Dat zijn inderdaad politieke keuzes, en als echt voldoende mensen er niet meer achterstaan, worden die keuzes echt wel overruled door de bevolking.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:00 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten waarom dat hier en nu anders zou zijn
Echter of maatregelen dan ook opgeheven worden is niet zeker, dat zijn namelijk politieke keuzes, dat kent geen voorspelbare of natuurlijke belopen
Pfizer heeft tijdelijk zijn productie terug geschroefd om hem later te kunnen versnellen. Kan het sneller op zich wel als je productie capaciteit hebt alleen is daar ook wel wat voor nodig. Vaccin productie is niet iets wat lijkt op zeg maar een kasten fabriek. Je hebt behoorlijk wat speciale apparatuur en mensen nodig. Het is dat ik al een tijdje geleden van werkgever veranderd ben maar ander had ik je graag uitgenodigd voor een rondleiding in een farmaceutisch fabriek die medicijnen tegen kanker maakt. Dan sta je verstelt hoe klein zo iets kan zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat ik het tergend langzaam vind gaan.
Maar het kan dus niet sneller?
Wat staat daar dan?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:17 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Bedoel je dat er wordt gerekend met het aantal besmettingen gedurende een week?
Ik kijk namelijk steeds naar dat dashboard en daar staat het gegeven per dag.
In Zwitserland hebben ze daar dus een referendum over. Of de regering die macht wel mag hebben.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad politieke keuzes, en als echt voldoende mensen er niet meer achterstaan, worden die keuzes echt wel overruled door de bevolking.
Ik geloof er niet in dat een lockdown voortgezet kan worden tegen de wil van het grootste deel van de bevolking.
Mee eensquote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad politieke keuzes, en als echt voldoende mensen er niet meer achterstaan, worden die keuzes echt wel overruled door de bevolking.
Ik geloof er niet in dat een lockdown voortgezet kan worden tegen de wil van het grootste deel van de bevolking.
Sorry, mijn fout. Ik snap nu waar vanuit gegaan wordt. Het duizelt me gewoon af en toe met al die cijfers en de maatregelen die worden getroffen bij ons en landen om ons heen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat staat daar dan?
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
NL heeft hier 52.000 cases per miljoen.
Dat is toch 520 per 100.000?
Is ook een optie. Ik weet niet of ik dat positief vind.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:23 schreef capricia het volgende:
[..]
In Zwitserland hebben ze daar dus een referendum over. Of de regering die macht wel mag hebben.
Dat is in totaal over de laatste 11 maanden.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat staat daar dan?
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
NL heeft hier 52.000 cases per miljoen.
Dat is toch 520 per 100.000?
Als ik hun strenge maatregelen zie met 250 besmettingen, en die vergelijk met die van ons met 520, is het hier bizar relaxed in Duitse ogen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:27 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Sorry, mijn fout. Ik snap nu waar vanuit gegaan wordt. Het duizelt me gewoon af en toe met al die cijfers en de maatregelen die worden getroffen bij ons en landen om ons heen.
Hoe groot acht jij de kans dat die maatregel hier ook gaat gelden?
Astra zeneca heeft productie capaciteit maar geen vaccin. Janssen ook.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:17 schreef Molo het volgende:
[..]
Hoogcomplexe producten ineens elders (waar dan?) extra laten maken. Dat zie je echt als serieuze optie tot versnelling? Hoe?
Die zin snap ik nietquote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Astra zeneca heeft productie capaciteit maar geen vaccin. Janssen ook.
De productie van Janssen zit in Leiden....quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Astra zeneca heeft productie capaciteit maar geen vaccin. Janssen ook.
Excuus, ik word ook een beetje kippig met al die cijfers.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:30 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is in totaal over de laatste 11 maanden.
Ho, niet waar. Ik verwar kolommen.
Edit 2: ik zie de fout al, je deling klopt niet :p 5200 per 100.000 is het.
Tot nu toe hebben we 2 bedrijven welke een werkend vaccin hebben en meerdere bedrijven welke de technische mogelijkheden hebben om vaccin s te produceren.quote:
De verhoudingen tussen hoeveelheid tests en ziekenhuisopnames zijn in DE wel helemaal zoek, veel meer ziekenhuisopnames per 1000 besmettingen, dus de vraag is in hoeverre die testcijfers nog kloppend zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Excuus, ik word ook een beetje kippig met al die cijfers.
In elk geval zitten we op meer dan het dubbele van DL en die zitten zelf al ver boven hun eigen grens.
De grootste fout die we maken is dat we ons vergelijken met andere landen. Maar goed dan heeft het redteam ook geen bestaansrecht meer.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
In elk geval zitten we op meer dan het dubbele van DL en die zitten zelf al ver boven hun eigen grens.
"De technische mogelijkheden om vaccins te produceren" is geen generieke vaardigheid. Het hele probleem met Pfizer / Moderna is nu juist dat het een nieuwe manier van vaccinproductie betreft omdat het mRNA vaccins zijn. Dat is ook de reden dat b.v. Oxford / AstraZeneca veel belangrijker is voor een groot deel van de wereld omdat dat op een traditionelere manier gemaakt kan worden en er derhalve veel meer capaciteit is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tot nu toe hebben we 2 bedrijven welke een werkend vaccin hebben en meerdere bedrijven welke de technische mogelijkheden hebben om vaccin s te produceren.
Als we zoveel haast hebben, vorder het "recept" van de moderna/pfizer en laat de overige bedrijven dit produceren.
die andere producenten zijn bijna zover maar dan wil jij er doorheen fietsen en ze dwingen dat van een ander te maken voor zover dat uberhaupt kan maar wat waarschijnlijk meer vertraging oplevert dan rendement, good thinkingquote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tot nu toe hebben we 2 bedrijven welke een werkend vaccin hebben en meerdere bedrijven welke de technische mogelijkheden hebben om vaccin s te produceren.
Als we zoveel haast hebben, vorder het "recept" van de moderna/pfizer en laat de overige bedrijven dit produceren.
Je moet niet alleen vergelijken op besmettingen. Dld heeft naar verhouding minder besmettingen, maar ze hebben wel veel meer doden per geconstateerde besmetting de laatste maanden. Ze lijken dus gewoon veel meer besmettingen te missen dan wij.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik hun strenge maatregelen zie met 250 besmettingen, en die vergelijk met die van ons met 520, is het hier bizar relaxed in Duitse ogen.
DL had zo ongeveer een compleet straatverbod uitgevaardigd met onze aantallen.
Edit. Ik mis nog een 0.
De discussie ging om die Duitse restrictie qua reizen:quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:50 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Je moet niet alleen vergelijken op besmettingen. Dld heeft naar verhouding minder besmettingen, maar ze hebben wel veel meer doden per geconstateerde besmetting de laatste maanden. Ze lijken dus gewoon veel meer besmettingen te missen dan wij.
quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:09 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Dankjewel. Ik lees daar wel dat die restrictie van 15 km geldt bij 200 op 100.000 (besmettingen).
Is het hier wel eens zo hoog geweest?
De andere maatregelen zijn ook niet mals.
Maar naar total cases kijken heeft daarvoor geen zin, want het gaat om per week, niet per altijd.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan mag jij me uitleggen welke cijfers ik waar kan vinden.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:01 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar naar total cases kijken heeft daarvoor geen zin, want het gaat om per week, niet per altijd.
Hier klopt iets niet. Ik ben de draad kwijt.quote:Gemiddeld aantal positief geteste mensen per 100.000 inwoners
24,7
Dit getal laat zien van hoeveel mensen gisteren per 100.000 inwoners gemeld is dat ze positief getest zijn en COVID-19 hebben.
Steeds open en dicht is ook niet goed voor de mentaliteit. Voor kinderen is dat al helemaal lastig. Mogen ze eindelijk weer naar school; is het een paar weken later weer anders. Dat moet je niet willen. Ook niet bepaald eerlijk naar een cultuur sector. Of de winkels. Of de horeca. Reis sector. Als ze er voor kiezen om scholen te openen, sluiten, openen, sluiten etc komen die sectoren echt nooit meer aan de beurt om te heropenen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Even lucht... ik zie meer in open en weer dicht afwisselen. Zo als het nu gaat zonder belofte/garantie van weer open is het echt niet meer te harden. Ik begin ook moordneigingen te krijgen als iemand zegt nog maanden dicht houden.
Ik vraag me ook altijd af hoe de leraren er tegenover staan om weer open te gaan. De ouders kunnen wel willen dat ze hun kinderen ergens kunnen dumpen, maar de vorige keer kwam de oproep vanuit scholen zelf om te sluiten omdat het ziekteverzuim te hoog werd.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Steeds open en dicht is ook niet goed voor de mentaliteit. Voor kinderen is dat al helemaal lastig. Mogen ze eindelijk weer naar scholen; is het een paar weken later weer anders. Dat moet je niet willen. Ook niet bepaald eerlijk naar een cultuur sector. Of de winkels. Of de horeca. Reis sector. Als ze er voor kiezen om scholen te openen, sluiten, openen, sluiten etc komen die sectoren echt nooit meer aan de beurt om te heropenen.
Er zijn fabrikanten van generieke geneesmiddelen die de vaccins in licentie maken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat ze veel meer bereiken door in te zetten op extra handhaving. Je mag nu ook al niet met meer dan twee personen op straat. Handhaaf dat dan. Heeft hetzelfde effect als zo’n avondklok.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:17 schreef popje het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)-zet-nodig~a458894c/
In dit artikel wordt gezegd dat uiteindelijk het effect van de maatregelen onderzocht is, en niet precies bekend is wat de avondklok of een bezoekverbod voor de R zou betekenen, maar wel dat een OMT-er zegt dat we iets extra's nodig hebben.
Het AD maakt er weer een sensatiekop van, net als speculeren 'want met de Britse variant in het vooruitzicht moet je alles doen'. Ik geloof ergens dat zeker met de val van het kabinet gisteren de avondklok niet meer zomaar ingevoerd gaat worden.
Eerlijkheid is niet relevant. Kinderen thuishouden is rampzalig, een paar weken naar school is beter dan niets.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Steeds open en dicht is ook niet goed voor de mentaliteit. Voor kinderen is dat al helemaal lastig. Mogen ze eindelijk weer naar school; is het een paar weken later weer anders. Dat moet je niet willen. Ook niet bepaald eerlijk naar een cultuur sector. Of de winkels. Of de horeca. Reis sector. Als ze er voor kiezen om scholen te openen, sluiten, openen, sluiten etc komen die sectoren echt nooit meer aan de beurt om te heropenen.
Want het gaat de ouders om hun kind te dumpen? De leraren die ik ken willen heel graag weer, maargoed N=1quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:21 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik vraag me ook altijd af hoe de leraren er tegenover staan om weer open te gaan. De ouders kunnen wel willen dat ze hun kinderen ergens kunnen dumpen, maar de vorige keer kwam de oproep vanuit scholen zelf om te sluiten omdat het ziekteverzuim te hoog werd.
Ach ja die frame moet ook een keer per topic gemaakt worden geloof ikquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Want het gaat de ouders om hun kind te dumpen?
Dat is AstraZeneca toch, niet Pfizer? Die tent in India had al gezegd dat die vaccins eerst naar India gingen voor de rest van de wereld aan de beurt is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zijn fabrikanten van generieke geneesmiddelen die de vaccins in licentie maken.
Bijvoorbeeld een fabrikant in India maakt 1 miljard vaccins in licentie met Pfizer.
Niet als die paar weken school ervoor zorgen dat de rest van de maatschappij nog langer op hun beurt moeten wachten.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
een paar weken naar school is beter dan niets.
Eerlijkheid is heel relevant voor het draagvlak. De maatschappij is groter dan enkel de scholen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eerlijkheid is niet relevant. Kinderen thuishouden is rampzalig, een paar weken naar school is beter dan niets.
Ik kan me niet voorstellen dat kinderen 2 weken naar school en daarna weer een aantal weken niet veel verschil maakt qua leren. Wat het wel biedt is een veilige ruimte voor de kinderen die het nu heel moeilijk hebben thuis, dus ik zit er een beetje dubbel in.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Eerlijkheid is heel relevant voor het draagvlak.
Scholen openen en sluiten en openen en sluiten lijkt me juist niet goed voor kinderen; die hebben zekerheid en een ritme nodig. Ik snap dat het beter is voor mensen die afhankelijk zijn van open scholen, maar voor de kinderen zelf? Dat is echt niet zo zwart wit als dat jij het schetst denk ik.
Het zal aan het kind liggen. Maar continue wijzigingen van scholen open, scholen dicht en dan weer open en dicht, is bij mij thuis niet bevorderlijk.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eerlijkheid is niet relevant. Kinderen thuishouden is rampzalig, een paar weken naar school is beter dan niets.
Kun je dat op enige manier staven of zuig je dat uit je duim?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Eerlijkheid is heel relevant voor het draagvlak.
Ze hebben vooral school nodig. Alles is beter dan langduring aaneen thuis zitten. En het gaat niet alleen om de kinderen, de rest van de maatschappij heeft er heel veel baat bij als kinderen naar school gaan.quote:Scholen openen en sluiten en openen en sluiten lijkt me juist niet goed voor kinderen; die hebben zekerheid en een ritme nodig.
Die gaan nu toch al naar school? De kwetsbare kinderen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat kinderen 2 weken naar school en daarna weer een aantal weken niet veel verschil maakt qua leren. Wat het wel biedt is een veilige ruimte voor de kinderen die het nu heel moeilijk hebben thuis, dus ik zit er een beetje dubbel in.
De planning is op dit moment dat de scholen op 9 februari weer opengaan. Op 20 februari begint vervolgens de voorjaarsvakantie. Of ze dan in maart weer verder kunnen, zal afhangen van hoe de situatie dan is in de ziekenhuizen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bovendien zal het echt niet zo zijn dat scholen maar 2 weken open gaan ofzo.
Ons dashboard is prima daarvoor, maar je verwees naar worldometer toch?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan mag jij me uitleggen welke cijfers ik waar kan vinden.
DL spreekt over 200 cases per 100.000 als alarm. En volgens ons dashboard zitten wij op:
[..]
Hier klopt iets niet. Ik ben de draad kwijt.![]()
Of moet ik die 24,7 dan maal 7 doen?
Ik denk dat het per school verschilt? Bij mijn schoonmoeder op school zijn er maar weinig kinderen echt op school, van ouders met een vitaal beroep. Ze geeft juist aan dat er best wat kinderen zijn die helemaal niet te bereiken zijn. Komen niet online en reageren nergens op.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Die gaan nu toch al naar school? De kwetsbare kinderen.
Ik vind het gewoon druk in de klas als ik online mee kijk.
De basisscholen staan nog in de planning om eventueel eerder te openen. Over een week 'al'.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
De planning is op dit moment dat de scholen op 9 februari weer opengaan. Op 20 februari begint vervolgens de voorjaarsvakantie. Of ze dan in maart weer verder kunnen, zal afhangen van hoe de situatie dan is in de ziekenhuizen.
Nee, de planning is dat er gekeken kan worden wanneer de scholen weer open kunnen, vanaf 18 januari.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
De planning is op dit moment dat de scholen op 9 februari weer opengaan.
Kinderen dumpen is natuurlijk bot gezegd. Er zijn meerdere redenen waarom het beter is als kinderen naar school gaan. Jouw N=1 is leuk, maar dit was september:quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Want het gaat de ouders om hun kind te dumpen? De leraren die ik ken willen heel graag weer, maargoed N=1
Deze wil ze in elk geval zo snel mogelijk weer open, en ook niet meer dicht. Dat ze over een aantal weken weer dicht zouden moeten is ook geen natuurwet, al wordt dat natuurlijk wel weer zo gebracht. Het blijft een beleidskeuze.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:21 schreef opreis het volgende:
Ik vraag me ook altijd af hoe de leraren er tegenover staan om weer open te gaan.
In de absoluut zwakste sociaal-economische laag is de schoolsluiting natuurlijk helemaal rampzalig. Dat was in het voorjaar trouwens ook al zo, dat bepaalde kinderen en ouders gewoon totaal niet meer te bereiken waren.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het per school verschilt? Bij mijn schoonmoeder op school zijn er maar weinig kinderen echt op school, van ouders met een vitaal beroep. Ze geeft juist aan dat er best wat kinderen zijn die helemaal niet te bereiken zijn. Komen niet online en reageren nergens op.
Zal aan het kind liggen denk ik. Ik bedoelde enkel dat het niet zo zwart wit is als dat Dakka opperde. Genoeg kinderen die juist die zekerheid nodig hebben. Kinderen in mijn familie moeten er in ieder geval niet aan denken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat kinderen 2 weken naar school en daarna weer een aantal weken niet veel verschil maakt qua leren. Wat het wel biedt is een veilige ruimte voor de kinderen die het nu heel moeilijk hebben thuis, dus ik zit er een beetje dubbel in.
Nee, de datum is in principe 9 februari. Er wordt gekeken of ze misschien op 25 januari weer open kunnen, maar alleen als blijkt dat het veilig is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, de planning is dat er gekeken kan worden wanneer de scholen weer open kunnen, vanaf 18 januari.
Sterkte, ik kan je een hand geven. En dan wou ik ook meteen gebruik maken van de gelegenheid om KPN hartelijk te bedanken voor de laatste druppel na twee rotjaren met extreme stress: het verkloten van mijn internetverbinding.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 07:06 schreef Kickinalfa het volgende:
Pfff weer een dag in lockdown, ben het echt spuugzat.
Alle *positieve energie" is er echt uit en merk ondertussen aan mezelf dat ik alleen maar kwaad/gefrustreerd wakker wordt en eigenlijk super snel geïrriteerd ben over van alles.
Waar ik eerst best genuanceerd was over zaken merk ik gewoon dat ik zin heb om de eerst volgende viroloog die weer voor meer maatregelen pleit het liefste van de hoogte berg zou gooien bij wijze van spreken.
Ook thuis totaal geen zin meer om maar klusjes of iets op te pakken.
Je draait het om, jij bent degene die zonder nuance dit zegt:quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zal aan het kind liggen denk ik. Ik bedoelde enkel dat het niet zo zwart wit is als dat Dakka opperde.
Verder nog steeds geen onderbouwing gezien hiervoor. Het kabinet heeft heel lang de lijn aangehouden om vooral de basisscholen zolang mogelijk open te houden en daar zijn goede onderbouwingen voor.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Steeds open en dicht is ook niet goed voor de mentaliteit. Voor kinderen is dat al helemaal lastig.
Daar moeten we wel echt wat mee. Met deze kinderen. En vooral via de ouders. Als de docent weet welke kinderen dit zijn, die zo kwetsbaar zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat het per school verschilt? Bij mijn schoonmoeder op school zijn er maar weinig kinderen echt op school, van ouders met een vitaal beroep. Ze geeft juist aan dat er best wat kinderen zijn die helemaal niet te bereiken zijn. Komen niet online en reageren nergens op.
Heb je de afgelopen maanden een beetje het nieuws gevolgd? Iedereen is gepikeerd als er een sector voorrang lijkt te krijgen. Mensen reageren op kromheid van bepaalde maatregelen. Vinden het oneerlijk als winkels wel open mogen, terwijl restaurants dicht blijven. Draagvlak is zo enorm belangrijk.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kun je dat op enige manier staven of zuig je dat uit je duim?
[..]
Ja, zeikerds in dit topic heb je sowieso. We hebben het over draagvlag, kwantificeer dat eens als je zo zeker bent van je zaak.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen maanden een beetje het nieuws gevolgd? Iedereen is gepikeerd als er een sector voorrang lijkt te krijgen. Mensen reageren op kromheid van bepaalde maatregelen. Vinden het oneerlijk als winkels wel open mogen, terwijl restaurants dicht blijven.
Ik had juist vorige week dat bericht gezien dat kinderen geen extra gevaar liepen bij die Britse variant. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat men daar op zat te wachten en hoopte ook dat daarom de basisscholen op de 25e open zouden gaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, de datum is in principe 9 februari. Er wordt gekeken of ze misschien op 25 januari weer open kunnen, maar alleen als blijkt dat het veilig is.
Zoals ik al aangaf is de keuze dus niet altijd een politieke en ook 1 vanuit de scholen zelf. Als je een tekort aan leraren hebt die niet ziek of overspannen zijn dan heb je niet veel te kiezen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deze wil ze in elk geval zo snel mogelijk weer open, en ook niet meer dicht. Dat ze over een aantal weken weer dicht zouden moeten is ook geen natuurwet, al wordt dat natuurlijk wel weer zo gebracht. Het blijft een beleidskeuze.
Dat begrijp ik wel hoor, je ziet ook aan allerlei berichten dat leraren er heel dubbel in staan. Weet niet of het nog verschil maakt of ‘t over basis of voortgezet onderwijs gaat, dat kan ik me best voorstellen nog.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:38 schreef opreis het volgende:
[..]
Kinderen dumpen is natuurlijk bot gezegd. Er zijn meerdere redenen waarom het beter is als kinderen naar school gaan. Jouw N=1 is leuk, maar dit was september:
https://nos.nl/artikel/23(...)uren-te-sluiten.html
Dan kan je wel willen dat je kind naar school gaat, maar er moet wel een leraar zijn.
Hier ook, en overal waarschijnlijk. Maar als de ouders ook niet thuis geven dan sta je als school vrij snel met lege handen. Je kunt er de sociale wijkteams en de leerplicht op gooien, maar de eerste lopen over en de tweede zijn nogal terughoudend op dit moment.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar moeten we wel echt wat mee. Met deze kinderen. En vooral via de ouders. Als de docent weet welke kinderen dit zijn, die zo kwetsbaar zijn.
Hier worden de ouders gewoon gebeld als je kind langer dan 48 uur geen contact gehad heeft met school (en dat contact is dat per zoom, dag opening en afsluiting, meer niet- basisschool).
Ik zei in een latere post niet voor niets dat het voor ieder kind anders zou werken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je draait het om, jij bent degene die zonder nuance dit zegt:
[..]
Verder nog steeds geen onderbouwing gezien hiervoor. Het kabinet heeft heel lang de lijn aangehouden om vooral de basisscholen zolang mogelijk open te houden en daar zijn goede onderbouwingen voor.
Ze zijn nu dat grootschalige onderzoek in Bergschenhoek aan het doen om meer te weten te komen over de situatie, toch? Ik denk dat ze de resultaten daar van af willen wachten. Vervolgens geeft het OMT dan een advies over het al dan niet eerder openen van de basisscholen. Het is op dit moment alles behalve zeker dat dat ook gaat gebeuren, voor zover ik begrijp.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik had juist vorige week dat bericht gezien dat kinderen geen extra gevaar liepen bij die Britse variant. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat men daar op zat te wachten en hoopte ook dat daarom de basisscholen op de 25e open zouden gaan.
Maar hoe is het feit dat sommige individuele scholen moeten sluiten vanwege besmettingen/ziekmeldingen een argument om dan álle scholen te sluiten? Zou je dan niet zeggen dat scholen waar geen problemen zijn gewoon open kunnen blijven?quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:43 schreef opreis het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf is de keuze dus niet altijd een politieke en ook 1 vanuit de scholen zelf. Als je een tekort aan leraren hebt die niet ziek of overspannen zijn dan heb je niet veel te kiezen.
Dan kan je wat mij betreft beter luisteren naar beleidsmakers die meer weten van epidimieën (die kunnen leiden tot overspannen/zieke leerkrachten) dan leerkrachten zelf als het om het sluiten gaat juist om nog meer sluiten te voorkomen.
In Amsterdam gaan veel kinderen uit groep 8 beperkt naar school. Ook gaat groep drie op sommige scholen binnenkort herstarten. Verder zie ik veel kinderen op initiatief van de ouders in groepjes bijeenkomen. Dat lijkt mij het doel van de huidige sluiting voorbijschieten. Dan kun je misschien beter het basisonderwijs heropenen met kleinere bezetting.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Klopt, maar vorige week zei Van Dissel in de kamer dat kinderen de Britse virusmutatie niet extra verspreiden en dat er geen extra risico is. Ik dacht dus eigenlijk dat het onderzoek al was afgerond.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze zijn nu dat grootschalige onderzoek in Bergschenhoek aan het doen om meer te weten te komen over de situatie, toch? Ik denk dat ze de resultaten daar van af willen wachten. Vervolgens geeft het OMT dan een advies over het al dan niet eerder openen van de basisscholen. Het is op dit moment alles behalve zeker dat dat ook gaat gebeuren, voor zover ik begrijp.
Nee joh, nog niet eens alle uitnodigingen zijn gestuurd.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik dacht dus eigenlijk dat het onderzoek al was afgerond.
Omdat het wellicht een kwestie van tijd is voordat andere individuele scholen ook moeten sluiten en dan is het resultaat nog steeds dat je met heel veel gesloten scholen zit en dat het bovendien heel onduidelijk is. Als je als ouder weet dat de school gesloten is dan weet je dat je iets voor je kind moet bedenken. Als je op maandag ochtend te horen krijgt dat Juf Anke ziek is en je kind niet naar school hoeft te komen dan zal je snel iets moeten fixen wat wellicht ook een hoop stress/gezeik meebrengt.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar hoe is het feit dat sommige individuele scholen moeten sluiten vanwege besmettingen/ziekmeldingen een argument om dan álle scholen te sluiten? Zou je dan niet zeggen dat scholen waar geen problemen zijn gewoon open kunnen blijven?
Dat is dan wel heel leuk!quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In Amsterdam gaan veel kinderen uit groep 8 beperkt naar school. Ook gaat groep drie op sommige scholen binnenkort herstarten. Verder zie ik veel kinderen op initiatief van de ouders in groepjes bijeenkomen. Dat lijkt mij het doel van de huidige sluiting voorbijschieten. Dan kun je misschien beter het basisonderwijs heropenen met kleinere bezetting.
Mijn dochter was gisteren jarig. Ze is om 9 uur toegezongen door vriendinnen via Zoom. Later in de ochtend sprak ze haar twee leerkrachten in een feestelijke bijeenkomst. 's Middags kwam ze met haar eigen klas virtueel samen en werd ze toegezongen. Later in de middag zong de klas van mijn zoon voor haar. Opa en oma kwamen even langs. Ze heeft de leukste verjaardag ooit gehad, zegt ze.
Heb ik ook, is in mijn beleving ook de langste winter in mijn leven.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 07:06 schreef Kickinalfa het volgende:
Pfff weer een dag in lockdown, ben het echt spuugzat.
Alle *positieve energie" is er echt uit en merk ondertussen aan mezelf dat ik alleen maar kwaad/gefrustreerd wakker wordt en eigenlijk super snel geïrriteerd ben over van alles.
Waar ik eerst best genuanceerd was over zaken merk ik gewoon dat ik zin heb om de eerst volgende viroloog die weer voor meer maatregelen pleit het liefste van de hoogte berg zou gooien bij wijze van spreken.
Ook thuis totaal geen zin meer om maar klusjes of iets op te pakken.
Haha wat leuk! Gefeliciteerd ookquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In Amsterdam gaan veel kinderen uit groep 8 beperkt naar school. Ook gaat groep drie op sommige scholen binnenkort herstarten. Verder zie ik veel kinderen op initiatief van de ouders in groepjes bijeenkomen. Dat lijkt mij het doel van de huidige sluiting voorbijschieten. Dan kun je misschien beter het basisonderwijs heropenen met kleinere bezetting.
Mijn dochter was gisteren jarig. Ze is om 9 uur toegezongen door vriendinnen via Zoom. Later in de ochtend sprak ze haar twee leerkrachten in een feestelijke bijeenkomst. 's Middags kwam ze met haar eigen klas virtueel samen en werd ze toegezongen. Later in de middag zong de klas van mijn zoon voor haar. Opa en oma kwamen even langs. Ze heeft de leukste verjaardag ooit gehad, zegt ze.
In de Volkskrant stond vandaag weer een wat terughoudender stuk: OMT-leden: basisscholen niet voor eind van de maand open. Samenvatting:quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar vorige week zei Van Dissel in de kamer dat kinderen de Britse virusmutatie niet extra verspreiden en dat er geen extra risico is. Ik dacht dus eigenlijk dat het onderzoek al was afgerond.
Dat is vervelend inderdaad. Maar ook dan nog zouden verreweg de meeste scholen probleemloos draaien. De schoolsluiting is er om twee redenen: werkende ouders thuis houden en proberen besmettingen nog verder naar beneden te brengen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:50 schreef opreis het volgende:
[..]
Omdat het wellicht een kwestie van tijd is voordat andere individuele scholen ook moeten sluiten en dan is het resultaat nog steeds dat je met heel veel gesloten scholen zit en dat het bovendien heel onduidelijk is. Als je als ouder weet dat de school gesloten is dan weet je dat je iets voor je kind moet bedenken. Als je op maandag ochtend te horen krijgt dat Juf Anke ziek is en je kind niet naar school hoeft te komen dan zal je snel iets moeten fixen wat wellicht ook een hoop stress/gezeik meebrengt.
Ik zou echt niet anders willen, nooit storingen ed.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:40 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Sterkte, ik kan je een hand geven. En dan wou ik ook meteen gebruik maken van de gelegenheid om KPN hartelijk te bedanken voor de laatste druppel na twee rotjaren met extreme stress: het verkloten van mijn internetverbinding.
Thuiswerken is vaak onmogelijk, ik krijg bericht van school dat mijn kinderen te vaak wegvallen en of ze misschien de leerplichtambtenaar in moeten schakelen, de ene na de andere monteur die langskomt.
Ze weten niet wat het probleem is en kunnen het niet oplossen. Wel weten ze dat ik niet terug kan naar de oude verbinding en dat ik niet weg kan bij ze ("dat is contractbreuk, mevrouw").
Als er hier mensen zijn die het aanbod krijgen om op glasvezel van KPN over te gaan: niet doen.
dan mag je dat gaan uitleggen aan een of ander overheidsorgaanquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:52 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af, als de basisschool opent op 25 Jan, wat het beleid is als je je kind toch thuis wil houden.
Als je de school niet veilig vindt.
Bron: je duimquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar ook dan nog zouden verreweg de meeste scholen probleemloos draaien.
Die angst voor de Britse variant neemt nu veel engere vormen aan dan het virus zelfquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In de Volkskrant stond vandaag weer een wat terughoudender stuk: OMT-leden: basisscholen niet voor eind van de maand open. Samenvatting:
Volgens leden van het Outbreak Management Team (OMT) gaan de basisscholen waarschijnlijk niet voor het einde van de maand weer open. (...) 'We weten nog niet genoeg over de exacte rol van de Britse variant bij kleine kinderen', zegt kinderarts en OMT-lid Károly Illy tegen de krant. 'Dat blijft onzeker. En dat maakt het lastig om een advies te geven, het is een duivels dilemma.
Ik denk dat je het had kunnen laten bij "iedereen is gepikeerd"quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen maanden een beetje het nieuws gevolgd? Iedereen is gepikeerd als er een sector voorrang lijkt te krijgen. Mensen reageren op kromheid van bepaalde maatregelen. Vinden het oneerlijk als winkels wel open mogen, terwijl restaurants dicht blijven. Draagvlak is zo enorm belangrijk.
Als sommige kinderen dan naar school gaan en anderen thuisblijven en via internet les krijgen, dan is de situatie eigenlijk precies hetzelfde als-ie nu al isquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:52 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af, als de basisschool opent op 25 Jan, wat het beleid is als je je kind toch thuis wil houden.
Officieel is er een leerplicht maar in de eerste golf heeft het kabinet al aangegeven dat ze coulance betrachten en niet meteen een leerplichtambtenaar op je af sturen. Ik denk alleen niet dat er op dat moment nog digitaal onderwijs aangeboden wordt...quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:52 schreef capricia het volgende:
welkom in de coronacrisisquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die angst voor de Britse variant neemt nu veel engere vormen aan dan het virus zelf
Ik lees inderdaad veel paniekerige boodschappen de laatste tijd. Of die enger zijn dan het virus zelf, kan ik niet bepalen. Een jaar geleden heb ik al eens de fout gemaakt te laconiek over een virus te denken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die angst voor de Britse variant neemt nu veel engere vormen aan dan het virus zelf
Goede samenvatting van de gehele reeks tot dusver ookquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat je het had kunnen laten bij "iedereen is gepikeerd"
Wist je al dat ze je voordeur gaan dichtlassen? Echt waar.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees inderdaad veel paniekerige boodschappen de laatste tijd. Of die enger zijn dan het virus zelf, kan ik niet bepalen. Een jaar geleden heb ik al eens de fout gemaakt te laconiek over een virus te denken.
De berichten uit Engeland en recenter ook Ierland geven zeker aanleiding tot zorgquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees inderdaad veel paniekerige boodschappen de laatste tijd.
Nee, dat is hij zeker niet. Ten eerste worden de aantallen totaal anders, en ten tweede krijgen de kinderen die nu naar school gaan, daar geen les zoals normaal. Het is opvang, meer niet.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als sommige kinderen dan naar school gaan en anderen thuisblijven en via internet les krijgen, dan is de situatie eigenlijk precies hetzelfde als-ie nu al is
Met de huidige bezetting in het ziekenhuis, vind ik het vrij logisch dat ze voorzichtig zijn. Een nieuwe besmettingsgolf kan de zorg niet echt hebben nu.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees inderdaad veel paniekerige boodschappen de laatste tijd. Of die enger zijn dan het virus zelf, kan ik niet bepalen. Een jaar geleden heb ik al eens de fout gemaakt te laconiek over een virus te denken.
We zouden een onderschrift bij het subforum moeten hebben met die tekst, we zetten jouw naam erbij, uiteraard, bronvermelding is essentieelquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Goede samenvatting van de gehele reeks tot dusver ook
Gelukkig heb ik nog twee buitendeuren.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wist je al dat ze je voordeur gaan dichtlassen? Echt waar.
Same here. En dat met 2 quarantaines in 2 maanden, maar goed, het is niet voor iedereen makkelijk om mee om te gaan.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik nog twee buitendeuren.![]()
Ik lees al een tijdje deze topicreeks nauwelijks omdat ik vooral de boodschappen hier zwartgallig vind. Ik ben geenszins gepikeerd en wij komen de tijd goed door.
Maar die situaties zijn toch totaal onvergelijkbaar? Zoals ik begreep was er rond de kerst toch nog heel veel open in Engeland? Zij zaten dus al op een redelijke piek toen de gemuteerde variant erbij kwam.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De berichten uit Engeland en recenter ook Ierland geven zeker aanleiding tot zorg
We krijgen online beschreven wat er gemaakt moet worden per dag en per week.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als sommige kinderen dan naar school gaan en anderen thuisblijven en via internet les krijgen, dan is de situatie eigenlijk precies hetzelfde als-ie nu al is
De Engelsen twijfelen inmiddels zelf al of "hun" variant zo veel besmettelijker is of dat de hoge besmettingsaantallen komen door grote drukte in de aanloop naar kerst, veel mensen die mekaar bezocht hebben en versoepelde maatregelen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De berichten uit Engeland en recenter ook Ierland geven zeker aanleiding tot zorg
Maar dat varieert toch per school? Ik hoor van collega's van mijn vrouw andere geluiden hoe scholen ermee omgaan. Sommigen beter, sommigen slechter voor zover ik kan zien.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
We krijgen online beschreven wat er gemaakt moet worden per dag en per week.
Meer dan een dagopening en -afsluiting is er niet qua contact.
En een vragenuurtje is er nog online, maar daar hebben we nog geen gebruik van gemaakt.
Dus les via internet is er nu in elk geval sws niet.
In bepaalde gebieden met een hoge besmettingsgraad inderdaad. Dus niet in heel DLD.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 09:01 schreef Xqtress het volgende:
Ik hoorde gister ergens dat in Duitsland men het reizen wil gaan beperken tot 15 km van huis?
Iemand die daar meer over weet?
Volgens mij doen ze dat helemaal niet en als je de verspreiding na de kerst periode ziet, met name in de gebieden die voor de kerst al in Tier 4 zaten daar is dat ook nogal onwaarschijnlijk. Slecht een deel van het VK viel onder soepelere regels.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 11:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De Engelsen twijfelen inmiddels zelf al of "hun" variant zo veel besmettelijker is of dat de hoge besmettingsaantallen komen door grote drukte in de aanloop naar kerst, veel mensen die mekaar bezocht hebben en versoepelde maatregelen.
Bepaalde delen van Duitsland zijn net zo groot als Nederland in zijn geheel. Denk echt dat dit serieus overwogen wordtquote:Op zaterdag 16 januari 2021 11:01 schreef Rewimo het volgende:
[..]
In bepaalde gebieden met een hoge besmettingsgraad inderdaad. Dus niet in heel DLD.
En het gevoel dat het een beetje rechtvaardig verdeeld wordt, al die maatregelenquote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb je de afgelopen maanden een beetje het nieuws gevolgd? Iedereen is gepikeerd als er een sector voorrang lijkt te krijgen. Mensen reageren op kromheid van bepaalde maatregelen. Vinden het oneerlijk als winkels wel open mogen, terwijl restaurants dicht blijven. Draagvlak is zo enorm belangrijk.
Oh ja. Dat zal overal anders zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 11:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat varieert toch per school? Ik hoor van collega's van mijn vrouw andere geluiden hoe scholen ermee omgaan. Sommigen beter, sommigen slechter voor zover ik kan zien.
Snap ik, maar om dan zelf maar te gaan zitten simmen? Ik probeer liever positief te zijn en te blijven.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 10:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Same here. En dat met 2 quarantaines in 2 maanden, maar goed, het is niet voor iedereen makkelijk om mee om te gaan.
Ja, in quarantaine weliswaar maar ik kan weer in mijn eigen bed slapenquote:Op zaterdag 16 januari 2021 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Snap ik, maar om dan zelf maar te gaan zitten simmen? Ik probeer liever positief te zijn en te blijven.
Je bent weer in Nederland?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |