Ja daar deed ik het vrnl voor! Het zwermt en fladdert daar continuequote:Op zaterdag 28 augustus 2021 11:28 schreef Kanaroe het volgende:
Leuk Blues, en ook goed voor de beestjes
Misschien maai je niet genoeg? 😜quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben erachter gekomen dat ik op een dag waarop ik het gras maai meer dan 15.000 stappen op de teller heb staan. Ik had er geen benul van hoeveel beweging ik daarmee krijg. Waarom ben ik nog niet megaslank?
Klaarblijkelijk!quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 08:49 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Misschien maai je niet genoeg? 😜
Die stappen ga je missen met een James, de robot. 😉quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben erachter gekomen dat ik op een dag waarop ik het gras maai meer dan 15.000 stappen op de teller heb staan. Ik had er geen benul van hoeveel beweging ik daarmee krijg. Waarom ben ik nog niet megaslank?
Das jammer. Zijn de logeer egels dan al weg? Hopelijk valt de schade mee en anders geeft het nieuwe kansen op andere plantjes.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 08:57 schreef Koettie het volgende:
Ik heb een mini tuintje die bomvol staat en sta met vrees te wachten op de steiger die ze gaan bouwen om de balkons van de buren op te knappen. Schade wordt niet te voorkomen helaas, zo zonde van m'n tuintje.
Misschien toch maar niet kopen...quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 09:35 schreef AnneX het volgende:
[..]
Die stappen ga je missen met een James, de robot. 😉
Da's wel een prettige manier om ernaar te kijken, vind ik. Verstoringen zorgen voor verrassingen!quote:Das jammer. Zijn de logeer egels dan al weg? Hopelijk valt de schade mee en anders geeft het nieuwe kansen op andere plantjes.
Yes, die zijn er meestal van late herfst tot begin zomer. En positieve instelling maar de tuin was goed zoals ie was. Gelukkig nog net de pioenroos en m'n manihot grahamii kunnen redden.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 09:35 schreef AnneX het volgende:
[..]
Die stappen ga je missen met een James, de robot. 😉
[..]
Das jammer. Zijn de logeer egels dan al weg? Hopelijk valt de schade mee en anders geeft het nieuwe kansen op andere plantjes.
Oh dat snap ik jaquote:Op dinsdag 31 augustus 2021 08:57 schreef Koettie het volgende:
Ik heb een mini tuintje die bomvol staat en sta met vrees te wachten op de steiger die ze gaan bouwen om de balkons van de buren op te knappen. Schade wordt niet te voorkomen helaas, zo zonde van m'n tuintje.
Woon jij bij mij in de buurt of zo? Hier zijn ze daar ook mee bezig, maar gaat er best netjes aan toe.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 10:59 schreef Blues het volgende:
[..]
Oh dat snap ik ja
Hier wordt de hele wijk voorzien van nieuwe riolering + bestrating, herindeling parkeervakken en stoepen + ondergrondse containers.
Als ik zie hoe het in de straten rondom eraan toe gaat, denk ik ook aan de consequenties voor mijn postzegeltuin aan de voorkant
liquidambar styracyflua (amberboom),quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 22:37 schreef einzeinz het volgende:
Ik ben op zoek naar een boom voor een kleine stadstuin. De ondergrond zit vol met kabels/buizen/... dus de ruimte in de grond is gewoon enorm beperkt. Rond de stam is eigenlijk maar een omtrek van 70cm (vrije ruimte). Die kluit moet dus beperkt blijven.
De hoogte van de boom is ook belangrijk. Die mag max. 3m. hoog worden. Is er iemand die voorbeelden heeft?
Ik vind meerstammig wel leuk.
Een wortelbegrenzer of een bak zonder bodem ingraven dan kunnen de wortels niet verder opzij uitbreiden.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 22:37 schreef einzeinz het volgende:
Ik ben op zoek naar een boom voor een kleine stadstuin. De ondergrond zit vol met kabels/buizen/... dus de ruimte in de grond is gewoon enorm beperkt. Rond de stam is eigenlijk maar een omtrek van 70cm (vrije ruimte). Die kluit moet dus beperkt blijven.
De hoogte van de boom is ook belangrijk. Die mag max. 3m. hoog worden. Is er iemand die voorbeelden heeft?
En een stuikje op stam? die blijven iig lekker handelbaar en bloeien mooi.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 22:37 schreef einzeinz het volgende:
De wortels van bomen, groot en klein, zijn sterker dan je denkt. Die groeien zelfs door beton heen, dus zo'n bak zonder bodem zal niet zo heel veel zin hebben vermoed ik.quote:Op woensdag 1 september 2021 08:49 schreef Elleska het volgende:
[..]
Een wortelbegrenzer of een bak zonder bodem ingraven dan kunnen de wortels niet verder opzij uitbreiden.
Wortelbegrenzers zijn sterker dan je denkt.quote:Op woensdag 1 september 2021 17:35 schreef Twieki het volgende:
[..]
De wortels van bomen, groot en klein, zijn sterker dan je denkt. Die groeien zelfs door beton heen, dus zo'n bak zonder bodem zal niet zo heel veel zin hebben vermoed ik.
amberboom --> Wordt best wel grootquote:Op woensdag 1 september 2021 00:04 schreef Radegast het volgende:
[..]
liquidambar styracyflua (amberboom),
acer palmatum atropurpureum (japanse esdoorn),
amelanchier lamarkii (krentenboompje),
parrotia persica (perzisch ijzerhout),
heptacodium miconoides (zevenzonenboom),
steeneik of een himalayaberk
Een bak zonder bodem. Groeien de wortels dan niet eerst naar onderen om dan onder de bak terug te gaan uitbreiden?quote:Op woensdag 1 september 2021 08:49 schreef Elleska het volgende:
[..]
Een wortelbegrenzer of een bak zonder bodem ingraven dan kunnen de wortels niet verder opzij uitbreiden.
Is dat gipskruid misschien, die witte struik?quote:Op donderdag 2 september 2021 15:51 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij is er wel verschil in tijdstip van snoeien van welke hortensia: boerenhortensia of (strong) Annabelle of pluimhortensia!
De teruggesnoeide boerenhortensia vorig najaar had dit jaar alleen Heel Veel blad en misschien éen bloem.
Een klein struikje witte knop blommetjes, geen idee (meer) wat het is.
Waarom ben je niet overtuigd van de Japanse esdoorn als ik vragen mag?quote:Op donderdag 2 september 2021 23:27 schreef einzeinz het volgende:
[..]
amberboom --> Wordt best wel groot
japanse esdoorn --> Ook al aan gedacht maar niet overtuigd van dit type boom
krentenboompje --> Thanks, moeite waard om eens te bekijken
perzisch ijzerhout --> Ken ik niet
zevenzonenboom --> Te bekijken
steeneik --> Wordt echt heel groot. Bij mijn ouders zijn ze zo'n 6 à 7 meter hoog (quercus ilex) en ze duwen hun boordstenen naar boven met hun wortels. Dit najaar gaan ze ze flink terugsnoeien omdat ze veel te hoog en breed zijn.
Jep, is gipskruidquote:Op donderdag 2 september 2021 23:31 schreef Blues het volgende:
[..]
Is dat gipskruid misschien, die witte struik?
Tot 2 jaar geleden had ik nog hortensia in mijn tuin en toen gooide ik daar om de 3 weken mijn bakje van mijn gemalen koffiebonen leeg. Ik kan je garanderen dat ze er wel degelijk van houden. Mijn bloemen stonden zeer mooi lichtblauw en de plant maakt ook heel veel blad aan waardoor hij zeer vol lijkt.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:35 schreef altootje86 het volgende:
Graag jullie advies! Wellicht heeft iemand hier het al eens getest, van Google word ik niet perse wijzer helaas...
Ik heb 2 hortensia's in de voortuin, een blauwe en een roze. Na 1 jaar beginnen de kleuren nogal te vervagen dus ik wilde ze proberen hun originele kleur enigzins terug te geven.
Wat ik vooral lees; door de grond zuurder te maken krijgt de blauwe weer zijn kleur terug, maak ik het kalkrijker werkt dat goed voor de roze kleur. Nu lees ik echter ook vaak dat hortensia's juist van een zure grond houden en daarmee dat ze dus überhaupt minder gelukkig worden van kalk.
Nu wilde ik dit "goedkoop" testen door bij de roze vermalen eierschalen aan de grond toe te voegen, dit voegt kalk toe aan de bodem en bij de blauwe koffieprut, dat zou de grond zuurder maken. Maar kan die kalk geen kwaad dan (omdat het zuurminnende planten zijn)? En heeft iemand dat al eens geprobeerd met/zonder succes? Of kan ik beter met speciale hortensiavoeding/blauwsel aan de gang, en zo ja hoe werkt dat voor de roze?
Ik zou met Ilex/hulst, grassen, ... werken en dan komt er ineens een 'roodachtig' boompje tussen tussen planten die eigenlijk vrij groen zijn.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:31 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom ben je niet overtuigd van de Japanse esdoorn als ik vragen mag?
Neejoh, Japanse esdoorn heb je sowieso in heel veel variëteiten en ook in verschillende kleuren. Als ze rood kleuren, doen ze dat doorgaans in de herfst. En dan verschilt het weer per soort in welke kleur. Grootste voordeel is dat ze niet heel hard groeien en zelden echt serieus groot worden.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:40 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik zou met Ilex/hulst, grassen, ... werken en dan komt er ineens een 'roodachtig' boompje tussen tussen planten die eigenlijk vrij groen zijn.
Is die Japanse esdoorn ook geen boom die vooral bij ouderen staat?
Oh ja, dacht dat ie fijner van bloem is. Morgen eens op de lijst kijken, die nog ergens ligt.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:31 schreef Blues het volgende:
[..]
Is dat gipskruid misschien, die witte struik?
Ja, als het 2 x wordt genoemd…zal de bloemen morgen eens voelen.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:31 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jep, is gipskruid
Groeit trouwens mooi omhoog! Dat is mij nog niet eerder gelukt helaas.
Grappige van gipskruid is dat je die bloemetjes eens moet voelen. Gewoon een bos vastpakken. Dan snap je waarom het gipskruid heet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Amelanchier lamarckii spreekt me aan maar ik moet opletten dat hij geen schade ondergronds gaat aanbrengen. Zoals ik zei zit er best wel veel van riolering en andere in de grond en de plaats waar hij staat is volle zon maar zeer beperkt. De wortelkluit moet dus absoluut onder controle gehouden worden.quote:Op vrijdag 3 september 2021 00:09 schreef bleiblei het volgende:
Overigens is 6-7m klein voor een boom. Als je naar 3m max zoekt zit je meer in de heesterhoek, die je kan opsnoeien in boomvorm. Zoals bijvoorbeeld de hulst of krentenboompje die eerder genoemd zijn.
Maar ergens vraag ik mij af of je niet alle grote heesters in boomvorm krijgt. Mijn schoonouders hadden een buddleja die meer boom dan struik was. Prachtig ding trouwens. Maar was wel op na 20-25 jaar helaas.
quote:Op vrijdag 3 september 2021 00:12 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oh ja, dacht dat ie fijner van bloem is. Morgen eens op de lijst kijken, die nog ergens ligt.
[..]
Ja, als het 2 x wordt genoemd…zal de bloemen morgen eens voelen.
En mooi omhoog, omdat de 3 polletjes door een beugelhekje bij elkaar worden gehouden.
Net als de Gaura. 😎Ah ja, zo kan ik het ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik schaar mezelf niet onder "ouderen" en ik ben verliefd op m'n roze-groen-rood-miniboompje.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:40 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik zou met Ilex/hulst, grassen, ... werken en dan komt er ineens een 'roodachtig' boompje tussen tussen planten die eigenlijk vrij groen zijn.
wortels groeien naar het water, niet naar de zon (tenzij uitlopers). Kabels liggen normaal gesproken tot 1 meter diepte dus je hoeft niet oneindig diep af te schermen. In onze voortuin ligt een met puin volgestorte septic tank dus bij ons liggen kabels sowieso niet dieper dan 50cm dat scheelt natuurlijk wel.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:27 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Een bak zonder bodem. Groeien de wortels dan niet eerst naar onderen om dan onder de bak terug te gaan uitbreiden?
Inderdaad. Je hebt hortensia's die bloeien op oud hout en hortensia's die bloeien op nieuw hout. Boerenhortensia's zouden in de eerste groep moeten vallen, dus dat verklaart waarom je geen bloemen hebt gehad.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:51 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij is er wel verschil in tijdstip van snoeien van welke hortensia: boerenhortensia of (strong) Annabelle of pluimhortensia!
De teruggesnoeide boerenhortensia vorig najaar had dit jaar alleen Heel Veel blad en misschien éen bloem.
Wat een leuk ding!quote:Een klein struikje witte knop blommetjes, geen idee (meer) wat het is.
Ik vind het er ook niet uitzien als gipskruid, dat heel fijn is, een soort wolk van bloemetjes. Misschien is het een wat andere soort dan ik ken. Deze 'Rosenschleier' lijkt er bijvoorbeeld wel op:quote:Op vrijdag 3 september 2021 00:12 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, dacht dat ie fijner van bloem is. Morgen eens op de lijst kijken, die nog ergens ligt.
Je kunt een krentenboompje klein houden. De bovenkant is het punt niet, maar de wortelkluit ligt anders. Ik heb wel eens een krentenboompje in struikvorm uitgegraven en die kluit was echt wel groter dan de 80 cm die jij noemt.quote:Op vrijdag 3 september 2021 09:02 schreef einzeinz het volgende:
Net met m'n vrouw over die amelanchier lamarckii gepraat en eens opgemeten. Ze zei meteen dat ie veel te groot was. De ruimte die de wortel maar mag innemen is niet meer dan een grote metserskuip (150l). Toen ze op internet las dat een volwassen exemplaar 6 meter hoog wordt keurde ze het al meteen af. De metserskuip dat we hier hebben heeft een diameter 80cm. (daar moet hij dus binnen blijven).
We hebben een stadstuin, de ruimte is echt enorm beperkt.
Wauw! De rozen zijn hier ook aan een (weder-)opmars begonnen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 11:04 schreef sigme het volgende:
Magnolia wordt ook niet per se heel groot.
Hier heeft een van de rozenstruiken er nog even heel veel zin in. Andere bloeien ook nog wel, maar deze is nu pas echt in volle bloei.
[ afbeelding ]
Ik heb een japanse esdoorn die zelfs in de herfst niet rood kleurt, mooi compact blijft en hier naast een hulst staat. Ik zal dit weekend een foto voor je maken, ik vind het zelf een prachtig exemplaar.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:40 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen kiezen voor een halfstammige of laagstammige boom. Wij hebben een, nog jonge, laagstammige prunus in de zijtuin staan. Heel hoog wordt die sowieso niet, want laagstam. Vaak kun je ze in leuke, beetje grillige vormen kopen of laten groeien, waardoor ze een leuk aanzicht hebben.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 22:37 schreef einzeinz het volgende:
Laagstammig is niet altijd op oog hoogtequote:Op vrijdag 3 september 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen kiezen voor een halfstammige of laagstammige boom. Wij hebben een, nog jonge, laagstammige prunus in de zijtuin staan. Heel hoog wordt die sowieso niet, want laagstam. Vaak kun je ze in leuke, beetje grillige vormen kopen of laten groeien, waardoor ze een leuk aanzicht hebben.
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?quote:Op vrijdag 3 september 2021 16:51 schreef z80 het volgende:
[..]
Laagstammig is niet altijd op oog hoogte
Mijn laagstammige kers is inmiddels ruim 10 meter hoog. De "normale" uitvoering blijkt zonder problemen de dubbele lengte te halen.
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.htmlquote:Op vrijdag 3 september 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het er ook niet uitzien als gipskruid, dat heel fijn is, een soort wolk van bloemetjes. Misschien is het een wat andere soort dan ik ken. Deze 'Rosenschleier' lijkt er bijvoorbeeld wel op:
[ afbeelding ]
Helaas ligt PlantNet er even uit.
Jawel hoor, er bestaat ook hoogstamfruit op een lage onderstam. "Laagstam" heeft maar beperkt te maken met de léngte van de onderstam: wat het eigenlijk is, is een zwak groeiende stam, waardoor de (geënte) takken erboven als het goed is onvoldoende voeding krijgen om groot te groeien.quote:Op vrijdag 3 september 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?
Wat ik lees, worden laagstamfruitbomen tussen de 2-4 meter hoog en iets van 2 meter breed. Een hoogstamfruitboom op een lage onderstam zal dan voornamelijk de hoogte in groeien en niet de breedte? Dat is zoals ik de termen in ieder geval gevoelsmatig begrijp, maar misschien zie ik dat verkeerd.quote:Op vrijdag 3 september 2021 18:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Jawel hoor, er bestaat ook hoogstamfruit op een lage onderstam. "Laagstam" heeft maar beperkt te maken met de léngte van de onderstam: wat het eigenlijk is, is een zwak groeiende stam, waardoor de (geënte) takken erboven als het goed is onvoldoende voeding krijgen om groot te groeien.
Laagstamfruitbomen kunnen, als hun onderstam sterker blijkt dan de bedoeling was en de geënte boom erop een lekkere groeier is, nog altijd flink groot worden. Dat die onderstam dan kort is, is geen belemmering.quote:Op vrijdag 3 september 2021 18:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik lees, worden laagstamfruitbomen tussen de 2-4 meter hoog en iets van 2 meter breed. Een hoogstamfruitboom op een lage onderstam zal dan voornamelijk de hoogte in groeien en niet de breedte? Dat is zoals ik de termen in ieder geval gevoelsmatig begrijp, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik had het overigens ook specifiek over een laagstamfruitboom
Allemaal nieuwe informatie voor me. Ook niet eerder gevonden online.quote:Op vrijdag 3 september 2021 18:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Laagstamfruitbomen kunnen, als hun onderstam sterker blijkt dan de bedoeling was en de geënte boom erop een lekkere groeier is, nog altijd flink groot worden. Dat die onderstam dan kort is, is geen belemmering.
Het fruit dat óp de onderstam staat is bij hoog en laagstam gewoon gelijk hè? Er zijn wel fruitrassen die niet overleven op zo'n zwakke onderstam, en die je dus nooit als laagstam aangeboden ziet, maar alles was op laagstam kan, kan ook op hoogstam. Het zijn geen verschillende soorten fruit ofzo.
Een hoogstam op een korte onderstam wordt dan ook gewoon zo groot (hoog en breed) als op een hoge onderstam, enkel die anderhalve meter stam ontbreekt.
Ik geloof dat ook nooit echt duidelijk wordt uitgelegd hoe dat nou zit met fruitbomen en hun ras enzo.quote:Op vrijdag 3 september 2021 18:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Allemaal nieuwe informatie voor me. Ook niet eerder gevonden online.
Mij maakt het verder niet uit voor onze eigen boom, die mag ook best de hoogte in als ie zin heeft. We gaan het zien.
Ah! Ik zat vandaag mijn asters te bekijken en toen dacht ik er nog even aan. Mysterie opgelost, fijn.quote:Op vrijdag 3 september 2021 17:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.html
Aah, de Godenlook! Die naam zal ik niet weer vergeten, de mooiste naam voor de mooiste bloem.quote:
Há!quote:Op vrijdag 3 september 2021 19:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Aah, de Godenlook! Die naam zal ik niet weer vergeten, de mooiste naam voor de mooiste bloem.
Ik hoop dat 'ie het bij jou even goed wil doen als hier; ik verwaarloos alle bollen en deze gedijt daar prima op.
Ondertussen heb ik nog wel wat mooie bloeiers op dit moment:
[ afbeelding ]
Klein hybiscusje. Niet zo prachtig en indrukwekkend als die blauwe van @:Annex, maar misschien wordt dze wel ooit mooi groot. Maar nooit zo mooi blauw.
[ afbeelding ]
Het spontaan weer opgekomen bloemenzaad van zaaisel van vorig jaar, slaapmutjes, ganzenbloem, slangenkruid, kaasjeskruid (en brandnetel).
Ja hè? Volgens mij staat er op jouw postzegel ook perzikkruid, die zou ik als ik jou was volgend jaar even in de gaten houden - die gaat snel lelijk woekeren en kan dan de rest eruit drukken. Als je 'm nu bestudeert kan je 'm volgend jaar misschien wel vroeg herkennen, met z'n wat roze stengeltjes en groeiwijze als een platte spin.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:19 schreef Blues het volgende:
[..]
Há!
Allemaal bloemenindemix die ik ook heb aan de voorkant![]()
Bedankt voor deze interessante lesquote:Op vrijdag 3 september 2021 18:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik geloof dat ook nooit echt duidelijk wordt uitgelegd hoe dat nou zit met fruitbomen en hun ras enzo.
Maar er is dus ooit 1 (een, uno, one) boom geweest die lekkere appeltjes maakte en die de naam 'Elstar' kreeg. Toen hebben ze een paar takken van die ene boom afgesneden, en op de stam van een andere (vrij willekeurige appel-) boom geënt. En toen daar weer takjes van de takje van de Elstar afgesneden, en die op nieuwe onderstammetjes geënt. Enzovoorts. Alle (ALLE) Elstarbomen zijn takjes van die ene Elstar-boom. Er is geen broertje of zusje of Deltavariant: er is (genetisch, biologisch) maar 1 Elstarboom. En dat geldt zo voor elk fruit"ras", het ras bestaat uit 1 genetisch exemplaar, wat eindeloos vertakt is en waarvan die takjes dan geplant zijn op stammen van andere bomen die wel takjes van een vreemde boom kan dragen.
Een ras dat 'oud' is, is dus ook echt een heule oude boomAl is dan de oorspronkelijke moederboom natuurlijk allang dood, eenmaal geënt op andere bomen heeft de moederboom niet speciaal waarde meer.
Voordeel van dat klonen van die boom door de takjes op een andere boom te enten en zo de moederboom te klonen, is dat ze dan hetzelfde fruit dragen (al wordt groei en smaak wel beïnvloed door de groeikracht van de onderstam en de grond waarin deze staat). Maar als je de appels laat uitgroeien tot nieuwe appelbomen, dan lijken de kinderappeltjes niet op de moederappel. Smaak en vorm overerft niet best, vandaar al dat gekloon. Oude Romeinen deden dat al, dat klonen door te enten.
Hoeveel groeikracht je je takjes geeft, kan je beïnvloeden door er een slappe of sterke onderstam onder te zetten, en dat geeft dan zwakke kleine boompjes (laagstam), wat van ellende snel fruit maakt maar ook snel doodgaat, terwijl *diezelfde* takjes op een sterkte onderstam (hoogstam) eerst lekker groot groeit, dan pas na járen een keer fruit gaat geven wat dan boven je bereik hangt en vervolgens 100 jaar daarmee doorgaat.
Klopt. Hier trek ik dat er allemaal uit, omdat het alle andere bloemen verdrukt.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:35 schreef miss_sly het volgende:
Perzikkruid kun je toch herkennen aan de donkergroene vlek in het midden van de langwerpige lichtergroene blaadjes?
Ik ook, inderdaad. Ik zie het echt als niet hee mooi onkruid, en dat mag bij mij vertrekkenquote:Op vrijdag 3 september 2021 21:18 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Klopt. Hier trek ik dat er allemaal uit, omdat het alle andere bloemen verdrukt.
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?quote:Op woensdag 1 september 2021 00:04 schreef Radegast het volgende:
[..]
liquidambar styracyflua (amberboom),
acer palmatum atropurpureum (japanse esdoorn),
amelanchier lamarkii (krentenboompje),
parrotia persica (perzisch ijzerhout),
heptacodium miconoides (zevenzonenboom),
steeneik of een himalayaberk
De magnolia in onze tuin is minstens 6 meter hoog. En heeft enorme wortels. Moet ik er wel bij zeggen dat onze boom 3 stammig is en al zo’n 50 jaar staat. Volgens mij groeien ze niet heel hard.quote:Op zaterdag 4 september 2021 00:49 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?
Krentenboompje is dan mogelijk minder volumineus qua wortelgestel in vergelijking met magnolia?quote:Op zaterdag 4 september 2021 08:35 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
De magnolia in onze tuin is minstens 6 meter hoog. En heeft enorme wortels. Moet ik er wel bij zeggen dat onze boom 3 stammig is en al zo’n 50 jaar staat. Volgens mij groeien ze niet heel hard.
Magnolia wordt zekers groter. Niet perse hoger, maar vooral breder.quote:Op zaterdag 4 september 2021 00:49 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?
Oh ja idd leuke info.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bedankt voor deze interessante lesAllemaal nieuw voor me, en heel interessant.
Ik ben zelf fan van Pink Lady, maar ik weet niet of die in NL groeit. Eens naar kijken.quote:Op zaterdag 4 september 2021 13:19 schreef Blues het volgende:
[..]
Oh ja idd leuke info.
Mijn favo appel ook. Kan geen appel vinden die net zo lekker is.
Ook de onderstam groeit. Deze is net zo dik, of dikker dan de rest van de boom. Het zou wat zijn. De onderstam blijft wat deze is, en er groeit een boom bovenop.quote:Op vrijdag 3 september 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?
Was ik ook niet van plan! Ik heb ze gekocht voor wat borders.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:18 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia_x wat betreft de krokussen: ooit de fout gemaakt om die in de postzegel gras te steken. Foutje!
Laat dat aan de Gemeente over en hun plantsoenbeleid. Stop je kleurrijke krokussen lekker aan de kant of hier en daar in de border.
#Serieuze Tip.
Ik zie het probleem niet?quote:Op zaterdag 4 september 2021 18:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Was ik ook niet van plan! Ik heb ze gekocht voor wat borders.
Wat is je maaibeleid?quote:Op zaterdag 4 september 2021 19:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet?
Bij mij staan de krokussen al jaren naar volle tevredenheid in het gras.
Ik heb ook veel minder in de tuin gewerkt dan normaal. Het weer zat echt niet mee. Ik vind dat altijd vooral vervelend met het maaien. Dat moet wel eens in de week gebeuren, maar dat komt dan zo nauw als het weken achtereen druilerig is.quote:Op zaterdag 4 september 2021 13:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was even wat minder van de tuin. Stiekem baalde ik dat mijn ontzettend onuitvoerbare wens om dit jaar al vrijwel klaar te zijn met de tuin niet is gelukt. Daarbij het stomme weer dat in de tuin werken niet echt aanlokkelijk maakte, maakte dat ik de tuin even wat links liet liggen. Stom natuurlijk, want die gaat gewoon verder met onkruid laten groeien enzo
Als je met behulp van een wortelbegrenzer een dichte bak maakt dan groeien de wortels daar niet uit.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:06 schreef einzeinz het volgende:
Magnolia of krentenboom lijkt echt m'n voorkeur te genieten zolang ik die wortelkluit maar in toom kan houden. Boom mag wel 3m. hoog worden, dat is geen probleem.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het met dat druilerige weer moeilijk vindt om tot daadwerkelijk in de tuin werken te komen. Ik heb gisteren op die mooie dag even flink aangepakt en nu ben ik voor en opzij best goed opgeschoten en even klaar.quote:Op zaterdag 4 september 2021 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb ook veel minder in de tuin gewerkt dan normaal. Het weer zat echt niet mee. Ik vind dat altijd vooral vervelend met het maaien. Dat moet wel eens in de week gebeuren, maar dat komt dan zo nauw als het weken achtereen druilerig is.
Je cosmos ziet er fantastisch uit! Maar het hoogtepunt zijn inderdaad wel de zonnehoedjes. Het algehele plaatjes is al heel fraai, met de zonnehoedjes, het gras en het terras met meubilair. Wij moeten nog steeds meubilair kopen.![]()
Ik had hier overheen gelezen - op een of andere manier mis ik hier de laatste tijd regelmatig een en ander - maar dit is zo herkenbaar! Ik merkte dat ik gisteren zin had in januari zodat ik vroeg in de kas aan het werk kon.quote:Op maandag 23 augustus 2021 20:20 schreef yinu het volgende:
Ik krijg er bijna zin van in de winter, omdat het daarna weer lente wordt. Bijna dan he. Eerst mag de zomer wel beginnen.
Ik weet dat ook wel, natuuriljk. In deze nieuwbouwwijk heeft bijna iedereen zijn tuin aan laten leggen of gewoon volgelegd met gazon. Dat wilden wij niet, maar dus is onze tuin wel by far het minst ver gevorderdquote:Op maandag 6 september 2021 08:40 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, ik vergat het steeds te zeggen, maar wat heb je enorm veel bereikt in je tuin, in anderhalf jaar! Prachtig!
En Miss_sly, ik snap dat je wat teleurgesteld was, als je dacht dat deze zomer klaar zou zijn, maar ook jullie hebben enorm veel meters gemaakt. Het ziet er al hartstikke leuk uit! En het was gewoon niet echt een goede tuinzomer, tenzij je het leuk vindt om in je zuidwester in de tuin te werken.
Dank je! Het lukt me inmiddels beter om te zien wat ik al heb bereikt in plaats van dat wat ik nog allemaal zou willen doen. De balans tussen verbeteren en onderhouden dreigde zoek te raken. Hoe ga jij om met onderhoud van je tuin? Doe je alles zelf, heb je manieren om het behapbaar te houden?quote:Op maandag 6 september 2021 08:40 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, ik vergat het steeds te zeggen, maar wat heb je enorm veel bereikt in je tuin, in anderhalf jaar! Prachtig!
Dat snap ik wel. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de tuin indertijd aan laten leggen. In je eentje kun je zo lang bezig zijn met wat een bedrijfje in een week heeft gedaan. Maar jij kent je tuin straks veel intiemer dan je buren!quote:Op maandag 6 september 2021 09:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet dat ook wel, natuuriljk. In deze nieuwbouwwijk heeft bijna iedereen zijn tuin aan laten leggen of gewoon volgelegd met gazon. Dat wilden wij niet, maar dus is onze tuin wel by far het minst ver gevorderdIk ben ook wel trots op al het werk dat we geleverd hebben en erg blij met wat we al bereikt hebben. We gaan stug door
Zeker. En ik vind het ook mooier. Buren aan beide kanten hebben eigenlijk alleen maar gazon. Perfect gemaaid, hoor, en biljartlaken-recht. Maar ik vond de onze nu al, onaf en imperfect, veel gezelliger.quote:Op maandag 6 september 2021 09:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat snap ik wel. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de tuin indertijd aan laten leggen. In je eentje kun je zo lang bezig zijn met wat een bedrijfje in een week heeft gedaan. Maar jij kent je tuin straks veel intiemer dan je buren!
Oh, heb altijd gedacht dat gipskruid en edelweiss hetzelfde wasquote:Op vrijdag 3 september 2021 17:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.html
Ergens kwam ik tegen, dat ‘men’ het tuinwerk zo rouleert, dat iedere tien dagen een ‘behapbare’ plek aan de beurt is voor onkruid trekken etc.quote:Op maandag 6 september 2021 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank je! Het lukt me inmiddels beter om te zien wat ik al heb bereikt in plaats van dat wat ik nog allemaal zou willen doen. De balans tussen verbeteren en onderhouden dreigde zoek te raken. Hoe ga jij om met onderhoud van je tuin? Doe je alles zelf, heb je manieren om het behapbaar te houden?
Jep, dat was Appeltern! En die zijn ook handig met schoffelen en zo. Zelf zit ik toch meestal op m'n knieën. Onvolwassen borders zijn ook meer werk omdat het onkruid harder gaat dan de vaste planten. In één dag tijd zie ik alweer nieuwe heermoes, 10 cm lang.quote:Op maandag 6 september 2021 11:16 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ergens kwam ik tegen, dat ‘men’ het tuinwerk zo rouleert, dat iedere tien dagen een ‘behapbare’ plek aan de beurt is voor onkruid trekken etc.
Was dat in Appeltern? En daar liggen wat tuinen.
Deze had ik ook gemist. Hoera!quote:Op zondag 5 september 2021 15:43 schreef Blues het volgende:
Mooi die kokarde!
En niet verwacht maar toch onderweg....
Heermoes, de tuinman die hier afgelopen week de voortuin leegmaakte, zei ons te zorgen voor mineralen, want heermoes betekent schrale grond. Onze grond is ook zanderig, dus we hebben bentoniet tegen het zanderige erin gewerkt en ik ga straks, want het is vrijwel windstil, lavameel erin verwerken. Dat laatste is dus voor de mineralen.quote:Op maandag 6 september 2021 11:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jep, dat was Appeltern! En die zijn ook handig met schoffelen en zo. Zelf zit ik toch meestal op m'n knieën. Onvolwassen borders zijn ook meer werk omdat het onkruid harder gaat dan de vaste planten. In één dag tijd zie ik alweer nieuwe heermoes, 10 cm lang.
Hmm, dat zou wel heermoes in m'n bloemenweide verklaren (arme grond) maar niet bij de vijver bijvoorbeeld. Eigenlijk zou ik wel eens een bodemtest willen doen.quote:Op maandag 6 september 2021 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heermoes, de tuinman die hier afgelopen week de voortuin leegmaakte, zei ons te zorgen voor mineralen, want heermoes betekent schrale grond. Onze grond is ook zanderig, dus we hebben bentoniet tegen het zanderige erin gewerkt en ik ga straks, want het is vrijwel windstil, lavameel erin verwerken. Dat laatste is dus voor de mineralen.
Ik heb zowel lavameel als bentoniet van DCM.
https://dcm-info.nl/hobby(...)stoffen/dcm-lavameel
https://dcm-info.nl/hobby(...)erbeteraar-bentoniet
Die laatste is er ook voor kleigrond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |