abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199012508
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:45 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk weet je dat alleen maar redelijk zeker als je nieuwbouw gekocht hebt, want de marge daarop is niet heel groot.
What do u mean?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 15 april 2021 @ 12:12:27 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012561
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:02 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Nee de grond is van jou, tenzij je de grond pacht van bijvoorbeeld de gemeente.

Na overlijden gaat het huis naar je erfgenamen. Die betalen daar wel belasting over natuurlijk, maar dat geldt voor alles wat je nalaat.
Dat ligt er ook weer aan wie je erfgenaam is en wat de waarde van je erfenis is.

Je partner heeft een vrijstelling van ¤ 671.910
Het kan natuurlijk zijn dat jouw deel van het huis minus de hypotheek 700K waard is, en dan moet je partner idd erfbelasting aftikken.
Kinderen moeten dat al eerder, want die hebben een vrijstelling van ¤ 21.282

Maar als je een huis van ¤ 450.000 hebt (fantastisch) met daarop ¤ 350.000 hypotheek, en je hebt geen partner maar wel 2 kinderen dan betalen zij dus ieder ¤ 2.871 aan erfbelasting betalen als er verder geen vermogen is.

Bij een huis van ¤ 750.000 en ¤ 300.000 hypotheek wordt het al een ander verhaal, dan is de erfenis 450.000 (weer fantastisch) en dan betaalt ieder kind ¤ 27.868 over zijn/haar erfenis van ¤ 225.000

Heeft de laatste erflater 3 kinderen ipv 2 en erven ze dus ieder ¤ 150.000 dan betalen ze ieder ¤ 12.871 aan erfbelasting.
Bij 4 kinderen wordt de erfenis ¤ 112.500 per kind en de erfbelasting ¤ 9.121 per kind.

[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 15-04-2021 12:18:33 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 12:15:30 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012601
quote:
11s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

What do u mean?
Dat nieuwbouwwoningen minder onderhevig zijn aan een dalende markt omdat de woning aan de huidige eisen voldoet en behalve door de grondprijs niet veel minder had kunnen kosten.

Bouwbedrijven pakken wel winst maar geen enorme percentages, plus dat het afwerken van een nieuwbouwwoning vaak in de tijd erna gebeurt (tuin bijvoorbeeld) en dus niet in de prijs van het huis zit als het opgeleverd wordt maar de waarde wel verhoogt als het een paar jaar later verkocht wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 15-04-2021 12:27:47 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 12:29:03 #104
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012735
Ons huis komt volgende week op Funda te staan, om het voor onszelf dragelijk te maken qua opgeruimd huis (kleuters doen niet aan netjes houden) zitten we eind april een midweek op Centerparcs zodat de bezichtigingen in 1 week gepland kunnen worden.
Er zijn nu al 10 bezichtigingen op de maandag en donderdag ingepland (dinsdag koningsdag), de makelaar verwacht dat de woensdag ook nog wel vol komt met bezichtigingen, maar als er al 25 zijn worden alleen nog de 'hele' serieuze kijkers erbij gevoegd.

In 2015 hadden we dit huis ook te koop staan, toen was het een leuk moment om te kopen en gingen we kijken of het niet beter was te verhuizen dan te verbouwen, in 6 maanden 2 kijkers en 1 bod gehad. Vraagprijs is nu wel ongeveer 45% hoger dan toen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:32:26 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012769
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:29 schreef zalkc het volgende:
Ons huis komt volgende week op Funda te staan, om het voor onszelf dragelijk te maken qua opgeruimd huis (kleuters doen niet aan netjes houden) zitten we eind april een midweek op Centerparcs zodat de bezichtigingen in 1 week gepland kunnen worden.
Er zijn nu al 10 bezichtigingen op de maandag en donderdag ingepland (dinsdag koningsdag), de makelaar verwacht dat de woensdag ook nog wel vol komt met bezichtigingen, maar als er al 25 zijn worden alleen nog de 'hele' serieuze kijkers erbij gevoegd.

In 2015 hadden we dit huis ook te koop staan, toen was het een leuk moment om te kopen en gingen we kijken of het niet beter was te verhuizen dan te verbouwen, in 6 maanden 2 kijkers en 1 bod gehad. Vraagprijs is nu wel ongeveer 45% hoger dan toen.
Spannend! En verstandig er een weekje Centerparcs van te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 12:32:56 #106
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012778
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat nieuwbouwwoningen minder onderhevig zijn aan een dalende markt omdat de woning aan de huidige eisen voldoet en behalve door de grondprijs niet veel minder had kunnen kosten.

Bouwbedrijven pakken wel winst maar geen enorme percentages, plus dat het afwerken van een nieuwbouwwoning vaak in de tijd erna gebeurt (tuin bijvoorbeeld) en dus niet in de prijs van het huis zit als het opgeleverd wordt maar de waarde wel verhoogt als het een paar jaar later verkocht wordt.
Iets waar je snel overheen kijkt. Ons nieuwbouw stulpje had een kale v.o.n. van 450k Daar komt nog 50k aan meerwerk bij (keuken, badkamer, deuren, elektra, bestrating, dakramen, extra zonnepanelen, vloeren, muren, buitenkranen, etc..). En nog eens 12k aan meubels en interieur.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 15 april 2021 @ 12:34:38 #107
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012792
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Spannend! En verstandig er een weekje Centerparcs van te maken.
Is anders geen doen, Met kleine kinderen hou je de kamer alleen schoon als ze slapen. En ik moet ook gewoon thuiswerken, dat lukt gewoon niet als er een continue colonne aan kijkers door het huis marcheert ;)
pi_199012805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Allright, jij bent ervaringsdeskundige dat vind ik wel leuk ;)

Maarrrr, als de bouwer niet de winst opstrijkt van hogere huizenprijzen......
Wie dan wel? De grondverkoper? Of gezamenlijk met de huizenbouwer?

Kan je dan nu met huizenprijzen + 150.000 tov paar jaar terug, per huis realisatie 150k winst maken?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 15 april 2021 @ 12:37:11 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012814
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:34 schreef zalkc het volgende:

[..]

Is anders geen doen, Met kleine kinderen hou je de kamer alleen schoon als ze slapen. En ik moet ook gewoon thuiswerken, dat lukt gewoon niet als er een continue colonne aan kijkers door het huis marcheert ;)
Wij hadden een 2-jarige toen het huis van mijn man in 2012/2013 te koop stond, nou ja, technisch gezien hadden we de eerste maanden een 1-jarige maar god ik krijg nog rode vlekken als ik denk aan al die keren dat ik de halve voorraad kinderspeelgoed in de auto kon proppen voor een bezichtiging.
En dat was er iedere zoveel weken dan 1..... :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 12:43:19 #110
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012883
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Tja, dat is mede omdat het huis naar verwachting over 2 a 3 jaar dat zeker waard is of meer.

Grote nadeel is natuurlijk dat je veel eigen geld mee moet brengen tegenwoordig, wat zeker voor starters met middeninkomens lastig is.
Dat eigen geld is ook relatief. In 2008 kon ik tot 110% financieren, dat is nu een stukje minder geworden door strengere regels. Maar van die 10% was 6% overdrachtsbelasting, de rest zat in andere zaken. De welbekende kosten koper.

Als je nog de oude overdrachtsbelasting had gehad was dat ook gewoon 18.000 op een pand van 300.000 geweest.

En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven. En de auto zuipt ook geen liters benzine per dag meer als je thuiswerkt. Helaas hebben al je concurrenten dat ook gedaan en die kunnen nu ook meer bieden.
  donderdag 15 april 2021 @ 12:43:23 #111
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012884
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:33 schreef NaturalScience het volgende:
Enkele weken geleden hebben wij een huis gekocht! *O*

Onwijs veel geluk gehad, eerste bieding was direct raak.
Al schijnt het nogal close te zijn geweest.

540k vraagprijs, bieding 572k, taxatie 555k. Helemaal prima. :)

Na 10 jaar samen in dure huurwoningen te hebben gewoond eindelijk ons eerste koophuis. *;
Vorige week 540 geboden voor een 2-onder-1-kapper die voor 485 in de markt stond in Noord Holland. Was er zo een waar je een blik verf tegenaan moest gooien en voor de rest klaar.

Dachten zit wel goed. Iets meer dan 10% boven de waarde.

Ging voor 560-565.

Fucking bizar. Inschrijvingen zijn echt aids.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:44:57 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012905
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Allright, jij bent ervaringsdeskundige dat vind ik wel leuk ;)

Maarrrr, als de bouwer niet de winst opstrijkt van hogere huizenprijzen......
Wie dan wel? De grondverkoper? Of gezamenlijk met de huizenbouwer?

Kan je dan nu met huizenprijzen + 150.000 tov paar jaar terug, per huis realisatie 150k winst maken?
Nou ja, in ons geval is het simpel, we kochten de grond voor X (daar heeft de verkopende projectontwikkelaar nog ongeveer 10% gepakt op de prijs die hij aan de gemeente moest betalen), en we hebben een bedrijf ingehuurd om het huis te bouwen, uit de offerte daarvan weet ik dat daar ook ongeveer 10% winst in zit (maar ook het risico voor de bouwer zit in die 10%)

Dus stel dat ons huis 500.000 kost, waarvan 200.000 voor de grond en 300.000 voor het huis, dan komt daar natuurlijk nog zo'n 50.000 bovenop voor de schilder, de keuken, de tuin, de vloeren. dus dan zit je op ¤ 550.000
Terwijl de kostprijs zo'n 50.000 lager ligt, maar je gaat m simpelweg niet voor die kostprijs krijgen, want de projectontwikkelaar moet ook verdienen aan het verkopen van die grond, anders gaat hij hem niet voor de gemeente verkopen (en daar moet de projectontwikkelaar weer makelaars voor inhuren die er ook van betaald moeten worden), de bouwer idem, die gaat zijn uren en risico ook niet voor niets doen.

Of je in laten we zeggen 3 jaar 150K winst kunt maken op een nieuwbouwwoning zal aan het soort huis en de locatie liggen.
Maar een deel van die "winst" zal nog gewoon komen door kosten die nog boven die prijs van de nieuwbouwwoning op kwamen na de overdracht.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199012906
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:43 schreef zalkc het volgende:
En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven.
Je geeft normaliter wel heel veel uit als je nu ineens de stijging van de huizenprijzen kan bijbenen met sparen.
  donderdag 15 april 2021 @ 12:48:57 #114
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012948
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:43 schreef zalkc het volgende:

[..]

Dat eigen geld is ook relatief. In 2008 kon ik tot 110% financieren, dat is nu een stukje minder geworden door strengere regels. Maar van die 10% was 6% overdrachtsbelasting, de rest zat in andere zaken. De welbekende kosten koper.

Als je nog de oude overdrachtsbelasting had gehad was dat ook gewoon 18.000 op een pand van 300.000 geweest.

En daarbij, het sparen zal een aantal mensen makkelijk af zijn gegaan afgelopen jaar, je kon het toch nergens uitgeven. En de auto zuipt ook geen liters benzine per dag meer als je thuiswerkt. Helaas hebben al je concurrenten dat ook gedaan en die kunnen nu ook meer bieden.
Nou ja. 1 jaar sparen voor een modaal inkomen is ook 'maar' 5 a 10.000 euro. Kan je ook niet veel mee.

Wat mij vooral opvalt is hoe snel de prijs wordt opgedreven als het op inschrijving verkocht wordt. Ik heb het nu zelf gezien, vorig jaar een vriend van me en 2 maanden terug bij mijn zus.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:50:27 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199012971
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:45 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Je geeft normaliter wel heel veel uit als je nu ineens de stijging van de huizenprijzen kan bijbenen met sparen.
Bijbenen kan alleen als je zelf een huis hebt. Of je moet actief in de crypto zitten.. of nachtapotheker zijn.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 12:52:20 #116
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199012995
Ergens hoor ik nog de echo's van de mensen die niet snapten dat ik vorig jaar midden in de corona een nieuwbouwhuis ging kopen O-)
  donderdag 15 april 2021 @ 12:54:27 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199013023
Mijn toekomstige buurman zei van de week al "als je een bord in de tuin zet ben je het kwijt" en het huis is nog niet eens af, tot vorige week stonden er nog steigers in de "tuin".
En hij weet wat de grond gekost heeft (of kan dat weten) en hij is schilder dus hij zal ook wel enig idee hebben van de bouwkosten van ons huis.

Maar ik denk dat hij gelijk heeft ik verwacht dat als ik het over 2 maanden (dan is het wel af) te koop zet voor wat wij er aan uitgegeven hebben, ook zonder dat de tuin af is, het idd zo weg is en we er dan niets op bij hoeven leggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 15 april 2021 @ 12:54:44 #118
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_199013029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:52 schreef zalkc het volgende:
Ergens hoor ik nog de echo's van de mensen die niet snapten dat ik vorig jaar midden in de corona een nieuwbouwhuis ging kopen O-)
Geen nieuwbouw maar ik ben ook wel blij dat we vorig jaar tijdens de eerste lockdown gekocht hebben. :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_199013221
Wij zijn bezig ons eerste huis te kopen en ik word echt depressief van de huidige situatie. Volgens mij gaan we ondertussen al richting de 20 bezichtigingen. Laatst zaten we wel een paar keer in de buurt qua bod, maar het is zo'n onvoorspelbaar spel geworden met elke keer bieden op inschrijving.

Ga er voor onszelf wel vanuit dat het binnen nu en 1,5 jaar een keer raak is, maar de situatie is om moedeloos van te worden. Zeker als ik denk hoe anders het was geweest als we gewoon iets eerder geboren waren. :') Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.

Gewoon meer dan 1x kunnen bezichtigen of in ieder geval niet noodgedwongen onder werktijd waardoor mijn partner die voor de klas staat ook gegarandeerd mee kan in plaats van slechts de helft van de tijd lijkt me al heerlijk.
pi_199013405
quote:
9s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:11 schreef Stepperoller het volgende:
Wij zijn bezig ons eerste huis te kopen en ik word echt depressief van de huidige situatie. Volgens mij gaan we ondertussen al richting de 20 bezichtigingen. Laatst zaten we wel een paar keer in de buurt qua bod, maar het is zo'n onvoorspelbaar spel geworden met elke keer bieden op inschrijving.

Ga er voor onszelf wel vanuit dat het binnen nu en 1,5 jaar een keer raak is, maar de situatie is om moedeloos van te worden. Zeker als ik denk hoe anders het was geweest als we gewoon iets eerder geboren waren. :') Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.

Gewoon meer dan 1x kunnen bezichtigen of in ieder geval niet noodgedwongen onder werktijd waardoor mijn partner die voor de klas staat ook gegarandeerd mee kan in plaats van slechts de helft van de tijd lijkt me al heerlijk.
pi_199013415
Eens, maar de manier waarop. ;(
  donderdag 15 april 2021 @ 14:10:04 #122
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199013836
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:30 schreef Stepperoller het volgende:
Eens, maar de manier waarop. ;(
Sterkte... wij hadden in de periode van november tot februari zo'n 16 of 17 bezichtigingen en bij nummer voorlaatst was het eindelijk raak. Dat waren dan ook echt stuk voor stuk huizen waar we ver voor wilde gaan en de aankoopmakelaar ging altijd mee. Ook onze eerste eigen woning in de randstad
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  donderdag 15 april 2021 @ 14:15:48 #123
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_199013881
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 12:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

nachtapotheker zijn.
_O- _O-
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 15 april 2021 @ 14:16:55 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199013892
quote:

Probeer gebruik te maken van je netwerk, word lid van de tennisclub (of voetbal of whatever je leuk vindt) in de wijk/dorp/stad waar je wilt gaan wonen, laat mensen weten dat je op zoek bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 14:18:56 #125
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199013912
Hoe gaat dat tegenwoordig met een aankoopmakelaar? gaat die ook gewoon 20 bezichtiging mee om steeds overboden te worden?
pi_199013994
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:10 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Sterkte... wij hadden in de periode van november tot februari zo'n 16 of 17 bezichtigingen en bij nummer voorlaatst was het eindelijk raak. Dat waren dan ook echt stuk voor stuk huizen waar we ver voor wilde gaan en de aankoopmakelaar ging altijd mee. Ook onze eerste eigen woning in de randstad
Dank je.

Wij hebben ook een aankoopmakelaar inderdaad. En zelfs met toegang tot een voorselectie van wat op Funda komt en er nog niet op staat belanden we dikwijls op de reservelijst voor de bezichtigingen, dus zonder zou dat al helemaal niet vlotten.

In de praktijk bezichtig ik vaak samen met de aankoopmakelaar en bespreek het thuis na of we een bod willen gaan doen en zo ja dan bespreken we dat met hem.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Probeer gebruik te maken van je netwerk, word lid van de tennisclub (of voetbal of whatever je leuk vindt) in de wijk/dorp/stad waar je wilt gaan wonen, laat mensen weten dat je op zoek bent.
Bedankt, doen we al.
-knip-

quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:18 schreef zalkc het volgende:
Hoe gaat dat tegenwoordig met een aankoopmakelaar? gaat die ook gewoon 20 bezichtiging mee om steeds overboden te worden?
Die van ons wel. We hebben ook geselecteerd op een vast bedrag om onafhankelijk van het aantal bezichtigingen en voor de duur van 2 jaar. Oh en als we in die periode geen huis via de aankoopmakelaar kopen is het 500 euro en als het hem wel lukt 2000 euro.

Gezien het aantal uren dat hij al in ons heeft zitten is dat echt een koopje. Misschien hebben ze ondertussen de tarieven voor die aanbieding ook wel aangepast.

[ Bericht 1% gewijzigd door Stepperoller op 15-04-2021 14:37:30 ]
  donderdag 15 april 2021 @ 14:28:37 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199014037
Ik weet niet waar je zoekt, wat je zoekt en wat je budget is, maar is er misschien een mogelijkheid een huis te kopen dat niet aan je eisen/verwachtingen voldoet maar dat daaraan kan worden aangepast?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199014440
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:28 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet waar je zoekt, wat je zoekt en wat je budget is, maar is er misschien een mogelijkheid een huis te kopen dat niet aan je eisen/verwachtingen voldoet maar dat daaraan kan worden aangepast?
Wij kunnen vanwege een hoge huur maar beperkt dubbele lasten dragen en niet op korte termijn direct enorm veel in het huis investeren, dus een basis bewoonbaarheid en geen urgente zaken op klusgebied zijn een vereiste. Buiten dat zijn we al niet al te veeleisend behalve dan dat we niet warm lopen voor appartementen van voor het bouwjaar van het appartement waar we nu wonen ( +- 2008 geloof ik). Maar die komen ook amper voorbij.

We zoeken momenteel in Nieuwegein/IJsselstein, omdat dat goed past met onze huidige werksituatie en we de omgeving goed kennen (dus als ik in mijn eentje heb bezichtigd kent mijn partner de buurt vaak wel). Budget rond de 360k en beperkt spaargeld.

Andere regio's kijken we ook wel online, maar die zijn niet per se significant goedkoper en al helemaal niet afgewogen tegen de reistijd en kosten aangezien mijn partner in de stad wil blijven werken vanwege een bepaalde doelgroep. Op termijn willen we wel in andere regio's gaan bezichtigen als het echt niet meer wil vlotten, maar dat wordt ook voor mij lastig te combineren als dat onder werktijd is. Ook vind ik bieden zonder dat mijn partner mee is geweest met bezichtigen dan wat lastiger, omdat die dan niet meer in ieder geval nog de buurt enigszins kent.
  donderdag 15 april 2021 @ 15:08:51 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199014483
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:04 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Wij kunnen vanwege een hoge huur maar beperkt dubbele lasten dragen en niet op korte termijn direct enorm veel in het huis investeren, dus een basis bewoonbaarheid en geen urgente zaken op klusgebied zijn een vereiste. Buiten dat zijn we al niet al te veeleisend behalve dan dat we niet warm lopen voor appartementen van voor het bouwjaar van het appartement waar we nu wonen ( +- 2008 geloof ik). Maar die komen ook amper voorbij.

We zoeken momenteel in Nieuwegein/IJsselstein, omdat dat goed past met onze huidige werksituatie en we de omgeving goed kennen (dus als ik in mijn eentje heb bezichtigd kent mijn partner de buurt vaak wel). Budget rond de 360k en beperkt spaargeld.

Andere regio's kijken we ook wel online, maar die zijn niet per se significant goedkoper en al helemaal niet afgewogen tegen de reistijd en kosten aangezien mijn partner in de stad wil blijven werken vanwege een bepaalde doelgroep. Op termijn willen we wel in andere regio's gaan bezichtigen als het echt niet meer wil vlotten, maar dat wordt ook voor mij lastig te combineren als dat onder werktijd is. Ook vind ik bieden zonder dat mijn partner mee is geweest met bezichtigen dan wat lastiger, omdat die dan niet meer in ieder geval nog de buurt enigszins kent.
Maar het gaat dus om een appartement? Okay, dat zal met dat budget idd een uitdaging worden, ook in Niewegein/IJsselstein :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199014529
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar het gaat dus om een appartement? Okay, dat zal met dat budget idd een uitdaging worden, ook in Niewegein/IJsselstein :{
Nee alles wat bewoonbaar is.
  donderdag 15 april 2021 @ 15:18:43 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199014621
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:12 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Nee alles wat bewoonbaar is.
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 15:19:37 #132
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199014638
quote:

Eerste huis gekocht in 2015. Gewoon lekker funda'en op zaterdagochtend, wat zien en maandag bellen. Woensdag bezichtiging 1. Bevalt wel. Bezichtiging 2 een week later met de aankoopmakelaar. Smiddags direct bod en savonds reactie, vrijdag een akkoord.
Was huis 5 wat ik bezocht en het eerste wat ik goed vond om op te bieden. Verder ook gewoon een top huis.

Prima te doen toen.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 15:24:50 #133
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_199014696
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Eerste huis gekocht in 2015. Gewoon lekker funda'en op zaterdagochtend, wat zien en maandag bellen. Woensdag bezichtiging 1. Bevalt wel. Bezichtiging 2 een week later met de aankoopmakelaar. Smiddags direct bod en savonds reactie, vrijdag een akkoord.
Was huis 5 wat ik bezocht en het eerste wat ik goed vond om op te bieden. Verder ook gewoon een top huis.

Prima te doen toen.
Is toch anders dan nu :+
Waar ze nu som 3 kijkers in een kwartier stoppen en je 1,5 dag hebt om een bod uit te brengen. Een tweede bezichtiging zit er dan niet meer in.

Wij zijn dan ook gestopt voor nu met de huizenjacht. Geen zin in al dat gedoe.
pi_199014698
quote:

[..]

Prima te doen toen.
Goed verhaal
pi_199014710
quote:

[..]

Prima te doen toen.
JA IK GEEF TOCH AAN DAT IK DAT DONDERSGOED WEET LUL
  donderdag 15 april 2021 @ 15:26:30 #136
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199014720
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:25 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Goed verhaal
Ja toch?
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 15:27:38 #137
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199014734
quote:
8s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:25 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

JA IK GEEF TOCH AAN DAT IK DAT DONDERSGOED WEET LUL
Wat is dit nu weer. Ik wil alleen maar die wereld van verschil bij je onderstrepen.

:+
1947-2016
pi_199014755
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer. Ik wil alleen maar die wereld van verschil bij je onderstrepen.

:+
quote:
Koophuizenzoektocht verhalen van collega's die 5 jaar eerder zijn begonnen met werken dan wij zijn al zo'n wereld van verschil.
  donderdag 15 april 2021 @ 15:29:31 #139
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199014765
quote:
2s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:24 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Waar ze nu som 3 kijkers in een kwartier stoppen en je 1,5 dag hebt om een bod uit te brengen. Een tweede bezichtiging zit er dan niet meer in.

Naja, ik ben er wel van overtuigd dat we iets gaan vinden. We hebben er 2 te verkopen en 1 te kopen. Dus bestedingsruimte zat.
Alleen niet tenkoste van alles.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 15:30:12 #140
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199014771
quote:
2s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:28 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

[..]

Exact.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 16:13:52 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199015258
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Naja, ik ben er wel van overtuigd dat we iets gaan vinden. We hebben er 2 te verkopen en 1 te kopen. Dus bestedingsruimte zat.
Alleen niet tenkoste van alles.
Waar heb je er 2 te verkopen?
Misschien handig voor @Stepperoller :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199015275
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Exact.
Dan wist je toch al dat die wereld van verschil me pijnlijk duidelijk is? Kwam op mij echt over als een soort trollreactie daardoor.

Is me echt wel duidelijk hoor. Mensen die zelf momenteel niet op zoek zijn hebben echt geen idee dat tientallen bezichtigingen en bieden op inschrijving tegenwoordig de norm zijn, dus komen dan met allemaal goedbedoelde anekdotes op de proppen uit de tijd dat zo'n zoektocht leuk was. :')

quote:

[..]

Ik kan me dat goed voorstellen en dat hoor ik vaker. Merk zelf ook dat we een kort feitelijk rondje door het huis maken.
pi_199015302
Ben sinds kort weer aan het zoeken. Een afspraak maken is al een uitdaging :'(
  donderdag 15 april 2021 @ 16:37:37 #144
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199015436
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 16:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waar heb je er 2 te verkopen?
Misschien handig voor @:Stepperoller :D
Noord Holland, noorden van Amsterdam. 20 en 40 minuten er vanaf.
1947-2016
  donderdag 15 april 2021 @ 16:39:36 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199015452
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 16:15 schreef Stepperoller het volgende:
Dan wist je toch al dat die wereld van verschil me pijnlijk duidelijk is? Kwam op mij echt over als een soort trollreactie daardoor.
Dat was het niet. Gaf je alleen gelijk met hoe het toen voor mij ging.
quote:
Is me echt wel duidelijk hoor. Mensen die zelf momenteel niet op zoek zijn hebben echt geen idee dat tientallen bezichtigingen en bieden op inschrijving tegenwoordig de norm zijn, dus komen dan met allemaal goedbedoelde anekdotes op de proppen uit de tijd dat zo'n zoektocht leuk was.
Toen vond ik het inderdaad leuk. Nu is het 1 groot hoofdpijn dossier.
Fucking hell...
1947-2016
pi_199016073
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:04 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Appartement uit 2001 in de Meern hier.
Alleen ik zeg eerlijk dat ik hoop op een rijke gepensioneerde koper die het zo graag wil dat ie veel te veel overbiedt :')
pi_199016478
quote:

En ik denk dat er zo wel meer mensen zijn, waaronder wij. Dat zou ook kunnen betekenen dat zodra de markt weer een beetje normaliseerd, al die uitgestelde verhuiswensen ineens ingevuld worden wat vervolgens weer tot meer aanbod leidt.

Zo snel als het huidige gekkenhuis is ontstaan, kan het ook weer omslaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199016544
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 18:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En ik denk dat er zo wel meer mensen zijn, waaronder wij. Dat zou ook kunnen betekenen dat zodra de markt weer een beetje normaliseerd, al die uitgestelde verhuiswensen ineens ingevuld worden wat vervolgens weer tot meer aanbod leidt.

Zo snel als het huidige gekkenhuis is ontstaan, kan het ook weer omslaan.
Niet zolang er een schaarste is. Wellicht straks een kleine dipje ivm vertraging corona ontslagen. Maar daarna trekt het weer aan.

Volgens mijn glazen bol (8>
  Official ESF Kreviewer donderdag 15 april 2021 @ 18:34:21 #149
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199016582
Huis te koop gezien (voordat het op Funda kwam). Mochten op dinsdag om half twee. Verder niet. Toen ik een alternatief voorstelde werd ik afgebekt, afgekapt.
Toen ik in 2012 een huis kocht, ging de loper uit. Kreeg nog net geen prostaatmassage.

Het verschil is groot. Makelaars is het ook naar de bol gestegen.

Tevens, vanaf 375k voor deze bouwval (op een prachtige locatie, beter wordt het niet. I know.) Daar wilden we dus gaan kijken.

Huis in Leersum gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop(...)inses-beatrixlaan-9/
pi_199016693
quote:
7s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:49 schreef Serinde het volgende:

[..]

Appartement uit 2001 in de Meern hier.
Alleen ik zeg eerlijk dat ik hoop op een rijke gepensioneerde koper die het zo graag wil dat ie veel te veel overbiedt :')
Oh een veel te hoog bod krijg je wel hoor. Kan ik je ook wel doen na het polsen van mijn aankoopmakelaar :P
pi_199016758
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 16:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Noord Holland, noorden van Amsterdam. 20 en 40 minuten er vanaf.
Dat is de verkeerde kaant van het land voor ons, anders hadden we wel koffie willen komen drinken.
pi_199016910
quote:
81s.gif Op donderdag 15 april 2021 18:34 schreef Kreator het volgende:
Mochten op dinsdag om half twee. Verder niet
Dat hoeft niet alleen aan de makelaar te liggen. Althans in ons geval: we hebben maandag/dinsdag kijkdagen en ik heb gewoon geen trek in meer kijkmomenten. In de huidige markt kunnen we dat als verkoper ook gewoon eisen. In die twee dagen komt er echt wel iemand die het koopt. Het is alleen wel de toon die de muziek maakt. Hier in de buurt zijn (binnendienstmedewerkers van) makelaars die nogal kortaf en asociaal communiceren vind ik.
pi_199017168
Hier (UK) afgelopen 2 weken misschien 10 huizen gezien ofzo.
Hebben een paar kandidaten gezien, maar de urgentie lijkt hier niet zo hoog. Eigenlijk een huis gezien wat goed past, maar dat is ongelukkig geprijst.
Je hebt hier een help to buy scheme waarbij de overheid je 20% van het aankoop bedrag leent. Op die lening betaal je de eerste 5 jaar £1 per maand management fee, en daarna wordt dat deel aflossingvrij, dus alleen rente over dat deel. Zelf nog wel 5% downpayment inleggen. Alleen hebben ze begin deze maand de caps voor die regeling ingesteld, en die verschillen per regio (in Londen 600K, in het noorden iets van 250K). Nu is het zo dat dit huis, in een nieuwbouwwijk net een paar duizend te hoog is geprijsd om te kwalificeren voor het help to buy scheme. Op zich zouden we het wel kunnen betalen, maar het scheelt £300-400 op de hypotheek met of zonder help to buy scheme (je LTV wordt een stuk lager, en dus ook je rente op je hypotheek). We hebben gevraagd of ze niet iets met de prijs kunnen doen maar ze hebben nog 2 van dat type huis in de wijk te koop staan dus dat willen ze niet. We hebben ze laten weten dat we wel geinteresserd blijven, maar verder zoeken, en dat ze ons moeten bellen als een van de twee verkocht is om te kijken of ze dan wel iets kunnen doen.
Bij andere werd er gul met incentives gestrooid. 15K te gebruiken als extra downpayment, of voor een vloer/upgrade keuken, overdrachtsbelasting etc.
  donderdag 15 april 2021 @ 21:03:09 #154
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_199018763
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is dit een grap?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_199018809
quote:
7s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Is dit een grap?
Dit heeft op LinkedIn gestaan
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  donderdag 15 april 2021 @ 21:13:59 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199019009
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:05 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Dit heeft op LinkedIn gestaan
Ik heb geen linkedin maar weet wel dat er op de sportclub en het schoolplein veel gepraat wordt en dat mensen daardoor ook op de hoogte zijn van wat er in de buurt in de verkoop komt.

Een kennis van mij heeft een huis gekocht waarvan ze via de tennisclub wist dat het te koop zou komen.
Zij is ook specifiek bij een tennisclub in die wijk gaan tennissen omdat ze naar die wijk wilde verhuizen.
Wij hebben ons huis verkocht aan iemand die ik via de school van onze kinderen ken, en hun huis was ook weer verkocht aan ouders van een andere klasgenoot.

Maar doe maar lekker naïef alsof het niet zo werkt.

Gebruik je netwerk.
Laat weten dat je wat zoekt of dat je wilt gaan verhuizen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199019305
quote:

[..]

Is dit een grap?
Vriend van me heeft zijn huis ook verkocht zonder dat het officieel te koop heeft gestaan. Iets met een dorp waar men elkaar goed kent.
  donderdag 15 april 2021 @ 21:30:47 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199019350
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Vriend van me heeft zijn huis ook verkocht zonder dat het officieel te koop heeft gestaan. Iets met een dorp waar men elkaar goed kent.
Mijn voorbeelden waren in Amersfoort trouwens, dus het hoeft geen dorpje te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 21:30:49 #159
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199019351
quote:

[..]

Is dit een grap?
Wij hebben ons huis ook buiten de markt om gekocht, direct van kennissen van vroeger.

Die slaan zich nu ook voor de kop overigens.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_199019379
quote:

[..]

Is dit een grap?
Is toch niet raar?
  donderdag 15 april 2021 @ 21:45:47 #161
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_199019680
Ik had het 2 jaar geleden bijna aan een kennis verkocht. Toch maar gezegd dat hij zich met zijn bod bij de makelaar kon melden.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 16 april 2021 @ 10:18:28 #162
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_199024059
quote:
81s.gif Op donderdag 15 april 2021 18:34 schreef Kreator het volgende:
Huis te koop gezien (voordat het op Funda kwam). Mochten op dinsdag om half twee. Verder niet. Toen ik een alternatief voorstelde werd ik afgebekt, afgekapt.
Toen ik in 2012 een huis kocht, ging de loper uit. Kreeg nog net geen prostaatmassage.

Het verschil is groot. Makelaars is het ook naar de bol gestegen.

Tevens, vanaf 375k voor deze bouwval (op een prachtige locatie, beter wordt het niet. I know.) Daar wilden we dus gaan kijken.

Huis in Leersum gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop(...)inses-beatrixlaan-9/
Daar moet minimaal een anderhalf ton in. Wel veel potentie natuurlijk, maar je moet er echt zin in hebben..
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  vrijdag 16 april 2021 @ 10:20:37 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199024092
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:18 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Daar moet minimaal een anderhalf ton in. Wel veel potentie natuurlijk, maar je moet er echt zin in hebben..
Die anderhalve ton is zo ongeveer het minimum als je het zelf doet, als je alles moet laten doen ben je een heel eind verder.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 16 april 2021 @ 10:50:26 #164
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199024428
Pooooh wel heel leuk zeg. Lekker veel benedenruimte. Maar 90m2 uit/afgewoond. Mijn hemel!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 16 april 2021 @ 10:59:55 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199024567
Het verbaast me niets als het ongezien voor 450K gekocht wordt door iemand die er 2 ton tegenaan gooit (en het noodzakelijke doet en verder decoratief opleukt) en het binnen een jaar weer voor 800K te koop staat.
En dan dus nog steeds met energielabel G.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199024992
Ben benieuwd hoe de huizenmarkt zich ontwikkeld.

Huis voor 230k gekocht 7j geleden, nu zeker 300-330k waard, rust nog ongeveer 120k hypotheek op.

Rentevaste periode van 3,7% loopt af over 3 jaar.

We willen dus eigenlijk wel verhuizen naar wat groters over een jaar of 5.
Maar waar we 7 jaar geleden zat keuze hadden, zijn nu juist ook de “hogere” categorieën (500-600k) hier schaars, of eigenlijk het niet waard.

Lastig, voorlopig zitten we best.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 16 april 2021 @ 11:53:41 #167
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199025339
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:59 schreef Leandra het volgende:
Het verbaast me niets als het ongezien voor 450K gekocht wordt door iemand die er 2 ton tegenaan gooit (en het noodzakelijke doet en verder decoratief opleukt) en het binnen een jaar weer voor 800K te koop staat.
Dat is wel de markt nu ja. Dus we hebben afgezien van kijken.
pi_199025784
Ik snap niets van mensen die 20 bezichtigingen nodig hebben en dan nog niets kunnen vinden.
Je moet gewoon een goede prijs op tafel leggen.
Accepteer de prijzen zoals ze zijn ipv zeuren over het overbieden.
Heb zelf 2 woningen bezichtigd in Amsterdam en bij de tweede had ik het beste bod.
Als je het niet kunt betalen ga eens in de provincie kijken of stel je verwachtingen bij.
pi_199025823
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 12:23 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik snap niets van mensen die 20 bezichtigingen nodig hebben en dan nog niets kunnen vinden.
Heb zelf 2 woningen bezichtigd in Amsterdam en bij de tweede had ik het beste bod.
Als je het niet kunt betalen ga eens in de provincie kijken of stel je verwachtingen bij.
Je moet dat geld als starter uit je eigen spaargeld betalen. Niet iedereen heeft dat voldoende of rijke ouders.
pi_199025970
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 12:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Je moet dat geld als starter uit je eigen spaargeld betalen. Niet iedereen heeft dat voldoende of rijke ouders.
Dat is nog steeds geen garantie, want met tientallen anderen geïnteresseerden kun je nog altijd afgetroefd worden door een ander.

Bij bieden op inschrijving heb je altijd een beetje geluk nodig als je niet ten aanzien van de verwachte taxatiewaarde een absurd hoog bod doet. En zelfs dan kun je pech hebben, want als jij zo gek bent is er altijd kans dat een ander dat ook is.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 16 april 2021 @ 12:52:14 #171
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199026203
quote:
Goed verhaal, Hans.
pi_199026214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:02 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]

Is heel gewoon hoor. Het is hard gegaan met de prijzen de afgelopen jaren.

Eind 2015 appartementje gekocht in Amsterdam voor iets meer dan 2 ton. Vergelijkbare woningen hier in de straat gaan nu voor ruim 3 ton weg. De woz ligt ook flink boven 3 ton met peildatum 1 januari 2019, dus dat is inmiddels nog wel verder gestegen.
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 16:33 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik heb ook geboden maar belde gewoon mijn makelaar die vervolgens via email het bod overbracht. Toen geen ID hoeven te laten zien. Snap ook niet waarom dat nu nodig zou zijn, zelfs in een verkopersmarkt.

Overigens had ik het hoogste bod, maar had nog wel voorbehoud van financiering. Terwijl iemand anders net wat lager geboden had zonder voorbehoud. Kreeg ik de vraag of ik mijn voorbehoud wilde laten vallen anders gingen ze met die andere aspirant-koper in zee. Maar ik wist al zeker dat financiering geen probleem zou worden dus dat heb ik maar aangepast en daardoor de woning kunnen verkrijgen.
:')
pi_199026393
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:59 schreef Leandra het volgende:
Hij is nu F he ;-) Maar als je hem voor 2 ton vertimmert dan gaat z'n energielabel wel omhoog haha
pi_199026544
Ik snap niets van mensen die niet kunnen bevatten dat oververhitting kan toenemen en dat het op een gegeven moment niet meer zo eenvoudig is om jezelf te onderscheiden qua bod.
Hoe moeilijk is het na al die nieuwsberichten van de afgelopen tijd nou om te erkennen dat daar sprake van is in grote delen van het land.
Accepteer gewoon dat je clichés om anderen weg te zetten als veeleisend en verwend ondertussen echt achterhaald zijn en dat het voor starters zonder jubelton echt heel lastig is geworden.
pi_199027689
Ik sta op het punt om als starter toch een woning te gaan huren. Koop is gewoon niet mogelijk, en ik krijg steeds meer het idee dat we elkaar alleen maar gek aan het maken zijn. Het moet gewoon een keer barsten, dat kan niet anders.
pi_199027790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 14:43 schreef Minimunt het volgende:
Ik sta op het punt om als starter toch een woning te gaan huren. Koop is gewoon niet mogelijk, en ik krijg steeds meer het idee dat we elkaar alleen maar gek aan het maken zijn. Het moet gewoon een keer barsten, dat kan niet anders.
Zodra de woningbouw op gang gaat komen, zeker.
pi_199027852
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 14:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zodra de woningbouw op gang gaat komen, zeker.
Of op het moment dat door een verder onbeduidende trigger, het besef ontstaat dat de huizenprijzen niet alsmaar door kunnen blijven stijgen.
pi_199028397
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 14:55 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Of op het moment dat door een verder onbeduidende trigger, het besef ontstaat dat de huizenprijzen niet alsmaar door kunnen blijven stijgen.
Of wanneer er een gigantische brain drain uit Nederland ontstaat doordat jongeren die niets kunnen kopen massaal vertrekken naar het buitenland.
pi_199029079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Of wanneer er een gigantische brain drain uit Nederland ontstaat doordat jongeren die niets kunnen kopen massaal vertrekken naar het buitenland.
Maar waar moet je naar toe? Er zijn niet zoveel plaatsen waar het echt veel beter is. Zeker niet op de plekken waar je als brain-drainer naartoe gaat. Zwitserland misschien? Finland? Ik krijg wel eens emails om me te verleiden in China te werken, 80K start bonus enzo, maar daar heb ik echt geen zin.
  Moderator vrijdag 16 april 2021 @ 16:24:52 #180
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199029175
Och, een jaartje china voor 80k excl salaris? Dan houd ik mn huis hier wel ff aan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199029228
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 14:43 schreef Minimunt het volgende:
Nee hoor :) Dit gaat niet barsten
Love is in the air!
pi_199029330
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dat gebeurt al op beperkte schaal, maar waarschijnlijk vindt de VVD momenteel nog steeds dat de kenniseconomie als een zonnetje draait.
pi_199029376
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 16:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar waar moet je naar toe? Er zijn niet zoveel plaatsen waar het echt veel beter is. Zeker niet op de plekken waar je als brain-drainer naartoe gaat. Zwitserland misschien? Finland? Ik krijg wel eens emails om me te verleiden in China te werken, 80K start bonus enzo, maar daar heb ik echt geen zin.
Zwitserland *klinkt* vooral mooi. Maar in de praktijk valt het wel wat tegen.
  vrijdag 16 april 2021 @ 17:05:49 #184
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_199029639
quote:
Ik heb vorige week een klushuis gekocht, was de tweede keer dat ik een bod deed. Je denkt er wel te makkelijk over. Mijn situatie: scheefhuurder (hou maandelijks +1500 eu over), bijdrage van m'n ouders en een hoop kluswerk kan ik zelf doen. Daardoor kon ik een goed bod doen met een relatief laag financieringsvoorbehoud, dit i.c.m. de verkoper die niet met beleggers in zee wilde gaan maakte dat ik het winnende bod had. Ik geloof niet dat dit nou de norm is voor de meeste mensen.
pi_199029799
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 16:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zwitserland *klinkt* vooral mooi. Maar in de praktijk valt het wel wat tegen.
Ik heb verschillende vrienden die er wonen en die hebben het goed. Salarissen zijn goed (hoe goed verschilt per sector waarin je werkt, in mijn sector zijn salarissen daar ongeveer 2-4 keer van hier in de UK), alles is goed geregeld, alles is duur (maar ook weer niet 2-4 keer duurder) maar Zwitsers zijn niet makkelijk. Verwacht niet dat je buren je de eerste jaren zullen groeten. Verwacht wel een klacht als je je vuilnis een half uurtje te vroeg buiten zet, of te laat weghaalt. Verwacht ook een boete als je een straat de verkeerde kant infietst, of verkeerde spullen in je vuilniszak doet.
pi_199029820
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 april 2021 16:24 schreef Rene het volgende:
Och, een jaartje china voor 80k excl salaris? Dan houd ik mn huis hier wel ff aan.
Ik heb er nooit serieus naar gekeken, maar ik denk dat er wel wat voorwaarden aan zullen zitten die het ook niet zo makkelijk maken om na een jaar terug te keren.
  vrijdag 16 april 2021 @ 17:21:34 #187
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_199029833
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 17:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik heb er nooit serieus naar gekeken, maar ik denk dat er wel wat voorwaarden aan zullen zitten die het ook niet zo makkelijk maken om na een jaar terug te keren.
nee hoor zaak van in en uit schrijven, aanmelden bij het GBA, gaat allemaal vanzelf
woont nu iemand uit India bij mij, die is ingeschreven in de GBA , kan wel dat ie een jaar blijft , dat gaat allemaal zo makkelijk tegenwoordig, met expat korting

massa mensen die een paar jaar in t buitenland werken via de baas of zelf
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 16 april 2021 @ 17:49:37 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199030179
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 16:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Nee hoor :) Dit gaat niet barsten
Jawel hoor, zodra de rente weer naar een normaal niveau kruipt, maar iedereen die nu denkt dan goedkoper te kunnen kopen koopt alleen maar goedkoper qua prijs, per maand zijn ze net zo veel of meer kwijt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199030320
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 17:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik heb verschillende vrienden die er wonen en die hebben het goed. Salarissen zijn goed (hoe goed verschilt per sector waarin je werkt, in mijn sector zijn salarissen daar ongeveer 2-4 keer van hier in de UK), alles is goed geregeld, alles is duur (maar ook weer niet 2-4 keer duurder) maar Zwitsers zijn niet makkelijk. Verwacht niet dat je buren je de eerste jaren zullen groeten. Verwacht wel een klacht als je je vuilnis een half uurtje te vroeg buiten zet, of te laat weghaalt. Verwacht ook een boete als je een straat de verkeerde kant infietst, of verkeerde spullen in je vuilniszak doet.
Zwitsers zijn zeker niet makkelijk. Absoluut niet.
Alles is er ook significant duurder, al was het maar je basiszorgverzekering. Die is net zo duur als hier met enkele aanvullende pakketten en dan negeer ik even voor het gemak dat je een eigen risico heb van 10% van elke rekening tot een ugh bedrag. Of dat je alleen in je eigen kanton naar de dokter mag tenzij je dood bloed. Je huur is bijna 40% goedkoper in nederland, restaurants meer dan 30% goedkoper, boodschappen zijn 2 keer zo duur in Zwitserland. Internet 25% duurder, appartementen twee keer zo duur.

Maar nee, in Zwitserland ga je zo een huis kopen ;-)
pi_199031484
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 16:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Op dit moment zie ik de brain-drain vooral deze kant uit komen vanuit zuid-Europa. Ondanks de huizenprijzen hier. Kennelijk is Nederland zo gek nog niet.
pi_199031571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 18:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zwitsers zijn zeker niet makkelijk. Absoluut niet.
Alles is er ook significant duurder, al was het maar je basiszorgverzekering. Die is net zo duur als hier met enkele aanvullende pakketten en dan negeer ik even voor het gemak dat je een eigen risico heb van 10% van elke rekening tot een ugh bedrag. Of dat je alleen in je eigen kanton naar de dokter mag tenzij je dood bloed. Je huur is bijna 40% goedkoper in nederland, restaurants meer dan 30% goedkoper, boodschappen zijn 2 keer zo duur in Zwitserland. Internet 25% duurder, appartementen twee keer zo duur.

Maar nee, in Zwitserland ga je zo een huis kopen ;-)
In Zwitserland moet je vaak 50% van de aankoopprijs contant op tafel leggen...Maar dat zal ook wel weer veel verschillen per kanton.
Met huur kun je wel aardige dingen doen. Een vriendin van me heeft een nieuwe baan, wat ruim een uur reizen is. Die huurt nu een klein apartementje daar ook, en dat kan ze bijna volledig van haar belasting aftrekken. Internet is wel duur, op veel plekken ook geen wifi, omdat iedereen onbeperkt mobiele data heeft. Bij het WEF in Davos werd vaak voor het WEF in een hotel WiFi aangelegd, en dat werd dan erna weer weggehaald 8)7 . Wat ook wel mmoi is: Als je een OV abbonement hebt, en je gaat op vakantie, dan kun je je abbo inleveren op het station, en weer ophalen wanneer je terugkomt, dan krijg je die tijd dat je weg was afgetrokken van je abbo kosten.
Het leven daar is ongeveer 1,5-2 keer zo duur, maar als mijn vriendin en ik daar beiden 3x zoveel zouden verdienen dan kun je best een goed leven hebben. Een een paar uurtjes rijden om te kunnen skien in het weekend is ook aantrekkelijk (vriendin was jarenlang ski en snowboard instructeur in de VS).
pi_199031606
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 17:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee hoor zaak van in en uit schrijven, aanmelden bij het GBA, gaat allemaal vanzelf
woont nu iemand uit India bij mij, die is ingeschreven in de GBA , kan wel dat ie een jaar blijft , dat gaat allemaal zo makkelijk tegenwoordig, met expat korting

massa mensen die een paar jaar in t buitenland werken via de baas of zelf
Dat is op zich wel mogelijk, maar hou dan ff je WAO in de gaten, aaneengesloten 12 maanden uitgeschreven staan is 2% korting.
Ik bedoelde meer dat als ik naar China zou gaan, en een 80k start bonus zou accepteren, dat het me dan lijkt dat ik daar niet na een jaartje gewoon 'doei' kan zeggen en met die 80k in m'n portemonnee gewoon weer terug kan komen.
pi_199031730
Ja ik heb een koophuis om meerdere redenen, je kan het huis inrichten hoe IK wil, je maandlasten gaan nooit omhoog zoals bij huur vanwege "inflatiecorrectie" en je kan het zien als een soort van spaarpotje omdat je het niet maandelijks weggooit aan huur.

En bij huur altijd gezeik als er iets kapot is, hoe vaak ik wel niet hoor dat iets halfgebakken of "te goedkoop" gerepareerd wordt waarbij ze over 1 maand weer langs moeten komen, als koper heb je zelf de leiding.
  vrijdag 16 april 2021 @ 20:02:57 #194
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199031849
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:53 schreef mrevil1337 het volgende:
Ja ik heb een koophuis om meerdere redenen, je kan het huis inrichten hoe IK wil, je maandlasten gaan nooit omhoog zoals bij huur vanwege "inflatiecorrectie" en je kan het zien als een soort van spaarpotje omdat je het niet maandelijks weggooit aan huur.

En bij huur altijd gezeik als er iets kapot is, hoe vaak ik wel niet hoor dat iets halfgebakken of "te goedkoop" gerepareerd wordt waarbij ze over 1 maand weer langs moeten komen, als koper heb je zelf de leiding.
En daarnaast corrigeert dat soort bezit zich automatisch voor inflatie, en vaak zelfs wat meer. Dus een solide investering, zeker over langere tijd gezien.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_199031950
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 20:02 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

En daarnaast corrigeert dat soort bezit zich automatisch voor inflatie, en vaak zelfs wat meer. Dus een solide investering, zeker over langere tijd gezien.
Ik zie wel steeds vaker plannetjes terugkomen om huizen dan ook te gaan belasten als een investering. Je kan geen krant meer openslaan of het gaat over de groeiende kloof tussen de huizenbezitter en de huurder. Zou mij niet verbazen als je over een paar jaar belast wordt op je overwaarde.
pi_199032286
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dat is op zich wel mogelijk, maar hou dan ff je WAO in de gaten, aaneengesloten 12 maanden uitgeschreven staan is 2% korting.
Ik bedoelde meer dat als ik naar China zou gaan, en een 80k start bonus zou accepteren, dat het me dan lijkt dat ik daar niet na een jaartje gewoon 'doei' kan zeggen en met die 80k in m'n portemonnee gewoon weer terug kan komen.
AOW..... >:)

En je kunt zo’n verloren jaar ook inkopen. Ik ben 4 jaar weggeweest uit Nl en heb de jaren zelf ingekocht.
Was goed te doen, omdat de inkoop afhankelijk is van je inkomen en ikzelf geen inkomen in die 4 jaar had.
Bij mijn man hebben we het niet gedaan. Daarvoor was de premie te hoog, vonden wij.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_199032374
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

In Zwitserland moet je vaak 50% van de aankoopprijs contant op tafel leggen...Maar dat zal ook wel weer veel verschillen per kanton.
Met huur kun je wel aardige dingen doen. Een vriendin van me heeft een nieuwe baan, wat ruim een uur reizen is. Die huurt nu een klein apartementje daar ook, en dat kan ze bijna volledig van haar belasting aftrekken. Internet is wel duur, op veel plekken ook geen wifi, omdat iedereen onbeperkt mobiele data heeft. Bij het WEF in Davos werd vaak voor het WEF in een hotel WiFi aangelegd, en dat werd dan erna weer weggehaald 8)7 . Wat ook wel mmoi is: Als je een OV abbonement hebt, en je gaat op vakantie, dan kun je je abbo inleveren op het station, en weer ophalen wanneer je terugkomt, dan krijg je die tijd dat je weg was afgetrokken van je abbo kosten.
Het leven daar is ongeveer 1,5-2 keer zo duur, maar als mijn vriendin en ik daar beiden 3x zoveel zouden verdienen dan kun je best een goed leven hebben. Een een paar uurtjes rijden om te kunnen skien in het weekend is ook aantrekkelijk (vriendin was jarenlang ski en snowboard instructeur in de VS).
1,5-2 keer zo duur? Mijn vrienden hebben een iets ander beeld, maar dat kan aan mij liggen. Dat zijn enkel je dagelijkse boodschappen enzo. Een uur reizen, dat is voor velen hier al te ver he ;-) Je moet dan wel de stad met de stad vergelijken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Mja, die 2% is het probleem toch niet als je zo goed gaat verdienen, dat kan je makkelijk zelf aanvullen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:53 schreef mrevil1337 het volgende:

Dat is voor mij ook de reden waarom ik accepteer verder te reizen. Ik heb dan straks meer geld tot mijn beschikking als ik dichterbij wil gaan wonen :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 20:39 schreef Essebes het volgende:

[..]

AOW..... >:)

En je kunt zo’n verloren jaar ook inkopen. Ik ben 4 jaar weggeweest uit Nl en heb de jaren zelf ingekocht.
Was goed te doen, omdat de inkoop afhankelijk is van je inkomen en ikzelf geen inkomen in die 4 jaar had.
Bij mijn man hebben we het niet gedaan. Daarvoor was de premie te hoog, vonden wij.
Ja kan oplopen tot maar liefst 5000 euro, dat doet best pijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 16-04-2021 20:52:22 ]
pi_199032434
kijk trouwens ook niet raar op als je 1 dag krijgt om een begravenis in nederland te bezoeken, en je de dag er na gewoon weer moet werken omdat je te laat bent met verlof opnemen haha
pi_199032901
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 20:11 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik zie wel steeds vaker plannetjes terugkomen om huizen dan ook te gaan belasten als een investering. Je kan geen krant meer openslaan of het gaat over de groeiende kloof tussen de huizenbezitter en de huurder. Zou mij niet verbazen als je over een paar jaar belast wordt op je overwaarde.
Dat gebeurd toch al door de WOZ?
pi_199033069
Mag ik iedereen wel even herinneren dat we niet teveel woningen moeten bouwen.

Want anders krijgen we leegstand in de toekomst.

Aldus het CBS in 2014.
'Nieuwbouw moet niet vanzelfsprekend zijn'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')