abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 juli 2021 @ 09:48:39 #1
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_200165107
D66, GroenLinks en PvdA: nog dit jaar een kolencentrale sluiten.


quote:
Het demissionaire kabinet moet nog dit jaar een van de vier kolencentrales sluiten. Dat vinden D66, GroenLinks en PvdA. De partijen zeggen dat Nederland anders niet zal kunnen voldoen aan de Urgenda-uitspraak van de rechter, die de staat verplicht de CO2-uitstoot drastisch te verlagen.

De rechter oordeelde dat de Staat een zorgplicht heeft voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu van zijn burgers.

"Afspraak is afspraak", zegt D66-Kamerlid Boucke. "We moeten voldoen aan de uitspraak van de rechter. Nederland is een rechtsstaat." Een versnelde sluiting heeft wel financiële consequenties. Het energiebedrijf dat eigenaar is, loopt inkomsten mis en moet kosten maken, en moet daarvoor schadeloos worden gesteld. Wat dat mag kosten wil Boucke niet noemen.

Ook GroenLinks wil geen bedrag noemen, maar zegt dat het sluiten van een kolencentrale veel uitstoot van broeikasgassen scheelt, tegen relatief lage kosten vergeleken met andere maatregelen. Kamerlid Van der Lee: "Een ander voordeel is dat je geen subsidie meer hoeft te geven voor de bijstook van biomassa in die centrale. Dat geld valt dus vrij."

Dom ondernemingsrisico
De energiebedrijven hebben zelf wel berekend wat versnelde sluiting van hun centrale kost. Het loopt in de miljarden euro's, zeggen zij. Zo wil energiebedrijf RWE een compensatie van 1,4 miljard euro omdat het zijn kolencentrale in de Eemshaven in 2030 moet sluiten. En eigenaar Uniper van de centrale op de Maasvlakte claimt ook een vergoeding voor sluiting in 2030.

Het kabinet is verwikkeld in verschillende juridische procedures met deze van oorsprong Duitse energiebedrijven. Er lopen arbitragezaken die maanden kunnen gaan duren. De Nederlandse staat verdedigt het standpunt dat een verbod op kolenstook in lijn is met nationale en internationale wetgeving.

PvdA-Kamerlid Thijssen: "Het is een dom ondernemingsrisico van de bedrijven geweest om door te gaan met kolen. Ze zagen dit aankomen. Ik vind dat ze niet veel hoeven te krijgen van de Nederlandse samenleving."

Dwangsommen
Het ministerie van Economische Zaken heeft een financieel bod neergelegd bij de kolencentrales om snel dicht te gaan. Daar heeft de centrale van Riverstone, ook op de Maasvlakte, op gereageerd met een tegenbod. De onderhandelingen lopen nog. Het ministerie zegt maximaal 238 miljoen euro te willen betalen.

Het kabinet kan overigens nog een juridische procedure tegemoet zien. Ondanks een vruchtbaar klimaatgesprek met demissionair premier Rutte op het Torentje wil Urgenda-directeur Minnesma weer naar de rechter stappen. Het kabinet doet volgens haar te weinig. Met een dwangsom van mogelijk tussen de 100 miljoen en 2 miljard euro wil zij het kabinet tot actie dwingen.

"Ik begrijp goed dat Minnesma deze stap zet", zegt Van der Lee. "Het eerste Urgenda-vonnis is al van zes jaar geleden en de uitspraak wordt nog steeds niet nagekomen. Met het sluiten van een centrale kunnen we deze dwangsommen voorkomen."

Voor de mensen die op de te sluiten centrale werken moet ander werk worden gezocht, vinden de drie partijen. Of ze mogen met vervroegd pensioen.
Kunnen ze het niet ombouwen naar een Gas-Centrale?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 02-07-2021 10:10:57 ]
  vrijdag 2 juli 2021 @ 09:54:01 #2
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_200165170
En al dat geloop naar de rechter is ook steeds kinderachtiger aan het worden... :{

Ik mag toch hopen dat die Minnesma eens bot gaat vangen bij de rechter... Het kan niet altijd winst zijn!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 juli 2021 @ 09:55:43 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200165195
Nog meer belastinggeld naar de tyfus. *O* *O* *O*
Alsof we nog niet genoeg moeten terug betalen. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200165219
En er dan een biomassa-centrale voor terugbouwen _O_
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 juli 2021 @ 09:58:24 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200165231
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 09:57 schreef Piles het volgende:
En er dan een kerncentrale voor terugbouwen _O_
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200165307
quote:
Kunnen zie het niet ombouwen naar een Gas-Centrale?
nee, kolen en gas zijn 2 heel andere ketels.
Kolen kun je wel ombouwen op bio massa, maar we weten inmiddels ook wel dat bio massa niet echt goed is qua uitstoot
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Moderator vrijdag 2 juli 2021 @ 10:28:45 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_200165589
Ze kunnen beter nog dit jaar een linkse partij opheffen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 10:37:43 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200165692
Goed idee
pi_200165836
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 2 juli 2021 @ 11:02:54 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200166047
Maar wél een miljoen huizen willen bouwen…

Die politici zijn echt veel te veel verwend door al die lobbyisten.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 juli 2021 @ 11:09:43 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200166126
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Staat nergens in de kranten hoe ze dat willen gaan opvangen inderdaad.
Vooruit kijken is echt een serieus issue bij die partijen. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 11:13:03 #12
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200166167
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Bruinkoolstroom uit Duitsland importeren
pi_200166210
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Staat nergens in de kranten hoe ze dat willen gaan opvangen inderdaad.
Vooruit kijken is echt een serieus issue bij die partijen. :')
Niet alleen bij partijen. Journalisten en ook burgers staan al weer te jubelen bij het sluiten van een centrale. Kritische vragen waar we dan stroom vandaan halen: 0

Maar als in januari de inductieplaat niet meer werkt als heel Nederland de piepers opzet schreeuwen ze het hardst.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200166237
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:13 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Bruinkoolstroom uit Duitsland importeren
Of wat extra bos uit Canada of Estland. Lekker groen bezig met zijn allen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200166294
Per geproduceerde kWh stoten kolencentrales bijna 2x zoveel CO2 uit als een gascentrale.

Kolencentrales zijn verantwoordelijk voor zo'n 10% van de totale CO2 uitstoot in Nederland.
Als we alle elektriciteitsproductie door kolencentrales aan gascentrales zouden laten, daalt de totale Nederlandse CO2-uitstoot direct met 5%.

We hebben nog 3GW aan gascapaciteit die nu niet gebruikt wordt, die eerst maar gebruiksklaar maken.
pi_200166299
Leuk, een energiecentrale sluiten. We hebben toch al genoeg stroom hč?

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=49482

Laten we eerst maar eens gigantische problemen veroorzaken, dan kijken we daarna wel of en hoe we dat oplossen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 2 juli 2021 @ 11:25:06 #17
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_200166324
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:28 schreef Plompzakker het volgende:
Ze kunnen beter nog dit jaar een linkse partij opheffen
Nieuwe kandidaat-voorzitter PvdA wil met GroenLinks fuseren. ^O^
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 juli 2021 @ 11:26:09 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200166341
quote:
Daarmee verschuif je het probleem. Dit is geen oplossing.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200166368
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Per geproduceerde kWh stoten kolencentrales bijna 2x zoveel CO2 uit als een gascentrale.

Kolencentrales zijn verantwoordelijk voor zo'n 10% van de totale CO2 uitstoot in Nederland.
Als we alle elektriciteitsproductie door kolencentrales aan gascentrales zouden laten, daalt de totale Nederlandse CO2-uitstoot direct met 5%.

We hebben nog 3GW aan gascapaciteit die nu niet gebruikt wordt, die eerst maar gebruiksklaar maken.
En dat gas komt dan uit Groningen of halen we bij de schurk Poetin?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200166376
In dit geval moet het landsbelang boven de rechterlijke macht staan, en sowieso dar de linkse (milieu) bende hun ideaal: Het land naar de Filistijnen helpen niet kunnen volbrengen, ook niet via de rechterlijke macht.
pi_200166412
Ik vind het leuk. Eerst zelf problemen maken en dan lekker gaan aanmodderen om vervolgens terug bij af te zijn.
Zie ook de milieuzones. Hoog van de toren blazen, vervolgens blijkt dat het effect niet meetbaar is en heft men in alle stilte de milieuzone weer op.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200166603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

En dat gas komt dan uit Groningen of halen we bij de schurk Poetin?
We kunnen het ook uit de USA halen als je dat liever hebt. Maar we hebben veel meer gasvelden dan Groningen (laagcalorisch gas). Gascentrales draaien veelal op hoogcalorisch gas en dat is sowieso niet het gas uit Groningen.

Ik hoor niemand over de kolen die met vervuilende schepen uit kolenmijnen in Afrika en Colombia komen, waar de werkomstandigheden slecht zijn, de vakbonden geďntimideerd worden, de inheemse bevolking verdreven en de leefomgeving verknald.

Aardgas is uiteindelijk ook niet dé oplossing maar in ieder geval een 50% schonere tussenoplossing waarmee we 5% van onze CO2 uitstoot kunnen beperken en het is prima in te zetten als regelstroom.
pi_200167329
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 09:57 schreef Piles het volgende:
En er dan een biomassa-centrale voor terugbouwen _O_
Iets dergelijks ja. Ander rekensommetje en het is opeens duurzaam. :')

Amercentrale Amer-9
RWE
Geertruidenberg
Steenkool (50%), Biomassa (40%), Houtgas (10%)
600MW
Bouwjaar 1994
Uiterlijk 31 december 2024 volledig over op biomassa
pi_200167452
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Een paar datacenters sluiten zou al een hoop oplossen, want die maken nu dankbaar gebruik van al die gebouwde windmolens :{
pi_200167480
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Een paar datacenters sluiten zou al een hoop oplossen, want die maken nu dankbaar gebruik van al die gebouwde windmolens :{
CO2 uitstoot is wereldwijd, waar die datacenters staan maakt weinig uit, de capaciteit is blijkbaar nodig.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 juli 2021 @ 12:37:50 #26
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200167489
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Een paar datacenters sluiten zou al een hoop oplossen, want die maken nu dankbaar gebruik van al die gebouwde windmolens :{
Dit soort uitspraken zorgen ervoor dat ik heel dat groene gedram niet serieus neem.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200167533
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Een paar datacenters sluiten zou al een hoop oplossen, want die maken nu dankbaar gebruik van al die gebouwde windmolens :{
O gewoon sluiten joh. Google en Facebook schalen hun business wel af.

Sorry maar dit is toch naďef gezwets. Sluit hier 10 datacenters en in Hongarije gaan er 10 open die gevoed worden met stroom uit een vervuilende kolencentrale.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200167576
Overigens is het nog maar de vraag of datacenters netto zo'n grote impact hebben als dat soms gedacht wordt.

Vergeet niet dat voorheen ieder bedrijf van formaat z'n eigen server(park) had staan en dat veel nu naar "de cloud" is verhuisd, ofwel: een datacenter

Je hebt daardoor meer centralisatie en op die manier kan je restenergie (warmte) ook beter benutten.

Uiteraard is de hele IT markt op zich ook gegroeid, zijn er veel nieuwe digitale diensten die je vroeger niet had maar die groei stop je toch niet. We gaan niet meer terug naar 1991, het internet is een blijver.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 13:23:52 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200168029
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Kernenergie importeren uit Frankrijk
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200168229
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 13:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kernenergie importeren uit Frankrijk
Daar sluiten momenteel ook meer centrales dan dat er aan capaciteit bij komt.

pi_200168230
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens is het nog maar de vraag of datacenters netto zo'n grote impact hebben als dat soms gedacht wordt.

Vergeet niet dat voorheen ieder bedrijf van formaat z'n eigen server(park) had staan en dat veel nu naar "de cloud" is verhuisd, ofwel: een datacenter

Je hebt daardoor meer centralisatie en op die manier kan je restenergie (warmte) ook beter benutten.

Uiteraard is de hele IT markt op zich ook gegroeid, zijn er veel nieuwe digitale diensten die je vroeger niet had maar die groei stop je toch niet. We gaan niet meer terug naar 1991, het internet is een blijver.
Mja de vraag is alleen of wij al die datacenters hier wel moeten willen hebben. Het zijn lelijke horizonvervuilende blokkendozen waarbij er ook nog eens van die lelijke windmolens/zonneparken bijkomen. We hebben er weinig aan en het zijn vooral VVD66 prestigeprojectjes.
pi_200168249
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 13:40 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Mja de vraag is alleen of wij al die datacenters hier wel moeten willen hebben. Het zijn lelijke horizonvervuilende blokkendozen waarbij er ook nog eens van die lelijke windmolens/zonneparken bijkomen. We hebben er weinig aan en het zijn vooral VVD66 prestigeprojectjes.
Naja, het is niet alsof die "blokkendozen" nu op a-locaties staan :P
En die wind- en zonneparken komen er sowieso wel, alleen de afnemers kopen zich vervolgens in.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:09:49 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200177231
Ondertussen in de rest van de wereld:

quote:
‘Plannen voor kolencentrales in Azië ondermijnen klimaatdoelen’

Vijf Aziatische landen zijn volgens Carbon Tracker, een denktank die de wereldwijde transitie naar schonere energie analyseert, verantwoordelijk voor 80 procent van de nieuwe kolencentrales die wereldwijd zijn gepland. In een woensdag gepubliceerd rapport waarschuwt de denktank dat de bouw van de geplande centrales het bereiken van internationale klimaatdoelen zal ondermijnen.

China, India, Indonesië, Japan en Vietnam zijn van plan om meer dan 600 nieuwe kolengestookte elektriciteitscentrales te bouwen, met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 300 gigawatt. Het gebruik van kolen is afgenomen in Europa, de Verenigde Staten en elders in de wereld, nu regeringen onder druk staan om de CO2-uitstoot te verminderen en de wereldwijde gemiddelde temperatuurstijging deze eeuw onder de 2 graden Celsius te houden.

Volgens het rapport van Carbon Tracker zal 92 procent van de geplande steenkoolprojecten in de vijf Aziatische landen niet eens rendabel zijn en zelfs tot een verspilling van naar schatting 125 miljard euro leiden. Tegen 2024 zouden hernieuwbare energiebronnen in elke grote regio immers goedkoper zijn dan steenkool, aldus het rapport. Bovendien zou het tegen 2026 duurder zijn om kolen te exploiteren dan te investeren in hernieuwbare energieopwekking.

De vijf Aziatische landen exploiteren nu bijna driekwart van de wereldwijde kolencentrales. Meer dan de helft van alle fabrieken staat in China.

Het rapport van Carbon Tracker verscheen op dezelfde dag dat het Verenigd Koninkrijk aankondigde per oktober 2024 geen kolen meer in te zetten bij het verwekken van elektriciteit. Het doel hiervan is andere landen aan te sporen tot het versneld terugbrengen van hun CO2-uitstoot.
pi_200177457
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:09 schreef AchJa het volgende:
Ondertussen in de rest van de wereld:
[..]

Ja maar China investeert ook heel veel in groene energie......


Hoor je dan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200177618
En in de tussentijd is er nog steeds niet begonnen met de voorbereiding op het bouwen van een of meerdere nieuwe kerncentrales.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:30:35 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200177813
Onder aan de streep moet onze levensstijl gewoon veranderen. Corona heeft laten zien dat dit gewoon kan zonder grote (economische) gevolgen.
Je zou bijvoorbeeld een drie-daagse werkweek kunnen introduceren. Dat spaart ongelofelijk veel energie en grondstoffen. We kunnen nu in drie dagen gemakkelijk zoveel produceren als in 1980 in 5,5 dagen. Dus de wereld draait echt wel door. Mensen leveren wat welvaart in, maar krijgen wel veel tijd er voor terug.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200177882
1 miljoen inwoners is 1 kolencentrale, je kan dus ook wat aan de overbevolking doen. We zijn binnenkort met 18 miljoen hier. Waanzin. Daar hoor je links nooit over. VVD ook niet trouwens.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 23:11:43 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200179010
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:30 schreef LXIV het volgende:
Onder aan de streep moet onze levensstijl gewoon veranderen. Corona heeft laten zien dat dit gewoon kan zonder grote (economische) gevolgen.
Je zou bijvoorbeeld een drie-daagse werkweek kunnen introduceren. Dat spaart ongelofelijk veel energie en grondstoffen. We kunnen nu in drie dagen gemakkelijk zoveel produceren als in 1980 in 5,5 dagen. Dus de wereld draait echt wel door. Mensen leveren wat welvaart in, maar krijgen wel veel tijd er voor terug.
Ik wil best drie dagen werken mits ik hetzelfde bedrag op de loonstrook zie staan.
pi_200179359
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:30 schreef LXIV het volgende:
Onder aan de streep moet onze levensstijl gewoon veranderen. Corona heeft laten zien dat dit gewoon kan zonder grote (economische) gevolgen.
Je zou bijvoorbeeld een drie-daagse werkweek kunnen introduceren. Dat spaart ongelofelijk veel energie en grondstoffen. We kunnen nu in drie dagen gemakkelijk zoveel produceren als in 1980 in 5,5 dagen. Dus de wereld draait echt wel door. Mensen leveren wat welvaart in, maar krijgen wel veel tijd er voor terug.
Je kan prima de levensstijl veranderen, maar dat gaat dan per definitie met gevolgen.Dat het niet met grote gevolgen zou zijn is wmb een fabel. Het kan prima dat er in jouw bubbel weinig veranderd is, maar er zijn genoeg plaatsen waar dat niet zo is. Ik bedoel dan niet eens de usual suspects als entertainment, maar ook gewoon de productie van bouwmaterialen.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 23:34:29 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200179425
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 23:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik wil best drie dagen werken mits ik hetzelfde bedrag op de loonstrook zie staan.
Dan lever je wel een mate van welvaart in. Dat is de deal en ook juist de bedoeling. Nu produceren we en consumeren we zo 50% te veel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 23:35:15 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200179441
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 23:31 schreef snabbi het volgende:

[..]

Je kan prima de levensstijl veranderen, maar dat gaat dan per definitie met gevolgen.Dat het niet met grote gevolgen zou zijn is wmb een fabel. Het kan prima dat er in jouw bubbel weinig veranderd is, maar er zijn genoeg plaatsen waar dat niet zo is. Ik bedoel dan niet eens de usual suspects als entertainment, maar ook gewoon de productie van bouwmaterialen.
Natuurlijk zijn er wel gevolgen, maar niemand hoeft honger te lijden of het slechter te krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200179638
Echt, is de Nederlandse deugmens zo simpel dat ze niet inzien dat we als dwergnatie geen ene fuck impact hebben op het wereldtoneel, maar dat door dat soort acties wel onze eigen bevolking en economie totaal verneukt wordt?

Laten we gewoon in ons minieme stukje aarde e.e.a. geleidelijk en naar draagkracht veranderen en dus fuck de rest van de wereld, maar wel geleidelijk en zonder dat het de burger of de economie schaadt.

We zijn maar een kleine speler op de wereldmarkt (qua klimaatimpact), dus die merken er geen klote van als wij het op geleidelijke manier, die voor iedereen in Nederland acceptabel is, het klimaatgewijs allemaal op orde krijgen.

2030, 2050? Hahahahaha.....de wereld heeft dan nog steeds een probleem, terwijl we het in Nederland mogelijk tegen 2075 (zonder negatieve impact) dan voor mekaar hebben.

Niet dat het dan ook iets uitmaakt als de rest van de wereld er een puinhoop van maakt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_200179739
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 09:57 schreef Piles het volgende:
En er dan een biomassa-centrale voor terugbouwen _O_
Nee, dat wil geen partij meer.
pi_200179929
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 23:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er wel gevolgen, maar niemand hoeft honger te lijden of het slechter te krijgen.
Natuurlijk zijn er dan wel mensen die het slechter krijgen. En je kan het inderdaad voor Nederland regelen dat niemand honger heeft, maar dan krijgt een andere groep het nog een stuk slechter. Dat mag prima je politieke overtuiging zijn, maar je doet het in mijn ogen het er veel te gemakkelijk vanaf.
pi_200179931
Waarom willen die linkse partijen ons land naar de knoppen helpen? Wat zit daar toch achter?
pi_200179958
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:16 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Waarom willen die linkse partijen ons land naar de knoppen helpen? Wat zit daar toch achter?
Het sluiten van kolencentrales is uiteraard alleen maar goed, mits de energievoorziening op andere manier kan. :!

Geen enkele partij wil ons naar de knoppen helpen. Geen enkele van extreem links tot extreem rechts.
pi_200179994
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:20 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Het sluiten van kolencentrales is uiteraard alleen maar goed, mits de energievoorziening op andere manier kan. :!
Kom, kom, denk nu eens na. Kolencentrales hebben ons land (en andere landen) rijkdom en welvaart gebracht. Nu is er opeens de laatste jaren een hetze tegen kolencentrales ontstaan. Misschien zijn er betere alternatieven zoals kerncentrales. Maar dat kan alles rustig, langzaam en met beleid worden onderzocht. Er is geen haast.

Halsoverkop een goed functionerende kolencentrale sluiten is gewoon een enorme kapitaalvernietiging.
pi_200180017
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Kom, kom, denk nu eens na. Kolencentrales hebben ons land (en andere landen) rijkdom en welvaart gebracht. Nu is er opeens de laatste jaren een hetze tegen kolencentrales ontstaan. Misschien zijn er betere alternatieven zoals kerncentrales. Maar dat kan alles rustig, langzaam en met beleid worden onderzocht. Er is geen haast.

Halsoverkop een goed functionerende kolencentrale sluiten is gewoon een enorme kapitaalvernietiging.
Als je fossiele brandstof wil gebruiken kun je gas gebruiken. Er is imo echt gewoon geen goede reden om kolen te gebruiken... het vervuilt in directe zin, het vervuilt qua CO2 uitstoot en het vervuilt qua radioactiviteit wat uitzaait, en dit alles doet het veel meer dan wanneer je stroom opwekt via gas.
pi_200180036
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:27 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Als je fossiele brandstof wil gebruiken kun je gas gebruiken. Er is echt gewoon geen reden om kolen te gebruiken... het vervuilt in directe zin, het vervuilt qua CO2 uitstoot en het vervuilt qua radioactiviteit wat uitzaait, en dit alles doet het veel meer dan wanneer je stroom opwekt via gas.
Ik ben een grote voorstander van aardgas, dus in die zin ben ik het met je eens.

Helaas hebben dezelfde linkse partijen en hun vrindjes er ook voor gezorgd dat er nu een plan ligt om de aardgaswinning in Groningen te stoppen.

Waarom toch deze zelfvernietiging?
pi_200180072
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik ben een grote voorstander van aardgas, dus in die zin ben ik het met je eens.

Helaas hebben dezelfde linkse partijen en hun vrindjes er ook voor gezorgd dat er nu een plan ligt om de aardgaswinning in Groningen te stoppen.

Waarom toch deze zelfvernietiging?
Het zal je opvallen dat we een centrum-rechts kabinet hebben en praktisch altijd hebben gehad. Derhalve ietwat verwonderlijk om te wijzen naar linkse partijen, hoewel ook zij daar voorstander van zijn.

Het op termijn stoppen met aardgaswinning komt zoals ik het begrijp veel meer doordat het voor de mensen in Groningen als te grote last wordt ervaren dat hun huizen kapot trillen en leidt tot kosten om hun huizen te repareren. We hebben ook geen Gronings gas nodig om gascentrales te stoken, al is Russisch gas natuurlijk wel extreem jammer.
pi_200180092
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:33 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Het zal je opvallen dat we een centrum-rechts kabinet hebben en praktisch altijd hebben gehad. Derhalve ietwat verwonderlijk om te wijzen naar linkse partijen, hoewel ook zij daar voorstander van zijn.

Het op termijn stoppen met aardgaswinning komt zoals ik het begrijp veel meer doordat het voor de mensen in Groningen als te grote last wordt ervaren dat hun huizen kapot trillen en leidt tot kosten om hun huizen te repareren. We hebben ook geen Gronings gas nodig om gascentrales te stoken, al is Russisch gas natuurlijk wel extreem jammer.
Dat is een sprookje. Het CDA is altijd al een linkse partij geweest en de VVD is tegenwoordig ook een linkse partij.

Er is een zekere schade bij de gaswinning in Groningen, maar die valt in het niet bij de opbrengsten. De schade aan woning moet ruimschoots en vlot worden gecompenseerd, maar dan nog levert de aardgaswinning jaarlijks vele miljarden op.
pi_200180125
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:37 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat is een sprookje. Het CDA is altijd al een linkse partij geweest en de VVD is tegenwoordig ook een linkse partij.

Er is een zekere schade bij de gaswinning in Groningen, maar die valt in het niet bij de opbrengsten. De schade aan woning moet ruimschoots en vlot worden gecompenseerd, maar dan nog levert de aardgaswinning jaarlijks vele miljarden op.
Er is ook een politieke prijs in de Groningse gaswinning die ik niet terugzie hierin. Als het aan de rand van Drenthe was, was het misschien politiek anders geweest, maar wie weet.

Hoe dan ook... CDA altijd links en VVD tegenwoordig ook links ... dat behoeft natuurlijk wel wat toelichting. Dus ik wil je aanmoedigen op de spreekstoel te klimmen en uiteen te zetten wat je hiermee bedoelt? Wat zijn links en rechts? Waarom was het CDA altijd al links, waarom werden ze gezien als rechts, en waarom was de VVD vroeger niet echt links, maar nu wel?
pi_200180171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik ben een grote voorstander van aardgas, dus in die zin ben ik het met je eens.

Helaas hebben dezelfde linkse partijen en hun vrindjes er ook voor gezorgd dat er nu een plan ligt om de aardgaswinning in Groningen te stoppen.

Waarom toch deze zelfvernietiging?
Aardgas en aardgas zijn 2 verschillende dingen.

Huh?

Je hebt laagcalorisch aardgas zoals dat uit Groningen, daar stoken we onze CV-ketels en gasfornuizen op.

Daarnaast heb je hoogcalorisch aardgas uit overige gasvelden of het buitenland en gascentrales draaien daar heel prima op.

Het stoppen van gaswinning in Groningen heeft dus niets te maken met het feit dat we kolen verstoken ipv aardgas.

De simpele reden is: kolen zijn goedkoper (centenwerk maar telt hard op), echter is de CO-uitstoot ook ongeveer 2x hoger.
We hebben nog ongeveer 3GW aan gascentrales staan die niet gebruikt worden omdat kolen...
Die kunnen we eerst opstarten en in ruil daarvoor 1 of meerdere kolencentrales sluiten.
pi_200180185
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:24 schreef DarkwingDuck het volgende:
En in de tussentijd is er nog steeds niet begonnen met de voorbereiding op het bouwen van een of meerdere nieuwe kerncentrales.
De overheid staat open voor partijen die zich aanbieden. Blijkbaar is het niet winstgevend (ongeveer 2x duurder per kWh dan aardgas), anders was dat al gebeurd.
pi_200180481
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:41 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Er is ook een politieke prijs in de Groningse gaswinning die ik niet terugzie hierin. Als het aan de rand van Drenthe was, was het misschien politiek anders geweest, maar wie weet.

Hoe dan ook... CDA altijd links en VVD tegenwoordig ook links ... dat behoeft natuurlijk wel wat toelichting. Dus ik wil je aanmoedigen op de spreekstoel te klimmen en uiteen te zetten wat je hiermee bedoelt? Wat zijn links en rechts? Waarom was het CDA altijd al links, waarom werden ze gezien als rechts, en waarom was de VVD vroeger niet echt links, maar nu wel?
Even in eenvoudige bewoordingen dan. Wat is links en wat is rechts?

Links wil zoveel mogelijk alles delen en wil een grote overheid die daarvoor zorgt.

Rechts wil dat iedereen in beginsel voor zichzelf zorgt en een kleine overheid slechts voor praktisch zaken van algemeen belang.

Binnen het CDA is er altijd wel een linker- en rechtervleugel geweest, maar bij belangrijke besluiten kreeg de linkervleugel toch altijd zijn zin. Bij de VVD was dat altijd andersom, maar onder leiding van Rutte zijn ze steeds meer naar links gaan overhellen.

Waar kun je dit aan zien? Aan de drie grote thema's van deze tijd, te weten de EU, de migratie en het klimaat.

De EU is een grote verdelingsmachine en past daarmee naadloos in het linkse gedachtegoed van "alles delen". We delen nu niet alleen met onze landgenoten, maar ook met 27 andere volkeren van landen die samen de EU vormen. Concreet betekent dit dat wij grote sommen geld geven, structureel, aan armere landen van de EU. We delen dus onze welvaart met mensen / volkeren die we niet eens echt kennen.

De migratie komt ook neer op het verdelen van welvaart, en nu zelfs met mensen van buiten Europa. Iedere willekeurige aardbewoner die het lukt om Nederland te bereiken (dat is de enige voorwaarde) mag meedelen in onze welvaart door slechts het ophouden van zijn hand. Een tegenprestatie wordt niet verlangd noch aangeboden.

Het klimaat is iets totaal nieuws. Tien jaar geleden hield niemand zich daarmee bezig. Maar in korte tijd is er een idee ontstaam dat zo'n beetje alles opgeofferd moet worden om "de klimaatverandering" tegen te gaan. Het is links die deze hetze aanwakkert, waarom echter is mij niet duidelijk. Het vreemde is dat de VVD en het CDA gewoon meebewegen met deze linkse gekte. Van het CDA is het gewoon dommigheid, vermoed ik, terwijl bij de VVD ook meespeelt dat slimme ondernemers kunnen verdienen aan de klimaathysterie. Handelaren in de verachtelijke biomassa zijn miljonairs geworden omdat de overheid besloten heeft flink te betalen voor het verbranden van speciaal voor dat doel omgehakte bomen (als je door Europa reist, is de kaalslag van enorme bosgebieden overal waarneembaar).

Samenvattend: het maakt weinig verschil wie er regeert of gaat regeren. VVD, CDA, D66 - allemaal willen ze precies hetzelfde: meer EU, meer migratie, en meer klimaathysterie. Oftewel, meer links.
pi_200180713
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 02:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Even in eenvoudige bewoordingen dan. Wat is links en wat is rechts?

Links wil zoveel mogelijk alles delen en wil een grote overheid die daarvoor zorgt.

Rechts wil dat iedereen in beginsel voor zichzelf zorgt en een kleine overheid slechts voor praktisch zaken van algemeen belang.

Binnen het CDA is er altijd wel een linker- en rechtervleugel geweest, maar bij belangrijke besluiten kreeg de linkervleugel toch altijd zijn zin. Bij de VVD was dat altijd andersom, maar onder leiding van Rutte zijn ze steeds meer naar links gaan overhellen.

Waar kun je dit aan zien? Aan de drie grote thema's van deze tijd, te weten de EU, de migratie en het klimaat.

De EU is een grote verdelingsmachine en past daarmee naadloos in het linkse gedachtegoed van "alles delen". We delen nu niet alleen met onze landgenoten, maar ook met 27 andere volkeren van landen die samen de EU vormen. Concreet betekent dit dat wij grote sommen geld geven, structureel, aan armere landen van de EU. We delen dus onze welvaart met mensen / volkeren die we niet eens echt kennen.

De migratie komt ook neer op het verdelen van welvaart, en nu zelfs met mensen van buiten Europa. Iedere willekeurige aardbewoner die het lukt om Nederland te bereiken (dat is de enige voorwaarde) mag meedelen in onze welvaart door slechts het ophouden van zijn hand. Een tegenprestatie wordt niet verlangd noch aangeboden.

Het klimaat is iets totaal nieuws. Tien jaar geleden hield niemand zich daarmee bezig. Maar in korte tijd is er een idee ontstaam dat zo'n beetje alles opgeofferd moet worden om "de klimaatverandering" tegen te gaan. Het is links die deze hetze aanwakkert, waarom echter is mij niet duidelijk. Het vreemde is dat de VVD en het CDA gewoon meebewegen met deze linkse gekte. Van het CDA is het gewoon dommigheid, vermoed ik, terwijl bij de VVD ook meespeelt dat slimme ondernemers kunnen verdienen aan de klimaathysterie. Handelaren in de verachtelijke biomassa zijn miljonairs geworden omdat de overheid besloten heeft flink te betalen voor het verbranden van speciaal voor dat doel omgehakte bomen (als je door Europa reist, is de kaalslag van enorme bosgebieden overal waarneembaar).

Samenvattend: het maakt weinig verschil wie er regeert of gaat regeren. VVD, CDA, D66 - allemaal willen ze precies hetzelfde: meer EU, meer migratie, en meer klimaathysterie. Oftewel, meer links.
Jij ontkent dat er sprake is van klimaatverandering? Dat je je niet kunt vinden in onderdelen van het klimaatbeleid kan ik me nog inbeelden maar dat de aarde opwarmt met alle gevolgen van dien is toch niet te ontkennen?

Klimaatbeleid is dan ook helemaal geen kwestie van links of rechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door Raw85 op 03-07-2021 08:18:26 ]
pi_200180779
Goed plan, maar dan wel kernenergie ervoor in de plaats.
pi_200181034
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 05:46 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Jij ontkent dat er sprake is van klimaatverandering? Dat je je kunt vinden in onderdelen van het klimaatbeleid kan ik me nog inbeelden maar dat de aarde opwarmt met alle gevolgen van dien is toch niet te ontkennen?

Klimaatbeleid is dan ook helemaal geen kwestie van links of rechts.
Zucht. Waarom toch altijd deze domheid?

Als je nu eens nauwkeurig leest, dan zie je dat ik nergens ontken dat er sprake is van klimaatverandering.

Wat ik betwijfel en ter discussie stel is het idee dat Nederland de klimaatverandering kan tegengaan.

Dat Nederland de klimaatverandering kan tegengaan lijkt mij eenvoudigweg uitgesloten. Nederland is gewoon te klein om ook maar enig effect te hebben op het klimaat.

Maar Nederland maakt onderdeel uit van de EU en samen met de andere EU-landen zouden we de klimaatverandering wel tegen kunnen gaan? Ook dat is zeer onwaarschijnlijk. Voor elke kolencentrale die wij sluiten, zet China twee nieuwe neer.

Nederland wil stoppen met aardgas "om het klimaat te redden". Prima, denkt de rest van de wereld, het aardgas dat jullie niet willen gebruiken, nemen wij graag over voor ons eigen gebruik.

Het is goed om te investeren in technologische vernieuwing, in kernenergie, in onderzoek naar alternatieve energiebronnen, en nieuwe manieren om energie te transporteren. Allemaal prima.

Maar dit hoeft toch niet gepaard te gaan met de enorme kapitaalvernietiging waar momenteel sprake van is?

Links is tegen kapitaal, wil kapitaal daarom vernietigen. Dat verbaast dus niet. Maar waarom de voormalige rechtse partijen meedoen met deze zotheid is onbegrijpelijk.
pi_200181184
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 05:46 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Jij ontkent dat er sprake is van klimaatverandering? Dat je je niet kunt vinden in onderdelen van het klimaatbeleid kan ik me nog inbeelden maar dat de aarde opwarmt met alle gevolgen van dien is toch niet te ontkennen?

Klimaatbeleid is dan ook helemaal geen kwestie van links of rechts.
Het gaat om de oplossing, links slaat hier vaak in door en komt met weinig realistische ideeën aanzetten.
pi_200181273
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Per geproduceerde kWh stoten kolencentrales bijna 2x zoveel CO2 uit als een gascentrale.

Kolencentrales zijn verantwoordelijk voor zo'n 10% van de totale CO2 uitstoot in Nederland.
Als we alle elektriciteitsproductie door kolencentrales aan gascentrales zouden laten, daalt de totale Nederlandse CO2-uitstoot direct met 5%.

We hebben nog 3GW aan gascapaciteit die nu niet gebruikt wordt, die eerst maar gebruiksklaar maken.
U heeft gelijk.

Als opgevangen wordt met gas dan..
De vraag us of je met die kapitaalsverkrachting niet meer dan 5% had kunnen bewerkstelligen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200181287
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 08:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Zucht. Waarom toch altijd deze domheid?

Als je nu eens nauwkeurig leest, dan zie je dat ik nergens ontken dat er sprake is van klimaatverandering.

Wat ik betwijfel en ter discussie stel is het idee dat Nederland de klimaatverandering kan tegengaan.

Dat Nederland de klimaatverandering kan tegengaan lijkt mij eenvoudigweg uitgesloten. Nederland is gewoon te klein om ook maar enig effect te hebben op het klimaat.

Maar Nederland maakt onderdeel uit van de EU en samen met de andere EU-landen zouden we de klimaatverandering wel tegen kunnen gaan? Ook dat is zeer onwaarschijnlijk. Voor elke kolencentrale die wij sluiten, zet China twee nieuwe neer.

Nederland wil stoppen met aardgas "om het klimaat te redden". Prima, denkt de rest van de wereld, het aardgas dat jullie niet willen gebruiken, nemen wij graag over voor ons eigen gebruik.

Het is goed om te investeren in technologische vernieuwing, in kernenergie, in onderzoek naar alternatieve energiebronnen, en nieuwe manieren om energie te transporteren. Allemaal prima.

Maar dit hoeft toch niet gepaard te gaan met de enorme kapitaalvernietiging waar momenteel sprake van is?

Links is tegen kapitaal, wil kapitaal daarom vernietigen. Dat verbaast dus niet. Maar waarom de voormalige rechtse partijen meedoen met deze zotheid is onbegrijpelijk.
Precies ja.

Kernenergie zou te duur zijn, anderzijds is geldwegpissen prima. Lekker hypocriet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200181294
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 06:50 schreef VEM2012 het volgende:
Goed plan, maar dan wel kernenergie ervoor in de plaats.
Laten we dan eerst die kerncentrales bouwen voordat we de kolencentrale slopen =p.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200181329
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De overheid staat open voor partijen die zich aanbieden. Blijkbaar is het niet winstgevend (ongeveer 2x duurder per kWh dan aardgas), anders was dat al gebeurd.
Dit is enorme onzin.

Een kolencentrale dichtgooien van 5 jaar oud denkt de staat nog mee weg te komen zonder daar schadevergoeding voor te betalen.

Waarom denk je dat wie dan ook een kerncentrale neer gaat zetten met een onbetrouwbare overheid?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200181396
Afgezien daarvan, als je rekening houdt met hele goedkope accu's en zonnepanelen op ieders dak, dan krijg je hele lage stroomprijzen, draait de kerncentrale alleen nog in de winter.. Misschien dat we zoiets gaan zien maar gezien de investering lijkt me het risico ook te groot voor die partijen. Maar misschien heb ik dat fout.

Je kan je afvragen hoe ze het in Finland hebben geregeld.

Als het klimaat tegen alle kosten moet worden geholpen dan maken de kosten van de kerncentrale ook niet meer uit.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200181440
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:37 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat is een sprookje. Het CDA is altijd al een linkse partij geweest en de VVD is tegenwoordig ook een linkse partij.

Er is een zekere schade bij de gaswinning in Groningen, maar die valt in het niet bij de opbrengsten. De schade aan woning moet ruimschoots en vlot worden gecompenseerd, maar dan nog levert de aardgaswinning jaarlijks vele miljarden op.
Het gaat niet alleen om schade, het gaat ook om stress en de gevolgen voor de gezondheid. Als je er niet woont heb je makkelijk praten.
Verder neemt de kans op (zwaardere) aardbevingen toe naarmate er langer gas wordt gewonnen.
pi_200181487
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 08:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat Nederland de klimaatverandering kan tegengaan lijkt mij eenvoudigweg uitgesloten. Nederland is gewoon te klein om ook maar enig effect te hebben op het klimaat.
Het gaat er om dat ieder land doet wat er nodig is en wat daarover is afgesproken.
Dat Nederland klein is doet daar niets aan af.

Anders zou "een klein land" zijn een excuus zijn om niets te hoeven doen.

En als je wil dat China geen kolencentrales meer neerzet moeten we stoppen met troep uit China halen.
Het is simpel: China is de productiefabriek voor de hele wereld geworden en dat vreet energie.
Wil je ze dwingen om hun energiebeleid te veranderen, dan moet je (dreigen) de productie naar huis halen en alles weer in Europa maken.
pi_200181615
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe compenseren we dan de weggevallen capaciteit? Is daar over nagedacht?

Moeten we dan binnen nu en 6 maanden even een kolencentrale qua capaciteit aan windmolens en zonneparken bouwen of gaat gewoon de stroom van het stopcontact af eind van het jaar?
Het is toch best wel een bekend gegeven dat we behoorlijke overcapaciteit hebben qua stroomproductie. Juist door de opkomst van wind en zon.


Het enige fatsoenlijke argument tegen sluiting is puur financieel van aard. En dat lijkt me in deze geen erg sterk argument…
pi_200181626
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:37 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat is een sprookje. Het CDA is altijd al een linkse partij geweest en de VVD is tegenwoordig ook een linkse partij.
Waar komt dit revisionisme toch vandaan? Is dat puur iets van de liefhebbers van extreemrechts of komt dit breder voor in de maatschappij?
pi_200181839
3 Kerncentrales erbij en we hoeven ons geen zorgen meer te maken of we 'genoeg' energie hebben, kunnen al die lelijke geldverslindenden windmolen parken verdwijnen.
pi_200181858
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Het is toch best wel een bekend gegeven dat we behoorlijke overcapaciteit hebben qua stroomproductie. Juist door de opkomst van wind en zon.

Het enige fatsoenlijke argument tegen sluiting is puur financieel van aard. En dat lijkt me in deze geen erg sterk argument…
Het gaat voornamelijk om de overcapaciteit aan regelstroom die je hebt, ofwel de stroom die je kan inzetten als er een dip is in productie of een piek in afname.

Gascentrales zijn daar heel geschikt voor, de komende decennia.

Voor de toekomst verwacht ik dat accuparken die rol grotendeels overnemen: ze schakelen binnen een fractie van een seconde bij of af. Er draaien al wat projecten in Australië en de USA en dat ziet er veelbelovend uit.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:13:52 #71
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200181881
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:28 schreef JannekeC5 het volgende:
In dit geval moet het landsbelang boven de rechterlijke macht staan
:D doe maar niet. Beetje gevaarlijk.
Dit, dus.
pi_200181890
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:08 schreef JannekeC5 het volgende:
3 Kerncentrales erbij en we hoeven ons geen zorgen meer te maken of we 'genoeg' energie hebben, kunnen al die lelijke geldverslindenden windmolen parken verdwijnen.
Tegen de tijd dat die klaar zijn is het economisch en energetisch rendabel winbare uranium zo goed als op. Briljant plan _O_
pi_200181905
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:D doe maar niet. Beetje gevaarlijk.
Zeg dat!
Maar je ziet in de rechts-populistische hoek wel vaker dat ze onafhankelijke rechters maar eng vinden…
pi_200181923
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:08 schreef JannekeC5 het volgende:
3 Kerncentrales erbij en we hoeven ons geen zorgen meer te maken of we 'genoeg' energie hebben, kunnen al die lelijke geldverslindenden windmolen parken verdwijnen.
Als je een fatsoenlijke kerncentrale als Hinkley Point C kiest (die in totaal al meer dan 23 miljard Euro gaat kosten excl. de financieringskosten) dan kan deze ongeveer 15% van de stroom opwekken die Nederland verbruikt.
Je zal er dus eerder 5 of 6 nodig hebben.

Nadeel is wel dat de stroomprijs voor die kerncentrale in de UK op een gegarandeerde ¤0,118 per kWh zit (¤118 per MWh) waar een gas-, kolencentrale of windmolen dat voor ¤0,04 tot ¤0,06 per kWh kan.

De kale stroomprijs wordt dus ruim 2x hoger.

En dan komt de vraag: hoe ga je winst draaien met zo'n kerncentrale? Welke partij durft dat aan? Waarom zou een energiebedrijf de dure stroom van die kerncentrale afnemen als ze op dat moment veel goedkoper stroom uit windmolens, zonnepark of uit het buitenland kunnen inkopen?
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:21:04 #75
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200181958
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je een fatsoenlijke kerncentrale als Hinkley Point C kiest (die in totaal al meer dan 23 miljard Euro gaat kosten excl. de financieringskosten) dan kan deze ongeveer 15% van de stroom opwekken die Nederland verbruikt.
Je zal er dus eerder 5 of 6 nodig hebben.

Nadeel is wel dat de stroomprijs voor die kerncentrale in de UK op een gegarandeerde ¤0,118 per kWh zit (¤118 per MWh) waar een gas-, kolencentrale of windmolen dat voor ¤0,04 tot ¤0,06 per kWh kan.

De kale stroomprijs wordt dus ruim 2x hoger.
Alleen al het feit dat het bouwen van een centrale minimaal 10 jaar kost voor er ook maar een vonkje is opgewekt werkt ook niet mee. Alhoewel ik het vermoeden begin te krijgen dat al die kernenergieschreeuwers denken dat het klimaatprobleem op pauze kan worden gezet zodat er centrales kunnen worden gebouwd.
Dit, dus.
pi_200182043
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:21 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Alleen al het feit dat het bouwen van een centrale minimaal 10 jaar kost voor er ook maar een vonkje is opgewekt werkt ook niet mee. Alhoewel ik het vermoeden begin te krijgen dat al die kernenergieschreeuwers denken dat het klimaatprobleem op pauze kan worden gezet zodat er centrales kunnen worden gebouwd.
Tien jaar is overigens wel erg optimistisch. Als ze nu haast zouden maken, dan zou het me verbazen als de eerste nieuwe kerncentrale voor 2040 functioneert.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:31:42 #77
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200182061
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 00:29 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik ben een grote voorstander van aardgas, dus in die zin ben ik het met je eens.

Helaas hebben dezelfde linkse partijen en hun vrindjes er ook voor gezorgd dat er nu een plan ligt om de aardgaswinning in Groningen te stoppen.

Waarom toch deze zelfvernietiging?
Ik snap niet zo goed wat Groningen ermee te maken heeft. Je weet dat dat ander gas is?

Er zou evt omgevormd kunnen worden, maar heel handig is dat niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_200182119
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:21 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Alleen al het feit dat het bouwen van een centrale minimaal 10 jaar kost voor er ook maar een vonkje is opgewekt werkt ook niet mee. Alhoewel ik het vermoeden begin te krijgen dat al die kernenergieschreeuwers denken dat het klimaatprobleem op pauze kan worden gezet zodat er centrales kunnen worden gebouwd.
Klopt.

10 jaar is nog optimistisch als je kijkt naar de recente bouw van kerncentrales in Europa:

Hinkley Point C: aangekondigd in 2010, bouw begonnen in 2018, bouw afgerond? Hopelijk 2025

Olkiluoto in Finland: vergunning aangevraagd in 2000, aangekondigd in 2005, hopelijk in 2022 in gebruik

Hanhikivi in Finland: aangekondigd in 2010, afronding verwacht in 2029

Flamanville-3 in Frankrijk: bouw gestart in 2007, afronding verwacht in 2023 en valt 5x duurder uit dan begroot (!)

En die "verwachte oplevering" is bij iedere centrale al meerdere keren opgeschoven, dus het is zeker niet uitgesloten dat je er nog wat jaren bij op kan tellen.
pi_200182219
Wat ook belangrijk is om te beseffen: toen aan de bouw van die 4 kerncentrales werd begonnen, was wind op zee nog duur. Meer dan ¤0,17 per kWh. Voor zonnepanelen geldt een vergelijkbaar scenario, de prijzen zijn in 15 jaar gigantisch gedaald.

Momenteel is door schaalvergroting en grotere turbines de aanbestedingsprijs al gezakt naar ¤0,05 per kWh.

Op het moment dat begonnen werd aan de bouw van die kerncentrales is daar onvoldoende rekening mee gehouden.

Je bouwt een kerncentrale voor 50 of 60 jaar. Accu's worden steeds beter en mogelijk kan over 15 jaar groene stroom gebufferd worden (eventueel zelfs met waterstof, al zie ik daar minder in).
Daar moet je wel rekening mee houden voor je >¤20 miljard investeert in een kerncentrale.
pi_200182228
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:21 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Alleen al het feit dat het bouwen van een centrale minimaal 10 jaar kost voor er ook maar een vonkje is opgewekt werkt ook niet mee. Alhoewel ik het vermoeden begin te krijgen dat al die kernenergieschreeuwers denken dat het klimaatprobleem op pauze kan worden gezet zodat er centrales kunnen worden gebouwd.
10 jaar is vrij optimistisch, had zelfs 20 jaar in gedachte.
Maar fijn dat jij denkt dat in 10 jaar de energietransitie voltooid is en wij geen kernenergie nodig hebben. Zelf denk ik dat we dan nog lang niet zo ver zijn en dat die kernenergie centrale een zeer welkome aanvulling is tegen die tijd. Komen we er over 10 jaar pas achter dat het toch wel nodig is en beginnen we er dan pas mee dan lopen we nog veel verder achter de feiten aan.
pi_200182251
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 02:05 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Even in eenvoudige bewoordingen dan. Wat is links en wat is rechts?

Links wil zoveel mogelijk alles delen en wil een grote overheid die daarvoor zorgt.

Rechts wil dat iedereen in beginsel voor zichzelf zorgt en een kleine overheid slechts voor praktisch zaken van algemeen belang.

Binnen het CDA is er altijd wel een linker- en rechtervleugel geweest, maar bij belangrijke besluiten kreeg de linkervleugel toch altijd zijn zin. Bij de VVD was dat altijd andersom, maar onder leiding van Rutte zijn ze steeds meer naar links gaan overhellen.

Waar kun je dit aan zien? Aan de drie grote thema's van deze tijd, te weten de EU, de migratie en het klimaat.

De EU is een grote verdelingsmachine en past daarmee naadloos in het linkse gedachtegoed van "alles delen". We delen nu niet alleen met onze landgenoten, maar ook met 27 andere volkeren van landen die samen de EU vormen. Concreet betekent dit dat wij grote sommen geld geven, structureel, aan armere landen van de EU. We delen dus onze welvaart met mensen / volkeren die we niet eens echt kennen.

De migratie komt ook neer op het verdelen van welvaart, en nu zelfs met mensen van buiten Europa. Iedere willekeurige aardbewoner die het lukt om Nederland te bereiken (dat is de enige voorwaarde) mag meedelen in onze welvaart door slechts het ophouden van zijn hand. Een tegenprestatie wordt niet verlangd noch aangeboden.

Het klimaat is iets totaal nieuws. Tien jaar geleden hield niemand zich daarmee bezig. Maar in korte tijd is er een idee ontstaam dat zo'n beetje alles opgeofferd moet worden om "de klimaatverandering" tegen te gaan. Het is links die deze hetze aanwakkert, waarom echter is mij niet duidelijk. Het vreemde is dat de VVD en het CDA gewoon meebewegen met deze linkse gekte. Van het CDA is het gewoon dommigheid, vermoed ik, terwijl bij de VVD ook meespeelt dat slimme ondernemers kunnen verdienen aan de klimaathysterie. Handelaren in de verachtelijke biomassa zijn miljonairs geworden omdat de overheid besloten heeft flink te betalen voor het verbranden van speciaal voor dat doel omgehakte bomen (als je door Europa reist, is de kaalslag van enorme bosgebieden overal waarneembaar).

Samenvattend: het maakt weinig verschil wie er regeert of gaat regeren. VVD, CDA, D66 - allemaal willen ze precies hetzelfde: meer EU, meer migratie, en meer klimaathysterie. Oftewel, meer links.
Als je het hebt over economie willen linkse partijen inderdaad meer verdelen via de overheid en rechtse partijen dat de overheid zich daarvandaan houdt. Echter, als je bijvoorbeeld het eendimensionale model gebruikt, staan rechtse partijen ook op hun beurt weer voor overheidsbemoeienis, zoals bv. homo-"promotie" op scholen tegengaan, om maar een recent voorbeeld erbij te pakken, hoewel dat voorbeeld wel wat radicaal is voor Nederlandse begrippen.

Links of rechts is net als boven of onder echter niet iets wat in isolatie bestaat. Dat is per definitie ten opzichte van iets en dat iets is het politieke midden. In dit kader is het vanzelfsprekend vrij bespottelijk om de VVD recent en het CDA altijd al als links te betitelen en dat is alleen al als je het nauw economisch bekijkt en het niet hebt over conservatief beleid.

Je voorbeelden zeggen me niet veel:

• De EU is niet opgezet om geld te pompen van rijk naar arm, maar grosso modo is het natuurlijk wel een gevolg van subsidies dat dit gebeurt, zoals met elke overheidslaag normaal gesproken. Andersom zou tamelijk bizar zijn.
• Migratie gooi je op een hoop. Arbeidsmigratie is bijvoorbeeld bij uitstek een rechts dingetje, want economische vrijheid. Als gevolg daarvan hebben we destijds veel migranten hiernaartoe gehaald uit Marokko en Turkije.
• Het klimaat is niet iets totaal nieuws. Het IPCC is opgericht in 1988, nota bene destijds met volledige steun van Reagan, Bush en Thatcher, die toch door veel conservatieven en economisch rechtsen gezien wordt als lichtend voorbeeld, (later veranderde ze haar gedachten hierover wel, voor wat het waard is). De nep-ophef over de 'hockey stick' was uit 2003. Het Europese systeem voor Emissiehandel trad in 2005 in werking. Het is uiteraard verder geen linkse gekte, maar gebaseerd op gedegen onderzoek. Wellicht goed om eens de IPCC rapporten te lezen, die bijzonder uitgebreid uiteenzetten welke risico's er met welke waarschijnlijkheden zijn, aan welke oplossingen er gedacht kan worden, zowel in mitigatie als adaptatie? En ja, overdrijving vindt soms plaats in de media en door politici net als bagatellisatie, ook dat wordt duidelijk als je de rapporten leest. Neemt niet weg dat we (als in: de wereldbevolking) het moeten proberen te stoppen. En ja, dat is prijzig. Niks doen is ook prijzig. Hoe dan ook is het praktisch noodzakelijk en valt volgens je eigen definitie van rechts daar dus prima onder.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 03-07-2021 11:10:08 ]
pi_200182292
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

10 jaar is vrij optimistisch, had zelfs 20 jaar in gedachte.
Maar fijn dat jij denkt dat in 10 jaar de energietransitie voltooid is en wij geen kernenergie nodig hebben. Zelf denk ik dat we dan nog lang niet zo ver zijn en dat die kernenergie centrale een zeer welkome aanvulling is tegen die tijd. Komen we er over 10 jaar pas achter dat het toch wel nodig is en beginnen we er dan pas mee dan lopen we nog veel verder achter de feiten aan.
Stel dat die accuparken van o.a. Tesla straks grootschalig geďmplementeerd worden (niet ondenkbaar). Dat hoeft niet met Lithium-Ion, dat kan ook met zoutwater accu's. Dan kan je stroom bufferen en dan moet je als kerncentrale concurreren tegen accuparken die relatief goedkoop regelstroom kunnen leveren. Sterker nog, ze kopen ook jouw overschot van je kerncentrale goedkoop in en als er stroom nodig is dan concurreren ze je op prijs weg. Als investeerder ga je dan nooit uit de kosten komen.
pi_200182322
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stel dat die accuparken van o.a. Tesla straks grootschalig geďmplementeerd worden (niet ondenkbaar). Dat hoeft niet met Lithium-Ion, dat kan ook met zoutwater accu's. Dan kan je stroom bufferen en dan moet je als kerncentrale concurreren tegen accuparken die relatief goedkoop regelstroom kunnen leveren. Sterker nog, ze kopen ook jouw overschot van je kerncentrale goedkoop in en als er stroom nodig is dan concurreren ze je op prijs weg. Als investeerder ga je dan nooit uit de kosten komen.
Ik zou geen beleid maken om technologische ontwikkelingen die misschien wel, misschien niet gaan gebeuren in nabije of verre toekomst. Onze stroomvoorziening is geen roulette waar je een gokje mee kan nemen.
pi_200182362
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:53 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik zou geen beleid maken om technologische ontwikkelingen die misschien wel, misschien niet gaan gebeuren in nabije of verre toekomst. Onze stroomvoorziening is geen roulette waar je een gokje mee kan nemen.
Die accuparken zijn er al, het is niet "of" maar meer "wanneer" we de eerste in Nederland krijgen.
Uiteraard wekt zo'n accupark geen stroom op maar kan het wel de capaciteit van alle stroomproductie in (en buiten) Nederland maximaal benutten door in te kopen (op te laden) als de stroomprijs laag is (overschot) en ter beschikking te stellen als de vraag hoog is. En als ze met zo'n park 1 of 2 cent onder de prijs van een kerncentrale gaan zitten, waar ligt dan nog het verdienmodel voor je kerncentrale (nog los van het feit dat nog nooit 1 kerncentrale over z'n hele bestaan onder de streep winst gemaakt heeft).

Zo'n "gokje" nemen met een kerncentrale nemen die pas over 20 jaar klaar is? Dat kan een heel duur tropisch zwembad worden tegen die tijd.
pi_200182422
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die accuparken zijn er al, het is niet "of" maar meer "wanneer" we de eerste in Nederland krijgen.
We zullen zien. Ik heb er weinig vertrouwen in, zeker als Tesla onderdeel is van de plannen.
quote:
En dat gokje met een kerncentrale nemen die pas over 20 jaar klaar is? Dat kan een heel duur tropisch zwembad worden tegen die tijd.
In de tussentijd gaan we niet stilzitten en afwachten natuurlijk. Wat een ridicule gedachtegang.
pi_200182460
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:59 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

We zullen zien. Ik heb er weinig vertrouwen in, zeker als Tesla onderdeel is van de plannen.
[..]
Tesla is slechts 1 van de bedrijven die ze levert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

quote:
In de tussentijd gaan we niet stilzitten en afwachten natuurlijk. Wat een ridicule gedachtegang.
Zoals gemeld: iedere partij die er wat in ziet mag een voorstel doen om een kerncentrale in Nederland neer te zetten en dan gaat er gezocht worden naar een geschikte locatie. Dat is het beleid.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 11:05:20 #87
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200182486
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

10 jaar is vrij optimistisch, had zelfs 20 jaar in gedachte.
Maar fijn dat jij denkt dat in 10 jaar de energietransitie voltooid is en wij geen kernenergie nodig hebben.
Zo. Dat is wel een héle bijzondere conclusie :D
Dit, dus.
pi_200182584
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:30 schreef LXIV het volgende:
Onder aan de streep moet onze levensstijl gewoon veranderen. Corona heeft laten zien dat dit gewoon kan zonder grote (economische) gevolgen.
Je zou bijvoorbeeld een drie-daagse werkweek kunnen introduceren. Dat spaart ongelofelijk veel energie en grondstoffen. We kunnen nu in drie dagen gemakkelijk zoveel produceren als in 1980 in 5,5 dagen. Dus de wereld draait echt wel door. Mensen leveren wat welvaart in, maar krijgen wel veel tijd er voor terug.
:') als iedereen 3 dagen gaat werken zitten we op het welvaartsniveau van Nigeria, maar wel lekker veel tijd, geniaal.
pi_200182655
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 23:46 schreef Montagui het volgende:
Echt, is de Nederlandse deugmens zo simpel dat ze niet inzien dat we als dwergnatie geen ene fuck impact hebben op het wereldtoneel, maar dat door dat soort acties wel onze eigen bevolking en economie totaal verneukt wordt?
ja zo simpel zijn ze. die denken serieus dat al die landen ons voorbeeld gaan volgen. koekoek
pi_200182687
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:17 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

ja zo simpel zijn ze. die denken serieus dat al die landen ons voorbeeld gaan volgen. koekoek
Wonderlijk dat er mensen zo simpel zijn te denken dat dit zo is. Waarom denk je dat het Parijs akkoord gesloten is?
  zaterdag 3 juli 2021 @ 12:19:08 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200183243
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:13 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

:') als iedereen 3 dagen gaat werken zitten we op het welvaartsniveau van Nigeria, maar wel lekker veel tijd, geniaal.
Dat is niet waar. Op de eerste plaats zijn mensen maar 60% van hun tijd nuttig bezig. Verder zou je eerder aan het welvaartsniveau van de jaren 90 denken, en dat is prima.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200188051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om schade, het gaat ook om stress en de gevolgen voor de gezondheid. Als je er niet woont heb je makkelijk praten.
Verder neemt de kans op (zwaardere) aardbevingen toe naarmate er langer gas wordt gewonnen.
Hahahahaha, nou dan zul je nog wat beleven. De overlast van windmolens en warmtepompen zal gingantische vormen aannemen, waarbij die aardbevinkjes volledig in het niet vallen.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 17:50:19 #93
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_200188086
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:47 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Hahahahaha, nou dan zul je nog wat beleven. De overlast van windmolens en warmtepompen zal gingantische vormen aannemen, waarbij die aardbevinkjes volledig in het niet vallen.
Dat heb je ergens op YouTube gezien? :')
pi_200188157
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:50 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dat heb je ergens op YouTube gezien? :')
Mensen worden letterlijk ziek door windmolens als die te dicht bij hun huis is geplaatst.
Niet voor niets dat in andere landen windmolens veel verder van huizen moeten staan.
De goedkopere warntepomp oplossing maakt lawaai, ook dat is bekend. Ook daar zijn al meer dan genoeg klachten van.
pi_200188207
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Mensen worden letterlijk ziek door windmolens als die te dicht bij hun huis is geplaatst.
Niet voor niets dat in andere landen windmolens veel verder van huizen moeten staan.
De goedkopere warntepomp oplossing maakt lawaai, ook dat is bekend. Ook daar zijn al meer dan genoeg klachten van.
Mijn buren hebben helaas zo'n warmtepomp. Die produceert een brommend geluid van 48 decibel op mijn gevel.

Dag en nacht. 24 uur per dag. 7 dagen per week. 52 weken per jaar. Altijd. Continu.
pi_200188225
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Mijn buren hebben helaas zo'n warmtepomp. Die produceert een brommend geluid van 48 decibel op mijn gevel.

Dag en nacht. 24 uur per dag. 7 dagen per week. 52 weken per jaar. Altijd. Continu.
En hoe ervaar jij dat?
pi_200188285
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:59 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

En hoe ervaar jij dat?
Ik hoor het dag en nacht. Er is altijd een brom van lage frequentie aanwezig, ook met gesloten ramen. Als ik de ramen open doe, komt daar een witte ruis van hoger frequentie bovenop. Je kunt dit vergelijken met een vrachtwagen met stationair draaiende motor naast je huis. 24x7.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 18:07:49 #98
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200188420
Demissionair minister Blok: kolencentrale sluiten kan niet zomaar

Nog dit jaar een kolencentrale sluiten kan niet zomaar, zegt demissionair minister Blok van Economische Zaken en Klimaat. "Er moet stroom uit het stopcontact blijven komen. En we zijn een demissionair kabinet. Dit ligt op de formatietafel en is aan het nieuwe kabinet."

Verder zegt Blok dat de overheid niet eenzijdig kan besluiten dat een bedrijf met zijn activiteiten moet stoppen. "Het moet wel gebeuren binnen de grenzen van de wet."

Hij reageert op de oproep van D66, GroenLinks en PvdA om snel een centrale te sluiten om aan de Urgenda-uitspraak te voldoen. Zij noemen dat een snelle en relatief goedkope oplossing om iets aan de uitstoot van broeikasgassen te doen.

'Symboolpolitiek'

VVD en CDA in de Tweede Kamer kunnen zich ook niet vinden in het voorstel van de drie partijen. CDA-Kamerlid Bontebal: "Vervroegde sluiting gaat een paar honderd miljoen euro kosten. Kunnen we dat geld niet beter besteden, zoals aan het isoleren van woningen en het vergroenen van de industrie?"

Het CDA-Kamerlid zegt dat bij een sluiting Nederland elektriciteit moet gaan inkopen, en die komt dan waarschijnlijk van Duitse kolen- en gascentrales. Het voorstel is symboolpolitiek, zegt VVD-Kamerlid Erkens. "Als we dit doen importeren we vieze Duitse bruinkoolstroom. Het klimaat schiet daar niets mee op."

Woensdag debatteert de Kamer weer over het klimaatbeleid. Dan gaat het ook over de claims die energiebedrijven bij het kabinet hebben ingediend als compensatie voor de sluiting van hun kolencentrales in 2030.

NOS
pi_200190442
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 18:02 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik hoor het dag en nacht. Er is altijd een brom van lage frequentie aanwezig, ook met gesloten ramen. Als ik de ramen open doe, komt daar een witte ruis van hoger frequentie bovenop. Je kunt dit vergelijken met een vrachtwagen met stationair draaiende motor naast je huis. 24x7.
Wat vervelend. Ik zou serieus overwegen om naar de gemeente te stappen als er met de buren geen oplossing te bespreken is. Dit tast je woongenot gewoon ernstig aan.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 21:07:32 #100
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200191327
Gooi maar vandaag nog dicht. Des te eerder ze er achter komen dat er dan geen :! is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')