abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 maart 2021 @ 17:39:38 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_198718765
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit topic zocht ik eerder, maar kon hem niet meer vinden op een of andere manier.
Hier in de UK lijkt de markt toch wat af te koelen. De stampduty (overdrachtsbelasting) is gepauzeerd, en die pauze is verlengd, de minimun downpayment is verlaagd van 10% naar 5%, en ik zie huizen langer te koop staan, en ik zie ook regelmatiger dat huizen in prijs verlagen.
Een huis hier in het dorp stond vorig jaar voor 475K te koop, werd van de markt gehaald, en is nu weer te koop voor 450K.

Recent ben ik in een hogere schaal ingedeeld op mijn met terugwerkende kracht (ruim 3 jaar!), en daardoor is de downpayment nu ineens geen echt issue meer. Maar als ik hier naar huizen kijk dan verbaas ik me over de indeling. Heel vaak de voordeur in het midden van het huis, en dan op begane grond een keuken, dining room, sitting room en een study/play room. Oftewel 4 kleine ruimtes, ook in nieuwbouwhuizen. Soms wordt de dining en sitting room wel samengetrokken, maar zelden zie je open plan zoals in NL. En als je het wel ziet wordt dat wel als een plus vermeld. Ook in woon-programmas in de UK wordt een 'open plan' vrijwel altijd als een van de eerste wensen genoemd. Men wilt het dus wel, men bouwt het alleen niet.
Heel weinig huizen met 3 verdiepingen, en als ze er zijn, zijn ze relatief goedkoper.
Ik zie vaak foto's dat mensen hun huis niet eens opgeruimd hebben. Katten die op tafels zitten, tuinen die een puinhoop zijn, en meubilair wat mijn oma in de jaren 70 al oubollig vond.

Zo maar wat voorbeelden 1, 2, 3.
Wat een aftandse hokken. Niet eens de moeite genomen om het wat schoon en netter te laten lijken. En qua prijzen gaan ze allemaal richting het half miljoen euro.

Wordt daar ook overboden?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_198719124
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 17:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat een aftandse hokken. Niet eens de moeite genomen om het wat schoon en netter te laten lijken. En qua prijzen gaan ze allemaal richting het half miljoen euro.

Wordt daar ook overboden?
Heel wordt de prijs gepresenteerd als een 'vanaf' bod. Oftewel, om uberhaupt kans te hebben moet je overbieden. En het is niet zo dat wanneer je een officieel bod doet dat je exclusief met de verkopende partij onderhandelt. Als iemand 5 min voordat je tekent met een hoger bod komt, kan het gewoon nog steeds aan je neus voorbij gaan.
Een maat van me kocht een paar jaar geleden een appartement in Londen, en de eerste paar keren dat zij een bod uitbrachten kregen ze niks terug te horen. En dan boden zij de vraagprijs of iets erboven, maar elke keer werden ze al overboden, dus werd niet eens de moeite genomen om het bod af te wijzen.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 18:20:46 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_198719636
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 17:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Heel wordt de prijs gepresenteerd als een 'vanaf' bod. Oftewel, om uberhaupt kans te hebben moet je overbieden. En het is niet zo dat wanneer je een officieel bod doet dat je exclusief met de verkopende partij onderhandelt. Als iemand 5 min voordat je tekent met een hoger bod komt, kan het gewoon nog steeds aan je neus voorbij gaan.
Een maat van me kocht een paar jaar geleden een appartement in Londen, en de eerste paar keren dat zij een bod uitbrachten kregen ze niks terug te horen. En dan boden zij de vraagprijs of iets erboven, maar elke keer werden ze al overboden, dus werd niet eens de moeite genomen om het bod af te wijzen.
Allemachtig.. Zijn de lonen aldaar zoveel hoger? En is de rente vergelijkbaar?

Kan je vertellen dat je hier ook niks meer hoort als je geboden hebt op een woning en niet het winnende bod hebt uitgebracht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_198723593
Vrienden van mij hebben afgelopen week hun huis te koop gezet in één van de 4 grote steden.

70m3 met vraagprijs 380.000 euro.

Binnen één dag 60 bezichtingen ingepland, verdeeld over 3 dagen. En stopgezet, aangezien het teveel werd.

Bizar. Die gaan voor de hoofdprijs aangezien het een inschrijving wordt.

Mensen willen met de lage rente maar al te graag kopen. Dat blijkt.
Love is in the air!
pi_198723608
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 09:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik zou het geen stumpers willen noemen. Ten eerste is het natuurlijk een stukje wanhoop, maar ten tweede weet je niet waar het heen gaat. M'n broertje kocht 2.5 jaar geleden ook een appartementje waar hij 20k ofzo over moest bieden, iedereen verklaarde hem voor gek. Nu is het al 60k meer waard.
Dit dus. Iedereen die afgelopen jaren heeft gekocht is in principe spekkoper.

Zou het ook geen stumpers noemen, maar juist mensen met slimme blik die willen investeren ipv huren.
Love is in the air!
pi_198724103
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 18:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Allemachtig.. Zijn de lonen aldaar zoveel hoger? En is de rente vergelijkbaar?

Kan je vertellen dat je hier ook niks meer hoort als je geboden hebt op een woning en niet het winnende bod hebt uitgebracht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lonen, buiten financial district, zijn niet echt hoger. In mijn vakgebied in ieder geval niet. Plus dat, in mijn vakgebied, een vast dienstverband vrijwel niet (meer) voorkomt.

Maar heel snel een vergelijking:
Stel, beiden 30, gezamelijk inkomen 100K, geen schulden. In NL een huis van 350K waar je 35K inlegt, 10 jaar rentevast, kun je een hypotheek krijgen met bruto maandlasten van EUR1.094, en een max hypotheek van ~560K. (deze gebruikt).

Zonder inleg zijn de kosten EUR1197.

In de UK, zelfde inkomen in ponden, met 10% downpayment kom je met een hypotheek van 25 jaar en 2.29% rente, op £1380/maand (volgens hier).

Maar volgens deze kun je bij de meeste verstrekkers met 100k gezamelijk inkomen, geen schulden, en 35k eigen inleg max 300k lenen, dus dan kun je een huis van 350k niet eens kopen. Of, op basis van wat je kunt betalen, met £1500/maand voor 25 jaar kun je ~£286k lenen.
Maar goed, ik heb nog niet helemaal uitgezocht hoe en wat, lijkt me sterk dat je met 100k per jaar slechts 300k kunt lenen in totaal. Voor 300k kun je hier in de omgeving amper een redelijk fatsoenlijk huis kopen.
pi_198729179
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

In de UK, zelfde inkomen in ponden, met 10% downpayment kom je met een hypotheek van 25 jaar en 2.29% rente, op £1380/maand (volgens hier).

Maar volgens deze kun je bij de meeste verstrekkers met 100k gezamelijk inkomen, geen schulden, en 35k eigen inleg max 300k lenen, dus dan kun je een huis van 350k niet eens kopen. Of, op basis van wat je kunt betalen, met £1500/maand voor 25 jaar kun je ~£286k lenen.
Maar goed, ik heb nog niet helemaal uitgezocht hoe en wat, lijkt me sterk dat je met 100k per jaar slechts 300k kunt lenen in totaal. Voor 300k kun je hier in de omgeving amper een redelijk fatsoenlijk huis kopen.
Het eigen geld is erg belangrijk in de UK. Met 35k kan je misschien 300k maximaal lenen op 100k inkomen, maar met 50k eigen geld kan je alweer 500k lenen. In NL heeft eigen geld geen invloed op het maximaal te lenen hypotheek bedrag.
Facts don't care about your feelings
pi_198730191
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 11:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Het eigen geld is erg belangrijk in de UK. Met 35k kan je misschien 300k maximaal lenen op 100k inkomen, maar met 50k eigen geld kan je alweer 500k lenen. In NL heeft eigen geld geen invloed op het maximaal te lenen hypotheek bedrag.
Dat zou je denken, maar volgens diezelfde site hierboven kun je met 50k eigen geld en 100k inkomen ook max 300k lenen. Dus het lijkt erop dat wat je kunt lenen veel meer afhangt van inkomen dan van inleg. Wel raar eigenlijk. Hoe meer je inlegt in een huis, hoe lager het risico voor de hypotheekverstrekker wordt.
  zondag 28 maart 2021 @ 12:41:39 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198730519
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik kom bij die uit op 400K kunnen lenen bij 100K gezamenlijk, geen schulden, geen kinderen en 35K eigen inleg.
Bij 1 persoon kom ik op 500K uit met die gegevens.

Met 50K eigen geld blijft de uitkomst hetzelfde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198730709
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik kom bij die uit op 400K kunnen lenen bij 100K gezamenlijk, geen schulden, geen kinderen en 35K eigen inleg.

https://www.barclays.co.u(...)ator/#/borrowresults
Hier kom ik uit bij twee personen gezamenlijk 100k inkomen en 50k eigen inleg op 500k. Als ik de inleg verlaag naar 25k dan wordt de maximale hypotheek 250k.
pi_198730886
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Inderdaad, ik had gewoon voor elk in het huishouden 50k inkomen ingevuld, dan kom ik op 300k lenen. Vul ik 70k en 30k in dan kom ik op 340k lenen. Dat was dus inkomen en bonussen, niet 2 inkomens.
De hypotheken zijn nog een beetje ondoorzichtelijk voor mij hier, komende tijd eens induiken :).

[ Bericht 7% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 28-03-2021 13:11:04 ]
  zondag 28 maart 2021 @ 13:02:21 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198730906
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 12:52 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

https://www.barclays.co.u(...)ator/#/borrowresults
Hier kom ik uit bij twee personen gezamenlijk 100k inkomen en 50k eigen inleg op 500k. Als ik de inleg verlaag naar 25k dan wordt de maximale hypotheek 250k.
Ik krijg daar die bedragen met maximaal budget voor een woning, de maximale hypotheek is dan 450K of 225K

Wat wel bizar is met hetzelfde inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198730997
Scratch that, ik zat gewoon niet te lezen. Vulde 2x een salaris in, terwijl men vraagt om totaal salaris en apart om additional income. 100k kun je 400k lenen als koppel zonder kids. 80k alleen kun je ook 400k lenen.
  zondag 28 maart 2021 @ 13:11:43 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198731064
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 13:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Inderdaad, ik had gewoon voor elk in het huishouden 50k inkomen ingevuld, dan kom ik op 300k lenen. Vul ik 70k en 30k in dan kom ik op 340k lenen.
De hypotheken zijn nog een beetje ondoorzichtelijk voor mij hier, komende tijd eens induiken :).
Volgens mij vraagt die site gewoon naar 2 dingen: Het gezamenlijk bruto inkomen, en het extra inkomen (bonussen, overuren enz.) ik krijg helemaal niet de mogelijkheid per partner het inkomen in te vullen?

Edit: oh, je was er zelf ook net uit :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 28 maart 2021 @ 14:16:17 #165
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_198732124
Wij zitten erg te twijfelen tussen verbouwen (grote verbouwing over meerdere woonlagen) en het kopen van een nieuwe, grotere, woning. Het laatste heeft voordelen: alles is, bijna, in een keer zoals we het willen en we zitten niet maanden in een verbouwing & moeten zws elders tijdelijk een woning huren etc. Maar goed, aan de andere kant wonen we echt heel mooi hier & gaan we weer een ander plekje vinden dat zo'n gunstige ligging heeft? Als m'n overburen zouden verhuizen, dan wist ik het wel!

Maar mocht alles gunstig uitvallen, dan is verhuizen in deze tijd zeker een optie.
(Un)masking for the greater good.
  zondag 28 maart 2021 @ 21:33:48 #166
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198742340
Hier in de randstad is het behoorlijk pet, zoals bekend :)

Nu is er wel een wijk hier waar de woningbouw woningen in de verkoop gooit, als huurders eruit gaan. Grote woningen, voor een 'bieden vanaf' prijs en met loting.

Al 1x uitgeloot, maar blijkbaar was ons bod te laag. Ma + Di weer een loting, dus we blijven proberen.

Nu de vraag voor 1 miljoen, is er behalve het kadaster (woningen verkocht laatste 6 mnd staan er nog niet in?) een andere manier om de verkoopprijs van de woningen die al zo verkocht zijn te achterhalen? Wil natuurlijk, mochten we een bod uit mogen brengen, niet meteen marktconform + 20% bieden als dat niet nodig is :D
Dum de dum
pi_198742765
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 13:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij vraagt die site gewoon naar 2 dingen: Het gezamenlijk bruto inkomen, en het extra inkomen (bonussen, overuren enz.) ik krijg helemaal niet de mogelijkheid per partner het inkomen in te vullen?

Edit: oh, je was er zelf ook net uit :D
Ja, mijn lichaam zit vol in zondagsmode, niks doet t vandaag!
  woensdag 31 maart 2021 @ 00:45:03 #168
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_198774878
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:33 schreef Fe2O3 het volgende:

Nu is er wel een wijk hier waar de woningbouw woningen in de verkoop gooit, als huurders eruit gaan. Grote woningen, voor een 'bieden vanaf' prijs en met loting.

Al 1x uitgeloot, maar blijkbaar was ons bod te laag. Ma + Di weer een loting, dus we blijven proberen.

Nu de vraag voor 1 miljoen, is er behalve het kadaster (woningen verkocht laatste 6 mnd staan er nog niet in?) een andere manier om de verkoopprijs van de woningen die al zo verkocht zijn te achterhalen? Wil natuurlijk, mochten we een bod uit mogen brengen, niet meteen marktconform + 20% bieden als dat niet nodig is :D
Misschien even de stoute schoenen aantrekken de makelaar opbellen? Er is dacht ik geen geheimhoudingsplicht meer als de transactie verwerkt is.

Maar het kadaster loopt behoorlijk achter. Wat op funda op verkocht staat is in het kadaster nog niet verwerkt. Zelfs na 2 maanden niet is mijn ervaring.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 31 maart 2021 @ 00:53:03 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198774929
quote:
7s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Misschien even de stoute schoenen aantrekken de makelaar opbellen? Er is dacht ik geen geheimhoudingsplicht meer als de transactie verwerkt is.

Maar het kadaster loopt behoorlijk achter. Wat op funda op verkocht staat is in het kadaster nog niet verwerkt. Zelfs na 2 maanden niet is mijn ervaring.
Als het op Funda verkocht staat is de overdracht nog niet altijd geweest, en dus zijn er geen kadasterdata die geüpdatet kunnen worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 31 maart 2021 @ 00:56:43 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198774946
Net even gekeken wat er bij onze kavel op Funda staat, maar als datum verkocht staat de datum dan de bedenktijd verliep, de overdracht was 8 maanden later...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198775325
quote:
7s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Van verkocht (onder voorbehoud) naar passeren van de akte binnen 2 maanden lijkt me eerder uitzondering dan regel :? Het standaard financieringsvoorbehoud alleen al is 6 weken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198775432
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 21:41 schreef Landgeld het volgende:
Vrienden van mij hebben afgelopen week hun huis te koop gezet in één van de 4 grote steden.

70m3 met vraagprijs 380.000 euro.

Binnen één dag 60 bezichtingen ingepland, verdeeld over 3 dagen. En stopgezet, aangezien het teveel werd.

Bizar. Die gaan voor de hoofdprijs aangezien het een inschrijving wordt.

Mensen willen met de lage rente maar al te graag kopen. Dat blijkt.
Wat schieten ze daar mee op dan?

Vraagprijs is niet aftrekbaar...
Rente wel.
pi_198775506
Mijn vriendin en ik hebben een grachtenpandje geklapt ter waarde van 335.000. Wij hebben allebei geen salaris en wel allebei studieschuld. Omdat ik een eenmanszaak heb kon ik een hypotheek krijgen van 345.000. Maar omdat kut corona en na het melden van de studieschulden is dit naar 177.000 gegaan. Fair enough. Kortom: helft van het huis hebben we afbetaald, hypotheek + aflossing is enkele tientjes meer dan mijn kamer van 25m2 van onze buurstad Nijmegen.

De maisonnette van mijn vriendin is in minder dan 10 jaar tijd van 1 ton naar 240.000 gegaan. Ez money.
pi_198775543
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:59 schreef RoW_0 het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben een grachtenpandje geklapt ter waarde van 335.000. Wij hebben allebei geen salaris en wel allebei studieschuld. Omdat ik een eenmanszaak heb kon ik een hypotheek krijgen van 345.000. Maar omdat kut corona en na het melden van de studieschulden is dit naar 177.000 gegaan. Fair enough. Kortom: helft van het huis hebben we afbetaald, hypotheek + aflossing is enkele tientjes meer dan mijn kamer van 25m2 van onze buurstad Nijmegen.

De maisonnette van mijn vriendin is in minder dan 10 jaar tijd van 1 ton naar 240.000 gegaan. Ez money.
Een grachtenpand voor maar 355k?
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 08:12:11 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198775562
En ik me altijd maar afvragen hoe komt men aan het geld... :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_198775591
quote:
88s.gif Op woensdag 31 maart 2021 08:12 schreef Bosbeetle het volgende:
En ik me altijd maar afvragen hoe komt men aan het geld... :D
Hoezo? Heb jij geen 5 ton??
pi_198775618
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef hoechst het volgende:

[..]

Wat schieten ze daar mee op dan?

Vraagprijs is niet aftrekbaar...
Rente wel.
Als je 400k moet lenen voor een huis tegen 1%, dan betaal je ongeveer 1100 aflossing en 300 rente per maand. Als je 400k moet lenen tegen 5% dan betaal je 1100 aflossing en 1500 rente per maand. Als je 200k moet lenen tegen 5% zit je ongeveer op dezelfde maandlasten als 400k lenen tegen 1%. Let op dit is even een snelle berekening voor je beeld. Maar dat maakt dus wel behoorlijk wat uit.
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 08:38:16 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198775696
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 08:19 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoezo? Heb jij geen 5 ton??
Nee maar ik bedoel meer dat je hier row hoort die met schulden en zonder baan (maar wel een eigen bedrijf) een huis koopt. Ikzelf heb altijd het idee dat je goed in de slappe was moet zitten om een huis te kopen of in ieder geval wel veel stabiliteit moet hebben. Maar ik heb zo blijkt steeds vaker hele rare denkbeelden als het om geld gaat en een complete weerstand tegen geld uitgeven dat ik (nog) niet heb.
pi_198775708
quote:
88s.gif Op woensdag 31 maart 2021 08:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee maar ik bedoel meer dat je hier row hoort die met schulden en zonder baan (maar wel een eigen bedrijf) een huis koopt. Ikzelf heb altijd het idee dat je goed in de slappe was moet zitten om een huis te kopen of in ieder geval wel veel stabiliteit moet hebben. Maar ik heb zo blijkt steeds vaker hele rare denkbeelden als het om geld gaat en een complete weerstand tegen geld uitgeven dat ik (nog) niet heb.
De opmerking van dat persoon moet je maar niet serieus nemen.
Slaat nergens op.
pi_198775744
quote:

[..]

Als ik hem goed begrijp heeft zijn vriendin dus de overwaarde gebruikt van de vorige woning, uiteindelijk moesten ze nog 177k bijlenen en dat kon op de winst van zijn onderneming (dat is strikt gezien ook geen salaris). Hij heeft het misschien over een grachtenpand, maar ik neem aan niet in Amsterdam. Een woning aan een gracht hoeft niet altijd duur te zijn :') zeker niet als het klein is.
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 08:48:54 #181
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198775777
Ik voel me in dit topic soms als kafka die met een ambtenaar praat:

Als het om huizen, hypotheken en huizenmarkten gaat worden er altijd dingen met een stelligheid en een gemak gezegd waarvan ik dan denk ik heb een heel leven nodig om de volledig implicatie van die opmerking te begrijpen :D
  woensdag 31 maart 2021 @ 08:54:12 #182
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_198775844
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 21:33 schreef Fe2O3 het volgende:

Je kan via het kadaster ook zien wat er een jaar geleden gedaan werd (koop dan meerder postcodes voor goede spreiding) en vergelijk dat met de steiging in je woonplaats van het afgelopen jaar.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 09:41:23 #183
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198776325
Wij gaan volgende week naar een huis kijken, we zijn de 1e kijkers voor dat huis. Het heeft een hoop van wat we zoeken, maar ook een hoop niet.

Dus ja.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198776382
Hopen dat de rente nog even zo blijft, wij betalen echt een shitload aan rente en volgend jaar loopt de rente periode af. Als de rente dan nog gunstig staat dan betalen we echt nog een schijntje per maand O+

Denk niet dat wij nog snel iets anders zouden gaan kopen. Misschien als we oud en versleten zijn en kleiner willen gaan wonen.
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 10:00:57 #185
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198776543
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:46 schreef Questular het volgende:
Hopen dat de rente nog even zo blijft, wij betalen echt een shitload aan rente en volgend jaar loopt de rente periode af. Als de rente dan nog gunstig staat dan betalen we echt nog een schijntje per maand O+

Denk niet dat wij nog snel iets anders zouden gaan kopen. Misschien als we oud en versleten zijn en kleiner willen gaan wonen.
Ik heb de rente op 2.6 staan. 3,5 jaar geleden was dat prima, nu is dat 'hoog', maar ja, op het huis daarvoor had ik 5.25% rente.

Het punt is dat ik nog geen huis heb gevonden dat zo is zoals het huis wat we nu hebben, dus op sommige dingen zouden we met het huis waar we naar gaan kijken er op vooruit gaan, maar qua keuken gaan we er op achteruit. We hebben nu een huge keuken, en dat is in dat andere huis niet. Dat is wat me het meeste tegenstaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198776546
quote:

[..]

Je ziet toch in zijn voorbeeld dat de hypotheekverstrekker daar rekening mee houdt? Verder weten we niet of het inkomen van zijn vriendin zwaarder telt dan zijn inkomen.

Zij durfde wel een huis te kopen en kan nu de overwaarde gebruiken voor hun nieuwe huis.

Best veel mensen komen dmv overwaarde aan geld.
pi_198776610
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 08:09 schreef hoechst het volgende:

[..]

Een grachtenpand voor maar 355k?
Yes, 135m2 aan wonen op 135m2 aan perceel. Met achterin nog ruimte voor een carport wat makkelijk een garage kan zijn.

Alle elementen van een grachtenpand zijn aanwezig: souterrain wat groter is dan mijn studentenkamer, bordes voorkant, hoog plafond woonkamer etc. Maar het pand is wel van 2001 ;)

quote:

[..]

Feitelijk gezien studeren wij beide nog inderdaad. Ik heb nog geen dag gewerkt (voor een baas). Mijn eenmanszaak is dan ook volledig geautomatiseerd.
pi_198776663
quote:
7s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:08 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Yes, 135m2 aan wonen op 135m2 aan perceel. Met achterin nog ruimte voor een carport wat makkelijk een garage kan zijn.

Alle elementen van een grachtenpand zijn aanwezig: souterrain wat groter is dan mijn studentenkamer, bordes voorkant, hoog plafond woonkamer etc. Maar het pand is wel van 2001 ;)
[..]

Feitelijk gezien studeren wij beide nog inderdaad. Ik heb nog geen dag gewerkt (voor een baas). Mijn eenmanszaak is dan ook volledig geautomatiseerd.
Een 20 jaar aan het water (in Beuningen?) noem ik nou niet direct een grachtenpand.
Maar verder gefeliciteerd.
pi_198776686
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:14 schreef Adames het volgende:

[..]

Een 20 jaar aan het water (in Beuningen?) noem ik nou niet direct een grachtenpand.
Thanks. Het is niet Beuningen though. Maar dat is het dus: een grachtenpand hoeft dus niet oud te zijn. Het wordt ook te koop aangeboden als grachtenpand en in het taxatierapport opgenomen als grachtenpand. Alle karakteristieken zijn verder wel. En áls het pas na een bepaalde leeftijd een grachtenpand wordt, lucky me. I guess.
pi_198777203
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb de rente op 2.6 staan. 3,5 jaar geleden was dat prima, nu is dat 'hoog', maar ja, op het huis daarvoor had ik 5.25% rente.

Het punt is dat ik nog geen huis heb gevonden dat zo is zoals het huis wat we nu hebben, dus op sommige dingen zouden we met het huis waar we naar gaan kijken er op vooruit gaan, maar qua keuken gaan we er op achteruit. We hebben nu een huge keuken, en dat is in dat andere huis niet. Dat is wat me het meeste tegenstaat.
Wij hebben 5% maar nog een spaarhypotheek :Y
Met een meidenkwartet
pi_198784331
Deze week als starter voor het eerst een bod gedaan. 15.000 euro boven vraagprijs. Is hem helaas niet geworden. Hoger kan ook haast niet.

Leuke tijd om zo de woningmarkt op te gaan. Je zit helemaal vast.

Die startersleningen en afschaffen overdrachtsbelasting is trouwens ook een wassen neus. Het stuwt alleen maar de prijzen nog meer op want die extra spaarcenten en extra lening zullen veel mensen gebruiken om te gaan overbieden.

Gevolg, veel starters komen met torenhoge leningen bij gemeentes bovenop de normale hypotheek. Lijkt wel een nieuwe crisis aan het worden zo.
pi_198786856
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 19:59 schreef Minimunt het volgende:
Deze week als starter voor het eerst een bod gedaan. 15.000 euro boven vraagprijs. Is hem helaas niet geworden. Hoger kan ook haast niet.

Leuke tijd om zo de woningmarkt op te gaan. Je zit helemaal vast.

Die startersleningen en afschaffen overdrachtsbelasting is trouwens ook een wassen neus. Het stuwt alleen maar de prijzen nog meer op want die extra spaarcenten en extra lening zullen veel mensen gebruiken om te gaan overbieden.

Gevolg, veel starters komen met torenhoge leningen bij gemeentes bovenop de normale hypotheek. Lijkt wel een nieuwe crisis aan het worden zo.
Hoezo zit je vast? Bij mij was het meteen raak, maar ik heb dan ook 26K overboden. Voorbeeld: mijn vriendin kreeg 40K boven vraagprijs. Enfin, minus 7000 euro aan overdrachtsbelasting hebben we feitelijk 19.000 euro overgeboden.
pi_198787739
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:36 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Hoezo zit je vast? Bij mij was het meteen raak, maar ik heb dan ook 26K overboden. Voorbeeld: mijn vriendin kreeg 40K boven vraagprijs. Enfin, minus 7000 euro aan overdrachtsbelasting hebben we feitelijk 19.000 euro overgeboden.
Omdat er gewoon niks beschikbaar is. Als je alleen wilt kopen kom je al bijna nergens. En nee het is niet in de randstad.

Er zijn geen koopwoningen. Er zijn ook geen huurwoningen. Sociale huur is hier bijna 10 jaar wachtrij. Particuliere huur is 1000 euro p/m en zelfs daar een soort lotingsysteem.
  donderdag 1 april 2021 @ 00:41:25 #194
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_198788300
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 23:38 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Omdat er gewoon niks beschikbaar is. Als je alleen wilt kopen kom je al bijna nergens. En nee het is niet in de randstad.

Er zijn geen koopwoningen. Er zijn ook geen huurwoningen. Sociale huur is hier bijna 10 jaar wachtrij. Particuliere huur is 1000 euro p/m en zelfs daar een soort lotingsysteem.
Welke regio?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_198788962
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:14 schreef Adames het volgende:

[..]

Dat venix wijkje voor een plas water is relatief goedkoop daar
pi_198789039
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 11:03 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Wij hebben 5% maar nog een spaarhypotheek :Y
Haha, en dan had je nu waarschijnlijk liever 8% gehad :s)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 1 april 2021 @ 07:18:57 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198789064
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 07:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Haha, en dan had je nu waarschijnlijk liever 8% gehad :s)
Dat zal er vooral aan liggen hoeveel er al opgebouwd is in het spaardeel.

Als je 300K hypotheek hebt met 50K in het spaardeel ben je niet blij met die hoge rente, dan kun je het equivalent van het maandelijkse spaardeel plus de rente-opbouw makkelijk aflossen van het verschil.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198789107
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 07:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zal er vooral aan liggen hoeveel er al opgebouwd is in het spaardeel.

Als je 300K hypotheek hebt met 50K in het spaardeel ben je niet blij met die hoge rente, dan kun je het equivalent van het maandelijkse spaardeel plus de rente-opbouw makkelijk aflossen van het verschil.
Ik ging er door de combinatie van rentepercentage en spaarhyptoheek impliciet van uit dat die al een jaar of 15 aan looptijd gehad heeft. Maar hij kan natuurlijk ook op de valreep in 2013 afgesloten zijn alhoewel het rentepercentage dan wel erg hoog zou zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 1 april 2021 @ 07:31:39 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198789150
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 07:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik ging er door de combinatie van rentepercentage en spaarhyptoheek impliciet van uit dat die al een jaar of 15 aan looptijd gehad heeft. Maar hij kan natuurlijk ook op de valreep in 2013 afgesloten zijn alhoewel het rentepercentage dan wel erg hoog zou zijn.
Onze annuïteitenhypotheek van midden 2013 (LTV <90%) was ook 4,6% dus voor een spaarhypotheek met een LTV van 100% zou die 5% niet eens vreemd zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_198869905
Inmiddels iets verder hier in de UK. Ze zijn niet zo creatief met hypotheken hier lijkt het. Aflossingvrije hypotheken daar doen ze eigenlijk alleen aan als je minimaal 50% van de waarde van het huis inlegt en de waarde van je betaling aan de hypotheek aan het einde minstens 250K waard is.
Ook langdurige rentevaste periodes doen ze niet aan, 5 jaar is de max lijkt het. En dit is waar de waarde van je downpayment in zit. Je kunt wel een rente krijgen van 1.09% voor 2 jaar vast, of 1.29% voor 5 jaar vast, maar alleen met een LTV (Loan to Value) van 60%. Met een downpayment van 10% zit je dus op een LTV van 90%, en dan is de rente voor 3-3.5%.
Hypetheekrenteaftrek hebben ze sowieso nooit van gehoord.

Deze site kreeg ik aangeraden en die geeft schijnbaar wel een redelijk beeld van de huidige tarieven: https://www.santanderforintermediaries.co.uk/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')