abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201386523
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201386904
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:52 schreef Sorbootje het volgende:
Overigens moet ik voor de nieuwe tuin, net als voor het huis, veel compromissen sluiten. Mijn man heeft een heel andere smaak dan ik. In de tuin trek ik me daar over het algemeen vrij weinig van aan, omdat ik het motto "Wie het werk doet bepaalt" aanhang, maar hij wil in de nieuwe tuin toch echt echt echt meer ruimte voor planten met een mediterrane uitstraling. We hebben nu een olijf in de tuin staan en een palm, en her en der wat oleanders. Begrijp me niet verkeerd, prachtige planten, maar ik ben meer van beplanting in wat ik even kort door de bocht cottagestijl noem. Nu zijn we tot de oplossing gekomen dat we het grote terras bij de keuken het Mediterrane Terras dopen. Dat terras heeft al een beetje zo'n uitstraling en dan zetten we daar de olijf en de andere planten die aan vakantie doen denken én ik maak er een border naast met nog een palm en wat Yucca's en misschien een Fatsia. Hij blij, want hij kan losgaan op wat ik tropische sprietenplanten noem. Ik blij, want als ik de keuken uitloop waan ik me in Italië (Stel ik me zo voor) én ik kan in de rest van de tuin gewoon lekker mijn gang gaan.

Ter illustratie, dit is het terras in kwestie:

[ afbeelding ]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201387073
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:

Olijf moet je in de winter beschermen; die moet zeker geen natte koude voeten krijgen!
Waar doe jij dat mee?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201388986
quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:51 schreef sigme het volgende:

[..]
Krijg je er een vijg in, liefste tegen een lekker warme muur? Dat vind ik echt een hele mooie plant, en sprietig is 'ie niet, en kan gewoon in de volle grond. In strenge winters / op een koude plek sterven ze bovengronds wel eens af, maar dan zijn ze toch in de zomer vaak ook al weer flink op streek. Ruikt ook lekker.
De vijg staat al klaar. :) Heb ik in deze tuin ook en ik vind het blad zó mooi!
De olijf staat in een enorme pot met goede drainage. Afgelopen winter heeft hij zijn blad wel verloren, ondanks bescherming. Maar ik heb hem drastisch gesnoeid en hij zit weer mooi in het blad.
pi_201389083
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Nijssen. Ik werd er een beetje hebberig van, en heb geprobeerd me in te houden en voor iedere soort ook al een plaats in gedachten te hebben voor ik op bestellen klikte. Ik denk dat het best aardig is gelukt :P
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
pi_201389227
Ik deed na het eten nog even een rondje schoffelen, en zag nog wat bloeien hier en daar O+

Mijn aster begint te bloeien en zit bovendien helemaal vol knoppen:

Gaura, verbena en cosmea bloeien nog steeds. Ik word zo blij van de combinatie en van de lange bloei van verbena en gaura. Dat zijn blijvertjes:

Een enkele heel mooie cosmea:

In al zijn eenvoud ook zo mooi:

En nog wat bloeiers in het stukje bloemenpostzegel :P

pi_201389320
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:14 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Goed bezig! Wat heb je zoal gekozen?
Heel veel :D

Lief wilde graag allium, dus ik heb twee soorten, een witte en een blauwe. Niet te hoog, want hoewel heel mooi, gaan die het te zwaar krijgen in de wind, vrees ik.

Een mix van anemone blanda met een blauw druifje, die wil ik onder de Japanse kers planten.

Een aantal tulpen, crocussen en narcissen. En een aantal bollen die ik gewoon mooi vond en die volgens de beschrijving bijvoorbeeld passen in de voortuin in de volle zon, droog, onder de fruitbomen en op andere plaatsen.
pi_201389657
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten

[ Bericht 14% gewijzigd door Kanaroe op 16-09-2021 20:50:02 ]
pi_201389816
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:22 schreef miss_sly het volgende:

In al zijn eenvoud ook zo mooi:
[ afbeelding ]
:o
Zo begint het ja.
Ik probeer er morgen aan te denken het mijne op de foto te zetten. Lijkt er onwijs op, maar heeft iets meer vriendjes.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201389934
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
Keuringsdienst van Waarde zendt nu een goed item uit over "bij-vriendelijke" planten
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
pi_201389964
Mooie bloemen Miss_Sly! Gaura vind ik zo mooi en zwierig. Bij mij gaat ie alleen altijd dood. Hopelijk gaat dat in de nieuwe tuin beter.
pi_201390103
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 21:00 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik zag het. "Dus u verkoopt vlindervriendelijke planten, maar bestrijdt rupsen?"
Ja, dat dus. Tenenkrommend.
pi_201391857
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
pi_201392470
Ik heb op drie plaatsen de combo hairs/verbena staan en op alle drie de plaatsen doen ze het geweldig. En ze bloeien echt heel lang. Ik heb alleen een paar stengels verbena moet knippen tien het heeft gestormd, want tien waren er een paar geknakt.
pi_201392498
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst een gaura gekocht bij wijze van experiment en op een onmogelijke plek gezet (in een pot met beperkte ruimte en enigszins overschaduwd door andere planten). Ik weet niet wat me bezielde. Hij doet 't geweldig.
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
pi_201394290
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.

De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.

Bedoel je trouwens pennisetum?

[ afbeelding ]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Cindy De Vuyst
pi_201394846
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 23:29 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat is het probleem bij mij ook niet, maar de winter overleven ze niet in deze tuin. Te nat misschien?
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
pi_201394944
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 07:53 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Die zijn het inderdaad. Bij mijn ouders zijn die knotten al flinke joekels. Jaar na jaar worden ze groter.
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken

pi_201395275
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klinkt plausibel. Dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een hogere border te maken, lijkt me?
Ja, of door grind in het plantgat. Ik geef het niet op! :)
pi_201395291
Moest hardop hinniken van die droomtuin.

Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201395340
Ik ben heel benieuwd naar de grond in de nieuwe tuin. Het huis ligt op een terp en de tuin dus ook. Terpaarde schijnt heel goede grond te zijn. (Ik realiseer me dat het per plant verschilt wat goede grond is, maar vroeger werd het afgegraven en duur verkocht.)
pi_201395357
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:09 schreef Vanyel het volgende:
Moest hardop hinniken van die droomtuin.

Hier werden ook ooit een paar polletjes siergras geplant. Ik zie er nogal tegenop ze te moeten splitsen.
[ afbeelding ]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
pi_201395396
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:12 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat wordt een aardig klusje. Maar wat zijn ze prachtig!
Interesse? *) :D
De helft moet weg.
pi_201395656
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Interesse? *) :D
De helft moet weg.
Op zich wel, woon je in de buurt van Friesland? 😁
pi_201395672
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Planten hebben de neiging om te groeien. Wil je eigenlijk wel planten? Je kunt ook aan zoiets denken

[ afbeelding ]
Mijn tuin is slechts de helft van dit voorbeeld. Ik moet dus opletten met wat ik neerzet.
Heb ooit gezien hoe een boom een gevel zwaar beschadigde, je wil het niet mee maken.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')