abonnement Unibet Coolblue
pi_198135820
Mijn vriendin en ik (beiden begin 30) wonen een eindje uit elkaar en willen later dit jaar gaan samenwonen. We hebben beiden een koophuis en zij zal bij mij intrekken. We twijfelen nu een beetje wat in onze situatie financieel slim en handig is. En dan vooral m.b.t. haar huis, op de korte en langere termijn.

Situatie:

Ik:
Gezinswoning, ‘toekomstbestendig’, maar voor de toekomst staan we er ook voor open om samen te kijken naar een ander huis.
Marktwaarde: 330k. Resterende hypotheekschuld: 160k.

Vriendin:
Huis met marktwaarde van 430-450k, hypotheekschuld: 278k. Huidige maandlasten hypotheek: ¤1069 (bruto).
Het gaat om een huis met tuin op goede locatie dichtbij centrum, in gewilde wijk in één van de grote 4 steden, waarschijnlijk makkelijk verhuurbaar voor minimaal ¤1500 per maand. Wel een oud huis, dus onderhoud zal de komende jaren een forse kostenpost blijven.

We zijn het er wel over eens dat zij haar huis niet gelijk wil verkopen. Het voelt ergens nog goed om dit ‘achter de hand’ te houden (al weten we dat je eventuele huurders er natuurlijk niet zomaar uit krijgt). We gaan er natuurlijk vanuit dat we nog een lang en gelukkig leven hebben samen, maar zijn ook realistisch en hebben beiden ook al meegemaakt dat het ook anders kan lopen.

Maar goed, verhuur van haar woning voor in ieder geval de eerste één of twee jaar is dus een optie. Maar hoe? Hypothetisch gezien zou ze zonder toestemming van de hypotheekverstrekker kunnen verhuren. We weten dat dat best veel gebeurt, maar dat het vaak niet mag. Willen we dat risico lopen? Ze zal haar maandelijkse aflossing goed kunnen opbrengen en we verwachten daarin geen problemen.

Oversluiten naar een verhuurhypotheek lijkt optie 2, maar is dat financieel aantrekkelijk, zeker op langere termijn? De hypotheekrente (nu 1,86%) zal dan fors omhoog gaan, dus de maandlasten ook. En als ik ’t zo lees, zal je maximaal zo’n 50% van de marktwaarde kunnen financieren dus in de huidige situatie zal er dan nog ong. 50k afgelost moeten worden.

Een open vraag, maar wat zouden de opties zijn? Waar moeten we allemaal aan denken? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Over de verdeling van de kosten in mijn huis moeten we overigens ook nog afspraken maken, maar daar lijkt het logisch dat zij de helft van de gebruikerskosten (dus de hypotheekrente en de overige vaste lasten) betaalt, toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Avalanche.. op 21-02-2021 20:18:00 ]
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198135894
ik zou 1 huis verkopen, als je het niet aandurft dan zou ik niet gaan samenwonen.
Je huis verhuren met hypotheek met de wetenschap dat het niet mag van je hypotheekverstrekker mag niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198135924
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:55 schreef Avalanche.. het volgende:
Over de verdeling van de kosten in mijn huis moeten we overigens ook nog afspraken maken, maar daar lijkt het logisch dat zij de helft van de gebruikerskosten (dus de hypotheekrente en de overige vaste lasten) betaalt, toch?
Dat kan, er zijn allerlei mogelijkheden. Bij mij gaat alles op 1 grote hoop en daar wordt alles van betaald en ieder koopt wat hij/zij wil zonder overleg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 21 februari 2021 @ 20:05:06 #4
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_198136035
Klein vraagje tussendoor, hoe is 278.000 lening tegen 1.9% 1080¤ bruto per maand? Op mijn rekenmachine is de uitkomst nog niet de helft van dat bedrag.

Verder geen idee, hoop dat jullie heel gelukkig worden en blijven samen!
Prrrrr
pi_198136197
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:05 schreef mspoez het volgende:
Klein vraagje tussendoor, hoe is 278.000 lening tegen 1.9% 1080¤ bruto per maand? Op mijn rekenmachine is de uitkomst nog niet de helft van dat bedrag.

Verder geen idee, hoop dat jullie heel gelukkig worden en blijven samen!
Er zal ook afgelost moeten worden
No bitch to me
pi_198136288
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:05 schreef mspoez het volgende:
Klein vraagje tussendoor, hoe is 278.000 lening tegen 1.9% 1080¤ bruto per maand? Op mijn rekenmachine is de uitkomst nog niet de helft van dat bedrag.

Verder geen idee, hoop dat jullie heel gelukkig worden en blijven samen!
Annuïteiten.

ff nagekeken: oorspronkelijke lening was 295k, hypotheekschuld nu nog 278k, rente 10 jaar vast 1.86% en bruto maandlast is ¤1069.
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
  zondag 21 februari 2021 @ 21:34:06 #7
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_198138202
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:17 schreef Avalanche.. het volgende:

[..]

Annuïteiten.

ff nagekeken: oorspronkelijke lening was 295k, hypotheekschuld nu nog 278k, rente 10 jaar vast 1.86% en bruto maandlast is ¤1069.

Ah zo.
Prrrrr
  zondag 21 februari 2021 @ 23:11:35 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198140108
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:55 schreef Avalanche.. het volgende:

Vriendin:
Huis met marktwaarde van 430-450k, hypotheekschuld: 278k.

[...]

Maar goed, verhuur van haar woning voor in ieder geval de eerste één of twee jaar is dus een optie. Maar hoe? Hypothetisch gezien zou ze zonder toestemming van de hypotheekverstrekker kunnen verhuren. We weten dat dat best veel gebeurt, maar dat het vaak niet mag. Willen we dat risico lopen? Ze zal haar maandelijkse aflossing goed kunnen opbrengen en we verwachten daarin geen problemen.
Ik zou de woning laten taxeren en met die taxatie in de hand de geldverstrekker om toestemming vragen, grote kans dat ze toestemming geven.
Geven ze geen toestemming? Dan oversluiten naar een hypotheekverstrekker die verhuur wél toestaat.

Dé reden dat geldverstrekkers niet zomaar verhuur toestaan is een mogelijk lagere opbrengst bij gedwongen verkoop. Echter is de hypotheek schuld van de woning minder dan 65%, dus het risico voor de geldverstrekker is in deze situatie beperkt.

(Ga ik voor het gemak wel vanuit dat jullie inkomens dermate hoog zijn dat beide hypotheken zonder verhuur betaald kunnen worden)
So we just called him Fred
  maandag 22 februari 2021 @ 08:04:49 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198141684
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
als je het niet aandurft dan zou ik niet gaan samenwonen.

Dat is natuurlijk wel een domme dooddoener. Je weet nooit van tevoren hoe dingen lopen.
  maandag 22 februari 2021 @ 08:07:26 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198141700
Maar ga eens praten met een hypotheekexpert. Je kan ongeveer 80% van de waarde als verhuurhypotheek krijgen dus dat moet je wel redden.
  maandag 22 februari 2021 @ 08:11:18 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198141716
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou 1 huis verkopen, als je het niet aandurft dan zou ik niet gaan samenwonen.
Je huis verhuren met hypotheek met de wetenschap dat het niet mag van je hypotheekverstrekker mag niet.
Mwah. Samenwonen is toch een hele stap. Ik snap wel dat je je huis achter de hand wilt houden, want wat doe je als je anders uit elkaar gaat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_198141721
Vriendin koopt zich in in jouw huis.

100k tekort om volledig te financieren regel je elders.

Kzou in gesprek gaan met de bank eigenlijk... Maar praktisch is ze er al bijna.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198141768
quote:
Over de verdeling van de kosten in mijn huis moeten we overigens ook nog afspraken maken, maar daar lijkt het logisch dat zij de helft van de gebruikerskosten (dus de hypotheekrente en de overige vaste lasten) betaalt, toch?
Als je het logisch vindt dat zij geen vermogen in stenen opbouwt tijdens jullie relatie, dan wel ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_198141886
Bij het verhuren kom je sowieso 2 problemen tegen:

- je moet toestemming hebben van je hypotheekverstrekker (wat je zelden krijgt)
- je kan geen hypotheekrente meer aftrekken

De goedkoopste optie is gewoon een jaar de hypotheek blijven betalen en op papier niet bij je intrekken.
Als je dat jaar samen "overleeft" kan ze alsnog een bord in de tuin zetten.
  maandag 22 februari 2021 @ 08:39:22 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198141918
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
- je moet toestemming hebben van je hypotheekverstrekker (wat je zelden krijgt)

Daarvoor hebben ze de verhuurhypotheek uitgevonden. Maar dat is wel wat duurder dus dat moet in de berekening meegenomen worden of het aantrekkelijk is.

Maar zo'n extra huis bezitten kan op lange termijn heel aantrekkelijk zijn.
pi_198141925
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daarvoor hebben ze de verhuurhypotheek uitgevonden. Maar dat is wel wat duurder dus dat moet in de berekening meegenomen worden of het aantrekkelijk is.
Ja uiteraard, dat was al genoemd. Wel een dure optie om dat voor ~1 jaar om te gaan zetten en het risico op huurders die meer schade maken dan dat het oplevert.
pi_198142042
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja uiteraard, dat was al genoemd. Wel een dure optie om dat voor ~1 jaar om te gaan zetten en het risico op huurders die meer schade maken dan dat het oplevert.
Tis geen sociale huur.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198142048
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tis geen sociale huur.
Dat kom je in alle lagen tegen.
  maandag 22 februari 2021 @ 08:58:08 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198142084
Al dat soort zaken zal je in een berekening mee moeten nemen. Maar om het direct uit allerlei angscenario's niet te doen is natuurlijk ook onzin.

Gewoon eens op papier een goede berekening laten maken en zien wat de kosten/baten zijn. Een tweede huisje als bijverdienste hebben kan zeker zeer interessant zijn.
pi_198142193
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat kom je in alle lagen tegen.
En dan, 10k schade?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 22 februari 2021 @ 09:14:05 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198142259
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je tegenslag in de eerste jaren kan opvangen. Dus stel dat je een paar tokkies in je huis hebt, of er zijn grote onderhoudskosten aan, dat je dan niet in de financiele shit komt.
pi_198142627
Dank voor jullie reacties!

quote:
7s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:11 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zou de woning laten taxeren en met die taxatie in de hand de geldverstrekker om toestemming vragen, grote kans dat ze toestemming geven.
Geven ze geen toestemming? Dan oversluiten naar een hypotheekverstrekker die verhuur wél toestaat.

Dé reden dat geldverstrekkers niet zomaar verhuur toestaan is een mogelijk lagere opbrengst bij gedwongen verkoop. Echter is de hypotheek schuld van de woning minder dan 65%, dus het risico voor de geldverstrekker is in deze situatie beperkt.

(Ga ik voor het gemak wel vanuit dat jullie inkomens dermate hoog zijn dat beide hypotheken zonder verhuur betaald kunnen worden)
Ik vraag me af of dit lukt maar we kunnen het natuurlijk altijd proberen inderdaad.
Ja, dat we kunnen we. Mijn vriendin zal nog van baan moeten wisselen maar daar hebben we vertrouwen in en we betalen nu ook beiden de hypotheken.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:07 schreef Hexagon het volgende:
Maar ga eens praten met een hypotheekexpert. Je kan ongeveer 80% van de waarde als verhuurhypotheek krijgen dus dat moet je wel redden.
Volgens mij is het 70-80% van de waarde in verhuurde staat, dat is dus een flink stuk minder dan de marktwaarde. Komt neer op zo'n 50% van de marktwaarde, schat ik.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:58 schreef Hexagon het volgende:
Al dat soort zaken zal je in een berekening mee moeten nemen. Maar om het direct uit allerlei angscenario's niet te doen is natuurlijk ook onzin.

Gewoon eens op papier een goede berekening laten maken en zien wat de kosten/baten zijn. Een tweede huisje als bijverdienste hebben kan zeker zeer interessant zijn.
Eens. Ik stelde de vraag inderdaad ook met het oog op de langere termijn omdat we willen onderzoeken of het dan nog financieel aantrekkelijk is om haar huis aan te houden en te verhuren.
Het huis bevindt zich zoals gezegd wel echt op een goede plek. ¤1500 huuropbrengst per maand is mogelijk nog aan de lage kant. Nadeel is de flinke onderhoudspost.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:14 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je tegenslag in de eerste jaren kan opvangen. Dus stel dat je een paar tokkies in je huis hebt, of er zijn grote onderhoudskosten aan, dat je dan niet in de financiele shit komt.
Ja dat kunnen we wel.
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198142645


[ Bericht 100% gewijzigd door Avalanche.. op 22-02-2021 09:57:34 ]
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198142886
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:55 schreef Avalanche.. het volgende:
Een open vraag, maar wat zouden de opties zijn? Waar moeten we allemaal aan denken? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
quote:
Gezinswoning, ‘toekomstbestendig’, maar voor de toekomst staan we er ook voor open om samen te kijken naar een ander huis.
Hou je er rekening mee dat als je t.z.t. samen een woning wilt kopen, haar schuld op de verhuurde woning drukt op de maximale hypotheek voor de gezamenlijke woning? Aan de andere kant kunnen huurinkomsten de maximale hypotheek wellicht wat oprekken. In hoeverre dit elkaar opheft (of niet) zou je moeten onderzoeken.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:52 schreef Avalanche.. het volgende:
en we betalen nu ook beiden de hypotheken.
Ja. Maar nu heeft ze hypotheekrente-aftrek. Op een verhuurd huis niet; straks betaalt ze het brutobedrag. Daar ook mee gerekend en kosten en baten op een rijtje gezet?

Je hebt het over ¤1500 huur minus ¤1100 hypotheek (die wellicht omhoog gaat in het geval van een verhuurhypotheek). Je hebt het in de OP over voorziene stijgende onderhoudskosten op termijn. En dan moet het pand verzekerd blijven (opstalverzekering met dekking voor verhuur is wellicht duurder dan huidige opstal). En het kan raadzaam zijn een aansprakelijkheidsverzekering (die verhuur dekt) aan te houden (of af te sluiten). En rechtsbijstand (die verhuur dekt), wellicht? En wie regelt alles administratief? Reken gerust 4-6% van de maandhuur als maandelijkse kosten als je dit wilt uitbesteden aan een verhuurmakelaar. Wat blijft er reëel gezien voor haar over?

En dan laat ik de eenmalige kosten (advieskosten hypotheek, notariskosten voor hypotheekakte, taxatiekosten) en potentieel terugkerende kosten (bemiddelingskosten per verhuurperiode) buiten beschouwing. Die drukken wél op je rendement.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:52 schreef Avalanche.. het volgende:
Volgens mij is het 70-80% van de waarde in verhuurde staat, dat is dus een flink stuk minder dan de marktwaarde. Komt neer op zo'n 50% van de marktwaarde, schat ik.

De marktwaarde in verhuurde staat kan je door een taxateur laten bepalen. Die zou zomaar eens hoger kunnen liggen dan 50% van de marktwaarde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 22 februari 2021 @ 10:29:23 #25
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_198143069
Ik heb ooit mijn oud appartement willen verhuren. Zat bij Aegon. Hypotheek liep nog 2 jaar met een schuld van 74k. Woningwaarde was +- 140k toen. Ik kreeg het niet voor elkaar toestemming te krijgen om te verhuren. Zelfs niet bij een schuld van 10k deden ze het niet. Ze deden het helemaal niet. Te groot risico.
  maandag 22 februari 2021 @ 10:37:28 #26
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_198143168
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar heb besloten het niet te doen. Toestemming van je geldverstrekker ga je gewoonweg niet krijgen. Ik schat in dat de resterende looptijd vd rente nog wel 7 a 8 jaar is. Hierover zal je boeterente moeten betalen als je overstapt naar een verhuurhypotheek, want reden van beeindiging lening is niet verkoop. Dat zal een niet misselijk bedrag zijn in de vijf cijfers.

Als je vervolgens rekening houdt met de vrij hoge verhuurrente (2,4% oid) en de boeterente, kan ik je zo vertellen dat het lang zal duren voor er iets van rendement op je investering gemaakt zal worden.

Willen jullie ergens de komende jaren nog verhuizen, dan zal die woning in verhuurde staat als een molensteen om je nek hangen.
  maandag 22 februari 2021 @ 10:41:30 #27
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198143231
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij het verhuren kom je sowieso 2 problemen tegen:

De goedkoopste optie is gewoon een jaar de hypotheek blijven betalen en op papier niet bij je intrekken.
Als je dat jaar samen "overleeft" kan ze alsnog een bord in de tuin zetten.
Dit. Niet gelijk gaan proberen een constructie te bouwen war je ook niet zomaar vanaf kan.

Want, het is die verdomde emotie. Emotie van "Ik wil wel weg kunnen" en die van "We verbranden geld". Wel, als je nog even bleef latten, dan gaat emotie 2 niet op en had je ook geen probleem. Maar je bent toe aan een volgende stap. Prima. Maar elke constructie met huur is er een dat je niet zomaar terug kan. Er zit immers een huurder in je huis, die kan je er niet zomaar uitzetten. Dus huurconstructie dat is pas handig als je weet dat samenwonen echt fijn is.

Dus, nu, zij trekt bij jou in, en alleen niet op papier. Over een voldoende tijd besluit je samen om haar huis te koop te zetten en dan bedenk je een plan wat te doen met overwaarde.

Elk verhuurplan zet je alleen maar vast en levert echt niet zoveel op. Asl het over jaren is ja, maar over 1 of 2 jaar ben je kwa moeite en eenmalige kosten toch best veel van je gemaakt geld kwijt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198163328
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 10:12 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

Hou je er rekening mee dat als je t.z.t. samen een woning wilt kopen, haar schuld op de verhuurde woning drukt op de maximale hypotheek voor de gezamenlijke woning? Aan de andere kant kunnen huurinkomsten de maximale hypotheek wellicht wat oprekken. In hoeverre dit elkaar opheft (of niet) zou je moeten onderzoeken.
[..]

Ja. Maar nu heeft ze hypotheekrente-aftrek. Op een verhuurd huis niet; straks betaalt ze het brutobedrag. Daar ook mee gerekend en kosten en baten op een rijtje gezet?

Je hebt het over ¤1500 huur minus ¤1100 hypotheek (die wellicht omhoog gaat in het geval van een verhuurhypotheek). Je hebt het in de OP over voorziene stijgende onderhoudskosten op termijn. En dan moet het pand verzekerd blijven (opstalverzekering met dekking voor verhuur is wellicht duurder dan huidige opstal). En het kan raadzaam zijn een aansprakelijkheidsverzekering (die verhuur dekt) aan te houden (of af te sluiten). En rechtsbijstand (die verhuur dekt), wellicht? En wie regelt alles administratief? Reken gerust 4-6% van de maandhuur als maandelijkse kosten als je dit wilt uitbesteden aan een verhuurmakelaar. Wat blijft er reëel gezien voor haar over?

En dan laat ik de eenmalige kosten (advieskosten hypotheek, notariskosten voor hypotheekakte, taxatiekosten) en potentieel terugkerende kosten (bemiddelingskosten per verhuurperiode) buiten beschouwing. Die drukken wél op je rendement.
[..]

De marktwaarde in verhuurde staat kan je door een taxateur laten bepalen. Die zou zomaar eens hoger kunnen liggen dan 50% van de marktwaarde.
Dank, heel nuttig dit. Zitten zaken bij waar we inderdaad nog niet bij stil hadden gestaan.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 10:37 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar heb besloten het niet te doen. Toestemming van je geldverstrekker ga je gewoonweg niet krijgen. Ik schat in dat de resterende looptijd vd rente nog wel 7 a 8 jaar is. Hierover zal je boeterente moeten betalen als je overstapt naar een verhuurhypotheek, want reden van beeindiging lening is niet verkoop. Dat zal een niet misselijk bedrag zijn in de vijf cijfers.

Als je vervolgens rekening houdt met de vrij hoge verhuurrente (2,4% oid) en de boeterente, kan ik je zo vertellen dat het lang zal duren voor er iets van rendement op je investering gemaakt zal worden.

Willen jullie ergens de komende jaren nog verhuizen, dan zal die woning in verhuurde staat als een molensteen om je nek hangen.
Ah, dus dat ook nog eens, boeterente bij oversluiten naar verhuurhypotheek. Wist ik niet. Klopt, er resteert nog zo'n 7 á 8 jaar.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 10:41 schreef HMS het volgende:

[..]

Dit. Niet gelijk gaan proberen een constructie te bouwen war je ook niet zomaar vanaf kan.

Want, het is die verdomde emotie. Emotie van "Ik wil wel weg kunnen" en die van "We verbranden geld". Wel, als je nog even bleef latten, dan gaat emotie 2 niet op en had je ook geen probleem. Maar je bent toe aan een volgende stap. Prima. Maar elke constructie met huur is er een dat je niet zomaar terug kan. Er zit immers een huurder in je huis, die kan je er niet zomaar uitzetten. Dus huurconstructie dat is pas handig als je weet dat samenwonen echt fijn is.

Dus, nu, zij trekt bij jou in, en alleen niet op papier. Over een voldoende tijd besluit je samen om haar huis te koop te zetten en dan bedenk je een plan wat te doen met overwaarde.

Elk verhuurplan zet je alleen maar vast en levert echt niet zoveel op. Asl het over jaren is ja, maar over 1 of 2 jaar ben je kwa moeite en eenmalige kosten toch best veel van je gemaakt geld kwijt.
Ja, eens hoor. En toch... Het wringt natuurlijk vrij hard als zij straks bij mij woont en dan daar een huis staat leeg te staan dat qua hypotheek en kosten zo'n 1300 per maand kost... (hoewel ook een deel aflossing, I know).
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198163391
Misschien een jaartje gaan latten
pi_198163845
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Misschien een jaartje gaan latten
Dat doen we al (zie OP), meerdere jaren inmiddels. Maar dat is ook wel een keer mooi geweest he (voor ons dan).
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198164033
Wij hadden ook 2 huizen. Eentje een tijdje verhuurd, maar dat was toch niet zo ideaal als dat het op papier leek. Uiteindelijk allebij de huizen verkocht en 1 groter huis zonder hypotheek terug gekocht. Misschien financieel niet de beste optie, maar wel lekker rustig om te wonen zonder hypotheek.
pi_198165842
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:36 schreef Avalanche.. het volgende:

[..]

Dat doen we al (zie OP), meerdere jaren inmiddels. Maar dat is ook wel een keer mooi geweest he (voor ons dan).
Wij hadden vorig jaar ook de keuze om onze woning aan te houden (nieuwbouw gekocht en overwaarde niet nodig) toch niet gedaan mede door boete rente die bij ons al bijna 10k was op een hypotheek van nog geen 130k. Bij jullie zal de nog veel hoger zijn, gezien hoogte van de hypotheek. Ik zou gewoon verkopen of je moet het risico willen lopen op een hoge boete en fraude handeling waardoor je in de toekomst geen hypotheek meer kan krijgen. Ook al is kans klein dat je gepakt wordt, ik zou het risico nooit willen lopen, wil rustig kunnen slapen en zou ik niet kunnen wetende dat ik willens en wetens fraudeer en het ook niet zomaar terug kan draaien.

[ Bericht 16% gewijzigd door Hanzul2 op 23-02-2021 18:25:23 ]
  dinsdag 23 februari 2021 @ 18:29:59 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198166081
quote:
7s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:11 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zou de woning laten taxeren en met die taxatie in de hand de geldverstrekker om toestemming vragen, grote kans dat ze toestemming geven.
Geven ze geen toestemming? Dan oversluiten naar een hypotheekverstrekker die verhuur wél toestaat.

Dé reden dat geldverstrekkers niet zomaar verhuur toestaan is een mogelijk lagere opbrengst bij gedwongen verkoop. Echter is de hypotheek schuld van de woning minder dan 65%, dus het risico voor de geldverstrekker is in deze situatie beperkt.

(Ga ik voor het gemak wel vanuit dat jullie inkomens dermate hoog zijn dat beide hypotheken zonder verhuur betaald kunnen worden)
Klopt

Maar jouw rekensommetje maakt ook meteen wat anders voor TS duidelijk: verhuur brengt geen kut op.

Ze willen verhuren voor 1500e mnd, het aantal huurders die dat kan ophoesten (niet wil, maar kan en ook normaal leven dus normale huurders zijn) is niet super hoog. Je hebt voor dat geld nml ook ruim 3 ton hypotheek ;)

Hypo is 1100 mnd, blijft er 12 * 400 over aan inkomsten, en die verdampen best rap aan belastingen en de door TS reeds voorziene onderhoudsverplichtingen die ze dan hebben naar huurders.

Verhuren heeft nog een probleem voor TS en partner, want het is op die manier niet 'ik kan erna terug als het uit gaat' want dan genieten de huurders bescherming en krijg je ze er niet (zomaar) meer uit.

Korte termijn verhuur is wellicht nog een optie, aan bedrijven/expats of air B&B achtig, al ligt die markt natuurlijk met corona redelijk op z'n anus :)
Dum de dum
pi_198166713
Ik zou verkopen en van de overwaarde een (goedkopere) woning voor verhuur kopen.
pi_198166780
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:36 schreef Avalanche.. het volgende:

[..]

Dat doen we al (zie OP), meerdere jaren inmiddels. Maar dat is ook wel een keer mooi geweest he (voor ons dan).
Waarom dan de twijfel om huis aan te houden. Past niet echt bij elkaar. Ga all-in of blijf latten
pi_198166923
Of een tijdelijk huurcontract voor max 2 jaar aangaan met een huurder. En dan verkopen of aanhouden na afloop contract. Uiteraard in overleg met de bank. Laat je adviseren door een jurist over tijdelijke huurcontracten.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 19:44:02 #37
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198168410
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:
Ze willen verhuren voor 1500e mnd, het aantal huurders die dat kan ophoesten (niet wil, maar kan en ook normaal leven dus normale huurders zijn) is niet super hoog. Je hebt voor dat geld nml ook ruim 3 ton hypotheek ;)
4 ton zelfs ;)

En toch kan je zo'n verhuren in de huidige markt.

Het rendement is op korte termijn niet zo hoog, maar vastgoed is een hele goede lange termijn investering
So we just called him Fred
pi_198171928
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 20:41 schreef Rene het volgende:

[..]

Ik hoop dat je me nog drie keer gaat quoten zodat mijn ervaring (ik noem het expres geen suggestie of advies) nog meer aandacht krijgt, ter inspiratie voor TS.

[ Bericht 9% gewijzigd door Rene op 23-02-2021 22:01:42 ]
Jesus saves but death prevails.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 22:01:21 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198172262
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 21:47 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik hoop dat je me nog drie keer gaat quoten zodat mijn ervaring (ik noem het expres geen suggestie of advies) nog meer aandacht krijgt, ter inspiratie voor TS.
Daarom zijn die posts nu weg. Had de intentie dit eens niet weg te kijlen. Maar nu je er wel de intentie hebt te adviseren (ter inspiratie brengen) is het bewuste uitlokking. Klaar.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198218421
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:

Ze willen verhuren voor 1500e mnd, het aantal huurders die dat kan ophoesten (niet wil, maar kan en ook normaal leven dus normale huurders zijn) is niet super hoog. Je hebt voor dat geld nml ook ruim 3 ton hypotheek
Dat ligt eraan waar je woon. In Utrecht Centrum is 1500 euro per huis echt geen uitzondering. Sterker nog: hier in de straat waren laatst 4 huizen te huur: prijzen van 1700 tot 2000 euro en allemaal binnen 5 dagen verhuurd.

Mensen werken soms ook als arts (nog laag inkomen), willen proefsamenwonen, ZZP-ers , je doet dus best sterke aannames ;)
Love is in the air!
pi_198218779
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 15:01 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik heb eerder mijn huis ook gewoon verhuurd - zonder overleg met de bank.
Met het risico dat de bank er achter komt, je hypotheek opeist en je huis onder executie verkoopt voordat je maar boe of bah kan zeggen.

Top actie, alhoewel veel banken dit slechts toestaan onder een leegstandsvergunning die je pas krijgt als het huis te koop staat ... .zijn de gemeenten weer niet zo happig op tegenwoordig... Voeger, in de huizen crisis 2010/2011 kreeg je ze gratis bij een pakje boter.

Dus tja, dit op een officiele manier goed regelen is wel een dingetje.
pi_198224861
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Klopt

Maar jouw rekensommetje maakt ook meteen wat anders voor TS duidelijk: verhuur brengt geen kut op.

Ze willen verhuren voor 1500e mnd, het aantal huurders die dat kan ophoesten (niet wil, maar kan en ook normaal leven dus normale huurders zijn) is niet super hoog. Je hebt voor dat geld nml ook ruim 3 ton hypotheek ;)

Hypo is 1100 mnd, blijft er 12 * 400 over aan inkomsten, en die verdampen best rap aan belastingen en de door TS reeds voorziene onderhoudsverplichtingen die ze dan hebben naar huurders.

Verhuren heeft nog een probleem voor TS en partner, want het is op die manier niet 'ik kan erna terug als het uit gaat' want dan genieten de huurders bescherming en krijg je ze er niet (zomaar) meer uit.

Korte termijn verhuur is wellicht nog een optie, aan bedrijven/expats of air B&B achtig, al ligt die markt natuurlijk met corona redelijk op z'n anus :)
Hypotheek 1100 pakken is te simplistisch. Daar zit aflossing in, dus misschien wel een uitgave maar geen kosten.
Eerst denken, dan typen
pi_198225461
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 08:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
De goedkoopste optie is gewoon een jaar de hypotheek blijven betalen en op papier niet bij je intrekken.
Als je dat jaar samen "overleeft" kan ze alsnog een bord in de tuin zetten.
Gezien de huidige markt is dat nog 'gratis' ook. Lijkt me geen slechte suggestie.

Misschien niet heel ethisch om in deze markt een woning leeg te laten staan, maar soit. Financieel is er zeker wat voor te zeggen. Mits ze aan de betaalverplichtingen kan blijven voldoen. Huurbaas spelen moet je ook maar net zin in hebben
pi_198228673
1 en ander aan illegaal advies verwijderd.
pi_198228911
Risico’s en baten moet je even goed afwegen.

Ik zou het huis een jaartje aanhouden. Door de stijgende woningmarkt kost dat je dat niks, je moet het alleen tijdelijk kunnen betalen.
Je betaalt nu rente + aflossing en die aflossing zie je terug als je verkoopt.

Even wat op een rij zetten, aanhouden versus huren.

Aanhouden:
Stel dat je 3% rente betaalt en de woning stijgt 8-10 % (wat afgelopen jaren realistisch was) dan kost het je zeker geen geld, sterker nog je houdt 5 % over.
Zekerheid dat dit gebeurt: 80-90%, winst 5% van woningwaarde.

Verhuren
Risico’s zijn er behoorlijk. Huurders die er niet meer uit gaan, slecht betalen, of je huis uitleven.
Grootste impact van een risico zit bij de bank, omdat het nu in je contract staat dat het niet mag.
In het slechtste geval gaan ze over tot executieverkoop.
Best mogelijke uitkomst: na betalen hypotheek 5% woningwaarde stijging, verhuuropbrengst (is in deze markt over het algemeen rond de 5%), dan is beste uitkomst 10%. Dan houd ik geen rekening met kosten zoals onderhoud, contracten opstellen etc.

Slechtste scenario: huis wordt gesloopt door huurder, huis in executie verkoop: -30-40% van de woningwaarde maar met kleine kans.

Dan is de vraag: stel dat het slechtste scenario uitkomt. Kun je, en wil je dat dragen? Als je dat niet wil of kunt moet je niet gaan verhuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door MisChrartin op 27-02-2021 08:42:34 ]
pi_198231223
450 - 278 + 25 (1069 x 24) = 197k
De huizenprijzen stijgen jaarlijks gemiddeld met laten we zeggen 6% (nog zacht uitgedrukt).
Haar huis zou dus over twee jaar al ongeveer 490 - 500k waard moeten zijn.

197 + 50 = 247k kan zij over twee jaar opbrengen. Dan koopt zij een huisje en kan zij het verhuren zonder tussenpartijen.

In die twee jaar blijft ieder in zijn eigen huis wonen. Weekends bij elkaar logeren.

Voor jou verandert er niets. Zij moet wel meer doen om haar eigen situatie in garantie te stellen, mocht het later toch misgaan.
pi_198247022
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 15:03 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat ligt eraan waar je woon. In Utrecht Centrum is 1500 euro per huis echt geen uitzondering. Sterker nog: hier in de straat waren laatst 4 huizen te huur: prijzen van 1700 tot 2000 euro en allemaal binnen 5 dagen verhuurd.

Mensen werken soms ook als arts (nog laag inkomen), willen proefsamenwonen, ZZP-ers , je doet dus best sterke aannames ;)
Klopt, daar gaat het hier ook om. Vrij bizar natuurlijk, maar ik zie het bij haar in de wijk ook voortdurend gebeuren voor deze prijzen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:55 schreef Werkperd het volgende:
450 - 278 + 25 (1069 x 24) = 197k
De huizenprijzen stijgen jaarlijks gemiddeld met laten we zeggen 6% (nog zacht uitgedrukt).
Haar huis zou dus over twee jaar al ongeveer 490 - 500k waard moeten zijn.

197 + 50 = 247k kan zij over twee jaar opbrengen. Dan koopt zij een huisje en kan zij het verhuren zonder tussenpartijen.

In die twee jaar blijft ieder in zijn eigen huis wonen. Weekends bij elkaar logeren.

Voor jou verandert er niets. Zij moet wel meer doen om haar eigen situatie in garantie te stellen, mocht het later toch misgaan.
Nouja het hele idee was nu net om dat niet meer te blijven doen ;-), want na 2 jaar de weekends zijn we toe aan volgende stap.
Ach en wee, ik ben de klos, met mijn boog schoot ik een albatros.
pi_198248379
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 11:39 schreef Avalanche.. het volgende:

[..]

Klopt, daar gaat het hier ook om. Vrij bizar natuurlijk, maar ik zie het bij haar in de wijk ook voortdurend gebeuren voor deze prijzen.
[..]

Nouja het hele idee was nu net om dat niet meer te blijven doen ;-), want na 2 jaar de weekends zijn we toe aan volgende stap.
Je kan toch doordeweeks in jouw huis samenwonen en in het weekend in Utrecht samenwonen?

En over een jaar verder kijken wat jullie willen.
pi_198248926
Beide verkopen, samen iets nieuws kopen. Al dat chickenshit gedoe met woningen achter de hand :N

Je houdt toch van elkaar, go for it O+
Alius aliud dicit
pi_198254091
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 13:38 schreef Mrmime het volgende:
Beide verkopen, samen iets nieuws kopen. Al dat chickenshit gedoe met woningen achter de hand :N

Je houdt toch van elkaar, go for it
O+
Heb jij een glazen bol dat jij zo zeker bent dat liefde of verliefdheid voor eeuwig is?
Zou toch altijd iets achter de hand houden.
pi_198255280
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 18:12 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Heb jij een glazen bol dat jij zo zeker bent dat liefde of verliefdheid voor eeuwig is?
Zou toch altijd iets achter de hand houden.
Nee heb geen glazen bol maar soms moet je ook gewoon echt ergens voor durven gaan. Vind ik dan hè :s)
Alius aliud dicit
pi_198255669
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 18:12 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Heb jij een glazen bol dat jij zo zeker bent dat liefde of verliefdheid voor eeuwig is?
Zou toch altijd iets achter de hand houden.
Ik heb zo geen bronnen, maar iets zegt me dat de meeste samenwonende stellen geen tweede woning achter de hand hebben :7
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198255739
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 12:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Je kan toch doordeweeks in jouw huis samenwonen en in het weekend in Utrecht samenwonen?

En over een jaar verder kijken wat jullie willen.
Ik ken dat - is echt niet chill. Dan heb je geen eigen spullen, het is net even anders - het voelt dan niet echt je huis.
Love is in the air!
pi_198255761
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 13:38 schreef Mrmime het volgende:
Beide verkopen, samen iets nieuws kopen. Al dat chickenshit gedoe met woningen achter de hand :N

Je houdt toch van elkaar, go for it O+
1. Als je toch in 1 van de woningen prettig met z'n 2en kan wonen, dan is samenwonen in één van de woningen een prima opstap, zonder al je schepen te verbranden;

2. Rendement: als je gewoon in één van de woningen kan wonen maak je een ideaal rendement in 1 a 2 jaar. Waardoor je daarna nog een mooier huis kan kopen ;) Gewoon een slimme belegging.
Love is in the air!
pi_198257543
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:45 schreef Landgeld het volgende:

[..]

1. Als je toch in 1 van de woningen prettig met z'n 2en kan wonen, dan is samenwonen in één van de woningen een prima opstap, zonder al je schepen te verbranden;

2. Rendement: als je gewoon in één van de woningen kan wonen maak je een ideaal rendement in 1 a 2 jaar. Waardoor je daarna nog een mooier huis kan kopen ;) Gewoon een slimme belegging.
Ik snap jouw punt 2 niet, kun je dat uitleggen?
Alius aliud dicit
pi_198258677
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 21:22 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Ik snap jouw punt 2 niet, kun je dat uitleggen?
Wat begrijp je niet?
Love is in the air!
pi_198262998
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 22:02 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet?
Ik snap hem óók niet. Komt dat rendement uit de waardestijging van woning 1? De verhuur van woning 2? Het verschil tussen die 2? Het leeg laten staan van woning 2 gedurende een bepaalde periode en dán verkopen? Investering van de overwaarde uit woning 2 in een ander verhuurobject? En hoe is 1% in 1-2 jaar een ideaal rendement?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 1 maart 2021 @ 08:30:47 #58
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_198263077
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:16 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Nee heb geen glazen bol maar soms moet je ook gewoon echt ergens voor durven gaan. Vind ik dan hè :s)
Of je houdt die hut gewoon aan en verhuurt dat ding voor je oudedag-voorziening.

Scheelt je wel ff een paar jaar werken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_198263341
quote:
14s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:30 schreef fathank het volgende:

[..]

Of je houdt die hut gewoon aan en verhuurt dat ding voor je oudedag-voorziening.

Scheelt je wel ff een paar jaar werken.
Dit dus - al is het maar een aantal jaar....
Love is in the air!
pi_198263380
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik snap hem óók niet. Komt dat rendement uit de waardestijging van woning 1? De verhuur van woning 2? Het verschil tussen die 2? Het leeg laten staan van woning 2 gedurende een bepaalde periode en dán verkopen? Investering van de overwaarde uit woning 2 in een ander verhuurobject? En hoe is 1% in 1-2 jaar een ideaal rendement?
Rendement komt uit:
1. Waardestijging woning (afgelopen jaren 10% per jaar). Zal mogelijk afkoelen, maar over het algemeen blijft vastgoed stijgen. En wordt dus elk jaar meer waard. Op huizen van 400k - zoals TS heeft - zijn dat mooie bedragen. Als je afgelopen jaar je huis had verkocht, had je niet kunnen profiteren van deze enorme stijging. En dat gaat dus om meer dan 1%.

2. Afbetaling van je hypotheek door verhuur: je hypoteek zal worden afbetaald door de verhuurder - op jaarbasis op dit soort bedragen ook zo'n 12k aan kosten die je zelf niet hoeft te betalen;

3. Marge / profit: bovenop zal je ook nog wel een marge van 10% profit pakken in de Randstad. Kortom - is je hypotheek 1100 euro en je kan je woning voor 1600 euro verhuren - is dit ook nog eens 500 extra per maand. Uiteraard komen daar nog kosten bij, ben je verantwoordelijk voor schade etc, maar wel mooi meegenomen.
Love is in the air!
pi_198263555
quote:
14s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:30 schreef fathank het volgende:

[..]

Of je houdt die hut gewoon aan en verhuurt dat ding voor je oudedag-voorziening.
Behalve dan het feit dat als je verhuurt zonder dat te melden aan de bank en/of zonder toestemming van de bank, dat je een behoorlijk risico loopt.

De kans dat de bank er op terug/terecht komt zolang de hypotheek betaald wordt is niet heel groot, maar de kans is er wel.... en dan bestaat de kans dat je een flinke duw krijgt, in potentie dusdanig dat je een paar jaar niet zal werken
pi_198263724
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 19:44 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik ken dat - is echt niet chill. Dan heb je geen eigen spullen, het is net even anders - het voelt dan niet echt je huis.
Huh, van wie zijn de spullen dan? Van de buurman?
pi_198263911
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:57 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Rendement komt uit:
1. Waardestijging woning (afgelopen jaren 10% per jaar). Zal mogelijk afkoelen, maar over het algemeen blijft vastgoed stijgen. En wordt dus elk jaar meer waard. Op huizen van 400k - zoals TS heeft - zijn dat mooie bedragen. Als je afgelopen jaar je huis had verkocht, had je niet kunnen profiteren van deze enorme stijging. En dat gaat dus om meer dan 1%.

2. Afbetaling van je hypotheek door verhuur: je hypoteek zal worden afbetaald door de verhuurder - op jaarbasis op dit soort bedragen ook zo'n 12k aan kosten die je zelf niet hoeft te betalen;

3. Marge / profit: bovenop zal je ook nog wel een marge van 10% profit pakken in de Randstad. Kortom - is je hypotheek 1100 euro en je kan je woning voor 1600 euro verhuren - is dit ook nog eens 500 extra per maand. Uiteraard komen daar nog kosten bij, ben je verantwoordelijk voor schade etc, maar wel mooi meegenomen.
En je vergeet voor het gemak nog even o.a. Opstal verzekering, OZB eigenaren en de vermogens belasting door het verschuiven van de woning naar box 3 (is bij hypotheek vrij toch 4k, dus zit er ergens tussen in)....
Ook reservering voor onderhoud, nu vind ik 0,5% van de overheid wat hoog, maar 0,25% van 400k = 1000 euro op jaar basis voor onderhoud, nieuwe CV etc. mag je wel rekenen denk ik.

Overigens eenmaal in box 3, krijg de woning dan nog maar eens naar box 1 als je na 3 jaar toch uit elkaar gaat.

Maar al speel je quitte op de verhuur en pak je alleen de stijging mee en is die stijging slechts 5% dan is het een leuk rendement voor een gratis "vangnet" .... afgezien dan van het feit dat je wel met de bank zal moeten overleggen.
  maandag 1 maart 2021 @ 09:44:47 #64
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_198263967
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:14 schreef namliam het volgende:

[..]

Behalve dan het feit dat als je verhuurt zonder dat te melden aan de bank en/of zonder toestemming van de bank, dat je een behoorlijk risico loopt.

De kans dat de bank er op terug/terecht komt zolang de hypotheek betaald wordt is niet heel groot, maar de kans is er wel.... en dan bestaat de kans dat je een flinke duw krijgt, in potentie dusdanig dat je een paar jaar niet zal werken
Ik zeg toch nergens dat je het buiten je bank om moet doen. Genoeg mogelijkheden om het met medewerking van je bank te doen. En ook al kost het je misschien wat meer, het is de makkelijkste spaarpot die je kunt hebben.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_198264104
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Huh, van wie zijn de spullen dan? Van de buurman?
Van de partner van wie het huis is, natuurlijk. Die spullen worden door latten niet automatisch gezamenlijk. En als ze dat wel worden, bijvoorbeeld door een samenlevingsovereenkomst, zijn ze formeel wellicht van TS, maar niet per definitie de smaak van TS.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198264115
quote:
14s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:44 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik zeg toch nergens dat je het buiten je bank om moet doen. Genoeg mogelijkheden om het met medewerking van je bank te doen. En ook al kost het je misschien wat meer, het is de makkelijkste spaarpot die je kunt hebben.
Ik heb nog geen fatsoenlijke berekening van TS gezien.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198264224
quote:
14s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:44 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik zeg toch nergens dat je het buiten je bank om moet doen. Genoeg mogelijkheden om het met medewerking van je bank te doen. En ook al kost het je misschien wat meer, het is de makkelijkste spaarpot die je kunt hebben.
Zo meewerkend zijn de banken tegenwoordig niet en "al kost het wat meer" ... ach
  maandag 1 maart 2021 @ 10:02:45 #68
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_198264267
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:00 schreef namliam het volgende:

[..]

Zo meewerkend zijn de banken tegenwoordig niet en "al kost het wat meer" ... ach
:z

Al leg je 500 piek in de maand toe (dan moet je je huurder wel heel erg aardig vinden), het is niet alsof dat geld in een zwart gat verdwijnt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_198265166
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:00 schreef namliam het volgende:

[..]

Zo meewerkend zijn de banken tegenwoordig niet en "al kost het wat meer" ... ach
Oversluiten naar een verhuurhypotheek, waarom zouden ze dat niet doen (aannemende dat je voldoende overwaarde hebt om < 75 of 50% LTV te financieren én de boeterente af kunt en wilt tikken)?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198265322
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:54 schreef baskick het volgende:

[..]

Van de partner van wie het huis is, natuurlijk. Die spullen worden door latten niet automatisch gezamenlijk. En als ze dat wel worden, bijvoorbeeld door een samenlevingsovereenkomst, zijn ze formeel wellicht van TS, maar niet per definitie de smaak van TS.
Partner van TS heeft toch hetzelfde in het huis van TS. Ik zie niet waarom dit nu voor een jaar een probleem zou zijn.
pi_198265606
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Huh, van wie zijn de spullen dan? Van de buurman?
:')

Spullen van TS staan in zijn huis - spullen van zijn vriendin in haar huis. Als TS dus bij zijn vriendin is staan daar NIET zijn eigen spullen. Is erg irritant. Is het mooi weer, mis je een mooie korte broek. Of dat fijne petje dat je net hebt gekocht. Wil je even werken? Mis je je laptop. Wil je wielrennen, staat je fiets nog thuis - inclusief kleding. Nog los van: even lekker rommelen in je eigen huis , je eigen boeken, spullen, ingredienten etc.

Of je moet alles dubbel aanschaffen, maar dat is niet t e doen.
Love is in the air!
pi_198265628
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 09:40 schreef namliam het volgende:

[..]

En je vergeet voor het gemak nog even o.a. Opstal verzekering, OZB eigenaren en de vermogens belasting door het verschuiven van de woning naar box 3 (is bij hypotheek vrij toch 4k, dus zit er ergens tussen in)....
Ook reservering voor onderhoud, nu vind ik 0,5% van de overheid wat hoog, maar 0,25% van 400k = 1000 euro op jaar basis voor onderhoud, nieuwe CV etc. mag je wel rekenen denk ik.

Overigens eenmaal in box 3, krijg de woning dan nog maar eens naar box 1 als je na 3 jaar toch uit elkaar gaat.
1. Opstalverzekering, OZB etc. verreken je geowon in de huur. In de randstad echt geen probleem. Je kan 1500 vragen voor 75m3 - waar theoretisch een hypotheek op zit van 1000 euro. 500 euro per maand extra. Het is gewoon gratis geld. Als je het verkoopt - heb je deze inkomsten niet,.

2. Hoebedoel je woning weer in Box 1 krijgen? Je verhuurt het in eerste instantie gewoon voor 1 jaar. Bevalt het, eventueel nog voor een extra jaar. En daarna verkoop je het alsnog. Prima.
Love is in the air!
pi_198265630
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:28 schreef Landgeld het volgende:

[..]

:')

Spullen van TS staan in zijn huis - spullen van zijn vriendin in haar huis. Als TS dus bij zijn vriendin is staan daar NIET zijn eigen spullen. Is erg irritant. Is het mooi weer, mis je een mooie korte broek. Of dat fijne petje dat je net hebt gekocht. Wil je even werken? Mis je je laptop. Wil je wielrennen, staat je fiets nog thuis - inclusief kleding. Nog los van: even lekker rommelen in je eigen huis , je eigen boeken, spullen, ingredienten etc.

Of je moet alles dubbel aanschaffen, maar dat is niet t e doen.
Geldt toch andersom voor de vriendin van TS ook.
pi_198265638
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Geldt toch andersom voor de vriendin van TS ook.
Klopt - dus voor 2 personen is dat enorm onhandig . Daarom is Latten ook echt niet fijn.
Love is in the air!
pi_198267920
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Oversluiten naar een verhuurhypotheek, waarom zouden ze dat niet doen (aannemende dat je voldoende overwaarde hebt om < 75 of 50% LTV te financieren én de boeterente af kunt en wilt tikken)?
Precies, alleen de kosten van het afsluiten van een verhuurhypotheek al...
Taxatie
Nieuwe hypotheek akte, advies, notaris kosten
Oude akte laten uitschrijven, notaris kosten

Alleen deze -standaard- kosten eten je eerste 5 of 6 maanden aan "huur opbrengsten" op

Als je een langere periode hebt voor rente vast (wat veel Nederlanders hebben) dan mag je nog een boete gaan betalen en die kan aardig oplopen.
Dan moet je het wel iets meer dan een jaartje willen verhuren om alleen al die kosten er uit te halen.

quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

1. Opstalverzekering, OZB etc. verreken je geowon in de huur. In de randstad echt geen probleem. Je kan 1500 vragen voor 75m3 - waar theoretisch een hypotheek op zit van 1000 euro. 500 euro per maand extra. Het is gewoon gratis geld. Als je het verkoopt - heb je deze inkomsten niet,.

2. Hoebedoel je woning weer in Box 1 krijgen? Je verhuurt het in eerste instantie gewoon voor 1 jaar. Bevalt het, eventueel nog voor een extra jaar. En daarna verkoop je het alsnog. Prima.
1.
Ja 500 euro per maand extra, maar je vergeet een hoop kosten.... tenzij je mazzel hebt en de bank het goed vind (onwaarschijnlijk maar de kans is er wel). Of je gaat natuurlijk voor de "grijze" oplossing door het gewoon te gaan verhuren en niks tegen de bank te zeggen.
Ook verhuisd je overwaarde van je huis van Box 1 naar Box 3, alwaar je in potentie een leuke extra belasting afdracht over mag doen. Huur - Hypotheek = opbrengst, klinkt leuk maar is echt veel te kort door de bocht.

2.
Nou, wat gebeurt er na een jaar als de relatie stuk loopt? Dan wil ex-vriendin weer terug in haar woning, maar die is inmiddels wel Box 3 geworden niet box 1 en als je het officieel regelt dikke kans dat je een verhuur hypotheek moet hebben, die je dus weer terug moet zetten naar een bewoners hypotheek met weer alle kosten van dien (taxatie, advies, notaris, afsluit kosten) en is het nog maar de vraag of je deze "zomaar" bij de belastingdienst terug naar box 1 krijgt t.b.v. HRA (al is dat voordeel minimaal met huidige rentes, maar toch)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')