Dan geven we elkaar een sleutelhangerquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:58 schreef Celestien het volgende:
[..]
* Celestien krijgt ineens een plannetje voor je verjaardagscadeau
Ik ben wel benieuwdquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 06:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik heb geen geheimen voor fok
Mijn naam is niet uniek in NL, hij wel komt voor. Maar niet vaak genoeg voor een kekke sleutelhanger of mok.
Misschien eens op vakantie naar Argentinië?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:42 schreef F_r het volgende:
Ik wil ook een sleutelhanger.
Ik heb best wel een bekende naam maar niks keks te vinden.
Daar dacht ik ook al aan jaquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 13:19 schreef Aure het volgende:
Secret Sleutelhanger, en dat je dan sleutelhangers met namen maakt voor je lootje +kinderen van je lootje
Mijn naam komt nu veel vaker voor dan toen ik klein was, dus ik herken dat sprongetje welquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:28 schreef Kyara het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden dus serieus een sleutelhanger met mijn naam erop gekocht. Gewoon omdat hij er was. Elke keer weer zoeken tussen die rekken en nooit je naam vinden. Dat gevoel dat hij er dan ineens wel wel tussen hangt, echt, zelfs als 30-er doet je hart dan nog een sprongetje.
Of ik ben gewoon raar, dat is ook nog een mogelijkheid
Hele normale naam, bij iedereen wel bekend. Maar ook weer niet zo veelvoorkomend dat er veel van dat soort meuk te krijgen was. Kinderen trouwens zelfde idee qua namen. Hele normale en bekende namen maar nooit met meerdere in een klas of zo.
Dat was de jongenlijn van het merk Lief. Reden om het niet te kopen overigens, alsof alle meisjes lief zijn en alle jongens stoer, getver.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 19:51 schreef mousemicky het volgende:
In de categorie bijzondere namen, bij F zit komend jaar een jongetje in de klas met de naam Stoer... Wellicht waren die fan van dat merk waarop dat met grote letters stond (bestaat dat nog eigenlijk?)...
In de parallelklas zit een Vino (ja, met een N dus), dat kan ik niet loskoppelen van het beeld van een vader en moeder met een grote wijnkelder.
Ja, da's dus ook altijd mijn eerste gedachte bij zulke namenquote:Op zondag 8 augustus 2021 09:09 schreef MaJo het volgende:
En dan blijkt Stoer een iel mannetje met een bril
Waarbij je meteen denkt aan de schilder die wat vollere vrouwen schilderdequote:Op zondag 8 augustus 2021 19:47 schreef krijtlijk het volgende:
Ik hoorde laatst de naam R.ubens, Ruben ken ik wel maar met een s erachter vind ik het meer een achternaam.
Ik ben eigenlijk wel heel erg blij met mijn naam.quote:Op zondag 8 augustus 2021 19:48 schreef Celestien het volgende:
Sleutelhangers: check!
We kiezen mooie namen voor onze kinderen, maar hoe hadden jullie willen heten, als je nu de keuze had gehad?
Voor mij is dat 'Nora'.
Ik heb nooit een sleutelhanger kunnen vinden met mijn naam, maar ben op zich wel tevreden. Maar met mijn achternaam wat minder, ik kan het zelf niet fatsoenlijk uitspreken als ik duidelijk moet articuleren.quote:Op zondag 8 augustus 2021 19:48 schreef Celestien het volgende:
Sleutelhangers: check!
We kiezen mooie namen voor onze kinderen, maar hoe hadden jullie willen heten, als je nu de keuze had gehad?
Voor mij is dat 'Nora'.
Voor het gemak is je eerste officiële naam vooral handig als roepnaam.... als het je derde officiële naam is dan heb je er meestal nog niets aanquote:Op zondag 8 augustus 2021 20:53 schreef Aure het volgende:
Ik ben niet ontevreden over mijn roepnaam, maar voor het gemak was één van mijn officiële namen handiger geweest als roepnaam
Wel als ik mij moet identificeren bij het postkantoor voor een pakketje en daar mijn roepnaam op staatquote:Op zondag 8 augustus 2021 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor het gemak is je eerste officiële naam vooral handig als roepnaam.... als het je derde officiële naam is dan heb je er meestal nog niets aan
Ik weet niet of alle namen voluit op mijn rijbewijs staan, en iedere keer mijn paspoort meenemen begin ik ook niet aan.quote:Op zondag 8 augustus 2021 23:24 schreef Aure het volgende:
[..]
Wel als ik mij moet identificeren bij het postkantoor voor een pakketje en daar mijn roepnaam op staatAls dat een van mijn officiële namen zou zijn, scheelt dat een hoop uitleg, ook als het de tweede ipv de eerste is (ik heb geen derde
)
Ik heb een IDkaart standaard bij, daar staan mijn twee namen iig wel voluit opquote:Op zondag 8 augustus 2021 23:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet of alle namen voluit op mijn rijbewijs staan, en iedere keer mijn paspoort meenemen begin ik ook niet aan.
Grappig, ik vind Karlijn echt helemaal geen stoere naam, maar dat komt misschien door de Karlijnen/Carlijnen die ik ken. Zijn allemaal wat verlegen, teruggetrokken en zachte types.quote:Op zondag 8 augustus 2021 20:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb nooit gehad dat ik ontevreden over mijn naam was en ben. Ik ben er eigenlijk wel blij mee. Maar als ik naar mezelf kijk, past toch meer iets als Karlijn bij me denk ik. Een beetje een kruising tussen vrouwelijk en stoer
Had een klasgenootje uit zeeland ook, daar is het blijkbaar niet heel gek om dit te doen.quote:Op zondag 8 augustus 2021 23:38 schreef Leandra het volgende:
Ik neem mijn paspoort echt niet mee om iets op te halen, dan gebruik ik mijn rijbewijs, waar alleen mijn eerste naam voluit staat (anders past het niet eens) maar mijn roepnaam is mijn derde naam, en die kunnen ze dan dus niet zien.
Maar dan nog, ik zie hier nog steeds geboortekaartjes "Johanna Geertruida, we noemen haar Naomi"
En dan staat er dus gewoon Johanna G. op het rijbewijs, of Johanna Geertruida op de ID-kaart of het paspoort van Naomi.
Nou het is maar net wie je hebt bij een afhaalpunt, hoewel het bij mijn vaste postNL punt altijd goed gaat hoor. En tegenwoordig hoef ik het wel minder vaak uit te leggen dan pak en beet 5 jaar geleden.quote:Op maandag 9 augustus 2021 12:08 schreef oh-oh het volgende:
Bij afhalen maakt het toch helemaal niks uit? Tenminste, bij Post.nl punten mag iedereen je pakje afhalen met zijn of haar id.
Het was bij GLS/DPD/UPS. Geen idee meer welke want de afhaalpunten van die vervoerders zaten bij elkaar. Inmiddels gelukkig niet meer want bij die winkel waren de openingstijden altijd een verrassing.quote:Op maandag 9 augustus 2021 12:08 schreef oh-oh het volgende:
Bij afhalen maakt het toch helemaal niks uit? Tenminste, bij Post.nl punten mag iedereen je pakje afhalen met zijn of haar id.
Dat dacht ik dus ook al. Ik ben verder niet gedoopt en heb ook geen nabije familie wiens doopnamen afwijken van de officiële namen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 18:25 schreef lunapuella het volgende:
In principe zijn doopnamen de namen waarmee je gedoopt wordt. Die kunnen in theorie afwijken van de namen in je paspoort. In de praktijk is dat niet zo vaak. Maar niet iedere tweede/derde naam is dus per definitie een doopnaam.
Ja joh? Nu maak je me wel nieuwsgierig!quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:25 schreef LeSage het volgende:
Ik ben ook heel tevreden met mijn naam, ook al zijn er mensen die het zielig voor me vinden (maar écht dus, die reacties krijg ik).
Ja, dat is dus ook precies waar man en ik voor gegaan zijn bij de kinderen: allebei 3 letters, geen extra voornamen (dopen was sowieso nooit aan de orde bij deze rasechte atheïstquote:En nog fijner: geen extra voor- of doopnamen. Ik heb nooit gezeik met tickets boeken, voorletters die niet kloppen, dat soort ongein.
4 letters, that’s it.
Op dinsdag 10 augustus 2021 21:14 schreef twist02 het volgende:
Ik heb er twee. Voornamen dus. De tweede is Natalie. Daarmee heb ik zo'n 17 jaar gepost op dit forumquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:25 schreef LeSage het volgende:
Ik ben ook heel tevreden met mijn naam, ook al zijn er mensen die het zielig voor me vinden (maar écht dus, die reacties krijg ik).
En nog fijner: geen extra voor- of doopnamen. Ik heb nooit gezeik met tickets boeken, voorletters die niet kloppen, dat soort ongein.
4 letters, that’s it.
Kun je niet een Les Miserables verwijzing doen?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:17 schreef eponine het volgende:
Ik heb 1 naam. Mijn broer ook. Allebei dezelfde beginletter. Vet onhandig met post enzo toen we nog thuis woonden!
Oh en ik vond mijn naam vroeger vreselijk want lang (9 letters) en 3 lettergrepen, maar nu vind ik hem prima en zou ik echt niet weten hoe ik dan anders had moeten heten. Maar vroeger wilde ik Mandy of Peggy of iets anders hips heten![]()
![]()
Zoon heeft twee namen en baby zal ook twee namen krijgen omdat ik dat gewoon mooier vind![]()
A.s. vrijdag weten we of we op zoek kunnen naar een jongens- of meisjesnaam. Jongensnaam zal weinig problemen geven denk ik. En nu hebben we wel een meisjesnaam besproken waar we allebei enthousiast over zijn, maar iemand met wie ik vroeger (veel) (heel veel) om ging en nog steeds contact mee heb heet dus ook zo. Zou dat voor jullie een reden zijn om een naam niet te geven?
quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Kun je niet een Les Miserables verwijzing doen?
Ha nog zo'n fanquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:52 schreef eponine het volgende:
[..]aangezien man en ik daar zo’n 11x geweest zijn zou dat niet eens zo gek zijn, haha! Cosette en Eponine
(m’n schoonvader heet overigens hetzelfde als één van de studenten)
Klopt, zou prima kunnen idd! Maar we hebben al teveel mensen met een M als beginletter in de familie vind ik (inclusief ikzelf) dus het is in mijn hoofd geen optiequote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:53 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ha nog zo'n fanIk zit tegen de 20x aan denk ik maar ik weet het niet meer precies
Het is jammer dat de namen zo ontzettend Frans zijn, al zou de naam van je schoonvader nog wel kunnen (ik neem aan dat hij Marius heet en niet Enjolras)
Ik ken een gezin waarbij de vader, moeder én hun 3 kinderen dezelfde voorletter hebben.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:41 schreef laziness het volgende:
Tja manlief en ik hebben ook dezelfde voorletter. Ik vind het altijd wel grappig dat sinds we getrouwd zijn we allebei K. Lutjebroek zijn.
Kind er ook nog bij vonden we wel iets te ver gaan aangezien we maar één voornaam wilden geven.
Ja ik ook. Sommigen doen het er juist om maar het geeft wel een beetje een jut en jul gevoel.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik ken een gezin waarbij de vader, moeder én hun 3 kinderen dezelfde voorletter hebben.
Ik heb hetzelfde met mijn man, ik bestel pakketjes enzo daarom maar gewoon op mijn meisjesnaamquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:41 schreef laziness het volgende:
Tja manlief en ik hebben ook dezelfde voorletter. Ik vind het altijd wel grappig dat sinds we getrouwd zijn we allebei K. Lutjebroek zijn.
Kind er ook nog bij vonden we wel iets te ver gaan aangezien we maar één voornaam wilden geven. Maar als het echt DE naam was geweest had ik me er niet door tegen laten houden. Nu heb ik bij officiële instanties wel aangeven partnernaam-meisjesnaam maar in de praktijk is het anders als nog wel duidelijk voor wie de post is. En zo niet, geen geheimen
Ik ook, het zou mijn keuze niet zijnquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik ken een gezin waarbij de vader, moeder én hun 3 kinderen dezelfde voorletter hebben.
Het gezin waaruit mijn vriend komt heeft dat ook, ik zie er de humor niet van inquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef Viv het volgende:
[..]
Wat leuk! Dus toch maar Cosette doenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:27 schreef eponine het volgende:
Nou… we konden eerder terecht voor de 20-weken echo en kunnen dus op zoek naar een meisjesnaam, dit wordt leuk![]()
In mijn rijbewijs staat meisjesnaam e/v mansnaam (e/v = echtgenoot van), in mijn paspoort alleen meisjesnaam. En ik heb gekozen voor mansnaam-meisjesnaam bij ons trouwen in 2012 en mijn huidige paspoort is van 2017. Dus eigenlijk blijft je meisjesnaam gewoon je "echte" achternaam. Voor alles waarbij ik me moet legitimeren (ook vliegtickets etc) gebruik ik dus mijn meisjesnaam om gedoe te voorkomen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:34 schreef MaJo het volgende:
Ik gebruik tegenwoordig mijn getrouwde naam maar daar heb ik wel vaak problemen mee. Mijn getrouwde naam staat nog niet in mijn paspoort of rijbewijs dus ik kan nooit bewijzen dat ik echt zo heet. Heb er al vaak problemen mee gehad, bij het halen van paketten, tentamen doen en laatst mijn identiteit verifiëren voor mijn creditcard. Heel irritanthet lijkt wel alsof je tegenwoordig meer gedwongen wordt om met je meisjesnaam te doen.
Klinkt meer alsof je gedwongen wordt de naam te gebruiken die je op je officiële documenten hebt staan?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:34 schreef MaJo het volgende:
Ik gebruik tegenwoordig mijn getrouwde naam maar daar heb ik wel vaak problemen mee. Mijn getrouwde naam staat nog niet in mijn paspoort of rijbewijs dus ik kan nooit bewijzen dat ik echt zo heet. Heb er al vaak problemen mee gehad, bij het halen van paketten, tentamen doen en laatst mijn identiteit verifiëren voor mijn creditcard. Heel irritanthet lijkt wel alsof je tegenwoordig meer gedwongen wordt om met je meisjesnaam te doen.
Dit is trouwens niet wat ze ons hebben voorgespiegeld bij het kiezen van de naam. Toen is echt heel duidelijk gezegd dat het ervoor of -achter plakken van de naam van de ander altijd zou betekenen dat die naam ook in het paspoort zou komen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:42 schreef Viv het volgende:
[..]
In mijn rijbewijs staat meisjesnaam e/v mansnaam (e/v = echtgenoot van), in mijn paspoort alleen meisjesnaam. En ik heb gekozen voor mansnaam-meisjesnaam bij ons trouwen in 2012 en mijn huidige paspoort is van 2017. Dus eigenlijk blijft je meisjesnaam gewoon je "echte" achternaam. Voor alles waarbij ik me moet legitimeren (ook vliegtickets etc) gebruik ik dus mijn meisjesnaam om gedoe te voorkomen.
Kwestie van een nieuw paspoort en/of rijbewijs aanvragen, dan staat er wel e/v achternaam partner in, indien je gekozen hebt om die ook te voeren.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh, dat zou ook kunnen idd... dat je die keuze gewoon hebt als je niet voor het gebruiken van de naam gekozen hebt, want ik kan me niet herinneren dat ik moest/mocht kiezen of er e/v Mansnaam in zou komen, maar dat was dus nog in de tijd dat ik officieel nog voor Leandra Meisjesnaam-Mansnaam gekozen had.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef lunapuella het volgende:
Of je er e/v PartnersNaam bij hebt staan, staat los van je eigen naamvoering. Ik heb mijn geboortenaam aangehouden maar er staat wel e/v op mijn id-kaart. Daar krijg je zelf de keuze in wanneer je het document afvraagt. Ik heb het wel gedaan omdat de kinderen zijn achternaam hebben en ik zo een officiële link tussen ons kan tonen.
Ik heb die keus volgens mij niet. Ik heb destijds bij de ondertrouw oid aangegeven dat ik ook in de toekomst alleen met mijn geboortenaam door het leven wilde gaan. Voor zover ik me kan herinneren heb ik sindsdien ook niet de optie gehad haar naam toe te voegen in mijn paspoortquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef lunapuella het volgende:
Of je er e/v PartnersNaam bij hebt staan, staat los van je eigen naamvoering. Ik heb mijn geboortenaam aangehouden maar er staat wel e/v op mijn id-kaart. Daar krijg je zelf de keuze in wanneer je het document afvraagt. Ik heb het wel gedaan omdat de kinderen zijn achternaam hebben en ik zo een officiële link tussen ons kan tonen.
Bij mijn paspoort hebben ze dat kennelijk niet gevraagd en bij mijn rijbewijs wel.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:16 schreef Leandra het volgende:
ik kan me niet herinneren dat ik moest/mocht kiezen of er e/v Mansnaam in zou komen
En dit:quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:10 schreef Leandra het volgende:
De gemeente Amsterdam legt eea hier vrij duidelijk uit:
https://www.amsterdam.nl/(...)A918-EF6A27D790B5%7D
https://www.amsterdam.nl/(...)AE34-37814660D2F0%7Dquote:Uw officiële achternaam verandert niet
Als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u in uw paspoort uw eigen geboortenaam. Dat is uw officiële (juridische) achternaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik.
Dan heeft de gemeente Utrecht het destijds verkeerd vermeld. Daar werden we echt gewaarschuwd: "Als je kiest voor 'naamgebruik', krijg je e/v of p/v.”. Of zou dat 15 jaar geleden gewoon anders zijn geweest dan nu?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:10 schreef Leandra het volgende:
De gemeente Amsterdam legt eea hier vrij duidelijk uit:
https://www.amsterdam.nl/(...)A918-EF6A27D790B5%7D
In je paspoort heb je toch ook het e/v? Misschien ergens een vinkje verkeerd staan?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:42 schreef Viv het volgende:
[..]
In mijn rijbewijs staat meisjesnaam e/v mansnaam (e/v = echtgenoot van), in mijn paspoort alleen meisjesnaam. En ik heb gekozen voor mansnaam-meisjesnaam bij ons trouwen in 2012 en mijn huidige paspoort is van 2017. Dus eigenlijk blijft je meisjesnaam gewoon je "echte" achternaam. Voor alles waarbij ik me moet legitimeren (ook vliegtickets etc) gebruik ik dus mijn meisjesnaam om gedoe te voorkomen.
Ik moest lachenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:59 schreef Clubsoda het volgende:
Meisjesnaam, wat een mal woord vind ik dat tochIk weet nog dat ik het woord leerde toen ik een jaar of 10 was. Mijn moeder had haar eigen naam gehouden dus het fenomeen zei me niets. Maar ik speelde met een klasgenootje en haar moeder heette geloof ik Jantje (of een andere verkleinde mannennaam) en iemand vroeg haar wat de meisjesnaam van haar moeder was. Ik dacht oprecht dat Jantje haar jongensnaam was en dat ze ook nog een meisjesnaam had, zoiets als Marie ofzo
Het duurde echt jaren voordat ik snapte dat je dat dient te gebruiken voor je eigen achternaam
Leuk verhaal: vlak voor we gingen trouwen verliep mijn paspoort dus ik dacht ik wacht een paar dagen en dan vraag ik een nieuwe aan op de dag dat we trouwen. Wij trouwen, ik vraag een paspoort aan, blijkt de verwerkingstijd van je achternaam een week te zijnquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Klinkt meer alsof je gedwongen wordt de naam te gebruiken die je op je officiële documenten hebt staan?
Als je bij je huwelijk hebt aangegeven beide namen te willen voeren, staan ze ook allebei op je volgende identiteitsbewijs. Tot die tijd heb je nou eenmaal maar voor 1 naam bewijs.
Óf je moet er een paar centen voor over hebben, als je het echt belangrijk vindt, en gewoon een nieuw paspoort of rijbewijs gaan halen
Volgens mij is dat inderdaad wel hoe het werktquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit is trouwens niet wat ze ons hebben voorgespiegeld bij het kiezen van de naam. Toen is echt heel duidelijk gezegd dat het ervoor of -achter plakken van de naam van de ander altijd zou betekenen dat die naam ook in het paspoort zou komen.
Was voor ons reden om het niet te doen, dus ik heb geen idee of jij een uitzondering of de regel bent![]()
Voor niet-hetero stellen is dat niet aan te raden, er zijn behoorlijk wat landen waar ze daar niet zo cool mee omgaan.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Volgens mij is dat inderdaad wel hoe het werktWaarom zou jij de naam van je vrouw niet in je paspoort willen hebben dan?
Jeetje helemaal niet bij stilgestaan (zoals het hoort). Maar inderdaad, dan snap ik het wel jaquote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:12 schreef SQ het volgende:
[..]
Voor niet-hetero stellen is dat niet aan te raden, er zijn behoorlijk wat landen waar ze daar niet zo cool mee omgaan.
Ik heb geen idee, ik kan me ook niet herinneren dat ik gekozen heb voor e/v op mijn paspoort en rijbewijs, dat is volgens mij gewoon gebeurd omdat ik gekozen had als Meisjesnaam-Mansnaam te worden aangeschreven door de overheid.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan heeft de gemeente Utrecht het destijds verkeerd vermeld. Daar werden we echt gewaarschuwd: "Als je kiest voor 'naamgebruik', krijg je e/v of p/v.”. Of zou dat 15 jaar geleden gewoon anders zijn geweest dan nu?
Oh ja, misschien zeg ik dat ook welquote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:27 schreef Mrs.Peel het volgende:
De term 'geboortenaam' gebruik ik altijd, dat zegt meteen wat je bedoelt.
Ik heb ook m'n eigen naam gehoudenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:14 schreef oh-oh het volgende:
Haha mijn zusje wil bij trouwen haar eigen naam houden ipv de super Hollandse naam van haar man en kinderen.
Haar vriend ( al bijna 30 jaar samen en drie kinderen ) wil dat ze per se zijn naam neemt als ze trouwen.
Die gaan echt nooit trouwen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |