Klager gespotquote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:34 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wat wil de beste mevrouw hiermee zeggen? Dat ze ondanks het vuurwerkverbod last heeft van het vele afgestoken vuurwerk?
Klagers, klagers, klagers overal. Mensen met honden ook zoiets. 364 dagen hebben anderen last van die rondschijtende smeerlappen, maar 31 december dan moeten liefhebbers van vuurwerk het ontgelden en MOET er een vuurwerkverbod komen want de hondjes zijn bangElke hondenbezitter die je vraagt of hij/zij de stront van zijn/haar hond opruimt zegt ja. Ben nog nooit iemand tegen gekomen die 'nee' zei. Maar desondanks ligt de hele wijk vol met die smeerlapperij. Honden afschaffen en abknallen!!!!!!!111
Hebben wij het nog niet over die kut katten gehad.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:34 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wat wil de beste mevrouw hiermee zeggen? Dat ze ondanks het vuurwerkverbod last heeft van het vele afgestoken vuurwerk?
Klagers, klagers, klagers overal. Mensen met honden ook zoiets. 364 dagen hebben anderen last van die rondschijtende smeerlappen, maar 31 december dan moeten liefhebbers van vuurwerk het ontgelden en MOET er een vuurwerkverbod komen want de hondjes zijn bangElke hondenbezitter die je vraagt of hij/zij de stront van zijn/haar hond opruimt zegt ja. Ben nog nooit iemand tegen gekomen die 'nee' zei. Maar desondanks ligt de hele wijk vol met die smeerlapperij. Honden afschaffen en abknallen!!!!!!!111
Dit topic gaat over gebruik van explosieven in burgersituaties vuurwerkquote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Hebben wij het nog niet over die kut katten gehad.
Nu niet meer.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit topic gaat over gebruik van explosieven in burgersituaties vuurwerk
Ziedend.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:34 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Duidelijk.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Willen wij meer of minder vuurwerk met oud en nieuw?![]()
![]()
Ik verwacht hier een heleboel anonieme handtekeningenquote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:15 schreef Chia het volgende:
Voor de liefhebbers: https://petities.nl/petitions/vuurwerkverbod
Ik ben voor een vuurwerk verbod en mijn hondenbelastingplan van 1000 euro per maand is ook briljant geen hond geen probleem.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:34 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer Duitsland en België vuurwerk aan consumenten blijven verkopen heeft dat natuurlijk 0.0 zin. Je zag het vannacht wel. Verbieden wil niet zeggen dat men het niet gaat afsteken. En daarnaast hebben de wouten andere prioriteiten. Zoals tuuteren en zwaaien bij ziekenhuizen om het ziekenhuispersoneel een hart onder de riem te stekenquote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:15 schreef Scorpie het volgende:
Hard op weg naar een totaalverbod van vuurwerk
Genot
Meer illegaal vuurwerk, want schijnbaar zorgt illegaal voor minder vuurwerkslachtoffers.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 08:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Willen wij meer of minder vuurwerk met oud en nieuw?![]()
![]()
Minder kwantiteit zorgt voor minder slachtoffers, zou de betere conclusie zijn.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Meer illegaal vuurwerk, want schijnbaar zorgt illegaal voor minder vuurwerkslachtoffers.
Als ik de nieuwsberichten tot nu toe moet geloven heeft het zeker zin.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer Duitsland en België vuurwerk aan consumenten blijven verkopen heeft dat natuurlijk 0.0 zin. Je zag het vannacht wel. Verbieden wil niet zeggen dat men het niet gaat afsteken. En daarnaast hebben de wouten andere prioriteiten. Zoals tuuteren en zwaaien bij ziekenhuizen om het ziekenhuispersoneel een hart onder de riem te steken
En dit jaar waarschijnlijk ook minder omstanders.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Minder kwantiteit zorgt voor minder slachtoffers, zou de betere conclusie zijn.
Je klinkt echt ziedendquote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer Duitsland en België vuurwerk aan consumenten blijven verkopen heeft dat natuurlijk 0.0 zin. Je zag het vannacht wel. Verbieden wil niet zeggen dat men het niet gaat afsteken. En daarnaast hebben de wouten andere prioriteiten. Zoals tuuteren en zwaaien bij ziekenhuizen om het ziekenhuispersoneel een hart onder de riem te steken
Overal lees ik berichten dat er (bijna) net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren. En dat het afsteekverbod massaal genegeerd werd. Dit jaar was er een verbod op Nederlands consumentenvuurwerk. Kortom wat er wel de lucht in ging was het o zo gevaarlijke illegale vuurwerk.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Minder kwantiteit zorgt voor minder slachtoffers, zou de betere conclusie zijn.
Waar lees je dat? Mijn ervaring is een compleet andere. Ook bijvoorbeeld in Amsterdam alleen maar berichten over hoe rustig het was.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Overal lees ik berichten dat er (bijna) net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren. En dat het afsteekverbod massaal genegeerd werd. Dit jaar was er een verbod op Nederlands consumentenvuurwerk. Kortom wat er wel de lucht in ging was het o zo gevaarlijke illegale vuurwerk.
Zou goed kunnen iddquote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:48 schreef Haags het volgende:
Tsja, het zal wel aan het roemruchte verleden liggen van Den Haag met oud en nieuw.
Mensen hier op FOK! zeggen dat er gewoon flink werd gestookt.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waar lees je dat? Mijn ervaring is een compleet andere. Ook bijvoorbeeld in Amsterdam alleen maar berichten over hoe rustig het was.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-brandjes~a4046f832/quote:Ondanks het vuurwerkverbod is om middernacht wel door het hele land geknald met vuurwerk. Op meerdere plaatsten was siervuurwerk te zien en op veel plekken waren harde knallen te horen. Vanuit meerdere plaatsen in het land kwamen berichten van vuurwerk dat ‘niet onderdoet voor andere jaren’. Toch leek het afsteken van het vuurwerk minder lang te duren dan anders.
quote:Ondanks het verbod toch wel veel vuurwerk en ook veel geweld tegen agenten, ook in steden waarin je dat niet zou verwachten.
Anekdotische berichten of? Anders graag een bron.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:49 schreef tja77 het volgende:
Overal lees ik berichten dat er (bijna) net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren.
Ja daar hecht ik niet al teveel waarde aan. Ik las ook iemand over mijn stad zeggen dat het nog net zoveel was als andere jaren terwijl ik over een skyline uitkijk en gewoon op basis van filmpjes kan zien hoeveel minder het is in vergelijking met andere jaren.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:58 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mensen hier op FOK! zeggen dat er gewoon flink werd gestookt.
https://www.ad.nl/binnenl(...)oliebollen~a7f7f860/
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-brandjes~a4046f832/
[..]
Ik hecht meer waarde aan de linkjes die ik post en nieuwsbronnen die ik lees, dan aan jouw mening.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:59 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja daar hecht ik niet al teveel waarde aan. Ik las ook iemand over mijn stad zeggen dat het nog net zoveel was als andere jaren terwijl ik over een skyline uitkijk en gewoon op basis van filmpjes kan zien hoeveel minder het is in vergelijking met andere jaren.
En dat er wel is afgestoken is iets heel anders dan dat er bijna net zoveel de lucht is gegaan zoals je claimde.
Ja die linkjes onderbouwen je claim dus helemaal niet.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:03 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik hecht meer waarde aan de linkjes die ik post en nieuwsbronnen die ik lees, dan aan jouw mening.
Mensen die voor een vuurwerkverbod zijn, willen gewoon dat het verbod een wereld van verschil maakt.
Jij claimt dat er net zoveel is afgestoken. Dat blijkt niet uit die berichten.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:58 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mensen hier op FOK! zeggen dat er gewoon flink werd gestookt.
https://www.ad.nl/binnenl(...)oliebollen~a7f7f860/
[..]
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-brandjes~a4046f832/quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Overal lees ik berichten dat er (bijna) net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren. En dat het afsteekverbod massaal genegeerd werd. Dit jaar was er een verbod op Nederlands consumentenvuurwerk. Kortom wat er wel de lucht in ging was het o zo gevaarlijke illegale vuurwerk.
Er werd geknald =/= er werd bijna net zoveel geknald als voorgaande jaren. Dat er bijna net zoveel zou worden geknald blijkt alleen uit die anekdotes van mensen hun persoonlijke ervaring die niet relevant zijn, zoals we net gezamenlijk hebben geconcludeerd.quote:Ondanks het vuurwerkverbod is om middernacht wel door het hele land geknald met vuurwerk. Op meerdere plaatsten was siervuurwerk te zien en op veel plekken waren harde knallen te horen. Vanuit meerdere plaatsen in het land kwamen berichten van vuurwerk dat ‘niet onderdoet voor andere jaren’. Toch leek het afsteken van het vuurwerk minder lang te duren dan anders.
Wat snap je niet aanquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:05 schreef Chia het volgende:
[..]
[..]
Er werd geknald =/= er werd bijna net zoveel geknald als voorgaande jaren. Dat er bijna net zoveel zou worden geknald blijkt alleen uit die anekdotes van mensen hun persoonlijke ervaring die niet relevant zijn, zoals we net gezamenlijk hebben geconcludeerd.
Maar jouw zicht op de skyline,quote:Vanuit meerdere plaatsen in het land kwamen berichten van vuurwerk dat ‘niet onderdoet voor andere jaren’.
Ik beweer niet dat mijn anekdote heilig is, dat was alleen ter onderbouwing dat al die anekdotes nogal tegenstrijdig kunnen zijn.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan
[..]
Maar jouw zicht op de skyline,zou daarentegen wel heilig zijn?
Oké dan.
Ik ga er alleen niet selectief mee om zoals jij, want anekdotes die in jouw straatje passen zijn ineens wel heilig.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:59 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja daar hecht ik niet al teveel waarde aan.
En de zin eronder quote je dan niet?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan
[..]
Maar jouw zicht op de skyline,zou daarentegen wel heilig zijn?
Oké dan.
Komt omdat mijn anekdotes van onafhankelijke nieuwssites komen, en niet van een willekeurige user die overduidelijk tegen vuurwerk is.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:15 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat mijn anekdote heilig is, dat was alleen ter onderbouwing dat al die anekdotisch nogal tegenstrijdig zijn.En dat ik er daarom dus geen waarde aan hecht.
Ik ga er niet selectief mee om zoals jij, want anekdotes die in jouw straatje passen zijn ineens wel heilig.![]()
Oké dan.
Ja idd die nieuwsites baseren dat niet op berichten gebaseerd op anekdotes.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Komt omdat mijn anekdotes van onafhankelijke nieuwssites komen, en niet van een willekeurige user die overduidelijk tegen vuurwerk is.
Ik ben wel erg benieuwd naar onafhankelijke parameters zoals in hoeverre de luchtkwaliteit is beïnvloed ten opzichte van andere jaren.quote:Vanuit meerdere plaatsen in het land kwamen berichten van vuurwerk dat ‘niet onderdoet voor andere jaren’. Toch leek het afsteken van het vuurwerk minder lang te duren dan anders.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-overzicht-vuurwerkquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Komt omdat mijn anekdotes van onafhankelijke nieuwssites komen, en niet van een willekeurige user die overduidelijk tegen vuurwerk is.
Maar blijf vooral volharden in jouw waarheid
quote:Het is tijdens oudjaarsnacht in jaren niet zo rustig geweest als afgelopen nacht, en ook het aantal alarmeringen van hulpdiensten lag een stuk lager dan normaal. Door het vuurwerkverbod werd er ook een stuk minder vuurwerk afgestoken
+1quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Veel minder dan vorig jaar, rond 01:00 was het ook wel klaar. Waar normaal tot 04:00 flink wordt doorgeknalt. Maar ik woon dan ook in een keurige wijk.
Plus de straten zijn heerlijk schoon, best wel lekker.
Overigens ben ik tegen een vuurwerkverbod en verdere betutteling in het algemeen. Het hoort er nu eenmaal bij, net als misbruik van vuurwerk er een beetje bij hoort.
Mensen moeten zo af en toe wel los kunnen blijven gaan, anders lopen de frustraties teveel op.
Den Haag was daar gisteren wel vlot meequote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:21 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja idd die nieuwsites baseren dat niet op berichten gebaseerd op anekdotes.De naïviteit. Waarom denk je anders dat ze het zo formuleren?
[..]
Ik ben wel erg benieuwd naar onafhankelijke parameters zoals in hoeverre de luchtkwaliteit is beïnvloed ten opzichte van andere jaren.
quote:23:31
De hoeveelheid fijnstof in de lucht neemt vogelvlucht in Den Haag
Ruim een uur geleden bleek de luchtkwaliteit in Den Haag al 'onvoldoende', maar dat is nu opgelopen naar 'zeer slecht'. Dat blijkt uit metingen van het meetstation aan de Amsterdamse Veerkade in Den Haag. Op deze locatie wordt de luchtkwaliteit normaal gesproken voor een belangrijk deel bepaald door de uitstoot van het wegverkeer, maar vanavond ook door de vele branden en het vuurwerk dat wordt afgestoken.
Ja maar, de vraag is vooral hoe de absolute waardes zich verhouden tot voorgaande jaren natuurlijkquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:23 schreef Haags het volgende:
[..]
Den Haag was daar gisteren wel vlot mee
[..]
Lawaai maken om het nieuwe jaar in te luiden, is een ouderwetse traditie. Iedereen die vindt dat het er inmiddels bij hoort, wil gewoon niet innoveren of meegaan met de tijd.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Veel minder dan vorig jaar, rond 01:00 was het ook wel klaar. Waar normaal tot 04:00 flink wordt doorgeknalt. Maar ik woon dan ook in een keurige wijk.
Plus de straten zijn heerlijk schoon, best wel lekker.
Overigens ben ik tegen een vuurwerkverbod en verdere betutteling in het algemeen. Het hoort er nu eenmaal bij, net als misbruik van vuurwerk er een beetje bij hoort.
Mensen moeten zo af en toe wel los kunnen blijven gaan, anders lopen de frustraties teveel op.
Ook dat nogquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:26 schreef Drekkoning het volgende:
Alhoewel het nog niet veel zegt over de hoeveel vuurwerk als mensen ipv vuurwerk afsteken juist meer fikkies gaan maken etc.
Ah ja, plaatst er iemand harde cijfers over fijnstof (waar je zelf in eerste instantie om vroeg) is het nog steeds niet goed.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:25 schreef Chia het volgende:
Dat is toch geen vergelijking met vorig jaar op oudjaarsavond?
Hoewel het misschien wel lastig is om alle factoren van de weersomstandigheden zelf eruit te halen, dus daar is misschien nog wel wat extra analyse van de data voor nodig.
Ik begrijp het man, ik begrijp het.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:58 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Zeker, woest zelfs. Maar dat zei ik hierboven ook al eens, of iets in die richting.
Kom er maar in @tja77 graag wat onafhankelijke bronnen.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-overzicht-vuurwerk
Hier heb je nog een onafhankelijke nieuwssite:
[..]
Tja komt dat omdat de politie zo kordaat was of door wat anders? Als ik lees dat ze in Duindorp niet eens ingrepen. Ja zo snap ik wel dat ze een rustig nachtje hadden. Maar de besmettingen voorkom je er niet mee.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:18 schreef Drekkoning het volgende:
‘Geen rustig Oud en Nieuw, maar ook geen veldslag’
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-veldslag~a9980949/
Uit meerdere kanten van Nederland druppelen dezelfde goede berichten binnen
Ook mooi dat de door sommige voorspelde veldslagen zo goed als uitbleven.
Maar het ging ook om de vergelijking met voorgaande jaren, die cijfers heb ik helaas niet.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, plaatst er iemand harde cijfers over fijnstof (waar je zelf in eerste instantie om vroeg) is het nog steeds niet goed.
Waar het mijns inziens op neer komt bij al die verboden is de uitwassen van overbevolking.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Lawaai maken om het nieuwe jaar in te luiden, is een ouderwetse traditie. Iedereen die vindt dat het er inmiddels bij hoort, wil gewoon niet innoveren of meegaan met de tijd.
Ah, ik vraag zelf om vergelijking van harde cijfers ten opzichte van vorige jaren. Heb je soms een vuurwerk in je ogen gehad of zo? Of wat snap je niet aanquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:28 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, plaatst er iemand harde cijfers over fijnstof (waar je zelf in eerste instantie om vroeg) is het nog steeds niet goed.
quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:21 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik ben wel erg benieuwd naar onafhankelijke parameters zoals in hoeverre de luchtkwaliteit is beïnvloed ten opzichte van andere jaren.
Tja niet al het vuurwerk gaat dan ook de lucht in. Zeker het illegale spul niet.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 09:59 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja daar hecht ik niet al teveel waarde aan. Ik las ook iemand over mijn stad zeggen dat het nog net zoveel was als andere jaren terwijl ik over een skyline uitkijk en gewoon op basis van filmpjes kan zien hoeveel minder het is in vergelijking met andere jaren.
En dat er wel is afgestoken is iets heel anders dan dat er bijna net zoveel de lucht is gegaan zoals je claimde.
Dat betwist ik ook niet, ik stel alleen dat sommige mensen iets te stellig zijn over de hoeveelheden op basis van anekdotes.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:37 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Tja niet al het vuurwerk gaat dan ook de lucht in. Zeker het illegale spul niet.
En dat er minder vuurwerk is afgestoken is ook logisch. Er is voor zo'n 80 miljoen minder aan legaal vuurwerk afgestoken.
Lijkt mij ook logisch, maar volgens sommigen is dat bijna allemaal vervangen door illegaal vuurwerk (dus gezinnetjes etc die normaal wat potten afsteken zijn massaal het illegale circuit ingegaan oid).quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:37 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Tja niet al het vuurwerk gaat dan ook de lucht in..
En dat er minder vuurwerk is afgestoken is ook logisch. Er is voor zo'n 80 miljoen minder aan legaal vuurwerk afgestoken.
Het ging toch om het ontlasten van de zorg? Hier in Fryslan hadden ze het net zo druk als voorgaande jaren...quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-overzicht-vuurwerk
Hier heb je nog een onafhankelijke nieuwssite:
[..]
https://www.waldnet.nl/wn(...)_vuurwerkverbod.htmlquote:Friese ziekenhuizen
De nacht voor de Friese ziekenhuizen was qua drukte vergelijkbaar met vorig jaar. In MCL kwamen veel verschillende meldingen binnen maar deze waren niet alleen oud en nieuw gerelateerd, een klein aantal meldingen kwam hier door vuurwerk of carbid.
De drukte in ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen was gelijkwaardig aan vorig jaar. Er kwam hier één vuurwerkslachtoffer binnen en ongeveer vijf oud en nieuw gerelateerde meldingen. In het Antonius Ziekenhuis in Sneek kwam ten opzichte van vorig jaar een vergelijkbaar aantal meldingen binnen met een aantal oud en nieuw gerelateerde slachtoffers.
Eensquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Lawaai maken om het nieuwe jaar in te luiden, is een ouderwetse traditie. Iedereen die vindt dat het er inmiddels bij hoort, wil gewoon niet innoveren of meegaan met de tijd.
Jammer dat het daar weer mis ging dan, over het totaal gezien waren er veel minder slachtoffers volgens de eerste berichtenquote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ging toch om het ontlasten van de zorg? Hier in Fryslan hadden ze het net zo druk als voorgaande jaren...
[..]
https://www.waldnet.nl/wn(...)_vuurwerkverbod.html
Ach als het alleen in Fryslan was en verder was het wel rustiger is dat toch een mooi resultaat...quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ging toch om het ontlasten van de zorg? Hier in Fryslan hadden ze het net zo druk als voorgaande jaren...
[..]
https://www.waldnet.nl/wn(...)_vuurwerkverbod.html
Of men wist zich hier de vorige jaren in tegenstelling tot de rest van het land wel te gedragen.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jammer dat het daar weer mis ging dan, over het totaal gezien waren er veel minder slachtoffers volgens de eerste berichten.
Komende maand zullen de totaalcijfers wel duidelijk worden.
Wie weetquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of men weet zich hier in tegenstelling tot de rest van het land wel te gedragen.
Er zijn velen die zich vastklampen aan eeuwenoude tradities, ondanks dat sommige tradities een schending zijn van de mensenrechten, want mensen ruw uit hun slaap wekken of houden is nog altijd terreur. Slechts een verbod en streng handhaven is de oplossing.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 10:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Waar het mijns inziens op neer komt bij al die verboden is de uitwassen van overbevolking.
Doordat we zo'n mierenhoop zijn geworden ergert alles en iedereen zich aan elkaar. En zijn er meer excessen omdat er gewoon meer mensen zijn. Tel daarbij het copygedrag door wat men ziet op de social media en iets loopt uit de hand.
Oplossing: verbod.
Moet toch anders kunnen lijkt me
Of men is er zonder vuurwerk nog steeds achterlijk.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of men wist zich hier de vorige jaren in tegenstelling tot de rest van het land wel te gedragen.
Sluiting horeca kan ook in het nadeel van de politie werken omdat mensen nu de hele avond/nacht op straat zijn.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Conclusie: in ieder wijkje is het er anders aan toe gegaan maar de algemene trend is dat het rustiger was voor de meeste artsen. Dat sluiten van de horeca erbij scheelt ook veel voor wat betreft incidenten.
Ik denk sowieso dat je dat in de politiecijfers over 2020 wel terug ziet: geen publiek bij voetbal, kroegen en discotheken dicht. Zijn die cijfers er al ergens (of kwartaalcijfers)?
Okéeej man, jij bent vast heel gezelligquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Er zijn velen die zich vastklampen aan eeuwenoude tradities, ondanks dat sommige tradities een schending zijn van de mensenrechten, want mensen ruw uit hun slaap wekken of houden is nog altijd terreur. Slechts een verbod en streng handhaven is de oplossing.
Pffff, vermoeiend dit soort kul.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Er zijn velen die zich vastklampen aan eeuwenoude tradities, ondanks dat sommige tradities een schending zijn van de mensenrechten, want mensen ruw uit hun slaap wekken of houden is nog altijd terreur. Slechts een verbod en streng handhaven is de oplossing.
quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Klopt inderdaad ja. Meerdere kanten op vertekent het.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Het vervelende is wel dat men nu conclusies gaat trekken als 'he, minder slachtoffers, dus het vuurwerkverbod werkt!'.
Ik vraag me af hoe het was gegaan met een verbod en zonder corona. We zullen het komend jaar zien.
Wat zullen we komend jaar gaan zien?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Het vervelende is wel dat men nu conclusies gaat trekken als 'he, minder slachtoffers, dus het vuurwerkverbod werkt!'.
Ik vraag me af hoe het was gegaan met een verbod en zonder corona. We zullen het komend jaar zien.
Daar kan ik me echt zo aan ergeren nu jaquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Haha ja, bijnaquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat zullen we komend jaar gaan zien?
Dit verbod was éénmalig.
Absoluut zo.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat zullen we komend jaar gaan zien?
Dit verbod was éénmalig. Daarnaast was er na de vorige jaarwisseling al een hoop vuurwerk verboden (knalvuurwerk, singleshots en vuurpijlen).
Wel een daling van vuurwerkslachtoffers als ik dat bericht goed lees.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar kan ik me echt zo aan ergeren nu ja
Hoe veel letsel zou niet komen van grote groepen dronken personen die wat met vuurwerk spelen? Ik lees ook al dat er in Friesland helemaal geen daling was, hoe zit dat dan?
Er was een verbod op al het vuurwerk m.u.v. cat. 1.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:29 schreef Dar.Adal het volgende:
Wat gisteren de lucht in ging was dus voornamelijk illegaal vuurwerk, desondanks minder slachtoffers...
Ik stem voor verbod op legaal vuurwerk.
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisselingquote:
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?quote:De verkoop- en het afsteken van vuurwerk wordt de komende jaarwisseling eenmalig verboden. Dit om extra druk op de al zwaar belaste zorg en op de handhaving van de openbare orde te voorkomen
Ik haal er juist uit dat er geen verschil is.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wel een daling van vuurwerkslachtoffers als ik dat bericht goed lees.
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er was een verbod op al het vuurwerk m.u.v. cat. 1.
Cat. 1 gaat niet de lucht in.
Kortom, alles wat je kon zien in de lucht was illegaal vuurwerk. Hetzelfde illegale spul waarvan politie al jaren roept dat het levensgevaarlijk is.
Of het nu veel minder was, iets minder was, of net zoveel was. Er werd flink afgestoken en amper gehoor gegeven aan het afsteekverbod. Het aantal slachtoffers is drastisch lager.
Vele malen minder?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.
Natuurlijk zeggen ze nu eenmalig. Anders waren alle henkies dit jaar al helemaal verontwaardigd geweest. Verbod werd pre-corona al besprokenquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisseling
[..]
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?
Waar lees je dat dan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik haal er juist uit dat er geen verschil is.
Maar goed, ze mogen best eens onderzoeken hoe het toch kan dat er ondanks het feit dat er overal illegaal spul is afgestoken in hoeveelheden slechts marginaal kleiner dan normaal, er veel minder letsel is.
Als ik zeg dat het gehalveerd is waar ik was, overdrijf ik al. En dat geldt voor heel veel plekken.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.
Heb jij cijfers dat het net zoveel is?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vele malen minder?
Heb je daar cijfers van? Want jouw anti-vuurwerkcampagne begint sneue vormen aan te nemen.
Verbod werd pre-corona besproken ja. Weet je ook de uitkomst daarvan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Natuurlijk zeggen ze nu eenmalig. Anders waren alle henkies dit jaar al helemaal verontwaardigd geweest. Verbod werd pre-corona al besproken
Nou er zijn al een aantal gemeentes met een vuurwerkverbod. Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Barendrecht en nog een stuk of tien. Die groep wordt waarschijnlijk alleen maar groterquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisseling
[..]
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?
Jij roept dat er vele malen minder vuurwerk is afgestoken. Waar zijn jouW cijfers dan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb jij cijfers dat het net zoveel is?
Jou standpunt dat er net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren wordt zelfs in je eigen bronnen tegengesproken
Nouja goed, dan is de conclusie dat illegaal vuurwerk gewoon veiliger is?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als ik zeg dat het gehalveerd is waar ik was, overdrijf ik al. En dat geldt voor heel veel plekken.
Klopt, net als met roken en zwarte piet zal ook dit geleidelijk gaan. Het is allemaal geen rocket science hoorquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Verbod werd pre-corona besproken ja. Weet je ook de uitkomst daarvan?
Een verbod op single shots, vuurpijlen en knalvuurwerk.
Er zijn een stuk minder slachtoffers dan voorgaande edities. Dan is de snelle conclusie dat er minder vuurwerk afgestoken is niet radicaal.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vele malen minder?
Heb je daar cijfers van? Want jouw anti-vuurwerkcampagne begint sneue vormen aan te nemen.
Sowieso veel meer illegaal vuurwerk, en minder is niet zo raar. Maar om mij heen was er eigenlijk niet heel veel verschil, deels doordat het sowieso al vrij rustig is normaal.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waar lees je dat dan?
En ik vraag me af of er echt net zoveel is afgestoken. Qua illegaal vuurwerk wel vermoed ik, maar volgens mij is er vele malen minder vuurwerk afgestoken door de mensen die normaal enkel legaal kopen. Die zijn echt niet allemaal illegaal gaan inslaan.
En daar moet je imo de daling slachtoffers in zoeken.
Minder slachtoffers, kranten schrijven over minder vuurwerk. Heb geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Het is ook gewoon een logisch gevolg van zo een verbod, lang niet iedereen gaat illegaal spul inslaan.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij roept dat er vele malen minder vuurwerk is afgestoken. Waar zijn jouW cijfers dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |