abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 september 2021 @ 16:51:52 #251
63722 z80
I fink you freaky
pi_201197335
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je zou ook kunnen kiezen voor een halfstammige of laagstammige boom. Wij hebben een, nog jonge, laagstammige prunus in de zijtuin staan. Heel hoog wordt die sowieso niet, want laagstam. Vaak kun je ze in leuke, beetje grillige vormen kopen of laten groeien, waardoor ze een leuk aanzicht hebben.
Laagstammig is niet altijd op oog hoogte
Mijn laagstammige kers is inmiddels ruim 10 meter hoog. De "normale" uitvoering blijkt zonder problemen de dubbele lengte te halen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 17:14:12 #252
5428 crew  miss_sly
pi_201197780
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 16:51 schreef z80 het volgende:

[..]
Laagstammig is niet altijd op oog hoogte
Mijn laagstammige kers is inmiddels ruim 10 meter hoog. De "normale" uitvoering blijkt zonder problemen de dubbele lengte te halen.
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201197879
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 10:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het er ook niet uitzien als gipskruid, dat heel fijn is, een soort wolk van bloemetjes. Misschien is het een wat andere soort dan ik ken. Deze 'Rosenschleier' lijkt er bijvoorbeeld wel op:

[ afbeelding ]

Helaas ligt PlantNet er even uit.
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.html
pi_201198702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?
Jawel hoor, er bestaat ook hoogstamfruit op een lage onderstam. "Laagstam" heeft maar beperkt te maken met de léngte van de onderstam: wat het eigenlijk is, is een zwak groeiende stam, waardoor de (geënte) takken erboven als het goed is onvoldoende voeding krijgen om groot te groeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 18:13:04 #255
5428 crew  miss_sly
pi_201198847
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:06 schreef sigme het volgende:

[..]
Jawel hoor, er bestaat ook hoogstamfruit op een lage onderstam. "Laagstam" heeft maar beperkt te maken met de léngte van de onderstam: wat het eigenlijk is, is een zwak groeiende stam, waardoor de (geënte) takken erboven als het goed is onvoldoende voeding krijgen om groot te groeien.
Wat ik lees, worden laagstamfruitbomen tussen de 2-4 meter hoog en iets van 2 meter breed. Een hoogstamfruitboom op een lage onderstam zal dan voornamelijk de hoogte in groeien en niet de breedte? Dat is zoals ik de termen in ieder geval gevoelsmatig begrijp, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Ik had het overigens ook specifiek over een laagstamfruitboom :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201198939
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat ik lees, worden laagstamfruitbomen tussen de 2-4 meter hoog en iets van 2 meter breed. Een hoogstamfruitboom op een lage onderstam zal dan voornamelijk de hoogte in groeien en niet de breedte? Dat is zoals ik de termen in ieder geval gevoelsmatig begrijp, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Ik had het overigens ook specifiek over een laagstamfruitboom :)
Laagstamfruitbomen kunnen, als hun onderstam sterker blijkt dan de bedoeling was en de geënte boom erop een lekkere groeier is, nog altijd flink groot worden. Dat die onderstam dan kort is, is geen belemmering.

Het fruit dat óp de onderstam staat is bij hoog en laagstam gewoon gelijk hè? Er zijn wel fruitrassen die niet overleven op zo'n zwakke onderstam, en die je dus nooit als laagstam aangeboden ziet, maar alles was op laagstam kan, kan ook op hoogstam. Het zijn geen verschillende soorten fruit ofzo.

Een hoogstam op een korte onderstam wordt dan ook gewoon zo groot (hoog en breed) als op een hoge onderstam, enkel die anderhalve meter stam ontbreekt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 18:22:04 #257
5428 crew  miss_sly
pi_201198986
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:18 schreef sigme het volgende:

[..]
Laagstamfruitbomen kunnen, als hun onderstam sterker blijkt dan de bedoeling was en de geënte boom erop een lekkere groeier is, nog altijd flink groot worden. Dat die onderstam dan kort is, is geen belemmering.

Het fruit dat óp de onderstam staat is bij hoog en laagstam gewoon gelijk hè? Er zijn wel fruitrassen die niet overleven op zo'n zwakke onderstam, en die je dus nooit als laagstam aangeboden ziet, maar alles was op laagstam kan, kan ook op hoogstam. Het zijn geen verschillende soorten fruit ofzo.

Een hoogstam op een korte onderstam wordt dan ook gewoon zo groot (hoog en breed) als op een hoge onderstam, enkel die anderhalve meter stam ontbreekt.
Allemaal nieuwe informatie voor me. Ook niet eerder gevonden online.
Mij maakt het verder niet uit voor onze eigen boom, die mag ook best de hoogte in als ie zin heeft. We gaan het zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201199565
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Allemaal nieuwe informatie voor me. Ook niet eerder gevonden online.
Mij maakt het verder niet uit voor onze eigen boom, die mag ook best de hoogte in als ie zin heeft. We gaan het zien.
Ik geloof dat ook nooit echt duidelijk wordt uitgelegd hoe dat nou zit met fruitbomen en hun ras enzo.
Maar er is dus ooit 1 (een, uno, one) boom geweest die lekkere appeltjes maakte en die de naam 'Elstar' kreeg. Toen hebben ze een paar takken van die ene boom afgesneden, en op de stam van een andere (vrij willekeurige appel-) boom geënt. En toen daar weer takjes van de takje van de Elstar afgesneden, en die op nieuwe onderstammetjes geënt. Enzovoorts. Alle (ALLE) Elstarbomen zijn takjes van die ene Elstar-boom. Er is geen broertje of zusje of Deltavariant: er is (genetisch, biologisch) maar 1 Elstarboom. En dat geldt zo voor elk fruit"ras", het ras bestaat uit 1 genetisch exemplaar, wat eindeloos vertakt is en waarvan die takjes dan geplant zijn op stammen van andere bomen die wel takjes van een vreemde boom kan dragen.

Een ras dat 'oud' is, is dus ook echt een heule oude boom :D Al is dan de oorspronkelijke moederboom natuurlijk allang dood, eenmaal geënt op andere bomen heeft de moederboom niet speciaal waarde meer.

Voordeel van dat klonen van die boom door de takjes op een andere boom te enten en zo de moederboom te klonen, is dat ze dan hetzelfde fruit dragen (al wordt groei en smaak wel beïnvloed door de groeikracht van de onderstam en de grond waarin deze staat). Maar als je de appels laat uitgroeien tot nieuwe appelbomen, dan lijken de kinderappeltjes niet op de moederappel. Smaak en vorm overerft niet best, vandaar al dat gekloon. Oude Romeinen deden dat al, dat klonen door te enten.

Hoeveel groeikracht je je takjes geeft, kan je beïnvloeden door er een slappe of sterke onderstam onder te zetten, en dat geeft dan zwakke kleine boompjes (laagstam), wat van ellende snel fruit maakt maar ook snel doodgaat, terwijl *diezelfde* takjes op een sterkte onderstam (hoogstam) eerst lekker groot groeit, dan pas na járen een keer fruit gaat geven wat dan boven je bereik hangt en vervolgens 100 jaar daarmee doorgaat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201200006
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:21 schreef AnneX het volgende:

[..]
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.html
Ah! Ik zat vandaag mijn asters te bekijken en toen dacht ik er nog even aan. Mysterie opgelost, fijn.

Ik heb vandaag een shitload aan bollen besteld. Het hele jaar heb ik braaf alle ideeën opgeschreven. Best bevredigend, het uitstellen van beloning! Plaatjes van het internet hieronder.

Bulgaarse ui (met dank aan @sigme):


Camassia (bij buurman gezien):


Chionodoxa (in een boekje van Nijssen gezien):


Krokusjes (die wilde ik al langer):



Eremurus (toevallig tegengekomen op 't internet en door iemand hier gedetermineerd, waarvoor dank):


Kievitsbloem (tegengekomen toen ik op zoek was naar bollen om te combineren met de zomerklokjes):


Botanische tulpen (wederom met dank aan @sigme):


En wat hysterische tulpen vanwege de koraalrode kleur. Ik heb goede hoop dat ik deze niet op hoef te graven:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201200495
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 september 2021 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
Bulgaarse ui
Aah, de Godenlook! Die naam zal ik niet weer vergeten, de mooiste naam voor de mooiste bloem.
Ik hoop dat 'ie het bij jou even goed wil doen als hier; ik verwaarloos alle bollen en deze gedijt daar prima op.

Ondertussen heb ik nog wel wat mooie bloeiers op dit moment:

Klein hybiscusje. Niet zo prachtig en indrukwekkend als die blauwe van @AnneX, maar misschien wordt dze wel ooit mooi groot. Maar nooit zo mooi blauw.


Het spontaan weer opgekomen bloemenzaad van zaaisel van vorig jaar, slaapmutjes, ganzenbloem, slangenkruid, kaasjeskruid (en brandnetel :D).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201200602
Magnolia of krentenboom lijkt echt m'n voorkeur te genieten zolang ik die wortelkluit maar in toom kan houden. Boom mag wel 3m. hoog worden, dat is geen probleem.
Cindy De Vuyst
pi_201200795
@Claudia_x wat betreft de krokussen: ooit de fout gemaakt om die in de postzegel gras te steken. Foutje!
Laat dat aan de Gemeente over en hun plantsoenbeleid. Stop je kleurrijke krokussen lekker aan de kant of hier en daar in de border.
#Serieuze Tip.
pi_201200801
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 september 2021 19:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Aah, de Godenlook! Die naam zal ik niet weer vergeten, de mooiste naam voor de mooiste bloem.
Ik hoop dat 'ie het bij jou even goed wil doen als hier; ik verwaarloos alle bollen en deze gedijt daar prima op.

Ondertussen heb ik nog wel wat mooie bloeiers op dit moment:
[ afbeelding ]
Klein hybiscusje. Niet zo prachtig en indrukwekkend als die blauwe van @:Annex, maar misschien wordt dze wel ooit mooi groot. Maar nooit zo mooi blauw.

[ afbeelding ]
Het spontaan weer opgekomen bloemenzaad van zaaisel van vorig jaar, slaapmutjes, ganzenbloem, slangenkruid, kaasjeskruid (en brandnetel :D).
Há!
Allemaal bloemenindemix die ik ook heb aan de voorkant O+
En mijn hibiscus die ooit net zo weelderig was en paarsch als die van AX gaat nu ook echt beginnen.
pi_201200871
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 20:19 schreef Blues het volgende:

[..]
Há!
Allemaal bloemenindemix die ik ook heb aan de voorkant O+
Ja hè? Volgens mij staat er op jouw postzegel ook perzikkruid, die zou ik als ik jou was volgend jaar even in de gaten houden - die gaat snel lelijk woekeren en kan dan de rest eruit drukken. Als je 'm nu bestudeert kan je 'm volgend jaar misschien wel vroeg herkennen, met z'n wat roze stengeltjes en groeiwijze als een platte spin.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201200905
Ik weet welke je bedoelt en ik vond die al behoorlijk 'aanwezig', zo niet overheersend :+
Die platte spin ~O>

Is familie van de duizendknoop. Kan je trouwens goed zien qua vergelijk met die grote rode in de achtertuin.
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 20:33:18 #266
5428 crew  miss_sly
pi_201200980
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 18:59 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik geloof dat ook nooit echt duidelijk wordt uitgelegd hoe dat nou zit met fruitbomen en hun ras enzo.
Maar er is dus ooit 1 (een, uno, one) boom geweest die lekkere appeltjes maakte en die de naam 'Elstar' kreeg. Toen hebben ze een paar takken van die ene boom afgesneden, en op de stam van een andere (vrij willekeurige appel-) boom geënt. En toen daar weer takjes van de takje van de Elstar afgesneden, en die op nieuwe onderstammetjes geënt. Enzovoorts. Alle (ALLE) Elstarbomen zijn takjes van die ene Elstar-boom. Er is geen broertje of zusje of Deltavariant: er is (genetisch, biologisch) maar 1 Elstarboom. En dat geldt zo voor elk fruit"ras", het ras bestaat uit 1 genetisch exemplaar, wat eindeloos vertakt is en waarvan die takjes dan geplant zijn op stammen van andere bomen die wel takjes van een vreemde boom kan dragen.

Een ras dat 'oud' is, is dus ook echt een heule oude boom :D Al is dan de oorspronkelijke moederboom natuurlijk allang dood, eenmaal geënt op andere bomen heeft de moederboom niet speciaal waarde meer.

Voordeel van dat klonen van die boom door de takjes op een andere boom te enten en zo de moederboom te klonen, is dat ze dan hetzelfde fruit dragen (al wordt groei en smaak wel beïnvloed door de groeikracht van de onderstam en de grond waarin deze staat). Maar als je de appels laat uitgroeien tot nieuwe appelbomen, dan lijken de kinderappeltjes niet op de moederappel. Smaak en vorm overerft niet best, vandaar al dat gekloon. Oude Romeinen deden dat al, dat klonen door te enten.

Hoeveel groeikracht je je takjes geeft, kan je beïnvloeden door er een slappe of sterke onderstam onder te zetten, en dat geeft dan zwakke kleine boompjes (laagstam), wat van ellende snel fruit maakt maar ook snel doodgaat, terwijl *diezelfde* takjes op een sterkte onderstam (hoogstam) eerst lekker groot groeit, dan pas na járen een keer fruit gaat geven wat dan boven je bereik hangt en vervolgens 100 jaar daarmee doorgaat.
Bedankt voor deze interessante les O+ Allemaal nieuw voor me, en heel interessant.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 20:35:41 #267
5428 crew  miss_sly
pi_201201026
Perzikkruid kun je toch herkennen aan de donkergroene vlek in het midden van de langwerpige lichtergroene blaadjes?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201201670
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 20:35 schreef miss_sly het volgende:
Perzikkruid kun je toch herkennen aan de donkergroene vlek in het midden van de langwerpige lichtergroene blaadjes?
Klopt. Hier trek ik dat er allemaal uit, omdat het alle andere bloemen verdrukt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 21:21:38 #269
5428 crew  miss_sly
pi_201201711
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 21:18 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Klopt. Hier trek ik dat er allemaal uit, omdat het alle andere bloemen verdrukt.
Ik ook, inderdaad. Ik zie het echt als niet hee mooi onkruid, en dat mag bij mij vertrekken :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201203900
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 00:04 schreef Radegast het volgende:

[..]
liquidambar styracyflua (amberboom),
acer palmatum atropurpureum (japanse esdoorn),
amelanchier lamarkii (krentenboompje),
parrotia persica (perzisch ijzerhout),
heptacodium miconoides (zevenzonenboom),
steeneik of een himalayaberk
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?
Cindy De Vuyst
pi_201204997
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 00:49 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?
De magnolia in onze tuin is minstens 6 meter hoog. En heeft enorme wortels. Moet ik er wel bij zeggen dat onze boom 3 stammig is en al zo’n 50 jaar staat. Volgens mij groeien ze niet heel hard.
pi_201205317
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 08:35 schreef Takkie88 het volgende:

[..]
De magnolia in onze tuin is minstens 6 meter hoog. En heeft enorme wortels. Moet ik er wel bij zeggen dat onze boom 3 stammig is en al zo’n 50 jaar staat. Volgens mij groeien ze niet heel hard.
Krentenboompje is dan mogelijk minder volumineus qua wortelgestel in vergelijking met magnolia?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 4 september 2021 @ 09:50:44 #273
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201205592
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 00:49 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Kan Magnolia iets voor mij zijn? Of wordt die groter dan een krentenboom?
Magnolia wordt zekers groter. Niet perse hoger, maar vooral breder.

Daarentegen groeit een krentenboompje sneller dan een magnolia. Maar als je naar een magnolia kijkt, kan je ook een sierkers overwegen.
pi_201208269
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 20:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bedankt voor deze interessante les O+ Allemaal nieuw voor me, en heel interessant.
Oh ja idd leuke info.
Mijn favo appel ook. Kan geen appel vinden die net zo lekker is.
pi_201208296
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 13:19 schreef Blues het volgende:

[..]
Oh ja idd leuke info.
Mijn favo appel ook. Kan geen appel vinden die net zo lekker is.
Ik ben zelf fan van Pink Lady, maar ik weet niet of die in NL groeit. Eens naar kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201208351
Ik was even wat minder van de tuin. Stiekem baalde ik dat mijn ontzettend onuitvoerbare wens om dit jaar al vrijwel klaar te zijn met de tuin niet is gelukt. Daarbij het stomme weer dat in de tuin werken niet echt aanlokkelijk maakte, maakte dat ik de tuin even wat links liet liggen. Stom natuurlijk, want die gaat gewoon verder met onkruid laten groeien enzo :P

Dus ik heb het weer opgepakt. Om de voortuin leeg te plukken, hebben we afgelopen week iemand langs laten komen. Die heeft al het onkruid verwijderd. Wij hebben het omgespit en er gisteren bentoniet in geharkt, om de zandgrond wat te verrijken. Als het morgen of overmorgen inderdaad, zoals voorspeld, windkracht 2 wordt, ga ik lavameel erin werken. Daar zitten veel mineralen in, waar onze schrale grond ernstig behoefte aan heeft.

Intussen heb ik bij mijn favo kweker en leverancier van reeds alledrie de bomen en een flink aantal planten een offerte opgevraagd voor een pruimen- en appelboom, wat bodembedekkers en wat planten. Eens kijken waar hij mee terug komt.

Intussen heeft mijn bloemen'weide' toch best wat leuke bloemetjes opgeleverd:



Van mij had het wat meer op elkaar mogen staan. Volgende keer dus iets meer zaaien, wellicht.

De cosmea doet het goed:



En van de zonnehoedjes word ik erg blij:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201208633
Heel leuk al zo!!

Ik heb net heel veel perzikkruid eruit getrokken in de voorbloemenmix en zag dat 1 plant wel 4 of 5 vertakkingen heeft.
Er staat nu nog genoeg.
  zaterdag 4 september 2021 @ 17:53:40 #278
63722 z80
I fink you freaky
pi_201212385
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een laagstammige boom heeft een stam van ongeveer 50 cm. Die kan toch nooit een boom torsen van 9,5 meter erboven?
Ook de onderstam groeit. Deze is net zo dik, of dikker dan de rest van de boom. Het zou wat zijn. De onderstam blijft wat deze is, en er groeit een boom bovenop.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_201213119
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 20:18 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia_x wat betreft de krokussen: ooit de fout gemaakt om die in de postzegel gras te steken. Foutje!
Laat dat aan de Gemeente over en hun plantsoenbeleid. Stop je kleurrijke krokussen lekker aan de kant of hier en daar in de border.
#Serieuze Tip.
Was ik ook niet van plan! Ik heb ze gekocht voor wat borders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201213215
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Was ik ook niet van plan! Ik heb ze gekocht voor wat borders.
Ik zie het probleem niet?
Bij mij staan de krokussen al jaren naar volle tevredenheid in het gras.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201213255
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 19:05 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zie het probleem niet?
Bij mij staan de krokussen al jaren naar volle tevredenheid in het gras.
Wat is je maaibeleid?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201213324
Maai mei niet is in ons grasveld het devies. En meestal daarvoor ook niet ;)
Dat vindt de krokus ook fijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201213380
Eindelijk was het weer eens fijn weer om in de tuin te werken. Ik heb veel aan achterstallig onderhoud gedaan, al ben ik er nog niet.

Vorige week heb ik de bloemenweide gemaaid. Een paar plukken met koninginnekruid en met uitgebloeide orchideeën en heb ik laten staan. Het is voor het eerst dat ik (volgens het boekje) eind augustus heb gemaaid. Eens zien hoe dat bevalt. Binnenkort ga ik m'n nieuwe zeis uitproberen op de waterkant.


Ik las ergens dat een vijver onderhoudsarm is, maar daar merk ik niks van. Hij groeit zo snel dicht! Vorige week heb ik flink opgeschoond en deze week zie ik alweer veel groen in het water. De paars-roze plukken zijn kattenstaart. Heb je die al, @miss_sly? Echt een aanrader voor vochtige plekken.



Deze bos is net zo groot als ik ben:


Nog een paar hoogtepunten. Dit is een van m'n lievelingsrozen geworden:



Ik vind het zó mooi hoe pennisetum licht vangt:


Deze dahlia heeft maling aan de naakslakken en bloeit gewoon alsnog uitbundig:


Het is de tijd voor herfstanemonen, zulke leuke bloemen. Deze staat helaas op een net iets te schaduwrijke plek waardoor de bloemen flink schuin naar het licht toe groeien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201213504
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 13:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was even wat minder van de tuin. Stiekem baalde ik dat mijn ontzettend onuitvoerbare wens om dit jaar al vrijwel klaar te zijn met de tuin niet is gelukt. Daarbij het stomme weer dat in de tuin werken niet echt aanlokkelijk maakte, maakte dat ik de tuin even wat links liet liggen. Stom natuurlijk, want die gaat gewoon verder met onkruid laten groeien enzo :P
Ik heb ook veel minder in de tuin gewerkt dan normaal. Het weer zat echt niet mee. Ik vind dat altijd vooral vervelend met het maaien. Dat moet wel eens in de week gebeuren, maar dat komt dan zo nauw als het weken achtereen druilerig is.

Je cosmos ziet er fantastisch uit! Maar het hoogtepunt zijn inderdaad wel de zonnehoedjes. Het algehele plaatjes is al heel fraai, met de zonnehoedjes, het gras en het terras met meubilair. Wij moeten nog steeds meubilair kopen. :X
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201213794
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 20:06 schreef einzeinz het volgende:
Magnolia of krentenboom lijkt echt m'n voorkeur te genieten zolang ik die wortelkluit maar in toom kan houden. Boom mag wel 3m. hoog worden, dat is geen probleem.
Als je met behulp van een wortelbegrenzer een dichte bak maakt dan groeien de wortels daar niet uit.

Deze methode wordt in het in het openbaar groen ook gebruikt om te voorkomen dat er wortels van bomen het riool in groeien bijvoorbeeld.

En onder het mom van “ik heb ‘m zelf thuis ook;”

een Amelanchier lamarkii is geen boom maar wel erg mooi vind ik.
In het voorjaar schitterende witte bloesem, in de zomer bessen waar vogels gek op zijn ( je kunt ze zelf ook eten) en in het najaar kleurt het blad erg mooi voordat het er af valt.

Je zou ook een vormboom zoals een bolvorm kunnen overwegen. Worden ook niet groot en veel verschillende soorten zijn mogelijk. Wel moeten die gesnoeid worden om hun vorm te houden.
pi_201213831
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 september 2021 19:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb ook veel minder in de tuin gewerkt dan normaal. Het weer zat echt niet mee. Ik vind dat altijd vooral vervelend met het maaien. Dat moet wel eens in de week gebeuren, maar dat komt dan zo nauw als het weken achtereen druilerig is.

Je cosmos ziet er fantastisch uit! Maar het hoogtepunt zijn inderdaad wel de zonnehoedjes. Het algehele plaatjes is al heel fraai, met de zonnehoedjes, het gras en het terras met meubilair. Wij moeten nog steeds meubilair kopen. :X
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het met dat druilerige weer moeilijk vindt om tot daadwerkelijk in de tuin werken te komen. Ik heb gisteren op die mooie dag even flink aangepakt en nu ben ik voor en opzij best goed opgeschoten en even klaar.

De cosmea had ongeveer dubbel zoveel kunnen zijn, ware het niet dat mijn teerbeminde een groot deel eruit had geplukt op verdenking van het zijn van heermoes.

Het border opzij van de gevel heb ik gisteren ook even flink uitgedund van de ooievaarsbek. Die woekerde zo over de miscanthus en de crocosmia heen. Gaat als het goed is gewoon nog even een beetje uitlopen. Ik ben benieuwd.



Kattenstaart heb ik nog niet in de tuin, maar ik heb wel onlangs ergens foto's gemaakt omdat ik die in de tuin wil. Die gaan er nog wel komen.

Er is wel een bloem opgekomen die ik gezaaid had, die ik niet meer had verwacht. Wellicht had die er door het mindere weer ook minder zin in :D

De kokardebloem O+

Puur op het mooie uitgekozen. Er staat nog een aantal knoppen, dus ik hoop dat er nog wat meer komen.

Zonnebloem uit de moestuintjes:


Nog steeds een aantal klaprozen:


Toch nog Oostindische kers:



Sedum spectabile

Met nog een Oostindische kers op de achtergrond zonder bloem.

De Toscaanse jasmijn is het toch nog best goed gaan doen, terwijl ik begin van het jaar nog dacht dat ie de winter niet overleefd had:



Deze doet het het beste, maar ook de andere 2 en de roze jasmijn zijn aan het groeien geslagen.

En de hedera heeft mooie nieuwe scheuten. De onderkant ziet er niet heel goed uit, maar de nieuwe scheuten hebben zich lekker vastgezet op de schutting:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201227121
Mooi die kokarde!

En niet verwacht maar toch onderweg....

pi_201227134
Gekke witte plekken op de blaadjes.
pi_201230141
Drie maanden geleden wat fruit geplant:


En daarna niet meer naar omgekeken. :@ De boel was volkomen overwoekerd door heermoes. Na wat opschonen ziet het er weer overzichtelijk uit:



En d'r groeien zowaar frambozen!


Meneer pad zag dat het goed was:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201236397
Claudia, ik vergat het steeds te zeggen, maar wat heb je enorm veel bereikt in je tuin, in anderhalf jaar! Prachtig!

En Miss_sly, ik snap dat je wat teleurgesteld was, als je dacht dat deze zomer klaar zou zijn, maar ook jullie hebben enorm veel meters gemaakt. Het ziet er al hartstikke leuk uit! En het was gewoon niet echt een goede tuinzomer, tenzij je het leuk vindt om in je zuidwester in de tuin te werken. :D
pi_201237042
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 20:20 schreef yinu het volgende:

Ik krijg er bijna zin van in de winter, omdat het daarna weer lente wordt. Bijna dan he. Eerst mag de zomer wel beginnen.
Ik had hier overheen gelezen - op een of andere manier mis ik hier de laatste tijd regelmatig een en ander - maar dit is zo herkenbaar! Ik merkte dat ik gisteren zin had in januari zodat ik vroeg in de kas aan het werk kon. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 6 september 2021 @ 09:47:00 #292
5428 crew  miss_sly
pi_201237046
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 08:40 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, ik vergat het steeds te zeggen, maar wat heb je enorm veel bereikt in je tuin, in anderhalf jaar! Prachtig!

En Miss_sly, ik snap dat je wat teleurgesteld was, als je dacht dat deze zomer klaar zou zijn, maar ook jullie hebben enorm veel meters gemaakt. Het ziet er al hartstikke leuk uit! En het was gewoon niet echt een goede tuinzomer, tenzij je het leuk vindt om in je zuidwester in de tuin te werken. :D
Ik weet dat ook wel, natuuriljk. In deze nieuwbouwwijk heeft bijna iedereen zijn tuin aan laten leggen of gewoon volgelegd met gazon. Dat wilden wij niet, maar dus is onze tuin wel by far het minst ver gevorderd :D Ik ben ook wel trots op al het werk dat we geleverd hebben en erg blij met wat we al bereikt hebben. We gaan stug door :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201237082
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 08:40 schreef Sorbootje het volgende:
Claudia, ik vergat het steeds te zeggen, maar wat heb je enorm veel bereikt in je tuin, in anderhalf jaar! Prachtig!
Dank je! Het lukt me inmiddels beter om te zien wat ik al heb bereikt in plaats van dat wat ik nog allemaal zou willen doen. De balans tussen verbeteren en onderhouden dreigde zoek te raken. Hoe ga jij om met onderhoud van je tuin? Doe je alles zelf, heb je manieren om het behapbaar te houden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201237102
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet dat ook wel, natuuriljk. In deze nieuwbouwwijk heeft bijna iedereen zijn tuin aan laten leggen of gewoon volgelegd met gazon. Dat wilden wij niet, maar dus is onze tuin wel by far het minst ver gevorderd :D Ik ben ook wel trots op al het werk dat we geleverd hebben en erg blij met wat we al bereikt hebben. We gaan stug door :)
Dat snap ik wel. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de tuin indertijd aan laten leggen. In je eentje kun je zo lang bezig zijn met wat een bedrijfje in een week heeft gedaan. Maar jij kent je tuin straks veel intiemer dan je buren!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 6 september 2021 @ 09:59:24 #295
5428 crew  miss_sly
pi_201237164
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat snap ik wel. Bij onze nieuwbouwwoning hebben we de tuin indertijd aan laten leggen. In je eentje kun je zo lang bezig zijn met wat een bedrijfje in een week heeft gedaan. Maar jij kent je tuin straks veel intiemer dan je buren!
Zeker. En ik vind het ook mooier. Buren aan beide kanten hebben eigenlijk alleen maar gazon. Perfect gemaaid, hoor, en biljartlaken-recht. Maar ik vond de onze nu al, onaf en imperfect, veel gezelliger.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 6 september 2021 @ 10:22:31 #296
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201237442
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 september 2021 17:21 schreef AnneX het volgende:

[..]
Op de lijst gekeken en het is Edelweiss: https://www.hessenhof.nl/al/a153.html
Oh, heb altijd gedacht dat gipskruid en edelweiss hetzelfde was :X . Als in, 2 namen voor hetzelfde plantje.
Ik zie nu dat gipskruid inderdaad iets heeeeel anders is :@ .
pi_201237899
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank je! Het lukt me inmiddels beter om te zien wat ik al heb bereikt in plaats van dat wat ik nog allemaal zou willen doen. De balans tussen verbeteren en onderhouden dreigde zoek te raken. Hoe ga jij om met onderhoud van je tuin? Doe je alles zelf, heb je manieren om het behapbaar te houden?
Ergens kwam ik tegen, dat ‘men’ het tuinwerk zo rouleert, dat iedere tien dagen een ‘behapbare’ plek aan de beurt is voor onkruid trekken etc.
Was dat in Appeltern? En daar liggen wat tuinen.

M.a.w. de tuin verdelen in 10 plannetjes. In de postzegel vóor én achter doe ik zelfs niet alles tegelijk. Óf het is met tuinhulp zoals 2 weken terug. En dat was alleen achter, broodnodig en in een dagdeel gefikst.

Hoera voor de hibiscus van Blues. Wel een late zeg!
En hoera voor alle tuinen en postzegels hierboven.
pi_201238448
quote:
1s.gif Op maandag 6 september 2021 11:16 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ergens kwam ik tegen, dat ‘men’ het tuinwerk zo rouleert, dat iedere tien dagen een ‘behapbare’ plek aan de beurt is voor onkruid trekken etc.
Was dat in Appeltern? En daar liggen wat tuinen.
Jep, dat was Appeltern! En die zijn ook handig met schoffelen en zo. Zelf zit ik toch meestal op m'n knieën. Onvolwassen borders zijn ook meer werk omdat het onkruid harder gaat dan de vaste planten. In één dag tijd zie ik alweer nieuwe heermoes, 10 cm lang.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201238524
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 15:43 schreef Blues het volgende:
Mooi die kokarde!

En niet verwacht maar toch onderweg....


Deze had ik ook gemist. Hoera!

Wat een mysterieuze vlek inderdaad. Weet iemand wat dat is? Uit voorzorg zou ik dat blad misschien weghalen, al ziet het er niet uit als schimmel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 6 september 2021 @ 12:02:36 #300
5428 crew  miss_sly
pi_201238527
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 11:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jep, dat was Appeltern! En die zijn ook handig met schoffelen en zo. Zelf zit ik toch meestal op m'n knieën. Onvolwassen borders zijn ook meer werk omdat het onkruid harder gaat dan de vaste planten. In één dag tijd zie ik alweer nieuwe heermoes, 10 cm lang.
Heermoes, de tuinman die hier afgelopen week de voortuin leegmaakte, zei ons te zorgen voor mineralen, want heermoes betekent schrale grond. Onze grond is ook zanderig, dus we hebben bentoniet tegen het zanderige erin gewerkt en ik ga straks, want het is vrijwel windstil, lavameel erin verwerken. Dat laatste is dus voor de mineralen.

Ik heb zowel lavameel als bentoniet van DCM.

https://dcm-info.nl/hobby(...)stoffen/dcm-lavameel

https://dcm-info.nl/hobby(...)erbeteraar-bentoniet

Die laatste is er ook voor kleigrond.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')