abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker vrijdag 19 maart 2021 @ 07:33:03 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198582359

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_198582366
Raptorix wordt gedemoniseerd.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 07:36:11 #3
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198582373
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:32 schreef maily het volgende:

[..]

Ik snap dat niet. Ze kunnen er dan misschien weinig last van hebben, maar nog steeds anderen aansteken.
Ik snap vooral de redenatie niet.

De kans dat je als jongere een complicatie of heftige bijwerkingen of zelf langdurige longschade of verlies van zintuigen oploopt zijn een stuk groter bij een COVID-besmetting dan bij een vaccin :D

Ik zou een vaccin absoluut verkiezen boven een besmetting.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198582389
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:32 schreef maily het volgende:

[..]

Ik snap dat niet. Ze kunnen er dan misschien weinig last van hebben, maar nog steeds anderen aansteken.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de griepprik. Als je die 'anderen' wilt beschermen kun je ze toch het beste gewoon zelf maar gaan vaccineren, en niet gokken op een perfect beschermende omgeving. Al helemaal gezien het waarschijnlijk is dat je na inenting het virus nog steeds kan verspreiden.

Overigens prefereer ik zeker wel een vaccinatie boven een besmetting. Maar dan puur voor mezelf.
I'll give you something to do
pi_198582390
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De kans dat je als jongere een complicatie of heftige bijwerkingen of zelf langdurige longschade of verlies van zintuigen oploopt zijn een stuk groter bij een COVID-besmetting dan bij een vaccin :D

Wat is een stuk groter?
Juist die doelgroep wordt amper geraakt.

Anderen besmetten, je moet alsnog in quarantaine en daarbij zijn zij als laatste aan de beurt. Wanneer bijna de hele wereld gevaccineerd is. Misschien dat ze de kat van de buren nog kunnen besmetten maar dan houdt het ook al wel snel op.
Go hard or go home
pi_198582395
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:38 schreef galantis het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de griepprik. Als je die 'anderen' wilt beschermen kun je ze toch het beste gewoon zelf maar gaan vaccineren, en niet gokken op een perfect beschermende omgeving. Al helemaal gezien het waarschijnlijk is dat je na inenting het virus nog steeds kan verspreiden.

Overigens prefereer ik zeker wel een vaccinatie boven een besmetting. Maar dan puur voor mezelf.
Voor mezelf ook maar ik hoor echt van jongeren dat ze het niet willen.
Behalve dat ik dat respecteer, snap ik het gewoon.
Go hard or go home
pi_198582400
Ik vind het flauw om te zeggen dat wanneer ze als baby die vaccins niet hadden gehad ze misschien niet meer op FOK! hadden gezeten en die vergelijking maken met een corona vaccin.
Go hard or go home
pi_198582404
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:40 schreef Noek het volgende:

[..]

Voor mezelf ook maar ik hoor echt van jongeren dat ze het niet willen.
Behalve dat ik dat respecteer, snap ik het gewoon.
Het zou vervelend zijn als we daardoor groepsimmuniteit niet zouden halen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk, en dus bestaat er vrij weinig dat mij mínder kan schelen.
  Spellchecker vrijdag 19 maart 2021 @ 07:42:44 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198582410
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:34 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Raptorix wordt gedemoniseerd.
Sorry, niet expres ....
Je mag de TT veranderen hoor.
pi_198582412
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:41 schreef galantis het volgende:

[..]

Het zou vervelend zijn als we daardoor groepsimmuniteit niet zouden halen, maar dat acht ik onwaarschijnlijk, en dus bestaat er vrij weinig dat mij mínder kan schelen.
Ik denk dat er ook wel sprake is van een natuurlijk verloop van de groepsimmuniteit. Denk dat veel jongeren al wel antistoffen hebben zonder een kuchje te hebben gehad.
Go hard or go home
  vrijdag 19 maart 2021 @ 07:47:32 #11
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198582431
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:39 schreef Noek het volgende:

[..]

Wat is een stuk groter?
Juist die doelgroep wordt amper geraakt.

Anderen besmetten, je moet alsnog in quarantaine en daarbij zijn zij als laatste aan de beurt. Wanneer bijna de hele wereld gevaccineerd is. Misschien dat ze de kat van de buren nog kunnen besmetten maar dan houdt het ook al wel snel op.
Amper geraakt ja, maar nog veel meer dan door een vaccin. Hoeveel jongeren belanden op de IC na een vaccinatie en hoeveel na een COVID-besmetting? Hoeveel krijgen last van uitval van zintuigen? Hoeveel krijgen last van longschade?

Als de bijwerkingen van het vaccin en een COVID besmetting omgekeerd waren, zouden ze dan wel het vaccin kiezen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_198582433
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:43 schreef Noek het volgende:

[..]

Ik denk dat er ook wel sprake is van een natuurlijk verloop van de groepsimmuniteit. Denk dat veel jongeren al wel antistoffen hebben zonder een kuchje te hebben gehad.
Op den duur wel inderdaad. Een deel van de groepsimmuniteit wordt behaald met vaccins, en als dat niet toereikend is dan zal hij vroeg of laat toch wel worden bereikt door verspreiding onder de overgebleven niet-gevaccineerde groepen. En als dat grotendeels jongeren zijn is dat geen ramp.
pi_198582640
Een nieuw overzichtje van Sanquin 8-)

quote:
Sinds februari 2021 is het landelijke gemiddelde van antistoffen tegen het coronavirus bij donors gestegen van 15,1% tot 18,6%. In Brabant en Limburg komt het gemiddelde inmiddels zelfs boven de 20% uit. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Sanquin.

Het percentage IgM, kortdurende antistoffen, is in de laatste maand gestegen van 56% naar 60%. Dat wil zeggen dat de tweede golf voortduurt en dat het aantal recente besmettingen onverminderd hoog is.

Onderstaand overzicht geeft de maandelijkse verdeling van de aangetroffen antistoffen over Nederland weer na verloop van tijd. Let wel: omdat donors pas mogen doneren als zij minimaal twee weken klachtenvrij zijn, lopen deze getallen altijd achter op de actuele infectiecijfers. Het kleurenpalet is aangepast om regionaal onderscheid en verloop van tijd te verduidelijken.

Wekelijks onderzoekt Sanquins Vinger aan de Pols (VAP)-studie een steekproef van ongeveer 2.000 plasmadonors op antistoffen, in aanvulling op het onderzoek dat het RIVM naar antistoffen doet. Het meten van antistoffen bij donors geeft inzicht in de verspreiding van COVID-19 over Nederland. Sanquin doet dit in opdracht van het ministerie van VWS, in ieder geval tot en met juni van dit jaar.
https://www.sanquin.nl/ov(...)ld-186-van-de-donors

[ Bericht 11% gewijzigd door Anton91 op 19-03-2021 08:27:01 ]
  vrijdag 19 maart 2021 @ 08:30:22 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198582727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:41 schreef Noek het volgende:
Ik vind het flauw om te zeggen dat wanneer ze als baby die vaccins niet hadden gehad ze misschien niet meer op FOK! hadden gezeten en die vergelijking maken met een corona vaccin.
In de zin dat het effect van de vaccinatiecampagnes die kinderziekten hebben uitgeroeid niet te vergelijken is met een virus dat vooral schadelijk is voor ouderen?
pi_198582795
Aspirine reduceert dood en ICU opnames met meer dan 40%. Alle Corona patiënten dus aan de aspirine.

Misschien is het handig als gevaccineerde patiënten ook twee weken lang aspirine slikken om bloedklontering tegen te gaan.

https://amp.cnn.com/cnn/2(...)tter_impression=true

The team looked at the records of 412 patients admitted to several US hospitals between March and July 2020. About 24% of the patients received aspirin within 24 hours of hospital admission, or in the seven days before hospital admission. But most, 76%, did not receive the drug. Aspirin use was associated with a 44% reduction in mechanical ventilation, a 43% reduction in ICU admission, and a 47% reduction for in-hospital mortality, the researchers found.

[ Bericht 37% gewijzigd door polderturk op 19-03-2021 08:43:34 ]
pi_198582851
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]

In de zin dat het effect van de vaccinatiecampagnes die kinderziekten hebben uitgeroeid niet te vergelijken is met een virus dat vooral schadelijk is voor ouderen?
Ouderen tellen niet meer mee dus?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_198582883
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:47 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Amper geraakt ja, maar nog veel meer dan door een vaccin. Hoeveel jongeren belanden op de IC na een vaccinatie en hoeveel na een COVID-besmetting? Hoeveel krijgen last van uitval van zintuigen? Hoeveel krijgen last van longschade?

Als de bijwerkingen van het vaccin en een COVID besmetting omgekeerd waren, zouden ze dan wel het vaccin kiezen?
Geen idee, dat kan ik niet voor ze invullen. Wat als stellingen hou ik sowieso niet zo van maar in deze kan ik daar geen zinnig antwoord op geven.

Maar ik werk veel met jongeren en vind ze verfrissend. Vind ze kritisch, politiek geïnteresseerd en maar ook real in waarom ze het lastig hebben.
Door veel spanningen thuis omdat ze teveel thuis zijn met hun ouders bijv. Meesten lijden gelukkig niet maar kunnen wel heel goed benoemen waar ze moeite mee hebben.
Na maanden te moeten lezen hoe het met de jongeren gaat vind ik ze juist heel genuanceerd maar ook terecht kritisch.
Go hard or go home
  vrijdag 19 maart 2021 @ 08:47:37 #18
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198582931
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Je moet in dit geval niet alle infectieziekten waartegen gevaccineerd kan worden op één hoop gooien

De lijn van de griepvaccinaties en pneumokokkenvaccinaties is hierin de meest logische en zinnig het zo aan te pakken voor corona
Dus kwetsbare mensen vaccineren, de rest het laten doormaken wanneer dat een keer gebeurt, geen drama.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 19 maart 2021 @ 08:55:24 #19
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198583015
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:44 schreef Noek het volgende:

[..]

Geen idee, dat kan ik niet voor ze invullen. Wat als stellingen hou ik sowieso niet zo van maar in deze kan ik daar geen zinnig antwoord op geven.

Maar ik werk veel met jongeren en vind ze verfrissend. Vind ze kritisch, politiek geïnteresseerd en maar ook real in waarom ze het lastig hebben.
Door veel spanningen thuis omdat ze teveel thuis zijn met hun ouders bijv. Meesten lijden gelukkig niet maar kunnen wel heel goed benoemen waar ze moeite mee hebben.
Na maanden te moeten lezen hoe het met de jongeren gaat vind ik ze juist heel genuanceerd maar ook terecht kritisch.
Helemaal mee eens hoor :Y

Ging me alleen om de selectieve angst van sommigen voor de mogelijke korte- en langetermijn bijwerkingen van een vaccin tov een COVID-besmetting.

Volgens mij ben je statistisch gezien vele malen beter af met een vaccinatie.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 19 maart 2021 @ 08:59:53 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198583057
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:55 schreef Drekkoning het volgende:
Volgens mij ben je statistisch gezien vele malen beter af met een vaccinatie.
Dat denk ik ook, al blijft het wel lastig om steekhoudende conclusies te trekken op hele kleine getallen.

Uiteindelijk verwacht ik dat de meeste normale mensen netjes in de rij aansluiten, en we alleen mensen overhouden die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, relifanaten en overtuigde antivaxxers. Ook zonder dat we allerlei (indirecte) dwangmiddelen moeten inzetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 19 maart 2021 @ 09:12:51 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198583183
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, al blijft het wel lastig om steekhoudende conclusies te trekken op hele kleine getallen.
Die getallen worden steeds minder abstract naarmate het aantal gevaccineerden groeit en tot nu toe ziet het er, zelfs als die problemen met bloedstolsels inderdaad te wijten zijn aan AZ, uit dat de kans op bijwerkingen in het niet valt bij de kans op complicaties. Dat is ook letterlijk het argument geweest om AZ weer veilig (genoeg) te verklaren.
quote:
Uiteindelijk verwacht ik dat de meeste normale mensen netjes in de rij aansluiten, en we alleen mensen overhouden die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, relifanaten en overtuigde antivaxxers. Ook zonder dat we allerlei (indirecte) dwangmiddelen moeten inzetten.
Dat denk ik ook.
pi_198583232
In België worden vandaag waarschijnlijk ook weer strengere maatregelen aangekondigd. Er wordt gesproken over scholen en winkels weer dicht en vervroeging van de avondklok. Die is daar steeds 00.00 uur geweest, behalve in Brussel, daar was het 22.00 uur. Schiet ook niet op allemaal...
pi_198583249
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 09:17 schreef bloodymary1 het volgende:
In België worden vandaag waarschijnlijk ook weer strengere maatregelen aangekondigd. Er wordt gesproken over scholen en winkels weer dicht en vervroeging van de avondklok. Die is daar steeds 00.00 uur geweest, behalve in Brussel, daar was het 22.00 uur. Schiet ook niet op allemaal...
Die walgelijke Lambiek de Jonge ook, kan er helemaal niets van.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_198583261
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 07:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je noet de kans dat je covid krijgt ook meenemen. Deze kans is kleiner dan 1, namelijk de kans op het vaccin als je deze neemt.
Als je het vaccin neemt is de kans op bijwerkingen 1.
Als he get vaccin niet neemt is die 0 maar heb je een kans op corona en een kans op chronische klachten van corona.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 09:20:22 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198583269
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je noet de kans dat je covid krijgt ook meenemen. Deze kans is kleiner dan 1, namelijk de kans op het vaccin als je deze neemt.
Prima, neem je die kans ook mee.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')