SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Naja, dan zeg ik sneltestenquote:Op dinsdag 29 december 2020 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik ben ook niet voor een verplichting maar ik vind dat zolang het virus nog rond gaat je best mag selecteren bij evenementen
Mail Hugo met deze klacht.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:40 schreef Celestien het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan vieren we dus volgend jaar ook zo'n hopeloze kerst.
Er zijn vaccins, zét ze gewoon.
Sjonge jonge, al dat oeverloze gekletst. Waarom niet eens wat minder praten en méér prikken.
Dat is precies wat ik al een paar dagen in mijn dagelijkse update aangeefquote:Op dinsdag 29 december 2020 15:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wou net wat positiefs posten;
Op pletdecurve.nl kan je in elk geval zien dat sinds de piekdag van 14/12 er een lichte daling in de cijfers (qua besmettingen) zit. Kan natuurlijk nog bijgetrokken worden, maar dat denk ik niet als je de overige dagen een beetje bekijkt qua aantallen.
Maar die marge is wel ontzettend klein want het gaat op 14/12 op 12k, en daarna zakt het geleidelijk tot rond de 10k, een uitschieter naar 9k, en ik denk dat de overige dagen ook nog op rond de 9k uit gaan komen.
Als ze het tempo aanhouden dat die Brabander in de Volkskrant van gisteren beschreef dan zijn ze met die 613k mensen wel tot eind mei bezig, dus dan is er tijd genoeg om over die andere 2,5M na te denken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er zijn in het eerste kwartaal genoeg doses beschikbaar voor iets meer dan 3,5 miljoen mensen. Er zijn 613k zorgmedewerkers volgens het overzicht van de rijksoverheid. In de tijdlijn die tot nu toe beschikbaar is blijken deze (allemaal?) als eerste ingeënt te worden. De resterende 232k bewoners van tehuizen staan nog niet op die tijdlijn.
Er zullen dus ongeveer 2,5 miljoen vaccins te vergeven zijn in het eerste kwartaal alleen al na die eerste groepen, maar er is geen planning bekend voor iemand buiten die eerste groep van maximaal 613k zorgmedewerkers.
Ja precies, oversterfte is nu 13k en wordt 17k als er in week 52 hetzelfde aantal mensen sterven als in week 51. Overigens waren er in 2018 154k overledenen dus er was in dat jaar ook al sprake van (significante) oversterfte. Wel zo transparant om e.e.a. in proportie te zetten. Als jouw forecast uitkomt, zullen er ~10k doden meer zijn dan in 2018.quote:
Nee, de dosis is het probleem niet, een gram voedsel kan tot 2x zoveel formaldehyde bevatten als de rook van 1 sigaret. Het is de manier waarop je het naar binnen krijgt: inademen is veel schadelijker.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ligt aan de dosis die je binnenkrijgt.
ik ben op zich ook niet voor dwang maar voor een overgangsperiode vind ik dat je weigeraars best een tijdje mag weren. Zo kunnen organisatoren sneller weer aan de slag. Het is niet ideaal maar beter dan afwachten. Het is je eigen keuze niet te vaccineren maar die keuze brengt dan ook een gevolg mee dat je accepteert.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Naja, dan zeg ik sneltesten
Dwang bij evenementen ben ik niet zo'n fan van, dus daarom sneltesten bij evenementen. Als we een vaccin zo snel kunnen maken dan kunnen we ook betrouwbare sneltests ontwikkelen die maar 1 minuut tijd nodig hebben.
Waarvan een significant deel toe te schrijven zal zijn aan Covid-19, maar ook aan andere zaken die er (indirect) mee te maken hebben. Denk aan mensen die overlijden omdat een diagnose te laat kwam. Onze vrienden van het RedTeam hebben de neiging om 100% van de oversterfte toe te schrijven aan Covid-19. Neemt niet weg dat die mensen overleden zijn terwijl dat in een hoop gevallen voorkomen had kunnen worden, maar die 1:1 vergelijking kunnen we op dit moment jammer genoeg niet maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Ja precies, oversterfte is nu 13k en wordt 17k als er in week 52 hetzelfde aantal mensen sterven als in week 51. Overigens waren er in 2018 154k overledenen dus er was in dat jaar ook al sprake van (significante) oversterfte. Wel zo transparant om e.e.a. in proportie te zetten. Als jouw forecast uitkomt, zullen er ~10k doden meer zijn dan in 2018.
Over welke periode hebben we het nu?quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik ben op zich ook niet voor dwang maar voor een overgangsperiode vind ik dat je weigeraars best een tijdje mag weren. Zo kunnen organisatoren sneller weer aan de slag. Het is niet ideaal maar beter dan afwachten. Het is je eigen keuze niet te vaccineren maar die keuze brengt dan ook een gevolg mee dat je accepteert.
Die eigen keuze heb je op dit tempo pas in 2022. Hoe ga je dat doen met mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest, omdat ze in het alfabet later aan de beurt zijn?quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik ben op zich ook niet voor dwang maar voor een overgangsperiode vind ik dat je weigeraars best een tijdje mag weren. Zo kunnen organisatoren sneller weer aan de slag. Het is niet ideaal maar beter dan afwachten. Het is je eigen keuze niet te vaccineren maar die keuze brengt dan ook een gevolg mee dat je accepteert.
Het is allebei.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nee, de dosis is het probleem niet, een gram voedsel kan tot 2x zoveel formaldehyde bevatten als de rook van 1 sigaret. Het is de manier waarop je het naar binnen krijgt: inademen is veel schadelijker.
en 3) tijdens kerstdagen draait de zorg doorgaans ook niet op een door de weeks rooster dus testen zullen ook niet op het hoogste pitje staan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat er tijdens kerst zoveel minder tests zijn gedaan, terwijl het % positieven gelijk bleef, stelt ook niet erg gerust.
Dan zijn er toch een hoop Nederlanders geweest met (milde) klachten die bij de keuze tussen 1) toch maar aanschuiven bij het kerstdiner en 2) testen en door de quarantaine het kerstdiner missen, toch maar voor de 1e optie hebben gekozen.
In de tijdlijn staat dat op 1 februari de tweede prik gezet wordt bij "zorgmedewerkers" maar er staat niet bij of het alledrie de groepen zijn (medewerkers verpleeghuizen, medewerkers gehandicaptenzorgen en medewerkers thuiszorg) die dan allemaal klaar zijn. In het meest ideale geval hebben we op 1 februari dus 613k ingeënte mensen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze het tempo aanhouden dat die Brabander in de Volkskrant van gisteren beschreef dan zijn ze met die 613k mensen wel tot eind mei bezig, dus dan is er tijd genoeg om over die andere 2,5M na te denken.
Ik zou de mensen die toch met klachten naar familie of vrienden zijn gegaan toch liefst wel nomineren voor enkeltje kielhalen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat er tijdens kerst zoveel minder tests zijn gedaan, terwijl het % positieven gelijk bleef, stelt ook niet erg gerust.
Dan zijn er toch een hoop Nederlanders geweest met (milde) klachten die bij de keuze tussen 1) toch maar aanschuiven bij het kerstdiner en 2) testen en door de quarantaine het kerstdiner missen, toch maar voor de 1e optie hebben gekozen.
Ik vind het oprecht zo jammer dat je deze parallel trekt. Dit symboliseert voor mij de kern van waarom enige discussie onmogelijk wordt gemaakt vandaag de dag. Je hebt vraagtekens bij een vaccinatie en/of je wil je niet laten vaccineren? Prima, je bent een complotdenker. Wat is dit voor rare conclusie?quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Ik heb een probleem met mensen die complotdenken, en allerlei bizarre theorieën aanhangen. Maar ik respecteer wel hun keuze.
Dat kunnen we nog niet stellen op dit moment. Misschien draaiden de GGD's ook met minder mensen waardoor er minder getest kon worden, waardoor afspraken tot na de kerst moesten wachten. Of misschien waren er minder mensen met klachten dan de week ervoor.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:51 schreef Breekfast het volgende:
Ik zou eerder zeggen: de drempel om je te laten testen met kerst is hoger, dus de mensen die zich laten testen zullen gemiddeld gezien ergere klachten hebben en ook sneller positief testen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:51 schreef Breekfast het volgende:
Duurt het 8 maanden om die groepen in te enten ja? Als dit is door onvoldoende personeel die kunnen prikken dan is het echt triest gesteld.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:36 schreef Daario het volgende:
Eenvandaag bericht dat na de werknemers in de zorgsector en bewoners van zorginstellingen de rest van Nederland pas VANAF de zomer in aanmerking komt voor vaccinatie Ik had op z'n minst verwacht dat tegen die tijd alle ouderen dan gevaccineerd zijn..
In het eerste kwartaal zijn toch naar schatting in totaal zo'n zes miljoen vaccins beschikbaar? Gaat dat aantal helemaal op aan de werknemers en bewoners? Hoeveel vaccins zijn er in het tweede kwartaal eigenlijk beschikbaar?
Precies. Het Red Team wordt gelukkig steeds ongeloofwaardiger, maar dat terzijde. Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat we een breakdown kunnen maken van deze cijfers en de oversterfte kunnen toewijzen aan verschillende redenen, maar stellen dat het 1:1 met covid te maken heeft, is natuurlijk niet juist.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:54 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarvan een significant deel toe te schrijven zal zijn aan Covid-19, maar ook aan andere zaken die er (indirect) mee te maken hebben. Denk aan mensen die overlijden omdat een diagnose te laat kwam. Onze vrienden van het RedTeam hebben de neiging om 100% van de oversterfte toe te schrijven aan Covid-19. Neemt niet weg dat die mensen overleden zijn terwijl dat in een hoop gevallen voorkomen had kunnen worden, maar die 1:1 vergelijking kunnen we op dit moment jammer genoeg niet maken.
Het is lastig maar ik vind voor een tijdje evenementen alleen voor gevaccineerden best te verdedigen. Het is zuur als je nog niet aan de beurt bent maar dan kan er tenminste weer wat. En het is vooral afhankelijk van de cijfers want als door vaccinatie en de immuniteit die we nu snel opbouwen door de besmettingen straks het aantal besmettingen een stuk lager ligt kan er misschien wel meer. Maar zo kun je een organisatoren wel een perspectief geven.quote:Op dinsdag 29 december 2020 20:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die eigen keuze heb je op dit tempo pas in 2022. Hoe ga je dat doen met mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest, omdat ze in het alfabet later aan de beurt zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |