Allemaal hele goede punten. Ik zie hier ook alle leeftijden op straat, beetje jammer dat ze het blijkbaar weer vooral op jongeren gooien. Logisch wel; de meeste VVD en CDA stemmers zijn ouderen natuurlijk, vooral bij het VVD. Die willen ze niet kwijt raken, dus natuurlijk gaan ze die niet isoleren en natuurlijk gaan ze geen maatregelen linken aan leeftijden. Alles voor de ouderen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:32 schreef Nielsch het volgende:
Nog even over die avondklok. Volgens het OMT is die vooral nodig voor jongeren.
[..]
Maar zo werkt het natuurlijk niet he. Je mag als handhaver niet zeggen tegen ouderen 'loopt u maar door' en tegen jongeren 'komt jij maar eens even hier'.
Overigens vraag ik me af of groepsvorming alleen onder jongeren plaatsvindt. Ik zie werkelijk mensen van alle leeftijden samenklitten op straat, ook ouderen en bejaarden. En dat doen ze niet alleen 's avonds maar ook overdag. Of heb ik iets gemist en wordt het virus pas na 20:00 uur 's avonds actief?
En dan nog de handhaving; er is al een verbod op groepen groter dan 2. Dus als men daar gewoon op handhaaft heb je zo'n avondklok helemaal niet nodig. Maar blijkbaar kan dat al niet eens goed, laat staan dat zo'n avondklok gehandhaafd kan worden.
Klopt allemaal, maar eigenlijk zou er toch een soort Europees noodprotocol moeten worden bedacht dat al die soort zaken overruled voor als er ooit weer acuut pandemie-gevaar dreigt.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zoals ik gisteren ook tegen @:Gretzl zei: Nederland is de invoerhaven Europa in en uit voor veel andere Europese landen. Als je het hele land op slot gooit kan het grote gevolgen hebben voor andere landen, dus dat kun je niet zomaar in isolatie doen. Als onderdeel van Schengen heeft Nederland eigenlijk geen grenzen met de landen om Nederland heen.
'Grenzen sluiten' is een utopie, tenzij je het hebt over landen buiten Schengen. Maar dan moet je het met alle Schengen landen doen, en niet alleen Nederland.
Tja niet onverstandige volgorde ofzo maar het kan wel nog wat effectiever.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
We gaan toch ook intelligent vaccineren? Vooral ouderen en kwetsbaren komen eerst.
[ afbeelding ]
Verder denk ik eigenlijk dat het vooral mensen die in de niet kwetsbare groepen zijn die de ziekte goed doorkomen.
Een groot exportproduct van Nederland is kenniswerk. Techneuten die de wereld over vliegen om aan vitale infrastructuur in andere landen te werken. Als die techneuten niet op locatie kunnen komen als er een probleem is kun je de situatie krijgen dat machines die van groot belang voor die andere landen zijn stoppen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je wil reizen, dan wel op dat niveau. Het virus springt niet zelf over het Kanaal, het komt mee met mensen die allemaal een excuus denken hebben om te moeten reizen tijdens een pandemie. Met zo'n quarantaine ontmoedig je reizen en doe je ook daadwerkelijk iets om het te stoppen. Een "thuisquarantaine" zonder toezicht en waar je in contact kan komen met medebewoners is een farce.
Zo gaat dat in Noorwegen nu. Negatieve test nodig om naar binnen te mogen, maar daarna ook gewoon 10 dagen in quarantaine in speciale hotels die daarvoor aangewezen zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Barakken of wooncontainers met toezicht, desnoods leegstaande hotels inrichten. Na 10 dagen mag je eruit. Luchtje scheppen mag, contact niet.
100% mee eens. ECDC zou protocollen moeten hebben liggen voor Europees niveau en RIVM voor Nederlands niveau. Daar hebben we tijdens deze pandemie alleen niets meer aanquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt allemaal, maar eigenlijk zou er toch een soort Europees noodprotocol moeten worden bedacht dat al die soort zaken overruled voor als er ooit weer acuut pandemie-gevaar dreigt.
Dat bedoel ik, even doorpakken nuquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:47 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Zo gaat dat in Noorwegen nu. Negatieve test nodig om naar binnen te mogen, maar daarna ook gewoon 10 dagen in quarantaine in speciale hotels die daarvoor aangewezen zijn.
Bedoel met mierenneuken dat men elke maatregel hoe klein of groot ook aan wil grijpen om het in het binnenland onder controle te houden, werkelijk alle registers gaan open tot aan de avondklok toe is besproken. Om vervolgens dan wel dagelijks tientallen vluchten direct uit Londen toe te staan. Ergens is dat enorm wrang. Dit verhaal werd overigens door OMT-lid Karoly Illy gisteren bij Jinek letterlijk ook zo aangekaart.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, goh, mierenneuken nog wel terwijl de hele infectie haard in Lansingerland rechtstreeks terug te voeren is op een basisschool. Gekkies, toch?
Die avondklok is natuurlijk nodig om die Britse variant onder controle te houden, aangezien we de grenzen half open latenquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
Hoe kan er zo nonchalant gesproken worden over vieze besmette briiten met een levensgevaarlijke mutatie terwijl we tegelijk een avondklok voor het lokale gepeupel overwegen.
Ja goed punt. Onszelf een avondklok opleggen omdat we niet handjevol Britten willen weigeren of in quarantaine stoppen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
Hoe kan er zo nonchalant gesproken worden over vieze besmette briiten met een levensgevaarlijke mutatie terwijl we tegelijk een avondklok voor het lokale gepeupel overwegen.
krijgen? Die is er al lang maar uiteindelijk zou dat ook geen probleem moeten zijn indien de regels opgevolgd worden want die besmettelijkheid heeft niets met de overdracht te maken maar meer met de vatbaarheid na overdrachtquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is allemaal net weer iets te makkelijk / vrijblijvend. Die UK variant gaan we hier wel massaal krijgen, verwacht ik.
Als we corona vanuit China hier konden krijgen, lukt het met deze maatregelen uit de UK ook wel.
Tja, men kan zich ook informeren over wat de regels nu eigenlijk zijn voordat men nochalant gaat lopen roepen hier. Da's ook een optie.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:49 schreef Mr.Sandman het volgende:
Over 10 jaar bij de volgende corona-uitbraak zeggen we dat het VK veel meer ervaring heeft met het bestrijden van een pandemie.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zeker, want dan kunnen we het geen 'China Virus' meer noemen. En kunnen we ook niet meer wijzen naar het lichtende verre oosten.
Ik zal deze post even in mn favorieten zetten oid, zodat we over 10 jaar deze terug kunnen pakkenquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Over 10 jaar bij de volgende corona-uitbraak zeggen we dat het VK veel meer ervaring heeft met het bestrijden van een pandemie.
Na het informeren kan je wel vaststellen dat er niet alles (voldoende) aan gedaan wordt om de UK variant buiten de deur te houden. Het is allemaal weer "net niet".quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, men kan zich ook informeren over wat de regels nu eigenlijk zijn voordat men nochalant gaat lopen roepen hier. Da's ook een optie.
We doen allebei. Wist je dat?quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:52 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Ja goed punt. Onszelf een avondklok opleggen omdat we niet handjevol Britten willen weigeren of in quarantaine stoppen.
Met diezelfde logica hebben we geen avondklok nodig. Want regels. We. Hebben. Een. Lockdown.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, men kan zich ook informeren over wat de regels nu eigenlijk zijn voordat men nochalant gaat lopen roepen hier. Da's ook een optie.
Er zijn ook veel landen en partijen in landen die de afgelopen 20 jaar tegen overdracht van soevereiniteit naar Europa hebben gestemd, iets wat nodig is om dit soort problemen EU-breed aan te kunnen pakken.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
100% mee eens. ECDC zou protocollen moeten hebben liggen voor Europees niveau en RIVM voor Nederlands niveau. Daar hebben we tijdens deze pandemie alleen niets meer aan
Klm/schiphol gaat boven alles. Zo simpel is hetquote:Op woensdag 13 januari 2021 12:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Bedoel met mierenneuken dat men elke maatregel hoe klein of groot ook aan wil grijpen om het in het binnenland onder controle te houden, werkelijk alle registers gaan open tot aan de avondklok toe is besproken. Om vervolgens dan wel dagelijks tientallen vluchten direct uit Londen toe te staan. Ergens is dat enorm wrang. Dit verhaal werd overigens door OMT-lid Karoly Illy gisteren bij Jinek letterlijk ook zo aangekaart.
Ik kwam in IJmuiden het land binnen, gaat Ijmuiden ook boven alles? Of Hoek van Holland? Ferries gaan dagelijks meermaals met passagiers naar het VK en weer terug.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klm/schiphol gaat boven alles. Zo simpel is het
True, maar we hoeven natuurlijk niet de soevereiniteit over te dragen, dat heb je gezien toen we de grenzen paar weken terug voor het VK dicht gooiden. Er is gewoon een bepaalde mate aan samenwerking binnen de EU nodig, met coördinatie van het ECDC. Eigenlijk zou je in een situatie wanneer een pandemie uitgeroepen is het RIVM onder willen brengen bij ECDC, net als je in die situatie de GGD's onder wil brengen bij een centrale koepelorganisatie.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er zijn ook veel landen en partijen in landen die de afgelopen 20 jaar tegen overdracht van soevereiniteit naar Europa hebben gestemd, iets wat nodig is om dit soort problemen EU-breed aan te kunnen pakken.
Meestal krijg je dan ook nog eens te horen "stel je niet zo aan joh, kan best even" en ben jij de gekke van de groep, omdat je je wel netjes aan de maatregelen houdt.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:59 schreef Zeester het volgende:
Ik ben een ‘jongere’ in de grote stad en in zie inderdaad om mij heen nog volop contacten hebben. Wel in kleine clubjes, maar dan wel van klein clubje a naar klein clubje b en dan c op 1 dag. Zaterdag waren bij een collega die om de hoek woont 2 andere collega’s + partners op bezoek (dus met 2 teveel). Ik wilde even hoi zeggen tegen mijn collega’s die ik al 9 maanden niet had gezien. ‘Owww kom maar binnen, dat kan best!’ werd er gezegd. Ik ben op mn strepen gaan staan en heb ze gevraagd naar buiten te komen en anders niet. Toen hebben we half uurtje buiten op 1,5e meter bijgekletst, helemaal prima wat mij betreft.
Maar dat soort dingen zie ik dus heel vaak, en ik moet echt heel hard op mijn strepen staan om daar niet in meegevoerd te worden. En vervolgens krijgen we straks een avondklok, waardoor ik mijn gezellige tv avondjes met 1 of 2 vrienden niet meer kan hebben (datgene wat het leven alleen in huis nog net draaglijk maakt), maar die vrienden gaan er echt geen mens minder om zien hoor.
Dat maakt me soms wel echt een beetje kwaad.
Dat is om 1 lijn te trekken.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik kwam in IJmuiden het land binnen, gaat Ijmuiden ook boven alles? Of Hoek van Holland? Ferries gaan dagelijks meermaals met passagiers naar het VK en weer terug.
Of met de auto via Frankrijk, of de trein via België. Moeten we dan alle Fransen gaan tegenhouden? (ik zou voor zijn, maar dat is een andere discussie)quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik kwam in IJmuiden het land binnen, gaat Ijmuiden ook boven alles? Of Hoek van Holland? Ferries gaan dagelijks meermaals met passagiers naar het VK en weer terug.
Er zijn nu nieuwe inzichten waarschijnlijk, namelijk dat het coronavirus constant muteert tot andere varianten mogelijk vaccins ondermijnen. Waarschijnlijk werken die dingen ook maar voor een jaar, dus alvorens iedereen gevaccineerd is moeten de groepen die als eerst het vaccin genomen hebben weer een nieuw vaccin krijgen. In het ergste geval een compleet nieuw vaccin aangepast aan een vaccin ontwijkende mutatie die wel in een paar weken gemaakt kan worden, maar er moeten miljarden van gemaakt en verdeeld worden. Mogelijk een "loop" van lockdowns en beperkingen dus met een begin zonder eind. Ik wil jou niets aanpraten, maar dat is hoe ik het allemaal interpreteer en zie. Ik heb ook gezien de afgelopen maanden hoe onze bewindslieden inspelen op nieuwe zorgwekkende ontwikkelingen qua mutaties, dus dat stemt mij weinig hoopvol. Ze slaan echt helemaal door voor dit virus, en wie zegt dat dit straks anders zal zijn?quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:40 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ze 100.000 keer horen zeggen, tot november en begin december. Er ging geen persco voorbij of Rutte benadrukte elke keer weer meerdere keren dat met een vaccin we terugkonden naar het oude normaal, weer knuffelen (met dat woordt steeds letterlijk), etc etc. De Jonge heeft dat ook 1000 keer gezegd.
Het verbaasd me dat het nu niet werd genoend, juist ondat ze er normaal elke keer over doorzagen.
één ding though, minder maatregelen stond wel in deze context:
"Als zij gevaccineerd zijn, is dat een belangrijke stap richting een beschermde bevolking, richting minder maatregelen en meer vrijheid. Als alles meezit zullen in de zomer alle zestigplussers en mensen met een kwetsbare gezondheid gevaccineerd zijn, en is in de herfst het hele land beschermd.".
Dat leest voor mij als "als zij (de kwetsbaren) beschermd zijn kunnen we minder maatregelen doen, en volle vrijheid weer als het hele land daarna beschermd is in de herfst.
Dan ben jij opeens de rare veeleisende inderdaad. En dit zijn geen mensen die anti-maatregelen zijn trouwens. Alleen voor henzelf zijn de regels gewoon nét anders.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:01 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Meestal krijg je dan ook nog eens te horen "stel je niet zo aan joh, kan best even" en ben jij de gekke van de groep, omdat je je wel netjes aan de maatregelen houdt.
En als jongere/student klopt dat ook volledigquote:Op woensdag 13 januari 2021 13:01 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Meestal krijg je dan ook nog eens te horen "stel je niet zo aan joh, kan best even"
Had in dit geval toch wel graag een verplichte quarantaine gehad. Ja daarmee tref je vrachtwagenchauffeurs en andere economische belangen krankzinnig hard mee maar dat is dan maar zo. Er staat zeg maar ook wel wat op het spel.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat in maart, april ook een meer dan valide argument was. Maar de ellende duurt nu al bijna een jaar. Dat is niet meer even.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:01 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Meestal krijg je dan ook nog eens te horen "stel je niet zo aan joh, kan best even" en ben jij de gekke van de groep, omdat je je wel netjes aan de maatregelen houdt.
Oh eens, dat is ook zo. Ik bedoelde meer, de beslissing om die grens te sluiten zou je samen met Frankrijk en België moeten nemen, om te voorkomen dat de mensen die toch willen komen alsnog via die achterdeur zonder test binnenfietsen. Dus op Europees niveau zou je dan voor reizen vanuit het VK die eisen moeten stellen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:05 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Als je een grens zou moeten sluiten, puur op basis van logica, dan is het die met de UK. Dan er omwegen zijn lijkt me duidelijk. Dat mensen die er wonen er moeite mee hebben zoals onze Tijgertje is geen verrassing natuurlijk.
Daar kan je ook een uitzondering voor maken.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Had in dit geval toch wel graag een verplichte quarantaine gehad. Ja daarmee tref je vrachtwagenchauffeurs en andere economische belangen krankzinnig hard mee maar dat is dan maar zo. Er staat zeg maar ook wel wat op het spel.
Precies dit ervaar ik ook. Ik vind het disproportioneel. Ik vind het onvoldoende onderbouwd en ik vind het een vorm van collectief straffen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:59 schreef Zeester het volgende:
Ik ben een ‘jongere’ in de grote stad en in zie inderdaad om mij heen nog volop contacten hebben. Wel in kleine clubjes, maar dan wel van klein clubje a naar klein clubje b en dan c op 1 dag. Zaterdag waren bij een collega die om de hoek woont 2 andere collega’s + partners op bezoek (dus met 2 teveel). Ik wilde even hoi zeggen tegen mijn collega’s die ik al 9 maanden niet had gezien. ‘Owww kom maar binnen, dat kan best!’ werd er gezegd. Ik ben op mn strepen gaan staan en heb ze gevraagd naar buiten te komen en anders niet. Toen hebben we half uurtje buiten op 1,5e meter bijgekletst, helemaal prima wat mij betreft.
Maar dat soort dingen zie ik dus heel vaak, en ik moet echt heel hard op mijn strepen staan om daar niet in meegevoerd te worden. En vervolgens krijgen we straks een avondklok, waardoor ik mijn gezellige tv avondjes met 1 of 2 vrienden niet meer kan hebben (datgene wat het leven alleen in huis nog net draaglijk maakt), maar die vrienden gaan er echt geen mens minder om zien hoor.
Dat maakt me soms wel echt een beetje kwaad.
Ja eens, maar goed waarschijnlijk is het toch al te laat en zitten we er allang mee opgescheept, vandaar alleen wat maatregelen voornamelijk voor de bühne.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Daar kan je ook een uitzondering voor maken.
Zo goed als elk Europees land heeft een uitzondering voor airline crew / transport / etc. Anders is het niet werkbaar en leg je al het transport plat.
En helemaal als de maatregelen tot ergens eind maart of zoverlengd gaan worden. Dan maakt het dus toch niet meer uit wat individuen gaan doen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:06 schreef Caland het volgende:
[..]
En als jongere/student klopt dat ook volledig
Uiteraard. Geef ze die prik, dan zijn ze ook vast bereid om vol gas mee te werken aan het vaccineren van hun klantenbestand.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het bericht waarvan je wist dat het kwam
Ik zag het, maar op zich wel rare volgorde van testen. Hij moet toch pas getest worden 5e dag na contact met een besmet iemand (zijn kind) en tot die tijd in quarantaine.quote:
Start thuiswonende ouderen behoorlijk snel. Van oud naar jong dus. Ik vroeg me al af hoe ze dat gingen doen, maar dit is wel logisch, lijkt me.quote:
Politici die gedwongen thuis moeten blijven, vind ik wel een voordeel van deze crisis.quote:
Het zou wel een voordeel zijn als heel PvdA thuis moest blijvenquote:Op woensdag 13 januari 2021 13:24 schreef 297534 het volgende:
[..]
Politici die gedwongen thuis moeten blijven, vind ik wel een voordeel van deze crisis.
Ploumen is echter niet echt een verbetering.
Klopt inderdaad, 5 dagen na positieve test van risicovol contact.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik zag het, maar op zich wel rare volgorde van testen. Hij moet toch pas getest worden 5e dag na contact met een besmet iemand (zijn kind) en tot die tijd in quarantaine.
*5 dagen nadat je contact hebt gehad met iemand met positieve testquote:Op woensdag 13 januari 2021 13:25 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, 5 dagen na positieve test van risicovol contact.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |