Als je als OMT een aantal scenario's schetst met impactanalyse erbij dan hou je het m.i. zuiver en breed af te wegen.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wederom, nee. OMT zegt: scholen dicht. Kabinet zegt nee. Volgende vergadering, OMT zegt: scholen dicht. Kabinet zegt nee. Etcetera etcetera.
Kan allemaal voorkomen worden door gewoon vantevoren te zeggen dat een advies over scholensluiting niet opgevolgd zal worden.
Maar waar baseer je die mening op dan? Ik lever keer op keer argumenten waarom dat gedaan wordt maar je blijft dit maar herhalen.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist goed is als het elke keer weer ter sprake komt. Ik vind het eerlijk gezegd nogal bizar door het kabinet wordt gesteld dat ze een bepaalde maatregel sowieso niet gaan uitvoeren, ondanks dat de experts het wel adviseren.
Waar baseer ik de mening op dat ik vind dat een adviesorgaan vrij moet zijn in het geven van het advies dat zij nuttig achten?quote:Op zondag 24 januari 2021 19:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar waar baseer je die mening op dan?
Verantwoordelijkheid ligt bij kabinet. Prima.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist goed is als het elke keer weer ter sprake komt. Ik vind het eerlijk gezegd nogal bizar door het kabinet wordt gesteld dat ze een bepaalde maatregel sowieso niet gaan uitvoeren, ondanks dat de experts het wel adviseren.
Ook dan doen ze gewoon. Over die scholen bijvoorbeeld is meerdere malen gesproken, met alle redenen waarom ze dat zo lang mogelijk wilden vermijden.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:31 schreef Molo het volgende:
[..]
Maar dan mogen ze wel onderbouwen, iig intern, waarom er van het advies afgeweken wordt.
Ja, als het om de uitvoering gaat, zeker. Ik vind het ook zeer verdedigbaar als het kabinet niet altijd sec het advies van het OMT overneemt.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:31 schreef Molo het volgende:
[..]
Verantwoordelijkheid ligt bij kabinet. Prima.
Precies.quote:Adviezen in de kiem maar gewoon schrappen slaat echt werkelijk nergens op m.i.
Stop dan dat hele OMT maar gewoon
Je hoeft hier niet te zijn of te modden hè?quote:Op zondag 24 januari 2021 19:01 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb weer genoeg onzin gelezen voor een dag, ik ga koffie inschenken en Bosch kijken
Doei
Geen idee wat onder het dikgedrukte staat.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Flauwekul om te zinspelen op een eigen aangedragen suggestie die lezers iets zou moeten laten veronderstellen.
Wil je de thesis onderuit halen of de persoon die dat doet door die zo ter discussie te willen stellen ?
Niet mee eens. Op die manier maak je het OMT tot bliksemafleider van het kabinet. Deskundigen zouden vrij moeten kunnen adviseren. Daar heeft de volksvertegenwoordiging en via hen de bevolking ook recht op.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wederom, nee. OMT zegt: scholen dicht. Kabinet zegt nee. Volgende vergadering, OMT zegt: scholen dicht. Kabinet zegt nee. Etcetera etcetera.
Kan allemaal voorkomen worden door gewoon vantevoren te zeggen dat een advies over scholensluiting niet opgevolgd zal worden. Dan dwing je het OMT dus om andere maatregelen te overwegen.
Check!quote:Op zondag 24 januari 2021 19:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Op die manier maak je het OMT tot bliksemafleider van het kabinet. Deskundigen zouden vrij moeten kunnen adviseren. Daar heeft de volksvertegenwoordiging en via hen de bevolking ook recht op.
En ik vind dat VK stuk ook schokkend.
Ze kunnen adviseren wat ze willen. Er wordt alleen vantevoren gezegd welke adviezen niet opgevolgd worden. Als ze dat als minder vrijheid zien mag dat. Theoretisch gezien verandert er niets als een advies nou opgevolgd wordt voor of nadat het geadviseerd is.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Op die manier maak je het OMT tot bliksemafleider van het kabinet. Deskundigen zouden vrij moeten kunnen adviseren. Daar heeft de volksvertegenwoordiging en via hen de bevolking ook recht op.
Het is maar net of je je aangesproken voelt.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is dit een denigrerende opmerking naar de users in dit topic?
Iets waar Mark Rutte ook meester in is. Op allerlei cruciale plaatsen in Den Haag zitten inmiddels ja-knikkers en o wee als je toch eens kritiek mocht hebben, dan krijg je ervan langs. Dit is ook de cultuur waarin die toeslagenaffaire kon ontstaan.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op die manier maak je het OMT tot bliksemafleider van het kabinet.
Blijkbaar is dat dus niet het geval. Dat kunnen we lezen in de Volkskrant. Van Dissel loopt/liep onder politieke druk te sturen en zelfs conclusies te herschrijven. Dat is toch wel behoorlijk problematisch.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ze kunnen adviseren wat ze willen. Er wordt alleen vantevoren gezegd welke adviezen niet opgevolgd worden. Als ze dat als minder vrijheid zien mag dat. Theoretisch gezien verandert er niets als een advies nou opgevolgd wordt voor of nadat het geadviseerd is.
Als dat zo is, waarom volgt Rutte dan nu volledig de lijn van het OMT? Het is echt niet zo zwart-wit als dat.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Iets waar Mark Rutte ook meester in is. Op allerlei cruciale plaatsen in Den Haag zitten inmiddels ja-knikkers en o wee als je toch eens kritiek mocht hebben, dan krijg je ervan langs. Dit is ook de cultuur waarin die toeslagenaffaire kon ontstaan.
Waarom denk je zelf?quote:Op zondag 24 januari 2021 19:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom volgt Rutte dan nu volledig de lijn van het OMT? Het is echt niet zo zwart-wit als dat.
Dat ben ik met je eens maar die keuze is gemaakt en na het maken van die keuze is het niet handig om die keuze halfslachtig uit te voeren. Als land maken we een keuze via onze volksvertegenwoordiging en vervolgens moet je ons die gezamenlijk dus indirect via stemmen deze keuze hebben gemaakt de kans geven om deze keuze uit te voeren en niet het half half doen. Ben je er niet mee eens dan moet je lobbyen bij je volksvertegenwoordiger of anders stemmen. We kunnen niet allemaal zelf een keuze maken omdat de keuze voor iedereen moet gelden anders kun je nooit kijken of een maatregel werkt.quote:Op zondag 24 januari 2021 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat moet helemaal niet. Dit is een deel van het probleem, dat alles de godganse tijd wordt verkocht als de enige mogelijkheid en dat alle alternatieven onmogelijk zijn. Het is niet waar, wat we doen is een keuze. Een keuze met gevolgen, en andere keuzes hebben andere gevolgen. Het is een politieke overweging welke gevolgen je het meest en het minst acceptabel vinden, maar de route die we nu volgen is zeker niet de enige mogelijke. Hoe vaak er ook door jan en alleman wordt geroepen dat dat wel zo zou zijn.
Nee, totaal niet. Het OMT en het kabinet proberen allebei politieke druk uit te oefenen. Dat is onvermijdelijk bij zo'n lange crisis.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat dus niet het geval. Dat kunnen we lezen in de Volkskrant. Van Dissel loopt/liep onder politieke druk te sturen en zelfs conclusies te herschrijven. Dat is toch wel behoorlijk problematisch.
Sorry? Die man is voorzitter van het OMT. Dan hoor je volgens mij de mening van het OMT te verwoorden. Niet die van jezelf en al helemaal niet van het kabinet. Al het andere is onwenselijke rolvermenging.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Het OMT en het kabinet proberen allebei politieke druk uit te oefenen. Dat is onvermijdelijk bij zo'n lange crisis.
Niet als die mening adviezen inhouden die vantevoren al waren uitgesloten. Van Dissel zegt zelf ook gewoon dat het OMT alleen is om advies te geven over hun expertise. Ik ben het met hem eens.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sorry? Die man is voorzitter van het OMT. Dan hoor je volgens mij de mening van het OMT te verwoorden. Niet die van jezelf en al helemaal niet van het kabinet. Al het andere is onwenselijke rolvermenging.
Probleem is natuurlijk dat Jaap van Dissel helemaal niet "de voorzitter van het OMT" is, hij is vooral de directeur van het RIVM en is in die rol gewend om opdrachten van het kabinet te krijgen.quote:Op zondag 24 januari 2021 19:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sorry? Die man is voorzitter van het OMT. Dan hoor je volgens mij de mening van het OMT te verwoorden. Niet die van jezelf en al helemaal niet van het kabinet. Al het andere is onwenselijke rolvermenging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |