abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201501764
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mulchen?
Gewoon afhakken en laten liggen dus.
Op dat antwoord had ik al gehoopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201502968
Ik heb nu @ gras alleen mosbestrijder gestrooid. Dat laat ik een weekje liggen, meer dan de helft is niet alleen mos geworden (dat vond ik nooit erg en liet het gewoon gaan) maar de merels en 2 buurkatten spelen nu volop steeds met de plukken mos die megadroog als grote wolken over het grasmatje dwarrelen.
Eens kijken of ik dan nog wat gras overheb want nu haal ik zowat de helft van de mat zo weg omdat het 'erop ligt'.
En dan zaai ik gewoon het doosje graszaad wat ik nog heb staan in.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrr dat doe ik denk ik pas in het voorjaar omdat de ceder in de tuin nu die kogels heeft die die ergens okt/nov laat vallen. In grote getale. Op dat gras. Dus dan heeft zaad niet zoveel zin.

Verder maakt het mij ook niet zoveel uit wat er groeit, mos of gras, als het maar groen is en niet zoals nu de helft van de mat grote kale gaten.

Lekker bezig geweest @ClaudiaX
pi_201503392
@Claudia_x, wat voor groenbemester(s?) heb je gezaaid en waarom die?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201503666
Ik heb dit jaar wat woekeraartjes toegevoegd in een flink beschaduwd hoekje waar de grond nogal kaal is omdat het een paar jaar de kippenren geweest is.

Bosaardbei heb ik uit zaad opgekweekt. Witte en rode, geen idee welke dit is. Maar het bloeit nu.

En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.

Dit is een tamelijk onopvallend boompje, behalve eventjes als de vruchtjes er aan komen:

De rozen staan nog flink in bloei en aan de knoppen te zien blijft dat nog wel even zo.

Koninginnekruid staat met enorme bloemen bijen te trekken:

Hier zoemt ook nog vanalles:

En de stiefmoedertjes staan ook nog stief te kijken

Twee van de drie hortensia's hebben nog mooie bloemschermen

Het Chinees prachtriet, ooit zelf uit zaad opgekweekt. Het woekert niet maar wordt wel groot. Bloeit altijd fraai met pluimen die tot in de winter wuiven

De eerste voorzichtige verkleuringen tekenen zich af

De vaste lathyrus is al aan het afbreken

En deze papaver bestaat nog enkel uit baleinen
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201504128
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:14 schreef sigme het volgende:
Ik heb dit jaar wat woekeraartjes toegevoegd in een flink beschaduwd hoekje waar de grond nogal kaal is omdat het een paar jaar de kippenren geweest is.

Bosaardbei heb ik uit zaad opgekweekt. Witte en rode, geen idee welke dit is. Maar het bloeit nu.
[ afbeelding ]

En schijnaardbei heb ik bij een schoonzusje losgetrokken. Ze had meer dan genoeg zei ze ;)
Ook die heeft gebloeid (gele bloemetjes) en heeft nu schijnbaar wat aardbeitjes.
[ afbeelding ]

Dit is een tamelijk onopvallend boompje, behalve eventjes als de vruchtjes er aan komen:
[ afbeelding ]

De rozen staan nog flink in bloei en aan de knoppen te zien blijft dat nog wel even zo.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het Chinees prachtriet, ooit zelf uit zaad opgekweekt. Het woekert niet maar wordt wel groot. Bloeit altijd fraai met pluimen die tot in de winter wuiven
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prachtige foto's!
pi_201505072
Wat mooi dat riet en de kruidige koningin!
pi_201506973
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:57 schreef sigme het volgende:
@:Claudia_x, wat voor groenbemester(s?) heb je gezaaid en waarom die?
Gele mosterd, japanse haver en zomerwikke, vooral omdat het snel groeiende planten zijn die geschikt zijn om nu nog te zaaien. In de kas heb ik alle drie gezaaid bij wijze van experiment, in drie aparte blokken. Ik heb één blok niet ingezaaid, ter controle.

Wikke groeit waarschijnlijk niet dicht genoeg om onkruidgroei tegen te gaan, maar die heb ik gekocht omdat de plant de grond los zou moeten maken. Japanse haver en gele mosterd zijn vooral tegen onkruidgroei en om de bodemkwaliteit te verbeteren. Ik weet niet of die verschillende eigenschappen hebben.
pi_201506993
quote:

:D!

Wat bloeit er nog veel bij je! Dit jaar valt me voor het eerst het contrast goed op tussen planten die nog volop bloeien en planten die zich al aan het opmaken zijn voor de herfst. Het blad valt al even van de bomen.

En je hebt mooie druiven zo te zien. Mijn druivenoogst is dit jaar verpest: er hingen alleen trossen verlepte druiven. Ik geef de druif nog één jaar een kans in de kas. Misschien zijn de omstandigheden er gewoon niet goed.
  Vis een optie? zaterdag 25 september 2021 @ 07:59:09 #259
70532 loveli
N
pi_201507017
Hier ook een slechte druivenoogst. Vorig jaar volle trossen en nu bruine treurigheid. Ook bruine bladeren, ik twijfelde tussen een schimmel en zonnebrand na een regenbui.

Met het oog op de esdoorn van de buren die weer op springen staat, gaan de houtsnippers van een grote opruimactie op de grond waar ik wilde bramen en kleine esdoorntjes eruit heb gehaald. Hopelijk blijft de wildgroei dan beperkt.
crap in = crap out
pi_201507045
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een heerlijke tuinierdag erop zitten waarin ik veel voorbereidend werk heb gedaan. In oktober komen immers de bollen en de planten met kale wortels binnen.

Onder een hortensia heb ik een border gemaakt. Daarna heb ik wat takken versnipperd en gemulcht. Dit stukje is klaar voor bollen:

[ afbeelding ]

Op de erfgrens had ik - met permissie van de buren - een tijdje geleden hekwerk verwijderd dat aan het vergaan was. Vandaag heb ik aan de kant van de buren brandnetels en haagwinde verwijderd en ik heb een border gemaakt. Hier plant ik in oktober een haag met hondsroos. Dan hoef ik de meuk van de buurman niet meer te zien. :+

[ afbeelding ]

In de kas heb ik een border leeggehaald, opgehoogd en ik heb groenbemesters gezaaid. Ik heb dat nog niet eerder gedaan, dus ik weet niet wat ik er precies mee ga doen (omspitten is niet oké en ik heb geen composthoop).

[ afbeelding ]

Dit lelijke stukje van de tuin ben ik aan het aanpakken: wilgenstammen weggehaald (die waren volkomen overwoekerd), wat gras getransplanteerd en vandaag heb ik de boel opgehoogd en een groenbemester ingezaaid om onkruid tegen te gaan. Voor de gein maar eens foto's van het hele proces op een rij gezet (beetje jammer dat het terras alweer vol ligt met groenafval :+). Het gras ziet er niet zo fraai uit; dat heeft wat tijd nodig om te herstellen van de werkzaamheden. Volgend jaar zal dat er heel anders uitzien.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat ziet eruit alsof je vandaag spierpijn hebt. Je hebt veel werk verzet! En met resultaat, prachtig!
pi_201507047
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 september 2021 18:46 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en vergeten te zeggen dat ik heb genoten van de kleurrijke foto's van @:sorbootje en @:yinu! Ik heb canna's en leeuwenbekjes op m'n wensenlijst gezet.

@:sorbootje: wat is die prachtige bloem op je op één na laatste foto?
Een anemoon. Ze zijn verder allemaal al uitgebloeid, maar deze gaat voor de toegift.
pi_201507055
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat is de beginnende herfst toch prachtig ♡
pi_201507121
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:11 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Een anemoon. Ze zijn verder allemaal al uitgebloeid, maar deze gaat voor de toegift.
Ik wist niet dat anemonen deze kleur konden hebben. De details van de bloem zijn prachtig.

Ik zit 's avonds altijd te mopperen dat ik niet begrijp waarom ik wéér spierpijn heb, want m'n spieren zouden inmiddels wel gewend moeten zijn aan de tuinarbeid. Maar nee dus. Gisteren 15.000 stappen gezet waarbij ik voornamelijk kruiwagens vol aarde op de juiste plek heb gestort. Het is me een raadsel waarom ik nog niet het figuur van een topsporter heb. }:|
pi_201507210
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wist niet dat anemonen deze kleur konden hebben. De details van de bloem zijn prachtig.

Ik zit 's avonds altijd te mopperen dat ik niet begrijp waarom ik wéér spierpijn heb, want m'n spieren zouden inmiddels wel gewend moeten zijn aan de tuinarbeid. Maar nee dus. Gisteren 15.000 stappen gezet waarbij ik voornamelijk kruiwagens vol aarde op de juiste plek heb gestort. Het is me een raadsel waarom ik nog niet het figuur van een topsporter heb. }:|
Maar bekijk je spierballen eens O+

Ik doe vergelijkbare dingen met compostkruiwagens en ik neem wel echt dat ik er steeds sterker van word. Ook zelden meer spierpijn, alleen dat natte gedoe als ik te lang op mijn knieën heb gezeten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_201507259
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 08:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar bekijk je spierballen eens O+

Ik doe vergelijkbare dingen met compostkruiwagens en ik neem wel echt dat ik er steeds sterker van word. Ook zelden meer spierpijn, alleen dat natte gedoe als ik te lang op mijn knieën heb gezeten.
Ik merk er dus echt niks van! Nou ja, ik merk wel dat het me goed afgaat. Ik werk gerust hele dagen keihard in de tuin zonder pijntjes of vermoeidheid. Ik heb nota bene de stammen van de wilg allemaal verplaatst zonder hulp van mijn lief, want die is (ik citeer) allergisch voor fysieke arbeid. Maar ik zie verder niks aan m'n lijf en heb nog steeds belachelijk veel spierpijn. Soms kan ik er nauwelijks van slapen.

Maakt verder ook niet uit. Voor mij is tuinieren de perfectie combinatie tussen het gebruik van m'n intellect, creativiteit en m'n lichaam.

Misschien wat minder chocola eten zodat ik al die spieren kan zien.
pi_201511897
Sinds Annabelletje in een grote pot staat heeft ze het erg naar haar zin.
Tinus heeft gezelschap van Rodon en dat vinden ze alletwee zo te zien ook prima!

Rodon is met succes gereanimeerd op deze nieuwe, lichtere plek *O*

Blommen in Tinus

pi_201517416
Ik moest gniffelen om de allergie van Claudia's lief.

Blues, ik vind hortensia's in september misschien nog wel mooier dan hartje zomer. De herfst staat ze zo mooi.
pi_201524671
Wat een kleurenpracht komt er voorbij in jullie tuinen. En ook al herfstkleuren.

Bij de buurvrouw in haar tuin, is dit mijn uitzicht. Al maanden. En allemaal alsjeblieft bloemen komen knippen.

pi_201525495
Oooh wat zijn dat voor blommen? Heerlijk uitzicht O+
pi_201526555
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Weet ik niet. B-) Iets asterigs? Volgens mij zelfs gezaaid.
Is iets voor je tuintje voor? Straks de buurvrouw vragen.
pi_201527495
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 13:52 schreef Blues het volgende:
Zinnia’s uit bloemenzaad. https://happyseeds.nl/zinnia-dahlia-zaaien/
pi_201528651
Prachtig. Dank.
Ik heb een heel bakje vol met zaadjes die ik overhad van de 3mixzakjes en zelf geoogst zaad.
Als de voorkant echt uitgebloeid is(er komt nog steeds van allerlei bloeiends op) knip ik het af en laat het nog een tijdje liggen voor ik het opruim.
Vlg voorjaar strooi ik dan na een beetje omharken wat gemengd bij.
Dan heb ik elk jaar veel leuks kleurrijks daar *O*
pi_201531514
Van @Lucky_Strike kreeg ik begin dit jaar een klein plantje met de intrigerende naam 'Leeuwenstaart'. Dat is een enorm hoog ding geworden, 2½ meter vast wel. Met aan hoge sprieten - een stuk of 3 sprieten dan rare bollen om de spriet, met per spriet een aantal bollen met grote tussenruimtes. En uit die bollen komen dan oranje bloemen.
Het is een raar, mooi en tamelijk spectaculair ding en ik krijg het maar niet op de foto }:|

Die paarse bloemen ervoor is een ijzerhard, ook al zo'n spriet.
Maar het gaat dus om het oranje gebolde ding. De Leeuwenstaart, aka Wilde Dagga.
Dit was vanochtend met tegenlicht, ook een poging om de vorm te vangen:

't Is toch een raar ding :D. En een vaste plant, en hij lijkt 't hier best naar 't zin te hebben. Dus wie weet hoe groot de staart volgend jaar is })

Nog even een overzichtfoto'tje van de gevel met de muurkas en een deel van de rozen:

In de kas staan nu de geraniums, twee olijfjes waarvan we eentje doodverklaard hadden maar die heeft zich herpakt, en de citroenboom. Alles in pot. Vorig winter hebben we met een kacheltje geprobeerd de boel vorstvrij te houden maar dat kost erg veel stroom én het werkt alleen als het maar een klein beetje vriest. Dus dat moet dit jaar anders. Beter.

En vandaag (denk ik, volgens mij heb ik gíster nog gekeken en was alles toen nog groen) is de wingerd begonnen met kleuren.

O+
pi_201533261
quote:
7s.gif Op zondag 26 september 2021 19:05 schreef sigme het volgende:
Van @:lucky_strike kreeg ik begin dit jaar een klein plantje met de intrigerende naam 'Leeuwenstaart'. Dat is een enorm hoog ding geworden, 2½ meter vast wel. Met aan hoge sprieten - een stuk of 3 sprieten dan rare bollen om de spriet, met per spriet een aantal bollen met grote tussenruimtes. En uit die bollen komen dan oranje bloemen.
Het is een raar, mooi en tamelijk spectaculair ding en ik krijg het maar niet op de foto }:|
[ afbeelding ]
Die paarse bloemen ervoor is een ijzerhard, ook al zo'n spriet.
Maar het gaat dus om het oranje gebolde ding. De Leeuwenstaart, aka Wilde Dagga.
Dit was vanochtend met tegenlicht, ook een poging om de vorm te vangen:
[ afbeelding ]
't Is toch een raar ding :D. En een vaste plant, en hij lijkt 't hier best naar 't zin te hebben. Dus wie weet hoe groot de staart volgend jaar is })

Nog even een overzichtfoto'tje van de gevel met de muurkas en een deel van de rozen:
[ afbeelding ]
In de kas staan nu de geraniums, twee olijfjes waarvan we eentje doodverklaard hadden maar die heeft zich herpakt, en de citroenboom. Alles in pot. Vorig winter hebben we met een kacheltje geprobeerd de boel vorstvrij te houden maar dat kost erg veel stroom én het werkt alleen als het maar een klein beetje vriest. Dus dat moet dit jaar anders. Beter.

En vandaag (denk ik, volgens mij heb ik gíster nog gekeken en was alles toen nog groen) is de wingerd begonnen met kleuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+
Wat is dat een enorm ding geworden _O_ Ik heb er drie in 5 liter potten en ik vind hen met hun 1,80 al groot. Ik ga ze binnenkort in de vollegrond zetten, ik denk rond het pampasgras zodat ze gezellig samen hoog en sprietig kunnen zijn.

We hebben dat pampasgras bij een vriendin uit de tuin. Zij heeft de helft van haar enorme plant gehouden en wij hebben de andere helft in vieren gesplitst en in onze tuin gezet. Ze zijn allemaal goed aangeslagen en sinds twee weken zijn er in totaal 5 pluimen O+
Spoilers!
pi_201533570
Die wingerd O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')