Het laat vooral zien over hoe hard hij er wel niet voor heeft moeten vechten.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:01 schreef daNpy het volgende:
Ok, veel in dat plaatje kan Ham dus ook echt niks aan doen en heeft weinig invloed op zijn resultaat (wel als ie een DT had gekregen wat misschien wat beter zou zijn geweest).
Ja, as usual.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:02 schreef opreis het volgende:
[..]
Het laat vooral zien over hoe hard hij er wel niet voor heeft moeten vechten.
Geen idee, maar het onderwerp kwekt wel lekker wegquote:Op maandag 19 juli 2021 21:55 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
23 topics voor een live GP is dat een nieuwe record?
We kunnen dit topicreeks wel nog tot en met volgende week donderdag nog vol postenquote:Op maandag 19 juli 2021 22:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Geen idee, maar het onderwerp kwekt wel lekker weg
makkelijkquote:Op maandag 19 juli 2021 22:06 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
We kunnen dit topicreeks wel nog tot en met volgende week donderdag nog vol posten
Een nieuwe record? Het reeks? Zit je met @Vossssss aan het bier?quote:Op maandag 19 juli 2021 22:06 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
We kunnen dit topicreeks wel nog tot en met volgende week donderdag nog vol posten
Allemaal door de sprintkwalificatiequote:Op maandag 19 juli 2021 22:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Geen idee, maar het onderwerp kwekt wel lekker weg
Punt is vooral dat al die dingen heftig afbreuk doen aan zijn prestatie, maar hij zijn winst toch viert alsof hij alle legendes uit de historie van de sport eigenhandig heeft verpulverd.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:01 schreef daNpy het volgende:
Ok, veel in dat plaatje kan Ham dus ook echt niks aan doen en heeft weinig invloed op zijn resultaat (wel als ie een DT had gekregen wat misschien wat beter zou zijn geweest).
quote:Op maandag 19 juli 2021 22:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een nieuwe record? Het reeks? Zit je met @:Vossssss aan het bier?
Telt de rondes in de sprintrace dan niet mee?quote:Op maandag 19 juli 2021 22:18 schreef Rianne84 het volgende:
Max heeft dus het dubieuze record op zijn naam staan als eerste coureur met punten zonder een raceronde afgemaakt te hebben.
Ja, reguliere raceronde dan, weet ook niet hoe je dat noemtquote:Op maandag 19 juli 2021 22:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Telt de rondes in de sprintrace dan niet mee?
"It isn't a race, it's qualy!!quote:Op maandag 19 juli 2021 22:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Telt de rondes in de sprintrace dan niet mee?
Doe je dit nou expres?quote:Op maandag 19 juli 2021 22:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Telt de rondes in de sprintrace dan niet mee?
quote:
Telt/tellenquote:Op maandag 19 juli 2021 22:25 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]![]()
Sprintrace is ook een race![]()
Staat zelfs in de naam
Zei ik paar topics terug ook alquote:Op maandag 19 juli 2021 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
Mercedes mist echt iemand als Lauda die ze op het rechte pad kan houden
Taalpuristquote:
Weer een record.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:18 schreef Rianne84 het volgende:
Max heeft dus het dubieuze record op zijn naam staan als eerste coureur met punten zonder een raceronde afgemaakt te hebben.
Pakt meer records dan Sir Lewis Hamiltonquote:
Dan is Lewis de eerste speed king die de sprintrace niet heeft gewonnenquote:Op maandag 19 juli 2021 22:29 schreef Zorro het volgende:
Zo kan ik ook records verzinnen.
Max is de eerste coureur ooit die maximale punten pakt in de sprintrace zonder op de eerste plaats te hebben gekwalificeerd!
Ik ook. Dat ze contact opnemen met Masi, dat kan want daar hebben ze continu contact mee. Maar de stewards proberen te beīnvloeden, ik vind het heel raarquote:Op maandag 19 juli 2021 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Vind het gewoon raar dat ze ten eerste Masi proberen te beīnvloeden, en vervolgens de stewards
Idd. Het is teldt met dt, dat weet toch iedereen.quote:
dat geklaag, het lijkt voetbal wel.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:33 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik ook. Dat ze contact opnemen met Masi, dat kan want daar hebben ze continu contact mee. Maar de stewards proberen te beīnvloeden, ik vind het heel raar
Het is geen race, het is een kwalificatiequote:Op maandag 19 juli 2021 22:25 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]![]()
Sprintrace is ook een race![]()
Staat zelfs in de naam
quote:Op maandag 19 juli 2021 22:29 schreef beantherio het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik nog steeds op Twitter in discussie ga met Hamilton-fans die echt ieder feit lijken te willen negeren?![]()
Misschien dat dat mijn domheid is dan.
Eens. Dat zouden heel veel sporten moeten doen.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat geklaag, het lijkt voetbal wel.
Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan rugby
Wat is de kwalificatie voor de sprintrace dan?quote:Op maandag 19 juli 2021 22:38 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Het is geen race, het is een kwalificatie
quote:Op maandag 19 juli 2021 22:40 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Eens. Dat zouden heel veel sporten moeten doen.
Liefie, ik zat ff flauw te doen n.a.v. eerdere opmerkingen van anderen over "dit race" enzoquote:Op maandag 19 juli 2021 22:27 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Taalpurist![]()
Je kan beter:
Max heeft punten behaald zonder een ronde te voltooien in de hoofdrace
Ik ben er al mee gestopt. De domheid die je tegenkomt op social media is niet te beschrijven.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:29 schreef beantherio het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik nog steeds op Twitter in discussie ga met Hamilton-fans die echt ieder feit lijken te willen negeren?![]()
Misschien dat dat mijn domheid is dan.
Ook een kwalificatiequote:Op maandag 19 juli 2021 22:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wat is de kwalificatie voor de sprintrace dan?
Teveel vrije tijd.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:29 schreef beantherio het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik nog steeds op Twitter in discussie ga met Hamilton-fans die echt ieder feit lijken te willen negeren?![]()
Misschien dat dat mijn domheid is dan.
De kwalificatie voor de sprintkwalificatie is ook een kwalificatie. Het mag van de F1 geen race genoemd worden, want dat leidt maar af van de echte race waar het om draait. Dus hebben ze het een sprintkwalificatie genoemd.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wat is de kwalificatie voor de sprintrace dan?
Opzich zijn de team vrij om in beroep te gaan tegen een straf en dat mogen ze ook tijdens de race doen.quote:Op maandag 19 juli 2021 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Vind het gewoon raar dat ze ten eerste Masi proberen te beīnvloeden, en vervolgens de stewards
Je kan niet in beroep tegen een tijdstraf.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:46 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Opzich zijn de team vrij om in beroep te gaan tegen een straf en dat mogen ze ook tijdens de race doen.
Masi zei zelf ook tegen Toto "ik lees geen mails tijdens de race, kom even langs"
Wel opvallend dat het altijd Mercedes/Toto is die meteen richting de wedstrijdleiding loopt en het zelden via de radio doet.
Mercedes klaagt dus wel maar ze willen niet dat puybliek bekend wordt waar ze over klagen.
Max rijdt zijn hele carriere al aggressiever dan Lewisquote:Op maandag 19 juli 2021 18:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Achja, dan ben ik weer een fanboy. Het went, volgende keer ben ik weer een Alonso fanboy of weer een Mercedes-fan. Net hoe het uitkomt op dit forum. Het makkelijkste argument om onder de discussie uit te komen. Triest, maar het went.
Je stelling is onzinnig. Verstappen doet niets verkeerd en geeft in het gevecht veel meer ruimte dan hij hoeft te geven. Hij racet 100% fair in dit gevecht. Meer kan hij niet doen.
Ik vraag me nogal af wat dat hier mee te maken heeft. Toegeven of niet lijkt me niet van toepassing, Verstappen gaf Hamilton toch gewoon genoeg ruimte? Wat er in andere races verder gebeurde lijkt me niet relevant.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Max rijdt zijn hele carriere al aggressiever dan Lewis
Als Lewis bij de start in Barcelona niet ingehouden had waren ze eer daar beiden afgevlogen. Eens is het op met toegeven.
Precies. Het is eigenlijk een non-argument. Alsof je daar mee bezig bent in het begin van de race in zo'n strijd. Je laat genoeg ruimte, maar degene aan de binnenzijde houdt gewoon de bocht niet.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:12 schreef MoreDakka het volgende:
Ik zie vooral vaak de suggestie dat Verstappen gewoon op had moeten geven omdat hij voor staat in het kampioenschap. Dat lijkt best redelijk totdat je na gaat denken.
Och ook daar zag je dat Ham slecht is in close racing. Max haalt de Apex daar gewoon en Ham stuurde in alsof hij er niet was.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vraag me nogal af wat dat hier mee te maken heeft. Toegeven of niet lijkt me niet van toepassing, Verstappen gaf Hamilton toch gewoon genoeg ruimte? Wat er in andere races verder gebeurde lijkt me niet relevant.
Nee, maar wel voorkomen dat je die straf krijgt door de stewards te overtuigen dat het volgens de regels wasquote:Op maandag 19 juli 2021 22:48 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Je kan niet in beroep tegen een tijdstraf.
Lewis heeft alleen al in 2016 z'n teamgenoot 2 keer van de baan geredenquote:Op maandag 19 juli 2021 23:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Max rijdt zijn hele carriere al aggressiever dan Lewis
Als Lewis bij de start in Barcelona niet ingehouden had waren ze eer daar beiden afgevlogen. Eens is het op met toegeven.
En ik zeg niet dat je een fanboy bent, maar wel dat je het van een kant bekijkt.
Ik heb nog geen enkele buitenlandse analyse gezien of gelezen die Lewis 100% de schuld geeft.
Volgens mij houdt Hammie daar net wel veel rekening mee. Je ziet hem dit hele jaar al in alle duels met Verstappen inhouden. Hij geeft op. Verstappen daarentegen... Al vaker had er een "racing incident" kunnen plaatsvinden als Hammie ook gewoon voet bij stuk had gehouden want er was ruimte...quote:Op maandag 19 juli 2021 23:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Precies. Het is eigenlijk een non-argument. Alsof je daar mee bezig bent in het begin van de race in zo'n strijd. Je laat genoeg ruimte, maar degene aan de binnenzijde houdt gewoon de bocht niet.
Je veroordeelt Verstappen nu omdat hij niet in de toekomst kan kijken. Dat is niet eerlijkquote:Op maandag 19 juli 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Verstappen had kunnen weten dat er een kans was dat Hamilton de bocht niet zou halen.
Zo kan je het zeker stellen en dat is inderdaad oneerlijkquote:Op maandag 19 juli 2021 23:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je veroordeelt Verstappen nu omdat hij niet in de toekomst kan kijken. Dat is niet eerlijk
Het probleem is dat je hiermee de verantwoordelijkheid probeert te verleggen. Wellicht onbewust maar dat is wel de consequentie. De enige verantwoordelijkheid van Verstappen is om de bocht zo te nemen dat hij genoeg ruimte over laat voor Hamilton. De verantwoordelijkheid van Hamilton is om de bocht te nemen in de ruimte die is over gelaten voor hem. Slechts één van de twee heeft verzaakt in dezequote:Op maandag 19 juli 2021 23:45 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Zo kan je het zeker stellen
Alleen Verstappen en Hamilton zaten vlak voor het remmen volledig naast elkaar en Lulu zat op het vuile gedeelte. Verstappen weet dan wel dat de bocht anders genomen moet worden.
Verstappen zal er vast vanuit gegaan zijn dat Hamilton nog veel meer zou zou afremmen, alleen dat is een risicootje
Maar waarom had Max meer ruimte moeten geven? Hij lag voor.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volgens mij houdt Hammie daar net wel veel rekening mee. Je ziet hem dit hele jaar al in alle duels met Verstappen inhouden. Hij geeft op. Verstappen daarentegen... Al vaker had er een "racing incident" kunnen plaatsvinden als Hammie ook gewoon voet bij stuk had gehouden want er was ruimte...
Verstappen had kunnen weten dat er een kans was dat Hamilton de bocht niet zou halen. Hij zat naast Verstappen, Verstappen remde iets later en gaat er dan vanuit dat Hamilton zo ver afgeremd is dat hij een veel kortere bocht dan anders zou rijden. Waarom?
Pakt Verstappen een nog iets wijdere lijn, komt hij de bocht nog steeds als eerste uit. Hij had de crash wellicht kunnen voorkomen maar koos er voor om de bocht met de meeste snelheid te pakken.
Daarom hebben zoveel experts het over een racing incident. Beide hadden het redelijkerwijs kunnen voorkomen. En veel Britten zien Max the bully, die vinden dit prachtig en geef ze ongelijk.
En toch is het Lewis die de meeste penalty's krijgt voor het tegen anderen aanrijdenquote:Op maandag 19 juli 2021 23:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Max rijdt zijn hele carriere al aggressiever dan Lewis
Als Lewis bij de start in Barcelona niet ingehouden had waren ze eer daar beiden afgevlogen. Eens is het op met toegeven.
En ik zeg niet dat je een fanboy bent, maar wel dat je het van een kant bekijkt.
Ik heb nog geen enkele buitenlandse analyse gezien of gelezen die Lewis 100% de schuld geeft.
Toch wel een slimme conclussie van een dombo.quote:Op maandag 19 juli 2021 22:29 schreef beantherio het volgende:
Misschien dat dat mijn domheid is dan.
Al Max een wijdere lijn had gepakt had hij ook op het vuil terecht gekomen en van de baan gegaan. Dat gebeurde Leclerc ook toen hij ingehaald werd door Hamilton. Dan was hij zijn plek ook kwijt geweest.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volgens mij houdt Hammie daar net wel veel rekening mee. Je ziet hem dit hele jaar al in alle duels met Verstappen inhouden. Hij geeft op. Verstappen daarentegen... Al vaker had er een "racing incident" kunnen plaatsvinden als Hammie ook gewoon voet bij stuk had gehouden want er was ruimte...
Verstappen had kunnen weten dat er een kans was dat Hamilton de bocht niet zou halen. Hij zat naast Verstappen, Verstappen remde iets later en gaat er dan vanuit dat Hamilton zo ver afgeremd is dat hij een veel kortere bocht dan anders zou rijden. Waarom?
Pakt Verstappen een nog iets wijdere lijn, komt hij de bocht nog steeds als eerste uit. Hij had de crash wellicht kunnen voorkomen maar koos er voor om de bocht met de meeste snelheid te pakken.
Daarom hebben zoveel experts het over een racing incident. Beide hadden het redelijkerwijs kunnen voorkomen. En veel Britten zien Max the bully, die vinden dit prachtig en geef ze ongelijk.
Tegen een tijdstraf kan dat niet, want die wordt niet teruggedraaid, ook al is het niet terecht. Je kan wel om een review vragen (zoals bij Räikkönen vorig jaar), maar dat is voor toekomstige situaties, die dan anders beoordeeld worden.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:34 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nee, maar wel voorkomen dat je die straf krijgt door de stewards te overtuigen dat het volgens de regels was
Je kan overigens wel in beroep gan maar dan moet je met nieuwe bewijzen komen en dat is vaak onmogelijk.
Anders was Helmut ook wel in beroep gegaan,
Het is niet de vraag of de crash voorkomen had kunnen worden maar waar deze plaats zou vinden. Hamilton haalt de bocht gewoon niet. Verstappen ging met hogere snelheid de bocht in in Hamilton had hem hoe dan ook geraakt. Sterker nog, ondanks de crash haalt hij de bocht nog amper. Dit was gewoon een major error in het hoofd van Hamilton. Als een van de twee had moeten liften was het Hamilton wel.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Pakt Verstappen een nog iets wijdere lijn, komt hij de bocht nog steeds als eerste uit. Hij had de crash wellicht kunnen voorkomen maar koos er voor om de bocht met de meeste snelheid te pakken.
Ik heb het idee dat mensen over het hoofd zien hoevaak Max wel niet bezig is om andere in te halen, er zijn genoeg momenten dat hij ook inhoud/zijn verlies neemt/gas terug neemt. Hij gaat gewoon vaak duels aan waar andere liever treintje rijden.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volgens mij houdt Hammie daar net wel veel rekening mee. Je ziet hem dit hele jaar al in alle duels met Verstappen inhouden. Hij geeft op. Verstappen daarentegen... Al vaker had er een "racing incident" kunnen plaatsvinden als Hammie ook gewoon voet bij stuk had gehouden want er was ruimte...
Verstappen had kunnen weten dat er een kans was dat Hamilton de bocht niet zou halen. Hij zat naast Verstappen, Verstappen remde iets later en gaat er dan vanuit dat Hamilton zo ver afgeremd is dat hij een veel kortere bocht dan anders zou rijden. Waarom?
Pakt Verstappen een nog iets wijdere lijn, komt hij de bocht nog steeds als eerste uit. Hij had de crash wellicht kunnen voorkomen maar koos er voor om de bocht met de meeste snelheid te pakken.
Daarom hebben zoveel experts het over een racing incident. Beide hadden het redelijkerwijs kunnen voorkomen. En veel Britten zien Max the bully, die vinden dit prachtig en geef ze ongelijk.
Lulu zit op het vuile gedeelte dus weet hij dat Lulu meer snelheid moet minderen om zonder straf de bocht te halen. Het is echt victim blaming.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:45 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Zo kan je het zeker stellen en dat is inderdaad oneerlijk![]()
Alleen Verstappen en Hamilton zaten vlak voor het remmen volledig naast elkaar en Lulu zat op het vuile gedeelte. Verstappen weet dan wel dat de bocht anders genomen moet worden.
Verstappen zal er vast vanuit gegaan zijn dat Hamilton nog veel meer zou zou afremmen, alleen dat is een risicootje
Chev jij bent echt een vieze racist zegquote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
Even ervan uitgaande dat Hamilton fout zat:
Vind ik zijn actie, waardoor Max Verstappen in het ziekenhuis belandde 10x erger dan die racistische posts met een aap-emoji'tje
En al die Mercedes-powered teams maar heel correct dat racisme afkeuren en de aandacht van het ongeluk weghoudenZe moesten Hamilton afkeuren.
Dat filmpje is wel heel goed ja. Zie ook 3:29 waar Hamilton precies hetzelfde doet met Bottas als wat Verstappen tegen hem deed in Copse.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:18 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat mensen over het hoofd zien hoevaak Max wel niet bezig is om andere in te halen, er zijn genoeg momenten dat hij ook inhoud/zijn verlies neemt/gas terug neemt. Hij gaat gewoon vaak duels aan waar andere liever treintje rijden.
zie 2:44 als voorbeeld
En waarom moet Max rekening houden met een fout van Lewis, maar hoeft Lewis niet rekening te houden met Max die rijdt waar hij recht heeft om te rijden. ->Lewis was in het fout gesteld.
Tot slot is dat hele gejank dat Max (te) agressief rijdt overdreven. Als ze echt zo denken moeten ze naar de stewards gaan.
Het moet niet, maar het was misschien wel verstandiger geweest. Je kunt nog zo gelijk hebben, er spelen ook andere dingen mee. Als ik morgen een zebrapad oploop, terwijl ik een auto met een noodgang zie naderen, dan is de aanrijding 100% de schuld van de automobilist. Ik had gelijk en de automobilist zal straf krijgen. Toch is dat een schrale troost als ik de rest van m'n leven alleen nog m'n linker ooglid kan bewegen.quote:Op maandag 19 juli 2021 23:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar waarom had Max meer ruimte moeten geven? Hij lag voor.
En Hamilton had die bocht niet kunnen halen op de manier waarop die instuurde dus het was sowieso een domme actie.
Het probleem met deze redenering is dat die alleen achteraf werkt. Je hebt er dus helemaal niets aan, alleen al omdat het heel makkelijk om te draaien is. Wat nou als Verstappen had toegegeven maar op het einde van het seizoen het kampioenschap verliest op 7 punten?quote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:52 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het moet niet, maar het was misschien wel verstandiger geweest. Je kunt nog zo gelijk hebben, er spelen ook andere dingen mee. Als ik morgen een zebrapad oploop, terwijl ik een auto met een noodgang zie naderen, dan is de aanrijding 100% de schuld van de automobilist. Ik had gelijk en de automobilist zal straf krijgen. Toch is dat een schrale troost als ik de rest van m'n leven alleen nog m'n linker ooglid kan bewegen.
Hier is het net zo. Hamilton maakt een fout en krijgt daar ook een straf voor, maar dat is een schrale troost voor degene die in z'n recht stond.
Hamilton rijdt over het algemeen (nu even niet, maar meestal wel) meer berekenend. Stel je je tevreden met een veilige 18 punten of ben je bereid om risico te nemen voor 25 punten, met de kans dat het er 0 worden? Ik denk dat Hamilton in zo'n geval vaker dan Verstappen zal gaan voor de veilige 18. Dat is ook hoe je kampioenschappen wint.
Nee hoor, dit werkt niet alleen achteraf. Als ik op dat zebrapad afloop kan ik voordien al bedenken dat ik volledig in m'n recht sta, maar ook dat ik een aanzienlijk risico loopt als ik op dat moment echt dat recht claim. Loop ik door omdat de regels zeggen dat ik dat mag? Of laat ik de auto voorgaan omdat ik niet doodgereden wil worden?quote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het probleem met deze redenering is dat die alleen achteraf werkt. Je hebt er dus helemaal niets aan, alleen al omdat het heel makkelijk om te draaien is. Wat nou als Verstappen had toegegeven maar op het einde van het seizoen het kampioenschap verliest op 7 punten?
Elk punt is evenveel waard, of je nou 30 punten voorstaat of niet.
Op die manier. Dan is het natuurlijk helemaal niet van toepassing, alsof Verstappen ook maar enige kans had om te reageren op Hamilton's foutquote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee hoor, dit werkt niet alleen achteraf. Als ik op dat zebrapad afloop kan ik voordien al bedenken dat ik volledig in m'n recht sta, maar ook dat ik een aanzienlijk risico loopt als ik op dat moment echt dat recht claim. Loop ik door omdat de regels zeggen dat ik dat mag? Of laat ik de auto voorgaan omdat ik niet doodgereden wil worden?
Zelf geen fouten maken is één ding, maar goed kunnen anticiperen op de fouten van anderen is ook een enorm belangrijke eigenschap.
Ja, dat is dan inderdaad de vraag: had Verstappen de fout van Hamilton kunnen zien aankomen? En zo ja, was er op dat moment dan nog de mogelijkheid om daar adequaat op te reageren? Ik vermoed zelf van wel, maar ik wil daar niet al te stellig in zijn. Ik heb per slot van rekening nog nooit op Silverstone gereden, nog nooit in een F1-bolide gereden en nog nooit tegen Hamilton gereden, dus ik ben totaal ondeskundig.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op die manier. Dan is het natuurlijk helemaal niet van toepassing, alsof Verstappen ook maar enige kans had om te reageren op Hamilton's fout
Wat mij betreft hoef je daar niet deskundig voor te zijn, het is vrij duidelijk dat er geen enkele mogelijkheid tot reactie wasquote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:12 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat is dan inderdaad de vraag: had Verstappen de fout van Hamilton kunnen zien aankomen? En zo ja, was er op dat moment dan nog de mogelijkheid om daar adequaat op te reageren? Ik vermoed zelf van wel, maar ik wil daar niet al te stellig in zijn. Ik heb per slot van rekening nog nooit op Silverstone gereden, nog nooit in een F1-bolide gereden en nog nooit tegen Hamilton gereden, dus ik ben totaal ondeskundig.
Ik denk dat er iets meer tijd zat tussen het begin van de fout en de daadwerkelijke crash, maar het gebeurt natuurlijk heel snel. Dat geldt echter voor heel veel situaties in zo'n eerste ronde en daar kunnen ze negen van de tien keer wel adequaat op reageren. Zelf zou ik waarschijnlijk elke race een crash veroorzaken als ik in het middenveld moest starten, met alles dat aan alle kanten om me heen gebeurt. Dus ik ben een beetje voorzichtig met al te stellige oordelen over wat iemand wel of niet had kunnen doen.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoef je daar niet deskundig voor te zijn, het is vrij duidelijk dat er geen enkele mogelijkheid tot reactie wasAlles gebeurde binnen een paar tienden van een seconde.
Ik denk dat je dit verkeerd ziet, met reageren heeft het niet zoveel te maken. Meer met respect en naleving van de regels. Als je moet reageren is het al te laat en heeft iemand een fout gemaakt. Dat is dus ook in dit geval zo.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik denk dat er iets meer tijd zat tussen het begin van de fout en de daadwerkelijke crash, maar het gebeurt natuurlijk heel snel. Dat geldt echter voor heel veel situaties in zo'n eerste ronde en daar kunnen ze negen van de tien keer wel adequaat op reageren.
Dit wordt zo een cirkelredenering hč? Ik heb je net al uitgelegd dat het niet alleen draait om de vraag wie een fout maakt. Anticiperen op andermans fouten kan net zo goed het verschil maken tussen de dood of de gladiolen.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit verkeerd ziet, met reageren heeft het niet zoveel te maken. Meer met respect en naleving van de regels. Als je moet reageren is het al te laat en heeft iemand een fout gemaakt. Dat is dus ook in dit geval zo.
Dan ben je dus weer terug bij dat je redenering alleen achteraf werkt. Je zit inderdaad vast in een cirkelredeneringquote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:37 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dit wordt zo een cirkelredenering hč? Ik heb je net al uitgelegd dat het niet alleen draait om de vraag wie een fout maakt. Anticiperen op andermans fouten kan net zo goed het verschil maken tussen de dood of de gladiolen.
Ik kan bij een naderende auto tķch die zebra oplopen, want volgens de regels heb ik daar voorrang. Die automobilist moet gewoon de regels respecteren, anders maakt-ie een fout. Het is fijn dat ik in m'n recht stond, maar wat heb ik daar aan als ik dood gereden ben? Dan kunnen ze 'maar ik had wél gelijk' op m'n grafsteen zetten.
Nee, ook dat heb ik je net al uitgelegd.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan ben je dus weer terug bij dat je redenering alleen achteraf werkt. Je zit inderdaad vast in een cirkelredenering
Alleen als je de afloop weet. Dat kun je niet, en Verstappen ook nietquote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:42 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, ook dat heb ik je net al uitgelegd.
Op het moment dat ik op die zebra afloop kan ik prima van tevoren inschatten dat het waarschijnlijk verstandiger is om (letterlijk en figuurlijk) niet op m'n strepen te gaan staan.
Nee, niet alleen als je de afloop weet. Ik weet de afloop niet op het moment dat ik besluit wel of niet over te steken, maar ik kan wel van tevoren een risicoinschatting maken.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alleen als je de afloop weet. Dat kun je niet, en Verstappen ook niet
Uiteraard, maar daar kun je fouten van iemand anders niet in meenemen. Behalve als je dus in de toekomst kunt kijken. En het is niet eerlijk om Verstappen daarvoor te veroordelenquote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:47 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, niet alleen als je de afloop weet. Ik weet de afloop niet op het moment dat ik besluit wel of niet over te steken, maar ik kan wel van tevoren een risicoinschatting maken.
Natuurlijk kun je de fouten van een ander daar wel in meenemen. Dat is nou juist het hele punt van een risicoinschatting. Als ik bij een zebrapad een auto op hoge snelheid zie naderen, dan is mijn inschatting dat die automobilist waarschijnlijk een fout gaat maken. Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken, dus het kan zijn dat mijn inschatting niet klopt. Wellicht stopt ie wel netjes voor mij, maar ben ik bereid dat risico te nemen en toch over te steken? Waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 01:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard, maar daar kun je fouten van iemand anders niet in meenemen. Behalve als je dus in de toekomst kunt kijken. En het is niet eerlijk om Verstappen daarvoor te veroordelen
Leuk betoog, heb je echter geen zak aan wanneer je aan het F1 racen bent. Keuzes worden instinctief of in fracties van secondes gemaakt.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 02:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je de fouten van een ander daar wel in meenemen. Dat is nou juist het hele punt van een risicoinschatting. Als ik bij een zebrapad een auto op hoge snelheid zie naderen, dan is mijn inschatting dat die automobilist waarschijnlijk een fout gaat maken. Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken, dus het kan zijn dat mijn inschatting niet klopt. Wellicht stopt ie wel netjes voor mij, maar ben ik bereid dat risico te nemen en toch over te steken? Waarschijnlijk niet.
Een risicoanalyse bestaat uit twee elementen: kans en gevolg. Hoe groot is de kans dat het risico optreedt en hoe groot is dan de impact? In mijn voorbeeld is de kans groot dat het risico optreedt (dat ik aangereden zal worden) en zullen de gevolgen ook groot zijn (ik raak ernstig gewond of overlijdt). ik kies er dus voor om het risico te ontwijken.
Hier is het net zo. Natuurlijk heeft Verstappen het volste recht om die lijn te rijden, maar dat is niet het enige dat telt. Hij moet tegelijkertijd ook anticiperen op wat Hamilton doet. De vraag is dan dus of je van tevoren in kon schatten dat Hamilton hier mogelijk de fout in zou gaan en - zo ja - of je iets had kunnen doen om hem te ontwijken. Als het antwoord daarop ja is, dan is het verstandiger om toch uit te wijken dan om ijzerenheinig aan je gelijk vast te houden.
Heel mooi verhaal met een zebrapad vergelijking die hier totaal niet op toepasbaar is.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 02:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je de fouten van een ander daar wel in meenemen. Dat is nou juist het hele punt van een risicoinschatting. Als ik bij een zebrapad een auto op hoge snelheid zie naderen, dan is mijn inschatting dat die automobilist waarschijnlijk een fout gaat maken. Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken, dus het kan zijn dat mijn inschatting niet klopt. Wellicht stopt ie wel netjes voor mij, maar ben ik bereid dat risico te nemen en toch over te steken? Waarschijnlijk niet.
Een risicoanalyse bestaat uit twee elementen: kans en gevolg. Hoe groot is de kans dat het risico optreedt en hoe groot is dan de impact? In mijn voorbeeld is de kans groot dat het risico optreedt (dat ik aangereden zal worden) en zullen de gevolgen ook groot zijn (ik raak ernstig gewond of overlijdt). ik kies er dus voor om het risico te ontwijken.
Hier is het net zo. Natuurlijk heeft Verstappen het volste recht om die lijn te rijden, maar dat is niet het enige dat telt. Hij moet tegelijkertijd ook anticiperen op wat Hamilton doet.
Nou, dan zijn we er uit! Dat doet Verstappen namelijk!quote:De vraag is dan dus of je van tevoren in kon schatten dat Hamilton hier mogelijk de fout in zou gaan en - zo ja - of je iets had kunnen doen om hem te ontwijken. Als het antwoord daarop ja is, dan is het verstandiger om toch uit te wijken dan om ijzerenheinig aan je gelijk vast te houden.
We kunnen Hamilton feliciteren, want zijn tactiek van herhaling werkt in elk geval bij jou. Als hij maar vaak genoeg herhaalt dat hij het benadert als een marathon en niet als sprint (en andere loze statements) gaan mensen het vanzelf geloven.quote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:52 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hamilton rijdt over het algemeen (nu even niet, maar meestal wel) meer berekenend. Stel je je tevreden met een veilige 18 punten of ben je bereid om risico te nemen voor 25 punten, met de kans dat het er 0 worden? Ik denk dat Hamilton in zo'n geval vaker dan Verstappen zal gaan voor de veilige 18. Dat is ook hoe je kampioenschappen wint.
Meer berekend?quote:Op dinsdag 20 juli 2021 00:52 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hamilton rijdt over het algemeen (nu even niet, maar meestal wel) meer berekenend. Stel je je tevreden met een veilige 18 punten of ben je bereid om risico te nemen voor 25 punten, met de kans dat het er 0 worden? Ik denk dat Hamilton in zo'n geval vaker dan Verstappen zal gaan voor de veilige 18. Dat is ook hoe je kampioenschappen wint.
Wat moet het voorstellen?quote:
Hamilton had de bocht niet kunnen halen? Bedoel je dat als er geen auto aanwezig was dat Hamilton van de baan afgeschoten was?quote:Op maandag 19 juli 2021 23:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar waarom had Max meer ruimte moeten geven? Hij lag voor.
En Hamilton had die bocht niet kunnen halen op de manier waarop die instuurde dus het was sowieso een domme actie.
Waar haal je die onzin vandaan? 2 auto's breed ruimte!quote:Op dinsdag 20 juli 2021 08:19 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hamilton had de bocht niet kunnen halen? Bedoel je dat als er geen auto aanwezig was dat Hamilton van de baan afgeschoten was?
Hamilton zit heel kort naast Max en remt. Max pakt daarna de bocht alsof er niemand naast hem heeft gezeten (op een zeer kleine correctie na).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |