abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198030907
Zweden kiest volledig zijn eigen koers in de corona-pandemie: zonder strenge lockdown-maatregelen maar wel met een aantal dringende adviezen. Voor sommigen een voorbeeld, voor anderen een schrikbeeld.

Daar gaat dit topic over.
Definitely not CIA
pi_198033450
Even wat cijfers:
Tussen maart en oktober waren er ongeveer 6000 corona-gerelateerde doden in Zweden. De piek lag in de zeven dagen van 10 tot 16 april met bijna 700 doden in een week. De IC-opname piek was een week daarvoor met meer dan 300 nieuwe IC opnames in . Vooral de provincie Stockholm was heel zwaar getroffen. Met iets meer dan 20% van de bevolking en 40% van het aantal slachtoffers.

Na oktober ging het in Zweden weer mis, In de laatste week van oktober waren er weer 10 corona gerelateerde doden per dag. Dit liep op tot 60 per dag in de laatste week van november en bijna 100 per dag in de laatste week van december, waarna het langzaam weer naar beneden ging tot meer dan 50per dag in de laatste week van januari. In de tweede golf piekte het aantal IC opnames rond de 250 per week in de laatste week van december, dat liep terug tot minder dan 90 in de zeven dagen van 28 januari tot en met 3 februari, maar nu lijkt er al weer wat stijging te zijn met meer dan110 nieuwe IC opnames in de 7 daarop volgende dagen.

Vaccinatie gaat wel door en binnenkort zullen alle 80+ers wel gevaccineerd zijn. Dan gaan de sterftecijfers er anders uitzien, maar dit zal weinig invloed hebben op de IC opnames (80+ers kwamen daar al niet zoveel met totaal 336 IC opnames in die leeftijdsgroep tegenonver 8700 doden).
pi_198039188
twitter

@DrParsifal is dit waar? Blijkt er een groep Zweedse wetenschappers te zijn die mensen bewust zwart maakt en bedreigt?
pi_198042726
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 17:21 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
@:DrParsifal is dit waar? Blijkt er een groep Zweedse wetenschappers te zijn die mensen bewust zwart maakt en bedreigt?
Ik weet niet wie er precies achter zit. Dat is niet duidelijk. Het is wel behoorlijk ziek dat Ludvigsson zoveel kritiek krijgt. Die man doet ook zijn werk en het lijkt behoorlijk duidelijk dat jonge kinderen niet zo zwaar getroffen worden. Hij is geen cijfers aan het fabriceren ofzo (en als dat wel zo was dan hoeft hij ook niet met de dood bedreigd te worden).
pi_198043028
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 20:00 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ik weet niet wie er precies achter zit. Dat is niet duidelijk. Het is wel behoorlijk ziek dat Ludvigsson zoveel kritiek krijgt. Die man doet ook zijn werk en het lijkt behoorlijk duidelijk dat jonge kinderen niet zo zwaar getroffen worden. Hij is geen cijfers aan het fabriceren ofzo (en als dat wel zo was dan hoeft hij ook niet met de dood bedreigd te worden).
Ik las gisteren pas voor het eerst hier over via dat twitteraccount. Ik snap ook niet. Je zou juist blij moeten zijn met elk onderzoek met welke uitkomst. Als je het niet eens bent met een onderzoek geef dan gewoon kritiek op de punten die volgens jouw niet kloppen. Maar in heel veel landen is de wetenschappelijke discussie behoorlijk giftig aan het worden. Ik vind dat behoorlijk zorgelijk.
  woensdag 17 februari 2021 @ 00:27:49 #6
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_198048905
#ZwedenWeetHetBeter :')

twitter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 17 februari 2021 @ 02:24:17 #7
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_198049313
quote:
16s.gif Op woensdag 17 februari 2021 00:27 schreef Gretzl het volgende:
#ZwedenWeetHetBeter :')

[ twitter ]
Ik snap de paniek niet. Een groot deel van het volk in zweden was toch al immuun? Waar is die groeps-immuniteit?
Gevaccineerd.
  woensdag 17 februari 2021 @ 06:52:35 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198049582
quote:
16s.gif Op woensdag 17 februari 2021 00:27 schreef Gretzl het volgende:
#ZwedenWeetHetBeter :')

[ twitter ]
Heeft Ginny het artikel wel gelezen? Beroerd geschreven en onderbouwd trouwens vind ik
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198049700
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 02:24 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Ik snap de paniek niet. Een groot deel van het volk in zweden was toch al immuun? Waar is die groeps-immuniteit?
Waaruit blijkt dat een meerderheid van de Zweden immuun is?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198052168
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 06:52 schreef Molo het volgende:

[..]

Heeft Ginny het artikel wel gelezen? Beroerd geschreven en onderbouwd trouwens vind ik
Dat vraag ik me ook af. De prijs die betaald is voor het openhouden van basisscholen en onderbouw van de middelbare scholen lijkt me niet te zwaar geweest. Het indirecte effect (meetbaar bij partners van leerkrachten is niet overdreven).

Ik las eerder een onderzoek waaruit bleek dat de infectiviteit van geinfecteerde kinderen een stuk hoger is na de puberteit. Men zou voorzichtiger kunnen zijn met middelbare scholen (dat is men deze golf ook in Zweden).
  woensdag 17 februari 2021 @ 12:28:05 #11
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_198053756
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 07:30 schreef Wantie het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat een meerderheid van de Zweden immuun is?
Vorig jaar zomer schreven de media dat 30% van zweden immuun is. Dat is heus niet minder geworden. :)
En die groeps-immuniteit is toch atijd het doel van zweden geweest?
Gevaccineerd.
pi_198054292
quote:
February 17th:

The Swedish government is preparing measures that would enable it to shut down venues to curb the spread of coronavirus, including shopping centres, restaurants, gyms and sport centres.

Health Minister Lena Hallengren announced the new proposal at an early-morning press conference on Wednesday. She said the government was "worried" about the risk of a third wave of outbreaks.

"It could become necessary to close down parts of Swedish society," she said.

The "lockdown decree" or "shutdown decree", as Hallengren called it, would make it possible for the government to close for example shopping venues, gyms, leisure centres, restaurants and venues for private gatherings. If the government decides to use this power, the decision will also need to be put to parliament within a week.

These venues are not being closed down today, but Hallengren said the government wanted to prepare measures that would enable it to do this in the future, in the event of a serious third wave of coronavirus.
https://www.thelocal.se/2(...)en-timeline-part-two

Kroegendicht.gif?

Dus ze gooien de boel nu niet dicht maar bereiden de wetgeving voor om in lockdown te gaan als er een derde golf komt.
pi_198054335
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:28 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Vorig jaar zomer schreven de media dat 30% van zweden immuun is. Dat is heus niet minder geworden. :)
En die groeps-immuniteit is toch atijd het doel van zweden geweest?
Geen idee of dat het doel was, maar groepsimmuniteit vereist minimaal 60% van de bevolking..
Denk niet dat ze daar zitten.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198057453
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:28 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Vorig jaar zomer schreven de media dat 30% van zweden immuun is. Dat is heus niet minder geworden. :)
En die groeps-immuniteit is toch atijd het doel van zweden geweest?
Die 30% was een grove overschatting en dat ging al over het zwaarst getroffen Stockholm. (Waar ik denk dat er nu wel ongeveer 30% is).

Kudde-immuniteit is nooit het doel geweest in Zweden, eerder een verwachte of noodzakelijke uitkomst (een beetje zoals doodgaan niet het doel van het leven is, maar wel een zeer waarschijnlijke uitkomst).

Goed dat er nu wel mogelijkheden lijken te zijn om iets meer te sluiten. De cijfers zijn ietwat verontrustend. Zeker in Stockholm lijkt er weer een toename te zien te zijn.
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 09:21:43 #15
236264 crew  capricia
pi_198125309
quote:
Niet op pad zonder vaccinatiepaspoort: Zweden en Denemarken werken eraan

Mag je mensen de toegang tot een evenement, een sportwedstrijd of een land ontzeggen als iemand niet gevaccineerd is? Het is een vraag die in veel landen speelt. Zweden en Denemarken zijn vergevorderd in de ontwikkeling van een zogenaamd vaccinatiepaspoort, voornamelijk bedoeld om veilig te kunnen reizen. Nederland lijkt nog niet zover.

[..]

Maar het paspoort is vooral bedoeld voor reizen. "Als je een paspoort op zak hebt, mag je op vakantie of een geliefde in het buitenland bezoeken", zegt de Zweedse minister van Volksgezondheid in een verklaring.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cinatiebewijs-corona

Onze toekomst ook?
Definitely not CIA
  zondag 21 februari 2021 @ 09:30:43 #16
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_198125397
quote:
Ben er wel bijna zeker van...
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_198194103
Extra maatregelen in Zweden ivm de derde golf:
https://www.svt.se/nyhete(...)r-och-butiker-vantas

Alle Horeca om 20.30 uur dicht. En minder maximaal aantal bezoekers in winkels en winkelcentra.

quote:
Het voorstel: alle restaurants en cafés sluiten om 20.30 uur
BIJGEWERKT GISTEREN 18:03GEPUBLICEERD GISTEREN 15:05
De regering maakt zich zorgen over de toegenomen verspreiding van infecties. De Zweedse overheidsdienst voor volksgezondheid heeft nu nieuwe mogelijkheden om restaurants en cafés nationaal of lokaal te sluiten. Daarnaast wordt het maximale aantal bezoekers van winkels aangescherpt.

- Er is een groot risico op een derde golf, zegt premier Stefan Löfven.

De Zweedse instantie voor volksgezondheid heeft nu nieuwe mogelijkheden om de openingstijden voor restaurants en cafés te beperken. Het voorstel houdt in dat ze vanaf 1 maart om 20.30 uur sluiten, ongeacht of ze alcohol verkopen of niet.

Het maximale aantal mensen in winkels, warenhuizen, winkelcentra en sportscholen wordt verder aangescherpt. De Zweedse Public Health Agency bespreekt momenteel met de handel waar de limiet moet worden gesteld aan het maximale aantal in bijvoorbeeld winkels.

- Na een jaar met dit virus weten we dat er afstand moet worden gehouden. De meest effectieve manier om het virus te bestrijden, is door afstand te houden, zegt Löfven.

- Het is geen tijd om te ontspannen. Bij benzinestations mag er geen congestie zijn, in winkels helemaal niet.

Restaurant stop
Johan Carlson, directeur-generaal van de Zweedse Public Health Agency, zegt dat binnenkort zal worden voorgesteld hoe het maximale aantal winkels en winkelcentra verder kan worden verminderd.

- Handel moet ook maatregelen nemen zodat slechts één persoon tegelijk handelt.

Meer controle
Minister van Sociale Zaken Lena Hallengren zegt dat het niet mogelijk is om het belang van afstand bewaren te verminderen. Je moet alleen je naaste ontmoeten, benadrukt ze. Maar de maatregelen worden niet altijd bewaard.
Definitely not CIA
  woensdag 10 maart 2021 @ 13:33:21 #18
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_198426392
quote:
Het land van Pippi-nationalisme zoekt zondebok
Zweden is vanaf het eerste moment tijdens de coronacrisis een buitenbeentje geweest. Kritiek van buitenaf werd niet gewaardeerd. Want Zweden is toch altijd de beste? Toch klinkt ook in het land zelf de vraag hoe goed het 'Zweedse model' eigenlijk is.
https://www.volkskrant.nl(...)kt-zondebok~v426968/

[ Bericht 48% gewijzigd door Gretzl op 10-03-2021 14:10:24 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:58:39 #19
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198449363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:46 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Die 30% was een grove overschatting en dat ging al over het zwaarst getroffen Stockholm. (Waar ik denk dat er nu wel ongeveer 30% is).

Kudde-immuniteit is nooit het doel geweest in Zweden, eerder een verwachte of noodzakelijke uitkomst (een beetje zoals doodgaan niet het doel van het leven is, maar wel een zeer waarschijnlijke uitkomst).

Goed dat er nu wel mogelijkheden lijken te zijn om iets meer te sluiten. De cijfers zijn ietwat verontrustend. Zeker in Stockholm lijkt er weer een toename te zien te zijn.
Hoe kijk je nu tegen de cijfers aan? De explosie is toch echt wel uit gebleven, wat extra (halve) maatregelen die niet echt gehandhaafd worden, althans zeker niet overal.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198450752
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:58 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Hoe kijk je nu tegen de cijfers aan? De explosie is toch echt wel uit gebleven, wat extra (halve) maatregelen die niet echt gehandhaafd worden, althans zeker niet overal.
Zweden blijven natuurlijk wel wat volgzamer en de cijfers zijn verontrustend genoeg om er een beetje angst in te hebben. Verder was het afgelopen week vakantie voor vele mensen als ze daadwerkelijk waren skien of in hun vrijetijdshuis zouden ze wel eens minder snel zullen gaan testen.

De IC opnames zijn wel licht aan het stijgen (al gaat dat langzamer dan ik dacht met zo'n 50% over een maand). Hopelijk gaat het snel weer afnemen zodat we tegen de zomer weer wat meer vrijheid hebben en ook weer eens naar Nederland kunnen (of familie uit Nederland hier over de vloer hebben).
pi_198649272
Is er iets bekend over het aandeel van de Britse variant op dit moment in Zweden? Ik zie een afvlakking in de cijfers, ook op de IC's.
pi_198650586
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 14:26 schreef ConciergeOpDeRijks het volgende:
Is er iets bekend over het aandeel van de Britse variant op dit moment in Zweden? Ik zie een afvlakking in de cijfers, ook op de IC's.
Ik weet niet waar je de afvlakking ziet? Het aantal IC-opnames per dag zit nu iets boven de 20 per dag, terwijl het eigenlijk heel februari rond de 15 was. De situatie is echt wel zorgelijk. De Stockholm regio komt alweer in de buurt van de IC capaciteit (mogelijk daalt daar het aantal besmettingen nu weer wat). Scholen openhouden is heel goed, maar het blijft toch balanseren boven de afgrond, tot nu toe gaat het allemaal net goed, en ik hoop dat het goed blijft gaan tot er meer mensen gevaccineerd zijn.
pi_198652809
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 15:40 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je de afvlakking ziet? Het aantal IC-opnames per dag zit nu iets boven de 20 per dag, terwijl het eigenlijk heel februari rond de 15 was. De situatie is echt wel zorgelijk. De Stockholm regio komt alweer in de buurt van de IC capaciteit (mogelijk daalt daar het aantal besmettingen nu weer wat). Scholen openhouden is heel goed, maar het blijft toch balanseren boven de afgrond, tot nu toe gaat het allemaal net goed, en ik hoop dat het goed blijft gaan tot er meer mensen gevaccineerd zijn.
Ik kijk hier naar: https://experience.arcgis(...)57ed9aa/page/page_0/

Dan vind ik dat de IC opnames toch redelijk stabiel blijven in maart. En dan zitten ze onder het gemiddelde aantal opnames per dag van de vorige piek. Bij ons in Nederland lijken de IC opnames in maart wat op te lopen en zitten het aantal opnamen per dag op de IC alweer op het niveau van de vorige piek. Ook lopen het aantal besmettingen in Zweden veel langzamer op dan in Nederland en zeker dan in Duitsland en Belgie (dat lijkt exponentieel). Met andere woorden ik zie een verschil tussen Zweden en de Benelux en Duitsland en ik probeer daar een verklaring voor te vinden. Aan de maatregelen kan het niet liggen, want die zijn in Zweden minder streng. Dus komt het door meer natuurlijke immuniteit of is de Britse variant minder aanwezig?
pi_198655176
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:12 schreef ConciergeOpDeRijks het volgende:

[..]

Ik kijk hier naar: https://experience.arcgis(...)57ed9aa/page/page_0/

Dan vind ik dat de IC opnames toch redelijk stabiel blijven in maart. En dan zitten ze onder het gemiddelde aantal opnames per dag van de vorige piek. Bij ons in Nederland lijken de IC opnames in maart wat op te lopen en zitten het aantal opnamen per dag op de IC alweer op het niveau van de vorige piek. Ook lopen het aantal besmettingen in Zweden veel langzamer op dan in Nederland en zeker dan in Duitsland en Belgie (dat lijkt exponentieel). Met andere woorden ik zie een verschil tussen Zweden en de Benelux en Duitsland en ik probeer daar een verklaring voor te vinden. Aan de maatregelen kan het niet liggen, want die zijn in Zweden minder streng. Dus komt het door meer natuurlijke immuniteit of is de Britse variant minder aanwezig?
IC opnames liggen nu rond de 150 per week. Terwijl tot en met de derde week van februari het op de 110 per week lag. Geen spectaculaire stijging, maar ook weer niet om heel rustig over te zijn. Het aantal bezette IC bedden in Stockholm ligt al weer bijna op 80% van wat het in December was, toen men echt tegen de grens aanzat (op een gegeven moment was er in Stockholm regio 1 bed vrij).

Ik meen gelezen te hebben dat in Zweden de Britse variant ongeveer een zelfde deel van de besmettingen veroorzaakt als in Nederland. Het verschil is denk ik dat inderdaad in Stockholm (als voornaamste brandhaard) al meer immuniteit is, en dat Zweden net iets minder moe is van de maatregelen dan Nederland (met bijkomend voordeel dat Zweden meer 1persoonshuishoudens heeft).
  dinsdag 23 maart 2021 @ 21:22:41 #25
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198657468
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 19:46 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

IC opnames liggen nu rond de 150 per week. Terwijl tot en met de derde week van februari het op de 110 per week lag. Geen spectaculaire stijging, maar ook weer niet om heel rustig over te zijn. Het aantal bezette IC bedden in Stockholm ligt al weer bijna op 80% van wat het in December was, toen men echt tegen de grens aanzat (op een gegeven moment was er in Stockholm regio 1 bed vrij).

Ik meen gelezen te hebben dat in Zweden de Britse variant ongeveer een zelfde deel van de besmettingen veroorzaakt als in Nederland. Het verschil is denk ik dat inderdaad in Stockholm (als voornaamste brandhaard) al meer immuniteit is, en dat Zweden net iets minder moe is van de maatregelen dan Nederland (met bijkomend voordeel dat Zweden meer 1persoonshuishoudens heeft).
Maar in Zweden kan men dan volgens jouw wel iets 'minder moe' van maatregelen zijn, de maatregelen zijn ook wat minder natuurlijk met veel zaken wel open natuurlijk.
En ik weet natuurlijk niet wat jij doet, maar als ik in Stockholm ben, ben ik daar voor korte tijd en in de binnenstad, en daar is het echt niet rustig, zeker niet in de horeca. Al is dat misschien inderdaad relatief omdat het natuurlijk wel rustiger is dan pre-covid, maar we spreken niet over uitgestorven straten.

Ik begrijp overigens jouw standpunt vanuit medisch oogpunt, ik bekijk het vanuit een iets ander standpunt en ga dan ook uit van bescherming van jezelf en juist mee werking van de bevolking.
De afspraken die Europa gemaakt hebben zijn niet openbaar, maar in de verschillende 'lockdownvarianten' die men nu doorvoert is men het contact met de burger dus wel kwijt. Er wordt keihard gekozen voor de zwakkere in de samenleving omdat men een uitweg ziet in vaccinaties en dus geen extra doden op zijn geweten wil en krampachtig vast blijft houden aan indammen, terwijl je daarmee dus keihard tegen de natuur in gaat, een strijd die je nimmer gaat winnen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198657612
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 21:22 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Maar in Zweden kan men dan volgens jouw wel iets 'minder moe' van maatregelen zijn, de maatregelen zijn ook wat minder natuurlijk met veel zaken wel open natuurlijk.
En ik weet natuurlijk niet wat jij doet, maar als ik in Stockholm ben, ben ik daar voor korte tijd en in de binnenstad, en daar is het echt niet rustig, zeker niet in de horeca. Al is dat misschien inderdaad relatief omdat het natuurlijk wel rustiger is dan pre-covid, maar we spreken niet over uitgestorven straten.

Ik begrijp overigens jouw standpunt vanuit medisch oogpunt, ik bekijk het vanuit een iets ander standpunt en ga dan ook uit van bescherming van jezelf en juist mee werking van de bevolking.
De afspraken die Europa gemaakt hebben zijn niet openbaar, maar in de verschillende 'lockdownvarianten' die men nu doorvoert is men het contact met de burger dus wel kwijt. Er wordt keihard gekozen voor de zwakkere in de samenleving omdat men een uitweg ziet in vaccinaties en dus geen extra doden op zijn geweten wil en krampachtig vast blijft houden aan indammen, terwijl je daarmee dus keihard tegen de natuur in gaat, een strijd die je nimmer gaat winnen.
Iedereen heeft het steeds over doden, terwijl de maatregelen bedoeld zijn om te voorkomen dat het zorgstelsel in elkaar stort.

Tegen de natuur in gaan is best grappig.
Alsof er een wet is die voorschrijft hoe we ons moeten gedragen (en vraag jezelf eens af waarom je kleding draagt, je voortbeweegt in een auto, je voedsel conserveert, etc...)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198659142
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 21:30 schreef Wantie het volgende:

[..]

Iedereen heeft het steeds over doden, terwijl de maatregelen bedoeld zijn om te voorkomen dat het zorgstelsel in elkaar stort.

Tegen de natuur in gaan is best grappig.
Alsof er een wet is die voorschrijft hoe we ons moeten gedragen (en vraag jezelf eens af waarom je kleding draagt, je voortbeweegt in een auto, je voedsel conserveert, etc...)
Het zorgstelsel is al heel lang niet meer het doel.

Anders vaccineer je dikke mannen en gooi je het zooitje open bij lage besmettingcijfers. Zoals van de zomer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198659271
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 22:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het zorgstelsel is al heel lang niet meer het doel.

Anders vaccineer je dikke mannen en gooi je het zooitje open bij lage besmettingcijfers. Zoals van de zomer.
Zwart-wit denken moet heerlijk zijn ;)

Anyway, de maatregelen zijn gericht op het voorkomen dat het zorgstelsel vastloopt.
Bij de briefingen etc gaat het altijd over het aantal besmettingen en de ziekenhuiscijfers.
En daar wordt het beleid op afgestemd.
Niet op het aantal doden.

En we hebben geen lage besmettingscijfers op dit moment.


Vaccineren is een ander verhaal.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 23 maart 2021 @ 23:01:18 #29
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198659310
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 21:30 schreef Wantie het volgende:

[..]

Iedereen heeft het steeds over doden, terwijl de maatregelen bedoeld zijn om te voorkomen dat het zorgstelsel in elkaar stort.

Tegen de natuur in gaan is best grappig.
Alsof er een wet is die voorschrijft hoe we ons moeten gedragen (en vraag jezelf eens af waarom je kleding draagt, je voortbeweegt in een auto, je voedsel conserveert, etc...)
Uiteraard gaat het wel om de doden, want anders zou je namelijk een hele andere groep inenten, namelijk de groep die daadwerkelijk op de IC en ziekenhuis terecht komt, men kiest echter voor de oudste groep eerst te vaccineren om daar doden te voorkomen, terwijl die groep dus niet op het IC terecht zou komen.

En uiteraard begrijp ik de keus die, vooral de westerse wereld maakt, om proberen zoveel mogelijk mensen te redden. Echter je ziet dat het virus zich vooral makkelijk om zich heen kan slaan in dichtbevolkte gebieden, en dat deze daar dus vooral de zwakste doelgroep treft, dus de natuur discrimineert keihard, maar de regerigsleiders gaan wel wat maatregelen nemen om dit tegen te gaan..
De vraag is namelijk of je de maatregelen die veel landen nemen met lockdowns eigenlijk wel rechtvaardig is tegenover de overgrote meerderheid die er nagenoeg geen last van heeft.

Of bedenk het volgende, als je geen regels zou hebben, wat zou er dan gebeuren? Men heeft altijd gezegd dat men dan uit angst vanzelf binnen zou blijven, waarom dan zo krampachtig aan de huidige lockdowns vasthouden, kennelijk weet men ook wel dat de overgrote meerderheid van de bevolking een andere afweging gaat maken, en is het maar de vraag of die mensen dan wel zo asociaal zijn.

Voor mij is het wat makkelijker, ik heb last van reisverboden, maar zal moeten reizen, en maak verschillende situaties mee, en wat opvalt is dat in landen waar minder regels zijn vooral uitgaat van zichzelf beschermen, dat zal toch echt het uitgangspunt moeten zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198659483
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 22:58 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zwart-wit denken moet heerlijk zijn ;)

Anyway, de maatregelen zijn gericht op het voorkomen dat het zorgstelsel vastloopt.
Bij de briefingen etc gaat het altijd over het aantal besmettingen en de ziekenhuiscijfers.
En daar wordt het beleid op afgestemd.
Niet op het aantal doden.

En we hebben geen lage besmettingscijfers op dit moment.


Vaccineren is een ander verhaal.
Wat deden we vorige zomer dan en waarom heeft die heks van een Koopmans het dan over, niet terug naar het oude normaal?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198659595
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:01 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Uiteraard gaat het wel om de doden, want anders zou je namelijk een hele andere groep inenten, namelijk de groep die daadwerkelijk op de IC en ziekenhuis terecht komt
Bij de vaccinaties.
Maar we hadden het over de maatregelen.


quote:
, men kiest echter voor de oudste groep eerst te vaccineren om daar doden te voorkomen, terwijl die groep dus niet op het IC terecht zou komen.
Klopt, en het is een relatief kleine groep.
Dus die is snel gevaccineerd en daarbij voorkom je dat ze door covid-19 komen te overlijden.


quote:
En uiteraard begrijp ik de keus die, vooral de westerse wereld maakt, om proberen zoveel mogelijk mensen te redden.
Nee, want dan zou die groep die kennelijk onterecht als eerste wordt gevaccineerd ook op de IC belanden.


quote:
Echter je ziet dat het virus zich vooral makkelijk om zich heen kan slaan in dichtbevolkte gebieden,
Logisch, meer mensen is meer contactmomenten waarop het virus zich kan verspreiden.


quote:
en dat deze daar dus vooral de zwakste doelgroep treft, dus de natuur discrimineert keihard, maar de regerigsleiders gaan wel wat maatregelen nemen om dit tegen te gaan..
"De natuur" is een nonargument.
Verder is er geen sprake van discriminatie. Het is een kwestie van hoeveel virus deeltjes je binnen krijgt en hoe je lichaam daar op reageert.

quote:
De vraag is namelijk of je de maatregelen die veel landen nemen met lockdowns eigenlijk wel rechtvaardig is tegenover de overgrote meerderheid die er nagenoeg geen last van heeft.
Nadeel van preventieve maatregelen is dat je de gevolgen niet kent als de maatregelen niet waren genomen.
Dus dan krijg je al gauw dit soort sentimenten.


quote:
Of bedenk het volgende, als je geen regels zou hebben, wat zou er dan gebeuren? Men heeft altijd gezegd dat men dan uit angst vanzelf binnen zou blijven, waarom dan zo krampachtig aan de huidige lockdowns vasthouden, kennelijk weet men ook wel dat de overgrote meerderheid van de bevolking een andere afweging gaat maken.
Je kunt inderdaad gewoon alles loslaten en gewoon het virus over het land uitrazen, met alle gevolgen van dien, en het risico nemen dat de samenleving geheel vast loopt omdat het zorgstelsel vast is gelopen, er veel super spreadings events zijn, een hele oudere generatie wordt uitgedund, veel ouders van kinderen ziek worden, veel mensen maandenlang in revalidatie moeten en blijvende gezondheidsschade overhouden aan de ziekte en het gebrek aan goede zorg, etc.

Dan kom je wellicht inderdaad op het punt dat mensen in angst gaan leven en zichzelf vrijwillig gaan afzonderen.
En ondertussen kan het virus zich vrij verspreiden, muteren naar nieuwe varianten die groepsimmuniteit voorkomen, etc...

Vorig jaar zagen we taferelen als lege winkelschappen, hamsteren, tekorten aan medische hulpmiddelen, stagneerde aanvoer, etc...
Dat was gelukkig van korte duur, mede doordat landen met strenge maatregelen het virus enigszins onder controle kregen.
Maar hoe was dat verlopen als we gewoon niets hadden gedaan?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198659610
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat deden we vorige zomer dan en waarom heeft die heks van een Koopmans het dan over, niet terug naar het oude normaal?
Afgelopen zomer gingen de besmettingscijfers sterk omlaag en konden we dus versoepelen.
Verder siert het je niet om anderen uit te maken voor heks.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 23 maart 2021 @ 23:23:22 #33
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198659639
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:19 schreef Wantie het volgende:
"De natuur" is een nonargument.
Oei. Dat je dat ook echt durft op te schrijven.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198659793
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:21 schreef Wantie het volgende:

[..]

Afgelopen zomer gingen de besmettingscijfers sterk omlaag en konden we dus versoepelen.
Verder siert het je niet om anderen uit te maken voor heks.
Ach schei uit, als het praat als een heks, lijkt op een heks, en vliegt op een bezemsteel dan is het gewoon een heks.

Konden we versoepelen... Hou op hoor, het virus was nergens te bekennen van de zomer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198659843
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:19 schreef Wantie het volgende:

[..]

Bij de vaccinaties.
Maar we hadden het over de maatregelen.
[..]

Klopt, en het is een relatief kleine groep.
Dus die is snel gevaccineerd en daarbij voorkom je dat ze door covid-19 komen te overlijden.
[..]

Nee, want dan zou die groep die kennelijk onterecht als eerste wordt gevaccineerd ook op de IC belanden.
[..]

Logisch, meer mensen is meer contactmomenten waarop het virus zich kan verspreiden.
[..]

"De natuur" is een nonargument.
Verder is er geen sprake van discriminatie. Het is een kwestie van hoeveel virus deeltjes je binnen krijgt en hoe je lichaam daar op reageert.
[..]

Nadeel van preventieve maatregelen is dat je de gevolgen niet kent als de maatregelen niet waren genomen.
Dus dan krijg je al gauw dit soort sentimenten.
[..]

Je kunt inderdaad gewoon alles loslaten en gewoon het virus over het land uitrazen, met alle gevolgen van dien, en het risico nemen dat de samenleving geheel vast loopt omdat het zorgstelsel vast is gelopen, er veel super spreadings events zijn, een hele oudere generatie wordt uitgedund, veel ouders van kinderen ziek worden, veel mensen maandenlang in revalidatie moeten en blijvende gezondheidsschade overhouden aan de ziekte en het gebrek aan goede zorg, etc.

Dan kom je wellicht inderdaad op het punt dat mensen in angst gaan leven en zichzelf vrijwillig gaan afzonderen.
En ondertussen kan het virus zich vrij verspreiden, muteren naar nieuwe varianten die groepsimmuniteit voorkomen, etc...

Vorig jaar zagen we taferelen als lege winkelschappen, hamsteren, tekorten aan medische hulpmiddelen, stagneerde aanvoer, etc...
Dat was gelukkig van korte duur, mede doordat landen met strenge maatregelen het virus enigszins onder controle kregen.
Maar hoe was dat verlopen als we gewoon niets hadden gedaan?
Je bent je ervan bewust dat al 3 miljoen mensen besmet zijn van de Nederlanders? En waarom zou iederen ziek worden. Ook al isoleren ze zichzelf? Heeft dat isoleren dan toch geen zin? Heyyy denk ff na. Paradox..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198659904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:23 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Oei. Dat je dat ook echt durft op te schrijven.
Uiteraard.
Ik vind het gewoon een achterlijk argument.
Alsof de natuur een of andere entiteit is met een bewustzijn.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198659940
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat al 3 miljoen mensen besmet zijn van de Nederlanders?
Geschat, Van de 17 miljoen...
Die bij een mutatie gewoon weer opnieuw besmet raken en het risico lopen dan wel serieus ziek te worden.


quote:
En waarom zou iederen ziek worden. Ook al isoleren ze zichzelf? Heeft dat isoleren dan toch geen zin? Heyyy denk ff na. Paradox..
Kijk, dat jij jezelf maandenlang kunt inmetselen wil niet zeggen dat iedereen dat kan.
Stel je behoort tot de risicogroep en je hebt kinderen...
Die maar naar een internaat sturen?
En hoe zit het met je partner? Je werk?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 23 maart 2021 @ 23:52:09 #38
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198659950
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:50 schreef Wantie het volgende:

[..]

Geschat, Van de 17 miljoen...
Die bij een mutatie gewoon weer opnieuw besmet raken en het risico lopen dan wel serieus ziek te worden.
[..]

Kijk, dat jij jezelf maandenlang kunt inmetselen wil niet zeggen dat iedereen dat kan.
Stel je behoort tot de risicogroep en je hebt kinderen...
Die maar naar een internaat sturen?
En hoe zit het met je partner? Je werk?
Covid is een ziekte van grote getallen. Ook een individu uit een risicogroep komt niet zo heel snel te overlijden aan corona.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198659953
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ach schei uit, als het praat als een heks, lijkt op een heks, en vliegt op een bezemsteel dan is het gewoon een heks.
Zegt genoeg over hoe je tegen vrouwen aan kijkt...


quote:
Konden we versoepelen... Hou op hoor, het virus was nergens te bekennen van de zomer.
En dus konden we versoepelen.

Niet dat het virus geheel weg was overigens, zoals jij nu heel naïef suggereert.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198659961
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Covid is een ziekte van grote getallen. Ook een individu uit een risicogroep komt niet zo heel snel te overlijden aan corona.
Dus jij vindt ook dat we gewoon alles moeten open gooien omdat de meerderheid niet ziek wordt?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  dinsdag 23 maart 2021 @ 23:54:56 #41
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198659974
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dus jij vindt ook dat we gewoon alles moeten open gooien omdat de meerderheid niet ziek wordt?
Dat is het andere uiterste. Ik vind wel dat we wat meer doden zouden mogen accepteren en betere balans mogen vinden tussen covidpreventie en overig welzijn/welvaart.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198659985
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zegt genoeg over hoe je tegen vrouwen aan kijkt...
Ben zelf een vrouw, en vind die Marion Koopmans ook net een heks. 8-)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 23:58:18 #43
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198659999
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:56 schreef Foshizzle79 het volgende:
Marion Koopmans
Dat valt wel mee. Hier had ze d'r haar geverfd.



Stond d'r leuk!
We have always been at war with Eastasia.
pi_198660013
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Hier had ze d'r haar geverfd.

[ afbeelding ]

Stond d'r leuk!
_O-
Haar verloren gewaande tweelingbroer? :P
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
  woensdag 24 maart 2021 @ 00:01:15 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198660026
Overigens is het in het echt op zich helemaal geen lelijke vrouw:

We have always been at war with Eastasia.
pi_198660294
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:56 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]

Ben zelf een vrouw, en vind die Marion Koopmans ook net een heks. 8-)
Zegt genoeg over je.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198660298
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat is het andere uiterste. Ik vind wel dat we wat meer doden zouden mogen accepteren en betere balans mogen vinden tussen covidpreventie en overig welzijn/welvaart.
Maar dat is best lastig te bepalen met een exponentieel groeiend virus. Je ziet in andere landen hoe snel het uit de hand kan lopen als je er niet bovenop zit.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198660302
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 01:24 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zegt genoeg over je.
Zegt mij ook weer genoeg over jou. *)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_198660303
quote:
1s.gif Op woensdag 24 maart 2021 01:27 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]

Zegt mij ook weer genoeg over jou. *)
Klopt.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198660577
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:50 schreef Wantie het volgende:

[..]

Geschat, Van de 17 miljoen...
Die bij een mutatie gewoon weer opnieuw besmet raken en het risico lopen dan wel serieus ziek te worden.
[..]

Kijk, dat jij jezelf maandenlang kunt inmetselen wil niet zeggen dat iedereen dat kan.
Stel je behoort tot de risicogroep en je hebt kinderen...
Die maar naar een internaat sturen?
En hoe zit het met je partner? Je werk?
Dat zijn geen feiten maar is angstporno die je helemaal zelf verzonnen hebt, dat begrijp je?

Niemand heeft wat tegen solidariteit. Maar de hele samenleving de tifus laten krijgen omdat je zelf aan het einde van je leven bent en het zetje naar de dood zou willen uitstellen is asociaal.

Zit je in een risicogroep, zelfde verhaal.

Niks mis met solidariteit maar het leven langer dan een jaar on hold zetten voor het redden van minder dan 100.000 QALY. / 8 miljard aan vermeden kosten, is te duur.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198660583
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zegt genoeg over hoe je tegen vrouwen aan kijkt...
[..]

En dus konden we versoepelen.

Niet dat het virus geheel weg was overigens, zoals jij nu heel naïef suggereert.
Hoe ik over Koopmans denk zegt hoe ik over vrouwen denk? Wat een bijzonder brein heb jij.

Praktisch weg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198660603
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 01:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dat is best lastig te bepalen met een exponentieel groeiend virus. Je ziet in andere landen hoe snel het uit de hand kan lopen als je er niet bovenop zit.
Total disregard of, seizoenseffecten, opbouwende immuniteit, en andere maatregelen die je kan implementeren om te sturen, en simpelweg een grote dosis botte pech.

Ik denk niet dat ze in Tsjechië problemen hebben omdat ze zijn gaan feesten immers.

Het is dat maakbaarheidsdenken waar de mens veel te veel vertrouwen in heeft. Sturen zul je best een beetje kunnen doen hoor, maar het is een grove overschatting hoeveel zin dat heeft steeds.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198660900
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 07:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat zijn geen feiten maar is angstporno die je helemaal zelf verzonnen hebt, dat begrijp je?
Jij bent degene die met angst komt, niet ik.


quote:
Niemand heeft wat tegen solidariteit.
Het gaat niet om solidariteit.


quote:
Maar de hele samenleving de tifus laten krijgen omdat je zelf aan het einde van je leven bent en het zetje naar de dood zou willen uitstellen is asociaal.
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand bij je.
Het gaat niet om een handjevol egoïstische bejaarden die allang onder de groene zoden hadden moeten liggen.


quote:
Zit je in een risicogroep, zelfde verhaal.

Niks mis met solidariteit maar het leven langer dan een jaar on hold zetten voor het redden van minder dan 100.000 QALY. / 8 miljard aan vermeden kosten, is te duur.
Maar dat is omdat je jezelf hebt wijsgemaakt dat deze crisis alleen een handjevol mensen uit de risicogroep treft en dat de rest gewoon door kan gaan met zijn of haar dagelijkse leven.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198660951
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 07:20 schreef ludovico het volgende:

[..]

Total disregard of, seizoenseffecten
Uitgaande van vorig jaar gaat het pas na april afnemen en weer toenemen in oktober.
Best lang seizoen waarin je een exponentieel groeiend virus zijn gang wilt laten gaan...

quote:
, opbouwende immuniteit
Vereist dat meer dan 60% de ziekte doorloopt en voldoende antistoffen opbouwt, en dat er geen mutaties ontstaan die de immuniteit teniet doen.


quote:
, en andere maatregelen die je kan implementeren om te sturen, en simpelweg een grote dosis botte pech.
Botte pech was vorig jaar 40.000 ziekenhuis opnames.
Waarbij tijdens de piek de zorg moest worden afgeschaald.

quote:
Ik denk niet dat ze in Tsjechië problemen hebben omdat ze zijn gaan feesten immers.
Je weet het dus niet.

quote:
Het is dat maakbaarheidsdenken waar de mens veel te veel vertrouwen in heeft. Sturen zul je best een beetje kunnen doen hoor, maar het is een grove overschatting hoeveel zin dat heeft steeds.
Het heeft zin, we weten het aantal besmettingen onder controle te houden.
En er zijn landen waar het virus gewoon weg is.

Maar jij hebt liever dat we niets tegen covid-19 doen, dat we het virus gewoon zijn gang laten gaan, met alle gevolgen van dien...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198661526
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 21:22 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Maar in Zweden kan men dan volgens jouw wel iets 'minder moe' van maatregelen zijn, de maatregelen zijn ook wat minder natuurlijk met veel zaken wel open natuurlijk.
En ik weet natuurlijk niet wat jij doet, maar als ik in Stockholm ben, ben ik daar voor korte tijd en in de binnenstad, en daar is het echt niet rustig, zeker niet in de horeca. Al is dat misschien inderdaad relatief omdat het natuurlijk wel rustiger is dan pre-covid, maar we spreken niet over uitgestorven straten.

Ik begrijp overigens jouw standpunt vanuit medisch oogpunt, ik bekijk het vanuit een iets ander standpunt en ga dan ook uit van bescherming van jezelf en juist mee werking van de bevolking.
De afspraken die Europa gemaakt hebben zijn niet openbaar, maar in de verschillende 'lockdownvarianten' die men nu doorvoert is men het contact met de burger dus wel kwijt. Er wordt keihard gekozen voor de zwakkere in de samenleving omdat men een uitweg ziet in vaccinaties en dus geen extra doden op zijn geweten wil en krampachtig vast blijft houden aan indammen, terwijl je daarmee dus keihard tegen de natuur in gaat, een strijd die je nimmer gaat winnen.
Zelf woon ik in een forensenplaatsje 30 km van Stockholm. De laatste keer dat ik in de binnenstad was zal vorige zomer geweest zijn en verder rijd ik ongeveer 1 keer per week naar de universiteit net buiten de stad. Dus nee ik zie weinig van de binnenstad. Waar ik woon, houden mensen wat meer afstand, maar het is niet veel rustiger. Dat is allemaal wel prettig.

Er zijn nu zeker meer regels voor de horeca en winkels (ik dacht 10 m^2 per klant etc) dan eerder. Kerken hebben nog steeds online diensten. Punt is wel dat men met minder maatregelen hier en iets meer verantwoordelijkheid van de mensen zelf vragen de R redelijk onder de 1 houdt. Nu is het weer even spannend, en je zit liever in een situatie als in Denemarken waar het spannend is met veel lagere besmettingsaantallen.

Wat men in Noorwegen en Denemarken wel begrijpt (zeker nu het vaccin er is) is dat bij een infectieziekte vroeg ingrijpen het aantal besmettingen verkleint en de duur van de maatregelen verkort.
Verder is het natuurlijk wel de taak van een overheid om de zwakkeren te beschermen. Ouderen en zorgpersoneel eerst vaccineren is zeker de minstcontroversiele manier van vaccineren als er al veel besmettingen zijn.

Ik geloof niet zo in "tegen de natuur in gaan" De hele gezondheidszorg is ingrijpen in de natuur en dat is niet perse verkeerd. Bosbeheer om bosbranden te voorkomen redt levens en grijpt in in de natuur, maar daarom niet perse verkeerd. Zwakkeren als Stephen Hawkins veel extra levensjaren bezorgen is niet perse verkeerd.
pi_198661596
in Zweden hebben ze alg
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 07:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat zijn geen feiten maar is angstporno die je helemaal zelf verzonnen hebt, dat begrijp je?

Niemand heeft wat tegen solidariteit. Maar de hele samenleving de tifus laten krijgen omdat je zelf aan het einde van je leven bent en het zetje naar de dood zou willen uitstellen is asociaal.

Zit je in een risicogroep, zelfde verhaal.

Niks mis met solidariteit maar het leven langer dan een jaar on hold zetten voor het redden van minder dan 100.000 QALY. / 8 miljard aan vermeden kosten, is te duur.
voortschrijdend inzicht denk ik dat denk ik ook, de maatschappij moet door en gaat door, ik geloof dat FVD voor meerdere ziekenhuisbedden was, Ik denk dit ook, we zitten in een gevecht er gaan klappen vallen, maar er is geen boxer die vecht en klappen opvangt. Onze beleidsmakers zijn nou eenmaal pussies.

Ik heb nu al heel lang mijn moeder niet ontmoet, regels, na een jaar denk ik dat we beiden bereid moeten zijn om de risico's te nemen.
pi_198661608
delete please
pi_198668338
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 08:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

Jij bent degene die met angst komt, niet ik.
[..]

Het gaat niet om solidariteit.
[..]

Dat blijft toch een hardnekkig misverstand bij je.
Het gaat niet om een handjevol egoïstische bejaarden die allang onder de groene zoden hadden moeten liggen.
[..]

Maar dat is omdat je jezelf hebt wijsgemaakt dat deze crisis alleen een handjevol mensen uit de risicogroep treft en dat de rest gewoon door kan gaan met zijn of haar dagelijkse leven.
Nee, gem covid dode is 82 jaar..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198668406
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 08:14 schreef Wantie het volgende:

[
Je weet het dus niet.
Dit is gewoon geen argument. Dat geldt twee kanten op. Daarom, angstporno
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198668758
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:23 schreef christmastsunami het volgende:
in Zweden hebben ze alg
[..]

voortschrijdend inzicht denk ik dat denk ik ook, de maatschappij moet door en gaat door, ik geloof dat FVD voor meerdere ziekenhuisbedden was, Ik denk dit ook, we zitten in een gevecht er gaan klappen vallen, maar er is geen boxer die vecht en klappen opvangt. Onze beleidsmakers zijn nou eenmaal pussies.

Ik heb nu al heel lang mijn moeder niet ontmoet, regels, na een jaar denk ik dat we beiden bereid moeten zijn om de risico's te nemen.
Ik snap helemaal niet waarom we zo nodig voor de niet haalbare groepsimmuniteit moeten gaan.

Dit virus vervalt in een ziekte die minder dodelijk is dan een stevige groep als de initiële vaccinaties geweest zijn.

Waarom het dan anders behandelen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198669301
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 16:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee, gem covid dode is 82 jaar..
Ja, en die gaan de IC niet op.
Dus het beleid is niet gericht op het voorkomen dat te oude mensen nog ouder worden.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198669330
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ja, en die gaan de IC niet op.
Dus het beleid is niet gericht op het voorkomen dat te oude mensen nog ouder worden.
Hoe sta jij tot een wat meer zweedse aanpak Wantie?, Zou dat hier ook kunnen werken, denk je?!
pi_198669382
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ja, en die gaan de IC niet op.
Dus het beleid is niet gericht op het voorkomen dat te oude mensen nog ouder worden.
Je zit vast in een cirkel redenatie.

Als de besmettingen laag zijn of R onder 1 moet je wekelijks de touwtjes vieren. Gezien er maatregelen waren afgelopen zomer is dat niet aan de orde geweest.

Alles dicht is oneindig duur, het effect van de maatregelen onzeker.. Tjah dan moet je wel absolute noodzaak zien. Dat was er echter niet. Immers, 6 mensen op de IC per ziekenhuis op het moment dat die avondklok in ging.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198669674
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je zit vast in een cirkel redenatie.
Nee, jij draait in rondjes.
quote:
Als de besmettingen laag zijn of R onder 1 moet je wekelijks de touwtjes vieren.
Nee, want dan krijg je de zaagtand waar Ab voor waarschuwt.

quote:
Gezien er maatregelen waren afgelopen zomer is dat niet aan de orde geweest.
Je moet voldoende maatregelen in stand houden om het virus onder het maximum aantal gewenste besmettingen te houden.
Deze zomer is dat goed gegaan, alhoewel er te weinig is gedaan om de stijging in september/oktober voor te zijn.


quote:
Alles dicht is oneindig duur, het effect van de maatregelen onzeker.. Tjah dan moet je wel absolute noodzaak zien. Dat was er echter niet. Immers, 6 mensen op de IC per ziekenhuis op het moment dat die avondklok in ging.
Als je wacht totdat het zorgstelsel in elkaar stort ben je te laat.
Je kunt achter het virus aan hollen of deze een slag voor zijn.
Landen die het virus een slag voor zijn hebben vrijwel geen besmettingen en ook vrijwel geen maatregelen.

Hier zitten we in een jojo zoals jij die schetst: gaan we omlaag: versoepelen, gaan we omhoog, verzwaren...
En dat kost inderdaad vreselijk veel geld en is uitzichtloos.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198670467
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:45 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Hoe sta jij tot een wat meer zweedse aanpak Wantie?, Zou dat hier ook kunnen werken, denk je?!
Ik heb liever de Zweedse aanpak dan wat wij hier doen.
Maar of dat mogelijk is: lastig.
Nederland is dichter bevolkt en meer verkeer vanuit het buitenland. Dus wellicht dat het hier met aanbevelingen ipv beperkingen en sluiting toch een te grote toeloop op de zorg had gezien.
Denk wel dat er door de vaccinatie binnen afzienbare tijd zo'n model kunnen hanteren.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198674029
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 18:04 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, jij draait in rondjes.
[..]

Nee, want dan krijg je de zaagtand waar Ab voor waarschuwt.
[..]

Je moet voldoende maatregelen in stand houden om het virus onder het maximum aantal gewenste besmettingen te houden.
Deze zomer is dat goed gegaan, alhoewel er te weinig is gedaan om de stijging in september/oktober voor te zijn.
[..]

Als je wacht totdat het zorgstelsel in elkaar stort ben je te laat.
Je kunt achter het virus aan hollen of deze een slag voor zijn.
Landen die het virus een slag voor zijn hebben vrijwel geen besmettingen en ook vrijwel geen maatregelen.

Hier zitten we in een jojo zoals jij die schetst: gaan we omlaag: versoepelen, gaan we omhoog, verzwaren...
En dat kost inderdaad vreselijk veel geld en is uitzichtloos.
Ik kan toch niet tot jou doordringen.

Zelfs zonder maatregelen en gewoon normaal doen was er van de zomer geen crisis op de IC. Dat virus heeft geen schijn van kans in dat seizoen.


Dus Flikker op met die maatregelen als ze niet nodig zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198674230
Ik denk niet dat de Zweedse aanpak erg slecht is. Maar als je dan toch een goede aanpak wil dan lijkt de Deense of Noorse niet slechter. Iets eerder wat harder ingrijpen, maar ook eerder weer wat meer toe kunnen laten.

Ik merk trouwens dat ook bij sommige experts de situatie behoorlijk geradicaliseerd is. Zweden moet en zal afgeschilderd blijven als een slecht voorbeeld. Dit wordt vooral gedaan door Zweden te vergelijken met de andere Scandinavische landen. Om deze reden komt men er eigenlijk niet toe om Noorwegen, Denemarken en Finland complimenten te geven voor de goede aanpak. Waarbij Denemarken eigenlijk niet echt voordelen heeft tov de rest van Europa. M.i. Heeft Zweden het verder niet erg irrationeel gehandeld:
Scholen open houden in het voorjaar. Wel R onder 1 houden zodat de ziekenhuizen niet overstromen (al was dat kantje boord). Nu er een vaccin is en uitstel van besmettingen afstel kan betekenen. Iets strenger ingrijpen, en in de tweede golf zijn het eigenlijk alleen de andere Scandinavische landen die echt duidelijk minder slachtoffers per inwoner hebben. Kan beter (en Denemarken, Noorwegen en Finland laten zien dat vroeg ingrijpen daar erg belangrijk in is), maar weining landen doen het beter.
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:22:23 #68
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198674379
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:16 schreef DrParsifal het volgende:
Ik geloof niet zo in "tegen de natuur in gaan" De hele gezondheidszorg is ingrijpen in de natuur en dat is niet perse verkeerd. Bosbeheer om bosbranden te voorkomen redt levens en grijpt in in de natuur, maar daarom niet perse verkeerd. Zwakkeren als Stephen Hawkins veel extra levensjaren bezorgen is niet perse verkeerd.
Ik snap jouw standpunt zeker. Maar ik denk daar persoonlijk wat anders over. Als iemand zijn been breekt moet deze uiteraard gerepareerd kunnen worden, maar de vraag is of de medische wetenschap niet te ver door is geschoten door juist alle zwakkeren maar in leven willen houden. Maar dat is een hele andere discussie.

Er zijn in Zweden zeker meer maatregelen dan vorig jaar, maar het blijft ook nog vaak bij adviezen en geen algehele sluitingen waardoor het ook beter vol te houden is. Die strategie is in de long run natuurlijk beter, en je ziet in het aantal doden dat deze op dit moment toch ook wel degelijk binnen de perken blijven en er is ook wel begrip voor dergelijke maatregelen.

Laten we het anders zeggen, dat vanaf 14 oktober de cafés en restaurants en vanaf 14 december de niet essentiële winkels gesloten zijn kan natuurlijk niet.
En je ziet daarom ook dat de andere gedragsregels zoals blijf thuis of maximaal op bezoek compleet genegeerd worden, natuurlijk er is een groep die zo angstig is dat zij voor zichzelf deze regels opleggen, maar de groep die dat niet doet wordt steeds groter.
Vorig jaar in maart en april liep ik over verlaten straten, dat is nu niet meer het geval, de politiek gaat het niet zeggen en de media houdt zich er ook verre van, maar in de cijfers is echt wel duidelijk welke groep het meeste risico loopt, en mensen maken daarom ook hun eigen afweging....
Dus je hebt nu vooral op papier een streng beleid, die je door onderzoeken vanuit het RIVM laat doen voorkomen dat men de maatregelen steunt en naleeft terwijl je gewoon ziet dat het niet zo is.
Dan kan je dus beter een Zweeds beleid hebben.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198674577
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 21:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik kan toch niet tot jou doordringen.

Zelfs zonder maatregelen en gewoon normaal doen was er van de zomer geen crisis op de IC. Dat virus heeft geen schijn van kans in dat seizoen.
Klopt, in de zomer hadden we er vrijwel geen last van.
Maar daarna wel weer.


quote:
Dus Flikker op met die maatregelen als ze niet nodig zijn.
Het is nog geen zomer hé.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198674758
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 21:31 schreef Wantie het volgende:

[..]

Klopt, in de zomer hadden we er vrijwel geen last van.
Maar daarna wel weer.
[..]

Het is nog geen zomer hé.
True, neemt niet weg dat avondklok winkelverbod restauranten dicht 20:00 geen alcohol verkoop overdreven schadelijke maatregelen zijn. Zeker nu. Met de zomer in aantocht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198675449
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 21:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

True, neemt niet weg dat avondklok winkelverbod restauranten dicht 20:00 geen alcohol verkoop overdreven schadelijke maatregelen zijn. Zeker nu. Met de zomer in aantocht.
Vorig jaar deze tijd zaten we ook in een lockdown.
Toen was het ook een stuk rustiger op straat, etc.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  donderdag 25 maart 2021 @ 20:29:40 #72
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198690260
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 22:12 schreef Wantie het volgende:

[..]

Vorig jaar deze tijd zaten we ook in een lockdown.
Toen was het ook een stuk rustiger op straat, etc.
Toen was het een groot onbekend virus en door de verhalen in de media was iedereen bang.

Intussen is het wel duidelijk in welke hoek de klappen vallen, de media kan nog zo zijn best doen om een 'jong' slachtoffer in de krant te doen toekomen hoe zwaar het wel niet was, en ook vervolgartikelen maken van ogenschijnlijk gezonde mensen die toch wel zware symptomen hebben gehad.

En die zullen er zeker zijn, maar ogenschijnlijk gezond betekent niet dat er niets onder de leden is, en het algemene beeld in de ziekenhuizen is toch wel duidelijk, naast een veel te hoge BMI speelt leeftijd ook een zeer belangrijke rol. 81% van de overledenen is 75 jaar en ouder, ja je leest het goed, 81% is ouder dan 81 jaar, en daarvan was 66% ook nog eens ouder dan 80 jaar.
Dit soort cijfers zijn ook gewoon bekend waardoor mensen toch wel een eigen afweging gaan maken in plaats van blind het beleid volgen.

De overheid samen met het OMT zitten in Nederland in het we moeten meer restricties doorvoeren bubbel, terwijl de bevolking steeds meer doorheeft dat men helemaal niet kan handhaven. Want maximaal 2 personen buiten een huishouden samen en dan ook nog op 1.5 meter, dat is niet realistisch en niemand houdt zich daaraan, dit soort zaken zijn natuurlijk funest voor je draagvlak.

Het Zweeds beleid is daarom beter omdat men toch wat meer uitgaat van vertrouwen in de bevolking. En er is geen reden waarom dat niet in Nederland kan. Want de groep mensen die, al dan niet terecht, bang is of hoog risico lopen, je hoeft niet naar buiten, je mag jezelf gewoon in je huis opsluiten, en het is schrijnend dat dit voor sommige mensen de realiteit is, maar het is nog schrijnender om dit te verlangen van het merendeel van de bevolking voor zo'n lange tijd.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198692687
quote:
6s.gif Op donderdag 25 maart 2021 20:29 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Toen was het een groot onbekend virus en door de verhalen in de media was iedereen bang.

Intussen is het wel duidelijk in welke hoek de klappen vallen, de media kan nog zo zijn best doen om een 'jong' slachtoffer in de krant te doen toekomen hoe zwaar het wel niet was, en ook vervolgartikelen maken van ogenschijnlijk gezonde mensen die toch wel zware symptomen hebben gehad.

En die zullen er zeker zijn, maar ogenschijnlijk gezond betekent niet dat er niets onder de leden is, en het algemene beeld in de ziekenhuizen is toch wel duidelijk, naast een veel te hoge BMI speelt leeftijd ook een zeer belangrijke rol. 81% van de overledenen is 75 jaar en ouder, ja je leest het goed, 81% is ouder dan 81 jaar, en daarvan was 66% ook nog eens ouder dan 80 jaar.
Dit soort cijfers zijn ook gewoon bekend waardoor mensen toch wel een eigen afweging gaan maken in plaats van blind het beleid volgen.

De overheid samen met het OMT zitten in Nederland in het we moeten meer restricties doorvoeren bubbel, terwijl de bevolking steeds meer doorheeft dat men helemaal niet kan handhaven. Want maximaal 2 personen buiten een huishouden samen en dan ook nog op 1.5 meter, dat is niet realistisch en niemand houdt zich daaraan, dit soort zaken zijn natuurlijk funest voor je draagvlak.

Het Zweeds beleid is daarom beter omdat men toch wat meer uitgaat van vertrouwen in de bevolking. En er is geen reden waarom dat niet in Nederland kan. Want de groep mensen die, al dan niet terecht, bang is of hoog risico lopen, je hoeft niet naar buiten, je mag jezelf gewoon in je huis opsluiten, en het is schrijnend dat dit voor sommige mensen de realiteit is, maar het is nog schrijnender om dit te verlangen van het merendeel van de bevolking voor zo'n lange tijd.
De fixatie blijft op de mortaliteit, terwijl de maatregelen zijn gebaseerd op de druk op de zorg.
En je ziet gewoon dat die druk hier niet minder is dan in Zweden, terwijl we strengere regels hebben.
Dus ik ben er niet zo gerust op dat we op hetzelfde niveau als Zweden zouden zitten qua ziekenhuis opnames als we hadden gekozen voor adviezen ipv restricties.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 27 maart 2021 @ 20:17:25 #74
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198722190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 22:18 schreef Wantie het volgende:

[..]

De fixatie blijft op de mortaliteit, terwijl de maatregelen zijn gebaseerd op de druk op de zorg.
En je ziet gewoon dat die druk hier niet minder is dan in Zweden, terwijl we strengere regels hebben.
Dus ik ben er niet zo gerust op dat we op hetzelfde niveau als Zweden zouden zitten qua ziekenhuis opnames als we hadden gekozen voor adviezen ipv restricties.
De druk op de zorg is echt een keuze. Sterker nog, de huidige 'beperkende' maatregelen zorgen inderdaad voor een langzamere verspreiding, en daardoor een veel langer aanhoudende golf.
Je kunt beter kiezen voor een hele snelle verspreiding ineens, dat zal zeker wat levens van wat zwakkeren kosten omdat men veel meer in de triage modus zit, maar daarna neemt de 'golf' ook direct snel af als je maatregelen neemt omdat het virus geen host meer vindt.

Het feit dat winkels minimaal 4 maanden en horeca minimaal 6 maanden gesloten moet blijven door maatregelen, dan kan je echt niet meer zeggen dat men voor het juiste beleid gekozen heeft. De regeringen hebben simpelweg gefaald in het uitvoeren van het beleid, men heeft kennelijk alleen oog voor de zwakke minderheid.
En dat is raar, als men namelijk adviezen zou geven, als je angst hebt of tot de zwakke groep behoord, je kunt gewoon thuisblijven, niemand verplicht je om ergens heen te gaan en waar het moet zal je dan moeten zorgen dat je jezelf zo goed mogelijk beschermd, verwacht dat niet van een ander voor een lange tijd.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198722401
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:17 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De druk op de zorg is echt een keuze. Sterker nog, de huidige 'beperkende' maatregelen zorgen inderdaad voor een langzamere verspreiding, en daardoor een veel langer aanhoudende golf.
Je kunt beter kiezen voor een hele snelle verspreiding ineens, dat zal zeker wat levens van wat zwakkeren kosten omdat men veel meer in de triage modus zit, maar daarna neemt de 'golf' ook direct snel af als je maatregelen neemt omdat het virus geen host meer vindt.

Het feit dat winkels minimaal 4 maanden en horeca minimaal 6 maanden gesloten moet blijven door maatregelen, dan kan je echt niet meer zeggen dat men voor het juiste beleid gekozen heeft. De regeringen hebben simpelweg gefaald in het uitvoeren van het beleid, men heeft kennelijk alleen oog voor de zwakke minderheid.
En dat is raar, als men namelijk adviezen zou geven, als je angst hebt of tot de zwakke groep behoord, je kunt gewoon thuisblijven, niemand verplicht je om ergens heen te gaan en waar het moet zal je dan moeten zorgen dat je jezelf zo goed mogelijk beschermd, verwacht dat niet van een ander voor een lange tijd.
Er zijn nu, ondanks alle maatregelen, tienduizenden jonge voorheen gezonde mensen die al maandenlang met slepende klachten lopen na een milde besmetting die mogelijk chronisch worden en daardoor (deels) arbeidsongeschikt raken. In jouw scenario zullen dat nog veel meer mensen zijn. De impact die dat heeft op de economie wordt voor het gemak maar even vergeten.

Overigens hebben jouw betogen een hoog recht van het sterkste gehalte. Dat mag je vinden maar zo werkt het niet in Nederland.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2021 20:36:00 ]
pi_198722655
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:17 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De druk op de zorg is echt een keuze. Sterker nog, de huidige 'beperkende' maatregelen zorgen inderdaad voor een langzamere verspreiding, en daardoor een veel langer aanhoudende golf.
Je kunt beter kiezen voor een hele snelle verspreiding ineens, dat zal zeker wat levens van wat zwakkeren kosten omdat men veel meer in de triage modus zit, maar daarna neemt de 'golf' ook direct snel af als je maatregelen neemt omdat het virus geen host meer vindt.
Vorig jaar 40,000 ziekenhuis opnames.
Da's over 9 maanden verspreid, bij iets meer dan 2 miljoen Besmettingen.

Jij wilt in een kortere tijd meer besmettingen.
Dus 6 miljoen in 2 maanden?
Waar berg je dan 120.000 ziekenhuis opnames?

quote:
Het feit dat winkels minimaal 4 maanden en horeca minimaal 6 maanden gesloten moet blijven door maatregelen, dan kan je echt niet meer zeggen dat men voor het juiste beleid gekozen heeft. De regeringen hebben simpelweg gefaald in het uitvoeren van het beleid, men heeft kennelijk alleen oog voor de zwakke minderheid.
En dat is raar, als men namelijk adviezen zou geven, als je angst hebt of tot de zwakke groep behoord, je kunt gewoon thuisblijven, niemand verplicht je om ergens heen te gaan en waar het moet zal je dan moeten zorgen dat je jezelf zo goed mogelijk beschermd, verwacht dat niet van een ander voor een lange tijd.
Zelfs met de huidige maatregelen hebben we nog relatief veel ziekenhuis opnames.
Hoe wil je de kwetsbare groep beschermen als je het virus verder los laat?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198722848
Hele mooie beelden vanuit het 'vrije' Zweden:

Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 28 maart 2021 @ 18:58:45 #78
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198738977
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:30 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Er zijn nu, ondanks alle maatregelen, tienduizenden jonge voorheen gezonde mensen die al maandenlang met slepende klachten lopen na een milde besmetting die mogelijk chronisch worden en daardoor (deels) arbeidsongeschikt raken. In jouw scenario zullen dat nog veel meer mensen zijn. De impact die dat heeft op de economie wordt voor het gemak maar even vergeten.

Overigens hebben jouw betogen een hoog recht van het sterkste gehalte. Dat mag je vinden maar zo werkt het niet in Nederland.
Het is altijd leuk met getallen smijten. Tienduizenden (jonge) voorheen (ogenschijnlijk) gezonden mensen die nu slepende klachten hebben. Maar zet het eens in percentages weg? Dan praten we over aantallen in de marge. En de vergelijking met griep mag niet gemaakt worden, maar wat denk je dat de griep met iemand kan doen?

De overheid probeert mensen die kritisch te zijn op het beleid in een hoek weg te zetten. Dat ging toen het een groot onbekend virus was prima, maar dat lukt nu echt niet meer, en dat weten de overheden ook wel, en de weg van restricties blijkt nu een weg met meer restricties en minder resultaat.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 26 juli 2021 @ 21:11:46 #79
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_200564208
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 26 juli 2021 @ 21:31:42 #80
451005 Grems
Clown World
pi_200564504
quote:
6s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
Ik denk dat iedereen daar inmiddels wel dood moet zijn, voor zover dat niet zo is komt dat waarschijnlijk vanwege wat dringende adviezen
  maandag 26 juli 2021 @ 22:02:54 #81
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_200565052
quote:
6s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
Zweden doet nou eenmaal geen domme dingen als ‘Dansen met Janssen’, dat werpt ook eenmaal z’n vruchten af. Overigens is het zorgenkindje van Scandinavië niet Zweden meer, maar Denemarken.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_200565085
quote:
6s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
Ik geloof dat het niet heel veel verschilt van wat wij hier gehad hebben.
De terror verhalen over al die doden zijn niet uit gekomen.
Evenmin waar is het jubelverhaal dat de economie er daar ongeschonden vanaf zou komen, per saldo is de economische krimp daar ook vergelijkbaar met hier.

Ben er een maand gelden op vakantie geweest en het viel mij op dat ze niet aan mondkapjes doen maar wel goed afstand houden, beter dan bij ons in elke geval. Verder was het lekker rustig qua toeristen. Dagen rond gereden in noord zweden en noorwegen en het aantal nederlanders wat ik daar gezien heb kon ik op de vingers van 1 hand tellen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 26 juli 2021 @ 22:24:13 #83
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_200565320
quote:
6s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
Hele middag over de lijken heen gestapt hier idd

Gr gr Ria en de kids vanuit Zweden
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_200565584
Er is geen enkele statistische samenhang tussen strengheid van lockdowns en een gunstige uitkomst. Geen enkele. Niet tussen landen, niet binnen regio's in landen waar het decentraal wordt geregeld. Zowel vergelijkbaar verloop bij compleet verschillend beleid (North en South Dakota bijvoorbeeld, Kristi Noem, gouverneur van South Dakota heeft de boel gewoon open gelaten, haar collega in het noorden niet) en compleet andere uitkomst bij vergelijkbaar beleid zijn zichtbaar.

Het enige beleid dat verdedigbaar is, is dus zo min mogelijk doen. Vrijheid is belangrijker dan mensenlevens, zowel het overlijdensrisico (0.23% wereldwijd) als de kans op long covid (1.2%, en daar worden dus ook milde klachten zoals enkele maanden wat kortademig zijn, in meegerekend, die veel meer voorkomen dan langdurige invaliditeit) is beperkt, en onze regeringen worden gerund door tirannen.

Zweden heeft zeker geen perfecte regering, ze plegen daar demografische zelfvernietiging met import van islamieten en in complete wijken in Malmö en Stockholm kun je als blanke beter je gezicht niet laten zien, maar op gebied van hun coronabeleid zijn de mensen daar echt significant beter af dan wij. Omdat ze zich daar realiseren dat het 1. niet terecht is om een land plat te leggen zodat oma een paar maanden langer in haar pamper kan blijven schijten in het verpleeghuis, en 2. op de lange termijn helemaal geen gunstige resultaten oplevert.
pi_200565773
quote:
6s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:
Hoe is het nu in Zweden?

Hel en verdoemenis werd door een groepje experts over Zweden afgeroepen, tienduizenden doden. Nou ik zie ze niet.
Ze zitten allemaal thuis met longcovid
pi_200576148
Het gaat niet heel slecht in Zweden. Op het moment zo'n 20 Covid patienten op de IC en 110 op andere afdelingen in het ziekenhuis. Toch is het te vroeg om te juichen. In Stockholm regio verdubbelt het aantal besmettingen nu ongeveer in 10 dagen. Het gaat vooral om de jongere groep (de vaccinatiebereidheid is hier vrij hoog). Nieuwe IC opnames is zo'n 1 per dag in heel Zweden en inderdaad het aantal sterfgevallen is deze maand minder dan 2 per week, maar dat zal wel weer iets toenemen. Niets om je echt heel druk om te maken, maar ook wel iets om in de gaten te houden.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 14:35:58 #87
451005 Grems
Clown World
pi_200576210
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 14:33 schreef DrParsifal het volgende:
Het gaat niet heel slecht in Zweden. Op het moment zo'n 20 Covid patienten op de IC en 110 op andere afdelingen in het ziekenhuis. Toch is het te vroeg om te juichen. In Stockholm regio verdubbelt het aantal besmettingen nu ongeveer in 10 dagen. Het gaat vooral om de jongere groep (de vaccinatiebereidheid is hier vrij hoog). Nieuwe IC opnames is zo'n 1 per dag in heel Zweden en inderdaad het aantal sterfgevallen is deze maand minder dan 2 per week, maar dat zal wel weer iets toenemen. Niets om je echt heel druk om te maken, maar ook wel iets om in de gaten te houden.
Dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk, nu mooie cijfers hebben nadat tijdens de Coronacaust van 2020 de zwakste 80% van je bevolking bezweken is.
pi_200576430
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 14:35 schreef Grems het volgende:

[..]

Dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk, nu mooie cijfers hebben nadat tijdens de Coronacaust van 2020 de zwakste 80% van je bevolking bezweken is.
Er zijn inderdaad veel ouderen overleden in die tijd, maar dat zal niet het verschil maken nu. In Zweden is waarschijnlijk zo'n dertig procent van de jongere bevolking besmet geweest over twee golven. In verzorgingshuizen was het wel wat zwaarder en Stockholm had het relatief zwaar, maar er zijn waarschijnlijk nog heel veel verzorgingshuizen waar het virus niet binnen is geweest.
pi_200676846
twitter


twitter
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_200676926
Daily COVID Deaths in Sweden Hit Zero, as Other Nations Brace for More Lockdowns

Sweden isn't in the news much these days. There's a reason for that.

More than 100,000 people flooded streets in France over the weekend and multiple COVID vaccination centers were vandalized as opposition grew to the government’s most recent pandemic strategy. In President Emmanuel Macron’s latest incarnation of lockdowns, government officials have decreed that unvaccinated individuals will no longer be allowed to enter cafes, restaurants, theaters, public transportation and more.

Needless to say, people were not happy.

France’s approach is unique, but it’s just one of many countries around the world imposing new restrictions as fears grow over a new variant of COVID-19. Australia’s recent restrictions have placed half the country under strict lockdown—even though a record 82,000 tests had identified just 111 new coronavirus cases—while restaurants in Portugal are struggling to survive amid newly imposed restrictions.

One country not making much news is Sweden.

Sweden, of course, was maligned in 2020 for foregoing a strict lockdown. The Guardian called its approach “a catastrophe” in the making, while CBS News said Sweden had become “an example of how not to handle COVID-19.”

Despite these criticisms, Sweden’s laissez-faire approach to the pandemic continues today. In contrast to its European neighbors, Sweden is welcoming tourists. Businesses and schools are open with almost no restrictions. And as far as masks are concerned, not only is there no mandate in place, Swedish health officials are not even recommending them.

What are the results of Sweden’s much-derided laissez-faire policy? Data show the 7-day rolling average for COVID deaths yesterday was zero (see below). As in nada. And it’s been at zero for about a week now.

twitter


Even a year ago, it was clear the hyperbolic claims about “the Swedish catastrophe” were false; just ask Elon Musk (also see: here, here, and here). But a year later the evidence is overwhelming that Sweden got the pandemic mostly right. Sweden’s overall mortality rate in 2020 was lower than most of Europe and its economy suffered far less. Meanwhile, today Sweden is freer and healthier than virtually any other country in Europe.

As much of the world remains gripped in fear and nations devise new restrictions to curtail basic freedoms, Sweden remains a vital and shining reminder that there is a better way.


https://fee.org/articles/(...)-for-more-lockdowns/
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zondag 1 augustus 2021 @ 15:54:57 #91
451005 Grems
Clown World
pi_200677567
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 15:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daily COVID Deaths in Sweden Hit Zero, as Other Nations Brace for More Lockdowns

Sweden isn't in the news much these days. There's a reason for that.

More than 100,000 people flooded streets in France over the weekend and multiple COVID vaccination centers were vandalized as opposition grew to the government’s most recent pandemic strategy. In President Emmanuel Macron’s latest incarnation of lockdowns, government officials have decreed that unvaccinated individuals will no longer be allowed to enter cafes, restaurants, theaters, public transportation and more.

Needless to say, people were not happy.

France’s approach is unique, but it’s just one of many countries around the world imposing new restrictions as fears grow over a new variant of COVID-19. Australia’s recent restrictions have placed half the country under strict lockdown—even though a record 82,000 tests had identified just 111 new coronavirus cases—while restaurants in Portugal are struggling to survive amid newly imposed restrictions.

One country not making much news is Sweden.

Sweden, of course, was maligned in 2020 for foregoing a strict lockdown. The Guardian called its approach “a catastrophe” in the making, while CBS News said Sweden had become “an example of how not to handle COVID-19.”

Despite these criticisms, Sweden’s laissez-faire approach to the pandemic continues today. In contrast to its European neighbors, Sweden is welcoming tourists. Businesses and schools are open with almost no restrictions. And as far as masks are concerned, not only is there no mandate in place, Swedish health officials are not even recommending them.

What are the results of Sweden’s much-derided laissez-faire policy? Data show the 7-day rolling average for COVID deaths yesterday was zero (see below). As in nada. And it’s been at zero for about a week now.

[ twitter ]

Even a year ago, it was clear the hyperbolic claims about “the Swedish catastrophe” were false; just ask Elon Musk (also see: here, here, and here). But a year later the evidence is overwhelming that Sweden got the pandemic mostly right. Sweden’s overall mortality rate in 2020 was lower than most of Europe and its economy suffered far less. Meanwhile, today Sweden is freer and healthier than virtually any other country in Europe.

As much of the world remains gripped in fear and nations devise new restrictions to curtail basic freedoms, Sweden remains a vital and shining reminder that there is a better way.


https://fee.org/articles/(...)-for-more-lockdowns/


Om de "ja maar Nederland dichtbevolkt!!" copiumverslaafden alvast voor te zijn.
pi_200677929
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 15:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daily COVID Deaths in Sweden Hit Zero, as Other Nations Brace for More Lockdowns

Sweden isn't in the news much these days. There's a reason for that.

More than 100,000 people flooded streets in France over the weekend and multiple COVID vaccination centers were vandalized as opposition grew to the government’s most recent pandemic strategy. In President Emmanuel Macron’s latest incarnation of lockdowns, government officials have decreed that unvaccinated individuals will no longer be allowed to enter cafes, restaurants, theaters, public transportation and more.

Needless to say, people were not happy.

France’s approach is unique, but it’s just one of many countries around the world imposing new restrictions as fears grow over a new variant of COVID-19. Australia’s recent restrictions have placed half the country under strict lockdown—even though a record 82,000 tests had identified just 111 new coronavirus cases—while restaurants in Portugal are struggling to survive amid newly imposed restrictions.

One country not making much news is Sweden.

Sweden, of course, was maligned in 2020 for foregoing a strict lockdown. The Guardian called its approach “a catastrophe” in the making, while CBS News said Sweden had become “an example of how not to handle COVID-19.”

Despite these criticisms, Sweden’s laissez-faire approach to the pandemic continues today. In contrast to its European neighbors, Sweden is welcoming tourists. Businesses and schools are open with almost no restrictions. And as far as masks are concerned, not only is there no mandate in place, Swedish health officials are not even recommending them.

What are the results of Sweden’s much-derided laissez-faire policy? Data show the 7-day rolling average for COVID deaths yesterday was zero (see below). As in nada. And it’s been at zero for about a week now.

[ twitter ]

Even a year ago, it was clear the hyperbolic claims about “the Swedish catastrophe” were false; just ask Elon Musk (also see: here, here, and here). But a year later the evidence is overwhelming that Sweden got the pandemic mostly right. Sweden’s overall mortality rate in 2020 was lower than most of Europe and its economy suffered far less. Meanwhile, today Sweden is freer and healthier than virtually any other country in Europe.

As much of the world remains gripped in fear and nations devise new restrictions to curtail basic freedoms, Sweden remains a vital and shining reminder that there is a better way.


https://fee.org/articles/(...)-for-more-lockdowns/
Goed om te horen.

Echter had Zweden vorig jaar augustus ook zo goed als geen besmettingen, en ging het er in november weer los.

Bijna elk land heeft curves die oplopen rond dezelfde tijd van het jaar daarvoor, ook de VS zit alweer op 80.000 na maanden nauwelijks besmettingen net als in 2020.

Ik hoop op het beste voor Zweden, dat het zo blijft.
pi_200678204
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 15:54 schreef Grems het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Om de "ja maar Nederland dichtbevolkt!!" copiumverslaafden alvast voor te zijn.
Nederland is inderdaad dichtbevolkt.
Dus wat is je punt?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_200678257
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:23 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nederland is inderdaad dichtbevolkt.
Dus wat is je punt?
Leer grafieken lezen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200678394
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leer grafieken lezen?
Ik zie geen grafiek, alleen een lijstje over verstedelijking, en Nederland staat hoger dan Zweden.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_200698085
De urbanisatie van Zweden en Nederland maakt echt het verschil niet. Voor beide landen is die erg hoog. Zweden heeft iets meer vaccinatiebereidheid, en iets minder te klagen over eerdere maatregelen dan Nederland. Verder is Zweden gewoon een middenmoter in Europa qua slachtoffers. Qua economie denk ik dat de andere Scandinavische landen (ondanks veel minder Covid-slachtoffers) niet meer schade hebben opgelopen dan Zweden.
pi_200698832
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 16:08 schreef DrParsifal het volgende:
De urbanisatie van Zweden en Nederland maakt echt het verschil niet. Voor beide landen is die erg hoog. Zweden heeft iets meer vaccinatiebereidheid, en iets minder te klagen over eerdere maatregelen dan Nederland. Verder is Zweden gewoon een middenmoter in Europa qua slachtoffers. Qua economie denk ik dat de andere Scandinavische landen (ondanks veel minder Covid-slachtoffers) niet meer schade hebben opgelopen dan Zweden.
Als ik naar dit soort cijfers kijkt, dan lijkt vooralsnog de vaccinatiebereidheid niet de bepalende factor, of die cijfers moeten achterlopen / anders worden berekend:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_200708057
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 17:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als ik naar dit soort cijfers kijkt, dan lijkt vooralsnog de vaccinatiebereidheid niet de bepalende factor, of die cijfers moeten achterlopen / anders worden berekend:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Men ligt achter (Zweden is traag), maar ik zag ergens statistieken (ik weet niet meer waar) dat in de Scandinavische landen (dit keer inclusief Zweden) het aantal mensen dat bereid is geprikt te worden hoog ligt. Dat zul je merken in de oudere groepen (waar inderdaad redelijk veel mensen gevaccineerd zijn, maar dat is ook het geval in Nederland en eigenlijk alle Europese landen), maar vooral in zorgpersoneel, waar in sommige andere landen minder animo is. Zweden heeft nog redelijk wat besmettingen (met tussen de 30% en 60% toename per week). Maar maar 1 of 2 IC opnames per dag en minder dan 5 doden per week (nul zou het niet zijn. Zweden rapporteert de echte sterfdag, maar wel met wat vertraging, dat er nu nul doden in de afgelopen week staan betekent niet dat er geen doden zijn in die week).
pi_200763846
Zweden's aanpak is nooit een experiment geweest:

COR / Waarom heeft men de bestaande pandemie plannen aangepast?

Juist alle andere landen zijn van hun bestaande pandemie aanpak afgestapt toen Corona uitbrak. Wat Zweden heeft gedaan is juist normaal, want zij hebben hun bestaande plannen gevolgd.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_200984755
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 19 augustus 2021 @ 18:59:54 #101
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_200986160
Wat zo mooi is, Zweden is compleet niet meer interessant voor de media, er gebeurd namelijk niet zoveel qua besmettingen of doden.

Hel en verdoemenis werd voorspelt, een of andere graftak virologe vluchtte naar België zodat zij en haar kinderen daar met haar mondmasker op kon lopen.
En waar waren en zijn uiteindelijk de cijfers hoger? Maar dat komt natuurlijk niet in het mainstream nieuws, want dat wijkt af van de gekozen koers.

De koers van Zweden was en is gericht op lange tijd. Kan je vanuit medisch oogpunt vinden dat dit wat doden heeft gekost, maar dat is en was het beleid.

Ik lees nu hier en daar berichten van 'zwakkeren' in de samenleving die graag de mondmaskerplicht in Nederland maar eigenlijk overal willen herinvoeren omdat er een bepaalde zwakke groep in de samenleving is.
Die begrijpen denk ik niet dat het solidariteitsbeginsel er niet is dat 98 mensen zich moeten aanpassen omdat 2 mogelijk meer risico lopen, nee, die 2 moeten zich simpelweg zelf beschermen, en als dat betekent dat je dan niet meer van het openbaar vervoer gebruik kan maken, dan is dat vervelend, maar niet het probleem van die andere 98 mensen. Uitgangspunt is natuurlijk dat je jezelf moet beschermen, niet dat een ander dat voor jouw gaat lopen doen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_200995459
Het is moeilijk om achteraf zaken te beoordelen. Als er geen vaccin was geweest geloof ik eigenlijk dat Zweden er (door veel geluk dat ondanks verkeerde voorspellingen vorig voorjaar) redelijk goed vanafgekomen was. Ook als het vaccin een half jaar later was gekomen. Aan de andere kant, als er niet een veel besmettelijkere Alpha en Delta variant waren geweest hadden landen als Vietnam en Australie en Nieuw-Zeeland hun strategie misschien ook zonder vaccin wel een tijd kunnen volkhouden en zouden landen als Denemarken misschien op een zelfde niveau zitten als ze nu zitten met over het geheel nauwelijks strenger beleid dan Zweden.

Zweden heeft nu gelukkig een redelijk hoge vaccinatiegraad in de oudere groepen en zal in september ook de groep tussen 16 en 30 die gevaccineerd wil worden wel volledig gevaccineerd hebben. Ondertussen hebben kinderen wel minder achterstand opgelopen in het onderwijs in Zweden (al zijn de scholen in Denemarken en Noorwegen ook niet heel lang dicht geweest). Ik denk dat dat ook een hoop waard is.

Verder kan solidariteit met een minderheid best wat vrijheid kosten. Dat vindt men bijvoorbeeld ook niet zo'n probleem bij sportevenementen waarbij wegen worden afgezet etc. De lange termijn gevolgen van de solidariteit moeten echter niet te ernstig zijn.
pi_200995542


[ Bericht 52% gewijzigd door Za op 20-08-2021 11:16:17 ]
pi_200995621
Ik kom net uit Denemarken, als je daar in een restaurant binnen wilt zitten moet je een test of inentingsbewijs hebben vanaf 16 jaar. Verder geen mondkapjes meer. Discotheken ben ik te oud voor en weet niet of die ook al open zijn met dezelfde regels als restaurants.

De controle op het corona bewijs was vaak alleen maar een qr code laten zien, alhoewel 2 maal toch op het vraagteken geklikt moest worden en men meer bekeek, alleen nergens in combinatie met een id.

Maar dit willen we in nl ook weer niet.
pi_202570027
morgen heeft Buitenhof trouwens een gesprek met Tegnell
quote:
Lang ging Zweden zijn eigen weg in de aanpak van de coronacrisis. Voor sommigen is de architect van het Zweedse coronabeleid, staatsepidemioloog Anders Tegnell, een held maar volgens anderen stort hij zijn land in de afgrond. Zijn de verschillen tussen Zweden en de rest van de wereld nog steeds zo groot? En hoe bedreigend is de omikronvariant?
https://www.vpro.nl/buitenhof
pi_202591194
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 17:58 schreef zakjapannertje het volgende:
morgen heeft Buitenhof trouwens een gesprek met Tegnell
[..]
https://www.vpro.nl/buitenhof
Is zeer de moeite waard, weet je meteen hoe ik ook over deze pandemie denk, allerlij conclusies trekken over wat wel en niet werkt, is errug tricky als het over de pandemie gaat en hoe nu verder.
Ik vrees zelf dat het de komende jaren, zo als het het afgelopen jaar blijft, met de hoop net als die Zweed, dat wij rijk genoeg zijn om aan te passen, maar de rest van de wereld voorlopig niet.
  zondag 12 december 2021 @ 20:58:06 #107
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_202591334
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 17:58 schreef zakjapannertje het volgende:
morgen heeft Buitenhof trouwens een gesprek met Tegnell
[..]
https://www.vpro.nl/buitenhof
Ik vond dat er belabberde vragen gesteld werden en nauwelijks werd doorgevraagd. Het verhaal van Tegnell zelf was gewoon keurig en gaf context maar was tegelijkertijd niets nieuws
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')