abonnement Unibet Coolblue
pi_198223598
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Facts don't care about your feelings
pi_198223701
'Want iedereen, is de weg kwijt'
pi_198223715
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:16 schreef Kreator het volgende:
Huis gevonden. Woensdag kijken. Vermoedelijk woensdag ook bieden. Allebei enthousiast. Dit gaat em worden.
Toi toi toi!
pi_198223726
Ja tuurlijk... Why not?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 26 februari 2021 @ 20:51:28 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198223776
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:46 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
'Want iedereen, is de weg kwijt'
Dit is wel een feit. Ik kijk altijd even op miljoenhuizen.nl en word dan wel droevig van de prijs vh huis van een paar jaar geleden.
Dan hadden we er twee kunnen kopen.

Maar ja. Mag niet klagen. Zelf ook huis verkocht in december. 8-).
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:53:04 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198223814
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:51 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dit is wel een feit. Ik kijk altijd even op miljoenhuizen.nl en word dan wel droevig van de prijs vh huis van een paar jaar geleden.
Dan hadden we er twee kunnen kopen.

Maar ja. Mag niet klagen. Zelf ook huis verkocht in december. 8-).
Behalve dat je dan ook 4,5-5% hypotheekrente had mogen betalen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 26 februari 2021 @ 21:17:52 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198224378
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dat je dan ook 4,5-5% hypotheekrente had mogen betalen...
Details.
pi_198224404
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 21:17 schreef Kreator het volgende:

[..]

Details.
Leek mij duidelijk. Zo vermoeiend....
pi_198229777
Ik ben mezelf wat meer gaan richten op nieuwbouwhuizen. Ik sta bij diverse projecten ingeschreven. Echter realiseer ik mezelf dat nieuwbouwprojecten best wel een loterij zijn. Al hou ik met een schuin oog nog steeds Funda in de gaten.

Het zou mij al helpen als ik nog wat salaris erbij krijg. Over een paar weken heb ik een gesprek met de manager, waar ik ga vragen om een salarisverhoging.
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 21:05:02 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198257245
Nieuwbouwnis sowieso wel een goede investering :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198257314
Die terugval zal meevallen, meer geld in de economie... Eerder inflatie en hogere prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198262400
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 21:10 schreef ludovico het volgende:
Die terugval zal meevallen, meer geld in de economie... Eerder inflatie en hogere prijzen.
Ik denk dat dit juist een van de grootste risico's is: Dat bijna iedereen hier zo over denkt, de lage rente het nieuwe paradigma is en nauwelijks iemand rekening houdt met een daling.

Als er een klassiek kenmerk van een bubbel is, is dit het wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 1 maart 2021 @ 08:10:51 #13
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_198262913
Oh de bubbel roepers zijn terug.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_198263105
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 06:44 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik denk dat dit juist een van de grootste risico's is: Dat bijna iedereen hier zo over denkt, de lage rente het nieuwe paradigma is en nauwelijks iemand rekening houdt met een daling.

Als er een klassiek kenmerk van een bubbel is, is dit het wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm, nee, het punt is ook dat het macro economisch een strop is om die rente snel te laten stijgen. Andersom is een minder groot probleem...

En stel de rente stijgt dan zullen huizen short term zeker wat dalen. Echter, rente zal alleen stijgen als reactie op inflatie, dus dan zitten de huizenprijzen weer in een stijgende lijn.

Ik ben het er an sich wel gewoon mee eens dat er behoorlijk bubbel achtige principes aan het werk zijn en dat er een klap kan komen van zomaar 20%. Maar die klap die zal worden beperkt... Alle banken en kredietverstrekkers lijken daar ook van overtuigd.

Kunnen wij hier een rente aan van meer dan 3%? Gaat de ECB dat toestaan? Welke partijen gaan stuk aan dat type rentes? Overheden zelfs?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198263286
Het grote inflatie verhaal wordt gevoed door het volgende: ECB heeft inflatie target per jaar van net minder dan 2% veranderd naar gemiddeld per jaar net minder dan 2%

Als er inflatie is gaan ze die niet direct te lijf, de doelstelling is daar namelijk flexibel genoeg voor, daarnaast is rente stijging op dit moment niet in het voordeel van de economie, inflatie zal ook pas op gang komen als de economie op gang komt...

Banken moeten hun geld kwijt want ECB rekent negatieve rente over de tegoeden, pas als de economie gaat lopen en er inflatie komt passen ze dat weer aan.

Japan kent een enorme vergroting van de monetaire balans, nog steeds is het daar pure deflatie.

Ik denk dat onze situatie vanwege corona iets anders is omdat het geld in de hand van bestedend Nederland wordt gestopt ipv bij investeerders... Hoeveel % dat is? Misschien +- de toegenomen staatsschuld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198263318
Ik vind het heel moeilijk te zeggen, maar in mijn wijk kunnen de prijzen nog makkelijk omhoog, het is pas dit jaar dat je voor een (arbeiders)woning uit 1925 van 90m2 meer dan 2 ton betaalt. Gestaag gaan we hier naar een vierkante prijs van 2500 euro.

In de crisis kon je dit soort jaren '20-huisjes van 90m2 voor 130 dzd kopen. _O-
  maandag 1 maart 2021 @ 14:37:30 #17
40566 Ericr
Livewrong
pi_198268551
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:53 schreef skrn het volgende:
Ik vind het heel moeilijk te zeggen, maar in mijn wijk kunnen de prijzen nog makkelijk omhoog, het is pas dit jaar dat je voor een (arbeiders)woning uit 1925 van 90m2 meer dan 2 ton betaalt. Gestaag gaan we hier naar een vierkante prijs van 2500 euro.

In de crisis kon je dit soort jaren '20-huisjes van 90m2 voor 130 dzd kopen. _O-
Ach ja. Ik kocht in 1995 een studio voor omgerekend 30.000 euro. Wel tegen 7,2% rente.

Dat was dus meer dan 2000 euro rente per jaar

Zelfde studio's gaan nu voor 160k weg. Gelet op de woonduur in die studios's zullen de meesten daar korte rentevaste periodes kiezen. Uitgaande van percentages van 1% of vaak zelfs minder ben je 26 jaar later dus minder aan rente kwijt voor diezelfde studio. Ja je betaalt meer aan maandlasten totaal door de aflossing maar totale maandlast is niet extreem veel meer dan 26 jaar terug.
pi_198268624
https://www.ad.nl/dossier(...)et-je-buren~a2524977

Woningdelen:
Is dít de oplossing om de woningmarkt terug in gareel te krijgen? Of is dit een wassen neus en gaat dit een slechte pilot worden?
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 14:57:06 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198268767
Hooguit voor alleenstaande 25-35 jarigen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198269557
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:43 schreef Themeparktommy het volgende:
https://www.ad.nl/dossier(...)et-je-buren~a2524977

Woningdelen:
Is dít de oplossing om de woningmarkt terug in gareel te krijgen? Of is dit een wassen neus en gaat dit een slechte pilot worden?
Een veredelde vorm van op kamers wonen? :?

Ik moet er niet aan denken. Grootste ergernis toen ik op kamers zat was juíst de keuken. En dan dus de zooi van de ander(en) in die keuken. Brrr. (Vooral ook omdat je het maar moet doen met wie er door de verhuurder in de kamer(s) naast je gezet wordt..)

Dan zou ik nog eerder zelf een appartement zoeken en kijken of ik een beetje leuke mensen kan vinden die bij me willen intrekken, als het écht moet.
pi_198269589
Ze willen de boeren verjagen met een stikstofsmoes en op hun grond gaan bouwen. Alle politieke partijen lijken voor.

[ Bericht 76% gewijzigd door Brainfreeze-Cat op 01-03-2021 15:56:12 ]
  Official ESF Kreviewer maandag 1 maart 2021 @ 16:27:34 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198270227
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:50 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
Ze willen de boeren verjagen met een stikstofsmoes en op hun grond gaan bouwen. Alle politieke partijen lijken voor.
Dit lijkt me een beetje kort door de bocht, die conclusie. Maar het zou zeker goed zijn om wat landbouwgrond te gebruiken voor woningbouw, want we hebben sinds de 2e wereldoorlog veel te veel landbouw en te krappe woningbouw-grenzen voor gemeenten.
(wel jammer dat die grond voor een appel en een ei gekocht wordt door gemeenten en daarna voor de hoofdprijs per m2 doorverkocht)
pi_198270401
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:43 schreef Themeparktommy het volgende:
https://www.ad.nl/dossier(...)et-je-buren~a2524977

Woningdelen:
Is dít de oplossing om de woningmarkt terug in gareel te krijgen? Of is dit een wassen neus en gaat dit een slechte pilot worden?
Nee, en ja.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 2 maart 2021 @ 19:48:58 #24
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198290589
Huis wederom verkocht aan de eerste bieder. Iemand die via via bij de makelaar terecht ws gekomen voordat het op Funda/in de mailinglist stond.

Irritant is het wel. Niet eens de kans om te kijken.
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 19:51:17 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198290648
Vandaag iemand hier gehad voor een waardebepaling. Die is vastgesteld nu. Overwaarde t.o.v. waar ik het voor gekocht heb is momenteel 105.000 euro. Volgende stap is nu kijken wat ik op basis van mijn salaris aan hypotheek kan krijgen, aangezien dat verandert is ten opzichte van 2017, want toen verdiende ik minder dan nu, en dan kijken wat er mogelijk is.

Als dat interessant genoeg is vermoed ik dat we ons huis te koop gaan zetten. Kijken of ik het net als de vorige keer dan ook in 24 uur verkocht kan krijgen :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 2 maart 2021 @ 19:56:31 #26
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198290781
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
Vandaag iemand hier gehad voor een waardebepaling. Die is vastgesteld nu. Overwaarde t.o.v. waar ik het voor gekocht heb is momenteel 105.000 euro. Volgende stap is nu kijken wat ik op basis van mijn salaris aan hypotheek kan krijgen, aangezien dat verandert is ten opzichte van 2017, want toen verdiende ik minder dan nu, en dan kijken wat er mogelijk is.

Als dat interessant genoeg is vermoed ik dat we ons huis te koop gaan zetten. Kijken of ik het net als de vorige keer dan ook in 24 uur verkocht kan krijgen :P
En dan? Groter/kleiner/ergens anders/nieuwe/luxer?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_198291109
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
Vandaag iemand hier gehad voor een waardebepaling. Die is vastgesteld nu. Overwaarde t.o.v. waar ik het voor gekocht heb is momenteel 105.000 euro. Volgende stap is nu kijken wat ik op basis van mijn salaris aan hypotheek kan krijgen, aangezien dat verandert is ten opzichte van 2017, want toen verdiende ik minder dan nu, en dan kijken wat er mogelijk is.

Als dat interessant genoeg is vermoed ik dat we ons huis te koop gaan zetten. Kijken of ik het net als de vorige keer dan ook in 24 uur verkocht kan krijgen :P
Ik zit in dezelfde situatie maar iets nieuws terugkopen blijft lastig. Er komt gewoon heel weinig vrij (ik weet het, luxeprobleem). Daarom ben ik huiverig om alvast maar te verkopen, dan staat de druk er maximaal op om mijn droomhuis te vinden.
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 20:15:07 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198291244
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En dan? Groter/kleiner/ergens anders/nieuwe/luxer?
Groter (hoeft niet per se), nee, in een straal om waar we nu wonen die beperkt is, nieuwer ja, en vooral luxer :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 20:20:04 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198291341
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 20:09 schreef t-star het volgende:

[..]

Ik zit in dezelfde situatie maar iets nieuws terugkopen blijft lastig. Er komt gewoon heel weinig vrij (ik weet het, luxeprobleem). Daarom ben ik huiverig om alvast maar te verkopen, dan staat de druk er maximaal op om mijn droomhuis te vinden.
Ja, ik ken het. Mijn vorige huis heb ik in 2017 verkocht, en dat werd gekocht door de 1e kopers die kwamen. Die kwamen samen met de makelaar aan die het bord 'te koop' in de tuin zette, om vervolgens datzelfde bord 90 min later weer uit de tuin te trekken na mij gebeld te hebben en te zeggen 'ik denk dat dat de eerste en laatste bezichtiging is' en zo was het ook, dus 90 min nadat het bord er stond trok hij het (symbolisch) weer uit de tuin.

Mijn huidige huis heb ik binnen 72 uur daarna gekocht, maar dit huis is nooit op de markt gekomen. Ik hoorde via via dat dit huis te koop kwam en heb die mensen toen benadert, gaan kijken, die man vertelde me waar hij het voor op de markt wilde zetten, en ik heb take it or leave it bod gedaan, waar hij mee akkoord ging, dus het is nooit op Funda of bij welke makelaar dan ook te koop gekomen.

Maar ja, of ik dat nog een keer voor elkaar krijg.. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 2 maart 2021 @ 20:22:09 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198291371
Wil je nieuwer of wil je nieuw nieuw nieuw?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 20:25:26 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198291416
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 20:22 schreef Leandra het volgende:
Wil je nieuwer of wil je nieuw nieuw nieuw?
Nee, het moet niet per se nieuw nieuw nieuw zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198291488
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 20:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, ik ken het. Mijn vorige huis heb ik in 2017 verkocht, en dat werd gekocht door de 1e kopers die kwamen. Die kwamen samen met de makelaar aan die het bord 'te koop' in de tuin zette, om vervolgens datzelfde bord 90 min later weer uit de tuin te trekken na mij gebeld te hebben en te zeggen 'ik denk dat dat de eerste en laatste bezichtiging is' en zo was het ook, dus 90 min nadat het bord er stond trok hij het (symbolisch) weer uit de tuin.

Mijn huidige huis heb ik binnen 72 uur daarna gekocht, maar dit huis is nooit op de markt gekomen. Ik hoorde via via dat dit huis te koop kwam en heb die mensen toen benadert, gaan kijken, die man vertelde me waar hij het voor op de markt wilde zetten, en ik heb take it or leave it bod gedaan, waar hij mee akkoord ging, dus het is nooit op Funda of bij welke makelaar dan ook te koop gekomen.

Maar ja, of ik dat nog een keer voor elkaar krijg.. :P
Hehe mooi :) dat lukt je vast maar 1 keer ja. Succes!
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 20:31:44 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198291542
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 20:28 schreef t-star het volgende:

[..]

Hehe mooi :) dat lukt je vast maar 1 keer ja. Succes!
Dat denk ik ook, maar goed, we hebben de tijd :) Ja thanks man, jij ook!
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 2 maart 2021 @ 20:33:27 #34
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_198291583
Vandaag al benaderd voor ons huidige huis terwijl de nieuwbouw nog moet beginnen :')
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 22:46:07 #35
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_198294858
Ik had een mondeling akkoord met een potentiële koper die de fotograaf bezig zag voor vraagprijs +2.5k. Deze koper meldde de volgende dag al dat het financieel toch niet ging lukken, dus de boel te koop gezet. Vandaag een bod van 40k boven de vraagprijs ontvangen.

Man, wat ben ik blij dat die eerste het niet redde...
pi_198295381
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik had een mondeling akkoord met een potentiële koper die de fotograaf bezig zag voor vraagprijs +2.5k. Deze koper meldde de volgende dag al dat het financieel toch niet ging lukken, dus de boel te koop gezet. Vandaag een bod van 40k boven de vraagprijs ontvangen.

Man, wat ben ik blij dat die eerste het niet redde...
Welke regio?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 23:28:13 #37
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_198295609
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 23:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Welke regio?
ZHZ
pi_198296951
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik had een mondeling akkoord met een potentiële koper die de fotograaf bezig zag voor vraagprijs +2.5k. Deze koper meldde de volgende dag al dat het financieel toch niet ging lukken, dus de boel te koop gezet. Vandaag een bod van 40k boven de vraagprijs ontvangen.

Man, wat ben ik blij dat die eerste het niet redde...
40K :D heb je ook al getekend voor een nieuw huis? Anders weet je ook meteen hoeveel je boven de vraagprijs moet bieden daarvoor
Alpha kenny one
pi_198298240
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik had een mondeling akkoord met een potentiële koper die de fotograaf bezig zag voor vraagprijs +2.5k. Deze koper meldde de volgende dag al dat het financieel toch niet ging lukken, dus de boel te koop gezet. Vandaag een bod van 40k boven de vraagprijs ontvangen.

Man, wat ben ik blij dat die eerste het niet redde...
Waarom zou je dat ook hebben gedaan, vraag ik me af, de tip is toch gewoon biedingen af te wachten.

Of je moet een hekel hebben aan mensen thuis.

Want ik hoor dat dit het probleem is. Makelaars willen zeker vaak wel 20 bezichtingen plannen, en dan nog moeten ze nog veel mensen teleurstellen. Dus dat betekent in de praktijk voor verkopers: hotel of airbnb of bij vrienden zitten zover het kan in deze tijd, en die twee of drie dagen je huis laten opstellen voor bezichtingingen op en af.
  Official ESF Kreviewer woensdag 3 maart 2021 @ 09:45:17 #40
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198298258
Ondertussen 6 makelaars in de regio gesproken die allemaal niet op zoek willen naar een woning om geld te verdienen als aankoopmakelaar. Enige wat ze willen doen is mee als je zelf een huis hebt gevonden (flikker toch op, dan doe ik het zelf wel) en je mag je inschrijven op de mailinglist.
Genieten.
pi_198300079
quote:
80s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ondertussen 6 makelaars in de regio gesproken die allemaal niet op zoek willen naar een woning om geld te verdienen als aankoopmakelaar. Enige wat ze willen doen is mee als je zelf een huis hebt gevonden (flikker toch op, dan doe ik het zelf wel) en je mag je inschrijven op de mailinglist.
Genieten.
Logisch, zo werkt het. Jij moet zoeken, zij gaan mee. Kan ook niet anders, want zij weten niet precies wat je wilt. Dat werk moet je zelf doen en gaan zij echt niet bijhouden.

En na het zoekwerk heb je pas profijt en begint voor hun het echte werk, want door hun netwerk weten ze via via vaak de geboden prijzen en kunnen dus gericht meebieden. Zonder sta je al direct buitenspel.

Plus voordeel van gunnen als je een goede hebt. Daar zit de winst ;)

Dus niet zo eigenwijs zijn, zonder makelaar sta je gewoon op achterstand.
Love is in the air!
  woensdag 3 maart 2021 @ 11:51:45 #42
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_198300092
quote:
80s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ondertussen 6 makelaars in de regio gesproken die allemaal niet op zoek willen naar een woning om geld te verdienen als aankoopmakelaar. Enige wat ze willen doen is mee als je zelf een huis hebt gevonden (flikker toch op, dan doe ik het zelf wel) en je mag je inschrijven op de mailinglist.
Genieten.
Ik snap ze wel hoor. Toch heeft onze aankoopmakelaar enorm goed geholpen met de huizen die wij doorstuurden. Zij plande de afspraken in, overlegde veel met de verkoopmakelaar en konden op basis van eigen onderzoek ook advies geven mbt biedingen. Maar om nu veel tijd en moeite te steken in huizen die nog op de markt moet komen en de check of het iets is dat naar je wens is.. daar hebben ze simpelweg geen tijd voor.

Je kunt natuurlijk ook eigenwijs zijn en het allemaal zelf willen doen.. Ik raad het je alleen niet aan als je interesse hebt in een gewilde omgeving (randstad o.i.d.) :')
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_198300118
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 22:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik had een mondeling akkoord met een potentiële koper die de fotograaf bezig zag voor vraagprijs +2.5k. Deze koper meldde de volgende dag al dat het financieel toch niet ging lukken, dus de boel te koop gezet. Vandaag een bod van 40k boven de vraagprijs ontvangen.

Man, wat ben ik blij dat die eerste het niet redde...
Mooi hoor. Maar waarom zou je het in godsnaam niet op de markt brengen? Dat snap ik echt niet...

Ja, je moet opruimen en er komen 2 dagen mensen in je huis. Levert je potentieel wel 10 duizenden euro's meer op.

Laat de markt z'n werk doen...
Love is in the air!
pi_198300125
In Utrecht is over bieden van 100k op huizen van 400k soms ook de norm. Kijk er dus niet gek van op...
Love is in the air!
pi_198300137
9u
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:51 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Ik snap ze wel hoor. Toch heeft onze aankoopmakelaar enorm goed geholpen met de huizen die wij doorstuurden. Zij plande de afspraken in, overlegde veel met de verkoopmakelaar en konden op basis van eigen onderzoek ook advies geven mbt biedingen. Maar om nu veel tijd en moeite te steken in huizen die nog op de markt moet komen en de check of het iets is dat naar je wens is.. daar hebben ze simpelweg geen tijd voor.

Je kunt natuurlijk ook eigenwijs zijn en het allemaal zelf willen doen.. Ik raad het je alleen niet aan als je interesse hebt in een gewilde omgeving (randstad o.i.d.) :')
Precies mijn woorden ;) Zie boven jouw reactie :D
Love is in the air!
  woensdag 3 maart 2021 @ 11:59:33 #46
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_198300215
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:54 schreef Landgeld het volgende:
9u
[..]

Precies mijn woorden ;) Zie boven jouw reactie :D
Idd. Na de eerste drie bezichtigingen zonder aankoopmakelaar moet je toch wel het gevoel hebben dat de 'gun-factor' compleet ontbreekt. Hier in de Randstad kregen we bij elke bezichtiging de vraag: "Wie is jullie aankoopmakelaar?" Uhh.... _O-
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:55:26 #47
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_198301613
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:50 schreef Landgeld het volgende:
Logisch, zo werkt het. Jij moet zoeken, zij gaan mee. Kan ook niet anders, want zij weten niet precies wat je wilt. Dat werk moet je zelf doen en gaan zij echt niet bijhouden.
Ik dacht aankoopmakelaars ook meehielpen met de zoektocht. Onder het mom van dat zij contacten hebben, sneller inzicht hebben in welke huizen beschikbaar komen etc etc .
De basis van je wensen kan je echt wel duidelijk maken aan een makelaar.
pi_198301698
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:59 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Idd. Na de eerste drie bezichtigingen zonder aankoopmakelaar moet je toch wel het gevoel hebben dat de 'gun-factor' compleet ontbreekt. Hier in de Randstad kregen we bij elke bezichtiging de vraag: "Wie is jullie aankoopmakelaar?" Uhh.... _O-
Keb het zonder gedaan, maar mijn verwachting is dat het mogelijke extra uitknijpen van een aankoopmakelaar volledig opgaan aan de kosten van de aankoopmakelaar.

Anyhow, uiteindelijk gaat het dan ook om een bedrag dat eigenlijk op het rendement van de investering vrij weinig effect heeft... Maarja, komt allicht ook door de hoge prijzen nu.

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 03-03-2021 14:11:37 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198301791
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:50 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Logisch, zo werkt het. Jij moet zoeken, zij gaan mee. Kan ook niet anders, want zij weten niet precies wat je wilt. Dat werk moet je zelf doen en gaan zij echt niet bijhouden.

En na het zoekwerk heb je pas profijt en begint voor hun het echte werk, want door hun netwerk weten ze via via vaak de geboden prijzen en kunnen dus gericht meebieden. Zonder sta je al direct buitenspel.

Plus voordeel van gunnen als je een goede hebt. Daar zit de winst ;)

Dus niet zo eigenwijs zijn, zonder makelaar sta je gewoon op achterstand.
De makelaar die ik ken houdt wel gewoon een lijstje bij met wensen van klanten, en attendeert zijn klanten dan op een huis als het (grotendeels) aan die eisen voldoet.
Hij heeft ook wel eens iemand er op gewezen dat het door de klant beoogde huis aan slechts 2 van de 5 wensen voldeed, en dat diegene toch echt beter verder kon kijken.

Lijkt me toch een niet onredelijke verwachting om te hebben van een aankoopmakelaar hoor, qua taken die hij/zij uitvoert. :?
  woensdag 3 maart 2021 @ 14:34:48 #50
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_198302151
quote:
2s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:43 schreef skrn het volgende:

[..]

Waarom zou je dat ook hebben gedaan, vraag ik me af, de tip is toch gewoon biedingen af te wachten.

Of je moet een hekel hebben aan mensen thuis.

Want ik hoor dat dit het probleem is. Makelaars willen zeker vaak wel 20 bezichtingen plannen, en dan nog moeten ze nog veel mensen teleurstellen. Dus dat betekent in de praktijk voor verkopers: hotel of airbnb of bij vrienden zitten zover het kan in deze tijd, en die twee of drie dagen je huis laten opstellen voor bezichtingingen op en af.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:53 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Mooi hoor. Maar waarom zou je het in godsnaam niet op de markt brengen? Dat snap ik echt niet...

Ja, je moet opruimen en er komen 2 dagen mensen in je huis. Levert je potentieel wel 10 duizenden euro's meer op.

Laat de markt z'n werk doen...
Samen met de makelaar hebben we gekeken wat in mijn woonplaats het verschil is tussen vraagprijs en verkoopprijs. Gemiddeld is dat 0,7% met vrij weinig spreiding. Op basis daarvan dacht ik, als iemand daar direct boven biedt, ik de hele heisa van bezichtigingen niet hoef te doorstaan. Maar dit bod zit er dus ruim 10% boven, had ik van tevoren niet durven dromen.
pi_198305995
Ik vond het bij het verkopen van mijn huis heel vervelend dat er niemand (!) met een aankoopmakelaar was. Op deze manier hadden we namelijk geen enkele houvast of de biedingen reëel waren en of mensen het echt serieus meenden. Als er iemand bij had gezeten die 5k onder het hoogste bod zat, met een aankoopmakelaar met een goed verhaal, dan had ik zeker daarvoor gekozen. En ik geloof ook zeker dat het kopen van ons nieuwe huis alleen gelukt is dankzij adequaat handelen van onze aankoopmakelaar. Wat mij betreft was het de 2500 euro zeker waard.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198306637
Mij maakt het niks uit. Ik heb gekozen voor iemand zonder aankoopmakelaar. Het is aan mijn (verkoop)makelaar om te adviseren welk bod serieus is of niet.

Zelf gekocht zonder aankoopmakelaar.
pi_198306932
Je weet niet of het bod serieus is? Als iemand z'n krabbel er onder zet is het bod kei serieus, daar gaat die aankoopmakelaar niets aan veranderen.

Echt zo schattig hoe verkopers denken dat een aankoopmakelaar ook nog maar iets voor hun zou doen. Vooral als ze het nu voor meer verkocht hadden dan die 5k eronder die ik hier boven lees.

Wat boeit het jou of het bod reëel is, daar is je verkoopmakelaar voor. Als iemand het geld er voor neer legt boeit het allemaal niets.
pi_198307016
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:50 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Logisch, zo werkt het. Jij moet zoeken, zij gaan mee. Kan ook niet anders, want zij weten niet precies wat je wilt. Dat werk moet je zelf doen en gaan zij echt niet bijhouden.

En na het zoekwerk heb je pas profijt en begint voor hun het echte werk, want door hun netwerk weten ze via via vaak de geboden prijzen en kunnen dus gericht meebieden. Zonder sta je al direct buitenspel.

Plus voordeel van gunnen als je een goede hebt. Daar zit de winst ;)

Dus niet zo eigenwijs zijn, zonder makelaar sta je gewoon op achterstand.
De makelaar zou volgens mij helpen met zoeken en bieden tot de koop. Helaas kennen veel makelaars in de regio elkaar en weten ze van elkaar wat er op de markt voordat het op Funda komt. Je bent bijna wel verplicht tot het hebben van een aankoopmakelaar omdat deze eerder toegang heeft tot de markt en de connectie heeft. Daarnaast spelrn makelaars dubieuze spelletjes gedurende het bieden, door bijvoorbeeld een tweede biedingsronde te doen waardoor er meer opgehaald kan worden. Dat is eigenlijk het uitspelen van mogelijke kopers.
pi_198307558
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 19:49 schreef investeerdertje het volgende:
Je weet niet of het bod serieus is? Als iemand z'n krabbel er onder zet is het bod kei serieus, daar gaat die aankoopmakelaar niets aan veranderen.

Echt zo schattig hoe verkopers denken dat een aankoopmakelaar ook nog maar iets voor hun zou doen. Vooral als ze het nu voor meer verkocht hadden dan die 5k eronder die ik hier boven lees.

Wat boeit het jou of het bod reëel is, daar is je verkoopmakelaar voor. Als iemand het geld er voor neer legt boeit het allemaal niets.
Een bod heb ik het over, niet over een ondertekend contract. Als drie mensen iets bieden en je wijst er twee af, dan hebben de mensen het hoogste bod alle vrijheid om de volgende morgen of een week later 'haha, doei, toch niet' te zeggen. En dan zit je wel in een nare positie; het geeft de andere bieders ruimte om onderhandelen want anders moet je de hut weer op funda zetten en dat is nooit een goed teken.

Er zijn heus onervaren kopers die in de heat of the moment een te hoog bod doen en zich bedenken. Dan is dat bod dus niet 'reëel'. Overigens was het mijn verkoopmakelaar zélf die zij dat ze graag bij een aankoopmakelaar peilt welk vlees ze in de kuip heeft.

Overigens boeit het mij best wel, ik heb mijn huis niet aan de hoogste bieder verkocht omdat ik met die partij pertinent niet in zee wilde. Net zo goed zou ik voor meer zekerheid, waarin een aankoopmakelaar een factor kán zijn, ook niet per se voor het hoogste bod verkopen. Een andere factor kan het ontbreken van een voorbehoud van financiering. Voor mij spelen er ook zaken als integriteit en zekerheid en snelheid in het proces mee.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 3 maart 2021 @ 20:27:02 #56
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_198307816
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:50 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Logisch, zo werkt het. Jij moet zoeken, zij gaan mee. Kan ook niet anders, want zij weten niet precies wat je wilt. Dat werk moet je zelf doen en gaan zij echt niet bijhouden.

En na het zoekwerk heb je pas profijt en begint voor hun het echte werk, want door hun netwerk weten ze via via vaak de geboden prijzen en kunnen dus gericht meebieden. Zonder sta je al direct buitenspel.

Plus voordeel van gunnen als je een goede hebt. Daar zit de winst ;)

Dus niet zo eigenwijs zijn, zonder makelaar sta je gewoon op achterstand.
Toch zie ik om me heen mensen die zonder aankoopmakelaar een gewild huis kopen. Die zien uiteraard de meerwaarde er niet van in.

Ik heb komende week een bezichtiging, zonder aankoopmakelaar ook. Het betreft een sociale huurwoning en ben zelf huurder bij deze corporatie, mijn eventuele bod krijgt voorrang op andere biedingen. Ook kan ik door omstandigheden een stuk meer eigen geld inbrengen dan een hoop andere mensen. Ik schat vooralsnog in dat dit 2 jokers zijn om genoeg op te vallen t.o.v. mensen die wel een makelaar hebben.
pi_198309284
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:15 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Een bod heb ik het over, niet over een ondertekend contract. Als drie mensen iets bieden en je wijst er twee af, dan hebben de mensen het hoogste bod alle vrijheid om de volgende morgen of een week later 'haha, doei, toch niet' te zeggen. En dan zit je wel in een nare positie; het geeft de andere bieders ruimte om onderhandelen want anders moet je de hut weer op funda zetten en dat is nooit een goed teken.
Dat is de reden waarom je als iemand een bod doet je vervolgens en document onder hun snufferd legt. Dat is in een dag geregeld. Overigens hoeft je huis niet van funda zodra er een bod is gedaan.
quote:
Er zijn heus onervaren kopers die in de heat of the moment een te hoog bod doen en zich bedenken. Dan is dat bod dus niet 'reëel'. Overigens was het mijn verkoopmakelaar zélf die zij dat ze graag bij een aankoopmakelaar peilt welk vlees ze in de kuip heeft.
Mooi, ik ging gewoon met de mensen in gesprek en hoorde dan wel wat voor een werk ze deden. Maar zo een bod zie je ook in het stukje "onder voortbehoud van financiering". Is die makelaar weer niet voor nodig.
quote:
Overigens boeit het mij best wel, ik heb mijn huis niet aan de hoogste bieder verkocht omdat ik met die partij pertinent niet in zee wilde. Net zo goed zou ik voor meer zekerheid, waarin een aankoopmakelaar een factor kán zijn, ook niet per se voor het hoogste bod verkopen. Een andere factor kan het ontbreken van een voorbehoud van financiering. Voor mij spelen er ook zaken als integriteit en zekerheid en snelheid in het proces mee.
Alleen al die zaken zeggen niets over een aankoopmakelaar. Maar prima dat jij in een zakelijke transactie emoties als "integriteit" mee wil laten spelen, maar als iemand mij het geld kan betalen heeft diegene een huis. De snelheid in het proces heb je vervolgens helemaal zelf in de hand, je kan gewoon de volgende dag het document bij de bieder hebben liggen.

Maar dit gaat een gebed zonder end worden dus ik houd er wel over op :)
pi_198309824
Binnen een dag met bouwkundige keuring alle documenten bij de makelaar, koopcontract opgesteld en ondertekend? Ik vind het bewonderenswaardig. Nog los van de drie dagen bedenktijd.

En qua integriteit ben ik dan maar blij dat je mijn buren niet bent :s)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198309966
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 21:53 schreef Clubsoda het volgende:
Binnen een dag met bouwkundige keuring alle documenten bij de makelaar, koopcontract opgesteld en ondertekend? Ik vind het bewonderenswaardig. Nog los van de drie dagen bedenktijd.
Bouwkundige keuring is een voortbehoud. Valt in het zelfde stukje als de financiering. Dan skip je die persoon.
En nee klopt, als je het allemaal naar je makelaar doet en dan lekker gaat zitten afwachten gaat dat niet in een dag lukken nee. Standaard koopcontract is wat veldjes invullen, ging prima toen ik m'n makelaar belde dat ik hem zsm wilde hebben. Ondertekenen heb je ook zelf in de hand, omdat het plantechnisch lastig ging zijn we gewoon in de auto naar de kopers gestapt en hebben we het daarna bij de makelaar afgegeven. De bedenktijd is inderdaad drie dagen, maarja, dat heb je altijd. In die drie dagen haal je je huis immers ook niet van funda. Dat doet niemand. 3 januari hadden wij het bod, 4 januari lag het koopcontract er. Tja.
quote:
En qua integriteit ben ik dan maar blij dat je mijn buren niet bent :s)
Tja, ik verkoop een huis, ik heb mijn eigen belang, die van de buren is niet de mijne.

Edit: Huidige woning hebben we trouwens na het bod dezelfde dag getekend.
pi_198314702
quote:
2s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:55 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ik dacht aankoopmakelaars ook meehielpen met de zoektocht. Onder het mom van dat zij contacten hebben, sneller inzicht hebben in welke huizen beschikbaar komen etc etc .
De basis van je wensen kan je echt wel duidelijk maken aan een makelaar.
Alles - zeker in de Randstad - komt in principe op Funda. Soms tientallen per dag, en je moet er direct bij zijn voor een bezichtiging. Een makelaar heeft in deze heksenketel echt geen tijd om voor - zeg 50 klanten - bij te houden wie welke wensen heeft.

Als je intereses hebt is het bellen en vaak binnen een week bezichtigen.

Makelaars hebben amper (meer) schaduwlijstjes of contacten waar iets eerder vrijkomt. En als dat zo is, zal hij heus wel tippen. Maar gaat niet actief op zoek. Je moet gewoon elke dag Funda checken.

Je betaalt in principe voor het netwerk van de makelaar.
Love is in the air!
  Official ESF Kreviewer donderdag 4 maart 2021 @ 11:06:10 #61
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198316131
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:12 schreef Landgeld het volgende:
Alles - zeker in de Randstad - komt in principe op Funda
Als je in deze markt wacht totdat het op Funda staat, ben je echt elke keer te laat. Dat heb ik nu dus 4x achter elkaar gehad. Eerste dag funda, meteen afspreken, 2 dagen later bezichtigen. En dan word je in de tussentijd gebeld dat het verkocht is aan iemand die op een lijstje stond vd makelaar.
Ligt misschien ook aan de regio en het feit dat hier nauwelijks huizen bijkomen op het moment.

Laatste huis was een tweekapper voor 447k en daar is dus door iemand 50k overboden en er waren 20 bezichtigingen gepland die allemaal te laat waren omdat verkoper meteen aan die kneus verkocht.
pi_198316401
Als je niet met een (aankoop)makelaar werkt vis je gewoon achter het net. Huizen worden maandag te koop gezet en woensdag verkocht. :Y

Met het appartement dat ik heb gekocht werd ik gebeld door een makelaar die mij eerder had gesproken en nog voordat het op funda stond uit had genodigd. Ik moest ruim 10% overbieden en mijn aankoopmakelaar was gelijk erbij om de 2e afspraak te maken. Zo'n aankoopmakelaar kost je 2 a 3k, maar dat is het 100% waard. Zonder sluit je achter aan in de rij en kom je er nooit tussen.

In deze tijd heeft wachten/twijfelen bij het kopen van een huis als resultaat dat je gewoonweg niet aan een huis komt. Ik heb een tophuis gekocht+parkeerplek, maar ik kan mij voorstellen dat mensen door het snelle beslissen soms een crap huis kopen.
pi_198317444
quote:
14s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:06 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je in deze markt wacht totdat het op Funda staat, ben je echt elke keer te laat. Dat heb ik nu dus 4x achter elkaar gehad. Eerste dag funda, meteen afspreken, 2 dagen later bezichtigen. En dan word je in de tussentijd gebeld dat het verkocht is aan iemand die op een lijstje stond vd makelaar.
Ligt misschien ook aan de regio en het feit dat hier nauwelijks huizen bijkomen op het moment.

Laatste huis was een tweekapper voor 447k en daar is dus door iemand 50k overboden en er waren 20 bezichtigingen gepland die allemaal te laat waren omdat verkoper meteen aan die kneus verkocht.
Hier komen er ook huizen helemaal nooit op funda, dus dan kun je helemaal wachten tot je een ons weegt.
Had je goed contact met de makelaar die jouw huis heeft verkocht? Ik weet het, andere regio, maar misschien kan die makelaar je wel tips geven over hoe je makelaars in je zoekregio het beste benadert zodat jij ook op die lijstjes van ze komt.
Het huis van mijn overleden schoonmoeder hebben we een paar jaar geleden verkocht aan iemand die op het lijstje van onze verkoopmakelaar stond, hij had goed contact met ze en was als aankoopmakelaar al met ze meegeweest naar andere huizen. Nooit op funda gekomen, net als het huis van onze buren ruim een jaar geleden.
pi_198317548
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:24 schreef Duiveltja het volgende:
Als je niet met een (aankoop)makelaar werkt vis je gewoon achter het net. Huizen worden maandag te koop gezet en woensdag verkocht. :Y

Met het appartement dat ik heb gekocht werd ik gebeld door een makelaar die mij eerder had gesproken en nog voordat het op funda stond uit had genodigd. Ik moest ruim 10% overbieden en mijn aankoopmakelaar was gelijk erbij om de 2e afspraak te maken. Zo'n aankoopmakelaar kost je 2 a 3k, maar dat is het 100% waard. Zonder sluit je achter aan in de rij en kom je er nooit tussen.

In deze tijd heeft wachten/twijfelen bij het kopen van een huis als resultaat dat je gewoonweg niet aan een huis komt. Ik heb een tophuis gekocht+parkeerplek, maar ik kan mij voorstellen dat mensen door het snelle beslissen soms een crap huis kopen.
Helemaal mee eens. Je hebt gewoon een makelaar nodig momenteel. Helaas. Ben zelf geen makelaar.
Love is in the air!
pi_198317578
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:12 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Alles - zeker in de Randstad - komt in principe op Funda.
Ik denk dat bij mij in het dorp (Randstad) zo'n 20% Funda nooit bereikt. Daarnaast ook nog zo'n 20% die wel op Funda komen, met direct het labeltje 'verkocht'. De 60% die overblijft zijn veelal duurder segment (450K en meer) of rijtjeswoningen waar je fors moet overbieden.
  Official ESF Kreviewer donderdag 4 maart 2021 @ 13:02:05 #66
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198317750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:24 schreef Duiveltja het volgende:
Als je niet met een (aankoop)makelaar werkt vis je gewoon achter het net.
blablabla. Dat gezeur over die aankoopmakelaar heb ik nu wel gehoord. :').
pi_198317870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:51 schreef jroz het volgende:
Ik denk dat bij mij in het dorp (Randstad) zo'n 20% Funda nooit bereikt. Daarnaast ook nog zo'n 20% die wel op Funda komen, met direct het labeltje 'verkocht'. De 60% die overblijft zijn veelal duurder segment (450K en meer) of rijtjeswoningen waar je fors moet overbieden.
Wat dat betreft is het geen overbieden meer. Makelaars zetten huizen bewust "lager" ook om de prijs op te laten drijven. :)
pi_198317958
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:12 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Alles - zeker in de Randstad - komt in principe op Funda. Soms tientallen per dag, en je moet er direct bij zijn voor een bezichtiging. Een makelaar heeft in deze heksenketel echt geen tijd om voor - zeg 50 klanten - bij te houden wie welke wensen heeft.

Als je intereses hebt is het bellen en vaak binnen een week bezichtigen.

Makelaars hebben amper (meer) schaduwlijstjes of contacten waar iets eerder vrijkomt. En als dat zo is, zal hij heus wel tippen. Maar gaat niet actief op zoek. Je moet gewoon elke dag Funda checken.

Je betaalt in principe voor het netwerk van de makelaar.
Onze aankoopmakelaar is Makelaarsland en veel woningen komen daar 1 á 2 dagen eerder op voordat ze op Funda komen. En van nieuwe woningen binnen onze zoekcriteria krijgen we een e-mailtje. Op basis daarvan geven we woningen waarin we geïnteresseerd zijn door aan onze aankoopmakelaar die dan een afspraak maakt.

Op die manier komen we vaker aan bezichtigingen dan toen we afhankelijk waren van Funda, omdat alle bezichtigingsmomenten op een paar plekjes na al bijna vol zitten. Dan was er met regelmaat al geen plek meer om te bezichtigen als je dezelfde dag nog contact op nam met de makelaar.

Laatst stond een woning al op Funda toen we de bezichtiging aan vroegen en stonden we in eerste instantie bovenaan de wachtlijst, maar onze aankoopmakelaar heeft alsnog een bezichtiging voor elkaar gekregen.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:31:47 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198318174
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:12 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Alles - zeker in de Randstad - komt in principe op Funda.
Nou nee, woningen komen soms niet eens meer op Funda.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:35:44 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198318238
quote:
81s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:02 schreef Kreator het volgende:

[..]

blablabla. Dat gezeur over die aankoopmakelaar heb ik nu wel gehoord. :').
Wat is je probleem daar toch mee terwijl je wel een behoorlijk eisenpakket hebt qua huis en locatie?
Neem eens contact op met een makelaar in de regio waar je echt wilt kopen, het liefst degene die nagenoeg alles op die specifieke locatie verkoopt.
Zorg dat je op hun lijstje komt te staan zodat ze aan jou denken zodra iemand zijn huis wil verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198318609
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:27 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Toch zie ik om me heen mensen die zonder aankoopmakelaar een gewild huis kopen. Die zien uiteraard de meerwaarde er niet van in.

Ik heb komende week een bezichtiging, zonder aankoopmakelaar ook. Het betreft een sociale huurwoning en ben zelf huurder bij deze corporatie, mijn eventuele bod krijgt voorrang op andere biedingen. Ook kan ik door omstandigheden een stuk meer eigen geld inbrengen dan een hoop andere mensen. Ik schat vooralsnog in dat dit 2 jokers zijn om genoeg op te vallen t.o.v. mensen die wel een makelaar hebben.
Ik help het je hopen. Ben je op de eerste bezichtigingsdag? Anders kan het maar zo zijn dat je afgebeld wordt als je op een later moment gepland staat.
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:40:25 #72
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198319185
Telegraaf: Nieuw stikstofdrama hangt in de lucht
quote:
Als de onderbouwing van het kabinet bij de Raad van State sneuvelt, zijn de gevolgen gigantisch. De VVD-minister erkent dat er veel op het spel staat: „Dit is heel groot. Het gaat verder dan alleen de snelwegprojecten. Dit model gebruiken we bij alles waar sprake is van een verkeersaantrekkende werking. Dus ook voor de woningbouwplannen. Elke nieuwe wijk of straat trekt verkeer aan.”
Daar gaan we weer :{
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198319602
Ik heb net een nieuw huis gekocht, in een dorp niet ver van Utrecht (< 20km), wat al een halfjaar te koop stond en zelfs al voorzichtig iets in prijs gedaald was. Daarbij konden wij zelfs nog eens een paar %-jes van de prijs afkletsen. we waren in een half jaar tijd de 4e of 5e kijkers. En er is echt niks mis mee, we wijten het aan de angst van mensen "zo lang te koop al, er zal wel wat mis mee zijn"

Ons eigen huis tegen Utrecht aan staat ook as we speak te koop: gisteren en vandaag zijn er kijkdagen, en buitelen de potentiele kopers al over elkaar heen bij de makelaar met direct genoemde biedingen zo hoog als we nooit hadden durven dromen - alleen maar om te voorkomen dat het een open inschrijving wordt. Die laten we evengoed lekker doorgaan, dus a.s. maandag weten wij wie ons huis koopt en tegen welk bedrag.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Official ESF Kreviewer donderdag 4 maart 2021 @ 16:30:02 #74
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198320737
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat is je probleem daar toch mee terwijl je wel een behoorlijk eisenpakket hebt qua huis en locatie?
Neem eens contact op met een makelaar in de regio waar je echt wilt kopen, het liefst degene die nagenoeg alles op die specifieke locatie verkoopt.
Zorg dat je op hun lijstje komt te staan zodat ze aan jou denken zodra iemand zijn huis wil verkopen.
quote:
80s.gif Op woensdag 3 maart 2021 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ondertussen 6 makelaars in de regio gesproken die allemaal niet op zoek willen naar een woning om geld te verdienen als aankoopmakelaar. Enige wat ze willen doen is mee als je zelf een huis hebt gevonden (flikker toch op, dan doe ik het zelf wel) en je mag je inschrijven op de mailinglist.
Genieten.
Dat heb ik dus al gedaan. En dan heeft het weinig zin dat iedereen élke keer weer doordramt over een aankoopmakelaar.

(en hoe je bij een behoorlijk eisenpakket komt weet ik niet. We willen geen appartement en geen tussenwoning.Dat zijn de eisen.)
  Official ESF Kreviewer donderdag 4 maart 2021 @ 16:30:47 #75
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198320751
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:12 schreef Gripper het volgende:
in een dorp niet ver van Utrecht (< 20km
Same.
  donderdag 4 maart 2021 @ 16:57:25 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198321154
quote:
6s.gif Op donderdag 4 maart 2021 16:30 schreef Kreator het volgende:

[..]

Same.
Vis je net achter het net. Gripper heeft nu het mooiste huis van Utrecht en omstreken verkocht.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 4 maart 2021 @ 22:29:24 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198328475
quote:
14s.gif Op donderdag 4 maart 2021 16:30 schreef Kreator het volgende:

[..]

[..]

Dat heb ik dus al gedaan. En dan heeft het weinig zin dat iedereen élke keer weer doordramt over een aankoopmakelaar.

(en hoe je bij een behoorlijk eisenpakket komt weet ik niet. We willen geen appartement en geen tussenwoning.Dat zijn de eisen.)
Ik lees hier toch echt dat je woningen in de mail krijgt voor ze op Funda staan, dat lijkt me redelijk essentieel.

No offence, maar geen appartement en geen tussenwoning in de regio Utrecht en ik zag net iets langskomen van 447K? dan heb je het dus over een tweekapper of vrijstaand, maar dat zijn redelijk stevige eisen voor de regio.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198328788
quote:
14s.gif Op donderdag 4 maart 2021 16:30 schreef Kreator het volgende:

[..]


[..]

Dat heb ik dus al gedaan. En dan heeft het weinig zin dat iedereen élke keer weer doordramt over een aankoopmakelaar.

(en hoe je bij een behoorlijk eisenpakket komt weet ik niet. We willen geen appartement en geen tussenwoning.Dat zijn de eisen.)
Dan kan je toch een makelaar nemen en zelf zoeken? Of laten inschrijven op die mailing van de makelaar.

Zo complex is het niet om te kijken of een huis in je smaak valt...
Love is in the air!
  Official ESF Kreviewer donderdag 4 maart 2021 @ 22:42:32 #79
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198328803
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 22:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik lees hier toch echt dat je woningen in de mail krijgt voor ze op Funda staan, dat lijkt me redelijk essentieel.

No offence, maar geen appartement en geen tussenwoning in de regio Utrecht en ik zag net iets langskomen van 447K? dan heb je het dus over een tweekapper of vrijstaand, maar dat zijn redelijk stevige eisen voor de regio.
Lees het anders nog ff een keer. Ik weet dat je niet zo van het toegeven bent, maar je begrijpt het niet.

En no offense, maar Nee. Dat zijn geen stevige eisen. Geen idee wat je punt is verder.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:25:21 #81
62913 Blik
The one and Only!
pi_198332469
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:12 schreef Gripper het volgende:
Ik heb net een nieuw huis gekocht, in een dorp niet ver van Utrecht (< 20km), wat al een halfjaar te koop stond en zelfs al voorzichtig iets in prijs gedaald was. Daarbij konden wij zelfs nog eens een paar %-jes van de prijs afkletsen. we waren in een half jaar tijd de 4e of 5e kijkers. En er is echt niks mis mee, we wijten het aan de angst van mensen "zo lang te koop al, er zal wel wat mis mee zijn"

Ons eigen huis tegen Utrecht aan staat ook as we speak te koop: gisteren en vandaag zijn er kijkdagen, en buitelen de potentiele kopers al over elkaar heen bij de makelaar met direct genoemde biedingen zo hoog als we nooit hadden durven dromen - alleen maar om te voorkomen dat het een open inschrijving wordt. Die laten we evengoed lekker doorgaan, dus a.s. maandag weten wij wie ons huis koopt en tegen welk bedrag.
Waar ga je naartoe verhuizen? Meer richting de heuvelrug?
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:28:05 #82
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198332501
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:12 schreef Gripper het volgende:
Ik heb net een nieuw huis gekocht, in een dorp niet ver van Utrecht (< 20km), wat al een halfjaar te koop stond en zelfs al voorzichtig iets in prijs gedaald was. Daarbij konden wij zelfs nog eens een paar %-jes van de prijs afkletsen. we waren in een half jaar tijd de 4e of 5e kijkers. En er is echt niks mis mee, we wijten het aan de angst van mensen "zo lang te koop al, er zal wel wat mis mee zijn"

Ons eigen huis tegen Utrecht aan staat ook as we speak te koop: gisteren en vandaag zijn er kijkdagen, en buitelen de potentiele kopers al over elkaar heen bij de makelaar met direct genoemde biedingen zo hoog als we nooit hadden durven dromen - alleen maar om te voorkomen dat het een open inschrijving wordt. Die laten we evengoed lekker doorgaan, dus a.s. maandag weten wij wie ons huis koopt en tegen welk bedrag.
Heerlijke positie toch! ^O^

En welk dorp? Vianen? :P
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:39:19 #83
130803 Gripper
Get a grip
pi_198333496
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Waar ga je naartoe verhuizen? Meer richting de heuvelrug?
Yes, niet in een van die villadorpen zoals Maarn/Doorn/Leersum hoor, dat konden we dan weer niet betalen. Maar vanuit mn zolderraam zie ik de Dutch mountains wel hoog oprijzen: Cothen wordt het :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 13:16:23 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198354634
Nou, volgende stap genomen, ik weet inmiddels dat de theoretische overwaarde 100k+ is, dus de volgende stap is dat ik een vrijblijvend gesprek gepland heb met de hypotheekadviseur om te kijken wat de financiële mogelijkheden zijn. :)

Het enige wat me tegenstaat is dat we het ons zelf heel moeilijk maken qua wat we willen en hoe ver weg van waar we nu wonen we (niet) willen gaan, en ik zie op tegen de eventuele verhuizing zelf :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198358607
Het bieden met voorkennis in de makelaarswereld moet stoppen

Het was 12 uur en de biedingstermijn op mijn appartement in Amsterdam verstreek. Weldra zou mijn makelaar bellen en verslag doen van de biedingen. Maar het bleef stil. Om 10 voor half 1 ging eindelijk de telefoon. Twee biedingen lagen vlak bij elkaar, het scheelde maar ¤1500. De koper met het hoogste bod was drie maal komen kijken, de andere bieder kende het huis goed en bood zonder makelaar. Voor mijn makelaar was het zonneklaar: de eerste bieder had het hoogste bod en die zou ik het huis moeten verkopen. Ik volgde mijn makelaar.

Maar iets zat me niet lekker: waarom duurde het zo lang voordat ik deze uitkomst te horen kreeg? Ik besloot mijn makelaar nader aan de tand te voelen. Met tegenzin liet de makelaar mij de waarheid horen.

Allereerst was het bod van de particulier, dat om 11:40 uur was uitgebracht, om 12:00 uur het hoogste geweest. Mijn makelaar had de ‘winnende’ makelaar op haar verzoek wat hints gegeven dat het bod hoger moest. Pas om 12:05 uur kwam haar bod, dat ‘net’ ¤1500 hoger was dan het bod dat eigenlijk had moeten winnen. Maar nog altijd waren de makelaars bang dat ik hun winnende bieding niet zou honoreren: de particulier had namelijk zonder ontbindende voorwaarden geboden en de beoogde winnaar had wel degelijk een hypotheek nodig. Dus vond weer app-verkeer plaats om die hypothecaire voorwaarden uit het bod te slopen. Pas toen kreeg ik de uitslag.

Mijn makelaar vertelde me dat wat ze deed niet ongebruikelijk was. Elkaar onderling vertrouwelijke biedingsinformatie verstrekken is zo goud geld (want courtage) waard. Aan die particulier verdiende niemand geld. En de volgende keer helpt de andere makelaar jou weer.

Recent wilde dochterlief met haar grote liefde een huis kopen. Na afloop van een verloren sessie (met 20 biedingen!) werd ik gebeld door de verkopend makelaar. Het viel hem op dat wij geen makelaar hadden en hij bood zijn diensten aan. Want zonder makelaar waren we feitelijk kansloos. Het biedingssysteem was sowieso volkomen rot, vertelde deze jongeman: hij kwam er gegarandeerd achter wat hij precies moest bieden om een huis te krijgen.

Ik schrok: mijn eerdere ervaring was dus geen incident, zo worden we collectief bedrogen. Moet je dus courtage betalen om ook toegang tot die voorkennis te krijgen?

Als we het vertrouwen in de woningmarkt willen opvijzelen, is een transparant biedingssysteem of een neutrale partij nodig. In Noorwegen biedt men openbaar, via sms-verkeer. Na afloop krijg je een biedingsjournaal, met alle biedingen, bedragen en gegevens van de bieders. Bieden met voorkennis en onderling handjeklap is dan voorbij. Dat zou ook een goed idee zijn voor Nederland, werk dus voor de NVM. Maar liever nog voor een neutrale partij, zoals een toezichtsorgaan voor de particuliere woningmarkt.

https://fd.nl/opinie/1376(...)stoppen-rfc1aaNGNFp0

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2021 17:30:42 ]
  Official ESF Kreviewer zaterdag 6 maart 2021 @ 18:55:22 #86
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198360065
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:39 schreef Gripper het volgende:

[..]

Yes, niet in een van die villadorpen zoals Maarn/Doorn/Leersum hoor, dat konden we dan weer niet betalen. Maar vanuit mn zolderraam zie ik de Dutch mountains wel hoog oprijzen: Cothen wordt het :)
Maarn en Leersum vind nog wel meevallen qua villadorp. Beneden-leersum is gewoon een wijk.

Cothen. Moet je niet te hard fietsen, dan ben je er al doorheen. 8-).
  Official ESF Kreviewer zaterdag 6 maart 2021 @ 18:56:23 #87
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198360081
@CoolGuy ik heb voor het eerst een verhuisbedrijf ingehuurd en dat was echt elke cent (1350) waard. Wat een genot.
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 19:20:42 #88
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198360520
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:56 schreef Kreator het volgende:
@:coolguy ik heb voor het eerst een verhuisbedrijf ingehuurd en dat was echt elke cent (1350) waard. Wat een genot.
Oh nee, dat heb ik de vorige keer ook gebruikt, dat was nog geen 800 euro, maar, daar was wat 'geregel' bij, wat ouwe jongens krentenbrood etc. maar zelfs met het dubbele was het me dat nog waard geweest, want inderdaad ge-not. :P

Net even opgezocht, 783,23 euro :P

[ Bericht 7% gewijzigd door CoolGuy op 06-03-2021 19:26:37 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198363880
quote:
82s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:30 schreef Heph844 het volgende:
Het bieden met voorkennis in de makelaarswereld moet stoppen

Het was 12 uur en de biedingstermijn op mijn appartement in Amsterdam verstreek. Weldra zou mijn makelaar bellen en verslag doen van de biedingen. Maar het bleef stil. Om 10 voor half 1 ging eindelijk de telefoon. Twee biedingen lagen vlak bij elkaar, het scheelde maar ¤1500. De koper met het hoogste bod was drie maal komen kijken, de andere bieder kende het huis goed en bood zonder makelaar. Voor mijn makelaar was het zonneklaar: de eerste bieder had het hoogste bod en die zou ik het huis moeten verkopen. Ik volgde mijn makelaar.

Maar iets zat me niet lekker: waarom duurde het zo lang voordat ik deze uitkomst te horen kreeg? Ik besloot mijn makelaar nader aan de tand te voelen. Met tegenzin liet de makelaar mij de waarheid horen.

Allereerst was het bod van de particulier, dat om 11:40 uur was uitgebracht, om 12:00 uur het hoogste geweest. Mijn makelaar had de ‘winnende’ makelaar op haar verzoek wat hints gegeven dat het bod hoger moest. Pas om 12:05 uur kwam haar bod, dat ‘net’ ¤1500 hoger was dan het bod dat eigenlijk had moeten winnen. Maar nog altijd waren de makelaars bang dat ik hun winnende bieding niet zou honoreren: de particulier had namelijk zonder ontbindende voorwaarden geboden en de beoogde winnaar had wel degelijk een hypotheek nodig. Dus vond weer app-verkeer plaats om die hypothecaire voorwaarden uit het bod te slopen. Pas toen kreeg ik de uitslag.

Mijn makelaar vertelde me dat wat ze deed niet ongebruikelijk was. Elkaar onderling vertrouwelijke biedingsinformatie verstrekken is zo goud geld (want courtage) waard. Aan die particulier verdiende niemand geld. En de volgende keer helpt de andere makelaar jou weer.

Recent wilde dochterlief met haar grote liefde een huis kopen. Na afloop van een verloren sessie (met 20 biedingen!) werd ik gebeld door de verkopend makelaar. Het viel hem op dat wij geen makelaar hadden en hij bood zijn diensten aan. Want zonder makelaar waren we feitelijk kansloos. Het biedingssysteem was sowieso volkomen rot, vertelde deze jongeman: hij kwam er gegarandeerd achter wat hij precies moest bieden om een huis te krijgen.

Ik schrok: mijn eerdere ervaring was dus geen incident, zo worden we collectief bedrogen. Moet je dus courtage betalen om ook toegang tot die voorkennis te krijgen?

Als we het vertrouwen in de woningmarkt willen opvijzelen, is een transparant biedingssysteem of een neutrale partij nodig. In Noorwegen biedt men openbaar, via sms-verkeer. Na afloop krijg je een biedingsjournaal, met alle biedingen, bedragen en gegevens van de bieders. Bieden met voorkennis en onderling handjeklap is dan voorbij. Dat zou ook een goed idee zijn voor Nederland, werk dus voor de NVM. Maar liever nog voor een neutrale partij, zoals een toezichtsorgaan voor de particuliere woningmarkt.

https://fd.nl/opinie/1376(...)stoppen-rfc1aaNGNFp0
Waarom dan niet de verliezende partij ff bellen... Vragen of ze 5k hoger bieden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198363973
quote:
Ach straks inflatie, dan hogere rente, dan lagere asset prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 maart 2021 @ 21:39:46 #91
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198364156
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 21:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom dan niet de verliezende partij ff bellen... Vragen of ze 5k hoger bieden.
Dat nummer heeft enkel de verkopende makelaar natuurlijk ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198364190
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 21:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom dan niet de verliezende partij ff bellen... Vragen of ze 5k hoger bieden.
Omdat dit makelaars zijn die elkaar iets “gunnen”. Het gaat fout omdat iemand in Nederland zowel aankoop als verkoopmakelaar kan zijn (niet voor hetzelfde huis overigens). De makelaars kennen elkaar en maken onderling afspraken. Als makelaar A bij huis 1 de verkoopmakelaar is en ervoor zorgt dat de koper van aankoopmakelaar B “wint”. En bij huis 2 is makelaar B de verkoopmakelaar, dan zorgt die ervoor dat hij de juiste informatie doorgeeft aan makelaar A die op dat moment aankoopmakelaar is. Zo helpen ze elkaar met het maken van het hoogste bod. Erg oneerlijk, en als je in een stad zoekt waar dit veel gebeurd kom je er amper tussen.
pi_198366783
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 21:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat nummer heeft enkel de verkopende makelaar natuurlijk ;)
Als die niet alle info met je deelt betaal je wel de verkeerde...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198366808
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 21:40 schreef Ed1234 het volgende:

[..]

Omdat dit makelaars zijn die elkaar iets “gunnen”. Het gaat fout omdat iemand in Nederland zowel aankoop als verkoopmakelaar kan zijn (niet voor hetzelfde huis overigens). De makelaars kennen elkaar en maken onderling afspraken. Als makelaar A bij huis 1 de verkoopmakelaar is en ervoor zorgt dat de koper van aankoopmakelaar B “wint”. En bij huis 2 is makelaar B de verkoopmakelaar, dan zorgt die ervoor dat hij de juiste informatie doorgeeft aan makelaar A die op dat moment aankoopmakelaar is. Zo helpen ze elkaar met het maken van het hoogste bod. Erg oneerlijk, en als je in een stad zoekt waar dit veel gebeurd kom je er amper tussen.
Vooral ook gewoon niet in het belang van de verkopende partij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 maart 2021 @ 23:45:48 #95
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_198367722
Ik ben hier ook bang voor. Binnenkort gaan wij een bod op inschrijving doen. Verkoopmakelaar beheert de biedingen, niet de notaris, en ze mogen er 48 uur over doen. Veel te lang en niet transparant.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_198368085
Je hoeft niet te bieden.
  zondag 7 maart 2021 @ 08:49:24 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198370451
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 00:01 schreef potjecreme het volgende:
Je hoeft niet te bieden.
Wel als ze dat huis willen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198371229
Wij zijn afgelopen jaar op zoek geweest naar een woning in de regio Eindhoven. Bij alle makelaars in de omgeving ingeschreven gestaan op de mailing en op het moment dat er iets beschikbaar komt direct aan de telefoon hangen. Met wat geluk hoor je bij de eerste 30-40 bezichtigingen.

De dag van het kijken volg je uiteraard direct de vorige kijker op. Met een beetje geluk wil de makelaar samen met je door het huis wandelen en heb je nog even snel de kans om wat vragen te stellen. Je krijgt een formulier om blind je bod uit te brengen voor een bepaalde dag/tijd en dan maar hopen dat je bij de hoogste zit. En dan is de kans nog steeds dat ze je opbellen om te vragen of je er nog iets extra's bij wilt leggen.

Het is helaas een enorme verkopersmarkt en er is geen enkele ruimte voor flexibiliteit. Tweede bezichtiging is geen optie, taxatie voorafgaand aan het bod al helemaal niet. En hier dan ook de situatie dat er veelal 20-50k overboden wordt. Mijn vrouw en ik werden ook maar moe van het hele proces rond mailinglijsten en de ontzettend niet-transparante manier van bieden. De markt is verziekt. En wat een boeven zijn die makelaars, die markt mogen ze naar mijn idee toch wat strenger reguleren en het hele biedingsproces open en zichtbaar maken.

Uiteindelijk hebben we nu wel een huis gevonden welke aan ons budget en wensen voldoet, al moeten we er nog wel even op wachten om er in te kunnen, 1 november dit jaar. Die ruimte hebben wij hier aangezien we al in een huurappartement in Veldhoven zitten, we konden ons flexibel opstellen.

Mijn vrouw heeft in een Facebook groep van de wijk waar we wilden wonen een bericht geplaatst of er mensen waren die hun woning wilden gaan verkopen en deze nog niet op Funda hadden staan. We hebben een persoonlijk bericht gekregen van iemand. 3 comfortabele bezichtigingen later (zelfs een keer met ouders) en een bouwtechnische keuring hebben we het onderhands zonder tussenkomst van een makelaar kunnen kopen voor een prijs die 10k lager ligt dan de taxatieprijs.

Het huis voldoet voor 90% aan onze wensen en de overige 10% hebben we budget voor over om verder te kunnen regelen. Voor de verkopers fijn dat ze kunnen blijven zitten tot ze hun nieuwbouwhuis opgeleverd krijgen, wij gelukkig dat we een mooi huis hebben voor een beschaafde prijs zonder biedingsoorlog.
pi_198371451
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:11 schreef Molleman het volgende:
Wij zijn afgelopen jaar op zoek geweest naar een woning in de regio Eindhoven. Bij alle makelaars in de omgeving ingeschreven gestaan op de mailing en op het moment dat er iets beschikbaar komt direct aan de telefoon hangen. Met wat geluk hoor je bij de eerste 30-40 bezichtigingen.

De dag van het kijken volg je uiteraard direct de vorige kijker op. Met een beetje geluk wil de makelaar samen met je door het huis wandelen en heb je nog even snel de kans om wat vragen te stellen. Je krijgt een formulier om blind je bod uit te brengen voor een bepaalde dag/tijd en dan maar hopen dat je bij de hoogste zit. En dan is de kans nog steeds dat ze je opbellen om te vragen of je er nog iets extra's bij wilt leggen.

Het is helaas een enorme verkopersmarkt en er is geen enkele ruimte voor flexibiliteit. Tweede bezichtiging is geen optie, taxatie voorafgaand aan het bod al helemaal niet. En hier dan ook de situatie dat er veelal 20-50k overboden wordt. Mijn vrouw en ik werden ook maar moe van het hele proces rond mailinglijsten en de ontzettend niet-transparante manier van bieden. De markt is verziekt. En wat een boeven zijn die makelaars, die markt mogen ze naar mijn idee toch wat strenger reguleren en het hele biedingsproces open en zichtbaar maken.

Uiteindelijk hebben we nu wel een huis gevonden welke aan ons budget en wensen voldoet, al moeten we er nog wel even op wachten om er in te kunnen, 1 november dit jaar. Die ruimte hebben wij hier aangezien we al in een huurappartement in Veldhoven zitten, we konden ons flexibel opstellen.

Mijn vrouw heeft in een Facebook groep van de wijk waar we wilden wonen een bericht geplaatst of er mensen waren die hun woning wilden gaan verkopen en deze nog niet op Funda hadden staan. We hebben een persoonlijk bericht gekregen van iemand. 3 comfortabele bezichtigingen later (zelfs een keer met ouders) en een bouwtechnische keuring hebben we het onderhands zonder tussenkomst van een makelaar kunnen kopen voor een prijs die 10k lager ligt dan de taxatieprijs.

Het huis voldoet voor 90% aan onze wensen en de overige 10% hebben we budget voor over om verder te kunnen regelen. Voor de verkopers fijn dat ze kunnen blijven zitten tot ze hun nieuwbouwhuis opgeleverd krijgen, wij gelukkig dat we een mooi huis hebben voor een beschaafde prijs zonder biedingsoorlog.
Wel prettig inderdaad. Denk dat het de verkopende partij wel geld gekost heeft...

Mijn huidige woning was ook 6 maanden voor overdracht al gekocht.

3% onder de vraagprijs... Huis stond wel voor een hele hoge prijs online.

Maarja als je al dat gezeik nu ziet en als je hoor dat er in de wijk normaliter 30k wordt overboden...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 7 maart 2021 @ 10:32:48 #100
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198371537
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 23:45 schreef Andromache het volgende:
Ik ben hier ook bang voor. Binnenkort gaan wij een bod op inschrijving doen. Verkoopmakelaar beheert de biedingen, niet de notaris, en ze mogen er 48 uur over doen. Veel te lang en niet transparant.
Waarom zouden biedingen via een notaris gaan? De winnende bieding wordt niet bepaald door het hoogste bod, maar door een combinatie van hoogte van het bod, (ontbindende) voorwaarden, hoe serieus de partij over komt, etc.
Dus daar kan best in meespelen dat mensen eerder geneigd zijn om in te gaan op biedingen via een aankoopmakelaar. Tenzij het bod aanzienlijk beter is natuurlijk.

Wat dat betreft is het geen objectieve bepaling wie er wint, dus een notaris heeft daar niks mee te maken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198371603
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:11 schreef Molleman het volgende:
Wij zijn afgelopen jaar op zoek geweest naar een woning in de regio Eindhoven. Bij alle makelaars in de omgeving ingeschreven gestaan op de mailing en op het moment dat er iets beschikbaar komt direct aan de telefoon hangen. Met wat geluk hoor je bij de eerste 30-40 bezichtigingen.

De dag van het kijken volg je uiteraard direct de vorige kijker op. Met een beetje geluk wil de makelaar samen met je door het huis wandelen en heb je nog even snel de kans om wat vragen te stellen. Je krijgt een formulier om blind je bod uit te brengen voor een bepaalde dag/tijd en dan maar hopen dat je bij de hoogste zit. En dan is de kans nog steeds dat ze je opbellen om te vragen of je er nog iets extra's bij wilt leggen.

Het is helaas een enorme verkopersmarkt en er is geen enkele ruimte voor flexibiliteit. Tweede bezichtiging is geen optie, taxatie voorafgaand aan het bod al helemaal niet. En hier dan ook de situatie dat er veelal 20-50k overboden wordt. Mijn vrouw en ik werden ook maar moe van het hele proces rond mailinglijsten en de ontzettend niet-transparante manier van bieden. De markt is verziekt. En wat een boeven zijn die makelaars, die markt mogen ze naar mijn idee toch wat strenger reguleren en het hele biedingsproces open en zichtbaar maken.

Uiteindelijk hebben we nu wel een huis gevonden welke aan ons budget en wensen voldoet, al moeten we er nog wel even op wachten om er in te kunnen, 1 november dit jaar. Die ruimte hebben wij hier aangezien we al in een huurappartement in Veldhoven zitten, we konden ons flexibel opstellen.

Mijn vrouw heeft in een Facebook groep van de wijk waar we wilden wonen een bericht geplaatst of er mensen waren die hun woning wilden gaan verkopen en deze nog niet op Funda hadden staan. We hebben een persoonlijk bericht gekregen van iemand. 3 comfortabele bezichtigingen later (zelfs een keer met ouders) en een bouwtechnische keuring hebben we het onderhands zonder tussenkomst van een makelaar kunnen kopen voor een prijs die 10k lager ligt dan de taxatieprijs.

Het huis voldoet voor 90% aan onze wensen en de overige 10% hebben we budget voor over om verder te kunnen regelen. Voor de verkopers fijn dat ze kunnen blijven zitten tot ze hun nieuwbouwhuis opgeleverd krijgen, wij gelukkig dat we een mooi huis hebben voor een beschaafde prijs zonder biedingsoorlog.
Maar effectief zeg je dat een verkoper zijn huis nu gewoon te koop aan jou verkocht heeft. Dat heeft niets met een beschaafde prijs te maken.

Overigens 3 bezichtigingen en een bouwkundige keuring. Of het nou een verkopers markt is of niet, die mensen zijn gek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')