Misset Horecaquote:Jozua Jaring (eigenaar) en Bas Averdijk (maitre sommelier) van het sterrenrestaurant Ratatouille in Haarlem starten samen Brasserie Bruis in het voormalige Petossi.
Jozua Jaring
Jaring was al in gesprek over een andere locatie toen zijn bevriende collega Bart van Berkel aangaf te willen stoppen met Petossi en een koper te zoeken. ‘Dat was even schakelen, maar een vriend help je natuurlijk altijd. We waren snel uit de voorwaarden en per 1 september gaan we bouwen aan Brasserie Bruis’, vertelt Jaring.
De naam ‘Bruis’ staat voor het bruisend concept dat Averdijk en Jaring ervan willen maken. ‘Denk daarbij aan de Klepel, Rijsel of Scheepskameel in Amsterdam, zoiets is er nog niet bij ons in Haarlem. Niet te moeilijk, gewoon lekkere gerechten a la carte met een mooie fles wijn erbij en natuurlijk starten met een glaasje bruisend.’
Averdijk en Jaring zijn allebei voor 50% eigenaar. Het restaurant zal zo’n 50 couverts hebben. Naar een deel van het personeel waaronder een chefkok wordt nog gezocht. Averdijk zal wel als een soort ‘vliegende keep’ een aantal avonden bij de nieuwe zaak (deels) gaan optreden, terwijl Jaring wel de sparringpartner voor de nieuwe chef zal zijn. Opening vanaf oktober.
Ik zal het hem eens vragen als we binnenkort weer een keer bij hem in Ratatouille gaan eten.quote:
Dat Michelin kan je toch steeds minder serieus nemen, sterren toevoegen als Restaurants nauwelijks open zijn geweestquote:Op dinsdag 14 september 2021 14:41 schreef golfer het volgende:
Restaurant Noma in Kopenhagen van René Redzepi heeft – eindelijk – haar derde ster van Michelin ontvangen.
Het restaurant werd lang gezien als het beste restaurant ter wereld en stond al vier keer bovenaan de prestigieuze lijst van de 50 Best Restaurants. Toch kreeg Noma van Michelin ‘slechts’ twee sterren. Tot nu toe.
‘Het schijnbaar onmogelijk is toch gebeurd’, schrijft het restaurant op Instagram. ‘Voor ons bevestigt dit dat Kopenhagen een van beste restaurantsteden ter wereld is.’
[ afbeelding ]
Michelin presenteerde maandag 13 september haar Nordic Guide. Daarin staat Noma voor het eerst met drie sterren genoteerd. Ook krijgt het restaurant – net als driesterrenrestaurant Maaemo in Oslo – een groene ster voor de inzet voor duurzame gastronomie.
‘Ik ben met stomheid geslagen’, zei René Redzepi, mede-eigenaar en chef-kok van Noma, bij de bekendmaking. ‘Ik ben oprecht volledig verrast en ik voel iets wat ik nooit eerder heb gevoeld. Dit is de beloning voor 14 jaar wachten. We hadden geduld, maar op een bepaald punt dachten we dat het misschien nooit zou gebeuren.’
Noma opende in 2003 de deuren en kreeg in 2005 de eerste ster van Michelin, in 2007 gevolgd door de tweede ster.
In 2010, 2011, 2012 en 2014 werd Noma door Restaurant Magazine uitgeroepen tot beste restaurant van de wereld met een eerste plek in de prestigieuze World’s 50 Best Restaurants.
In 2016 kreeg voor het eerst een restaurant in Scandinavië drie sterren, maar die eer was weggelegd voor Maeemo in Oslo en voor stadsgenoot van Noma Geranium.
Datzelfde jaar sloot Redzepi tijdelijk de deuren van Noma (en veilde het interieur) om eind 2017 op een andere plek in Kopenhagen Noma 2.0 te openen. Dat restaurant kreeg begin 2019 meteen weer twee sterren van Michelin. Nu is daar eindelijk ook die felbegeerde derde ster bij.
In de huidige ranglijst van World’s 50 Best Restaurants (ook wel bekend als de St. Pellegrinolijst, naar de hoofdsponsor) staat Noma op plek twee, achter het Franse Mirazur. In 2020 werd René Redzepi uitgeroepen tot beste chef ter wereld bij de Best Chef Awards. Hiermee lijkt de status van allerbeste restaurant ter wereld weer binnen handbereik.
Als ik ergens 2 of 3x geweest ben heb ik genoeg gezien en gegeten om een oordeel te kunnen vellen.quote:Op dinsdag 14 september 2021 15:01 schreef Tarado het volgende:
Dat Michelin kan je toch steeds minder serieus nemen, sterren toevoegen als Restaurants nauwelijks open zijn geweest
Ze zijn echt wel goed genoeg maar om nu een ster erbij te geven (na 14 jaar) terwijl ze pas in juni weer open zijn slaat nergens op.quote:Op dinsdag 14 september 2021 15:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Als ik ergens 2 of 3x geweest ben heb ik genoeg gezien en gegeten om een oordeel te kunnen vellen.
Waarom zou een getrainde Michelin-proever dat niet ook kunnen?
Ik neem aan dat ze hun bezoekervaringen van voorgaande bezoeken van voor de lockdown ook laten meewegen.quote:Op dinsdag 14 september 2021 15:33 schreef Tarado het volgende:
Ze zijn echt wel goed genoeg maar om nu een ster erbij te geven (na 14 jaar) terwijl ze pas in juni weer open zijn slaat nergens op.
hoe dan ook, stond al op de bucket list, zal er niet goedkoper op wordenquote:Op dinsdag 14 september 2021 15:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze hun bezoekervaringen van voorgaande bezoeken van voor de lockdown ook laten meewegen.
quote:Iers franchiseconcept Freshly Chopped naar Nederland; primeur voor Leiden
Leiden krijgt in het eerste kwartaal van dit jaar de eerste Nederlandse vestiging van Freshly Chopped. In dit fastserviceconcept uit Ierland draait het om sla en salades, verse groenten, dressings en toppings, die worden geserveerd in een bowl, als sandwich of in een wrap. Masterfranchiser is Fresh Food Fast Company.
Eigenaar Hans Wingender van Fresh Food Fast Company heeft ruim twintig jaar ervaring in de fastservice. ‘Ik ben verantwoordelijk geweest voor de groei van KFC in Noord-Europa, maar heb er op een gegeven moment voor gekozen voor mezelf te beginnen en op zoek te gaan naar een relevant merk dat ik zou kunnen introduceren in in ieder geval Nederland.’
Lees ook
Saladebar Sla wil verder groeien en zoekt franchisenemers
In de komende jaren willen de ondernemers Jop en Nina het aantal vestigingen sterk uitbreiden binnen Europa, met als start de zoektocht naar franchisenemers door heel Nederland.
‘Next level fastfood’
Dat merk is Freshly Chopped geworden. ‘Opgericht in Ierland en voor mij next level op het gebied van fastfood’, aldus Wingender. ‘Het is de gezonde tak van fast service en heel relevant. Het voldoet aan de wensen van de consument. Die wil weten of het product en de omgeving veilig zijn, waar de producten vandaan komen en er op ieder moment van de dag snel toegang tot hebben.’
Geen suikers en e-nummers
Een ander sterk punt is volgens Wingerder de beleving. ‘Door het choppen van de salades, daar komt de naam vandaan, is er veel te zien en te ruiken. Het interieur krijgt frisse kleuren die de versheid benadrukken en we maken het warm en gezellig.’
Gasten kiezen zelf hoe ze hun bestelling willen. ‘Basis zijn de salades, die je naar eigen wens aanvult met een verscheidenheid aan toppings. We serveren ze in een bowl of een wrap, of als sandwich bijvoorbeeld. Verder op het menu smoothies en andere gezonde dranken zonder suikers en e-nummers. Frisdrank staat dus niet op de kaart.’
Ambities in zes landen
Fresh Food Fast Company heeft als masterfranchiser de rechten gekocht voor de opening van vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zweden. ‘We beginnen op de Stationsweg in Leiden, waar eind februari of begin maart de eerste locatie opent. We kunnen nog geen startdatum noemen, omdat we afhankelijk zijn van de leveringen en dat is door corona allemaal flink vertraagd.’
Wingerder noemt Leiden een perfecte locatie om te starten. ‘Het is vlakbij het station, er passeren veel fietsers, op loopafstand werken 18.000 mensen en 100.000 mensen wonen op vijf minuten fietsen met een elektrische fiets. Het zal ons veel inzichten opleveren als het gaat om toekomstige locaties.’
Drie company stores
Over die uitbreiding gesproken: voor de zomer zijn er drie company stores en daarna wil Fresh Food Fast Company uitbreiden door middel van franchising. ‘Het is een franchiseformule, maar de eerste drie locaties exploiteren we in eigen beheer. Met uiteindelijk internationale uitbreiding als doelstelling.’
https://www.decafekrant.nl/jopen-komt-met-eigen-horecaconceptquote:Jopen, Nederlands grootste onafhankelijke craft brouwerij, komt met een eigen horecaconcept. Samen met TBMarkus, een van de partijen achter onder andere Mooie Boules, wil het biermerk plekken creëren waar craft bier en craft culture een podium krijgen. In 2026 willen zij samen tien grote locaties geopend hebben in de top 10 grote steden van Nederland. De horecagelegenheden moeten toegankelijk worden voor een breed publiek en een sterke lokale voetafdruk krijgen. De partijen zijn al in gesprek met een aantal locaties maar staan open voor nieuwe suggesties. Jopen wil dit jaar nog de eerste realiseren.
Experimenteren en nieuwe smaken
Ieder jaar brouwt Jopen tientallen nieuwe bieren, die soms in exclusieve oplages worden gemaakt. De biermaker startte ooit in de ‘Jopenkerk’ in Haarlem. Hoewel dit altijd het kloppende hart zal blijven, wil het bedrijf nu een volgende stap zetten. Als aanvoerder van de Nederlandse craft brouwers, heeft Jopen zich ten doel gesteld ‘craft culture’ aan te jagen en mensen te inspireren om zich open te stellen voor nieuwe ervaringen. De tien nieuwe locaties geven letterlijk een nieuwe dimensie aan deze missie.
Lokale elementen
Het nieuwe horecaconcept weerspiegelt Jopen’s nieuwsgierige DNA en voorliefde voor uitgesproken smaak: naast talloze bieren (ook van lokale en internationale spelers), is er volop ruimte voor vertier, eten, dansen, kunst en optredens. De gelegenheden worden ruim opgezet en krijgen vernieuwende elementen, waar beleving en het ontdekken van nieuwe smaken centraal staan. Alle locaties krijgen hetzelfde basisconcept, maar hebben daarnaast ook een eigen, lokaal gezicht. Zo zal er eten uit de buurt op het menu staan en worden lokale artiesten geboekt.
Na een eerste verkennende periode gaan Jopen en TBMarkus samen deze ambitie realiseren. Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen: “Voor Jopen is geen idee, smaak, ingrediënt of brouwmethode te gek. We hebben een biertje voor iedereen, of je nou op zoek bent naar een verrassend pils of juist de meest gefreakte smaak. Onze nieuwe locaties zullen daarom volledig gericht worden op de persoonlijke ervaring die hoort bij craft bier. We willen plekken creëren waar mensen een kant van zichzelf ontdekken die ze nog niet kenden.”
Boudewijn Siliakus, TBMarkus: “Horeca draait om mensen gelukkig maken. Dit nieuwe concept heeft alles in zich om precies dat te doen, met goed eten, nieuwe ervaringen en natuurlijk het lekkerste bier. We kijken er enorm naar uit om deze plekken de komende jaren in heel Nederland op te zetten.”
Locaties
De craft brouwer wil dit jaar de eerste gelegenheid openen en is al in gesprek met de eerste locaties. Daarnaast zoekt het nog een aantal andere geschikte plekken. Deze moeten in ieder geval voldoen aan een aantal basiseisen: gelegen in een van de top 10 grote Nederlandse steden, een oppervlakte minimaal 500 vierkante meter, een hoog plafond, terrasvergunning en ligging op een A-locatie of in een opkomende wijk met een ‘rafelrand’. Jopen roept pandeigenaren en andere partijen die zulke locaties kennen op om zich bij de bierbrouwer te melden.
https://www.foodclicks.nl(...)uk-bali-op-de-kaart/quote:Formulenieuws - Loetje’s Biefstuk Bali 0.0. is de naam van de plantaardige biefstuk, die restaurantketen Loetje vanaf woensdag op de kaart heeft staan. De plantaardige variant wordt vooralsnog alleen geserveerd in een vijftal restaurants: Amsterdam Zuidas, Ouderkerk aan de Amstel, Nijmegen, Rotterdam centrum en Eindhoven. Maar voor het einde van het jaar zal de plantaardige biefstuk in alle Loetje-restaurants beschikbaar zijn.
Biefstuk Bali 0.0 is gemaakt van New Meat van Redefine Meat een plantaardig product dat grote gelijkenis vertoont met echte biefstuk. Volgens Sandra van Halderen, CEO van Restaurant Company Europe (RCE) waartoe Loetje behoort, komt de plantaardige biefstuk dichtbij de biefstuk waarom de keten zo bekend is. Zowel in structuur, smaak en geur. Met de introductie van de plantaardige variant kunnen nu ook niet vleeseters terecht bij de restaurantketen.
Nee hoor, gaat prima samenquote:Op maandag 5 september 2022 17:51 schreef NoCigar het volgende:
In Leende, op fietsafstand van Heeze waar ze Tribeca helemaal kapot gaan maken.
Wordt zometeen nog uitgezonden.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:45 schreef borisz het volgende:
Noma gaat Dicht. 1vandaag had een item over dat Nederlandse chefs aan het denken zijn gezet.
https://eenvandaag.avrotr(...)heeft-geen-controle/
Sobecki denkt er zelf anders over:quote:Op maandag 6 februari 2023 15:40 schreef golfer het volgende:
Bron: Misset Horeca
Restaurant Tribeca** in Heeze sluit een half jaar de deuren. Eigenaren Jan en Claudia Sobecki willen de zaak flink uitbreiden en ook de indeling van het pand veranderen. Tijdens de verbouwing willen ze een pop-up restaurant openen om de brigade aan het werk te houden.
Een deel van de tuin inleveren om het restaurant te vergroten en de keuken verplaatsen naar het hart van het bedrijf en open maken. Dat is in een notendop wat Jan en Claudia Sobecki willen met de grootscheepse verbouwing van Tribeca** in Heeze die eraan zit te komen dit jaar. Om die uit te kunnen voeren gaat Tribeca een half jaar dicht.
Wat comcreet de plannen zijn, hoeveel hij gaat investeren en wanneer Tribeca precies dicht gaat, is niet bekend. Sobecki wil (nog) niet uitweiden over de plannen. Een bron dicht bij het tweesterrenrestaurant zegt meer te weten.
Aan de achterzijde van de zaak in Heeze ligt een tuin. Maar omwille van overlast voor omwonenden kan daar niet worden gedineerd. Daarmee zijn het dure meters, die Sobecki nu deels bij het restaurant wil trekken door de zaak naar achteren uit te bouwen. Ook wordt de keuken verplaatst. Dat is nu een afgesloten ruimte aan de voorzijde van het pand. In de plannen is het een open keuken in het hart van het restaurant. Of het aantal couverts toeneemt, is nog niet duidelijk.
Vanwege de grondige verbouwing gaat Tribeca ongeveer een half jaar dicht. In die periode wil Sobecki zijn brigade aan het werk houden door op verschillende plekken in Noord-Brabant (en mogelijk ook daarbuiten) als pop-up restaurant te openen. Hoe dat er precies uit gaat zien en waar het pop-up restaurant komt, is nog niet bekend.
Ik heb het net gelezen, wat een artikel joh.Aan de ene kant vind ik het eerlijk en verfrissend, maar er bekruipt mij ook een gevoel dat ik het een beetje zuur artikel vind. (net als 3 kwart van de gerechten schijnbaar Over the next three hours we sat through a total of 15 dishes, three quarters of them cold and almost all of which tasted of vinegar )quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:02 schreef NoCigar het volgende:
In het verlengde van het nieuws over de sluiting van Noma deze recensie als troost voor al diegenen die daar nooit zullen eten. De gast wordt misschien iets teveel uitgedaagd, en ook de sfeer zoals hier beschreven lijkt me in ieder geval niet erg fijn. Wel zeer vermakelijk.
“By dish 13 — a saffron ice-cream dish that pulled off the remarkable feat of tasting simultaneously like Play-Doh and nothing at all (“Not a fan of saffron?” we were asked. “No, not a fan of ice cream that tastes like Barbie’s legs,” I wanted to scream)”
https://www.thetimes.co.u(...)b1c1ad19b1603596e526
Een beetje bashen doet het het altijd goed voor de clicks, het is natuurlijk wel grappig dat deze guru op culinair gebied gaat stoppen omdat hij z'n personeel niet meer kan uitbuiten, werd tijd.quote:Op donderdag 2 maart 2023 11:28 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Ik heb het net gelezen, wat een artikel joh.Aan de ene kant vind ik het eerlijk en verfrissend, maar er bekruipt mij ook een gevoel dat ik het een beetje zuur artikel vind. (net als 3 kwart van de gerechten schijnbaar Over the next three hours we sat through a total of 15 dishes, three quarters of them cold and almost all of which tasted of vinegar )
Het kan toch niet zo zijn, dat dit een breed gedeelde mening is ? Noma zal toch niet voor niets de titels hebben gekregen, denk ik dan .
Maar zoals mijn oude wijze oma vroeger al zei : Smaken verschillen
Ik ben het wel met je eens hoor, maar de universele lofzang in combinatie met de sektarische reacties, de hoge prijzen en het 'snooty' personeel (dat blijkbaar zelf uitgebuit wordt: een mooi voorbeeld van happiness in slavery), verdienen wel wat tegengeluid.quote:Op donderdag 2 maart 2023 11:28 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Ik heb het net gelezen, wat een artikel joh.Aan de ene kant vind ik het eerlijk en verfrissend, maar er bekruipt mij ook een gevoel dat ik het een beetje zuur artikel vind. (net als 3 kwart van de gerechten schijnbaar Over the next three hours we sat through a total of 15 dishes, three quarters of them cold and almost all of which tasted of vinegar )
Het kan toch niet zo zijn, dat dit een breed gedeelde mening is ? Noma zal toch niet voor niets de titels hebben gekregen, denk ik dan .
https://www.ad.nl/rotterd(...)rotterdam~a1cbf4e63/quote:YB (Yoghurt Barn) sluit alle vestigingen, waaronder die in Rotterdam
Alle tien horecavestigingen in Nederland van YB (voorheen Yoghurt Barn) zijn sinds medio vorig week permanent gesloten. Dat geldt ook voor de zaak in Rotterdam, waar YB sinds 2017 op de Oude Binnenweg was gevestigd.
YB gaat nu verder als leverancier van plantaardige producten, zo meldt het bedrijf in een persbericht. ‘Horeca was nooit een doel op zich, maar een middel om te laten zien dat lekker eten en goed doen voor de wereld samen kunnen gaan’.
Plantaardig
Yoghurt Barn veranderde in 2021 de naam in YB en is vorig jaar vrijwel volledig overgestapt op een menu dat is gebaseerd op plantaardige producten. Die koerswijziging is volgens de onderneming echter niet de reden om nu te stoppen met de horecabedrijven.
YB stelt dat met name de coronaperiode de vestigingen, die over het algemeen in binnensteden zaten, geen goed heeft gedaan. ‘De passantenstromen in de winkelgebieden zijn niet meer op pre-COVID niveau gekomen en voorts werd er minder uitgegeven. Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen. De horeca- locaties zijn verlieslatend geworden’, aldus YB.
quote:KOKEN & ETENToen Haribo onlangs de productie van trekdrop stopte, omdat het niet meer rendabel is, reageerde ‘kokoloog’ Pierre Wind gepikeerd. Trekdrop leeft bij de mensen, merkte hij. Daarom gaat hij nu leren om het zelf te maken.
Het nieuws over het verdwijnen van de trekdrop sloeg een paar weken geleden bij Wind in als een bom. ,,Toen ik het hoorde zat ik in de auto. Ik wist helemaal niet dat er een einde aan de productie van trekdrop zou worden gemaakt’’, zegt hij. ,,Ik was zo flabbergasted.’’
(...)
@NoCigarquote:Sterrenrestaurant Monarh in Tilburg moet sluiten van de gemeente Tilburg. De burgemeester trekt de horecavergunning van de sterrenzaak in. Dat wilde de gemeente al langer doen, maar Monarh maakte bezwaar. Dat is nu afgewezen. Het bureau Bibob heeft onderzocht of het restaurant vergunningen misbruikt voor criminele activiteiten. Nu concludeert de burgemeester dat de vergunning moet worden ingetrokken.
Profielfoto van Joris van Duijn
Profielfoto van Agnes van der Straaten
Geschreven door
Joris van Duijn & Agnes van der Straaten
Eind 2020 waren er volgens de politie al signalen dat het bedrijf wordt gebruikt voor ondermijning, wat zou betekenen dat het criminele banden heeft.
Restaurant Monarh heeft als laatste strohalm nog de gang naar de rechter om de sluiting ongedaan te maken. Daar krijgen ze zes weken de tijd voor. Tot die tijd mag het sterrenrestaurant nog open blijven.
Onderzoek naar eigenaar
Reden om de boel dicht te willen gooien is een onderzoek naar de eigenaar van Monarh: Danny Kovacevic. Tilburg en Breda hebben het landelijk bureau Bibob ingeschakeld om de handel en wandel van Kovacevic en de restaurants in kaart te brengen. Naast Monarh bezat hij ten tijde van het onderzoek sterrenrestaurant Wolfslaar in Breda. Het bureau heeft onderzocht of de restaurants vergunning misbruiken voor criminele activiteiten.
Overheden vragen het landelijk bureau Bibob om bedrijven te screenen bij aanvragen van onder meer horecavergunningen. Dat kijkt naar de administratie, het personeelsbeleid en de herkomst van vermogen. De conclusies van het onderzoek zijn geheim, maar voor Tilburg ernstig genoeg om het enige sterrenrestaurant in de stad te willen sluiten.
Dat heeft vermoedelijk mede te maken met een controle van de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport bij een transportbedrijf van Kovacevic. Eind 2020 gaan zij er langs vanwege vermoedelijk geknoei met de administratie. Ook zouden er mensen zwart werken. Volgens de politie waren er signalen dat het bedrijf zich schuldig maakt aan ondermijning. Ook is een boete aangekondigd voor het overtreden van de maximale rij- en rusttijden voor chauffeurs, die kan oplopen tot 88.000 euro. Kovacevic ontkent die te hebben gekregen.
Overname
Chef-kok Paul Kappé zwaait bij Monarh samen met zijn broer Ralph de scepter. Vorige maand werd zijn ster door Michelin weer een jaartje veiliggesteld. Hij wil niet reageren op de beslissing van de burgmeester om de boel te sluiten. Maar kan bevestigen dat hij, samen met zijn broer Monarh wil kopen. "Ik kan bevestigen dat wij van plan zijn om de zaak over te nemen", zegt de chef-kok als reactie. Met de overname zouden de problemen met de horecavergunning in één keer opgelost zijn.
Eerder zei Kappé tegen Omroep Brabant enorm met de naderende sluiting in de maag te zitten. Die is door de gemeente al in 2021 aangekondigd. "Elke dag krijg ik weer de vraag: hoe zit het nou? Dat doet pijn”, zegt Kappé . “Het heeft ons veel imagoschade gebracht, terwijl het onderzoek niet om ons draait. Wel worden we er op aangekeken”, zei chef-kok Paul toen.
Restaurant Monarh kreeg in 2018 als eerste restaurant in Tilburg een Michelinster. Voor eigenaar Kovacevic was dat niet voor het eerst. Hij had ook restaurant Wolfslaar in Breda. Deze zaak heeft sinds 2005 een Michelinster. Kovacevic verkocht Wolfslaar vorig jaar aan een andere eigenaar. Ook een derde restaurant van Kovacevic, dat in de Spoorzone in Tilburg zou openen is uiteindelijk verkocht door Kovacevic omdat er geen horecavergunning voor werd afgegeven.
Ja, ik las het al. Die eigenaar was nog geen dertig maar had al twee sterrenzaken. Dat kan natuurlijk, maar het is ook goed mogelijk dat er iets niet klopt.Jammer dat we niet wat meer details te weten komen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 17:13 schreef anndb het volgende:
Sterrenzaak Monahr moet (voorlopig/vermoedelijk) sluiten:
https://www.omroepbrabant(...)-trekt-vergunning-in
[..]
@:nocigar
quote:Het onlangs met een Michelinster bekroonde restaurant Vanderveen in de Beethovenstraat moet de deuren sluiten. Het is het restaurant niet gelukt om de coronaperiode te boven te komen.
‘We zijn allemaal intens teleurgesteld. We hebben heel hard gewerkt, maar hebben het tij niet meer kunnen keren na de coronaperiode en uiteindelijke ongeschiktheid van onze locatie. Dat we op de valreep deze
prachtige waardering ontvingen voor het restaurant waar we allemaal zo in geloven, maakt het
extra complex”, aldus eigenaar Thijs Koster.
Amsterdam kreeg er een kleine maand drie restaurants bij met een Michelinster, waar Vanderveen er een van was. Het restaurant opende in 2018 de deuren en kort daarna werd besloten om er een informeel fine dining restaurant van te maken. Het trok daarvoor George Kataras aan als chef de cuisine en Mohamed Aous als sommelier.
"Vol ambitie, mooie plannen en na de eerste goede eerste reacties, kwamen we al snel in de lockdowns terecht", aldus Koster. Klanten vonden het restaurant na de covidperiode terug en een jaar geleden werd het de zaak al opgemerkt door Michelin vanwege het hoogwaardige menu en de vinylcollectie die werd gedraaid voor de juiste sfeer.
Toch kon dat de zaak niet meer redden, het restaurant is aankomende zaterdag voor het laatst open.
quote:Het blijft onrustig rond restaurantgroep RCE van investeerder Waterland. Na recente negatieve pers over de biefstukken van restaurant Loetje is er nu knallende ruzie over Happy Italy. Het gaat niet goed met deze Italiaanse fastfoodketen. De horecagroep van Waterland ligt op ramkoers met de oprichter en oorspronkelijke eigenaar. De timing van het conflict is gevoelig: Waterland zou zich opmaken voor 'een goudomrande exit'.
Waterland is met een belegd vermogen van ¤14 mrd een van de grootste private-equitypartijen van Europa, met investeringen in meer dan duizend bedrijven. Met een belang 66,8% is Waterland ook de drijvende kracht achter Restaurant Company Europe (RCE), eigenaar van horecaketens als Loetje, Popocatepetl en sinds 2021 ook Happy Italy. Volgens de website van Waterland is RCE met een omzet van meer dan ¤100 mln per jaar de grootste horecagroep van Nederland.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev(...)T#Echobox=1685383011
https://www.le-restaurant.nl/quote:As Of June 1, 2023, Le Restaurant @Lerestaurant_ Will Stop Its Current Activities In Frans Halsstraat.
We Are Taking This Break To Re-Think Our Philosophy, Re-Invent The Structure And Re-Locate The Business.
We Thank Everyone Who Has Been With Us On This 15 Years’ Long Journey For Their Faith And Support 🌹❤️🌹
We Will Keep You Posted On Our Activities, News And Memories On Our Socials!
Take Care For Now!
Jan, Kostya, Enrico, Arnaud …
https://fd.nl/bedrijfslev(...)y-italy-nef3caqawSQ0quote:Op maandag 29 mei 2023 20:10 schreef borisz het volgende:
Meer financieel nieuws met een CUL-randje, maar goed. Ik deel het wel
[..]
quote:(...)
Ondertussen trekt RCE de stekker uit verschillende filialen. Het gaat onder meer om de locaties in Roermond en Almere. Uit interne documenten blijkt dat RCE voornemens is het faillissement voor deze restaurants aan te vragen, net als voor een nog niet operationele locatie bij Delft. Recent gesloten restaurants in Zoetermeer en Rotterdam blijven dicht.
(...)
Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 9 juli 2023 18:14 schreef Nielojram75 het volgende:
Was Isabelle de inspiratie voor de welbekende ballen?
Boodschappen bezorgen kost geld. Dat geldt voor de Flitsbezorgboeren, dat geldt voor Picnic en dat geldt voor de Grootgrutters. Die laatsten doen het alleen maar om het verlies te beperken.quote:Flitsbezorger Getir denkt erover uit Nederland en Italië te vertrekken, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt op basis van ingewijden. Getir maakt forse verliezen, en kostenbesparingen zouden nodig zijn om extra investeringen van geldschieters te genereren.
(...)
Getir trok zich eerder al terug uit Spanje, Portugal en Frankrijk. Als Getir besluit Nederland en Italië te verlaten, is het bedrijf nog actief in Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.
Met name voor de flitsbezorgers vraag ik me ook af hoe groot die behoefte nu echt is. Ik ken niemand die er serieus gebruik van maakt, na de eerste ‘dit is geinig, eens uitproberen’ fase toen er ook nog eens forse kortingen gegeven werden. Voor mij persoonlijk klinkt het als iets dat incidenteel super handig kan zijn en ik heb het idee dat veel mensen zo denken. Dat klinkt niet echt als een stabiele basis..quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:31 schreef borisz het volgende:
Weer eens nieuws uit meer financiele hoek maar wel indirect CUL.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)ertrek-uit-nederland
[..]
Boodschappen bezorgen kost geld. Dat geldt voor de Flitsbezorgboeren, dat geldt voor Picnic en dat geldt voor de Grootgrutters. Die laatsten doen het alleen maar om het verlies te beperken.
Ik heb er idd alleen gebruik van gemaakt toen de Saudische oliedollars mijn bestellingen ondersteunden. Dat waren ook flinke kortingen toen. Heb de app van Getir nog. De shop is nu ook een stuk leger dan in coronatijd.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:43 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Met name voor de flitsbezorgers vraag ik me ook af hoe groot die behoefte nu echt is. Ik ken niemand die er serieus gebruik van maakt, na de eerste ‘dit is geinig, eens uitproberen’ fase toen er ook nog eens forse kortingen gegeven werden. Voor mij persoonlijk klinkt het als iets dat incidenteel super handig kan zijn en ik heb het idee dat veel mensen zo denken. Dat klinkt niet echt als een stabiele basis..
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev(...)an-volle-restaurantsquote:De restaurants zijn weer goed bezet. Toch zitten veel horecaondernemers flink in de problemen, zo leert een rondgang. Corona was een mokerslag, maar daarna volgden belastingschuld, personele perikelen en kostenverhogingen die niet volledig zijn door te berekenen aan klanten. 'Dan maar kleinere porties.'
Interview met de nieuwe voorzitterquote:Over de omzetten in de horeca is Marijke Vuik goed te spreken. Maar de marges baren de nieuwe voorzitter van brancheclub Koninklijke Horeca Nederland grote zorgen. Innovaties, scherpe inkoop en een gematigde toon moeten de oplossing brengen.
quote:Een aardverschuiving in de Rotterdamse gastronomie: topchef Mario Ridder (51) stopt met restaurant Joelia aan de Coolsingel. Hij draagt het stokje over aan maître Pieter Timmer (23), die daarmee de jongste eigenaar van een sterrenrestaurant in Nederland wordt.
Zijn naam staat nog op de gevel, en daar blijft-ie ook nog wel even staan. Mario Ridder neemt niet per direct afstand van Joelia dat sinds het openingsjaar 2016 één Michelinster bezit en ook bekend werd als het restaurant waar koning Willem-Alexander en Máxima hun vijftiende trouwdag vierden. Per 1 januari 2024 draagt hij 50 procent van de aandelen over aan Pieter Timmer, het jaar erop de rest. De reden van zijn geleidelijke vertrek?
,,Joelia verdient een ondernemer die het restaurant kan voortzetten. Ik merk dat ik dat niet meer ben. Als chef kan ik nog wel een paar jaar knallen, maar het geleur met werknemers als direct gevolg van het personeelstekort breekt mij op.
(...)
https://www.vrt.be/vrtnws(...)taurants-in-cadzand/quote:Topchef Sergio Herman stapt na vijftien jaar uit zijn twee restaurants in Cadzand in Nederland. Dat meldt hij in een persbericht. Volgens Herman past de rol die hij binnen de zaken Pure C en AIRrepublic vervult, niet langer bij zijn persoonlijke ambitie.
Herman draagt de verantwoordelijkheid over aan het Strandhotel, een hotel in de Zeelandse kustplaats met verschillende gastronomische restaurantconcepten. Over de nieuwe invulling van de zaken is nog niets bekend.
Pure C ging bij de uitreiking van de Michelinsterren in Nederland afgelopen april nog van twee naar nul sterren. Of dat een invloed heeft op de beslissing van Herman, is onduidelijk. Zelf zegt hij dat hij "zichzelf wil blijven inspireren".
"Na vijftien jaar voel ik dat ik mezelf dreig te herhalen. En dat zit niet in mijn Zeeuwse natuur. Met nog altijd die ultieme passie voor het koken heb ik ook andere wensen, zoals meer tijd vrijmaken voor mijn familie, kinderen en vrienden, meer reizen en een sprong wagen in internationale projecten zoals in Azië."
De laatste service in Pure C vindt plaats op zaterdagavond 23 september 2023, die in AIRrepublic op zaterdagavond 30 maart 2024.
quote:Michel Roux to close Le Gavroche after 34 years in charge
Le Gavroche, one of Britain’s most celebrated restaurants, is to close down, Michel Roux has announced.
In an interview with The Times, the chef revealed that the Mayfair restaurant — London’s last bastion of classic French haute cuisine — would close permanently early next year.
Citing the stress of running a two Michelin-starred restaurant, Roux, 63, said: “I’m genuinely tired. Being in the restaurant almost every day has taken its toll and I have got to the stage where I’m not enjoying it as much as I used to. It is a very high-pressure job and I want a better work-life balance.”
The closure will coincide with the end of the restaurant’s lease, but Roux said that has not had any bearing on his decision and negotiations had been continuing amicably. “Financially we are in a very good place. We are full every day,” he said.
Roux spent Friday breaking the news to his 43 staff at Le Gavroche, which has been a byword for fine dining since Roux’s late father, Albert, and uncle, Michel, opened the restaurant on Lower Sloane Street in 1967.
Until then, London had been a culinary desert and the French brothers changed the face of British dining. It was the first restaurant in the country to be awarded one, two and, in 1982, a third Michelin star and has honed the skills of some of the country’s best known chefs, including Pierre Koffmann, Marco Pierre White, Gordon Ramsay and Monica Galetti.
“I have very complicated feelings about it,” Roux said, his voice cracking with emotion. “I’ve been at the helm for 34 years, which is longer even than my dad. It’s not been my job, it’s been my life, [but] the pressure to be able to deliver the high quality that everyone dining at Le Gavroche expects is just so wearing. It is not just every day and every service, but every plate.”
His daughter, Emily, who runs a restaurant in Notting Hill with Diego Ferrari, her husband who is also a chef, decided against taking up the reins. “We had several conversations and they wanted to do their own thing, which is fine and I absolutely understand that. I sometimes wonder if I had said that to my dad how things would have turned out.”
Roux will continue to oversee his other ventures, including his restaurants at the Langham Hotel in London and at Crossbasket Castle near Glasgow, and his TV, consultancy and catering businesses. He will also keep control of the Le Gavroche name, opening the possibility of future pop-ups or residencies.
“I will be able to do what I want to do, when I want to do it. Over the years I’ve been offered silly money for the business, but it wouldn’t be right having someone else in charge. The name is sacrosanct,” he said.
He said he considered closing the restaurant during the pandemic but was determined to fight on for the sake of his staff, many of whom he has grown up alongside. Joao, his Madeiran pot-washer, has been with him for 36 years, and his executive chef Rachel Humphrey for more than 25. Those who want to continue working for him will be found positions elsewhere in his business.
“The day-to-day pressure of running a restaurant is not getting any easier,” he said. “Living through and coming back from the pandemic didn’t do my mental health any good. I feel for any young independent restaurateur opening up now. Brexit has put a huge spanner in the works in terms of supplies, staffing and costs.”
He is busy planning a series of events running until the end of January to mark six decades of fine dining and to give diners a final taste of such acclaimed dishes as coquilles St Jacques, soufflé Suissesse and poached lobster. “We’ve got all the menus dating back to the Sixties so it will be easy to replicate. I’m putting in an extra order of cream and butter for my father’s era,” he joked. He also intends to host heavily discounted dinners for young chefs.
“I’ve had many, many sleepless nights worrying about the business, and then tossing and turning thinking about the ramifications of my decision. It’s going to be a huge, huge wrench and I don’t know how I’m going to face the last service. I will probably be a gibbering wreck but I won’t be the only one, that’s for sure.”
Analysis
Michel Roux is known within the industry as an especially hardworking chef, often putting in 70-hour weeks in the kitchen at an age when most of his peers have long hung up their aprons. At 63, he has earned the right to take a step back.
It is not only the physical strain of being on your feet for long hours that takes the toll, but also the mental pressure of maintaining the highest standards while knowing you will be judged on every plate of food. Add to this the financial stress of running a business with notoriously tight margins, a responsibility for the livelihoods of dozens of staff and the need to carve out the time and space to innovate, and it is easy to understand why so many chefs crumble under the pressure.
The pandemic and the cost of living crisis have only added to the strains. René Redzepi, considered by many the best chef in the world, was 45 when he announced this year that his restaurant Noma would close. He blamed the “unsustainable economics” of top-end gastronomy but admitted that he had struggled to control his rage, “screaming and shouting” at his staff constantly during an 80-hour week.
Heston Blumenthal, who has maintained three Michelin stars at the Fat Duck in Bray for 19 years, manages his restaurant now at arm’s length. His move to France in 2018 at the age of 52 was prompted by a breakdown. “I had to keep on, keep on, keep on,” he told The Times. “I was unconsciously building a monster that I had to hang on to. Whether it was the third Michelin star, the best restaurant in the world, the best chef in the world, the best book in the world, it just went on . . . enough was never enough.”
Marco Pierre White was 33 when he became the youngest chef to win three Michelin stars in 1995, but just four years later he announced his retirement from the kitchen. Tom Kerridge no longer drinks but said he downed 15 pints a night during his pursuit of Michelin stars. Phil Howard, who used to run the two-starred The Square, has spoken openly about how he went from taking cocaine to smoking crack while running his kitchen, working 16-hour days six days a week, with four hours of sleep a night, for 15 years.
quote:Het is bijna tien jaar geleden dat Nederland kennismaakte met een nieuw horecaconcept. In een oude tramremise in Amsterdam opende De Foodhallen haar deuren, waar 21 verschillende stands onder één dak werden samengebracht. Een klein decennium later zijn er foodcourts te vinden in het hele land, van Vught tot Enschede, en van Maastricht tot Groningen. Misset Horeca sprak met de oprichter en eigenaar van De Foodhallen: Chong Chu. We vroegen hem naar de kracht van het concept en naar de kansen voor horecaondernemers.
Foodcourts, dan wel overdekte eetpleinen, lijken niet meer weg te denken uit het Nederlandse horecalandschap. Maar toen Chong Chu in 2014 zijn plannen ontvouwde om in de hoofdstad De Foodhallen te lanceren, werd hij toch vooral meewarig aangekeken.
‘In tal van andere Europese steden bestonden deze foodcourts al. Ik wilde startende ondernemers én ervaren restaurateurs in Amsterdam verleiden om een stand te openen in een hal van 2.400 vierkante meter. Maar ze kende me niet óf ze geloofde er niet in. Uiteindelijk sloot burgerzaak The Butcher zich bij ons aan, net als Robert Kranenborg en Richard van Oostenbrugge. Die gevestigde namen hielpen enorm om anderen voor ons te winnen.’
Ondernemers bestaansrecht geven
Ook de gasten bleken overtuigd. Inmiddels bestaan er alweer drie locaties van De Foodhallen: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het interieur, het aanbod van eten en drinken en de hóeveelheid stands verschilt per stad. ‘We hebben een vliegende start gehad in Amsterdam. We hadden op die eerste plek ook echt de massa nodig, dan geef je 21 ondernemers ook bestaansrecht’, zegt Chu.
‘Maar je kunt die blauwdruk niet één-op-één overnemen. In Rotterdam en Den Haag hebben we minder ruimte, maar ook minder stands. We willen die ondernemers perspectief bieden, ze moeten elkaar niet kapot concurreren. We zoeken altijd naar een goede balans in het aanbod, een mooie mix, anders krijg je een soort cateringgevoel.’
Gemiddelde besteding: zo'n 25 euro per persoon
Ondernemers die zich vestigen in een van De Foodhallen dragen huur en een percentage van de winst af. Alle stands gaan verplicht zeven dagen per week open, en hebben dezelfde openingsuren. Welke bedragen er betaald worden door de restaurateurs, zegt Chu liever niet. De gemiddelde besteding ligt op zo’n 25 euro per persoon.
‘Maar we doen het wél samen. Wij verzorgen de marketing en zijn verantwoordelijk voor de bezoekersstroom. Huurders kunnen gezamenlijk mee inkopen, en ze betalen een vast bedrag voor gas, water en licht. Restaurants kiezen zelf of ze willen bezorgen. Vaak zien we wel dat ze met die dagomzet hun personeel in ieder geval al betaald hebben.’
Bewust afgestapt van QR-codes
Op alle locaties van De Foodhallen is het idee overigens wel hetzelfde: betaalbaar eten aanbieden, in een ontspannen setting, met een centrale bar. QR-codes werden geïntroduceerd, maar daar werd ook weer vanaf afgestapt.
‘Juist omdat we wilden dat mensen in beweging zouden blijven. We willen niet teveel op een gewoon restaurant gaan lijken, het moet dynamisch zijn. Het eerste wat mensen doen als ze bij De Foodhallen binnenkomen, is een rondje lopen’, zegt Chu. ‘Dat wil je vasthouden. Een van de mooie dingen aan dit concept is ook dat veel verschillende gasten zich hier thuisvoelen. Vriendengroepen, stelletjes, kantoorcollega’s, maar ook senioren die hun pinpas uitlenen aan hun kleinkinderen.’
Hoeveel 'poppetjes' zijn er nodig?
Het is een van de redenen voor het succes van De Foodhallen. En parallel aan die opmars, werd het concept in de rest van het land in meer of mindere mate gekopieerd. ‘We waren de eersten, dat nemen ze mij en m’n compagnons niet meer af’, zegt Chu, die trots is op die voortrekkersrol. Over het ene foodcourt is hij wat enthousiaster dan het andere.
‘Je moet naar het gebied en de locatie kijken. In sommige plaatsen kun je misschien zes stands kwijt en zit je aan je maximum. Door de jaren heen hebben we veel data verzameld. Het komt er simpelweg op neer dat we weten welke omzetten er moeten worden gedraaid door ondernemers, en hoeveel ‘poppetjes’ ze nodig hebben, wat wel en niet werkt. Ervaren ondernemers hoef je dat niet uit te leggen, maar sommige jonge mensen hebben die begeleiding wel nodig.’
Restaurantje spelen
Hoewel er post-corona weinig verloop is in De Foodhallen, krijgt Chu nog elke maand zo’n vijftien mailtjes van mensen die maar wat graag een stand willen openen in een van zijn locaties. Hij is door de jaren heen kritischer geworden in die selectieprocedure, omdat mensen te vaak een romantisch beeld hebben van de foodcourt-branche.
‘Je ziet mensen die graag restaurantje willen spelen. Die zien een zaakje en denken dan: dat kan ik ook! Maar goede standhouders hebben vaak jarenlang ervaring opgedaan, dat vergeten ze nog weleens’, weet Chu. ‘Dan kost het van beide kanten gewoon heel veel energie. Als je geen personeel hebt, maar wel elke dag open moet, dan werkt dat niet. Ik heb iemand huilend aan mijn bureau gehad, omdat ze het drie maanden lang elke dag in haar eentje moest zien te redden. Dat is natuurlijk erg jammer.’
Chu verwacht dat het foodcourt-concept tijdloos is, zolang uitbaters niet blijven hangen in het heden. Het eet- en drankaanbod, de styling, de marketing; je moet met je tijd mee en de trends in het buitenland in de gaten houden. ‘De opkomst van cocktails, bijvoorbeeld. Je moet daar op inspelen. Mensen komen ondanks de inflatie nog graag naar de horeca, maar je moet wel waarde en kwaliteit bieden. Of we gaan uitbreiden met De Foodhallen? We vinden Utrecht al lange tijd een interessante locatie. Ondertussen kijken we ook naar onze eigen organisatie. We willen dat ons personeel met ons meegroeit. We willen vooral de leidinggevende functies goed invullen; idealiter komen die uit ons eigen team. De filosofie van ons bedrijf is zo ook het best geborgd.’
De FAM: gloednieuwe foodcourt in het centrum van Den Bosch
Na ruim twee jaar van voorbereiding, opende eind juli een nieuwe foodmarkt in het centrum van Den Bosch. Met zes keukens, 230 zitplekken en één centrale bar. Eigenaren van De FAM zijn Stephanie Schulte en Jaimy Veldhuis, die beiden ruime ervaring hebben in de Bossche horeca. Toch verkeken ze zich in eerste instantie op het daadwerkelijk realiseren van hun zaak. Dat had alles met de locatie te maken, die te bestempelen is als uniek én uitdagend. Het stel huurde een pand in het historisch stadshart aan de Korenbrugstraat, waar eerder een fietsenzaak was gevestigd.
‘De voorbereiding heeft misschien wel een jaar te lang geduurd. Zo moesten we de meterkast verzwaren om alle stands van stroom te voorzien, maar de netbeheerder kon pas na ruim een jaar aan de slag’, vertelt Schulte. ‘Ook was er nog geen afzuigingsinstallatie. Om al die afzonderlijke keukens aan te sluiten, staat er nu een systeem op het dak dat zo groot is als een bestelbusje. Om alles aan te leggen zijn er straten opengebroken en moesten we door appartementen van omwonenden heen. Ondertussen betaalden we wel al huur en losten we af.’
Goede start, pittige aanloop voor De FAM
Een foodmarkt uit de grond stampen, is iets wezenlijk anders dan een andere horecazaak beginnen, wil het stel gezegd hebben. ‘We zijn superblij dat we nu open zijn, de reacties van gasten zijn geweldig. Maar als we het vantevoren hadden geweten, dan hadden we het waarschijnlijk niet gedaan op deze locatie. Als mensen dezelfde ambities hebben, dan wil ik ze graag verder helpen.’
Foodmarkt De FAM heeft in ieder geval een goede start heeft gehad. In de eerste week lag de gemiddelde besteding op ruim 19 euro per persoon. ‘Standhouders betalen 1.500 euro servicekosten per maand, en 150 euro huur per vierkante meter. De grootste keuken heeft een oppervlakte van twaalf vierkante meter’, zegt Veldhuis. ‘Ze dragen geen winstpercentage aan ons af. We hebben de ondernemers verteld dat ze een mooie winst kunnen draaien als ze ruim 22.000 euro in de maand omzetten. De interesse was overweldigend’
Geen verschillende kassasystemen
Gasten bestellen en betalen vooralsnog via QR-codes, maar uiteindelijk moet de bediening ook met handhelds gaan werken en is het mogelijk om direct aan een stand te bestellen. ‘We wilden in ieder geval geen zeven verschillende kassasystemen. Voor het overzicht, maar ook vanwege de kosten.’
1 2 3 4 5 6 7 | Tips van Chong Chu voor het starten van een foodcourt of stand: Kies een duidelijk concept: ‘We hebben een dim sum-zaak zitten in onze vestiging in Amsterdam, een goed voorbeeld. Door het gebruik van stoommandjes is het direct duidelijk waar het om gaat. Het is ook een marketingtool: mensen komen binnen en zien die mandjes bij anderen op tafel. Het spreekt tot de verbeelding en is heel herkenbaar. Bovendien zijn de gerechten ook erg lekker. Werk vers: ‘Mensen staan bijna letterlijk in je keuken, dus zorg dat je je best doet op de bereiding. De receptuur moet kloppen. Je kunt geen zakjes staan opwarmen en dat op een bord gooien, dat zien mensen één keer en dan zijn ze weg. In De Foodhallen is er de ruimte om de mise-en-place te doen, maar als je meerdere zaken hebt, kan je het natuurlijk op een centrale plek regelen. Houd de trends in de gaten en pas ze toe in je eigen zaak: ‘Ik was laatst in Londen, daar stonden overal rijen bij de etablissementen die Koreaans streetfood verkochten. Dat komt er nog nadrukkelijker aan, zeker weten. Ook vega en vegan blijft enorm goed lopen, zien we in onze stands. Je moet zo’n optie kunnen bieden. Sluit je ogen niet voor wat erom je heen gebeurt. Wij zijn zelf nog niet bezig met AI, maar we volgen de ontwikkelingen natuurlijk wel.’ |
Zie ook TV / [RTL5] De Augurkenkoningquote:Mensen die wel van een augurk of een ingelegd Amsterdams Uitje houden, kennen de naam Kesbeke vast wel. RTL 5 maakt een realityserie over de familie Kesbeke.
Kesbeke is een Amsterdams familiebedrijf gespecialiseerd in tafelzuur. De baas van de familie is Oos Kesbeke wier grootvader in 1948 het bedrijf startte. In De Augurkenkoning wordt Oos gevolgd terwijl hij zijn twee zonen Camiel en Silvian klaarstoomt om het tafelzuurimperium over te nemen.
Handmatig
En Kesbeke verkoopt niet zomaar zuur, op de site van de firma zegt Oos daar het volgende over: 'Mensen willen echt lekker zuur, kwaliteit. Een pot Amsterdamse Uien kost bij ons zomaar 30% meer dan bij een goedkoop import-merk. Vind je het gek? Onze uien worden handgeschild, handmatig ingelegd en in een mooi potje gedaan door onze mensen die een normaal salaris krijgen."
De Augurkenkoning start op donderdag 12 oktober om 20:30 uur op RTL 5.
https://www.volkskrant.nl(...)udig-koken~ba83d91b/quote:INTERVIEWJANNIS EN CLAUDIA BREVET
Afscheid van driesterrenrestaurant Inter Scaldes: ‘Niks is zo moeilijk als eenvoudig koken’
‘Ik kook alleen wat ik zelf lekker vind’, zegt chef-kok Jannis Brevet. Michelin beloonde hem daarvoor met drie sterren. Dit jaar zetten Jannis en zijn vrouw Claudia een punt achter hun restaurant Inter Scaldes in Kruiningen. Ter gelegenheid daarvan: zeven lessen over het bereiken van de gastronomische wereldtop.
(...)
Arme Iwaniusquote:Er wordt steeds minder geluncht in de haute cuisine en dat is voor de Rotterdamse topchef François Geurds reden om het roer om te gooien: zijn sterrenrestaurant FG Food Labs is vanaf eind deze maand voortaan overdag een pretentieloze streetfoodbar.
Misschien omdat ie niet meer komt, niet meer rendabel nu.quote:Op maandag 11 september 2023 17:06 schreef Molo het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)jzetten-br~aceb8afe/
[..]
Arme Iwanius
Tussen het pleps
Sinds Ivy ben het allemaal een beetje uit het oog verloren daar, dat was destijds overigens wel fantastisch.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:21 schreef anndb het volgende:
[..]
Misschien omdat ie niet meer komt, niet meer rendabel nu.
Maar valt Francois niet beetje in herhaling? Eerst was het streetfood, toen FG en FG Food naast elkaar en streetfood weg, nu weer streetfood? Straks weer FG bistro erbij?
quote:Maar misschien kan Iwanius daar nu 's middags wel eens zijn eigen nasi maken.
Ik ben er 3 jaar geleden geweest "nog", zowel FG als Foodlabs, vond Foodlabs toen eigenlijk beter. FG niet zo heel verassend, heb niet het idee dat dat allemaal veel veranderd is. Behalve steeds geschuif met concepten, zag vanmorgen op Instagram bij Francois al weer voorbij komen voor de streedfood de bekende okonomiyaki en dergelijke, dus het valt inderdaad allemaal weer een beetje in herhaling.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:19 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Sinds Ivy ben het allemaal een beetje uit het oog verloren daar, dat was destijds overigens wel fantastisch.
[..]
Wat ik zag -en dat is niet zoveel dus ik kan er compleet naast zitten. Maar dit is/was dus mijn oppervlakkige indruk die mijn verdere interesse wat deed afnemen- vond ik ook een beetje te poenerig allemaal: zo'n kreet alleen al: Fanatiek Genieten . En alles was zo overduidelijk het product van een marketing-p.r.-whatever-machine die verschillende concepten lanceert: natuurlijk ook normaal en begrijpelijk alleen merk ik dat liever niet.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:27 schreef anndb het volgende:
[..]
Ik ben er 3 jaar geleden geweest "nog", zowel FG als Foodlabs, vond Foodlabs toen eigenlijk beter. FG niet zo heel verassend, heb niet het idee dat dat allemaal veel veranderd is. Behalve steeds geschuif met concepten, zag vanmorgen op Instagram bij Francois al weer voorbij komen voor de streedfood de bekende okonomiyaki en dergelijke, dus het valt inderdaad allemaal weer een beetje in herhaling.
Iedere dag vol en toch failliet. Stijgende kosten + terugbetalen coronalening. (en dus te weinig personeel om maximaal te kunnen draaien)quote:Het leek Auberge Jean & Marie op de Albert Cuypstraat voor de wind te gaan, maar de eigenaars hebben vorige week het faillissement aangevraagd. Het grootste probleem? Het gebrek aan personeel. ‘Dan sta je ineens zelf de biefstukken te bakken.’
(...)
Jammer, leuke tent...quote:Op dinsdag 26 september 2023 13:20 schreef borisz het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)-te-bakken~b234e885/
[..]
Iedere dag vol en toch failliet. Stijgende kosten + terugbetalen coronalening.
Goh sja. Ik vind dat hij te snel is proberen te groeien daarna. Ik kwam er graag toen ze nog in het kleine pand zaten met enkele tafels, maar daarna verhuisd naar hotel/restaurant en flinke uitbreiding van aantal plekken en vond het toen ook niet meer de kwaliteit die ze boden. Daarnaast allemaal erg groot ook wel vergeleken met eerst. Reden voor mij om helaas ook niet meer te komen, toen Dennis zelf nog aan tafel kwam en in de keuken altijd aanwezig was was het top, helaas daarna echt merkbaar slechter.quote:Op woensdag 27 september 2023 17:47 schreef borisz het volgende:
Van vorige week maar vandaag op een andere site. Sense* te Den Bosch failliet
https://www.derestaurantk(...)ailliet-nog-wel-open
https://www.bd.nl/den-bos(...)-duidelijk~aa2e8763/
Met een enorme Michelinster op de gevel. Moest ik altijd een beetje om grinniken. Is het restaurant en Cromvoirt (naburig plaatsje en het restaurant heeft ook een ster) geen 'familie' van dit?quote:Op donderdag 28 september 2023 13:43 schreef anndb het volgende:
[..]
Goh sja. Ik vind dat hij te snel is proberen te groeien daarna. Ik kwam er graag toen ze nog in het kleine pand zaten met enkele tafels, maar daarna verhuisd naar hotel/restaurant en flinke uitbreiding van aantal plekken en vond het toen ook niet meer de kwaliteit die ze boden. Daarnaast allemaal erg groot ook wel vergeleken met eerst. Reden voor mij om helaas ook niet meer te komen, toen Dennis zelf nog aan tafel kwam en in de keuken altijd aanwezig was was het top, helaas daarna echt merkbaar slechter.
Nu je het zegt, herinner ik me daar wel wat van ja. Ook al is dat natuurlijk al wel lang geleden allemaal. Toch nog goede herinneringen aan, bij de lunch als enige tafel aanwezig met Dennis die zelf stond te koken en aan tafel kwam. Was altijd wel echt top toen. Vond zelfs toen soms wel 2 sterren waard, ipv 1 (niet altijd, maar sommige dagen). Daarna helaas geen ipv 1.quote:Op zaterdag 30 september 2023 00:53 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Met een enorme Michelinster op de gevel. Moest ik altijd een beetje om grinniken. Is het restaurant en Cromvoirt (naburig plaatsje en het restaurant heeft ook een ster) geen 'familie' van dit?
Edit: Ik zit in de war met 'Noble'. Sense is weer een ander restaurant.
Maar heb je in dat kleine pand niet de constante rioollucht geroken?
In Utrecht zou er ook een komen. Grote aankondiging op een pand, tijdje gebeurde er niets, nooit geopend en toen stond het pand weer te huur.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:04 schreef anndb het volgende:
Achter paywall helaas (kut nieuws van tegenwoordig):
https://www.bd.nl/den-bos(...)erwelkomen~a33bb1ff/
Vader en zoon stoppen al binnen jaar met Bufkes: ‘Wij dachten veel klanten te kunnen verwelkomen’
DEN BOSCH - Jan Willem Scheffers (62) en zijn zoon Mike (31) hadden het zich heel anders voorgesteld toen zij vorig jaar op het Bossche Stationsplein een filiaal openden van franchiseketen Bufkes. Beide Bosschenaren stoppen er zaterdag mee. ,,Het kan niet anders.”
Wat is/zou er onderscheidend zijn aan ze dan? Ik ken het wel, vooral in Limburg inderdaad bekend en Eindhoven ook aangeschreven als "lekkere broodjes" maar wat is hun USP eigenlijk? Ben er niet zo vaak geweest (kan dat op 1 hand tellen).quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
In Utrecht zou er ook een komen. Grote aankondiging op een pand, tijdje gebeurde er niets, nooit geopend en toen stond het pand weer te huur.
Ik heb een beetje de indruk dat ze in het zuiden nog goed varen met de naam die ze rond 2000 hebben opgebouwd, toen het nog redelijk vernieuwend was, ik woonde in tijd nog in Heerlen en later in Eindhoven, daar was het toen best een ding. Maar verder naar het noorden heeft niemand ooit van Bufkes gehoord en is het anno 2023 te weinig onderscheidend van alle andere broodjeszaken die er inmiddels zijn om daar nog een imago op te bouwen.
Destijds zal hun USP iets in de trant geweest zijn van: Broodjes warm vlees met een lading honing-mosterddressing en daarbovenop een flink sausje van streekgebonden chauvinisme. En dat was toen prima, want qua vergelijkbare formules kwam je toen niet veel verder dan Bakker Bart. En dan waren deze broodjes net lekkerder.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:52 schreef anndb het volgende:
[..]
Wat is/zou er onderscheidend zijn aan ze dan? Ik ken het wel, vooral in Limburg inderdaad bekend en Eindhoven ook aangeschreven als "lekkere broodjes" maar wat is hun USP eigenlijk? Ben er niet zo vaak geweest (kan dat op 1 hand tellen).
quote:Het is een trend die in meer landen in Europa speelt: het klassieke café verdwijnt uit het straatbeeld. En in Nederland lijkt die afname te versnellen: gemiddeld verdwijnen elk jaar iets meer dan 200 cafés, maar in de eerste drie kwartalen van 2023 waren dat er al 238.
Het aantal cafés in Nederland neemt de afgelopen tien jaar elk jaar met gemiddeld 212 af. Alleen ligt die afname de laatste jaren daar ruim boven. En dit jaar waren er op 1 oktober al 238 cafés minder dan op 1 januari. Op 1 oktober stond de teller volgens de Kamer van Koophandel (KvK) op in totaal 10.558 cafés in Nederland.
De afname van het aantal cafés is het aantal startende cafés min het aantal stoppende cafés. En het aantal stoppers ligt dus al (minstens) tien jaar hoger dan het aantal starters. Opvallend is dat het aantal stoppers de laatste jaren afneemt, maar het aantal ondernemers dat een café opent, daalt nog veel harder. Dit blijkt uit KvK-cijfers die Misset Horeca heeft opgevraagd.
In 2013 stopten 1349 cafés, maar het aantal cafés op 1 januari 2014 lag maar 106 lager dan op 1 januari 2013 – in 2013 openden dus ook nog 1243 cafés. Op 1 januari 2023 lag het aantal cafés 206 lager dan op 1 januari 2022, terwijl ‘slechts’ 661 cafés stopten in 2022. In dat jaar openden dus maar 455 cafés.
In tien jaar tijd is het aantal cafés in Nederland gedaald van 12.851 naar 10.498 nu. Die afname van 2.353 betekent dat er in 2023 ruim 18 procent minder cafés zijn dan in 2013. De jaren 2013 tot en met 2022 kenden 3652 dagen, waarmee er 0,6 café per dag is verdwenen in die periode.
Tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023 verdwenen 238 cafés in 283 dagen. De afname is inmiddels dus al toegenomen tot 0,84 cafés per dag.
Engeland en Wales
Dat is een minder snelle afname dan in Engeland en Wales. De Britse Kamer van Koophandel becijferde dat daar het aantal klassieke pubs met twee per dag afneemt. In de eerste helft van 2023 verdwenen al 400 pubs in 181 dagen: ruim 2 per dag.
Eind 2022 telden Engeland en Wales samen nog 38.225 pubs, op 1 augustus waren dat er nog zo'n 37.800. In 2009 waren in Engeland en Wales nog 47.270 pubs ingeschreven, dat zijn er 14 jaar later een dikke 10.000 minder. De afname van 400 in de eerste helft van 2023 alleen al laat zien dat de afname aan het versnellen is: dat aantal ligt gelijk aan de afname in heel 2022.
Britten zijn, als gevolg van inflatie en gewenning tijdens corona, veel meer thuis gaan drinken in plaats van in de pubs. Dit zou een van de redenen zijn van de snelle afname van het aantal pubs, zegt databureau BoldData dat on
Dat verbaast mij niet. Ik zit vrijwel nooit in het klassieke café om de hoek pilsjes te drinken en ik ken ook niemand die dat wel doet. Het lijkt een beetje een uitstervende generatie te zijn die dat wel doet.quote:Op maandag 6 november 2023 15:13 schreef borisz het volgende:
https://www.missethoreca.(...)in-sneltreinvaart-af
[..]
quote:Op woensdag 22 november 2023 14:50 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Druk bij de kippentoko van Jandino in Rotterdam.
https://www.ad.nl/show/en(...)t&utm_medium=twitter
Hebben ze misschien perongeluk hun klanten leren koken?quote:Op maandag 27 november 2023 07:50 schreef borisz het volgende:
Gaat niet zo goed met de HalloVersen en MarleyLepels van deze wereld.
• Op de beurs is weinig meer te merken van het succes dat verkopers van maaltijdpakketten jarenlang hadden.
• Aandelen van marktleiders HelloFresh en Marley Spoon zijn nog maar een fractie waard van wat ze ooit waard waren.
• Nieuwe klanten laten zich door stijgende boodschappenprijzen minder makkelijk verleiden, al zien analisten lichtpuntjes.
Zijn maaltijdpakketten passé? Sommige huishoudens zweren bij de aan huis geleverde doos met daarin alle ingrediënten voor een week aan maaltijden, maar beleggers lijken er op uitgekeken. De beurskoersen van twee dominante spelers —HelloFresh en Marley Spoon — zijn in een jaar tijd gedaald met respectievelijk 31% en 75%. Een derde bedrijf, het Amerikaanse Blue Apron, is dit najaar helemaal van de beurs verdwenen.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/financiele-(...)tijdpakketten-vallen
Je kunt tegenwoordig in de supermarkt ook van die pakketten kopen voor 1 dag waar je nog maar een paar dingen bij hoeft te doen. En daar is de keuze wat ruimer in dan in die pakketten.quote:Op maandag 27 november 2023 07:50 schreef borisz het volgende:
Gaat niet zo goed met de HalloVersen en MarleyLepels van deze wereld.
• Op de beurs is weinig meer te merken van het succes dat verkopers van maaltijdpakketten jarenlang hadden.
• Aandelen van marktleiders HelloFresh en Marley Spoon zijn nog maar een fractie waard van wat ze ooit waard waren.
• Nieuwe klanten laten zich door stijgende boodschappenprijzen minder makkelijk verleiden, al zien analisten lichtpuntjes.
Zijn maaltijdpakketten passé? Sommige huishoudens zweren bij de aan huis geleverde doos met daarin alle ingrediënten voor een week aan maaltijden, maar beleggers lijken er op uitgekeken. De beurskoersen van twee dominante spelers —HelloFresh en Marley Spoon — zijn in een jaar tijd gedaald met respectievelijk 31% en 75%. Een derde bedrijf, het Amerikaanse Blue Apron, is dit najaar helemaal van de beurs verdwenen.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/financiele-(...)tijdpakketten-vallen
Leuk!quote:Op vrijdag 29 december 2023 21:06 schreef borisz het volgende:
Ditmaal eens de categorie blij nieuws.
Bezoekje van Britse superster Nigella Lawson geeft Amsterdams snoepwinkeltje kerstboost
https://www.nhnieuws.nl/n(...)winkeltje-kerstboost
En eerder in het AD https://www.ad.nl/show/ei(...)t-hardcore~ae9d4009/
Die uitzending Nigella Kerst in Amsterdam vond ik zeer vermakelijk.
Mooi verhaal om te lezenquote:Op zondag 7 januari 2024 15:39 schreef borisz het volgende:
Tweemaal Parool van dit weekend. Over de Amazing Oriental en dan ook maar de eettrends
Amazing Oriental begon met één ‘rommeltoko’ en gaat nu internationaal: ‘Alleen al met noodles kunnen we een hele toko vullen’
https://www.parool.nl/ps/(...)oko-vullen~bc00fea2/
Betaalbare luxe, schorpioenpepers en sashimi van rauwe kip: dit zijn de eettrends van 2024 volgens Mara Grimm
https://www.parool.nl/ps/(...)s-van-2024~b325a74f/
Is derde persoon, toch? Dus met dtquote:Op zondag 7 januari 2024 15:42 schreef golfer het volgende:
Eedtrends...
Aha, snel aangepast dus door @:borisz
Ik merk dat er wel veel verschil tussen de vestigingen is. Hier in Utrecht op de Straatweg is het een ranzig zooitje. Maar vroeger kwam in van bij die in Den Haag en die was keurig.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Mooi verhaal om te lezen
Amazing Oriental is echt fantastisch, kom er heel erg graag.
Ypenburg is fijn en lekker groot, maar de Tokoboot in Rotterdam aan het Park is ook altijd gezellig en prettig winkelen. Ronddwalen en tips krijgen van Aziaten die graag helpen
De Nepalese keuken is nog wel onderbelicht in hun assortiment, komt vast nog op later moment. Want ook lekker
Mijn vaste winkel was Beverwijk op het terrein vd Bazaar. Dat is een topwinkel. Alleen vanuit Haarlem (zonder auto) net even niet handig. Hoofddorp is (te) klein en is niet zo leuk als Beverwijk. Minder verrassend spul. Deze zaak is pas recentelijk een AO geworden.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Mooi verhaal om te lezen
Amazing Oriental is echt fantastisch, kom er heel erg graag.
Ypenburg is fijn en lekker groot, maar de Tokoboot in Rotterdam aan het Park is ook altijd gezellig en prettig winkelen. Ronddwalen en tips krijgen van Aziaten die graag helpen
De Nepalese keuken is nog wel onderbelicht in hun assortiment, komt vast nog op later moment. Want ook lekker
Dat is ook onze vaste winkel.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:29 schreef borisz het volgende:
Mijn vaste winkel was Beverwijk op het terrein vd Bazaar. Dat is een topwinkel.
'Onze' AO in Duivendrecht (10 minuten lopen vanaf het station) is een jaar geleden helemaal gerenoveerd.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:29 schreef borisz het volgende:
[..]
Mijn vaste winkel was Beverwijk op het terrein vd Bazaar. Dat is een topwinkel. Alleen vanuit Haarlem (zonder auto) net even niet handig. Hoofddorp is (te) klein en is niet zo leuk als Beverwijk. Minder verrassend spul. Deze zaak is pas recentelijk een AO geworden.
Volgende keer op naar Amsterdam Noord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |