abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 8 juni 2021 @ 18:45:49 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199798347
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:

Breitling - Instruments for Professionals
pi_199798374
https://www.destentor.nl/(...)n-huurhuis~ad450a7d/

Dit klopt toch ook niet helemaal; een sociale huurwoning bezet houden als je veel vermogen hebt na de verkoop van je huis, terwijl er veel mensen zijn die die sociale huurwoningen echt nodig hebben.
pi_199798469
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:49 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
https://www.destentor.nl/(...)n-huurhuis~ad450a7d/

Dit klopt toch ook niet helemaal; een sociale huurwoning bezet houden als je veel vermogen hebt na de verkoop van je huis, terwijl er veel mensen zijn die die sociale huurwoningen echt nodig hebben.
Mweh te kort door de bocht imho. Hij heeft amper inkomen. Ik heb geen idee of hij een pensioen heeft. Als hij geen pensioen heeft, is dat vermogen dan nog zo veel?

Oh dat stelde hij zelf ook al. Freelancer. Nou die twee ton is niets
  dinsdag 8 juni 2021 @ 19:38:23 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199798881
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:49 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
https://www.destentor.nl/(...)n-huurhuis~ad450a7d/

Dit klopt toch ook niet helemaal; een sociale huurwoning bezet houden als je veel vermogen hebt na de verkoop van je huis, terwijl er veel mensen zijn die die sociale huurwoningen echt nodig hebben.
Alleen op basis van inkomen zouden ze er nu waarschijnlijk al niet meer voor in aanmerking komen....
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 18:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mweh te kort door de bocht imho. Hij heeft amper inkomen. Ik heb geen idee of hij een pensioen heeft. Als hij geen pensioen heeft, is dat vermogen dan nog zo veel?

Oh dat stelde hij zelf ook al. Freelancer. Nou die twee ton is niets
Ik lees niet dat hij amper inkomen heeft, alleen dat het variabel is.
Dat hij als freelancer vermogen had moeten opbouwen staat imho los van het vermogen dat hij heeft uit de verkoop eigen woning....

Sterker nog: dat potje pensioenopbouw, ziektekosten en vrije dagen zou ik een freelancer in een sociale huurwoning niet kwalijk nemen, maar met 200.000 overwaarde op je rekening gaan lopen doen alsof het heel normaal is dat je in een jaren 30 sociale huurwoning met tuin in Utrecht woont (ik gok dat die op de vrije markt zomaar 450K zou doen, en dat is fantastisch) dat is natuurlijk wel een beetje bizar.

Ik snap werkelijk niet dat je dat een beetje trots in de krant gaat lopen vertellen, ik zou het zo gênant vinden dat ik het mijn buren al niet zou durven vertellen.
En dan zijn overwaarde ook nog een bewuste keuze noemen in plaats van geluk hebben, flikker toch op zeg, wat een dweil, straks is zijn verkering uit, gooit zijn vriendin hem uit haar sociale huurwoning en staat hij in diezelfde krant weer te janken dat er geen betaalbare woningen zijn, hartje Amsterdam.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 8 juni 2021 @ 20:13:06 #5
22565 asco
Los in deze tent
pi_199799278
Hopelijk is die gekte er over 10 jaar ook nog en dan mogen jullie mijn stulpje kopen in België net over de grens.

In de Randstad zou dit huis makkelijk 1+ miljoen doen (900m2 perceel, vrijstaand, 14 jaar oud, modern, zwembad (8x4m) in de tuin, 2 airco splitunits, in een doodlopende straat, steden vlakbij maar landelijk gelegen) maar hier gaan vergelijkbare huizen momenteel voor 375/450k.

Net aan de andere kant van de grens (dan heb je het over 5 a 10 km) koop je daar nu een nette 2 onder een kap voor van 30 jaar oud na overbieding (praktijkvoorbeeld). :')

Tsja, ik snap dan niet dat je in NL blijft zoeken. Het is hier reuze gezellig in de straat, allemaal Nederlanders. :7
  dinsdag 8 juni 2021 @ 20:16:09 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199799322
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 20:13 schreef asco het volgende:
Hopelijk is die gekte er over 10 jaar ook nog en dan mogen jullie mijn stulpje kopen in België net over de grens.

In de Randstad zou dit huis makkelijk 1+ miljoen doen (900m2 perceel, vrijstaand, 14 jaar oud, modern, zwembad (8x4m) in de tuin, 2 airco splitunits, in een doodlopende straat, steden vlakbij maar landelijk gelegen) maar hier gaan vergelijkbare huizen momenteel voor 375/450k.

Net aan de andere kant van de grens (dan heb je het over 5 a 10 km) koop je daar nu een nette 2 onder een kap voor van 30 jaar oud na overbieding (praktijkvoorbeeld). :')

Tsja, ik snap dan niet dat je in NL blijft zoeken. Het is hier reuze gezellig in de straat, allemaal Nederlanders. :7
Wat jij omschrijft (indien het vrijstaande huis een beetje riant is) kun je hier voor 450K niet eens laten bouwen, met zwembad in de tuin.
En dan heb ik het dus puur over bouwkosten, de grond komt daar nog eens bovenop.

Maar goed, de huidige prijzen van nieuwbouw zijn onder andere vrij fors vanwege de eisen die er aan het huis gedaan worden qua isolatie en gasloos en dergelijke.
Een huis dat aan de eisen van 14 jaar geleden voldoet is veel goedkoper te bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199801767
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 20:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat jij omschrijft (indien het vrijstaande huis een beetje riant is) kun je hier voor 450K niet eens laten bouwen, met zwembad in de tuin.
En dan heb ik het dus puur over bouwkosten, de grond komt daar nog eens bovenop.

Maar goed, de huidige prijzen van nieuwbouw zijn onder andere vrij fors vanwege de eisen die er aan het huis gedaan worden qua isolatie en gasloos en dergelijke.
Een huis dat aan de eisen van 14 jaar geleden voldoet is veel goedkoper te bouwen.
Hopelijk gaan nieuwe huizen 100 jaar mee anders zijn die extra kosten nog niet klimaatneutraal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199801864
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 19:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Alleen op basis van inkomen zouden ze er nu waarschijnlijk al niet meer voor in aanmerking komen....
[..]

Ik lees niet dat hij amper inkomen heeft, alleen dat het variabel is.
Dat hij als freelancer vermogen had moeten opbouwen staat imho los van het vermogen dat hij heeft uit de verkoop eigen woning....
Meneer spreekt teksten in. Kan me niet voorstellen dat dit een vetpot is (tenzij er nog meer inkomsten zijn of ik de branche verkeerd inschat).

Volgens mij kijken ze niet naar box 3 bij de sociale huur en kijken ze alleen naar inkomen. Huurtoeslag is een ander verhaal. Kan dus afhankelijk van zijn partners inkomen ansich best een goede deal kunnen zijn (mits ie bij haar blijft)

Al had ie waarschijnlijk beter een marktconforme huur ipv een vriendenprijs kunnen vragen aan die vriend waar ie de woning aan verhuurde. Apartementjes in 020 verhuur je altijd wel.
pi_199802761
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hopelijk gaan nieuwe huizen 100 jaar mee anders zijn die extra kosten nog niet klimaatneutraal.
Bakstenen kunnen heus wel 100 jaar blijven staan. Je ziet nu dat veel woningen uit 1910-1930 die dus zo'n 100 jaar bereiken wel fors achterlopen op wat tegenwoordig normaal is. Dan ben je een klein fortuin kwijt aan een nieuwe fundering, isolatie, vernieuwen van de gevel etc. dus de vraag is of het wel nut heeft dat een huis zo oud kan worden. Of de Amsterdamse grachtenpanden... die staan er echt niet nog omdat ze zo degelijk en kwalitatief gebouwd werden... die staan er alleen nog door veel onderhoud en aanpassingen. Kwalitatief zijn de woningen van rond 1900 echt bagger. Als je kijkt naar de gebruikte technieken nu denk ik dat de nieuwbouwwoningen van tegenwoordig makkelijk 200 jaar oud kunnen worden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 19:38 schreef Leandra het volgende:

Ik snap werkelijk niet dat je dat een beetje trots in de krant gaat lopen vertellen, ik zou het zo gênant vinden dat ik het mijn buren al niet zou durven vertellen.
En dan zijn overwaarde ook nog een bewuste keuze noemen in plaats van geluk hebben, flikker toch op zeg, wat een dweil, straks is zijn verkering uit, gooit zijn vriendin hem uit haar sociale huurwoning en staat hij in diezelfde krant weer te janken dat er geen betaalbare woningen zijn, hartje Amsterdam.
Sociale huurwoning zijn gewoon verhoudingsgewijs te gunstig om in te wonen, het is logisch dat er dan dit soort gevallen tussen zitten. M'n broertje heeft moeten zwoegen als zzp'er om eindelijk een hypotheek te krijgen voor een appartementje van nog geen 60m2 waar hij fors moest overbieden terwijl m'n nichtje die niet eens full time wil werken een sociale huur nieuwbouw appartement heeft van 80m2 met huurtoeslag e.d.

[ Bericht 34% gewijzigd door YoshiBignose op 09-06-2021 08:56:52 ]
Facts don't care about your feelings
pi_199802763
Ha ha, die vent, ja niet doen wat iedereen dat doet, maar ondertussen wel verknocht zijn aan wonen in Amsterdam en Utrecht. _O-
pi_199807551
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:26 schreef hebeenvraagje het volgende:

[..]

Gratis zonnepanelen op de dak á 5-10k. 50k euro aan kosten voor vernieuwing zoals naar groen energie. Dak lekkage? Ze komen direct. Toilet loopt vast? Ze komen direct. Dit alles voor gratis. Lang leven de sociale huurwoning. Ik heb niets te klagen en ga ook nooit meer uit deze sociale huurwoning. Dan moetje wel echt gestoord zijn om zoiets te doen.
Het zou mij aan mijn eergevoel, zelf-respect en respect voor anderen gaan knagen als ik voor een schijntje in een sociale huur zou zitten terwijl ik meer kan betalen.
pi_199807942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 15:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Het zou mij aan mijn eergevoel, zelf-respect en respect voor anderen gaan knagen als ik voor een schijntje in een sociale huur zou zitten terwijl ik meer kan betalen.
Waarom? Zijn vriendin had die woning al. Hij heeft mazzel. Kan gebeuren in het leven. Als ik niet perse met de ratrace hoef mee te doen, kan eergevoel aan mijn reet roesten. Eergevoel is eigenlijk vooral bezig zijn met wat anderen van je vinden. Word je niet gelukkiger van.

[ Bericht 1% gewijzigd door potjecreme op 09-06-2021 16:52:48 ]
pi_199808016
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:17 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom? Zijn vriendin had die woning al. Hij heeft mazzel. Kan gebeuren in het leven. Als ik niet perse met de ratrace hoef mee te doen, kan eergevoel aan mijn reet roesten. Eergevoel is eigenlijk vooral bezig zijn met de mening wat een ander van je vindt. Word je niet gelukkiger van.
Dit dus....alleen niet handig om dit van de daken te schreeuwen. Helemaal niet als je freelancer bent en mensen je gaan googlen voor meer informatie. Dan wil je niet dat dit soort teksten naar boven komen :+
pi_199808128
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:23 schreef descon het volgende:

[..]

Dit dus....alleen niet handig om dit van de daken te schreeuwen. Helemaal niet als je freelancer bent en mensen je gaan googlen voor meer informatie. Dan wil je niet dat dit soort teksten naar boven komen :+
Och, als hij goed werk doet leveren. Best. Niet dat hij kinderen vermoord
pi_199808701
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:17 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom? Zijn vriendin had die woning al. Hij heeft mazzel. Kan gebeuren in het leven. Als ik niet perse met de ratrace hoef mee te doen, kan eergevoel aan mijn reet roesten. Eergevoel is eigenlijk vooral bezig zijn met wat anderen van je vinden. Word je niet gelukkiger van.
Tsja, beetje plekken bezet houden die eigenlijk bedoeld zijn voor mensen die minder geluk/mindere capaciteiten hebben. Die insteek heb ik nu eenmaal niet. Maar goed, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten is er bij mij misschien een beetje afgesleten door jaren niet in NL te wonen.
pi_199808806
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Bakstenen kunnen heus wel 100 jaar blijven staan. Je ziet nu dat veel woningen uit 1910-1930 die dus zo'n 100 jaar bereiken wel fors achterlopen op wat tegenwoordig normaal is. Dan ben je een klein fortuin kwijt aan een nieuwe fundering, isolatie, vernieuwen van de gevel etc. dus de vraag is of het wel nut heeft dat een huis zo oud kan worden. Of de Amsterdamse grachtenpanden... die staan er echt niet nog omdat ze zo degelijk en kwalitatief gebouwd werden... die staan er alleen nog door veel onderhoud en aanpassingen. Kwalitatief zijn de woningen van rond 1900 echt bagger. Als je kijkt naar de gebruikte technieken nu denk ik dat de nieuwbouwwoningen van tegenwoordig makkelijk 200 jaar oud kunnen worden.
Het ligt nogal aan het huis. Hier in Wittevrouwen (Utrecht) heb je herenhuizen die voor 1900 aan de kant van de oude doorlopende weg gebouwd zijn, aan de zijwegen naar toenmalige groentetuinderijen. Dat zijn zeg maar de eerste 5-10 huizen vanaf de doorlopende weg. Het gebied daarachter is pas in de 2 decennia na 1900 volgebouwd voor arbeiders, die huizen zijn kwalitatief inderdaad erg slecht (maar wel erg gewild). De oudere herenhuizen zijn gelukkig wel veel beter van kwaliteit. Natuurlijk verouderd wat isolatie en beglazing betreft maar constructief is daar weinig op aan te merken.

In Den Haag zie je ongeveer hetzelfde: De chique huizen in Duinoord zijn kwalitatief veel beter dan de revolutiebouw in het Zeeheldenkwartier. Terwijl beide wijken pal tegen elkaar aan liggen en rond dezelfde tijd gebouwd zijn.

quote:
Sociale huurwoning zijn gewoon verhoudingsgewijs te gunstig om in te wonen, het is logisch dat er dan dit soort gevallen tussen zitten.
Zeker. Ik heb ooit uitgerekend of ik mijn oude appartement zou kunnen verhuren. Vanwege het puntenstelsel zou dat in de sociale sector terecht komen. Ik had er op moeten toeleggen als ik het voor een sociale huurprijs zou verhuren. De sociale huursector is alleen betaalbaar door directe (vroeger) subsidie in de bouwkosten of indirecte subsidie (door combinatie met vrije sector en koopwoningen) nu.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199808932
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]


Zeker. Ik heb ooit uitgerekend of ik mijn oude appartement zou kunnen verhuren. Vanwege het puntenstelsel zou dat in de sociale sector terecht komen. Ik had er op moeten toeleggen als ik het voor een sociale huurprijs zou verhuren. De sociale huursector is alleen betaalbaar door directe (vroeger) subsidie in de bouwkosten of indirecte subsidie (door combinatie met vrije sector en koopwoningen) nu.
Ja verhuren doe je niet voor je lol inderdaad. Maarja, wie gaat er nu naar de commissie
pi_199808939
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het ligt nogal aan het huis. Hier in Wittevrouwen (Utrecht) heb je herenhuizen die voor 1900 aan de kant van de oude doorlopende weg gebouwd zijn, aan de zijwegen naar toenmalige groentetuinderijen. Dat zijn zeg maar de eerste 5-10 huizen vanaf de doorlopende weg. Het gebied daarachter is pas in de 2 decennia na 1900 volgebouwd voor arbeiders, die huizen zijn kwalitatief inderdaad erg slecht (maar wel erg gewild). De oudere herenhuizen zijn gelukkig wel veel beter van kwaliteit. Natuurlijk verouderd wat isolatie en beglazing betreft maar constructief is daar weinig op aan te merken.

In Den Haag zie je ongeveer hetzelfde: De chique huizen in Duinoord zijn kwalitatief veel beter dan de revolutiebouw in het Zeeheldenkwartier. Terwijl beide wijken pal tegen elkaar aan liggen en rond dezelfde tijd gebouwd zijn.
[..]

Zeker. Ik heb ooit uitgerekend of ik mijn oude appartement zou kunnen verhuren. Vanwege het puntenstelsel zou dat in de sociale sector terecht komen. Ik had er op moeten toeleggen als ik het voor een sociale huurprijs zou verhuren. De sociale huursector is alleen betaalbaar door directe (vroeger) subsidie in de bouwkosten of indirecte subsidie (door combinatie met vrije sector en koopwoningen) nu.
Bulk is sowieso voordeliger dan 1 woning. Maar woningen ouder dan 30 jaar zouden inmiddels wel afbetaald zijn. Hoe konden ze anders marmer voor het hoofdkantoor en dure auto's kopen in de jaren 90. De directie van wbv heb ik het over.
pi_199808988
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:59 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Bulk is sowieso voordeliger dan 1 woning. Maar woningen ouder dan 30 jaar zouden inmiddels wel afbetaald zijn. Hoe konden ze anders marmer voor het hoofdkantoor en dure auto's kopen in de jaren 90. De directie van wbv heb ik het over.
Door allerlei randzaken die verder gaan dan enkel de huur ;-) (verkoop, subsidies etc)
  woensdag 9 juni 2021 @ 18:09:19 #20
40566 Ericr
Livewrong
pi_199809020
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:59 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Bulk is sowieso voordeliger dan 1 woning. Maar woningen ouder dan 30 jaar zouden inmiddels wel afbetaald zijn. Hoe konden ze anders marmer voor het hoofdkantoor en dure auto's kopen in de jaren 90. De directie van wbv heb ik het over.
De excessen zoals bij Vestia en Rochdale zijn niet exemplarisch voor de branche.

Exploitatie kost geld, juist die oudere voorraad is reteduur.

Corporaties zijn niet zielig maar het is geen gratis geld binnenhalen als de leningen op de panden zijn afbetaald
  woensdag 9 juni 2021 @ 19:27:16 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199809760
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 18:09 schreef Ericr het volgende:

[..]

De excessen zoals bij Vestia en Rochdale zijn niet exemplarisch voor de branche.

Exploitatie kost geld, juist die oudere voorraad is reteduur.

Corporaties zijn niet zielig maar het is geen gratis geld binnenhalen als de leningen op de panden zijn afbetaald
de oudere woningen worde momenteel overal verkocht voor 300.000 euro per woning
Kennis van me werkt er en bemiddelt bij woningzoekenden

ze krijgen korting daar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 9 juni 2021 @ 19:47:48 #22
40566 Ericr
Livewrong
pi_199810028
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de oudere woningen worde momenteel overal verkocht voor 300.000 euro per woning
Kennis van me werkt er en bemiddelt bij woningzoekenden

ze krijgen korting daar
Voorraad verkopen gebeurt maar dat is maar een beperkt deel. Veel corporaties hebben gemeentelijke of regionale afspraken over het aanhouden van een kernvoorraad. Meestal zo'n 80-85% van het totale woningbezit.

Het bezit kan maar deels liquide gemaakt dus.

Corporaties zonder die afspraken hebben wat meer ruimte om te verkopen maar zijn wel gehouden aan hun kerntaak. Het huisvesten van de doelgroepen.

Heb 26 jaar in die sector gewerkt en een groot deel betrokken geweest bij rapporteren over de financiële huishouding en de kernvoorraad
  woensdag 9 juni 2021 @ 20:57:16 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199810972
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 19:47 schreef Ericr het volgende:

[..]

Voorraad verkopen gebeurt maar dat is maar een beperkt deel. Veel corporaties hebben gemeentelijke of regionale afspraken over het aanhouden van een kernvoorraad. Meestal zo'n 80-85% van het totale woningbezit.

Het bezit kan maar deels liquide gemaakt dus.

Corporaties zonder die afspraken hebben wat meer ruimte om te verkopen maar zijn wel gehouden aan hun kerntaak. Het huisvesten van de doelgroepen.

Heb 26 jaar in die sector gewerkt en een groot deel betrokken geweest bij rapporteren over de financiële huishouding en de kernvoorraad
Mijn dochter heeft pas een eengezinswoning gekocht via mijn kennis bij de corporatie en die zegt het gaat erg hard.

Ze heeft haar huisje in centrum Utrecht verkocht en hield nog flink geld over

Is echt een zeer ruim en groot huis , met een tuin die 24 meter diep is
Wat leeg komt aan eengezinswoningen dat wordt verkocht
De corporaties die bouwen wel weer veel kleine hokjes bij voor de verhuur
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199811189
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:

Sociale huurwoning zijn gewoon verhoudingsgewijs te gunstig om in te wonen, het is logisch dat er dan dit soort gevallen tussen zitten. M'n broertje heeft moeten zwoegen als zzp'er om eindelijk een hypotheek te krijgen voor een appartementje van nog geen 60m2 waar hij fors moest overbieden terwijl m'n nichtje die niet eens full time wil werken een sociale huur nieuwbouw appartement heeft van 80m2 met huurtoeslag e.d.
Verschillende dingen. zzp schijnt wat lastiger te zijn met hypotheek. Dat heeft niks met sociale huur te maken.

Sociale huur is niet goedkoop. Uiteindelijk betaal je over een hele wooncarriere namelijk meer dan een koper. De koper heeft aan het eind van de rit vermogen. De sociale huurder niet.

Huurtoeslag is ook alleen met beperkt eigen vermogen. Zodra je meer dan 30k bezit krijg je dat namelijk niet meer. Maar met die hogere huur is het dan weer lastiger te sparen. Sociale huur zonder toeslag is echt niet zo ideaal als een betaalbaar huis kunnen kopen.
pi_199811226
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de oudere woningen worde momenteel overal verkocht voor 300.000 euro per woning
Kennis van me werkt er en bemiddelt bij woningzoekenden

ze krijgen korting daar
First of all: hoe het landelijk gaat durf ik niet te zeggen, ik zie vooral wat hier in de regio gebeurt. Maar datzelfde geldt voor die kennis van jou.

Ja, er worden zeker sociale huurwoningen verkocht hier in de regio. Dat zijn vooral de woningen die flink wat opleveren. Leuke inkomsten dus voor de corporaties die dit doen. Maar tegelijkertijd zijn er wel prestatie afspraken wat betreft de gehele woningvoorraad. Die mag netto niet krimpen ten opzichte van het peiljaar.

Dus tegenover elke verkochte woning staat minimaal één nieuwe woning. Wel is die nieuwe woning vaak een appartement, terwijl de meeste woningen die verkocht worden relatief ruime gezinswoningen zijn (jaren 70-80 en later gebouwd). Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Iedereen heeft recht op een fatsoenlijk dak boven zijn hoofd, maar dat dak hoeft niet een gezinswoning te zijn op een plek en van een formaat waar iemand met 2* het maximale inkomen voor sociale huur maar net een hypotheek voor zou kunnen rondbreien.

Daarnaast zie ik hier in de regio dat er héél veel wordt geïnvesteerd om de voorraad oudere (vaak kleinere) arbeiderswoningen grondig te moderniseren. Vaak wordt hierbij zelfs de uitstraling zoals die oorspronkelijk was zo veel mogelijk teruggebracht. Maar dan wel met nieuwe kozijnen, HR++ glas, flinke isolatie onder de nieuwe dakpannen, waar het kan minimaal 6 zonnepanelen op het dak. Waarschijnlijk wordt er direct ook voor mij minder zichtbaar werk gedaan, zoals vloer- en spouw isolatie en in sommige wijken vinden ook inwendig de nodige vernieuwingen plaats (keuken, sanitair).

Ook zijn er complexen waar gekozen wordt voor sloop + nieuwbouw. Bij die projecten komen er doorgaans iets meer nieuwe woningen terug dan dat er oude woningen gesloopt worden. Bijvoorbeeld bij appartementen door er een woonlaag meer voor terug te zetten dan wat er gesloopt is. Of bij rijtjeshuizen door de beukmaat van de nieuwe woningen iets kleiner te maken dan de oude woningen. Of als de oude woningen grote tuinen hadden, door de bebouwingsdichtheid te vergroten.

Dit zijn projecten waar een deel van de 'verkoopwinsten' voor wordt gebruikt. Kwantitatief groeit het aantal corporatiewoningen hierdoor nauwelijks. Maar de totale woningvoorraad in de gemeente groeit wel. En de woningen de verkocht worden, worden met zelfbewoningsplicht verkocht. Dus de woningcorporatie maakt op deze manier wel meer gezinnen blij met een goed dak boven hun hoofd.

Zouden woningcorporaties geen bestaande woningen verkopen, dan zou de financiering van nieuwbouw én de financiering van de verduurzamingsopgave toch echt een uitdaging worden. En daarmee alles vertragen.
pi_199811231
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De sociale huursector is alleen betaalbaar door directe (vroeger) subsidie in de bouwkosten of indirecte subsidie (door combinatie met vrije sector en koopwoningen) nu.
Woningen zijn niet zo duur hoor in grote aantallen die wbv's afnemen.
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:20:46 #27
40566 Ericr
Livewrong
pi_199811272
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Mijn dochter heeft pas een eengezinswoning gekocht via mijn kennis bij de corporatie en die zegt het gaat erg hard.

Ze heeft haar huisje in centrum Utrecht verkocht en hield nog flink geld over

Is echt een zeer ruim en groot huis , met een tuin die 24 meter diep is
Wat leeg komt aan eengezinswoningen dat wordt verkocht
De corporaties die bouwen wel weer veel kleine hokjes bij voor de verhuur
Ze verkopen de rendabele woningen. Dat zijn alsnog woningen die bij mutatie opgetrokken kunnen worden naar een prijs boven de liberalisatiegrens. De minder rendabele woningen blijven in de sociale huursector mede door de prestatie-afspraken. Corporaties zitten meestal al dichtbij de grens van hun kernvoorraad, weinig mogelijkheden om de over het algemeeen krappe sociale huurwoningen te verkopen.

Wat los verkocht wordt gaat dan meestal ook nog eens via koopgarant regelingen en dan kom je uit op NHG hypotheken (verplicht).

De rest wordt verkocht aan beleggingsmaatschappijen. Dat vreet vaak wel een deel van de kernvoorraad op maar is bittere noodzaak omdat de verhuurdersheffing een belangrijk deel opslokt van de inkomsten. Als er gebouwd moet worden zal er ergens geld vrij gemaakt moeten wordden.
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:23:55 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199811319
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:20 schreef Ericr het volgende:

[..]

Ze verkopen de rendabele woningen. Dat zijn alsnog woningen die bij mutatie opgetrokken kunnen worden naar een prijs boven de liberalisatiegrens. De minder rendabele woningen blijven in de sociale huursector mede door de prestatie-afspraken. Corporaties zitten meestal al dichtbij de grens van hun kernvoorraad, weinig mogelijkheden om de over het algemeeen krappe sociale huurwoningen te verkopen.

Wat los verkocht wordt gaat dan meestal ook nog eens via koopgarant regelingen en dan kom je uit op NHG hypotheken (verplicht).

De rest wordt verkocht aan beleggingsmaatschappijen. Dat vreet vaak wel een deel van de kernvoorraad op maar is bittere noodzaak omdat de verhuurdersheffing een belangrijk deel opslokt van de inkomsten. Als er gebouwd moet worden zal er ergens geld vrij gemaakt moeten wordden.
mijn dochter heeft gewoon via de makelaar gekocht van de woningcorporatie, iedere woning die leeg komt die wordt verkocht , gelijk de zelfde week
en voor de meesten zijn al liefhebbers van medewerkers zoals mijn dochter
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199811345
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

mijn dochter heeft gewoon via de makelaar gekocht van de woningcorporatie, iedere woning die leeg komt die wordt verkocht , gelijk de zelfde week
en voor de meesten zijn al liefhebbers van medewerkers zoals mijn dochter
Klinkt als vriendjespolitiek
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:32:11 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199811436
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:25 schreef tstile het volgende:

[..]

Klinkt als vriendjespolitiek
nou ze moeten ze kwijt he
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199811522
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou ze moeten ze kwijt he
Gewoon via de normale kanalen adverteren lijkt me dan. Dan heeft iedereen er kans op. De Vraag & Aanbod rubriek hier op het forum lijkt me een goed begin:)
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:40:59 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199811564
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:38 schreef tstile het volgende:

[..]

Gewoon via de normale kanalen adverteren lijkt me dan. Dan heeft iedereen er kans op. De Vraag & Aanbod rubriek hier op het forum lijkt me een goed begin:)
Ik heb de indruk dat ze niet op de laatste 1000 euro zitten te wachten
Ze geven ook gene garantie hoor
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:43:39 #33
40566 Ericr
Livewrong
pi_199811607
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou ze moeten ze kwijt he
Ze zijn zo kwijt. Dat is niet anders dan de rest van de woningmarkt.

Korting bij sociaal bezit mag normaal gesproken alleen binnen regelingen als koopgarant. Bij verkoop geliberaliseerd bezit moet het tegen minimaal woz of getaxeerde marktwaarde.
  Moderator woensdag 9 juni 2021 @ 21:46:58 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199811647
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:38 schreef tstile het volgende:

[..]

Gewoon via de normale kanalen adverteren lijkt me dan. Dan heeft iedereen er kans op. De Vraag & Aanbod rubriek hier op het forum lijkt me een goed begin:)
Ja tuurlijk, want ze zullen dit kanaal gebruiken wat ze helemaal niet nodig hebben :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199811726
Is die jubel ton alleen van ouders naar kind of ook van broer naar zus? Vind die site van de belastingdienst zo’n ontzettende wirwar qua tekst en ook op mobiele versie 😂
  woensdag 9 juni 2021 @ 22:03:09 #36
40566 Ericr
Livewrong
pi_199811843
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:55 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is die jubel ton alleen van ouders naar kind of ook van broer naar zus? Vind die site van de belastingdienst zo’n ontzettende wirwar qua tekst en ook op mobiele versie 😂
Iemand anders en dat is in de ruimste zin. Zit alleen wel een lagere grens bij voor besteding aan andere zaken ivm de algemene schenking die je jaarlijks mag ontvangen. Deze is lager als deze niet van je ouders komt
pi_199811845
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat ze niet op de laatste 1000 euro zitten te wachten
Ze geven ook gene garantie hoor
Het gaat er erom dat het een sociale woningstichting is dus semi publieke sector. Als die woningen worden verkocht dan moet iedereen daar dezelfde eerlijke kans op maken om die te kunnen kopen.

Het is foute boel als ze eerst hun eigen vriendenkring afgaan om het aan te bieden.

Hopelijk is dit een broodje aap verhaal en gaat het in de praktijk niet zo.
  Moderator woensdag 9 juni 2021 @ 22:03:48 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199811852
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:55 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is die jubel ton alleen van ouders naar kind of ook van broer naar zus? Vind die site van de belastingdienst zo’n ontzettende wirwar qua tekst en ook op mobiele versie 😂
https://www.baa.nl/de-jub(...)ning-met-spelregels/
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199813371
quote:
Ik zou argwanend kijken naar je bron... Ze combineren eigen woning schenking met aflossen studieschuld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 00:02:13 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199813453
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 23:49 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou argwanend kijken naar je bron... Ze combineren eigen woning schenking met aflossen studieschuld.
Ik deed gewoon een snelle zoekactie. Ik had nog nooit gehoord van de term 'jubelton' :D ik begrijp dua dat die schenking in veel gevallen van de ouders komt, die dan meer richting boomerleeftijd gaan dan de mensen die hier afgeven op de boomers....waar die jubelton in veel gevallen dan toch wel vandaan komt?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199813534
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 23:49 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou argwanend kijken naar je bron... Ze combineren eigen woning schenking met aflossen studieschuld.
Volgens mij staat in dat stuk niets wat niet klopt?
pi_199813724
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 00:16 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Volgens mij staat in dat stuk niets wat niet klopt?
https://www.belastingdien(...)ngen-voor-koopwoning
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199813739
Anyhow, verifiëren als je met deze zaken bezig bent bij de belastingdienst..

Voor zover ik weet moet je gelijk het bedrag dat je schenkt aangeven bij de aangifte schenkbelasting. Dus ben dan benieuwd hoe vrijblijvend dat allemaal is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 10 juni 2021 @ 06:57:51 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199813961
quote:
Neemt niet weg dat dat stuk in die andere link gewoon klopt.

En om de vraag te beantwoorden: Ja, die jubelton mag van iedereen komen.
Alleen niet een ton van je vader en een ton van je moeder, ongeacht of ze al 30 jaar gescheiden zijn :')

Een ton van je moeder en een ton van de buurvrouw van je vader is dan weer geen probleem.
Maar.... ga er vanuit dat ze wel opletten of er geen kruis-schenkingen zijn.
(Dus niet je vader een ton naar de dochter van de buurvrouw en de buurvrouw een ton naar jou).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199814020
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 06:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat dat stuk in die andere link gewoon klopt.

En om de vraag te beantwoorden: Ja, die jubelton mag van iedereen komen.
Alleen niet een ton van je vader en een ton van je moeder, ongeacht of ze al 30 jaar gescheiden zijn :')

Een ton van je moeder en een ton van de buurvrouw van je vader is dan weer geen probleem.
Maar.... ga er vanuit dat ze wel opletten of er geen kruis-schenkingen zijn.
(Dus niet je vader een ton naar de dochter van de buurvrouw en de buurvrouw een ton naar jou).
En let op dat je niet eerder gebruik heb gemaakt van één van de verhoogde vrijstellingen!
pi_199814025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 01:01 schreef ludovico het volgende:
Anyhow, verifiëren als je met deze zaken bezig bent bij de belastingdienst..

Voor zover ik weet moet je gelijk het bedrag dat je schenkt aangeven bij de aangifte schenkbelasting. Dus ben dan benieuwd hoe vrijblijvend dat allemaal is.
Ontvangt, de ontvanger doet de aangifte.
pi_199814081
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En let op dat je niet eerder gebruik heb gemaakt van één van de verhoogde vrijstellingen!
Dit loopt dan toch spaak met dat artikel, die lijkt te stellen dat je vrijblijvend tot de 105k kan schenken. Maar volgens mij moet je dat in het eerste jaar al hebben aangegeven voor het complete bedrag en kan je daarna niet zomaar meer afzien van het aangegeven bedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814102
En blijkbaar mag je beide kopers een ton schenken, 2 paar vermogende ouders en je komt tot 4 ton schenking. Schiet wel op, gelijk het huis vrij op naam.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814108
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:36 schreef ludovico het volgende:
En blijkbaar mag je beide kopers een ton schenken, 2 paar vermogende ouders en je komt tot 4 ton schenking. Schiet wel op, gelijk het huis vrij op naam.
Nee, het artikel stelt netjes dat de 1 paar ouders als 1 schenker telt. En ja, beide paren mogen 1 keer schenken.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dit loopt dan toch spaak met dat artikel, die lijkt te stellen dat je vrijblijvend tot de 105k kan schenken. Maar volgens mij moet je dat in het eerste jaar al hebben aangegeven voor het complete bedrag en kan je daarna niet zomaar meer afzien van het aangegeven bedrag.
Dar is niet wat ik in het artikel lees.
pi_199814118
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee, het artikel stelt netjes dat de 1 paar ouders als 1 schenker telt. En ja, beide paren mogen 1 keer schenken.
[..]

Dar is niet wat ik in het artikel lees.
Dat zeg ik niet, er zijn 2 mensen die gaan samenwonen vaak.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814131
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, er zijn 2 mensen die gaan samenwonen vaak.
Ja klopt, en als die allebei van hun ouders de maximale schenking krijgen kom je "maar" op 2 ton, niet op 4. Een paar ouders telt als 1 schenker. Volgens het artikel en de belastingdienst
pi_199814196
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja klopt, en als die allebei van hun ouders de maximale schenking krijgen kom je "maar" op 2 ton, niet op 4. Een paar ouders telt als 1 schenker. Volgens het artikel en de belastingdienst
... Nog een keer.

Je schenkt je kind EN zijn of haar partner.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814200
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dit loopt dan toch spaak met dat artikel, die lijkt te stellen dat je vrijblijvend tot de 105k kan schenken. Maar volgens mij moet je dat in het eerste jaar al hebben aangegeven voor het complete bedrag en kan je daarna niet zomaar meer afzien van het aangegeven bedrag.
Er is weinig vrijblijvends aan.
Je geeft in de aangifte niet aan voor welk bedrag je van de vrijstelling gebruik wilt maken maar enkel dát je er een beroep op doet en welk bedrag op dat moment geschonken wordt. De twee jaren erna kan tot de dan geldende grens geschonken worden binnen die vrijstelling.
pi_199814201
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:14 schreef tstile het volgende:

[..]

Verschillende dingen. zzp schijnt wat lastiger te zijn met hypotheek. Dat heeft niks met sociale huur te maken.

Sociale huur is niet goedkoop. Uiteindelijk betaal je over een hele wooncarriere namelijk meer dan een koper. De koper heeft aan het eind van de rit vermogen. De sociale huurder niet.

Huurtoeslag is ook alleen met beperkt eigen vermogen. Zodra je meer dan 30k bezit krijg je dat namelijk niet meer. Maar met die hogere huur is het dan weer lastiger te sparen. Sociale huur zonder toeslag is echt niet zo ideaal als een betaalbaar huis kunnen kopen.
Verschillende dingen. Ja kopen is in veel situaties verstandiger dan huren... heeft niks met sociale huur te maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

... Nog een keer.

Je schenkt je kind EN zijn of haar partner.
Sommige schenkingen moet u bij elkaar optellen, namelijk als u de schenkingen krijgt van dezelfde persoon. Krijgt u een schenking van mensen die partners zijn van elkaar? Dan zien wij hen ook als 1 schenker. Schenkingen aan u en uw partner moet u óók bij elkaar optellen. Je bent trouwens geen partner als je alleen samen woont zonder huwelijk of samenlevingscontract (tenzij je al langer dan 5 jaar samen woont).

[ Bericht 13% gewijzigd door YoshiBignose op 10-06-2021 08:05:50 ]
Facts don't care about your feelings
pi_199814204
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

... Nog een keer.

Je schenkt je kind EN zijn of haar partner.
Nog een keer. Dat mag dus niet.

Voor de volledigheid: bullet vijf uit je eigen link

U of uw partner heeft niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt voor een schenking van deze schenker
pi_199814247
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:59 schreef Serinde het volgende:

[..]

Er is weinig vrijblijvends aan.
Je geeft in de aangifte niet aan voor welk bedrag je van de vrijstelling gebruik wilt maken maar enkel dát je er een beroep op doet en welk bedrag op dat moment geschonken wordt. De twee jaren erna kan tot de dan geldende grens geschonken worden binnen die vrijstelling.
Dat is niet wat ik me herinner. Misschien heb ik het fout maar de bron is niet de belastingdienst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814257
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:59 schreef Serinde het volgende:

[..]

Nog een keer. Dat mag dus niet.

Voor de volledigheid: bullet vijf uit je eigen link

U of uw partner heeft niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt voor een schenking van deze schenker
Ah daar komt dat stuk 40+ vandaan. Zolang 1 van de 2 maar jonger is dan mag je tot max vrijstelling.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814265
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[. Schenkingen aan u en uw partner moet u óók bij elkaar optellen. Je bent trouwens geen partner als je alleen samen woont zonder huwelijk of samenlevingscontract (tenzij je al langer dan 5 jaar samen woont).
Kan dus wel, maar met voorwaarden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199814286
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan dus wel, maar met voorwaarden.
Ja en voor het gemak zijn er weer andere definities van "partner" :Z
Facts don't care about your feelings
  donderdag 10 juni 2021 @ 11:46:40 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199816589
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:36 schreef ludovico het volgende:
En blijkbaar mag je beide kopers een ton schenken, 2 paar vermogende ouders en je komt tot 4 ton schenking. Schiet wel op, gelijk het huis vrij op naam.
Nee, je hebt het duidelijk niet begrepen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199818128
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, je hebt het duidelijk niet begrepen...
Want? Staat er toch echt, letterlijk in die zin die ik net quote. Kan het nog wel een keer kopiëren voor je.
quote:
Schenkingen aan u en uw partner moet u óók bij elkaar optellen. Je bent trouwens geen partner als je alleen samen woont zonder huwelijk of samenlevingscontract (tenzij je al langer dan 5 jaar samen woont).
Minder dan 5 jaar lang samenwonen of geen contract getekend hebben is echt niet zo bijzonder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199818205
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja en voor het gemak zijn er weer andere definities van "partner" :Z
Misschien interpreteer ik je verkeerd hoor maar het wordt note bene in die quote gedefinieerd:

quote:
Je bent trouwens geen partner als je alleen samen woont zonder huwelijk of samenlevingscontract (tenzij je al langer dan 5 jaar samen woont).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199820146
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 13:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Misschien interpreteer ik je verkeerd hoor maar het wordt note bene in die quote gedefinieerd:
[..]

Ik bedoel te zeggen dat de Belastingdienst (en andere organisaties) meerdere definities van partner hebben. Voor de inkomstenbelasting, deze schenking voor woning, toeslagen, bijstand etc. Dus je kunt nooit weten wat ze bedoelen met partner tot je het hele lijstje van uitzonderingen en regeltjes hebt doorgenomen.

En je quote mijn tekst ipv de Belastingdienst :P maar het klopt wel.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 10 juni 2021 @ 17:58:05 #64
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_199820972
https://www.rtvdrenthe.nl(...)disableTracking=true

Moest bij het lezen van het artikel aan dit topic denken. :P
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_199821161
quote:
10s.gif Op donderdag 10 juni 2021 17:58 schreef BORRREETJEEE het volgende:
https://www.rtvdrenthe.nl(...)disableTracking=true

Moest bij het lezen van het artikel aan dit topic denken. :P
Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
  donderdag 10 juni 2021 @ 18:14:00 #66
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_199821180
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
De tandjes
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_199821240
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
Hans de Geus heeft wel een vermakelijk boekje geschreven over onder andere hoe de verruiming van financieringsruimte (ook bv door de 100k belastingvrij schenken) vooral de prijzen opdrijft en de minder kapitaalkrachtige huizenzoekers van de markt afdrukt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_199821249
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
Jezus...
Waarom doe je eigenlijk een half miljoen neerleggen voor minder dan een villa?
pi_199821279
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:19 schreef hoechst het volgende:

[..]

Jezus...
Waarom doe je eigenlijk een half miljoen neerleggen voor minder dan een villa?
Tja, nu dure huur. En vanwege werk (2x) en sociale kring gebonden aan bepaalde regio/plaats. Plus je wil er qua woonkwaliteit niet op achteruit gaan. Dus je wil/moet wat op een bepaald moment...
  donderdag 10 juni 2021 @ 18:28:49 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199821334
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
moet je een bod doen zonder ontbindende voorwaarde van financiering dan kun je echt janken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_199821350
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

moet je een bod doen zonder ontbindende voorwaarde van financiering dan kun je echt janken
En jij denkt dat je in deze markt een bod mét volledig voorbehoud doet? _O-

Een voorbehoud op taxatiewaarde is nog acceptabel, maar meer niet.
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 18:34:35 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199821389
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

moet je een bod doen zonder ontbindende voorwaarde van financiering dan kun je echt janken
Waarom? Als je bod niet wordt geaccepteerd dan zit je nergens aan vast.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199821393
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:19 schreef hoechst het volgende:

[..]

Jezus...
Waarom doe je eigenlijk een half miljoen neerleggen voor minder dan een villa?
Daar heb je hier ongeveer een appartement van 100m2 voor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 10 juni 2021 @ 18:38:29 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199821425
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waarom? Als je bod niet wordt geaccepteerd dan zit je nergens aan vast.
en als je bod wel geaccepteerd wordt ??
En de bank gaat er niet mee akkoord ??
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 18:39:50 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199821440
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en als je bod wel geaccepteerd wordt ??
En de bank gaat er niet mee akkoord ??
Dat is niet het scenario dat geschetst werd. Ik neem aan dat je vooraf naar d ebank gaat en dus goed weet wat je wel of niet kunt.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 10 juni 2021 @ 18:51:46 #76
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_199821584
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is niet het scenario dat geschetst werd. Ik neem aan dat je vooraf naar de bank gaat en dus goed weet wat je wel of niet kunt.
Ja dat en anders een vriend of vriendin zoeken met een goed inkomen om het huis mee te delen


In min tijd nam je eerst een vriendin en dan de zocht je een inboedel en dan ging je een Premie A woning kopen
Zaak was dan om zo min mogelijk te verdienen of een koopsompolis te nemen op staatsobligatie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 18:58:04 #77
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199821653
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja dat en anders een vriend of vriendin zoeken met een goed inkomen om het huis mee te delen

In min tijd nam je eerst een vriendin en dan de zocht je een inboedel en dan ging je een Premie A woning kopen
Zaak was dan om zo min mogelijk te verdienen of een koopsompolis te nemen op staatsobligatie
Jouw tijd interesseert niemand ook maar ene flikker, of heb je niet door dat je posts continue gemodereerd worden?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199821765
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Enige wat zo'n maatregel doet is de prijs opstuwen. Dat is inmiddels wel duidelijk met de jubelton, afschaffen overdrachtsbelasting e andere dingen.

Gisteren bod gedaan op een rijtjeshuis: vraagprijs 430, bod 500, verkocht voor 510. Om te janken :')
Dan biedt je ruim 15% over, en word je nog overboden :{

Geef je mensen ruimere mogelijkheden om huizen te kopen, dan zal het inderdaad alleen maar tot hogere prijzen leiden, je geeft mensere diepere zakken, je vergroot de hoeveelheid geld aan de vraag kant, maar het doet niks aan het totaal aantal huizen, en dus niets aan het aanbod.
Maar ja, ineens al die voordeeltjes afschaffen kan ook niet. Hoeveel stemmen zouden de partijen in een coalitie bij de volgende regering krijgen als ze ineens de hypotheekrenteaftrek afschaffen, en ook het afschaffen van al die regelingen doet niets aan het aanbod. Er moet gewoon veel meer gebouwd worden, maar het kost jaren om dat tempo een beetje op te voeren. In feite lijdt het huidige aanbod nieuwbouw nog steeds van de huizendip in 2008, waardoor men toen minder bouwprojecten in gang is gaan zetten.
pi_199821916
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

... Nog een keer.

Je schenkt je kind EN zijn of haar partner.
Whahahahahahaha nee.

Zie yoshibignose. Plus dat bleek niet uit je post
pi_199821991
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 16:53 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik bedoel te zeggen dat de Belastingdienst (en andere organisaties) meerdere definities van partner hebben. Voor de inkomstenbelasting, deze schenking voor woning, toeslagen, bijstand etc. Dus je kunt nooit weten wat ze bedoelen met partner tot je het hele lijstje van uitzonderingen en regeltjes hebt doorgenomen.

En je quote mijn tekst ipv de Belastingdienst :P maar het klopt wel.
Vergeet niet dat zodra je samen een woning koopt je voor de belastingdienst partner bent :)
pi_199822058
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 19:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dan biedt je ruim 15% over, en word je nog overboden :{

Geef je mensen ruimere mogelijkheden om huizen te kopen, dan zal het inderdaad alleen maar tot hogere prijzen leiden, je geeft mensere diepere zakken, je vergroot de hoeveelheid geld aan de vraag kant, maar het doet niks aan het totaal aantal huizen, en dus niets aan het aanbod.
Maar ja, ineens al die voordeeltjes afschaffen kan ook niet. Hoeveel stemmen zouden de partijen in een coalitie bij de volgende regering krijgen als ze ineens de hypotheekrenteaftrek afschaffen, en ook het afschaffen van al die regelingen doet niets aan het aanbod. Er moet gewoon veel meer gebouwd worden, maar het kost jaren om dat tempo een beetje op te voeren. In feite lijdt het huidige aanbod nieuwbouw nog steeds van de huizendip in 2008, waardoor men toen minder bouwprojecten in gang is gaan zetten.
Juist nu helpt het afschaffen van HRA eigenlijk niets. Immers het doet erg weinig met je financieringsmogelijkheden. Afgelopen periode was het afschaffen voor nieuwe (en overgesloten) financieringen juist een mooi moment geweest.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:19 schreef hoechst het volgende:

[..]

Jezus...
Waarom doe je eigenlijk een half miljoen neerleggen voor minder dan een villa?
Als je er in maandlasten niet op achteruit gaat, waarom zou je het dan niet doen? Dan kan je juist prima meer lenen, heb je uiteindelijk een prachtige spaarpot en je hebt niets verloren. Klinkt prima toch?
pi_199823241
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 18:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jouw tijd interesseert niemand ook maar ene flikker, of heb je niet door dat je posts continue gemodereerd worden?
:')

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 19:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vergeet niet dat zodra je samen een woning koopt je voor de belastingdienst partner bent :)
Vergeet jij dan niet dat je ook samen in de woning moet wonen? Dus alleen samen de woning kopen hoeft nog niet per definitie fiscaal partnerschap te betekenen >:)
Facts don't care about your feelings
pi_199823495
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

:')
[..]

Vergeet jij dan niet dat je ook samen in de woning moet wonen? Dus alleen samen de woning kopen hoeft nog niet per definitie fiscaal partnerschap te betekenen >:)
Hehe we vullen elkaar vandaag prima aan 😍

Wist je dat je als je er niet woont/gaat wonen, de schenking ook een dingetje is
pi_199823523
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 21:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hehe we vullen elkaar vandaag prima aan 😍

Wist je dat je als je er niet woont/gaat wonen, de schenking ook een dingetje is
Je zou boekhouder moeten worden man :7
Facts don't care about your feelings
pi_199823765
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 21:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je zou boekhouder moeten worden man :7
Whahahaha, nee bedankt 😂
pi_199824912
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 19:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Juist nu helpt het afschaffen van HRA eigenlijk niets. Immers het doet erg weinig met je financieringsmogelijkheden. Afgelopen periode was het afschaffen voor nieuwe (en overgesloten) financieringen juist een mooi moment geweest.
[..]

Als je er in maandlasten niet op achteruit gaat, waarom zou je het dan niet doen? Dan kan je juist prima meer lenen, heb je uiteindelijk een prachtige spaarpot en je hebt niets verloren. Klinkt prima toch?
Afschaffen HRA zal inderdaad weinig helpen, dan worden maandlasten hoger, kunnen mensen minder lenen, maar dan doe je dus nog steeds niks aan het aanbod. Tijdelijk zal er mischien een kleine dip zijn in de ontwikkeling van de huisprijzen, maar mensen willen nog steeds huizen kopen, en er komen ook nog steeds meer starters bij die een huis willen kopen.
pi_199824927
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 22:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Afschaffen HRA zal inderdaad weinig helpen, dan worden maandlasten hoger, kunnen mensen minder lenen, maar dan doe je dus nog steeds niks aan het aanbod. Tijdelijk zal er mischien een kleine dip zijn in de ontwikkeling van de huisprijzen, maar mensen willen nog steeds huizen kopen, en er komen ook nog steeds meer starters bij die een huis willen kopen.
Zeker, maar het ging mij dan ook meer om de afbouw van de regeling. Met deze rente geen nieuwe rechten toekennen was een prima idee geweest. (Ook niet voor hypotheek uitbreiding dus)
pi_199825092
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 19:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Whahahahahahaha nee.

Zie yoshibignose. Plus dat bleek niet uit je post
Je kan niet lezen. Ok. Tzal wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 10:56:41 #89
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199829214
Eigenlijk zou in dit topic een topicpointer moeten staan waarin staat "Pas op geld lenen kost geld" :D Hier lijkt iedereen gewoon geld te krijgen in plaats van het te kopen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199829287
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zou in dit topic een topicpointer moeten staan waarin staat "Pas op geld lenen kost geld" :D Hier lijkt iedereen gewoon geld te krijgen in plaats van het te kopen.
Hoe bedoel je?
pi_199829308
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zou in dit topic een topicpointer moeten staan waarin staat "Pas op geld lenen kost geld" :D Hier lijkt iedereen gewoon geld te krijgen in plaats van het te kopen.
Met de huidige rentes lijkt het toch idd dat je geld krijgt ? Word pas leuk als de rente iets gaat stijgen.

Van 1% naar 2% lijkt niet veel..maar is wel een verdubbeling van je rente lasten.

Vond het stukje op Business Insider wel interessant : https://www.businessinsid(...)annuiteit-juni-2021/
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 11:11:59 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199829388
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
De focus lijkt vooral te liggen op "hoeveel kan ik 'krijgen', wat zijn mijn finaniëringsmogelijkheden" en veel minder op "hoeveel betaal ik daar eigenlijk voor". Er wordt hier veel meer gepraat over de huizenprijzen dan de maandlasten, looptijden en rentevaste periodes etc.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 11:29:36 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199829591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:04 schreef descon het volgende:

[..]

Met de huidige rentes lijkt het toch idd dat je geld krijgt ? Word pas leuk als de rente iets gaat stijgen.

Van 1% naar 2% lijkt niet veel..maar is wel een verdubbeling van je rente lasten.

Vond het stukje op Business Insider wel interessant : https://www.businessinsid(...)annuiteit-juni-2021/
Dat is waarom ik de rente vast heb gezet voor 30 jaar voor het nieuwe huis, want ik vermoed dat we daar niet meer zo snel weg zullen gaan, en zo wel, jammer dan. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 11 juni 2021 @ 11:51:06 #94
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_199829836
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De focus lijkt vooral te liggen op "hoeveel kan ik 'krijgen', wat zijn mijn finaniëringsmogelijkheden" en veel minder op "hoeveel betaal ik daar eigenlijk voor". Er wordt hier veel meer gepraat over de huizenprijzen dan de maandlasten, looptijden en rentevaste periodes etc.
Financieringsmogelijkheden hangen toch samen met wat je ervoor betaald? Daarnaast zal geen enkele financieel adviseur een compleet hypotheekgesprek voeren zonder het aspect van de maandelijkse lasten te bespreken.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_199830060
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De focus lijkt vooral te liggen op "hoeveel kan ik 'krijgen', wat zijn mijn finaniëringsmogelijkheden" en veel minder op "hoeveel betaal ik daar eigenlijk voor". Er wordt hier veel meer gepraat over de huizenprijzen dan de maandlasten, looptijden en rentevaste periodes etc.
Logisch toch? Want wat je betaald hangt 1-op-1 samen met wat je kan krijgen. De looptijd is standaard, 30 jaar. Rentevast is als je een beetje safe speelt nu ook standaard, 30 jaar.

Je maakt het weer eens te spannend 😉
pi_199830133
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zou in dit topic een topicpointer moeten staan waarin staat "Pas op geld lenen kost geld" :D Hier lijkt iedereen gewoon geld te krijgen in plaats van het te kopen.
Op dit moment kost geld sparen ook geld als je een beetje door spaart.
pi_199830480
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De focus lijkt vooral te liggen op "hoeveel kan ik 'krijgen', wat zijn mijn finaniëringsmogelijkheden" en veel minder op "hoeveel betaal ik daar eigenlijk voor". Er wordt hier veel meer gepraat over de huizenprijzen dan de maandlasten, looptijden en rentevaste periodes etc.
Misschien dat je ook op mijn post(s) doelt, maar wij zijn juist uitgegaan van 'wat willen we per maand betalen' i.p.v. 'wat kunnen we met ons inkomen maximaal lenen'.

En laten we eerlijk zijn: de financieringsmogelijkheden en maandlasten zijn op dit moment niet het probleem van de huizenmarkt. Dus logisch dat het vooral op over de huizenprijzen gaat.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 13:44:53 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199831105
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zou in dit topic een topicpointer moeten staan waarin staat "Pas op geld lenen kost geld" :D Hier lijkt iedereen gewoon geld te krijgen in plaats van het te kopen.
Weet je, ik begin je negatieve gedoe echt vervelend te vinden, geld lenen heeft nog nooit zo weinig geld gekost, maar kennelijk heb je liever dat de huizen de helft kosten en de rente weer 12% is.

Geloof me, daar wordt niemand blij van.
Even los van het feit dat nieuwbouwwoningen helemaal niet voor helft weg kunnen, want dan moet de grond gratis worden, of erfpacht, en dat wil niemand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199831191
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 13:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Weet je, ik begin je negatieve gedoe echt vervelend te vinden, geld lenen heeft nog nooit zo weinig geld gekost, maar kennelijk heb je liever dat de huizen de helft kosten en de rente weer 12% is.

Geloof me, daar wordt niemand blij van.
Even los van het feit dat nieuwbouwwoningen helemaal niet voor helft weg kunnen, want dan moet de grond gratis worden, of erfpacht, en dat wil niemand.
Wat we nu hebben is wel excessief. Die lange termijn rente moet eigk haast per definitie boven de 3% ofzo blijven - denk ik- om het spelletje economisch gezond te houden.

De asset prijzen stijgen de pan uit vanwege de lage rente, dat is gezien ook schaarste met huizen een tik pervers.

De rente moet asap in kleine stapjes omhoog, is mijn opvatting. En ja dan gaan huizenprijzen wat zakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 15:17:35 #100
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199832283
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 13:44 schreef Leandra het volgende:
Weet je, ik begin je negatieve gedoe echt vervelend te vinden, geld lenen heeft nog nooit zo weinig geld gekost, maar kennelijk heb je liever dat de huizen de helft kosten en de rente weer 12% is.

Dat zeg ik helemaal niet, ik signaleer alleen dat het hier veel meer gaat over hoeveel geld kan ik krijgen in plaats van hoeveel geld moet ik betalen. Het is waarschijnlijk een beetje te semantisch maar toch vind ik het vreemd om te praten over geld krijgen in plaats van over geld betalen.

Als je een financiering probeert te regelen dan moet je je toch afvragen hoeveel je kunt betalen en niet afvragen hoeveel je kunt krijgen.

Verder zit daar geen positief of negatief oordeel aan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_199832849
quote:
88s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 15:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet, ik signaleer alleen dat het hier veel meer gaat over hoeveel geld kan ik krijgen in plaats van hoeveel geld moet ik betalen. Het is waarschijnlijk een beetje te semantisch maar toch vind ik het vreemd om te praten over geld krijgen in plaats van over geld betalen.

Als je een financiering probeert te regelen dan moet je je toch afvragen hoeveel je kunt betalen en niet afvragen hoeveel je kunt krijgen.

Verder zit daar geen positief of negatief oordeel aan.
Hoeveel je (aan financiering) kunt krijgen hangt af van hoeveel je volgens de normen kunt betalen. En reken maar dat die normen strenger zijn dan wat jij zelf zou vinden dat je zou kunnen betalen, er is echt wel iets geleerd van de vorige crisis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')