Verrassende aantallen, had ze stukken hoger verwacht. Ook het aantal asielzoekers vind ik aan de erg lage kant, opgeteld meer dan 31k, over een periode van 7 jaar, terwijl er meer dan 31k per jaar het land in komen. Zal mij niet verbazen als het weer het topje van de ijsberg is.quote:"AMSTERDAM - Het aandeel statushouders dat een uitkering ontvangt, is in acht jaar tijd fors opgelopen, zo blijkt uit CBS-cijfers. Van de asielmigranten die tussen 2012 en 2019 vijf jaar in Nederland stonden ingeschreven, leefde 53 procent van de sociale voorziening (16.580 personen). In de periode 2004-2011 was dit 38 procent (14.970 personen)."
quote:Door de coronacrisis stokt de groei van het aandeel statushouders met werk. In de eerste helft van 2020 werkt 29,1% van de statushouders die sinds 2014 naar Nederland zijn gekomen. Eind 2019 was dat nog 30,5%. Maar al vóór de coronacrisis vlakte de groei af. Dit blijkt uit de Divosa Benchmark Statushouders.
De groei van het aantal werkende statushouders stagneert al in de herfst van 2019 en zet vervolgens - dus al vóór de coronacrisis in maart 2020 - om in een daling van 1,4%. Vooral bij de mensen die 2014 en 2015 een verblijfsstatus kregen neemt het aandeel werkenden af.
Minder kleine banen
In de eerste maanden van de coronacrisis zijn het de statushouders met kleine banen tot 0,3 fte die hun werk hebben verloren. Ook al voor de crisis bleken deze mensen zeer kwetsbaar op de arbeidsmarkt, blijkt uit onderzoek van het SCP en het CPB.
Aantal statushouders in de bijstand blijft gelijk
Uit de Divosa Benchmark blijkt ook dat het percentage statushouders in de bijstand sinds de uitbraak van corona gelijk is gebleven. Zowel in het eerste kwartaal van 2020 als in het tweede kwartaal van 2020 is dit 56,9%, terwijl daarvoor dit percentage daalde.
Dat het percentage statushouders in de bijstand gelijk is gebleven, terwijl het percentage werkende daalt, valt te verklaren doordat veel statushouders met korte, parttime contracten ook gebruik maken van een bijstandsuitkering. De coronacrisis leidde ertoe dat zij hun werk moesten inleveren, maar hun (aanvullende) uitkering behielden.
Opwaartse trend stopt
De daling van het aantal werkende statushouders lijkt medio 2020 nog beperkt. De vraag is hoe de trend voor statushouders doorzet in de tweede helft van 2020. In de jaren hiervoor bleek juist een toename van het aantal statushouders dat in Nederland integreert: in 2019 werkte 30,5% van de statushouders tegenover 23,4% in 2018. Daarnaast daalde in 2019 het aantal statushouders in de bijstand van 70,6% naar 58,3%.
Nieuwe Wet inburgering
Op dit moment hebben gemeenten een belangrijke rol in het begeleiden van statushouders naar werk en participatie. Vanaf 1 januari 2022 krijgen zij de regie over de volledige inburgering. Op die datum treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Samen met de VNG en SZW moedigt Divosa gemeenten aan om de inburgeraars die in 2021 instromen, waar mogelijk te begeleiden in de geest van de nieuwe wet. Daarvoor komt ook een extra ondersteuningsaanbod vanuit Divosa en de VNG.
Om welke statushouders gaat het?
Het gaat in het onderzoek om statushouders tussen de 18 en 65 jaar, die vanaf januari 2014 een verblijfsvergunning ‘asiel’ hebben gekregen en ingeschreven zijn bij de gemeente. Dit kunnen mensen zijn die al een paar jaar in een gemeente wonen, maar ook pas een maand. De Divosa Benchmark rapporteert dus over de hele groep statushouders die sinds 2014 in Nederland is. Het CBS legt in een recente publicatie de focus op de groep die tussen 2014 en 2015 een verblijfsstatus heeft gekregen.
Eens, ik sta hier ook van te kijken.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik vind het oprecht erg laag, had meer verwacht.
Zou kunnen, ik vind die aantallen van 53% in ieder geval niet schrikbarend. Zelfs beter dan ik verwacht had.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja. Dus zou het kunnen dat een deel van de asielzoekers binnen 5 jaar vertrokken is?
Een jaar later staan ze zes jaar ingeschreven.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Maar iedere asielzoeker schrijft zich in principe toch in in Nederland zodra ze dit land binnenkomen? Ze willen immers aanspraak maken op voorzieningen, en moeten toch geregistreerd staan?
Geeft het rapport dat aan als optie? Of is dat iets wat jij hier nu verzint?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja. Dus zou het kunnen dat een deel van de asielzoekers binnen 5 jaar vertrokken is?
TS heeft geen link naar de CBS bron vermeld dus dat blijft gissen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geeft het rapport dat aan als optie? Of is dat iets wat jij hier nu verzint?
Welk rapport?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geeft het rapport dat aan als optie?
Nou, nee:quote:Of is dat iets wat jij hier nu verzint?
quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:59 schreef Isdatzo het volgende:
Van de mensen die van buiten de EU komen woont bijna 60% na 10 jaar niet meer in Nederland. Geen idee hoe de 5-jaars cijfers zijn, maar ik kan me voorstellen dat het gros van de vertrekkende mensen dat binnen 5 jaar doet.
Nou dan gaan we zelf even Google gebruiken:quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
TS heeft geen link naar de CBS bron vermeld dus dat blijft gissen.
quote:
Leuk, maar https://www.divosa.nl/nie(...)en-door-coronacrisis geeft een veel beter beeld voor de reden:quote:
De daling van het aantal werkende statushouders lijkt medio 2020 nog beperkt.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Leuk, maar https://www.divosa.nl/nie(...)en-door-coronacrisis geeft een veel beter beeld voor de reden:
“ Uit de Divosa Benchmark blijkt ook dat het percentage statushouders in de bijstand sinds de uitbraak van corona gelijk is gebleven. Zowel in het eerste kwartaal van 2020 als in het tweede kwartaal van 2020 is dit 56,9%, terwijl daarvoor dit percentage daalde.”
Hoe is dat precies een verklaring voor de "verdwenen statushouders"?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Leuk, maar https://www.divosa.nl/nie(...)en-door-coronacrisis geeft een veel beter beeld voor de reden:
“ Uit de Divosa Benchmark blijkt ook dat het percentage statushouders in de bijstand sinds de uitbraak van corona gelijk is gebleven. Zowel in het eerste kwartaal van 2020 als in het tweede kwartaal van 2020 is dit 56,9%, terwijl daarvoor dit percentage daalde.”
Het gaat om de mensen die vijf jaar ingeschreven staan en statushouders zijn. Dat is een selectiecriterium wat redelijk wat kaf van het koren scheidt, bijvoorbeeld de economische vluchtelingen die onterecht asiel aanvragen en in de procedure blijven hangen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:29 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Verrassende aantallen, had ze stukken hoger verwacht. Ook het aantal asielzoekers vind ik aan de erg lage kant, opgeteld meer dan 31k, over een periode van 7 jaar, terwijl er meer dan 31k per jaar het land in komen. Zal mij niet verbazen als het weer het topje van de ijsberg is.
Bron1
Bron2
Die komen sowieso nooit in de bijstand, ondanks dat alle schuimbekkers op de foks dat lijken te denken.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Het gaat om de mensen die vijf jaar ingeschreven staan en statushouders zijn. Dat is een selectiecriterium wat redelijk wat kaf van het koren scheidt, bijvoorbeeld de economische vluchtelingen die onterecht asiel aanvragen en in de procedure blijven hangen.
Ben aan het googlen, maar niets over te vinden.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
TS heeft geen link naar de CBS bron vermeld dus dat blijft gissen.
Ah nice, ik pak je bericht even voor de OP, mijn dank.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou dan gaan we zelf even Google gebruiken:
https://www.divosa.nl/nie(...)en-door-coronacrisis
Dit gaat niet over asielzoekers. Die mogen überhaupt niet werken, dus daarvan wordt 100% door de Staat onderhouden.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Maar iedere asielzoeker schrijft zich in principe toch in in Nederland zodra ze dit land binnenkomen? Ze willen immers aanspraak maken op voorzieningen, en moeten toch geregistreerd staan?
Is niet de bron van dat premium-artikel van de telegraaf hoorquote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:16 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ah nice, ik pak je bericht even voor de OP, mijn dank.
Misschien dat eerst doen voordat we met een topic zitten waar de bron geenstijl is die de eerste alinea van een premium-artikel van de telegraaf citeert en we maar moeten gissen waar het precies over gaatquote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:16 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ben aan het googlen, maar niets over te vinden.
Motiveer...quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:23 schreef Alpha0 het volgende:
En zo worden we geleidelijk aan omgecat in een soort Brazilië zonder dat we het willen.
Een zeer gering deel is inderdaad vertrokken. Het merendeel dat afgewezen wordt blijft echter hangen in de illegaliteit.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
We hebben momenteel een liberale overheid die het ook allemaal wel prima vindt.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is niet waar!!!! Wie had ooit kunnen bevroeden dat grote groepen die de taal niet spreken en in veel gevallen alleen basisonderwijs hebben genoten hier in de bijstand zouden geraken?
Dit kan helemaal niet. Je kan iemand geen verblijfsvergunning weigeren als aannemelijk is dat hij bij terugkeer naar eigen land de kogel krijgt. En ja, 90% van de verblijfsvergunningen zijn sowieso onzin, want zelden hebben ze echt individueel wat te vrezen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben momenteel een liberale overheid die het ook allemaal wel prima vindt.
Wat mij betreft geef je pas een verblijfsstatus als er ingeburgerd is en de taal geleerd.
En dan hoeft men echt niet vloeiend Nederlands te spreken maar wel voldoende om zich te redden in een winkel of bij een werkgever.
Daarna een status. Wil je een uitkering? Dan altijd in combinatie met scholing en een traject naar werk.
Niet meewerken? Dan word je gekort.
Kijk, als je invalide bent, bejaard of niet in staat om iets te leren dan zijn daar vast wel uitzonderingen op te maken maar als je gezond bent dan doe je mee.
Maar nee... VVD... "hier zijn je papieren, daar kan je inburgeren, veel plezier en red je kont maar"...
Of het weigeren wel of niet kan laat ik in het midden.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dit kan helemaal niet. Je kan iemand geen verblijfsvergunning weigeren als aannemelijk is dat hij bij terugkeer naar eigen land de kogel krijgt. En ja, 90% van de verblijfsvergunningen zijn sowieso onzin, want zelden hebben ze echt individueel wat te vrezen.
Het vluchtelingenverdrag moet naar naar de prullenbak. Tot die tijd moeten we betalen.
Maar die zitten en zaten niet in de bijstand, en dat is waar dit topic over gaat.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een zeer gering deel is inderdaad vertrokken. Het merendeel dat afgewezen wordt blijft echter hangen in de illegaliteit.
Zelfs het uitzetten van ongewenst verklaarde vreemdelingen lukt vaker niet dan wel. Ja, op papier zijn ze vetrokken, ze zijn immers afgewezen en worden geacht te vertrekken, vervolgens verneemt niemand meer wat van ze en verdwijnen uit de statistieken.
Het gaat enkel om de leeftijd tussen 18 en 40. Het werkelijke aantal zal eenn tuk hoger liggen. Staat ook in het artikel.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Eens, ik sta hier ook van te kijken.
En dan zorgt een bepaald figuur ervoor dat men na 10 jaar illegaliteit toch een paspoort (en huis, wasmachine, uitkering,tv etc.) ontvangt.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een zeer gering deel is inderdaad vertrokken. Het merendeel dat afgewezen wordt blijft echter hangen in de illegaliteit.
Zelfs het uitzetten van ongewenst verklaarde vreemdelingen lukt vaker niet dan wel. Ja, op papier zijn ze vetrokken, ze zijn immers afgewezen en worden geacht te vertrekken, vervolgens verneemt niemand meer wat van ze en verdwijnen uit de statistieken.
Even los van je bewering vind ik het altijd wel bijzonder dat er vol afgunst genoemd moet worden dat mensen een wasmachine en TV hebben. Alsof dat een soort belachelijke luxe isquote:Op zaterdag 24 juli 2021 16:57 schreef Ciclon het volgende:
[..]
En dan zorgt een bepaald figuur ervoor dat men na 10 jaar illegaliteit toch een paspoort (en huis, wasmachine, uitkering,tv etc.) ontvangt.
Dat klopt maar ik wil waken voor de suggestie dat de mensen waar jij over sprak (in merendeel) vertrokken zijn.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar die zitten en zaten niet in de bijstand, en dat is waar dit topic over gaat.
Terug naar land van herkomst of elders in de EU?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:59 schreef Isdatzo het volgende:
Van de mensen die van buiten de EU komen woont bijna 60% na 10 jaar niet meer in Nederland. Geen idee hoe de 5-jaars cijfers zijn, maar ik kan me voorstellen dat het gros van de vertrekkende mensen dat binnen 5 jaar doet.
En dan zitten de ouderen die AOW krijgen en jongeren die naar school gaan ook nog bij die 47%.quote:
Yep. Maar echt nieuw is het niet volgens mij.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 17:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan zitten de ouderen die AOW krijgen en jongeren die naar school gaan ook nog bij die 47%.
Dat maakt het percentage werkenden nog kleiner.
Met de grote versplintering, extreme partijen die uitgesloten worden, en met de VVD en D66 als motorblok zal er waarschijnlijk weinig verandering komen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 17:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Yep. Maar echt nieuw is het niet volgens mij.
Wel fijn dat het goed in het nieuws komt. Dat zal hopelijk invloed hebben op de komende regering.
Oww, maar de VVD heeft altijd hele grote woorden op het gebied van migratie. Die zullen ze dan toch een keer waar moeten maken toch? Toch...quote:Op zaterdag 24 juli 2021 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Met de grote versplintering, extreme partijen die uitgesloten worden, en met de VVD en D66 als motorblok zal er waarschijnlijk weinig verandering komen.
Ah ja, makes sense.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 16:56 schreef Murdera het volgende:
[..]
Het gaat enkel om de leeftijd tussen 18 en 40. Het werkelijke aantal zal eenn tuk hoger liggen. Staat ook in het artikel.
Al die architecten, hersenchirurgen, tandartsen, waterbouwkundigen, artsen en hoogleraren kunnen toch zelf ook wel iets van initiatief tonen?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie nergens hoe JA21 die mensen wél aan het werk gaat krijgen. Gemiste kans.
Nee, 53% van de betreffende leeftijdsgroep, niet 53% van het totaal.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 17:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan zitten de ouderen die AOW krijgen en jongeren die naar school gaan ook nog bij die 47%.
Dat maakt het percentage werkenden nog kleiner.
Dan nog maakt het op het grote geheel nauwelijks iets uit. We hebben in Nederland ruim 4 miljoen mensen tussen de 15 en 75 die - om wat voor reden dan ook - geen betaald werk hebben. We hebben zo'n 300.000 werklozen (dat zijn de mensen zonder betaald werk die wel op zoek zijn naar werk).quote:Op zaterdag 24 juli 2021 16:56 schreef Murdera het volgende:
[..]
Het gaat enkel om de leeftijd tussen 18 en 40. Het werkelijke aantal zal eenn tuk hoger liggen. Staat ook in het artikel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |