Het is ook niet echt een begrenzer.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 09:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon erg grappig dat je een geautomatiseerde begrenzer als een vorm van volgen en inbreuk op de privacy ziet.
En zelfs wanneer dat zo zou zijn, dan ben je gelukkig even vrij om je auto net als je telefoon gewoon lekker thuis te laten staan.
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehiclesquote:The intelligent speed assistance (ISA) system could reduce fatalities on EU roads by 20%, according to estimates. “ISA will provide a driver with feedback, based on maps and road sign observation, always when the speed limit is exceeded. We do not introduce a speed limiter, but an intelligent system that will make drivers fully aware when they are speeding. This will not only make all of us safer, but also help drivers to avoid speeding tickets”, Ms Thun said.
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.quote:Most of these technologies and systems are due to become mandatory as from May 2022 for new models and as from May 2024 for existing models.
quote:The European Union agreed last year that all new cars, vans, lorries and buses should be fitted as standard with a range of new vehicle safety technologies, starting in 2022. The measures are predicted to prevent 25,000 road deaths within fifteen years, according to analysis carried out for the European Commission.
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:19 schreef Glazenmaker het volgende:
Hoe gaan ze dit inbouwen in mijn grotendeels nog analoge auto?
Dat worden er juist steeds minder. CarPlay Android Auto wordt juist gebruikelijker.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 07:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft elke auto GPS voor navigatie. Als je weleens navigatie gebruikt, dan zou je weten dat de navigatie aangeeft wat de max snelheid is op de weg waar je bent. Straks geeft de navigatie de maximum snelheid door aan de auto, meer niet. Heeft helemaal niets met privacy te maken.
Wanneer Geenstijl beter genformeerd is dan het AD.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Bericht is inmiddels van AD.nl af. Was een beetje voorbarig.
[ twitter ]
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.quote:
Dank!quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:26 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het is ook niet echt een begrenzer.
[ afbeelding ]
[..]
https://www.europarl.euro(...)nologies-in-vehicles
Ik snap nu ook wel waarom sommigen denken dat het in alle bestaande auto's moet komen:
[..]
Maar hiermee wordt bedoeld dat de systemen vanaf 2022 in nieuwe modellen die op de markt komen moeten zijn ingebouwd en vanaf 2024 ook in bestaande modellen die dan uit de fabriek rollen.
De set maatregelen gaat in 15 jaar mogelijk 25.000 verkeersdoden voorkomen:
https://etsc.eu/meps-urge(...)stance-requirements/
[..]
[..]
Niet dus, het geldt alleen voor nieuwe auto's.
Ik heb nu al een paar auto's adaptive cruise control en lane keeping software, rijdt heel relaxed, in te stellen op de limiet zoals met GPS te meten en je hoeft alleen nog te sturen. Eigenlijk alleen nog omdat de auto wil dat je het stuur vasthoudt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik heb soortgelijks nu ook al in mijn auto.
Ik kan zelf de speed limiter aanzetten op een bepaalde snelheid. Soort van ongekeerde cruise-control.
Als ik die op de snelweg op 108 km per uur zet dan kan ik gewoon gasgegeven en loslaten. Als ik gas geef dan rijd ik niet harder dan 108/109.
Ik kan het gaspedaal ook helemaal indrukken, dan gaat hij harder maar dat doe je dan duidelijk bewust.
Je rijdt dus niet meer per ongeluk te hard.
Ik rijdt er veel op als ik op een drukke snelweg zit. Dan is het beter dan cruisecontrol.
In tegenstelling tot het nieuwe systeem moet ik hem wel zelf instellen. Als dit verplicht wordt kan ik er best wel mee leven eigenlijk, wel met de optie om het te overrullen als hij verkeerde informatie heeft.
Geen draagvlak.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:38 schreef Farenji het volgende:
Klinkt als een proefballonnetje om even de stemming en reacties te peilen.
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:40 schreef Fer het volgende:
Ik reed trouwens een Ford met verkeersbordenherkenning. Toen kwam er een bord 130, ietswat gedraaid ten opzichte van de weg. Zag dat systeem de 1 dus niet.
Pieeeeep en een grote rode 30 op mijn dash op de A4
Haha, wie is hier nou de janker, ik ben een superlinkse fietser zonder auto en ik zelfs ik vind dit een onzalig kutidee.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen draagvlak.
Behalve onder de standaard linkse automobilisten hatende huilies. Of ze nu elektrisch rijden of niet, dat peloton jankers heeft altijd wat te mekkeren op ze.
In je post hierboven geef je anders precies aan wat ik bedoel. Dit zijn van die stapjes richting het moment waarop de auto gaat bepalen wat er gebeurt en niet meer de bestuurder. Een BMW 535 is nu nog leuk (vind ik tenminste), maar als je straks passagier van je eigen auto bent kan je net zo goed in een BMW 118 gaan zitten.quote:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.quote:Op dinsdag 4 mei 2021 10:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Maar wat mij betreft hoog tijd om zoiets in te voeren, met name binnen de bebouwde kom. Veel ongevallen kunnen voorkomen worden, of minder heftig aflopen, als de snelheid omlaag gaat.
quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
Ja, appen, boterham eten en autorijden kan ik prima tegelijk.
Te hard rijden is toch al verboden? Of mogen snelheidslimieten wat jou betreft worden opgeheven?quote:Op dinsdag 4 mei 2021 13:17 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja laten we alles wat ook maar enigzins gevaarlijk is verbieden. Maarja het is duidelijk. De massa laat zich bang maken en ging akkoord met mondkapjes, een avondklok en een 'soft' vaccinatieplicht.
Dus dit is de glijdende schaal waar we nu op zitten.
Tekst bij dat ongeval:quote:Op dinsdag 4 mei 2021 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bloed irritant dus en onveilig want je wordt afgeleid en moet een handeling uitvoeren om het te overrulen. Of je auto staat automatisch op de rem waardoor dus achteropkomend verkeer met 100km/h achterop komt.
Mooi man.
Je suggereert dat dit door een veiligheidssysteem kwam maar die auto stond dus gewoon achter aan de file.quote:Op de A7 tussen Avenhorn en Hoorn-Noord is zaterdagmiddag een persoon zwaargewond geraakt bij een ongeluk tussen een personenauto en een vrachtwagen. Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse.
De auto stond in de file toen de vrachtwagenchauffeur de file niet opmerkte en tegen de personenwagen botste.
Het slachtoffer is door de brandweer uit het voertuig bevrijd. Daarvoor werd de auto ’opengeknipt’. De persoon is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De A7 in de richting van de Afsluitdijk is vanwege het ongeluk tijdelijk afgesloten voor onderzoek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |