abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200308348
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_200308464
Van borstvoeding gaan ze hangen...
pi_200308501
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:36 schreef hoechst het volgende:
Ik zou niet in moeten gaan op je getrol, maar soit.
Het is een misopvatting dat borsten gaan hangen door het geven van borstvoeding. Borsten gaan hangen door de zwangerschapshormonen die vrij komen. Het geven van borstvoeding zorgt er enkel voor dat dat proces wordt uitgesteld.

En hangen gaan ze toch wel, met of zonder kinderen. Net als jouw ballen.
Protège moi de mes désirs.
  zondag 11 juli 2021 @ 08:46:16 #4
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_200308518
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:36 schreef hoechst het volgende:
Dat deden ze al. Zal er voor jou een beetje extra aan trekken tot ze mn knieen raken ok?

@SQ ik zoek even een linkje (zoekt) hmmmm er staat alleen dat je dan 24u eigenlijk na elke voeding moet wegen want per voeding kan het veel verschillen. Ik dacht dat er een beter verhaal was, maar verkeerd onthouden wellicht.
Kwak
pi_200308528
@Ynske wat wil je zelf? En wat wil je kindje?
Voor mij was 2 jaar de grens om te stoppen met nachtvoedingen. Dat ging gepaard met veel tranen, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij ging niet meteen doorslapen, maar werd toch wel minder vaak wakker. En vraagt ‘s nachts niet meer om melk.

Nu met 3,5 hebben we de ochtendvoeding afgebouwd. Weer gepaard met tranen, maar toch geaccepteerd. Blijft alleen nog de voeding over voor het slapen gaan.

@kwakz0r klopt inderdaad, meten voor en na een voeding is niet betrouwbaar. Maar waarom weet ik eigenlijk ook niet. Kindjes aan de borst reguleren zelf, zullen ook niet iedere keer even veel drinken denk ik.
pi_200308551
Is het trouwens een idee om de OP te updaten? Sommige linkjes zijn dood, evenals het plaatje.
  zondag 11 juli 2021 @ 09:05:04 #7
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200308649
Het wegen is inderdaad niet perfect (als de weegschaal 1% afwijkt, scheelt dat al 50 ml) maar ik weet inmiddels wel hoe ik het zo betrouwbaar mogelijk maak (3 keer wegen, gemiddelde nemen, weegschaal niet verplaatsen enz) en het kan wel een indicatie geven. En die is dus ongeveer 80-85 ml.

Maar ik had gisteren ineens een baby met een regeldag, dus misschien heeft hij toch meer behoefte nu. En hij drinkt thuis ook vaker dan op de opvang.

Conclusie: ik ga wat meer meegeven, ik hoop dan op ongeveer 110-120 uit te kunnen komen per voeding.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_200308918
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:46 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat deden ze al. Zal er voor jou een beetje extra aan trekken tot ze mn knieen raken ok?

@:sq ik zoek even een linkje (zoekt) hmmmm er staat alleen dat je dan 24u eigenlijk na elke voeding moet wegen want per voeding kan het veel verschillen. Ik dacht dat er een beter verhaal was, maar verkeerd onthouden wellicht.
Ik heb ook betere links gezocht maar niet gevonden, meende dat Tico (of iemand anders) een jaar of 8 geleden iets plaatste waarin stond dat zelfs bij het precies weten wat een kind dronk (dus bij flesvoeding) de weegschaal andere waardes aangaf...

In die tijd had ik een dysmatuur kind namelijk waarbij ik moest wegen dus dat bleef hangen. :')

Nu staat er inderdaad vooral dat het volgens een protocol moet en ingebakerd en meerdere keren per voeding, best interessant :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 09:55:24 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200308981
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Misschien is mijn gedachte en post overbodig want ik weet vergeleken bij jullie niet zoveel van bv af, maar zou het niet zo kunnen zijn dat hij gewoon bij jou wilt zijn? Tenminste, dat leid ik een beetje af uit het feit dat hij geen gewone melk blieft (dus bij jou wilt drinken/zijn). Water wilt hij ook niet, dus geen dorst. Misschien als je dat wilt eens bij jou in bed proberen? Zonder een voeding? Kijken hoe dat gaat?
Dat heb ik inderdaad geprobeerd maar dat resulteert in een enorme schreeuw partij tot hysterie aan toe voor mama drink. En als ik hem aanleg in bed dan gaat hij uiteindelijk weer slapen. Maaar ik kan zo niet liggen, resulteert in heel veel pijn en ook geen slaap.
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:48 schreef arvensis het volgende:
@:ynske wat wil je zelf? En wat wil je kindje?
Voor mij was 2 jaar de grens om te stoppen met nachtvoedingen. Dat ging gepaard met veel tranen, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij ging niet meteen doorslapen, maar werd toch wel minder vaak wakker. En vraagt ‘s nachts niet meer om melk.

Nu met 3,5 hebben we de ochtendvoeding afgebouwd. Weer gepaard met tranen, maar toch geaccepteerd. Blijft alleen nog de voeding over voor het slapen gaan.
Wat wil ik, goede vraag. Ik vind het prima als 't is zoals voorheen, dat hij komt ergens tussen 3 en 4 en dan weer tegen 6 uur. Maar om de 1,5 uur trek ik niet. Hij slaapt dan vanaf een uur of 7.30. 7 naar bed, nog 1 keer terug voor te drinken en dan slapen.
Overdag is het bij opstaan, en voor middagslaapje.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 09:57:03 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_200308989
En wat gebeurt er als je je man stuurt, Ynske?
disclaimer
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 10:07:06 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200309036
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 09:57 schreef SQ het volgende:
En wat gebeurt er als je je man stuurt, Ynske?
Dan begint hij nog harder om mij te gillen, bananen als hij hem wilt optillen en slaan :@ :'(
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 10:12:19 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_200309063
Dat klinkt toch wel als een machtsspel ;) en uiteindelijk, als je dat wil doorbreken helpt daarbij maar 1 strategie: consequent blijven en niet toegeven.
disclaimer
  zondag 11 juli 2021 @ 12:48:25 #13
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200310911
+1 op SQ. Kijk, je kan ook wachten tot het vanzelf minder frequent wordt, maar dit is een patroon waar je kind geen last van heeft dus die zal het niet zomaar aanpassen. Als moeder lijkt me dit wel zodanig slopend dat ik het zou doorbreken. Ik deed dat met een maand of 15 en het was veel makkelijker dan ik had gedacht. Ik had we een boos kind natuurlijk maar hij had een zeer stellige moeder: dit gaan we vanaf nu anders doen. Punt. En na een week wisten we allebei niet meer beter en niemand is getraumatiseerd geraakt in de tussentijd.

En @ ‘met 10 voedingen per etmaal heb je er een dagtaak aan’ wat nog in het vorige topic stond: niet mee eens :P . Nou is de mijne nog super klein dus is hij wel mijn dagtaak natuurlijk maar een voeding duurt max 5 minuten en dat kan desnoods lopend met 2 handen vrij, idem voor het kwartiertje rechtop houden daarna. Als een voeding een uur zou duren zou het wat tijdrovender zijn maar ik geef hier dus geen biet om de frequentie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_200311927
Poffertje is een heel vlugge drinker, als ik haar knuffel geef ik vaak gelijk een slokje melk erbij.

@Tink89 prima dat je wat meer gaat geven. Die vier uur onafgebroken slaap lijkt me wel erg veel, fijn voor de opvang maar niet noodzakelijk. Dat zou ik ze dan toch ook bij de grotere porties willen meegeven.

@arvensis ik probeer juist de avondvoeding eraf te krijgen. Mijn man leest vaak een boek voor aan Poffertje, en Banaan kiest dan toch het boek. :)
De middagvoeding is er zelfs pas heel kort af.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 14:07:53 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200311951
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 12:48 schreef Lemijn het volgende:
+1 op SQ. Kijk, je kan ook wachten tot het vanzelf minder frequent wordt, maar dit is een patroon waar je kind geen last van heeft dus die zal het niet zomaar aanpassen. Als moeder lijkt me dit wel zodanig slopend dat ik het zou doorbreken. Ik deed dat met een maand of 15 en het was veel makkelijker dan ik had gedacht. Ik had we een boos kind natuurlijk maar hij had een zeer stellige moeder: dit gaan we vanaf nu anders doen. Punt. En na een week wisten we allebei niet meer beter en niemand is getraumatiseerd geraakt in de tussentijd.
En hoe heb je dat aangepakt?
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 14:58:41 #16
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200312614
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:07 schreef Ynske het volgende:
En hoe heb je dat aangepakt?
Het belangrijkste was stap 1: er echt helemaal van doordrongen zijn dat het anders moet.
Stap 2: gesprek met een nogal softe en alternatieve slaapcoach, op zoek naar een dreumesvriendelijke methode zonder huilen. Haar reactie: Kind Moet Slapen. Jij ook. Verzin en plan en voer het uit, maakt niet uit wat.
Stap 3: de volgende dag alvast 10x vertellen dat we het vanaf nu anders gaan doen, en hoe: 'ik breng je naar bed, en als je huilt kom ik naar je toe en dan krijg je een kus en dan ga je weer in bed en we gaan pas weer drinken als het ochtend is.'
Stap 4: actie. drinken doen we alleen nog op de benedenverdieping op de bank, niet meer boven. Dus drinken, dan avondritueel, dan de nacht en de volgende ochtend pas weer beneden drinken. Bij wakker worden erheen, standaard riedeltje melden, 4 minuten weglopen en dan repeat. Advies was geloof ik 5 of 10 minuten maar dat trok ik niet.
Stap 5: volhouden.

Ik geloof dat hij echt binnen 3 nachten niet meer vroeg om drinken. De nachten bleven wel wat gebroken, maar minder gebroken dan ervoor, en het claimerige wat betreft drinken was eraf, wat ik heel fijn vond.

Disclamers:
- ik herinner het me niet exact want hij is inmiddels bijna een kleuter
- ik ben alleen; als er een tweede ouder was geweest had ik die zeker weten de nachttaak gegeven. Protest? Jammer dan. Neem stelling, herhaal het eindeloos, en houd je eraan. Een kind z'n zin geven is lang niet altijd het beste dat je kan doen, dat wordt elk jaar duidelijker vind ik.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 juli 2021 @ 06:20:42 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200325075
En toen sliep meneer tot 5.45 u.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 12 juli 2021 @ 07:13:48 #18
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200325183
Zonder drinken tussendoor of strijd? Dat is toch ook wonderlijk hè…. en fijn!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 juli 2021 @ 07:19:24 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200325208
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 07:13 schreef Lemijn het volgende:
Zonder drinken tussendoor of strijd? Dat is toch ook wonderlijk hè…. en fijn!
Ja, om half 9 nog even een slok of wat en toen geslapen tot vanmorgen
Today is life -

Dale Carnegie
  Manager PR/Moderator maandag 12 juli 2021 @ 09:09:36 #20
269689 crew  Viv
pi_200326106
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:58 schreef Lemijn het volgende:
Disclamers:
- ik herinner het me niet exact want hij is inmiddels bijna een kleuter
Volgens mijn olifantengeheugen is het gegaan zoals je hierboven hebt gepost. :Y

Belangrijkste eye-opener vond ik destijds als meelezer dat het kind er óók bij gebaat is om niet tig keer per nacht wakker te worden en om melk te vragen. Dat er dus geen tegengestelde belangen zijn, maar een gezamenlijk probleem. :)
pi_200326238
@Ynske, is deze al voorbij gekomen?
https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed

Zo ongeveer hebben wij het aangepakt toen de kinderen rond de 2 jaar waren. Ze sliepen overigens niet altijd bij ons in bed, maar ook in eigen bedje is dit toe te passen. Het zal de eerste nachten een heleboel boosheid en tranen veroorzaken, zoals je zelf ook al hebt gemerkt, maar dat duurt waarschijnlijk niet heel lang. Bij ons ging het na een paar dagen écht flink beter. Het werden nog steeds geen doorslapers, maar er hoefde niet meer (altijd) gevoed te worden. Ze waren nog maar 5-10 min wakker ipv halve of hele uren.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 12 juli 2021 @ 09:28:13 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200326314
quote:
3s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:06 schreef PKM het volgende:
Poffertje is een heel vlugge drinker, als ik haar knuffel geef ik vaak gelijk een slokje melk erbij.

@:Tink89 prima dat je wat meer gaat geven. Die vier uur onafgebroken slaap lijkt me wel erg veel, fijn voor de opvang maar niet noodzakelijk. Dat zou ik ze dan toch ook bij de grotere porties willen meegeven.

@:arvensis ik probeer juist de avondvoeding eraf te krijgen. Mijn man leest vaak een boek voor aan Poffertje, en Banaan kiest dan toch het boek. :)
De middagvoeding is er zelfs pas heel kort af.
Het was geen 4 uur slaap hoor, maar drinken, spelen en daarna 2,5 uur slapen gelukkig.

Ik heb nu 2 x 110 en 1 x 90 (want meer was er niet) meegegeven en aangegeven dat hij het daarmee moet doen. En dat leken ze wel te snappen. Het is toch al 2 x 20 ml meer. Fingers crossed!
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 12 juli 2021 @ 09:31:38 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_200326349
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 09:22 schreef Phaidra het volgende:
@:Ynske, is deze al voorbij gekomen?
https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed

Zo ongeveer hebben wij het aangepakt toen de kinderen rond de 2 jaar waren. Ze sliepen overigens niet altijd bij ons in bed, maar ook in eigen bedje is dit toe te passen. Het zal de eerste nachten een heleboel boosheid en tranen veroorzaken, zoals je zelf ook al hebt gemerkt, maar dat duurt waarschijnlijk niet heel lang. Bij ons ging het na een paar dagen écht flink beter. Het werden nog steeds geen doorslapers, maar er hoefde niet meer (altijd) gevoed te worden. Ze waren nog maar 5-10 min wakker ipv halve of hele uren.
oh man wat een irritant artikel, er staan meer disclaimers in dan gewone tekst. :') maar het punt is me geloof ik wel duidelijk :P
disclaimer
pi_200326401
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:48 schreef arvensis het volgende:
@:kwakz0r klopt inderdaad, meten voor en na een voeding is niet betrouwbaar. Maar waarom weet ik eigenlijk ook niet. Kindjes aan de borst reguleren zelf, zullen ook niet iedere keer even veel drinken denk ik.
Zoals Tink al zei, een (medische) weegschaal mag een bepaald percentage afwijken van de geijkte waarde. Als er kleine verschillen gemeten moeten worden, wat zeker zo is in de eerste paar maanden, mag de afwijking zo groot zijn dat je eigenlijk geen waarde kan hechten aan de meting. Maar goed om te lezen dat er tegenwoordig uitgebreidere protocollen zijn. Toen wij er 9 jaar geleden mee te maken hadden, was het gewoon 1x wegen met hevig bewegende baby en de meting werd als heilig gezien -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200326409
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 09:31 schreef SQ het volgende:

[..]

oh man wat een irritant artikel, er staan meer disclaimers in dan gewone tekst. :') maar het punt is me geloof ik wel duidelijk :P
:D Ja waarschijnlijk moet hij zich indekken tegen rechtszaken enzo :+. Lekker Amerikaans.

En eigenlijk is het in de basis wat Lemijn zegt, alleen dan met substantieel meer tekst :+.

[ Bericht 8% gewijzigd door Phaidra op 12-07-2021 09:46:33 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 12 juli 2021 @ 10:23:18 #26
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200326863
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 09:09 schreef Viv het volgende:

[..]

Volgens mijn olifantengeheugen is het gegaan zoals je hierboven hebt gepost. :Y

Belangrijkste eye-opener vond ik destijds als meelezer dat het kind er óók bij gebaat is om niet tig keer per nacht wakker te worden en om melk te vragen. Dat er dus geen tegengestelde belangen zijn, maar een gezamenlijk probleem. :)
Dat is waar ja, dat was ik gisteren wel even vergeten :P maar de uitkomst was absoluut ook voor Jacob zelf gunstig. Pas achteraf zag ik op foto’s hoe moe hij ervoor was, en hoeveel energieker erna. Goed om dit op te halen voor als ik over een jaar dezelfde strijd mag gaan voeren :+ .

@De methode in familiebed: mij lukte dat dus niet, weigeren in bed. Dus einde nachtvoedingen betekende hier ook einde samen slapen. Eigenlijk was dat juist handig, twee veranderingen tegelijk. Ik heb ook nooit wat gezien in die methode van ‘elke 2 dagen de stoel een beetje achteruit’ want dan moet je allebei wéér wennen aan een nieuw normaal. Maar goed, dat hoeft niet voor ieder gezin zo te gelden natuurlijk. Ik breng dus liever 1x geduld op voor een grote verandering en trek ons daar doorheen en dan klaar. Ik was achteraf ook echt blij dat ik m’n bed terug had :D . Tot die tijd dacht ik ‘ik mis hem overdag al zo vaak, ‘s nachts wil ik hem dichtbij’ maar als je allebei slaapt vervalt dat argument, bij een dreumes tenminste wel. Dan kan je beter allebei uitgerust op de nieuwe dag samen gaan spelen.
  maandag 12 juli 2021 @ 10:40:22 #27
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200327058
Ik vind de nachten momenteel ronduit kut. Spruit meldt zich ongeveer elke 2,5 uur en soms laattie er een keertje 3 uur tussen, maar hij slaapt ook echt alleen op mij/tegen me aan geplakt. En die verschrikkelijke maternale houding begint mijn rug en benen (want omg kramp!) nogal op te breken. Maar het is echt, echt nog geen optie om te gaan slaaptrainen, daarvoor issie echt nog veel te klein. En ooit ga ik dit vast missen enzo...

Zijn er nog andere veilige manieren om met je baby te slapen die denkt dat de cosleeper lava is dan die maternale houding? En dan iets waar je zonder al te veel gedoe kunt komen vanaf liggend voeden?
  maandag 12 juli 2021 @ 10:49:19 #28
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200327154
Hier ging nachtvoedingen afbouwen en samen slapen wel degelijk goed. Het is gewoon even een paar nachten doorzetten.
  maandag 12 juli 2021 @ 10:54:16 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_200327219
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 10:40 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind de nachten momenteel ronduit kut. Spruit meldt zich ongeveer elke 2,5 uur en soms laattie er een keertje 3 uur tussen, maar hij slaapt ook echt alleen op mij/tegen me aan geplakt. En die verschrikkelijke maternale houding begint mijn rug en benen (want omg kramp!) nogal op te breken. Maar het is echt, echt nog geen optie om te gaan slaaptrainen, daarvoor issie echt nog veel te klein. En ooit ga ik dit vast missen enzo...

Zijn er nog andere veilige manieren om met je baby te slapen die denkt dat de cosleeper lava is dan die maternale houding? En dan iets waar je zonder al te veel gedoe kunt komen vanaf liggend voeden?
Ik rol soms opzij op mijn rug en slaap dan verder. Want mijn rug vindt dit ook niet leuk meer. _O-
Ben vannacht ook echt ff boos geworden op m'n baby. Dat nachtvoeden trek ik nog wel, maar hij is tegenwoordig elke nacht wel een keer klaarwakker, inclusief kletsen, rollen, knijpen en haren trekken. En ik wil na negen maanden ook wel een keer langer dan dat ene uurtje op zaterdagochtend op een normale manier slapen.
Maar goed, dit hoort meer bij het slaapvragentopic uiteindelijk, ik zal die eens gaan kicken.
disclaimer
  maandag 12 juli 2021 @ 11:30:10 #30
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200327734
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 10:54 schreef SQ het volgende:

[..]

Ik rol soms opzij op mijn rug en slaap dan verder. Want mijn rug vindt dit ook niet leuk meer. _O-
Ben vannacht ook echt ff boos geworden op m'n baby. Dat nachtvoeden trek ik nog wel, maar hij is tegenwoordig elke nacht wel een keer klaarwakker, inclusief kletsen, rollen, knijpen en haren trekken. En ik wil na negen maanden ook wel een keer langer dan dat ene uurtje op zaterdagochtend op een normale manier slapen.
Maar goed, dit hoort meer bij het slaapvragentopic uiteindelijk, ik zal die eens gaan kicken.
Ah nice, wist niet eens dat dat topic bestond _O_
pi_200329221
's Nachts is 1 grote blur :') Ik heb echt geen idee.
Ik voed op mijn zij en soms val ik zo in slaap en soms rol ik naar mijn rug wanneer hij klaar is met drinken. Maar wij slapen in een groot bed dus dat is anders dan met een co-sleeper.

Van "fulltime kolver met teveel melk" met M. naar "kolven gaat voor geen meter" met loempia. Eerst kreeg ik nog wel meerdere TSR tijdens het kolven, nu vindt mijn lichaam 1tje wel genoeg ofzo. Ik heb oxytocine neusspray gevraagd bij de huisarts, maar merk niet zoveel verschil. Ik had het nu een paar minuten voor het kolven gebruikt zoals aangegeven. Misschien werkt het beter als ik het halverwege gebruik voor een tweede TSR? Iemand wijze raad? :+
(Mijn borst voelt nog wel redelijk "vol" na het kolven, vandaar dat ik denk dat er meer winst te behalen is :P)
  maandag 12 juli 2021 @ 13:36:15 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_200329247
Ik snoof dat spul altijd tijdens het kolven omdat het vrij acuut werkte ;)
disclaimer
  Manager PR/Moderator maandag 12 juli 2021 @ 13:37:17 #33
269689 crew  Viv
pi_200329256
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 13:34 schreef Miezziej het volgende:
Van "fulltime kolver met teveel melk" met M. naar "kolven gaat voor geen meter" met loempia.
Bizar! :D
quote:
Eerst kreeg ik nog wel meerdere TSR tijdens het kolven, nu vindt mijn lichaam 1tje wel genoeg ofzo. Ik heb oxytocine neusspray gevraagd bij de huisarts, maar merk niet zoveel verschil. Ik had het nu een paar minuten voor het kolven gebruikt zoals aangegeven. Misschien werkt het beter als ik het halverwege gebruik voor een tweede TSR? Iemand wijze raad? :+
(Mijn borst voelt nog wel redelijk "vol" na het kolven, vandaar dat ik denk dat er meer winst te behalen is :P)
Het werkt binnen circa 5 minuten, dus als je eerste TSR spontaan komt, zou je het inderdaad halverwege kunnen inzetten.
pi_200329296
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 13:37 schreef Viv het volgende:

[..]

Bizar! :D
[..]

Het is echt superraar :') Echt alsof ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben haha.

Ik ga het eens halverwege proberen :Y
  maandag 12 juli 2021 @ 13:59:31 #35
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200329585
Het werkte voor mij vooral psychisch geloof ik :') , het maakte geen groot verschil in ieder geval. Balen dat het kolven niet lekker loopt, Miezziej.
  maandag 12 juli 2021 @ 14:19:12 #36
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200329893
Voor mij hielp het niet bij de oudste, omdat mijn tsr prima is. De tweede (en soms derde) duren wel iets langer dan de eerste, maar ik had juist het gevoel niet goed leeg te kunnen kolven ondanks de tsr. Dat heb ik nu nog steeds, maar geen idee hoe ik dat nog oplos. Met de lk ibclc overlegd en die zegt: 7 min links, 7 min rechts, 5 min links, 5 rechts, 3 links en 3 rechts te kolven ipv dubbelzijdig powerkolven. Dat gaan we dus ook nog maar proberen.
  maandag 12 juli 2021 @ 14:23:26 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_200329962
Oh bij mij werkt om en om juist helemaal voor geen meter. Dan krijg ik niets meer uit de tweede borst.
disclaimer
  maandag 12 juli 2021 @ 14:38:16 #38
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200330146
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 14:23 schreef SQ het volgende:
Oh bij mij werkt om en om juist helemaal voor geen meter. Dan krijg ik niets meer uit de tweede borst.
Ik probeer het gewoon een keer en dan zie ik wel. Vooralsnog red ik het met op de niet-opvangdagen een keertje nakolven na de ochtendvoeding en da's op zich te overzien vaak. Als ik alleen met de kinderen is dat net iets minder haalbaar, maar dan lukt het 's avonds vast wel om te powerkolven.
  maandag 12 juli 2021 @ 14:48:47 #39
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200330256
Hier gaat kolven ook niet meer :N
  maandag 12 juli 2021 @ 18:48:16 #40
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200333216
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 14:48 schreef arvensis het volgende:
Hier gaat kolven ook niet meer :N
Helemaal niet meer? Je was onlangs met domperidon begonnen toch? Helpt daf niet?
En passen je schilden nog? Mijn maat blijkt veranderd.

Overigens drinkt onze spruit bij flessen van 120 dus maar twee flessen op de opvang, zo blijkt. Zo rond 10 en 14 en dan weer als ik 'm ophaal. Ook prima, dan kan ik steeds een half flesje reserve meegeven voor als ik file heb ofzo...of zoals vandaag de maxi cosi thuis laat staan en dus een keer extra op een neer kan -O-
  dinsdag 13 juli 2021 @ 08:23:39 #41
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200339438
Oke. Pijnlijke TSR rechts, ook als hij links drinkt. Baby drinkt 's avonds onrustig maar de rest van de dag prima en niet anders links dan rechts. Maar rechts is wel gevoeliger voor mij. Spruw? Ik kan het ook een poosje aankijken toch? Zijn hier mensen bij wie (milde) spruw vanzelf over ging?
pi_200342766
Is dat perse spruw? Mijn TSR's deden (en doen nog steeds maar wel in mindere mate) altijd pijn. En geen spruw hier :s)
  dinsdag 13 juli 2021 @ 12:42:01 #43
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200343227
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 18:48 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Helemaal niet meer? Je was onlangs met domperidon begonnen toch? Helpt daf niet?
En passen je schilden nog? Mijn maat blijkt veranderd.
Domperidon werkte inderdaad wel. Ik denk dat ik ook ga vragen om de neusspray.

@Lemijn ging hier vanzelf over (en U. werd niet besmet).
pi_200343390
@Lemijn, ik dacht dat kokosolie ook goed werkte tegen spruw en dat is makkelijk toepasbaar. Misschien het proberen waard?
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 13 juli 2021 @ 12:58:59 #45
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200343486
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 12:42 schreef arvensis het volgende:

[..]

Domperidon werkte inderdaad wel. Ik denk dat ik ook ga vragen om de neusspray.

@:lemijn ging hier vanzelf over (en U. werd niet besmet).
Werkte? Ben je er alweer mee gestopt? Ik mag het van de huisarts langdurig gebruiken (20 mg 3 x per dag in mijn geval) zolang ik geen last heb van bijwerkingen...

En neusspray doet weliswaar niks voor je productie, maar als je geen tsr krijgt, kan hij wel echt verschil maken. Succes!
  dinsdag 13 juli 2021 @ 13:27:59 #46
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200343949
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 12:58 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Werkte? Ben je er alweer mee gestopt? Ik mag het van de huisarts langdurig gebruiken (20 mg 3 x per dag in mijn geval) zolang ik geen last heb van bijwerkingen...

En neusspray doet weliswaar niks voor je productie, maar als je geen tsr krijgt, kan hij wel echt verschil maken. Succes!
Ik heb nog wel productie, maar krijg met de kolf geen tsr meer idd. Maar productie an sich is dus wel flink afgenomen.

En nee, geen domperiodon meer. Mijn huisarts is heel fijn, de assistenten zijn dat niet. Is iedere keer drama met hun. Maar ik ga wel weer vragen om ermee te kunnen beginnen. M’n hartfilmpje was ook prima, dus er zijn geen belemmeringen.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:39:00 #47
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_200350503
Hier altijd maar 1 Tsr gehad. En niet te weinig melk. Dus dat kan ook nog :)
pi_200350956
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 10:40 schreef Tink89 het volgende:

Ik slaap ook weleens gewoon op mijn buik hoor en dan met mijn gezicht dichtbij de baby. Vooral aan het begin van de nacht, als ik toch nog niet zo diep slaap.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  woensdag 14 juli 2021 @ 14:48:31 #49
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200360266
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 12:05 schreef Aure het volgende:
Is dat perse spruw? Mijn TSR's deden (en doen nog steeds maar wel in mindere mate) altijd pijn. En geen spruw hier :s)
Nee, het hoeft het zeker niet te zijn, maar het is wel opvallend dat het eerst minder pijnlijk was en ook dat er zo'n li-re verschil is. Nou ja voorlopig doe ik lekker niets.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 12:42 schreef arvensis het volgende:
@:lemijn ging hier vanzelf over (en U. werd niet besmet).
Kijk, anekdotisch bewijs van dat het kan. Dank! :s).
  woensdag 14 juli 2021 @ 14:51:14 #50
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200360299
Dit kind drinkt trouwens zo anders dan Jacob. Het doet me denken aan de ontsluitingsweeën: dat was 2 achter elkaar en dan een lange pauze. Dit kind drinkt 2x of vaker achter elkaar (maar wel steeds met minimaal een half uur ertussen), en dan een aantal uur niet, net zelfs 4 uur lang niet. Ik laat het maar gebeuren allemaal want hij groeit werkelijk als kool. Maar ik ben wel blij dat ik geen waarde hecht aan een schema of 'minimaal x per per dag met minimaal zo lange intervallen' want dan was ik allang gek geworden van onzekerheid.
  woensdag 14 juli 2021 @ 14:54:25 #51
149959 SQ
snelle trees
pi_200360330
Het is dus net een echt mens, Lemijn! :D
disclaimer
  woensdag 14 juli 2021 @ 15:08:48 #52
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200360561
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juli 2021 14:54 schreef SQ het volgende:
Het is dus net een echt mens, Lemijn! :D
Ja! :D Zó benieuwd wie hij precies wordt/is, dit mens.
pi_200361304
Bij de tweede ben je natuurlijk ook al wat makkelijker en durf je iets meer te vertrouwen op jezelf/je kindje. Dat merk ik in ieder geval.

Bij U. was ik echt van de regeltjes, maar dat heb ik gaande weg los gelaten.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 09:57:55 #54
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200390175
Mijn baby pleurt weer van z'n lijntje af. Ik weet het even niet meer hoor. Ik had hem eindelijk volledig aan de borst sinds een week of 7 ongeveer en hij groeide best redelijk al die tijd. En toen kreeg ie buikgriep, ging hij rollen als een idioot en nu issie in de twee weken na de buikgriep maar 100 gram aangekomen in totaal. En in de drie weken inclusief die buikgriep niet veel meer. Dat is dus echt veel te weinig.

Hij drinkt minstens 8 keer per dag en dan volgens de weegschaal zo'n 85 ml per voeding. Maar in de tussentijd tankt hij op het kdv flessen van 150 weg. Ik leg hem bij elke kik aan, hij mag nog steeds volop clusteren 's avonds, ik powerkolf op werkdagen al extra, slik domperidon en doe zo verschrikkelijk hard m'n best. Maar het helpt dus niet. Ik wil zo ontzettend graag bv blijven geven, maar hij moet ook groeien.
pi_200390290
Is bijvoeden met zo'n hulpset niet een idee? Iemand van hier doet het ook zo dacht ik? Dan heb je hem aan de borst, maar krijgt hij ook wat extra binnen.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 10:16:28 #56
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200390359
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:08 schreef Aure het volgende:
Is bijvoeden met zo'n hulpset niet een idee? Iemand van hier doet het ook zo dacht ik? Dan heb je hem aan de borst, maar krijgt hij ook wat extra binnen.
Zou wel kunnen ja, die hebben we in huis. Het is meer een emotioneel dan een praktisch probleem....

Ik moet even over mijn trots heen dat ik hem volledig aan de borst had. Dat is bij de oudste nooit gelukt, die heeft altijd bijvoeding gehad. Achteraf dacht ik dat dat kwam door onwetendheid van mijn kant, slecht advies van de lactatiekundige en van het consultatiebureau. Ik had zo gehoopt dat het bij dit kindje wel zou lukken. En na weken van aanmodderen met bijvoeding en slechte curves enzo had ik het eindelijk voor elkaar, het was me eindelijk gelukt. En dat ging ik volhouden tot zes maanden, want hij groeide.

En nu ga ik voor m'n gevoel zo ontzettend hard op m'n bek.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 11:38:12 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200391401
Rotgevoel moet dat zijn Tink, al is het onterecht want je doet echt alles wat kan. Ik zou zeggen: je hébt hem volledig aan de borst, zo volledig als met jouw borsten kan. En nu, na ziekte en met veel bewegen, mag er naast die borst een beetje bij. :* .
  vrijdag 16 juli 2021 @ 18:37:59 #58
149959 SQ
snelle trees
pi_200397358
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 11:38 schreef Lemijn het volgende:
Rotgevoel moet dat zijn Tink, al is het onterecht want je doet echt alles wat kan. Ik zou zeggen: je hébt hem volledig aan de borst, zo volledig als met jouw borsten kan. En nu, na ziekte en met veel bewegen, mag er naast die borst een beetje bij. :* .
Wat deze wijze vrouw zegt O+
disclaimer
  vrijdag 16 juli 2021 @ 18:39:28 #59
149959 SQ
snelle trees
pi_200397372
Mijn schoonmoeder paste vandaag even op en maakte een flesje voor Goud. Alle melk die in de koelkast stond in 1 keer warm gemaakt :') dat was dus 2,5 voeding. Waarvan ik dus een flink deel door de gootsteen kan gooien.
En het zat nog wel in aparte flesjes ;(
disclaimer
  vrijdag 16 juli 2021 @ 18:40:26 #60
149959 SQ
snelle trees
pi_200397381
Dit is ook typisch zoiets dat bij iedereen wel een keer gebeurt volgens mij :P
disclaimer
  vrijdag 16 juli 2021 @ 19:21:56 #61
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200398082
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 18:39 schreef SQ het volgende:
Mijn schoonmoeder paste vandaag even op en maakte een flesje voor Goud. Alle melk die in de koelkast stond in 1 keer warm gemaakt :') dat was dus 2,5 voeding. Waarvan ik dus een flink deel door de gootsteen kan gooien.
:X :X
  vrijdag 16 juli 2021 @ 19:22:27 #62
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200398088
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:16 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Zou wel kunnen ja, die hebben we in huis. Het is meer een emotioneel dan een praktisch probleem....

Ik moet even over mijn trots heen dat ik hem volledig aan de borst had. Dat is bij de oudste nooit gelukt, die heeft altijd bijvoeding gehad. Achteraf dacht ik dat dat kwam door onwetendheid van mijn kant, slecht advies van de lactatiekundige en van het consultatiebureau. Ik had zo gehoopt dat het bij dit kindje wel zou lukken. En na weken van aanmodderen met bijvoeding en slechte curves enzo had ik het eindelijk voor elkaar, het was me eindelijk gelukt. En dat ging ik volhouden tot zes maanden, want hij groeide.

En nu ga ik voor m'n gevoel zo ontzettend hard op m'n bek.
Heb je er vertrouwen in dat hij zijn lijntje weer zal vinden?

Ik snap heel goed hoe je je voelt. Ik heb de eerste nota bene nog steeds aan de borst, maar Zielie bleef maar afvallen. Heb me ook moedeloos gevoeld (en doe dat nog steeds wanneer ik niet voldoende kolf). Maar ze heeft haar curve weer hervat. En dat is ook prima!

Ze drinkt overigens 3 x 130 ml nu met 7 maanden. Tot 6 maanden ging ik niet over de 100ml heen.

pi_200398283
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 18:39 schreef SQ het volgende:
Oh shit zeg, kan gebeuren ja, maar wel klote. Hopelijk blijft het bij deze ene keer!
  vrijdag 16 juli 2021 @ 19:35:40 #64
149959 SQ
snelle trees
pi_200398340
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 19:32 schreef Aure het volgende:

[..]

Oh shit zeg, kan gebeuren ja, maar wel klote. Hopelijk blijft het bij deze ene keer!
Ik weet nou in elk geval dat ik de volgende keer expliciete instructies moet achterlaten ;)
En ja, volgens de verpakking van nutrilon hoort mijn baby nu ook wel 250cc flessen weg te klokken natuurlijk :P
disclaimer
pi_200399177
Wat balen Tink! Is het te verwachten dat hij zelf zijn lijntje weer terugvindt? Zo'n buikgriep doet nooit veel goeds volgens mij.

Mocht je nog vragen hebben of tips willen over de hulpset, laat het dan weten, ik help je graag.
  Manager PR/Moderator vrijdag 16 juli 2021 @ 21:49:20 #66
269689 crew  Viv
pi_200400888
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 11:38 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou zeggen: je hébt hem volledig aan de borst, zo volledig als met jouw borsten kan.
O+

@Tink89 dit is niet op je bek gaan, gewoon niet. :N Je zet je er volledig voor in en daar mag je hartstikke trots op zijn. Ook als er eventueel wat bijvoeding nodig is, dat doet daar niets aan af! :*

(Ik herken het gevoel van falen hoor, maar achteraf vind ik het jammer voor mezelf dat ik er zo in stond.)
  zaterdag 17 juli 2021 @ 20:33:30 #67
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200413060
Txs lieverds :*
pi_200481030
Even een vraagje, met een jaar oude baby die gemiddeld 3x overdag drinkt (ontbijt, lunch, einde van de middag en ff aftanken voor slapen gaan en dan snachts er nog bij) is de productie wel flexibel toch? Ben het al eens vergeten om te voeden omdat F ook niet echt actief vraagt en ik geef het op mijn verzoek meestal. Maar als ik eens weg ben, kan het voorkomen dat ik niet kan kolven. Volgens mij, bij mijn oudste, hield ik op met kolven op kantoor met 1 jaar en trok alles dat prima en bleef ik sochtends, savonds voeden tot 2 jaar zonder problemen. En opkrikken kan door vaker aanleggen toch ook altijd weer?
Ga in september een paar dagen weg zonder kind en moet dan wel kolven natuurlijk, anders komt dat niet goed maar dat wil ik eigenlijk bij sochtends en savonds houden, aangezien er met kolven al steeds minder en minder uitkomt.
  donderdag 22 juli 2021 @ 10:12:37 #69
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200483214
Ik denk dat dat moet kunnen ja.

En ik wil het niet jinxen dames, maar ik lijk toch echt m'n baby te kunnen voeden. Hij groeit weer *O* *O* *O* *O*
pi_200491344
Wat fijn Tink!
Kwak
  donderdag 22 juli 2021 @ 19:52:14 #71
149959 SQ
snelle trees
pi_200491451
Fijn tink! En wellicht helpt het jou om hem nu niet meer zo vaak te wegen? Groeien gaat, net als afvallen ;) heel vaak in spurtjes en allerminst lineair, te vaak wegen kan vaak onzeker maken :*
disclaimer
pi_200491794
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 02:07 schreef Hilmo het volgende:
Even een vraagje, met een jaar oude baby die gemiddeld 3x overdag drinkt (ontbijt, lunch, einde van de middag en ff aftanken voor slapen gaan en dan snachts er nog bij) is de productie wel flexibel toch? Ben het al eens vergeten om te voeden omdat F ook niet echt actief vraagt en ik geef het op mijn verzoek meestal. Maar als ik eens weg ben, kan het voorkomen dat ik niet kan kolven. Volgens mij, bij mijn oudste, hield ik op met kolven op kantoor met 1 jaar en trok alles dat prima en bleef ik sochtends, savonds voeden tot 2 jaar zonder problemen. En opkrikken kan door vaker aanleggen toch ook altijd weer?
Ga in september een paar dagen weg zonder kind en moet dan wel kolven natuurlijk, anders komt dat niet goed maar dat wil ik eigenlijk bij sochtends en savonds houden, aangezien er met kolven al steeds minder en minder uitkomt.
Dat lijkt me wel hoor en als het wat is teruggelopen kun je het wel weer rechttrekken door F wat vaker aan te leggen als je terug bent.
pi_200491895
Ja hoor Hilmo! Hier precies zo ^O^

Behalve dat ik vandaag gekolfd heb omdat ik een nieuwe kolf van medela uit mag testen en van een review moet voorzien _O- wist ik veel dat in gekozen zou worden had ff twee meerkeuze vragen aangeklikt :+
  maandag 26 juli 2021 @ 12:04:47 #74
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200554939
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 19:52 schreef SQ het volgende:
Fijn tink! En wellicht helpt het jou om hem nu niet meer zo vaak te wegen? Groeien gaat, net als afvallen ;) heel vaak in spurtjes en allerminst lineair, te vaak wegen kan vaak onzeker maken :*
Dat is inderdaad wel slim. De kinderarts wilde tot nu toe wekelijks en dan wat extra bij bijzonderheden/beperkte groei. Ga ik even overleggen, denk dat het best wat minder kan.

Hoe is het eigenlijk met jouw productie, weer opgekrikt?

En @arvensis : hoe is het bij jou met kolven?

[ Bericht 10% gewijzigd door Tink89 op 26-07-2021 14:54:13 ]
  maandag 26 juli 2021 @ 15:07:54 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200558406
Ik post hem even hier ook maar:

Heeft er iemand een haakaa/lansinoh collector over die snel en voor weinig weg mag? Ik kolf nu steeds na na de ochtendvoeding (anders heb ik op opvangdagen niet genoeg) en volgens mij kan dat makkelijker...
  maandag 26 juli 2021 @ 15:44:38 #76
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200559166
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:07 schreef Tink89 het volgende:
Ik post hem even hier ook maar:

Heeft er iemand een haakaa/lansinoh collector over die snel en voor weinig weg mag? Ik kolf nu steeds na na de ochtendvoeding (anders heb ik op opvangdagen niet genoeg) en volgens mij kan dat makkelijker...
Denk je dat je met een Haakaa je borst even veel stimuleert als met een gewone kolf? Ik denk dat een Haakaa ipv kolfsessie bij mij averechts zou werken.

Ik kolf nu net wat ze drinkt, maar nu drinkt ze d’r flesjes steeds niet leeg.. 🥴 Weet nou ook niet wat ik moet doen. Ze eet wel veel vast voedsel..
pi_200559731
Spruit is bijna 2 jaar en krijgt nog steeds borstvoeding. Ik ben ook 31 weken zwanger, dus wil het eigenlijk stoppen. Zo heel veel melk komt er niet meer en vind het een heel vervelend gevoel, kan het niet omschrijven maar als hij aan hapt wil ik dat die weer zo snel mogelijk loslaat. Alleen denkt hij er anders over en wilt die echt in de middag nog "drinken". En hij raakt echt overstuur als ik het niet geef. Hebben jullie misschien tips hoe ik het soepel kan afbouwen?
  maandag 26 juli 2021 @ 16:11:29 #78
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200559749
Ik kolf na omdat spruit 's ochtends vroeg na één borst zo goed als genoeg heeft, hij drinkt de andere maar heel even. Ik gebruik dan de andere voor m'n opvangdagen. Dus ik wilde die haakaa tijdens de voeding gebruiken voor de andere borst.
  maandag 26 juli 2021 @ 16:37:58 #79
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200560166
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 16:11 schreef Tink89 het volgende:
Ik kolf na omdat spruit 's ochtends vroeg na één borst zo goed als genoeg heeft, hij drinkt de andere maar heel even. Ik gebruik dan de andere voor m'n opvangdagen. Dus ik wilde die haakaa tijdens de voeding gebruiken voor de andere borst.
Ah, oke! Ik dacht na de voeding de Haakaa gebruiken. Maar dit zou je wel moeten helpen idd. Hoop dat iemand er een voor je heeft!

@BellaaElisa soepel weet ik niet, het enige wat hier lukt is cold turkey en echt niet toegeven. Gaat wel gepaard met een hoop tranen..
  maandag 26 juli 2021 @ 17:37:33 #80
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200561152
quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 16:10 schreef BellaaElisa het volgende:
Spruit is bijna 2 jaar en krijgt nog steeds borstvoeding. Ik ben ook 31 weken zwanger, dus wil het eigenlijk stoppen. Zo heel veel melk komt er niet meer en vind het een heel vervelend gevoel, kan het niet omschrijven maar als hij aan hapt wil ik dat die weer zo snel mogelijk loslaat. Alleen denkt hij er anders over en wilt die echt in de middag nog "drinken". En hij raakt echt overstuur als ik het niet geef. Hebben jullie misschien tips hoe ik het soepel kan afbouwen?
Hier destijds cold-turkey afgekickt. Het paste helemaal niet bij ons en waar we in geloven, maar ik kon echt niet meer. Man is met kind bij zijn moeder gaan logeren, in de hoop dat de wens naar de borst vanzelf zou verdwijnen als ik uit het zicht was. En dat werkte: hij sliep meteen door ook (daarvoor nooit...) en toen hij me weer zag was de borst ineens niet meer interessant. Maar: dit was onze last-resort oplossing, als er manieren zijn die vriendelijker zijn voor het kind zou ik daar eerst voor kiezen.
  maandag 26 juli 2021 @ 19:00:40 #81
149959 SQ
snelle trees
pi_200562119
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 17:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Hier destijds cold-turkey afgekickt. Het paste helemaal niet bij ons en waar we in geloven, maar ik kon echt niet meer. Man is met kind bij zijn moeder gaan logeren, in de hoop dat de wens naar de borst vanzelf zou verdwijnen als ik uit het zicht was. En dat werkte: hij sliep meteen door ook (daarvoor nooit...) en toen hij me weer zag was de borst ineens niet meer interessant. Maar: dit was onze last-resort oplossing, als er manieren zijn die vriendelijker zijn voor het kind zou ik daar eerst voor kiezen.
Waarom merk je dit nou aan als zijnde niet vriendelijk voor het kind :? Ik kan me haast geen kindvriendelijker manier bedenken. Je hebt hem niets ontzegd, geen nee gebruikt. Hij heeft zomaar een logeerfeestje gehad en had er daarna geen behoefte meer aan. Ik zie op alle punten winst. Ik ben nu wel benieuwd naar hoe een kindvriendelijke manier er in jouw ogen uit ziet ;)
disclaimer
  maandag 26 juli 2021 @ 19:28:26 #82
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200562538
quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 19:00 schreef SQ het volgende:

[..]

Waarom merk je dit nou aan als zijnde niet vriendelijk voor het kind :? Ik kan me haast geen kindvriendelijker manier bedenken. Je hebt hem niets ontzegd, geen nee gebruikt. Hij heeft zomaar een logeerfeestje gehad en had er daarna geen behoefte meer aan. Ik zie op alle punten winst. Ik ben nu wel benieuwd naar hoe een kindvriendelijke manier er in jouw ogen uit ziet ;)
Je hebt gelijk. Ik had gewoon graag gewild dat het zijn keuze was, niet de mijne. We hebben het er nog even over gehad net en hij heeft er geen traumatische herinneringen aan over gehouden. :+
  dinsdag 27 juli 2021 @ 09:23:03 #83
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200570086
quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 16:10 schreef BellaaElisa het volgende:
Mijn oudste moest toen ik zwanger werd van de ene op de andere dag van de borst. Ik heb haar verteld dat de melk op was en ipv daarvan steeds iets anders aangeboden. Twee dagen later vroeg ze er niet meer om.

Je gevoel heet btw nursing agitation en is doodnormaal :* :*

En +1 op wat SQ zegt, ik vind een logeerfeestje juist een topoplossing.
  woensdag 28 juli 2021 @ 11:18:51 #84
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_200593432
Ik had nursing agitation bij de eerste… nu achteraf vind ik t heel knap dat ik het nog 8 weken heb volgehouden met zoveel pijn en ongemak én de mentale weerstand bij het voeden.

En nummer twee is gewoon zomaar al 4 maanden aan de borst :o bizar dat het ook gewoon zo kan gaan.

wel wat minder relaxte nachten momenteel omdat hij ziek is :O ik ben een beeeeetje moe (en inmiddels zelf ook keelpijn)
Kwak
pi_200603522
Ik lees mee.

Toen ik twee kinderen aan de borst had en zwanger werd (van een tweeling), kreeg ik nursing agitation bij de oudste. Gelukkig ging ze toen aan de tanden wissel waardoor ze heel natuurlijk stopte met drinken. Het ging prima met 1 aan de borst en een zwangere buik, alhoewel het gevoelig was, maar ik had geen aversie.

Nu echter, heb ik er 3 die drinken en ik merk dat ik bij alle drie nu behoorlijke agitation heb.. Bij de jongste het minst, maar bij de grootste twee trek ik het eigenlijk niet meer. En dan niet eens vanwege de gevoeligheid, maar puur geestelijk. Wat BellaaElisa schrijft: zodra ze aanhappen kan ik niets anders meer denken/voelen dan dat ze los moeten. Ze mogen bij niet aanraken, niet aankijken, ik ga bozig tegen ze praten als ze per ongeluk toch een vinger tegen me aanhouden, of niet goed genoeg 'doordrinken', maar slechts sabbelen. Het is heel naar...

Vooral de helft van de tweeling die 's nachts nog wil drinken en dan liefst uuuuuuuuurenlang... Ik kan dat niet aan. Het is nu zo 'erg' dat ik dan om 6 uur echt boos word en hem beneden voor de tv zet en zelf weer terug in bed ga.
Ik kan hem niet zeggen: Het is op, of iets in die richting, want hij gaat schreeuwen en stopt niet meer totdat ik hem toch de borst geef. En heel hard ook. De enige oplossing so far, is dus een filmpje op tv, maar niet eens altijd.

Misschien zou ik zelf uit logeren kunnen gaan, maar ik vrees dan het ergste voor mijn partner.

Als er nog tips zijn... Aan de andere kant van het bed gaan liggen helpt niet. En in een andere kamer ook niet. Maar ik weet niet meer hoe ik dit vol moet houden... De oudste heeft zich er trouwens al min of meer bij neergelegd, ik heb hem uitgelegd dat ik me heel naar voel en dat dat komt omdat de baby in m'n buik eigenlijk het eten nodig heeft om te groeien (zoiets). Hij is 5, dus begrijpt het wel en vraagt er nu bijna niet meer om, maar hij dronk ook al heel weinig meer. 1x hooguit 2x per dag, maar ook dagen niet soms.

Het probleem ligt nu puur bij één van de tweeling, die dus veel wil en waarbij ik allerlei stomme gevoelens heb.

:'(
  woensdag 28 juli 2021 @ 21:19:36 #86
149959 SQ
snelle trees
pi_200603743
Ela :* zo lang al borstvoeding geven aan zoveel kinderen, dat doen niet veel je na denk ik ;)
En ik ga wat dingen zeggen die misschien wat hard klinken maar waar ik wel in geloof.
Kinderen van 5 hebben het echt niet meer nodig om aan de borst te drinken. En kinderen van twee eigenlijk ook niet echt meer. Daarmee zeg ik niet dat je dan maar moet stoppen, maar wel dat je je kind niet iets essentieels ontneemt als je hem niet meer aan de borst laat. Want liefde, troost en geborgenheid kun je ook op andere manieren geven.

Maar goed, dit kind wil dus de borst. En blijft gillen tot hij het krijgt. En dat doet hij omdat hij weet dat hij het uiteindelijk toch krijgt. De enige manier om dat te doorbreken is om hem dat niet meer te geven. Dat zal een paar nachten vreselijk kut zijn. Maar zo kom je er wel vanaf.

Het beste geven voor je kind is ook niet hetzelfde als precies doen wat je kind vraagt, in mijn ogen. Je bent dus geen slechte moeder als je er op jouw verzoek mee stopt. En ga ook niet denken in termen als "maar mijn andere kinderen hebben ook tot ze 5 werden bij me gedronken". Dat maakt niet uit. Als dit zoveel nare gevoelens oproept moet je er mee kappen. Daar doe je ze echt, echt niet mee tekort. Zorg voor jezelf, want het is al zwaar genoeg :*
disclaimer
  woensdag 28 juli 2021 @ 21:19:42 #87
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200603747
Hoe oud is je tweeling nu?

En ik ben vast niet kindvriendelijk nu, maar ik zou - als je er echt vanaf wilt - doorzetten ipv uiteindelijk toegeven. Dan maar een nachtje of twee gillen en iedereen moe: dit houd jij niet vol. Zou het helpen om een knuffel oid uit te zoeken en een flesje water ofzo? Dat er een alternatief is? Of om uit te leggen dat knuffelen wel mag, maar dat de melk voor de baby is?

Aanvulling; wat SQ zegt dus eigenlijk.
pi_200604027
Heel lastig, Ela. Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje. De enige tip die ik wil geven is dat je niks moet doen waar je spijt van gaat krijgen.

Ik heb er voor gekozen om door te zetten, ondanks de NA, en daar ben ik blij om. Geborgenheid kan je ook op andere manieren bieden ja, maar borstvoeding is onze manier en is nog steeds heel belangrijk voor U. Dat helemaal van hem afnemen is geen optie geweest. Wat ons wel heeft geholpen is dat hij een gedurende tijd mocht drinken. Als ik merkte dat het onuithoudbaar werd, telde ik tot 10 en moest hij loskoppelen. Dat trucje doen we nog steeds wanneer ik het welletjes vind. Misschien dat je dat eens kan proberen. Succes!
pi_200604243
Ik had ook heel snel een heftige afkeer van Bas aan mijn borst, dus ik heb hem iedere keer voor het drinken uitgelegd dat er een baby in mijn buik zit en dat hij ook wat drinken voor de baby moet overlaten. Hij is toen uit zichzelf gestopt met drinken, hij had ineens 0 interesse meer.
Enige kanttekening is wel dat hij nu soms denkt dat de baby niet alleen in mijn buik groeit maar ook in mijn bh. Heel schattig, maar niet altijd praktisch :').
pi_200605841
Ela, zou het al helpen als je eerst snachts de tap dicht gooit zodat je meer nachtrust krijgt?

Ik zat in een iets andere situatie, geen nursing agitation maar dramanachten waar ik aan onderdoor ging van vermoeidheid. Uiteindelijk de nachtvoeding van de een op de andere nacht gestopt. Met uitleg en een slaaptrainer om duidelijk te maken wanneer de nacht begon en eindigde. Slaapkleding aangedaan waarbij ik niet makkelijk borstvoeding kon geven zodat ik minder snel in de verleiding zou komen om toch toe te geven. Man thuis en agenda leeg gegooid zodat ik overdag kon slapen.
Ik had dat achteraf eerder moeten doen want met wat meer slaap zat ik veel beter in mijn vel en dat is voor een kind ook heel fijn.

Dit was wat voor ons werkte. Er zijn veel verschillende manieren. Bekijk wat het beste bij jullie past en ga ervoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 30-07-2021 09:28:24 ]
pi_200617637
Ela ja precies wat je omschrijft. Het is niet gevoelig bij mij, het is meer dat ik het héél erg vervelend vind en hem zo snel mogelijk los wil koppelen omdat ik er geïriteerd van raak! Dat boze herken ik ook, ik begin te snauwen niet specifiek tegen hem maar meer de personen die op dat moment om mij heen zijn, het was 2 dagen geleden zo erg dat ik mij zelf beet in mij arm, en het is frustrerend want hij valt wel heel snel in slaap maar als ik hem loskoppel gaat die gelijk huilen. S'avonds voor het slapen doe ik het al niet meer en dan heeft hij er dus geen moeite mee. Nu ben ik een dag overdag gestopt met de nodige tranen, want ja dat is ook mentaal denk ik, nu het realiteit wordt om te gaan stoppen. Maar nu slaapt hij dus niet overdag meer.

In de nacht was het ook heel lang niet meer haalbaar hij was wakker van 23:00 tot 02:00 en sliep tot 7 uur. Dus heb ik het in de nacht gewoon niet meer gegeven en hem laten huilen dat duurde 30 min echt heel erg gekrijs! en nu slaapt die dus door s'nachts.

Misschien gewoon niet meer geven aan hem Ela? Of toch maar een nachtje gaan logeren, je man is dan de sjaak, misschien, maar jij bent het nu. En misschien als die met je man is vraagt ie er niet naar? Proberen kan geen kwaad. Je hebt nu alleen jezelf ermee :*
  donderdag 29 juli 2021 @ 23:30:23 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200625424
Het heeft dus een naam! Ik dacht dat ik gewoon niet helemaal jofel was destijds :') .
Resistance is futile.
  donderdag 29 juli 2021 @ 23:30:45 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200625429
ela :*
Resistance is futile.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 13:46:43 #94
149959 SQ
snelle trees
pi_200635567
Dat je zo na het kolven in je tas grabbelt om de dopjes van de flesjes te pakken en dat ze er dan niet in zitten :')
disclaimer
  vrijdag 30 juli 2021 @ 13:48:57 #95
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200635617
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 13:46 schreef SQ het volgende:
Dat je zo na het kolven in je tas grabbelt om de dopjes van de flesjes te pakken en dat ze er dan niet in zitten :')
Dat is gewoon kut.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 13:51:01 #96
149959 SQ
snelle trees
pi_200635669
Gelukkig heb k altijd een waterfles bij me :P
disclaimer
pi_200635926
Hoevaak/hoeveel voed jij nog SQ?
  vrijdag 30 juli 2021 @ 14:06:12 #98
149959 SQ
snelle trees
pi_200636049
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 14:01 schreef Smart_ass het volgende:
Hoevaak/hoeveel voed jij nog SQ?
Geen idee. :') hij krijgt overdag op de opvang 2x100cc nu, in de avond drinkt hij altijd flink en 1 keer in de nacht nog tanken en dan nog wat losse slokjes. Hij slaapt graag met mijn borst in zijn armen :')
Maar overdag is het live voeden erg variabel. Ik heb ook een beetje besloten om te stoppen met kolven overdag. Sowieso is hij nu bijna 10 maanden en ik wil gewoon weer een hele dag bezig kunnen zijn zonder die kutkolf elke keer bij me te moeten hebben. Ik heb dus melkpoeder besteld bij de boodschappen en dan gaan we vanaf nu over op alleen nog live drinken en aanvullen met melkpoeder waar nodig.
disclaimer
  vrijdag 30 juli 2021 @ 14:21:38 #99
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200636494
Hoera voor de waterfles *O* *O* en voor tien maanden volledig bv natuurlijk. Heel begrijpelijk dat je klaar bent met kolven, ik heb er echt een enorme hekel aan. Als ik live zou kunnen voeden zonder te kolven zou ik het serieus doen.
pi_200636948
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 13:46 schreef SQ het volgende:
Dit dus. En geen waterflesje en ik ga straks uit eten vanuit m'n werk. Dat wordt nog even rondje Kruidvat of zo. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')