Vandaag is de geboortedag van Fritz Korbach. De geboren Duitser maakte in 1973 zijn debuut als hoofdtrainer bij FC Wageningen, Korbach promoveerde met 5 clubs naar de Eredivisie te weten FC Wageningen, PEC Zwolle, FC Volendam, FC Twente en SC Heerenveen.![OIP.xg2wemIKyRU9W52cEo7awQHaGk?rs=1&pid=ImgDetMain&o=7&rm=3]()
Fritz Korbach (Diez an der Lahn, 18 juli 1945 – Leeuwarden, 14 augustus 2011) was een Duits/Nederlandse voetbaltrainer die hoofdzakelijk in Nederland werkzaam was.
Als de term flamboyant op een voetbaltrainer van toepassing is, is het wel bij deze Duits/Nederlandse coach. Met 926 wedstrijden achter zijn naam is Korbach de meest ervaren voetbaltrainer in het Nederlandse betaalde voetbal. Er werd gesproken over het Fritz-Korbach-effect. Hij werd vaak opgeroepen in tijden van crises bij clubs om een ontslagen trainer op te volgen. Was dan ook vaak succesvol. Zette de boel op stelten en het juiste spoor. Hij kreeg het kortom op de rails.
Ondanks dat-ie vijf keer wist te promoveren kreeg hij nooit aanbiedingen van een topclub. Met vijf kampioenschappen in de eerste-Divisie staat hij tweede achter een andere markante trainer, Frans Körver, die promoveerde zes keer.
Zijn ruige levensstijl, drankgebruik, "gevechten" met Bobo's en zakelijke relaties stonden een grotere carrière in de weg. Zijn harde grappen dienden als guillotine, om de eigen loopbaan een kopje kleiner te maken. Het nekte hem zogezegd.
Hij bleef helaas te veel drinken. Meestal ontkende hij zijn verslaving. Bij Sparta eindigde het grote trainersavontuur. Hij moest noodgedwongen stoppen. Zoals een ridder in het harnas stierf, en een acteur op het toneel. Fritz had zijn eigen Waterloo.
Zijn redder in nood, een Friese bevriende cafébaas, zorgde dat de trainer werd geholpen. Zorgde voor een nieuw huis dat hij op eigen kosten betaalde en richtte het tevens kosteloos in. De gratis maaltijden nuttigde Fritz bij deze goedheilig man. Later kreeg Korbach iets met de vrouw van deze vriend. Of het faillissement van de Café-eigenaar daarmee samenhangt is niet bekend.
Begin 2011 werd bij Korbach keelkanker geconstateerd. Een half jaar later overleed een legendarische trainer die overal geliefd en populair was. Definitief gestopt met roken. Voor de laatste keer de sigaar.
Zijn spreuken leven voort, soms komisch, soms onnodig kwetsend. Altijd controversieel. Aan Frits Barend vroeg hij waarom Joodse douchekoppen elf gaten hebben. 'Omdat Joden maar tien vingers hebben.'
Nadat Johan Derksen hem daar op televisie op aansprak was Korbach een dag later vrij duidelijk. ‘Ik mag dan veel drinken, ik pleur tenminste niet mijn vrouw van de trap af'’, waarmee hij de vrouw van Derksen bedoelde die door een tragisch ongeluk om het leven kwam.
Een carrière bij PSV en Feyenoord kwam om vage contractuele redenen niet van de grond. Terwijl zijn zaakwaarnemer, bij contractbesprekingen tussen Go Ahead Eagles en Ajax aan tafel zat, stormde Korbach dronken binnen met de vraag hoe laat het neuken die avond begon.
Louis werd Ajax niet funest. Met Fritzie zou er wel meer Jiskefet in Ajax hebben gezeten.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !