abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201367166
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:20 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Dat is grotendeels zijn inbreng. (Behalve nu juist die slaapboom, daar ben ik al duizend jaar verliefd op.)
En ze staan allemaal op dit moment in pot, dus gaan mee.
Een kas komt er ook, dus dat is ook een mooie tussenoplossing. Ik bespeur bij mezelf dat ik het liefst heel hard BEMOEI JE MET JE EIGEN ZAKEN zou roepen, maar strikt genomen is het ook zijn tuin. :D
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.

Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit. -O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201367174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Zo'n Perzische slaapboom zag ik laatst in een botanische tuin en die vind ik ook zoo mooi O+ Daar wil ik eigenlijk ook nog een plekje voor zoeken in de achtertuin.
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
pi_201367251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Denk je dat-ie de winter overleeft? Het leek me meer een plant voor een patiotuin.
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?

Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201367314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In een pot en 's winters binnen? Of met een beschermhoes?

Ik twijfel er ook over, omdat mijn tuin misschien niet zo geschikt is, maar ik vind hem zoo ontzettend mooi.
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.
pi_201367351
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Als je de "gewone" neemt met groen blad, moet het op zich geen probleem zijn. Ook niet in de volle grond. Als het nog een echt jong boompje is, is het wel verstandig hem extra bescherming te geven in de winter. Als hij eenmaal wat groter is kan hij de winters prima aan. Zou hem alleen niet op een heel winderige plaats zetten.

Niet heel winderig wordt wel een ding :')

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Ik wil sowieso nog minstens één niet heel grote boom in de achtertuin.
Maar nu is eerst de voortuin aan de beurt, voor die weer helemaal groen is van te veel en te hoog onkruid :')
pi_201367355
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:38 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont. :Y)

Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
pi_201367483
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Binnenhuis bespreken we alles samen. Buitenshuis is dat voor wat de beplanting betreft anders. Hij heeft gewoon een slechte smaak en doet bovendien niks. Net als jij vind ik dat hij zich dan ook niet met de beplanting moet bemoeien. Het ontwerp bespreek ik wel met hem en ik weet dat hij houdt van bloemen. Daar houd ik rekening mee. In onze vorige tuin hadden we meer van die typische bladplanten. Erg mooi, vond ik, maar daar ben ik dus vanaf gestapt.

Van de kas ben ik dus voor een deel een mediterrane kas aan het maken, speciaal voor hem. Niet dat hij er ooit zit. -O-
Ik vind het leuk om te lezen dat jij er hetzelfde mee omgaat. Binnenshuis gaat alles ook meer in overleg.
pi_201367537
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat laatste is denk ik vrij moeilijk als je aan zee woont. :Y)

Ik woon ook op een winderige plek en daardoor vallen bepaalde planten bij voorbaat af. De kas biedt wel beschutting tegen de wind. En er zijn exoten die de hoge temperaturen heerlijk vinden. Maar ik vrees de winter nu al. Ik moet ook in de weer gaan met vliesdoek, denk ik.
Aan zee wordt dat inderdaad een uitdaging.

Ik denk dat onze nieuwe tuin erg beschut is, maar ik ben er nog niet geweest op een winderige dag.
pi_201369725
Nog wat verse planten gekocht die zich volgend jaar mogen bewijzen:

Scharlei oftewel Muskaatsalie
Perovskia oftewel Russische salie
Bonenkruid voor de kruidenvoorraad
Tanacetum 'Robinson Red' (wilde eigenlijk gewoon Boerenwormkruid maar dat was er niet)
Physalis oftewel Lampionplant voor een woekerhoekje
En Pulmonaria oftewel Longkruid

De planten zullen in ieder geval niet verdrogen!
pi_201375635
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Cindy De Vuyst
  woensdag 15 september 2021 @ 21:59:54 #136
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_201375968
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Hoe houden jullie siergrassen onder controle? Ik dacht er aan om PVC buizen te gebruiken maar misschien kennen jullie een beter/goedkoper alternatief?
Mijn twee siergrazzen zitten in zinken emmers :+ Vorig jaar erin geplant. De ene groeit nog steeds vanuit 1 punt, de andere is wel door de hele emmer omhoog gekomen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_201376041
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?

Ik zie hier in de buurt uiteraard ook wat shops bij bedrijven. Op de een of andere manier ben ik dan toch een beetje bang dat het tourist traps zijn. Misschien ga ik er toch eens kijken.
  woensdag 15 september 2021 @ 22:03:47 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201376042
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:40 schreef einzeinz het volgende:
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
pi_201376838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef miss_sly het volgende:
O ja, ik lees ergens dat nu de tijd is om bloembollen te bestellen. Ik wil er ook nog wat de grond in doen. In de OP staat Nijssen als goede webshop voor bollen. Nog andere tips?
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
pi_201376874
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Niet. Of nouja, niet... niet door er PVC omheen te zetten. Dat moet ik alleen doen bij de woekerbamboes zodra ik die weer in toom heb. Maar siergrassen zijn bij mij eigenlijk nooit heftig uit de klauwen gegroeid. Kleintjes verspreiden zich vooral bovengronds en bij de grote is het een kwestie van elke paar jaar eruit halen de kluit scheuren en 1 helft of een kwart weer terug zetten.
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Cindy De Vuyst
pi_201376927
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Bij mijn ouders zijn het enorme joekels en ze staan er nog maar 5 jaar. Geen idee of ze makkelijk verwijderbaar zijn.
Besef je wel dat er talloze soorten siergras zijn?
pi_201376951
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:34 schreef einzeinz het volgende:

[..]
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
pi_201376955
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb besteld bij Nijssen (heb ik al een goede ervaring mee; ik krijg bovendien elk jaar een prachtig boekje van ze) en sterkebollen.nl (voor het eerst, leek me een sympathieke zaak).
Ik ga er eens voor zitten om wat uit te zoeken.
pi_201377013
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
pi_201377115
Ik dacht dat ze inmiddels wel uitverkocht waren.
Maar ik koop ze meestal bij https://www.levenvanhetland.nl/ of bij de Velt biobollenverkoop.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201377152
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb laatst trouwens www.deheliant.nl ontdekt, onderdeel van Cryudt-Hoeck. Voor als je niet zelf wilt zaaien maar wat wilde planten wilt kopen. @:miss_sly, ze hebben ook stinzenbollen.
Dank! Die ga ik morgen ook even uitpluizen, precies wat ik zoek.
pi_201382336
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En wat voor siergras hebben je ouders staan?
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
Cindy De Vuyst
pi_201382405
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Totaal geen idee van de soort maar het is ong. 50cm hoog en bevat op de uiteindes pluimpjes. De knot is toch een serieuze diameter (ongeveer 30cm). De hele border staat ook compleet vol met van die grassen.
De soort is dus juist heel erg van belang. Je hebt heel veel verschillende soorten die op heel veel verschillende manieren en in verschillende formaten groeien en al dan niet verwilderen/uitbreiden.

Dus als je siergras wil, zoek je bij voorkeur een soort die bij je tuin past.
pi_201383555
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:48 schreef einzeinz het volgende:

[..]
En da's juist hartstikke fijn, want dan is er minder plek voor onkruid.

De meeste gecultiveerde grassen zijn niet zulke woekeraars. Je hebt wel verschillen in groeiwijzen, bijv. hoog versus laag, polvormig of niet, compact versus luchtig. Kies iets wat bij de omstandigheden past en je mooi vindt.

Bedoel je trouwens pennisetum?

pi_201383746

Geen gras, maar wel mooi: deze Monnikskap in m'n voortuin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')