abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197069768

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197069773
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

ik ben ook niet voor een verplichting maar ik vind dat zolang het virus nog rond gaat je best mag selecteren bij evenementen
Naja, dan zeg ik sneltesten

Dwang bij evenementen ben ik niet zo'n fan van, dus daarom sneltesten bij evenementen. Als we een vaccin zo snel kunnen maken dan kunnen we ook betrouwbare sneltests ontwikkelen die maar 1 minuut tijd nodig hebben.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:48:21 #3
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_197069785
Voor veel ouderen zal het vaccin te laat komen.
Goed bezig Nederland.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:48:39 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197069801
quote:
88s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:40 schreef Celestien het volgende:

[..]

Als dat zo is, dan vieren we dus volgend jaar ook zo'n hopeloze kerst.

Er zijn vaccins, zét ze gewoon.
Sjonge jonge, al dat oeverloze gekletst. Waarom niet eens wat minder praten en méér prikken.
Mail Hugo met deze klacht.
pi_197069848
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:56 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Wou net wat positiefs posten;

Op pletdecurve.nl kan je in elk geval zien dat sinds de piekdag van 14/12 er een lichte daling in de cijfers (qua besmettingen) zit. Kan natuurlijk nog bijgetrokken worden, maar dat denk ik niet als je de overige dagen een beetje bekijkt qua aantallen.

Maar die marge is wel ontzettend klein want het gaat op 14/12 op 12k, en daarna zakt het geleidelijk tot rond de 10k, een uitschieter naar 9k, en ik denk dat de overige dagen ook nog op rond de 9k uit gaan komen.
Dat is precies wat ik al een paar dagen in mijn dagelijkse update aangeef O-)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:55 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197069913
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Er zijn in het eerste kwartaal genoeg doses beschikbaar voor iets meer dan 3,5 miljoen mensen. Er zijn 613k zorgmedewerkers volgens het overzicht van de rijksoverheid. In de tijdlijn die tot nu toe beschikbaar is blijken deze (allemaal?) als eerste ingeënt te worden. De resterende 232k bewoners van tehuizen staan nog niet op die tijdlijn.

Er zullen dus ongeveer 2,5 miljoen vaccins te vergeven zijn in het eerste kwartaal alleen al na die eerste groepen, maar er is geen planning bekend voor iemand buiten die eerste groep van maximaal 613k zorgmedewerkers.
Als ze het tempo aanhouden dat die Brabander in de Volkskrant van gisteren beschreef dan zijn ze met die 613k mensen wel tot eind mei bezig, dus dan is er tijd genoeg om over die andere 2,5M na te denken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197069956
Dat er tijdens kerst zoveel minder tests zijn gedaan, terwijl het % positieven gelijk bleef, stelt ook niet erg gerust.

Dan zijn er toch een hoop Nederlanders geweest met (milde) klachten die bij de keuze tussen 1) toch maar aanschuiven bij het kerstdiner en 2) testen en door de quarantaine het kerstdiner missen, toch maar voor de 1e optie hebben gekozen.
pi_197069968
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:44 schreef Momo het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ja precies, oversterfte is nu 13k en wordt 17k als er in week 52 hetzelfde aantal mensen sterven als in week 51. Overigens waren er in 2018 154k overledenen dus er was in dat jaar ook al sprake van (significante) oversterfte. Wel zo transparant om e.e.a. in proportie te zetten. Als jouw forecast uitkomt, zullen er ~10k doden meer zijn dan in 2018.
pi_197070002
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ligt aan de dosis die je binnenkrijgt.
Nee, de dosis is het probleem niet, een gram voedsel kan tot 2x zoveel formaldehyde bevatten als de rook van 1 sigaret. Het is de manier waarop je het naar binnen krijgt: inademen is veel schadelijker.
are we infinite or am I alone
pi_197070004
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:47 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Naja, dan zeg ik sneltesten

Dwang bij evenementen ben ik niet zo'n fan van, dus daarom sneltesten bij evenementen. Als we een vaccin zo snel kunnen maken dan kunnen we ook betrouwbare sneltests ontwikkelen die maar 1 minuut tijd nodig hebben.
ik ben op zich ook niet voor dwang maar voor een overgangsperiode vind ik dat je weigeraars best een tijdje mag weren. Zo kunnen organisatoren sneller weer aan de slag. Het is niet ideaal maar beter dan afwachten. Het is je eigen keuze niet te vaccineren maar die keuze brengt dan ook een gevolg mee dat je accepteert.
pi_197070056
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Ja precies, oversterfte is nu 13k en wordt 17k als er in week 52 hetzelfde aantal mensen sterven als in week 51. Overigens waren er in 2018 154k overledenen dus er was in dat jaar ook al sprake van (significante) oversterfte. Wel zo transparant om e.e.a. in proportie te zetten. Als jouw forecast uitkomt, zullen er ~10k doden meer zijn dan in 2018.
Waarvan een significant deel toe te schrijven zal zijn aan Covid-19, maar ook aan andere zaken die er (indirect) mee te maken hebben. Denk aan mensen die overlijden omdat een diagnose te laat kwam. Onze vrienden van het RedTeam hebben de neiging om 100% van de oversterfte toe te schrijven aan Covid-19. Neemt niet weg dat die mensen overleden zijn terwijl dat in een hoop gevallen voorkomen had kunnen worden, maar die 1:1 vergelijking kunnen we op dit moment jammer genoeg niet maken.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:54:53 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197070089
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

ik ben op zich ook niet voor dwang maar voor een overgangsperiode vind ik dat je weigeraars best een tijdje mag weren. Zo kunnen organisatoren sneller weer aan de slag. Het is niet ideaal maar beter dan afwachten. Het is je eigen keuze niet te vaccineren maar die keuze brengt dan ook een gevolg mee dat je accepteert.
Over welke periode hebben we het nu?

Komend jaar hebben we om te beginnen al niet veel te kiezen wanneer we aan de beurt komen voor een prik. En daarna zou het helemaal niet relevant meer moeten zijn want dan zitten we aan voldoende vaccinatiegraad.
pi_197070098
Hoe laat zullen we morgen wat horen na dat OMT gesprek? Of wordt dat gewoon doodgezwegen zoals de rest?
pi_197070102
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Die eigen keuze heb je op dit tempo pas in 2022. Hoe ga je dat doen met mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest, omdat ze in het alfabet later aan de beurt zijn?
pi_197070104
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:52 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, de dosis is het probleem niet, een gram voedsel kan tot 2x zoveel formaldehyde bevatten als de rook van 1 sigaret. Het is de manier waarop je het naar binnen krijgt: inademen is veel schadelijker.
Het is allebei.
pi_197070111
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat er tijdens kerst zoveel minder tests zijn gedaan, terwijl het % positieven gelijk bleef, stelt ook niet erg gerust.

Dan zijn er toch een hoop Nederlanders geweest met (milde) klachten die bij de keuze tussen 1) toch maar aanschuiven bij het kerstdiner en 2) testen en door de quarantaine het kerstdiner missen, toch maar voor de 1e optie hebben gekozen.
en 3) tijdens kerstdagen draait de zorg doorgaans ook niet op een door de weeks rooster dus testen zullen ook niet op het hoogste pitje staan.
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:56:16 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197070143
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ze het tempo aanhouden dat die Brabander in de Volkskrant van gisteren beschreef dan zijn ze met die 613k mensen wel tot eind mei bezig, dus dan is er tijd genoeg om over die andere 2,5M na te denken.
In de tijdlijn staat dat op 1 februari de tweede prik gezet wordt bij "zorgmedewerkers" maar er staat niet bij of het alledrie de groepen zijn (medewerkers verpleeghuizen, medewerkers gehandicaptenzorgen en medewerkers thuiszorg) die dan allemaal klaar zijn. In het meest ideale geval hebben we op 1 februari dus 613k ingeënte mensen.
pi_197070156
quote:

Ik zou de mensen die toch met klachten naar familie of vrienden zijn gegaan toch liefst wel nomineren voor enkeltje kielhalen.
Dan heb ik liever dat je niet test en verstandig thuisgebleven bent.

Op zondagen wordt overigens ook altijd minder getest dan doordeweekse dagen.
We praten hier over ongeveer 10k testen minder per dag, over alle teststraten zoveel minder is dat niet.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197070165
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Eens.
Ik heb een probleem met mensen die complotdenken, en allerlei bizarre theorieën aanhangen. Maar ik respecteer wel hun keuze.
Ik vind het oprecht zo jammer dat je deze parallel trekt. Dit symboliseert voor mij de kern van waarom enige discussie onmogelijk wordt gemaakt vandaag de dag. Je hebt vraagtekens bij een vaccinatie en/of je wil je niet laten vaccineren? Prima, je bent een complotdenker. Wat is dit voor rare conclusie?

Ik heb veel moeite met hoe conventionele media de afgelopen 9 maanden de pandemie hebben verslagen. Maakt dat mij meteen een complotdenker of Lange Frans adept? Ik hoop het niet, maar ik vrees dat het wel zo is in de ogen van velen, en helaas niet alleen in dit topic maar ook in het land. Het zou jullie sieren om de nuance op te zoeken en een gesprek aan te gaan in plaats van critici in de marge weg te zetten als aanhanger van bizarre theorieën.
pi_197070190
quote:

Dat kunnen we nog niet stellen op dit moment. Misschien draaiden de GGD's ook met minder mensen waardoor er minder getest kon worden, waardoor afspraken tot na de kerst moesten wachten. Of misschien waren er minder mensen met klachten dan de week ervoor.

We kunnen erover speculeren, maar meer dan dat kunnen we op dit moment niet.
pi_197070217
quote:
Ik zou eerder zeggen: de drempel om je te laten testen met kerst is hoger, dus de mensen die zich laten testen zullen gemiddeld gezien ergere klachten hebben en ook sneller positief testen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 29 december 2020 @ 20:58:09 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197070226
Ik ben benieuwd wat er qua maatregelen gaat gebeuren als het vaccineren straks op gang komt (áls het eindelijk op gang komt). Moeten we, tot de 70% is gehaald, ons houden aan de huidige maatregelen? Aan de ene kant begrijp ik dat wel, want daarmee beschermen we de mensen die die vaccinaties nog niet gehad hebben. 1,5m afstand en mondkapjes, goed je handen wassen etc. Aan de andere kant: als mijn ouders de vaccinaties hebben gehad & ik ook, dan is er toch werkelijk niemand die mij tegen gaat houden om daar lekker ouderwets op de thee te gaan. Incl. knuffel & kus. Veiliger wordt het niet voor ons kleine clubje.
(Un)masking for the greater good.
pi_197070228
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:36 schreef Daario het volgende:
Eenvandaag bericht dat na de werknemers in de zorgsector en bewoners van zorginstellingen de rest van Nederland pas VANAF de zomer in aanmerking komt voor vaccinatie Ik had op z'n minst verwacht dat tegen die tijd alle ouderen dan gevaccineerd zijn..

In het eerste kwartaal zijn toch naar schatting in totaal zo'n zes miljoen vaccins beschikbaar? Gaat dat aantal helemaal op aan de werknemers en bewoners? Hoeveel vaccins zijn er in het tweede kwartaal eigenlijk beschikbaar?
Duurt het 8 maanden om die groepen in te enten ja? Als dit is door onvoldoende personeel die kunnen prikken dan is het echt triest gesteld.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_197070270
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:54 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarvan een significant deel toe te schrijven zal zijn aan Covid-19, maar ook aan andere zaken die er (indirect) mee te maken hebben. Denk aan mensen die overlijden omdat een diagnose te laat kwam. Onze vrienden van het RedTeam hebben de neiging om 100% van de oversterfte toe te schrijven aan Covid-19. Neemt niet weg dat die mensen overleden zijn terwijl dat in een hoop gevallen voorkomen had kunnen worden, maar die 1:1 vergelijking kunnen we op dit moment jammer genoeg niet maken.
Precies. Het Red Team wordt gelukkig steeds ongeloofwaardiger, maar dat terzijde. Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat we een breakdown kunnen maken van deze cijfers en de oversterfte kunnen toewijzen aan verschillende redenen, maar stellen dat het 1:1 met covid te maken heeft, is natuurlijk niet juist.
pi_197070294
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die eigen keuze heb je op dit tempo pas in 2022. Hoe ga je dat doen met mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest, omdat ze in het alfabet later aan de beurt zijn?
Het is lastig maar ik vind voor een tijdje evenementen alleen voor gevaccineerden best te verdedigen. Het is zuur als je nog niet aan de beurt bent maar dan kan er tenminste weer wat. En het is vooral afhankelijk van de cijfers want als door vaccinatie en de immuniteit die we nu snel opbouwen door de besmettingen straks het aantal besmettingen een stuk lager ligt kan er misschien wel meer. Maar zo kun je een organisatoren wel een perspectief geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')