Ik DENK dat één of twee prik voor jouw twijfel niet uitmaakt.quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:05 schreef Brybry het volgende:
Ik heb mijn huisarts gesproken, werd er niet veel wijzer van. Ze heeft mij het e.a. kunnen vertellen over risico's maar moest ook toegeven dat ze niet van alle risico's op de hoogte is en eigenlijk goed begrijpt als mensen zich niet laat vaccineren![]()
Omdat ik al Covid heb gehad, hoef ik maar 1 prik, dat scheelt.
Dat maakt inderdaad niets uit.quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik DENK dat één of twee prik voor jouw twijfel niet uitmaakt.
Een prik is een prik en als je de eerste verleefd dan zal je tweede, derde of vierde ook overleven.
Ik denk er net zo over.quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:14 schreef Brybry het volgende:
[..]
Dat maakt inderdaad niets uit.
De twijfel zit hem nog steeds in het nut van de vaccinatie gezien de praktijk al heeft laten zien dat ik een Covid-patient kan tongzoenen en er niets gebeurt (kort door de bocht)
Als de kwetsbaren toch gevaccineerd zijn, welk risico zie ik dan over het hoofd?
Mijn huisarts vond het iig een lastige vraag.
Het risico van groepsdruk.quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:14 schreef Brybry het volgende:
[..]
De twijfel zit hem nog steeds in het nut van de vaccinatie gezien de praktijk al heeft laten zien dat ik een Covid-patient kan tongzoenen en er niets gebeurt (kort door de bocht)
Als de kwetsbaren toch gevaccineerd zijn, welk risico zie ik dan over het hoofd?
quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:14 schreef Brybry het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 10 juni 2021 10:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Vaccinatie levert geen 100% bescherming, groepsimmuniteit wel.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oor-groepsimmuniteitquote:Op donderdag 10 juni 2021 10:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Vaccinatie levert geen 100% bescherming, groepsimmuniteit wel.
quote:'50 tot 60 procent Nederlanders moet corona krijgen voor groepsimmuniteit'
Daarnaast kunnen ook gezonde jongeren ernstige klachten aan corona overhouden en in enkele gevallen overlijden. De kans is veel kleiner dan bij ouderen maar zeker niet 0.quote:
17 maart 2020quote:Op donderdag 10 juni 2021 15:59 schreef loveli het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oor-groepsimmuniteit
[..]
https://www.nytimes.com/2(...)mmunity-vaccine.htmlquote:Early on, the target herd immunity threshold was estimated to be about 60 to 70 percent of the population. Most experts, including Dr. Fauci, expected that the United States would be able to reach it once vaccines were available.
But as vaccines were developed and distribution ramped up through the winter and into the spring, estimates of the threshold began to rise. That is because the initial calculations were based on the contagiousness of the original version of the virus. The predominant variant now circulating in the United States, called B.1.1.7 and first identified in Britain, is about 60 percent more transmissible.
As a result, experts now calculate the herd immunity threshold to be at least 80 percent. If even more contagious variants develop, or if scientists find that immunized people can still transmit the virus, the calculation will have to be revised upward again.
Wel moet gezegd worden dat experts het nu redelijk waarschijnlijk achten dat blijvende herd-immunity niet bereikt wordt en we met griepachtige voortgang van de epidemie (of moet ik endemie zeggen?) te maken krijgen. Wereldwijd zie ik de ziekte nu sowieso niet op korte termijn uitgeroeid worden (dat lukt zelfs niet met polio).quote:Op donderdag 10 juni 2021 16:13 schreef speknek het volgende:
[..]
17 maart 2020
[..]
https://www.nytimes.com/2(...)mmunity-vaccine.html
Het hangt van nogal wat zaken af. Ik denk dat er aanwijzingen zijn dat als je eerder besmet bent geweest de verhoudingen anders liggen en de kans op serieuze bijwerkingen van het vaccin mogelijk groter zijn dan een nieuwe besmetting met corona met serieuze gevolgen of langdurig herstel. Er is nog redelijk wat onduidelijk maar het lijkt me sowieso in het belang van veel mensen als mensen die eerder besmet zijn geweest vrijwillig achteraan sluiten en mensen die het harder nodig hebben voor laten gaan.quote:Op donderdag 10 juni 2021 19:30 schreef Isdatzo het volgende:
De kans is groter dat je een corona-infectie oploopt én daar iets aan overhoudt of een langdurig herstel tegemoet gaat dan dat je tegen serieuze problemen aanloopt veroorzaakt door een vaccinatie tegen datzelfde corona.
De rationele keuze is duidelijk.
Voor vaccinatiepaspoort zijn 3 opties:quote:Op donderdag 10 juni 2021 14:14 schreef Brybry het volgende:
[..]
Waarbij nummer 1 met stip het meest makkelijk is. Afspraakje, prikje, 2 weken wachten en klaar is klara. Nummers 2 en 3 moet je regelmatig herhalen om aan te tonen, en zowel een (PCR) test als bloed prikken is veel vervelender dan het ene prikje (afspraak maken, naar de test lokatie gaan, wachten, vervelende test, weer wachten en hopen op een goede uitslag).quote:Op vrijdag 11 juni 2021 08:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Voor vaccinatiepaspoort zijn 3 opties:
1- vaccinatie
2 - negatieve test
3 - aantoonbaar afweerlichamen in je bloed.
Ik denk dat je eventjes vergeet dat er een relatie bestaat tussen wat een vaccin doet met je immuunsysteem en wat het virus doet.quote:Op donderdag 10 juni 2021 21:12 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Het hangt van nogal wat zaken af. Ik denk dat er aanwijzingen zijn dat als je eerder besmet bent geweest de verhoudingen anders liggen en de kans op serieuze bijwerkingen van het vaccin mogelijk groter zijn dan een nieuwe besmetting met corona met serieuze gevolgen of langdurig herstel. Er is nog redelijk wat onduidelijk maar het lijkt me sowieso in het belang van veel mensen als mensen die eerder besmet zijn geweest vrijwillig achteraan sluiten en mensen die het harder nodig hebben voor laten gaan.
Yep. Er valt op dit punt wat te zeggen voor de adenovirusvectorvaccins, omdat je dat specifieke adenovirus nog niet hebt gehad (ofschoon ons lichaam verder heel gewend is aan andere adenovirussen). Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat als je immuunsysteem vreemd gaat doen van het vaccin, het veel vreemder was gaan doen van een krachtigere, replicerende versie van het vaccin (die zich in je longen verspreidt in plaats van je spieren), namelijk het virus zelf.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 09:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik denk dat je eventjes vergeet dat er een relatie bestaat tussen wat een vaccin doet met je immuunsysteem en wat het virus doet.
Een injectie zelf is helemaal niet verschrikkelijk eng of gevaarlijk
Ofwel, de risico's die een vaccin kan hebben, zijn gekoppeld aan het opwekken van een immuun reactie.
Wat uiteindelijk hetzelfde is wat een virus doet, maar deze wel een stukje gevaarlijker is door de mogelijkheid van reproductie (wat een vaccin niet heeft, je kunt ermee geen anderen besmetten of een langer of erger verloop doormaken.
Iemand die al genoeg antistoffen heeft, heeft ook op een vaccin een zeer lichte en snelle antistofreactie...
Maar je kunt het wel zien als een 'opfriscursus' voor je immuunsysteem, welke de kans vergroot dat je immuun afweer sterker wordt en dit ook langere tijd blijft.
Het risico op bijwerkingen (welke enkel gekoppeld zijn aan immuun afweerreactie) is juist substantieel lager.
Sowieso is het erg populair bij mensen met een bepaald antivaxx geloof om te doen alsof een vaccin injectie een enorm risico zou hebben, terwijl volgens hen de ziekte zou meevallen.
Het tegendeel is het geval.
De experts zijn er van overtuigd dat herd immunity in de VS niet gaat lukken omdat de Republikeinen het virus gepoliticeerd hebben en er daarom nu teveel wappies zijn. Dat hoeven we ons niet te laten gebeuren. Er zijn wel meer virussen endemisch waar wij wel groepsimmuniteit voor hebben. (Of dat voor covid lukt zonder x-jaarlijkse boostershots door mutaties valt te bezien).quote:Op donderdag 10 juni 2021 17:22 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Wel moet gezegd worden dat experts het nu redelijk waarschijnlijk achten dat blijvende herd-immunity niet bereikt wordt en we met griepachtige voortgang van de epidemie (of moet ik endemie zeggen?) te maken krijgen. Wereldwijd zie ik de ziekte nu sowieso niet op korte termijn uitgeroeid worden (dat lukt zelfs niet met polio).
Niet gevaccineerde wappies raken toch ook op een of ander moment besmet? Het duurt misschien langer dan met massale vaccinatie, maar uiteindelijk bereik je die groepsimmuniteit een keer. Corona is minder besmettelijk dan de mazelen en daarvoor is 95% van de bevolking voldoende. Het percentage voor corona is geschat tussen de 60% en 85%, waarbij het hoogste percentage niet corrigeert voor het hogere aantal besmettingen bij superspread events.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 09:39 schreef speknek het volgende:
[..]
De experts zijn er van overtuigd dat herd immunity in de VS niet gaat lukken omdat de Republikeinen het virus gepoliticeerd hebben en er daarom nu teveel wappies zijn. Dat hoeven we ons niet te laten gebeuren. Er zijn wel meer virussen endemisch waar wij wel groepsimmuniteit voor hebben. (Of dat voor covid lukt zonder x-jaarlijkse boostershots door mutaties valt te bezien).
Dat is als je er vanuit gaat dat infectie net zo'n goede bescherming geeft als twee shots van het vaccin. Dat lijkt niet zo te zijn, zeker niet voor varianten, daarom willen ze ook dat mensen die besmet zijn geweest alsnog een prik krijgen.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 10:09 schreef loveli het volgende:
[..]
Niet gevaccineerde wappies raken toch ook op een of ander moment besmet? Het duurt misschien langer dan met massale vaccinatie, maar uiteindelijk bereik je die groepsimmuniteit een keer. Corona is minder besmettelijk dan de mazelen en daarvoor is 95% van de bevolking voldoende. Het percentage voor corona is geschat tussen de 60% en 85%, waarbij het hoogste percentage niet corrigeert voor het hogere aantal besmettingen bij superspread events.
Het aandeel mensen met immuniteit (natuurlijk of gevaccineerd) dat nodig is voor groepsimmuniteit is 1-(1/r). Die berekening is een eeuw oud en wordt schijnbaar overal geaccepteerd als correct. Dus als het virus zo besmettelijk is dat iedere geïnfecteerde 6 anderen besmet, is dat 0.83. Besmet iedere geïnfecteerde 3 anderen, ben je er al met 0.67.
https://www.volkskrant.nl(...)accinaties~b66a3b44/
Voor de groepsimmuniteit hoeft TS zich niet te laten inenten, door haar besmetting doet ze al goed mee. Voor de statistieken/vaccinatiegraad zou het leuk zijn als ze wel meedoet. Her body, her choice.
https://www.jhsph.edu/cov(...)-than-infection.htmlquote:Misconceptions about COVID-19 vaccines abound. Some common ones: If you’ve had COVID-19, you don’t need the vaccine. Wrong. It’s better get naturally infected than to get vaccinated. Wrong.
Why is it that the vaccine leads to better immunity than natural infection?
The honest truth is, we don’t know. The immune system of people who have been infected has been trained to target all these different parts of the virus called antigens. You’d think that would provide strongest immunity, but it doesn’t. The Pfizer or Moderna vaccines target just the spike protein—the part of the virus that is essential for invading cells. It’s like a big red button sitting on the surface of the virus. It’s really sticking out there, and it’s what our immune system sees most easily. By focusing on this one big antigen, it’s like you’re making our immune system put blinders on and only be able to see that one piece of the virus.
Redenen voor mij om te vaccineren:quote:Op woensdag 9 juni 2021 20:29 schreef Brybry het volgende:
Hoi, tot nu toe zie ik nog geen enkele reden om mijzelf te laten vaccineren. Reden?
- Covid gehad, flink ziek geweest en goed hersteld.
- Afgelopen maanden in direct contact geweest met meerdere Covid-patienten. Elk test kwam vervolgens negatief terug.
Oftewel, hetgeen het vaccin doet, doet mijn eigen lichaam al.
Andere twijfels
- Lange termijn effecten, onbekend.
- Geen mogelijkheid tot aanklagen in het geval van nadelige effecten (in US althans, ik weet niet hoe het in Europa zit
- Doktoren zijn er nog niet helemaal over uit, maar ik reageer a-typisch op de meeste medicijnen etc. Ik moet dus altijd zeer voorzichtig zijn met medicatie
Ik wil even benadrukken dat ik geen anti-vaxxer ben. Mijn kinderen zijn gevaccineerd met de gebruikelijke vaccins en ik ook.
Wat zie ik over het hoofd? Wat doet het vaccin voor mij?
Waar haal je deze achterlijke wijsheid vandaan? De impact van corona op de mensheid is minimaal geweest en dit is pertinent onwaar.quote:Op donderdag 10 juni 2021 19:30 schreef Isdatzo het volgende:
De kans is groter dat je een corona-infectie oploopt én daar iets aan overhoudt of een langdurig herstel tegemoet gaat dan dat je tegen serieuze problemen aanloopt veroorzaakt door een vaccinatie tegen datzelfde corona.
De rationele keuze is duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |