Ach ja, het ontbreken van ironie zal ons ooit de kop gaan kosten.quote:
Het is Pokémon.quote:Op maandag 22 maart 2021 02:45 schreef tong80 het volgende:
Ik zal beginnen met m'n mooie eerste post. Ondanks de mod. Ik kick hem gewoon omhoog. Je moet niet alleen FOK! redden maar verder kijken dan je radartje kan beheppen.
Hou het verder centraal......
Wreedheid, oorlog, verderf, tirannie, geboefte, hebzucht, moord, aanslagen, martelingen, onderdrukking, verraad, gijzelingen is van alle tijden. Ik begrijp de uitdrukking: "In wat voor tijden leven we in hemelsnaam ?" dan ook niet. Vroeger was het zelfs nog erger, in de eerste wereldoorlog sneuvelden 9 miljoen soldaten, in de tweede wereldoorlog vielen in totaal 60 miljoen doden. 9 miljoen joden werden vergast. In de middeleeuwen ging je op de brandstapel werd je geradbraakt of gevierendeeld. Iedere tijd heeft zijn wreedheden en ellende.
[ afbeelding ]
Momenteel zitten we in een periode van extremiteiten, die verder gaan dan incidenteel. Voornamelijk IS is daar verantwoordelijk voor. Ze proberen de democratie in het hart te raken, in naam van godsdienst heet het. Ik vind het eerder in de naam van het barbarisme. Ik ken geen godsdienst, waar in naam van de aanbedene geslachtsdelen en/of genitialďen moeten worden geamputeerd om vervolgens in de mond van de slachtoffers te worden gepropt.
De oorlogen welen momenteel gewoon tierig door, echter leven we ook in de tijd van aanslagen. Daar komt bij dat door de huidige media, veel in beeld komt en veel te zien is. Je krijgt het in je schoot geworpen, of je nu wil of niet. Zie afgelopen week in Nice. Per abuis werden er beelden getoond die shockerend waren. Later werd de fout hersteld. Terwijl de langzaam op de meute afrijdende vrachtwagen luguber is. Je weet wat die mensen te wachten staat. De Leeuw sluipt naar de weerloze antilope, om op het onverwachte moment toe te slaan. Met het bord op schoot zit je rechtstreeks te kijken hoe twee vliegtuigen de WTC-Towers invliegen. Daardoor lijkt deze tijd wreder en gevaarlijker. Dat is natuurlijk nonsens. Het lijkt alsof het dichterbij komt, wordt ook vaak gezegd. Misschien is het ergste geweld wel verder weg dan ooit.
Daarom ben ik om, daarom omarm ik de Pokómon, daarom geniet ik van het massale genieten, en van de gezamenlijke pret. De vredigheid die het uitstraalt, terwijl er agressief op de Pókomon wordt gejaagd. Er wordt alleen met camera's geschoten. Ik begrijp nog steeds niets van de Pokómon. Waar komt ie vandaan ? Hoe is deze rage ontstaan ? Wat is de aanzet geweest ? Wat is het doel ? Is er straks een winnaar ? Zijn er straks winnaars ? Is het net zoals bij de Panini-voetbalplaatjes ? Dat als je ze allemaal hebt, je winnaar bent in je eigen wedstrijd ? Ik vind de Pókomon rage zelfs geweldig. Ik begrijp de haters niet. Ik ken mensen met vreemdere hobby's. Prins Bernard schoot met een vredesroos als pochette leeuwen en olifanten dood.
Furfrou, Ampharos, Houndour, Poochyena namen die als muziek in de oren klinken. Namen verzonnen door een briljante geest. Is de Pókomon niet een soort geest ? Geestverruimend is het wel. Het lijkt kinderspel, het lijkt me eerder een monsterlijk genoegen om ze op te sporen. Het lijkt me een euforisch gevoel te geven er één te ontdekken. Ik heb me nog niet echt verdiept, maar wat ik zie in deze fantasiewereld is het kinderlijke, het spontane, het speelse, het verbroedende, gemoedelijke. In iedere deelnemer is de jeugd gevaren. Veel mensen worden weer kind, worden weer speels en zijn trots op wat ze hebben gevonden. "Kijk eens mama, met losse handjes."
Daarom is het contrast zo mooi. Daarom was het zo aangrijpend om de foto van het dode kindje onder de folie te zien in Nice. Er lag een knuffeltje naast het lijkje. Het lag er een beetje namens Pókomon. Het knuffeltje lag er tegen de grote boze buitenwereld. Waar schamper gelachen wordt als volwassenen hun geluk vinden in een virtueel beestje. Was die virtuele wereld maar de reële, wat zou de wereld dan mooi en vredig zijn. Ik blijf genieten van de volwassenen die genieten omdat ze terug zijn bij het onschuldige genot uit hun jeugd.
De Pókomon rage had op geen beter moment haar kop op kunnen steken. Iedereen zou weer eens kind moeten kunnen zijn. Pókomon geeft je die kans. Kinderlijk eenvoudig.
TTK / Tong's schrijfsels #2
Ik zal het doorgeven.quote:
Ik denk dat je in de war bent met beslag voor taart of cake. Beslag voor pannenkoeken is gewoon vies in principe.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 14:10 schreef tong80 het volgende:
Het leuke van een pannenkoekenrestaurant is dat het ook naar pannenkoeken ruikt. Ik wilde bijna gaan vragen of ik de klopper mocht schoonlikken, zoals bij moeke vroeger.
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 20 juni 2022 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de war bent met beslag voor taart of cake. Beslag voor pannenkoeken is gewoon vies in principe.
Deze moet hier: VBL / Tong's voetbalcolumns # 1quote:Op zaterdag 10 september 2022 09:29 schreef tong80 het volgende:
48 jaar geleden dat nummer 14 schitterde op het WK-74. Cruijffie is niet meer. Overleed maart 2016. De herinnering blijft aan een groot mens en aan een groot sportman. De in 2000 tot Europees voetballer van de 20e eeuw gekozen Cruijff was op dat legendarische WK in 1974 pas 26 jaar jong. Ik was destijds niet ouder dan 11. Niet denkend aan de nabije toekomst. Al helemaal niet aan het jaar 2022 waarin we nu leven. 40-45 had nog geen betekenis. 4711 evenmin. Een verleden had ik niet. Althans, dat lag al lang achter me.
Als 11jarige leef je in het heden. Het heden van De Kromme met nummer 10 op het WK-74 in West-Duitsland. Had nog nooit gehoord van George Orwells onheilspellende boek 1984. Van Beatles gitarist George Harrison, ondanks veel nummer 1 hits met De Beatles, kende ik het bestaan niet. Hoe George zijn best ook zou doen, zelfs bij deze legendarische Ierse Europees voetballer van het jaar 1967 ging er geen slaapkamerlichtje branden in 1974.
Het leeftijdsverschil tussen de jonge Herman en de oudere Johan was met 15 jaar eigenlijk niet eens zo groot. Toch waren het 2 verschillende werelden.
Alsof Neil Armstrong vanaf de maan naar de aarde keek en besefte dat de aarde relatief jong is. Met de meest geavanceerde lens zou Armstrong nog de eeuwigheid niet kunnen bevatten. Mijn huidige leeftijd van 59 klinkt relatief oud. Gelukkig ben ik jong van geest en is de geest uit de fles. 54 is wel het jaar, net als 74, dat West Duitsland onterecht wereldkampioen werd.
55 jaar geleden werd George Best, op jonge leeftijd, Europees voetballer van het jaar. Op latere leeftijd had ie heel wat op zijn lever. Ik was 25 jaartjes jong toen Nederland in 1988 Europees kampioen werd.
De 34 jaren daarna zijn omgevlogen. Via de exploderende, omvliegende Space Shuttle in 1989 en de aanslag plegende vliegtuigen op 9-11. Herinneringen die je uit je geheugen wil wissen. Daar waar je de successen van de grote voetballers in die 34 jaar wil koesteren.
Ik koester, als muziekliefhebber, ook de gedachten aan m'n muzikale helden uit het klankrijke verleden. Op mijn 18e ging ik met vrienden in 1979 voor het eerst naar Pinkpop. Een jaar later, 1980 zag ik Bono van U2 in de stellage van het Pinkpop-podium klimmen. Stiekem hoopte ik dat ie naar beneden zou vallen. Dan was ik erbij geweest. Zoals ik 6 jaar later in De Meer zat om de vermaarde omhaal van Marco van Basten tegen FC Den Bosch live te zien, en in 1988 in het stadion van HSV achter het doel stond in 1988 toen San Marco in de 90ste minuut tegen de Duitsers de 2-1 er in gleed.
Herinneringen die nu nog kippenvel veroorzaken. Tijdloze herinneringen, herinneringen waarbij de tijd even lijkt stil te staan. Een 76 jarige rocker, die meer dan 40 albums heeft uitgebracht, bezorgt me ook nog steeds het euforische gevoel dat ik als 11jarig voetballiefhebbertje voelde bij het Totaalvoetbal van Oranje op het WK-74. Een zanger/gitarist die zich al vanaf de jaren 60 continue vernieuwt, zonder zijn roots uit het oog te verliezen. Als snotaap in de zestiger jaren waren The Monkees mijn muzikale helden. Wist ik veel dat ze De Beatles wilden naäpen. Deze Canadese muzikale held speelt de pannen nog steeds van het dak. Alsof ie Cruijff of van Basten is in hun jonge jaren.
Cruijff en van Basten kun je zonder omhaal van woorden geniale voetballers noemen. Dinosaur Sr, Neil Young, mag je ook in die categorie scharen. Piet Keizer noemde men de koning van de schaar. De oude rot Neil Young, raakt als een jonge God nog steeds de gevoelige snaar.
Dan zeggen cijfers, leeftijd of jaartallen niks meer. Pietje en Johan houden in de voetbalhemel als Godenzonen samen een balletje hoog. Zoals Neil Young de eer hooghoudt van muzikanten die je recht in het hart raken. Als Neil Young de sterren van de hemel speelt, houdt deze 50jarige het niet droog. Zoals ooit de jonge, 11jarige Herman na de verloren WK finale in 1974. Zich niet realiserend dat schoonheid uiteindelijk altijd overwint. Keep on rocking in the free world....
Done.quote:Op maandag 12 september 2022 19:32 schreef Socios het volgende:
[..]
Deze moet hier: VBL / Tong's voetbalcolumns # 1
quote:Op vrijdag 30 september 2022 13:22 schreef Boezeidekoe het volgende:
Herman in de zon op een terras
Een biertje drinkend uit een te groot glas
Kijkend naar de mensen om hem heen
Terwijl de zon niet eens uitbundig scheen
Ja zonder hem, zonder Herman....is de mensheid een uit-ster-vend ras
Het begint leuk maar waarom overgaan op vrouwonvriendelijke uitspraken? Vrouwen zijn soms net al mannen, ze roepen hup holland hup en soms voetballen ze zelf ook.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 09:18 schreef tong80 het volgende:
Ik vind het leuk om Max te zien winnen. Maar geneer me voor de beelden op de NPO, RTL en SBS waar ze de juichende Nederlanders, zonder verstand van de sport laten zien. Bijna nog erger dan bij het Nederlands elftal tijdens een groot voetbaltoernooi. Vooral vrouwen die hup Holland hup roepen. Ik heb niks tegen vrouwen. Maar ze kunnen niet voetballen en autorijden. Ik kan ook niet autorijden. Erken dan ook geen verstand van de sport te hebben. Ik geniet ingetogen. Voetballen kon ik wel, en pretendeer er verstand van te hebben. Daarom was het terecht dat ik ooit een slagroombol door het raam wilde gooien na een nederlaag. Dat het raam nog dicht stond, lag aan mijn hulp in de huishouding. Een vrouw.
Flikker op met je halve compliment en met je denigrerende "Herman."quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 17:35 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Het begint leuk maar waarom overgaan op vrouwonvriendelijke uitspraken? Vrouwen zijn soms net al mannen, ze roepen hup holland hup en soms voetballen ze zelf ook.
Een halve gemiste kans , Herman.
Sorry Herman.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 17:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
Flikker op met je halve compliment en met je denigrerende "Herman."
Ondersteboven op de fietsquote:Op dinsdag 17 januari 2023 13:45 schreef tong80 het volgende:
Kut Maarten Ducrot heeft kritiek op de organisatie en parcours. Een Bommelaar notabene. Wat een klote ambassadeur. Altijd al een raaskallende zak patat gevonden. Gruwelijke vent. Kleineert ook nog eens de organisatoren. 'Kleine puppies.' Praat over Bommel als een kakkers-stadje. Totaal misplaatst als uithangbord. Heeft het weer eens tien minuten over zichzelf. Gemiste kans voor Bommel dankzij een egotrippende selfkicker. Alleen maar negativiteit dat ie spuit. Gelukkig niet bij de NOS maar bij TV-Gelderland. Dan blijft het nog een beetje klein. Net zo klein als Ducrot zelf is.
Herman.
Wat is er zo specifiek voor mannenquote:Op dinsdag 16 april 2024 21:27 schreef Za het volgende:
Ik ben op pagina 3 en heb wonderschone zinnen gelezen.
Sommige stukjes zijn meer voor mannen, en hoe gek ook, ik mag die Melania wel, zoals ze die kerst shit niet wilde ophangen, ik vind haar ook allure hebben.
Morgen of straks verder.
Veel voetbal, voetbal herinneringen, daarvoor moet je een liefhebber zijn, meestal een man denk ik.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:34 schreef tong80 het volgende:
Wat is er zo specifiek voor mannenVerder leuk om dit te lezen.
Dat is ook onmogelijk, aangezien dit nog nooit voorgekomen is.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:48 schreef tong80 het volgende:
Hij attendeert de mod niet om te laten zien dat Tong goed bezig is.
Tong is goed bezig.quote:Op zondag 21 april 2024 11:28 schreef Boezeidekoe het volgende:
Dat is ook onmogelijk, aangezien dit nog nooit voorgekomen is.
Al veranderd/toegevoegd.quote:
Gecondoleerd oudste.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:58 schreef tong80 het volgende:
Eric heeft nu voor het laatst afscheid genomen. The party is over. Maar de gedachten aan deze markante echte Bommelaar zullen blijvend zijn. Dag Eric, je hebt geleefd voor twee. Zoals een echte dubbelspeler betaamt.
Er vallen veel te veel mensen weg. Absurd de laatste 2 jaar.quote:
Ja we krijgen een beetje de leeftijd. Gezondheid wat twijfelachtig. Een vriend van mij heeft zo'n beetje binnen 15 jaar zijn beide ouders, zijn broer en zijn zus weggebracht zodat hij nu de laatste der Mohikanen is. Het leven is niet aardig voor ons zo de 3e helft. Blessuretijd.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Er vallen veel te veel mensen weg. Absurd de laatste 2 jaar.
Klopt, maar het gros is geen 60 of 70. Er zijn er hier meer die het zo voelen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja we krijgen een beetje de leeftijd. Gezondheid wat twijfelachtig. Een vriend van mij heeft zo'n beetje binnen 15 jaar zijn beide ouders, zijn broer en zijn zus weggebracht zodat hij nu de laatste der Mohikanen is. Het leven is niet aardig voor ons zo de 3e helft. Blessuretijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |