Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:20 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)
En ze staan allemaal op dit moment in pot, dus gaan mee.
Een kas komt er ook, dus dat is ook een mooie tussenoplossing. Ik bespeur bij mezelf dat ik het liefst heel hard BEMOEI JE MET JE EIGEN ZAKEN zou roepen, maar strikt genomen is het ook zijn tuin.
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Zo'n Perzische slaapboom zag ik laatst in een botanische tuin en die vind ik ook zoo mooiDaar wil ik eigenlijk ook nog een plekje voor zoeken in de achtertuin.
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?quote:Op woensdag 15 september 2021 11:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?
Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
quote:Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
Ik vind het leuk om te lezen dat jij er hetzelfde mee omgaat. Binnenshuis gaat alles ook meer in overleg.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.
Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit.
Aan zee wordt dat inderdaad een uitdaging.quote:Op woensdag 15 september 2021 11:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont.
Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
Mijn twee siergrazzen zitten in zinken emmersquote:Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.quote:Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).quote:Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef miss_sly het volgende:
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
Besef je wel dat er talloze soorten siergras zijn?quote:Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
En wat voor siergras hebben je ouders staan?quote:Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Ik ga er eens voor zitten om wat uit te zoeken.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
Dank! Die ga ik morgen ook even uitpluizen, precies wat ik zoek.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @:miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.quote:Op woensdag 15 september 2021 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
De soort is dus juist heel erg van belang. Je hebt heel veel verschillende soorten die op heel veel verschillende manieren en in verschillende formaten groeien en al dan niet verwilderen/uitbreiden.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |