abonnement Unibet Coolblue
pi_203243790
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 20:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
https://www.noordz.nl/202(...)ijd-economie-noorden

Inwoners is wat anders dan woningen. ;)
Ja, maar daar zit meer achter.

Er worden de komende 5 jaar al 20.000 extra woningen in Groningen Stad gebouwd, er komen namelijk 35.000 extra woningen in het gebied Groningen-Haren-Hoogezand-Assen. Daar komt een heel deel van die groei vandaan, de 50.000 woningen uit dit plan moeten echt vooral in de door mij genoemde gemeentes (en nog een paar) gaan komen, niet zozeer direct in Stad. Dat is in elk geval wat de Provinciale Staten zeggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 21:08:11 #202
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203243904
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:03 schreef DarkwingDuck het volgende:

Dat is toch iets wat je niet moet willen als stad, als leefgemeenschap.
Wat een onzalig plan om in Groningen te wonen en dan in de Randstad te werken. Wat een verspilling van energie ook die tienduizenden mensen elke dag (of iig een paar keer per week) verplaatsen.
Het is ook allemaal mooiweerpraterij, iedereen wordt er echt beter van en weet ik het wat voor prachtige vergezichten er geschetst worden... Aan het einde van de rit worden een paar figuren schathemeltje rijk en krijgen de inwoners alle problemen over zich heen gestort omdat "groei"...
  maandag 17 januari 2022 @ 21:11:37 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203243981
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:03 schreef Hanca het volgende:
Ja, maar daar zit meer achter.

Er worden de komende 5 jaar al 20.000 extra woningen in Groningen Stad gebouwd, er komen namelijk 35.000 extra woningen in het gebied Groningen-Haren-Hoogezand-Assen. Daar komt een heel deel van die groei vandaan, de 50.000 woningen uit dit plan moeten echt vooral in de door mij genoemde gemeentes (en nog een paar) gaan komen, niet zozeer direct in Stad. Dat is in elk geval wat de Provinciale Staten zeggen.
Die 340.000 inwoners zijn nodig, blijkt uit onderzoek, om de Lelijn te laten renderen... Dat is nou net het hele eieren eten. Die lijn komt er niet om de huidige inwoners te plezieren...
pi_203244306
quote:
Dat kon sowieso niet juist zijn, maar ik weet nu ook waar het vandaan komt, het is de hemelsbrede afstand. Meet maar na in Google Earth.

Volgens rijdendetreinen.nl zijn het 187 tariefeenheden. Dat zijn niet noodzakelijk kilometers, maar iets in die orde van grootte zal het wel zijn, en dan kom je met een verkorting naar 115 km inderdaad op een besparing van iets van een half uur op Leeuwarden-Amsterdam.

quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:03 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat is toch iets wat je niet moet willen als stad, als leefgemeenschap.
Wat een onzalig plan om in Groningen te wonen en dan in de Randstad te werken. Wat een verspilling van energie ook die tienduizenden mensen elke dag (of iig een paar keer per week) verplaatsen.
Dit is natuurlijk de voornaamste reden dat dit plan van bouwen in het noorden en werken in de Randstad geen goed idee is. De bevolking meer spreiden over het land kan nog een politiek motief hebben, maar in deze tijd waarin klimaat, natuur en milieu steeds belangrijker worden gevonden, zijn dit soort nieuw te introduceren forensafstanden van richting de 200 kilometer niet te verantwoorden. En als ik lees dat ze zelfs gaan bouwen in Appingedam en Winschoten, waarvandaan het al meer dan een half uur treinen naar Groningen is, waardoor je deur-tot-deur reistijden van tegen de drie uur krijgt, vraag je af wie je hier gelukkig mee maakt.

En bedenk je ook de logistieke problemen die je je op de hals haalt als er een keer een pak sneeuw valt ofzo, en 10.000 man moeten naar huis aan de andere kant van het land.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_203244381
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die 340.000 inwoners zijn nodig, blijkt uit onderzoek, om de Lelijn te laten renderen... Dat is nou net het hele eieren eten. Die lijn komt er niet om de huidige inwoners te plezieren...
Ja, die inwoners moeten er komen. Maar voor een groot deel juist niet in stad, maar in gemeentes als Hoogezand, Winschoten, Leek en Appingedam, gemeentes die tot voor kort juist de problemen van krimp probeerden op te vangen. Waar scholen bijvoorbeeld verdwenen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 21:40:00 #206
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203244585
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:32 schreef Hanca het volgende:
Ja, die inwoners moeten er komen. Maar voor een groot deel juist niet in stad, maar in gemeentes als Hoogezand, Winschoten, Leek en Appingedam, gemeentes die tot voor kort juist de problemen van krimp probeerden op te vangen. Waar scholen bijvoorbeeld verdwenen.
Het rapport gaat uit van Groningen stad dus daar ga ik ook vanuit.
pi_203244673
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het rapport gaat uit van Groningen stad dus daar ga ik ook vanuit.
Het artikel zegt 'dat Groningen bijvoorbeeld groeit van 205.000 naar 340.000 inwoners'. Dat is niet echt een harde lijn. De provinciale staten gaat vooral uit van groei in de omliggende gemeentes. De gemeentes waar je met rust en ruimte kunt wonen, wat de Randstedelingen die naar het noorden verhuizen zoeken. Groningen Stad is net zo druk en net zo duur als de randstad, waarom zou je daar gaan wonen als je in de randstad werkt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 17 januari 2022 @ 21:50:07 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203244855
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:28 schreef Fred_B het volgende:

Dat kon sowieso niet juist zijn, maar ik weet nu ook waar het vandaan komt, het is de hemelsbrede afstand. Meet maar na in Google Earth.
Ah, had er verder niet kritisch naar gekeken maar ging uit van de afstand zoals gepresenteerd op de verschillende treinsites want die 106km komt overal bovendrijven.

Anyway, de rechtstreekse verbinding van Heerenveen via Zwolle, Lelystad, Almere, Schiphol is ongeveer 150km (gemeten Google maps)...

quote:
Volgens rijdendetreinen.nl zijn het 187 tariefeenheden. Dat zijn niet noodzakelijk kilometers, maar iets in die orde van grootte zal het wel zijn, en dan kom je met een verkorting naar 115 km inderdaad op een besparing van iets van een half uur op Leeuwarden-Amsterdam.
Dus de winst is netto iets van 35km... Met de trein is dat pak hem beet een kwartiertje... Nmm ruim te weinig om die lijn te verantwoorden als je alle bijkomende ongein in ogenschouw neemt.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 17-01-2022 22:01:18 ]
  maandag 17 januari 2022 @ 21:56:33 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203245003
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef Hanca het volgende:
Het artikel zegt 'dat Groningen bijvoorbeeld groeit van 205.000 naar 340.000 inwoners'. Dat is niet echt een harde lijn. De provinciale staten gaat vooral uit van groei in de omliggende gemeentes. De gemeentes waar je met rust en ruimte kunt wonen, wat de Randstedelingen die naar het noorden verhuizen zoeken. Groningen Stad is net zo druk en net zo duur als de randstad, waarom zou je daar gaan wonen als je in de randstad werkt?
Ergo, je moet dit dus helemaal niet willen, je ziet nu al wat voor mitsen en maren er nu al boven komen drijven en wat voor aannames er al gedaan worden...

Maar goed, je weet zelf wel waar de hipsters willen gaan zitten, die willen echt niet in een "negorij" ergens achteraf gaan wonen want er moet 's ochtends voordat we de trein in gaan wel een linksomdraaiende deconstructed hazelnoten koffie met havermelk gedronken worden...

quote:
Dit is natuurlijk de voornaamste reden dat dit plan van bouwen in het noorden en werken in de Randstad geen goed idee is. De bevolking meer spreiden over het land kan nog een politiek motief hebben, maar in deze tijd waarin klimaat, natuur en milieu steeds belangrijker worden gevonden, zijn dit soort nieuw te introduceren forensafstanden van richting de 200 kilometer niet te verantwoorden. En als ik lees dat ze zelfs gaan bouwen in Appingedam en Winschoten, waarvandaan het al meer dan een half uur treinen naar Groningen is, waardoor je deur-tot-deur reistijden van tegen de drie uur krijgt, vraag je af wie je hier gelukkig mee maakt.

En bedenk je ook de logistieke problemen die je je op de hals haalt als er een keer een pak sneeuw valt ofzo, en 10.000 man moeten naar huis aan de andere kant van het land.
Dit plan gaat gewoon helemaal nergens over en het wordt een beetje gepresenteerd alsof dit het ei van Columbus is en de grote redding van het noorden van het land... Echt, ga weg!
pi_203245302
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ergo, je moet dit dus helemaal niet willen, je ziet nu al wat voor mitsen en maren er nu al boven komen drijven en wat voor aannames er al gedaan worden...

Maar goed, je weet zelf wel waar de hipsters willen gaan zitten, die willen echt niet in een "negorij" ergens achteraf gaan wonen want er moet 's ochtends voordat we de trein in gaan wel een linksomdraaiende deconstructed hazelnoten koffie met havermelk gedronken worden...
[..]
Dit plan gaat gewoon helemaal nergens over en het wordt een beetje gepresenteerd alsof dit het ei van Columbus is en de grote redding van het noorden van het land... Echt, ga weg!
Je gaat de provincie zeker niet redden door massa's randstedelingen binnen te halen. Die bevolkingskrimp lost zichzelf binnen provincies wel op gezien de schaarste aan huizen. Of als het echt nodig is, zet er wat tegenover als provincie om wat welwillende gezinnen te laten verhuizen binnen de provincie.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 04:26:57 #211
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_203248048
Goh, loopt deze discussie nog steeds? Onafhankelijke deskundigen zijn immers al uitgebreid langsgekomen op de radio en bij de Friese Omroep waar ze hebben uitgelegd dat dit een onzinnig plan is. Zie daarvoor post #144. Maar het verbaast mij ook weer niet dat deze discussie toch weer loopt. Het is namelijk niet bepaalt de eerste keer dat het VVD66-menstype argumenten die van de wetenschap afkomstig zijn aan zijn laars lapt. Wat dat betreft doet het VVD66-menstype niks onder voor de populist.
pi_203248476
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ergo, je moet dit dus helemaal niet willen, je ziet nu al wat voor mitsen en maren er nu al boven komen drijven en wat voor aannames er al gedaan worden...

Maar goed, je weet zelf wel waar de hipsters willen gaan zitten, die willen echt niet in een "negorij" ergens achteraf gaan wonen want er moet 's ochtends voordat we de trein in gaan wel een linksomdraaiende deconstructed hazelnoten koffie met havermelk gedronken worden...
Ik woonde zelf tot 2 jaar geleden in de randstad, jij hebt wel een erg gek beeld van die mensen. De hippe mensen die van Amsterdam houden komen echt niet in Drachten of Hoogezand-Sappemeer wonen, eerder de mensen met kinderen die een betere omgeving zoeken om hun kinderen op te laten groeien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203248570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 04:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Goh, loopt deze discussie nog steeds? Onafhankelijke deskundigen zijn immers al uitgebreid langsgekomen op de radio en bij de Friese Omroep waar ze hebben uitgelegd dat dit een onzinnig plan is. Zie daarvoor post #144. Maar het verbaast mij ook weer niet dat deze discussie toch weer loopt. Het is namelijk niet bepaalt de eerste keer dat het VVD66-menstype argumenten die van de wetenschap afkomstig zijn aan zijn laars lapt. Wat dat betreft doet het VVD66-menstype niks onder voor de populist.
Je weet dat de VVD als ongeveer de enige partij lang tegen deze plannen was?
De SPer is zeker het menstype dat je zoekt: https://almere.sp.nl/nieu(...)-wil-ook-de-lelylijn?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 21 januari 2022 @ 20:35:19 #214
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203306132
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Groningen moet meer dan anderhalf keer zo groot gaan worden.
waddenzee inpolderen dus
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_203307283
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 20:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waddenzee inpolderen dus
Stad, niet provincie...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203307816
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je gaat de provincie zeker niet redden door massa's randstedelingen binnen te halen. Die bevolkingskrimp lost zichzelf binnen provincies wel op gezien de schaarste aan huizen. Of als het echt nodig is, zet er wat tegenover als provincie om wat welwillende gezinnen te laten verhuizen binnen de provincie.
Is het niet meer een kwestie van mensen vasthouden dan van nieuwe mensen aantrekken? Wat ik me zelf nog van mijn eigen krimpregio (Zuid-Limburg) kon herinneren was dat er net na de middelbare school een ware exodus was van vooral vwo'ers en een hoop havisten. Niet omdat ze het er niet naar hun zin hadden maar vaak omdat hun droomstudie/droombaan er niet te vinden was.
pi_203308616
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 22:06 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is het niet meer een kwestie van mensen vasthouden dan van nieuwe mensen aantrekken? Wat ik me zelf nog van mijn eigen krimpregio (Zuid-Limburg) kon herinneren was dat er net na de middelbare school een ware exodus was van vooral vwo'ers en een hoop havisten. Niet omdat ze het er niet naar hun zin hadden maar vaak omdat hun droomstudie/droombaan er niet te vinden was.
Klopt, dat is hier in de omgeving een probleem. Dat zou je natuurlijk wel kunnen opvangen met nieuwe aanwas, maar de categorie 'ouders met jonge kinderen' is jarenlang gewoon hard achteruit gegaan en dan verdwijnen vanzelf ook scholen en andere voorzieningen voor die doelgroep, zoals sportverenigingen. En dan komt die doelgroep dus ook niet meer terug.

De school van mijn kinderen heeft bijvoorbeeld nu zo'n 120 leerlingen, dat waren er 15 jaar geleden zo'n 250. Recent zijn hier drie andere scholen samengevoegd. En dan heb je het over een vrij grote plaats, bij de kleine dorpen is soms alles al verdwenen.

Hier zie je dat bijna het hele noorden hier last van heeft: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)krimpt-de-bevolking-
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 21 januari 2022 @ 23:01:13 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203308961
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 22:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, dat is hier in de omgeving een probleem. Dat zou je natuurlijk wel kunnen opvangen met nieuwe aanwas, maar de categorie 'ouders met jonge kinderen' is jarenlang gewoon hard achteruit gegaan en dan verdwijnen vanzelf ook scholen en andere voorzieningen voor die doelgroep, zoals sportverenigingen. En dan komt die doelgroep dus ook niet meer terug.

De school van mijn kinderen heeft bijvoorbeeld nu zo'n 120 leerlingen, dat waren er 15 jaar geleden zo'n 250. Recent zijn hier drie andere scholen samengevoegd. En dan heb je het over een vrij grote plaats, bij de kleine dorpen is soms alles al verdwenen.

Hier zie je dat bijna het hele noorden hier last van heeft: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)krimpt-de-bevolking-
Maar daar verandert de Lelylijn geen zak aan.
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 00:50:26 #219
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203310490
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar daar verandert de Lelylijn geen zak aan.
Wel als dat de regio ontsluit en je in staat bent om meer jonge gezinnen aan te trekken. Ik weet niet of de Lelylijn daarvoor een noodzaak is, hou mij ten goede, maar je zal toch moeten beginnen met het gebied beter bereikbaar te maken met het OV. Wegen kan ook geen kwaad :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_203311370
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar daar verandert de Lelylijn geen zak aan.
De jonge mensen vertrekken omdat er geen banen binnen acceptabele reisafstand zijn. De lelylijn is een manier om daar wat aan te doen.

Natuurlijk is het geen 100% zekere heilige graal, die is er niet. Maar er wordt al zeker 30 jaar geprobeerd bedrijven naar de krimpgebieden te lokken en als er 1 ding duidelijk is, is het dat dat gewoon niet gaat. Als je dus de bedrijven niet letterlijk dichter bij die gebieden kunt brengen, moet je in elk geval zorgen dat de plekken waar de bedrijven zijn in reistijd dichter bij de krimpgebieden zijn.


Ik vind jouw reacties voor iemand uit het noorden trouwens extreem opvallend. Doet het jou dan niks dat voorzieningen verdwijnen, dat veel jongeren die hier geboren zijn weg trekken en dat je op die manier op een zeer vergrijsd gebied af stevent? Totdat op een gegeven moment ook voor die ouderen de voorzieningen ontoereikend zijn: een ziekenhuis heeft bijvoorbeeld wel personeel nodig, maar als de partners van zorgmedewerkers geen baan op acceptabele reisafstand kunnen vinden, gaan die zorgmedewerkers ook niet in de ziekenhuizen hier werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 07:58:29 #221
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_203311412
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De jonge mensen vertrekken omdat er geen banen binnen acceptabele reisafstand zijn. De lelylijn is een manier om daar wat aan te doen.

Natuurlijk is het geen 100% zekere heilige graal, die is er niet. Maar er wordt al zeker 30 jaar geprobeerd bedrijven naar de krimpgebieden te lokken en als er 1 ding duidelijk is, is het dat dat gewoon niet gaat. Als je dus de bedrijven niet letterlijk dichter bij die gebieden kunt brengen, moet je in elk geval zorgen dat de plekken waar de bedrijven zijn in reistijd dichter bij de krimpgebieden zijn.


Ik vind jouw reacties voor iemand uit het noorden trouwens extreem opvallend. Doet het jou dan niks dat voorzieningen verdwijnen, dat veel jongeren die hier geboren zijn weg trekken en dat je op die manier op een zeer vergrijsd gebied af stevent? Totdat op een gegeven moment ook voor die ouderen de voorzieningen ontoereikend zijn: een ziekenhuis heeft bijvoorbeeld wel personeel nodig, maar als de partners van zorgmedewerkers geen baan op acceptabele reisafstand kunnen vinden, gaan die zorgmedewerkers ook niet in de ziekenhuizen hier werken.
Vond jij ook niet dat de kinderhartchirurgie moest verdwijnen uit het UMCG?
  zaterdag 22 januari 2022 @ 08:22:58 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203311493
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 07:47 schreef Hanca het volgende:

De jonge mensen vertrekken omdat er geen banen binnen acceptabele reisafstand zijn. De lelylijn is een manier om daar wat aan te doen.

Ik vind jouw reacties voor iemand uit het noorden trouwens extreem opvallend. Doet het jou dan niks dat voorzieningen verdwijnen, dat veel jongeren die hier geboren zijn weg trekken en dat je op die manier op een zeer vergrijsd gebied af stevent? Totdat op een gegeven moment ook voor die ouderen de voorzieningen ontoereikend zijn: een ziekenhuis heeft bijvoorbeeld wel personeel nodig, maar als de partners van zorgmedewerkers geen baan op acceptabele reisafstand kunnen vinden, gaan die zorgmedewerkers ook niet in de ziekenhuizen hier werken.
De voorzieningen verdwijnen vooral in de gebieden die kilometers van de beoogde Lelylijn afliggen. Iemand die bv. diep in zuid- of noordoost Friesland woont heeft helemaal niks aan die lijn. Daarnaast heeft dat opheffen van de dorpsscholen, bibliotheken, buslijnen, huisartsen etc. helemaal niks met krimp te maken maar dat zijn simpelweg bezuinigingen, niks meer niks minder. Het dorp waar ik opgegroeid ben is ondertussen bijna verdubbeld vwb inwoneraantal maar er zijn een shitload aan voorzieningen verdwenen... Ik bedoel de peuter-, kleuter-, lagere- en middelbare school waar ik opgezeten heb zijn allemaal afgebroken en deels opgeheven of gecentraliseerd op een bedrijventerrein, de bieb is weg, het politiebureau is veel kleiner geworden etc. En dat is niet iets wat voorbehouden is aan gebieden met weinig groei. Dat gebeurt door heel Nederland.

Dat geouwehoer over het verdwijnen van de voorzieningen is gewoon een enorm doorzichtige smoes. Of denk jij dat bv. het Dokkumer lokaeltsje weer terug komt als de Lelylijn er ligt?

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 22-01-2022 08:36:53 ]
pi_203311507
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 07:58 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Vond jij ook niet dat de kinderhartchirurgie moest verdwijnen uit het UMCG?
Ik vond en vind dat de kinderhartchirurgie op 2 plekken moet worden geconcentreerd, net als alle experts en de UMC's zelf ook vinden. Welke 2 plekken dat moeten zijn heb ik me nooit over uitgesproken, daar mis ik de kennis voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 08:43:08 #224
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203311595
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:28 schreef Hanca het volgende:

Ik vond en vind dat de kinderhartchirurgie op 2 plekken moet worden geconcentreerd, net als alle experts en de UMC's zelf ook vinden. Welke 2 plekken dat moeten zijn heb ik me nooit over uitgesproken, daar mis ik de kennis voor.
En dus haal je ergens werkgelegenheid weg vanwege paarse broeken doelmatigheids gejemineer... En dan wil jij wergelegenheid terug gaan brengen door een spoorlijn aan te leggen. Had gewoon die afdeling laten bestaan.
pi_203311686
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
De voorzieningen verdwijnen vooral in de gebieden die kilometers van de beoogde Lelylijn afliggen. Iemand bv. diep in zuid- of noordoost Friesland heeft helemaal niks aan die lijn. Daarnaast heeft dat opheffen van de dorpsscholen, bibliotheken, buslijnen, huisartsen etc. helemaal niks met krimp te maken maar dat zijn simpelweg bezuinigingen, niks meer niks minder. Het dorp waar ik opgegroeid ben is ondertussen bijna verdubbeld vwb inwoneraantal maar er zijn een shitload aan voorzieningen verdwenen...

Dat geouwehoer over het verdwijnen van de voorzieningen is gewoon een enorm doorzichtige smoes. Of denk jij dat bv. het Dokummer lokaaltsje weer terug komt als de Lelylijn er ligt?
Ik weet dat er hier in Hoogezand in elk geval voorzieningen zijn verdwenen door de krimp. Nu lijkt er hier, door overloop van Stad, weer groei te kunnen komen en nu wordt er bijvoorbeeld weer gesproken of het op termijn dan weer mogelijk is om een MBO te openen, waar er vroeger een Technische School was.

Maar daar is wel eerst meer groei en een stabiele groei voor nodig, de huidige groei die er komt lijkt vooral te komen door de ontploffing van de huizenprijzen in Stad, de duurste stad buiten de Randstad om een huis te kopen of huren.

Maar in 2019 was er nog een duidelijke prognose van het CBS: op Stad na, zouden alle gemeentes gaan krimpen: https://dvhn.nl/groningen(...)t-leeg-24806774.html



Ook lees je daar dus inderdaad dat het percentage ouderen ver boven het landelijke gemiddelde ligt.

Het gaat dus niet alleen om de gemeentes aan de rand van de provincie, maar gewoon ook om de buurgemeentes van de stad Groningen. En mensen die de randstad uit gaan vanwege de drukte en huizenprijzen daar en die je met een goede treinverbinding kunt lokken, gaan echt niet vervolgens in Stad wonen. Want dat is qua drukte en huizenprijzen gewoon hetzelfde.

Ik weet ook dat de krimp in het aantal basisscholen in de provincie Groningen harder gaat dan gemiddeld in Nederland. En dat is een stuk ernstiger en een stuk recenter dan een klein spoorlijntje die in 1942(!!!) al verdwenen is. Als jij je druk maakt over zulke dingen, snap je niet hoe desastreus krimp en vergrijzing van een gebied kunnen zijn. Nee, die spoorlijn van 80 jaar geleden komt nietmeer terug, vrees ik.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 08:55:56 #226
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203311692
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 00:50 schreef Tijger_m het volgende:

Wel als dat de regio ontsluit en je in staat bent om meer jonge gezinnen aan te trekken. Ik weet niet of de Lelylijn daarvoor een noodzaak is, hou mij ten goede, maar je zal toch moeten beginnen met het gebied beter bereikbaar te maken met het OV. Wegen kan ook geen kwaad :)
De Lelylijn levert 2 extra trein opstapplaatsen op (Drachten en Emmeloord)... De rest van noord Nederland blijft exact even goed bereikbaar per trein als nu het geval is. Het bereikbaarheidsprobleem zit vnl in het opheffen (lees: wegbezuinigen) van de kleine busdiensten in de dorpen. Zorg dat de voorzieningen in de buitengebieden in tact blijven dan blijven de mensen ook.
pi_203311717
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dus haal je ergens werkgelegenheid weg vanwege paarse broeken doelmatigheids gejemineer... En dan wil jij wergelegenheid terug gaan brengen door een spoorlijn aan te leggen. Had gewoon die afdeling laten bestaan.
Nee, vanwege de eis van kwaliteit van zorg. Dat is geen gejemineer, dat is gewoon een terechte eis.

Sowieso gaat het hier om nauwelijks werknemers, de hele afdeling blijft gewoon bestaan alleen zijn er geen operaties meer. Maar controles e.d. blijven gewoon in Groningen mogelijk. Alleen een paar chirurgen (en ik begreep van een insider op het forum hier dat dat in het UMCG vooral om een 70+er gaat) zien hun werk verhuizen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 09:08:58 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203311787
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:58 schreef Hanca het volgende:

Nee, vanwege de eis van kwaliteit van zorg. Dat is geen gejemineer, dat is gewoon een terechte eis.

Sowieso gaat het hier om nauwelijks werknemers, de hele afdeling blijft gewoon bestaan alleen zijn er geen operaties meer. Maar controles e.d. blijven gewoon in Groningen mogelijk. Alleen een paar chirurgen (en ik begreep van een insider op het forum hier dat dat in het UMCG vooral om een 70+er gaat) zien hun werk verhuizen.
Dat soort smoezen hebben ze bij alles wat wegbezuinigd wordt.
  zaterdag 22 januari 2022 @ 09:15:42 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203311838
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:55 schreef Hanca het volgende:

Ik weet dat er hier in Hoogezand in elk geval voorzieningen zijn verdwenen door de krimp.
Of krimp door het verdwijnen van de voorzieningen? Daarnaast is ongebreidelde groei niet per definitie een goed iets he. We moeten maar eens stoppen met dat groeien, groeien, groeien want economie mantra.

quote:
En dat is een stuk ernstiger en een stuk recenter dan een klein spoorlijntje die in 1942(!!!) al verdwenen is. Als jij je druk maakt over zulke dingen, snap je niet hoe desastreus krimp en vergrijzing van een gebied kunnen zijn. Nee, die spoorlijn van 80 jaar geleden komt nietmeer terug, vrees ik.
Het was ook gewoon een hyperbool, dacht dat je dat wel door zou hebben.
pi_203311880
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat soort smoezen hebben ze bij alles wat wegbezuinigd wordt.
Idd, we kunnen zo een tiental ordinaire bezuinigingsregels oplepelen die er met zo'n lulverhaal doorheen gedrukt zijn. Werkelijk niemand gelooft dat nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2022 09:19:52 ]
pi_203311947
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Of krimp door het verdwijnen van de voorzieningen? Daarnaast is ongebreidelde groei niet per definitie een goed iets he. We moeten maar eens stoppen met dat groeien, groeien, groeien want economie mantra.
Nee, de krimp was er eerst. Dat er vervolgens voorzieningen verdwijnen omdat er te weinig mensen voor zijn, zorgt wel dat er daarna nog sneller krimp komt. Maar een basisschool met veel te weinig leerlingen gaat niet, net zo min als sportverenigingen met te weinig kinderen per team.

Ongebreidelde groei is niet goed, maar die komt er in elk geval ook niet. Het gaat hier ook niet om 'economie', maar om basisscholen e.d. Krimp+vergrijzing is echt gewoon desastreus, dan heb je over een aantal decennia een gebied over wat gewoon onbewoond is.

Als je enigszins hart hebt voor het noorden, wil je wat mij betreft dat er alles wordt gedaan om die combi van krimp en vergrijzing te stoppen. En nee, deze treinverbinding zal vast niet in zijn eentje alles om kunnen keren, maar we moeten dan ook zoeken naar een hele set van maatregelen die hier samen voor kunnen zorgen. En ik denk dat de lelylijn daar wel heel goed onderdeel van kan zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 09:43:00 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203312132
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:24 schreef Hanca het volgende:

Nee, de krimp was er eerst. Dat er vervolgens voorzieningen verdwijnen omdat er te weinig mensen voor zijn, zorgt wel dat er daarna nog sneller krimp komt. Maar een basisschool met veel te weinig leerlingen gaat niet, net zo min als sportverenigingen met te weinig kinderen per team.

Ongebreidelde groei is niet goed, maar die komt er in elk geval ook niet. Het gaat hier ook niet om 'economie', maar om basisscholen e.d. Krimp+vergrijzing is echt gewoon desastreus, dan heb je over een aantal decennia een gebied over wat gewoon onbewoond is.
Dat hoorde ik 30 jaar geleden ook al over sommige gebieden. Er wonen nog steeds ongeveer net zoveel mensen. Maar ja, geen groei he, dus economisch onrendabel en kan het wel weg.

quote:
Als je enigszins hart hebt voor het noorden, wil je wat mij betreft dat er alles wordt gedaan om die combi van krimp en vergrijzing te stoppen. En nee, deze treinverbinding zal vast niet in zijn eentje alles om kunnen keren, maar we moeten dan ook zoeken naar een hele set van maatregelen die hier samen voor kunnen zorgen. En ik denk dat de lelylijn daar wel heel goed onderdeel van kan zijn.
Leuk dat jij er zo over denkt op pak hem beet 10km van Groningen stad maar vertel dit ook even in bv. Delfzijl aan de pas op straat gezette werknemers van Aldel... Dat de Lelylijn toch echt hun redding gaat worden...
pi_203312205
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat hoorde ik 30 jaar geleden ook al over sommige gebieden. Er wonen nog steeds ongeveer net zoveel mensen. Maar ja, geen groei he, dus economisch onrendabel en kan het wel weg.
Onzin, je kunt de krimp niet ontkennen, er wonen bij lange na niet meer zo veel mensen en zeker niet meer zo veel jongere mensen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leuk dat jij er zo over denkt op pak hem beet 10km van Groningen stad maar vertel dit ook even in bv. Delfzijl aan de pas op straat gezette werknemers van Aldel... Dat de Lelylijn toch echt hun redding gaat worden...
Delfzijl heeft een heel behoorlijke verbinding met Stad, dus het zou wel kunnen helpen. En nee, ik heb nergens gezegd dat de lelylijn 'de redding' gaat worden, ik zeg alleen dat de lelylijn heel goed onderdeel kan zijn van het brede plan om de provincie te redden.


Jij wisselt trouwens wel enorm van argument. Eerst gaat de provincie overspoelt worden door randstedelingen volgens jou door de lelylijn (dat was jouw argument om tegen te zijn) en daarna zeg je dat het niks helpt tegen de krimp. Het is 1 van beide, natuurlijk. Of liever: waarschijnlijk zit het er tussen in. Er zullen door de lelylijn echt wel mensen hier blijven wonen of mensen uit de randstad hier heen gaan omdat ze rust, ruimte en betaalbare huizen zoeken op acceptabele reisafstand van werk. Maar de provincie zal niet overspoelt worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203312296
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 08:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Lelylijn levert 2 extra trein opstapplaatsen op (Drachten en Emmeloord)... De rest van noord Nederland blijft exact even goed bereikbaar per trein als nu het geval is. Het bereikbaarheidsprobleem zit vnl in het opheffen (lees: wegbezuinigen) van de kleine busdiensten in de dorpen. Zorg dat de voorzieningen in de buitengebieden in tact blijven dan blijven de mensen ook.
Als er een Lelylijn komt, zal die inderdaad vooral zinvol zijn voor de stopplaatsen, en moeten we niet de illusie hebben dat dat als een olievlek verspreid over het hele noorden. Ik bedoel, kijk één keer naar Parijs-Roubaix, en je ziet hoe weinig charmant dorpjes als Cysoing, Willems of Hem zijn, op een kilometer of 15 van TGV-station Lille, vanwaar je in een goed uur in Parijs bent.

En dan praten we hier over net zo weinig bruisende plaatsen als Appingedam of Winschoten, waar je ook met een Lelylijn nog meer dan 2,5 uur onderweg gaat zijn naar het Leidseplein.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zaterdag 22 januari 2022 @ 10:12:06 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203312337
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:54 schreef Hanca het volgende:

Onzin, je kunt de krimp niet ontkennen, er wonen bij lange na niet meer zo veel mensen en zeker niet meer zo veel jongere mensen.
Er woont nog steeds volk.

quote:
Delfzijl heeft een heel behoorlijke verbinding met Stad, dus het zou wel kunnen helpen. En nee, ik heb nergens gezegd dat de lelylijn 'de redding' gaat worden, ik zeg alleen dat de lelylijn heel goed onderdeel kan zijn van het brede plan om de provincie te redden.

Jij wisselt trouwens wel enorm van argument. Eerst gaat de provincie overspoelt worden door randstedelingen volgens jou door de lelylijn (dat was jouw argument om tegen te zijn) en daarna zeg je dat het niks helpt tegen de krimp. Het is 1 van beide, natuurlijk. Of liever: waarschijnlijk zit het er tussen in. Er zullen door de lelylijn echt wel mensen hier blijven wonen of mensen uit de randstad hier heen gaan omdat ze rust, ruimte en betaalbare huizen zoeken op acceptabele reisafstand van werk. Maar de provincie zal niet overspoelt worden.
Ik wissel niet, zoals je had kunnen lezen moeten er 340.000 extra inwoners naar het noorden getrokken worden om de Lelylijn te verantwoorden. Het is een en/en plan. Niet of/of.

Daarnaast heb ik geen probleem met een beetje krimp. Het wordt alleen als argument gebruikt (want krimp.is heus heel erg) om de Lelylijn te verkopen. En er is niemand in oorden als Delfzijl die iets van die lijn gaat merken.
pi_203312349
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:06 schreef Fred_B het volgende:

[..]
En dan praten we hier over net zo weinig bruisende plaatsen als Appingedam of Winschoten, waar je ook met een Lelylijn nog meer dan 2,5 uur onderweg gaat zijn naar het Leidseplein.
Winschoten-Groningen: 33 min per trein. En dat wordt korter, er worden een aantal stations uit gehaald (zo stopt die trein nu 3 keer in Hoogezand, dat is overdreven).

En dan Groningen-Amsterdam met lelylijn: 1 uur.

Waar jij dat uur extra vandaan haalt is me een raadsel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203312395
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er woont nog steeds volk.
[..]
Ik wissel niet, zoals je had kunnen lezen moeten er 340.000 extra inwoners naar het noorden getrokken worden om de Lelylijn te verantwoorden. Het is een en/en plan. Niet of/of.

Daarnaast heb ik geen probleem met een beetje krimp. Het wordt alleen als argument gebruikt (want krimp.is heus heel erg) om de Lelylijn te verkopen. En er is niemand in oorden als Delfzijl die iets van die lijn gaat merken.
Delfzijl is inderdaad niet de eerste die wat gaat merken. Krimpplaatsen als Leek (wat mogelijk zelfs een station krijgt op de lijn), Winschoten en Hoogezand wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203312575
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er woont nog steeds volk.
Er staan bovengemiddeld veel huizen in Leek te koop zie ik net.
Als de overheid dan toch geld wil verbrassen dan kunnen ze voor plaatsen als Leek een vrij simpele, relatief goedkope doch zeer effectieve maatregel nemen. Koop die huizen op, schrijf een looting uit waarbij jonge gezinnen uit Groningen zich in kunnen schrijven om de woning voor 50% van de marktwaarde te bemachtigen. Met een clausule natuurlijk dat men het huis 5 jaar oid moet aanhouden en bewonen. Reken maar dat de huizen verkocht worden en dat zo'n dorp weer heel levendig wordt. En dat kost je als overheid dan 50x (zoveel huizen staan er nu te koop 2 ton oid. Slechts 10 miljoen dus, voor de overheid peanuts.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2022 10:43:44 ]
pi_203312640
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Winschoten-Groningen: 33 min per trein. En dat wordt korter, er worden een aantal stations uit gehaald (zo stopt die trein nu 3 keer in Hoogezand, dat is overdreven).

En dan Groningen-Amsterdam met lelylijn: 1 uur.

Waar jij dat uur extra vandaan haalt is me een raadsel.
Waar baseer je dat uur voor de Lelylijn op dan?

Overheidsonderzoek: Voor een Lelylijn wordt de reistijd Groningen/Leeuwarden – Schiphol ruim 90 minuten

NOS: Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.

Wikipedia: De Lelylijn kan de reistijd per trein tussen Groningen en de Randstad terugbrengen naar 1 uur en 30 minuten

Kortom, een normale reis wordt iets als 10 minuten voor vertrek in Winschoten/Appingedam van huis, 33 minuten naar Groningen, 10 minuten overstaptijd, 90 minuten reistijd naar Amsterdam CS, en dan nog een stuk naar de eindbestemming. Zelfs als we voor het gemak aannemen dat die werknemer in kwestie de stationschef in Amsterdam is, kom je al op 10+33+10+90=143 minuten.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_203312754
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:44 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Waar baseer je dat uur voor de Lelylijn op dan?

Overheidsonderzoek: Voor een Lelylijn wordt de reistijd Groningen/Leeuwarden – Schiphol ruim 90 minuten

NOS: Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.

Wikipedia: De Lelylijn kan de reistijd per trein tussen Groningen en de Randstad terugbrengen naar 1 uur en 30 minuten

Kortom, een normale reis wordt iets als 10 minuten voor vertrek in Winschoten/Appingedam van huis, 33 minuten naar Groningen, 10 minuten overstaptijd, 90 minuten reistijd naar Amsterdam CS, en dan nog een stuk naar de eindbestemming. Zelfs als we voor het gemak aannemen dat die werknemer in kwestie de stationschef in Amsterdam is, kom je al op 10+33+10+90=143 minuten.
De meest recente plannen gaan echt uit van een uur tussen Groningen en Amsterdam:
https://www.lelylijn.nl/vragen-en-antwoorden-over-de-lelylijn/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 22 januari 2022 @ 11:00:34 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203312818
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:13 schreef Hanca het volgende:

Winschoten-Groningen: 33 min per trein. En dat wordt korter, er worden een aantal stations uit gehaald (zo stopt die trein nu 3 keer in Hoogezand, dat is overdreven).
Daar ga je al... Stations weghalen ook al vind je het overdreven veel gaat altijd ten koste van de inwoners want die krijgen minder mogelijkheden, simpel zat.

quote:
En dan Groningen-Amsterdam met lelylijn: 1 uur.

Waar jij dat uur extra vandaan haalt is me een raadsel.
Overal heeft men het over ongeveer anderhalf uur...

quote:
Dat staat in het rapport van rijk en regio, dat op aandringen van het Noorden vandaag naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Uit onderzoek blijkt dat de reistijd tussen Amsterdam-Zuid en Groningen met de aanleg van de Lelylijn kan worden teruggebracht van 120 naar 85 minuten. Reizigers naar Leeuwarden en Assen kunnen via het nieuwe station Heerenveen-Noord en Groningen gebruik maken van de Lelylijn.
Sikkom
  zaterdag 22 januari 2022 @ 11:01:07 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203312825
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 10:18 schreef Hanca het volgende:

Delfzijl is inderdaad niet de eerste die wat gaat merken. Krimpplaatsen als Leek (wat mogelijk zelfs een station krijgt op de lijn), Winschoten en Hoogezand wel.
Leek gaat geen station krijgen:



Drachten en Emmeloord en een extra station bij Heerenveen... Met de opmerking dat Heerenveen al een station heeft.
  zaterdag 22 januari 2022 @ 11:03:18 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203312881
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Daar ga je al... Stations weghalen ook al vind je het overdreven veel gaat altijd ten koste van de inwoners want die krijgen minder mogelijkheden, simpel zat.
Dit zijn stations die op 10min loopafstand van elkaar liggen, ik ken niemand die het niet belachelijk vindt eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203312886
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leek gaat geen station krijgen:

[ afbeelding ]

Drachten en Emmeloord en een extra station bij Heerenveen... Met de opmerking dat Heerenveen al een station heeft.
Leek wordt gewoon genoemd, het traject ligt nog niet vast.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203313029
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wij van WC eend...
De eis is ook in de kamer steeds geweest dat het naar een uur moet. Ook de provincies hebben het steeds over een uur.

Ook VNO-NCW gaat uit van een uur:
https://www.rtvnoord.nl/n(...)erandert-er-echt-wat


Met een uur en 40 minuten gebruik je geen HSL.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203313108
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Daar ga je al... Stations weghalen ook al vind je het overdreven veel gaat altijd ten koste van de inwoners want die krijgen minder mogelijkheden, simpel zat.
[..]
Overal heeft men het over ongeveer anderhalf uur...
[..]
Sikkom
Prima manier op te bezuinigen op lokale voorzieningen natuurlijk. Nadat de buslijnen al volledig zijn uitgekleed, autobezit en gebruik steeds duurder en duurder wordt kan nog minder mobiliteit er natuurlijk nog bij. Inwoners die wanhopig nog wat mobiliteit willen behouden voor de inwoners en dus maar als vrijwilligers wat gaan opzetten.

https://www.groene.nl/artikel/hoe-den-haag-uit-nederland-verdween
Is wel een erg goed artikel die het duidt.
pi_203313168
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
De eis is ook in de kamer steeds geweest dat het naar een uur moet.
Heel schattig, maar hoeveel breed gedragen en aangenomen moties heeft Rutte III zijn billetjes mee afgeveegd? Niet publiekelijk natuurlijk, soms aangeven mee te werken maar dan alsnog er helemaal niets mee doen?
Er staan zelfs zaken in het nieuwe regeerakkoord waar geen enkele coalitiepartij het aldus hun verkiezingsprogramma mee eens was. En wat met de door de gehele kamer aangenomen motie over het in stand houden van de koppeling AOW minimumloon?

Je denkt toch niet dat onder Rutte IV een eis van de Kamer ook maar iets van waarde heeft?
  zaterdag 22 januari 2022 @ 11:35:54 #249
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203313170
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:07 schreef Hanca het volgende:
Dit zijn stations die op 10min loopafstand van elkaar liggen, ik ken niemand die het niet belachelijk vindt eigenlijk.
Ik ken Hoogezand-Sappemeer verder niet maar waar stoppen die treinen dan precies?
pi_203313255
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 11:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ken Hoogezand-Sappemeer verder niet maar waar stoppen die treinen dan precies?
Er zijn 4 stations zo te zien en ze staan aan hetzelfde spoor.

Sappermeer oost. - 21 minuten lopen naar:
Hogezand-Sappermeer - 29 minuten lopen naar;
Martenshoek - 20 minuten lopen naar;
Kropswolde

Alles volgens Google met de kortste afstand.

Waar die 10 minuten lopen vandaan komt is mij dus een raadsel. Dat zal wel 10 minuten rennen zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')