abonnement Unibet Coolblue
pi_198120052
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:20 schreef Clubsoda het volgende:
(Knip)
Wauw, dank voor je uitgebreide antwoord! Erg interessant :Y

Ik denk ook zeker wel dat het nuttig is hoor, om er apart naar te kijken. Maar bedoel meer dat het erg lastig is om het qua gedrag te kunnen duiden. Ook omdat het per persoon zo sterk kan verschillen natuurlijk.

Sowieso inderdaad slim om kinderen wat dat betreft een beetje te helpen met zelfinzicht ja.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 22 februari 2021 @ 09:19:24 #102
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198142302
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:08 schreef phoenyx het volgende:
Iemand die hoogbegaafd is is niet machteloos. Heeft juist meer kansen dan wie dan ook. Maar jullie zitten als ouders maar graag te doen (terwijl jullie juist minder intelligent zijn dan het kind gemiddeld gesproken) alsof jullie zo goed weten wat goed is voor jullie kind. Het kind komt er wel, daarvoor heeft het niet jullie gezemel nodig
Feestnummertje ben jij zeg. O+
pi_198324998
Vandaag een fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten van onze Minion :)

Was in principe een regulier oudergesprek dat al ingepland stond, maar we hadden expres vooraf al een mail gestuurd met onze zorgen.

Dat pakken ze gelukkig heel goed op; ze zoeken constant manieren om haar net een beetje extra uit te dagen.

Ze hebben het ook direct neergelegd bij de IB'er en waar het in eerste instantie stiekem een klein beetje tegenviel dat we daar nog geen gesprek mee hadden, bleek nu dat die het ook direct serieus aanpakt en opnieuw een extern samenwerkingsverband heeft benaderd om mee te denken. Op basis van die ondersteuning wil ze dan inderdaad samen met ons om de tafel om te kijken naar een plan voor de langere termijn :)

Al met al heel erg blij dat ze ons zo serieus nemen en zo open staan voor wat wij signaleren O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 8 maart 2021 @ 12:17:33 #104
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198390354
Dat klinkt goed twist, wat fijn!
pi_198395560
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:26:41 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405324
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
En een soort van middenweg: hem eens laten beoordelen door een HB-specialist zonder een uitgebreid IQ-onderzoek? Bij ons doen ze dat, vooral omdat niet elk kind dat daar wordt aangemeld ook meteen toetsbaar is. Blijkbaar heb je wel redenen om begaafdheid te vermoeden, anders was je niet in dit topic. :)
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:59 #107
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198405355
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
pi_198409046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:28 schreef Nanukerst het volgende:
Hier ook gesprek gehad over Puber: ligt mijlenver voor met Engels en Wiskunde. Op onze vraag of we daarin kunnen compacten en verbreden werd instemmend geknikt, want wat een geweldig idee. Maar aangezien 'het schooljaar bijna voorbij is gaan we daar na de zomer mee beginnen.' :') Soms vergeet ik hoe stroperig zaken op een Vrije School geregeld worden.
Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:10:09 #109
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198409254
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Kun je daar meer over vertellen? Ik heb mijn kind juist 2 weken geleden aangemeld op een vrije school. Juist omdat ik de indruk kreeg dat zaken Daar minder stroperig zijn en de ontwikkeling van de leerling centraal staat.

In hoeverre is wat jij beschrijft kenmerkend voor de vrije school? Heeft dat niet meer te maken met specifiek de school van jouw kind?
De ene VS is de andere niet, helemaal waar! Mijn verhaal zegt niets over de school waar jullie mee te maken krijgen uiteraard. Ik had beter 'deze Vrije School' kunnen zeggen in plaats van 'een Vrije School' :)

Dat gezegd hebbende, dit is voor ons de tweede VS in zijn schoolcarriere, en dat stroperige, dat zijiige we-kijken-het-nog-even-aan-terwijl-we-dansen-naar-de-maan-gedoe speelde wel op beide scholen.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:12:06 #110
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198409275
N zit ook op de vrije school, in de kleuterklas nog. Ik heb wel het idee dat ze meer kijken naar een kind als persoon, in plaats van er eisen aan te stellen en labels op te plakken. N is vaak nogal snel afgeleid, dus misschien zou ze op een normale school een ADHD-label krijgen, terwijl ze hier wel wat beter kijken waar het door komt.
Er wordt veel klassikaal lesgegeven op de vrije school, maar ik hoorde dat er ook plusgroepen en begeleidingsgroepen zijn enz. voor kinderen die dat nodig hebben. Hoe dat in de praktijk werkt, moeten we nog zien natuurlijk, als ze naar de 1e klas gaat.
Dingen gaan wel wat traag, maar dat komt misschien ook door corona en lockdowns.
En ze waren erg relaxt tijdens de lockdown, dus niet dat er steeds van alles verplicht ingeleverd moest worden. Dus als je dan iets wilde compacten of thuis verdieping wilde aanbieden, was dat allemaal prima.
Het verschilt waarschijnlijk erg per school, maar dat geldt ook voor normale scholen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator dinsdag 9 maart 2021 @ 13:21:40 #111
5428 crew  miss_sly
pi_198409405
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:
Fijn twist!

Wij hadden ook een regulier oudergesprek. Er was al eerder contact geweest, omdat I niet lekker in zijn vel zat en zijn resultaten daar ook onder te lijden hadden. Tijdens de lockdown zagen wij ook wel dat sommige dingen nodig gecompact moesten worden (hebben we ook direct afgestemd en was in orde) en andere zaken, zoals automatiseren van spellingsregels voor hem heel lastig zijn. Er zit ook veel frustratie, gelijk enorme boosheid als iets niet gelijk goed gaat of hij weer eens vergat om berekeningen op te schrijven (en het dus over moest).

Dat hebben we vandaag benoemd en ook dat we het gevoel krijgen dat hij niet laat zien wat hij kan. Dat gevoel delen de juffen gelukkig. Zij willen nu gaan inzetten op het zelfvertrouwen vergroten. Ook bijvoorbeeld om zelf te leren aangeven dat iets te makkelijk is en dat hij toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat dat genoeg is.

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Ik herken je gevoel om niet die ouder te willen zijn. Ik zou als ik jou was toch proberen dat een beetje te zijn. Wij zijn dat nooit geworden. We hebben wel altijd voorzichtig aangegeven dat we denken dat er wat meer nodig is en school ging daar in woorden altijd in mee, maar de daden bleven nogal achter. Nu boeit het me nog steeds niet of ze al dan niet een stickertje met hb had kunnen krijgen, maar omdat ze met plezier naar school is gegaan altijd, nooit problemen opleverde en zich heel gemakkelijk altijd aanpaste, denk ik wel dat er wat potentieel onbenut is. Ik maak me daar dan in zoverre geen zorgen om, want ik denk dat potentieel er toch wel uitkomt maar wellicht later, maar ik had toch ook gewild dat ik wat meer voor haar was opgekomen en meer had gevraagd aan school. Hoe moeilijk ook. Ook die bescheidenheid, niet die ouder willen zijn, leef je dan immers voor aan je kind en daarmee zie ik dat het voor haar ook moeilijker is om voor zichzelf op te komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198415138
@miss_sly Dat heb je goed verwoord. Ik vind dat wel lastig.

Wij hadden een beter oudergesprek dan verwacht, en meteen de dagen erna zijn er kleine dingen veranderd en kwam kind beter uit school.
pi_198415408
Ik ben ook zo'n 'heel erg betrokken ouder' en ik vind dat nodig om ervoor te zorgen dat Sjaak een betere schooltijd heeft dan ik. Ik gun hem namelijk zoveel fijner dan hoe ik het heb beleefd.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 22:53:12 #114
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198418971
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 17:42 schreef Phaidra het volgende:

Voor mijn gevoel ben ik weer een beetje terug bij af. School erkent onze zorgen en gaat ermee aan de slag. Onze zoon is niet per se ongelukkig, hij gaat graag naar school (en nu na de lockdown merken we ook hoe erg hij het gemist heeft). En ik wil niet 'die ouder' zijn die het beter denkt te weten. Ik durf niet te zeggen of het gaat helpen om een onderzoek aan te vragen, of hij wel (hoog)begaafd zou zijn. Ik vind het maar moeilijk.
Ik vind dit zo ontzettend herkenbaar. School blijft nu vooral op dingen hameren die niet goed gaan. Waardoor ik dan helemaal niks meer durf te zeggen.
pi_198423903
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik herken je gevoel om niet die ouder te willen zijn. Ik zou als ik jou was toch proberen dat een beetje te zijn. Wij zijn dat nooit geworden. We hebben wel altijd voorzichtig aangegeven dat we denken dat er wat meer nodig is en school ging daar in woorden altijd in mee, maar de daden bleven nogal achter. Nu boeit het me nog steeds niet of ze al dan niet een stickertje met hb had kunnen krijgen, maar omdat ze met plezier naar school is gegaan altijd, nooit problemen opleverde en zich heel gemakkelijk altijd aanpaste, denk ik wel dat er wat potentieel onbenut is. Ik maak me daar dan in zoverre geen zorgen om, want ik denk dat potentieel er toch wel uitkomt maar wellicht later, maar ik had toch ook gewild dat ik wat meer voor haar was opgekomen en meer had gevraagd aan school. Hoe moeilijk ook. Ook die bescheidenheid, niet die ouder willen zijn, leef je dan immers voor aan je kind en daarmee zie ik dat het voor haar ook moeilijker is om voor zichzelf op te komen.
Bedankt, dit is wel een eye-opener. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 22:53 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik vind dit zo ontzettend herkenbaar. School blijft nu vooral op dingen hameren die niet goed gaan. Waardoor ik dan helemaal niks meer durf te zeggen.
Ik ben ook niet zo assertief. En ik vind het zo enorm lastig om over te brengen hoe intens het soms thuis kan zijn. Woede-uitbarstingen heeft hij daar niet. De frustratie als een opdracht niet in 1x lukt, zien zij niet. Ik kan wel zeggen dat hij thuis soms heel boos is, maar de impact daarvan krijg ik niet goed verwoord. Dan zeggen ze: "oh joh, dat is natuurlijk niet de bedoeling".

Maar het gaat niet alleen om schoolwerk. Het is ook zijn hele gedrag, als hij niet lekker in zijn vel zit, gaat hij het afreageren op zijn broertje. Steeds benoemen wat die verkeerd doet of nog niet kan. Of hem uitdagen voor wedstrijdjes die zijn broertje onmogelijk kan winnen omdat hij 2,5 jaar jonger is. En ALLES is nee. "Kom je eten?" NEE. "Wil je je bordje even naar de keuken brengen?" NEE. WAAROM MOET IK DAT ALTIJD DOEN. JE VRAAGT HET TOCH DAN KAN IK OOK NEE ZEGGEN. De strijd die dat oplevert, in een huis waar wij ook proberen te werken. En dan is hij vervolgens intens verdrietig omdat we zo vaak boos zijn en denkt dat we hem niet meer lief vinden :'(. Dit heeft hij eerder gehad als er op school te weinig uitdaging was. Maar ja, nu is de situatie natuurlijk anders met lockdown en minder sport (en bijna 9, dat is ook een beruchte leeftijd qua gedrag), dus ik durf ook niet met zekerheid te beweren dat de oorzaak op school ligt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Phaidra op 10-03-2021 10:55:05 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 11:33:30 #116
5428 crew  miss_sly
pi_198424758
quote:
14s.gif Op woensdag 10 maart 2021 10:43 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Bedankt, dit is wel een eye-opener. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.
[..]

Ik ben ook niet zo assertief. En ik vind het zo enorm lastig om over te brengen hoe intens het soms thuis kan zijn. Woede-uitbarstingen heeft hij daar niet. De frustratie als een opdracht niet in 1x lukt, zien zij niet. Ik kan wel zeggen dat hij thuis soms heel boos is, maar de impact daarvan krijg ik niet goed verwoord. Dan zeggen ze: "oh joh, dat is natuurlijk niet de bedoeling".

Maar het gaat niet alleen om schoolwerk. Het is ook zijn hele gedrag, als hij niet lekker in zijn vel zit, gaat hij het afreageren op zijn broertje. Steeds benoemen wat die verkeerd doet of nog niet kan. Of hem uitdagen voor wedstrijdjes die zijn broertje onmogelijk kan winnen omdat hij 2,5 jaar jonger is. En ALLES is nee. "Kom je eten?" NEE. "Wil je je bordje even naar de keuken brengen?" NEE. WAAROM MOET IK DAT ALTIJD DOEN. JE VRAAGT HET TOCH DAN KAN IK OOK NEE ZEGGEN. De strijd die dat oplevert, in een huis waar wij ook proberen te werken. En dan is hij vervolgens intens verdrietig omdat we zo vaak boos zijn en denkt dat we hem niet meer lief vinden :'(. Dit heeft hij eerder gehad als er op school te weinig uitdaging was. Maar ja, nu is de situatie natuurlijk anders met lockdown en minder sport (en bijna 9, dat is ook een beruchte leeftijd qua gedrag), dus ik durf ook niet met zekerheid te beweren dat de oorzaak op school ligt.
Onze dochter is begin groep 7 wegens verhuizing op een andere school begonnen en dat was zo heerlijk. Niet dat ze daar nou per se aan de slag gingen met plus werk of zo, maar omdat ieder kind daar gewoon is wie het is, hoe dan ook.
En begin groep 8 had ik een gesprek met haar nieuwe juf en dat was dezelfde eyeopener als die jij hier kreeg: mijn behoefte aan een gesprek met de leerkracht van mijn kind om de behoefte van mijn kind aan bepaalde zaken door te spreken, is belangrijk. Je hoeft niet bescheiden te zijn en te denken dat je te veel tijd inneemt, te veel aandacht vraagt. Je doet dat met een reden, namelijk het onder de aandacht brengen van de behoeftes van je kind. En dat is een dialoog met de leerkrachten, wat betekent dat zowel ouders als leerkrachten bespreken wat ze zien en ervaren met het kind en daarop bekijken wat voor het kind goed is.

Ik zou ook adviseren daar op tijd mee te beginnen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198425163
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 12:04:22 #118
5428 crew  miss_sly
pi_198425186
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:02 schreef Phaidra het volgende:
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Snap ik.

Kun je de leerkracht niet eens mailen en precies dit erin uiteenzetten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198425344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:02 schreef Phaidra het volgende:
Wat ook meespeelt, is dat ik het moeilijk vind om dit te benoemen waar hij zelf bij zit. De gesprekken zijn online en na schooltijd en dan zijn de kinderen zelf natuurlijk ook thuis. Het gesprek van maandag zat hij ook bij, wat de school ook graag ziet. Ik mis in deze tijd de privacy om dit te bespreken zonder gelijk ook hemzelf ermee te belasten.
Misschien heb je wat aan dit artikel: http://www.hblinq.nl/toxische-stress-traumagerelateerd-gedrag/

Hier had Sjaak heel erg veel last van -O- Op school was hij een verlegen, meegaand kindje, thuis kon hij alleen maar huilen, schreeuwen en met dingen gooien. Dit artikel heeft mijn ogen geopend (ik heb de langere versie gelezen) en we hebben hem toen gelijk van school gehaald.
  woensdag 10 maart 2021 @ 14:09:28 #120
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198426947
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Snap ik.

Kun je de leerkracht niet eens mailen en precies dit erin uiteenzetten?
Dit is wat ik zou doen inderdaad. Sterker nog: meestal uit ik mijn zorgen via mail en vraag dan om een gesprek. Het is fijn als de andere partij al weet dat er zorgen leven, dat praat makkelijker.

Wij zoeken overigens oppas als we een gesprek hebben (in het geval van Sticker, Puber is 13 en is bij alles aanwezig) maar ik begrijp dat niet iedereen net zoals wij een oma om de hoek heeft wonen die even kan inspringen.
  woensdag 10 maart 2021 @ 14:12:47 #121
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198427012
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Misschien heb je wat aan dit artikel: http://www.hblinq.nl/toxische-stress-traumagerelateerd-gedrag/

Hier had Sjaak heel erg veel last van -O- Op school was hij een verlegen, meegaand kindje, thuis kon hij alleen maar huilen, schreeuwen en met dingen gooien. Dit artikel heeft mijn ogen geopend (ik heb de langere versie gelezen) en we hebben hem toen gelijk van school gehaald.
Ook wij hebben veel aan dit artikel gehad. Het was de eerste keer dat ik las over gedrag rondom trauma, en het heeft een en ander in het juiste perspectief geplaatst.
pi_198427149
@Phaidra Wij hadden van te voren meer tijd aangevraagd en aangegeven dat J wel bij het eerste deel zou zijn en daarna niet. Hij is toen in een andere kamer gaan Nintendo-en zodat wij wel vrijuit konden praten. Maar dat moet maar net kunnen, natuurlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hupje op 10-03-2021 14:25:55 ]
pi_198650823
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 19:59 schreef twist02 het volgende:
Vandaag een fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten van onze Minion :)

Was in principe een regulier oudergesprek dat al ingepland stond, maar we hadden expres vooraf al een mail gestuurd met onze zorgen.

Dat pakken ze gelukkig heel goed op; ze zoeken constant manieren om haar net een beetje extra uit te dagen.

Ze hebben het ook direct neergelegd bij de IB'er en waar het in eerste instantie stiekem een klein beetje tegenviel dat we daar nog geen gesprek mee hadden, bleek nu dat die het ook direct serieus aanpakt en opnieuw een extern samenwerkingsverband heeft benaderd om mee te denken. Op basis van die ondersteuning wil ze dan inderdaad samen met ons om de tafel om te kijken naar een plan voor de langere termijn :)

Al met al heel erg blij dat ze ons zo serieus nemen en zo open staan voor wat wij signaleren O+
Vervolg op bovenstaande:

Vandaag een heel fijn gesprek gehad met de beide groepsleerkrachten en de IB'er O+

Ze zien op school eigenlijk precies hetzelfde gedrag als wat wij zien en ze delen onze zorgen ook. Enerzijds ontwikkelt onze Minion zich ontzettend snel en is constant op zoek naar meer uitdaging (alles is 'Saai!' momenteel...). Maar tegelijkertijd kunnen de meeste dingen haar maar kort echt boeien; ze is er snel op uitgekeken als ze zelf denkt het te snappen/beheersen.
Wij maken ons daarom vooral zorgen of haar basis eigenlijk wel op orde is, vooral met het ook op groep 3 volgend jaar.

Er is nu een plan van aanpak opgesteld met een specialist van een samenwerkingsverband in de regio. In eerste instantie willen ze goed onderzoeken hoe ze ervoor staat op verschillende gebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, d.m.v. vragenlijsten (voor de leerkrachten en ons als ouders). [Edit: DHH heet het; Digitaal handelingsprotocol begaafdheid]
Vervolgens wordt er hoogstwaarschijnlijk nog een versnellingswenselijkheidslijst ingevuld, om te kijken of versnellen een wenselijke optie zou kunnen zijn.

En er werd ons wederom op het hart gedrukt om écht aan de bel te trekken als we daar reden toe zien. Al met al prijs ik mezelf dus erg gelukkig met deze school :)

[ Bericht 1% gewijzigd door twist02 op 23-03-2021 16:13:35 ]
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198657918
Wat een ontzettend fijn gesprek Twist! Ze denken in ieder geval goed mee en gaan veel documenteren. Dat geeft vertrouwen O+
  woensdag 24 maart 2021 @ 08:43:43 #125
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_198661207
Wat fijn Twist! En goed om hier ook positieve verhalen over scholen te horen. Wij hebben het dit jaar zo uitzonderlijk goed getroffen met de leerkrachten. Het maakt een wereld van verschil!
Oude (on)bekende.
  woensdag 24 maart 2021 @ 09:20:55 #126
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198661571
Ik ben ook wel blij met onze school (vrije school). Er was wat discussie of N naar de eerste klas mocht, want ze is van augustus. Nu is wel duidelijk dat ze cognitief en sociaal echt wel door moet en dat er ook compacten en plusklas mogelijk was e.d. In andere opzichten is ze nog best wel jong. Juf gaf als voorbeeld dat N vaak wil kliederen (sensopathisch spel) noemde ze het), bijv. bij het knutselen smeert ze zichzelf onder de lijm en bij het verven smeert ze haar handen in, graven in de zandbak etc. In plaats van dat ze dan zegt 'de werkhouding is niet goed, ze moet leren netjes werken en spelen volgens haar eigen leeftijd', zegt ze 'het is belangrijk dat de N de komende maanden deze behoefte nog kan volgen, omdat ze dat in de eerste klas minder zal kunnen doen'. Dat vind ik dus wel mooi :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198661941
Fijn die goede gesprekken! Het is mooi als het kind gezien wordt.

Hier leek het goed te gaan, maar knalde het 2 weken geleden opeens. Hij vroeg zich af waarom hij naar school moest, tot het punt dat hij zich afvroeg waarom hij nog op de wereld was. Juf heeft dit wel serieus opgepakt gelukkig. Afgelopen week gesprek met IB en juf om even te kijken of we dezelfde ideeen hebben. Nu gaan ze overleggen met de plusklasjuf en waarschijnlijk de orthopedagoog van die groep.
Het blijft wel lastig. Hij wil bijv wel graag dingen weten, maar dingen leren dat wil hij liever niet. En hij komt steeds meer tegen dat toch niet automatisch zijn hoofd invliegt. Vaak omdat opdrachten wat complexer zijn en hij geen overzicht heeft, of omdat het doel zijn interesse niet heeft. (al blijkt achteraf vaak dat het toch wel leuk was). Het doel is in ieder geval te zorgen dat hij de schoolse vaardigheden als leren en doorzetten de komende 2,5 jaar bij deze juf goed gaat ontwikkelen. In ieder geval "klaar" afleveren voor de middelbare. Gelukkig kan hij lang bij deze juf blijven.

Hij blijkt ook dingen al als herhaling te zien 5 minuten na de 1e les. Standaard hebben ze maandag een startles en dan woensdag een vervolgles. Dat ziet hij al als herhaling, omdat hij het na die eerste les allemaal wel snapt. Maar als dat al voelt als herhaling, dan zijn de rijtjes sommen voor de automatisering (nodig voor de tafels), helemaal drama. Die vervolglessen mag hij soms ook wel overslaan, maar als het dan niet lukt loopt hij vast in een jankbui.

Cognitief is hij ver genoeg, wordt hij ook nog extra getest deze weken, maar qua schoolse vaardigheden/sociaal emotioneel jong. Dat is hij qua leeftijd ook, dat valt extra op in een 6/7/8 groep als jongste groep 6-er van eind december.
pi_198661996
Fij dat het bij jullie allemaal zo goed gaat!

Ik ben stiekem wel een beetje jaloers.
Js is vorige week en gisteren naar huis gestuurd omdat hij langdurig verkouden is, ondanks een negatieve test 2 weken geleden.
En gisteren had de juf tegen hem gezegd, ach je kan school toch wel missen dus ga naar huis.

En hij wil al niet naar school, na de les (wel op het plus niveau) gaat hij lezen omdat hij niet weet wat hij moet doen. En juf heeft geen tijd om hem te helpen op te starten..

Bah, ik weet het gewoon even niet meer.
Sorry dat moest ik even kwijt
pi_198662182
@Loj, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Daar zou ik geloof ik wel ergens iets van zeggen. Als juf het niet kan, dan moet ze iemand vinden die dat wel kan. (dat zegt D's juf ook, ze geeft toe dat ze hulp nodig heeft bij dit kind). De basis zou moeten zijn dat een kind tevreden naar school gaat. Het hoeft niet perse te huppelen, maar wel doorsnee-positief. Al is het maar voor de sociale ontwikkeling.

Is er geen IB-er of directeur die je aan de mouw kunt trekken?
pi_198681030
Dank je deepfreeze.

Ik heb gisteren de directeur gebeld na je berichtje.. ik had dat zetje even nodig.
Het vervelende is dat er geen ib’er is voor groep 3... ze krijgen de vacatures maar niet ingevuld. Maar ja dat moet ik inderdaad niet zien als mijn probleem.

Js mocht vanaf vandaag weer gewoon naar school (van de directeur) en ze zou met de leerkrachten erover praten. Dus kreeg ik gisteren een heel kort mailtje, ik citeer:
Ik ga met Js de plusweektaak nogmaals bespreken zodat hij het zelf kan. Laten we in de week van 19 april een afspraak maken, wanneer kunnen jullie?

Duidelijk op haar teentjes getrapt.

En om het verhaal helemaal leuk te maken: zijn broer is ziek met koorts, dus hij mag nog niet naar school. Dus we gaan vanmiddag een rondje teststraat doen (en dan toch ook maar weer Js).
pi_198686750
Wat jammer dat er niemand is die dat op kan pakken.. Is er ook niet een onderwijs assistent die even met hem kan gaan zitten?

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Die afspraak zou ik zeker maken, en aangeven dat je eerder iets terugkoppelt als dat nodig mocht zijn ;)
  donderdag 25 maart 2021 @ 17:15:44 #132
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198686922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:05 schreef Deepfreeze het volgende:

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
pi_198698233
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:36:05 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198703643
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
  zaterdag 27 maart 2021 @ 08:35:50 #135
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198711305
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
pi_198712186
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:36 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:34:07 #137
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712602
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 08:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Ik heb het idee dat als het extra plus lwerk gericht is op rekenen. En als dat je ding niet/minder is dan snap ik wel dat hij afhaakt.

Inmiddels ook bezig met een leerweb en dat vindt hij wel tof.

Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:35:14 #138
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712619
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
Aah fijn dat dat zo goed uitpakt O+
  zaterdag 27 maart 2021 @ 20:27:39 #139
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198722349
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]

De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
pi_198727972
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Dit echt helemaal, ik kon het nooit zo goed verwoorden (stom he), maar gewoon echt precies dit.
  zondag 28 maart 2021 @ 09:30:19 #141
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198728078
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:27 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
Geen idee. Ik heb dat niet meer gevraagd omdat ik me weer overruled voelde omdat rekenen minder ging.

Hier zit het werktempo vooral in slecht automatiseren dus tafels uitrekenen ipv opdreunen. En geen bal snappen van al die tussenstappen maar die je wel op moet schrijven anders kun je niet verder.
  zondag 28 maart 2021 @ 09:36:53 #142
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_198728147
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_198728224
quote:
88s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:36 schreef Vlinder het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

[ afbeelding ]
Wat een goed duidelijk plaatje ^O^
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198728286
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198729735
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Sjaak begrijpt het al (maar vindt het vooral stom om er doorheen te gaan).

Daarnaast lezen we nu samen ‘Ben jij een cheetah?’ en dat gaat over onderpresteren, faalangst en alle andere thema’s die bij hb-kinderen spelen. Dat geeft Sjaak echt inzicht en mij ook in hoe hij denkt. Vind ik echt een aanrader!
pi_198730650
Ja! Ben jij een Cheetah biedt ik ook ook altijd aan bij mijn plusklasjes. Als “cheetah” niet aansluit bij zijn belevingswereld vind ik fixie en growie ook een aanrader Cactus :)

Nu de plusklasjes (ivm met het mengen van cohorten) bij ons momenteel niet door mogen gaan ben ik nu druk bezig met passend compacten. Vooral ook kinderen met een laag werktempo. Ik vind dat echt leuk, individueel passend bij het kind en werkbaar voor de juf :)
  zondag 28 maart 2021 @ 22:28:38 #147
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198743504
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Ja, vooral dat het normaal is om frustratie te ervaren wanneer je iets niet kunt en dat het loont om juist dan door te zetten. Geen idee of kleuters er al iets mee kunnen!
pi_198746942
We hebben met D die leerkuil ook wel af en toe besproken. Vanaf dat hij een jaar of 6 is tot nu. Hij snapt hem ook wel. Maar op het moment dat hij onderin zit, is de emotie zo hoog, dat hij er niet goed zelfstandig uit kan komen. Het wordt wel beter met de leeftijd, dat wel. Maar nog niet zo hard als je van een groep 6-er zou verwachten.
  maandag 29 maart 2021 @ 10:00:20 #149
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198747021
Iemand hier op enige manier ervaring met online verrijkingsprojecten? Zoals bijvoorbeeld https://www.laluna-learningadventures.nl/modules

Afgelopen week weer gesprek met school over Sticker: hij werkt nu in spelling midden groep 6, rekenen begin groep 6, AVI eind groep 6, en taal groep 5 (hij zit in groep 4). En dat gaat allemaal prima, maar we moeten dus een plan gaan maken voor hoe we de komende jaren doorkomen. Online projecten waarbij de leerkracht er niet voortdurend bovenop hoeft te zitten - omdat de aanbieder van de projecten ook begeleiding biedt, dit is bij de prijs inbegrepen - lijkt me voor school ook een werkbare situatie.
pi_198747494
Sjaak liet me zaterdag versteld staan O+
Hij was iets aan het doen en hij zei ineens: “ik word hier een beetje boos van!” Daarna was hij ook nog te sturen om even pauze te nemen en na te denken over zijn volgende stap *O*
Ik vond het zó knap! Er vloog niets door de kamer, er werd niet gehuild of geschreeuwd *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')