Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.
Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:
[ afbeelding ]
Waar doe jij dat mee?quote:Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
De vijg staat al klaar.quote:Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?quote:Op donderdag 16 september 2021 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt
Heel veelquote:Op donderdag 16 september 2021 20:14 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
quote:Op donderdag 16 september 2021 20:22 schreef miss_sly het volgende:
In al zijn eenvoud ook zo mooi:
[ afbeelding ]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"quote:Op donderdag 16 september 2021 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten
Ja, dat dus. Tenenkrommend.quote:Op donderdag 16 september 2021 21:00 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?quote:Op donderdag 16 september 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.
De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.
Bedoel je trouwens pennisetum?
[ afbeelding ]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?quote:Op donderdag 16 september 2021 23:29 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denkenquote:Op vrijdag 17 september 2021 07:53 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Ja, of door grind in het plantgat. Ik geef het niet op!quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.
Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
Interesse?quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:12 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |