Gelukkig, dan mag je zonder negatieve test nog naar de supermarkt. Wil je ergens anders heen? Testen zul je.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar bijvoorbeeld supermarkten mogen het niet…
Dan stel ik bij deze voor dat jij je ook laat testen op de griep als je iets wil waar meer dan 10 mensen bijeen komen. Of je laat een bewijs van de griepprik zien.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:57 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Omdat we tegen die andere infecties onderhand een groepsimmuniteit hebben.
Nogmaals: er zijn altijd uitzonderingen.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
En hoe ga je met die uitzonderingen om?
In mijn geval zou het neerkomen op 20km heen en 20km terugrijden om me te laten testen. Daar de wachttijd e.d bij en ik ben 2x per week een halve ochtend kwijt om hetzelfde te kunnen doen als een ander.
Dat is niet heel gelijkwaardig, vind je zelf ook niet?
Daar wordt niet echt anders mee omgegaan (behalve waterpokken die van mij opgenomen zou moeten worden in het rijksvaccinatie programma), daar is de vaccinatiegraad veel hoger. Bij mazelen was die 98%. Nu het door antivaxxwappies begint te zakken en we groepsimmuniteit kwijtraken, krijg je dezelfde discussies over of kinderdagverblijven antivaxxers mogen weren. Ben ik ook groot voorstander van. Je gaat maar in een hutje op de hei wonen waar je geen andere mensen in gevaar brengt als je wappie bent.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:53 schreef Molo het volgende:
[..]
Er zijn toch vaccinaties? Waarom.anders omgaan hiermee dan we met andere infectieziekten doen waar je je tegen kunt vaccineren?
Ik noem bijvoorbeeld een...griep?quote:Op maandag 21 juni 2021 07:57 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Omdat we tegen die andere infecties onderhand een groepsimmuniteit hebben.
Zeker, als de cijfers na de openingen van volgende week mooi doorzakken zal dat ook de volgende stap zijn gok ik zo.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:58 schreef Molo het volgende:
[..]
Een jaar geleden hadden we een hele andere situatie dan nu, want er zijn nu vaccinaties
Ik vind het prachtig om te zien hoe de framing van 'het kan alleen maar meer open met tvt' werkt hoor voor de lui die het bedacht hebben, maar ik vind dat nog steeds echt een valse tegenstelling.
Open zonder tvt is ook een optie?
Open zonder testen voor toegang lukt alleen als de immuniteit onder de bevolking minstens 83% bedraagt (vaccinatie of eerdere besmetting). Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)koninkrijk~a1f4f338/quote:Op maandag 21 juni 2021 07:58 schreef Molo het volgende:
[..]
Een jaar geleden hadden we een hele andere situatie dan nu, want er zijn nu vaccinaties
Ik vind het prachtig om te zien hoe de framing van 'het kan alleen maar meer open met tvt' werkt hoor voor de lui die het bedacht hebben, maar ik vind dat nog steeds echt een valse tegenstelling.
Open zonder tvt is ook een optie?
Nee hoor, dat lukt altijd.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:01 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Open zonder testen voor toegang lukt alleen als de immuniteit onder de bevolking minstens 83% bedraagt (vaccinatie of eerdere besmetting). Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)koninkrijk~a1f4f338/
Nachtclubs, discotheken en massa-evenementen zonder Testen voor Toegang lijkt mij een utopie als niet iedereen die dat wil een tweede prik heeft gehad. We zagen in het buitenland al, dat er redelijk snel clusters ontstaan rond nachtclubs en discotheken, dus je moet toch een soort vangnet hebben in vorm van Testen voor Toegang alvorens mensen een nachtclub of discotheek kunnen betreden.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, als de cijfers na de openingen van volgende week mooi doorzakken zal dat ook de volgende stap zijn gok ik zo.
Mooi om even proefgedraaid te hebben dan mocht het van het najaar toch weer misgaan. Wat ik niet verwacht overigens… Maar beter gewoon op meerdere scenario’s voorbereid zijn, en hopen op het beste
quote:Op maandag 21 juni 2021 07:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
@:trein2000 had het er toch ook niet over dat het nooit meer weg ging?
Hij noemde 'tijdelijk een vaag begrip' en in zoverre heeft hij gelijk dat 'tijdelijk' geen begin- en einddatum heeft. Ik vind dat niet zo zorgwekkend, maar nogal logisch aangezien een pandemie en wanneer deze voorbij is, ook geen begin- en einddatum heeft. Dus een exacte datum zetten, lijkt me onmogelijk.quote:Op maandag 21 juni 2021 07:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
@:trein2000 had het er toch ook niet over dat het nooit meer weg ging?
Ziek worden is individueel enorm.leed, en spijtig te horen uiteraard.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:00 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Nogmaals: er zijn altijd uitzonderingen.
Ik vind het ook niet heel gelijkwaardig dat ik door besmettijg van een wappie nu met longcovid rondloop en vrijwel niks meer kan, maar here we are.
Als je na dik anderhalf jaar nog steeds griep als argument erbij haalt...dan houdt het op.quote:
En dat is precies wat er gebeurd is. Uitzonderingen hou je ALTIJD. Net zoals je individuelen hebt die geen prik kunnen krijgen.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Ziek worden is individueel enorm.leed, en spijtig te horen uiteraard.
Op de hele samenleving gezien zul je toch wel naar andere zaken moeten kijken, proportionaliteit van maatregelen en risico aanvaarding.
Daar denken we dus heel anders over blijkbaar
Griep is met minder zware maatregelen in te dammen dan corona. Misschien zijn mondmaskers en afstand houden tijdens het griepseizoen wel voldoende om griep buiten de deur te houden. Dan hoeven er geen sectoren op slot.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:00 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Dan stel ik bij deze voor dat jij je ook laat testen op de griep als je iets wil waar meer dan 10 mensen bijeen komen. Of je laat een bewijs van de griepprik zien.
Daar wordt m.i. heel anders mee omgegaanquote:Op maandag 21 juni 2021 08:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Daar wordt niet echt anders mee omgegaan (behalve waterpokken die van mij opgenomen zou moeten worden in het rijksvaccinatie programma), daar is de vaccinatiegraad veel hoger. Bij mazelen was die 98%. Nu het door antivaxxwappies begint te zakken en we groepsimmuniteit kwijtraken, krijg je dezelfde discussies over of kinderdagverblijven antivaxxers mogen weren. Ben ik ook groot voorstander van. Je gaat maar in een hutje op de hei wonen waar je geen andere mensen in gevaar brengt als je wappie bent.
Die hoeven sowieso niet op slot. Kan ik me niet heugen althans.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Griep is met minder zware maatregelen in te dammen dan corona. Misschien zijn mondmaskers en afstand houden tijdens het griepseizoen wel voldoende om griep buiten de deur te houden. Dan hoeven er geen sectoren op slot.
Dat was heel de discussie niet, er hoeven namelijk geen sectoren op slot. De discussie ging om hoe belangrijk het is om te weten of iemand gevaccineerd is of niet op een festival waar x-duizend man staan te hossen.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Griep is met minder zware maatregelen in te dammen dan corona. Misschien zijn mondmaskers en afstand houden tijdens het griepseizoen wel voldoende om griep buiten de deur te houden. Dan hoeven er geen sectoren op slot.
Als het echt mis gaat kun je sowieso lijkt mij geen massaevenementen houden met de kansen op vals negatievenquote:Op maandag 21 juni 2021 08:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, als de cijfers na de openingen van volgende week mooi doorzakken zal dat ook de volgende stap zijn gok ik zo.
Mooi om even proefgedraaid te hebben dan mocht het van het najaar toch weer misgaan. Wat ik niet verwacht overigens… Maar beter gewoon op meerdere scenario’s voorbereid zijn, en hopen op het beste
Uitzonderingen bepalen hoe je ergens mee om moet gaan. Als er 10 zijn, oplosbaar. Als het er een miljoen zijn heb je het niet meer over uitzonderingen.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:00 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Nogmaals: er zijn altijd uitzonderingen.
Ik vind het ook niet heel gelijkwaardig dat ik door besmettijg van een wappie nu met longcovid rondloop en vrijwel niks meer kan, maar here we are.
Zolang we nog niet op een immuniteit van 83% zitten die nodig is om de deltavariant de kop in te drukken, is het wel degelijk belangrijk om te weten of en hoe iemand beschermd is tegen corona.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:11 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Dat was heel de discussie niet, er hoeven namelijk geen sectoren op slot. De discussie ging om hoe belangrijk het is om te weten of iemand gevaccineerd is of niet op een festival waar x-duizend man staan te hossen.
Daat zijn geen mondmaskers en afstand voor nodig, want griep hoeven we niet buiten te houden. Dat handelen we prima zonder maatregelen.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Niets mis met mondmaskers. Producenten en verkopers van mondmaskers willen ook wat verdienen namelijk.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daat zijn geen mondmaskers en afstand voor nodig, want griep hoeven we niet buiten te houden. Dat handelen we prima zonder maatregelen.
Dat wil iedereen, maar zo werkt dat niet natuurlijk. Slechtste argument ooit, dat zij ook wat willen verdienen. Hype voorbij, verdienmodel voorbij. Nieuwe zoeken.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Niets mis met mondmaskers. Producenten en verkopers van mondmaskers willen ook wat verdienen namelijk.
Iemand de toegang ontzeggen tot die handvol locaties waar je toevalligerwijs een vorm van controle toe kunt passen lijkt mij een vrij ineffectief middel. Zo iemand heeft voor de rest toch alsnog genoeg bewegingsvrijheid in de maatschappij.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:15 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Zolang we nog niet op een immuniteit van 83% zitten die nodig is om de deltavariant de kop in te drukken, is het wel degelijk belangrijk om te weten of en hoe iemand beschermd is tegen corona.
Wat een zeldzaam beroerd argument. Werk jij daar toevallig?quote:Op maandag 21 juni 2021 08:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Niets mis met mondmaskers. Producenten en verkopers van mondmaskers willen ook wat verdienen namelijk.
Corona is geen griep. Het is echter wel een infectieziekte waartegen gevaccineerd kan worden, vele malen effectiever dan tegen griep trouwens.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:06 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Als je na dik anderhalf jaar nog steeds griep als argument erbij haalt...dan houdt het op.
Griep heeft zonder maatregelen nog nooit de zorg compleet plat gegooid. Corona MET maatregelen wel.
Verder ben ik wel klaar mee met deze discussie. Aan jouw keuze hangen consequenties, net zoals bij letterlijke ieder andere keuze die je in je vrije leven neemt. Je kunt simpelweg niet van twee walletjes eten.
Doei.
Ik begin te begrijpen wie jouw baas is. Heb eerder al argumenten voorbij horen komen dat mondmaskers effectief zijn, dat het een wenselijke uitbreiding is etc.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Die grenzen opzoeken in posts hč, best mooi hoe dat werktquote:Op maandag 21 juni 2021 08:22 schreef galantis het volgende:
[..]
Wat een zeldzaam beroerd argument. Werk jij daar toevallig?
TBC komt nauwelijks meer voor en het vaccin zorgt voor een groot litteken. In Afrikaanse landen heeft het veel goed gedaan, als het hier meer voorkwam zou er ook veel meer een ding van gemaakt zijn. Nog over de griep, ik weet zeker dat als ze een goedwerkend vaccin tegen de Spaanse Griep hadden in 1918, waar alle huidige griepvarianten van afgeleid zijn, dat iedereen die verplicht moest krijgen, en dat ze zo aan het einde van de Wereldoorlog nog wel wat stevigere maatregelen tegen antivaxxers hadden.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:09 schreef Molo het volgende:
Daar wordt m.i. heel anders mee omgegaan
TBC vaccinatie bijvoorbeeld is toch echt vrijwillig, ookal is dat linke boel bij risicogroepen. En daar doen we alleen in heel specifieke gevallen checks op
Maar daar gaat het niet om, je mag over je eigen leven beslissen. Bij het vrijelijk ongevaccineerd de ander opzoeken claim je het recht over een anders leven te mogen beslissen.quote:Ik ben enorm voor vaccinaties, prachtig dat ze bestaan.
Vrijheid en zelf mogen beslissen over mijn leven vind ik echter ook nogal waardevol.
Die hoor ik vaker maar is natuurlijk niet helemaal correct. Immers, als de ander wel gevaccineerd is heeft hij/zij er geen last van en als hij/zij niet gevaccineerd is, dan is dat zijn of haar eigen keuze.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om, je mag over je eigen leven beslissen. Bij het vrijelijk ongevaccineerd de ander opzoeken claim je het recht over een anders leven te mogen beslissen.
Dit breng je zo wel heel zwaar. Ditzelfde zou ik voor het griepvaccin kunnen beweren. De context - zoals hoe goed gevaccineerden beschermd zijn en in welke mate het virus nog rond gaat - lijkt mij hier behoorlijk essentieel.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om, je mag over je eigen leven beslissen. Bij het vrijelijk ongevaccineerd de ander opzoeken claim je het recht over een anders leven te mogen beslissen.
De ander die gevaccineerd is, daarvan is niet 100% zeker dat die ook beschermd is.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:50 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Die hoor ik vaker maar is natuurlijk niet helemaal correct. Immers, als de ander wel gevaccineerd is heeft hij/zij er geen last van en als hij/zij niet gevaccineerd is, dan is dat zijn of haar eigen keuze.
Maar dan zou je dus ook elk jaar iedereen de griepprik moeten geven.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:45 schreef speknek het volgende:
[..]
TBC komt nauwelijks meer voor en het vaccin zorgt voor een groot litteken. In Afrikaanse landen heeft het veel goed gedaan, als het hier meer voorkwam zou er ook veel meer een ding van gemaakt zijn. Nog over de griep, ik weet zeker dat als ze een goedwerkend vaccin tegen de Spaanse Griep hadden in 1918, waar alle huidige griepvarianten van afgeleid zijn, dat iedereen die verplicht moest krijgen, en dat ze zo aan het einde van de Wereldoorlog nog wel wat stevigere maatregelen tegen antivaxxers hadden.
[..]
En je kunt het ook omdraaien. Door anderen te dwingen zich te laten vaccineren claim je net zo goed het recht over het leven van een ander te beslissen. Er zijn bijwerkingen van de vaccinaties, ook heftige. Tuurlijk zijn het er minder, maar het zijn er geen 0.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:54 schreef galantis het volgende:
[..]
Dit breng je zo wel heel zwaar. Ditzelfde zou ik voor het griepvaccin kunnen beweren. De context - zoals hoe goed gevaccineerden beschermd zijn en in welke mate het virus nog rond gaat - lijkt mij hier behoorlijk essentieel.
Heb je aandelen?quote:Op maandag 21 juni 2021 08:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Alles gaat erom om de R te drukken in zo een geval. Dan maken vals negatieven wellicht niet uit. En dan kan je wel gewoon blijven functioneren ipv afgelopen jaar.quote:Op maandag 21 juni 2021 08:13 schreef Molo het volgende:
[..]
Als het echt mis gaat kun je sowieso lijkt mij geen massaevenementen houden met de kansen op vals negatieven
Lijkt mij vrij onverantwoord
Nee, het zorgt er voor dat je minder of niet ziek wordt, wat uiteindelijk het belangrijkste is. Een 100% gezonde bevolking is een utopie die je niet na moet willen streven en waar je al helemaal geen regels voor moet opstellen. Belangrijkste punt wat ik bedoelde is dat je zelf de keuze hebt om je al dan niet te laten prikken en dat je daarmee niet andermans leven verpest als je het niet doet. Daarom zou het er niet toe moeten doen en hoeft er dus ook niet op gecontroleerd te worden.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
De ander die gevaccineerd is, daarvan is niet 100% zeker dat die ook beschermd is.
Daar is weinig mee te slaan want het is al bekend dat de vaccins geen besmetting voorkomen maar een ernstig ziektebeeld.quote:Baudet maakt daar nu handig gebruik van door te slaan met het percentage slachtoffers dat gevaccineerd is.
Op zich ben ik daar niet op tegen, maar de griepprik heeft door de vele mutaties maar een vrij lage effectiviteit (zeker de slechte variant van het vaccin die Nederland voor lange tijd heeft ingekocht). Daarom zei ik ook in 1918, toen er nog maar een of een paar varianten waren, en een goed vaccin de griep redelijk kalt had kunnen stellen. Ik kan me overigens voorstellen dat over een aantal jaar als we met mRNA niet meer de griepvaccinloterij hoeven te doen, er wat serieuzer werk van gemaakt wordt.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan zou je dus ook elk jaar iedereen de griepprik moeten geven.
Beetje een wappie vraag, "waar is dat op gebaseerd?"quote:
Niet mis met Erno, want de psychologen willen ook wat verdienen natuurlijk 😀quote:Op maandag 21 juni 2021 08:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daat zijn geen mondmaskers en afstand voor nodig, want griep hoeven we niet buiten te houden. Dat handelen we prima zonder maatregelen.
Erno gaat ook even met UEFA bellen of ze alsjeblieft Nederlands elftal door kunnen laten gaan naar de finale anders raken de winkeliers hun oranje prullaria niet kwijt. Arme winkeliersquote:
Nou ja, een chip waarmee van iedereen op afstand is af te lezen hoe zijn/haar gezondheid is en waarmee je mensen dus kunt uit voorzorg kunt laten opnemen in een quarantaine-instelling? Klinkt best handig.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:30 schreef [quote]
[b]Op maandag 21 juni 2021 09:30 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Niet mis met Erno, want de psychologen willen ook wat verdienen natuurlijk 😀
Maar idd, ik geloof dat het steeds gekker wordt met Ernie-be, afstand en mondmaskers voor de griep, totalkrank. Precies wat jij zegt, maatregelen tegen griep zijn nergens voor nodig en moeten we ook echt niet mee beginnen. Gelukkig is er ook niemand in kamer of kabinet die dat voorstaat dus ik maak me er geen zorgen om~
Nog ff en hij wilt iedereen een enkelband omdoen voor een verkoudheid though...
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat er meer mensen zijn die zo denken. Als we straks oktober/november weer een sterke roep krijgen om maatregelen, of weer #ikweiger leraren, hoe sterk staat het kabinet dan in zijn schoenen om daar niet aan toe te geven?quote:Op maandag 21 juni 2021 09:30 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Niet mis met Erno, want de psychologen willen ook wat verdienen natuurlijk 😀
Maar idd, ik geloof dat het steeds gekker wordt met Ernie-be, afstand en mondmaskers voor de griep, totalkrank. Precies wat jij zegt, maatregelen tegen griep zijn nergens voor nodig en moeten we ook echt niet mee beginnen. Gelukkig is er ook niemand in kamer of kabinet die dat voorstaat dus ik maak me er geen zorgen om~
Nog ff en hij wilt iedereen een enkelband omdoen voor een verkoudheid though...
Dit las ik hier al eerder maar dit slaat ook wel mank. Griep heeft een totaal andere uitgangspositie. Een virus met een jaarlijks vaccinatieprogramma. Bovendien een populatie waar verschillende stammen rond gaan die veroorzaakt hebben dat een groot deel van de bevolking antistoffen heeft die we dus jaarlijks 'boosten' voor een grote groep.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:19 schreef speknek het volgende:
Overigens dit allemaal onverlet dat griep een stuk minder gevaarlijk en dodelijk is dan Corona natuurlijk.
Het gaat om het percentage overlijdens.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:14 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Nee, het zorgt er voor dat je minder of niet ziek wordt, wat uiteindelijk het belangrijkste is. Een 100% gezonde bevolking is een utopie die je niet na moet willen streven en waar je al helemaal geen regels voor moet opstellen. Belangrijkste punt wat ik bedoelde is dat je zelf de keuze hebt om je al dan niet te laten prikken en dat je daarmee niet andermans leven verpest als je het niet doet. Daarom zou het er niet toe moeten doen en hoeft er dus ook niet op gecontroleerd te worden.
[..]
Daar is weinig mee te slaan want het is al bekend dat de vaccins geen besmetting voorkomen maar een ernstig ziektebeeld.
Wie gaan er dan vanuit dat de griep onschuldig is? Ik ken er geen.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit las ik hier al eerder maar dit slaat ook wel mank. Griep heeft een totaal andere uitgangspositie. Een virus met een jaarlijks vaccinatieprogramma. Bovendien een populatie waar verschillende stammen rond gaan die veroorzaakt hebben dat een groot deel van de bevolking antistoffen heeft die we dus jaarlijks 'boosten' voor een grote groep.
En dan komen er nog in een goede winter 250 op de IC. Op dit moment weten we nog niet waar dit bij Corona op uit gaat komen straks maar 0 gaat dit niet zijn. Maar we zijn onterecht een beetje gaan denken blijkbaar dat een Influenza maar gewoon een onschuldig virus is.
We hebben in de geschiedenis al eerder kunnen zien dat 'onschuldige' virussen als waterpokken voor de ene populatie niet veel gevolgen meer had door antistoffen en doordat het al rond ging, terwijl er weet ik het hoeveel indianen aan dood gingen omdat het voor die populatie nieuw was.
Dat hebben ze uitgelegd, dat is gebaseerd op modellen die voorspellen dat Delta pas over 6 weken invloed heeft, en dan is iedereen die dat wil 1x gevaccineerd.quote:
Het enige dat telt is een zorginfarct afwenden. Besmettingen, zieken en kleine hoeveelheden ziekenhuisopnames is totaal niet relevant.quote:Op maandag 21 juni 2021 09:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat er meer mensen zijn die zo denken. Als we straks oktober/november weer een sterke roep krijgen om maatregelen, of weer #ikweiger leraren, hoe sterk staat het kabinet dan in zijn schoenen om daar niet aan toe te geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |