Zie ook artikel NRC (Premium vereist)quote:Banken en betaaldiensten blokkeren rekeningen van antivaxers
Meerdere banken en betaaldiensten hebben de afgelopen tijd rekeningen geblokkeerd van organisaties die volgens hen nepnieuws verspreiden over het coronavirus en vaccinaties. Zeker acht invloedrijke internetkanalen is in de voorbije maanden de wacht aangezegd of zijn reeds afgesloten van hun bankrekening of betaaldienst, meldt NRC woensdag na een rondgang.
Onder meer Viruswaarheid van Willem Engel, uitgeverij De Blauwe Tijger en evangelist Jaap Dieleman hebben daarmee te maken gehad.
"Rabobank faciliteert geen initiatieven die actief complottheorieën en andere bewezen desinformatie verspreiden", staat volgens de krant in een intern bericht. "We richten ons dan vooral op de activisten, want de radicalen kunnen al via de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, red.) worden aangepakt."
Rabobank bevestigt de strekking van dat interne bericht. "dat is een uitgangspunt. We bekijken per geval of we een klant al dan niet accepteren", zegt een woordvoerder desgevraagd.
Triodos Bank weigert Viruswaarheid volgens NRC als klant. De bank schreef in een e-mail - die in bezit is van de krant - aan de actiegroep dat die "heeft opgeroepen tot confrontaties die haaks staan op onze waarden". Een woordvoerder van Triodos laat weten niet in te gaan op individuele gevallen. "De beoordeling van een aanvraag voor een rekening gaat altijd per geval. Het uitdragen van overtuigingen of meningen is op zich geen grond om een aanvraag te weigeren."
Bij aanvragen voor zakelijke rekening, wordt bij Triodos wel altijd naar een aantal criteria gekeken. "Bijvoorbeeld over de structuur van de organisatie en op welke manier invulling wordt gegeven aan een missie. We hebben daarin ook een zorgplicht", aldus de woordvoerder.
Mollie zou samenwerking met evangelist hebben opgezegd
Betaaldienst Mollie zegde volgens NRC de samenwerking met evangelist Dieleman op, omdat de berichten die hij verspreidt niet passen "bij de bedrijfsvoering van Mollie". "Zo publiceert u berichten over het niet laten vaccineren tegen het coronavirus", staat in een e-mail van de betaaldienst. Ook deed Mollie het YouTube-kanaal Café Weltschmerz half april in de ban.
Bij de betaaldienst was vooralsnog niemand bereikbaar voor commentaar.
De Blauwe Tijger kreeg problemen met ING. Dat gebeurde volgens NRC nadat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de conservatieve uitgeverij in een dreigingsanalyse omschreef als "een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda, nepnieuws en complottheorieën". De bank bunq zette op zijn beurt de stichting Artsen voor Waarheid aan de kant. Die groep verspreidde in maart een brief onder huisartsen over vermeende risico's van het vaccineren.
Ing bedoel je toch? De boete stelt geen fuck voor en strafvervolging mogen ze afkopen tegen een farce.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:20 schreef junkiesietze het volgende:
Maar witwassen kan hier prima!, zegt elke bank
Twijfel daaraan? Wetgeving die bedoeld is om terrorisme en witwassen te bestrijden misbruiken om mensen met een andere zij het wellicht rare mening de mond te snoeren kan denk ik ook niet de bedoeling zijn.quote:
Blijkbaar wel en ik twijfel niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Twijfel daaraan? Wetgeving die bedoeld is om terrorisme en witwassen te bestrijden misbruiken om mensen met een andere zij het wellicht rare mening de mond te snoeren kan denk ik ook niet de bedoeling zijn.
Ik denk dat er wel een rechtszaak zal komen. En in dat licht is wat jij denkt volstrekt onbelangrijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Blijkbaar wel en ik twijfel niet.
Dat denk ik ook en dat laatste ben ik mij van bewust. Maar het weerhoudt mij niet om het toch te zeggen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:29 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel een rechtszaak zal komen. En in dat licht is wat jij denkt volstrekt onbelangrijk.
Dat mag zeker natuurlijk. En ben het zelf ook niet eens met groepen als viruswaarheid en dergelijke. Maar daarnaast moeten mensen de middelen hebben binnen de grenzen van de wet om hun mening te uiten. Binnen een democratie. En hoever gaan de banken daarin dan vervolgens? Dus banken gaan straks bepalen wat jij mag uiten? Niet de bedoeling denk ik. Banken hebben al genoeg ellende aangericht.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook en dat laatste ben ik mij van bewust. Maar het weerhoudt mij niet om het toch te zeggen.
Je hoeft mensen die tegen de fundamenten van de maatschappij zijn geen podium te geven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat mag zeker natuurlijk. En ben het zelf ook niet eens met groepen als viruswaarheid en dergelijke. Maar daarnaast moeten mensen de middelen hebben binnen de grenzen van de wet om hun mening te uiten. Binnen een democratie. En hoever gaan de banken daarin dan vervolgens? Dus banken gaan straks bepalen wat jij mag uiten? Niet de bedoeling denk ik. Banken hebben al genoeg ellende aangericht.
en de ABN...en de RABO... elke bank eigenlijk welquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ing bedoel je toch? De boete stelt geen fuck voor en strafvervolging mogen ze afkopen tegen een farce.
Dat is aan de rechter en niet aan de banken en dergelijke.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je hoeft mensen die tegen de fundamenten van de maatschappij zijn geen podium te geven.
Klopt en de rechter zal er uiteindelijk een oordeel over dit conflict uitspreken. Zo werkt het systeem.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is aan de rechter en niet aan de banken en dergelijke.
Dan zou je ook moeten snappen waarom de banken dus fout zitten. Zeg ik dan maar. Het is toch raar dat organisaties die zelf niet zuiver op de graat zijn gaan bepalen wat jij mag uiten in het publieke leven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt en de rechter zal er uiteindelijk een oordeel over dit conflict uitspreken. Zo werkt het systeem.
Nee want de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan over dit conflict.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:38 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan zou je ook moeten snappen waarom de banken dus fout zitten. Zeg ik dan maar.
Maar met name viruswaarheid kennende zal dat vast gebeuren denk ik zo.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want de rechter heeft nog geen uitspraak gedaan over dit conflict.
Zonder conflict kan de rechtspraak niks.
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat dit mag van de rechter.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar met name viruswaarheid kennende zal dat vast gebeuren denk ik zo.
Ik niet want vrijheid van meningsuiting is ook een fundament van de maatschappij.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat dit mag van de rechter.
Inderdaad. Maar ik geef sjorsie1982 toch wel gelijk dat viruswaarheid ook een belachelijke club is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
Belachelijk en gevaarlijk dat banken gaan bepalen wat 'de waarheid' is.
Klopt maar niet voor partijen die maatschappij ontwrichtend werken. Anders wordt de maatschappij door zichzelf vernietigd.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik niet want vrijheid van meningsuiting is ook een fundament van de maatschappij.
Maar niet aan een bank om daar wat mee te doen. Dat is aan de wetgever.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Terecht, als je aantoonbaar valse informatie loopt te verspreiden. Er is een hele dunne lijn tussen een mening en desinformatie, maar als je je duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn begeeft dan kan je gewoon lekker optyfen met je 2 hersencellen.
Dat zal op termijn toch eens gebeuren. Maar een andere discussie.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar niet voor partijen die maatschappij ontwrichtend werken. Anders wordt de maatschappij door zichzelf vernietigd.
Dat hoeft niet, zolang een vrije samenleving tegen iedereen is die de vrije samenleving wil slopen. Die mensen horen er niet thuis en moeten dan ook ten koste van alles geweerd wordenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat zal op termijn toch eens gebeuren. Maar een andere discussie.
Het grote geld bepaalt helaas al heel veel voor ons. Het is tijd dat het volk in opstand komt tegen dat soort praktijken. Het grootkapitaal heeft een grote invloed op de huidige wereld.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:42 schreef -XOR- het volgende:
Belachelijk en gevaarlijk dat banken gaan bepalen wat 'de waarheid' is.
De maatschappij slopen daar zijn strafbare handelingen voor nodig. Die heb ik nog niet op die schaal zien gebeuren. Overdrijven is ook een kunst.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, zolang een vrije samenleving tegen iedereen is die de vrije samenleving wil slopen. Die mensen horen er niet thuis en moeten dan ook ten koste van alles geweerd worden
Nee hoor dat hoeft nietquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
De maatschappij slopen daar zijn strafbare handelingen voor nodig. Die heb ik nog niet op die schaal zien gebeuren. Overdrijven is ook een kunst.
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar niet aan een bank om daar wat mee te doen. Dat is aan de wetgever.
eerst extreem rechts.quote:
En dat is hun goed recht. Een overheid bepaalt het beleid van een bedrijf niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:52 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:00 schreef Shotty het volgende:
je kan altijd een basis bankrekening krijgen, dus het argument "iedereen heeft een bankrekening nodig" gaat ook niet op.
Dan moet je beter lezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:06 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?
Kunnen ze de bankrekening van Rutte dan ook niet blokkeren?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Terecht, als je aantoonbaar valse informatie loopt te verspreiden. Er is een hele dunne lijn tussen een mening en desinformatie, maar als je je duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn begeeft dan kan je gewoon lekker optyfen met je 2 hersencellen.
Hoezo nog even? Dit gaat ook om een politieke denkwijze.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:25 schreef ReplaR het volgende:
Dit is wel een beetje eng. Nog even en je wordt geweigerd vanwege je politieke denkwijze.
Ik vind dit ook zeer kwalijk. Zelfs als je bitcoin bezit kan het zijn dat banken je rekening blokkeren.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volledig oneens. Dit is een zeer kwalijke zaak
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hangt er van af als het op basis van daarvoor niet bedoelde wetgeving is gedaan klopt er iets niet wellicht. En zomaar een eigen bank beginnen kan niet trouwens. Dat is onzin.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?
Als ik een eigen winkel heb, maar ik ook klanten weigeren. Er zijn genoeg banken om uit te kiezen.
Bovendien kan iedereen zijn eigen bank beginnen. Laat ze maat de complotbank beginnen (wat waarschijnlijke een grote puinzooi wordt).
Breng ze nou niet op ideeen...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet aan de bank om daar wat mee te doen?
Als ik een eigen winkel heb, maar ik ook klanten weigeren. Er zijn genoeg banken om uit te kiezen.
Bovendien kan iedereen zijn eigen bank beginnen. Laat ze maat de complotbank beginnen (wat waarschijnlijke een grote puinzooi wordt).
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo nog even? Dit gaat ook om een politieke denkwijze.
ah, je bent dus een voorstander van RICHTLIJN (EU) 2015/2366 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAADquote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:54 schreef Jan_Lul het volgende:
Banken horen niet te beslissen wat men wel en niet mag, dat is aan de rechter en overheid.
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening. Figuren als Engel brengen doelbewust mensen in gevaar door te zeggen dat mensen ziek worden van vaccinaties of dat de PCR-test niet werkt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.
Als iemand er een businessmodel van maakt om mensen te vertellen dat 1 + 1 = 3, en daar donaties voor krijgt, dan zegt de bank "Je verkondigt onzin, ga weg."
Zo simpel is het, het heeft niets met meningen of politiek te maken. Puur met het verdraaien van de waarheid.
Het is voor mij geen halszaak.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.
Probleem blijft wel dat er geen politieke wil is om hier iets aan te doen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening. Figuren als Engel brengen doelbewust mensen in gevaar door te zeggen dat mensen ziek worden van vaccinaties of dat de PCR-test niet werkt.
Nou, ik wil niet weten hoe de wereld eruit ziet als een paar miljoen mensen ineens vinden dat 1 + 1 = 3 en daar ook naar leven. Je zou zo'n iemand maar in de administratie van je bedrijf hebben werken, of als programmeurquote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
1+1=3 is dan nog een ongevaarlijke mening.
Het ging hier niet om het weigeren van klanten maar om het stoppen van een rekening, en dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 11:52 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een bank mag gewoon voorwaarden stellen aan een bedrijfsrekening hoor. Niet aan een persoonlijke rekening voor zover ik begrijp, maar ze mogen bedrijven gewoon weren om wat voor reden dan ook als ze dat willen.
Nee, zijn al rechtszaken over geweest.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank kan dit zien als reputatieschade als zij geassocieerd worden met dergelijke groepen. En om die reden mogen zij hun dienstverlening staken. Kun je voor de rechter tegen protesteren maar ik garandeer je dat je die zaak gaat verliezen.
Precies.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ging hier niet om het weigeren van klanten maar om het stoppen van een rekening, en dat is heel wat anders.
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met politiek, maar gewoon met pure onwaarheden verspreiden alsof het feiten zijn.
Als iemand er een businessmodel van maakt om mensen te vertellen dat 1 + 1 = 3, en daar donaties voor krijgt, dan zegt de bank "Je verkondigt onzin, ga weg."
Zo simpel is het, het heeft niets met meningen of politiek te maken. Puur met het verdraaien van de waarheid.
https://www.basisbankrekening.nl/wat-is-een-basisbankrekening/quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:06 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Oh ja? Ik begreep juist vanuit dit artikel dat er helemaal geen rekening vergeven werd, so enlighten me over die basis bank rekening...?
De correcte weg lijkt mij juist eerst de rechtzaal te zijn.. Dit is een hele rare manier van zaken doen en schept een precedent.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste klopt inderdaad want dat speelt hier niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.
Een feit kan per definitie geen mening zijn en andersom. Vrijheid van meningsuiting heb je, je mag het tot in den treure oneens zijn met het beleid van de regering.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook politiek, onze regering doet nauwelijks anders. Als banken gaan bepalen wat de waarheid is dan leef je in een leugen. Het is bedroevend hoe weinig mensen snappen van de vrijheid van meningsuiting.
Een bank hoeft echt niet naar de rechter om hun dienstverlening aan een organisatie te kunnen staken, er staan gewoon voorbehouden in hun voorwaarden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De correcte weg lijkt mij juist eerst de rechtzaal te zijn.. Dit is een hele rare manier van zaken doen en schept een precedent.
Zou imo bij zoiets zwaars wel zo moeten zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een bank hoeft echt niet naar de rechter om hun dienstverlening aan een organisatie te kunnen staken, er staan gewoon voorbehouden in hun voorwaarden.
Welke zaak wil engel dan voorleggen als hij zijn bankrekening behoudt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
En ja een figuur als Engel mag je wmb zo ver als de letters van de wet toestaan dwarsbomen maar dan wel op de manier zoals we dat gewend zijn in Nederland. Dus via arbitrage of rechtspraak. Nu gaat abn zelf op die stoel zitten. Zeer kwalijke zaak.
Niet, maar dat betekent niet dat je dan maar stappen gaat overslaan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welke zaak wil engel dan voorleggen als hij zijn bankrekening behoudt?
Welke stappen dan?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet, maar dat betekent niet dat je dan maar stappen gaat overslaan.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, is dat nu echt waar de rechters in Nederland zich mee bezig moeten houden? Het gaat niet alleen om banken in dit soort situaties, natuurlijk.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zou imo bij zoiets zwaars wel zo moeten zijn.
De rechterquote:
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
En ja een figuur als Engel mag je wmb zo ver als de letters van de wet toestaan dwarsbomen maar dan wel op de manier zoals we dat gewend zijn in Nederland. Dus via arbitrage of rechtspraak. Nu gaat abn zelf op die stoel zitten. Zeer kwalijke zaak.
Wie moet dan naar de rechter stappen?quote:
Ik denk het niet. Mijn rekening was ook tijdelijk geblokkeerd bij de Rabo omdat ik bitcoin had gekocht. Ik had heel wat uit te leggen. Banken die gaan bepalen wat ik met mijn geld doe terwijl ze zelf witwassen. Man man.quote:
Het is een beetje zoals met zorgverzekeringen, dat zijn in de kern commerciële bedrijven maar verlenen wel een belangrijke maatschappelijke dienst waar je in feite niet zonder kuntquote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wie moet dan naar de rechter stappen?
Als jij een bedrijf hebt moet jij elke klant aannemen?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar abn vindt dat het mag en doen het dus gewoon.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een beetje zoals met zorgverzekeringen, dat zijn in de kern commerciële bedrijven maar verlenen wel een belangrijke maatschappelijke dienst.
[..]
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.
Probleem is niet alleen het niet meer verlenen van service, maar de rekeningen worden geblokkeerd. Hoe vervelend je die mensen ook vind, het geld op de rekeningen blijft in bezit van de rekeninghouder en het vastzetten van iemands bezit zonder mogelijkheid voor de rekeninghouder om aan zijn eigen geld te komen is een stap verder dan het niet verlenen van service.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mag je als commercieel bedrijf niet zelf bepalen met wie je zaken wil doen dan? Het is niet dat er geen alternatieven zijn voor de ING of Rabobank.
Lees mijn reactie hierboven.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als jij een bedrijf hebt moet jij elke klant aannemen?
En doe je dat niet, dan moet je een tijdrovende en dure procedure bij de rechter doorlopen?
Leuk om ondernemers te pesten dit.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Abn als ze zo'n stap willen nemen. Een rechter zal er ongetwijfeld in meegaan dus ik zie het probleem niet. Het punt is dat dit een precedent schept.
Precies.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Probleem is niet alleen het niet meer verlenen van service, maar de rekeningen worden geblokkeerd. Hoe vervelend je die mensen ook vind, het geld op de rekeningen blijft in bezit van de rekeninghouder en het vastzetten van iemands bezit zonder mogelijkheid voor de rekeninghouder om aan zijn eigen geld te komen is een stap verder dan het biet verlenen van service.
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Leuk om ondernemers te pesten dit.
Jawel, maar jij snapt de vrijheid van meningsuiting dus niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt inderdaad want dat speelt hier niet.
En banken kunnen dat bewijs objectief wegen of zo? En wanneer worden de rekeningen van de rijksoverheid geblokkeerd voor het verspreiden van grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:30 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een feit kan per definitie geen mening zijn en andersom. Vrijheid van meningsuiting heb je, je mag het tot in den treure oneens zijn met het beleid van de regering.
Wat je niet hebt is vrijheid van onwaarheden verkondigen. Feiten zijn feiten, en zeggen dat 1 + 1 = 3, of dat 5G Covid veroorzaakt, zijn geen meningen, dat zijn gewoon grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt.
Klopt dat kunnen banken maar is wel slecht voor hun reputatie als ze keer op keer te horen krijgen dat het niet mag wat ze doen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Leuk om ondernemers te pesten dit.
Ik snap de vrijheid van meningsuiting beter dan jij. De bank heeft geen geweldmonopolie en daarom geldt die hier niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, maar jij snapt de vrijheid van meningsuiting dus niet.
[..]
En banken kunnen dat bewijs objectief wegen of zo? En wanneer worden de rekeningen van de rijksoverheid geblokkeerd voor het verspreiden van grove leugens waarvan bewezen kan worden dat het niet klopt?
Dingen worden nou eenmaal bewezen, worden feiten, in een proces van tegenspraak. Het is net als met holocaust-ontkenners. Ik weet juist dat het waar is doordat het ontkend mag worden, mensen proberen het, komen met een kontverhaal aanzetten en dan is het duidelijk. Op het moment dat het verboden is de holocaust helemaal of deels te betwisten kan dat feit helemaal niet meer bewezen worden en kan ik voor het waarheidsgehalte slechts vertrouwen op de autoriteit die tegenspraak verbiedt, of dat nou een bank is of een overheid.
Als Weltschmerz feiten niet kan betwisten, hoe moet ik dan weten wat de feiten zijn? Bewijs van feiten bestaat uitsluitend bij gratie van de mogelijkheid tot betwisting.
Als je gewoon een basisrekening kunt openen zie ik het probleem niet.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.
Wie weet als er straks een digitale munt rechtstreeks van de ECB komt die nu in ontwikkeling is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:43 schreef Werkperd het volgende:
Wat is next? Rekeningen blokkeren van mensen die niet gevaccineerd willen worden omdat zij denken dat het shit spul is?
Liberale dictatuur.
En daarom is er rechtspraak... Pas na het conflict en niet ervoor.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zou maar een werknemer hebben die denkbeelden heeft die niet stroken met de wens van de bank. Zonder arbitrage, fuck you je kunt niet meer bij je geld.
Ja Engel. Maar het gaat niet om Engel alleen. Het is gewoon een slechte ontwikkeling.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je gewoon een basisrekening kunt openen zie ik het probleem niet.
Als je zo'n volksmenner als Engel bent, mag je daar best de gevolgen van voelen.
Dat is je bank zijn onkunde, niet die van Bitcoin.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Mijn rekening was ook tijdelijk geblokkeerd bij de Rabo omdat ik bitcoin had gekocht. Ik had heel wat uit te leggen. Banken die gaan bepalen wat ik met mijn geld doe terwijl ze zelf witwassen. Man man.
Klopt als iemand doelbewust mensen lastigvalt, leugens verspreid en zo de maatschappij ondermijnt mag je die ten koste van alles tegenhouden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 12:46 schreef The_Emotion het volgende:
Wederom een mooie opstap naar een sociaal kredietsysteem.
Als je in de pas loopt, mag je bij je centjes komen.
Dit is wel 5 sterren waard.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |