abonnement Unibet Coolblue
pi_198894184
quote:
Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.

Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".

Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.

De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.

bron
Stream:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal


Update:

twitter
pi_198894326
twitter


Heerlijk die nuchterheid.
pi_198894335
Lekker interessant wat die boeren vinden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 7 april 2021 @ 09:31:27 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198894348
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]

Heerlijk die nuchterheid.
Mag zij vinden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 7 april 2021 @ 09:32:44 #6
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_198894365
BBB :')
pi_198894415
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:30 schreef KoosVogels het volgende:
Lekker interessant wat die boeren vinden.
Grappig dat zo'n nuchtere opmerking die wars is van het Haagse politieke gekronkel zo veel wrevel bij jou opwekt dat je er neerbuigend op moet reageren.
pi_198894447
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:36 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Grappig dat zo'n nuchtere opmerking die wars is van het Haagse politieke gekronkel zo veel wrevel bij jou opwekt dat je er neerbuigend op moet reageren.
Zo rol ik.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 7 april 2021 @ 09:46:40 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198894506
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:30 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]

Heerlijk die nuchterheid.
Vooral nuance die kennelijk te moeilijk is.
pi_198894530
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vooral nuance die kennelijk te moeilijk is.
Er is geen nuance met gebral over een deur die niet open is en niet dicht is. Je zou kunnen zeggen dat de deur op een kiertje staat.
Maar een deur die niet dicht is staat gewoon open, ook een deur die op een kiertje staat is gewoon open.

Dit soort Haagse woordspelletjes waarbij politici bewust niet duidelijk zijn komt veel mensen de strot uit. Eerdmans van JA21 valt gewoon in oude gewoonten met die uitspraak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2021 09:51:30 ]
  woensdag 7 april 2021 @ 09:53:09 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198894543
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Er is geen nuance met gebral over een deur die niet open is en niet dicht is. Je zou kunnen zeggen dat de deur op een kiertje staat.
Maar een deur die niet dicht is staat gewoon open, ook een deur die op een kiertje staat is gewoon open.

Dit soort Haagse woordspelletjes waarbij politici bewust niet duidelijk zijn komt veel mensen de strot uit. Eerdmans van JA21 valt gewoon in oude gewoonten met die uitspraak.
Tja of de deur open is gaat afhangen van de opstelling van Rutte de komende tijd. Dus dat kan twee kanten uitgaan.

Alleen types als Marijnissen en Van der Plas vinden dat blijkbaar veel te lastig en moet iederen nu meteen een zwart-wit keuze maken.
  woensdag 7 april 2021 @ 09:53:59 #12
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198894545
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Er is geen nuance met gebral over een deur die niet open is en niet dicht is. Je zou kunnen zeggen dat de deur op een kiertje staat.
Maar een deur die niet dicht is staat gewoon open, ook een deur die op een kiertje staat is gewoon open.

Dit soort Haagse woordspelletjes waarbij politici bewust niet duidelijk zijn komt veel mensen de strot uit. Eerdmans van JA21 valt gewoon in oude gewoonten met die uitspraak.
Het is over het algemeen gewoon niet zo handig om in deze verkennende fase al je kaarten al op tafel te leggen, dat heet ook wel onderhandelen.

En ik snap dat die vrouw met dat leren jack daar lekker tegenaan kan schoppen met haar ้้n zeteltje, maar linksom of rechtsom ga je toch de grootste partij van het land nodig hebben en dat snappen Hoekstra en Kaag ook heel goed.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198894558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja of de deur open is gaat afhangen van de opstelling van Rutte de komende tijd. Dus dat kan twee kanten uitgaan.

Alleen types als Marijnissen en Van der Plas vinden dat blijkbaar veel te lastig en moet iederen nu meteen een zwart-wit keuze maken.
Schijnbaar hebben types als Marijnissen en van der Plas de behoefte om wel gewoon in duidelijke taal te communiceren en daadwerkelijk een duidelijk standpunt in te nemen. Ontzettend grappig dat dat zoveel wrevel opwekt hier.
  woensdag 7 april 2021 @ 09:57:13 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198894578
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Schijnbaar hebben types als Marijnissen en van der Plas de behoefte om wel gewoon in duidelijke taal te communiceren en daadwerkelijk een duidelijk standpunt in te nemen. Ontzettend grappig dat dat zoveel wrevel opwekt hier.
Wat is er precies onduidelijk aan "Rutte zal het vertrouwen moeten herstellen als hij wil dat wij hem weer steunen als premier"?

Of zijn alleen platte zwart-wit keuzes duidelijk voor hun achterban?
pi_198894580
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Er is geen nuance met gebral over een deur die niet open is en niet dicht is. Je zou kunnen zeggen dat de deur op een kiertje staat.
Maar een deur die niet dicht is staat gewoon open, ook een deur die op een kiertje staat is gewoon open.

Dit soort Haagse woordspelletjes waarbij politici bewust niet duidelijk zijn komt veel mensen de strot uit. Eerdmans van JA21 valt gewoon in oude gewoonten met die uitspraak.
Het is onzinnig om in dit stadium de deur dicht te smijten. De VVD houdt vast aan Rutte en de vanwege haar verkiezingswinst is deze partij als eerste aan zet. Daar moet de politiek het op dit moment mee doen.

Serieuze coalitiepartners, zoals PvdA en D66, doen er verstandig aan om af te wachten waar Rutte mee komt. Voordeel voor deze partijen is dat de positie van de VVD ernstig is verzwakt door de gebeurtenissen van afgelopen week. Dit is bij uitstek het moment om serieuze concessies af te dwingen in ruil voor steun aan Rutte IV.

Het doel van een partij is om haar agenda te verwezenlijken. Als steun aan een gehavende Rutte dat mogelijk maakt, dan is dat een overweging die je moet maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 7 april 2021 @ 09:59:55 #16
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198894606
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat is er precies onduidelijk aan "Rutte zal het vertrouwen moeten herstellen als hij wil dat wij hem weer steunen als premier"?

Of zijn alleen platte zwart-wit keuzes duidelijk voor hun achterban?
Een zwart op wit belofte dat Kaag in een nieuwe coalitie Min BUZA zal worden , lijkt me duidelijk een boost voor het vertrouwen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198894629
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het doel van een partij is om haar agenda te verwezenlijken. Als steun aan een gehavende Rutte dat mogelijk maakt, dan is dat een overweging die je moet maken.
Tja, de vraag is of dat lukt. Dit onderwerp over Rutte hangt natuurlijk erg tegen het onderwerp van het versterken van de rechtsstaat aan. Andere partijen scoorden daaroo weliswaar minder goed dan de CU in hun partijprogramma, maar VVD scoorde daar wel heel erg beroerd op:

twitter



Ik snap het dan ook heel goed dat Segers heeft gezegd dat het niet onder Rutte willen regeren juist een inhoudelijk punt is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198894658
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, de vraag is of dat lukt. Dit onderwerp over Rutte hangt natuurlijk erg tegen het onderwerp van het versterken van de rechtsstaat aan. Andere partijen scoorden daaroo weliswaar minder goed dan de CU in hun partijprogramma, maar VVD scoorde daar wel heel erg beroerd op:

[ twitter ]
Als dat niet lukt, kun je weglopen. Niemand die je dat kwalijk neemt, gezien wat er de afgelopen dagen allemaal is gebeurd. Je rolt als partij niet per ongeluk in een coalitie; je bent er zelf bij. Gaan de onderhandelingen de verkeerde kant op, dan trap je op de rem.

Daarom snap ik ook niet dat de CU al op voorhand de deur dichtsmijt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198894701
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Daarom snap ik ook niet dat de CU al op voorhand de deur dichtsmijt.
De CU heeft principes, dit is eenheel duidelijke reden:

quote:
Maar wat we toen als fractie al tegen elkaar zeiden en vandaag naar buiten brengen is dat dat niet betekent dat het nu business as usual wordt. Integendeel. We willen een andere politieke cultuur, van eerlijkheid en van macht die zich door kritische Kamerleden laat controleren. Ook gezien de reacties van premier Rutte op de gebeurtenissen van de afgelopen anderhalve week – zowel voor, tijdens als na het debat – groeide bij ons als fractie de overtuiging dat Mark Rutte niet de drager van die nieuwe cultuur kan zijn.

Bij alle waardering die er ๓๓k is voor hem en na jaren waarin we heel vaak goed hebben samengewerkt, is er in deze affaire ook bij ons iets heel helder geworden. Het vertrouwen dat hij die andere cultuur kan vormgeven en dragen, is er bij de fractie niet.
De hoofdtaak van de MP de komende periode is het veranderen van de politieke cultuur. Dat is inhoud. Dat is essenti๋le inhoud. En Rutte gaat dat niet doen. Dan breekt het dus op inhoud.

Dit is net zo veel inhoud als klimaatbeleid. En ook net zo belangrijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198894730
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

De CU heeft principes, dit is eenheel duidelijke reden:
[..]

De hoofdtaak van de MP de komende periode is het veranderen van de politieke cultuur. Dat is inhoud. Dat is essenti๋le inhoud. En Rutte gaat dat niet doen. Dan breekt het dus op inhoud.

Dit is net zo veel inhoud als klimaatbeleid. En ook net zo belangrijk.
Dat staat de CU vrij. Ben het er niet mee eens, maar daarom stem ik dan ook geen CU.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198894748
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat staat de CU vrij. Ben het er niet mee eens, maar daarom stem ik dan ook geen CU.
Waar ben je het niet mee eens? Ben je het niet eens met dat er een nieuwe cultuur nodig is? Of ben je het er niet mee eens dat Rutte die nieuwe cultuur niet gaat bewerkstelligen? Of ben je het er niet mee eens dat die nieuwe cultuur een essentieel inhoudelijk punt is?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198894772
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Waar ben je het niet mee eens? Ben je het niet eens met dat er een nieuwe cultuur nodig is? Of ben je het er niet mee eens dat Rutte die nieuwe cultuur niet gaat bewerkstelligen? Of ben je het er niet mee eens dat die nieuwe cultuur een essentieel inhoudelijk punt is?
Ik ben het er niet mee eens dat een nieuwe cultuur nodig is. De leugens die Rutte worden nagedragen, interesseren mij persoonlijk ook geen ene reet. Dat komt voort uit mijn pragmatische en resultaatgerichte wereldbeeld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198894808
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben het er niet mee eens dat een nieuwe cultuur nodig is. De leugens die Rutte worden nagedragen, interesseren mij persoonlijk ook geen ene reet. Dat komt voort uit mijn pragmatische en resultaatgerichte wereldbeeld.
Je hebt gemist dat de kamer steeds slechter wordt ge๏nformeerd? Dat zeker VVD ministers de neiging hebben de Kamer puur als lastig te zien? Want daar gaat deze discussie in feite om: de rol van de Kamer in deze democratie.

Tja, die vind ik wel essentieel. Jij blijkbaar niet. Dat mag.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 10:21:59 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198894815
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben het er niet mee eens dat een nieuwe cultuur nodig is. De leugens die Rutte worden nagedragen, interesseren mij persoonlijk ook geen ene reet. Dat komt voort uit mijn pragmatische en resultaatgerichte wereldbeeld.
En je weet dat als je in een functie zit waar zoveel belangen bijeenkomen als een MinPres, het soms verdomd lastig is om al die belangen goed tegen elkaar af te wegen. Sommige dingen horen in alle rust in achterkamers besproken te kunnen worden (en uiteraard hoort de kamer de uiteindelijke resultaten te horen te krijgen, maar het proces naar een resultaat toe is verrassend vaak niet gebaat bij openbaarheid).
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_198894861
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je hebt gemist dat de kamer steeds slechter wordt ge๏nformeerd? Dat zeker VVD ministers de neiging hebben de Kamer puur als lastig te zien? Want daar gaat deze discussie in feite om: de rol van de Kamer in deze democratie.

Tja, die vind ik wel essentieel. Jij blijkbaar niet. Dat mag.
Er wordt altijd gelogen en het is goed om te streven naar meer transparantie. Het is voor mij echt geen halszaak.

Neem nou de toeslagenaffaire. Dat was en in veel opzichten een enorm drama. Maar de regering, onder leiding van Rutte, erkent dat er grote fouten zijn gemaakt en doet haar best om de slachtoffers financieel te compenseren. De premier heeft zelfs zijn excuses aangeboden voor het debacle.

Persoonlijk is de kous voor mij daarmee af. Fouten worden herkend en erkend en er zijn excuses gemaakt. Mooi, we kunnen dus verder.

Fouten maken is menselijk, liegen ook. Mij gaat het erom wat je daarna doet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198894869
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

En je weet dat als je in een functie zit waar zoveel belangen bijeenkomen als een MinPres, het soms verdomd lastig is om al die belangen goed tegen elkaar af te wegen. Sommige dingen horen in alle rust in achterkamers besproken te kunnen worden (en uiteraard hoort de kamer de uiteindelijke resultaten te horen te krijgen, maar het proces naar een resultaat toe is verrassend vaak niet gebaat bij openbaarheid).
Dat ben ik het op zich met je eens, maar dan moet de kamer wel zeker weten dat ze niet continue voorgelogen worden. Dat er geen belangrijke signalen opzettelijk verzwegen worden. En dat weet de kamer inmiddels niet meer.

Het duurde niet voor niets weken voor er een kabinetsreactie kwam op de toeslagenaffaire. Blijkbaar moest daar zwaar over onderhandeld worden. En we kunnen nu wel zien dat de CU daar de kant van de Kamer koos en de VVD de kant van zo min mogelijk veranderen.

Natuurlijk moet formeren niet in het openbaar. Onderhandelen moet kunnen zonder dat de pers alles op blaast. Bijvoorbeeld de CU moet kunnen zeggen te kunnen leven met de uitbreiding van de euthanasiewet als ze er wat anders voor terug krijgen, zonder dat de kranten gelijk vol staan met dat de CU de euthanasiewet steunt. Dat je dergelijke dingen niet openbaar doet is inderdaad heel belangrijk. Maar dat Kamerleden aan journalisten moesten vragen om een WOB in te dienen omdat de journalisten dan dingen kregen die de kamer niet krijgt is absurd. Alles wat WOB-baar is, moet eigenlijk zonder vraag naar de kamer worden gestuurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198894895
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Er wordt altijd gelogen en het is goed om te streven naar meer transparantie. Het is voor mij echt geen halszaak.

Neem nou de toeslagenaffaire. Dat was en in veel opzichten een enorm drama. Maar de regering, onder leiding van Rutte, erkent dat er grote fouten zijn gemaakt en doet haar best om de slachtoffers financieel te compenseren. De premier heeft zelfs zijn excuses aangeboden voor het debacle.

Persoonlijk is de kous voor mij daarmee af. Fouten worden herkend en erkend en er zijn excuses gemaakt. Mooi, we kunnen dus verder.

Fouten maken is menselijk, liegen ook. Mij gaat het erom wat je daarna doet.
Voor mij is de kous pas af als je maatregelen neemt om zoiets voor een volgende keer te voorkomen. En daar heeft Rutte gezien zijn houding dit debat absoluut geen zin in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198894905
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Voor mij is de kous pas af als je maatregelen neemt om zoiets voor een volgende keer te voorkomen. En daar heeft Rutte gezien zijn houding dit debat absoluut geen zin in.
Waar doel je precies op met 'zoiets'?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198894944
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar doel je precies op met 'zoiets'?
Met name op het feit dat er jaren signalen zijn geweest dat dit gebeurde en dat die niet naar de Kamer zijn gestuurd.

De start van de toeslagenaffaire is een fout van de Kamer (met Omtzigt voorop) die om een extreem fraudebeleid vroeg. Maar het werd pas echt een drama omdat het zo lang door kon gaan.


De Kamer moet er vanuit gaan dat elk signaal dat een wet weleens verkeerd uit zou kunnen pakken onmiddelijk en linea recta naar de Kamer wordt gestuurd. Dat is de enige manier waarop zij kunnen controleren of wetten wel goed zijn.
En we zien inmiddels een patroon onder Rutte van zo min mogelijk naar de Kamer sturen. Hoe minder de Kamer weet, hoe minder last je van ze hebt, lijkt het adagium. En de CU vindt het dus net als ik essentieel om daar mee te breken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 10:37:12 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198894956
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat ben ik het op zich met je eens, maar dan moet de kamer wel zeker weten dat ze niet continue voorgelogen worden. Dat er geen belangrijke signalen opzettelijk verzwegen worden. En dat weet de kamer inmiddels niet meer.

Ja de kamer voorliegen of zelfs bewust veel te summier informeren over belangrijke issues waar de kamer echt recht op die informatie heeft en die ook nodig heeft om haar functie te kunnen vervullen is en blijft natuurlijk een politieke doodzonde.

Maar ik vind dit gedoe rondom de formatie nu niet echt in die categorie vallen. Wat dat betreft vind ik dat de kamer (en de pers) hun neus ook niet zo in de formatie moet steken, daar wordt het formeren alleen maar lastiger van en daar hebben maar weinigen echt baat bij.
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 7 april 2021 @ 10:39:12 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198894967
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

De Kamer moet er vanuit gaan dat elk signaal dat een wet weleens verkeerd uit zou kunnen pakken onmiddelijk en linea recta naar de Kamer wordt gestuurd. Dat is de enige manier waarop zij kunnen controleren of wetten wel goed zijn.
En we zien inmiddels een patroon onder Rutte van zo min mogelijk naar de Kamer sturen. Hoe minder de Kamer weet, hoe minder last je van ze hebt, lijkt het adagium. En de CU vindt het dus net als ik essentieel om daar mee te breken.
Mee eens, maar naast de brengplicht van de regering is er ook een haalplicht van de kamer.

Wat dat betreft heeft de kamer tot ergens in 2019 vooral gehamerd op stevigere fraudebestrijding, terwijl er links en rechts al allerlei signalen waren dat er dingen goed scheef liepen daarbij. En dan na 2019 komt het parlement er ineens achter dat er vanalles mis is en wordt er aan de noodrem getrokken. Ze hebben daar zelf ook een forse rol in gehad de voorgaande ~15 jaar door zo te hameren op harde fraudebestrijding en doof te zijn voor de collateral damage.

[ Bericht 10% gewijzigd door Perrin op 07-04-2021 11:10:53 ]
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_198895020
Dus de deal is D66 voorzitter en Rutte premier?
pi_198895038
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar ik vind dit gedoe rondom de formatie nu niet echt in die categorie vallen. Wat dat betreft vind ik dat de kamer (en de pers) hun neus ook niet zo in de formatie moet steken, daar wordt het formeren alleen maar lastiger van en daar hebben maar weinigen echt baat bij.
Het gaat de CU dan ook niet om waar over gelogen werd (dat is niet zo spannend), maar om het feit dat Rutte enkele weken na blijkbaar zwaar uitonderhandelde excuses en beloofde beterschap gelijk weer op dezelfde voet verder gaat. Dan breekt er wat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198895043
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Met name op het feit dat er jaren signalen zijn geweest dat dit gebeurde en dat die niet naar de Kamer zijn gestuurd.

De start van de toeslagenaffaire is een fout van de Kamer (met Omtzigt voorop) die om een extreem fraudebeleid vroeg. Maar het werd pas echt een drama omdat het zo lang door kon gaan.

De Kamer moet er vanuit gaan dat elk signaal dat een wet weleens verkeerd uit zou kunnen pakken onmiddelijk en linea recta naar de Kamer wordt gestuurd. Dat is de enige manier waarop zij kunnen controleren of wetten wel goed zijn.
En we zien inmiddels een patroon onder Rutte van zo min mogelijk naar de Kamer sturen. Hoe minder de Kamer weet, hoe minder last je van ze hebt, lijkt het adagium. En de CU vindt het dus net als ik essentieel om daar mee te breken.
De CU was daar de afgelopen jaren nota bene zelf bij. Beetje vreemd om dan de moral highground te nemen.

Wat betreft het onvolledig informeren van de TK. Daar zal ik eerlijk over zijn: ik weet daar het fijne niet van. Ik heb tijd noch zin om de TK op de voet te volgen.

Het streven naar meer transparantie juich ik van harte toe, maar het is voor mij geen halszaak. We moeten nu ook dealen met de kaarten zoals ze zijn geschud. De VVD is de grootste partij, Rutte blijft partijleider en we zitten opgescheept met talloze kleine fracties waardoor formeren steeds lastiger wordt.

Ik wil gewoon dat er op korte termijn een nieuw kabinet wordt gevormd dat aan de slag gaat met een totaalplan voor na de coronacrisis, dat voldoende oog heeft voor het klimaat en dat een bepalende en cruciale rol wil spelen in Brussel. Of Rutte wel of geen leiding geeft aan dat kabinet, vind ik niet eens zo interessant.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_198895054
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:43 schreef byah het volgende:
Dus de deal is D66 voorzitter en Rutte premier?
Nee.

Met twee partijen kun je namelijk geen kabinet vormen. Bovendien levert de grootste partij binnen een kabinet altijd de premier, dus het is nauwelijks een twistpunt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 7 april 2021 @ 10:46:08 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198895062
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat de CU dan ook niet om waar over gelogen werd (dat is niet zo spannend), maar om het feit dat Rutte enkele weken na blijkbaar zwaar uitonderhandelde excuses en beloofde beterschap gelijk weer op dezelfde voet verder gaat. Dan breekt er wat.
Ja dat is ook echt 'een beetje dom'. Ik denk dat hij het daar zelf ook wel mee eens is.
V๓๓r het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_198895106
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De CU was daar de afgelopen jaren nota bene zelf bij. Beetje vreemd om dan de moral highground te nemen.
Dat was voor het rapport over de toeslagenaffaire, dit er na. Dat is natuurlijk in de tijdlijn wel een zeer belangrijk moment.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 10:52:03 #38
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198895115
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat de CU dan ook niet om waar over gelogen werd (dat is niet zo spannend), maar om het feit dat Rutte enkele weken na blijkbaar zwaar uitonderhandelde excuses en beloofde beterschap gelijk weer op dezelfde voet verder gaat. Dan breekt er wat.
Ik ben blij dat de CU is opgerot. Dankzij de 'morele principes' van Seegers worden straks in een nieuw kabinet zonder de CU alle medisch-ethische kwesties opgelost. De VVD zal van harte D66 hierin ondersteunen. Bovendien wil de VVD nu heel graag Seegers leren wat machtspolitiek echt inhoudt. De CU wordt een marginaal partijtje dat er niet meer toe doet.
  woensdag 7 april 2021 @ 10:57:04 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198895163
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee.

Met twee partijen kun je namelijk geen kabinet vormen. Bovendien levert de grootste partij binnen een kabinet altijd de premier, dus het is nauwelijks een twistpunt.
In Belgi๋ niet.
pi_198896061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:52 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Ik ben blij dat de CU is opgerot. Dankzij de 'morele principes' van Seegers worden straks in een nieuw kabinet zonder de CU alle medisch-ethische kwesties opgelost. De VVD zal van harte D66 hierin ondersteunen. Bovendien wil de VVD nu heel graag Seegers leren wat machtspolitiek echt inhoudt. De CU wordt een marginaal partijtje dat er niet meer toe doet.
Ik zou even rustig wachten met de champagne open trekken en We are the Champions opzetten totdat er duidelijk wordt wat de prijs is die de VVD moet betalen om toch nog wat andere partijen aan zich te kunnen binden. Al helemaal omdat de enige partijen die daar tot nu toe toe bereid lijken toch een flinke slag linkser zijn dan de VVD (het CDA en de CU neigen nu immers naar een plek in de oppositie).

[ Bericht 8% gewijzigd door Tocadisco op 07-04-2021 12:05:04 ]
  woensdag 7 april 2021 @ 12:05:27 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_198896142
Zou Rutte trouwens een hersenziekte hebben?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid๕ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 7 april 2021 @ 12:07:34 #42
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198896171
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:05 schreef Megumi het volgende:
Zou Rutte trouwens een hersenziekte hebben?
Nee, hij is een handige politicus die af en toe een foutje maakt zoals iedereen.
pi_198896193
Haagse Insider maakt melding van een mogelijke oplossing middels roterende functies.

twitter


Volledige draadje:
https://twitter.com/HaagseInsider/status/1379706638572064771
pi_198896216
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:09 schreef alpeko het volgende:
Haagse Insider maakt melding van een mogelijke oplossing middels roterende functies.

[ twitter ]

Volledige draadje:
https://twitter.com/HaagseInsider/status/1379706638572064771
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 12:12:18 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_198896224
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:07 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Nee, hij is een handige politicus die af en toe een foutje maakt zoals iedereen.
Bewust liegen is wellicht ook een hersenziekte?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid๕ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 7 april 2021 @ 12:13:53 #46
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198896243
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Bewust liegen is wellicht ook een hersenziekte?
Nee, Rutte is een politicus. Dus bewust of onbewust liegen maakt deel uit van zijn functieomschrijving.
pi_198896252
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:07 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Nee, hij is een handige politicus die af en toe een foutje maakt zoals iedereen.
Alleen wel zo jammer dat anderen ineens een boete krijgen die tot enkele duizenden euro's kan oplopen als ze een foutje maken. Nogal vreemd dat Rutte dan bij alle keren dat het gebeurd kan wegkomen met een "sorry, zal het niet meer doen".
  woensdag 7 april 2021 @ 12:26:26 #48
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198896399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Alleen wel zo jammer dat anderen ineens een boete krijgen die tot enkele duizenden euro's kan oplopen als ze een foutje maken. Nogal vreemd dat Rutte dan bij alle keren dat het gebeurd kan wegkomen met een "sorry, zal het niet meer doen".
Wat ik zei, hij is handig .... en sociaal. In tegenstelling tot Wilders die alleen maar als een geestelijk gehandicapte voortdurend mensen beledigt en niks voor elkaar krijgt.
pi_198896430
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:26 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Wat ik zei, hij is handig .... en sociaal. In tegenstelling tot Wilders die alleen maar als een geestelijk gehandicapte voortdurend mensen beledigt en niks voor elkaar krijgt.
In een rechtstaat is het toch op zijn zachtst gezegd licht problematisch als er andere, mildere, consequenties hangen aan fouten voor mensen die 'handig' zijn als voor hen die minder macht bezitten?
  woensdag 7 april 2021 @ 12:56:13 #50
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198896878
quote:
10s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:29 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

In een rechtstaat is het toch op zijn zachtst gezegd licht problematisch als er andere, mildere, consequenties hangen aan fouten voor mensen die 'handig' zijn als voor hen die minder macht bezitten?
Welke overtredingen volgens het Wetboek van Strafrecht heeft Rutte dan precies begaan? Wilders daarentegen is een door een Nederlandse rechter veroordeelde politicus. Wilders is dus strikt en ruim genomen een misdadiger, een crimineel.
pi_198897311
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:36 schreef Hanca het volgende:
De start van de toeslagenaffaire is een fout van de Kamer (met Omtzigt voorop) die om een extreem fraudebeleid vroeg. Maar het werd pas echt een drama omdat het zo lang door kon gaan.
Omtzigt heeft zich inderdaad als een pitbull gedragen, in de zin dat fraude moest stoppen...

quote:
Beseft de regering wel dat het niet alleen om inkomsten van de overheid gaat maar om geld van de hele samenleving, van iedereen in Nederland? Dit raakt het bestaansrecht van de overheid, want de regering dient netjes om te springen met de belastinginkomsten en er als een goed huisvader over te waken dat die niet aan de verkeerde personen worden uitgekeerd. Dus het bestrijden van fraude moet topprioriteit zijn.
- Pieter Omtzigt
  woensdag 7 april 2021 @ 13:52:19 #52
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_198897591
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Inderdaad. Dan ga je ervan uit dat het kabinet ook 4 jaar zit. Een beetje als Wimpy uit Popeye: "I'll gladly pay you Tuesday for a hamburger today".

Om het er nog maar eens in te gooien: Rutte is een leugenaar en wat je vandaag met hem afspreek is hij morgen weer vergeten, zelfs als het op papier staat. Iedereen die daar nog intrapt verdient het overigens wel om bedrogen te worden.
Never explain, never apologize.
  woensdag 7 april 2021 @ 13:53:35 #53
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198897611
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Omtzigt heeft zich inderdaad als een pitbull gedragen, in de zin dat fraude moest stoppen...
[..]

Vorige week is er tijdens het debat niks gezegd over de dubieuze rol van Omtzigt, hij is immers de oorzaak dat er tienduizenden onschulige gezinnen de afgrond in werden gegooid. Het was voor die vele onbeduidende partijtjes makkelijker om te pogen een gevierd staatsman als Rutte politiek te vermoorden.
pi_198897879
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:53 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Vorige week is er tijdens het debat niks gezegd over de dubieuze rol van Omtzigt, hij is immers de oorzaak dat er tienduizenden onschulige gezinnen de afgrond in werden gegooid. Het was voor die vele onbeduidende partijtjes makkelijker om te pogen een gevierd staatsman als Rutte politiek te vermoorden.
Het gaat een beetje ver om Omtzigt de oorzaak te noemen. Echter lijkt het me wel duidelijk dat ze met een boze Omtzigt in gedachte de belastingdienst op scherp hebben gezet.
  woensdag 7 april 2021 @ 14:21:37 #55
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198898008
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 14:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat een beetje ver om Omtzigt de oorzaak te noemen. Echter lijkt het me wel duidelijk dat ze met een boze Omtzigt in gedachte de belastingdienst op scherp hebben gezet.
Klopt. Niet alleen Omtzigt hoor.

Overigens geef Omtzigt dat zelf ook ruiterlijk toe. Het is niet enkel de schuld van de regering of de MP, maar ook het parlement en gerechtelijke macht hebben gefaald. Eigenlijk het hele systeem. Hem incluus.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 7 april 2021 @ 14:47:50 #56
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_198898413
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 14:21 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Klopt. Niet alleen Omtzigt hoor.

Overigens geef Omtzigt dat zelf ook ruiterlijk toe. Het is niet enkel de schuld van de regering of de MP, maar ook het parlement en gerechtelijke macht hebben gefaald. Eigenlijk het hele systeem. Hem incluus.
De toeslagenaffaire is ook een slecht voorbeeld omdat schuld en verantwoordelijkheid daar door elkaar lopen. Iedereen heeft schuld aan de toeslagenaffaire, maar het kabinet is verantwoordelijk. Wat dat betreft heeft Rutte het ook moeilijker gemaakt dan nodig door zolang te wachten met aftreden. Het was beter geweest als die angel er eerder uitgetrokken was zodat er een fundamentele discussie gevoerd had kunnen worden waar we nu eigenlijk naartoe willen met al die inkomensafhankelijke regelingen.
Never explain, never apologize.
pi_198899057
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 12:56 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Welke overtredingen volgens het Wetboek van Strafrecht heeft Rutte dan precies begaan? Wilders daarentegen is een door een Nederlandse rechter veroordeelde politicus. Wilders is dus strikt en ruim genomen een misdadiger, een crimineel.
Geef nou eens antwoord op de vraag in plaats van de hele Wilders erbij te slepen :'). Vind je het zelf nou wel of niet vreemd dat fouten van anderen keihard afgestraft worden maar die van Rutte (en vaak ook andere bewindspersonen trouwens, het gaat echt niet alleen om hem) met de mantel der liefde bedekt worden?
  woensdag 7 april 2021 @ 15:36:08 #58
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198899266
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 14:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat een beetje ver om Omtzigt de oorzaak te noemen. Echter lijkt het me wel duidelijk dat ze met een boze Omtzigt in gedachte de belastingdienst op scherp hebben gezet.
Als Omtzigt geen kamerlid was geworden, dan zou er geen toeslagenaffaire zijn geweest.
  woensdag 7 april 2021 @ 15:36:51 #59
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198899276
Kortom, iedereen heeft boter op zijn/haar hoofd.
pi_198899547
twitter
pi_198900218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Omtzigt heeft zich inderdaad als een pitbull gedragen, in de zin dat fraude moest stoppen...
[..]

Wat is er mis met bestrijding van fraude? Fraude is en blijft een probleem. De manier waarop het is aangepakt is 0.0 te wijten aan Omtzigt
  woensdag 7 april 2021 @ 16:47:05 #62
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198900486
twitter


TaghiGod
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198900540
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:47 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]

TaghiGod
:{


:{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198903479
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 7 april 2021 @ 19:31:33 #65
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_198903658
Volt is de nieuwe coalitiepartner. Hebben blijkbaar in een deal ook voor Bergkamp gestemd. De pionnen zijn gezet. The lady has sung.
pi_198903776
Rond 19;45 een persconferentie van Tjeenk
  woensdag 7 april 2021 @ 19:36:25 #67
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198903789
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:31 schreef Mishu het volgende:
Volt is de nieuwe coalitiepartner. Hebben blijkbaar in een deal ook voor Bergkamp gestemd. De pionnen zijn gezet. The lady has sung.
Bron?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198903793
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:31 schreef Mishu het volgende:
Volt is de nieuwe coalitiepartner. Hebben blijkbaar in een deal ook voor Bergkamp gestemd. De pionnen zijn gezet. The lady has sung.
Volt en D66 staan zo dicht bij elkaar, het was gek geweest als Volt wat anders had gestemd. Net als het feit dat VVD voor een liberaal stemt ook gewoon niet zo gek is. Zeker na de hoeveelheid kritiek die er toch wel op Arib is geweest.

Maar nee hoor, dat klinkt niet zo spannend als ACHTERKAMERTJESPOLITIEK!!! COMPLOT!!! WE WORDEN GENEPT!!!
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 19:36:55 #69
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_198903809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:35 schreef XSbig het volgende:
Rond 19;45 een persconferentie van Tjeenk
Chain, chain, chain!
  woensdag 7 april 2021 @ 20:02:58 #70
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198904475
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:31 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Wat is er mis met bestrijding van fraude? Fraude is en blijft een probleem. De manier waarop het is aangepakt is 0.0 te wijten aan Omtzigt
Dat is dus niet waar. Als je een wet maakt die geen ruimte laat voor persoonlijke omstandigheden, dan ben je wel degelijk verantwoordelijk voor het feit dat de uitvoering geen rekening houdt met persoonlijke omstandigheden.
pi_198904533
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:31 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Wat is er mis met bestrijding van fraude? Fraude is en blijft een probleem. De manier waarop het is aangepakt is 0.0 te wijten aan Omtzigt
Het probleem is dat harde fraudebestrijding er ook voor zorgt dat de "goeden lijden onder de kwaden". Dat hebben we tijdens de toeslagenaffaire gezien. In de doorgeslagen fraudeaanpak was je als burger al de sjaak als je ergens een vinkje verkeerd had gezet.

De kamer is zeer zeker zelf ook schuldig door dat aspect eigenlijk te negeren. En de kamer is schuldig omdat de wetgeving gewoon zeer slecht in elkaar zat. Waardoor de belastingdienst weinig ruimte had om de situatie van de burger mee te wegen in de terugvordering en de rechter de belastingdienst keer op keer gelijk gaf.

De wet schreef voor dat als men de eigen bijdrage niet had betaald, het hele bedrag terugbetaald moest worden i.p.v. alleen de eigen bijdrage en een boete. Wetgeving heeft absoluut een grote rol gespeeld in het hele drama. En daar is de kamer voor verantwoordelijk.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:06:03 #72
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198904570
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:31 schreef Mishu het volgende:
Volt is de nieuwe coalitiepartner. Hebben blijkbaar in een deal ook voor Bergkamp gestemd. De pionnen zijn gezet. The lady has sung.
Alsof Bergkamp niet sowieso de beste kaarten had. Lid van een veel grotere partij, in een stroming die veel groter is dan Arib. Arib die de laatste tijd in het verhuizingsdossier best veel steken heeft laten vallen en die lid is van een partij die net 1/3 van Bergkamp's partij is. En Bosman, die lid is van een partij waar nagenoeg de rest van de kamer geen stemmen zouden geven als hij de enige kandidaat was geweest.

Het zou zonde van de energie zijn geweest om een deal te maken.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:10:34 #73
1234 HiZ
Istanbullu
pi_198904694
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:04 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Het probleem is dat harde fraudebestrijding er ook voor zorgt dat de "goeden lijden onder de kwaden". Dat hebben we tijdens de toeslagenaffaire gezien. In de doorgeslagen fraudeaanpak was je als burger al de sjaak als je ergens een vinkje verkeerd had gezet.

De kamer is zeer zeker zelf ook schuldig door dat aspect eigenlijk te negeren. En de kamer is schuldig omdat de wetgeving gewoon zeer slecht in elkaar zat. Waardoor de belastingdienst weinig ruimte had om de situatie van de burger mee te wegen in de terugvordering en de rechter de belastingdienst keer op keer gelijk gaf.

De wet schreef voor dat als men de eigen bijdrage niet had betaald, het hele bedrag terugbetaald moest worden i.p.v. alleen de eigen bijdrage en een boete. Wetgeving heeft absoluut een grote rol gespeeld in het hele drama. En daar is de kamer voor verantwoordelijk.
Ik ben echt blij het eens van iemand anders te zien. Het is echt een punt van frustratie voor mij dat de Kamer in deze kwestie doet alsof ze hun handen in onschuld kunnen wassen terwijl de wetgeving gewoon waanzinnig slecht was. En dat het niet eens de eerste keer was dat ze zulke slechte wetgeving aannamen, want ze hadden de zelfde regels al eens eerder opgelegd in het kader van de sociale zekerheid. Waar het de rechterlijke macht tegen de 20 jaar heeft gekost om te bedenken dat de wettelijke regels gewoon niet konden.
pi_198904966
Morgen en overmorgen gaat HTW met iedereen spreken, beginnend bij Simons en eindigend bij Rutte. Hij heeft ook allerlei idealen over geen dichtgetimmerd regeerakkoord en meer dualisme, maar ik heb het idee dat een informateur daar niet over gaat en het lijkt me toch lastig voor partijen om in een coalitie te stappen waar ze hun idealen niet kunnen afdwingen. Stem je als GL braaf met VVD mee bij een belastingverlaging voor bedrijven, stemmen zij vervolgens niet mee bij een klimaatplan, onder het excuus van dualisme. Ik zie het niet werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 april 2021 @ 20:24:45 #75
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198905004
Helder en uitgebreid verhaal van Don Herman Tjeenk WillinkGod
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 7 april 2021 @ 20:26:39 #76
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_198905038
El Tjeenko _O_
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_198905039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:22 schreef Hanca het volgende:
Morgen en overmorgen gaat HTW met iedereen spreken, beginnend bij Simons en eindigend bij Rutte. Hij heeft ook allerlei idealen over geen dichtgetimmerd regeerakkoord en meer dualisme, maar ik heb het idee dat een informateur daar niet over gaat en het lijkt me toch lastig voor partijen om in een coalitie te stappen waar ze hun idealen niet kunnen afdwingen. Stem je als GL braaf met VVD mee bij een belastingverlaging voor bedrijven, stemmen zij vervolgens niet mee bij een klimaatplan, onder het excuus van dualisme. Ik zie het niet werken.
Wat hij zei is dat wat jij voorstelt monisme de andere kant op is en dat het dus gaat om een set afspraken die de coalitiedragende partijen voldoende bieden en ook voldoende ruimte laat voor de oppositie.

HTW is een baas _O_
pi_198905044
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
De leugens die Rutte worden nagedragen, interesseren mij persoonlijk ook geen ene reet. Dat komt voort uit mijn pragmatische en resultaatgerichte wereldbeeld.
Bedankt voor je eerlijkheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198905062
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:21 schreef Hanca het volgende:
de rol van de Kamer in deze democratie.
Ik denk dat een deel in Nederland niks heeft met een democratie. Of het nou de neoliberalen of fascisten zijn.
pi_198905108
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Wat hij zei is dat wat jij voorstelt monisme de andere kant op is en dat het dus gaat om een set afspraken die de coalitiedragende partijen voldoende bieden en ook voldoende ruimte laat voor de oppositie.

HTW is een baas _O_
Ik had het idee dat er altijd nog best ruimte was. Sowieso dekt een regeerakkoord nog niet de helft van de besluiten die er in 4 jaar genomen worden.

Maar goed, Tjeenk heeft natuurlijk een punt dat de kamer meer macht moet krijgen. Maar zoals hij het zei klonk het erg simpel en zoals ik zei denk ik niet dat dat werkt. Alle dingen die ook maar voor 1 van de 4 of 5 partijen erg belangrijk zijn kunnen niet als een soort vrije keuze worden gelaten. En dan heb je met 4 of 5 partijen gewoon een hoop dichtgetimmerde afspraken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198905111
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:27 schreef KoosVogels het volgende:
De premier heeft zelfs zijn excuses aangeboden voor het debacle.

Persoonlijk is de kous voor mij daarmee af.
Mooi man. Zou je die mening ook hebben bij een moordenaar? Ten slotte heeft Rutte ook bloed aan zijn handen daar waar een slachtoffer zelfmoord heeft gepleegd.

In jouw beredenering zou iedereen die een strafbare misdaad vanuit een ethisch oogpunt begaat dus alleen sorry hoeven te zeggen?
pi_198905158
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:37 schreef Perrin het volgende:
Maar ik vind dit gedoe rondom de formatie nu niet echt in die categorie vallen. Wat dat betreft vind ik dat de kamer (en de pers) hun neus ook niet zo in de formatie moet steken, daar wordt het formeren alleen maar lastiger van en daar hebben maar weinigen echt baat bij.
De kamer moet meer ge๏nformeerd worden maar niet als het gaat om formeren. De media moet zich er buiten houden maar zijn essentieel in een evenwichtige democratie.
pi_198905169
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik had het idee dat er altijd nog best ruimte was. Sowieso dekt een regeerakkoord nog niet de helft van de besluiten die er in 4 jaar genomen worden.

Maar goed, Tjeenk heeft natuurlijk een punt dat de kamer meer macht moet krijgen. Maar zoals hij het zei klonk het erg simpel en zoals ik zei denk ik niet dat dat werkt. Alle dingen die ook maar voor 1 van de 4 of 5 partijen erg belangrijk zijn kunnen niet als een soort vrije keuze worden gelaten. En dan heb je met 4 of 5 partijen gewoon een hoop dichtgetimmerde afspraken.
Het principe is makkelijk, de praktijk minder. Tegelijk als het de partijen ernst is met tegenmacht en dualisme zul je dus ook moeten accepteren dat je niet alles dicht timmert. Als dat niet lukt betekent dat vooral dat de kamer zelf het vermogen ontbeert dualistisch te besturen.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:34:37 #84
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_198905208
In Israel staat er bij die formatiegesprekken gewoon een camera op geloof ik.
pi_198905218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het principe is makkelijk, de praktijk minder. Tegelijk als het de partijen ernst is met tegenmacht en dualisme zul je dus ook moeten accepteren dat je niet alles dicht timmert. Als dat niet lukt betekent dat vooral dat de kamer zelf het vermogen ontbeert dualistisch te besturen.
De meeste partijen zullen denken: dualisme is prima, maar niet op deze voor mij zeer belangrijke punten. De punten die ik per s้ wil verzilveren, anders regeer ik niet mee. En waar 4 of 5 partijen dat denken heb je gewoon echt wel een vrij dik akkoord, hoe goed je je best ook doet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198905242
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meeste partijen zullen denken: dualisme is prima, maar niet op deze voor mij zeer belangrijke punten. De punten die ik per s้ wil verzilveren, anders regeer ik niet mee. En waar 4 of 5 partijen dat denken heb je gewoon echt wel een vrij dik akkoord, hoe goed je je best ook doet.
Dat denk ik ook. Het idee klinkt leuk. De praktijk is anders. Anders waren er ook wel meer dunne regeerakkoorden geweest.
pi_198905262
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
Het streven naar meer transparantie juich ik van harte toe, maar het is voor mij geen halszaak. We moeten nu ook dealen met de kaarten zoals ze zijn geschud. De VVD is de grootste partij, Rutte blijft partijleider en we zitten opgescheept met talloze kleine fracties waardoor formeren steeds lastiger wordt.

Ik wil gewoon dat er op korte termijn een nieuw kabinet wordt gevormd dat aan de slag gaat met een totaalplan voor na de coronacrisis, dat voldoende oog heeft voor het klimaat en dat een bepalende en cruciale rol wil spelen in Brussel. Of Rutte wel of geen leiding geeft aan dat kabinet, vind ik niet eens zo interessant.
Ja en ik wil in een Audi S8 rijden. Helaas.

Snel formeren leuk. Maar als de halve publieke sector ineen gestort is, een deel van de bevolkingsgroep de rechtsstaat niet vertrouwd (en terecht) en wetenschappers als Van Dissel zwaar beveiligd moeten worden en de wetenschap in zijn geheel onderhevig is aan budgetten door derden dan moet je simpelweg gewoon gaan hervormen.

Het is of dat of het fascisme bereikt zijn hoogtepunt, je krijgt een gek aan de macht en mensen die de macht omver willen werpen. In de VS waar het al jaren nu een shitzooi is kunnen ze erover meepraten.
pi_198905292
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meeste partijen zullen denken: dualisme is prima, maar niet op deze voor mij zeer belangrijke punten. De punten die ik per s้ wil verzilveren, anders regeer ik niet mee. En waar 4 of 5 partijen dat denken heb je gewoon echt wel een vrij dik akkoord, hoe goed je je best ook doet.
Dat kan zo zijn maar dan moeten ze vervolgens niet meer zeuren over de bestuursstijl met weinig ruimte voor de oppositie. Als dat gebeurt gaat de focus meteen op informatievoorziening en transparantie om het nog uit te kunnen leggen.

Het is overigens tamelijk arrogant alles dicht te timmeren omdat je dan tegelijk zegt dat er geen enkele ontwikkeling in je standpunten meer zit.
pi_198905361
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat kan zo zijn maar dan moeten ze vervolgens niet meer zeuren over de bestuursstijl met weinig ruimte voor de oppositie. Als dat gebeurt gaat de focus meteen op informatievoorziening en transparantie om het nog uit te kunnen leggen.

Het is overigens tamelijk arrogant alles dicht te timmeren omdat je dan tegelijk zegt dat er geen enkele ontwikkeling in je standpunten meer zit.
Het is nooit zo dat alles dichtgetimmerd zit. Eigenlijk zit er niks dichtgetimmerd, je hebt alleen overeenstemming nodig om weer te wijzigen. Neem bijvoorbeeld het kinderpardon. Er stond in het regeerakkoord dat die er niet zou komen, hij kwam er wel. Een regeerakkoord is natuurlijk gedurende 4 jaar best wel aan verandering onderhevig. Net als dat er heel veel dingen langs komen waar nooit over gesproken is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198905377
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het is nooit zo dat alles dichtgetimmerd zit. Eigenlijk zit er niks dichtgetimmerd, je hebt alleen overeenstemming nodig om weer te wijzigen. Neem bijvoorbeeld het kinderpardon. Er stond in het regeerakkoord dat die er niet zou komen, hij kwam er wel. Een regeerakkoord is natuurlijk gedurende 4 jaar best wel aan verandering onderhevig. Net als dat er heel veel dingen langs komen waar nooit over gesproken is.
Die kinderpardon na heel veel getouwtrek en nachten in kerken zitten enzo
pi_198905417
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:42 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]

Die kinderpardon na heel veel getouwtrek en nachten in kerken zitten enzo
Ja, dat was een moeilijk punt. Maar als je het regeerakkoord uit 2017 er bij gaat pakken zie je dat er wel meer dingen niet of anders zijn uitgevoerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198905424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:29 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik had het idee dat er altijd nog best ruimte was. Sowieso dekt een regeerakkoord nog niet de helft van de besluiten die er in 4 jaar genomen worden.
Nou ja, als er zelfs geen ruimte was voor het naar boven halen van een schandaal bij de belastingdienst (Omtzigt die actief is tegengewerkt) omdat je in de coalitie zit, dan vraag ik me af hoe groot die ruimte is.

Afgaande op alle debatten die ik heb gevolgd heb ik ook niet bepaald het gevoel dat er daadwerkelijk ruimte was voor dualisme.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_198905431
Waarom is die Tjeenk Willink eigenlijk geen president? Koning eruit, die Tjeenk Willink erin, en die kan dan lintjes doorknippen en elke vier jaar een informatie doen. Besparing: 300 miljoen, en je hebt iemand op de plek van staatshoofd waar je iets aan hebt.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_198905500
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het is nooit zo dat alles dichtgetimmerd zit. Eigenlijk zit er niks dichtgetimmerd, je hebt alleen overeenstemming nodig om weer te wijzigen. Neem bijvoorbeeld het kinderpardon. Er stond in het regeerakkoord dat die er niet zou komen, hij kwam er wel. Een regeerakkoord is natuurlijk gedurende 4 jaar best wel aan verandering onderhevig. Net als dat er heel veel dingen langs komen waar nooit over gesproken is.
Alles kan wijzigen, het is de intentie die arrogant is. Ik wil maar zeggen dat ze het zelf in de hand hebben. Overigens ben ik ook niet zo hoopvol dat het gaat lukken.
pi_198905503
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nou ja, als er zelfs geen ruimte was voor het naar boven halen van een schandaal bij de belastingdienst (Omtzigt die actief is tegengewerkt) omdat je in de coalitie zit, dan vraag ik me af hoe groot die ruimte is.

Afgaande op alle debatten die ik heb gevolgd heb ik ook niet bepaald het gevoel dat er daadwerkelijk ruimte was voor dualisme.
Er worden toch wekelijks een heel aantal moties van de oppositie gewoon aangenomen. Sowieso loopt het stemgedrag helemaal niet altijd via de lijn oppositie en coalitie. Vaak genoeg stemden D66 en CU met links mee en VVD en CDA met rechts. Ook bij begrotingsbehandelingen zie je altijd nog verschuivingen die plaats vinden tijdens die debatten, gaat soms echt om best wat geld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198905529
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:45 schreef JohnDDD het volgende:
Waarom is die Tjeenk Willink eigenlijk geen president? Koning eruit, die Tjeenk Willink erin, en die kan dan lintjes doorknippen en elke vier jaar een informatie doen. Besparing: 300 miljoen, en je hebt iemand op de plek van staatshoofd waar je iets aan hebt.
Hij heerst als onderkoning :D
pi_198905616
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:45 schreef JohnDDD het volgende:
Waarom is die Tjeenk Willink eigenlijk geen president? Koning eruit, die Tjeenk Willink erin, en die kan dan lintjes doorknippen en elke vier jaar een informatie doen. Besparing: 300 miljoen, en je hebt iemand op de plek van staatshoofd waar je iets aan hebt.
Republiek der Nederlanden
  woensdag 7 april 2021 @ 21:42:39 #98
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_198906931
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:45 schreef JohnDDD het volgende:
Waarom is die Tjeenk Willink eigenlijk geen president? Koning eruit, die Tjeenk Willink erin, en die kan dan lintjes doorknippen en elke vier jaar een informatie doen. Besparing: 300 miljoen, en je hebt iemand op de plek van staatshoofd waar je iets aan hebt.
Hij is al een koning.
pi_198908853
De keuze van Tjeenk Willink is vreemd en ook de grote steun die hij heeft gekregen van de Tweede Kamer is aan niemand uit te leggen. Het was de bedoeling om iemand aan te stellen die boven de partijen staat en dus niet bij een van de partijen hoort. Tjeenk Willink hoort bij de PvdA, hij is gewoon een ouderwetse PvdA-er en zo prominent lid daar als bijvoorbeeld Bolkestein van de VVD.

Hoe kan het toch dat PvdA verkiezing na verkiezing onder de tien zetels eindigt en toch weer zo een belangrijk persoon mag leveren.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 7 april 2021 @ 23:45:14 #100
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_198909250
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 23:14 schreef Shreyas het volgende:
De keuze van Tjeenk Willink is vreemd en ook de grote steun die hij heeft gekregen van de Tweede Kamer is aan niemand uit te leggen. Het was de bedoeling om iemand aan te stellen die boven de partijen staat en dus niet bij een van de partijen hoort. Tjeenk Willink hoort bij de PvdA, hij is gewoon een ouderwetse PvdA-er en zo prominent lid daar als bijvoorbeeld Bolkestein van de VVD.

Hoe kan het toch dat PvdA verkiezing na verkiezing onder de tien zetels eindigt en toch weer zo een belangrijk persoon mag leveren.
Omdat hij toch al lang heeft bewezen waardig en onpartijdig te zijn.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')