abonnement Unibet Coolblue
pi_198300491
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als je een jaren zestig woning of zelfs zeventig moet gaan isoleren tot het gewenste niveau ben je feitelijk het huis opnieuw aan het bouwen. Een van de opties is het hele huis inpakken en een nieuwe buitschil er on heen maken. Ramen moet je dan ook vervangen.

De 40k komt dan wel op hoor.
Maar dan heb je ook gewoon een slecht geïsoleerde woning. Dat kan je moeilijk optellen bij het gasloos maken.
Het is een verbetering aan de woning als je isoleert, ik zou zelfs durven stellen dat het grof achterstallig onderhoud is als je nu nog een energielabel D of lager hebt. Dan stook je gewoon om de mussen in de dakgoot warm te houden.
pi_198300513
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit zijn plaatjes van buiten units voor luchtwater warmtepompen. We hadden het over systemen die warmte uit de bodem halen en daarvoor een forse kast binnenhuis hebben staan.

Net iets op google zitten kijken maar die honderd meter diepe leidingen is redelijk gangbaar krijg ik de indruk.
Een systeem dat warmte uit de bodem haalt, heeft onder de streep het hoogste energetische rendement.
Maar financieel totaal niet interessant. Lucht/water warmtepompen halen al een prima rendement en zijn een stuk goedkoper in aanschaf. Dat geringe rendementsverschil verdien je nooit terug tijdens de levensduur.
pi_198301123
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
heb je ook gewoon een slecht geïsoleerde woning. Dat kan je moeilijk optellen bij het gasloos maken.
Het is een verbetering aan de woning als je isoleert, ik zou zelfs durven stellen dat het grof achterstallig onderhoud is als je nu nog een energielabel D of lager hebt. Dan stook je gewoon om de mussen in de dakgoot warm te houden.
:(
pi_198302883
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar dan heb je ook gewoon een slecht geïsoleerde woning. Dat kan je moeilijk optellen bij het gasloos maken.
Het is een verbetering aan de woning als je isoleert, ik zou zelfs durven stellen dat het grof achterstallig onderhoud is als je nu nog een energielabel D of lager hebt. Dan stook je gewoon om de mussen in de dakgoot warm te houden.
Vergeet ook niet dat tot twintig jaar terug radiatoren werden berekend op een watertemperatuur van 80-90 graden. Omdat een wp boven de 50 graden niet rendabel is moet je dus de radiatoren ook vervangen en aangezien er meestal geen ruimte is voor drie a vier keer grotere radiatoren heb je dus flinke bouwkundige aanpassingen nodig.

Nogmaals, bij een redelijk recente woning is WP prima te doen en zelfs een absolute aanrader maar bij 'Jan met de pet' huizen ouder dan zeg vijftig jaar lijkt het mij slimmer om die eventueel op gas te laten of op een warmtenet (met relatief hoge temperatuur) te voorzien. Binnen dertig jaar ga je die toch slopen en opnieuw optrekken.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een systeem dat warmte uit de bodem haalt, heeft onder de streep het hoogste energetische rendement.
Maar financieel totaal niet interessant. Lucht/water warmtepompen halen al een prima rendement en zijn een stuk goedkoper in aanschaf. Dat geringe rendementsverschil verdien je nooit terug tijdens de levensduur.
Ik heb daar nooit aan gerekend maar het lijkt mij wel aantrekkelijk omdat het bij heel koude temperaturen maar ook bij hittegolven echt heel veel scheelt. Bovendien stiller en minder lelijke kasten buiten. Maar dan wel alleen bij nieuwbouw of erg grote bestaande woningen. Mogelijk zou je de 'bron' ook nog met meerdere buren kunnen delen.

@Leandra Wat kost die pijp in de grond?
pi_198303428
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je vergeet grondige isolatie.
En de installatiekosten vergeet je ook.
Je hebt geen grondige isolatie nodig om van het gas af te gaan.
pi_198303514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit zijn plaatjes van buiten units voor luchtwater warmtepompen. We hadden het over systemen die warmte uit de bodem halen en daarvoor een forse kast binnenhuis hebben staan.

Net iets op google zitten kijken maar die honderd meter diepe leidingen is redelijk gangbaar krijg ik de indruk.
Ook geothermische wp zijn kleiner dan dat en 50m is gangbaar bij een verticale boring.
Paleizen en kastelen hebben inderdaad 100m nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 03-03-2021 16:23:01 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198303596
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:00 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik vraag me toch af hoe je in vredesnaam bij 40k per woning uit komt voor het verwijderen van een gasleidinkje en het vervangen van een CV ketel door een warmtepomp. Zelfs als je de allerduurste optie neemt en 20k voor een warmtepomp rekent kom je daar nog niet aan. Tenzij iemand bij Liander echt riant z'n zakken aan het vullen is voor iedere leiding :')
Ik kwam er ook niet op met mijn jaren 30 huis, maar ik heb veel zelf gedaan.

6k eur wp
300 eur vloerisolatie
1000 eur gevelisolatie
-500 eur wand isolatie ivm subsidies
1000 eur 2 nieuwe radiatoren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 3 maart 2021 @ 16:58:05 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198304135
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat tot twintig jaar terug radiatoren werden berekend op een watertemperatuur van 80-90 graden. Omdat een wp boven de 50 graden niet rendabel is moet je dus de radiatoren ook vervangen en aangezien er meestal geen ruimte is voor drie a vier keer grotere radiatoren heb je dus flinke bouwkundige aanpassingen nodig.

Nogmaals, bij een redelijk recente woning is WP prima te doen en zelfs een absolute aanrader maar bij 'Jan met de pet' huizen ouder dan zeg vijftig jaar lijkt het mij slimmer om die eventueel op gas te laten of op een warmtenet (met relatief hoge temperatuur) te voorzien. Binnen dertig jaar ga je die toch slopen en opnieuw optrekken.
[..]

Ik heb daar nooit aan gerekend maar het lijkt mij wel aantrekkelijk omdat het bij heel koude temperaturen maar ook bij hittegolven echt heel veel scheelt. Bovendien stiller en minder lelijke kasten buiten. Maar dan wel alleen bij nieuwbouw of erg grote bestaande woningen. Mogelijk zou je de 'bron' ook nog met meerdere buren kunnen delen.

@:Leandra Wat kost die pijp in de grond?
Geen idee, ik weet alleen dat de grondgebonden warmtepomp en alles dat daar bij komt kijken ons 15K meer kost dan wanneer we voor een lucht-water warmtepomp hadden gekozen.

Maar goed, vanwege de keuze voor die grondgebonden pomp die ook kan koelen hebben we ook weer gekozen voor vloerverwarming op zolder, dus dat was ook nog eens ¤¤¤¤ extra :')
Laat ik het zo stellen: de aannemer zag het helemaal niet zo zitten dat we al dat geld wat die warmtepomp extra kostte daar aan uit zouden geven, en dat snap ik wel, die had voor dat geld waarschijnlijk liever een veranda en dakkapel geplaatst, daar verdient hij immers veel meer aan ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 3 maart 2021 @ 17:05:01 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198304250
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 16:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ook geothermische wp zijn kleiner dan dat en 50m is gangbaar bij een verticale boring.
Paleizen en kastelen hebben inderdaad 100m nodig.
Hoeveel je nodig hebt qua diepte van de boring ligt niet alleen aan het formaat van het huis, maar ook aan de bodem.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:34 #160
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_198304284
Niet meer dan verwacht, meer dan voorgespiegeld vanuit wensdenken.
  woensdag 3 maart 2021 @ 17:08:32 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198304320
quote:
7s.gif Op woensdag 3 maart 2021 17:06 schreef Nobu het volgende:
Niet meer dan verwacht, meer dan voorgespiegeld vanuit wensdenken.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Het is wel een van de redenen dat wij voor nieuwbouw zijn gegaan, ik had ons oude (jaren 70) huis nooit voor een fatsoenlijk bedrag van het gas af kunnen krijgen, en dat was wel mijn uiteindelijke doel.
En het was ook niet voor die ¤ 40.000 gelukt trouwens, dat viel voor mij nog wel in de categorie "fatsoenlijk bedrag".
Overigens kan het ook zijn dat dat deels aan mijn eisen cq verwachtingen lag, dat dan wel weer :+ :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198305269
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 17:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoeveel je nodig hebt qua diepte van de boring ligt niet alleen aan het formaat van het huis, maar ook aan de bodem.
Dat klopt inderdaad ook weer.
Maar 100m is echt overdreven in NL, behalve als je veel vermogen nodig hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198305291
quote:
7s.gif Op woensdag 3 maart 2021 17:06 schreef Nobu het volgende:
Niet meer dan verwacht, meer dan voorgespiegeld vanuit wensdenken.
Vanuit een management oog is dat hetzelfde.

Ik had vroeger altijd 2 begrotingen en 2 planningen.
een realistische voor de vloer en een wens begroting en wens planning voor het management. Als je de realistische namelijk aan het management laat zien dan gebeurt er nooit iets.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 3 maart 2021 @ 19:08:52 #164
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_198306174
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:29 schreef Bart2002 het volgende:
Nee. Vooralsnog niet. :) Je probeert er een bepaalde logica aan te geven die er niet is. Op de eerste plaats natuurlijk de zeer ongelijke verhouding tussen wie de rekening betaalt. Je moet ook niet vergeten dat de winst van de industrie niet zozeer weer terecht komt bij de burger (want dan zou het een eerlijk principe zijn, waar jij op doelt) maar uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders en de bestuurders in de vorm van opties. Daar is dus een weerzinwekkende zelfverrijking aan de gang van onze (energie) belasting. De bulk draait daarvoor op en een veel kleinere groep profiteert optimaal. Dat is niet goed.

Er is ook geen enkele goede reden te bedenken waarom de particuliere burger 60 cent per eenheid betaalt en de industrie 2 cent voor hetzelfde. Dat klopt gewoon niet.
Dat klopt inderdaad niet. Het Mexicaanse systeem is wat dat betreft wel interessant.

Hier zijn er voor particulieren drie tariefniveaus voor electriciteitsverbruik:
[básico] basisverbruik - de eerste 75 kwh [$ 0.835] [3,2 cent per kwh]
[intermedio] gemiddeld verbruik - de volgende 65kwh [$ 1.010][4,0 cent per kwh]
[alto] hoog - elke kwh nadat de vorige tariefgroepen opgebruikt zijn 140kwh+ [$ 2.955][12 cent per kwh]

Met deze subsidie voor het basisverbruik is stroom erg goedkoop zolang het verbruik niet erg hoog is. Bedrijven betalen de normale prijs en helpen zo bij het subsidiëren van de basisenergie behoeft van de bevolking.

Ik verbruik persoonlijk ~200 kwh per maand en betaal 4,35 euro per maand.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 3 maart 2021 @ 19:15:24 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198306291
als het hoogste niveau 12ct is hoef ik geen drie niveaus meer hoor.
Tot nooit .......
  woensdag 3 maart 2021 @ 19:23:22 #166
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_198306442
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 19:15 schreef Speekselklier het volgende:
als het hoogste niveau 12ct is hoef ik geen drie niveaus meer hoor.
Dat zit hem vooral in het koopkrachtniveau natuurlijk. Het gaat om het idee an sich waarbij juist excessief gebruik van electriciteit duurder is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 3 maart 2021 @ 19:45:00 #167
3542 Gia
User under construction
pi_198306847
Wij maken voorlopig nog geen haast met 'van het gas af gaan'.
Hebben 5 jaar geleden nieuwe HR ketel aangeschaft en koken op inductie. Jaren 30 huis. Hier zonnepanelen op leggen, ziet er niet uit.
pi_198309023
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 19:45 schreef Gia het volgende:
Wij maken voorlopig nog geen haast met 'van het gas af gaan'.
Hebben 5 jaar geleden nieuwe HR ketel aangeschaft en koken op inductie. Jaren 30 huis. Hier zonnepanelen op leggen, ziet er niet uit.
Je hoeft natuurlijk geen zonnepanelen te leggen om van het gas te gaan.
  woensdag 3 maart 2021 @ 22:41:54 #169
3542 Gia
User under construction
pi_198310897
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 21:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

Je hoeft natuurlijk geen zonnepanelen te leggen om van het gas te gaan.
Zeg ik ook niet. We hebben pas een nieuwe cv-ketel. Ga niet weer vernieuwen. Tijd zat.
In 2050 ben ik 83, als ik dat al haal.
  woensdag 3 maart 2021 @ 22:57:20 #170
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_198311272
Het is allemaal niet zo spannend, helemaal als je huis een beetje geïsoleerd is.

Een boilervat /doorstromer, kookplaat en een split-unit airco (om te verwarmen) is prima op te brengen voor een gemiddeld huishouden.

De hele vangaslos discussie is natuurlijk complete waanzin en heeft niets met klimaat of leefomgeving te maken maar alles met de geopolitieke verhoudingen. Ik durf wel te stellen dat de transitie zorgt voor meer lokale vervuiling doordat veel mensen zullen overstappen op hout/pellet kachels.
  donderdag 4 maart 2021 @ 02:16:56 #171
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198313086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat tot twintig jaar terug radiatoren werden berekend op een watertemperatuur van 80-90 graden. Omdat een wp boven de 50 graden niet rendabel is moet je dus de radiatoren ook vervangen en aangezien er meestal geen ruimte is voor drie a vier keer grotere radiatoren heb je dus flinke bouwkundige aanpassingen nodig.

Nogmaals, bij een redelijk recente woning is WP prima te doen en zelfs een absolute aanrader maar bij 'Jan met de pet' huizen ouder dan zeg vijftig jaar lijkt het mij slimmer om die eventueel op gas te laten of op een warmtenet (met relatief hoge temperatuur) te voorzien. Binnen dertig jaar ga je die toch slopen en opnieuw optrekken.
[..]

Ik heb daar nooit aan gerekend maar het lijkt mij wel aantrekkelijk omdat het bij heel koude temperaturen maar ook bij hittegolven echt heel veel scheelt. Bovendien stiller en minder lelijke kasten buiten. Maar dan wel alleen bij nieuwbouw of erg grote bestaande woningen. Mogelijk zou je de 'bron' ook nog met meerdere buren kunnen delen.

@:Leandra Wat kost die pijp in de grond?
Warmtenet is duur, onrendabel, moeilijk aan te brengen en aan het eind van de rit niet milieuvriendelijk en ook niet gasloos.

Netto een kansloze oplossing.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 4 maart 2021 @ 02:23:54 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198313104
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 22:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik durf wel te stellen dat de transitie zorgt voor meer lokale vervuiling doordat veel mensen zullen overstappen op hout/pellet kachels.

Nu pelletkachels niet meer gesubsidieerd worden zal dat wel meevallen.
Even los van het feit dat men een houtstookhetze begonnen is en je in sommige steden al bijna je openhaard niet meer aan mag hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 02:25:44 #173
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198313113
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 22:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Het is allemaal niet zo spannend, helemaal als je huis een beetje geïsoleerd is.

Een boilervat /doorstromer, kookplaat en een split-unit airco (om te verwarmen) is prima op te brengen voor een gemiddeld huishouden.

De hele vangaslos discussie is natuurlijk complete waanzin en heeft niets met klimaat of leefomgeving te maken maar alles met de geopolitieke verhoudingen. Ik durf wel te stellen dat de transitie zorgt voor meer lokale vervuiling doordat veel mensen zullen overstappen op hout/pellet kachels.

Mijn buren dus. En het stinkt als een malle :(
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:18:18 #174
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198314767
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 02:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nu pelletkachels niet meer gesubsidieerd worden zal dat wel meevallen.
Even los van het feit dat men een houtstookhetze begonnen is en je in sommige steden al bijna je openhaard niet meer aan mag hebben.
Pelletkachels... In het buitenland gaan ze er juist vanaf om op gas over te gaan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198314844
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Pelletkachels... In het buitenland gaan ze er juist vanaf om op gas over te gaan.
In het buitenland (Duitsland, België, Noord-Frankrijk en Ierland) gaat men vooral over op aardgas om van de stookolie / mazout / huisbrandolie af te komen. Dat is zeer vervuilend en daarnaast rijden er dieseltankwagens rond om dat ieder jaar bij te vullen.

Nieuwe woningen in bijvoorbeeld Duitsland worden voor het grootste deel voorzien van warmtepompen, net als in Nederland. Het gaat echt vooral om oude woningen waar nog stookolie wordt gestookt, met van die grote tanks in de kelder.

In Nederland stoken we al op aardgas, vandaar dat daar weinig CO2 voordeel te halen is.
En we gaan stoppen met de winning van ons eigen laagcalorisch Gronings aardgas, wat een begin van een nieuw tijdperk betekent.
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:30:09 #176
3542 Gia
User under construction
pi_198314879
Ik verwacht dat we voor 2030 aardgas importeren.
pi_198314901
Kostte mij 700 euro waarvan alles gesubsidieerd.
Men moet niet zo lui zijn en onderzoek doen.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198314924
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 17:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Het is wel een van de redenen dat wij voor nieuwbouw zijn gegaan, ik had ons oude (jaren 70) huis nooit voor een fatsoenlijk bedrag van het gas af kunnen krijgen, en dat was wel mijn uiteindelijke doel.
En het was ook niet voor die ¤ 40.000 gelukt trouwens, dat viel voor mij nog wel in de categorie "fatsoenlijk bedrag".
Overigens kan het ook zijn dat dat deels aan mijn eisen cq verwachtingen lag, dat dan wel weer :+ :@
Ik had helaas een paar jaar terug die nieuwbouw keuze niet. Ik woon nu in een hoekhuis uit '72 en heb berekend dat een investering van ¤ 45.000 nodig is om in de buurt te komen van energieneutraal. En dan moet de gemeente ook nog meehelpen, want een Oost-West dak in de schaduw van drie grote bomen helpt niet mee.

Oftewel, kansloze zaak. Heb wel de spouwmuur vol laten spuiten en binnenkort wordt het dubbele glas vervangen door hr++. Dan ben ik zo'n ¤3000,- lichter, maar daar krijg ik wel nog zo'n 1200 subsidie op terug.

Toch kom je dan nog niet in de buurt van een situatie waarin je van het gas zou kunnen met gelijkblijvende maandlasten.

Dak isoleren, vloerverwarming, warmtepomp. En eigenlijk is spouwmuurisolatie niet voldoende, maar zou ik aan de binnenkant moeten isoleren.

Nu heb ik financieel niets te klagen, maar verhuizen naar een label A woning is veel goedkoper. En dan komt er iemand in mijn huis met minder te besteden dan ik, en verandert er dus per saldo niks.
pi_198314929
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:30 schreef Gia het volgende:
Ik verwacht dat we voor 2030 aardgas importeren.
Aardgas importeren is geen probleem.
Het enige punt is dat een groot deel van de apparatuur in woningen geschikt is voor laagcalorisch aardgas.
Moderne CV-ketels kunnen wel al omgaan met hoogcalorisch aardgas maar gasfornuizen, gaskachels, ovens, etc. zal je moeten aanpassen of vervangen voor de veiligheid.

Een andere optie is hoogcalorisch aardgas (H-Gas) laagcalorisch maken door 14% stikstof (N) bij te mengen.
Daar moeten stikstofcentrales voor gebouwd worden (niet te verwarren met de stikstofdiscussie die over stikstofoxides gaat). Aardgas wordt dan uiteraard wel duurder.
pi_198314974
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:32 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Kostte mij 700 euro waarvan alles gesubsidieerd.
Men moet niet zo lui zijn en onderzoek doen.
Dit is natuurlijk een flauwekul statement. Iedere woning is anders en bij de ene ben je met een paar euro klaar en bij de ander is het volslagen onmogelijk om ooit van het gas te kunnen.
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:43:12 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198315016
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aardgas importeren is geen probleem.
Het enige punt is dat een groot deel van de apparatuur in woningen geschikt is voor laagcalorisch aardgas.
Moderne CV-ketels kunnen wel al omgaan met hoogcalorisch aardgas maar gasfornuizen, gaskachels, ovens, etc. zal je moeten aanpassen of vervangen voor de veiligheid.
Ombouwen is een ruim minder ingrijpende operatie dan "van het gas af".

Dit is ook al eens eerder gedaan overigens.

https://www.installatie.n(...)adsgas-naar-aardgas/

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 04-03-2021 12:41:00 ]
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:43:33 #182
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198315020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aardgas wordt dan uiteraard wel duurder.
Op dit moment worden er vooral belastingen in het aardgas geïnjecteerd.
Volgens mij een vrij nutteloze stof die met een betere verbranding weinig van doen heeft.
Het zou nog kunnen dat je dan wat minder belastingen injecteert zodat de prijs niet hoeft te stijgen...
Tot nooit .......
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:50:14 #183
3542 Gia
User under construction
pi_198315081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Aardgas importeren is geen probleem.
Het enige punt is dat een groot deel van de apparatuur in woningen geschikt is voor laagcalorisch aardgas.
Moderne CV-ketels kunnen wel al omgaan met hoogcalorisch aardgas maar gasfornuizen, gaskachels, ovens, etc. zal je moeten aanpassen of vervangen voor de veiligheid.

Een andere optie is hoogcalorisch aardgas (H-Gas) laagcalorisch maken door 14% stikstof (N) bij te mengen.
Daar moeten stikstofcentrales voor gebouwd worden (niet te verwarren met de stikstofdiscussie die over stikstofoxides gaat). Aardgas wordt dan uiteraard wel duurder.
Denk dat een moderne ketel aanschaffen en elektrisch gaan koken, goedkoper is dan een oud huis energieneutraal maken.
pi_198315091
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ombouwen is een ruim minder ingrijoende ooeratie dan "van het gas af".

Dit is ook al eens eerder gedaan overigens.

https://www.installatie.n(...)adsgas-naar-aardgas/
Klopt, alleen hebben we nu een gasrotonde en zitten er toch wel wat haken en ogen aan.

Er zijn niet genoeg installateurs in Nederland beschikbaar om alle apparatuur in een dag om te bouwen.
Dus je zal dat straat voor straat, wijk voor wijk moeten doen.

Maar.... hoe los je dat op met het aardgas? Je kan niet gelijktijdig hoog- en laagcalorisch aardgas door 1 leiding laten lopen en je kan ook niet een straat of wijk een week lang afsluiten.

Je zal dus met heel veel bypasses moeten gaan werken om het soepel te laten verlopen en dat is een monster operatie.

Iedere bewoner in een wijk / straat zal ook mee moeten werken dat ieder apparaat op geschiktheid wordt gecontroleerd en waar nodig omgebouwd of vervangen. Je kan niet het risico lopen dat nog ergens 1 oude gaskachel of oven staat die niet omgebouwd wordt omdat de bewoner niet open wil doen of op vakantie is.

Hetzelfde zie je overigens als je ooit over zou willen op waterstof. Het klinkt in theorie heel makkelijk maar de uitvoering is een megaoperatie.
pi_198315110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk dat een moderne ketel aanschaffen en elektrisch gaan koken, goedkoper is dan een oud huis energieneutraal maken.
Een groot deel van dat energieneutraal maken is isoleren, isoleren en isoleren.
En dat is nodig om het CO2 doel te halen, los van de manier waarop je verwarmt.
pi_198315136
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, alleen hebben we nu een gasrotonde en zitten er toch wel wat haken en ogen aan.

Er zijn niet genoeg installateurs in Nederland beschikbaar om alle apparatuur in een dag om te bouwen.
Dus je zal dat straat voor straat, wijk voor wijk moeten doen.

Maar.... hoe los je dat op met het aardgas? Je kan niet gelijktijdig hoog- en laagcalorisch aardgas door 1 leiding laten lopen en je kan ook niet een straat of wijk een week lang afsluiten.

Je zal dus met heel veel bypasses moeten gaan werken om het soepel te laten verlopen en dat is een monster operatie.

Iedere bewoner in een wijk / straat zal ook mee moeten werken dat ieder apparaat op geschiktheid wordt gecontroleerd en waar omgebouwd of vervangen. Je kan niet het risico lopen dat nog ergens 1 oude gaskachel of oven staat die niet omgebouwd wordt omdat de bewoner niet open wil doen of op vakantie is.

Hetzelfde zie je overigens als je ooit over zou willen op waterstof. Het klinkt in theorie heel makkelijk maar de uitvoering is een megaoperatie.
Je kunt een straat/wijk prima een week van het gas halen in de zomer. Waarom zou dat niet kunnen? Beetje creativiteit mag je wel van mensen vragen hoor qua douche en eetgedrag.
pi_198315151
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Je kunt een straat/wijk prima een week van het gas halen in de zomer. Waarom zou dat niet kunnen? Beetje creativiteit mag je wel van mensen vragen hoor qua douche en eetgedrag.
Even los van alle praktische bezwaren en het feit dat mensen toch graag nog even douchen voor ze naar hun werk gaan en het feit dat veel mensen op vakantie gaan in een deel van de zomer en 30% van zo'n wijk dan niet thuis is, zou je dan alleen woningen om kunnen zetten in de zomer en zou het de rest van het jaar stil liggen.
Dan ben je minimaal 2 tot 3x zo lang bezig.
pi_198315154
Hetzelfde geld voor die rijdende tablets, de elektrische auto, hybride snap ik nog, maar alleen elektrisch gaat hem niet worden.
pi_198315161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef JannekeC5 het volgende:
Hetzelfde geld voor die rijdende tablets, de elektrische auto, hybride snap ik nog, maar alleen elektrisch gaat hem niet worden.
Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
pi_198315269
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:30 schreef Gia het volgende:
Ik verwacht dat we voor 2030 aardgas importeren.
Ik ook, dat doen we namelijk al jaren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315297
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik had helaas een paar jaar terug die nieuwbouw keuze niet. Ik woon nu in een hoekhuis uit '72 en heb berekend dat een investering van ¤ 45.000 nodig is om in de buurt te komen van energieneutraal. En dan moet de gemeente ook nog meehelpen, want een Oost-West dak in de schaduw van drie grote bomen helpt niet mee.

Oftewel, kansloze zaak. Heb wel de spouwmuur vol laten spuiten en binnenkort wordt het dubbele glas vervangen door hr++. Dan ben ik zo'n ¤3000,- lichter, maar daar krijg ik wel nog zo'n 1200 subsidie op terug.

Toch kom je dan nog niet in de buurt van een situatie waarin je van het gas zou kunnen met gelijkblijvende maandlasten.

Dak isoleren, vloerverwarming, warmtepomp. En eigenlijk is spouwmuurisolatie niet voldoende, maar zou ik aan de binnenkant moeten isoleren.

Nu heb ik financieel niets te klagen, maar verhuizen naar een label A woning is veel goedkoper. En dan komt er iemand in mijn huis met minder te besteden dan ik, en verandert er dus per saldo niks.
Energie neutraal is niet gelijk aan aardgasvrij waar dit topic over gaat.
Ik kan mijn huis niet energieneutraal maken maar wel aardgasvrij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315336
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
Er zijn heel veel praktische problemen zoals het net, huizen zonder eigen parkeerplaats, levensduur autos, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen, gewicht auto waardoir het wegdek meer slijt, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315418
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Even los van alle praktische bezwaren en het feit dat mensen toch graag nog even douchen voor ze naar hun werk gaan en het feit dat veel mensen op vakantie gaan in een deel van de zomer en 30% van zo'n wijk dan niet thuis is, zou je dan alleen woningen om kunnen zetten in de zomer en zou het de rest van het jaar stil liggen.
Dan ben je minimaal 2 tot 3x zo lang bezig.
Dan zet je desnoods losse toilet/douche units neer in de straat, ben je ooit op een camping geweest?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315449
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn heel veel praktische problemen zoals het net, huizen zonder eigen parkeerplaats, levensduur autos, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen, gewicht auto waardoir het wegdek meer slijt, etc.
Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Daarnaast kunnen EV's juist ook het net stabieler maken dankzij vehicle-to-grid.
Daarbij moet je niet denken aan "de hele accu leeg laten lopen" maar een klein percentage dat terug geleverd kan worden bij piekvraag en laden op dal momenten.

Levensduur is tot op heden niet echt een groot probleem gebleken. Er zijn wel accu's die voortijdig "overlijden" net als dat er van auto's wel eens distributieriemen knappen en de motor in de soep loopt. Maar over het algemeen gaan de accu's een autoleven mee en zijn ze daarna nog 10 jaar in te zetten als buffer, voordat ze gerecycled worden. Accu's worden ook in rap tempo goedkoper (Tesla heeft de productiekosten voor de komende 3 jaar gehalveerd met 75% kortere productielijnen).

Er zitten weinig zeldzame metalen in een accu, hooguit zou je kobalt kathodes kunnen noemen maar de hoeveelheid kobalt in accu's loopt steeds verder terug en Tesla komt met accu's die geen kobalt meer nodig hebben. Lithium is niet zeldzaam en sowieso is de Lithium-accu niet de laatste accu ooit, er komen nieuwe technieken aan, Toyota komt met een solid state oplossing, etc.

Dan het gewicht... dat zie ik nu niet als het grootste probleem, dan zou je vrachtwagens van 30 of 40 ton ook moeten weren.
pi_198315465
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dan zet je desnoods losse toilet/douche units neer in de straat, ben je ooit op een camping geweest?
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het monsteroperaties zijn die je goed moet plannen.
En niet iedereen kookt elektrisch, je zal in die week/weken toch met oplossingen moeten komen.

Overigens zou ik er geen last van hebben, m'n woning is al 2,5 jaar gasloos.
pi_198315482
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het monsteroperaties zijn die je goed moet plannen.
En niet iedereen kookt elektrisch, je zal in die week/weken toch met oplossingen moeten komen.

Overigens zou ik er geen last van hebben, m'n woning is al 2,5 jaar gasloos.
Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315503
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
Je kan het herhalen, toch ontkom je niet aan die bypasses, forse hinder en praktische problemen zoals genoemd.
Ik denk dat stikstoffabrieken een eenvoudigere oplossing zijn, die kan je direct aansluiten op de gasrotonde en van hoogcalorisch, laagcalorisch maken.
Je hoeft dan niet deur-aan-deur, je jaagt mensen niet op kosten om apparatuur te vervangen/upgraden, je hebt geen problemen met weigeraars of mensen die niet thuis zijn, je hoeft geen bypasses aan te leggen, etc.
pi_198315531
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je kan het herhalen, toch ontkom je niet aan die bypasses, forse hinder en praktische problemen zoals genoemd.
Oh klopt, maar het is goed te doen, daarnaast is er een groot stuk wat ook helemaal niet mogelijk is om gasloos te maken, simpelweg omdat het technisch onmogelijk is of omdat het niet rendabel is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315544
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oh klopt, maar het is goed te doen, daarnaast is er een groot stuk wat ook helemaal niet mogelijk is om gasloos te maken, simpelweg omdat het technisch onmogelijk is of omdat het niet rendabel is.
Dat was de insteek ook niet. Zie aanvulling.
pi_198315577
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat was de insteek ook niet. Zie aanvulling.
Dan moet je sneller typen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')