abonnement Unibet Coolblue
pi_198107444
En dan niet:
Volt is te klein, en zal geen regeringsverantwoordelijkheid kunnen dragen.
Ik overweeg Volt te stemmen, omdat ik erg voor de EU ben.
Nu is D66 dat ook. Vandaar dat ik graag zou weten waarom ik bij D66 zou moeten blijven en niet moet overstappen op Volt.
De andere partijen komen bij mij waarschijnlijk niet in aanmerking.
Als Aboutaleb de PvdA-lijsttrekker zou zijn geworden, had deze partij nog wel potentieel geweest.
Maar D66 of Volt dus. Wie?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198107496
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 08:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Volt is te klein, en zal geen regeringsverantwoordelijkheid kunnen dragen.
Als iedereen zo zou denken, zouden er nooit meer nieuwe partijen in de kamer komen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198107512
quote:
89s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 08:46 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Als iedereen zo zou denken, zouden er nooit meer nieuwe partijen in de kamer komen.
Nee precies, vandaar dat ik het ook geen overweging waard vind.
Bovendien: Als Volt eenmaal met 1 zetel in de Kamer komt, komt er publiciteit over het gedachtengoed en kan men ideeën aandragen.
De Centrumpartij van weleer heeft als eenmansfractie in den beginne enorme publiciteit en ook invloed gehad op het beleid.
Jij bent dus van Bij1? Ik hoop ook echt dat Sylvana in de Kamer komt. Maar het is niet mijn partij. Maar haar mening vind ik altijd wel bijdragen aan een nuttige diversiteit. Geldt overigens ook voor Kees vd Staaij (SGP), en dat is nog minder "mijn partij".
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198107521
Ik ga je nooit adviseren D66 te stemmen, maar er zijn buiten het gedeelde pro-EU standpunt toch wel verschillen tussen beide partijen? Ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat Volt voor kernenergie is en dat ze veel sneller aan de 2% norm van defensie willen voldoen. En ze zijn voor europese belastingen, volgens mij D66 niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198107594
Waarom zou je D66 stemmen en geen VOLT?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 20 februari 2021 @ 09:09:15 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_198107647
De Diertjes zijn ook begonnen met twee zetels. Hebben wellicht nooit geregeerd, maar zorgden dat alle andere partijen ook moesten nadenken over hun standpunten mbt Dierenwelzijn/milieu.

Stem aub op de partij waarop je wil stemmen en van tactisch stemmen krijgen de meesten alleen maar spijt.

Volt kan het debat over Europa in een nieuwe richting duwen als ze in de kamer komen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_198107652
Misschien omdat Volt ook in andere landen zit. Dat vind ik wel een belangrijke onderscheidende factor.
pi_198107717
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:01 schreef Fugue het volgende:
Waarom zou je D66 stemmen en geen VOLT?
Omdat ik me dan van een jarenlange gewoonte moet ontworstelen.
Daar moeten goede argumenten voor zijn.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198107727
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Omdat ik me dan van een jarenlange gewoonte moet ontworstelen.
Daar moeten goede argumenten voor zijn.
D66 is niet meer de D66 van jaren geleden.
pi_198107728
Je kan beter vragen waarom je op volt moet stemmen ipv de piratenpartij.
pi_198107731
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:10 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Misschien omdat Volt ook in andere landen zit. Dat vind ik wel een belangrijke onderscheidende factor.
Da's voor mij een reden om voor Volt te kiezen.
Verder ben ik nog een beetje in dubio vanwege de argumenten van Hanca:
Volt wil de 2% defensie uitgaven op peil houden.
Volt is voor kernenergie.
Het zijn geen "no-go's" maar wel punten van twijfel.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198107744
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:20 schreef blessed19 het volgende:
Je kan beter vragen waarom je op volt moet stemmen ipv de piratenpartij.
Piratenpartij.... Heb ik wel eens doorgenomen. Vond het weinig inhoudelijk op punten waar het volgens mij om gaat.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198107762
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Omdat ik me dan van een jarenlange gewoonte moet ontworstelen.
Daar moeten goede argumenten voor zijn.
D66 is een partij die huichelachtige regenten de hand boven het hoofd houdt.
En ipv bestuurlijke en democratische vernieuwing brengt, de reden waarom de partij in 66 is opgericht, zichzelf telkens leent om te verouderen en democratie af te breken.
Zoals minister Ollongren de afgelopen 4 jaar heeft gedaan, en mannetje pechtold het decennium daarvoor.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_198107904
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 08:50 schreef Hanca het volgende:
Ik ga je nooit adviseren D66 te stemmen, maar er zijn buiten het gedeelde pro-EU standpunt toch wel verschillen tussen beide partijen? Ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat Volt voor kernenergie is en dat ze veel sneller aan de 2% norm van defensie willen voldoen. En ze zijn voor europese belastingen, volgens mij D66 niet.
Hun stukken over kernenergie en die 2% staan mij flink tegen. Verder is het best een aardig programma, hoewel hier en daar wat naïef. Ze blijven wel op mijn lijstje staan, ben wel voor een nieuw progressief en positief geluid in de kamer :s).
pi_198107910
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:24 schreef Dauthi het volgende:

[..]

D66 is een partij die huichelachtige regenten de hand boven het hoofd houdt.
En ipv bestuurlijke en democratische vernieuwing brengt, de reden waarom de partij in 66 is opgericht, zichzelf telkens leent om te verouderen en democratie af te breken.
Zoals minister Ollongren de afgelopen 4 jaar heeft gedaan, en mannetje pechtold het decennium daarvoor.
Als je zo boos bent ingesteld moet je ook vooral niet op D66 stemmen natuurlijk.
pi_198108015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Piratenpartij.... Heb ik wel eens doorgenomen. Vond het weinig inhoudelijk op punten waar het volgens mij om gaat.
Imo stem ik piratenpartij ivm hun ict kennis. Wat pvdd de laatste jaren voor de dieren een beter leefklimaat hebben, hoop ik sat door de piratenpartij minder ict ellende zal zijn.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 10:04:51 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_198108131
Ik overweeg ook om op Volt te stemmen. Overwegend aansprekend partijprogramma plus het feit dat ze ook in stemwijzer bovenaan terecht kwamen. Ik zie het toch niet echt in Kaag zitten.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 20 februari 2021 @ 10:04:54 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198108132
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Hun stukken over kernenergie en die 2% staan mij flink tegen. Verder is het best een aardig programma, hoewel hier en daar wat naïef. Ze blijven wel op mijn lijstje staan, ben wel voor een nieuw progressief en positief geluid in de kamer :s).
Dit.
Ik heb juist een probleem met kernenergie, veel meer dan ik dat in de jaren 80 had, want toen stond ik niet op de barricades.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198108159
Als je twijfelt tussen D66 en Volt, stem gewoon een keer Volt. Nu is de kans daadwerkelijk aanwezig dat ze in de kamer komen. En wie weet wat voor moois er dan uit komt. Bij D66 weet je dat er weinig fraais ten tonele verschijnt.
pi_198108308
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Als je zo boos bent ingesteld moet je ook vooral niet op D66 stemmen natuurlijk.
Boos?
Het zijn onweerlegbare feiten..

Pechtold heeft fraude gepleegd met zijn appartement.

Pechtold heeft als partijleider alle normen en waarden van D66 naast zich neergelegd voor een functie.

En Ollongren is er op uitgestuurd om de democratie in te perken, zoals het referendum.

Wanneer je benoemen van feiten de emotie boos geeft, is er toch iets niet helemaal in orde met je.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 10:19:39 #21
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198108316
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Ik heb juist een probleem met kernenergie, veel meer dan ik dat in de jaren 80 had, want toen stond ik niet op de barricades.
Waarom heb je er nu een groter probleem mee? In vergelijking met de jaren 80 is het nu veel veiliger, met minder afval. Tot de energie volledig groen is, is kernenergie wellicht een van de minst slechte keuzes wat mij betreft.

Ik overweeg Volt ook wel serieus. Mijn grootste punt is dat er wel erg veel nieuwe en kleine partijen zijn en het politieke landschap alleen nog verder versplinterd raakt.
pi_198108336
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:19 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Boos?
Het zijn onweerlegbare feiten..

Pechtold heeft fraude gepleegd met zijn appartement.

Pechtold heeft als partijleider alle normen en waarden van D66 naast zich neergelegd voor een functie.

En Ollongren is er op uitgestuurd om de democratie in te perken, zoals het referendum.

Wanneer je benoemen van feiten de emotie boos geeft, is er toch iets niet helemaal in orde met je.
Vanuit je emoties ga je wat creatief om met wat wel of geen feiten zijn. Snap ik. Maar wellicht is dit niet de goede plek om dit verder te bespreken.
pi_198108368
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Vanuit je emoties ga je wat creatief om met wat wel of geen feiten zijn. Snap ik. Maar wellicht is dit niet de goede plek om dit verder te bespreken.
Tja, als je de ad hominems richt zal je die toch moeten beargumenteren.

En die beargumentatie weiger je te geven want "niet de goed plek om dit te bespreken".

Over emotioneel gesproken...
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_198108373
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:19 schreef noodgang het volgende:

[..]

Waarom heb je er nu een groter probleem mee? In vergelijking met de jaren 80 is het nu veel veiliger, met minder afval. Tot de energie volledig groen is, is kernenergie wellicht een van de minst slechte keuzes wat mij betreft.

Ik overweeg Volt ook wel serieus. Mijn grootste punt is dat er wel erg veel nieuwe en kleine partijen zijn en het politieke landschap alleen nog verder versplinterd raakt.
Hoe diverser, hoe mooier toch :)?
Wat mij betreft is het zelfs wel goed als de macht van de grote partijen wordt gebroken. Dat zorgt uiteindelijk voor een zorgvuldiger afweging van de belangen. Maar dat is toekomstmuziek.

Voor wat betreft kernenergie, ze geven aan zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie te willen. Maar als je nu grootschalig in kernenergie gaat investeren, dan zit je daar gewoon de rest van de eeuw aan vast. Dat lijkt me om vele redenen een matig idee.
pi_198108393
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:23 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Tja, als je de ad hominems richt zal je die toch moeten beargumenteren.

En die beargumentatie weiger je te geven want "niet de goed plek om dit te bespreken".

Over emotioneel gesproken...
Tja, je riep uit emotie dingen uit tot feiten die dat zeker niet zijn.
Nogmaals, ik snap je frustratie hierover prima maar dit is niet de plek. Ik houd er verder over op.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 10:26:15 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198108416
Euronationalisme. :') Nog dommer dan gewoon nationalisme.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198108431
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Tja, je riep uit emotie dingen uit tot feiten die dat zeker niet zijn.
Nogmaals, ik snap je frustratie hierover prima maar dit is niet de plek. Ik houd er verder over op.
Nogmaals, jij bent de enige die op de man speelt en weigert inhoudelijk ergens op in te gaan.

Wanneer je niets beters te melden hebt dan enkel argumentum ad hominem oftewel goedkoop op de man spelen, kan je inderdaad beter je mond dicht houden.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_198108491
Ik overweeg Volt, vooral omdat D66 geen optie meer is voor mij en er eigenlijk weinig alternatieven lijken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 10:32:22 #29
319979 Fok-it
All is well
pi_198108511
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik overweeg Volt, vooral omdat D66 geen optie meer is voor mij en er eigenlijk weinig alternatieven lijken.
Wat een godswonder als wij op dezelfde partij gaan stemmen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198108551
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
Als je twijfelt tussen D66 en Volt, stem gewoon een keer Volt. Nu is de kans daadwerkelijk aanwezig dat ze in de kamer komen. En wie weet wat voor moois er dan uit komt. Bij D66 weet je dat er weinig fraais ten tonele verschijnt.
Precies mijn afweging. Volt geeft een beeld van jonge honden die staan te trappelen om uit het hok te kunnen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 10:36:04 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198108565
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:19 schreef noodgang het volgende:

[..]

Waarom heb je er nu een groter probleem mee? In vergelijking met de jaren 80 is het nu veel veiliger, met minder afval. Tot de energie volledig groen is, is kernenergie wellicht een van de minst slechte keuzes wat mij betreft.

Ik overweeg Volt ook wel serieus. Mijn grootste punt is dat er wel erg veel nieuwe en kleine partijen zijn en het politieke landschap alleen nog verder versplinterd raakt.
Omdat ik me nu wel realiseer dat zaken als kernenergie (ook nu nog) heel veel afval opleveren en dat dat afval ook ergens naartoe moet, en vooral dat "ergens naartoe" heb ik nu wel een probleem mee, terwijl me dat als puber totaal niet boeide, overigens telt de tijdsgeest wat dat betreft ook wel mee, want je had dan af en toe wel eens een lekkende vaten schandaaltje, maar echt groot was het nadenken over de lange termijn gevolgen nog niet.

Daarom geloof ik meer in wind- en zonne-energie, en vooral in die laatste eigenlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198108571
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:32 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Wat een godswonder als wij op dezelfde partij gaan stemmen
Dat zal best meevallen. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198108611
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat ik me nu wel realiseer dat zaken als kernenergie (ook nu nog) heel veel afval opleveren en dat dat afval ook ergens naartoe moet, en vooral dat "ergens naartoe" heb ik nu wel een probleem mee, terwijl me dat als puber totaal niet boeide, overigens telt de tijdsgeest wat dat betreft ook wel mee, want je had dan af en toe wel eens een lekkende vaten schandaaltje, maar echt groot was het nadenken over de lange termijn gevolgen nog niet.

Daarom geloof ik meer in wind- en zonne-energie, en vooral in die laatste eigenlijk.
Zonne energie ben ik wel positief over, om het dan ook daadwerkelijk op bestaande bebouwing te plaatsen; die windturbineparken overal en nergens vind ik erg zonde.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 10:41:17 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198108632
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat ik me nu wel realiseer dat zaken als kernenergie (ook nu nog) heel veel afval opleveren en dat dat afval ook ergens naartoe moet, en vooral dat "ergens naartoe" heb ik nu wel een probleem mee, terwijl me dat als puber totaal niet boeide, overigens telt de tijdsgeest wat dat betreft ook wel mee, want je had dan af en toe wel eens een lekkende vaten schandaaltje, maar echt groot was het nadenken over de lange termijn gevolgen nog niet.

Daarom geloof ik meer in wind- en zonne-energie, en vooral in die laatste eigenlijk.
Daarbij, als er morgen een besluit genomen zou worden over de bouw van een kerncentrale in Nederland dan is die mischien over 20 jaar operationeel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198108677
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daarbij, als er morgen een besluit genomen zou worden over de bouw van een kerncentrale in Nederland dan is die mischien over 20 jaar operationeel.
Inderdaad, zoals ik al aangaf. Begin je nu met grootschalig kernenergie, dan zit je er de rest van de eeuw gewoon aan vast. En dat lijkt me een matig plan...

Maar goed, het is maar marginaal natuurlijk op hun totale programma en met hun mogelijke invloed.
pi_198108707
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daarbij, als er morgen een besluit genomen zou worden over de bouw van een kerncentrale in Nederland dan is die mischien over 20 jaar operationeel.
Idd dat blijft een punt.
Toch denk ik dat ik Volt stem. Ik ben nog te lui geweest om de Volt site helemaal door te pluizen.
Maar: hoe denken ze over een referendum. Ik ben er zelf eigenlijk niet zo voor. Hoe zit dat met Volt? En denken alle Europese Volt-partijen hetzelfde?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 10:46:33 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198108724
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:39 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zonne energie ben ik wel positief over, om het dan ook daadwerkelijk op bestaande bebouwing te plaatsen; die windturbineparken overal en nergens vind ik erg zonde.
Ja, dat vind ik ook, maar er zijn wel plekken waar het wel zou kunnen, of waar zonne-energie minder tot geen effect heeft.
Wereldwijd bedoel ik dan.

Ik denk dat NL al bijna te klein is voor windparken, je zou hoogstens het IJsselmeer vol kunnen zetten, maar ik denk niet dat dat een meerderheid gaat krijgen :D

Men zet idd nog veel te weinig in op zonne-energie.
Ik kan wat dat betreft niet wachten op de zoutwater accu's die in ontwikkeling zijn, zodat mensen hun energie ook deels thuis kunnen opslaan, als ik de kruipruimte vol kon leggen zou ik het helemaal geweldig vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198108839
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Idd dat blijft een punt.
Toch denk ik dat ik Volt stem. Ik ben nog te lui geweest om de Volt site helemaal door te pluizen.
Maar: hoe denken ze over een referendum. Ik ben er zelf eigenlijk niet zo voor. Hoe zit dat met Volt? En denken alle Europese Volt-partijen hetzelfde?
Over referenda lees ik niet echt iets. Wel iets over burgerfora om vooraf te peilen welke kant het op moet. Dat kan weinig kwaad. En de gekozen burgemeester is een matig idee maar komt er toch niet.
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 10:55:26 #39
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_198108841
Waarom zou je überhaupt een van beiden overwegen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_198108858
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:55 schreef Plompzakker het volgende:
Waarom zou je überhaupt een van beiden overwegen
Omdat je progressief en positief bent ingesteld?
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 10:57:18 #41
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_198108866
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Omdat je progressief en positief bent ingesteld?
Definieer positief
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_198108953
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:57 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Definieer positief
Een beetje blij en optimistisch in het leven staan :s).
Waar bij partijen als PVV/FvD en ook wel SP het glas standaard halfleeg is, is het bij positief ingestelde partijen nog gewoon halfvol *O*
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 11:24:38 #43
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_198109271
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Een beetje blij en optimistisch in het leven staan :s).
Waar bij partijen als PVV/FvD en ook wel SP het glas standaard halfleeg is, is het bij positief ingestelde partijen nog gewoon halfvol *O*
Daarom stem ik ook op iemand die altijd graag mag lachen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 11:34:44 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198109368
Omdat we al meer dan genoeg partijen hebben en VOLT niets wezenlijks toevoegt aan wat er al is.
pi_198109590
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Idd dat blijft een punt.
Toch denk ik dat ik Volt stem. Ik ben nog te lui geweest om de Volt site helemaal door te pluizen.
Maar: hoe denken ze over een referendum. Ik ben er zelf eigenlijk niet zo voor. Hoe zit dat met Volt? En denken alle Europese Volt-partijen hetzelfde?
Volt neigt meer naar burgerfora dan naar referenda (pagina 55 in het verkiezingsprogramma)

https://static1.squarespa(...)021%E2%80%932025.pdf

Dat is iets dat ze nu bijvoorbeeld al in Ierland gebruiken om artikelen uit de grondwet te beoordelen en eventueel te herschrijven.
pi_198109675
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Omdat ik me dan van een jarenlange gewoonte moet ontworstelen.
Daar moeten goede argumenten voor zijn.
Gewoonte is zo ongeveer de slechtste reden denkbaar om op een partij te blijven stemmen.
pi_198109721
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Volt neigt meer naar burgerfora dan naar referenda (pagina 55 in het verkiezingsprogramma)

https://static1.squarespa(...)021%E2%80%932025.pdf

Dat is iets dat ze nu bijvoorbeeld al in Ierland gebruiken om artikelen uit de grondwet te beoordelen en eventueel te herschrijven.
Dan vind ik dat iig een beter punt dan dat van D66. Referenda vind ik echt zeer waardeloos, burgerfora zie ik de meerwaarde wel van in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198109806
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan vind ik dat iig een beter punt dan dat van D66. Referenda vind ik echt zeer waardeloos, burgerfora zie ik de meerwaarde wel van in.
Misschien nemen ze dat idee wel over als Volt een zetel haalt en het publiekelijk weet te agenderen. Op die manier kan één zetel ook invloed hebben: grotere partijen nemen bepaalde ideeën en standpunten over.

Eventueel in een iets andere variant, maar er is dan toch sprake van invloed.
pi_198109877
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:51 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Volt neigt meer naar burgerfora dan naar referenda (pagina 55 in het verkiezingsprogramma)

https://static1.squarespa(...)021%E2%80%932025.pdf

Dat is iets dat ze nu bijvoorbeeld al in Ierland gebruiken om artikelen uit de grondwet te beoordelen en eventueel te herschrijven.
Zag het, best een interessant concept.
pi_198109933
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:34 schreef Hexagon het volgende:
Omdat we al meer dan genoeg partijen hebben en VOLT niets wezenlijks toevoegt aan wat er al is.
Nou ja, met een GL die toch een stap naar links lijken te doen, D66 die na vier jaar als bijwagen van Rutte wederom zijn weggezakt in het grote niets en een VVD waar de laatste liberaal heel lang geleden het schip heeft verlaten mist er in de progressieve, positieve, liberale hoek wat mij betreft best wel iets. In die zin heeft Volt wel toegevoegde waarde.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 12:39:51 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198110200
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:34 schreef Hexagon het volgende:
Omdat we al meer dan genoeg partijen hebben en VOLT niets wezenlijks toevoegt aan wat er al is.
En toch kan ik me voorstellen dat het voor mensen een alternatief is omdat ze zich bij de rest niet meer thuisvoelen.

Dus geen "alles moet anders" uit ontevredenheid en dat "anders" als reden goed genoeg is, maar simpelweg omdat meer van hetzelfde niet meer goed genoeg is.

Ik heb altijd VVD gestemd, tot dat geheul met de PVV in 2010, toen ben ik D66 gaan stemmen.
Daar waar ik op zich geen probleem heb met Kaag als persoon en politicus, heb ik wel moeite met domme uitspraken over keuzestress tussen Oxford en Cambridge, en over dat mensen niet te lang in dezelfde functie moeten blijven zitten. Daarmee schop je gewoon heel veel hardwerkende mensen tegen de schenen, want het barst in NL van de mensen die 10-20 jaar bij hetzelfde bedrijf dezelfde baan hebben, en godzijdank, want als we alleen maar van die jobhoppende carrièrejagers zouden hebben dan zou je bij heel veel bedrijven heel veel kennis en expertise kwijt zijn.

En mind you, ik ben zelf een behoorlijke snob en dusdanig verwend dat ik ook keuzes maak omdat ik bepaalde dingen niet meer wil, maar daarbij weet ik heel goed dat ik met die eisen/verwachtingen een snob ben en ik ben geen politicus.
Ik ben me heel bewust van mijn luxepositie, en het probleem is dat zij dat niet lijkt te zijn.

Anyhow, VVD vind ik nog steeds geen optie maar ik twijfel steeds meer of D66 dat nu wel is, en de rest is zeker geen optie, dus dan is daar de twijfel tussen D66 en Volt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 20 februari 2021 @ 12:43:02 #52
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_198110243
Ziet er niet verkeerd uit, dat Volt.
Voor het eerst dat ik deze naam voorbij zie komen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_198110319
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

En toch kan ik me voorstellen dat het voor mensen een alternatief is omdat ze zich bij de rest niet meer thuisvoelen.

Dus geen "alles moet anders" uit ontevredenheid en dat "anders" als reden goed genoeg is, maar simpelweg omdat meer van hetzelfde niet meer goed genoeg is.

Ik heb altijd VVD gestemd, tot dat geheul met de PVV in 2010, toen ben ik D66 gaan stemmen.
Daar waar ik op zich geen probleem heb met Kaag als persoon en politicus, heb ik wel moeite met domme uitspraken over keuzestress tussen Oxford en Cambridge, en over dat mensen niet te lang in dezelfde functie moeten blijven zitten. Daarmee schop je gewoon heel veel hardwerkende mensen tegen de schenen, want het barst in NL van de mensen die 10-20 jaar bij hetzelfde bedrijf dezelfde baan hebben, en godzijdank, want als we alleen maar van die jobhoppende carrièrejagers zouden hebben dan zou je bij heel veel bedrijven heel veel kennis en expertise kwijt zijn.

En mind you, ik ben zelf een behoorlijke snob en dusdanig verwend dat ik ook keuzes maak omdat ik bepaalde dingen niet meer wil, maar daarbij weet ik heel goed dat ik met die eisen/verwachtingen een snob ben en ik ben geen politicus.
Ik ben me heel bewust van mijn luxepositie, en het probleem is dat zij dat niet lijkt te zijn.

Anyhow, VVD vind ik nog steeds geen optie maar ik twijfel steeds meer of D66 dat nu wel is, en de rest is zeker geen optie, dus dan is daar de twijfel tussen D66 en Volt.
Ik snap die mentaliteit ook niet helemaal van dat je niet te lang hetzelfde moet doen, in veel culturen verdien je juist veel respect als je één ding doet en daar extreem goed in wordt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198119746
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:43 schreef aloa het volgende:
Ziet er niet verkeerd uit, dat Volt.
Voor het eerst dat ik deze naam voorbij zie komen.
Dat is dan wel meteen het grootste probleem voor nieuwe partijen als Volt: Tenzij je in Amsterdam woont en er een keer een stikker van op een lantaarnpaal hebt zien hangen zul je hoogstwaarschijnlijk nog nooit van de partij gehoord hebben.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 22:57:46 #55
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_198121349
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat is dan wel meteen het grootste probleem voor nieuwe partijen als Volt: Tenzij je in Amsterdam woont en er een keer een stikker van op een lantaarnpaal hebt zien hangen zul je hoogstwaarschijnlijk nog nooit van de partij gehoord hebben.
Klopt ja.
Ik zag toevallig dat hier ook een sticker van Volt op het bord in de stad was geplakt.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  zaterdag 20 februari 2021 @ 23:40:00 #56
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_198122428
Volt :') net als D66 :') ik weet t nog niet normaal vvd maar daar is niks liberaals meer aan.

In elk geval geen pro eu partij stemmen
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_198122721
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:40 schreef Nicksanders het volgende:
Volt :') net als D66 :') ik weet t nog niet normaal vvd maar daar is niks liberaals meer aan.

In elk geval geen pro eu partij stemmen
Dat is ook wel creatief. Veel liberaler dan de EU tref je niet maar als je tegen de EU bent en wel iets liberaals zoekt dan wordt dat wel een bijzondere uitdaging :P.
  zondag 21 februari 2021 @ 11:45:01 #58
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198127179
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 09:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Da's voor mij een reden om voor Volt te kiezen.
Verder ben ik nog een beetje in dubio vanwege de argumenten van Hanca:
Volt wil de 2% defensie uitgaven op peil houden.
Volt is voor kernenergie.
Het zijn geen "no-go's" maar wel punten van twijfel.
Als Volt geen hoofdstuk diversiteitsgeneuzel had gehad, hadden ze mijn stem. Voor de rest ben ik het eigenlijk volledig eens met hun programma. Dat komt weinig voor..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 21 februari 2021 @ 11:58:08 #59
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198127363
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:45 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Als Volt geen hoofdstuk diversiteitsgeneuzel had gehad, hadden ze mijn stem. Voor de rest ben ik het eigenlijk volledig eens met hun programma. Dat komt weinig voor..
Wat is er 'geneuzel' aan om gewoon een representatieve afspiegeling te willen in bedrijven en politiek. Dat zorgt gewoon voor betere besluiten en veel minder groupthink. Minder blind conformisme en meer onderling begrip.

Niet voor niets kennen de Scandinavische landen bijvoorbeeld meer lager opgeleiden in hun parlement dan hier, en dat werkt uitstekend. Mits natuurlijk die lager opgeleiden binnen het proces staan en niet erbuiten met geschreeuw.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_198128030
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:45 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Als Volt geen hoofdstuk diversiteitsgeneuzel had gehad, hadden ze mijn stem. Voor de rest ben ik het eigenlijk volledig eens met hun programma. Dat komt weinig voor..
Ik heb de site er gisteren even op nageslagen nadat ik de folder in de bus kreeg (ondanks nee/nee sticker).
Op zich best een verfrissende partij. Had wel meer puntjes waar ik me niet in kon vinden maar een hoofdstuk diversiteitsgedram was wel het dieptepunt.
Hopelijk gaan ze inzien dat maar weinig mensen daarop zitten te wachten en passen ze over een paar jaar een en ander aan.
  zondag 21 februari 2021 @ 12:43:26 #61
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198128125
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is er 'geneuzel' aan om gewoon een representatieve afspiegeling te willen in bedrijven en politiek. Dat zorgt gewoon voor betere besluiten en veel minder groupthink. Minder blind conformisme en meer onderling begrip.

Niet voor niets kennen de Scandinavische landen bijvoorbeeld meer lager opgeleiden in hun parlement dan hier, en dat werkt uitstekend. Mits natuurlijk die lager opgeleiden binnen het proces staan en niet erbuiten met geschreeuw.
Om iemand en/of iemands belangen te vertegenwoordigen hoeft - zeker in het geval van een volksvertegenwoordiging - de afspiegeling niet representatief te zijn. Een vrouw kan prima mannen vertegenwoordigen, een Jood prima gelovigen in het algemeen, een homo prima hetero's, zolang diegene als persoon de juiste kwalificaties en morele statuur heeft.
Je hoeft dus niet voor elke letter in het woke alfabet in elke bovenlaag van iedere hiërarchie een letterlijke afspiegeling te hebben. Gaat ook nog aardig ingewikkeld worden, want waar trek je de grens? Mooie mensen? Linkshandigen? Een gebed zonder einde, en daarmee in mijn beleving irrelevant geneuzel.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_198128182
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is er 'geneuzel' aan om gewoon een representatieve afspiegeling te willen in bedrijven en politiek. Dat zorgt gewoon voor betere besluiten en veel minder groupthink. Minder blind conformisme en meer onderling begrip.

Niet voor niets kennen de Scandinavische landen bijvoorbeeld meer lager opgeleiden in hun parlement dan hier, en dat werkt uitstekend. Mits natuurlijk die lager opgeleiden binnen het proces staan en niet erbuiten met geschreeuw.
Ik denk dat in dat laatste het probleem vooral zit. Totaal ongeschoolden komen vrijwel niet voor in Nederland, niet-academici zijn er te over en ook in de Tweede Kamer zijn er genoeg voorbeelden te noemen van leden zonder titel: Leon de Jong (PVV), Jesse Klaver (GL), Harry van der Molen (CDA), om er eens drie te noemen.
Prima overigens om eens en fulltime vuilnisman op een lijst te zetten, alleen wil je wel dat die de dossiers leest en niet op z’n Öztürks de andere politici uitscheldt en schreeuwt dat hij gelijk heeft omdat hij gelijk heeft.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:02:09 #63
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198128473
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Om iemand en/of iemands belangen te vertegenwoordigen hoeft - zeker in het geval van een volksvertegenwoordiging - de afspiegeling niet representatief te zijn.
Ja leuk, maar het bewijs laat wat anders zien. Natuurlijk is er een probleem wanneer de Amerikaanse senaat alleen maar uit multimiljonairs bestaat, en is de besluitvorming navenant.

Onze volksvertegenwoordiging is op basis van een aantal basale kenmerken (regio, geslacht, opleidingsrichting) vrij eenzijdig samengesteld, wanneer je dat vergelijkt met vrijwel alle andere protestantse democratieën.

quote:
Een vrouw kan prima mannen vertegenwoordigen, een Jood prima gelovigen in het algemeen, een homo prima hetero's, zolang diegene als persoon de juiste kwalificaties en morele statuur heeft.
Je hoeft dus niet voor elke letter in het woke alfabet in elke bovenlaag van iedere hiërarchie een letterlijke afspiegeling te hebben. Gaat ook nog aardig ingewikkeld worden, want waar trek je de grens? Mooie mensen? Linkshandigen? Een gebed zonder einde, en daarmee in mijn beleving irrelevant geneuzel.
Alweer: leuke theorie maar de empirie geeft een andere werkelijkheid aan (net zoals bij jouw ontkenning van institutioneel racisme...). Waarbij meer diversiteit ook duidelijk tot minder groupthink leidt.

https://stukroodvlees.nl/(...)nsgroepen-in-beleid/

Tegelijkertijd is de oververtegenwoordiging van de Randstad dan weer wel een probleem. Daar maakt een partij als het CDA zich dan weer druk over. Dat is ook diversiteit.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 13:05:57 #64
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198128546
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:47 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Ik denk dat in dat laatste het probleem vooral zit. Totaal ongeschoolden komen vrijwel niet voor in Nederland, niet-academici zijn er te over en ook in de Tweede Kamer zijn er genoeg voorbeelden te noemen van leden zonder titel: Leon de Jong (PVV), Jesse Klaver (GL), Harry van der Molen (CDA), om er eens drie te noemen.
Prima overigens om eens en fulltime vuilnisman op een lijst te zetten, alleen wil je wel dat die de dossiers leest en niet op z’n Öztürks de andere politici uitscheldt en schreeuwt dat hij gelijk heeft omdat hij gelijk heeft.
Nogmaals: in parlementen zoals Nieuw Zeeland en de Scandinavische landen werkt dat uitstekend en zorgt voor meer representatieve besluitvorming.

Het helpt dan natuurlijk wel wanneer de laaggeschoolden in feite ook best wel goed onderwijs hebben gekregen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 13:07:00 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198128558
Net de stemwijzer ingevuld:
1 Volt (63 %)
2 Bij1 (60%)
3 D66 (57%)
4 Piratenpartij (53%)
5 GL (50%)
6 PvdA (47%)
7 PvdD (47%)

Waarbij de vetgemaakte partijen de enige zijn die ik überhaupt zou overwegen. Dus dit wordt wel interessant in mijn besluitvorming.
Nog even de extra stellingen gedaan met Volt en Bij1 en die kwam op 4 van de 5 voor Volt uit en 1 van de 5 voor Bij1, maar Bij1 was voor mij toch al een no way qua partij om op te stemmen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198128574
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:07 schreef Leandra het volgende:
Net de stemwijzer ingevuld:
1 Volt (63 %)
2 Bij1 (60%)
3 D66 (57%)
4 Piratenpartij (53%)
5 GL (50%)
6 PvdA (47%)
7 PvdD (47%)

Waarbij de vetgemaakte partijen de enige zijn die ik überhaupt zou overwegen. Dus dit wordt wel interessant in mijn besluitvorming.
Lijkt me duidelijk: Volt.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:29:04 #67
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198128906
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:08 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk: Volt.
Om dan vervolgens niks in de melk te brokkelen hebben. Dan kun je nog beter D66 stemmen. Zoveel verschillen die percentages nou ook weer niet, valt niet significant te noemen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 13:31:26 #68
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198128962
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:47 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Ik denk dat in dat laatste het probleem vooral zit. Totaal ongeschoolden komen vrijwel niet voor in Nederland, niet-academici zijn er te over en ook in de Tweede Kamer zijn er genoeg voorbeelden te noemen van leden zonder titel: Leon de Jong (PVV), Jesse Klaver (GL), Harry van der Molen (CDA), om er eens drie te noemen.
Prima overigens om eens en fulltime vuilnisman op een lijst te zetten, alleen wil je wel dat die de dossiers leest en niet op z’n Öztürks de andere politici uitscheldt en schreeuwt dat hij gelijk heeft omdat hij gelijk heeft.
Dit is wel een probleem:
https://www.uva.nl/conten(...)in-de-wereld.html?cb
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-ongelijkheid-mannen
https://www.parool.nl/nie(...)-en-mannen~b5cdc3ce/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_198129239
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Om dan vervolgens niks in de melk te brokkelen hebben. Dan kun je nog beter D66 stemmen. Zoveel verschillen die percentages nou ook weer niet, valt niet significant te noemen.
Dan heeft Volt gewoon een start in de Tweede Kamer, wie weet tot wat voor moois het uitgroeit. Van D66 weet je dat ze a zeggen en vervolgens het tegenovergestelde doen.
pi_198129275
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is er 'geneuzel' aan om gewoon een representatieve afspiegeling te willen in bedrijven en politiek. Dat zorgt gewoon voor betere besluiten en veel minder groupthink. Minder blind conformisme en meer onderling begrip.

Niet voor niets kennen de Scandinavische landen bijvoorbeeld meer lager opgeleiden in hun parlement dan hier, en dat werkt uitstekend. Mits natuurlijk die lager opgeleiden binnen het proces staan en niet erbuiten met geschreeuw.
Werkt dat beter door of ondanks die lager opgeleiden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198129890
Omdat Volt zo naief is om te denken dat de EU ooit democratisch gaat worden, terwijl D66 zeker weet dat ze door die EU van die verachtelijke democratie afkomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198132358
Ik lees niks terug over woningen bij Volt, dat is voor mij een te heet hangijzer om te negeren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 21 februari 2021 @ 17:06:48 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198132381
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:08 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk: Volt.
Dat lijkt mij helemaal niet duidelijk, want ik zie niets in een tweezetelpartij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198132392
quote:
16s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik lees niks terug over woningen bij Volt, dat is voor mij een te heet hangijzer om te negeren.
3.2 in hun verkiezingsprogramma.
pi_198132407
quote:
14s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:07 schreef SignificanteAnder het volgende:

[..]

3.2 in hun verkiezingsprogramma.
Oh ik dacht dat ik daar naar keek. :@

Even verder zoeken dan. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198132683
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat lijkt mij helemaal niet duidelijk, want ik zie niets in een tweezetelpartij.
Alle partijen beginnen klein.
Maar zie je wel wat in een partij die al haar kroonjuwelen voor een appel en een ei de nek omdraait? Een partij die consequent a zegt en het tegenovergestelde doet?
  zondag 21 februari 2021 @ 17:41:33 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198133103
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:23 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Alle partijen beginnen klein.
Maar zie je wel wat in een partij die al haar kroonjuwelen voor een appel en een ei de nek omdraait? Een partij die consequent a zegt en het tegenovergestelde doet?
Ik stem straks D66, maar je hebt wel een pijnlijk punt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 21 februari 2021 @ 18:23:37 #78
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198133862
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:46 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dan heeft Volt gewoon een start in de Tweede Kamer, wie weet tot wat voor moois het uitgroeit. Van D66 weet je dat ze a zeggen en vervolgens het tegenovergestelde doen.
Als het nakomen van het programma een criterium is zijn er al genoeg alternatieven voor D66. PvdD maar ook GroenLinks, zelfs VVD. Zeker nu D66 een ander accent legt dan in de Pechtold jaren.

Er is veel te veel versnippering en vierkante centimeter politiek in de progressieve hoek.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_198133995
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als het nakomen van het programma een criterium is zijn er al genoeg alternatieven voor D66. PvdD maar ook GroenLinks, zelfs VVD. Zeker nu D66 een ander accent legt dan in de Pechtold jaren.

Er is veel te veel versnippering en vierkante centimeter politiek in de progressieve hoek.
Dat er veel versnippering is beaam ik.
Als alle D66 stemmers volgende maand nou Volt gaan stemmen dan maakt de ene partij plaats voor de ander. Geen extra versnippering dan.
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 18:31:29 #80
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198134015
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als het nakomen van het programma een criterium is zijn er al genoeg alternatieven voor D66. PvdD maar ook GroenLinks, zelfs VVD. Zeker nu D66 een ander accent legt dan in de Pechtold jaren.

Er is veel te veel versnippering en vierkante centimeter politiek in de progressieve hoek.
37 partijen doen er mee bij de volgende verkiezingen, ik durf gerust te stellen dat het niet alleen de progressieve hoek is die last heeft van versnippering ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 21 februari 2021 @ 18:40:47 #81
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198134254
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

37 partijen doen er mee bij de volgende verkiezingen, ik durf gerust te stellen dat het niet alleen de progressieve hoek is die last heeft van versnippering ;)
Hehheh! bizar. Al zijn er maar 10 ofzo echt relevant.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 21 februari 2021 @ 18:53:20 #82
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198134586
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

37 partijen doen er mee bij de volgende verkiezingen, ik durf gerust te stellen dat het niet alleen de progressieve hoek is die last heeft van versnippering ;)
Leuk, maar de conservatieve stem wordt over minder partijen verdeeld, en waarbij er één bovenuit steekt. Dus minder versnippering.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 19:15:02 #83
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198135069
De charme aan Volt vind ik ook dat ze op veel thema's duidelijk de verbinding met het Europese niveau maken. Dus: dit doen we in NL, en (dus) dit in Europa (of andersom). Bij veel partijen is Europa toch iets wat los staat van al het andere.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_198136052
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

37 partijen doen er mee bij de volgende verkiezingen, ik durf gerust te stellen dat het niet alleen de progressieve hoek is die last heeft van versnippering ;)
Ik zie 6 conservatieve partijen zetels halen (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP, JA21) en 6 progressieve (GL, PvdA, D66, PvdD, Bij1, Volt). Denk, 50plus, CU en SP zijn niet echt uitgesproken conservatief of progressief. Versplintering dus aan beide kanten, waar de conservatieven wel de 3 grootste partijen lijken te krijgen.

Maar versplintering hoeft geen nadeel te zijn. 2 partijen van 10 zetels kunnen vaak meer inbrengen en hebben meer invloed dan 1 van 20. Zeker als ze samen in een coalitie zitten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 21 februari 2021 @ 20:10:44 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_198136144
Ik zou best op Volt stemmen, maar de kans dat ze de drempel niet halen is aanzienlijk, en dan wordt mijn stem verdeeld over de andere partijen. Kan ik beter gewoon D66 stemmen. We hebben een preferentieel (ranked choice) stemsysteem nodig.
Ik denk dat er best ruimte op progressief centrumrechts is, maar dat moet losscheuren van de VVD, in plaats van dat D66 en Volt elkaars stemmers gaan uitruilen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_198136454
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:07 schreef Leandra het volgende:
Net de stemwijzer ingevuld:
1 Volt (63 %)
2 Bij1 (60%)
3 D66 (57%)
4 Piratenpartij (53%)
5 GL (50%)
6 PvdA (47%)
7 PvdD (47%)

Waarbij de vetgemaakte partijen de enige zijn die ik überhaupt zou overwegen. Dus dit wordt wel interessant in mijn besluitvorming.
Nog even de extra stellingen gedaan met Volt en Bij1 en die kwam op 4 van de 5 voor Volt uit en 1 van de 5 voor Bij1, maar Bij1 was voor mij toch al een no way qua partij om op te stemmen.
Ik heb de stemwijzer niet "gedaan" maar dit is ook ongeveer mijn voorkeurlijstje.
Ik ben er uit: Het wordt Volt.

2 extra redenen.
Het pro-EU standpunt. De EU uit elkaar laten vallen is echt een gruwel. Nu is D66 ook een pro-EU partij. Maar Volt is een internationaal opererend horizontale Europese beweging. Daar mag best een zetel voor komen.
En ik meende ergens gelezen te hebben dat Jan Roos deze partij framede als "Soros-Jugend".
En als Jan Roos een groep framet als Soros-Jugend dan is wat mij betreft "Bulls Eye".

Ik zie deze partij echt als jonge honden die kwispelend en blaffend in het hok zitten en uitgelaten willen worden.

Vwb Bij1... Het is absoluut niet mijn partij, maar ik zou het mooi vinden als ze in de Tweede Kamer komen (of komt). Sylvana Simons dus. Het Sylvana-geluid mag gehoord worden. Maar dat heb ik nog meer met Volt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 21-02-2021 20:51:31 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198136778
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:10 schreef speknek het volgende:
Ik zou best op Volt stemmen, maar de kans dat ze de drempel niet halen is aanzienlijk, en dan wordt mijn stem verdeeld over de andere partijen. Kan ik beter gewoon D66 stemmen. We hebben een preferentieel (ranked choice) stemsysteem nodig.
Ik denk dat er best ruimte op progressief centrumrechts is, maar dat moet losscheuren van de VVD, in plaats van dat D66 en Volt elkaars stemmers gaan uitruilen.
quote:
[img]maar de kans dat ze de drempel niet halen is aanzienlijk, en dan wordt mijn stem verdeeld over de andere partijen.
Allereerst: Zo komt een partij nooit in de Kamer.
Ten tweede: "reststemmen" die een partij over heeft die onvoldoende zijn voor een "volgende zetel" worden ook verdeeld over de andere partijen.
Nederland kent slechts een kiesdrempel van 0,66666667%.
1/150e deel dus.
Jouw argument zou hout snijden als je in Duitsland had gewoond waar een kiesdrempel van 5% is.
Alle stemmen gedeeld door 150 is de kiesdrempel.
Het klopt dat een partij die daar ook maar één stem op te kort komt sowieso niet in de Kamer komt.
Daarna worden de stemmen van de in aanmerking komende partijen door de kiesdrempel gedeeld en afgerond naar beneden. Dan kom je op ongeveer 140 tot 145 zetels.
De 5 tot 10 restzetels worden verdeeld door telkens het relatieve verschil met een mogelijke volgende zetel bij iedere partij te bekijken. In de praktijk komen daar meestal de grote partijen voor in aanmerking.
Dat is puur een rekenkundige/wiskundige wetmatigheid en niet door antipathie voor kleine partijen.

Dus aub: Stem Volt, en laat je niet belemmeren door jouw onterechte argument van de reststemmen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 21 februari 2021 @ 20:43:57 #88
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198136927
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:10 schreef speknek het volgende:
Ik zou best op Volt stemmen, maar de kans dat ze de drempel niet halen is aanzienlijk, en dan wordt mijn stem verdeeld over de andere partijen. Kan ik beter gewoon D66 stemmen. We hebben een preferentieel (ranked choice) stemsysteem nodig.
Ik denk dat er best ruimte op progressief centrumrechts is, maar dat moet losscheuren van de VVD, in plaats van dat D66 en Volt elkaars stemmers gaan uitruilen.
Progressief centrum-rechts bestaat gewoonweg niet. Althans niet duurzaam en niet op de langere termijn. Het is een inherente contradictie en verscheurt/halveert zichzelf. Voor zover het wel bestaat, vergroot het alleen maar het rechts-radicalisme als fallout.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 20:46:33 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_198136988
Dat klopt op zich ook wel weer ja. (Edit: wat Twentse Ros zegt, niet Klopkoek, lol.) Moet wel zeggen dat Volt ook bij mij bovenaan kwam, omdat ze niet wilden dat universiteiten verplicht in het Nederlands les moeten geven en D66 wel, en dat vind ik navelstaarderij van D66. Dat was wel ongeveer het enige verschil.

De VVD waar ik vroeger wel eens op stemde staat nu nog onder Jezus Leeft en de SGP, wat zijn die bedenkelijk geworden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 21 februari 2021 @ 20:49:26 #90
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198137054
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:05 schreef Hanca het volgende:
Denk, 50plus, CU en SP zijn niet echt uitgesproken conservatief of progressief.
Denk is verwerpelijk maar stemt consequent inclusiever en progressiever (bijvoorbeeld LHBT voorlichting) dan de rechts-populisten of klein-christelijk.

50plus is uiteindelijk rechts-conservatief geworden en behartigd de belangen van de rijke ouderen. De tegenstellingen zijn beslecht.

CU is inderdaad niet uitgesproken de ene of de andere kant op, maar ook niet uitgesproken links of rechts.

SP is - wat anderen ook mogen beweren - zowel links als progressief. Mensen die beweren dat de SP in het conservatieve kamp thuis hoort doen aan misleiding en propaganda. Ze staan er in werkelijkheid ver van vandaan. Alle internationale indelingen door wetenschappers schatten hen als progressief in, en het Kieskompas ook.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 20:54:11 #91
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198137163
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:46 schreef speknek het volgende:
Dat klopt op zich ook wel weer ja. (Edit: wat Twentse Ros zegt, niet Klopkoek, lol.) Moet wel zeggen dat Volt ook bij mij bovenaan kwam, omdat ze niet wilden dat universiteiten verplicht in het Nederlands les moeten geven en D66 wel, en dat vind ik navelstaarderij van D66. Dat was wel ongeveer het enige verschil.

De VVD waar ik vroeger wel eens op stemde staat nu nog onder Jezus Leeft en de SGP, wat zijn die bedenkelijk geworden.
D66 ga ik misschien weer eens op stemmen als de nieuwe koers duurzaam en bestendig blijkt te zijn. Maar de oude Pechtold koers had ik niks mee, was uiteindelijk inconsistent, en de Verelendung agenda van de economie heeft aan de groei van het populisme bijgedragen (daar is legio wetenschappelijk bewijs voor, en dan met name de 'fear for falling' van de middenklasse, een categorie waar grappig genoeg meer dan 85% van de Nederlanders zichzelf toe rekent).

Nederland is achterop geraakt in de vaart der volkeren, en achter gaan lopen op de andere traditionele voorhoede landen. Het land is heel hardvochtig geworden, waar groepen mensen laatdunkend op elkaar neerkijken, verliezen/investeringen worden gesocialiseerd (neem bijvoorbeeld de PPS-investeringen in deepfake technologie) en winsten geprivatiseerd naar een bovenlaag. De informatievoorziening via o.a. de WOB is niet meer top en de kwaliteit van de statistieken loopt (doelbewust) achter (bijvoorbeeld met inkomen).

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 21-02-2021 21:02:47 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator / Redactie Sport zondag 21 februari 2021 @ 20:56:45 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_198137232
Boekie gaat ook op Volt stemmen.
https://twitter.com/ajboekestijn/status/1363575822637015045

Mooi draadje.

Overigens ikzelf ben wel fan van Volt, maar ga zelf op Tjeerd de Groot stemmen.

[ Bericht 8% gewijzigd door borisz op 21-02-2021 21:10:15 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 21 februari 2021 @ 21:02:54 #93
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198137390
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:56 schreef borisz het volgende:
Boekie gaat ook op Volt stemmen.
https://twitter.com/ajboekestijn/status/1363575822637015045

Mooi draadje.
Wow!! Ik ben positief verrast.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 21 februari 2021 @ 21:06:55 #94
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198137500
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:46 schreef speknek het volgende:
Dat klopt op zich ook wel weer ja. (Edit: wat Twentse Ros zegt, niet Klopkoek, lol.) Moet wel zeggen dat Volt ook bij mij bovenaan kwam, omdat ze niet wilden dat universiteiten verplicht in het Nederlands les moeten geven en D66 wel, en dat vind ik navelstaarderij van D66. Dat was wel ongeveer het enige verschil.

De VVD waar ik vroeger wel eens op stemde staat nu nog onder Jezus Leeft en de SGP, wat zijn die bedenkelijk geworden.
Je gaat nog wel een keer inzien dat progressief-rechts een contradictio in terminis is en geen consistent beleid op levert. D66 was vroeger, voor Balkenende-II een linkse partij. Nadien is het een ongelijkheid vergrotende en socialize losses partij. Ondertussen wordt in het Amerika draadje het geweten geblust.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 21:16:27 #95
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198137741
Het verkiezingsprogramma van Volt is trouwens behoorlijk links en ze behoren tot de Europese fractie van De Groenen.

Ze willen meer financiële gelijkheid en vooral minder vermogensongelijkheid. Staat letterlijk vetgedrukt in het programma.

Rechts valt dat niet te noemen... Ideologisch consistent en bestendig is het daarentegen wel. Progressief rechts bestaat niet.

https://www.chrisaalberts(...)-d66-kunnen-stemmen/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 21:34:46 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_198138216
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je gaat nog wel een keer inzien dat progressief-rechts een contradictio in terminis is en geen consistent beleid op levert. D66 was vroeger, voor Balkenende-II een linkse partij. Nadien is het een ongelijkheid vergrotende en socialize losses partij. Ondertussen wordt in het Amerika draadje het geweten geblust.
Het probleem is ook dat links en rechts termen zijn die veelal relatief gedefinieerd worden. In het huidige klimaat worden ze weer linkser, maar dat komt niet per se door veranderende standpunten. Ik zie het meer als in principe vrije markt met sociale bescherming waar nodig vs in principe sociale bescherming met vrije markt waar echt nodig. Dat is ook een beetje het probleem van de PvdA geweest, die zijn naar het andere paradigma verschoven onder Third Way. Ik ben het ook wel met je eens dat het een feedback loop is die je niet eeuwig volhoudt. In zekere zin is rechts zijn ook wel een luxepositie wat dat betreft, en moet de maatschappij nu eerst weer naar links. Maar goed, dat geldt ook voor beide zijden wanneer het te lang een kant opgaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 21 februari 2021 @ 21:49:19 #97
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_198138554
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Het probleem is ook dat links en rechts termen zijn die veelal relatief gedefinieerd worden. In het huidige klimaat worden ze weer linkser, maar dat komt niet per se door veranderende standpunten. Ik zie het meer als in principe vrije markt met sociale bescherming waar nodig vs in principe sociale bescherming met vrije markt waar echt nodig. Dat is ook een beetje het probleem van de PvdA geweest, die zijn naar het andere paradigma verschoven onder Third Way. Ik ben het ook wel met je eens dat het een feedback loop is die je niet eeuwig volhoudt. In zekere zin is rechts zijn ook wel een luxepositie wat dat betreft, en moet de maatschappij nu eerst weer naar links. Maar goed, dat geldt ook voor beide zijden wanneer het te lang een kant opgaat.
Maar als de vrije markt centraal wordt gesteld (in plaats van een middel, met alle kanttekeningen van Karl Polanyi daarbij over het concept van vrije markten), dan wordt de mens en dier dus niet centraal gesteld. En ook niet de duurzaamheid en competiviteit van de gemeenschap (of dat nu de EU is of het land zelf).

Dat is één van de redenen waarom het m.i. uiteindelijk spaak loopt. D66 stelde vroeger de mens centraal. Niet alleen in woord maar ook algemeen gevoel, met de erfenis van WO2 en de Grote Depressie nog relatief vers. Het post-materialisme, letterlijk verwoord door een Van Mierlo.

Volt doet dat centraal stellen van de markt trouwens niet, zie bijvoorbeeld hun standpunt over het algeheel verbieden van privéscholen (en de motivatie daarbij, o.a. dat dit ten koste gaat van het publieke onderwijs), en ook hun begeleidende tekst over te grote vermogensongelijkheid. Ik vind het een vrij linkse partij, zoals D66 dat vroeger óók was (en misschien weer wordt).

edit: de 'vrije markt' centraal stellen is wel consistent voor conservatieve partijen omdat dan indirect de bestaande sociale orde centraal wordt gesteld. Om Jan Terlouw te citeren: "Maar dat vind ik ook van het salaris van de directeur van Shell. Niemand, maar dan ook helemaal niemand hoeft vier miljoen euro te verdienen. Niemand is dat waard in mijn ogen. U zegt dat dit marktwerking is. Maar vrije markten bestaan helemaal niet, ze worden gedomineerd door de superrijken. En toch is de hele wereldeconomie erop gebaseerd."

[ Bericht 6% gewijzigd door Klopkoek op 21-02-2021 22:06:02 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 februari 2021 @ 23:18:26 #98
8369 speknek
Another day another slay
pi_198140191
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar als de vrije markt centraal wordt gesteld (in plaats van een middel, met alle kanttekeningen van Karl Polanyi daarbij over het concept van vrije markten), dan wordt de mens en dier dus niet centraal gesteld. En ook niet de duurzaamheid en competiviteit van de gemeenschap (of dat nu de EU is of het land zelf).

Dat is één van de redenen waarom het m.i. uiteindelijk spaak loopt. D66 stelde vroeger de mens centraal. Niet alleen in woord maar ook algemeen gevoel, met de erfenis van WO2 en de Grote Depressie nog relatief vers. Het post-materialisme, letterlijk verwoord door een Van Mierlo.

Volt doet dat centraal stellen van de markt trouwens niet, zie bijvoorbeeld hun standpunt over het algeheel verbieden van privéscholen (en de motivatie daarbij, o.a. dat dit ten koste gaat van het publieke onderwijs), en ook hun begeleidende tekst over te grote vermogensongelijkheid. Ik vind het een vrij linkse partij, zoals D66 dat vroeger óók was (en misschien weer wordt).

edit: de 'vrije markt' centraal stellen is wel consistent voor conservatieve partijen omdat dan indirect de bestaande sociale orde centraal wordt gesteld. Om Jan Terlouw te citeren: "Maar dat vind ik ook van het salaris van de directeur van Shell. Niemand, maar dan ook helemaal niemand hoeft vier miljoen euro te verdienen. Niemand is dat waard in mijn ogen. U zegt dat dit marktwerking is. Maar vrije markten bestaan helemaal niet, ze worden gedomineerd door de superrijken. En toch is de hele wereldeconomie erop gebaseerd."
Ja ik vind het een goed punt dat je maakt, en ik kan er niet veel meer tegenin brengen dan dat de vrije markt niet per se centraal staat, en zeker niet over de mens (alhoewel ik de mantra's over there's no such thing as ethical consumption under capitalism ken), maar dat de vrije markt het uitgangspunt is, die vervolgens beknot moet worden daar waar het de mens te veel beknot. Een miljoen verdienen is goed, twee miljoen niet. Waar het omslagpunt zou moeten liggen kan ik niet zeggen, en ik wil verder niet beweren dat het een volkomen consistent uit te voeren gedachtegang is, maar ik denk ook niet dat dit mogelijk is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 22 februari 2021 @ 09:53:04 #99
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_198142641
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Dat is ook wel creatief. Veel liberaler dan de EU tref je niet maar als je tegen de EU bent en wel iets liberaals zoekt dan wordt dat wel een bijzondere uitdaging :P.
Haha klopt maar ik ben niet tegen de EU.
Maar om de EU in de wet te verankeren.

Wel is de huidige EU een gedrocht en heb ik niet te hoop dat ze dat ooit gaan veranderen in elk geval niet op korte termijn.
Teveel bobo's daar die lekker snel geld kunnen cashen door in te tekenen en lekker Europese centen kunnen innen voor al hun hobby's.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_198143125
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:53 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Haha klopt maar ik ben niet tegen de EU.
Maar om de EU in de wet te verankeren.

Wel is de huidige EU een gedrocht en heb ik niet te hoop dat ze dat ooit gaan veranderen in elk geval niet op korte termijn.
Teveel bobo's daar die lekker snel geld kunnen cashen door in te tekenen en lekker Europese centen kunnen innen voor al hun hobby's.
Op zich mee eens.
Maar: Is het met ons Nederlandse nationale parlement veel anders?
En om elke keer weer de geldverspilling in Brussel en Straatsburg te noemen bekt populistisch lekker, maar is natuurlijk is de totale EU-geldstromen verwaarloosbaar.
De Europese landen zijn historisch gezien natuurlijk zeer verschillend dus je krijgt altijd een waterig en smakeloos compromis waar geen enkele Europese burger zich in herkent.
Maar die anti-EU-emotie zie je eigenlijk ook wel terug binnen Nederland.
Wat denk je van "het platteland" tov "de stad".
Het bekt populistisch ook lekker om op te komen voor het platteland en te kotsen "op de grote vieze stad" (citaat van Normaal uit "Ik wil noar huus").
Het zelfde Calimero onderbuik gevoel.
Maar je moet op lange termijn denken en denken aan waar je het meest mee "wint". En dat is niet "cocoonen" in je eigen bubbel en de rolluiken omlaag.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')