Zie ook artikel NRC (Premium vereist)quote:Banken en betaaldiensten blokkeren rekeningen van antivaxers
Meerdere banken en betaaldiensten hebben de afgelopen tijd rekeningen geblokkeerd van organisaties die volgens hen nepnieuws verspreiden over het coronavirus en vaccinaties. Zeker acht invloedrijke internetkanalen is in de voorbije maanden de wacht aangezegd of zijn reeds afgesloten van hun bankrekening of betaaldienst, meldt NRC woensdag na een rondgang.
Onder meer Viruswaarheid van Willem Engel, uitgeverij De Blauwe Tijger en evangelist Jaap Dieleman hebben daarmee te maken gehad.
"Rabobank faciliteert geen initiatieven die actief complottheorieën en andere bewezen desinformatie verspreiden", staat volgens de krant in een intern bericht. "We richten ons dan vooral op de activisten, want de radicalen kunnen al via de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, red.) worden aangepakt."
Rabobank bevestigt de strekking van dat interne bericht. "dat is een uitgangspunt. We bekijken per geval of we een klant al dan niet accepteren", zegt een woordvoerder desgevraagd.
Triodos Bank weigert Viruswaarheid volgens NRC als klant. De bank schreef in een e-mail - die in bezit is van de krant - aan de actiegroep dat die "heeft opgeroepen tot confrontaties die haaks staan op onze waarden". Een woordvoerder van Triodos laat weten niet in te gaan op individuele gevallen. "De beoordeling van een aanvraag voor een rekening gaat altijd per geval. Het uitdragen van overtuigingen of meningen is op zich geen grond om een aanvraag te weigeren."
Bij aanvragen voor zakelijke rekening, wordt bij Triodos wel altijd naar een aantal criteria gekeken. "Bijvoorbeeld over de structuur van de organisatie en op welke manier invulling wordt gegeven aan een missie. We hebben daarin ook een zorgplicht", aldus de woordvoerder.
Mollie zou samenwerking met evangelist hebben opgezegd
Betaaldienst Mollie zegde volgens NRC de samenwerking met evangelist Dieleman op, omdat de berichten die hij verspreidt niet passen "bij de bedrijfsvoering van Mollie". "Zo publiceert u berichten over het niet laten vaccineren tegen het coronavirus", staat in een e-mail van de betaaldienst. Ook deed Mollie het YouTube-kanaal Café Weltschmerz half april in de ban.
Bij de betaaldienst was vooralsnog niemand bereikbaar voor commentaar.
De Blauwe Tijger kreeg problemen met ING. Dat gebeurde volgens NRC nadat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de conservatieve uitgeverij in een dreigingsanalyse omschreef als "een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda, nepnieuws en complottheorieën". De bank bunq zette op zijn beurt de stichting Artsen voor Waarheid aan de kant. Die groep verspreidde in maart een brief onder huisartsen over vermeende risico's van het vaccineren.
Ing bedoel je toch? De boete stelt geen fuck voor en strafvervolging mogen ze afkopen tegen een farce.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:20 schreef junkiesietze het volgende:
Maar witwassen kan hier prima!, zegt elke bank
Twijfel daaraan? Wetgeving die bedoeld is om terrorisme en witwassen te bestrijden misbruiken om mensen met een andere zij het wellicht rare mening de mond te snoeren kan denk ik ook niet de bedoeling zijn.quote:
Blijkbaar wel en ik twijfel niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Twijfel daaraan? Wetgeving die bedoeld is om terrorisme en witwassen te bestrijden misbruiken om mensen met een andere zij het wellicht rare mening de mond te snoeren kan denk ik ook niet de bedoeling zijn.
Ik denk dat er wel een rechtszaak zal komen. En in dat licht is wat jij denkt volstrekt onbelangrijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Blijkbaar wel en ik twijfel niet.
Dat denk ik ook en dat laatste ben ik mij van bewust. Maar het weerhoudt mij niet om het toch te zeggen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel een rechtszaak zal komen. En in dat licht is wat jij denkt volstrekt onbelangrijk.
Dat mag zeker natuurlijk. En ben het zelf ook niet eens met groepen als viruswaarheid en dergelijke. Maar daarnaast moeten mensen de middelen hebben binnen de grenzen van de wet om hun mening te uiten. Binnen een democratie. En hoever gaan de banken daarin dan vervolgens? Dus banken gaan straks bepalen wat jij mag uiten? Niet de bedoeling denk ik. Banken hebben al genoeg ellende aangericht.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook en dat laatste ben ik mij van bewust. Maar het weerhoudt mij niet om het toch te zeggen.
Je hoeft mensen die tegen de fundamenten van de maatschappij zijn geen podium te geven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat mag zeker natuurlijk. En ben het zelf ook niet eens met groepen als viruswaarheid en dergelijke. Maar daarnaast moeten mensen de middelen hebben binnen de grenzen van de wet om hun mening te uiten. Binnen een democratie. En hoever gaan de banken daarin dan vervolgens? Dus banken gaan straks bepalen wat jij mag uiten? Niet de bedoeling denk ik. Banken hebben al genoeg ellende aangericht.
en de ABN...en de RABO... elke bank eigenlijk welquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ing bedoel je toch? De boete stelt geen fuck voor en strafvervolging mogen ze afkopen tegen een farce.
Dat is aan de rechter en niet aan de banken en dergelijke.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je hoeft mensen die tegen de fundamenten van de maatschappij zijn geen podium te geven.
Klopt en de rechter zal er uiteindelijk een oordeel over dit conflict uitspreken. Zo werkt het systeem.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is aan de rechter en niet aan de banken en dergelijke.
Dan zou je ook moeten snappen waarom de banken dus fout zitten. Zeg ik dan maar. Het is toch raar dat organisaties die zelf niet zuiver op de graat zijn gaan bepalen wat jij mag uiten in het publieke leven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt en de rechter zal er uiteindelijk een oordeel over dit conflict uitspreken. Zo werkt het systeem.
Nee want de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan over dit conflict.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:38 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan zou je ook moeten snappen waarom de banken dus fout zitten. Zeg ik dan maar.
Maar met name viruswaarheid kennende zal dat vast gebeuren denk ik zo.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan over dit conflict.
Zonder conflict kan de rechtspraak niks.
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat dit mag van de rechter.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar met name viruswaarheid kennende zal dat vast gebeuren denk ik zo.
Ik niet want vrijheid van meningsuiting is ook een fundament van de maatschappij.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat dit mag van de rechter.
Inderdaad. Maar ik geef sjorsie1982 toch wel gelijk dat viruswaarheid ook een belachelijke club is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
Belachelijk en gevaarlijk dat banken gaan bepalen wat 'de waarheid' is.
Klopt maar niet voor partijen die maatschappij ontwrichtend werken. Anders wordt de maatschappij door zichzelf vernietigd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik niet want vrijheid van meningsuiting is ook een fundament van de maatschappij.
Maar niet aan een bank om daar wat mee te doen. Dat is aan de wetgever.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Terecht, als je aantoonbaar valse informatie loopt te verspreiden. Er is een hele dunne lijn tussen een mening en desinformatie, maar als je je duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn begeeft dan kan je gewoon lekker optyfen met je 2 hersencellen.
Dat zal op termijn toch eens gebeuren. Maar een andere discussie.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar niet voor partijen die maatschappij ontwrichtend werken. Anders wordt de maatschappij door zichzelf vernietigd.
Dat hoeft niet, zolang een vrije samenleving tegen iedereen is die de vrije samenleving wil slopen. Die mensen horen er niet thuis en moeten dan ook ten koste van alles geweerd wordenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat zal op termijn toch eens gebeuren. Maar een andere discussie.
Het grote geld bepaalt helaas al heel veel voor ons. Het is tijd dat het volk in opstand komt tegen dat soort praktijken. Het grootkapitaal heeft een grote invloed op de huidige wereld.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
De maatschappij slopen daar zijn strafbare handelingen voor nodig. Die heb ik nog niet op die schaal zien gebeuren. Overdrijven is ook een kunst.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, zolang een vrije samenleving tegen iedereen is die de vrije samenleving wil slopen. Die mensen horen er niet thuis en moeten dan ook ten koste van alles geweerd worden
Nee hoor dat hoeft nietquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
De maatschappij slopen daar zijn strafbare handelingen voor nodig. Die heb ik nog niet op die schaal zien gebeuren. Overdrijven is ook een kunst.
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar niet aan een bank om daar wat mee te doen. Dat is aan de wetgever.
eerst extreem rechts.quote:
En dat is hun goed recht. Een overheid bepaalt het beleid van een bedrijf niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:52 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:00 schreef Shotty het volgende:
je kan altijd een basis bankrekening krijgen, dus het argument "iedereen heeft een bankrekening nodig" gaat ook niet op.
Dan moet je beter lezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:06 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?
Kunnen ze de bankrekening van Rutte dan ook niet blokkeren?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Terecht, als je aantoonbaar valse informatie loopt te verspreiden. Er is een hele dunne lijn tussen een mening en desinformatie, maar als je je duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn begeeft dan kan je gewoon lekker optyfen met je 2 hersencellen.
Hoezo nog even? Dit gaat ook om een politieke denkwijze.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Dit is wel een beetje eng. Nog even en je wordt geweigerd vanwege je politieke denkwijze.
Ik vind dit ook zeer kwalijk. Zelfs als je bitcoin bezit kan het zijn dat banken je rekening blokkeren.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volledig oneens. Dit is een zeer kwalijke zaak
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hangt er van af als het op basis van daarvoor niet bedoelde wetgeving is gedaan klopt er iets niet wellicht. En zomaar een eigen bank beginnen kan niet trouwens. Dat is onzin.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?
Als ik een eigen winkel heb, maar ik ook klanten weigeren. Er zijn genoeg banken om uit te kiezen.
Bovendien kan iedereen zijn eigen bank beginnen. Laat ze maat de complotbank beginnen (wat waarschijnlijke een grote puinzooi wordt).
Breng ze nou niet op ideeen...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?
Als ik een eigen winkel heb, maar ik ook klanten weigeren. Er zijn genoeg banken om uit te kiezen.
Bovendien kan iedereen zijn eigen bank beginnen. Laat ze maat de complotbank beginnen (wat waarschijnlijke een grote puinzooi wordt).
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo nog even? Dit gaat ook om een politieke denkwijze.
ah, je bent dus een voorstander van RICHTLIJN (EU) 2015/2366 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAADquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:54 schreef Jan_Lul het volgende:
Banken horen niet te beslissen wat men wel en niet mag, dat is aan de rechter en overheid.
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening. Figuren als Engel brengen doelbewust mensen in gevaar door te zeggen dat mensen ziek worden van vaccinaties of dat de PCR-test niet werkt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.
Als iemand er een businessmodel van maakt om mensen te vertellen dat 1 + 1 = 3, en daar donaties voor krijgt, dan zegt de bank "Je verkondigt onzin, ga weg."
Zo simpel is het, het heeft niets met meningen of politiek te maken. Puur met het verdraaien van de waarheid.
Het is voor mij geen halszaak.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.
Probleem blijft wel dat er geen politieke wil is om hier iets aan te doen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening. Figuren als Engel brengen doelbewust mensen in gevaar door te zeggen dat mensen ziek worden van vaccinaties of dat de PCR-test niet werkt.
Nou, ik wil niet weten hoe de wereld eruit ziet als een paar miljoen mensen ineens vinden dat 1 + 1 = 3 en daar ook naar leven. Je zou zo'n iemand maar in de administratie van je bedrijf hebben werken, of als programmeurquote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening.
Het ging hier niet om het weigeren van klanten maar om het stoppen van een rekening, en dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:52 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.
Nee, zijn al rechtszaken over geweest.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.
Precies.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ging hier niet om het weigeren van klanten maar om het stoppen van een rekening, en dat is heel wat anders.
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.
Als iemand er een businessmodel van maakt om mensen te vertellen dat 1 + 1 = 3, en daar donaties voor krijgt, dan zegt de bank "Je verkondigt onzin, ga weg."
Zo simpel is het, het heeft niets met meningen of politiek te maken. Puur met het verdraaien van de waarheid.
https://www.basisbankrekening.nl/wat-is-een-basisbankrekening/quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:06 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?
De correcte weg lijkt mij juist eerst de rechtzaal te zijn.. Dit is een hele rare manier van zaken doen en schept een precedent.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste klopt inderdaad want dat speelt hier niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.
Een feit kan per definitie geen mening zijn en andersom. Vrijheid van meningsuiting heb je, je mag het tot in den treure oneens zijn met het beleid van de regering.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.
Een bank hoeft echt niet naar de rechter om hun dienstverlening aan een organisatie te kunnen staken, er staan gewoon voorbehouden in hun voorwaarden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De correcte weg lijkt mij juist eerst de rechtzaal te zijn.. Dit is een hele rare manier van zaken doen en schept een precedent.
Zou imo bij zoiets zwaars wel zo moeten zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank hoeft echt niet naar de rechter om hun dienstverlening aan een organisatie te kunnen staken, er staan gewoon voorbehouden in hun voorwaarden.
Welke zaak wil engel dan voorleggen als hij zijn bankrekening behoudt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
En ja een figuur als Engel mag je wmb zo ver als de letters van de wet toestaan dwarsbomen maar dan wel op de manier zoals we dat gewend zijn in Nederland. Dus via arbitrage of rechtspraak. Nu gaat abn zelf op die stoel zitten. Zeer kwalijke zaak.
Niet, maar dat betekent niet dat je dan maar stappen gaat overslaan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welke zaak wil engel dan voorleggen als hij zijn bankrekening behoudt?
Welke stappen dan?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet, maar dat betekent niet dat je dan maar stappen gaat overslaan.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, is dat nu echt waar de rechters in Nederland zich mee bezig moeten houden? Het gaat niet alleen om banken in dit soort situaties, natuurlijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zou imo bij zoiets zwaars wel zo moeten zijn.
De rechterquote:
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
En ja een figuur als Engel mag je wmb zo ver als de letters van de wet toestaan dwarsbomen maar dan wel op de manier zoals we dat gewend zijn in Nederland. Dus via arbitrage of rechtspraak. Nu gaat abn zelf op die stoel zitten. Zeer kwalijke zaak.
Wie moet dan naar de rechter stappen?quote:
Ik denk het niet. Mijn rekening was ook tijdelijk geblokkeerd bij de Rabo omdat ik bitcoin had gekocht. Ik had heel wat uit te leggen. Banken die gaan bepalen wat ik met mijn geld doe terwijl ze zelf witwassen. Man man.quote:
Het is een beetje zoals met zorgverzekeringen, dat zijn in de kern commerciële bedrijven maar verlenen wel een belangrijke maatschappelijke dienst waar je in feite niet zonder kuntquote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wie moet dan naar de rechter stappen?
Als jij een bedrijf hebt moet jij elke klant aannemen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar abn vindt dat het mag en doen het dus gewoon.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een beetje zoals met zorgverzekeringen, dat zijn in de kern commerciële bedrijven maar verlenen wel een belangrijke maatschappelijke dienst.
[..]
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.
Probleem is niet alleen het niet meer verlenen van service, maar de rekeningen worden geblokkeerd. Hoe vervelend je die mensen ook vind, het geld op de rekeningen blijft in bezit van de rekeninghouder en het vastzetten van iemands bezit zonder mogelijkheid voor de rekeninghouder om aan zijn eigen geld te komen is een stap verder dan het niet verlenen van service.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.
Lees mijn reactie hierboven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als jij een bedrijf hebt moet jij elke klant aannemen?
En doe je dat niet, dan moet je een tijdrovende en dure procedure bij de rechter doorlopen?
Leuk om ondernemers te pesten dit.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.
Precies.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Probleem is niet alleen het niet meer verlenen van service, maar de rekeningen worden geblokkeerd. Hoe vervelend je die mensen ook vind, het geld op de rekeningen blijft in bezit van de rekeninghouder en het vastzetten van iemands bezit zonder mogelijkheid voor de rekeninghouder om aan zijn eigen geld te komen is een stap verder dan het biet verlenen van service.
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Leuk om ondernemers te pesten dit.
Jawel, maar jij snapt de vrijheid van meningsuiting dus niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt inderdaad want dat speelt hier niet.
En banken kunnen dat bewijs objectief wegen of zo? En wanneer worden de rekeningen van de rijksoverheid geblokkeerd voor het verspreiden van grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een feit kan per definitie geen mening zijn en andersom. Vrijheid van meningsuiting heb je, je mag het tot in den treure oneens zijn met het beleid van de regering.
Wat je niet hebt is vrijheid van onwaarheden verkondigen. Feiten zijn feiten, en zeggen dat 1 + 1 = 3, of dat 5G Covid veroorzaakt, zijn geen meningen, dat zijn gewoon grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt.
Klopt dat kunnen banken maar is wel slecht voor hun reputatie als ze keer op keer te horen krijgen dat het niet mag wat ze doen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Leuk om ondernemers te pesten dit.
Ik snap de vrijheid van meningsuiting beter dan jij. De bank heeft geen geweldmonopolie en daarom geldt die hier niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, maar jij snapt de vrijheid van meningsuiting dus niet.
[..]
En banken kunnen dat bewijs objectief wegen of zo? En wanneer worden de rekeningen van de rijksoverheid geblokkeerd voor het verspreiden van grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt?
Dingen worden nou eenmaal bewezen, worden feiten, in een proces van tegenspraak. Het is net als met holocaust-ontkenners. Ik weet juist dat het waar is doordat het ontkend mag worden, mensen proberen het, komen met een kontverhaal aanzetten en dan is het duidelijk. Op het moment dat het verboden is de holocaust helemaal of deels te betwisten kan dat feit helemaal niet meer bewezen worden en kan ik voor het waarheidsgehalte slechts vertrouwen op de autoriteit die tegenspraak verbiedt, of dat nou een bank is of een overheid.
Als Weltschmerz feiten niet kan betwisten, hoe moet ik dan weten wat de feiten zijn? Bewijs van feiten bestaat uitsluitend bij gratie van de mogelijkheid tot betwisting.
Als je gewoon een basisrekening kunt openen zie ik het probleem niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.
Wie weet als er straks een digitale munt rechtstreeks van de ECB komt die nu in ontwikkeling is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:43 schreef Werkperd het volgende:
Wat is next? Rekeningen blokkeren van mensen die niet gevaccineerd willen worden omdat zij denken dat het shit spul is?
Liberale dictatuur.
En daarom is er rechtspraak... Pas na het conflict en niet ervoor.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.
Ja Engel. Maar het gaat niet om Engel alleen. Het is gewoon een slechte ontwikkeling.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je gewoon een basisrekening kunt openen zie ik het probleem niet.
Als je zo'n volksmenner als Engel bent, mag je daar best de gevolgen van voelen.
Dat is je bank zijn onkunde, niet die van Bitcoin.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Mijn rekening was ook tijdelijk geblokkeerd bij de Rabo omdat ik bitcoin had gekocht. Ik had heel wat uit te leggen. Banken die gaan bepalen wat ik met mijn geld doe terwijl ze zelf witwassen. Man man.
Klopt als iemand doelbewust mensen lastigvalt, leugens verspreid en zo de maatschappij ondermijnt mag je die ten koste van alles tegenhouden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:46 schreef The_Emotion het volgende:
Wederom een mooie opstap naar een sociaal kredietsysteem.
Als je in de pas loopt, mag je bij je centjes komen.
Dit is wel 5 sterren waard.
[ afbeelding ]
Als het daar bij gaat blijven. Wie gaat bepalen of iemand leugens en mensen lastig gaat vallen. Ik mag toch hopen op een rechter.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt als iemand doelbewust mensen lastigvalt, leugens verspreid en zo de maatschappij ondermijnt mag je die ten koste van alles tegenhouden.
NWS / ING bevriest rekening Viruswaarheidquote:Volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) mag ING alleen zaken doen met organisaties waarvan alle gegevens correct zijn vastgelegd. Deze gegevens moet de bank volgens de wet up-to-date houden. ,,Daarom vragen we klanten periodiek deze gegevens te controleren”, legt een woordvoerder uit.
Met name bij Triodos ligt het natuurlijk wel voor de hand dat ze bepaalde organisaties / bedrijven niet als klant willen hebben. Triodos is een bank met duidelijke ideologische motieven, een 'woke' bank, om het maar even zo te noemen. Zij zullen ook geen relatie aangaan met bedrijven die zich bijv. bezighouden met wapenhandel, of dierproeven - ook al gebeurt dat legaal.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:47 schreef YuckFou het volgende:
De banken als hoeders van de waarheid, sinds wanneer hebben ze zich deze functie toegeëigend?
Nu is het desinformatie en conspiracies, bij Triodos wordt een wettelijk toegestane organisatie (van sekswerkers) geweigerd, terwijl die ook normaal over een rekening moeten kunnen beschikken, next step extreem rechts?
Dan ken ik heel wat FOK!kers die zonder bankrekening komen....
De service provider, want het is zijn beleid.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als het daar bij gaat blijven. Wie gaat bepalen of iemand leugens en mensen lastig gaat vallen. Ik mag toch hopen op een rechter.
Maar er zijn zoveel organisaties/bedrijven die onwaarheden verspreiden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Nee het gaat om maatschappij ontwrichtend zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:55 schreef nomina het volgende:
[..]
Maar er zijn zoveel organisaties/bedrijven die onwaarheden verspreiden.
Het gaat dus om het niet eens zijn met de overheid. En dat is best griezelig.
"Afwijkende mening" is het bekende eufemisme voor allerlei staatsondermijnende, leugenachtige en vaak racistische haatdiarree.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:53 schreef Farenji het volgende:
Mensen die nog steeds het verschil tussen "afwijkende meningen" en "aantoonbare leugens" niet willen begrijpen. Fuck off met je ongepaste calimerogedrag.
Geloven in homeopathie/astrologie etc. en dat verkondigen, is ook onwaarheden vertellen. Moet kunnen, ook al is het onzin.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
[..]
Een feit kan per definitie geen mening zijn en andersom. Vrijheid van meningsuiting heb je, je mag het tot in den treure oneens zijn met het beleid van de regering.
Wat je niet hebt is vrijheid van onwaarheden verkondigen. Feiten zijn feiten, en zeggen dat 1 + 1 = 3, of dat 5G Covid veroorzaakt, zijn geen meningen, dat zijn gewoon grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt.
Nu is het Willem Wappie, straks ben jij aan de beurt omdat je ergens niet mee eens bent... ten koste van alles.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt als iemand doelbewust mensen lastigvalt, leugens verspreid en zo de maatschappij ondermijnt mag je die ten koste van alles tegenhouden.
Is al gebeurd. De rechter heeft afgelopen juni uitspraak gedaan in een kort geding van Viruswaarheid tegen ING.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar met name viruswaarheid kennende zal dat vast gebeuren denk ik zo.
Het gaat waarschijnlijk vooral om reputatie en winst.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee het gaat om maatschappij ontwrichtend zijn.
Jawel, ook 'verkeerde' feiten vallen -voor zover geen smaad of laster- gewoon onder de vrijheid van meningsuiting/vrijheid van drukpers. Het zou toch wat zijn als L.E.J. Brouwer voor zijn intuïtionisme het cachot in was geflikkerd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef TigerXtrm het volgende:
Wat je niet hebt is vrijheid van onwaarheden verkondigen. Feiten zijn feiten, en zeggen dat 1 + 1 = 3
Ingrijpen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:03 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Voor BTC het probleem op kan lossen zal de overheid wel ingrijpen.
Klopt was ik even vergeten.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Is al gebeurd. De rechter heeft afgelopen juni uitspraak gedaan in een kort geding van Viruswaarheid tegen ING.
Uitspraak: ING mocht de rekening(en) van Viruswaarheid niet zo maar blokkeren / opheffen. ING had Viruswaarheid een aantal maanden de tijd moeten geven om een andere bank te zoeken.
Dus: eruit knikkeren mag wel. Per direct eruit knikkeren mag niet.
Het gaat bij veel van die clubjes wel wat verder dan dat. Engel roept bijv. op om medewerkers van prikbussen te gaan intimideren. Dat gaat een stuk verder dan het er niet mee eens zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jawel, ook 'verkeerde' feiten vallen -voor zover geen smaad of laster- gewoon onder de vrijheid van meningsuiting. Het zou toch wat zijn als L.E.J. Brouwer voor zijn intuïtionisme het cachot in was geflikkerd.
Intimidatie is strafbaar, maar Engel moet gewoon kunnen zeggen dat corona niet bestaat. Wat heeft bijvoorbeeld Café Weltschmerz voor crimineels gedaan dat Mollie zijn betaaldiensten aan hun stopzet?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:06 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat bij veel van die clubjes wel wat verder dan dat. Engel roept bijv. op om medewerkers van prikbussen te gaan intimideren. Dat gaat een stuk verder dan het er niet mee eens zijn.
Geloven in homeopathie is niet hetzelfde als beweren dat homeopathie kanker kan genezen en patienten aanraden om met hun chemokuur te stoppen. Twijfels over het vaccin hebben is ook niet hetzelfde als zeggen dat corona niet bestaat en vaccinatiemedewerkers intimideren en lastigvallen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:00 schreef nomina het volgende:
[..]
Geloven in homeopathie/astrologie etc. en dat verkondigen, is ook onwaarheden vertellen. Moet kunnen, ook al is het onzin.
En juist omdat onzin makkelijk weerlegt kan worden, hoef je je er niet door bedreigd te voelen.
Ze kunnen je rekening blokkeren als je bitcoin wil kopen of laat uitbetalen in fiat. Rabo is daar een voorbeeld van en is mij tijdelijk overkomen en het heeft een week geduurd voordat hij weer geopend werd na tal van papieren en het plegen van telefoontjes. Hoef je niet te vragen ondanks dat je geen leningen of schulden hebt blokkeren ze gewoon je rekening. Een rekening openen bij Binck voor crypto is voorlopig een oplossing.quote:
Nederland semi-dictatuur.quote:De Blauwe Tijger kreeg problemen met ING. Dat gebeurde volgens NRC nadat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de conservatieve uitgeverij in een dreigingsanalyse omschreef als "een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda,
Er zit natuurlijk wel ergens een grens. Als het bijv. zou gaan om jihadistische geschriften, dan zou niemand hier zich willen branden aan de verdediging van de uitgeverij.quote:
Dat is wel een goede grens inderdaad.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel ergens een grens. Als het bijv. zou gaan om jihadistische geschriften, dan zou niemand hier zich willen branden aan de verdediging van de uitgeverij.
Daarmee blokeren ze niet echt bitcoin maar maken ze hun eigen business overbodig. Er zijn genoeg van manieren waarmee je direct bitcoin kan uitgeven (bitcoin debit card bijvoorbeeld). Het uitvoeren van dit soort blokades voorspoedigt de transitie.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze kunnen je rekening blokkeren als je bitcoin wil kopen of laat uitbetalen in fiat. Rabo is daar een voorbeeld van en is mij tijdelijk overkomen en het heeft een week geduurd voordat hij weer geopend werd na tal van papieren en het plegen van telefoontjes. Hoef je niet te vragen ondanks dat je geen leningen of schulden hebt blokkeren ze gewoon je rekening. Een rekening openen bij Binck voor crypto is voorlopig een oplossing.
Het een zeepbel noemenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:22 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het begint hier al: https://www.rtlnieuws.nl/(...)itcoins-cryptomunten
Als deze werken zou publiceren die expliciet zouden oproepen tot geweld niet, maar als daarin slechts zou staan dat streven is het om de hele wereld Islamitisch te krijgen dan zie ik niet in waarom ING zo'n uitgeverij zou mogen weigeren.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel ergens een grens. Als het bijv. zou gaan om jihadistische geschriften, dan zou niemand hier zich willen branden aan de verdediging van de uitgeverij.
Aan andere kant van het spectrum loop je natuurlijk ook ergens tegen grenzen aan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is wel een goede grens inderdaad.
Dat is een volidioot. Het is niet te verbieden. Het kan alleen zo zijn dat banken je niets laten kopen of je blokkeren als je bitcoin naar fiat wil laten omzetten. Maar crypto ansich is niet te verbieden. Sterker nog het is de toekomst waarbij zelfs voetbalclubs als nu ook PSV in zee gaat met crypto.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:22 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het begint hier al: https://www.rtlnieuws.nl/(...)itcoins-cryptomunten
Haha, wacht maar af wat er allemaal kan als ze het willen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is een volidioot. Het is niet te verbieden. Het kan alleen zo zijn dat banken je niets laten kopen of je blokkeren als je bitcoin naar fiat wil laten omzetten. Maar crypto ansich is niet te verbieden. Sterker nog het is de toekomst waarbij zelfs voetbalclubs als nu ook PSV in zee gaat met crypto.
Neonazi-propaganda hoeft ook net expliciet op te roepen tot geweld. Toch snapt hopelijk iedereen dat bedrijven daar niet mee geassocieerd willen worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als deze werken zou publiceren die expliciet zouden oproepen tot geweld niet, maar als daarin slechts zou staan dat streven is het om de hele wereld Islamitisch te krijgen dan zie ik niet in waarom ING zo'n uitgeverij zou mogen weigeren.
Het probleem met rekeningen is dat ze noodzakelijk zijn om überhaupt een brood te kunnen kopen. Als overheden en banken gaan bepalen waar de grenzen liggen dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Zeker als in de toekomst de ECB hun digitale EU munt introduceren incluis basisloon.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Neonazi-propaganda hoeft ook net expliciet op te roepen tot geweld. Toch snapt hopelijk iedereen dat bedrijven daar niet mee geassocieerd willen worden.
Ook neonazi-uitgeverijen mag wat mij betreft, zolang ze geen strafbare dingen publiceren, geen bankrekening geweigerd worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Neonazi-propaganda hoeft ook net expliciet op te roepen tot geweld. Toch snapt hopelijk iedereen dat bedrijven daar niet mee geassocieerd willen worden.
Ik begin me er pas bedreigd door te voelen als het aantal mensen wat radicaal in die onzin gelooft zorgwekkende vormen begint aan te nemen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:00 schreef nomina het volgende:
[..]
Geloven in homeopathie/astrologie etc. en dat verkondigen, is ook onwaarheden vertellen. Moet kunnen, ook al is het onzin.
En juist omdat onzin makkelijk weerlegt kan worden, hoef je je er niet door bedreigd te voelen.
Dat is inderdaad het grote gevaar. Want de doelpalen kunnen continue worden verplaatst.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Dit is wel een beetje eng. Nog even en je wordt geweigerd vanwege je politieke denkwijze.
Die links-progressief georiënteerde RABO bank toch...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het grote gevaar. Want de doelpalen kunnen continue worden verplaatst.
Misschien dan ook bepaalde belangrijke maatschappelijke diensten weer terug bij de overheid brengen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een beetje zoals met zorgverzekeringen, dat zijn in de kern commerciële bedrijven maar verlenen wel een belangrijke maatschappelijke dienst waar je in feite niet zonder kunt
[..]
De marketing afdeling zal er niet blij mee zijn nee.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dan ben je de Rabobank en zie je bijvoorbeeld:
"Heeee, kritische denkers! Willen jullie ons steunen in onze strijd tegen de marxistisch-joodse-plutocratische-bigtech-bigpharma kabal die arme kindertjes offert aan Satan en via Bill Gates tracht de mensheid uit te roeien? Doneer dan op onze Rabo-rekening!"
Ja, gek dat de Rabo dan denkt: liever niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al boeit dit me bij organisaties toch een heel stuk minder dan bij burgers. Daarbij zou een bank wel een initiele aannameverplichting mogen hebben, geen idee of dat al zo is."Pools are perfect for holding water"
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:43 schreef probeer het volgende:
[..]
De marketing afdeling zal er niet blij mee zijn nee.
De afdeling bedrijfsethiek zal denken 'amateur'.
Dit is puur marketing, wat vervolgens wordt geframed als ethisch beleid. Beetje jammer weer.Natuurlijk is het een commerciële afweging. Maar juist daarom een heel logische.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al boeit dit me bij organisaties toch een heel stuk minder dan bij burgers. Daarbij zou een bank wel een initiele aannameverplichting mogen hebben, geen idee of dat al zo is.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Dit argument wordt niet gemaakt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die links-progressief georiënteerde RABO bank toch...
Ow, ja, absoluut. Ik vind het gewoon een tikkeltje triest dat ze er dan die onzin omheen verzinnen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een commerciële afweging. Maar juist daarom een heel logische.
hihiquote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit argument wordt niet gemaakt.
Ik hink een beetje op twee gedachten. Individuen zou je sowieso niet moeten weigeren, want kunnen bankieren is gewoon net zo essentieel als toegang tot de supermarkt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Vandaar dat ze het niet zo op crypto hebben.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:50 schreef raptorix het volgende:
HAD IK AL GEROEPEN DAT RABOBANK OOK LID IS VAN WORLD ECONOMIC FORUM!!!!!
Denk dat dat dus alleen voor particulieren geldt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:00 schreef Shotty het volgende:
je kan altijd een basis bankrekening krijgen, dus het argument "iedereen heeft een bankrekening nodig" gaat ook niet op.
Nee, dit gaat inderdaad alleen over organisaties en soortgelijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:19 schreef Stepperoller het volgende:
Ligt het aan mij of suggereert de TT dat dit ook voor particulieren geldt terwijl uit het artikel alleen blijkt dat het om organisaties/bedrijven/andere zakelijke activiteiten gaat?
Of treft dit inderdaad ook particulieren en lees ik gewoon verkeerd?
Gaat wel meer gebeuren in sectoren waar cash de norm is. Vrees ik.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:32 schreef Stepperoller het volgende:
Sekswerkers lopen hier overigens ook tegenaan. Vind ik persoonlijk een minstens zo kwalijke zaak.
Sekswerkers die niet met cash geld werken lopen daar ook tegenaan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Gaat wel meer gebeuren in sectoren waar cash de norm is. Vrees ik.
Inderdaad, en daar hebben we de inspectie gezondheidszorg en politie en justitie voor, die werken volgens regels zodat er niemand uit commercieel belang de mond wordt gesnoerd. Banken worden dan weer veel minder gecontroleerd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Geloven in homeopathie is niet hetzelfde als beweren dat homeopathie kanker kan genezen en patienten aanraden om met hun chemokuur te stoppen. Twijfels over het vaccin hebben is ook niet hetzelfde als zeggen dat corona niet bestaat en vaccinatiemedewerkers intimideren en lastigvallen.
Er zijn nuances en er zijn grenzen.
'Die worden professioneel al zo vaak genaaid dat wij dat als bank niet ook nog eens kunnen doen'. Maar je hebt gelijk, ook dat was een schande.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:32 schreef Stepperoller het volgende:
Sekswerkers lopen hier overigens ook tegenaan. Vind ik persoonlijk een minstens zo kwalijke zaak.
Blijkbaar zitten ze in het complot om andersdenkenden in de weg te zitten. Als complotteurs het complotdenken mogen gaan bestrijden komt het wel goed natuurlijk.quote:De complotdenker bankiert maar elders, zegt de bank
Nouja een bank is niet een zelfstandig wezen maar bestaat uit mensen die in onze maatschappij wonen. Die willen niet meewerken aan het ontwrichten van die samenleving door de leugendiarree van deze wappies te faciliteren. Daar worden ze immers zelf ook slechter van.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow, ja, absoluut. Ik vind het gewoon een tikkeltje triest dat ze er dan die onzin omheen verzinnen.
De eerlijke bank zegt simpelweg 'dat is slechte reclame'.
Maarja, he, als je (consumenten)businessmodel is om je te profileren als een ethische en maatschappelijk bewuste bank, dan moet je toch wat.
Allereerst, hou eens op met dat "mond snoeren", ontzettende dramaqueen. Gebruik jij je zakelijke bankrekening om je mening te uiten, heb je die rekening nodig om te mogen stemmen of demonstreren of om een account op de feesboek te mogen openen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Inderdaad, en daar hebben we de inspectie gezondheidszorg en politie en justitie voor, die werken volgens regels zodat er niemand uit commercieel belang de mond wordt gesnoerd. Banken worden dan weer veel minder gecontroleerd.
Huur verenigingspand, overmaken graag. Rekening van de drukkerij, overmaken. Belastingteruggave, wat is het rekeningnummer? Ons huis, onze regels. Of gaan Ziggo en KPN ook eisen stellen aan jouw mening voordat ze je toelaten op internet?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Allereerst, hou eens op met dat "mond snoeren", ontzettende dramaqueen. Gebruik jij je zakelijke bankrekening om je mening te uiten, heb je die rekening nodig om te mogen stemmen of demonstreren of om een account op de feesboek te mogen openen?
Verder moet moet je voor de grap de acceptatiecriteria van triodos en asn eens gaan doorlezen. Daar kun je niet eens zakelijk klant van worden als je als zzp'er een website bouwt voor de locale tabaksboer. Maar goed er zijn ook clubs waar je niet eens binnenkomt als je de verkeerde schoenen draagt. Is natuurlijk hetzelfde. Hun huis, hun regels.
Dit is dus het resultaat van banken die zelf een beetje mogen bepalen wie ze als klant aannemen omdat de goegemeente een hekel heeft aan Willem Engel.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Sekswerkers die niet met cash geld werken lopen daar ook tegenaan.
[ twitter ]
Volgens mij kan dat met een zakelijke rekening.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 14:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Sekswerkers die niet met cash geld werken lopen daar ook tegenaan.
[ twitter ]
Dat gaat voor coffeeshophouders ook nog niet zo gemakkelijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat met een zakelijke rekening.
Klopt. Maar er is hoop.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gaat voor coffeeshophouders ook nog niet zo gemakkelijk.
Dat is helemaal niet van belang, wat van jou wel of niet mag. Het punt is waar je als bedrijf mee geassocieerd wilt worden. Wil je bekend komen te staan als de wappiebank, of als de nazibank, of de jihadistenbank?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook neonazi-uitgeverijen mag wat mij betreft, zolang ze geen strafbare dingen publiceren, geen bankrekening geweigerd worden.
Ah fijn. Als banken dan zulke private instellingen zijn kunnen ze het de volgende keer dat ze het verneuken vast af zonder bail outs.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet van belang, wat van jou wel of niet mag. Het punt is waar je als bedrijf mee geassocieerd wilt worden. Wil je bekend komen te staan als de wappiebank, of als de nazibank, of de jihadistenbank?
Onzin. Mensen kunnen gewoon naar de rechter als ze worden geweigerd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet van belang, wat van jou wel of niet mag. Het punt is waar je als bedrijf mee geassocieerd wilt worden. Wil je bekend komen te staan als de wappiebank, of als de nazibank, of de jihadistenbank?
Doe maar alvast een sterretje op je jas.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
"dan begin je toch je eigen bank?"quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Ja, dat kan. Niet dat je dan gelijk krijgt, maar je kunt wel naar de rechter.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:32 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Onzin. Mensen kunnen gewoon naar de rechter als ze worden geweigerd.
Waarom krijg je geen gelijk? Banken worden vaak op hun vingers getikt hoor.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:35 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Niet dat je dan gelijk krijgt, maar je kunt wel naar de rechter.
Banken liggen wat dat betreft nou eenmaal onder een vergrootglas. Het is ook niet voor niets dat de meeste banken geen banden meer willen hebben met wapenhandel.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:34 schreef -XOR- het volgende:
Binnenkort weigert de NS Willem Engel en Constant Kusters te vervoeren, want daar wil je als bedrijf niet mee geassocieerd worden. Straks maakt iemand een foto, dan sta je er mooi op als spoorwegvervoerder. Beschaafde mensen reizen dan voortaan alleen nog maar met Arriva.
Waarom zou een bank Willem Engel mogen weigeren op grond van zijn complottheorieen, maar de NS niet? Beide leveren een nutsdienst.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:38 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Banken liggen wat dat betreft nou eenmaal onder een vergrootglas. Het is ook niet voor niets dat de meeste banken geen banden meer willen hebben met wapenhandel.
Niet wat dit betreft. Een bank als Triodos zou failliet gaan als ze zich inlaten met wapenhandel, dierproeven, kolencentrales, etc. Dus die nemen zulke bedrijven niet als klant aan. Het belang van Triodos weegt dan duidelijk zwaarder dan het belang van de wapenhandelaar.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waarom krijg je geen gelijk? Banken worden vaak op hun vingers getikt hoor.
Volgens mij zei ik niet dat de NS het niet zou mogen, toch? Overigens is de NS een monopolist, banken zijn dat niet. Het wordt pas een probleem als geen enkele bank meer zaken met je wil doen. Als de NS dat niet wil, heb je direct een probleem.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou een bank Willem Engel mogen weigeren op grond van zijn complottheorieen, maar de NS niet? Beide leveren een nutsdienst.
Maar wat je nu noemt is niet gelijk aan het weigeren van wappierekeningen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Niet wat dit betreft. Een bank als Triodos zou failliet gaan als ze zich inlaten met wapenhandel, dierproeven, kolencentrales, etc. Dus die nemen zulke bedrijven niet als klant aan. Het belang van Triodos weegt dan duidelijk zwaarder dan het belang van de wapenhandelaar.
Het is ook niet zo dat je er als bedrijf recht op hebt om met een ander bedrijf zaken te mogen doen.
Dit topic gaat over zakelijke rekeningen. Particulier Willem Engel kan ook nog steeds overal terecht.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat met een zakelijke rekening.
Het wijdverbreide misverstand is dat Freedom of Speech ook Freedom of Consequences betekent.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:34 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
"dan begin je toch je eigen bank?"
Maar precies, dit begint enge vormen aan te nemen. Maar omdat mensen compleet geïndoctrineerd zijn wat betreft corona en de wappies succesvol zijn gedemoniseerd is het ineens geen probleem.
En zo nemen ze langzaam je vrijheid en grondrechten af. En iedereen vind het prima want "het virus!"
Dit beperkt zich niet tot wappies.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:34 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
"dan begin je toch je eigen bank?"
Maar precies, dit begint enge vormen aan te nemen. Maar omdat mensen compleet geïndoctrineerd zijn wat betreft corona en de wappies succesvol zijn gedemoniseerd is het ineens geen probleem.
En zo nemen ze langzaam je vrijheid en grondrechten af. En iedereen vind het prima want "het virus!"
Beetje lastig voor die internetkanalen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:36 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Daarom moet je altijd contant geld houden. Anders ben je helemaal overgeleverd aan de banken.
Als ze treinen gaan gebruiken om met hun organisatie allerlei leugendiarree te verspreiden dan is het ook terecht dat ze dan geweigerd worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:34 schreef -XOR- het volgende:
Binnenkort weigert de NS Willem Engel en Constant Kusters te vervoeren, want daar wil je als bedrijf niet mee geassocieerd worden. Straks maakt iemand een foto, dan sta je er mooi op als spoorwegvervoerder. Beschaafde mensen reizen dan voortaan alleen nog maar met Arriva.
Welke verschillen zie jij?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar wat je nu noemt is niet gelijk aan het weigeren van wappierekeningen.
Het gaat me niet specifiek om Willem Engel, als die dingen doet die strafrechtelijk gezien niet door de beugel kunnen dan hoeft de bank dat natuurlijk niet te faciliteren (dat mogen ze niet eens) maar zoals bij de Blauwe Tijger wil ING ze niet als klant vanwege hun gedachtegoed. Dat kan mijns inziens niet als je een nutsdienst levert.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:49 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit topic gaat over zakelijke rekeningen. Particulier Willem Engel kan ook nog steeds overal terecht.
Volgens mij kunnen OnlyFans-ondernemers niet hun inkomsten ontvangen op een privérekening maar wel zakelijk. De kans op belastingontduiking is groot natuurlijk. Blijft erg lastig.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:49 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit topic gaat over zakelijke rekeningen. Particulier Willem Engel kan ook nog steeds overal terecht.
Mij gaat het ook niet specifiek om Willem Engel, maar het verschil tussen particulier en zakelijk even scherp houden moet toch niet teveel gevraagd zijn? Particulieren lopen hier niet tegenaan bij banken.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat me niet specifiek om Willem Engel, als die dingen doet die strafrechtelijk gezien niet door de beugel kunnen dan hoeft de bank dat natuurlijk niet te faciliteren (dat mogen ze niet eens) maar zoals bij de Blauwe Tijger wil ING ze niet als klant vanwege hun gedachtegoed. Dat kan mijns inziens niet als je een nutsdienst levert.
Eens.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat me niet specifiek om Willem Engel, als die dingen doet die strafrechtelijk gezien niet door de beugel kunnen dan hoeft de bank dat natuurlijk niet te faciliteren (dat mogen ze niet eens) maar zoals bij de Blauwe Tijger wil ING ze niet als klant vanwege hun gedachtegoed. Dat kan mijns inziens niet als je een nutsdienst levert.
Ik begreep juist dat de Rabobank moeilijk doet over die zakelijke rekening. En dat ze kritisch zijn op zakelijke inkomsten via een privérekening kan ook weer met die Wwft te maken hebben.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen OnlyFans-ondernemers niet hun inkomsten ontvangen op een privérekening maar wel zakelijk. De kans op belastingontduiking is groot natuurlijk. Blijft erg lastig.
Dus als Engel met de trein naar Den Haag zou gaan om daar een lezing te geven zou je het prima vinden als de NS hem weigert?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze treinen gaan gebruiken om met hun organisatie allerlei leugendiarree te verspreiden dan is het ook terecht dat ze dan geweigerd worden.
Het lijkt me niet aan een stel volgevreten VVD-bankiertjes om te bepalen wie de maatschappij ernstig probeert te ontwrichten. Straks is de nieuwe partij van Pieter Omtzigt de volgende die geen rekening mag openen omdat hij met het in verlegenheid brengen van de belastingdienst het vertrouwen in de overheid beschadigt en zo de maatschappij ontwricht.quote:Het gaat hier om organisaties (niet prive personen) die tot doel hebben de maatschappij ernstig te ontwrichten. Waarom zou een bank daaraan moeten gaan meewerken?
Het gaat hier dus om het met terugwerkende kracht aanmerken van zakelijke klanten als risicoklant. En dat heeft iets te maken met een te strenge uitleg van de Wwft, omdat banken hun straatje schoon willen houden. Gevolg van de poortwachterrol die banken is toegedicht schijnbaar.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Eens.
Die hele Engel is een enge vent en terecht dat ze zijn rekening hebben geblokkeerd als er dubieuze transacties plaatsvinden. Dat moet van de wet. Maar het weigeren van klanten omdat ze de verkeerde mening hebben is eng. Wat mag straks ook? Mensen internet en stroom weigeren omdat de gayporn kijken?
Dat doen ze na het toetsen van de bedrijfsvoering, staat ook in de tweet. Dan neem ik aan dat ze niet alleen maar weigeren omdat iemand foto's van zijn blote tampeloeres op internet zet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:58 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik begreep juist dat de Rabobank moeilijk doet over die zakelijke rekening.
Ja, dat zou dus logisch zijn.quote:En dat ze kritisch zijn op zakelijke inkomsten via een privérekening kan ook weer met die Wwft te maken hebben.
Op het moment dat de NCTV expliciet gaat waarschuwen m.b.t. een bepaald bedrijf ben je het stadium van afwijkend gedachtengoed wel voorbij. Ik kan me goed voorstellen dat ze zich bij ING dan afvragen of ze nog wel zaken met zo'n partij willen blijven doen. Kennelijk zit je nog net aan de 'goede kant', maar scheelt het niet heel veel meer voordat je terrorisme aan het faciliteren bent.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zo wordt het wel heel hypothetisch, want de bank weigert Willem Engel niet maar viruswaarheid en die laatste kan niet reizen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou een bank Willem Engel mogen weigeren op grond van zijn complottheorieen, maar de NS niet? Beide leveren een nutsdienst.
Daar ging het me hier niet zozeer om. De NS zou Engel dan kunnen weigeren wanneer hij met het personeel van Viruswaarheid met de trein door het land zouden trekken om te flyeren. Dat deugt niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:56 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Mij gaat het ook niet specifiek om Willem Engel, maar het verschil tussen particulier en zakelijk even scherp houden moet toch niet teveel gevraagd zijn? Particulieren lopen hier niet tegenaan bij banken.
Dat zie ik in mijn beroepsgroep ook hoor. De boetes zijn zó hoog, dat we bang worden ook maar iets kleins fout te doen. Heel het systeem wordt op deze manier straks lamgelegd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:01 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het gaat hier dus om het met terugwerkende kracht aanmerken van zakelijke klanten als risicoklant. En dat heeft iets te maken met een te strenge uitleg van de Wwft, omdat banken hun straatje schoon willen houden. Gevolg van de poortwachterrol die banken is toegedicht schijnbaar.
Haal ik uit de reacties hier:
https://www.reddit.com/r/(...)elders_zegt_de_bank/
Het gaat me hier niet zozeer om Willem Engel, het gaat me om het weigeren van een nutsdienst, ook aan een bedrijf.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:01 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Zo wordt het wel heel hypothetisch, want de bank weigert Willem Engel niet maar viruswaarheid en die laatste kan niet reizen.
Ik ben niet blij met deze ontwikkeling, maar er is wel een groot verschil of een individu de toegang tot een bankrekening wordt ontzegt of een bedrijf. Ook het laatste behoet natuurlijk onderbouwing.
Als die lezing in de trein zou plaatsvinden, of hij daar folders zou verspreiden, dan zou het terecht zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dus als Engel met de trein naar Den Haag zou gaan om daar een lezing te geven zou je het prima vinden als de NS hem weigert?
Er zit toch een duidelijk verschil tussen een partij van Pieter Omtzigt die feiten boven water haalt om daarmee bestuurders ter verantwoording te roepen of de organisatie van Engel die met aantoonbare leugens probeert mensen tegen de autoriteiten op te zetten.quote:Het lijkt me niet aan een stel volgevreten VVD-bankiertjes om te bepalen wie de maatschappij ernstig probeert te ontwrichten. Straks is de nieuwe partij van Pieter Omtzigt de volgende die geen rekening mag openen omdat hij met het in verlegenheid brengen van de belastingdienst het vertrouwen in de overheid beschadigt en zo de maatschappij ontwricht.
Engel (of in dit geval De Blauwe Tijger) organiseert ook geen lezing in de bank, ze hebben alleen de service van de bank nodig om bedrijf te kunnen voeren, net zoals ze de service van de NS nodig heben om naar een lezingslocatie te reizenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als die lezing in de trein zou plaatsvinden, of hij daar folders zou verspreiden, dan zou het terecht zijn.
[..]
Wat de waarheid is en wat een leugen, is lang niet altijd zo duidelijk. De bankenwereld is een VVD-oligopolie, die vertrouw ik geen poortwachtersfunctie op gebied van waarheid en ethiek toe, want dan krijg je dus dat coffeeshops en prostituees ook in de problemen komen.quote:Er zit toch een duidelijk verschil tussen een partij van Pieter Omtzigt die feiten boven water haalt om daarmee bestuurders ter verantwoording te roepen of de organisatie van Engel die met aantoonbare leugens probeert mensen tegen de autoriteiten op te zetten.
Die hele complotbeweging is weinig anders dan islamitische radicalisering. En dus mag het ook als zodanig worden aangepakt.
Het is bij een treinreis nou eenmaal wat lastiger te bewijzen en handhaven dat iemand met maatschappij-ontwrichtende activiteiten bezig is dan bij een rekening van een organisatie die dat tot doel heeft.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Engel (of in dit geval De Blauwe Tijger) organiseert ook geen lezing in de bank, ze hebben alleen de service van de bank nodig om bedrijf te kunnen voeren, net zoals ze de service van de NS nodig heben om naar een lezingslocatie te reizen
Er wordt echter wel een schifting gemaakt. En organisaties die zo'n gevaar vormen voor de openbare orde als deze wappieclubs die wordt het wat moeilijker gemaakt. Ik zie niet wat in dat opzicht het verschil is tussen hen en bijvoorbeeld criminele motorclubs of salafistische netwerken.quote:Wat de waarheid is en wat een leugen, is lang niet altijd zo duidelijk.
Dat doen ze niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
In dezen bepalen ze inderdaad niet wat het ware, maar wel wat het goede is:quote:
quote:De Blauwe Tijger kreeg problemen met ING. Dat gebeurde volgens NRC nadat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de conservatieve uitgeverij in een dreigingsanalyse omschreef als "een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda, nepnieuws en complottheorieën".
Als de NCTV je organisatie als risico ziet dan heb je het ook wel bont gemaakt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In dezen bepalen ze inderdaad niet wat het ware, maar wel wat het goede is:
[..]
Dat valt erg mee. De RIVD zag in de jaren 70 en 80 de studieverenigingen bij sociale wetenschappen aan de UvA ook als potentieel staatsondermijnende actoren. Dit is een stok om mee te slaan. Als er een privaat legertje om wat oliebelangen veilig te stellen een staatsgreep in Centraal-Afrika probeert te forceren zullen de banken ze accounttechnisch geen strobreed in de weg leggen zolang het onder de pet blijft.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de NCTV je organisatie als risico ziet dan heb je het ook wel bont gemaakt.
Precies. Idioten zoals Willem Engel en consorten moet je als bank gewoon weigeren. Misschien dat Baudet een FvD bank kan oprichten. En als alle complotwappies vervolgens naar Forumland verhuizen dan keert de rust weer terug. Opgeruimd staat netjes.quote:
Helemaal mee eens. Dat soort figuren brengen willens en wetens de volksgezondheid in gevaar. Willem Engel acht ik verantwoordelijk voor onnodige sterfte van mensen aan corona. Dat mag niet ongestraft blijven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Nee hoor, dat valt wel mee en daar gaat het ook niet omquote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is bij een treinreis nou eenmaal wat lastiger te bewijzen en handhaven dat iemand met maatschappij-ontwrichtende activiteiten bezig is dan bij een rekening van een organisatie die dat tot doel heeft.
zoals ik al eerder schreef:quote:Maar mogen criminelen dan ook niet geweerd worden door banken met hun witwaspraktijken? Of mogen terroristische organisaties dan ook gewoon hun werkgeld daar neerzetten? In ons land verplichten we bedrijven niet om kwaadaardige, gevaarlijke organisaties te ondersteunen. En die van Willem Engel is er zo een.
[..]
Er wordt echter wel een schifting gemaakt. En organisaties die zo'n gevaar vormen voor de openbare orde als deze wappieclubs die wordt het wat moeilijker gemaakt. Ik zie niet wat in dat opzicht het verschil is tussen hen en bijvoorbeeld criminele motorclubs of salafistische netwerken.
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Belasting ontduiken ook, tenminste als je een grote multinational bent.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:20 schreef junkiesietze het volgende:
Maar witwassen kan hier prima!, zegt elke bank
En dat een bedrijf doet wat het goede is, daar zouden we allemaal achter moeten staan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In dezen bepalen ze inderdaad niet wat het ware, maar wel wat het goede is:
[..]
'Het goede' ... haha, dat is natuurlijk weer een heerlijk subjectief label.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:00 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat een bedrijf doet wat het goede is, daar zouden we allemaal achter moeten staan.
En wie bepaalt dat dit het goede is? Volgend jaar brengt Uitgeverij De Papieren Tijger geschriften van Kropotkin, een pamflet van Rosa Luxemburg en het verzameld werk van Louis Paul Boon uit, acht de ING dat Stalinistische propaganda en wordt het bankaccount van De Papieren Tijger door de shredder gehaald. Dat zie ik niet zo zitten.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:00 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat een bedrijf doet wat het goede is, daar zouden we allemaal achter moeten staan.
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Het goede' ... haha, dat is natuurlijk weer een heerlijk subjectief label.
Volgend jaar financiert de ING de ontwikkeling van een batterij atoombommen door Nederlandse moslimterroristen en -XOR- zag dat het goed was.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:07 schreef -XOR- het volgende:
En wie bepaalt dat dit het goede is? Volgend jaar brengt Uitgeverij De Papieren Tijger geschriften van Kropotkin, een pamflet van Rosa Luxemburg en het verzameld werk van Louis Paul Boon uit, acht de ING dat Stalinistische propaganda en wordt het bankaccount van De Papieren Tijger door de shredder gehaald. Dat zie ik niet zo zitten.
Dit was geen glijdende schaal, maar een slinger de andere kant op. Over strafbare zaken heb ik hierboven al wat gepost.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgend jaar financiert de ING de ontwikkeling van een batterij atoombommen door Nederlandse moslimterroristen en -XOR- zag dat het goed was.
Of werken glijdende schalen altijd alleen jouw kant op?
Wanneer iemand de wet overtreedt (zoals GSM masten in brand steken) moet dat zeker worden aangepakt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:37 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik begin me er pas bedreigd door te voelen als het aantal mensen wat radicaal in die onzin gelooft zorgwekkende vormen begint aan te nemen.
Vergeet niet dat er in het begin van de pandemie wereldwijd GSM masten in de fik zijn gestoken omdat dit soort debielen er van overtuigd zijn dat 5G Corona veroorzaakt. Het zijn niet enkel gekkies en wappies die we lekker met rust kunnen laten. Het kan echt ver gaande gevolgen hebben als je dit ongecontroleerd z'n gang laat gaan.
Als het oordeel van de NCTV ze niet aanstaat gaan ze maar naar de rechter. Het is immers een orgaan dat ook deel uitmaakt van onze rechtsstaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat die anders gaat oordelen dan dat het een organisatie is die tot doel heeft de samenleving te ontwrichten en dat deze mensenlevens in gevaar brengt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat valt erg mee. De RIVD zag in de jaren 70 en 80 de studieverenigingen bij sociale wetenschappen aan de UvA ook als potentieel staatsondermijnende actoren. Dit is een stok om mee te slaan. Als er een privaat legertje om wat oliebelangen veilig te stellen een staatsgreep in Centraal-Afrika probeert te forceren zullen de banken ze accounttechnisch geen strobreed in de weg leggen zolang het onder de pet blijft.
Zonder bank kun je niet leven of een bedrijf runnen in Nederland. Zolang je niet strafbaar bezig bent moeten ze je daarom gewoon accepteren. De overheid zou de rafelrandjes van de samenleving hierin moeten beschermen en de banken dwingen. Je bent trouwens een gigantische droeftoeter als je de ING gaat aanspreken op het feit dat Willem Engel daar een rekening heeft. Imho ben je dan nog erger dan Engel.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er zullen weinig homeopathen zijn die beweren dat ze kanker kunnen genezen en chemo afraden. Als ze dat wel doen zijn is er het medische tuchtrecht. Dit omdat er een "ongelijkwaardige" relatie is tussen patiënt en behandelaar en de patiënt als nodig beschermd moet worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 13:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Geloven in homeopathie is niet hetzelfde als beweren dat homeopathie kanker kan genezen en patienten aanraden om met hun chemokuur te stoppen. Twijfels over het vaccin hebben is ook niet hetzelfde als zeggen dat corona niet bestaat en vaccinatiemedewerkers intimideren en lastigvallen.
Er zijn nuances en er zijn grenzen.
De NCTV vernoemt in haar rapporten wel meer organisaties, maar classificeert ze daarmee niet per se als directe dreiging voor de samenleving of rechtsstaat.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als het oordeel van de NCTV ze niet aanstaat gaan ze maar naar de rechter. Het is immers een orgaan dat ook deel uitmaakt van onze rechtsstaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat die anders gaat oordelen dan dat het een organisatie is die tot doel heeft de samenleving te ontwrichten en dat deze mensenlevens in gevaar brengt.
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:53 schreef Farenji het volgende:
Mensen die nog steeds het verschil tussen "afwijkende meningen" en "aantoonbare leugens" niet willen begrijpen. Fuck off met je ongepaste calimerogedrag.
Ja dit is een klassiek links kut argument. Wat is freedom of speech nou precies als je vervolgens door die mening niks meer kunt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:51 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het wijdverbreide misverstand is dat Freedom of Speech ook Freedom of Consequences betekent.
[ afbeelding ]
Het gaat niet om prive personen, maar om zakelijke rekeningen, voor bedrijven dus. Dat is wel een essentieel onderscheid.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:37 schreef nomina het volgende:
[..]
Er zullen weinig homeopathen zijn die beweren dat ze kanker kunnen genezen en chemo afraden. Als ze dat wel doen zijn is er het medische tuchtrecht. Dit omdat er een "ongelijkwaardige" relatie is tussen patiënt en behandelaar en de patiënt als nodig beschermd moet worden.
Een reguliere arts heeft ook beperkingen in vergelijking met een privé persoon.
Een privé persoon mag dus van alles (binnen de wet) roepen.
Bij acties strijdig met de wet, moet de persoon dan worden aangepakt.
Ik ben reuze benieuwd wat rechters gaan oordelen over organisaties die hen van deelname aan allerlei samenzweringen beschuldigen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:36 schreef theunderdog het volgende:
Punt is: het is allemaal zo arbitrair. Heb het gevoel dat de banken hier nog wel eens juridische problemen mee kunnen krijgen.
Vrijheid van meningsuiting is er ook alleen voor een individu naar een instantie met geweldsmonopolie. De vrijheid van meningsuiting stelt dat zij je niet kunnen gijzelen als je je mening geeft.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:40 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja dit is een klassiek links kut argument. Wat is freedom of speech nou precies als je vervolgens door die mening niks meer kunt?
De smerige fascisten komen in 2021 uit hun holen gekropen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:39 schreef airconditioning het volgende:
Ik zou het heerlijk vinden als de wappies hun bankrekening wordt bevroren totdat ze gevaccineerd worden. Zul je zien hoe snel ze voor een prikkie komen zeuren
Die blinddoek bij vrouwe justitia draagt zij niet vanwege het succes van 50 shades of grey.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben reuze benieuwd wat rechters gaan oordelen over organisaties die hen van deelname aan allerlei samenzweringen beschuldigen.
De fascisten waren in 2016 al uit hun holen gekropen en hadden Trump usericons.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:57 schreef 4moreyears het volgende:
[..]
De smerige fascisten komen in 2021 uit hun holen gekropen.
Bij de dodenherdenking schijnheilig "dit nooit meer " prevelen hoor
Al zal ze het vast ook niet zo tof vinden dan organisaties haar omver willen werpen in hun zucht naar ontwrichtingquote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die blinddoek bij vrouwe justitia draagt zij niet vanwege het succes van 50 shades of grey.
Dat gaat mij dan weer veel te ver. Maar gevaarlijke organisaties zoals Viruswaarheid mogen van mij gewoon geweigerd worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:39 schreef airconditioning het volgende:
Ik zou het heerlijk vinden als de wappies hun bankrekening wordt bevroren totdat ze gevaccineerd worden. Zul je zien hoe snel ze voor een prikkie komen zeuren
Wat is mijn mening nog waard als ik geen consequenties mag verbinden aan jouw mening?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:40 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja dit is een klassiek links kut argument. Wat is freedom of speech nou precies als je vervolgens door die mening niks meer kunt?
Iedereen die zich niet laat vaccineren dus maar even dwingen? Leuk voor de mensen die bijvoorbeeld vanwege een medische aandoening het vaccin niet kunnen krijgen. Schrikbarend autoritaire denkbeelden. Het lijkt mij vanuit dat perspectief een beter plan om jouw bankrekening te bevriezen. Dan zul je eens zien hoe snel je zal toegeven dat dit geen goed idee is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:39 schreef airconditioning het volgende:
Hihi, meteen viesmad.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:06 schreef speknek het volgende:
[..]
De fascisten waren in 2016 al uit hun holen gekropen en hadden Trump usericons.
Nou, vlak de anti-vaxx kant ook niet uit. Wat ik daar allemaal van voorbij zie komen op Twitter, daar lusten de honden geen brood van. (Bv. politici voor NSB'ers uitmaken, om maar iets te noemen)quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:57 schreef 4moreyears het volgende:
[..]
De smerige fascisten komen in 2021 uit hun holen gekropen.
Bij de dodenherdenking schijnheilig "dit nooit meer " prevelen hoor
Daarom moeten organisaties die daarin strafrechtelijk over de schreef gaan dan ook gestraft worden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Al zal ze het vast ook niet zo tof vinden dan organisaties haar omver willen werpen in hun zucht naar ontwrichting
En kicken op opperwap Derrie Baudetquote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:06 schreef speknek het volgende:
[..]
De fascisten waren in 2016 al uit hun holen gekropen en hadden Trump usericons.
Ik bedoelde niet privé persoon als in belastingtechnisch maar privé persoon als in niet in een machtsverhouding staan met een ander. In het voorbeeld dus een arts. Privé mag hij met ale vrouwen flirten en seksen die hij tegenkomt, in zijn functie als arts mag hij dat niet met zijn patiënten.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het gaat niet om prive personen, maar om zakelijke rekeningen, voor bedrijven dus. Dat is wel een essentieel onderscheid.
Nee, dat ligt veel genuanceerder. Zie bijv. dit artikel, waarvan ik voor het gemak de conclusie hier zal overnemen:quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Zonder bank kun je niet leven of een bedrijf runnen in Nederland. Zolang je niet strafbaar bezig bent moeten ze je daarom gewoon accepteren.
Ik ga er meteen vanuit dat ze het wettelijk mogen, vandaar dat mijn tweede helft over de banken via de overheid dwingen ging. Het is complete kolder om iemand met een mening over vaccinaties eerst 30 banken aan te laten schrijven, omdat ze bang zijn voor de moraalbrigade. Temeer omdat alle grootbanken de meest verschrikkelijke en soms strafbare shit doen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:17 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, dat ligt veel genuanceerder. Zie bijv. dit artikel, waarvan ik voor het gemak de conclusie hier zal overnemen:
Of een bank verplicht is om een zakelijke bankrekening te openen, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Omstandigheden die daarbij een rol spelen zijn bijvoorbeeld de vraag of het openen van de zakelijke bankrekening leidt tot een integriteitsrisico voor de bank, of er redenen zijn waarom de bank geen vertrouwen zou hebben in de potentiële cliënt en of er geen enkele andere bank bereid is om een zakelijke bankrekening te openen. Pas in dat laatste geval heeft de potentiële cliënt immers geen mogelijkheid om deel te nemen aan het economisch verkeer, waardoor de weigering onrechtmatig kan zijn.
Je hebt het artikel niet gelezen hè? Ik raad je aan om dat toch eerst even te doen. Dat voorkomt dit soort uitglijders.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ga er meteen vanuit dat ze het wettelijk mogen, vandaar dat mijn tweede helft over de banken via de overheid dwingen ging. Het is complete kolder om iemand met een mening over vaccinaties eerst 30 banken aan te laten schrijven, omdat ze bang zijn voor de moraalbrigade. Temeer omdat alle grootbanken de meest verschrikkelijke en soms strafbare shit doen.
Leg het even in het kort uit, ik heb geen zin om dit hele topic door te lezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:40 schreef Sodemieters het volgende:
Je hebt het artikel niet gelezen hè? Ik raad je aan om dat toch eerst even te doen. Dat voorkomt dit soort uitglijders.
Mochten er dingen in staan die je niet helemaal snapt, omdat het te juridisch geschreven is, laat het dan ook even weten. Dan zal ik kijken of ik het uit kan leggen.
Wat jij wil. Je weet dat Ayn Rand hier 100% achter zou staan?quote:
Heb je wel de OP gelezen en het artikel dat ik postte? En heb je concrete vragen naar aanleiding daarvan?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leg het even in het kort uit, ik heb geen zin om dit hele topic door te lezen.
Banken weigeren naar eigen goeddunken bedrijven die ze niet aan staan bankaccounts. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die vinden dat het een enorm verschil is of bedrijven of particulieren een rekening geweigerd wordt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leg het even in het kort uit, ik heb geen zin om dit hele topic door te lezen.
Er is wat dat betreft in ieder geval een verschil in wetgeving.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Banken weigeren naar eigen goeddunken bedrijven die ze niet aan staan bankaccounts. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die vinden dat het een enorm verschil is of bedrijven of particulieren een rekening geweigerd wordt.
Ik heb de OP gelezen ja. Maar ik ben even aan het ontdekken waar die uitglijder nou in zit waar je het over hebt...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:05 schreef Sodemieters het volgende:
Heb je wel de OP gelezen en het artikel dat ik postte? En heb je concrete vragen naar aanleiding daarvan?
Volgens mij las ik ook iets over eoa evangelist... Dat lijkt me gewoon een particulier toch?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:05 schreef -XOR- het volgende:
Banken weigeren naar eigen goeddunken bedrijven die ze niet aan staan bankaccounts. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die vinden dat het een enorm verschil is of bedrijven of particulieren een rekening geweigerd wordt.
Die evangelist zal waarschijnlijk als ZZP'er ingeschreven staan en geen zakelijke rekening kunnen openen, maar inderdaad, banken moeten mijns inziens ook gewoon hun diensten leveren tenzij wettelijk verboden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij las ik ook iets over eoa evangelist... Dat lijkt me gewoon een particulier toch?
Daarnaast waren al die banken een paar weken geleden nog heel druk met allerlei regenboogkleurenbullshit want daar moeten ze dan wel weer mee te koop lopen... Opbokken, je moet gewoon je werk doen, bankieren dus en verder je waffel houden.
Precies, banken zijn niet het geweten van Nederland.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:16 schreef -XOR- het volgende:
Die evangelist zal waarschijnlijk als ZZP'er ingeschreven staan, maar inderdaad, banken moeten mijns inziens ook gewoon hun diensten leveren tenzij wettelijk verboden.
En gebruiken ze de talibandenwipper bij het banden plakken...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:21 schreef TweedeKlum het volgende:
Binnenkort pinnen zij met hun talibankpas.
Waarom? Zou eerder BNW moeten zijn maar het is gewoon nieuws, dus NWS..quote:
Kan allebei toch? Het gaat over een vermeend complot.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:36 schreef dimmak het volgende:
[..]
Waarom? Zou eerder BNW moeten zijn maar het is gewoon nieuws, dus NWS..
Nee, het gaat over banken die klanten afsluiten van hun rekening.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kan allebei toch? Het gaat over een vermeend complot.
Ja, en daar wordt door sommigen een complot achter gezocht. Zie TT.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:39 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, het gaat over banken die klanten afsluiten van hun rekening.
Ook de TT zegt dat niet. De TT zegt dat banken complotdenkers afsluiten van hun rekening. Het is geen complot, het is de werkelijkheid.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, en daar wordt door sommigen een complot achter gezocht. Zie TT.
Mee eens. Maar daar wordt dus een complot achter gezocht.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:41 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ook de TT zegt dat niet. De TT zegt dat banken complotdenkers afsluiten van hun rekening. Het is geen complot, het is de werkelijkheid.
Wat je ook van de wappies vindt, een bank moet niet zomaar mensen kunnen afsluiten van hun rekening.
Commandeer je hondjequote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Mooi, snel terug naar NWS dus.
SP is ook vijandig tegenover banken. Ook aanpakken !!!!quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben reuze benieuwd wat rechters gaan oordelen over organisaties die hen van deelname aan allerlei samenzweringen beschuldigen.
Maar ik denk dat aan Antifa en BLM gelieerde clubjes gewoon door mogen bankieren.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Wat heeft de huidige juridische situatie te maken met een post over hoe de situatie volgens mij zou moeten worden? Volgens mij maak je zelf een uitglijder.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:40 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je hebt het artikel niet gelezen hè? Ik raad je aan om dat toch eerst even te doen. Dat voorkomt dit soort uitglijders.
Mochten er dingen in staan die je niet helemaal snapt, omdat het te juridisch geschreven is, laat het dan ook even weten. Dan zal ik kijken of ik het uit kan leggen.
Mwoh, de waarheid omtrent het coronavirus wordt bepaald door de wetenschap. En de retoriek van die wappies is op zijn minst dreigend te noemen. Ik vind het prima dat banken daar stelling tegen nemen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
Natuurlijk mogen zij dat. Ze delen de idealen van De bank.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Maar ik denk dat aan Antifa en BLM gelieerde clubjes gewoon door mogen bankieren.
Je zegt dat het anders moet, maar hoe kun je weten of het anders moet als je niet weet hoe het nu gaat? Daar probeer ik je dus een beetje bij te helpen. Vervolgens reageer je daar op, op een manier die duidelijk maakt dat je de uitleg helemaal niet gelezen hebt. En dan nog deze reactie er overheen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat heeft de huidige juridische situatie te maken met een post over hoe de situatie volgens mij zou moeten worden? Volgens mij maak je zelf een uitglijder.
say what?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:43 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Natuurlijk mogen zij dat. Ze delen de idealen van De bank.
Ayn Rand-adepten zijn alleen keihard pro-kapitalisme volledige vrijheid voor bedrijven wanneer het ze uitkomt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat jij wil. Je weet dat Ayn Rand hier 100% achter zou staan?
Goh, joh... echt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mee eens. Maar daar wordt dus een complot achter gezocht.
De bijbel Openbaring 13:11-18quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Goh, joh... echt?
Wie zijn dit keer de bloed drinkende satan-aanbidders? Bill Gates? Hillary? Fauci? Pipo de Clown?
Ah, het aloude boek der Openbaring, speelbal van complotdenkers sinds het begin. Wat een hoop nonsens er wel niet is verspreid door thuislezers die met dat boek aan de slag zijn gegaan... de tandjes.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:29 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Openbaring 13:11-18
11. Het beest, dat uit de aarde opkomt
12. En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
13. En het oefent al de macht van het eerste beest, in tegenwoordigheid van hetzelve, en het maakt, dat de aarde, en die daarin wonen het eerste beest aanbidden, wiens dodelijke wonde genezen was.
14. En het doet grote tekenen, zodat het ook vuur uit den hemel doet afkomen op de aarde, voor de mensen.
15. En verleidt degenen, die op de aarde wonen, door de tekenen, die aan hetzelve toe doen gegeven zijn in de tegenwoordigheid van het beest; zeggende tot degenen, die op de aarde wonen, dat zij het beest, dat de wond des zwaards had, en weder leefde, een beeld zouden maken.
16. En hetzelve werd macht gegeven om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken, dat allen, die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
17. En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
18. En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
19. Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah, het aloude boek der Openbaring, speelbal van complotdenkers sinds het begin. Wat een hoop nonsens er wel niet is verspreid door thuislezers die met dat boek aan de slag zijn gegaan... de tandjes.
Wie is dit keer 666, Oceanier? Ik bedoel, Paus Innocentius, Luther, Napoleon en Hitler zijn allemaal al dood.
Ja, leuk. Je moest eens weten hoeveel schade er is aangericht door wappies die met Openbaring begonnen te zwaaien.quote:
Nou toen ik een tijdje terug hoorde over dat je misschien de supermarkt niet meer in zou kunnen als je geen vaccin hebt gehad kon ik het niet helpen dat m’n gedachten even naar die desbetreffende openbaring gingen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, leuk. Je moest eens weten hoeveel schade er is aangericht door wappies die met Openbaring begonnen te zwaaien.
Natuurlijk...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:35 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nou toen ik een tijdje terug hoorde over dat je misschien de supermarkt niet meer in zou kunnen als je geen vaccin hebt gehad kon ik het niet helpen dat m’n gedachten even naar die desbetreffende openbaring gingen.
Nee het niet kunnen kopen of verkopen. De auteur niet. Het werd toch aan iemand geopenbaard?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk...
Daar dacht de auteur van Openbaring aan toen hij de vroegchristelijke gemeente moed in wilde spreken door in gecodeerde taal over de Romeinse keizer en het Romeinse keizerrijk te schrijven...
... het ging over een supermarkt niet binnen mogen in Nederland in 2021.
Raad eens hoe dat ging in het Romeinse keizerrijk... Wat je daarvoor nodig had... En wat je daarvoor moest doen...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:39 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee het niet kunnen kopen of verkopen. De auteur niet. Het werd toch aan iemand geopenbaard?
Iets gruwelijks?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raad eens hoe dat ging in het Romeinse keizerrijk... Wat je daarvoor nodig had... En wat je daarvoor moest doen...
Tip: had niets met een vaccin te maken.
https://theconversation.c(...)t-probably-is-158288
Nee. Iets pragmatisch.quote:
Dat is niet hoe de openbaring wordt gezien.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Iets pragmatisch.
Je kon enkel kopen of verkopen wanneer je munten gebruikte die waren voorzien (gemarked, gestamped) met het portret van de keizer van Rome of het Romeinse insigne. Een keizer die verder graag aanbeden werd als godheid.
Het gros van het boek Openbaring spreekt niet over een toekomst maar over een verleden. Enkel het eschatologische eindstuk verwijst naar een toekomstige situatie (Laatste Oordeel).
Door lieden die liever uitgaan van hun persoonlijke interpretatie dan van historie, hermeneutiek, taal en exegese niet, nee. Dat zien we elke eeuw.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:47 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Dat is niet hoe de openbaring wordt gezien.
Sommigen zien het als epileptische aanvallen bij de slaapkwab (temporale-kwabepilepsie).quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Door lieden die liever uitgaan van hun persoonlijke interpretatie dan van historie, hermeneutiek, taal en exegese niet, nee. Dat zien we elke eeuw.
Trouwens ook een reden dat Luther zeer gereserveerd was over het toevoegen ervan aan zijn bijbelse canon. Wat heet, hij plaatste er vier achterin met de opmerking dat ze 'omstreden' waren. http://www.bible-researcher.com/antilegomena.html
Ook drugs zijn geopperd als inspiratie.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:54 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Sommigen zien het als epileptische aanvallen bij de slaapkwab (temporale-kwabepilepsie).
Het is idd wel wat ironisch dat banken opeens de rol van moreel kompas zich toe-eigenen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:54 schreef detaris het volgende:
Dit zijn ook de banken die het witwassen faciliteren voor miljarden aan crimineel geld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |