abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 februari 2021 @ 09:19:24 #102
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198142302
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:08 schreef phoenyx het volgende:
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
Feestnummertje ben jij zeg. O+
pi_198324998
Vandaag een fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten van onze Minion :)

Was in principe een regulier oudergesprek dat al ingepland stond, maar we hadden expres vooraf al een mail gestuurd met onze zorgen.

Dat pakken ze gelukkig heel goed op; ze zoeken constant manieren om haar net een beetje extra uit te dagen.

Ze hebben het ook direct neergelegd bij de IB'er en waar het in eerste instantie stiekem een klein beetje tegenviel dat we daar nog geen gesprek mee hadden, bleek nu dat die het ook direct serieus aanpakt en opnieuw een extern samenwerkingsverband heeft benaderd om mee te denken. Op basis van die ondersteuning wil ze dan inderdaad samen met ons om de tafel om te kijken naar een plan voor de langere termijn :)

Al met al heel erg blij dat ze ons zo serieus nemen en zo open staan voor wat wij signaleren O+
  maandag 8 maart 2021 @ 12:17:33 #104
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198390354
Dat klinkt goed twist, wat fijn!
pi_198395560
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:26:41 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405324
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
En een soort van middenweg: hem eens laten beoordelen door een HB-specialist zonder een uitgebreid IQ-onderzoek? Bij ons doen ze dat, vooral omdat niet elk kind dat daar wordt aangemeld ook meteen toetsbaar is. Blijkbaar heb je wel redenen om begaafdheid te vermoeden, anders was je niet in dit topic. :)
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:59 #107
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405355
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
pi_198409046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:28 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:10:09 #109
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198409254
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
De ene VS is de andere niet, helemaal waar! Mijn verhaal zegt niets over de school waar jullie mee te maken krijgen uiteraard. Ik had beter 'deze Vrije School' kunnen zeggen in plaats van 'een Vrije School' :)

Dat gezegd hebbende, dit is voor ons de tweede VS in zijn schoolcarriere, en dat stroperige, dat zijiige we-kijken-het-nog-even-aan-terwijl-we-dansen-naar-de-maan-gedoe speelde wel op beide scholen.
pi_198409275
N zit ook op de vrije school, in de kleuterklas nog. Ik heb wel het idee dat ze meer kijken naar een kind als persoon, in plaats van er eisen aan te stellen en labels op te plakken. N is vaak nogal snel afgeleid, dus misschien zou ze op een normale school een ADHD-label krijgen, terwijl ze hier wel wat beter kijken waar het door komt.
Er wordt veel klassikaal lesgegeven op de vrije school, maar ik hoorde dat er ook plusgroepen en begeleidingsgroepen zijn enz. voor kinderen die dat nodig hebben. Hoe dat in de praktijk werkt, moeten we nog zien natuurlijk, als ze naar de 1e klas gaat.
Dingen gaan wel wat traag, maar dat komt misschien ook door corona en lockdowns.
En ze waren erg relaxt tijdens de lockdown, dus niet dat er steeds van alles verplicht ingeleverd moest worden. Dus als je dan iets wilde compacten of thuis verdieping wilde aanbieden, was dat allemaal prima.
Het verschilt waarschijnlijk erg per school, maar dat geldt ook voor normale scholen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator dinsdag 9 maart 2021 @ 13:21:40 #111
5428 crew  miss_sly
pi_198409405
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Ik herken je gevoel om niet die ouder te willen zijn. Ik zou als ik jou was toch proberen dat een beetje te zijn. Wij zijn dat nooit geworden. We hebben wel altijd voorzichtig aangegeven dat we denken dat er wat meer nodig is en school ging daar in woorden altijd in mee, maar de daden bleven nogal achter. Nu boeit het me nog steeds niet of ze al dan niet een stickertje met hb had kunnen krijgen, maar omdat ze met plezier naar school is gegaan altijd, nooit problemen opleverde en zich heel gemakkelijk altijd aanpaste, denk ik wel dat er wat potentieel onbenut is. Ik maak me daar dan in zoverre geen zorgen om, want ik denk dat potentieel er toch wel uitkomt maar wellicht later, maar ik had toch ook gewild dat ik wat meer voor haar was opgekomen en meer had gevraagd aan school. Hoe moeilijk ook. Ook die bescheidenheid, niet die ouder willen zijn, leef je dan immers voor aan je kind en daarmee zie ik dat het voor haar ook moeilijker is om voor zichzelf op te komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198415138
@miss_sly Dat heb je goed verwoord. Ik vind dat wel lastig.

Wij hadden een beter oudergesprek dan verwacht, en meteen de dagen erna zijn er kleine dingen veranderd en kwam kind beter uit school.
pi_198415408
Ik ben ook zo'n 'heel erg betrokken ouder' en ik vind dat nodig om ervoor te zorgen dat Sjaak een betere schooltijd heeft dan ik. Ik gun hem namelijk zoveel fijner dan hoe ik het heb beleefd.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 22:53:12 #114
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198418971
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Ik vind dit zo ontzettend herkenbaar. School blijft nu vooral op dingen hameren die niet goed gaan. Waardoor ik dan helemaal niks meer durf te zeggen.
pi_198423903
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik herken je gevoel om niet die ouder te willen zijn. Ik zou als ik jou was toch proberen dat een beetje te zijn. Wij zijn dat nooit geworden. We hebben wel altijd voorzichtig aangegeven dat we denken dat er wat meer nodig is en school ging daar in woorden altijd in mee, maar de daden bleven nogal achter. Nu boeit het me nog steeds niet of ze al dan niet een stickertje met hb had kunnen krijgen, maar omdat ze met plezier naar school is gegaan altijd, nooit problemen opleverde en zich heel gemakkelijk altijd aanpaste, denk ik wel dat er wat potentieel onbenut is. Ik maak me daar dan in zoverre geen zorgen om, want ik denk dat potentieel er toch wel uitkomt maar wellicht later, maar ik had toch ook gewild dat ik wat meer voor haar was opgekomen en meer had gevraagd aan school. Hoe moeilijk ook. Ook die bescheidenheid, niet die ouder willen zijn, leef je dan immers voor aan je kind en daarmee zie ik dat het voor haar ook moeilijker is om voor zichzelf op te komen.
Bedankt, dit is wel een eye-opener. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 22:53 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik vind dit zo ontzettend herkenbaar. School blijft nu vooral op dingen hameren die niet goed gaan. Waardoor ik dan helemaal niks meer durf te zeggen.
Ik ben ook niet zo assertief. En ik vind het zo enorm lastig om over te brengen hoe intens het soms thuis kan zijn. Woede-uitbarstingen heeft hij daar niet. De frustratie als een opdracht niet in 1x lukt, zien zij niet. Ik kan wel zeggen dat hij thuis soms heel boos is, maar de impact daarvan krijg ik niet goed verwoord. Dan zeggen ze: "oh joh, dat is natuurlijk niet de bedoeling".

Maar het gaat niet alleen om schoolwerk. Het is ook zijn hele gedrag, als hij niet lekker in zijn vel zit, gaat hij het afreageren op zijn broertje. Steeds benoemen wat die verkeerd doet of nog niet kan. Of hem uitdagen voor wedstrijdjes die zijn broertje onmogelijk kan winnen omdat hij 2,5 jaar jonger is. En ALLES is nee. "Kom je eten?" NEE. "Wil je je bordje even naar de keuken brengen?" NEE. WAAROM MOET IK DAT ALTIJD DOEN. JE VRAAGT HET TOCH DAN KAN IK OOK NEE ZEGGEN. De strijd die dat oplevert, in een huis waar wij ook proberen te werken. En dan is hij vervolgens intens verdrietig omdat we zo vaak boos zijn en denkt dat we hem niet meer lief vinden :'(. Dit heeft hij eerder gehad als er op school te weinig uitdaging was. Maar ja, nu is de situatie natuurlijk anders met lockdown en minder sport (en bijna 9, dat is ook een beruchte leeftijd qua gedrag), dus ik durf ook niet met zekerheid te beweren dat de oorzaak op school ligt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Phaidra op 10-03-2021 10:55:05 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 11:33:30 #116
5428 crew  miss_sly
pi_198424758
quote:
14s.gif Op woensdag 10 maart 2021 10:43 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Bedankt, dit is wel een eye-opener. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.
[..]

Ik ben ook niet zo assertief. En ik vind het zo enorm lastig om over te brengen hoe intens het soms thuis kan zijn. Woede-uitbarstingen heeft hij daar niet. De frustratie als een opdracht niet in 1x lukt, zien zij niet. Ik kan wel zeggen dat hij thuis soms heel boos is, maar de impact daarvan krijg ik niet goed verwoord. Dan zeggen ze: "oh joh, dat is natuurlijk niet de bedoeling".

Maar het gaat niet alleen om schoolwerk. Het is ook zijn hele gedrag, als hij niet lekker in zijn vel zit, gaat hij het afreageren op zijn broertje. Steeds benoemen wat die verkeerd doet of nog niet kan. Of hem uitdagen voor wedstrijdjes die zijn broertje onmogelijk kan winnen omdat hij 2,5 jaar jonger is. En ALLES is nee. "Kom je eten?" NEE. "Wil je je bordje even naar de keuken brengen?" NEE. WAAROM MOET IK DAT ALTIJD DOEN. JE VRAAGT HET TOCH DAN KAN IK OOK NEE ZEGGEN. De strijd die dat oplevert, in een huis waar wij ook proberen te werken. En dan is hij vervolgens intens verdrietig omdat we zo vaak boos zijn en denkt dat we hem niet meer lief vinden :'(. Dit heeft hij eerder gehad als er op school te weinig uitdaging was. Maar ja, nu is de situatie natuurlijk anders met lockdown en minder sport (en bijna 9, dat is ook een beruchte leeftijd qua gedrag), dus ik durf ook niet met zekerheid te beweren dat de oorzaak op school ligt.
Onze dochter is begin groep 7 wegens verhuizing op een andere school begonnen en dat was zo heerlijk. Niet dat ze daar nou per se aan de slag gingen met plus werk of zo, maar omdat ieder kind daar gewoon is wie het is, hoe dan ook.
En begin groep 8 had ik een gesprek met haar nieuwe juf en dat was dezelfde eyeopener als die jij hier kreeg: mijn behoefte aan een gesprek met de leerkracht van mijn kind om de behoefte van mijn kind aan bepaalde zaken door te spreken, is belangrijk. Je hoeft niet bescheiden te zijn en te denken dat je te veel tijd inneemt, te veel aandacht vraagt. Je doet dat met een reden, namelijk het onder de aandacht brengen van de behoeftes van je kind. En dat is een dialoog met de leerkrachten, wat betekent dat zowel ouders als leerkrachten bespreken wat ze zien en ervaren met het kind en daarop bekijken wat voor het kind goed is.

Ik zou ook adviseren daar op tijd mee te beginnen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198425163
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 12:04:22 #118
5428 crew  miss_sly
pi_198425186
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:02 schreef Phaidra het volgende:
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Snap ik.

Kun je de leerkracht niet eens mailen en precies dit erin uiteenzetten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198425344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:02 schreef Phaidra het volgende:
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Misschien heb je wat aan dit artikel: http://www.hblinq.nl/toxische-stress-traumagerelateerd-gedrag/

Hier had Sjaak heel erg veel last van -O- Op school was hij een verlegen, meegaand kindje, thuis kon hij alleen maar huilen, schreeuwen en met dingen gooien. Dit artikel heeft mijn ogen geopend (ik heb de langere versie gelezen) en we hebben hem toen gelijk van school gehaald.
  woensdag 10 maart 2021 @ 14:09:28 #120
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198426947
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Snap ik.

Kun je de leerkracht niet eens mailen en precies dit erin uiteenzetten?
Dit is wat ik zou doen inderdaad. Sterker nog: meestal uit ik mijn zorgen via mail en vraag dan om een gesprek. Het is fijn als de andere partij al weet dat er zorgen leven, dat praat makkelijker.

Wij zoeken overigens oppas als we een gesprek hebben (in het geval van Sticker, Puber is 13 en is bij alles aanwezig) maar ik begrijp dat niet iedereen net zoals wij een oma om de hoek heeft wonen die even kan inspringen.
  woensdag 10 maart 2021 @ 14:12:47 #121
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198427012
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Misschien heb je wat aan dit artikel: http://www.hblinq.nl/toxische-stress-traumagerelateerd-gedrag/

Hier had Sjaak heel erg veel last van -O- Op school was hij een verlegen, meegaand kindje, thuis kon hij alleen maar huilen, schreeuwen en met dingen gooien. Dit artikel heeft mijn ogen geopend (ik heb de langere versie gelezen) en we hebben hem toen gelijk van school gehaald.
Ook wij hebben veel aan dit artikel gehad. Het was de eerste keer dat ik las over gedrag rondom trauma, en het heeft een en ander in het juiste perspectief geplaatst.
pi_198427149
@Phaidra Wij hadden van te voren meer tijd aangevraagd en aangegeven dat J wel bij het eerste deel zou zijn en daarna niet. Hij is toen in een andere kamer gaan Nintendo-en zodat wij wel vrijuit konden praten. Maar dat moet maar net kunnen, natuurlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hupje op 10-03-2021 14:25:55 ]
pi_198650823
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 19:59 schreef twist02 het volgende:
Vandaag een fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten van onze Minion :)

Was in principe een regulier oudergesprek dat al ingepland stond, maar we hadden expres vooraf al een mail gestuurd met onze zorgen.

Dat pakken ze gelukkig heel goed op; ze zoeken constant manieren om haar net een beetje extra uit te dagen.

Ze hebben het ook direct neergelegd bij de IB'er en waar het in eerste instantie stiekem een klein beetje tegenviel dat we daar nog geen gesprek mee hadden, bleek nu dat die het ook direct serieus aanpakt en opnieuw een extern samenwerkingsverband heeft benaderd om mee te denken. Op basis van die ondersteuning wil ze dan inderdaad samen met ons om de tafel om te kijken naar een plan voor de langere termijn :)

Al met al heel erg blij dat ze ons zo serieus nemen en zo open staan voor wat wij signaleren O+
Vervolg op bovenstaande:

Vandaag een heel fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten en de IB'er O+

Ze zien op school eigenlijk precies hetzelfde gedrag als wat wij zien en ze delen onze zorgen ook. Enerzijds ontwikkelt onze Minion zich ontzettend snel en is constant op zoek naar meer uitdaging (alles is 'Saai!' momenteel...). Maar tegelijkertijd kunnen de meeste dingen haar maar kort echt boeien; ze is er snel op uitgekeken als ze zelf denkt het te snappen/beheersen.
Wij maken ons daarom vooral zorgen of haar basis eigenlijk wel op orde is, vooral met het ook op groep 3 volgend jaar.

Er is nu een plan van aanpak opgesteld met een specialist van een samenwerkingsverband in de regio. In eerste instantie willen ze goed onderzoeken hoe ze ervoor staat op verschillende gebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, d.m.v. vragenlijsten (voor de leerkrachten en ons als ouders). [Edit: DHH heet het; Digitaal handelingsprotocol begaafdheid]
Vervolgens wordt er hoogstwaarschijnlijk nog een versnellingswenselijkheidslijst ingevuld, om te kijken of versnellen een wenselijke optie zou kunnen zijn.

En er werd ons wederom op het hart gedrukt om écht aan de bel te trekken als we daar reden toe zien. Al met al prijs ik mezelf dus erg gelukkig met deze school :)

[ Bericht 1% gewijzigd door twist02 op 23-03-2021 16:13:35 ]
pi_198657918
Wat een ontzettend fijn gesprek Twist! Ze denken in ieder geval goed mee en gaan veel documenteren. Dat geeft vertrouwen O+
  woensdag 24 maart 2021 @ 08:43:43 #125
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_198661207
Wat fijn Twist! En goed om hier ook positieve verhalen over scholen te horen. Wij hebben het dit jaar zo uitzonderlijk goed getroffen met de leerkrachten. Het maakt een wereld van verschil!
Oude (on)bekende.
pi_198661571
Ik ben ook wel blij met onze school (vrije school). Er was wat discussie of N naar de eerste klas mocht, want ze is van augustus. Nu is wel duidelijk dat ze cognitief en sociaal echt wel door moet en dat er ook compacten en plusklas mogelijk was e.d. In andere opzichten is ze nog best wel jong. Juf gaf als voorbeeld dat N vaak wil kliederen (sensopathisch spel) noemde ze het), bijv. bij het knutselen smeert ze zichzelf onder de lijm en bij het verven smeert ze haar handen in, graven in de zandbak etc. In plaats van dat ze dan zegt 'de werkhouding is niet goed, ze moet leren netjes werken en spelen volgens haar eigen leeftijd', zegt ze 'het is belangrijk dat de N de komende maanden deze behoefte nog kan volgen, omdat ze dat in de eerste klas minder zal kunnen doen'. Dat vind ik dus wel mooi :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198661941
Fijn die goede gesprekken! Het is mooi als het kind gezien wordt.

Hier leek het goed te gaan, maar knalde het 2 weken geleden opeens. Hij vroeg zich af waarom hij naar school moest, tot het punt dat hij zich afvroeg waarom hij nog op de wereld was. Juf heeft dit wel serieus opgepakt gelukkig. Afgelopen week gesprek met IB en juf om even te kijken of we dezelfde ideeen hebben. Nu gaan ze overleggen met de plusklasjuf en waarschijnlijk de orthopedagoog van die groep.
Het blijft wel lastig. Hij wil bijv wel graag dingen weten, maar dingen leren dat wil hij liever niet. En hij komt steeds meer tegen dat toch niet automatisch zijn hoofd invliegt. Vaak omdat opdrachten wat complexer zijn en hij geen overzicht heeft, of omdat het doel zijn interesse niet heeft. (al blijkt achteraf vaak dat het toch wel leuk was). Het doel is in ieder geval te zorgen dat hij de schoolse vaardigheden als leren en doorzetten de komende 2,5 jaar bij deze juf goed gaat ontwikkelen. In ieder geval "klaar" afleveren voor de middelbare. Gelukkig kan hij lang bij deze juf blijven.

Hij blijkt ook dingen al als herhaling te zien 5 minuten na de 1e les. Standaard hebben ze maandag een startles en dan woensdag een vervolgles. Dat ziet hij al als herhaling, omdat hij het na die eerste les allemaal wel snapt. Maar als dat al voelt als herhaling, dan zijn de rijtjes sommen voor de automatisering (nodig voor de tafels), helemaal drama. Die vervolglessen mag hij soms ook wel overslaan, maar als het dan niet lukt loopt hij vast in een jankbui.

Cognitief is hij ver genoeg, wordt hij ook nog extra getest deze weken, maar qua schoolse vaardigheden/sociaal emotioneel jong. Dat is hij qua leeftijd ook, dat valt extra op in een 6/7/8 groep als jongste groep 6-er van eind december.
pi_198661996
Fij dat het bij jullie allemaal zo goed gaat!

Ik ben stiekem wel een beetje jaloers.
Js is vorige week en gisteren naar huis gestuurd omdat hij langdurig verkouden is, ondanks een negatieve test 2 weken geleden.
En gisteren had de juf tegen hem gezegd, ach je kan school toch wel missen dus ga naar huis.

En hij wil al niet naar school, na de les (wel op het plus niveau) gaat hij lezen omdat hij niet weet wat hij moet doen. En juf heeft geen tijd om hem te helpen op te starten..

Bah, ik weet het gewoon even niet meer.
Sorry dat moest ik even kwijt
pi_198662182
@Loj, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Daar zou ik geloof ik wel ergens iets van zeggen. Als juf het niet kan, dan moet ze iemand vinden die dat wel kan. (dat zegt D's juf ook, ze geeft toe dat ze hulp nodig heeft bij dit kind). De basis zou moeten zijn dat een kind tevreden naar school gaat. Het hoeft niet perse te huppelen, maar wel doorsnee-positief. Al is het maar voor de sociale ontwikkeling.

Is er geen IB-er of directeur die je aan de mouw kunt trekken?
pi_198681030
Dank je deepfreeze.

Ik heb gisteren de directeur gebeld na je berichtje.. ik had dat zetje even nodig.
Het vervelende is dat er geen ib’er is voor groep 3... ze krijgen de vacatures maar niet ingevuld. Maar ja dat moet ik inderdaad niet zien als mijn probleem.

Js mocht vanaf vandaag weer gewoon naar school (van de directeur) en ze zou met de leerkrachten erover praten. Dus kreeg ik gisteren een heel kort mailtje, ik citeer:
Ik ga met Js de plusweektaak nogmaals bespreken zodat hij het zelf kan. Laten we in de week van 19 april een afspraak maken, wanneer kunnen jullie?

Duidelijk op haar teentjes getrapt.

En om het verhaal helemaal leuk te maken: zijn broer is ziek met koorts, dus hij mag nog niet naar school. Dus we gaan vanmiddag een rondje teststraat doen (en dan toch ook maar weer Js).
pi_198686750
Wat jammer dat er niemand is die dat op kan pakken.. Is er ook niet een onderwijs assistent die even met hem kan gaan zitten?

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Die afspraak zou ik zeker maken, en aangeven dat je eerder iets terugkoppelt als dat nodig mocht zijn ;)
  donderdag 25 maart 2021 @ 17:15:44 #132
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198686922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:05 schreef Deepfreeze het volgende:

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
pi_198698233
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:36:05 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198703643
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
  zaterdag 27 maart 2021 @ 08:35:50 #135
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198711305
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
pi_198712186
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:36 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:34:07 #137
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712602
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 08:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Ik heb het idee dat als het extra plus lwerk gericht is op rekenen. En als dat je ding niet/minder is dan snap ik wel dat hij afhaakt.

Inmiddels ook bezig met een leerweb en dat vindt hij wel tof.

Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:35:14 #138
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712619
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
Aah fijn dat dat zo goed uitpakt O+
  zaterdag 27 maart 2021 @ 20:27:39 #139
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198722349
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]

De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
pi_198727972
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Dit echt helemaal, ik kon het nooit zo goed verwoorden (stom he), maar gewoon echt precies dit.
  zondag 28 maart 2021 @ 09:30:19 #141
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198728078
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:27 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
Geen idee. Ik heb dat niet meer gevraagd omdat ik me weer overruled voelde omdat rekenen minder ging.

Hier zit het werktempo vooral in slecht automatiseren dus tafels uitrekenen ipv opdreunen. En geen bal snappen van al die tussenstappen maar die je wel op moet schrijven anders kun je niet verder.
pi_198728147
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_198728224
quote:
88s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:36 schreef Vlinder het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

[ afbeelding ]
Wat een goed duidelijk plaatje ^O^
Fake it till you make it...
pi_198728286
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
pi_198729735
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Sjaak begrijpt het al (maar vindt het vooral stom om er doorheen te gaan).

Daarnaast lezen we nu samen ‘Ben jij een cheetah?’ en dat gaat over onderpresteren, faalangst en alle andere thema’s die bij hb-kinderen spelen. Dat geeft Sjaak echt inzicht en mij ook in hoe hij denkt. Vind ik echt een aanrader!
pi_198730650
Ja! Ben jij een Cheetah biedt ik ook ook altijd aan bij mijn plusklasjes. Als “cheetah” niet aansluit bij zijn belevingswereld vind ik fixie en growie ook een aanrader Cactus :)

Nu de plusklasjes (ivm met het mengen van cohorten) bij ons momenteel niet door mogen gaan ben ik nu druk bezig met passend compacten. Vooral ook kinderen met een laag werktempo. Ik vind dat echt leuk, individueel passend bij het kind en werkbaar voor de juf :)
  zondag 28 maart 2021 @ 22:28:38 #147
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198743504
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Ja, vooral dat het normaal is om frustratie te ervaren wanneer je iets niet kunt en dat het loont om juist dan door te zetten. Geen idee of kleuters er al iets mee kunnen!
pi_198746942
We hebben met D die leerkuil ook wel af en toe besproken. Vanaf dat hij een jaar of 6 is tot nu. Hij snapt hem ook wel. Maar op het moment dat hij onderin zit, is de emotie zo hoog, dat hij er niet goed zelfstandig uit kan komen. Het wordt wel beter met de leeftijd, dat wel. Maar nog niet zo hard als je van een groep 6-er zou verwachten.
  maandag 29 maart 2021 @ 10:00:20 #149
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198747021
Iemand hier op enige manier ervaring met online verrijkingsprojecten? Zoals bijvoorbeeld https://www.laluna-learningadventures.nl/modules

Afgelopen week weer gesprek met school over Sticker: hij werkt nu in spelling midden groep 6, rekenen begin groep 6, AVI eind groep 6, en taal groep 5 (hij zit in groep 4). En dat gaat allemaal prima, maar we moeten dus een plan gaan maken voor hoe we de komende jaren doorkomen. Online projecten waarbij de leerkracht er niet voortdurend bovenop hoeft te zitten - omdat de aanbieder van de projecten ook begeleiding biedt, dit is bij de prijs inbegrepen - lijkt me voor school ook een werkbare situatie.
pi_198747494
Sjaak liet me zaterdag versteld staan O+
Hij was iets aan het doen en hij zei ineens: “ik word hier een beetje boos van!” Daarna was hij ook nog te sturen om even pauze te nemen en na te denken over zijn volgende stap *O*
Ik vond het zó knap! Er vloog niets door de kamer, er werd niet gehuild of geschreeuwd *O*
pi_198747511
Als de leerkuil nog te abstract is, kan je ook kijken naar de autometafoor daarvan. Die is voor kleuters misschien wat inzichtelijker.
  maandag 29 maart 2021 @ 12:01:51 #152
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_199100152
Zijn er nadelen aan een verkort intelligentie onderzoek? Ik moet nog navragen wat het precies inhoudt maar ik ga even uit van de WISC-V puur om te kijken naar IQ en misschien een beetje aanpak.
pi_199100363
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:39 schreef Hupje het volgende:
Zijn er nadelen aan een verkort intelligentie onderzoek? Ik moet nog navragen wat het precies inhoudt maar ik ga even uit van de WISC-V puur om te kijken naar IQ en misschien een beetje aanpak.
Er is sinds kort een nieuwe test, de KIQT en die is een stuk korter dan de WISC-V. Die wordt nu aangeraden door veel mensen. Als het goed is, gaan we Sjaak daarmee testen binnenkort.
Dus volgens mij kan een korte test prima, maar of een verkorte WISC-V de juiste informatie oplevert, weet ik niet. Zolang het niet de Rakit is, zou het geen probleem moeten zijn.

Wat is het doel van de test? Want adhd kan kijken wat je nodig hebt uit de test.
pi_199100536
Ik weet dat ze bij D getest hebben of een verkorte WISC genoeg indicatie gaf voor het IQ, om de selectie voor de plusklas het wat makkelijk te maken. D scoorde daar 15 punten lager op, dus ik geloof dat ze nog steeds de complete test gebruiken. Maar in ons geval hebben we de WISC V gedaan omdat het een eis voor die interne plusklas was. Op andere dingen hebben we nog geen signalen gehad om een bredere test nodig te vinden. Als je wel wil nagaan of er qua gedrag/dyslexie ofzo iets zou zijn, heb je juist iets breders nodig.

Het is handig als je bij zo'n test in ieder geval kunt zien hoe ze op subtesten scoren. Een kind kan taalvaardig zijn en daardoor slimmer lijken. of juist taal-zwakker en daardoor juist andere onderdelen niet goed kan uiten.
Dat was het probleem bij die verkorte test van D, daar misten precies de onderdelen waar hij mega-hoog scoorde. Hij scoorde op taal zwakker dan we dachten (130, zijn laagste), en dat was in verhouding een groter onderdeel bij die verkorte. Dan kom je met een gemiddelde heel anders uit.

Hier vrijdag gesprek met juf, IB, juf plusklas en orthopedagoog. En een tweede juf van de plusklas gaat op school al met hem aan de slag. Ze nemen het nu in ieder geval serieus :D
pi_199101210
Geen idee welke test Q nou precies heeft gehad, maar hij heeft afgelopen week donderdag ook een IQ test gehad. Stond 3 uur voor, maar was meestal korter werd gezegd. Tussendoor kon hij ook nog met z'n klas buitenspelen. Was bang dat het wat teveel zou zijn of hij niet zou mee werken, maar dat viel gelukkig alles mee. Nu ben ik vooral erg ongeduldig aan het wachten op de uitslag :P

Q zit op een BSO, eerste groepen noemen ze observatieklassen, daarna wordt gekeken of de kinderen er idd op hun plek zijn. Bij Q kwam er laatst uit dat dat niet zo is en hij dus naar een andere school moet.. IQ test is om te zien of hij misschien hoogbegaafd is en dan kunnen we kijken wat voor school er past. Hij loopt cognitief voor, maar sociaal emotioneel juist weer achter en heeft ASS, dus dat maakt het moeilijk.
Zat uit te kijken naar groep 3,eindelijk wat meer uitdaging, maar nu voel ik ineens de druk dat we gauw nog wat anders moeten vinden..
pi_199101328
Oef @Gevalletje , dat is nog even spannend! Weet je wanneer je de uitslag kunt verwachten?
  woensdag 21 april 2021 @ 18:55:35 #158
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199101383
Even over de TT, ik ben kinderloos maar ik heb het idee dat elke ouder dit denkt over hun kroost.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199101565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 18:55 schreef Id_do_her het volgende:
Even over de TT, ik ben kinderloos maar ik heb het idee dat elke ouder dit denkt over hun kroost.
Ik heb 2 kinderen. Bij de ene denk ik, "leuk hij is slim". Bij de andere "help hij is slim" :P
  woensdag 21 april 2021 @ 19:09:28 #160
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199101581
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:08 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik heb 2 kinderen. Bij de ene denk ik, "leuk hij is slim". Bij de andere "help hij is slim" :P
En bij allebei denk je sowieso 'help!!' denk ik?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199101597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:08 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik heb 2 kinderen. Bij de ene denk ik, "leuk hij is slim". Bij de andere "help hij is slim" :P
Don’t feed the troll...
  woensdag 21 april 2021 @ 19:11:09 #162
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199101603
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:10 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Don’t feed the troll...
Daar doe ik niet aan, was gewoon een oprechte constatering/vraag.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199101695
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 18:52 schreef MevrouwCactus het volgende:
Oef @:Gevalletje , dat is nog even spannend! Weet je wanneer je de uitslag kunt verwachten?
Geen idee eigenlijk, zodra het verslag klaar is, zou ze em het eerst naar mij mailen. Juf is inmiddels ook best benieuwd en kijkt elke dag even of diegene die de test gedaan heeft er is en ze kan vragen of er al wat bekend is :P Zal vast niet heel lang meer duren (hoop ik). Vind het zelf vooral even spannend omdat er best wat vanaf hangt en ik gewoon graag al wil weten wat ik kan verwachten volgend schooljaar!
pi_199101924
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:18 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, zodra het verslag klaar is, zou ze em het eerst naar mij mailen. Juf is inmiddels ook best benieuwd en kijkt elke dag even of diegene die de test gedaan heeft er is en ze kan vragen of er al wat bekend is :P Zal vast niet heel lang meer duren (hoop ik). Vind het zelf vooral even spannend omdat er best wat vanaf hangt en ik gewoon graag al wil weten wat ik kan verwachten volgend schooljaar!
Dat snap ik. Is het van deze test afhankelijk, of is het, omdat je hierboven schreef (dat hij niet op zijn plek zit) al duidelijk dat je op zoek moet naar een andere school?
pi_199101942
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:11 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Daar doe ik niet aan, was gewoon een oprechte constatering/vraag.
Dan ben ik benieuwd over welk deel van de TT je het hebt, als je het idee hebt dat iedere ouder dit denkt over hun kroost. Het ‘help’-deel of het ‘mijn kind is hb’-deel...
  woensdag 21 april 2021 @ 19:43:40 #166
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199102059
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd over welk deel van de TT je het hebt, als je het idee hebt dat iedere ouder dit denkt over hun kroost. Het ‘help’-deel of het ‘mijn kind is hb’-deel...
Over de hele TT, dat is de indruk die ik van de meeste ouders krijg.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199102219
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:09 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

En bij allebei denk je sowieso 'help!!' denk ik?
Er zit echt een verschil tussen een gewoon slim kind en een hb kind. Die tweede loopt echt tegen een ander niveau problemen aan.
pi_199102228
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:10 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Don’t feed the troll...
Ach, dat is soms ook wel eens leuk :P
pi_199102262
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:43 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Over de hele TT, dat is de indruk die ik van de meeste ouders krijg.
Oh, ik niet :) Maar ik zit aan de andere kant, denk ik. Als ik iets over mijn kind vertel, dan wordt het door een ander vaak gebagatelliseerd. Want “het zal allemaal wel meevallen.”
pi_199102288
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:59 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wat is het doel van de test? Want adhd kan kijken wat je nodig hebt uit de test.
Doel is (in eerste instantie in ieder geval) kijken of hij (op termijn) in aanmerking komt voor de plusklas. Testen hoeft van mij niet zo nodig. Maar aan de andere kant, als we dan toch aan het testen gaan, dan niet maar voor een volledig onderzoek gaan ipv verkort? Dat was waar ik nu mee zit. Ik zal eens kijken of ik de orthopedagoog kan spreken over welke test er wordt afgenomen.
  woensdag 21 april 2021 @ 19:58:21 #171
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199102312
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:52 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Er zit echt een verschil tussen een gewoon slim kind en een hb kind. Die tweede loopt echt tegen een ander niveau problemen aan.
Dat klinkt op zich wel logisch ja.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 21 april 2021 @ 19:59:08 #172
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199102327
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:55 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Oh, ik niet :) Maar ik zit aan de andere kant, denk ik. Als ik iets over mijn kind vertel, dan wordt het door een ander vaak gebagatelliseerd. Want “het zal allemaal wel meevallen.”
Ja, dat denk ik ook wel. Alleen is dat eerder de afwezigheid van een roze bril.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199102343
Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Bovenstaande staat in de eerste post.. En daar loop ik met niet HB (maar blijkbaar wél bijzondere kinderen) toch ook tegen aan hoor.
Neem aan dat dat bedoeld wordt.
pi_199102380
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:57 schreef Hupje het volgende:

[..]

Doel is (in eerste instantie in ieder geval) kijken of hij (op termijn) in aanmerking komt voor de plusklas. Testen hoeft van mij niet zo nodig. Maar aan de andere kant, als we dan toch aan het testen gaan, dan niet maar voor een volledig onderzoek gaan ipv verkort? Dat was waar ik nu mee zit. Ik zal eens kijken of ik de orthopedagoog kan spreken over welke test er wordt afgenomen.
Hij heeft een klas overgeslagen, toch? Bijzonder dat ze dan toch een test nodig vinden om in aanmerking te komen voor de plusklas. Is intern doortoetsen dan niet voldoende?
In jouw geval zou ik dan, denk ik, kiezen voor het hele pakket, want dan ben je toch bezig. Hoewel een hoop dan ook wel weer afhankelijk is van de tester, of die hb-specialist is of niet.
pi_199102403
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:59 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook wel. Alleen is dat eerder de afwezigheid van een roze bril.
Ik snap je reactie niet helemaal, denk ik. Wat denk jij ook wel?
  woensdag 21 april 2021 @ 20:04:29 #176
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199102429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:03 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ik snap je reactie niet helemaal, denk ik. Wat denk jij ook wel?
Dat het wel mee zal vallen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199102445
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:00 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Bovenstaande staat in de eerste post.. En daar loop ik met niet HB (maar blijkbaar wél bijzondere kinderen) toch ook tegen aan hoor.
Neem aan dat dat bedoeld wordt.
Als het goed is, is geen enkel kind gemiddeld. We hebben kinderen nodig die links en rechts van het gemiddelde zitten, anders kunnen we immers niet tot een gemiddelde komen. Aangezien scholen gericht zijn op het gemiddelde, is de mate waarin je op een bepaald vlak vanaf dat gemiddelde zit, bepalend voor hoe makkelijk of moeilijk het je wordt gemaakt in je schoolcarrière. Denk ik...
pi_199102469
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:04 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Dat het wel mee zal vallen.
Ja... En dan komt bij mij altijd de twijfel of ik mijn battles ga picken en dus uit ga leggen waarom het niet meevalt, of dat ik maar gewoon knik en zeg: “ja, dat is misschien ook wel zo.”
  woensdag 21 april 2021 @ 20:10:35 #179
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199102544
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:05 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ja... En dan komt bij mij altijd de twijfel of ik mijn battles ga picken en dus uit ga leggen waarom het niet meevalt, of dat ik maar gewoon knik en zeg: “ja, dat is misschien ook wel zo.”
Misschien wel inderdaad.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199102585
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:04 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Als het goed is, is geen enkel kind gemiddeld. We hebben kinderen nodig die links en rechts van het gemiddelde zitten, anders kunnen we immers niet tot een gemiddelde komen. Aangezien scholen gericht zijn op het gemiddelde, is de mate waarin je op een bepaald vlak vanaf dat gemiddelde zit, bepalend voor hoe makkelijk of moeilijk het je wordt gemaakt in je schoolcarrière. Denk ik...
nou.. cognitief misschien.. dan zitten ze vast vlakbij t gemiddelde, of er wat boven. Maar emotioneel en op andere vlakken blijkbaar nogal ver van gemiddeld af..
pi_199102635
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:02 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Hij heeft een klas overgeslagen, toch? Bijzonder dat ze dan toch een test nodig vinden om in aanmerking te komen voor de plusklas. Is intern doortoetsen dan niet voldoende?
In jouw geval zou ik dan, denk ik, kiezen voor het hele pakket, want dan ben je toch bezig. Hoewel een hoop dan ook wel weer afhankelijk is van de tester, of die hb-specialist is of niet.
Er moet een getalletje komen voor de plusklas. Waar hij op zijn vroegst volgend schooljaar kan starten. Doortoetsen hebben ze voorlopig niet gedaan, alleen de standaard Cito's (die dus eigenlijk niks zeggen). Hij mag nu wel rekenen compacten.
pi_199102718
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:15 schreef Hupje het volgende:

[..]

Er moet een getalletje komen voor de plusklas. Waar hij op zijn vroegst volgend schooljaar kan starten. Doortoetsen hebben ze voorlopig niet gedaan, alleen de standaard Cito's (die dus eigenlijk niks zeggen). Hij mag nu wel rekenen compacten.
Jammer dat ze dat getalletje willen, en zo zonde van die Cito’s! Dan zou een uitgebreide test wellicht ook nog helpen om school de ogen te laten openen, en niet alleen de plusklas.
pi_199102783
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:15 schreef Hupje het volgende:

[..]

Er moet een getalletje komen voor de plusklas. Waar hij op zijn vroegst volgend schooljaar kan starten. Doortoetsen hebben ze voorlopig niet gedaan, alleen de standaard Cito's (die dus eigenlijk niks zeggen). Hij mag nu wel rekenen compacten.
Hier moest dat ook. Maar omdat dit vanuit de school koepel betaald werd, hebben we het zo gelaten. We hadden op dat moment niet zoveel problemen.
pi_199102819
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:00 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Bovenstaande staat in de eerste post.. En daar loop ik met niet HB (maar blijkbaar wél bijzondere kinderen) toch ook tegen aan hoor.
Neem aan dat dat bedoeld wordt.
Een kind kan ook in een andere reden teveel afwijken van het gemiddelde. Zo is er ook ergens een topic voor adhd kinderen.

Het is ook jammer dat de klassen zo vol zitten dat juf prima de gemiddelde kinderen les kan geven, maar de uitschieters teveel tijd vragen. Of die uitschieter nou cognitief of sociaal emotioneel is.

Mijn oudste liep cognitief voor, emotioneel iets en sociaal iets achter. Zeg een verschil van max een jaar. Maar allemaal behapbaar voor ons en de juf.

De jongste loopt cognitief ver voor, maar qua schoolse vaardigheden achter (nooit hoeven leren). Sociaal emotioneel is hij ook nog niet zover. Misschien wel 3 of meer jaar verschil tussen de verschillende delen. Dan is het al de vraag in welke groep zo'n kind het beste kan zitten, op cognitief of sociaal of op leeftijd. Dat is voor en juf niet te doen zonder externe hulp/kennis.
pi_199102909
Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb getwijfeld of ik in dit topic ging posten of iemand een PM zou sturen (maar ja, wie dan, er zitten hier zulke fijne ervaringsdeskundigen) zodat er geen opmerkingen uitgelokt zouden worden. In het dagelijks leven heb ik het er weinig over omdat het voelt als opscheppen. Mensen zien niet welke negatieve kant het heeft, want 'het is toch makkelijk zo'.
Dank voor al het meedenken. Fijn om het gevoel te hebben niet de enige te zijn.
pi_199102986
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:36 schreef Hupje het volgende:
Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb getwijfeld of ik in dit topic ging posten of iemand een PM zou sturen (maar ja, wie dan, er zitten hier zulke fijne ervaringsdeskundigen) zodat er geen opmerkingen uitgelokt zouden worden. In het dagelijks leven heb ik het er weinig over omdat het voelt als opscheppen. Mensen zien niet welke negatieve kant het heeft, want 'het is toch makkelijk zo'.
Dank voor al het meedenken. Fijn om het gevoel te hebben niet de enige te zijn.
Het is ook wel een slechte timing met de troll die tussendoor kwam }:|

Overigens post ik hier om dezelfde redenen ook lang niet alles. Het blijft een openbaar forum waar iedereen kan lezen en reageren. Gelukkig zijn er andere manieren om ervaringen uit te wisselen :)
pi_199103048
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:36 schreef Hupje het volgende:
Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb getwijfeld of ik in dit topic ging posten of iemand een PM zou sturen (maar ja, wie dan, er zitten hier zulke fijne ervaringsdeskundigen) zodat er geen opmerkingen uitgelokt zouden worden. In het dagelijks leven heb ik het er weinig over omdat het voelt als opscheppen. Mensen zien niet welke negatieve kant het heeft, want 'het is toch makkelijk zo'.
Dank voor al het meedenken. Fijn om het gevoel te hebben niet de enige te zijn.
Ik heb het geluk dat onze school veel hb-kinderen trekt. Dan heb je ook al snel wat meer ouders waar je mee kunt overleggen.

En het schoolplein bij de externe plusklas, eens per week met allemaal ouders met soortgelijke problemen (of juist hele andere)

Als iemand me naar mijn kinderen vraagt zeg ik het ook niet zo snel, wel dat hij lekker meekomt, maar niet het hb verhaal. Net zoals dat als iemand vraagt hoe het met je gaat je niet direct je medische problemen opsomt maar meestal zegt dat het wel goed gaat.
pi_199103061
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:42 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Het is ook wel een slechte timing met de troll die tussendoor kwam }:|

Overigens post ik hier om dezelfde redenen ook lang niet alles. Het blijft een openbaar forum waar iedereen kan lezen en reageren. Gelukkig zijn er andere manieren om ervaringen uit te wisselen :)
Je zit ook nog steeds op dat andere forum zag ik :P
  donderdag 22 april 2021 @ 08:16:23 #189
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_199106957
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:42 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Het is ook wel een slechte timing met de troll die tussendoor kwam }:|

Overigens post ik hier om dezelfde redenen ook lang niet alles. Het blijft een openbaar forum waar iedereen kan lezen en reageren. Gelukkig zijn er andere manieren om ervaringen uit te wisselen :)
Herkenbaar :) Heb zelf veel aan facebookgroepen. Zie daar ook regelmatig namen van hier voorbij komen :)

Ik vind het stom dat het onderwerp hoogbegaafdheid nog steeds iets is waar veel mensen liever niet in het openbaar over praten. Merk dat ik zelf ook terughoudend ben. Ik wil niet “die ouder” zijn, maar ook mijn eigen onzekerheid speelt hierin een rol.
Oude (on)bekende.
pi_199107163
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:22 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Jammer dat ze dat getalletje willen, en zo zonde van die Cito’s! Dan zou een uitgebreide test wellicht ook nog helpen om school de ogen te laten openen, en niet alleen de plusklas.
Wat je ook mee moet laten wegen: speelt er nog iets als faalangst, onderpresteren? In dat geval wordt volgens mij ook aangeraden om niet verkort te testen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_199107282
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:36 schreef Hupje het volgende:
Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb getwijfeld of ik in dit topic ging posten of iemand een PM zou sturen (maar ja, wie dan, er zitten hier zulke fijne ervaringsdeskundigen) zodat er geen opmerkingen uitgelokt zouden worden. In het dagelijks leven heb ik het er weinig over omdat het voelt als opscheppen. Mensen zien niet welke negatieve kant het heeft, want 'het is toch makkelijk zo'.
Dank voor al het meedenken. Fijn om het gevoel te hebben niet de enige te zijn.
Ik vind het juist fijn om van verschillende ouders de overwegingen te lezen. Ik ben zelf nogal goed in het bagatelliseren van de dingen waar we tegenaan lopen, daar heb ik helemaal niemand anders voor nodig :+.

Het gaat hier in fases. Afgelopen weken waren weer vrij heftig, want de oudste moest een spreekbeurt houden. Het is zo moeilijk uit te leggen hoe zijn gedrag daar onder te lijden heeft thuis. Nu is de spreekbeurt geweest en is het weer een stuk gezelliger. Dan denk ik dus al snel weer, ach, hoe erg is het nu eigenlijk?

In oktober/november ging het met de oudste op school niet zo lekker. Werk was vaak niet op tijd af, hij zat niet lekker in zijn vel en de cito's vielen plots flink lager uit. School wilde daarom dat hij stopte met de interne plusklas, zodat hij meer tijd zou hebben voor zijn werk en voor de leuke extra dingen in de eigen klas (tijd voor knutselen vervalt bijvoorbeeld vaak als je je werk niet af hebt én je een middag bij de plusklas zit). Ik vond het niet echt een voor de hand liggende oplossing, maar goed, door corona was de plusklas toch al niet meer wat het geweest was. Afgelopen week hadden ze weer Cito's gehad. De scores zijn nu weer genormaliseerd, dus blijkbaar heeft het toch geholpen... (begrijpend lezen en rekenen-wiskunde scoort hij I+ of I, spelling is hij afgelopen tijd opgeklommen van IV naar randje II, DMT is altijd relatief slecht, V of IV).

[ Bericht 11% gewijzigd door Phaidra op 22-04-2021 09:24:39 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_199107576
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:06 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik vind het juist fijn om van verschillende ouders de overwegingen te lezen. Ik ben zelf nogal goed in het bagatelliseren van de dingen waar we tegenaan lopen, daar heb ik helemaal niemand anders voor nodig :+.
Ja precies, daarom heb ik toch hier gepost ipv 1 iemand een PM te sturen. Zo hoor je meer :)

Voorlopig geen onderpresteren, wel problemen met werkhouding en executieve functies. Ik neig naar het verkorte onderzoek omdat dit via school kan lopen en ik hoop dat zij dan korte lijntjes krijgen zodat er structureel dingen aangepast kunnen worden.
  donderdag 22 april 2021 @ 10:37:00 #193
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_199108236
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 20:36 schreef Hupje het volgende:
Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb getwijfeld of ik in dit topic ging posten of iemand een PM zou sturen (maar ja, wie dan, er zitten hier zulke fijne ervaringsdeskundigen) zodat er geen opmerkingen uitgelokt zouden worden. In het dagelijks leven heb ik het er weinig over omdat het voelt als opscheppen. Mensen zien niet welke negatieve kant het heeft, want 'het is toch makkelijk zo'.
Dank voor al het meedenken. Fijn om het gevoel te hebben niet de enige te zijn.
Voor alle meelezers die ook twijfelen: weet dat ik DOL ben op PM's krijgen! O+
  donderdag 22 april 2021 @ 10:39:30 #194
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_199108269
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:57 schreef Hupje het volgende:

[..]

Doel is (in eerste instantie in ieder geval) kijken of hij (op termijn) in aanmerking komt voor de plusklas. Testen hoeft van mij niet zo nodig. Maar aan de andere kant, als we dan toch aan het testen gaan, dan niet maar voor een volledig onderzoek gaan ipv verkort? Dat was waar ik nu mee zit. Ik zal eens kijken of ik de orthopedagoog kan spreken over welke test er wordt afgenomen.
Is deze orthopedagoog gespecialiseerd in HB?
  donderdag 22 april 2021 @ 10:49:10 #195
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_199108392
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:11 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Daar doe ik niet aan, was gewoon een oprechte constatering/vraag.
Hier ga je al de mist in. Want een 'oprechte vraag' is iets geheel anders dan een 'constatering'. Als je oprecht geïnteresseerd bent, beantwoord ik met liefde al je vragen. Maar als je gewoon wat loze kreten wil roepen om wat moeders op de kast te krijgen, dan pas ik. O+
pi_199108548
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 10:39 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Is deze orthopedagoog gespecialiseerd in HB?
Niet specifiek, het is een orthopedagoog van de stichting, die oa de aanname voor de plusklas doet en ook een aantal jaar de plusklas gedraaid heeft. Volgens een kennis heeft ze iig echt affiniteit met hb.
pi_199112914
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 08:16 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Herkenbaar :) Heb zelf veel aan facebookgroepen. Zie daar ook regelmatig namen van hier voorbij komen :)

Ik vind het stom dat het onderwerp hoogbegaafdheid nog steeds iets is waar veel mensen liever niet in het openbaar over praten. Merk dat ik zelf ook terughoudend ben. Ik wil niet “die ouder” zijn, maar ook mijn eigen onzekerheid speelt hierin een rol.
Dit ja. Hoofd niet boven het maaiveld enzo. En vervolgens kan je de problemen die erbij horen, ook niet bespreken. Dus blijf je er een beetje mee rondlopen.
  donderdag 22 april 2021 @ 22:28:47 #198
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_199117923
Herkenbaar wat jullie schrijven. En dit topic is ook heel fijn om ervaringen te lezen. Maar tegelijkertijd ga ik dan ook weer ontzettend twijfelen door opmerkingen zoals hieronder. Want tegen welk niveau problemen moet je dan aanlopen? En wanneer is het tijd om hulp in te schakelen? Dat soort dingen vind ik lastig en blijf ik ook echt lastig vinden. Enerzijds wil ik niet "zo'n moeder" zijn en aan de andere kant wil ik mijn kind ook niet tekort doen. Maar ja, als het gaat dan gaat het. En met een binnenvetter die wel met de stroom mee sjokt is het soms ook lastig achterhalen hoe het nu echt zit.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 19:52 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Er zit echt een verschil tussen een gewoon slim kind en een hb kind. Die tweede loopt echt tegen een ander niveau problemen aan.
pi_199119946
quote:
2s.gif Op donderdag 22 april 2021 22:28 schreef Kyara het volgende:
Herkenbaar wat jullie schrijven. En dit topic is ook heel fijn om ervaringen te lezen. Maar tegelijkertijd ga ik dan ook weer ontzettend twijfelen door opmerkingen zoals hieronder. Want tegen welk niveau problemen moet je dan aanlopen? En wanneer is het tijd om hulp in te schakelen? Dat soort dingen vind ik lastig en blijf ik ook echt lastig vinden. Enerzijds wil ik niet "zo'n moeder" zijn en aan de andere kant wil ik mijn kind ook niet tekort doen. Maar ja, als het gaat dan gaat het. En met een binnenvetter die wel met de stroom mee sjokt is het soms ook lastig achterhalen hoe het nu echt zit.
[..]

Voor mij is de regel: Wanneer mijn gevoel zegt dat we hulp nodig hebben, dan hebben we hulp nodig. Of het probleem nu groot of klein is, of van welk niveau dan ook. En nu ben ik aan het leren om dan ook echt hulp te vragen ;)
pi_199120416
quote:
2s.gif Op donderdag 22 april 2021 22:28 schreef Kyara het volgende:
Herkenbaar wat jullie schrijven. En dit topic is ook heel fijn om ervaringen te lezen. Maar tegelijkertijd ga ik dan ook weer ontzettend twijfelen door opmerkingen zoals hieronder. Want tegen welk niveau problemen moet je dan aanlopen? En wanneer is het tijd om hulp in te schakelen? Dat soort dingen vind ik lastig en blijf ik ook echt lastig vinden. Enerzijds wil ik niet "zo'n moeder" zijn en aan de andere kant wil ik mijn kind ook niet tekort doen. Maar ja, als het gaat dan gaat het. En met een binnenvetter die wel met de stroom mee sjokt is het soms ook lastig achterhalen hoe het nu echt zit.
[..]

En hoe ziet die hulp er dan uit.. Even extra aan de bel trekken bij de leerkracht of en gesprekje tussendoor kun je altijd aanvragen. Even kijken of jullie hetzelfde zien en of dat oké is..

Volgens mij lijkt je oudste meer op mijn oudste.. Als een doorsnee kind zich uit tussen -10 en 10, dan uit de oudste zich tussen de -1 en 1.. Bijna niet te zien, zeker niet voor anderen dan zijn moeder..
En dan de jongste die reageert tussen de -100 en 100. Daar merk je wel als er iets mis is. Maar is die -100 iets anders waard dan een doorsnee -10 of de -1 van de oudste..

Bij de oudste was het genoeg om met de juf te overleggen. We hebben af en toe wel op het punt gestaan om verder te kijken naar bijv ADD, maar hij ging zijn gangetje wel en dat paste ook bij zijn karakter. Alleen nog wel een cursus weerbaarheid gedaan voordat hij naar de middelbare ging, geloof niet dat het echt iets heeft gedaan. Hij heeft nu op de middelbare gewoon toffe vrienden gevonden en nu hobbelt het ook gewoon door.
Hij heeft wel last van prikkelgevoeligheid, dus helemaal bovenin scoren lukte hier alleen tijdens de lockdown. In de klas heeft hij een deel van zijn energie nodig om alle sociale dingen te verwerken. En daar mag ook ruimte voor zijn.

Bij de jongste is overleg met juf niet genoeg. En de externe plusklas ook niet. Nu komt er eens per week een juf van de plusklas extra op school en heb ik vanmiddag overleg met 4 mensen, juf en IB van school en de juf en orthopedagoog van de plusklas. Kijken of we in de klas ook meer kunnen veranderen..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199121211
Deepfreeze, wat heftig, je spoiler. Maar inderdaad wel een heel duidelijke grens waar je zelf niet meer uitkomt.

Ik heb van huis uit heel erg meegekregen dat je je problemen zelf moet/kan oplossen. Hulp zoeken bij een psycholoog oid was geen optie, een zwaktebod. Dat gevoel raak je ook niet zomaar kwijt.

Mijn oudste is ook heel gevoelig. Als hij ergens mee zit, uit hij dat in vervelend gedrag. Broertje pesten/kleineren, overal tegenin gaan en grenzen opzoeken. Als wij dan boos worden, vat hij dat ook heel persoonlijk op. Alsof we niet zijn gedrag afwijzen, maar hem als persoon. Dat is echt een heel nare spiraal waar je dan in zit.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_199121274
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:01 schreef Phaidra het volgende:

Ik heb van huis uit heel erg meegekregen dat je je problemen zelf moet/kan oplossen. Hulp zoeken bij een psycholoog oid was geen optie, een zwaktebod. Dat gevoel raak je ook niet zomaar kwijt.

Herkenbaar. Je deed gewoon je ding. De huisarts werd ook pas gebeld als er echt iets mis was. Gewoon doorlopen, hup.
Ik heb het lang volgehouden, tot ik zelf eruit knalde met een postnatale depressie. Dan leer je jezelf wel kennen.
Mijn oudste lijkt best op mij, dus ik kan hem echt goed lezen.

Probleem bij D is dat hij bij aandacht ook opbloeit. Dus de gesprekken met de plusklasjuf zijn altijd prima, hij vindt dat wel gezellig. Sociaal gaat het ook echt goed in de klas. Dus hij komt vrolijk kletsend binnen. Dan is het voor juf lastiger zien dat het niet goed gaat. Die spoiler hielp wel om eindelijk serieus genomen te worden, want juf zag toch grotendeels een blij kind. Voor ons was het niet de eerste keer dat we het hoorden, en passend bij zijn extreme emoties. Waarschijnlijk evenveel waard als de oudste die een kleine huilbui heeft om iets. Allebei een reden om er serieus naar te kijken.

Waarom worden die kinderen niet met een handleiding geleverd.. :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')