veel verschillende soorten die op heel veel verschillende manieren en in verschillende formaten groeien en al dan niet verwilderen/uitbreiden.

Dus als je siergras wil, zoek je bij voorkeur een soort die bij je tuin past.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201383555
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.

De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.

Bedoel je trouwens pennisetum?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201383746


Geen gras, maar wel mooi: deze Monnikskap in m'n voortuin.
pi_201386523
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201386904
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.

Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:

[ afbeelding ]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201387073
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:

Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
Waar doe jij dat mee?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201388986
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:

[..]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
De vijg staat al klaar. :) Heb ik in deze tuin ook en ik vind het blad zó mooi!
De olijf staat in een enorme pot met goede drainage. Afgelopen winter heeft hij zijn blad wel verloren, ondanks bescherming. Maar ik heb hem drastisch gesnoeid en hij zit weer mooi in het blad.
pi_201389083
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt :P
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
pi_201389227
Ik deed na het eten nog even een rondje schoffelen, en zag nog wat bloeien hier en daar O+

Mijn aster begint te bloeien en zit bovendien helemaal vol knoppen:




Gaura, verbena en cosmea bloeien nog steeds. Ik word zo blij van de combinatie en van de lange bloei van verbena en gaura. Dat zijn blijvertjes:


Een enkele heel mooie cosmea:


In al zijn eenvoud ook zo mooi:


En nog wat bloeiers in het stukje bloemenpostzegel :P


And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201389320
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:14 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
Heel veel :D

Lief wilde graag allium, dus ik heb twee soorten, een witte en een blauwe. Niet te hoog, want hoewel heel mooi, gaan die het te zwaar krijgen in de wind, vrees ik.

Een mix van anemone blanda met een blauw druifje, die wil ik onder de Japanse kers planten.

Een aantal tulpen, crocussen en narcissen. En een aantal bollen die ik gewoon mooi vond en die volgens de beschrijving bijvoorbeeld passen in de voortuin in de volle zon, droog, onder de fruitbomen en op andere plaatsen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201389657
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten

[ Bericht 14% gewijzigd door Kanaroe op 16-09-2021 20:50:02 ]
pi_201389816
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:22 schreef miss_sly het volgende:

In al zijn eenvoud ook zo mooi:
[ afbeelding ]
:o
Zo begint het ja.
Ik probeer er morgen aan te denken het mijne op de foto te zetten. Lijkt er onwijs op, maar heeft iets meer vriendjes.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201389934
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
pi_201389964
Mooie bloemen Miss_Sly! Gaura vind ik zo mooi en zwierig. Bij mij gaat ie alleen altijd dood. Hopelijk gaat dat in de nieuwe tuin beter.
pi_201390103
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:00 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
Ja, dat dus. Tenenkrommend.
pi_201391857
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201392470
Ik heb op drie plaatsen de combo hairs/verbena staan en op alle drie de plaatsen doen ze het geweldig. En ze bloeien echt heel lang. Ik heb alleen een paar stengels verbena moet knippen tien het heeft gestormd, want tien waren er een paar geknakt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201392498
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
pi_201394290
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.

De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.

Bedoel je trouwens pennisetum?

[ afbeelding ]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Cindy De Vuyst
pi_201394846
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 23:29 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201394944
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 07:53 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201395275
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
Ja, of door grind in het plantgat. Ik geef het niet op! :)
pi_201395291
Moest hardop hinniken van die droomtuin.

Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201395340
Ik ben heel benieuwd naar de grond in de nieuwe tuin. Het huis ligt op een terp en de tuin dus ook. Terpaarde schijnt heel goede grond te zijn. (Ik realiseer me dat het per plant verschilt wat goede grond is, maar vroeger werd het afgegraven en duur verkocht.)
pi_201395357
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.

Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
pi_201395396
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:12 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
Interesse? *) :D
De helft moet weg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201395656
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Interesse? *) :D
De helft moet weg.
Op zich wel, woon je in de buurt van Friesland? 😁
pi_201395672
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken

[ afbeelding ]
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.
Heb ooit gezien hoe een boom een gevel zwaar beschadigde, je wil het niet mee maken.
Cindy De Vuyst
pi_201395904
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.

Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
:o :o :o

Nu durft @einzeinz helemaal niet meer!

Hoe is je siergras geworteld? M'n buren hebben woekerbamboe en da's dramatisch spul. Deze zomer zijn ze wekenlang bezig geweest om die te verwijderen. De buurvrouw wil nooit meer bamboe in haar tuin hebben. Ik heb nog geprobeerd om duidelijk te maken dat er niet-woekerende alternatieven zijn, maar ze durft het niet meer aan.

Zelf ben ik dit jaar nogal afgeknapt op riet. Ik vind riet prachtig en geniet van de strook aan de overkant van de sloot, maar ik ga riet uit m'n eigen tuin weren. Het wandelt de tuin in en neemt alles over.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201395926
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:33 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.
Heb ooit gezien hoe een boom een gevel zwaar beschadigde, je wil het niet mee maken.
Nu heb je het over een boom. De oplossing is vrij simpel: neem geen bomen of struiken. Ik zei eerder al dat je ook met een combinatie van lage en hoge vaste planten kunt werken.

Van pennisetum heb je niet veel te vrezen als het om je gevel gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 17-09-2021 10:01:05 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201395955
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:32 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Op zich wel, woon je in de buurt van Friesland? 😁
:N
Midden
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201396025
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:o :o :o

Nu durft @:einzeinz helemaal niet meer!

Hoe is je siergras geworteld? M'n buren hebben woekerbamboe en da's dramatisch spul. Deze zomer zijn ze wekenlang bezig geweest om die te verwijderen. De buurvrouw wil nooit meer bamboe in haar tuin hebben. Ik heb nog geprobeerd om duidelijk te maken dat er niet-woekerende alternatieven zijn, maar ze durft het niet meer aan.
Wij hadden ook veel woekerbamboe toen we kochten. Zit heel veel werk in, uiteindelijk is een groot deel gewoon afgegraven maar er zijn nog steeds plekjes waar het opkomt.

Dit gras zou puur vanuit de pol moeten groeien en verder steriel zijn. Dat eerste klopt, qua nietwoekeren. Ik heb wel eens gesnoeid gras in de tuin gebruikt als bodembedekker, toen bleek er toch hier en daar een vruchtbaar zaadje aan te zitten. Op 2 of 3 plekjes is wel eens een grasje opgekomen. Maar die pluk je zo weg, dus niet zo erg.
quote:
Zelf ben ik dit jaar nogal afgeknapt op riet. Ik vind riet prachtig en geniet van de strook aan de overkant van de sloot, maar ik ga riet uit m'n eigen tuin weren. Het wandelt de tuin in en neemt alles over.
Dit prachtriet is in de 5 jaar oid dat het staat nog niet verder gewandeld dan de strook die ervoor gereserveerd was. Het is alleen nogal groots en dik.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201396054
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:02 schreef Vanyel het volgende:

Dit prachtriet is in de 5 jaar oid dat het staat nog niet verder gewandeld dan de strook die ervoor gereserveerd was. Het is alleen nogal groots en dik.
Het is heel fraai!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396364
Ik vind ze ook prachtig, @Vanyel O+

Er zijn ook echt wel siergrassen die klein blijven en niet per se heel erg woekeren, volgens mij. Ik heb bijvoorbeeld ook stipa in de tuin, dat heel fijn is en niet/nauwelijks woekert.



Dit is een fijn gras met een fijne pluim, wordt niet heel groot en wijd.

Ook van deze festuca glauca verwacht ik niet dat het een enorme brede en hoge pol wordt.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201396684
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind ze ook prachtig, @:Vanyel O+

Er zijn ook echt wel siergrassen die klein blijven en niet per se heel erg woekeren, volgens mij.
Ja, maar ik postte de mijne in reactie op jouw fotootje over eenvoud. Zo zagen de mijne er 5 jaar geleden ook ongeveer uit, alleen in iets grotere pol.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201396689
Stipa is prachtig! Zo mooi luchtig.
pi_201396694
O ja, en die van de foto in mijn post met bloemen is een miscanthus sinensis Red Cloud en ook geschikt voor kleinere tuinen.

https://www.tuinplant.nl/(...)d-25584#Omschrijving
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201396736
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja, maar ik postte de mijne in reactie op jouw fotootje over eenvoud. Zo zagen de mijne er 5 jaar geleden ook ongeveer uit, alleen in iets grotere pol.
Ook prachtriet heb je in meerdere varieteiten. Mijne van de foto is de Red Cloud, die is weer heel anders dan de miscanthus Kleine Silberspinne die ik voor heb staan en er zijn nog heel veel soorten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201396759
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:56 schreef Sorbootje het volgende:
Stipa is prachtig! Zo mooi luchtig.
Niet zo goed bestand tegen een kat die er telkens in gaat liggen :D

Ik vond het zo raar dat mijn ene polletje zo plat ging liggen, Ik dacht eerst dat het aan de wind was en plat was gaan liggen door de storm. Maar een paar dagen later zag ik mijn kat heerlijk tegen de pol aangevlijd :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201396864
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niet zo goed bestand tegen een kat die er telkens in gaat liggen :D
Herkenbaar!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396908
Laatst zat ik te klagen over heermoes langs m'n vijver. Op basis van adviezen her en der kwam ik erop uit dat ik de grond moest verrijken: heermoes 'plukken' en terugleggen en/of lavameel strooien. Maar wat las ik gisteren: het is juist goed om arme grond langs je vijver te hebben, want de moerasplanten onttrekken dan voedingsstoffen aan de vijver waardoor het water helder blijft.

Argh, wat kan ik dan nog doen? Ik zal in ieder geval proberen wat meer natuurlijke concurrentie te introduceren. Ik heb er laatst al wat planten bij gezet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201396911
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ook prachtriet heb je in meerdere varieteiten. Mijne van de foto is de Red Cloud, die is weer heel anders dan de miscanthus Kleine Silberspinne die ik voor heb staan en er zijn nog heel veel soorten.
Ah nee de mijne is idd makkelijk 2 meter op de pluimen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201398789
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
Laatst zat ik te klagen over heermoes langs m'n vijver. Op basis van adviezen her en der kwam ik erop uit dat ik de grond moest verrijken: heermoes 'plukken' en terugleggen en/of lavameel strooien. Maar wat las ik gisteren: het is juist goed om arme grond langs je vijver te hebben, want de moerasplanten onttrekken dan voedingsstoffen aan de vijver waardoor het water helder blijft.

Argh, wat kan ik dan nog doen? Ik zal in ieder geval proberen wat meer natuurlijke concurrentie te introduceren. Ik heb er laatst al wat planten bij gezet.
Ik zou voor het helder krijgen of houden van je vijver gewoon inzetten op veel zuurstofplanten die onder water groeien. Dan heb je de inbreng van de oeverplanten niet per se nodig en kun je de heermoes bestrijden
pi_201399735
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 13:22 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik zou voor het helder krijgen of houden van je vijver gewoon inzetten op veel zuurstofplanten die onder water groeien. Dan heb je de inbreng van de oeverplanten niet per se nodig en kun je de heermoes bestrijden
Heb ik, maar die hebben ook een nadeel: de vijver groeit snel dicht. En dan moet je best wat tijd besteden aan het regelmatig leegtrekken van de vijver.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201399779
Ik zie hier langs een nieuw aangelegde wal aan de singel ook enorm veel heermoes staan. Maar bij een stuk dat al een paar jaar geleden aangelegd is, is dat helemaal verdwenen (daar stond het in het eerste jaar ook). Nu staat het daar barstensvol met oeverplanten, o.a. watermunt, lissen, beekpunge, kalmoes, een soort van wederik, waterzuring, en die dingen met die paarse pluimen waarvan ik nu de naam even niet weet maar ze staan ook bij @Claudia_x. De heermoes is daar zo goed als verdwenen, vanzelf lijkt het, door concurrentie inderdaad en misschien dat het ook vanzelf de grond verrijkt. De oever wordt wel gemaaid en het maaiafval afgevoerd.
pi_201399892
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:40 schreef yinu het volgende:
Ik zie hier langs een nieuw aangelegde wal aan de singel ook enorm veel heermoes staan. Maar bij een stuk dat al een paar jaar geleden aangelegd is, is dat helemaal verdwenen (daar stond het in het eerste jaar ook). Nu staat het daar barstensvol met oeverplanten, o.a. watermunt, lissen, beekpunge, kalmoes, een soort van wederik, waterzuring, en die dingen met die paarse pluimen waarvan ik nu de naam even niet weet maar ze staan ook bij @:Claudia_x. De heermoes is daar zo goed als verdwenen, vanzelf lijkt het, door concurrentie inderdaad en misschien dat het ook vanzelf de grond verrijkt. De oever wordt wel gemaaid en het maaiafval afgevoerd.
Dat hoop ik ook. Wat op die plek lastig is, is dat ik de beplanting laag wil houden zodat ik vanuit het huis zicht heb op het water. Ik tolereer kattenstaart daar nu even, maar als de lage planten de overhand krijgen haal ik de kattenstaart weg. Het gaat niet zo snel als ik had gehoopt. Beekpunge groeit bijvoorbeeld niet zo compact en dus groeit de heermoes er tussendoor. En ik had mazus reptans geplant en die is verdwenen. Eén van de dingen die ik heb gedaan is de beekpunge rigoureus snoeien om (hopelijk) compacte groei te bevorderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201399960
Ik had woensdag wat foto's gemaakt. Het was geweldig mistig:



En daardoor lichtten de spinnenwebben op:



Dit is mijn favoriete plant op dit moment, die achter de vijver staat als een enorm boeket:



En deze waterplant vond ik aardig om te laten zien: krabbenscheer. Ik kreeg er één van de buurvrouw eerder deze zomer en nu groeien er geloof ik al een stuk of vier (wat te veel aan het worden is). In de zomer moet ik de vijver bijna elke week leeghalen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201400118
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb ik, maar die hebben ook een nadeel: de vijver groeit snel dicht. En dan moet je best wat tijd besteden aan het regelmatig leegtrekken van de vijver.
Ik weet het. Vechten tegen de bierkaai. Maar hé, wel helder water. :D

Wat mooi, die mistfoto's!
  FOK!mycroftheld vrijdag 17 september 2021 @ 15:59:30 #196
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201400990
Twee jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuist, we zochten naar een huis met een grote tuin en hebben dat gevonden. Helaas was de tuin een oerwoud en hebben we veel naaldboommeuk, bramen, wortels en andere zooi moeten verwijderen. We hebben uiteindelijk alles om laten ploegen en zijn met een verse start begonnen.

We zijn er nog steeds veel mee bezig maar inmiddels begint het wat te worden, ik heb mijn vriendin volledig de vrijheid gegeven om de planten uit te zoeken. Ze wou vooral inheems en wildplanten ivm de insecten die eropaf komen, dat is dan ook het meeste wat in de tuin staat.

De namen weet ik allemaal niet maar hier wat fotos van hoe het er nu uitziet:



















En nog een overzichtsfoto vanaf het dak


Ik kan helaas zo geen foto vinden van hoe het was, als ik deze nog tegenkom post ik het. Het is in ieder geval een heel groot verschil. De vorige bewoners hadden niet zoveel met tuinieren.
pi_201401785
Dat ziet er weelderig uit, Bondage! Lijkt me ook een plek waar het fijn is voor allerlei beestjes.
  FOK!mycroftheld vrijdag 17 september 2021 @ 20:04:28 #198
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201403813
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 17:19 schreef Sorbootje het volgende:
Dat ziet er weelderig uit, Bondage! Lijkt me ook een plek waar het fijn is voor allerlei beestjes.
Dankje :) We hebben drie katten en 4 kippen die ook van de tuin kunnen genieten :D
pi_201404313
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:59 schreef bondage het volgende:
Twee jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuist, we zochten naar een huis met een grote tuin en hebben dat gevonden. Helaas was de tuin een oerwoud en hebben we veel naaldboommeuk, bramen, wortels en andere zooi moeten verwijderen. We hebben uiteindelijk alles om laten ploegen en zijn met een verse start begonnen.

We zijn er nog steeds veel mee bezig maar inmiddels begint het wat te worden, ik heb mijn vriendin volledig de vrijheid gegeven om de planten uit te zoeken. Ze wou vooral inheems en wildplanten ivm de insecten die eropaf komen, dat is dan ook het meeste wat in de tuin staat.

De namen weet ik allemaal niet maar hier wat fotos van hoe het er nu uitziet:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En nog een overzichtsfoto vanaf het dak
[ afbeelding ]

Ik kan helaas zo geen foto vinden van hoe het was, als ik deze nog tegenkom post ik het. Het is in ieder geval een heel groot verschil. De vorige bewoners hadden niet zoveel met tuinieren.
Mooi, lekker wild en gevarieerd. Leuk vijvertje ook!
  FOK!mycroftheld vrijdag 17 september 2021 @ 21:53:45 #200
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201405707
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:39 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooi, lekker wild en gevarieerd. Leuk vijvertje ook!
Vriendin is helemaal weg van insecten en het wilde karakter van de tuin trekt er nogal veel van aan :D Vijver hebben we voor de kikkers gegraven, en die zitten er ook in grote getale in. Zijn er erg blij mee en gaat nog mooier worden :Y
pi_201406080
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:59 schreef bondage het volgende:
Twee jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuist, we zochten naar een huis met een grote tuin en hebben dat gevonden. Helaas was de tuin een oerwoud en hebben we veel naaldboommeuk, bramen, wortels en andere zooi moeten verwijderen. We hebben uiteindelijk alles om laten ploegen en zijn met een verse start begonnen.

We zijn er nog steeds veel mee bezig maar inmiddels begint het wat te worden, ik heb mijn vriendin volledig de vrijheid gegeven om de planten uit te zoeken. Ze wou vooral inheems en wildplanten ivm de insecten die eropaf komen, dat is dan ook het meeste wat in de tuin staat.

De namen weet ik allemaal niet maar hier wat fotos van hoe het er nu uitziet:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En nog een overzichtsfoto vanaf het dak
[ afbeelding ]

Ik kan helaas zo geen foto vinden van hoe het was, als ik deze nog tegenkom post ik het. Het is in ieder geval een heel groot verschil. De vorige bewoners hadden niet zoveel met tuinieren.
Leuk hoor! Het ziet eruit alsof jullie weten wat jullie doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201409574
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:53 schreef bondage het volgende:

[..]
Vriendin is helemaal weg van insecten en het wilde karakter van de tuin trekt er nogal veel van aan :D Vijver hebben we voor de kikkers gegraven, en die zitten er ook in grote getale in. Zijn er erg blij mee en gaat nog mooier worden :Y
Jouw vriendin is goed bezig! Er zijn al teveel grijze grindtegeltuinen in Nederland.
pi_201410920
Hoe kun je Allium Giganteum vermeerderen? Maakt die bolletjes aan in de grond of kan het enkel door de bol in 2 te snijden?
Cindy De Vuyst
pi_201411020
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 10:35 schreef einzeinz het volgende:
Hoe kun je Allium Giganteum vermeerderen? Maakt die bolletjes aan in de grond of kan het enkel door de bol in 2 te snijden?
https://greenfingersonlin(...)w%20geplant%20worden.

quote:
Allium vermeerderen
Alliums kunnen zich zelf vermeerderen in de grond. Wanneer de bloemhoofden verdroogd zijn en het blad is afgestorven kunnen de bollen opgegraven worden. Laat de bollen drogen en deel ze daarna voorzichtig. De bollen kunnen na het delen vervolgens weer opnieuw geplant worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201412321
Bij de Action verkopen ze momenteel ook bloembollen.
Ik heb net een zakje crocussen meegenomen. :)
pi_201412853
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 14:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat hoop ik ook. Wat op die plek lastig is, is dat ik de beplanting laag wil houden zodat ik vanuit het huis zicht heb op het water. Ik tolereer kattenstaart daar nu even, maar als de lage planten de overhand krijgen haal ik de kattenstaart weg. Het gaat niet zo snel als ik had gehoopt. Beekpunge groeit bijvoorbeeld niet zo compact en dus groeit de heermoes er tussendoor. En ik had mazus reptans geplant en die is verdwenen. Eén van de dingen die ik heb gedaan is de beekpunge rigoureus snoeien om (hopelijk) compacte groei te bevorderen.
Oh ja, kattenstaart. Mooie plant, wordt wel snel groot inderdaad.
pi_201412880
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:59 schreef bondage het volgende:
Twee jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuist, we zochten naar een huis met een grote tuin en hebben dat gevonden. Helaas was de tuin een oerwoud en hebben we veel naaldboommeuk, bramen, wortels en andere zooi moeten verwijderen. We hebben uiteindelijk alles om laten ploegen en zijn met een verse start begonnen.

We zijn er nog steeds veel mee bezig maar inmiddels begint het wat te worden, ik heb mijn vriendin volledig de vrijheid gegeven om de planten uit te zoeken. Ze wou vooral inheems en wildplanten ivm de insecten die eropaf komen, dat is dan ook het meeste wat in de tuin staat.

De namen weet ik allemaal niet maar hier wat fotos van hoe het er nu uitziet:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En nog een overzichtsfoto vanaf het dak
[ afbeelding ]

Ik kan helaas zo geen foto vinden van hoe het was, als ik deze nog tegenkom post ik het. Het is in ieder geval een heel groot verschil. De vorige bewoners hadden niet zoveel met tuinieren.
Dat ziet er prachtig uit! En inderdaad heel fijn voor de kikkers, insecten, egels en andere beestjes O+
pi_201414503
quote:
Begint die bloembol dan niet te schimmelen?
Cindy De Vuyst
pi_201414956
Lekker tuinweertje!

MamaMia, we hebben minstens 25 kilo hazelnoten geraapt! Megaveel dus.

Zaadbollen uit de doornappel geknipt, uitgebloeid spul uitgetrokken, hazelaar gesnoeid voor zover nodig, wat jonge plantjes geplant en keitjes eromheen gelegd zodat ik in het voorjaar nog weet dat-en-wat daar ook weer staat.

Dit alles vergezeld door tientallen Dagpauwogen, en andere vlinders.

Morgen weer verder!
  FOK!mycroftheld zaterdag 18 september 2021 @ 18:07:44 #210
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201415836
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 08:34 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Jouw vriendin is goed bezig! Er zijn al teveel grijze grindtegeltuinen in Nederland.
Jup, veel gaan voor lekker makkelijk en onderhoudsvrij :+ Is niet ons idee van een tuin en daar zijn we het beide mee eens gelukkig.
pi_201416195
Bovendien zijn die lelijke onderhoudsvrije tuinen zelden onderhoudsvrij.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201416210
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 18:43 schreef Vanyel het volgende:
Bovendien zijn die lelijke onderhoudsvrije tuinen zelden onderhoudsvrij.
Ja, per saldo hebben die tuinen volgens mij meer onderhoud nodig om het 'mooi' en ' schoon' te houden.
Arme stumperds die dachten makkelijk af te zijn :')
  FOK!mycroftheld zaterdag 18 september 2021 @ 20:26:24 #213
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201417528
Gaan zo lekker in de tuin zitten nachtvlinders spotten :7

pi_201424831
M'n stammenborder is af. Ik moet er alleen nog wat bollen in zetten die in oktober binnenkomen. En mogelijk maak ik de border later nog wat dieper, maar daar heb ik nu niet genoeg planten voor. Het is nog een kale boel, maar ik ben al erg blij met de manier waarop de siergrassen het licht vangen:




Dat effect zie je van een flinke afstand al:



Op die laatste foto is, als je goed kijkt, te zien dat ik in de borders vooraan heb gemulcht met grasmaaisel. Da's een experiment.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201424880
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:54 schreef Kanaroe het volgende:
(...) wat jonge plantjes geplant en keitjes eromheen gelegd zodat ik in het voorjaar nog weet dat-en-wat daar ook weer staat.
Ha, da's meteen een goede tip voor anderen! Ik heb dit jaar bamboestokjes gezet bij jonge planten. Sommige jonge planten sterven bovengronds op zo'n manier af dat je er in het voorjaar niks meer van ziet. En dan is de kans groot dat je bij het wieden iets weghaalt wat je moet laten staan. Die fout heb ik begin dit jaar gemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 19 september 2021 @ 11:28:34 #216
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201424895
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 september 2021 20:26 schreef bondage het volgende:
Gaan zo lekker in de tuin zitten nachtvlinders spotten :7

[ afbeelding ]
Hebben jullie ook vleermuizen?
Resistance is futile.
pi_201425260
Knippen jullie die stelen van de uitgebloeide akelei helemaal kort? (na de zaaddozen eraf gehaald te hebben en wachten tot alles echt kaal is/uitgezaaid) ?
pi_201425287
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
M'n stammenborder is af. Ik moet er alleen nog wat bollen in zetten die in oktober binnenkomen. En mogelijk maak ik de border later nog wat dieper, maar daar heb ik nu niet genoeg planten voor. Het is nog een kale boel, maar ik ben al erg blij met de manier waarop de siergrassen het licht vangen:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dat effect zie je van een flinke afstand al:

[ afbeelding ]

Op die laatste foto is, als je goed kijkt, te zien dat ik in de borders vooraan heb gemulcht met grasmaaisel. Da's een experiment.
Een stammenborder, wat ziet dat er leuk uit! En dan straks met blommen erop ^O^ Nog nooit gezien geloof ik. Leuk bedacht.

En ik gooi ook vaak mijn maaisel tussen de planten.
pi_201425292
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 september 2021 20:26 schreef bondage het volgende:
Gaan zo lekker in de tuin zitten nachtvlinders spotten :7

[ afbeelding ]
En? :D
pi_201425610
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ha, da's meteen een goede tip voor anderen! Ik heb dit jaar bamboestokjes gezet bij jonge planten. Sommige jonge planten sterven bovengronds op zo'n manier af dat je er in het voorjaar niks meer van ziet. En dan is de kans groot dat je bij het wieden iets weghaalt wat je moet laten staan. Die fout heb ik begin dit jaar gemaakt.
Jeps, het was idd een verkapte tip :)
Leuk trouwens die stammenheuvel! Ik schat in dat daar op den duur ook veel zwammen en/of andere schimmels op zullen komen. Tevens zal het rottende hout een walhalla worden voor vele beestjes.
pi_201425660
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 11:54 schreef Blues het volgende:
Knippen jullie die stelen van de uitgebloeide akelei helemaal kort? (na de zaaddozen eraf gehaald te hebben en wachten tot alles echt kaal is/uitgezaaid) ?
Yep.

En die stokjes had ik ook bij de nieuwe plantjes gezet een jaar geleden.
Toen groeiden er alleen maar stokjes. 😉 tot de lente begon.
  zondag 19 september 2021 @ 13:59:25 #222
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201426510
Waarom zou je die eraf knippen? Wat is het voordeel daar van?
  Moderator zondag 19 september 2021 @ 14:00:26 #223
5428 crew  miss_sly
pi_201426521
Ik haalde net wat onkruid rondom de sedum spectabile weg, en toen viel me ineens op hoe mooi de bloem is O+



Ernaast zag ik ineens een mij onbekend plantje staan, dat ik wel mooi vind. Iemand een idee wat het is:




En nu lig ik even te genieten van de tuin en de rust en het heerlijke weer ❤

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  FOK!mycroftheld zondag 19 september 2021 @ 14:55:27 #224
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_201427138
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 11:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hebben jullie ook vleermuizen?
Ja, die zitten hier ook in grote getale. Gisteren ook nog paar gezien.

quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 11:56 schreef Blues het volgende:

[..]
En? :D
Viel helaas tegen, hebben een stuk of 6 gezien. Hebben het een paar week geleden ook gedaan en toen hadden we meer succes.
  zondag 19 september 2021 @ 16:40:42 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201428983
quote:
14s.gif Op zondag 19 september 2021 14:55 schreef bondage het volgende:

[..]
Ja, die zitten hier ook in grote getale. Gisteren ook nog paar gezien.
[..]
Viel helaas tegen, hebben een stuk of 6 gezien. Hebben het een paar week geleden ook gedaan en toen hadden we meer succes.
Je kunt ze lokken met een kammetje, met je vinger langs de tanden strijken en dan komen ze in je buurt vliegen.
Resistance is futile.
pi_201430206
Miss_sly, Obsidentify zegt Bleekgele droogbloem.
En heerlijk zo in die hangmat!

Claudia, wat is dat leuk geworden! Wat ik ook leuk vind, is dat doorkijkje bij die laatste foto.
pi_201430774
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik haalde net wat onkruid rondom de sedum spectabile weg, en toen viel me ineens op hoe mooi de bloem is O+

[ afbeelding ]
Nou hè! En mooi, je uitzicht vanuit de hangmat.

Ik had duifkruid gezaaid. Er kwam eerst niks uit, daarna één plantje waarvan ik dacht dat het misschien onkruid was. Maar nee hoor, duifkruid! En hij overtreft m'n verwachtingen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201430855
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 18:17 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, wat is dat leuk geworden! Wat ik ook leuk vind, is dat doorkijkje bij die laatste foto.
Je zou eens moeten weten hoe het was. Hier was ik al even op weg met de sloopwerkzaamheden:



Nu is het wel kaal, vind ik. De nieuwe struiken zijn klein en ik ben nog bezig met aanplanten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201447423
quote:
11s.gif Op zondag 19 september 2021 19:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je zou eens moeten weten hoe het was. Hier was ik al even op weg met de sloopwerkzaamheden:

[ afbeelding ]

Nu is het wel kaal, vind ik. De nieuwe struiken zijn klein en ik ben nog bezig met aanplanten.
Wat een verschil!
En dat vind ik een van de mooie dingen van tuinieren. Het wachten op en nadenken over de groei en de ontwikkeling. ♡
pi_201453949
3 merels en mijn grasmatje :X

pi_201454208
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:05 schreef Blues het volgende:
3 merels en mijn grasmatje :X

[ afbeelding ]
Wat een eikels!
  Spellchecker dinsdag 21 september 2021 @ 13:35:36 #232
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201454422
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:05 schreef Blues het volgende:
3 merels en mijn grasmatje :X

[ afbeelding ]
zo te zien was er al niet veel eer meer aan te behalen :@

maw, als je een uurtje harkt, heb je die dooie plukken er ook zo uit .....
pi_201458399
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 13:05 schreef Blues het volgende:
3 merels en mijn grasmatje :X

[ afbeelding ]
Er zit kennelijk toch iets goeds onder dat gras-klaver-en-ander-kruid-matje! Go Merels :P
pi_201466008
Hebben jullie ook van die planten die stug doen alsof het hartstikke zomer is? Ik zal zo even wat foto's van mijn ochtendronde door de tuin plaatsen. Met het zonnetje erbij was het heerlijk!
pi_201466088

Deze salvia Black and blue bloeit rustig door tot diep in november, zo lang het niet echt vriest.


De canna's in zijn de inbreng van mijn man, maar in deze tijd van het jaar ben ik blij met de kleur die ze in de tuin brengen.




Deze roos begint altijd met uitbundige bloei in het late voorjaar, wordt vervolgens compleet opgevreten door de larve van de rozenbladwesp, maar komt daarna weer terug met nieuw blad en nieuwe bloemen.


Uitslover


Caryopteris. Ook een aanrader voor wie blommen wil in de herfst.
pi_201468197
Het is echt een prachtige september!

Hier worden de Buddleja's nog steeds druk bezocht



De Campanula bloeit vrolijk voort (vrolijker dan in juli eigenlijk)



Die eerste lila herfstaster uit het gedicht in de OP heeft gezelschap gekregen...



Overal steekt de Oost Indische kers haar vrolijke kopje op. Ik laat haar lekker woekeren want het blad is zo prachtig en blijft groen tot de eerste vorst dus als straks het blad verdwijnt blijft het toch nog wat langer groen, hopelijk.



Leuke combinatie (beetje vol wel in dit hoekje maar dat vind ik juist gezellig. Mogelijk moeten ofwel de herfstaster ofwel de Sedum Spectabile een stukje opschuiven voor volgend jaar. Je ziet ook de Oost Indische Kers hier weer een photobomb uitvoeren.



Bij mij ook opeens weer nieuwe rozen, en her en der ook nog in knop!



En deze Leeuwenbekjes blijven maar bloeien. Het is het enige uit de bloemenmix die ik in dit stukje gezaaid heb dat het echt goed doet. Maar dan ook écht goed, ze bloeien al vanaf mei.



En natuurlijk de geraniums!

pi_201468221
quote:
0s.gif Op woensdag 22 september 2021 12:36 schreef yinu het volgende:
Het is echt een prachtige september!

Hier worden de Buddleja's nog steeds druk bezocht

[ afbeelding ]

De Campanula bloeit vrolijk voort (vrolijker dan in juli eigenlijk)

[ afbeelding ]

Die eerste lila herfstaster uit het gedicht in de OP heeft gezelschap gekregen...

[ afbeelding ]

Overal steekt de Oost Indische kers haar vrolijke kopje op. Ik laat haar lekker woekeren want het blad is zo prachtig en blijft groen tot de eerste vorst dus als straks het blad verdwijnt blijft het toch nog wat langer groen, hopelijk.

[ afbeelding ]

Leuke combinatie (beetje vol wel in dit hoekje maar dat vind ik juist gezellig. Mogelijk moeten ofwel de herfstaster ofwel de Sedum Spectabile een stukje opschuiven voor volgend jaar. Je ziet ook de Oost Indische Kers hier weer een photobomb uitvoeren.

[ afbeelding ]

Bij mij ook opeens weer nieuwe rozen, en her en der ook nog in knop!

[ afbeelding ]

En deze Leeuwenbekjes blijven maar bloeien. Het is het enige uit de bloemenmix die ik in dit stukje gezaaid heb dat het echt goed doet. Maar dan ook écht goed, ze bloeien al vanaf mei.

[ afbeelding ]

En natuurlijk de geraniums!

[ afbeelding ]
PS ik ben nog de Hibiscus helemaal vergeten te fotograferen maar die staat ook enorm te shinen.
  woensdag 22 september 2021 @ 15:21:32 #238
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_201470485
Heb alleen nog bloeiende campanula volgens mij. Met misschien een paar bloemen nog in de vlinderstruik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201470676
Hier nog volop bloeiende cosmea, oost-indische kers, een paar vlinderstruiken, een scharlei, de blauwbaard (ook een caryopteris-soort), een onbekend struikje met witte boemen , enkele late zonnebloemen en nog wat verdwaalde asterachtigen.
Heerlijk nazomer weertje, met heel veel vlinders in de tuin en rijpende pompoentjes op de tuintafel O+
pi_201471226
Het zijn niet alleen de merels die ons hele droge grasmattie omploegen, met de mossige plukken speelde net een buurkatje. Wel een schatje maar }:| }:|
Dus net mosbestrijder en grasherstelzaad gekocht.
Alle losse plukken ga ik goed wegharken straks en dan vanavond als de zon weg is tijdje goed sproeien (had ik eerder moeten doen maar ik hoopte toch op een paar buien) en morgen even inzaaien op goed geluk.
Dan elke dag even sproeien en hopen dat het natte ook de merels en poes weghouden.
En dat het graszaad hardstikke vies smaakt :wtf:
pi_201493645
Welke grasmest voor de herfst gebruiken jullie? Ik moet dat voor de eerste keer gaan doen (gras vorig jaar aangelegd) en heb geen idee welke ik moet kiezen ... en hebben jullie ook tips voor degene in het voorjaar? En een bepaalt merk graszaad (of is Lidl goed genoeg)? Dan bestel ik die meteen samen. Ik moet er voor het eerste aan de slag dus het is allemaal nieuw voor mij :)
pi_201493841
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:17 schreef MeisPluis het volgende:
Welke grasmest voor de herfst gebruiken jullie? Ik moet dat voor de eerste keer gaan doen (gras vorig jaar aangelegd) en heb geen idee welke ik moet kiezen ... en hebben jullie ook tips voor degene in het voorjaar? En een bepaalt merk graszaad (of is Lidl goed genoeg)? Dan bestel ik die meteen samen. Ik moet er voor het eerste aan de slag dus het is allemaal nieuw voor mij :)
Ik gebruik geen grasmest. Ik heb een mulchmaaier die het gemaaide gras in kleine stukjes over de mat uitstrooit. Dat is voeding voor mijn grasmat.

Waar heb je graszaad voor nodig? Heb je kale plekken in de mat? Ik zou dan proberen hetzelfde soort gras te nemen, als je weet wat het is. Ik weet niet wat voor gras ik heb. Als ik dus een kale plek inzaai, dan groeit er ander soort gras en dat ziet er gek uit. Maar voor zo'n kleine plek maakt dat niet uit. Op den duur vermengt het zich wel. Op kale plekken probeer ik over het algemeen transplantatie toe te passen: ik steek gras uit waar ik het niet wil hebben en leg dat in het kale stuk.

Hier wordt informatie gegeven over verticuteren, bemesten, bekalken en inzaaien: Gazon onderhouden met Romke van de Kaa. Verticuteren doe ik niet, want ik heb genoeg regenwormen en mollen. Mos bestrijden doe ik evenmin, want ik houd van mos.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201494244
Ik wil het niet te moeilijk maken voor wie net een grasmat heeft en nog zoekende is. Ik zoek - met dank aan @Vanyel - regelmatig op wat de Garden Professors van een bepaalde praktijk vinden. Het valt me steeds weer op hoe weinig empirisch bewijs er is voor veel van onze praktijken. In het stuk Leave your lawn alone! bijvoorbeeld leggen de professoren uit waarom verticuteren niet helpt.

Mijn indruk is dat er een enorme industrie is ontstaan rondom de grasmat. Die industrie profiteert ervan als we flink aan de slag gaan en daar de middelen voor aanschaffen. Ik wantrouw de informatie die ik online tegenkom daarom en probeer vooral af te gaan op mijn eigen observatie, waarbij ik liever eerst niks doe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201497021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 09:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil het niet te moeilijk maken voor wie net een grasmat heeft en nog zoekende is. Ik zoek - met dank aan @:Vanyel - regelmatig op wat de Garden Professors van een bepaalde praktijk vinden. Het valt me steeds weer op hoe weinig empirisch bewijs er is voor veel van onze praktijken. In het stuk Leave your lawn alone! bijvoorbeeld leggen de professoren uit waarom verticuteren niet helpt.

Mijn indruk is dat er een enorme industrie is ontstaan rondom de grasmat. Die industrie profiteert ervan als we flink aan de slag gaan en daar de middelen voor aanschaffen. Ik wantrouw de informatie die ik online tegenkom daarom en probeer vooral af te gaan op mijn eigen observatie, waarbij ik liever eerst niks doe.
Ik heb geen gazon, maar ben wel dol op de garden professors en heb ook dit artikel met veel plezier gelezen. Vooral het stukje over het mossige gras. Mijn beste jeugdherinneringen spelen zich af op het enorme grasveld van mijn grootouders, die een bostuin hadden (grootste deel bos, enorm grasveld en daaromheen wat borders). Dat grasveld was denk ik minimaal 60% mos, en echt het allerbeste gras om op te spelen ever. Mijn ouders hebben ook gras maar dat is gewoon gras met wat kruiden enzo, en dat vond (en vind) ik veel minder lekker om te liggen en te spelen.

Ik denk ook dat je gelijk hebt wat betreft de gazon-industrie. De gazon-maffia! :o :+

Waarom zou je gazon altijd strak en groen en biljartlaken-achtig moeten zijn? Maar goed, die mensen vinden waarschijnlijk mijn oprit en betegelde stukjes ook niet om aan te zien. Ik laat het mos ( O+ ) en de grasjes er vrolijk tussen groeien en heb een leuke strook 'inheemse planten/stoepplantjes' die ik aan de zijkanten van de oprit vrolijk laat groeien. Vooral op het beginstuk, dat is in permanente schaduw gehuld en alles wat ik daar zelf heb geprobeerd te laten groeien gaat er dood, dus ik ben blij met al het groen. Als het lelijk wordt omdat de planten te groot worden of afsterven haal ik ze heus weg. Maar een paardenbloem of muursla zie ik net zo graag als een sierplant. Ik had wel een plataan-zaailing en diverse essen die daar graag willen groeien en dat lijkt me voor de muren niet zo fijn dus die haal ik altijd weg voor het uit de hand loopt.
pi_201497152
Needless to say, ook hier geen fanatiek grasonderhoud. Wij maaien zelfs maar eens in de zes weken ofzo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201497179
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik gebruik geen grasmest. Ik heb een mulchmaaier die het gemaaide gras in kleine stukjes over de mat uitstrooit. Dat is voeding voor mijn grasmat.

Waar heb je graszaad voor nodig? Heb je kale plekken in de mat? Ik zou dan proberen hetzelfde soort gras te nemen, als je weet wat het is. Ik weet niet wat voor gras ik heb. Als ik dus een kale plek inzaai, dan groeit er ander soort gras en dat ziet er gek uit. Maar voor zo'n kleine plek maakt dat niet uit. Op den duur vermengt het zich wel. Op kale plekken probeer ik over het algemeen transplantatie toe te passen: ik steek gras uit waar ik het niet wil hebben en leg dat in het kale stuk.

Hier wordt informatie gegeven over verticuteren, bemesten, bekalken en inzaaien: Gazon onderhouden met Romke van de Kaa. Verticuteren doe ik niet, want ik heb genoeg regenwormen en mollen. Mos bestrijden doe ik evenmin, want ik houd van mos.
Wij hebben dus nog niet zo'n maaier - nu gewoon een standaard ding. Hopelijk ergens in de loop van volgend jaar zo'n automatische, dan hoeven we niks meer te doen. En wij willen juist geen mos in het gras, dus dan moet je het wat beter bijhouden (en onze omgeving staat bekend om heel snel heel veel mos in het gras te krijgen, dus dat willen we zo veel mogelijk voorkomen). Verticuteren doen we overigens niet, lijkt nu iig nergens voor nodig. Ik wil er ook niet te veel aan doen, maar we hebben een aantal gele plekken (oa veroorzaakt doordat de buurtkatten ons gras zo mooi vinden ;) ) en die wil ik even extra helpen.

Wij hebben inderdaad een aantal echt kale plekken, dus het moet even opgevuld worden.

We hoeven geen biljartlaken, maar een mooi grasvveld zou wel fijn zijn ;) de wildere dingen doen we in de borders :D
pi_201500673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 13:12 schreef yinu het volgende:

Ik denk ook dat je gelijk hebt wat betreft de gazon-industrie. De gazon-maffia! :o :+
_O-

Ik maai het gras trouwens wel braaf frequent. Doe ik dat niet, dan gaat het mulchen niet. Er liggen dan te grote plakken gras op de mat en bovendien kom ik er moeilijk doorheen. Ook kan ik makkelijker in de tuin lopen als ik regelmatig maai. En ik vind dat de borders (zeker de wildere) mooier uitkomen met een strakke mat. Maar zoals je weet laat ik een stuk achterin wel verwilderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201501411
Ik heb een heerlijke tuinierdag erop zitten waarin ik veel voorbereidend werk heb gedaan. In oktober komen immers de bollen en de planten met kale wortels binnen.

Onder een hortensia heb ik een border gemaakt. Daarna heb ik wat takken versnipperd en gemulcht. Dit stukje is klaar voor bollen:



Op de erfgrens had ik - met permissie van de buren - een tijdje geleden hekwerk verwijderd dat aan het vergaan was. Vandaag heb ik aan de kant van de buren brandnetels en haagwinde verwijderd en ik heb een border gemaakt. Hier plant ik in oktober een haag met hondsroos. Dan hoef ik de meuk van de buurman niet meer te zien. :+



In de kas heb ik een border leeggehaald, opgehoogd en ik heb groenbemesters gezaaid. Ik heb dat nog niet eerder gedaan, dus ik weet niet wat ik er precies mee ga doen (omspitten is niet oké en ik heb geen composthoop).



Dit lelijke stukje van de tuin ben ik aan het aanpakken: wilgenstammen weggehaald (die waren volkomen overwoekerd), wat gras getransplanteerd en vandaag heb ik de boel opgehoogd en een groenbemester ingezaaid om onkruid tegen te gaan. Voor de gein maar eens foto's van het hele proces op een rij gezet (beetje jammer dat het terras alweer vol ligt met groenafval :+). Het gras ziet er niet zo fraai uit; dat heeft wat tijd nodig om te herstellen van de werkzaamheden. Volgend jaar zal dat er heel anders uitzien.




I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201501449
Oh, en vergeten te zeggen dat ik heb genoten van de kleurrijke foto's van @Sorbootje en @yinu! Ik heb canna's en leeuwenbekjes op m'n wensenlijst gezet.

@Sorbootje: wat is die prachtige bloem op je op één na laatste foto?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201501724
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:42 schreef Claudia_x het volgende:
In de kas heb ik een border leeggehaald, opgehoogd en ik heb groenbemesters gezaaid. Ik heb dat nog niet eerder gedaan, dus ik weet niet wat ik er precies mee ga doen (omspitten is niet oké en ik heb geen composthoop).
Mulchen?
Gewoon afhakken en laten liggen dus.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201501764
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mulchen?
Gewoon afhakken en laten liggen dus.
Op dat antwoord had ik al gehoopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201502968
Ik heb nu @ gras alleen mosbestrijder gestrooid. Dat laat ik een weekje liggen, meer dan de helft is niet alleen mos geworden (dat vond ik nooit erg en liet het gewoon gaan) maar de merels en 2 buurkatten spelen nu volop steeds met de plukken mos die megadroog als grote wolken over het grasmatje dwarrelen.
Eens kijken of ik dan nog wat gras overheb want nu haal ik zowat de helft van de mat zo weg omdat het 'erop ligt'.
En dan zaai ik gewoon het doosje graszaad wat ik nog heb staan in.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrr dat doe ik denk ik pas in het voorjaar omdat de ceder in de tuin nu die kogels heeft die die ergens okt/nov laat vallen. In grote getale. Op dat gras. Dus dan heeft zaad niet zoveel zin.

Verder maakt het mij ook niet zoveel uit wat er groeit, mos of gras, als het maar groen is en niet zoals nu de helft van de mat grote kale gaten.

Lekker bezig geweest @ClaudiaX
pi_201503392
@Claudia_x, wat voor groenbemester(s?) heb je gezaaid en waarom die?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201503666
Ik heb dit jaar wat woekeraartjes toegevoegd in een flink beschaduwd hoekje waar de grond nogal kaal is omdat het een paar jaar de kippenren geweest is.

Bosaardbei heb ik uit zaad opgekweekt. Witte en rode, geen idee welke dit is. Maar het bloeit nu.


En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.


Dit is een tamelijk onopvallend boompje, behalve eventjes als de vruchtjes er aan komen:


De rozen staan nog flink in bloei en aan de knoppen te zien blijft dat nog wel even zo.










Koninginnekruid staat met enorme bloemen bijen te trekken:


Hier zoemt ook nog vanalles:


En de stiefmoedertjes staan ook nog stief te kijken


Twee van de drie hortensia's hebben nog mooie bloemschermen



Het Chinees prachtriet, ooit zelf uit zaad opgekweekt. Het woekert niet maar wordt wel groot. Bloeit altijd fraai met pluimen die tot in de winter wuiven


De eerste voorzichtige verkleuringen tekenen zich af


De vaste lathyrus is al aan het afbreken


En deze papaver bestaat nog enkel uit baleinen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201504128
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:14 schreef sigme het volgende:
Ik heb dit jaar wat woekeraartjes toegevoegd in een flink beschaduwd hoekje waar de grond nogal kaal is omdat het een paar jaar de kippenren geweest is.

Bosaardbei heb ik uit zaad opgekweekt. Witte en rode, geen idee welke dit is. Maar het bloeit nu.
[ afbeelding ]

En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.
[ afbeelding ]

Dit is een tamelijk onopvallend boompje, behalve eventjes als de vruchtjes er aan komen:
[ afbeelding ]

De rozen staan nog flink in bloei en aan de knoppen te zien blijft dat nog wel even zo.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Koninginnekruid staat met enorme bloemen bijen te trekken:
[ afbeelding ]

Hier zoemt ook nog vanalles:
[ afbeelding ]

En de stiefmoedertjes staan ook nog stief te kijken
[ afbeelding ]

Twee van de drie hortensia's hebben nog mooie bloemschermen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het Chinees prachtriet, ooit zelf uit zaad opgekweekt. Het woekert niet maar wordt wel groot. Bloeit altijd fraai met pluimen die tot in de winter wuiven
[ afbeelding ]

De eerste voorzichtige verkleuringen tekenen zich af
[ afbeelding ]

De vaste lathyrus is al aan het afbreken
[ afbeelding ]

En deze papaver bestaat nog enkel uit baleinen
[ afbeelding ]
Prachtige foto's!
pi_201505072
Wat mooi dat riet en de kruidige koningin!
pi_201506973
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:57 schreef sigme het volgende:
@:Claudia_x, wat voor groenbemester(s?) heb je gezaaid en waarom die?
Gele mosterd, japanse haver en zomerwikke, vooral omdat het snel groeiende planten zijn die geschikt zijn om nu nog te zaaien. In de kas heb ik alle drie gezaaid bij wijze van experiment, in drie aparte blokken. Ik heb één blok niet ingezaaid, ter controle.

Wikke groeit waarschijnlijk niet dicht genoeg om onkruidgroei tegen te gaan, maar die heb ik gekocht omdat de plant de grond los zou moeten maken. Japanse haver en gele mosterd zijn vooral tegen onkruidgroei en om de bodemkwaliteit te verbeteren. Ik weet niet of die verschillende eigenschappen hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201506993
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:14 schreef sigme het volgende:

En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.
:D!

Wat bloeit er nog veel bij je! Dit jaar valt me voor het eerst het contrast goed op tussen planten die nog volop bloeien en planten die zich al aan het opmaken zijn voor de herfst. Het blad valt al even van de bomen.

En je hebt mooie druiven zo te zien. Mijn druivenoogst is dit jaar verpest: er hingen alleen trossen verlepte druiven. Ik geef de druif nog één jaar een kans in de kas. Misschien zijn de omstandigheden er gewoon niet goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? zaterdag 25 september 2021 @ 07:59:09 #259
70532 loveli
N
pi_201507017
Hier ook een slechte druivenoogst. Vorig jaar volle trossen en nu bruine treurigheid. Ook bruine bladeren, ik twijfelde tussen een schimmel en zonnebrand na een regenbui.

Met het oog op de esdoorn van de buren die weer op springen staat, gaan de houtsnippers van een grote opruimactie op de grond waar ik wilde bramen en kleine esdoorntjes eruit heb gehaald. Hopelijk blijft de wildgroei dan beperkt.
crap in = crap out
pi_201507045
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een heerlijke tuinierdag erop zitten waarin ik veel voorbereidend werk heb gedaan. In oktober komen immers de bollen en de planten met kale wortels binnen.

Onder een hortensia heb ik een border gemaakt. Daarna heb ik wat takken versnipperd en gemulcht. Dit stukje is klaar voor bollen:

[ afbeelding ]


Op de erfgrens had ik - met permissie van de buren - een tijdje geleden hekwerk verwijderd dat aan het vergaan was. Vandaag heb ik aan de kant van de buren brandnetels en haagwinde verwijderd en ik heb een border gemaakt. Hier plant ik in oktober een haag met hondsroos. Dan hoef ik de meuk van de buurman niet meer te zien. :+

[ afbeelding ]

In de kas heb ik een border leeggehaald, opgehoogd en ik heb groenbemesters gezaaid. Ik heb dat nog niet eerder gedaan, dus ik weet niet wat ik er precies mee ga doen (omspitten is niet oké en ik heb geen composthoop).

[ afbeelding ]

Dit lelijke stukje van de tuin ben ik aan het aanpakken: wilgenstammen weggehaald (die waren volkomen overwoekerd), wat gras getransplanteerd en vandaag heb ik de boel opgehoogd en een groenbemester ingezaaid om onkruid tegen te gaan. Voor de gein maar eens foto's van het hele proces op een rij gezet (beetje jammer dat het terras alweer vol ligt met groenafval :+). Het gras ziet er niet zo fraai uit; dat heeft wat tijd nodig om te herstellen van de werkzaamheden. Volgend jaar zal dat er heel anders uitzien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat ziet eruit alsof je vandaag spierpijn hebt. Je hebt veel werk verzet! En met resultaat, prachtig!
pi_201507047
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:46 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en vergeten te zeggen dat ik heb genoten van de kleurrijke foto's van @:sorbootje en @:yinu! Ik heb canna's en leeuwenbekjes op m'n wensenlijst gezet.

@:sorbootje: wat is die prachtige bloem op je op één na laatste foto?
Een anemoon. Ze zijn verder allemaal al uitgebloeid, maar deze gaat voor de toegift.
pi_201507055
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:14 schreef sigme het volgende:
Ik heb dit jaar wat woekeraartjes toegevoegd in een flink beschaduwd hoekje waar de grond nogal kaal is omdat het een paar jaar de kippenren geweest is.

Bosaardbei heb ik uit zaad opgekweekt. Witte en rode, geen idee welke dit is. Maar het bloeit nu.
[ afbeelding ]

En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.
[ afbeelding ]

Dit is een tamelijk onopvallend boompje, behalve eventjes als de vruchtjes er aan komen:
[ afbeelding ]

De rozen staan nog flink in bloei en aan de knoppen te zien blijft dat nog wel even zo.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Koninginnekruid staat met enorme bloemen bijen te trekken:
[ afbeelding ]

Hier zoemt ook nog vanalles:
[ afbeelding ]

En de stiefmoedertjes staan ook nog stief te kijken
[ afbeelding ]

Twee van de drie hortensia's hebben nog mooie bloemschermen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het Chinees prachtriet, ooit zelf uit zaad opgekweekt. Het woekert niet maar wordt wel groot. Bloeit altijd fraai met pluimen die tot in de winter wuiven
[ afbeelding ]

De eerste voorzichtige verkleuringen tekenen zich af
[ afbeelding ]

De vaste lathyrus is al aan het afbreken
[ afbeelding ]

En deze papaver bestaat nog enkel uit baleinen
[ afbeelding ]
Wat is de beginnende herfst toch prachtig ♡
pi_201507121
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:11 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Een anemoon. Ze zijn verder allemaal al uitgebloeid, maar deze gaat voor de toegift.
Ik wist niet dat anemonen deze kleur konden hebben. De details van de bloem zijn prachtig.

Ik zit 's avonds altijd te mopperen dat ik niet begrijp waarom ik wéér spierpijn heb, want m'n spieren zouden inmiddels wel gewend moeten zijn aan de tuinarbeid. Maar nee dus. Gisteren 15.000 stappen gezet waarbij ik voornamelijk kruiwagens vol aarde op de juiste plek heb gestort. Het is me een raadsel waarom ik nog niet het figuur van een topsporter heb. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201507210
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wist niet dat anemonen deze kleur konden hebben. De details van de bloem zijn prachtig.

Ik zit 's avonds altijd te mopperen dat ik niet begrijp waarom ik wéér spierpijn heb, want m'n spieren zouden inmiddels wel gewend moeten zijn aan de tuinarbeid. Maar nee dus. Gisteren 15.000 stappen gezet waarbij ik voornamelijk kruiwagens vol aarde op de juiste plek heb gestort. Het is me een raadsel waarom ik nog niet het figuur van een topsporter heb. }:|
Maar bekijk je spierballen eens O+

Ik doe vergelijkbare dingen met compostkruiwagens en ik neem wel echt dat ik er steeds sterker van word. Ook zelden meer spierpijn, alleen dat natte gedoe als ik te lang op mijn knieën heb gezeten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201507259
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar bekijk je spierballen eens O+

Ik doe vergelijkbare dingen met compostkruiwagens en ik neem wel echt dat ik er steeds sterker van word. Ook zelden meer spierpijn, alleen dat natte gedoe als ik te lang op mijn knieën heb gezeten.
Ik merk er dus echt niks van! Nou ja, ik merk wel dat het me goed afgaat. Ik werk gerust hele dagen keihard in de tuin zonder pijntjes of vermoeidheid. Ik heb nota bene de stammen van de wilg allemaal verplaatst zonder hulp van mijn lief, want die is (ik citeer) allergisch voor fysieke arbeid. Maar ik zie verder niks aan m'n lijf en heb nog steeds belachelijk veel spierpijn. Soms kan ik er nauwelijks van slapen.

Maakt verder ook niet uit. Voor mij is tuinieren de perfectie combinatie tussen het gebruik van m'n intellect, creativiteit en m'n lichaam.

Misschien wat minder chocola eten zodat ik al die spieren kan zien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201511897
Sinds Annabelletje in een grote pot staat heeft ze het erg naar haar zin.
Tinus heeft gezelschap van Rodon en dat vinden ze alletwee zo te zien ook prima!





Rodon is met succes gereanimeerd op deze nieuwe, lichtere plek *O*



Blommen in Tinus

pi_201517416
Ik moest gniffelen om de allergie van Claudia's lief.

Blues, ik vind hortensia's in september misschien nog wel mooier dan hartje zomer. De herfst staat ze zo mooi.
pi_201524671
Wat een kleurenpracht komt er voorbij in jullie tuinen. En ook al herfstkleuren.

Bij de buurvrouw in haar tuin, is dit mijn uitzicht. Al maanden. En allemaal alsjeblieft bloemen komen knippen.

pi_201525495
Oooh wat zijn dat voor blommen? Heerlijk uitzicht O+
pi_201526555
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Oooh wat zijn dat voor blommen? Heerlijk uitzicht O+
Weet ik niet. B-) Iets asterigs? Volgens mij zelfs gezaaid.
Is iets voor je tuintje voor? Straks de buurvrouw vragen.
pi_201527495
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Oooh wat zijn dat voor blommen? Heerlijk uitzicht O+
Zinnia’s uit bloemenzaad. https://happyseeds.nl/zinnia-dahlia-zaaien/
pi_201528651
Prachtig. Dank.
Ik heb een heel bakje vol met zaadjes die ik overhad van de 3mixzakjes en zelf geoogst zaad.
Als de voorkant echt uitgebloeid is(er komt nog steeds van allerlei bloeiends op) knip ik het af en laat het nog een tijdje liggen voor ik het opruim.
Vlg voorjaar strooi ik dan na een beetje omharken wat gemengd bij.
Dan heb ik elk jaar veel leuks kleurrijks daar *O*
pi_201531514
Van @Lucky_Strike kreeg ik begin dit jaar een klein plantje met de intrigerende naam 'Leeuwenstaart'. Dat is een enorm hoog ding geworden, 2½ meter vast wel. Met aan hoge sprieten - een stuk of 3 sprieten dan rare bollen om de spriet, met per spriet een aantal bollen met grote tussenruimtes. En uit die bollen komen dan oranje bloemen.
Het is een raar, mooi en tamelijk spectaculair ding en ik krijg het maar niet op de foto }:|

Die paarse bloemen ervoor is een ijzerhard, ook al zo'n spriet.
Maar het gaat dus om het oranje gebolde ding. De Leeuwenstaart, aka Wilde Dagga.
Dit was vanochtend met tegenlicht, ook een poging om de vorm te vangen:

't Is toch een raar ding :D. En een vaste plant, en hij lijkt 't hier best naar 't zin te hebben. Dus wie weet hoe groot de staart volgend jaar is })

Nog even een overzichtfoto'tje van de gevel met de muurkas en een deel van de rozen:

In de kas staan nu de geraniums, twee olijfjes waarvan we eentje doodverklaard hadden maar die heeft zich herpakt, en de citroenboom. Alles in pot. Vorig winter hebben we met een kacheltje geprobeerd de boel vorstvrij te houden maar dat kost erg veel stroom én het werkt alleen als het maar een klein beetje vriest. Dus dat moet dit jaar anders. Beter.

En vandaag (denk ik, volgens mij heb ik gíster nog gekeken en was alles toen nog groen) is de wingerd begonnen met kleuren.


O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201533261
quote:
7s.gif Op zondag 26 september 2021 19:05 schreef sigme het volgende:
Van @:lucky_strike kreeg ik begin dit jaar een klein plantje met de intrigerende naam 'Leeuwenstaart'. Dat is een enorm hoog ding geworden, 2½ meter vast wel. Met aan hoge sprieten - een stuk of 3 sprieten dan rare bollen om de spriet, met per spriet een aantal bollen met grote tussenruimtes. En uit die bollen komen dan oranje bloemen.
Het is een raar, mooi en tamelijk spectaculair ding en ik krijg het maar niet op de foto }:|
[ afbeelding ]
Die paarse bloemen ervoor is een ijzerhard, ook al zo'n spriet.
Maar het gaat dus om het oranje gebolde ding. De Leeuwenstaart, aka Wilde Dagga.
Dit was vanochtend met tegenlicht, ook een poging om de vorm te vangen:
[ afbeelding ]
't Is toch een raar ding :D. En een vaste plant, en hij lijkt 't hier best naar 't zin te hebben. Dus wie weet hoe groot de staart volgend jaar is })

Nog even een overzichtfoto'tje van de gevel met de muurkas en een deel van de rozen:
[ afbeelding ]
In de kas staan nu de geraniums, twee olijfjes waarvan we eentje doodverklaard hadden maar die heeft zich herpakt, en de citroenboom. Alles in pot. Vorig winter hebben we met een kacheltje geprobeerd de boel vorstvrij te houden maar dat kost erg veel stroom én het werkt alleen als het maar een klein beetje vriest. Dus dat moet dit jaar anders. Beter.

En vandaag (denk ik, volgens mij heb ik gíster nog gekeken en was alles toen nog groen) is de wingerd begonnen met kleuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+
Wat is dat een enorm ding geworden _O_ Ik heb er drie in 5 liter potten en ik vind hen met hun 1,80 al groot. Ik ga ze binnenkort in de vollegrond zetten, ik denk rond het pampasgras zodat ze gezellig samen hoog en sprietig kunnen zijn.

We hebben dat pampasgras bij een vriendin uit de tuin. Zij heeft de helft van haar enorme plant gehouden en wij hebben de andere helft in vieren gesplitst en in onze tuin gezet. Ze zijn allemaal goed aangeslagen en sinds twee weken zijn er in totaal 5 pluimen O+
Spoilers!
pi_201533570
Die wingerd O+
pi_201534353
quote:
7s.gif Op zondag 26 september 2021 19:05 schreef sigme het volgende:
Van @:lucky_strike kreeg ik begin dit jaar een klein plantje met de intrigerende naam 'Leeuwenstaart'. Dat is een enorm hoog ding geworden, 2½ meter vast wel. Met aan hoge sprieten - een stuk of 3 sprieten dan rare bollen om de spriet, met per spriet een aantal bollen met grote tussenruimtes. En uit die bollen komen dan oranje bloemen.
Het is een raar, mooi en tamelijk spectaculair ding en ik krijg het maar niet op de foto }:|
[ afbeelding ]
Die paarse bloemen ervoor is een ijzerhard, ook al zo'n spriet.
Maar het gaat dus om het oranje gebolde ding. De Leeuwenstaart, aka Wilde Dagga.
Dit was vanochtend met tegenlicht, ook een poging om de vorm te vangen:
[ afbeelding ]
't Is toch een raar ding :D. En een vaste plant, en hij lijkt 't hier best naar 't zin te hebben. Dus wie weet hoe groot de staart volgend jaar is })

Nog even een overzichtfoto'tje van de gevel met de muurkas en een deel van de rozen:
[ afbeelding ]
In de kas staan nu de geraniums, twee olijfjes waarvan we eentje doodverklaard hadden maar die heeft zich herpakt, en de citroenboom. Alles in pot. Vorig winter hebben we met een kacheltje geprobeerd de boel vorstvrij te houden maar dat kost erg veel stroom én het werkt alleen als het maar een klein beetje vriest. Dus dat moet dit jaar anders. Beter.

En vandaag (denk ik, volgens mij heb ik gíster nog gekeken en was alles toen nog groen) is de wingerd begonnen met kleuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+
Wilde Dagga, totaal onbekende plant voor mij. Niet echt inheems te noemen, afkomstig uit Zuid-Afrika las ik.
Je kunt em kennelijk uit zaad opkweken, ik zet em op mijn lijstje voor volgend voorjaar. Mooi ding!

Hier is de wingerd ook beginnen te kleuren, over een week heb ik een oranjerode zijgevel, en veel blad te ruimen ;)
pi_201543986
Wat een hilarische plant! Daar wil ik er ook wel eentje van.
Hier is de wingerd vandaag ook begonnen. Hij moest al een beetje gesnoeid wegens schilderwerkzaamheden maar de schilderwerkzaamheden vinden voornamelijk plaats rondom de wingerd zodat hij nog even mooi kan shinen. En er is genoeg te schilderen op andere plekken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201549332
Die Leeuwenstaart doet me denken, qua bloeiwijze, aan Phlomis. Vind ik ook altijd zo grappig, met z'n etages.

Hier is de wingerd nog helemaal groen. Ik zou het wel op prijs stellen als hij voor de verhuizing nog één keer zijn show opvoert.

pi_201550266
Als je dergelijke vormen (ilex/buxus/taxus/...) ziet, gaat het dan om 1 plant per vorm of zijn dit meerdere plantjes die dan tot bol gesnoeid worden?



Cindy De Vuyst
pi_201552743
@einzeinz ws gaat het ook om heleboel geduld. Bij de lokale buxuskweker zie ik alleen maar potten met plantjes.

Bij buren links en rechts zie ik kleuren:



De wingerd is ‘speciaal’, wat ik eens heb begrepen, omdat die niet hecht in de stenen.
pi_201552776
Ik zou overigens echt niet meer aan buxus beginnen. Als ik zie hoe die rups hier nu huishoudt, in een paar weken tijd. Echt niet grappig!

@AnneX Wat mooi! Ik hou er echt van.
pi_201553502
Ik heb het volgens mij eens eerder gezegd, maar de gevelmannen die hier langs zijn gekomen (één stel voor ons, één stel voor de buren) hadden geen goed woord over voor wat de wilde wingerd van de buren met hun gevel deed. Maar kijk eens wat een plaatje (onder een spoiler omdat het niet mijn huis is):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb hoogtevrees en raak al lichtelijk in paniek als ik zie hoe snel de wingerd het dak in klimt. Tegen m'n eigen gevel zet ik alleen planten die een klimrek nodig hebben, zoals een roos en clematis.

Iets anders: iemand zei het laatst al, de blauwe druifjes zijn tevoorschijn aan het komen! M'n eerste bollen zijn ook net verzonden.



M'n groenbemesters zijn nu al flink opgekomen! Ik heb ze vrijdag gezaaid. In de kas gaat het (begrijpelijk) wat sneller dan buiten.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201553532
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:32 schreef AnneX het volgende:
Bij buren links en rechts zie ik kleuren:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De wingerd is ‘speciaal’, wat ik eens heb begrepen, omdat die niet hecht in de stenen.
Zo, wat zijn die wingerds al rood! Bij die van de buren begint het verkleuren pas net.

Van de vuurdoorn kan ik maar niet enthousiast worden, vrees ik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201553835
Ik ben juist heel erg blij met de wingerd, sinds die tegen de westgevel groeit is hier geen vochtdoorslag meer aan de binnenmuren.
Tevens komen er erg veel insecten op af in het bloeiseizoen en worden de later gevormde besjes door vogels gegeten. (Ik ben natuurliefhebber in hart en nieren)
Het snoeien gebeurt 3 à 4 per jaar omdat wij het dak vrij willen houden. Gelukkig heeft mijn man geen hoogtevrees!
En ja, zoals in het onderstaand artikel te lezen laat de wingerd ook zijn vingerafdruk na op de houten kozijnen, maar daar kan ik me niet druk om maken.

https://www.romkevandekaa(...)plant%20zelfs%20kalk.
pi_201554071
quote:
In het stuk staan andere leuke ideeën voor toepassing van de wingerd, als bodembedekker, haag of klimplant in bomen. En deze combinatie met bloeiende klimop is prachtig:



Ik heb een plek op het oog en ga maar eens een winterstek nemen van die van de buren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201554221
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In het stuk staan andere leuke ideeën voor toepassing van de wingerd, als bodembedekker, haag of klimplant in bomen. En deze combinatie met bloeiende klimop is prachtig:

[ afbeelding ]

Ik heb een plek op het oog en ga maar eens een winterstek nemen van die van de buren.
Ja, als je veel (horizontale) ruimte hebt is die combi ook heel mooi, en fijn voor het gedierte tot ver in het najaar ^O^
pi_201554346
Ik knip de wingerd in het vroege voorjaar terug tot zo'n 40cm boven de grond, nog voor de zomer heeft hij het dak al bijna bereikt en in de herfst is de muur weer gevuld. Zo houd ik het behapbaar.
pi_201555006
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:01 schreef Sorbootje het volgende:
Ik knip de wingerd in het vroege voorjaar terug tot zo'n 40cm boven de grond, nog voor de zomer heeft hij het dak al bijna bereikt en in de herfst is de muur weer gevuld. Zo houd ik het behapbaar.
En kun je 'em van onderen verwijderen als het tijd is voor de snoeibeurt of moet je de ladder op?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201556828
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 11:53 schreef einzeinz het volgende:
Als je dergelijke vormen (ilex/buxus/taxus/...) ziet, gaat het dan om 1 plant per vorm of zijn dit meerdere plantjes die dan tot bol gesnoeid worden?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Op foto één zou allebei kunnen al duurt het natuurlijk wel lang om één plant zo ver op te kweken.
Foto 2 zijn meerdere planten.
pi_201558015
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:01 schreef Sorbootje het volgende:
Ik knip de wingerd in het vroege voorjaar terug tot zo'n 40cm boven de grond, nog voor de zomer heeft hij het dak al bijna bereikt en in de herfst is de muur weer gevuld. Zo houd ik het behapbaar.
Zo doe ik dat ook ja bij mijn andere wingerd. Soms ruk ik er tussendoor nog wat slierten uit als ze richting kozijnen kruipen. Deze heb ik nog niet gesnoeid maar zal dat dit jaar wel doen als de bladeren eraf zijn.

En @Claudia_x ik kan 'm vrijwel helemaal van onderaf verwijderen. Die stengels zijn sterk, en de eenjarige slierten kun je van onderaf lostrekken. Als ze ouder zijn gaat het moeilijker want dan zijn ze houtig en dan breken ze sneller.
pi_201559448
Zit je al klaar? @Claudia_x B-)
pi_201559509
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:32 schreef AnneX het volgende:
@:einzeinz ws gaat het ook om heleboel geduld. Bij de lokale buxuskweker zie ik alleen maar potten met plantjes.
Geduld heb ik wel. Als dat plantje er 5 jaar over doet om zo groot te worden, dan is dat prima voor mij.

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:39 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Op foto één zou allebei kunnen al duurt het natuurlijk wel lang om één plant zo ver op te kweken.
Foto 2 zijn meerdere planten.
Bedankt. Foto 1 vind ik al prima als het bij mij zo zou worden over enkele jaren.
Cindy De Vuyst
pi_201560618
Ondanks alle horror verhalen ;) mijn bestellingen bij Vreeken van 20-8 liggen al klaar - de bloembollen en bloemzaden! Ik moet nog ff kijken of ik vrijdag tijd heb om het op te halen, anders laat ik het verzenden. Dus mooi op tijd alles binnen om de bloembollen te kunnen planten over een paar weken!
pi_201563199
Ik had toch mosbestrijder over de mat gestrooid?
Er zat véél, heel véél mos blijkt :')
Nu regent het en de kegels van de ceder beginnen los te komen en die gaan in kilo's op het gras liggen, overigens ook superzwaar als het flink geregend heeft en je wil ze wegharken :% :% dus het inzaaien van gras schuif ik door tot het veurjaar!
pi_201565456
Goed idee!
pi_201573799
Mijn ouders hebben Ilex Crenata (dat is een hulst / buxusvervanger). Ik had hen aangeraden om hun koffiedrab uit te strooien rond die Ilex Crenata. Dat hebben ze wekelijks gedaan (4 à 5 keer) en nu gaat die beplanting stuk. Hij verliest blad en sterft precies af.

Ik dacht echt dat Ilex Crenata zuurminnend is en koffiedrab net extra voeding zou geven. Mijn moeder is wat kwaad.
Cindy De Vuyst
pi_201580640
Mijn dappere big Cosmea in het voorpostzegeltje is inmiddels 1.83 groot/lang/stoer! *G*
En heeft knoppen *G* *G*


  Vis een optie? vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:56:47 #298
70532 loveli
N
pi_201589645
M'n ma wil graag met takken van de taxus die ze hebben een taxusheg beginnen. Ik heb er de ballen verstand van, maar het schijnt dat een taxus makkelijk te stekken is. Hoe groot is de kans dat het een succes wordt als ik (dat is het verzoek) een rij takken naast elkaar in de grond steek? Het maakt niet uit dat 'ie langzaam groeit, hij staat voorlopig niet bijzonder in het zicht.
crap in = crap out
  Spellchecker vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:37:05 #299
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201590671
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 00:06 schreef einzeinz het volgende:
Mijn ouders hebben Ilex Crenata (dat is een hulst / buxusvervanger). Ik had hen aangeraden om hun koffiedrab uit te strooien rond die Ilex Crenata. Dat hebben ze wekelijks gedaan (4 à 5 keer) en nu gaat die beplanting stuk. Hij verliest blad en sterft precies af.

Ik dacht echt dat Ilex Crenata zuurminnend is en koffiedrab net extra voeding zou geven. Mijn moeder is wat kwaad.
Wij hebben 3 jaar geleden een paar bollen Ilex mooi aan weerszijden van de vijver geplant.
Geen koffie gegeven, maar 2 ervan zijn ook geel en kaal geworden en inmiddels verwijderd ....
pi_201599861
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 11:37 schreef maily het volgende:

[..]
Wij hebben 3 jaar geleden een paar bollen Ilex mooi aan weerszijden van de vijver geplant.
Geen koffie gegeven, maar 2 ervan zijn ook geel en kaal geworden en inmiddels verwijderd ....
Het was een vrij grote Ilex Crenata (dark green) dat ze in bollen hebben gesnoeid. Inmiddels dus in slechte staat.
Zou me verbazen dat het door de koffie zou komen?
Cindy De Vuyst
pi_201603468
Ik werk aan de OP! *G*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')