Daar verbaas ik me wel oprecht over.quote:Op woensdag 17 februari 2021 01:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alles komt neer op gedrag. Misschien is het nog niet zo'n gek idee om er sociologen, psychologen, gedragswetenschappers en dat soort lui bij te halen.
Volledig eens mr @DonDruiper (waar je die naam vandaan hebt wilt ik niet eens weten)quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:26 schreef DonDruiper het volgende:
Het grote probleem is dat we door een jaar te leven zoals we nu doen het rationele denkvermogen behoorlijk is verstoord.
We zijn in principe al zo geïndoctrineerd dat we het woordje Corona synoniem zien met dood en verderf.
Wat natuurlijk dikke flauwekul is.
Ik hoor net Rutte zeggen dat we met een levensgevaarlijk virus te maken hebben. Dat is gedeeltelijk zo, maar je moet het wel in de goede context zien. Het is namelijk gevaarlijk voor bejaarden en dikke mannen. Het gros merkt niks of hele milde verkoudheidsklachten.
Er moet veel meer oog zijn voor de collateral damage wat deze pandemie veroorzaakt. De economie, psychologisch etc.
Er MOET perspectief komen. Voor zowel de bevolking als voor het bedrijfsleven. Anders gaan we de komende tijd nog veel meer dagen krijgen zoals deze
Je merkt aan alles dat mensen als Jaap van Dissel een beetje in een papieren werkelijkheid leven. "Mensen houden anderhalve meter afstand, want dat zijn de regels". Het is al heel wat dat ze nu meten in hoeverre mensen zich er ook daadwerkelijk wat van aantrekken, maar om vervolgens het gedrag dan ook nog te sturen gaat nog een stap te ver blijkbaar.quote:Op woensdag 17 februari 2021 01:44 schreef OProg het volgende:
[..]
Daar verbaas ik me wel oprecht over.
Mijn oom is in de basis psycholoog maar ook erg bezig met gedragswetenschap. Hij stuurde met in April ofzo het bericht dat hij niet begreep dat borden stonden met #samen en #anderhalvemeter. Hij stuurde me toen dat het effect van dit soort zaken slechts op basis van dagen maximaal zit. Alsof die lulteksten op pakjes sigaretten ook maar iets doen met rokers.
En dat als je in deze ook maar iets wil met gedrag het een heel andere zaak is. En daar zit dan nog steeds mijn verbazing. Je gaat op een gegeven moment als OMT een resultaat verwachten wat op basis van gedrag gaat zijn maar ik durf wel te betwijfelen of ze echt begrijpen wat dat gedrag is naast wat er uit het model komt.
Volgens mij is Kuipers een intelligente Asperger, maar idd heel gefocused op een onderwerp. Gommers heeft iets meer feeling met de maatschappij, maar slaat ook regelmatig de plank mis. Zou fijn zijn als onze dagelijkse werkelijkheid niet meer door hen geregeerd zou worden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:32 schreef OProg het volgende:
[..]
Terwijl ik het net over de andere kant heb denk ik dit echt niet.
Van Dissel is een wetenschapper die denk ik nu wel iets vast zit in zijn eigen model. Maar bij hem denk ik dan gek genoeg ook weer dat hij ergens maar half snapt wat dan weer impact op een samenleving doet. Hij zit mogelijkheden te bestuderen die uit een virus voor kunnen komen en als ik hem hoor praten is het hyperintelligent en een tikkeltje wereldvreemd. Maar dat is mijn indruk. Ik had dat eerder met een collega die ook dacht alles te gaan voorspellen maar eigenlijk maar half wist dat er ook mensen in die wereld waren. Maar wel behoudend bezig was. Zoiets.
Van Gommers denk ik iets dat hij ergens wel blij is met de aandacht maar dat hij ook wel zo veel mens is dat hij ook weer door wil gaan. Maar het ook vooral niet mis wil laten gaan dus zelf probeert de afweging te maken. Ik vond zelf die voorrang voor vaccinatie en er voor pleiten bij Nieuwsuur niet best. Maar ik denk ook wel weer dat het idee er achter wel oprecht was.
Deze twee zaken heb ik vandaag hier eerder aangehaald. Ergens...quote:Op woensdag 17 februari 2021 01:37 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het kabinet moet meer een leidende rol nemen zonder de verantwoordelijkheid af te schuiven naar het rivm. Dat gebeurt niet genoeg in mijn optiek.
Verder hebben we sowieso perspectief nodig. Dat is de achterliggende gedachte bij zo'n routekaart. Een bij 1200 besmettingen versoepelen we of alles los wanneer de risicogroepen gevaccineerd zijn doet veel voor de draagvlak.
Ja maar dat is ook het hele probleem. We proberen het hele probleem uit elkaar te trekken alsof het stukjes zijn. De wereld is een stukje virusbestrijding, een stukje gedragsaanpassing, een stukje last van je stemming, een stukje volharding. Verschillende ministers beslissen daarover en die hebben allemaal hun eigen aandachtsgebied. Een ministerpresident moet dit allemaal bij elkaar brengen maar die verschuilt zich achter het OMT/epidemiologisch perspectief dat het allemaal niet kan.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Van Dissel is idd een beetje wereldvreemd, maar dat hoort er ook een beetje bij. Zijn reacties bij die technische briefings vind ik altijd mooi. Agema stelt een vraag; “Nouja nee, dat heb ik al beantwoord, ik vind de vraag wat onzinnig”
Bij Gommers heb ik het idee dat hij uit de goedheid van zijn hart wil helpen, maar zich niet realiseert wat hij zich op de hals haalt. Beetje alsof je de PC van je opa fixt en erna 4x per week gebeld wordt want ‘er staat een rare taakbalk in beeld’
Mooie redenatie inderdaadquote:Op woensdag 17 februari 2021 02:11 schreef crystal_meth het volgende:
M'n vader voelt zich ziek, keelpijn en hoesten. Maar "het zal een verkoudheid zijn, geen covid, want hij is al zeven dagen het huis niet uitgeweest", sinds z'n bezoek aan de huisarts...
Ai... niet over te halen toch even een testje te doen?quote:Op woensdag 17 februari 2021 02:11 schreef crystal_meth het volgende:
M'n vader voelt zich ziek, keelpijn en hoesten. Maar "het zal een verkoudheid zijn, geen covid, want hij is al zeven dagen het huis niet uitgeweest", sinds z'n bezoek aan de huisarts...
Hij ging morgen de dokter bellen. Normaal gezien zou die hem naar het triagepunt moeten verwijzen (als die de richtlijnen volgt, waar ik m'n twijfels over heb).quote:Op woensdag 17 februari 2021 02:29 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ai... niet over te halen toch even een testje te doen?
Woont hij alleen?
Euw... Dan zou het wel extra fijn zijn als hij getest wordt.quote:Op woensdag 17 februari 2021 02:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hij ging morgen de dokter bellen. Normaal gezien zou die hem naar het triagepunt moeten verwijzen (als die de richtlijnen volgt, waar ik m'n twijfels over heb).
Woont met m'n moeder, zij is 86, hij is 90...
Die is in feite al jaren met pensioen, heeft geen vaste spreekuren meer, hij doet het nu enkel nog voor enkele van z'n oudste patienten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 02:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Euw... Dan zou het wel extra fijn zijn als hij getest wordt.
Waarom heb je je twijfels of de arts de juiste procedure volgt?
O, dat is raar geregeld.quote:Op woensdag 17 februari 2021 03:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Die is in feite al jaren met pensioen, heeft geen vaste spreekuren meer, hij doet het nu enkel nog voor enkele van z'n oudste patienten.
Ik bedoelde vooral de richtlijn om patienten met "covid klachten" meteen telefonisch door te verwijzen ipv ze zelf eerst te onderzoeken. Ik gok dat ie " kom maar langs" zal zeggen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 03:27 schreef Mammietje het volgende:
[..]
O, dat is raar geregeld.
Kan je wel contact met hem opnemen? Zou ik doen als er geen test volgt. Als ze verzorging nodig hebben, moet je ook weten of je er 'veilig' heen kunt, toch?
Het syndroom van Korsakov, ook wel de ziekte van Korsakov genoemd, is een blijvende geheugenstoornis die voornamelijk veroorzaakt wordt door vitamine B1-tekort, meestal het gevolg van het te weinig gevarieerd eten bij chronisch alcoholmisbruik.quote:Op woensdag 17 februari 2021 04:04 schreef THEFXR het volgende:
Die Osterhaus heeft wel een selectief geheugen, met zijn Britse variant. Hij is dus vergeten dat de UK/VK in de kerstweek alles open heeft gehad en geen beperkingen heeft gezet om kerst te vieren met familie en vrienden/vriendinnen.
Dat heeft een grote piek in besmettingen teweeg gebracht.
quote:Op woensdag 23 december 2020 17:00 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Vraagje... Kunnen die verschillende varianten met elkaar mixen zodat er een super besmettelijke variant ontstaat?
https://www.newscientist.(...)mutated-coronavirus/quote:Exclusive: Two variants have merged into heavily mutated coronavirus
The UK and California variants of coronavirus appear to have combined into a heavily mutated hybrid, sparking concern that we may be entering a new phase of the covid-19 pandemic
De discussie begon met de curve uit te spreiden om zo de piek te verlagen, logischerwijs wordt de golf zo wel langer. We konden het niet tegen houden werd 100x verteld.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:26 schreef DonDruiper het volgende:
Het grote probleem is dat we door een jaar te leven zoals we nu doen het rationele denkvermogen behoorlijk is verstoord.
We zijn in principe al zo geïndoctrineerd dat we het woordje Corona synoniem zien met dood en verderf.
Ik hoor net Rutte zeggen dat we met een levensgevaarlijk virus te maken hebben. Dat is gedeeltelijk zo, maar je moet het wel in de goede context zien. Het is namelijk gevaarlijk voor bejaarden en dikke mannen. Het gros merkt niks of hele milde verkoudheidsklachten.
Er moet veel meer oog zijn voor de collateral damage wat deze pandemie veroorzaakt. De economie, psychologisch etc.
Er MOET perspectief komen. Voor zowel de bevolking als voor het bedrijfsleven. Anders gaan we de komende tijd nog veel meer dagen krijgen zoals deze
Whaha de hybridquote:Op woensdag 17 februari 2021 07:35 schreef jcdragon het volgende:
[..]
[..]
https://www.newscientist.(...)mutated-coronavirus/
Huh, hoe werkt zoiets dan. Hoe kunnen 2 virussen muteren in één soort ‘super’virus.quote:Op woensdag 17 februari 2021 07:35 schreef jcdragon het volgende:
[..]
[..]
https://www.newscientist.(...)mutated-coronavirus/
quote:Korber has only seen a single recombinant genome among thousands of sequences and it isn’t clear whether the virus is being transmitted from person to person or is just a one-off.
En er is niks meer van de democratie over. Alles wat de rechter af wijst, kan met een spoedwet worden verholpen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 07:50 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, ze gaan de avondklok-spoedwet er vandaag of morgen al doorheen rammen. Probleem opgelost, code zwart kan worden voorkomen, we zijn gered.
Wat fijn dan, dat het Nederlandse volk deze ondemocratische figuren allemaal naar huis mag sturen volgende maand.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:01 schreef mir1986 het volgende:
[..]
En er is niks meer van de democratie over. Alles wat de rechter af wijst, kan met een spoedwet worden verholpen.
als de verkiezingen al doorgaan.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat fijn dan, dat het Nederlandse volk deze ondemocratische figuren allemaal naar huis mag sturen volgende maand.
Mochten ze daar voor kiezen natuurlijk.
Heeft RIVM daarover bericht oid?quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:00 schreef DustPuppy het volgende:
RIVM ziet de stijging ook inmiddels, zelfs in een week waarin er veel teststraten dicht waren.
Fun times ahead.
Als ik het goed begrijp is het beleid dus nu, we proberen die stijging zo lang mogelijk te remmen, totdat het aantal vaccinaties de daling definitief in kan gaan zetten...
Dit wordt een lange zit.
Ik niet. En mensen om me heen ook niet. We zien de risico's maar we zien het zeker niet als dood en verderf en zijn ook niet bang. Corona-moe, dat wel. Klaar met alles, zeker.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:26 schreef DonDruiper het volgende:
Aantal besmettingen iets toegenomen, reproductiegetal stijgt ondanks avondklokquote:Op woensdag 17 februari 2021 08:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Heeft RIVM daarover bericht oid?
Volgens mij snap jij de uitspraak van de rechter niet. Die heeft slechts geoordeeld dat de grondslag waarop de avondklok is ingevoerd niet deugd. Niet dat de avondklok zelf onrechtmatig is. Die grondslag wordt nu gerepareerd door de wetgever. Ik zie niet wat hier ondemocratisch aan is. Het is dezelfde wetgever waarop wij hebben gestemd en volgende maand op kunnen stemmen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:01 schreef mir1986 het volgende:
[..]
En er is niks meer van de democratie over. Alles wat de rechter af wijst, kan met een spoedwet worden verholpen.
Ja, met misleidende cijfers zelfs.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Heeft RIVM daarover bericht oid?
Er is geen stijging als je gewoon week op week berekent.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:00 schreef DustPuppy het volgende:
RIVM ziet de stijging ook inmiddels, zelfs in een week waarin er veel teststraten dicht waren.
Lees het artikel zou ik zeggen. Ze hebben het over de weekcijfers.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is geen stijging als je gewoon week op week berekent.
Dat heb ik gedaan, daarom geef ik commentaar. Ze delen de weken zo in dat het op een stijging lijkt, maar dat komt alleen omdat er dan in de vorige week meer dagen waren waar de teststraten gesloten waren. Daarom zijn de aantallen vorige week kunstmatig lager.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Lees het artikel zou ik zeggen. Ze hebben het over de weekcijfers.
Vorige week (daar waar ze zeggen de stijging te zien) was juist een week waarin een aantal teststraten gesloten waren waardoor er minder getest is, dus de stijging kon nog weleens hoger liggen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan, daarom geef ik commentaar. Ze delen de weken zo in dat het op een stijging lijkt, maar dat komt alleen omdat er dan in de vorige week meer dagen waren waar de teststraten gesloten waren. Daarom zijn de aantallen vorige week kunstmatig lager.
Als je rekent met van maandag tot maandag kom je uit op een daling, net als alle vorige weken. Wat het RIVM zegt is gewoon misleidend.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Vorige week (daar waar ze zeggen de stijging te zien) was juist een week waarin een aantal teststraten gesloten waren waardoor er minder getest is, dus de stijging kon nog weleens hoger liggen.
En het RIVM rekent al sinds het begin van dinsdag tot dinsdag dus waarom zouden ze dat nu ineens anders gaan doen? Dan krijg je pas een vertekend beeld.
De voorspellingen uit Denemarken zijn ook al niet uitgekomen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
In Denemarken, waar ze de Engelse variant scherp in de gaten hielden voorspelden ze in de eerste helft van januari dat rond eind januari een daling zou ombuigen in een stijging en de Engelse variant rond half februari dominant zou worden. De stijging is uitgebleven, er zijn zo weinig besmettingen per dag dat er ook niet veel meer te dalen valt in veel regio's.
[ afbeelding ]
Nog tot eind maart avondklok voor jullie. Debat zal wel weer beginnen met veel geschreeuw, en laf eindigen dat iedereen instemt voor een spoedwet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:51 schreef Koffieplanter het volgende:
Morgen een debat over de avondklok, de aanstaande spoedwet incluis.
Maar ik verwacht dat we ergens deze week nog de 170.000 besmettingen per dag gaan aantikken. Dus laten we die avondklok voor de zekerheid maar wel gewoon aanhouden en zelfs verlengen tot ergens eind mei.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:45 schreef MoreDakka het volgende:
En even een quote van iemand uit een ander topic:
[..]
De voorspellingen uit Denemarken zijn ook al niet uitgekomen.
Schattingen, verwachtingen en aannames.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:17 schreef falling_away het volgende:
[..]
Harde datums horen bij deze deal. Ik denk dat vele v dissel fans hun keutel dan zouden intrekken (wat meteen bewijst dat je geen rigoureuze maatregelen als de avondklok moet instellen op basis van deze hypothese)
We mogen nooit meer naar buiten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:54 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nog tot eind maart avondklok voor jullie.
rivm is vooral op zoek naar bewijs van het eigen gelijk. Alles wordt zo gespind dat het hun logica is.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is geen stijging als je gewoon week op week berekent.
Hm wat raar. @Oliver23 houdt de cijfers ook bij hoe ze gedeeld worden en daar is geen stijging uit op te maken. Wat me sowieso opvalt in de RIVM cijfers is dat er geen correcties meegenomen worden, gewoon de cijfers die op die dag gemeld worden. Regelmatig worden er correcties (vaak tussen de 50 en 100 meldingen op een dag) doorgevoerd, welke toch geen meldingen lijken te zijn, welke dubbel waren, wat voor reden ook, maar die lijken niet opgenomen te worden in de RIVM cijfers. Snap niet goed waarom.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:12 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Aantal besmettingen iets toegenomen, reproductiegetal stijgt ondanks avondklok
Rutte zal het wel op een akkoordje gooien met de Kamer dat op 3 maart echt de middelbare scholen open mogen en dat daarom de avondklok nog heel, heel hard nodig is. Nou ja, de scholen mogen een klein beetje open.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:54 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nog tot eind maart avondklok voor jullie. Debat zal wel weer beginnen met veel geschreeuw, en laf eindigen dat iedereen instemt voor een spoedwet.
D66 met trots vermelden dat ze er 10 minuten bijgesnoept hebben, geniet ervan.
De belangrijkste reden lijkt te zijn dat men ineens van woensdag tot dinsdag rekent. Wellicht omdat er die maandag onbetrouwbare resultaten waren. Gevolg is dat de week van 2 februari kunstmatig lager lijkt dat die daarna.quote:Op woensdag 17 februari 2021 09:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hm wat raar. @:Oliver23 houdt de cijfers ook bij hoe ze gedeeld worden en daar is geen stijging uit op te maken. Wat me sowieso opvalt in de RIVM cijfers is dat er geen correcties meegenomen worden, gewoon de cijfers die op die dag gemeld worden. Regelmatig worden er correcties (vaak tussen de 50 en 100 meldingen op een dag) doorgevoerd, welke toch geen meldingen lijken te zijn, welke dubbel waren, wat voor reden ook, maar die lijken niet opgenomen te worden in de RIVM cijfers. Snap niet goed waarom.
@:Oliver23 Als ik me niet vergis is de tabel die jij bijhoudt van de cijfers dag op dag anders dan de afgelopen weekcijfers, kun jij verklaren waarom dat is?
Dat is onjuist,ver wordt gewerkt met modellen waarin de actuele gegevens worden ingevuld en als die gegevens binnen de marges van het model vallen kun je concluderen dat het model klopt.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Schattingen, verwachtingen en aannames.
Daar is het beleid op gebouwd
Nee, zij zien een noodzaak in de maatregel, dus als die volgens de verkeerde procedure is ingevoerd gaan ze vervolgens deze opnieuw invoeren via een andere procedure.quote:en nu er na de uitspraak van gisteren de chaos is ontstaan en rutte/ferd/hugo/jaap direct een spoedwet naar de kamer sturen, bewijst maar 1 ding. Dat ze lak hebben aan de rechtstaat.
Ja, voorlopig verdwijnt het virus niet.quote:covid junta. En we zitten er nog lang aan vast.
Heeft Denemarken op basis van de voorspelling geen maatregelen genomen?quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:45 schreef MoreDakka het volgende:
En even een quote van iemand uit een ander topic:
[..]
De voorspellingen uit Denemarken zijn ook al niet uitgekomen.
Woensdag tot en met dinsdag neem ik aan?quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
RIVM rekent nu ineens van woensdag tot dinsdag.
Als D66 genoeg bijsnoept dan ben ik dik tevreden. Avondklok vanaf 00:00 zie ik wel zitten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:54 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nog tot eind maart avondklok voor jullie. Debat zal wel weer beginnen met veel geschreeuw, en laf eindigen dat iedereen instemt voor een spoedwet.
D66 met trots vermelden dat ze er 10 minuten bijgesnoept hebben, geniet ervan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |