SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Ik denk dat we dit ruimschoots gaan halen over 2 weken.quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
We schuiven de piek een week opquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:00 schreef raptorix het volgende:
Eerder dan Yorick
#403 We wachten nog wel even hoor editie
🏥🏥🏥 Ziekenhuizen 16 April 2021, bron LCPS
Nieuw: IC: 51 Ziekenhuizen: 242
Gister: IC: 39 Ziekenhuizen: 232
#tehoog 451x
hebben wij in nederland eigenlijk ook het moderna vaccin besteld?quote:Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Door met J&J en Pfizer dan maar en rap!
De volgende sprong is opeens +6 miljoen in een maand, dat wordt wel spannend. Het tempo zou in mei nog flink verder opgeschroefd moeten gaan worden.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat we dit ruimschoots gaan halen over 2 weken.
Uiteraard:quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:01 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
hebben wij in nederland eigenlijk ook het moderna vaccin besteld?
Als Pfizer blijft leveren (en wellicht elke keer wat extra) heb ik er vertrouwen in.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
De volgende sprong is opeens +6 miljoen in een maand, dat wordt wel spannend. Het tempo zou in mei nog flink verder opgeschroefd moeten gaan worden.
IC trendbreuk?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:04 schreef raptorix het volgende:
Zoals verwacht, we dalen nog steeds op de 7daagse trend omdat vorige week vrijdag erg slecht was:
[ afbeelding ]
Nee hoor, we lijken weer in normale opname ritme te zitten, dat is vrijdag meestal hoog, zaterdag gemiddeld en zondag laag. Misschien dat @Lenny_Leonard dat kan bevestigen of dat met een soort ritme te maken heeft.quote:
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-aan-nederland.htmlquote:Ziekenhuis Zuyderland tegen autoriteiten: wij kunnen niet langer wachten, vaccineer!
Het Zuyderland Medisch Centrum in Zuid-Limburg is ten einde raad over het vaccinatiebeleid in Nederland, blijkt uit een open brief die de ziekenhuisgroep heeft gestuurd. Minister De Jonge, de Gezondheidsraad en het RIVM wordt in niet mis te verstane bewoordingen opgeroepen "te stoppen met dralen en onrust zaaien", en vaart te maken met de massavaccinatie.
In de brief vertelt het ziekenhuis dat vandaag de eerste patiënt is opgenomen die het AstraZeneca-vaccin had geweigerd en corona had gekregen. "We hoorden de enorme spijt in zijn stem en zagen de wanhoop in zijn ogen. Het virus had hem geveld en dit had wellicht niet gehoeven."
De resultaten van de longscan spraken vervolgens boekdelen. "Je hoeft geen longarts te zijn om de verwoestingen te herkennen. Je hoeft ook geen epidemioloog te zijn om de risico's van niet-vaccineren te duiden."
Zuyderland wil dat er geprikt wordt, "AstraZeneca, Janssen of welk vaccin dan ook: wij wille prikken in plaats van eindeloos debatteren."
Die snap ik even niet. Vorige week vrijdag was de IC instroom 45, deze week 51. En netto een stijging, vorige week een daling.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:04 schreef raptorix het volgende:
Zoals verwacht, we dalen nog steeds op de 7daagse trend omdat vorige week vrijdag erg slecht was:
[ afbeelding ]
Weet ik zo niet eigenlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor, we lijken weer in normale opname ritme te zitten, dat is vrijdag meestal hoog, zaterdag gemiddeld en zondag laag. Misschien dat @:lenny_leonard dat kan bevestigen of dat met een soort ritme te maken heeft.
Oh gadver, wat een zielig verhaal van die man.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-aan-nederland.html
[ afbeelding ]
Het aantal dagen dat een dosis in de vriezer ligt mag wel omlaag.
Jij houdt van cynische humor?quote:Op vrijdag 16 april 2021 13:42 schreef Newby6781 het volgende:
Dus pas half mei versoepelingen. En dan weer half juni.
Wat een humor
https://nos.nl/l/2376936
Ik bereken het gemiddelde van de 7 dagen ervoor, dus de waarde van vandaag is het gemiddelde van de laatste 7 dagen.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:07 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Die snap ik even niet. Vorige week vrijdag was de IC instroom 45, deze week 51. En netto een stijging, vorige week een daling.
Fissaaaaah!quote:
AstraZeneca-vaccin had geweigerd en corona had gekregenquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:07 schreef Anton91 het volgende:
AstraZeneca-vaccin had geweigerd en corona had gekregen
Dit zou massaal in alle journaals moeten komen, met wetenschappelijke onderbouwing dat de gezette vaccins dus hun werk hebben gedaan bij deze doelgroepen. Dan kun je een boel mensen hopelijk weer overtuigen van het nut van vaccineren (met toelichting dat er inderdaad in zeer geringe aantallen ernstige bijwerkingen optreden).quote:
Met een wetenschappelijke onderbouwing erbij zal het bericht volgend jaar pas geplaatst kunnen worden en haakt 99% af na de eerste zin.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit zou massaal in alle journaals moeten komen, met wetenschappelijke onderbouwing dat de gezette vaccins dus hun werk hebben gedaan bij deze doelgroepen. Dan kun je een boel mensen hopelijk weer overtuigen van het nut van vaccineren (met toelichting dat er inderdaad in zeer geringe aantallen ernstige bijwerkingen optreden).
Geen idee wat wat betreft zijn leeftijd en/of onderliggend lijden natuurlijk, maar als je een vaccin word aangeboden en je weigert het dan is dat op z'n minst ook niet erg verstandig.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:10 schreef Noek het volgende:
[..]
Oh gadver, wat een zielig verhaal van die man.
Geweigerd vanuit angst waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geen idee wat wat betreft zijn leeftijd en/of onderliggend lijden natuurlijk, maar als je een vaccin word aangeboden en je weigert het dan is dat op z'n minst ook niet erg verstandig.
Wij hebben niet eens een overzicht van de mensen die gevaccineerd zijnquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:15 schreef asco het volgende:
Heeft Nederland dit ook:
https://www.hln.be/binnen(...)w-gemeente~a8800c79/
Zeker niet gek, maar goed dat ook dat soort verhalen in het nieuws komen, dat mensen door weigering nu spijt krijgen doordat ze toch corona oplopen.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:19 schreef Noek het volgende:
[..]
Geweigerd vanuit angst waarschijnlijk.
Dat is toch niet zo heel gek met alles van de afgelopen weken?
Een week is op zich netjes toch?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-aan-nederland.html
[ afbeelding ]
Het aantal dagen dat een dosis in de vriezer ligt mag wel omlaag.
Prima natuurlijk dat het in het nieuws komt, want het is nieuws, maar ik zou eerder graag in koeienletters in het nieuws het bericht zien staan over de verpleeghuizen van hierboven. Met positief nieuws kun je mensen denk ik beter over de streep helpen dan met angst.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:20 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Zeker niet gek, maar goed dat ook dat soort verhalen in het nieuws komen, dat mensen door weigering nu spijt krijgen doordat ze toch corona oplopen.
Helaas verkoopt goed nieuws niet zo goed als click-baits.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima natuurlijk dat het in het nieuws komt, want het is nieuws, maar ik zou eerder graag in koeienletters in het nieuws het bericht zien staan over de verpleeghuizen van hierboven. Met positief nieuws kun je mensen denk ik beter over de streep helpen dan met angst.
Het gaat niet om verkopen en click-baits, het gaat erom mensen te laten zien wat de positieve effecten zijn van wel gevaccineerd worden.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Helaas verkoopt goed nieuws niet zo goed als click-baits.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat niet om verkopen en click-baits, het gaat erom mensen te laten zien wat de positieve effecten zijn van wel gevaccineerd worden.
Overigens heeft NU.nl het wel uitgelicht op de hoofdpagina staan, de vraag is voor hoe lang.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat niet om verkopen en click-baits, het gaat erom mensen te laten zien wat de positieve effecten zijn van wel gevaccineerd worden.
Dat hangt af van welke krant/site het is, want er zijn er een aantal die liever doemkoppen neerzetten. Ik kijk naar jou, Telegraaf.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom zou je wel doorgaan met Janssen en niet met AZ? Het enige voordeel van Janssen is volgens mij dat er slechts één prik hoeft. Voor de rest zijn de technieken vrijwel gelijk en de bijwerkingen lijken ook vrijwel gelijk.quote:Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Door met J&J en Pfizer dan maar en rap!
Zie tweet, AZ zou je in principe kunnen laten varen omdat het dus wellicht geen vertraging oplevert.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom zou je wel doorgaan met Janssen en niet met AZ? Het enige voordeel van Janssen is volgens mij dat er slechts één prik hoeft. Voor de rest zijn de technieken vrijwel gelijk en de bijwerkingen lijken ook vrijwel gelijk.
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van persoon tot persoon, als het over een 25 jarige gaat zou ik het snappen. Maar iemand van bijvoorbeeld 65 jaar heeft een reële kans om op de IC terecht te komen en dan gok ik dat je dagelijks meer kans hebt om corona te krijgen (met alle risico's van dien) dan dat je trombose of andere ernnstige bijwerkingen krijgt van een vaccin.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:19 schreef Noek het volgende:
[..]
Geweigerd vanuit angst waarschijnlijk.
Dat is toch niet zo heel gek met alles van de afgelopen weken?
Het gaat mij niet om het oogpunt van de media, het gaat mij om het vaccineren stimuleren. Daar zou ik liever van zien dat aandacht wordt besteed aan de positieve effecten van het vaccineren. Dat media dat dan niet publiceren omdat het niet voldoende aandacht genereert, is één ding, maar daar zouden ziekenhuizen, verpleeghuizen, overheid, RIVM en GGD meer aandacht aan kunnen besteden.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat hangt af van welke krant/site het is, want er zijn er een aantal die liever doemkoppen neerzetten. Ik kijk naar jou, Telegraaf.
Natuurlijk gaat het wel om verkopen, het is niet voor niets dat de boeiendere artikelen achter een paywall zitten.
Dat is geen antwoord op de vraag. En hoezo geen vertraging? Als je meer vaccins hebt kun je sneller prikken. Het is niet zo alsof Pfizer nu opeens 10 miljoen vaccins in één week gaat leveren.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zie tweet, AZ zou je in principe kunnen laten varen omdat het dus wellicht geen vertraging oplevert.
Ik denk dat je sneller en beter het beleid voor AZ kunt aanpassen, dan je gaat wachten tot J&J weer opgestart is over paar weken.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zie tweet, AZ zou je in principe kunnen laten varen omdat het dus wellicht geen vertraging oplevert.
Dat is aan het kabinet. De aandacht die de overheid aan het vaccineren besteedt is wat mij betreft veel te weinig.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het oogpunt van de media, het gaat mij om het vaccineren stimuleren. Daar zou ik liever van zien dat aandacht wordt besteed aan de positieve effecten van het vaccineren. Dat media dat dan niet publiceren omdat het niet voldoende aandacht genereert, is één ding, maar daar zouden ziekenhuizen, verpleeghuizen, overheid, RIVM en GGD meer aandacht aan kunnen besteden.
Het is ook niet dat de media dit verhaal naar buiten brengt om mensen te overtuigen dat vaccineren een goed idee is.
Is dat zo? Hoe reëel is die kans? Zijn daar cijfers van?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:30 schreef Anton91 het volgende:
Maar iemand van bijvoorbeeld 65 jaar heeft een reële kans om op de IC terecht te komen
Is er überhaupt een campagne gestart om mensen warm te laten lopen voor het vaccin? Ik kan me niet herinneren daar iets van gezien te hebben.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is aan het kabinet. De aandacht die de overheid aan het vaccineren besteedt is wat mij betreft veel te weinig.
J&J geeft toch procentueel nog veeeeel minder kans op ernstige bijwerkingen dan AZ?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom zou je wel doorgaan met Janssen en niet met AZ? Het enige voordeel van Janssen is volgens mij dat er slechts één prik hoeft. Voor de rest zijn de technieken vrijwel gelijk en de bijwerkingen lijken ook vrijwel gelijk.
Dit snap ik ook niet goed. De GGD zegt dat ze een miljoen prikken per week kan zetten. Alles wat je dan mínder dan 1 miljoen prikken binnen krijgt, kun je dan toch als vertraging zien?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. En hoezo geen vertraging? Als je meer vaccins hebt kun je sneller prikken. Het is niet zo alsof Pfizer nu opeens 10 miljoen vaccins in één week gaat leveren.
Behalve dat - voor zover nu bekend - die bijwerkingen bij Janssen een orde van grootte minder vaak voorkomen dan bij AZ.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Voor de rest zijn de technieken vrijwel gelijk en de bijwerkingen lijken ook vrijwel gelijk.
Uberhaupt de kans op corona krijgen reeel te noemen is te ridicuul voor woorden.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:36 schreef maan_man het volgende:
[..]
Is dat zo? Hoe reëel is die kans? Zijn daar cijfers van?
De kans is zeker te groter dan bij een 25 jarige, maar dat maakt de kans nog niet reëel. Hoe groot is die kans 1 op 10, 1 op 100, 1 op 1000, 1 op 10.000,....
Dat is opzicht niet zo raar, er is nog minder geprikt met Janssen momenteel.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Behalve dat - voor zover nu bekend - die bijwerkingen bij Janssen een orde van grootte minder vaak voorkomen dan bij AZ.
Nee, ik bedoel relatief.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:42 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat is opzicht niet zo raar, er is nog minder geprikt met Janssen momenteel.
Wat zal je een zwaar leven hebben als je van leugens moedeloos wordt.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:41 schreef 4-elements het volgende:
Nu wordt alweer gesproken over half mei voor het opengooien van de terrassen. En half mei krijgen we vast te horen dat we nog even moeten volhouden, nog 2 weken. Ik word er zo moedeloos van. Ik begon het jaar positief, want de vaccinatie ging van start. Maar 2020 was nog een leuk jaar in vergelijking met 2021. We mogen niks meer straks zonder een test.
Veel mensen zeiden “weg met 2020, 2021 wordt zoveel beter”. Alsof in 2021 alles opgelost zou zijn, je kunt beter aftellen naar 2022quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:41 schreef 4-elements het volgende:
Nu wordt alweer gesproken over half mei voor het opengooien van de terrassen. En half mei krijgen we vast te horen dat we nog even moeten volhouden, nog 2 weken. Ik word er zo moedeloos van. Ik begon het jaar positief, want de vaccinatie ging van start. Maar 2020 was nog een leuk jaar in vergelijking met 2021. We mogen niks meer straks zonder een test.
Het is dit jaar echt wel een stuk minder hopeloos dan vorig jaar. Tot december 2020 was het einde van de pandemie totaal niet in zicht, terwijl we nu op schema zijn om er binnen een paar maanden vanaf te zijn.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Veel mensen zeiden “weg met 2020, 2021 wordt zoveel beter”. Alsof in 2021 alles opgelost zou zijn, je kunt beter aftellen naar 2022
Dit kan ik er zo snel even over vinden:quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:36 schreef maan_man het volgende:
[..]
Is dat zo? Hoe reëel is die kans? Zijn daar cijfers van?
De kans is zeker te groter dan bij een 25 jarige, maar dat maakt de kans nog niet reëel. Hoe groot is die kans 1 op 10, 1 op 100, 1 op 1000, 1 op 10.000,....
Oftewel de kans om te overlijden is veel groter dan de kans op een ernstige bijwerking van AstraZeneca (dacht 1 op 100.000 trombose en ong 1 op 250.000 op een dodelijke vorm van trombose).quote:Volgens een net afgeronde Britse analyse van al het beschikbare bewijs is het gevaar op overlijden bij iemand die op zijn 75ste corona krijgt 4,2 procent. Ter vergelijking: voor een 55-jarige is dat 0,4 procent, voor een 65-jarige 1,3 procent en voor iemand van 85 is het overlijdensrisico al verdrievoudigd, tot 14 procent.
Maar dat is positief nieuws, dat verkoopt niet....quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit zou massaal in alle journaals moeten komen, met wetenschappelijke onderbouwing dat de gezette vaccins dus hun werk hebben gedaan bij deze doelgroepen. Dan kun je een boel mensen hopelijk weer overtuigen van het nut van vaccineren (met toelichting dat er inderdaad in zeer geringe aantallen ernstige bijwerkingen optreden).
Zo voelt het voor mij ook wel een beetje ja. Niet de beste tijd om een hoopvol persoon te zijn; keer op keer toch die teleurstelling. Ik zou nu al blij zijn met een zomer als die van vorig jaar; al gok ik dat er door angst voor nieuwe mutaties (en de focus daarop) veel minder mogelijk gaat zijn. Sowieso voor niet gevaccineerden. En dat is flink balen.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:41 schreef 4-elements het volgende:
Dat is vooruit kijken maar je kan nu gewoon niks dus de beleving is voor mij tien keer meer kut.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is dit jaar echt wel een stuk minder hopeloos dan vorig jaar. Tot december 2020 was het einde van de pandemie totaal niet in zicht, terwijl we nu op schema zijn om er binnen een paar maanden vanaf te zijn.
Klopt, maar dat stralen ze nog niet uit met :quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is dit jaar echt wel een stuk minder hopeloos dan vorig jaar. Tot december 2020 was het einde van de pandemie totaal niet in zicht, terwijl we nu op schema zijn om er binnen een paar maanden vanaf te zijn.
Maar dan is wel alweer 3/4 van 2021 voorbij. In die zin is het wel echt een verloren jaar voor mij persoonlijk, terwijl vorig jaar vanaf April t/m September toch eigenlijk vrij zorgeloos waren zonder dat alles dicht was..quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat mijn optimisme op de been houdt zijn de beelden uit het VK en Israël. Die laten zien dat vaccinatie op termijn gewoon werkt. Ook hier gaan de "pubs" weer open, al is het met een significante vertraging t.o.v. het VK.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:46 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zo voelt het voor mij ook wel een beetje ja. Niet de beste tijd om een hoopvol persoon te zijn; keer op keer toch die teleurstelling. Ik zou nu al blij zijn met een zomer als die van vorig jaar; al gok ik dat er door angst voor nieuwe mutaties (en de focus daarop) veel minder mogelijk gaat zijn. Sowieso voor niet gevaccineerden. En dat is flink balen.
Al ben ik wel blij met de meevallers rondom Pfizer.En ondanks alles heb ik nog steeds een klein beetje hoop dat het in mei/juni opeens heel snel gaat allemaal.
De tweede golf duurt inderdaad aanzienlijk langer dan de eerste, maar vorig jaar rond deze tijd was ook alles dicht, hoor.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:47 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Terrassen, winkels, gym, gaat nog weken niet open. Dat was vorig jaar echt niet zo (lang).
Vorig jaar had ik nergens problemen mee. Toen dacht ik nog, het zal wel snel voorbij zijn. Maar nu ettert het maar voort. Heropening van de samenleving wordt telkens maar vooruitgeschoven. Ik mis gewoon het spontaan uit eten kunnen gaan, een biertje drinken in de pub, reizen. Allemaal dingen die ik voor corona veel deed. Dus ja, ik word hier een beetje moedeloos van.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat zal je een zwaar leven hebben als je van leugens moedeloos wordt.
Nouja, dit wordt wel gedaan alleen mensen begrijpen het niet.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar dat is positief nieuws, dat verkoopt niet....
Dat is zo, maar ik ging er eigenlijk al vanaf augustus/september vorig jaar vanuit dat het een drama zou worden met die tweede golf. Als je het allemaal zo uit de hand laat lopen, duurt het nou eenmaal lang voordat je er weer vanaf bent, daar doe je achteraf weinig meer aan.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar dan is wel alweer 3/4 van 2021 voorbij. In die zin is het wel echt een verloren jaar voor mij persoonlijk, terwijl vorig jaar vanaf April t/m September toch eigenlijk vrij zorgeloos waren zonder dat alles dicht was..
Ik dacht in maart dat we met hemelvaart (mid mei) nog wel gewoon naar de VS konden voor onze vakantie. Dat zal ik dus echt nooit meer vergetenquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:49 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Vorig jaar had ik nergens problemen mee. Toen dacht ik nog, het zal wel snel voorbij zijn.
Ja, euhm, we gaan bellen.quote:
Je zou verwachten dat de focus vooral zou liggen op ''prikken, prikken, prikken'' als ze zelf in zouden schatten dat we er in de zomer dan grotendeels vanaf zijn. Ze gaan echt geen 1 miljard uitgeven voor een paar maandjes.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:47 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Klopt, maar dat stralen ze nog niet uit met :
- Halfslachtige versoepelingen
- Routekaarten die na paar dagen al achterhaald zijn
- Continue verlengen van de avondklok
- 1 Miljard kostende pilot toegangstesten
- Mogelijke wet voor verplichte toegangstesten
- 2,5 Miljoen kostende fieldlabs
- AZ beleid wat haaks staat op EMA/CBG
- etc etc.
Meeste winkels waren gewoon nog open hoor (er waren wel winkelketens die zelf besloten even dicht te gaan). En tijdens de eerste golf was de horeca iets meer dan 2 maanden dicht, terwijl dat nu al richting de 7 maanden gaat.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
De tweede golf duurt inderdaad aanzienlijk langer dan de eerste, maar vorig jaar rond deze tijd was ook alles dicht, hoor.
Dit.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:47 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Klopt, maar dat stralen ze nog niet uit met :
- Halfslachtige versoepelingen
- Routekaarten die na paar dagen al achterhaald zijn
- Continue verlengen van de avondklok
- 1 Miljard kostende pilot toegangstesten
- Mogelijke wet voor verplichte toegangstesten
- 2,5 Miljoen kostende fieldlabs
- AZ beleid wat haaks staat op EMA/CBG
- etc etc.
Ja. Dat tezamen met de enorm goede cijfers qua sterfte en besmettingen onder 75-80+. Bewijs dat het vaccineren gewoon werkt. Het gaat te traag, maar we gaan er wel komen.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:48 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Wat mijn optimisme op de been houdt zijn de beelden uit het VK en Israël. Die laten zien dat vaccinatie op termijn gewoon werkt. Ook hier gaan de "pubs" weer open, al is het met een significante vertraging t.o.v. het VK.
Dat zeg ik, de tweede golf duurt langer dan de eerste. En het is waar dat de winkels toen niet dicht waren. Maar de scholen dan weer wel.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:51 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Meeste winkels waren gewoon nog open hoor (er waren wel winkelketens die zelf besloten even dicht te gaan). En tijdens de eerste golf was de horeca iets meer dan 2 maanden dicht, terwijl dat nu al richting de 7 maanden gaat.
Wat dat betreft is 'nu' echt zo kansloos. Terwijl je al een jaar de tijd hebt om voorwaarden te verzinnen waaronder wel alles open kan en de maatschappij niet zo'n grote schade wordt toegebracht.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:51 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Meeste winkels waren gewoon nog open hoor (er waren wel winkelketens die zelf besloten even dicht te gaan). En tijdens de eerste golf was de horeca iets meer dan 2 maanden dicht, terwijl dat nu al richting de 7 maanden gaat.
Amen.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat de focus vooral zou liggen op ''prikken, prikken, prikken'' als ze zelf in zouden schatten dat we er in de zomer dan grotendeels vanaf zijn. Ze gaan echt geen 1 miljard uitgeven voor een paar maandjes.
In plaats daarvan komen ze niet voor niets opeens met een enorme focus op die testmaatschappij. Leuk dat ze dat doen, maar dat was eind vorig jaar nuttiger geweest; dan hadden we wellicht niet een half jaar op slot gehoeven. Niet in deze mate in ieder geval. Nu voelt het als mosterd na de maaltijd. En als ze er zoveel moeite en geld in stoppen kan je er garant op staan dat die focus op de testmaatschappij in de zomer of herfst niet zomaar verdwijnt.
Dan is de kans groot dat bepaalde maatregelen gewoon terug komen omdat ze die testmaatschappij achter de hand hebben. ''Ik snap dat jullie zonder test weg willen/willen sporten/uit eten, maar wees blij dat we tenminste niet de hele maatschappij gooien; al die dingen zijn nog steeds mogelijk met deze mooie testen''.
Jazekerquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat dan niet ook automatisch een aantekening?
Of gewoon zorgen dat er altijd iemand thuis is... Heb je eigenlijk een identificatieplicht in je eigen huis?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, euhm, we gaan bellen.
1. legio aan volk wat geen vaste lijn meer heeft
2. Als je al een vaste lijn hebt, kun je die doorschakelen
Dat het beleid continu achter de feiten aanloopt en dat op deze manier de ellende langer duurt dan nodig was geweest, ben ik helemaal met je eens. Mag ook wel eens gezegd wordenquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat dat betreft is 'nu' echt zo kansloos. Terwijl je al een jaar de tijd hebt om voorwaarden te verzinnen waaronder wel alles open kan en de maatschappij niet zo'n grote schade wordt toegebracht.
Als ik terugdenk vind ik het ergens wel apart. Tijdens die eerste lockdown vorig voorjaar vond ik het al zo lang duren. Toch een vrij normale zomer (in onze ogen) gehad. Binnen 2 maanden waren we er eigenlijk vanaf.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar dan is wel alweer 3/4 van 2021 voorbij. In die zin is het wel echt een verloren jaar voor mij persoonlijk, terwijl vorig jaar vanaf April t/m September toch eigenlijk vrij zorgeloos waren zonder dat alles dicht was..
Ik zou graag wel weer een opstekertje zien op dat front. Leuk dat van die sterftecijfers maar dat is nu al een tijdje. Er zijn nog weinig echt tastbare positieve gevolgen van het vaccineren.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:52 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja. Dat tezamen met de enorm goede cijfers qua sterfte en besmettingen onder 75-80+. Bewijs dat het vaccineren gewoon werkt. Het gaat te traag, maar we gaan er wel komen.
Jeejquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat het beleid continu achter de feiten aanloopt en dat op deze manier de ellende langer duurt dan nodig was geweest, ben ik helemaal met je eens. Mag ook wel eens gezegd worden
Dat dacht ik ook eigenlijk echt wel afgelopen jaar. Jij niet dan?quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Veel mensen zeiden “weg met 2020, 2021 wordt zoveel beter”. Alsof in 2021 alles opgelost zou zijn, je kunt beter aftellen naar 2022
nog te verkopen aan andere landen ofzoquote:Op vrijdag 16 april 2021 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat een groot deel van de laksheid van het kabinetsbeleid verklaart. De intelligente lockdown was vorig jaar zo'n succes, dat men er vast vanuit ging dat het kunstje herhaald zou kunnen worden. Even de minister-president op TV, persconferentie erin, paar maatregelen ertegenaan en hoppa, cijfers omlaag. Maar dat liep nogal anders en sindsdien is het eigenlijk een combinatie van paniekvoetbal en apathie.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als ik terugdenk vind ik het ergens wel apart. Tijdens die eerste lockdown vorig voorjaar vond ik het al zo lang duren. Toch een vrij normale zomer (in onze ogen) gehad. Binnen 2 maanden waren we er eigenlijk vanaf.
Nee. Bestuurlijke boete. Vergelijkbaar met de eenvoudige verkeersboetes.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat dan niet ook automatisch een aantekening?
quote:Op vrijdag 16 april 2021 15:00 schreef _serial_ het volgende:
Daar gaan we al
Testbewijs voor horeca, museum of evenement kost vanaf juli maximaal 7,50 euro
![]()
![]()
![]()
Ah. Dat is voor een “standaard” gezin 30¤...quote:Op vrijdag 16 april 2021 15:00 schreef _serial_ het volgende:
Daar gaan we al
![]()
![]()
![]()
Klinkt goed. Komen we er over 2 maanden achter dat het toch niet handhaafbaar is en dat 't makkelijker is om een enkelband te doen bij iedereen die positief getest is?quote:
De testmaatschappij baart mij inderdaad ook zorgen. Steek dat geld en de tijd in het vaccineren. Dan kan alles weer gewoon open, zonder dure tests. Dat kon afgelopen zomer overigens ook. Toen was ik nog trots dat Nederland zich niet zo gek liet maken als andere landen, waar ze overal met mondkapjes liepen. Maar ja...quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als ik terugdenk vind ik het ergens wel apart. Tijdens die eerste lockdown vorig voorjaar vond ik het al zo lang duren. Toch een vrij normale zomer (in onze ogen) gehad. Binnen 2 maanden waren we er eigenlijk vanaf.
Nu echt al maanden kwijt. We hebben dit jaar wellicht meer zicht op een uitweg (het vaccineren), maar als ik terug kijk is het voor mij persoonlijk vrij duidelijk dat 2020 geen weggegooid jaar was. 2021 is dat voor mij wel. En die enorme focus op de testmaatschappij geeft mij nou niet bepaald de indruk dat we snel weer op het niveau van vorige zomer gaan zitten.
Testen om op een terras te gaan zitten? We gaan helaas echt doorslaan.quote:Op vrijdag 16 april 2021 15:00 schreef _serial_ het volgende:
Daar gaan we al
![]()
![]()
![]()
straks staat heel NL op het binnenhof, die boeren protesteerde voor veel minder iig.quote:Op vrijdag 16 april 2021 14:41 schreef 4-elements het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |