SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De lijst door de jaren heen:
@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst
@Cassa95 onderzocht: Erin ... en eruit (nieuw cq gesneuveld in Top 2000 2020)
@VdB95 analyseerde: De 107 nieuwkomers
@peaceman rekende uit: Onze Eigen FOK!-lijst! (met verrassende nummer 2)
[ Bericht 2% gewijzigd door Bosbeetle op 23-12-2020 11:22:45 ]
In de Q top 500 van de 10s van afgelopen april was de top 3 Wake Me Up, Rollercoaster en Duurt Te Langquote:Op maandag 21 december 2020 16:29 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Haha, grappig, Ik had me al afgevraagd wat ik zou noemen als het gevraagd zou worden wat dan wél een anthem van de 10s zou zijn, en precies die namen worden genoemd.
en natuurlijk evt Leef
In mijn festivalbubbel is het wel een aardig anthemquote:Op maandag 21 december 2020 12:56 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Da's toch echt een beetje teveel eer
Tuurlijk.quote:Op maandag 21 december 2020 16:44 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In mijn festivalbubbel is het wel een aardig anthem![]()
Maar iedereen mag er natuurlijk weer anders tegenaan kijken, het blijven meningen over nummers. Het hangt er denk ik vooral van af met wie je omgaat en op welke plaatsen je komt. Natuurlijk zijn er in de mainstream veel grotere hits geweest, maar dat doet imo niets af aan de anthemstatus (bleek vorig jaar wel op Down the Rabbit Hole).
Zie mijn vorige bericht. De prestaties in de Top 40 en de hoeveelheid airplay is maar 1 aspect waar je naar kunt kijken.quote:Op maandag 21 december 2020 16:01 schreef Cassa95 het volgende:
Een nummer uitroepen tot anthem van de 10s terwijl het nummer niet eens een hit was hier?
Het enige nummer dat anthem van de 10s kan zijn en de komende 10 jaar nog zal blijven is Wake Me Up.
Hier wil ik nog aan toevoegen dat het de sound van een decennium goed samenvat en dat het op veel plekken te horen was (dus niet alleen op/in een bepaald type festival of bar).quote:Op maandag 21 december 2020 16:42 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
Waar moet een 'anthem' eigenlijk aan voldoen?
Het nummer én de artiest moeten bekend zijn bij haast iedereen, het nummer moet emoties bij mensen oproepen, én het moet over een jaar of 5-10 nog steeds bekend zijn.
Ik stem zelf voor Take on Me als 80s anthem, Smells Like Teen Spirit voor de 90s, Mr. Brightside voor de 00s en Uptown Funk voor de 10s.
Inderdaad. Voor mij persoonlijk waren Love Will Tear us Apart en A Forest toch wel de anthems van de 80's, maar als ik naar de mainstream kijk, zou ik eerder the Final Countdown zeggen. ( of de eerder genoemde I wanna dance with somebody, of Take on me)quote:Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Als we naar het decennium ervoor kijken, zal de 1 Gigi Agostino nomen, een 2e Seven Nation Army, een derde We Are Your Friends, een 4e Toppertje, etc.
Als iemand een originele uitvoering van een song al niet of nauwelijks kent, dan kan het m.i. nooit een anthem worden.quote:Op maandag 21 december 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zie mijn vorige bericht. De prestaties in de Top 40 en de hoeveelheid airplay is maar 1 aspect waar je naar kunt kijken.
Op Spotify heeft Dancing on My Own 195 miljoen plays. 3x zoveel als het volgende nummer van Robyn. Kijk je puur naar bereik dan zou Calum Scott er een groter anthem van gemaakt moeten hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Natuurlijk zal Avicii bij de mainstream veel populairder blijven, maar dat maakt Wake Me Up nog niet per se een groter anthem. Ik denk dat ik met mijn post wel min of meer duidelijk heb gemaakt dat het nauwelijks objectief is vast te stellen (zoals wel met meer dingen in de muziek).
A Forest staat dit jaar 39e in de Top 2000, hoger dan ooit tevoren. Denk toch wel dat dat populair genoeg is om te zeggen dat het nummer zoveel binnen de mainstream als de alternatieve wereld enorm groot is. Er zullen weinig mensen zijn die The Cure en het specifieke nummer niet kennen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:50 schreef cafca het volgende:
[..]
Inderdaad. Voor mij persoonlijk waren Love Will Tear us Apart en A Forest toch wel de anthems van de 80's, maar als ik naar de mainstream kijk, zou ik eerder the Final Countdown zeggen. ( of de eerder genoemde I wanna dance with somebody, of Take on me)
Dit is allemaal jouw persoonlijke blik. Een artiest als Drake heeft ook tjokveel streams en optredens op festivals, maar die hoor je niet in de Top 2000 terug. In jouw posts stel je bovendien dat het 'een grote schande' is dat 'fantastisch goede' artiesten/liedjes er niet instaan. Liedjes/artiesten die jij heel goed vindt, maar misschien niet door iedereen zo wordt geacht.quote:Op maandag 21 december 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zie mijn vorige bericht. De prestaties in de Top 40 en de hoeveelheid airplay is maar 1 aspect waar je naar kunt kijken.
Op Spotify heeft Dancing on My Own 195 miljoen plays. 3x zoveel als het volgende nummer van Robyn. Kijk je puur naar bereik dan zou Calum Scott er een groter anthem van gemaakt moeten hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Natuurlijk zal Avicii bij de mainstream veel populairder blijven, maar dat maakt Wake Me Up nog niet per se een groter anthem. Ik denk dat ik met mijn post wel min of meer duidelijk heb gemaakt dat het nauwelijks objectief is vast te stellen (zoals wel met meer dingen in de muziek).
Ik denk dat beide songs én uitvoerenden even bekend zijn, hoewel ze ieder voor zich een andere fanbase zullen hebben...quote:Op maandag 21 december 2020 16:58 schreef Gretzl het volgende:
[..]
A Forest staat dit jaar 39e in de Top 2000, hoger dan ooit tevoren. Denk toch wel dat dat populair genoeg is om te zeggen dat het nummer zoveel binnen de mainstream als de alternatieve wereld enorm groot is. Er zullen weinig mensen zijn die The Cure en het specifieke nummer niet kennen.
Het melodietje van The Final Countdown zal ook voor iedereen bekend voorkomen, maar ik verwacht dat minder mensen dan weten hoe het nummer en de artiest heten.
Ja, het is altijd mijn persoonlijke blik. Net zoals jij ook niet volledig objectief naar nummers kunt kijken, omdat je het ene liedje nu eenmaal mooier vindt dan het anderequote:Op maandag 21 december 2020 16:59 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Dit is allemaal jouw persoonlijke blik. Een artiest als Drake heeft ook tjokveel streams en optredens op festivals, maar die hoor je niet in de Top 2000 terug. In jouw posts stel je bovendien dat het 'een grote schande' is dat 'fantastisch goede' artiesten/liedjes er niet instaan. Liedjes/artiesten die jij heel goed vindt, maar misschien niet door iedereen zo wordt geacht.
De Top 2000 draait niet om de 2000 'mooiste' platen, maar de 2000 meest relevante platen op een bepaald moment. Dat betekent dus dat platen er niet inkomen die ofwel in de vergetelheid zijn geraakt (hoi, Homburg) of niet heel erg bekend zijn bij het Radio 2-publiek (hoi, Dancing On My Own van Robyn).
Ik snap je punt.quote:Op maandag 21 december 2020 17:11 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, het is altijd mijn persoonlijke blik. Net zoals jij ook niet volledig objectief naar nummers kunt kijken, omdat je het ene liedje nu eenmaal mooier vindt dan het andere
Nergens pretendeer ik dat ik met mijn visie beter zou weten dan anderen. We zijn volgens mij allemaal wel eens teleurgesteld over nummers/artiesten die niet populair genoeg zijn om er in te komen / in te blijven. Dat betekent dat ik zelf vind dat het grote publiek iets mis. Maar dat betekent niet dat ik de smaak van anderen veroordeel.
Ik kan het hooguit stom/teleurstellend vinden dat de zendermanagers/dj's van Radio 2 zo weinig kansen (airplay) geven aan sommige favoriete artiesten. Robyn vs. Calum Scott is daar wel een uitstekend voorbeeld van. De singles van Robyns Body Talk (2010) werden door de Nederlandse mainstream radiostations niet opgepakt, ondanks haar eerdere hits. In andere landen werd Dancing on My Own wel groot. Ik vind het zelf jammer dat zo'n (imo) matige cover dan wel alle ruimte krijgt om een grote hit te worden. Maar ja, zo lopen die dingen soms.
Jazeker, driemaal, waaronder het nummer waar wel heel veel woorden aan besteed zijn vandaag.quote:Op maandag 21 december 2020 19:22 schreef ReibRekkel het volgende:
Stond Robyn wel in de keuzelijst eigenlijk?
Gigiquote:Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Als we naar het decennium ervoor kijken, zal de 1 Gigi Agostino nomen, een 2e Seven Nation Army, een derde We Are Your Friends, een 4e Toppertje, etc.
Oh in dat geval verbaasd het me wel enigszins dat het nummer de top niet bereiktquote:Op maandag 21 december 2020 19:37 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Jazeker, driemaal, waaronder het nummer waar wel heel veel woorden aan besteed zijn vandaag.
Ah joh, een bepaalde mate van elitisme moet je hier gewoon voor lief nemenquote:Op maandag 21 december 2020 17:29 schreef Pindakaasfanaticus het volgende:
[..]
Ik snap je punt.
Maar wat ik wel merk, is dat waar anderen op dit forum (grotendeels) accepteren dat hun wat minder mainstream favorieten niet in de Top 2000 staan, jij haast ieder moment aangrijpt om over Robyn/The National/Eefje te beginnen, wat ik persoonlijk best vervelend vind. Ook gebruik je regelmatig grote woorden om deze artiesten te omschrijven ('anthem', 'beste Nederlandse artieste', 'GOAT' etc.) die betrekking hebben je persoonlijke mening en minder op een algemeen geaccepteerde waarheid. Hierdoor heb ik persoonlijk nog minder interesse gekregen om deze artiesten te luisteren (in het geval van Eefje en the National dan, dat nummer van Robyn is best lekker.)
Ik kom ook ff binnen maar sinds wanneer hebben we het hier over een anthem?quote:Op maandag 21 december 2020 22:23 schreef Zorro het volgende:
Ik kom weer even binnen, maar het valt me bijzonder tegen dat het echt anthem van de 80's hier niet genoemd wordt.
Dat is natuurlijk SHOUT SHOUT LET IT ALL OUT
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |