abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 april 2021 @ 12:14:13 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198958651
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik vind het nogal wat als de ene makelaar zegt dat het 375 waard is en de andere 435...

En dat bij de taxatie er wonder boven wonder met 1% marge het bedrag uitkomt waarvoor het verkocht is :D

Let wel, taxateur, makelaar, verkoopmakelaar zijn vaak dezelfde mensen. Het is een van binnenuit verrot systeem
Nou ja, dat ze feitelijk dezelfde mensen zijn kan dan weer niet, wij mochten voor de hypotheek van het huis dat nog gebouwd moest worden niet eens de makelaar-taxateur nemen die, in opdracht van de gemeente, de grond verkocht had.

Overigens is het wel van belang dat de taxateur de omgeving goed kent, de hypotheekadviseur kon vorige keer voor Amersfoort gewoon een taxateur van uit een poule laten komen voor de taxatie (wat uiteindelijk in ons voordeel was, want lage prijs en gezien wij van mijn ouders kochten was dat geen probleem), die kende de specifieke woningen niet, dat bleek ook wel uit het taxatierapport waarvoor hij gewoon de specificaties van de projectwoningen aan de overkant had gebruikt, terwijl die van ons in opdracht was gebouwd, pas toen ik bij een van de overburen in een leeg huis op zolder kwam snapte ik pas waar die "houten zoldervloer" in het taxatierapport vandaan kwam, want wij hadden helemaal geen houten zoldervloer :D

Het huis dat nu gebouwd wordt is wel getaxeerd door een lokale taxateur, dat was ook gewoon van belang, daar kon je niet iemand voor hebben die de regio niet kende.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198958674
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, dat ze feitelijk dezelfde mensen zijn kan dan weer niet, wij mochten voor de hypotheek van het huis dat nog gebouwd moest worden niet eens de makelaar-taxateur nemen die, in opdracht van de gemeente, de grond verkocht had.
Dat klopt, maar als je vervolgens een andere makelaar belt is het geen probleem :)
  zondag 11 april 2021 @ 12:20:11 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198958716
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als je vervolgens een andere makelaar belt is het geen probleem :)
Nee klopt, ze kennen elkaar natuurlijk allemaal wel.
Nou was er bij de koop van ons huis in Amersfoort helemaal geen makelaar betrokken (en bij de verkoop alleen een aankoopmakelaar :D ) dus dat maakt de situatie iets anders dan standaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198958780
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee klopt, ze kennen elkaar natuurlijk allemaal wel.
Nou was er bij de koop van ons huis in Amersfoort helemaal geen makelaar betrokken (en bij de verkoop alleen een aankoopmakelaar :D ) dus dat maakt de situatie iets anders dan standaard.
Wij waren bij de verkoop van onze vorige woning ook onze eigen makelaar, al die externe adviseurs....

Maar het is sws altijd goed om meerdere offertes op te vragen van taxateurs e.d. :)
  zondag 11 april 2021 @ 12:29:13 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198958882
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wij waren bij de verkoop van onze vorige woning ook onze eigen makelaar, al die externe adviseurs....

Maar het is sws altijd goed om meerdere offertes op te vragen van taxateurs e.d. :)
Dat werd hier al wat lastiger, want de makelaar (en taxateur) die in dit segment zit heeft de grond verkocht...
Als ik het zou verkopen zou ik dat ook door hen laten doen.

Maar goed, ook dan zou er waarschijnlijk wel onderling contact zijn, indien nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 april 2021 @ 10:33:15 #81
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_199011518
Enkele weken geleden hebben wij een huis gekocht! *O*

Onwijs veel geluk gehad, eerste bieding was direct raak.
Al schijnt het nogal close te zijn geweest.

540k vraagprijs, bieding 572k, taxatie 555k. Helemaal prima. :)

Na 10 jaar samen in dure huurwoningen te hebben gewoond eindelijk ons eerste koophuis. *;
  donderdag 15 april 2021 @ 10:34:35 #82
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199011526
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:33 schreef NaturalScience het volgende:

Na 10 jaar samen in dure huurwoningen te hebben gewoond eindelijk ons eerste koophuis. *;
Gefeliciteerd!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_199011945
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:33 schreef NaturalScience het volgende:

Gefeliciteerd! Al is ruim 30K overbieden en dan 20K boven taxatie zitten natuurlijk te gek voor woorden. Echt bizar hoe het nu gaat.
pi_199012038
Nog nooit stonden er zo weinig huizen te koop in Nederland https://www.nu.nl/economi(...)op-in-nederland.html
  donderdag 15 april 2021 @ 11:25:54 #85
381953 NaturalScience
pi_199012040
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:17 schreef Themeparktommy het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Al is ruim 30K overbieden en dan 20K boven taxatie zitten natuurlijk te gek voor woorden. Echt bizar hoe het nu gaat.
En dit huis stond al redelijk hoog in de markt.
Veel huizen worden voor te lagen prijzen op Funda gezet in de hoop dat men tussen de 50K en 100K zal overbieden. (Vaak werken de verkoopmakelaars dan met een courtage over het bedrag dat is overgeboden)....
pi_199012096
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:25 schreef NaturalScience het volgende:
Veel huizen worden voor te lagen prijzen op Funda gezet in de hoop dat men tussen de 50K en 100K zal overbieden.
Waarom eigenlijk? Wat is het is verschil als je een huis voor 500k te koop zet en voor 550k verkoopt en het te koop zet voor 550k en verkoopt voor 550k?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2021 11:32:04 ]
  donderdag 15 april 2021 @ 11:38:18 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199012165
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:17 schreef Themeparktommy het volgende:

[..]

Tja, dat is mede omdat het huis naar verwachting over 2 a 3 jaar dat zeker waard is of meer.

Grote nadeel is natuurlijk dat je veel eigen geld mee moet brengen tegenwoordig, wat zeker voor starters met middeninkomens lastig is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 15 april 2021 @ 11:39:44 #88
381953 NaturalScience
pi_199012177
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:31 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk? Wat is het is verschil als je een huis voor 500k te koop zet en voor 550k verkoopt en het te koop zet voor 550k en verkoopt voor 550k?
Zoals ik net zei.
Verkoopmakelaar vraagt vaak courtage over het overgeboden bedrag.

Maken de verkopende partij wijs dat hun huis minder waard is dan die daadwerkelijk is. Vervolgens spreken ze met de verkopers af dat ze een percentage krijgen van het overgeboden bedrag. De verkopende partij denkt hierdoor (ten onrechte) dat de makelaare extra hard zijn best zal doen om het huis voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Echter, in werkelijkheid zetten ze hem gewoon te goedkoop op Funda.

Laat dat ook een les zijn voor iedereen die een huis zoekt.
Reageer niet alleen op huizen waarvan je denkt "Dit is een goeie deal!".
Vaak zijn die "goeie deals" huizen die te laag in de markt worden gezet om zo biedingsstrijd uit te lokken en geld te verdienen. Huizen waarvan je eerste gevoel is 'die vind ik wel erg duur voor wat je er voor krijgt' zijn vaak huizen die correct worden aangeboden, door betere makelaarskantoren die gewoon serieuze gegadigden willen. Gevolg is dat er veel minder mensen op af komen, men veel minder hoeft over te bieden en je uiteindelijk even duur of zelfs goedkoper uit bent als koper.
  donderdag 15 april 2021 @ 11:42:41 #89
381953 NaturalScience
pi_199012209
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Tja, dat is mede omdat het huis naar verwachting over 2 a 3 jaar dat zeker waard is of meer.

Grote nadeel is natuurlijk dat je veel eigen geld mee moet brengen tegenwoordig, wat zeker voor starters met middeninkomens lastig is.
Natuurlijk hoop ik dat het huis in de toekomst 30K meer waard zal zijn.
Echter, zit ik in de luxe positie dat het me niet uitmaakt als dat niet zo is. Ik heb best 30k verlies over voor een woning waar ik graag woon en om te voorkomen dat ik een jaar lang met stress allemaal bezichtigingen en biedingen moet doen.
  donderdag 15 april 2021 @ 11:42:42 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012210
quote:
4s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:39 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Zoals ik net zei.

Maken de verkopende partij wijs dat hun huis minder waard is dan die daadwerkelijk is. Vervolgens spreken ze met de verkopers af dat ze een percentage krijgen van het overgeboden bedrag. De verkopende partij denkt hierdoor (ten onrechte) dat de makelaare extra hard zijn best zal doen om het huis voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Echter, in werkelijkheid zetten ze hem gewoon te goedkoop op Funda.

Vaak zijn die "goeie deals" huizen die te laag in de markt worden gezet om zo biedingsstrijd uit te lokken en geld te verdienen. Huizen waarvan je eerste gevoel is 'die vind ik wel erg duur voor wat je er voor krijgt' zijn vaak huizen die correct worden aangeboden, door betere makelaarskantoren die gewoon serieuze gegadigden willen. Gevolg is dat er veel minder mensen op af komen, men veel minder hoeft over te bieden en je uiteindelijk even duur of zelfs goedkoper uit bent als koper.
Dit is wel een lastige hoor, met de huidige prijzen vindt half NL vrijwel ieder huis te duur, ongeacht de prijs die op Funda staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199012217
Ik heb duidelijk een jaar te vroeg verkocht
-nee-
  donderdag 15 april 2021 @ 11:45:15 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012242
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nou ja, dat weet je dus niet hè.... dat is wel het bijzondere in de huidige markt, dat men weer met het grootste gemak verkondigt dat een huis over X jaar nog veel meer waard zal zijn.
Alsof we niets geleerd hebben van 10 jaar geleden.

Eigenlijk weet je dat alleen maar redelijk zeker als je nieuwbouw gekocht hebt, want de marge daarop is niet heel groot.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199012278
quote:
4s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:39 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Zoals ik net zei.

Dit is volledig waar.

En ook de reden dat ik nooit zo snap dat men altijd zo gefixeerd is op die vraagprijs. Als je in een bepaalde stad standaard 10% moet overbieden, betekent dat niet meer dan dat de woningen standaard 10% onder de marktprijs worden aangeboden.
  donderdag 15 april 2021 @ 11:50:08 #94
381953 NaturalScience
pi_199012285
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit is wel een lastige hoor, met de huidige prijzen vindt half NL vrijwel ieder huis te duur, ongeacht de prijs die op Funda staat.
Nouja, in verhouding tot wat er verder allemaal in de verkoop staat natuurlijk. ;)
pi_199012295
Waarom zou je een huis kopen? Grond is nog altijd niet van jou en hoeveel erfenis van t huis gaat naar je erfgenamen???
  donderdag 15 april 2021 @ 11:52:30 #96
381953 NaturalScience
pi_199012310
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:51 schreef BookFreak het volgende:
Waarom zou je een huis kopen? Grond is nog altijd niet van jou en hoeveel erfenis van t huis gaat naar je erfgenamen???
Waarom is de grond niet van jou?
pi_199012323
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:51 schreef BookFreak het volgende:
In veel (de meeste?) gevallen is de grond ook gewoon van jou hoor, als je een huis koopt.
  donderdag 15 april 2021 @ 11:54:33 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199012346
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:53 schreef Heph844 het volgende:

[..]

In veel (de meeste?) gevallen is de grond ook gewoon van jou hoor, als je een huis koopt.
Sterker nog: wij hebben eerst de grond gekocht en hebben er daarna pas een huis op laten bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199012404
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:53 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Niet van de staat?

En hoeveel % van t huis gaat naar de staat na je overlijden?
pi_199012444
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 11:59 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Niet van de staat?

En hoeveel % van t huis gaat naar de staat na je overlijden?
Nee de grond is van jou, tenzij je de grond pacht van bijvoorbeeld de gemeente.

Na overlijden gaat het huis naar je erfgenamen. Die betalen daar wel belasting over natuurlijk, maar dat geldt voor alles wat je nalaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')