SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Ik snap vooral de redenatie niet.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:32 schreef maily het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Ze kunnen er dan misschien weinig last van hebben, maar nog steeds anderen aansteken.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de griepprik. Als je die 'anderen' wilt beschermen kun je ze toch het beste gewoon zelf maar gaan vaccineren, en niet gokken op een perfect beschermende omgeving. Al helemaal gezien het waarschijnlijk is dat je na inenting het virus nog steeds kan verspreiden.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:32 schreef maily het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Ze kunnen er dan misschien weinig last van hebben, maar nog steeds anderen aansteken.
Wat is een stuk groter?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik snap vooral de redenatie niet.
De kans dat je als jongere een complicatie of heftige bijwerkingen of zelf langdurige longschade of verlies van zintuigen oploopt zijn een stuk groter bij een COVID-besmetting dan bij een vaccin
Ik zou een vaccin absoluut verkiezen boven een besmetting.
Voor mezelf ook maar ik hoor echt van jongeren dat ze het niet willen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:38 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de griepprik. Als je die 'anderen' wilt beschermen kun je ze toch het beste gewoon zelf maar gaan vaccineren, en niet gokken op een perfect beschermende omgeving. Al helemaal gezien het waarschijnlijk is dat je na inenting het virus nog steeds kan verspreiden.
Overigens prefereer ik zeker wel een vaccinatie boven een besmetting. Maar dan puur voor mezelf.
Het zou vervelend zijn als we daardoor groepsimmuniteit niet zouden halen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk, en dus bestaat er vrij weinig dat mij mínder kan schelen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:40 schreef Noek het volgende:
[..]
Voor mezelf ook maar ik hoor echt van jongeren dat ze het niet willen.
Behalve dat ik dat respecteer, snap ik het gewoon.
Ik denk dat er ook wel sprake is van een natuurlijk verloop van de groepsimmuniteit. Denk dat veel jongeren al wel antistoffen hebben zonder een kuchje te hebben gehad.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:41 schreef galantis het volgende:
[..]
Het zou vervelend zijn als we daardoor groepsimmuniteit niet zouden halen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk, en dus bestaat er vrij weinig dat mij mínder kan schelen.
Amper geraakt ja, maar nog veel meer dan door een vaccin. Hoeveel jongeren belanden op de IC na een vaccinatie en hoeveel na een COVID-besmetting? Hoeveel krijgen last van uitval van zintuigen? Hoeveel krijgen last van longschade?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:39 schreef Noek het volgende:
[..]
Wat is een stuk groter?
Juist die doelgroep wordt amper geraakt.
Anderen besmetten, je moet alsnog in quarantaine en daarbij zijn zij als laatste aan de beurt. Wanneer bijna de hele wereld gevaccineerd is. Misschien dat ze de kat van de buren nog kunnen besmetten maar dan houdt het ook al wel snel op.
Op den duur wel inderdaad. Een deel van de groepsimmuniteit wordt behaald met vaccins, en als dat niet toereikend is dan zal hij vroeg of laat toch wel worden bereikt door verspreiding onder de overgebleven niet-gevaccineerde groepen. En als dat grotendeels jongeren zijn is dat geen ramp.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:43 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook wel sprake is van een natuurlijk verloop van de groepsimmuniteit. Denk dat veel jongeren al wel antistoffen hebben zonder een kuchje te hebben gehad.
https://www.sanquin.nl/ov(...)ld-186-van-de-donorsquote:Sinds februari 2021 is het landelijke gemiddelde van antistoffen tegen het coronavirus bij donors gestegen van 15,1% tot 18,6%. In Brabant en Limburg komt het gemiddelde inmiddels zelfs boven de 20% uit. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Sanquin.
Het percentage IgM, kortdurende antistoffen, is in de laatste maand gestegen van 56% naar 60%. Dat wil zeggen dat de tweede golf voortduurt en dat het aantal recente besmettingen onverminderd hoog is.
Onderstaand overzicht geeft de maandelijkse verdeling van de aangetroffen antistoffen over Nederland weer na verloop van tijd. Let wel: omdat donors pas mogen doneren als zij minimaal twee weken klachtenvrij zijn, lopen deze getallen altijd achter op de actuele infectiecijfers. Het kleurenpalet is aangepast om regionaal onderscheid en verloop van tijd te verduidelijken.
Wekelijks onderzoekt Sanquins Vinger aan de Pols (VAP)-studie een steekproef van ongeveer 2.000 plasmadonors op antistoffen, in aanvulling op het onderzoek dat het RIVM naar antistoffen doet. Het meten van antistoffen bij donors geeft inzicht in de verspreiding van COVID-19 over Nederland. Sanquin doet dit in opdracht van het ministerie van VWS, in ieder geval tot en met juni van dit jaar.
In de zin dat het effect van de vaccinatiecampagnes die kinderziekten hebben uitgeroeid niet te vergelijken is met een virus dat vooral schadelijk is voor ouderen?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:41 schreef Noek het volgende:
Ik vind het flauw om te zeggen dat wanneer ze als baby die vaccins niet hadden gehad ze misschien niet meer op FOK! hadden gezeten en die vergelijking maken met een corona vaccin.
Ouderen tellen niet meer mee dus?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 08:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In de zin dat het effect van de vaccinatiecampagnes die kinderziekten hebben uitgeroeid niet te vergelijken is met een virus dat vooral schadelijk is voor ouderen?
Geen idee, dat kan ik niet voor ze invullen. Wat als stellingen hou ik sowieso niet zo van maar in deze kan ik daar geen zinnig antwoord op geven.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Amper geraakt ja, maar nog veel meer dan door een vaccin. Hoeveel jongeren belanden op de IC na een vaccinatie en hoeveel na een COVID-besmetting? Hoeveel krijgen last van uitval van zintuigen? Hoeveel krijgen last van longschade?
Als de bijwerkingen van het vaccin en een COVID besmetting omgekeerd waren, zouden ze dan wel het vaccin kiezen?
Je moet in dit geval niet alle infectieziekten waartegen gevaccineerd kan worden op één hoop gooienquote:Op vrijdag 19 maart 2021 08:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In de zin dat het effect van de vaccinatiecampagnes die kinderziekten hebben uitgeroeid niet te vergelijken is met een virus dat vooral schadelijk is voor ouderen?
Helemaal mee eens hoorquote:Op vrijdag 19 maart 2021 08:44 schreef Noek het volgende:
[..]
Geen idee, dat kan ik niet voor ze invullen. Wat als stellingen hou ik sowieso niet zo van maar in deze kan ik daar geen zinnig antwoord op geven.
Maar ik werk veel met jongeren en vind ze verfrissend. Vind ze kritisch, politiek geïnteresseerd en maar ook real in waarom ze het lastig hebben.
Door veel spanningen thuis omdat ze teveel thuis zijn met hun ouders bijv. Meesten lijden gelukkig niet maar kunnen wel heel goed benoemen waar ze moeite mee hebben.
Na maanden te moeten lezen hoe het met de jongeren gaat vind ik ze juist heel genuanceerd maar ook terecht kritisch.
Dat denk ik ook, al blijft het wel lastig om steekhoudende conclusies te trekken op hele kleine getallen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 08:55 schreef Drekkoning het volgende:
Volgens mij ben je statistisch gezien vele malen beter af met een vaccinatie.
Die getallen worden steeds minder abstract naarmate het aantal gevaccineerden groeit en tot nu toe ziet het er, zelfs als die problemen met bloedstolsels inderdaad te wijten zijn aan AZ, uit dat de kans op bijwerkingen in het niet valt bij de kans op complicaties. Dat is ook letterlijk het argument geweest om AZ weer veilig (genoeg) te verklaren.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 08:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, al blijft het wel lastig om steekhoudende conclusies te trekken op hele kleine getallen.
Dat denk ik ook.quote:Uiteindelijk verwacht ik dat de meeste normale mensen netjes in de rij aansluiten, en we alleen mensen overhouden die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, relifanaten en overtuigde antivaxxers. Ook zonder dat we allerlei (indirecte) dwangmiddelen moeten inzetten.
Die walgelijke Lambiek de Jonge ook, kan er helemaal niets van.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:17 schreef bloodymary1 het volgende:
In België worden vandaag waarschijnlijk ook weer strengere maatregelen aangekondigd. Er wordt gesproken over scholen en winkels weer dicht en vervroeging van de avondklok. Die is daar steeds 00.00 uur geweest, behalve in Brussel, daar was het 22.00 uur. Schiet ook niet op allemaal...
Je noet de kans dat je covid krijgt ook meenemen. Deze kans is kleiner dan 1, namelijk de kans op het vaccin als je deze neemt.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik snap vooral de redenatie niet.
De kans dat je als jongere een complicatie of heftige bijwerkingen of zelf langdurige longschade of verlies van zintuigen oploopt zijn een stuk groter bij een COVID-besmetting dan bij een vaccin
Ik zou een vaccin absoluut verkiezen boven een besmetting.
Prima, neem je die kans ook mee.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je noet de kans dat je covid krijgt ook meenemen. Deze kans is kleiner dan 1, namelijk de kans op het vaccin als je deze neemt.
kan je dit even uitleggen?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je noet de kans dat je covid krijgt ook meenemen. Deze kans is kleiner dan 1, namelijk de kans op het vaccin als je deze neemt.
Daar hebben ze Hugo van Ranst.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:18 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Die walgelijke Lambiek de Jonge ook, kan er helemaal niets van.
En dan is alles in 1x onbekend want die cijfers zijn er niet.quote:
Vaccin nemen is kans op bijwerkingen, dus kans is 1. Vaccin niet nemen is geen kans op bijwerkingen, dus kans is 0.quote:
Sinds wanneer moet ik mijzelf verantwoorden/mijn keuzes beargumenteren?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is zó ontzettend onwaarschijnlijk dat er na de huidige periode waarin er ingeënt wordt nog onbekende bijwerkingen ontstaan bij gevaccineerden. Zo werken vaccins gewoon niet, dat er over een paar maanden nog ineens iets naar boven komt. Dit argument wordt met de dag minder valide om je niet te laten vaccineren.
ik zal nog wel wat koffie nodig hebben maar ik zie hier de logica nietquote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vaccin nemen is kans op bijwerkingen, dus kans is 1. Vaccin niet nemen is geen kans op bijwerkingen, dus kans is 0.
Je kan toch een globale risico inschatting maken? De kans op een COVID-besmetting is aanzienlijk op het moment.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan is alles in 1x onbekend want die cijfers zijn er niet.
Kortom niemand kan hier iets over zeggen.
En Jan Jambon als minpresquote:
Vaccin is natuurlijk waterdicht, 0% om besmet te raken, en 0% kans om besmettingen over te dragen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het verschil tussen een vaccinatie en pijnstilling lijkt me evident toch? Dat kan je niet zomaar vergelijken.
Als iemand liever met koppijn rondloopt moet diegene dat lekker zelf weten. Het is niet mijn koppijn.
Maar als iemand zichzelf of zijn kinderen niet laat vaccineren brengt hij (in)direct mij en mijn kinderen in gevaar.
En in geval van COVID ook mijn vrijheid.
Het klinkt stom om te zeggen, maar ik snap dus ergens wel dat men met de oudste groepen is begonnen als 'proefkonijn' in die zin. De weinige complicaties die daar optreden zullen bij de jongere groepen niet zo snel ernstige ziekte of overlijden teweeg brengen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:40 schreef Celestien het volgende:
Tegen de tijd dat ik gevaccineerd wordt zijn alle bijwerkingen wel bekend. Één voordeel van later aan de beurt zijn...
Dat zeg ik toch niet? Wel is de kans om er ziek van te worden dus op complicaties vele malen kleiner.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vaccin is natuurlijk waterdicht, 0% om besmet te raken, en 0% kans om besmettingen over te dragen.
Wat is er eigenlijk bekend over dat laatste?
Wat voor gevaar lopen jij en je kinderen als jullie wel gevaccineerd zijn, en 80% van de mensen om je heen?
De kans dat de kans op bijwerkingen 0 is bij vaccineren is 0, de kans dat je bijwerkingen zal ervaren van een vaccin dat je niet neemt is 0. Echter, de kans dat dat relevant is ook 0.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vaccin nemen is kans op bijwerkingen, dus kans is 1. Vaccin niet nemen is geen kans op bijwerkingen, dus kans is 0.
Het zijn geen proefkonijnen, die fase is al veel eerder geweest. Het beginnen met de oudjes is gewoon een medische keuze en is op geen enkele manier gerelateerd aan risico beperking van het vaccin zelf.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het klinkt stom om te zeggen, maar ik snap dus ergens wel dat men met de oudste groepen is begonnen als 'proefkonijn' in die zin. De weinige complicaties die daar optreden zullen bij de jongere groepen niet zo snel ernstige ziekte of overlijden teweeg brengen.
Technisch gezien is zelfs dat niet waar, angst en stress rond vaccineren zijn ook bijwerkingen die gelinkt zijn aan een vaccin.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:47 schreef GemMagic het volgende:
[..]
de kans dat je bijwerkingen zal ervaren van een vaccin dat je niet neemt is 0
Bron (doorklikken naar veelvoorkomende bijwerkingen)quote:Veel voorkomende bijwerkingen
Bijwerkingen van vaccins ontstaan meestal door een reactie van het lichaam op het vaccin. Vaak is dit een reactie van het immuunsysteem of een lichte infectie bij een levend vaccin. Bijwerkingen kunnen ook ontstaan door de spanning en stress die iemand ervaart rond de vaccinatie.
Hoe wil je een inschatting maken op 0 data? Alleen de gevonden besmettingen zijn bekend, daarvan wordt leeftijd bijgehouden maar niet alle klachten. Maar get aantal besmettingen is onbekend, niemand weet dit, dus ook niet hieveel jongeren er besmet zijn.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan toch een globale risico inschatting maken? De kans op een COVID-besmetting is aanzienlijk op het moment.
Als je dan de mogelijke bijwerkingen vergelijkt dan zijn die bij COVID toch vele malen frequenter dan bij een vaccin? Kijk alleen al naar de korte termijn-bijwerkingen.
Als een vaccin met eenzelfde kans zorgt voor zintuiguitval, koorts, longontstekingen, ook bij jongeren, dan zou niemand het nemen, en terecht.
Geen idee waarom je dat risico wel zou willen lopen als het een echte infectie betreft.
Ja oke, daar heb je gelijk in. Natuurlijk is er uitvoerig getest voordat men met de oudjes begon, maar zoals we allemaal weten is die keuze om met 80 en 90 plussers te beginnen vanuit medisch oogpunt (en bezetting ziekenhuizen/IC) eigenlijk helemaal niet de juiste keuze (geweest).quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het zijn geen proefkonijnen, die fase is al veel eerder geweest. Het beginnen met de oudjes is gewoon een medische keuze en is op geen enkele manier gerelateerd aan risico beperking van het vaccin zelf.
Gelukkig dan maar dat er wel heel veel data is over de vaccins en hoe veilig ze zijn. De inschatting is dus heel erg makkelijkquote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe wil je een inschatting maken op 0 data? Alleen de gevonden besmettingen zijn bekend, daarvan wordt leeftijd bijgehouden maar niet alle klachten. Maar get aantal besmettingen is onbekend, niemand weet dit, dus ook niet hieveel jongeren er besmet zijn.
Kortom je inschatting is niks waard.
Ben het hier wel eens met Orban. Het is nog maar de vraag of wij alles opengooien als er genoeg mensen gevaccineerd zijn.quote:'Jeugd in Hongarije heeft in zomer vrijheden terug'
De Hongaarse jeugd heeft deze zomer weer de vrijheid terug. Premier Orbán zegt dat de kans daarop heel groot is.
Orbán wil de samenleving weer opengooien als een kwart van de 10 miljoen Hongaren gevaccineerd is. Nu hebben 1,5 miljoen een prik gehad. "Er is licht aan het eind van de tunnel", zegt hij.
Volgens de Hongaarse premier ligt nu een recordaantal besmette mensen in het ziekenhuis, maar volgens hem kunnen de ziekenhuizen die druk goed aan. Vorige week vreesde Hongarije nog code zwart in de ziekenhuizen: toen overleden op een dag 158 besmette patiënten aan het virus, het hoogste aantal sinds de kerst.
Je weet in ieder geval een ondergrens. En dan is de kans al relatief groot op een infectie. In werkelijkheid is die nog groter inderdaad, wat alleen maar meer reden is om een vaccinatie te nemen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe wil je een inschatting maken op 0 data? Alleen de gevonden besmettingen zijn bekend, daarvan wordt leeftijd bijgehouden maar niet alle klachten. Maar get aantal besmettingen is onbekend, niemand weet dit, dus ook niet hieveel jongeren er besmet zijn.
Kortom je inschatting is niks waard.
Dat zou inderdaad gewoon prima zijn als we versoepelingen aan een bepaalde vaccinatiegraad koppelen (voor iedereen). Nu heb ik vooral het idee dat ik vanwege mijn leeftijd niet veel hoef te verwachten op termijn. (vaccin zal ik wel ergens eind dit jaar krijgen).quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ben het hier wel eens met Orban. Het is nog maar de vraag of wij alles opengooien als er genoeg mensen gevaccineerd zijn.
Ik zou dat niet gaan koppelen, het zal de zoveelste reactie uitlokken dat het dan een vaccinatieplicht aan het worden is. Dat moet je niet willen.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 10:11 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad gewoon prima zijn als we versoepelingen aan een bepaalde vaccinatiegraad koppelen (voor iedereen). Nu heb ik vooral het idee dat ik vanwege mijn leeftijd niet veel hoef te verwachten op termijn. (vaccin zal ik wel ergens eind dit jaar krijgen).
En opzich moet dat ook gewoon prima kunnen. Ze kunnen in de modellen natuurlijk meenemen wat het effect is van vaccinaties op het R getal. Die zal natuurlijk verschillend zijn voor de verschillende vaccins maar dat effect zal steeds duidelijker worden.
Jij moet niks, maar als je een argument op een forum gooit wil dat niet zeggen dat het dan niet neergeschoten mag worden omdat het je eigen keuze is. Het is ook iemands eigen keuze om een lipschotel te nemen maar als zo iemand daar een foto van post mag ik daarvan in mijn broek piesen van het lachen. Toch>quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:32 schreef tja77 het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet ik mijzelf verantwoorden/mijn keuzes beargumenteren?
Tuurlijk wel. Wat voor winst zou er zijn om mensen nog langer te beperken? Voor wie? Waarom?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 09:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ben het hier wel eens met Orban. Het is nog maar de vraag of wij alles opengooien als er genoeg mensen gevaccineerd zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |