Een beetje theatraal kan ik ook nog wel waarderen, hoor, maar ik vind dit echt te. Is niet zo mijn ding.quote:Op maandag 13 september 2021 12:45 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ik vind ze prachtig, omdat de bloemen iets teers hebben in al hun schreeuwerige aanwezigheid. Die tegenstelling vind ik mooi.
Maar goed, ik hou ook gewoon van drama in de tuin. Niet overal, maar her en der zo'n theatrale plant... LOVE IT!
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.quote:Op maandag 13 september 2021 12:33 schreef Koettie het volgende:
Het onderhoud aan de balkons van de buren is nog bezig. Er kwam vandaag iemand van de vve kijken naar de schade die ik heb hierdoor. M'n beide looppaadjes met stapstenen zijn compleet kaalgelopen door de bouwvakkers. Er groeide draadereprijs, kruiptijm, een klaver Green, vetplanten en slaapkamergeluk door elkaar. Ik moest van die man 'een reële schatting van de kosten' mmaile maar weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Een tray plantjes van elk soort rekenen bijv ?
Helemaal nog nietquote:Op maandag 13 september 2021 12:55 schreef AnneX het volgende:
[..]
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.
Misschien wat voor- en nafoto’s?
Tegelijkertijd wel fideel van de vve.
@:miss_sly hoe lang heeft de trampoline er gestaan?
Prachtig!quote:Op maandag 13 september 2021 12:56 schreef Sorbootje het volgende:
Vanmorgen in alle vroegte deed ik nog even een kleine ronde door de tuin.
Nog een paar weken en dan moet ik toch echt afscheid nemen.
[ afbeelding ]
Dauwdruppels op de Rosa Berleburg
[ afbeelding ]
Zo aan het eind van het seizoen vind ik de Hortensia eigenlijk op z'n mooist.
[ afbeelding ]
Over drama gesproken. De Canna kan er ook wat van.
[ afbeelding ]
Zomaar een doorkijkje.
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.quote:Op maandag 13 september 2021 12:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helemaal nog nietOmdat het aanleggen dan de voortuin langer op zich liet wachten dan we hadden gedacht, en nu hoeft het niet meer zo nodig van dochter.
Zou ideaal zijn!quote:Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Zo werkt het niet, natuurlijk.
Inderdaad, maak in je wijk in de verschillende tuinen verschillende toestellen, zodat ze overal iets anders kunnen doenquote:Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hoera! Dacht dat ik een foto voorbij had zien komen. Het zal een andere tuin zijn geweest.
Eigenlijk vind ik het wat vreemd, dat ín íedere tuin met kleine kinderen een trampoline staat, ligt, of is ingegraven. Die kinderen spelen allemaal met en bij elkaar in de tuin.
Doe dan een tuin met schommels, een tuin met trampoline een tuin met glijbaan. Zoiets.
Ik laat me graag overtuigen!quote:Op maandag 13 september 2021 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens heb ik het nu als mijn persoonlijke missie opgevat om volgend jaar aan Miss_Sly en andere HibiscusXXL-sceptici te laten zien dat-ie echt heel mooi en niet-grotesk kan zijn in de juiste combinatie. Moet ik hem alleen wel weer in bloei krijgen, want dit jaar weigert hij dienst.
Ik moest het even opzoeken, maar wat een prachtige varieteit is datquote:Op maandag 13 september 2021 13:11 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
Deze wilde ik ook nog even met jullie delen. Een paar weken geleden heb ik stekjes genomen van de Buddleja Flower Power, omdat ik hem zo ontzettend mooi vind en ik hem graag terug wil laten komen in de nieuwe tuin.
Ik zag net dat de stekjes naast nieuw blad zelfs kleine bloemknopjes maken. Zo leuk!
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.quote:Op maandag 13 september 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moest het even opzoeken, maar wat een prachtige varieteit is datIk snap dat je die wil stekken. Wat fijn dat het is gelukt.
Onze dwergvlinderstruik die we vorig jaar kochten voor een klein plekje in de voortuin blijkt helemaal niet zo'n dwerg, dus die wil ik verplaatsen. Moet nog even kijken wanneer ik dat het beste kan doen, en waar ik hem dan, nog wel in de voortuin, neer ga zetten.
Zoiets dacht ik ook. Fijn het van jou te horenquote:Op maandag 13 september 2021 13:26 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.
Die emotionele schade zit er niet in helaas. De man van de vve vond het ook heel duidelijk heel overdreven want tja was nog groen zat. Hij wilde het wel overleggen maar niets beloven want hoezo kon er niet gelopen worden over een looppaadje? Uitgelegd dat ik drie keer per week met m'n 60 kilo iets heel anders is dan de hele dag mannen van 100 kilo met werkschoenen. Keek hij erg bedenkelijk bij. Heb via directplant een lijst gemaakt met welk plantje er (ongeveer) stonden en de kosten daarvan. Inc verzenden 150 euro ongeveer. Aarde ben ik vergeten maar dat komt wel goed. Ben benieuwd wat ze gaan reageren. Hoop dat er iemand anders meekijken ipv alleen die man van vanmorgen. Voor-en nafotos toegevoegd!quote:Op maandag 13 september 2021 12:55 schreef AnneX het volgende:
[..]
Minstens! Minstens 2 x tray plus aarde plus uren plus emotionele schade. Dat laatste gaat niet lukken, vrees ik. Toch zou ik het erop zetten.
Misschien wat voor- en nafoto’s?
Tegelijkertijd wel fideel van de vve.
@:miss_sly hoe lang heeft de trampoline er gestaan?
Nog leuker: trampolines in de voortuinen rondom de speeltuin. Dat zijn er hier inmiddels 3 stuks, geen hekje of iets om de tuin heen dus de speeltuin loopt zo over in die tuinen. Maar als er een kind vanuit de speeltuin op een van die trampolines klimt is de kans groot dat er iemand woest naar buiten komt stormen omdat het eigen terrein is.quote:Op maandag 13 september 2021 13:02 schreef AnneX het volgende:
[..]
quote:Op zondag 12 september 2021 18:59 schreef AnneX het volgende:
Zojuist fietste ik erlangs.
Voor een indruk:Mooie plaatjes, dank! Weer wat geleerd ook over wasstoepen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Misschien kun je een mooie foto maken waarop je poseert met je H-reus?quote:Op maandag 13 september 2021 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
ssie opgevat om volgend jaar aan Miss_Sly en andere HibiscusXXL-sceptici te laten zien dat-ie echt heel mooi en niet-grotesk kan zijn in de juiste combinatie. Moet ik hem alleen wel weer in bloei krijgen, want dit jaar weigert hij dienst.
Ik zou een boodschappenlijstje maken van planten die je er opnieuw zou willen plaatsen en de hoogte van dat bedrag (plus verzendkosten) doorgeven. Afronden naar boven, want mogelijk kun je niet alles in één keer bij één winkel halen.quote:Op maandag 13 september 2021 12:33 schreef Koettie het volgende:
Het onderhoud aan de balkons van de buren is nog bezig. Er kwam vandaag iemand van de vve kijken naar de schade die ik heb hierdoor. M'n beide looppaadjes met stapstenen zijn compleet kaalgelopen door de bouwvakkers. Er groeide draadereprijs, kruiptijm, een klaver Green, vetplanten en slaapkamergeluk door elkaar. Ik moest van die man 'een reële schatting van de kosten' mmaile maar weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Een tray plantjes van elk soort rekenen bijv ?
En dan mezelf als kakhielmeme terugvinden zeker?quote:Op maandag 13 september 2021 14:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kun je een mooie foto maken waarop je poseert met je H-reus?
Ja dit! Dat heb ik ook met sommige rozen. Ik zou deze zelf niet planten want het ziet er tegelijkertijd uit als een genetische aberratie, maar niks mis met een beetje drama hier en daar.quote:Op maandag 13 september 2021 12:45 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ik vind ze prachtig, omdat de bloemen iets teers hebben in al hun schreeuwerige aanwezigheid. Die tegenstelling vind ik mooi.
Maar goed, ik hou ook gewoon van drama in de tuin. Niet overal, maar her en der zo'n theatrale plant... LOVE IT!
Ik maak aantekeningen... denk dat ik deze herfst ook wat Buddleja's ga verplaatsen. Ik vind die flower power ook echt spectaculair mooi trouwens, over drama in de tuin gesproken!quote:Op maandag 13 september 2021 13:26 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Eind september / begin oktober is een prima tijd om dat te doen. Dan is de grond nog relatief warm, zodat hij nog lekker een beetje kan wortelen voor de winter. In het voorjaar kan hij dan meteen al zijn energie in groei en daarna bloei steken. Ik zou bij het verplanten al wel een stuk kortwieken, zodat er geen energie naar de lange takken met bladeren hoeft. In het voorjaar snoei je hem dan nogmaals, maar dan rigoureuzer.
Ik heb met dezelfde uitdaging hetzelfde probleem te maken. Dat heb ik nu opgelost door wat jij op het terras wilt doen in de kas te doen.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.
Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:
[ afbeelding ]
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)quote:Op woensdag 15 september 2021 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb met dezelfde uitdaging hetzelfde probleem te maken. Dat heb ik nu opgelost door wat jij op het terras wilt doen in de kas te doen.
In je huidige tuin heb je toch ook een aantal exoten? Ik herinner me in ieder geval de palm en Perzische slaapboom.
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:20 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)
En ze staan allemaal op dit moment in pot, dus gaan mee.
Een kas komt er ook, dus dat is ook een mooie tussenoplossing. Ik bespeur bij mezelf dat ik het liefst heel hard BEMOEI JE MET JE EIGEN ZAKEN zou roepen, maar strikt genomen is het ook zijn tuin.
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Zo'n Perzische slaapboom zag ik laatst in een botanische tuin en die vind ik ook zoo mooiDaar wil ik eigenlijk ook nog een plekje voor zoeken in de achtertuin.
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?quote:Op woensdag 15 september 2021 11:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?
Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
quote:Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
Ik vind het leuk om te lezen dat jij er hetzelfde mee omgaat. Binnenshuis gaat alles ook meer in overleg.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.
Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit.
Aan zee wordt dat inderdaad een uitdaging.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont.
Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
Mijn twee siergrazzen zitten in zinken emmersquote:Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.quote:Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).quote:Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef miss_sly het volgende:
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
Besef je wel dat er talloze soorten siergras zijn?quote:Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
En wat voor siergras hebben je ouders staan?quote:Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Ik ga er eens voor zitten om wat uit te zoeken.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
Dank! Die ga ik morgen ook even uitpluizen, precies wat ik zoek.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @:miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
De soort is dus juist heel erg van belang. Je hebt heel veel verschillende soorten die op heel veel verschillende manieren en in verschillende formaten groeien en al dan niet verwilderen/uitbreiden.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.
Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:
[ afbeelding ]
Waar doe jij dat mee?quote:Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
De vijg staat al klaar.quote:Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?quote:Op donderdag 16 september 2021 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt
Heel veelquote:Op donderdag 16 september 2021 20:14 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
quote:Op donderdag 16 september 2021 20:22 schreef miss_sly het volgende:
In al zijn eenvoud ook zo mooi:
[ afbeelding ]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"quote:Op donderdag 16 september 2021 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten
Ja, dat dus. Tenenkrommend.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:00 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?quote:Op donderdag 16 september 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.
De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.
Bedoel je trouwens pennisetum?
[ afbeelding ]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?quote:Op donderdag 16 september 2021 23:29 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denkenquote:Op vrijdag 17 september 2021 07:53 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Ja, of door grind in het plantgat. Ik geef het niet op!quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.
Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
Interesse?quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:12 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.
Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
Nu heb je het over een boom. De oplossing is vrij simpel: neem geen bomen of struiken. Ik zei eerder al dat je ook met een combinatie van lage en hoge vaste planten kunt werken.quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:33 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.
Heb ooit gezien hoe een boom een gevel zwaar beschadigde, je wil het niet mee maken.
quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:32 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Op zich wel, woon je in de buurt van Friesland? 😁
Wij hadden ook veel woekerbamboe toen we kochten. Zit heel veel werk in, uiteindelijk is een groot deel gewoon afgegraven maar er zijn nog steeds plekjes waar het opkomt.quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]![]()
![]()
Nu durft @:einzeinz helemaal niet meer!
Hoe is je siergras geworteld? M'n buren hebben woekerbamboe en da's dramatisch spul. Deze zomer zijn ze wekenlang bezig geweest om die te verwijderen. De buurvrouw wil nooit meer bamboe in haar tuin hebben. Ik heb nog geprobeerd om duidelijk te maken dat er niet-woekerende alternatieven zijn, maar ze durft het niet meer aan.
Dit prachtriet is in de 5 jaar oid dat het staat nog niet verder gewandeld dan de strook die ervoor gereserveerd was. Het is alleen nogal groots en dik.quote:Zelf ben ik dit jaar nogal afgeknapt op riet. Ik vind riet prachtig en geniet van de strook aan de overkant van de sloot, maar ik ga riet uit m'n eigen tuin weren. Het wandelt de tuin in en neemt alles over.
Het is heel fraai!quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:02 schreef Vanyel het volgende:
Dit prachtriet is in de 5 jaar oid dat het staat nog niet verder gewandeld dan de strook die ervoor gereserveerd was. Het is alleen nogal groots en dik.
Ja, maar ik postte de mijne in reactie op jouw fotootje over eenvoud. Zo zagen de mijne er 5 jaar geleden ook ongeveer uit, alleen in iets grotere pol.quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind ze ook prachtig, @:Vanyel
Er zijn ook echt wel siergrassen die klein blijven en niet per se heel erg woekeren, volgens mij.
Ook prachtriet heb je in meerdere varieteiten. Mijne van de foto is de Red Cloud, die is weer heel anders dan de miscanthus Kleine Silberspinne die ik voor heb staan en er zijn nog heel veel soorten.quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja, maar ik postte de mijne in reactie op jouw fotootje over eenvoud. Zo zagen de mijne er 5 jaar geleden ook ongeveer uit, alleen in iets grotere pol.
Niet zo goed bestand tegen een kat die er telkens in gaat liggenquote:Op vrijdag 17 september 2021 10:56 schreef Sorbootje het volgende:
Stipa is prachtig! Zo mooi luchtig.
Herkenbaar!quote:Op vrijdag 17 september 2021 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet zo goed bestand tegen een kat die er telkens in gaat liggen
Ah nee de mijne is idd makkelijk 2 meter op de pluimen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ook prachtriet heb je in meerdere varieteiten. Mijne van de foto is de Red Cloud, die is weer heel anders dan de miscanthus Kleine Silberspinne die ik voor heb staan en er zijn nog heel veel soorten.
Ik zou voor het helder krijgen of houden van je vijver gewoon inzetten op veel zuurstofplanten die onder water groeien. Dan heb je de inbreng van de oeverplanten niet per se nodig en kun je de heermoes bestrijdenquote:Op vrijdag 17 september 2021 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
Laatst zat ik te klagen over heermoes langs m'n vijver. Op basis van adviezen her en der kwam ik erop uit dat ik de grond moest verrijken: heermoes 'plukken' en terugleggen en/of lavameel strooien. Maar wat las ik gisteren: het is juist goed om arme grond langs je vijver te hebben, want de moerasplanten onttrekken dan voedingsstoffen aan de vijver waardoor het water helder blijft.
Argh, wat kan ik dan nog doen? Ik zal in ieder geval proberen wat meer natuurlijke concurrentie te introduceren. Ik heb er laatst al wat planten bij gezet.
Heb ik, maar die hebben ook een nadeel: de vijver groeit snel dicht. En dan moet je best wat tijd besteden aan het regelmatig leegtrekken van de vijver.quote:Op vrijdag 17 september 2021 13:22 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ik zou voor het helder krijgen of houden van je vijver gewoon inzetten op veel zuurstofplanten die onder water groeien. Dan heb je de inbreng van de oeverplanten niet per se nodig en kun je de heermoes bestrijden
Dat hoop ik ook. Wat op die plek lastig is, is dat ik de beplanting laag wil houden zodat ik vanuit het huis zicht heb op het water. Ik tolereer kattenstaart daar nu even, maar als de lage planten de overhand krijgen haal ik de kattenstaart weg. Het gaat niet zo snel als ik had gehoopt. Beekpunge groeit bijvoorbeeld niet zo compact en dus groeit de heermoes er tussendoor. En ik had mazus reptans geplant en die is verdwenen. Eén van de dingen die ik heb gedaan is de beekpunge rigoureus snoeien om (hopelijk) compacte groei te bevorderen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 14:40 schreef yinu het volgende:
Ik zie hier langs een nieuw aangelegde wal aan de singel ook enorm veel heermoes staan. Maar bij een stuk dat al een paar jaar geleden aangelegd is, is dat helemaal verdwenen (daar stond het in het eerste jaar ook). Nu staat het daar barstensvol met oeverplanten, o.a. watermunt, lissen, beekpunge, kalmoes, een soort van wederik, waterzuring, en die dingen met die paarse pluimen waarvan ik nu de naam even niet weet maar ze staan ook bij @:Claudia_x. De heermoes is daar zo goed als verdwenen, vanzelf lijkt het, door concurrentie inderdaad en misschien dat het ook vanzelf de grond verrijkt. De oever wordt wel gemaaid en het maaiafval afgevoerd.
Ik weet het. Vechten tegen de bierkaai. Maar hé, wel helder water.quote:Op vrijdag 17 september 2021 14:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb ik, maar die hebben ook een nadeel: de vijver groeit snel dicht. En dan moet je best wat tijd besteden aan het regelmatig leegtrekken van de vijver.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |