abonnement Unibet Coolblue
pi_200927306
Ik ben op zoek naar een relaxte 9-tot-5 baan, voor 4 dagen in de week, die me weinig stress geeft en waar ik aan het eind van de werkdag echt m'n werk kan loslaten. Bij een werkgever die snapt dat je soms vrij moet nemen voor een ziek kind of een studiedag. En dan ook nog het liefst op WO-niveau en met een lekker salaris *)

Dat lijkt vrij onmogelijk :') Maar ik merk dat het moederschap en de coronastress van de afgelopen anderhalf jaar iets in me veranderd hebben. Ik ben niet zo ambitieus meer, heb andere prioriteiten, en kan eerlijk gezegd ook niet meer zo goed tegen stress. Ik heb geen geduld meer voor kantoorpolitiek en corporate geneuzel, heb de energie niet om buiten m'n comfortzone te gaan en het beste uit mezelf te halen - ik wil gewoon een leuke baan waarnaast ik ook nog tijd en energie overhoud voor de rest van m'n leven. Ik ben net met een nieuwe baan begonnen maar ben bang dat ik me enorm vergist heb, en dat de dingen die ik vroeger leuk vond me gewoon niet meer passen :{

Ik ben dus heel erg benieuwd naar wat jullie allemaal voor werk doen en hoe jullie dat combineren met het gezinsleven (en de rest van je leven :P). Daarom post ik dit ook hier en niet in WGR, want ik verwacht hier andere antwoorden ;) Ben heel benieuwd naar jullie verhalen, en wie weet heeft een van jullie wel werk waarvan ik denk "jaaaa dat wil ik ook!" O+
pi_200927349
Ik weet niet hoevaak je kinderen huilen, maar de bedoeling is nul, dan maar iets anders doen.
  zondag 15 augustus 2021 @ 20:54:16 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200927408
Tenzij je je nu ineens wil gaan omscholen heb je er vrij weinig aan te weten wat voor werk wij doen, niet? Wat doe je nu / wat kun je eventueel doen?

Mijn ervaring is dat het vooral van je manager afhangt, in mindere mate van het bedrijf of het werk zelf (m.u.v. consultancy, zorg, en de andere banen die per definitie niet van 9 tot 5 zijn natuurlijk).
pi_200927456
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:54 schreef kwiwi het volgende:
Tenzij je je nu ineens wil gaan omscholen heb je er vrij weinig aan te weten wat voor werk wij doen, niet?
Ik zou omscholen echt wel een optie vinden. Ik heb echt het idee dat ik oogkleppen op heb en te veel in m'n eigen bubbel van grote internationale corporates zit, en daardoor misschien helemaal niet zie wat voor leuks er allemaal nog meer te doen is, dus ik ben op zoek naar inspiratie en verhalen van anderen, ongeacht branche of beroep :)
pi_200927864
Aan mij heb je denk ik niks, mijn baan is niet op WO-niveau (bijlange na niet eigenlijk :@) en daardoor is het salaris ook niet al te hoog. Omdat mijn werk ook door anderen binnen het bedrijf gedaan kan worden zijn er geen problemen met eventuele ziekmeldingen vanwege de kinderen of iets dergelijks. Werk is makkelijk los te laten; de volgende dag zijn het nieuwe rondes, nieuwe kansen.


Maar als je werk op WO-niveau gewend bent (met bijbehorend salaris) dan denk ik niet dat een baan bij de AH wat voor je is :+
pi_200927903
Ik hoop zelf binnen nu en twee weken mama te worden, maar ik heb wel ideaal werk om te combineren met ouderschap (denk ik). :'D Ik werk als logopedist en taalkundige op een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Ik ga na mijn verlof drie dagen per week werken. Als je ergens makkelijk parttime kunt werken, is het wel in de zorg of het onderwijs. Weinig stress? Ik vind het wel meevallen met de stress (in januari en juni/juli is het vaak wel druk i.v.m. besprekingen en rapporten), maar mijn lesgevende collega's met mentortaken zien dat vaak wel anders. :-) Ik ben benieuwd hoe ik het straks ga ervaren, maar ik denk dat het prima te doen is.

Ik heb heel nuttig en dankbaar werk, daar ben ik heel blij om. Commercieel werk zou niet echt iets voor mij zijn. Wel heb ik werk wat je niet zomaar kunt doen (lees: vier jaar studeren en nadien nog twee jaar extra voor mijn WO-diploma) en waar je specifieke skills voor nodig hebt. Maar ik ben heel blij met de keuzes die ik gemaakt heb.
pi_200927977
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:20 schreef Sunshine1982 het volgende:

Maar als je werk op WO-niveau gewend bent (met bijbehorend salaris) dan denk ik niet dat een baan bij de AH wat voor je is :+
Nou het zou niet mijn eerste gedachte zijn ;) Maar ik ben inmiddels wel op het punt dat dat WO-niveau me niet zo veel meer uitmaakt en ik gewoon blij wil zijn. Een van m'n tofste bijbanen ooit was bij de bakker en als we met zo'n baan financieel rond zouden komen zou ik dat op dit moment zo doen O+
pi_200928054
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik werk als logopedist en taalkundige op een school voor voortgezet speciaal onderwijs.
Mijn nicht is ook logopedist, dat is nou echt zo'n beroep waar ik nooit over heb nagedacht toen ik voor een studie koos. Een opleiding van 4 jaar zou nu idd niet realistisch voor me zijn, maar dit soort beroepen zet me wel aan het denken over wat er nog meer mogelijk is :)
pi_200928075
Niet ambitieus maar wel een lekker salaris willen?
pi_200928480
Docent in het vo, eerstegraads gebied. Vier dagen per week. Als je goed je grenzen kunt bewaken, kun je dat best behoorlijk 9-5 houden. Ik werk niet ‘s avonds en niet in het weekend, behalve in examentijd. Als je in de LD-schaal belandt, is het salaris prima (ca. 5700 bruto bij fulltime).

Combinatie met kinderen is tamelijk ideaal, natuurlijk. Het werk moet je liggen, ik vind het erg leuk. Een kantoorbaan lijkt me hels :+
pi_200928526
Nou ja ik ben ICT'er verdien nu bovenmodaal en heb een gezin met 2 kinderen. Misschien is dat dan dus ook wat voor jou gezien je je OP nogal breed laat
pi_200928556
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:51 schreef Jentin het volgende:
Docent in het vo, eerstegraads gebied. Vier dagen per week. Als je goed je grenzen kunt bewaken, kun je dat best behoorlijk 9-5 houden. Ik werk niet ‘s avonds en niet in het weekend, behalve in examentijd. Als je in de LD-schaal belandt, is het salaris prima (ca. 5700 bruto bij fulltime).

Combinatie met kinderen is tamelijk ideaal, natuurlijk. Het werk moet je liggen, ik vind het erg leuk. Een kantoorbaan lijkt me hels :+
Heb je hier een bron van?
pi_200928640
Een schaamteloze tvp hier, want ik ervaar exact hetzelfde als jij.

Toen ik begon met mijn werk was ik behoorlijk gedreven en ambitieus. En zeg maar gerust workaholic de eerste 2 jaar.
Ik ben absoluut niet meer dezelfde persoon als toen. Diverse life events in mijn persoonlijke leven hebben mijn focus doen veranderen, naast het feit dat ik ook binnenkort moeder word.

Maar aan mij heb je niets, want mijn baan wil je denk ik niet (en moet je denk ik ook niet willen).
Ik ben arts in een ziekenhuis en hoewel het een geweldige baan is, met een goed salaris, uitdaging en op de werkvloer ook veel begrip naar elkaar vind ik het totaal niet ideaal wat betreft moederschap en andere belangrijke dingen in het leven.

Ik vind m’n werk nog steeds hartstikke leuk, maar zou het liefst afschalen naar zo’n 20-24 uur per week. Haha. Zodat ik kan moederen over m’n kleintje, mijn eigen moeder meer kan zien, m’n partner kan assisteren met zijn taken en leuke dingen met hem doen (omg ik word echt met het jaar minder geëmancipeerd). En alles doen wat ik nog wil in het leven: pianospelen opnieuw oppakken, leren schilderen etc etc

Maar dat is met mijn job echt onmogelijk. Ik werk straks na de bevalling 38 uur per week (nu 45) en heb thuis man, kind, sport en grote familie
Mijn week is altijd ramvol en voor een groot deel met werk

[ Bericht 0% gewijzigd door _Lily_ op 15-08-2021 22:51:57 ]
pi_200928733
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:55 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Heb je hier een bron van?
Waarvan? Ik vertel m’n eigen ervaring :? De salarissen kun je gewoon googlen.
pi_200928743
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:05 schreef Jentin het volgende:

[..]
Waarvan? Ik vertel m’n eigen ervaring :? De salarissen kun je gewoon googlen.
Ja precies
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:07:43 #16
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200928778
Wil je absoluut vasthouden aan die 9 tot 5? Mijn ervaring (als iemand die al jaren onregelmatig werkt in de zorg) is dat juist wel de avonden en weekenden werken voor ruimte zorgt waar je dat niet perse verwacht. Leuk hoor, elke avond thuis zijn, maar hier gingen de kinderen al om 19:00 naar bed. Nachtdiensten zorgen ervoor dat ik elke middag op het schoolplein kan staan bijvoorbeeld.
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:20:06 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_200929019
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:57 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ik zou omscholen echt wel een optie vinden. Ik heb echt het idee dat ik oogkleppen op heb en te veel in m'n eigen bubbel van grote internationale corporates zit, en daardoor misschien helemaal niet zie wat voor leuks er allemaal nog meer te doen is, dus ik ben op zoek naar inspiratie en verhalen van anderen, ongeacht branche of beroep :)
Je zou bij kleinere bedrijven kunnen gaan werken. Is anders (vaak leuker) maar qua salaris meestal wat minder.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:28:43 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200929200
Ik werk (meer dan) fulltime maar 90% vanuit huis terwijl m'n man voor mijn zoon zorgt. Héérlijk!

Nou moet ik wel zeggen dat mijn baan veel zwaarder geworden is ongeveer 3 maanden nadat ik terug kwam van verlof, en dat valt me wel eens zwaar (ik ben in november weer begonnen). Als het op het werk allemaal moeizaam wordt en thuis zit het ook nog eens tegen, dan vraag ik me wel eens af hoe ik het in godsnaam klaarspeel. Maar uiteindelijk loopt het allemaal best goed. Ik wil weer op een punt komen waar ik niet meer op zaterdag bij moet komen. Met mijn baan zoals die normaal is, is dat zeker een reële optie.
Resistance is futile.
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:35:17 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200929328
Ikzelf zou trouwens nóg blijer worden als ik dus 32 uur zou kunnen werken. Vanuit huis. Met babyknuffels in de pauze O+ .
Resistance is futile.
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:46:12 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_200929555
Ik werk bij een hitechbedrijf als PMO-er. Het fijne aan mijn baan is dat ik wel waarde kan toevoegen, maar dat ik geen dringende eindverantwoordelijkheden heb. Dingen zijn in mijn job zelden zo urgent dat ik er bijvoorbeeld voor over moet werken. Ik zie mezelf vooral als coach en challenger van de mensen die wél die eindverantwoordelijkheid dragen.

En ja, het betaalt goed, het is 9 tot 5 en ik werk 32 uur, maar toch echt wel uitdagend en afwisselend genoeg dat het geen saaie hobbyjob is. In minder dan 32 uur zou het me ook niet lukken.
disclaimer
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:46:38 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_200929567
We zoeken trouwens nog mensen O-)
disclaimer
pi_200931656
Ik werk in de culturele sector, met 34 contracturen per week en een bruto maandsalaris van ongeveer 3100 euro. Dat valt denk ik niet in jouw categorie van een goed salaris, maar ik ben er wel blij mee :P Ik heb namelijk een super flexibele werkgever die overal begrip voor heeft, ik kan en mag altijd voor mijn kinderen zorgen als ze ziek zijn. Ik mag sowieso heel flexibel werken als ik dat wil (qua tijd en locatie). Het kan een redelijke 9 tot 5 baan zijn, hoewel er ook van je wordt verwacht dat je af en toe je hoofd laat zien op een evenement oid. Maar dat hoeft echt niet elk weekend of elke avond dus dat kan je goed doseren. Werkload gaat met ups & downs, in de zomer is het erg rustig maar er zijn ook drukkere periodes. Toch maak ik over het gehele jaar niet al mijn uren denk ik, zeker niet sinds corona, en dat boeit mijn werkgever precies niks, omdat ik goed werk lever en altijd extra dingen erbij doe. Ik zeg wel eens dat het voelt alsof ik een ZZP'er ben in loondienst :P

Toen ik net begon met werken hier vertelden mijn collega's dat dit de ideale baan was met kleine kinderen en was ik nog zo van, het zal wel, over X aantal jaar werk ik hier heus niet meer. Nou goed, 2 kinderen later snap ik wat ze bedoelen :') en werk ik er nog steeds na die X aantal jaren :')

Maar ooit zal ik wel verder moeten, want ik heb geen doorgroeimogelijkheden hier. En hoewel mijn ambities op dit moment eventjes wat lager liggen, denk ik wel dat ik daar over een paar jaar wel weer iets mee wil. En dan zal ik wel moeten wennen aan een echte baan :')
pi_200931677
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:51 schreef Jentin het volgende:
Docent in het vo, eerstegraads gebied. Vier dagen per week. Als je goed je grenzen kunt bewaken, kun je dat best behoorlijk 9-5 houden. Ik werk niet ‘s avonds en niet in het weekend, behalve in examentijd.
Ja red je dat? Ik heb tijdens mijn studie als docent gewerkt en vond dat echt enorm leuk. Daarna toch gaan kijken wat het bedrijfsleven te bieden had en daar dus blijven hangen. Maar vriendinnen in het onderwijs hebben continu nakijkstress, heb jij dat dan niet?

Bedacht me net dat docent op een hogeschool of ROC misschien ook nog wel een goede is om eens naar te kijken :)
pi_200931818
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:30 schreef scrupuleus het volgende:
Niet ambitieus maar wel een lekker salaris willen?
Ik mag dromen toch? :')
pi_200931834
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:00 schreef _Lily_ het volgende:
ik word echt met het jaar minder geëmancipeerd
Ja dit ook :D Al hoeft dat volgens mij niet erg te zijn, als je er zelf voor kiest..
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:06:19 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200931842
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:51 schreef Jentin het volgende:
Docent in het vo, eerstegraads gebied. Vier dagen per week. Als je goed je grenzen kunt bewaken, kun je dat best behoorlijk 9-5 houden. Ik werk niet ‘s avonds en niet in het weekend, behalve in examentijd. Als je in de LD-schaal belandt, is het salaris prima (ca. 5700 bruto bij fulltime).

Combinatie met kinderen is tamelijk ideaal, natuurlijk. Het werk moet je liggen, ik vind het erg leuk. Een kantoorbaan lijkt me hels :+
Als je met de instelling van TS gaat lesgeven dan is LD een vrij kansloze missie. Of zou het moeten zijn, in elk geval. Het entreerecht is godzijdank uit de CAO verdwenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200931843
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:07 schreef Nanukerst het volgende:
Wil je absoluut vasthouden aan die 9 tot 5? Mijn ervaring (als iemand die al jaren onregelmatig werkt in de zorg) is dat juist wel de avonden en weekenden werken voor ruimte zorgt waar je dat niet perse verwacht. Leuk hoor, elke avond thuis zijn, maar hier gingen de kinderen al om 19:00 naar bed. Nachtdiensten zorgen ervoor dat ik elke middag op het schoolplein kan staan bijvoorbeeld.
Dat kan vanwege onze gezinssituatie helaas niet :)
pi_200932260
Hier een atheneum diploma en een HBO diploma maar sinds ruim twee jaar werkzaam bij het kinderdagverblijf van onze kinderen.

Ik kom uit het onderwijs maar kreeg het in mijn hoofd niet meer bolgewerkt icm twee jonge kinderen, een man die 70 uur per week werkt en de druk van het onderwijs. Ik had ooit echt ambitie maar mijn ambitie beperkt zich nu tot gelukkig zijn en mijn gezin goed draaiende houden.
Ik heb héél veel salaris ingeleverd (wat gelukkig kan) maar ook héél veel stress ingeleverd. En dat is het ons op dit moment meer dan waard.

Als de kinderen straks allebei op school zitten, ga ik misschien wel kijken of er weer ruimte in mijn hoofd is om aan mijn eigen ambitie en ontwikkeling te werken maar voor nu is het prima zo.
pi_200932420
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:32 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ja red je dat? Ik heb tijdens mijn studie als docent gewerkt en vond dat echt enorm leuk. Daarna toch gaan kijken wat het bedrijfsleven te bieden had en daar dus blijven hangen. Maar vriendinnen in het onderwijs hebben continu nakijkstress, heb jij dat dan niet?

Bedacht me net dat docent op een hogeschool of ROC misschien ook nog wel een goede is om eens naar te kijken :)
Ik heb op een bepaald moment besloten dat leerlingen meer hebben aan een docent die er is en incidenteel (dan heb ik echt het over max. twee keer per jaar in totaal) de toets een dagje te laat nagekeken heeft dan een docent die thuiszit met een burnout.

Er staat wel tegenover dat ik mijn werkdagen volmaak, ook als ik volgens het rooster een vroegertje heb of pas laat moet starten. Dus ik start altijd om 8.30 en ga pas om 17.00 weg, ook als op mijn rooster bijvoorbeeld 10.30-14.00 staat. Dat deed ik vroeger niet, toen had ik wel stress :+

Het is een beetje vloeken in de kerk, weet ik wel. Hordes mensen vinden je alleen een toegewijde en goede docent als je in de weekends met je leerlingen doorappt en avond aan avond doorwerkt. Toch durf ik van mezelf te zeggen dat ik een goede en gewaardeerde docent ben. Ik verdien m’n LD doordat ik ook coördinator bovenbouw ben overigens.

Ik hou van mijn werk, ik geef om mijn leerlingen, maar uiteindelijk is het “maar” werk en voor mij is geen enkele baan zo belangrijk dat hij ten koste gaat van mij of mijn gezin.

En natuurlijk heb ik rond toetsweken en eindexamens piekbelasting en dan werk ik wel eens een weekendje door of neem een avond mee. Ik ga ook naar alle buitenroosteractiviteiten in de avonden etc. Ik ben heus heel betrokken, maar ik pas ook goed op mezelf :)
pi_200932440
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:46 schreef SQ het volgende:
Ik werk bij een hitechbedrijf als PMO-er. Het fijne aan mijn baan is dat ik wel waarde kan toevoegen, maar dat ik geen dringende eindverantwoordelijkheden heb. Dingen zijn in mijn job zelden zo urgent dat ik er bijvoorbeeld voor over moet werken.
Dat klinkt echt als een supercombinatie ^O^
pi_200932443
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als je met de instelling van TS gaat lesgeven dan is LD een vrij kansloze missie. Of zou het moeten zijn, in elk geval. Het entreerecht is godzijdank uit de CAO verdwenen.
Niet als je wiskunde of natuurkunde komt geven :+
pi_200932461
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:26 schreef Aure het volgende:


Toen ik net begon met werken hier vertelden mijn collega's dat dit de ideale baan was met kleine kinderen en was ik nog zo van, het zal wel, over X aantal jaar werk ik hier heus niet meer. Nou goed, 2 kinderen later snap ik wat ze bedoelen :') en werk ik er nog steeds na die X aantal jaren :')


Doe mij die baan :D ;)
pi_200932754
Het ligt ook maar net aan hoe meegaand je leidinggevende is. In het CAO van AH staan fijne arbeidsvoorwaarden omtrent kinderen, maar mijn vorige leidinggevende wilde daar absoluut niet aan. Er werd een heel verhaal omheen gebreid zodat het toch allemaal in zijn voordeel kwam, terwijl het gewoon zwart op wit vermeld staat.

Hoop stress heeft me dat toen bezorgd :{
pi_200939075
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:32 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ja red je dat? Ik heb tijdens mijn studie als docent gewerkt en vond dat echt enorm leuk. Daarna toch gaan kijken wat het bedrijfsleven te bieden had en daar dus blijven hangen. Maar vriendinnen in het onderwijs hebben continu nakijkstress, heb jij dat dan niet?

Bedacht me net dat docent op een hogeschool of ROC misschien ook nog wel een goede is om eens naar te kijken :)
Ik wilde net gaan zeggen, je hebt lesbevoegdheid toch? Lesgeven op het mbo of hbo is volgens mij een stuk minder stressvol dan in het middelbaar onderwijs.

Ik heb ervaring in het werken bij een ondersteunende dienst bij een universiteit. Dat voldoet in veel gevallen behoorlijk aan jouw ideaalplaatje, maar een vetpot verdien je er niet. De sfeer maakt wel heel veel goed. Genoeg ambitieuze mensen, maar niet zo krampachtig als bij corporate werkgevers.

Mijn huidige werkgever is ook wel echt die speld in een hooiberg. Semi-overheid, veel begrip voor gezinnen en andere prioriteiten, hbo/wo-niveau en genoeg uitdaging. Maar niks verplicht. Het salaris ligt wat hoger dan bij universiteiten, meer richting IT ingeschaald. Er zijn regelmatig vacatures ;).

Edit: ik ben begonnen met 24 uur p/w bij deze werkgever, inmiddels werk ik 28 uur (door uitbreiding taken lukte het me niet meer om alles in 24 uur te proppen). Ik denk dat ik meer zou kunnen werken als ik dat zou willen, maar op dit moment vind ik 28 een goede balans werk/privé. Misschien als de kinderen ouder zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200940925
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 17:16 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik wilde net gaan zeggen, je hebt lesbevoegdheid toch?
Neuh, ik stond onbevoegd voor de klas :D Denk ook niet meer dat ik in dat vak wil lesgeven. Maar in het MBO of HBO lesgeven over m'n huidige vakgebied zou wel kunnen. Ik ga ook eens kijken bij de vacatures bij jouw werkgever, wie weet zit er wat tussen of anders in ieder geval ter inspiratie :)

Ben heel blij met alle antwoorden in dit topic tot nu toe, zet me echt aan het denken!
pi_200949057
Stafafdelingen binnen de overheid of ZBO's. 36 uur is vaak fulltime, ik werk 4x9. Salarissen zijn marktconform en er is een cao. Dus geen gezeur over wel of geen salarisstap omhoog dat jaar. Ook is er veel mogelijk qua opleidingsbudgetten en persoonlijke ontwikkeling.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_200957165
Mijn man werkt bij de sociale woningbouw, dat kan ik echt iedereen aanraden. Ik ben regelmatig jaloers op zijn baan. Iedereen werkt standaard max 32 uur, is er een kind ziek werkt hij zonder problemen thuis op halve kracht zonder dat hij scheef wordt aangekeken of het hem uren kost. Thuiswerken is sowieso een ruim begrip. Als hij zijn werk maar af heeft is het prima, en zonder onderbrekingen van collega’s kost dat hem de helft van de tijd… hij moet alleen bereikbaar zijn tot 5 uur, maar daarna gaat de telefoon in de koffer en uit.

En het betaalt goed, met regelmatig kadobonnen als er weer eens een project afgerond is. Je moet er alleen tegen kunnen dat het semi-overheid is. Mijn man heeft er heel erg aan moeten wennen hoe er met geld gesmeten wordt soms voor debiele projecten, en er zijn weinig ambitieuze mensen die ook daadwerkelijk competent zijn. Kortom, perfect voor mensen zonder ambities die hun gezin belangrijker vinden. Dat, in combinatie met de lokatie, zorgt er ook voor dat m’n man er blijft. Zonder gezin was hij er allang weggeweest.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_200958325
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:00 schreef _Lily_ het volgende:
Een schaamteloze tvp hier, want ik ervaar exact hetzelfde als jij.

Toen ik begon met mijn werk was ik behoorlijk gedreven en ambitieus. En zeg maar gerust workaholic de eerste 2 jaar.
Ik ben absoluut niet meer dezelfde persoon als toen. Diverse life events in mijn persoonlijke leven hebben mijn focus doen veranderen, naast het feit dat ik ook binnenkort moeder word.

Maar aan mij heb je niets, want mijn baan wil je denk ik niet (en moet je denk ik ook niet willen).
Ik ben arts in een ziekenhuis en hoewel het een geweldige baan is, met een goed salaris, uitdaging en op de werkvloer ook veel begrip naar elkaar vind ik het totaal niet ideaal wat betreft moederschap en andere belangrijke dingen in het leven.

Ik vind m’n werk nog steeds hartstikke leuk, maar zou het liefst afschalen naar zo’n 20-24 uur per week. Haha. Zodat ik kan moederen over m’n kleintje, mijn eigen moeder meer kan zien, m’n partner kan assisteren met zijn taken en leuke dingen met hem doen (omg ik word echt met het jaar minder geëmancipeerd). En alles doen wat ik nog wil in het leven: pianospelen opnieuw oppakken, leren schilderen etc etc

Maar dat is met mijn job echt onmogelijk. Ik werk straks na de bevalling 38 uur per week (nu 45) en heb thuis man, kind, sport en grote familie
Mijn week is altijd ramvol en voor een groot deel met werk
Ja, dat kan dus wel ;) Ik ben ook arts en was de ziekenhuiscultuur helemaal zat. Nu werk ik 4 dagen van 9 tot 5, met af en toe bereikbaarheidsdienst. Weliswaar iets minder dan een specialistensalaris, maar nog steeds zeer ruim bovenmodaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door June. op 17-08-2021 21:43:59 ]
Shine bright like a diamond.
pi_200959091
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:37 schreef June. het volgende:

[..]
Ja, dat kan dus wel ;) Ik ben ook arts en was de ziekenhuiscultuur helemaal zat. Nu werk ik 4 dagen van 9 tot 5, met af en toe bereikbaarheidsdienst. Weliswaar iets minder dan een specialistensalaris, maar nog steeds zeer ruim bovenmodaal.
Dat is meer dan 20-24 uur per week ;) wat ik ideaal zou vinden. Dat gaat niet lukken bij mij op het werk.
Ben jij het ziekenhuis uit gegaan?
pi_200961290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dat is meer dan 20-24 uur per week ;) wat ik ideaal zou vinden. Dat gaat niet lukken bij mij op het werk.
Ben jij het ziekenhuis uit gegaan?
Haha ja, maar het zou zelfs 1 dag in de week kunnen als ik het zou willen ;) Ben inderdaad het ziekenhuis uit gegaan. De cultuur en de werkdruk begonnen me zo zeer tegen te staan dat ik dacht, ik wil dit gewoon niet doen voor de komende 30 jaar.. Als je een keer om 17u naar huis ging kreeg je de opmerking of je een vrije middag had genomen.

Vaak rond 19u thuis - soms nog later - en al vroeg op pad. Ik kon nooit de dreumes ophalen of wegbrengen naar de opvang. Vriend deed alles rondom het eetmoment in de ochtend en avond. Als ik geluk had zag ik mijn kind nog vlak voordat hij ging slapen. Mijn vriend voelde zich soms een alleenstaande vader. Dat wilde ik (en vriend) niet meer.
Shine bright like a diamond.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 08:31:57 #41
149959 SQ
snelle trees
pi_200961373
Echt waar joh, zou je maar 1 dag in de week willen werken? Edit - ik zie nu dat ik te snel las, het zou kunnen als je zou willen.
Ik ben echt niet mega ambitieus ofzo, maar ik moet er niet aan denken om zes dagen in de week thuis te zitten :@ ik vind die dagen altijd zo vreselijk slopend. Ik hou vreselijk veel van mijn kinderen hoor, maar fulltime moederen is echt zó niet aan mij besteed :D

Overigens werk ik wel in een cultuur waarin 32 uur werken al als flink parttimen wordt gezien, met minder dan 32 uur mag je ergens anders gaan solliciteren denk ik. Vind ik verder niet erg, maar het is wel fascinerend soms hoe verschillend er mee om wordt gegaan.

(Stevig) parttimen is overigens iets typisch Hollands, in andere culturen zie je het nauwelijks. Ik ben wel blij dat ik nu in een team zit waarbij een van de mannen op een prominente positie óók een parttime dag heeft. En mijn man als leidinggevende doet het ook gewoon. Als mannen het ook gaan doen wordt het op de een of andere manier veel geaccepteerder...
disclaimer
  FOK!fossiel woensdag 18 augustus 2021 @ 08:48:35 #42
1455 Keroppi
kool kikker
pi_200961457
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 08:31 schreef SQ het volgende:

(Stevig) parttimen is overigens iets typisch Hollands, in andere culturen zie je het nauwelijks. Ik ben wel blij dat ik nu in een team zit waarbij een van de mannen op een prominente positie óók een parttime dag heeft. En mijn man als leidinggevende doet het ook gewoon. Als mannen het ook gaan doen wordt het op de een of andere manier veel geaccepteerder...
Ik vind het ook een goede ontwikkeling dat als ik in mijn eigen vriendenkring kijk, bijna elke man een dag minder is gaan werken om voor de kind(eren) te zorgen. Dan wordt het hopelijk steeds gangbaarder dat de zorgtaken gelijk verdeeld worden.
Chick on a mission
pi_200961587
Man werkte ook 4 dagen toen hij nog voor een baas werkte (icm ouderschapsverlof maar met intentie dat te blijven doen al was dat de vraag of dat kon mocht) en ik deed dat toen ook.
Man is op een gegeven moment voor zichzelf begonnen en werkt nu fulltime met daarnaast nog administratie. Ik kon toen op dat moment nog een stapje terug qua uren dus werk er nu 25.

Minder hoeft (en wil) ik ook niet. En met dit aantal uur ben ik flexibel en kan ik ook op sommige momenten mee werken als nodig (en doe dat ook regelmatig).

Ik werk juist wisselende diensten en vind dat juist prima te combineren met kinderen.. is er op een donderdag een keer een rij-ouder nodig op school geef ik dit door in de planning en ben ik die dag vrij en werk ik een andere dag.
Het enige nadeel is dan mijn ochtenddienst (en ook de vertrektijd van man) zo vroeg is dat de vso nog niet open is en dat we afhankelijk zijn van oma. (Voor de middag wel flex bso)

Maar goed. Ik werk in de recreatie sector op een vakantiepark (nee niet massa=kassa gelukkig). Dus salaris zal niet in de categorie goed vallen voor je..
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:15:27 #44
149959 SQ
snelle trees
pi_200961692
Ik zit ook ernstig te overwegen om me om te laten scholen tot juf, trouwens.
Maar ik zie ook veel mensen daar juist mee stoppen wegens te veel gedoe enzo. Ik kan me helaas niet echt een reëel beeld vormen van wat dat gedoe dan is en hoeveel last ik er van zou ondervinden. Want ik ken alleen corporate kantoorjobs met een laptop en flexplekken enzo.
disclaimer
pi_200961800
Ha, ik zie de werkplek ook als mijn rustpunt momenteel :P Hoe druk het ook is, mijn werk zorgt ervoor dat ik me weer oplaad voor de hectiek thuis. Ik zou dat echt niet willen en kunnen missen.

Ik werk momenteel maar 20 uur. Ik neem 6 uur ouderschapsverlof op en elke week 4 uur ADV. Ik heb mijn tijden zo kunnen afspreken dat ik vroeg begin zodat ik de oudste van school kan halen. En ik werk een dag in het weekend. Heb ik eigenlijk altijd gedaan en ik vind het met kinderen ideaal. Nadeel is wel dat ik altijd (3 dagen in de week dus) om 5.45 moet beginnen. Nu met een flink ondernemende dreumes vind ik het lange en pittige dagen.
pi_200961834
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:15 schreef SQ het volgende:
Ik zit ook ernstig te overwegen om me om te laten scholen tot juf, trouwens.
Maar ik zie ook veel mensen daar juist mee stoppen wegens te veel gedoe enzo. Ik kan me helaas niet echt een reëel beeld vormen van wat dat gedoe dan is en hoeveel last ik er van zou ondervinden. Want ik ken alleen corporate kantoorjobs met een laptop en flexplekken enzo.
Juf/lerares/docent zijn kent vele smaken, als je kleuterjuf bent, of echt specialistisch lesgeeft op het WO aan een kleine groep studenten die gemotiveerd zijn, en precies weten wat ze willen, zal die ervaring compleet anders zijn. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:30:16 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_200961891
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:24 schreef fruityloop het volgende:

[..]
Juf/lerares/docent zijn kent vele smaken, als je kleuterjuf bent, of echt specialistisch lesgeeft op het WO aan een kleine groep studenten die gemotiveerd zijn, en precies weten wat ze willen, zal die ervaring compleet anders zijn. ;)
Ja, docent basisonderwijs dus.
Ik heb geen specialisatie waarbij ik in het hoger onderwijs aan de bak zou kunnen. Dan zou ik te veel bij moeten studeren en dat kost me te veel tijd en geld.
disclaimer
pi_200962077
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:30 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, docent basisonderwijs dus.
Ik heb geen specialisatie waarbij ik in het hoger onderwijs aan de bak zou kunnen. Dan zou ik te veel bij moeten studeren en dat kost me te veel tijd en geld.
Dat is een zware functie binnen het onderwijs. Vriendin van me, afkomstig uit een kleiner dorp in Friesland, ging na de pabo werken op een basisschool in een bekende "prachtwijk" hier in de stad. Vol goede bedoelingen, en een paar succesvolle stages achter de kiezen, en een gezonde portie motivatie. Op een gegeven moment moest ze een vader vertellen dat zijn oogappeltje, het zoontje, door een reeks aan achterstanden een jaartje moest blijven zitten, oa omdat de ouders ondanks herhaaldelijk aangeven vanuit school, het vertikten om thuis Nederlands te oefenen, en hij mede daardoor, een dat jaar niet meer in te halen taal-achterstand had. Dat gesprek vond plaats met de telefoon in de hand, en een collega buiten ook met telefoon standby, om evt de politie in te seinen als het weer uit de klauwen zou lopen. Vrij snel daarna kreeg ze niet echt een burn-out, maar knakte ze bij de enkels finaal af, en heeft het haar 2 jaar gekost om ergens anders, weer voor de klas te kunnen staan. Die is nu helemaal happy op een klein dorpschooltje, waar ze de ouders van de kinderen treft op de kaatsvereniging.

Andere kennis is ook lerares, en vindt het langs alle menselijke en maatschappelijke voetangels loodsen van dat soort kinderen een soort missie, die ze al 15+ jaar vol gas volhoudt. Die vindt het geen moeite om er 50% meer dan haar contracturen in te steken in een week, en voelt zich gesteund door een man, die een werkgever heeft, die hem ook 3 dagen parttime laat werken. Die hebben een symbiose wat voor hén werkt, maar niet zelden worden mannen op het werk geremd door een soort intrinsieke toxische masculiniteit, waardoor écht parttime werken, niet zo vanzelfsprekend is.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_200962295
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 08:31 schreef SQ het volgende:
Ik hou vreselijk veel van mijn kinderen hoor, maar fulltime moederen is echt zó niet aan mij besteed :D
Aan mij ook niet, ril.
Maar als de kinderen op school zitten *) *) *)
Ik werk door omstandigheden 3 dagen, dat gaat in mijn werk verrassend goed, had ik nooit verwacht. Vraagt wel dat ik niet rotsvast zit aan mijn vrije dagen.
Maar ik zou ook zonder problemen stoppen, nu de kinderen doordeweeks niet meer thuis zijn :D
Al heb ik heus een hele toffe baan.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 18 augustus 2021 @ 10:00:09 #50
149959 SQ
snelle trees
pi_200962334
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Aan mij ook niet, ril.
Maar als de kinderen op school zitten *) *) *)
Ik werk door omstandigheden 3 dagen, dat gaat in mijn werk verrassend goed, had ik nooit verwacht. Vraagt wel dat ik niet rotsvast zit aan mijn vrije dagen.
Maar ik zou ook zonder problemen stoppen, nu de kinderen doordeweeks niet meer thuis zijn :D
Al heb ik heus een hele toffe baan.
Hahahaja, als ze op school zitten vind ik het ook prima :')
disclaimer
pi_200962409
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:57 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ik zou omscholen echt wel een optie vinden. Ik heb echt het idee dat ik oogkleppen op heb en te veel in m'n eigen bubbel van grote internationale corporates zit, en daardoor misschien helemaal niet zie wat voor leuks er allemaal nog meer te doen is, dus ik ben op zoek naar inspiratie en verhalen van anderen, ongeacht branche of beroep :)
Het kan, maar vooral als je technisch- inhoudelijk wat meebrengt. In mijn team werken meerdere mensen 4 dagen, verdienen prima (2,5xmodaal) en er is in principe weinig politiek oid. Ze werken wel eens een uurtje meer, maar we zijn ook flexibel met vrije dagen en werk/privé combineren.

Belangrijkste is de werkgever. De cultuur daarvan is belangrijk. Meestal is goed betalen & relaxed een combinatie die niet vaak voorkomt. Zeker niet parttime.

Als je een bureaufinctie hebt die puur op papier is (marketing ofzo) dan hoort kantoorpolitiek en alle bullshit eromheen bij de functie. Dus ik weet niet wat je achtergrond is.
Whatever...
pi_200962602
Mijn manager stuurde me gisteren, op haar vrije dag, terwijl ze de hele dag al had zitten mailen, om 21:00 een mailtje of ik die avond nog iets wilde aanleveren zodat ze dat vandaag, op mijn vrije dag, kon doornemen. Dat wil ik dus niet meer :')
  woensdag 18 augustus 2021 @ 10:21:46 #53
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200962636
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:19 schreef Amsel het volgende:
Mijn manager stuurde me gisteren, op haar vrije dag, terwijl ze de hele dag al had zitten mailen, om 21:00 een mailtje of ik die avond nog iets wilde aanleveren zodat ze dat vandaag, op mijn vrije dag, kon doornemen. Dat wil ik dus niet meer :')
Oh daar kan ik ook slecht tegen. Zijn dit soort dingen gebruikelijk op jouw werk?
pi_200962658
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:05 schreef Spanky78 het volgende:

Als je een bureaufinctie hebt die puur op papier is (marketing ofzo) dan hoort kantoorpolitiek en alle bullshit eromheen bij de functie. Dus ik weet niet wat je achtergrond is.
Ja marketing dus, met een inkomen waarbij wordt verwacht dat je presteert onder druk en continu bereikbaar bent _O- En ik kom nu dus tot de conclusie dat ik dat niet meer wil.

En ik weet ook wel dat ik er dan qua inkomen op ga inleveren, ik moet ook gewoon realistisch zijn. Als daar werk- en privégeluk tegenover staan, is het me dat inmiddels wel waard.
pi_200962678
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:21 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Oh daar kan ik ook slecht tegen. Zijn dit soort dingen gebruikelijk op jouw werk?
Ik zit er pas twee maanden. Wist wel dat het soms pittig kon zijn, maar dit komt ook echt niet overeen met het beeld dat tijdens de hele sollicitatieprocedure was geschetst. Maar misschien was dit wel het zetje dat ik nodig had om mń hele loopbaan eens goed onder de loep te nemen en de boel om te gooien. Ik wil het echt anders gaan doen :)
pi_200962906
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:50 schreef christmastsunami het volgende:
Ik weet niet hoevaak je kinderen huilen, maar de bedoeling is nul, dan maar iets anders doen.
Nul? Forget it.
Whatever...
pi_200962977
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:23 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ja marketing dus, met een inkomen waarbij wordt verwacht dat je presteert onder druk en continu bereikbaar bent _O- En ik kom nu dus tot de conclusie dat ik dat niet meer wil.

En ik weet ook wel dat ik er dan qua inkomen op ga inleveren, ik moet ook gewoon realistisch zijn. Als daar werk- en privégeluk tegenover staan, is het me dat inmiddels wel waard.
Oei. daar wordt het lastig iig zoals ik het ervaar. Want daar komen veel dingen samen. Aan de commerciële kant is het echt lastig om werk zonder eisen van flexibiliteit, reizen, soms deadlines halen te vinden. Als dat zo is ben je al snel foldertjes aan het maken.

Communicatie doen ergens bij de semi overheid ofzo. Of iets PMO/ achttien. Maar aangezien marketing ook wel goed betaalt (zeker voor wat er inhoudelijk gevraagd wordt) wordt dat we lastig. Heel veel van het goede geld zit hem ook in dat beschikbaar zijn, uiteindelijk zorgen dat een project wordt opgeleverd.
Whatever...
pi_200963025
Als vader trouwens werk ik fulltime. Met een vrouw in het onderwijs betekent het simpelweg dat ik te veel verdien om minder te werken en dat bij haar ‘normaal ‘ is.

Zit zelf inmiddels in het hoger management en ondanks de druk, tijd en moeite die het daar kost, heb ik ook veel vrijheid om met mijn tijd te schuiven. Wij lossen eea dus op doordat mijn vrouw minder werkt en ik inmiddels dus wel goed mijn agenda kan managen om er bij te zijn wanneer ik dat graag wil. Kan ook prima thuis werken (niet altijd, want ik moet mijn team ook wel echt zien af en toe). Ik compenseer reizen en overuren wel weer met een moment dat het mij goed uitkomt.
Whatever...
  woensdag 18 augustus 2021 @ 10:59:47 #59
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200963058
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:15 schreef SQ het volgende:
Ik zit ook ernstig te overwegen om me om te laten scholen tot juf, trouwens.
Maar ik zie ook veel mensen daar juist mee stoppen wegens te veel gedoe enzo. Ik kan me helaas niet echt een reëel beeld vormen van wat dat gedoe dan is en hoeveel last ik er van zou ondervinden. Want ik ken alleen corporate kantoorjobs met een laptop en flexplekken enzo.
Ik moet hier altijd een beetje om grinniken. Het lijkt net zo’n natuurlijke flow te zijn als met mensen due bij een coach terecht komen met een burn-out ofzo. Daarvan ziet een grote groep ineens het licht en gaat ook coachen.
En zo dus ook veel moeders die het onderwijs instromen.

(Petje af trouwens, het lijk mij echt vreselijk, lesgeven. :o)

Geen tips verder, mijn vorige baan was tof met leuk salaris maar zeer onregelmatig met soms dikke stress en reizen er bij.
En mijn huidige werk in de uitvaart is natuurlijk helemaal geen peil op te trekken. Soms doodstil, soms stervensdruk ;)
(Maar voor mij wel het mooiste vak ter wereld. Alles zit er in. Luisteren, coachen, regelen, ontwerpen, schrijven, spreken, hospitality, aankleding etc etc)
***
  woensdag 18 augustus 2021 @ 11:27:36 #60
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200963473
Ik werk voor een farmaceut in een staf functie en daar is echt wel oog voor de balans werk/privé en farmacie betaalt goed ;) .

Er is bijvoorbeeld een policy dat je t/m 16 jaar bijzonder verlof krijgt voor medische zaken voor je kind. Dus een bezoek aan de oogarts maar ook de operatie van zoonlief, alles valt onder deze policy en dat is echt een luxe wat mij betreft. Neem daar nog de 36 vakantiedagen bij en dan zit je al ruim in je jasje om onvoorziene kinder zaken op te vangen in ieder geval.

Mijn manager is iemand die zelf ook de balans prive/werk goed bewaakt en dat mij ook op het hart drukt en dat geef ik ook weer door aan het team. Ondanks maandelijkse deadline wordt er nauwelijks over gewerkt. Je kan thuiswerken en flexibiliteit in werktijden is er ruim voldoende.
Dus ook corporate ligt het wel aan soort bedrijf, manager en functie is mijn ervaring.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200965824
36 vakantiedagen?! :o :o :o _O_
  woensdag 18 augustus 2021 @ 13:51:09 #62
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200965884
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 13:47 schreef Amsel het volgende:
36 vakantiedagen?! :o :o :o _O_
Elke vijf jaar dat je in dienst bent krijg je er nog eentje bij, met een max van 5. Dus in totaal kan je op 41 uitkomen. Ik zit zelf op de 37 nu. Je mag overigens ook nog oneindig bij kopen 8)7
Ik zei toch, farmacie is een prima sector qua voorwaarden :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200966047
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:25 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ik zit er pas twee maanden. Wist wel dat het soms pittig kon zijn, maar dit komt ook echt niet overeen met het beeld dat tijdens de hele sollicitatieprocedure was geschetst. Maar misschien was dit wel het zetje dat ik nodig had om mń hele loopbaan eens goed onder de loep te nemen en de boel om te gooien. Ik wil het echt anders gaan doen :)
Met marketing als achtergrond, is voor jezelf beginnen geen optie voor je? Het zal niet gelijk een marktconform salaris opleveren, maar het geeft je flexibiliteit en een hoop meer voldoening, lijkt me.

Sinds kort heb ik een nieuwe manager. Halverwege de 50, vrouw, zonder kinderen. Zij haalt er voldoening uit om zich 200% te geven en door te werken in het weekend en avonduren, maar ik heb wel vrij snel duidelijk gemaakt dat mijn prioriteiten toch een beetje anders liggen. Ik ben echt flexibel, zeker als de kinderen op school zijn schuif ik regelmatig met mijn uren. Tijdens projecten zijn er ook wel weken dat ik meer uren maak, maar ik ga er geen gewoonte van maken. Ik zou heel erg ongelukkig worden als dat een probleem zou zijn. Mijn vorige manager (een rasechte Brabander en daardoor een prima voorbeeld wat betreft de balans tussen werk en privé) zei al: er vallen geen doden als wij in de avond niet bereikbaar zijn. Dus, lekker afsluiten en morgen weer een dag. ^O^
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200966330
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:00 schreef _Lily_ het volgende:
Een schaamteloze tvp hier, want ik ervaar exact hetzelfde als jij.

Toen ik begon met mijn werk was ik behoorlijk gedreven en ambitieus. En zeg maar gerust workaholic de eerste 2 jaar.
Ik ben absoluut niet meer dezelfde persoon als toen. Diverse life events in mijn persoonlijke leven hebben mijn focus doen veranderen, naast het feit dat ik ook binnenkort moeder word.

Maar aan mij heb je niets, want mijn baan wil je denk ik niet (en moet je denk ik ook niet willen).
Ik ben arts in een ziekenhuis en hoewel het een geweldige baan is, met een goed salaris, uitdaging en op de werkvloer ook veel begrip naar elkaar vind ik het totaal niet ideaal wat betreft moederschap en andere belangrijke dingen in het leven.

Ik vind m’n werk nog steeds hartstikke leuk, maar zou het liefst afschalen naar zo’n 20-24 uur per week. Haha. Zodat ik kan moederen over m’n kleintje, mijn eigen moeder meer kan zien, m’n partner kan assisteren met zijn taken en leuke dingen met hem doen (omg ik word echt met het jaar minder geëmancipeerd). En alles doen wat ik nog wil in het leven: pianospelen opnieuw oppakken, leren schilderen etc etc

Maar dat is met mijn job echt onmogelijk. Ik werk straks na de bevalling 38 uur per week (nu 45) en heb thuis man, kind, sport en grote familie
Mijn week is altijd ramvol en voor een groot deel met werk
ik snap dat niet, alle artsen die ik ken zijn amper beschikbaar. bij zowel mijn oogarts als tandarts kan ik enkel afspraken maken tussen 9 en 3, op weekdagen en ook niet op woensdag.

Er is toch zoveel vraag naar artsen dat die zelf beslissen wanneer ze werken,
pi_200967700
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 08:31 schreef SQ het volgende:
Echt waar joh, zou je maar 1 dag in de week willen werken? Edit - ik zie nu dat ik te snel las, het zou kunnen als je zou willen.
Ik ben echt niet mega ambitieus ofzo, maar ik moet er niet aan denken om zes dagen in de week thuis te zitten :@ ik vind die dagen altijd zo vreselijk slopend. Ik hou vreselijk veel van mijn kinderen hoor, maar fulltime moederen is echt zó niet aan mij besteed :D
Ik heb dit wel…. Dat ik best 1 dag per week wil werken. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn. Maar ik vraag me wel af in hoeverre dat wordt getriggerd doordat ik nu een vol leven heb met tot voor kort fulltime werken.

Als ik maar 1 dag in de week werkte had ik m’n sport niet opgegeven. Ik deed het op hoog niveau (overigens niet de absolute top ofzo hoor) en dan zit je al gauw aan 5-6u per week trainen. Ik ben ivm mijn werk afgezakt naar club niveau en alleen doen “voor de lol”
Maar ik had best eruit willen halen wat erin zat.

Maar goed, ik heb het dan ook niet over fulltime moederen. Ik zou 1 dag willen werken zodat ik de ANDERE dingen kan doen haha. Bovengenoemde sport, piano, muziek, zangles, kookles. Al m’n hobbies

Maar dat kost natuurlijk ook geld en de realiteit is natuurlijk dat ik meer dan 1 dag per week moet werken voor het brood op de plank. Hier niet de situatie dat man het grote geld binnenhaalt.

Maar ik snap t dus heel goed als iemand juist wil minderen met werk ipv behouden
  woensdag 18 augustus 2021 @ 20:41:56 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200971632
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 08:31 schreef SQ het volgende:
Echt waar joh, zou je maar 1 dag in de week willen werken? Edit - ik zie nu dat ik te snel las, het zou kunnen als je zou willen.
Ik ben echt niet mega ambitieus ofzo, maar ik moet er niet aan denken om zes dagen in de week thuis te zitten :@ ik vind die dagen altijd zo vreselijk slopend. Ik hou vreselijk veel van mijn kinderen hoor, maar fulltime moederen is echt zó niet aan mij besteed :D

Overigens werk ik wel in een cultuur waarin 32 uur werken al als flink parttimen wordt gezien, met minder dan 32 uur mag je ergens anders gaan solliciteren denk ik. Vind ik verder niet erg, maar het is wel fascinerend soms hoe verschillend er mee om wordt gegaan.

(Stevig) parttimen is overigens iets typisch Hollands, in andere culturen zie je het nauwelijks. Ik ben wel blij dat ik nu in een team zit waarbij een van de mannen op een prominente positie óók een parttime dag heeft. En mijn man als leidinggevende doet het ook gewoon. Als mannen het ook gaan doen wordt het op de een of andere manier veel geaccepteerder...
Om deze reden moedig ik mensen aan om gebruik te maken van ouderschapsverlof. Mijn plaatsvervanger heeft ook om de week een dag vrij, levert nooit problemen op en het is een prima voorbeeld. Niemand kijkt er meer raar van op.

Edit: waarom heb ik dit voor mezelf nog nooit overwogen? :+
Resistance is futile.
pi_200971995
Werken voor de overheid :Y . Als ik niet verhuisd was denk ik niet dat ik mijn vorige werkgever ooit had verlaten :') .
pi_200975253
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:24 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
ik snap dat niet, alle artsen die ik ken zijn amper beschikbaar. bij zowel mijn oogarts als tandarts kan ik enkel afspraken maken tussen 9 en 3, op weekdagen en ook niet op woensdag.

Er is toch zoveel vraag naar artsen dat die zelf beslissen wanneer ze werken,
Ik snap je post niet?
Hoeveel beschikbaar ik ben voor 1 patient weet ik zelf niet eens, ik heb honderden patiënten. Dat heeft volgens mij niet zoveel invloed op mijn aantal uren per week.

Maar bij mij kan je inderdaad ook alleen op weekdagen een afspraak krijgen want in het weekend ben ik thuis
pi_200975409
ICT hier; voorheen in het hoger onderwijs, dat was best :9~ qua voorwaarden (41 vakantiedagen indien fulltime en deels betaald ouderschapsverlof). Sinds kort overgestapt naar andere branche, maar nog steeds 36 vakantiedagen bij fulltime.
Ik werk 4 dagen (man ook), wat ook gewoon prima geaccepteerd is. Tijdens m'n werk ben ik ook écht aan het werk, maar als ik vrij ben ben ik ook écht vrij.

Ik heb ooit wel de ambitie gehad om te promoveren (WO geschoold), maar heb heel bewust de afweging gemaakt met een gezin en kinderen. Er zijn mensen die beiden kunnen bolwerken, maar ik was te bang dat het één onder het ander zou lijden, of dat het beiden 'net niet' zou worden.

Inmiddels zou ik niet anders meer willen :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200975731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Nul? Forget it.
Ik snap je, maar als het heelveel is, moet je toch echt in actie komen, zoals bij elke dag van het jaar huilen.
pi_200976361
Heel herkenbare vraag.

Ik heb mijn baan en salaris opgegeven en ben gaan werken als management assistent in het mbo. Daar heb ik mezelf vrij snel bewezen/kwaliteiten ontdekt en ben ik gevraagd me met de roosters bezig te houden. Daardoor zit ik nu weer op mijne oude salaris en kan nog flink doorgroeien, maar wel in een veel relaxtere baan die ook gemakkelijk vanuit huis te doen is.
En het is onderwijs, dus veel vakantie, veel moeders (mijn manager heeft kinderen in dezelfde leeftijd) en dus begrip voor de perikelen die het ouderschap met zich meebrengt.
pi_200976926
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 07:48 schreef Rianne84 het volgende:
Heel herkenbare vraag.

Ik heb mijn baan en salaris opgegeven en ben gaan werken als management assistent in het mbo. Daar heb ik mezelf vrij snel bewezen/kwaliteiten ontdekt en ben ik gevraagd me met de roosters bezig te houden. Daardoor zit ik nu weer op mijne oude salaris en kan nog flink doorgroeien, maar wel in een veel relaxtere baan die ook gemakkelijk vanuit huis te doen is.
En het is onderwijs, dus veel vakantie, veel moeders (mijn manager heeft kinderen in dezelfde leeftijd) en dus begrip voor de perikelen die het ouderschap met zich meebrengt.
De school waar ik werk heeft het voor elkaar gekregen om me voor het nieuwe schooljaar in te roosteren op een dag waarop ik geen opvang heb voor mijn jongste en dat is toch echt volledig mijn eigen probleem. :{ . (En ja, ik had dus heel duidelijk doorgegeven op welke dagen ik kan werken en waarom.)

Verder lees ik het bericht van Jentin met verbazing en jaloezie. :D. Ik werk 0,6 in het voortgezet onderwijs (drie dagen dus) maar ik werk op mijn vrije dagen nog altijd minstens twee uur per dag, en dan heb ik het nog niet eens over dingen als ouderavonden en driehoeksgesprekken die ook vaak in de avond zijn. Ik zou het onderwijs dus niet per se aanraden als een baan die goed te combineren is met het ouderschap. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_200976966
Monza
pi_200977059
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:02 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]
De school waar ik werk heeft het voor elkaar gekregen om me voor het nieuwe schooljaar in te roosteren op een dag waarop ik geen opvang heb voor mijn jongste en dat is toch echt volledig mijn eigen probleem. :{ . (En ja, ik had dus heel duidelijk doorgegeven op welke dagen ik kan werken en waarom.)

Verder lees ik het bericht van Jentin met verbazing en jaloezie. :D. Ik werk 0,6 in het voortgezet onderwijs (drie dagen dus) maar ik werk op mijn vrije dagen nog altijd minstens twee uur per dag, en dan heb ik het nog niet eens over dingen als ouderavonden en driehoeksgesprekken die ook vaak in de avond zijn. Ik zou het onderwijs dus niet per se aanraden als een baan die goed te combineren is met het ouderschap. :+.
Wat een verschil dan. Mijn school (en mijn vorige eigenlijk ook wel) denkt juist erg mee qua rooster. Zo heb ik altijd woensdag vrij omdat er die dag geen bso beschikbaar is en heb ik elke dag tenminste het eerste uur lesvrij, zodat ik rustig de kinderen naar school kan brengen.
Twee uur per dag op je vrije dagen, dat vind ik echt heel veel :o Het is niet dat ik een lege to do list heb ofzo hoor, in de weekends en op m’n vrije dag, maar ik doe het gewoon niet tenzij strikt noodzakelijk. Er blijkt vrij veel te zijn wat gewoon een dag/tot de volgende dag kan wachten :+
pi_200977395
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:02 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]
De school waar ik werk heeft het voor elkaar gekregen om me voor het nieuwe schooljaar in te roosteren op een dag waarop ik geen opvang heb voor mijn jongste en dat is toch echt volledig mijn eigen probleem. :{ . (En ja, ik had dus heel duidelijk doorgegeven op welke dagen ik kan werken en waarom.)

Verder lees ik het bericht van Jentin met verbazing en jaloezie. :D. Ik werk 0,6 in het voortgezet onderwijs (drie dagen dus) maar ik werk op mijn vrije dagen nog altijd minstens twee uur per dag, en dan heb ik het nog niet eens over dingen als ouderavonden en driehoeksgesprekken die ook vaak in de avond zijn. Ik zou het onderwijs dus niet per se aanraden als een baan die goed te combineren is met het ouderschap. :+.
Wat stom van je school. Daar maakt de leidinggevende echt het verschil.

En ik ben blij dat ik in het onderwijs achter de schermen werk, vakantie is voor mij echt vakantie en hoef niet op mijn vrije dagen of in de avonden te werken :s)
pi_200978054
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:10 schreef Jentin het volgende:

[..]
Wat een verschil dan. Mijn school (en mijn vorige eigenlijk ook wel) denkt juist erg mee qua rooster. Zo heb ik altijd woensdag vrij omdat er die dag geen bso beschikbaar is en heb ik elke dag tenminste het eerste uur lesvrij, zodat ik rustig de kinderen naar school kan brengen.
Twee uur per dag op je vrije dagen, dat vind ik echt heel veel :o Het is niet dat ik een lege to do list heb ofzo hoor, in de weekends en op m’n vrije dag, maar ik doe het gewoon niet tenzij strikt noodzakelijk. Er blijkt vrij veel te zijn wat gewoon een dag/tot de volgende dag kan wachten :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:29 schreef Rianne84 het volgende:

[..]
Wat stom van je school. Daar maakt de leidinggevende echt het verschil.

En ik ben blij dat ik in het onderwijs achter de schermen werk, vakantie is voor mij echt vakantie en hoef niet op mijn vrije dagen of in de avonden te werken :s)
Mijn vorige leidinggevende was een interimmer en mijn nieuwe moet ik nog ontmoeten. :') .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 11:38:53 #77
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200979305
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 10:19 schreef Amsel het volgende:
Mijn manager stuurde me gisteren, op haar vrije dag, terwijl ze de hele dag al had zitten mailen, om 21:00 een mailtje of ik die avond nog iets wilde aanleveren zodat ze dat vandaag, op mijn vrije dag, kon doornemen. Dat wil ik dus niet meer :')
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom jij om 21 uur je werkmail nog leest ;).

Is het voor jou geen optie om voor jezelf te beginnen? Of vind je dat financieel te onzeker?
KuikenGuppy
  donderdag 19 augustus 2021 @ 11:43:10 #78
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200979367
quote:
5s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:47 schreef Amsel het volgende:
Ik ben op zoek naar een relaxte 9-tot-5 baan, voor 4 dagen in de week, die me weinig stress geeft en waar ik aan het eind van de werkdag echt m'n werk kan loslaten. Bij een werkgever die snapt dat je soms vrij moet nemen voor een ziek kind of een studiedag. En dan ook nog het liefst op WO-niveau en met een lekker salaris *)
Bovenstaande klinkt overigens exact als iets wat je bij de Rijksoverheid zou kunnen vinden. Ik heb in het verleden bij de IND gewerkt, en in bovenstaand profiel herken ik ongeveer alle (beleids)medewerker waar ik mee te maken heb gehad ;).
KuikenGuppy
pi_200979412
quote:
5s.gif Op zondag 15 augustus 2021 20:47 schreef Amsel het volgende:
Ik ben op zoek naar een relaxte 9-tot-5 baan, voor 4 dagen in de week, die me weinig stress geeft en waar ik aan het eind van de werkdag echt m'n werk kan loslaten. Bij een werkgever die snapt dat je soms vrij moet nemen voor een ziek kind of een studiedag. En dan ook nog het liefst op WO-niveau en met een lekker salaris *)

Dat lijkt vrij onmogelijk :') Maar ik merk dat het moederschap en de coronastress van de afgelopen anderhalf jaar iets in me veranderd hebben. Ik ben niet zo ambitieus meer, heb andere prioriteiten, en kan eerlijk gezegd ook niet meer zo goed tegen stress. Ik heb geen geduld meer voor kantoorpolitiek en corporate geneuzel, heb de energie niet om buiten m'n comfortzone te gaan en het beste uit mezelf te halen - ik wil gewoon een leuke baan waarnaast ik ook nog tijd en energie overhoud voor de rest van m'n leven. Ik ben net met een nieuwe baan begonnen maar ben bang dat ik me enorm vergist heb, en dat de dingen die ik vroeger leuk vond me gewoon niet meer passen :{

Ik ben dus heel erg benieuwd naar wat jullie allemaal voor werk doen en hoe jullie dat combineren met het gezinsleven (en de rest van je leven :P). Daarom post ik dit ook hier en niet in WGR, want ik verwacht hier andere antwoorden ;) Ben heel benieuwd naar jullie verhalen, en wie weet heeft een van jullie wel werk waarvan ik denk "jaaaa dat wil ik ook!" O+
Ga maar weer terug naar je ouders.
Old Tyme Hardcore!
pi_200980281
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 11:38 schreef Burdie het volgende:

Is het voor jou geen optie om voor jezelf te beginnen? Of vind je dat financieel te onzeker?
Tot nu toe vond ik het altijd te onzeker. Inmiddels overweeg ik het wel.

Dit topic helpt me echt bij m'n denkproces.
pi_200983886


[ Bericht 51% gewijzigd door Mrmime op 21-08-2021 11:14:22 ]
Alius aliud dicit
pi_201119064
Ik zie dit topic nu pas.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:15 schreef SQ het volgende:
Ik zit ook ernstig te overwegen om me om te laten scholen tot juf, trouwens.
Maar ik zie ook veel mensen daar juist mee stoppen wegens te veel gedoe enzo. Ik kan me helaas niet echt een reëel beeld vormen van wat dat gedoe dan is en hoeveel last ik er van zou ondervinden.
Ik vind het pittig. Ik ben in eerste instantie opgeleid voor een andere pedagogische baan, maar had daarvoor praktijkervaring nodig met groepen kinderen. Daarom het onderwijs in gegaan - en daar blijven hangen. Ook omdat mijn ambities met kind zijn veranderd.
Ik krijg mijn werk nooit binnen de jaarlijkse uren gedaan. Een keer een middag eerder weg is geen probleem (al heb ik ook op een school gewerkt met aanwezigheidsplicht tot tijd x omdat collega's er in het verleden de kantjes van af liepen), maar je taken blijven op jouw bordje liggen. In de piekweken ervaar ik veel werkdruk, 5 weken van de zomervakantie heb ik 'echt' vrij. Aan de andere kant zijn er altijd dezelfde collega's die vroeg weg zijn en elke dag stralend doorkomen, extra werkgroepen doen en op vrijdag willen borrelen met het team. Hoe die het doen, geen idee :')
Parttime werken gaat prima in het onderwijs, maar elk jaar is het weer afwachten of er aan je wensen qua werkdagen en groep wordt voldaan. En op mijn werkdagen kan ik niets met een ziek kind, dat komt altijd op vriend neer.
Niet echt een promo praatje, dit :D

Ik zou trouwens heel graag een eigen bedrijfje beginnen met mijn 'bijbaantje', maar wat me tegenhoudt is dat dat vrijwel allemaal buiten schooltijd zou moeten. Ik wil mijn kind niet alle dagen naar de BSO doen, dus zou ik in het diepe moeten springen en stoppen voor de klas. En dat vind ik qua zekerheid wel erg heftig.
pi_201119405
Toen mijn kinderen klein waren, werkte ik in het hbo. Achteraf weet ik niet hoe ik dat zo lang heb volgehouden. Of nou ja, wel. Dat kon alleen maar doordat mijn man zzp’er is en volledige controle over zijn uren en dagen had. Je kon er wel zeggen op welke dagen je wilde werken, maar op die dagen moest je van 8.30 - 19.40 beschikbaar zijn. En ja, het kon dus best gebeuren dat je eerste les om 8.30 begon en je laatste om 19.40 was afgelopen. Met tussenuren, maar toch. Volkomen inflexibel, lessen ruilen was eigenlijk niet toegestaan. Ik had echt geluk met mijn man, en met kinderen die nooit wat hebben. Salaris en vakantiedagen waren wel echt prima.

3 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen, als taaltrainer. Dat bevalt me een stuk beter. Ik heb veel meer zeggenschap over mijn tijd, zeker nu ik online lesgeef vanuit huis. Salaris is natuurlijk onzekerder, maar inmiddels ongeveer gelijk aan wat ik in het hbo verdiende.
pi_201120206
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 11:43 schreef Burdie het volgende:

[..]
Bovenstaande klinkt overigens exact als iets wat je bij de Rijksoverheid zou kunnen vinden. Ik heb in het verleden bij de IND gewerkt, en in bovenstaand profiel herken ik ongeveer alle (beleids)medewerker waar ik mee te maken heb gehad ;).
Ja je weet wat ze zeggen over (Rijks)ambtenaren: als die 's avonds thuis komen zijn ze nooit moe en de krant hebben ze ook al gelezen :')

Ik werk bij het Rijk en het is wel aanpoten soms. Maar je hebt er hele goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden ^O^
pi_201121650
Ik werkte tot mijn zwangerschapsverlof als docent Nederlands op een mbo. Hoewel ik het contact met studenten (meestal) leuk vond, had ik heel veel moeite met het werken in zo'n grote organisatie. Met mijn dagen werd wel rekening gehouden, maar ik werd best boos aangekeken als ik om 17.00 uur een vergadering af wilde ronden omdat ik anders niet op tijd bij het kdv was. Op zich had ik hier niet enorm veel moeite mee, hoort er een beetje bij misschien.

Waar ik wel nog op wil reageren is iets wat eerder in dit topic werd gezegd en dat is dat mbo en hbo makkelijker zijn om les aan te geven. Ik kan niks zeggen over hbo, maar ik vond mbo niet per se makkelijk. Natuurlijk zijn de studenten wat meer volwassen en hebben ze al een richting gekozen, maar de studenten waar je mee te maken hebt, komen uit hele diverse milieus en dat is niet altijd makkelijk. Botsende culturen, seksuele intimidatie (zowel naar docenten als tussen studenten onderling), schrijnende voorgeschiedenissen, drugsproblematiek. Nee, makkelijk was het niet en ook niet altijd even dankbaar. Toch heb ik het ook wel leuk gehad hoor. Ik ben dan ook niet primair weggegaan vanwege het lesgeven, maar vanwege een gebrek aan vrijheid.

Nu werk ik als zelfstandig ondernemer (dat deed ik al een dag per week voor mijn verlof). Ik vind de vrijheid heel fijn, vooral als er bijvoorbeeld een kind ziek is. Natuurlijk moet mijn werk dan nog steeds gedaan worden, maar de eerste opvang kan ik zelf doen over het algemeen. Ook plan ik mijn werkzaamheden zo dat ik de kinderen altijd zelf kan wegbrengen, hoef ik voor studiedagen geen BSO te regelen.. Het ondernemerschap is zeker niet zaligmakend, maar voor mij is het voor nu ideaal.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 augustus 2021 @ 14:09:19 #86
269689 crew  Viv
pi_201122580
Herkenbaar verhaal in de OP. :)

Ik had een baan die aan veel punten voldeed (WO-niveau, 4 dagen van 9-17, flexibel bij ziekte van kind etc), maar ik ben erop afgeknapt omdat het werk inhoudelijk een herhaling van zetten was geworden, ik miste uitdaging. En van taken die al af hadden moeten zijn kreeg ik stress, waardoor ik het ook steeds minder goed kon loslaten 's avonds en in het weekend. Die spiraal naar beneden heb ik uiteindelijk doorbroken door met ontslag te gaan. :X

Het salaris was ook niet super, anders had ik het misschien wel langer volgehouden. Dan was het meer zoals mijn bijbaan als caissière vroeger: verstand op nul. :Y) Maar dan zou ik wel altijd met tegenzin gaan werken. Voordeel van de kassa was wel dat er geen werk opstapelt voor de volgende dag/week/maand, klaar is klaar. O+

Nu dus zoekende. Ik heb een achtergrond als arts, ben wel benieuwd waar jij nu werkt @June. :)
pi_201131928
Ik denk dat je idd als zzp'er of freelancer de meeste vrijheid hebt, al zou ik dan weer zo bang zijn dat ik nergens klanten vandaan zou kunnen halen.

Het is voor veel banen ook lastig om een indruk te krijgen van werktijden en hoe flexibel ze zijn. Ik heb me daar in m'n huidige baan in ieder geval goed op verkeken :X
pi_201136229
Mijn ervaring is dat het met kinderen wel zo handig is als 1 van de 2 makkelijk thuis kan blijven of thuiswerken. Zeker in deze Corona tijd.
Ik ben bij ons dus 99% van de lul omdat mijn verloofde voor de klas staat (primair onderwijs)

Ik heb wel de ideale baan in dit geval maar helaas niet bepaald stressloos. Kijk behalve inhoud ook naar de bedrijfscultuur. Hoe gaan ze om met thuiswerken (indien mogelijk), zorgverlof, kan je last minute dingen laten vallen omdat kind ziek van school gehaald moet worden, etc etc.

Primair onderwijs zou ik alleen aanraden als het je het echt wilt. Ik zou het absoluut niet kunnen. Veel werk, veel randzaken, veel uren, veel gezeik met ouders, juist niet flexibel.

Ik ben in mijn baan gerold, alweer bijna 12,5 jaar nu. Alleen Havo afgemaakt en toch een WO functie. Ik werk bij een groot telecombedrijf waar de bedrijfscultuur top is voor iedereen en specifiek voor ouders. Tijdens de lockdown verlofuren krijgen om het thuis te bolwerken oa.

Mijn functie is niet 9 tot 5 maar bij bedrijven als deze zijn die er echt wel genoeg. Op de Finance afdeling, bij HR, klantenservice, and so on. Je kan veel vacatures van dit soort bedrijven online zien en er een beeld van vormen. Maar goed het moet je wel liggen zo'n groot bedrijf (ruim 8000 medewerkers).
pi_201143171
Voor alle artsen die het niet meer zien zitten: is bedrijfsarts dan niet iets? Daar moest ik opeens aan denken omdat ik daar vanwege m'n stressklachten op bezoek mag :')
pi_201143254
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:49 schreef Amsel het volgende:
Voor alle artsen die het niet meer zien zitten: is bedrijfsarts dan niet iets? Daar moest ik opeens aan denken omdat ik daar vanwege m'n stressklachten op bezoek mag :')
Eigenlijk wel raar dat juist artsen echt als randdebielen omgaan met hun gezondheid qua werken.
Whatever...
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 augustus 2021 @ 19:17:24 #91
269689 crew  Viv
pi_201143487
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Eigenlijk wel raar dat juist artsen echt als randdebielen omgaan met hun gezondheid qua werken.
Ja, net zoals schoenmakers zelf op versleten schoenen lopen. :')

@Amsel ja, sommigen komen daar terecht als ze het ziekenhuis niet meer willen, maar mij trekt het niet zo. Verzekeringsarts ook niet, dat je bijvoorbeeld voor het UWV de medische keuringen doet. Kan je altijd zó instromen, maar wat een gezeik haal je daarmee op je hals. :N
  Vis een optie? maandag 30 augustus 2021 @ 19:31:57 #92
70532 loveli
N
pi_201143719
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 19:17 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, net zoals schoenmakers zelf op versleten schoenen lopen. :')

@:Amsel ja, sommigen komen daar terecht als ze het ziekenhuis niet meer willen, maar mij trekt het niet zo. Verzekeringsarts ook niet, dat je bijvoorbeeld voor het UWV de medische keuringen doet. Kan je altijd zó instromen, maar wat een gezeik haal je daarmee op je hals. :N
Iemand die ik ken deed dat net na afstuderen als eerste baan, lijkt me niets voor iemand met ervaring in een uitdagendere baan. Aan de andere kant, wel goed te combineren met een gezin.
crap in = crap out
pi_201156388
Als software ontwikkelaar bij een klein bedrijf misschien iets? Moet je wel behoorlijk wat leren misschien, maar bij deze kleine clubs is de werkdruk niet zo groot, en zijn de uren doorgaans erg flexibel en werken de meesten al minder dan 40u p/week volgens mij.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201169639
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:49 schreef Amsel het volgende:
Voor alle artsen die het niet meer zien zitten: is bedrijfsarts dan niet iets? Daar moest ik opeens aan denken omdat ik daar vanwege m'n stressklachten op bezoek mag :')
Of bij het cb?
  woensdag 1 september 2021 @ 18:34:23 #95
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201169715
Ja, zou ik ook wel willen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 1 september 2021 @ 18:43:08 #96
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201169821
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 21:01 schreef Amsel het volgende:
Ik denk dat je idd als zzp'er of freelancer de meeste vrijheid hebt, al zou ik dan weer zo bang zijn dat ik nergens klanten vandaan zou kunnen halen.

Het is voor veel banen ook lastig om een indruk te krijgen van werktijden en hoe flexibel ze zijn. Ik heb me daar in m'n huidige baan in ieder geval goed op verkeken :X
Als zzp'er ben je gewoon een werknemer maar dan zonder rechten.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201285655
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:16 schreef Jentin het volgende:


Ik hou van mijn werk, ik geef om mijn leerlingen, maar uiteindelijk is het “maar” werk en voor mij is geen enkele baan zo belangrijk dat hij ten koste gaat van mij of mijn gezin.

En natuurlijk heb ik rond toetsweken en eindexamens piekbelasting en dan werk ik wel eens een weekendje door of neem een avond mee. Ik ga ook naar alle buitenroosteractiviteiten in de avonden etc. Ik ben heus heel betrokken, maar ik pas ook goed op mezelf :)
Ja boks, Jentin, zo sta ik er ook in. Het scheelt wel dat ik al een ervaren docent was toen ik kinderen kreeg. Want die eerste jaren voor de klas combineren, dat lijkt me wel erg heftig. Neemt niet weg dat ik anderhalf jaar geleden toch ook een paar maanden thuis heb gezeten. Niet met een burn-out, maar ik begon er wel naar toe te gaan en dat kwam toch wel van de combi werk - gezin - verantwoordelijkheden (en het overlijden van mijn vader speelde ook wel een rol).

Ik lees hier eea over de combinatie gezin en onderwijs. Ik vind het superfijn, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik echt heel erg van lesgeven en van mijn vak houd en op een fijne school zit, met een goed salaris. Maar wat ik zelf wel zwaar vind, is niet zozeer het nakijkwerk maar wel dat ik zowel op mijn werk als thuis een opvoeder ben. Dat maakt dat ik na thuiskomst soms echt een beetje leeg ben en dan komen mijn eigen kinderen nog even full speed over me heen. Ik denk overigens dat dit geldt voor alle banen die emotioneel wel veel van je vragen. Lesgeven is om die reden niet te vergelijken met een kantoorbaan. Tijdens het lesgeven moet je steeds 'aan' staan, en beschikbaar en alert zijn en je hebt regelmatig brandjes die je moet blussen en pubers die je moet sussen. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 9 september 2021 @ 22:40:40 #98
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_201285980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:29 schreef Rianne84 het volgende:

[..]
Wat stom van je school. Daar maakt de leidinggevende echt het verschil.

En ik ben blij dat ik in het onderwijs achter de schermen werk, vakantie is voor mij echt vakantie en hoef niet op mijn vrije dagen of in de avonden te werken :s)
Wat stom van je school? Want school is er om jouw ouderschap te faciliteren?
Prrrrr
  vrijdag 10 september 2021 @ 06:50:20 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_201287557
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 22:40 schreef mspoez het volgende:

[..]
Wat stom van je school? Want school is er om jouw ouderschap te faciliteren?
Heb je het topic wel gelezen verder?
disclaimer
pi_201287763
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 22:40 schreef mspoez het volgende:

[..]
Wat stom van je school? Want school is er om jouw ouderschap te faciliteren?
Als leidinggevende vind ik dat een werkgever dat zeker faciliteren. Rekening houden met privélevens van je medewerkers gaat je als werkgever ook alleen maar meer opleveren aan loyaliteit etc.
Whatever...
pi_201287769
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:49 schreef Amsel het volgende:
Voor alle artsen die het niet meer zien zitten: is bedrijfsarts dan niet iets? Daar moest ik opeens aan denken omdat ik daar vanwege m'n stressklachten op bezoek mag :')
Vriendin van mij is gestopt met de opleiding tot medisch specialist en is nu bedrijfsarts in opleiding. Een keuze die ze naar eigen zeggen veel eerder had moeten maken.. Ze vindt het erg afwisselend. Het leek mij ook niets, maar dat was louter op vooroordelen gebaseerd.
Shine bright like a diamond.
pi_201288276
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Als leidinggevende vind ik dat een werkgever dat zeker faciliteren. Rekening houden met privélevens van je medewerkers gaat je als werkgever ook alleen maar meer opleveren aan loyaliteit etc.
En verder: ik vraag me af wat hierover in de CAO staat. Je werkt als docent niet op afroepbasis en dus lijkt het me dat je als parttimer inspraak hoort te hebben in je vrije dagen. Dat gaat niet alleen over de combinatie met ouderschap. Als parttimer kun je een parttime baan combineren met een studie (waardoor je op bepaalde dagen daar aanwezig moet zijn), een andere baan, mantelzorg en noem maar op. Dus dat je gewoon een rooster gepresenteerd krijgt waar je maar mee akkoord moet gaan, lijkt me slecht werkgeverschap. Even contact opnemen met de vakbond is ook een goed idee.

Ik mag mijn roosterwensen ruim van tevoren doorgeven. Ik werk 0,7 fte en moet op basis daarvan volgens de CAO 7 dagdelen per week beschikbaar zijn. Ik mag zelf invullen welke dagdelen, waarbij ik ook mag aangeven wat daarbij het belangrijkste is (bijvoorbeeld op welke dag ik echt niet kan). Verder kan ik dan nog wat aanvullende wensen aangeven, zoals het eerste uur vrij. Dat zijn wensen waarvan het fijn zou zijn als het lukt in het rooster, maar geen man overboord als dat niet gaat.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_201289302
De twijfels in dit topic zijn voor mij wel heel herkenbaar, maar dan juist andersom.
Over een paar weken zitten beide kinderen op school, dus dan heb ik ineens heel wat tijd over.
Ik werk in de horeca, lunchroom, en daar heb ik het al jaren heel erg naar mijn zin.
En toch begint het wel te kriebelen om wat meer uitdaging te gaan zoeken. Mijn werk heeft wel degelijk uitdagingen, maar dat is vaak meer fysiek dan met mijn hoofd en dat mis ik wel.
Het lastigste vind ik vooral dat ik echt zo’n geluk heb met mijn werkgevers. Er wordt altijd enorm veel moeite gedaan om iedereen tegemoet te komen. Een dag vrij kan bijna altijd geregeld worden, er wordt met je meegedacht.

Ik probeer de komende tijd nog eens uit te vogelen wat ik nou écht wil.
En dan nog over mijn enorme onzekerheid over mijn eigen kunnen heen stappen :{
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_201289341
Ik heb trouwens opleidingen gedaan voor het onderwijs, maar ben zo enorm afgeknapt op die mentaliteit. Alles moeten verantwoorden, tegenover ouders, collega’s en management. Het lesgeven was vaak maar bijzaak naast alle vergaderingen, werkgroepen, zorgoverleggen.
Ik ken maar weinig mensen die net als Franny en Jentin hun grenzen kunnen bewaken, meeste docenten zaten iedere avond/weekend nog volop te werken.
Lesgeven vind ik echt het allerleukste wat er is, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een vorm van lesgeven die niet op school hoeft te zijn (workshops/cursussen).
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  vrijdag 10 september 2021 @ 10:31:20 #105
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_201289461
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 06:50 schreef SQ het volgende:

[..]
Heb je het topic wel gelezen verder?
Ja zeker. Ik snap de wens ook wel, die is heel legitiem. Alleen je kunt moeilijk van je werkgever verwachten dat die zijn schoolplan in je ouderschap hem organiseert. Vandaar dat ik 'stom' hier een beetje vreemd vind.
Prrrrr
  vrijdag 10 september 2021 @ 10:35:14 #106
149959 SQ
snelle trees
pi_201289513
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:31 schreef mspoez het volgende:

[..]
Ja zeker. Ik snap de wens ook wel, die is heel legitiem. Alleen je kunt moeilijk van je werkgever verwachten dat die zijn schoolplan in je ouderschap hem organiseert. Vandaar dat ik 'stom' hier een beetje vreemd vind.
Dat kun je zeker wel verwachten en in samenspraak doen, zeker als je parttime werkt.
disclaimer
pi_201289624
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:31 schreef mspoez het volgende:

[..]
Ja zeker. Ik snap de wens ook wel, die is heel legitiem. Alleen je kunt moeilijk van je werkgever verwachten dat die zijn schoolplan in je ouderschap hem organiseert. Vandaar dat ik 'stom' hier een beetje vreemd vind.
Zeker in het onderwijs moet een leidinggevende toch weten dat ouderbetrokkenheid heel belangrijk is. Moet je als ouder dan je kind maar iedere dag naar de voorschoolse opvang brengen? Of moet de leidinggevende van de andere ouder dan maar ruimdenkender zijn?

In het onderwijs kun je daar echt wel een of twee keer per week rekening mee houden.
  vrijdag 10 september 2021 @ 10:45:22 #108
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201289640
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:31 schreef mspoez het volgende:

[..]
Ja zeker. Ik snap de wens ook wel, die is heel legitiem. Alleen je kunt moeilijk van je werkgever verwachten dat die zijn schoolplan in je ouderschap hem organiseert. Vandaar dat ik 'stom' hier een beetje vreemd vind.
Ik vind stom juist enorm passend. Je hebt het over het onderwijs, waar enorme tekorten zijn en waar nu eenmaal veel moeders werken. Om als werkgever compleet te negeren op welke dagen je personeel kan komen werken is niet slim, je mag echt wel je best doen om onderdeel te zijn van een gezonde balans tussen werk en prive (niet in de laatste plaats omdat anders je broodnodige personeel ziek wordt).
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 10:48:15 #109
269689 crew  Viv
pi_201289671
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:19 schreef LeSage het volgende:
Het lastigste vind ik vooral dat ik echt zo’n geluk heb met mijn werkgevers. Er wordt altijd enorm veel moeite gedaan om iedereen tegemoet te komen. Een dag vrij kan bijna altijd geregeld worden, er wordt met je meegedacht.
Ze noemen het een gouden kooi als het salaris te goed is om elders te gaan kijken, maar bij mij was het precies dit. :Y Daardoor ben ik veel langer blijven hangen in die baan dan goed voor me was, het gemis aan inhoudelijke uitdaging heeft me echt opgebroken. :X

Maar leuk, iets met workshops/cursussen. :) Weet je ook al waarin je les zou willen geven?
pi_201289710
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:48 schreef Viv het volgende:

[..]
Ze noemen het een gouden kooi als het salaris te goed is om elders te gaan kijken, maar bij mij was het precies dit. :Y Daardoor ben ik veel langer blijven hangen in die baan dan goed voor me was, het gemis aan inhoudelijke uitdaging heeft me echt opgebroken. :X

Maar leuk, iets met workshops/cursussen. :) Weet je ook al waarin je les zou willen geven?
Ik wil vanaf januari gaan beginnen aan de WSET cursussen (dat gaat dus over wijn :+ ). Daarin zou ik heel graag iets gaan doen. Maar goed, onzekerheden alom, daar is vast geen geld in te verdienen, ik kan dat toch allemaal niet organiseren, waarom zouden mensen bij mij komen voor zoiets? Ik werk mezelf vooral tegen :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  vrijdag 10 september 2021 @ 10:59:28 #111
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_201289778
Ik werk bij de overheid. Mijn manager zet vol in op hybride werken, ik woon op ruime afstand van kantoor (denk aan 100+ km), maar heb geen verplichting om daar te zijn. Collega’s in mijn functiegroep doen adviserend werk waar schaarste in is. Het is een beroep waar je als je procesmatig bent ingesteld je wel verantwoordelijkheid draagt, maar niet stress hoeft te voelen. De behoeftestellers hebben wel tijdsensitieve vragen maar het is mogelijk je weg daarbinnen te vinden omdat je gehouden bent aan aantal procedurele kaders.
Het is relatief eenvoudig omscholen als je minimaal hoogopgeleid bent en breed geïnteresseerd bent. Toegang tot dergelijke functies zijn te overzien en ook op gemeentelijk (regionaal) niveau is de rol goed in te vullen. Ik stuur je een PM met details, wil even niet mijn functietitel kwijt hier ;)

Oja had ik al verteld over flexibiliteit? Ik werk 4x9 en neem woensdagmiddag gedeeltelijk ouderschapsverlof op. Kom tussen de 32-36 uur werken uit.

[ Bericht 2% gewijzigd door monsterd. op 10-09-2021 11:05:00 ]
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 11:03:19 #112
269689 crew  Viv
pi_201289816
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:51 schreef LeSage het volgende:

[..]
Ik wil vanaf januari gaan beginnen aan de WSET cursussen (dat gaat dus over wijn :+ ). Daarin zou ik heel graag iets gaan doen. Maar goed, onzekerheden alom, daar is vast geen geld in te verdienen, ik kan dat toch allemaal niet organiseren, waarom zouden mensen bij mij komen voor zoiets? Ik werk mezelf vooral tegen :')
Oh tof! :) Ik heb iemand op LinkedIn die eerst in de farmaceutische industrie werkte en nu een eigen wijngaard ('domein') heeft. Door zijn likes zie ik allerlei wijn-gerelateerde berichten voorbijkomen. :') Er is vast nog wel ruimte binnen de Nederlandse wijnwereld voor een leuke workshop. :Y
pi_201290096
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:19 schreef LeSage het volgende:
De twijfels in dit topic zijn voor mij wel heel herkenbaar, maar dan juist andersom.
Over een paar weken zitten beide kinderen op school, dus dan heb ik ineens heel wat tijd over.
Ik werk in de horeca, lunchroom, en daar heb ik het al jaren heel erg naar mijn zin.
En toch begint het wel te kriebelen om wat meer uitdaging te gaan zoeken. Mijn werk heeft wel degelijk uitdagingen, maar dat is vaak meer fysiek dan met mijn hoofd en dat mis ik wel.
Het lastigste vind ik vooral dat ik echt zo’n geluk heb met mijn werkgevers. Er wordt altijd enorm veel moeite gedaan om iedereen tegemoet te komen. Een dag vrij kan bijna altijd geregeld worden, er wordt met je meegedacht.

Ik probeer de komende tijd nog eens uit te vogelen wat ik nou écht wil.
En dan nog over mijn enorme onzekerheid over mijn eigen kunnen heen stappen :{
Ik had precies dit kunnen schrijven. Ik heb ook altijd gezegd “ik ga wel verder kijken als de kinderen op school zitten”. En nu is het zo ver…

Maar tegelijkertijd ben ik heel blij met de vrijheid van mijn baan (ik kan zo 10 weken per jaar vrij zijn omdat ik elke week wel wat ‘overwerk’). En ik heb fijne collega’s. Maar het rommelt enorm in de organisatie en er wordt nu gesproken over flexibel inzetbaar zijn, wat ik niet (meer dan nu) wil zijn. Dus het wordt wel tijd voor wat nieuws. Hier overigens ook een opleiding waar nooit wat mee gedaan is.

Maar ik wil wel een baan op fietsafstand, tijdens schooluren (iig op 4 dagen, 1 dag is mijn man thuis). En iets wat ik ook daadwerkelijk leuk vind. Kortom, nogal flinke eisen. En voor mezelf beginnen wil ik niet, want dan weet ik nu al dat ik veel te veel ga werken. De kans is dus groot dat ik waarschijnlijk nog wel even blijf waar ik zit :')

Maar toevallig ben ik wel deze week al twee keer benaderd door familie/vrienden over functies die binnenkort vrijkomen in hun netwerk (die wisten dat ik pas verder wilde kijken als de kinderen naar school gingen), dus wellicht rolt daar wat uit.

Is lesgeven op invalbasis niet iets voor jou? Ik dacht dat dan veel van de andere bezigheden vervielen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_201291856
Ik werk in hetzelfde veld als ts en heb de overstap gemaakt naar een staffunctie bij een stichting. Ik vind het fijn dat de nadruk nu meer op het maatschappelijke dan op het commerciële vlak ligt. Salaris wel minder natuurlijk, maar ik ben geen kostwinner dus dat was hier geen probleem. Veel meer rust en flexibiliteit en tegelijkertijd ook meer ruimte om te ontwikkelen. Ik ben er helemaal blij mee.
pi_201292038
Ja een baan alleen onder schooluren, dat zou wat zijn O+ Maar ik kom nauwelijks iets 'op niveau' tegen waarbij dat mogelijk is.
pi_201292174
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:59 schreef monsterd. het volgende:
Ik werk bij de overheid. Mijn manager zet vol in op hybride werken, ik woon op ruime afstand van kantoor (denk aan 100+ km), maar heb geen verplichting om daar te zijn. Collega’s in mijn functiegroep doen adviserend werk waar schaarste in is. Het is een beroep waar je als je procesmatig bent ingesteld je wel verantwoordelijkheid draagt, maar niet stress hoeft te voelen. De behoeftestellers hebben wel tijdsensitieve vragen maar het is mogelijk je weg daarbinnen te vinden omdat je gehouden bent aan aantal procedurele kaders.
Het is relatief eenvoudig omscholen als je minimaal hoogopgeleid bent en breed geïnteresseerd bent. Toegang tot dergelijke functies zijn te overzien en ook op gemeentelijk (regionaal) niveau is de rol goed in te vullen. Ik stuur je een PM met details, wil even niet mijn functietitel kwijt hier ;)

Oja had ik al verteld over flexibiliteit? Ik werk 4x9 en neem woensdagmiddag gedeeltelijk ouderschapsverlof op. Kom tussen de 32-36 uur werken uit.
Wilde de Rijksoverheid al aanbevelen. Single moeder hier met twee kinderen en ik werk 40uur, 90% vanuit huis.

Voorzieningen zijn goed maar je moet natuurlijk ook geluk hebben met je manager.
pi_201293051
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 13:33 schreef Amsel het volgende:
Ja een baan alleen onder schooluren, dat zou wat zijn O+ Maar ik kom nauwelijks iets 'op niveau' tegen waarbij dat mogelijk is.
Nee omdat het ook wel een beetje absurd is toch? Ik vind het gek hoor, dat we in een samenleving leven waar het eigenlijk nog wel de norm is dat een ouder (lees: moeder :D ) 's middags om 14:00 of 15:00 bij de school staat. En ik vind het ook best gek als er ouders zijn (lees: moeders :+ ) die dat dan ook overnemen als norm. Een goede naschoolse opvang zou de norm moeten zijn, ik hoop eigenlijk dat we ons daar als ouders (lees: moeders :Y) ) beetje hard voor gaan maken in plaats van mee te gaan in dit traditionele gebeuren. Ik snap wel dat je misschien een carrièreswitch wil, het klinkt ook wel als niet helemaal gezond zoals het nu is, of niet meer passend, maar als ik dit allemaal lees is het ook net alsof elke ambitie als moeder eigenlijk maar 'gedoe' is en je maar beter een makkelijk baantje kan hebben...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 15:12:21 #118
269689 crew  Viv
pi_201293300
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:52 schreef Franny_G het volgende:

[..]
Nee omdat het ook wel een beetje absurd is toch? Ik vind het gek hoor, dat we in een samenleving leven waar het eigenlijk nog wel de norm is dat een ouder (lees: moeder :D ) 's middags om 14:00 of 15:00 bij de school staat. En ik vind het ook best gek als er ouders zijn (lees: moeders :+ ) die dat dan ook overnemen als norm. Een goede naschoolse opvang zou de norm moeten zijn, ik hoop eigenlijk dat we ons daar als ouders (lees: moeders :Y) ) beetje hard voor gaan maken in plaats van mee te gaan in dit traditionele gebeuren. Ik snap wel dat je misschien een carrièreswitch wil, het klinkt ook wel als niet helemaal gezond zoals het nu is, of niet meer passend, maar als ik dit allemaal lees is het ook net alsof elke ambitie als moeder eigenlijk maar 'gedoe' is en je maar beter een makkelijk baantje kan hebben...
Ik zou het ideaal vinden als zowel mijn man als ik alleen onder schooltijd zouden werken. Dan hebben we maximaal veel tijd als gezin (afgezien van de thuisonderwijs-route). O+

Dat 9 tot 17 de norm zou moeten zijn vind ik dan weer absurd. :)
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:20:27 #119
149959 SQ
snelle trees
pi_201293436
Het is toch maar wat handig dat niet iedereen alleen onder schooltijd werkt zeg, er zou niks meer van de maatschappij terecht komen :D

In mijn werk persoonlijk zou ik meteen kunnen stoppen als ik alleen onder schooltijd wil werken. We hebben een window van ongeveer 3 uurtjes waarin we met goed fatsoen kunnen schakelen met ons oostamerikaanse kantoor. De westkust is nóg uitdagender, laat staan als je Taiwan er ook nog bij wil hebben.

Dit soort theorieën zijn allemaal leuk en aardig zolang je alleen maar achter je scherm data zit te kloppen, maar zodra het op werken mèt mensen aankomt wordt het echt een heel ander soort puzzel.
disclaimer
pi_201293510
En iets voor jezelf beginnen?
Een webshop o.i.d. of iets in (web)design.

Kan allemaal lekker vanuit huis. En met een goed idee kan het iets heel moois worden.
Hoeft niet voor veel stress te zorgen als je er niet volledig van afhankelijk bent.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 september 2021 @ 15:25:38 #121
269689 crew  Viv
pi_201293518
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:20 schreef SQ het volgende:
Het is toch maar wat handig dat niet iedereen alleen onder schooltijd werkt zeg, er zou niks meer van de maatschappij terecht komen :D

In mijn werk persoonlijk zou ik meteen kunnen stoppen als ik alleen onder schooltijd wil werken. We hebben een window van ongeveer 3 uurtjes waarin we met goed fatsoen kunnen schakelen met ons oostamerikaanse kantoor. De westkust is nóg uitdagender, laat staan als je Taiwan er ook nog bij wil hebben.

Dit soort theorieën zijn allemaal leuk en aardig zolang je alleen maar achter je scherm data zit te kloppen, maar zodra het op werken mèt mensen aankomt wordt het echt een heel ander soort puzzel.
Ja klopt, en het is ook wel handig dat er van 8:00 tot 20:00 (of nog later) supermarktpersoneel aanwezig is. :Y)

Maar het ging mij om het vermeende verband tussen de wens voor bepaalde werktijden en het ambitieniveau van ouders (of eigenlijk: moeders). Waarom zou je onder schooltijd alleen maar simpel werk kunnen verrichten?
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:27:07 #122
149959 SQ
snelle trees
pi_201293538
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:25 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja klopt, en het is ook wel handig dat er van 8:00 tot 20:00 (of nog later) supermarktpersoneel aanwezig is. :Y)

Maar het ging mij om het vermeende verband tussen de wens voor bepaalde werktijden en het ambitieniveau van ouders (of eigenlijk: moeders). Waarom zou je onder schooltijd alleen maar simpel werk kunnen verrichten?
Nee oke, dat hoeft niet perse samen te hangen, maar echt de diepte in gaan op een baan van 20 uur in de week wordt ook lastig. Tenzij je echt al een mega expert bent natuurlijk, dan hoeft het misschien niet meer zo nodig.
disclaimer
pi_201293993
Bij ons werkt de ene moeder van 6-14.30u en de andere moeder van 9-16.30u, waardoor we altijd kunnen brengen en halen. Dat vind ik wel erg handig.
pi_201294096
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:12 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik zou het ideaal vinden als zowel mijn man als ik alleen onder schooltijd zouden werken. Dan hebben we maximaal veel tijd als gezin (afgezien van de thuisonderwijs-route). O+

Dat 9 tot 17 de norm zou moeten zijn vind ik dan weer absurd. :)
Ja kijk, als ik het voor het zeggen had, gingen we over op een basisinkomen, zodat iedereen eigen afwegingen kan maken. Maar dan ook iedereen dus. Dan gaan we echt een andere koers varen als samenleving, gericht op duurzaamheid en kwaliteit van leven. Maar dat dan ook in combinatie met goede en goedkope kinderopvang.

Maar ja, de situatie is nu anders, en het punt in NL is dat we een erg conservatieve cultuur hebben met bepaalde verwachtingen richtingen vrouwen (en mannen) die gevolgen hebben voor de maatschappelijke en financiële positie van vrouwen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_201294147
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 11:23 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ik had precies dit kunnen schrijven. Ik heb ook altijd gezegd “ik ga wel verder kijken als de kinderen op school zitten”. En nu is het zo ver…

Maar tegelijkertijd ben ik heel blij met de vrijheid van mijn baan (ik kan zo 10 weken per jaar vrij zijn omdat ik elke week wel wat ‘overwerk’). En ik heb fijne collega’s. Maar het rommelt enorm in de organisatie en er wordt nu gesproken over flexibel inzetbaar zijn, wat ik niet (meer dan nu) wil zijn. Dus het wordt wel tijd voor wat nieuws. Hier overigens ook een opleiding waar nooit wat mee gedaan is.

Maar ik wil wel een baan op fietsafstand, tijdens schooluren (iig op 4 dagen, 1 dag is mijn man thuis). En iets wat ik ook daadwerkelijk leuk vind. Kortom, nogal flinke eisen. En voor mezelf beginnen wil ik niet, want dan weet ik nu al dat ik veel te veel ga werken. De kans is dus groot dat ik waarschijnlijk nog wel even blijf waar ik zit :')

Maar toevallig ben ik wel deze week al twee keer benaderd door familie/vrienden over functies die binnenkort vrijkomen in hun netwerk (die wisten dat ik pas verder wilde kijken als de kinderen naar school gingen), dus wellicht rolt daar wat uit.

Is lesgeven op invalbasis niet iets voor jou? Ik dacht dat dan veel van de andere bezigheden vervielen.
Op invalbasis zou ik geloof ik ook niet prettig vinden, dan heb je echt geen vaste basis qua collega’s en is het lesgeven ook echt wel anders.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_201294273
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:52 schreef Franny_G het volgende:
Nee omdat het ook wel een beetje absurd is toch?
Dat weet ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat het tof zou zijn als het bestond :D

Ik ben echt in heel korte tijd inderdaad omgeslagen van hartstikke ambitieus naar "zou het niet beter zijn voor de kinderen als ik altijd thuis zou zijn?" En dat is echt niet realistisch, en die ambitie komt op een gegeven moment vast weer terug, maar op dit moment liggen alle opties open en ben ik aan het onderzoeken wat het beste gaat passen.
pi_201294778
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:27 schreef SQ het volgende:

[..]
Nee oke, dat hoeft niet perse samen te hangen, maar echt de diepte in gaan op een baan van 20 uur in de week wordt ook lastig. Tenzij je echt al een mega expert bent natuurlijk, dan hoeft het misschien niet meer zo nodig.
Het kan :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201294898
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:52 schreef Franny_G het volgende:

[..]
Nee omdat het ook wel een beetje absurd is toch? Ik vind het gek hoor, dat we in een samenleving leven waar het eigenlijk nog wel de norm is dat een ouder (lees: moeder :D ) 's middags om 14:00 of 15:00 bij de school staat. En ik vind het ook best gek als er ouders zijn (lees: moeders :+ ) die dat dan ook overnemen als norm. Een goede naschoolse opvang zou de norm moeten zijn, ik hoop eigenlijk dat we ons daar als ouders (lees: moeders :Y) ) beetje hard voor gaan maken in plaats van mee te gaan in dit traditionele gebeuren. Ik snap wel dat je misschien een carrièreswitch wil, het klinkt ook wel als niet helemaal gezond zoals het nu is, of niet meer passend, maar als ik dit allemaal lees is het ook net alsof elke ambitie als moeder eigenlijk maar 'gedoe' is en je maar beter een makkelijk baantje kan hebben...
Volledig mee oneens, niet een buitenschoolse opvang zou de norm moeten zijn; een 50/50 verdeling van vader en moeder die het kind ophalen zou de norm moeten zijn.

Oneerbiedig gesproken vind ik je kind nog meer uit handen geven om zelf wat meer te kunnen werken juist een dystopisch beeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201295156
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:52 schreef Franny_G het volgende:

[..]
Nee omdat het ook wel een beetje absurd is toch? Ik vind het gek hoor, dat we in een samenleving leven waar het eigenlijk nog wel de norm is dat een ouder (lees: moeder :D ) 's middags om 14:00 of 15:00 bij de school staat. En ik vind het ook best gek als er ouders zijn (lees: moeders :+ ) die dat dan ook overnemen als norm. Een goede naschoolse opvang zou de norm moeten zijn, ik hoop eigenlijk dat we ons daar als ouders (lees: moeders :Y) ) beetje hard voor gaan maken in plaats van mee te gaan in dit traditionele gebeuren. Ik snap wel dat je misschien een carrièreswitch wil, het klinkt ook wel als niet helemaal gezond zoals het nu is, of niet meer passend, maar als ik dit allemaal lees is het ook net alsof elke ambitie als moeder eigenlijk maar 'gedoe' is en je maar beter een makkelijk baantje kan hebben...
Dat ligt er ook aan hoe je in het leven staat en wat je zelf wil. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Ik vind het raar als iedereen het de norm zou vinden om fulltime te werken terwijl je jonge kinderen hebt (ongeacht je geslacht, bij mannen vind ik dat ook raar). Ik besteed mijn tijd liever (ook) aan mijn kinderen en mijzelf. Werk is bij mij ondergeschikt aan gezin en vooral aan vrije tijd. Dat ik daarvoor misschien onder niveau moet werken neem ik voor lief. Ik wil geen carrière maken nu, dat aanbod heb ik al meerdere keren afgeslagen, omdat ik vind dat daarbij een bepaalde aanwezigheidsplicht hoort waar ik (nu) geen zin in heb. Carrière maken komt later wel, of niet.

Overigens geldt dit net zo goed voor mijn man, die werkt 4 dagen nu en heeft ook geen zin in avondstudies oid om hogerop te komen, en wil zodra het financieel haalbaar is ook graag minder werken. Alle respect overigens voor de mensen die wel veel uren willen werken, ik ben erg blij dat ze er zijn, maar wij willen dat niet.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_201297131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:00 schreef MevrouwCactus het volgende:
Bij ons werkt de ene moeder van 6-14.30u en de andere moeder van 9-16.30u, waardoor we altijd kunnen brengen en halen. Dat vind ik wel erg handig.
Hier ook zoiets. Ik werk van 5.45 tot 13 á 14 uur (niet alle werkdagen) en vriend van 8.30 tot 17:00.

De norm dat voornamelijk moeders bij het schoolplein klaar staan om hun kinderen op te halen zie ik hier op school niet terug. Genoeg kinderen die mee gaan met iemand van de BSO.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 10-09-2021 19:31:50 ]
pi_201298372
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 september 2021 14:52 schreef Franny_G het volgende:
Een goede naschoolse opvang zou de norm moeten zijn,
Ik vind dat wel lastig. Mijn kind heeft het best oke op de BSO, maar het voelt voor hem echt als een verplichting (iets wat 'moet') en hij is na zo'n lange dag van huis veel vermoeider dan wanneer hij na school thuis is of bij een klasgenootje speelt. Ik zou voor mezelf best meer willen werken (want ik vind mijn werk leuk), maar dat vind ik niet goed voor mijn kind.
pi_201300753
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 17:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Het kan :Y
Hoe dan? :)
pi_201301113
In mijn geval door werken bij de overheid in een redelijk specialistische functie.
Misschien helpt het ook dat ik begonnen ben met 36 uur en in die tijd een hoop geleerd heb en echt wel goeie redenen heb om te minderen, die mijn leidinggevende ook zo ziet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201303172
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:20 schreef SQ het volgende:
Het is toch maar wat handig dat niet iedereen alleen onder schooltijd werkt zeg, er zou niks meer van de maatschappij terecht komen :D

In mijn werk persoonlijk zou ik meteen kunnen stoppen als ik alleen onder schooltijd wil werken. We hebben een window van ongeveer 3 uurtjes waarin we met goed fatsoen kunnen schakelen met ons oostamerikaanse kantoor. De westkust is nóg uitdagender, laat staan als je Taiwan er ook nog bij wil hebben.

Dit soort theorieën zijn allemaal leuk en aardig zolang je alleen maar achter je scherm data zit te kloppen, maar zodra het op werken mèt mensen aankomt wordt het echt een heel ander soort puzzel.
-weg-
pi_201303294
Ik zou denken dat dit sinds COVID alleen maar makkelijker geworden moet zijn. Zeker bij corporates kun je vanuit huis toch werken wanneer het jou uitkomt, overdag, snachts, wanneer dan ook.

Als je dan 24/7 wordt geleefd door je bedrijf, wordt het wellicht tijd om wat meer heft in eigen handen te nemen en te roepen dat je meer personeel nodig hebt of dat je nee gaat zeggen tegen dingen ;-) Waarmee ik niet wil zeggen dat er nooit deadlines of uitzonderingen zullen zijn, maar de mensen bij ons op kantoor die verzuipen in het werk zijn ook de mensen die niks durven delegeren/afstoten etc.

Probeer het eens bij een bank, die hebben een goede cao en veel praatjes over work/life balance; daar moet toch wel eea mogelijk zijn als je dat goed onderhandelt bij binnenkomst (en het verdient lekker).

Oh en, het is helemaal niet erg als je met kleine kinderen meer kiest voor privé tijd. Iedereen heeft zo fases waarin je meer en minder tijd kunt besteden aan werk/privé; maar ook kinderen worden op gaandeweg steeds zelfstandiger en dan is het fijn als je niet al je schepen achter je verbrand hebt :)
pi_201304447
Ik volg dit topic ook al een tijdje in de hoop wat ideeën op te doen. Ik zit namelijk in een soort vergelijkbare situatie.

Ik heb een economische studie gedaan op hbo niveau. Ik heb alleen maar administratieve functies gedaan tot nu toe, dus meer op mbo niveau. Ik werk momenteel bij een energieleverancier met een 32 uur contract en neem 4 uur ouderschapsverlof op, dus werk 28 uur, verdeeld over 3,5 dagen. Mijn partner werkt 32 uur.

Aangezien mijn partner alimentatie betaalt, er 2 kinderen en 1 op komst zijn, we beiden een studieschuld hebben, is het voor ons niet haalbaar als ik stop met werken.

Mijn werkgever is helaas niet altijd even meedenkend, waardoor ik me steeds bezwaard voel als ik iets moet verzoeken. Werkt ook niet mee dat ik de enige ben met (jonge) kinderen in mijn team.

Ik zit dus ook te denken om na mijn verlof ergens anders te starten. Het liefst onder schooltijden, dus van 9 tot 14 uur. Dan kom ik alleen maar uit bij thuiszorg, schoonmaakwerk of winkelmedewerker. Maar ik wil eigenlijk ook nog het liefst gewoon thuiswerken, dus dat maakt het wel lastig. Dan blijft alleen de optie social media networker over, maar dat vind ik ook niks en heb er geen vertrouwen in dat ik daarmee (voldoende) geld kan verdienen :P

Ik heb ook nagedacht over iets voor mezelf starten, maar wat? Ik ben niet creatief of helderziend of getalenteerd in iets voor zover ik het weet.

Carrière maken is iets wat ik ooit wilde, maar het leven is anders gelopen. Op dit moment heeft mijn gezin prioriteit en werken doe ik alleen om rond te komen en omdat het moet. Misschien verandert dat in de toekomst als de kinderen wat ouder zijn.
pi_201304691
Wat dat betreft vind ik het wel een pre dat ik niet vroeg aan kinderen begonnen ben. Jaren de tijd gehad om wel meer te werken en ervaring op te doen in allerlei dingen zonder dat het me in de weg zat. Nu dat wel zo is, kan ik terug zonder dat dat me niveau kost.
Hoogstens verlies ik kansen om verder omhoog te gaan, maar daar lig ik niet wakker van.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201304716
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 18:49 schreef Amsel het volgende:
Voor alle artsen die het niet meer zien zitten: is bedrijfsarts dan niet iets? Daar moest ik opeens aan denken omdat ik daar vanwege m'n stressklachten op bezoek mag :')
Lijkt me saai werk
Maar zou ik zeker overwegen als het ziekenhuis niet meer leuk is
pi_201304866
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 10:50 schreef Vanyel het volgende:
Wat dat betreft vind ik het wel een pre dat ik niet vroeg aan kinderen begonnen ben. Jaren de tijd gehad om wel meer te werken en ervaring op te doen in allerlei dingen zonder dat het me in de weg zat. Nu dat wel zo is, kan ik terug zonder dat dat me niveau kost.
Hoogstens verlies ik kansen om verder omhoog te gaan, maar daar lig ik niet wakker van.
Hier hetzelfde. Carrière netjes op de rit en bepaalde handige dingen behaald voor ik moeder werd. En dat legt me momenteel op het werk geen windeieren. Ik heb 7 jaar fulltime gewerkt (bij ons is dat 48 uur per week) voor ik moeder werd. En in die jaren heb ik alles voor m’n werk gedaan wat nodig was en een huis gekocht.

Anderzijds vind ik het dan weer een keerzijde dat ik op deze leeftijd pas voor het eerst moeder word. Ik had het graag voor m’n 30e gehad.
Dus ik ben er nog niet uit wat ik voor mezelf nou het belangrijkst vind, carrière of moederschap. Ik had het ook heel leuk gevonden om bijv pas 50 te zijn als mijn kind volwassen is. Daar heeft hij ook veel aan.

Overigens: wat heel veel moeite op het werk wegvangt is een goede partner met wie je op 1 lijn zit. Als vrouw is het echt moeilijk als je man een carrieretijger is die het liefst fulltime werkt en zijn werk op 1 heeft staan. Ik heb heel veel geluk dat mijn man niet zo is. Scheelt mij al een boel werkstress.

Voor mij is er maar 1 groot voordeel geweest van laat kinderen krijgen ivm werk. En dat is dat we van 1 salaris kunnen leven. We werken allebei maar 1 van ons kan onbetaald verlof opnemen als t moet.
Mijn man heeft nu 4 maanden onbetaald verlof opgenomen en is mijn hele zwangerschapsverlof thuis, echt heerlijk.

We verdienen daardoor minder geld dan zou kunnen maar daar geef ik niet om
pi_201369614
Hier nog één in het mbo-onderwijs, maar ik kan echt niet spreken over werkdruk. Sterker nog, een klein gedeelte van mijn tijd zit ik een beetje te FOKken!, te wachten tot mijn volgende les ( :+ ). Maar goed, ik ben er inmiddels al wel achter dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen docenten die hart en ziel in hun onderwijs stoppen en docenten die wat hokjes afvinken maar meer ook niet. Ik schipper er ergens tussenin. Gedurende de jaren teer ik op ervaring en ben ik wel iemand geworden met de instelling: wat vandaag niet afkomt, komt morgen wel. Niemand die je er op afrekent binnen het mbo. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds nakijkwerk van maart j.l. liggen _O- (jongens en meisjes zijn op stage, dus zolang niemand ernaar vraagt lol....). En zo heb ik ook een collega die nog nakijkwerk van 1,5 jaar geleden had liggen, dus zo slecht doe ik het ook weer niet.

Er zijn collega's die invliegen voor hun lesuren, maar verder zie je die ook niet altijd. Geen idee of ze dan thuis aan het werk zijn of wat dan ook. Ik vind dat als je binnen het mbo je werk - als LB - niet af krijgt, je óf teveel bij het koffie-apparaat staat te lullen (en dat zijn er genoeg), je óf niet kunt plannen óf veel te ijverig/ambitieus bent. En ambitieus ben ik al een aantal jaar niet meer; vind ik ook niet belangrijk meer, en al helemaal niet binnen het onderwijs.

Daarentegen vind ik het contact met de klassen/studenten onwijs super, maar je moet er wel tegen kunnen, vooral niveau 2! Niveau 2 is meer sociaal-pedagogisch met veel schrijnende gevallen en motivatieproblemen. Niveau 4 is meer onderwijs-inhoudelijk.
pi_201462869
Ik ontdek dit topic wat laat, @Amsel, maar ik heb heel goede ervaringen met de ondersteunende tak van het hoger onderwijs: veel begrip voor het feit dat je een gezinsleven hebt, ruime mogelijkheden tot thuiswerken, prima salaris, leuke collega's, groeimogelijkheden. Je zou kunnen denken aan een communicatiefunctie aan een hogeschool of universiteit. Zowel in faculteiten als bij centrale diensten zoeken ze vaak mensen. Ik zocht indertijd voor mijn eigen team een communicatiemedewerker en had veel moeite om iemand te vinden die goed was.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201475067
Bij de gemeente, veel baanzekerheid, lage werkdruk, goed cao, boodschappen doen tijdens werktijd.
pi_201543004
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier hetzelfde. Carrière netjes op de rit en bepaalde handige dingen behaald voor ik moeder werd. En dat legt me momenteel op het werk geen windeieren. Ik heb 7 jaar fulltime gewerkt (bij ons is dat 48 uur per week) voor ik moeder werd. En in die jaren heb ik alles voor m’n werk gedaan wat nodig was en een huis gekocht.

Anderzijds vind ik het dan weer een keerzijde dat ik op deze leeftijd pas voor het eerst moeder word. Ik had het graag voor m’n 30e gehad.
Dus ik ben er nog niet uit wat ik voor mezelf nou het belangrijkst vind, carrière of moederschap. Ik had het ook heel leuk gevonden om bijv pas 50 te zijn als mijn kind volwassen is. Daar heeft hij ook veel aan.

Overigens: wat heel veel moeite op het werk wegvangt is een goede partner met wie je op 1 lijn zit. Als vrouw is het echt moeilijk als je man een carrieretijger is die het liefst fulltime werkt en zijn werk op 1 heeft staan. Ik heb heel veel geluk dat mijn man niet zo is. Scheelt mij al een boel werkstress.

Voor mij is er maar 1 groot voordeel geweest van laat kinderen krijgen ivm werk. En dat is dat we van 1 salaris kunnen leven. We werken allebei maar 1 van ons kan onbetaald verlof opnemen als t moet.
Mijn man heeft nu 4 maanden onbetaald verlof opgenomen en is mijn hele zwangerschapsverlof thuis, echt heerlijk.

We verdienen daardoor minder geld dan zou kunnen maar daar geef ik niet om
Misschien dat het in jouw geval met je leeftijd samenhangt, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Zelf heb ik gestudeerd en daarmee was ik klaar toen ik midden twintig was, daarna een paar jaar fulltime gewerkt in een baan die aansloot op mijn (universitaire) studie.

Voor mijn 30e hadden mijn man en ik een huis gekocht op 1 salaris en was ik zwanger, daarvoor hoef je toch niet eerst 40 te zijn?
pi_201543577
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 18:40 schreef KayaQ het volgende:

[..]
Misschien dat het in jouw geval met je leeftijd samenhangt, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Zelf heb ik gestudeerd en daarmee was ik klaar toen ik midden twintig was, daarna een paar jaar fulltime gewerkt in een baan die aansloot op mijn (universitaire) studie.

Voor mijn 30e hadden mijn man en ik een huis gekocht op 1 salaris en was ik zwanger, daarvoor hoef je toch niet eerst 40 te zijn?
De gemiddelde medisch specialist is rond zijn of haar 32e pas klaar. Als je dan ook nog gepromoveerd bent dan zit je zomaar richting de 40.
Shine bright like a diamond.
pi_201543631
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:20 schreef June. het volgende:

[..]
De gemiddelde medisch specialist is rond zijn of haar 32e pas klaar. Als je dan ook nog gepromoveerd bent dan zit je zomaar richting de 40.
Niet iedereen werkt als arts. Ik heb na mijn vierjarige wo opleiding een baan kunnen vinden op niveau met een prima salaris. Daarvoor hoefde ik niet eerst te promoveren. Vervolgens ben ik een jaar of vijf fulltime gaan werken en zo heb ik nog een aantal keer promotie gekregen.

Op die manier kun je het toch prima voor elkaar hebben rond je 30e?
pi_201544137
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:24 schreef KayaQ het volgende:

[..]
Niet iedereen werkt als arts. Ik heb na mijn vierjarige wo opleiding een baan kunnen vinden op niveau met een prima salaris. Daarvoor hoefde ik niet eerst te promoveren. Vervolgens ben ik een jaar of vijf fulltime gaan werken en zo heb ik nog een aantal keer promotie gekregen.

Op die manier kun je het toch prima voor elkaar hebben rond je 30e?
Maar Lily heeft het toch over haar eigen situatie, waarin het dus niet mogelijk was om klaar te zijn met je opleiding op je 30e. Dan kun je wel zeggen dat dat niet nodig is, maar dat is toch gewoon haar realiteit :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 27 september 2021 @ 20:01:19 #147
149959 SQ
snelle trees
pi_201544249
Ik blijf me soms wel verbazen over de dingen die ik hier lees hoor. Dure (inloot)studies doen om vervolgens zo snel mogelijk parttime of helemaal niet meer te gaan werken, en de algemene ambitie om voor je dertigste een huis op 1 salaris te hebben en een gezin gesticht te hebben. Is dat momenteel het ultieme ofzo? :D ik herken het niet zo uit mijn omgeving geloof ik.
disclaimer
pi_201544431
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 19:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Maar Lily heeft het toch over haar eigen situatie, waarin het dus niet mogelijk was om klaar te zijn met je opleiding op je 30e. Dan kun je wel zeggen dat dat niet nodig is, maar dat is toch gewoon haar realiteit :?
Klopt, maar de post waar zij op reageerde plaatste vroeg en laat moeder worden tegenover elkaar, waarbij je op late leeftijd voordeel zou hebben op carrièregebied.

Vandaar dat ik reageerde dat dit niet voor iedereen geldt.
pi_201544499
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 20:01 schreef SQ het volgende:
Ik blijf me soms wel verbazen over de dingen die ik hier lees hoor. Dure (inloot)studies doen om vervolgens zo snel mogelijk parttime of helemaal niet meer te gaan werken, en de algemene ambitie om voor je dertigste een huis op 1 salaris te hebben en een gezin gesticht te hebben. Is dat momenteel het ultieme ofzo? :D ik herken het niet zo uit mijn omgeving geloof ik.
Voor mij was dat zeker niet het ultieme. Het gaat zoals het gaat. Volgens mij is het eerder ultiem tegenwoordig om langer te wachten met kinderen krijgen, zo rond de 40 is niet ongewoon. Voor je 30e een kind komt vrijwel niet meer voor.

Een huis op één salaris vind ik persoonlijk wel fijn omdat het je zoveel vrijheid geeft. Je hoeft nooit in te zitten over het betalen van je huis, ook niet als het leven anders gaat dan je had verwacht.

En mocht je toch liever uit elkaar gaan, dan kan dat gemakkelijk zonder veel gedoe.
pi_201550463
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 20:01 schreef SQ het volgende:
Ik blijf me soms wel verbazen over de dingen die ik hier lees hoor. Dure (inloot)studies doen om vervolgens zo snel mogelijk parttime of helemaal niet meer te gaan werken, en de algemene ambitie om voor je dertigste een huis op 1 salaris te hebben en een gezin gesticht te hebben. Is dat momenteel het ultieme ofzo? :D ik herken het niet zo uit mijn omgeving geloof ik.
Stukje voortschrijdend inzicht ook gewoon soms ;)

Ik heb ook zo'n dure inlootstudie gedaan, met de ambitie om daarna te promoveren en me verder omhoog te werken in mijn veld enzo. En toen liep ik er een tijdje rond en zag hoe het er écht aan toe ging. En mensen om me heen kregen kinderen en ik ging er zelf beter over nadenken, wat ik daadwerkelijk belangrijk vond en hoe ver ik daarvoor wilde gaan.

En toen had ik op m'n 30e inderdaad een compleet gezin, werkte ik eerst een paar jaar 3 en nu 4 dagen in een totaal ander werkveld dan mijn studie en volgens sommigen ook nog eens zwaar onder mijn niveau (die mensen zijn overigens welkom om eens een dagje te ruilen :+ ).

Ik denk weet dat er best wat mensen in mijn omgeving precies zo naar mij kijken als jouw stukje en ik kan er echt alleen maar om lachen :D

Niks persoonlijks overigens hoor ;) maar ik vind het wel grappig dat ik jouw stukje dus wél precies herken uit mijn omgeving.

Edit: huis op beide salarissen wel trouwens; vind die ruimte wel lekker :7
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')