Dat is simpelweg niet waar en dat weet je best. Identiteitspolitiek is niet gebonden aan een kant van het spectrum.quote:Op maandag 21 december 2020 15:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar we mee begonnen, Identiteitspolitiek is bij uitstek de laatste 20 jaar een rechts issue, geen links issue.
Dat zeg ik dus ook niet.quote:Op maandag 21 december 2020 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is simpelweg niet waar en dat weet je best. Identiteitspolitiek is niet gebonden aan een kant van het spectrum.
omdat het telkens verweten wordt, niks doen tegen immigratie, of verwijten dat partijen de 'pure' nederlanders (ik zeg hier puur, omdat een mohammed, wie zijn familie hier al 4 generaties woont, niet als nl wordt gezin) niet voldoende 'beschermd' (voortrekt, en of de ander achter steld).quote:
In feite wel. De identiteitspolitiek van bijvoorbeeld Wilders is een reactie op die van de gevestigde orde en de linkerkant van het spectrum. Dus 'bij uitstek rechts' is niet waar.quote:
Dat is niet per se een nationalistisch standpunt. Daar kan het wel toe leiden.quote:Op maandag 21 december 2020 15:45 schreef Korenfok het volgende:
[..]
omdat het telkens verweten wordt, niks doen tegen immigratie,
Daar lijkt het wel op vind ik.quote:Op maandag 21 december 2020 15:34 schreef Korenfok het volgende:
Het lijkt of hebben of niet hebben nationalistische ideologie voor veel users de term rechts of links bepaald?
Lees het nog een keer, je komt al dichterbij maar je mist nog een essentieel punt.quote:Op maandag 21 december 2020 15:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
In feite wel. De identiteitspolitiek van bijvoorbeeld Wilders is een reactie op die van de gevestigde orde bijvoorbeeld. Dus 'bij uitstek rechts' is niet waar.
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.quote:Op maandag 21 december 2020 15:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees het nog een keer, je komt al dichterbij maar je mist nog een essentieel punt.
Prima, dus nu je het goed gelezen hebt ben je het mij oneens. Dat mag.quote:Op maandag 21 december 2020 15:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.
Nee, ook na drie keer lezen verander ik niet van mening. Identiteitspolitiek komt de laatste 20 jaar aan beide kanten van het spectrum voor, in meerdere mate bij de linkse partijen.
Natuurlijk mag dat, denk je dat er iemand in de veronderstelling is dat dat niet zo is?quote:Op maandag 21 december 2020 15:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Prima, dus nu je het goed gelezen hebt ben je het mij oneens. Dat mag.
Ergens vinden we een term als kopvoddentaks prachtig, en ow ow oh wat hebben we gelachen, maar komt er meteen stoom uit de oren als we praten over gelijke kansen en presenteren we dat meteen als identiteitspolitiek.quote:Op maandag 21 december 2020 15:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.
Nee, ook na drie keer lezen verander ik niet van mening. Identiteitspolitiek komt de laatste 20 jaar aan beide kanten van het spectrum voor, in meerdere mate bij de linkse partijen.
Dit soort stropoppen kan ik helemaal niets mee.quote:Op maandag 21 december 2020 15:55 schreef skrn het volgende:
[..]
Ergens vinden we een term als kopvoddentaks prachtig, en ow ow oh wat hebben we gelachen, maar komt er meteen stoom uit de oren als we praten over gelijke kansen en presenteren we dat meteen als identiteitspolitiek.
Ja, ik ben wel met users eens dat er toch een rechtse frame hangt over de samenleving.
Doen ze dat dan? Welke immigranten mogen er uberhaupt stemmen in Nederland dan?quote:Op maandag 21 december 2020 15:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, denk je dat er iemand in de veronderstelling is dat dat niet zo is?Vreemd dat je denkt dat je zoiets moet zeggen.
Verder is er een reden dat ik het met je oneens ben: je verkoopt namelijk onwaarheden. Net doen alsof identiteitspolitiek nauwelijks voorkomt aan de linkerkant is op z'n zachtst gezegd misleidend. Waarom denk je bijvoorbeeld dat immigranten in de overgrote meerderheid stemmen voor linkse partijen?
Nee, omdat het de waarheid is.quote:Op maandag 21 december 2020 15:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit soort stropoppen kan ik helemaal niets mee.
Ja, migranten die mogen stemmen doen dat overweldigend op linkse partijen en dan voornamelijk PvdA.quote:
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.quote:Op maandag 21 december 2020 15:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, migranten die mogen stemmen doen dat overweldigend op linkse partijen en dan voornamelijk PvdA.
Er is geen verschil. Ga in op de inhoud.quote:Op maandag 21 december 2020 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.
Er is geen inhoud. Jij roept iets over immigranten/migranten zonder daarvoor enige onderbouwing te geven. Of wie jij tot die groep rekent want ik heb het gevoel dat jij mensen met een Nederlands paspoort ook gewoon migranten noemt.quote:Op maandag 21 december 2020 16:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is geen verschil. Ga in op de inhoud.
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.quote:Op maandag 21 december 2020 15:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doen ze dat dan? Welke immigranten mogen er uberhaupt stemmen in Nederland dan?
Dan noemen we het 'mensen met een migratie-achtergrond', ook goed.quote:Op maandag 21 december 2020 16:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is geen inhoud. Jij roept iets over immigranten/migranten zonder daarvoor enige onderbouwing te geven. Of wie jij tot die groep rekent want ik heb het gevoel dat jij mensen met een Nederlands paspoort ook gewoon migranten noemt.
Nee dat is het niet.quote:
Ja, dat heet naturalisatie en Nederlander worden.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.
Nederlanders dus. Niks geen migranten of immigranten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan noemen we het 'mensen met een migratie-achtergrond', ook goed.
[..]
Nee dat is het niet.
Maar het zijn wel immigranten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat heet naturalisatie en Nederlander worden.
Nee, dan zijn het Nederlanders, mensen die een eed afgelegd hebben die JIJ nog nooit hebt hoeven afleggen, overigens. Nogal een essentieel punt wat je niet lijkt te snappen.quote:
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond.quote:Op maandag 21 december 2020 16:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederlanders dus. Niks geen migranten of immigranten.
Jij weet helemaal niet of ik die eed heb afgelegd.quote:Op maandag 21 december 2020 16:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dan zijn het Nederlanders, mensen die een eed afgelegd hebben die JIJ nog nooit hebt hoeven afleggen, overigens. Nogal een essentieel punt wat je niet lijkt te snappen.
Het is geen semantisch spelletje maar een essentieel verschil tussen links en rechts, schijnbaar.quote:Op maandag 21 december 2020 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond.
Ik ga me niet laten afleiden door je semantische spelletjes
Nee dat is het niet.quote:Op maandag 21 december 2020 16:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is geen semantisch spelletje maar een essentieel verschil tussen links en rechts, schijnbaar.
Het lijkt er vooral op dat jijzelf niet weet waar het over gaat.quote:Op maandag 21 december 2020 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.
dan zijn het geen immigranten meer he.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.
Toch wel, dan ben je gewoon een immigrant die het Nederlanderschap verworven heeft.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dan zijn het geen immigranten meer he.
Natuurlijk wel, die twee dingen sluiten elkaar niet uit.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
bedoel je dat die niet massaal op pvv en fvd stemmen? De christelijke syrieers die ik ken, stemmen redelijk vaak CDA, CU (of is dat ook links nu?)quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond. Waarom is dat zo denk je?
Dan ben je een Nederlander. Waar je geboren bent lijkt mij dan niet relevant meer. Je hebt ervoor gekozen Nederlander te zijn, je hebt de taal geleerd en je hier gevestigd. Ik zie dan geen relevantie om die persoon een immigrant te noemen of anders te behandelen dan wel apart te zetten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toch wel, dan ben je gewoon een immigrant die het Nederlanderschap verworven heeft.
hoe dan en waar kunnen ze stemmen?quote:Op maandag 21 december 2020 16:11 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt er vooral op dat jijzelf niet weet waar het over gaat.
En zonder Nederlands paspoort mag je wel degelijk stemmen. Misschien niet op de Tweede kamerverkiezingen. Maar ze kunnen wel degelijk een linkse stem uitbrengen. En dat doen ze dan ook veelvuldig.
ja wel. je bent nederlander op basis van je nationaliteit. heb je een paspoort heb je de nederlandse nationaliteit. Simpel.quote:Op maandag 21 december 2020 16:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, die twee dingen sluiten elkaar niet uit.
Gemeenteraad, bijvoorbeeld. Daar gaat het om het inwonerschap.quote:Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Korenfok het volgende:
[..]
hoe dan en waar kunnen ze stemmen?
En tegelijkertijd kun je ook immigrant zijnquote:Op maandag 21 december 2020 16:19 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ja wel. je bent nederlander op basis van je nationaliteit. heb je een paspoort heb je de nederlandse nationaliteit. Simpel.
De staat mag hierin geen onderscheid maken (en doet dit ook niet), maar bijvoorbeeld het CBS hanteert wel een definitie van immigranten die los staat van een eventueel verworven Nederlanderschap.quote:Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ben je een Nederlander. Waar je geboren bent lijkt mij dan niet relevant meer. Je hebt ervoor gekozen Nederlander te zijn, je hebt de taal geleerd en je hier gevestigd. Ik zie dan geen relevantie om die persoon een immigrant te noemen of anders te behandelen dan wel apart te zetten.
Niet hoe ik het bedoelde. De formele regels ken ik maar ik doel op het (aan)duiden van immigranten in de disucssie als zijnde geen Nederlanders. Ditto voor mensen wiens ouders of grootouders uit een ander land komen en die niet betitelen als Nederlanders.quote:Op maandag 21 december 2020 16:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De staat mag hierin geen onderscheid maken (en doet dit ook niet), maar bijvoorbeeld het CBS hanteert wel een definitie van immigranten die los staat van een eventueel verworven Nederlanderschap.
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond. Waarom is dat zo denk je?
O.a. omdat linkse partijen het Nederlanderschap van mensen met een migratieachtergrond niet steeds ter discussie stellen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
misschien op het immigratie probleem op te lossen, maar eens stoppen met nederlanders niet nederlanders te noemen. iedereen die nederlanderer is geworden, voldoet aan de eisen. ieder kind van een nederlander voldoet aan de eisen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En tegelijkertijd kun je ook immigrant zijn
Dat is verder geen waardeoordeel, maar gewoon een gevolg van het feit dat men is gemigreerd naar Nederland.
Dit is je probleem, je kijkt niet goed naar context en gaat dan uit van verkeerde motieven waardoor de hele discussie ontspoort.quote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet hoe ik het bedoelde. De formele regels ken ik maar ik doel op het (aan)duiden van immigranten in de disucssie als zijnde geen Nederlanders.
Op zich zou je veronderstellen dat nieuwe Nederlanders van nietwesterse origine gecorrigeerd op inkomen rechtser stemmen omdat zij conservatiever zijn en postmaterialistische waarden minder hebben geinternaliseerd.quote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.
De migranten die rechts stemmen zijn over het algemeen diegene met een hoger salaris. Of ze komen uit een rijker gezin.
En je kunt natuurlijk niet alle migranten in één hokje plaatsen. Daar is die groep te divers voor.
Bedankt voor het inhoudelijk ingaan op de vraagquote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.
Dit is niet aan de orde. Jij schetst dat valse dilemma.quote:Op maandag 21 december 2020 16:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
misschien op het immigratie probleem op te lossen, maar eens stoppen met nederlanders niet nederlanders te noemen.
Het zijn mensen die geïmmigreerd zijn.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.quote:Op maandag 21 december 2020 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bedankt voor het inhoudelijk ingaan op de vraag
Ik denk dat je een goed punt hebt, maar de volgende vraag die dan bij me opkomt is waarom bovenstaande in mindere mate geldt voor de laagopgeleide Nederlander die geen migratieachtergrond heeft. Autochtonen zoals dat 'vroeger' heette.
Gedeeltelijk is dat correct, maar het electoraat van de PVV is niet bijzonder groot en bovendien niet volledig bestaand uit die groep. Geldt ook voor FvD waar het overduidelijk een stuk minder succesvol is.quote:Op maandag 21 december 2020 16:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.
Op de gemeenteraadsverkiezingen, de waterschapsverkiezingen en het Europees parlement. Daar is het mogelijk om zonder Nederlands paspoort te stemmen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Korenfok het volgende:
[..]
hoe dan en waar kunnen ze stemmen?
Identiteitspolitiek is juist de grootste hobby van links.quote:Op maandag 21 december 2020 16:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.
Goed verwoord. Je ziet het ook in dit topic weer gebeuren. Ik stel een vraag over (im)migranten als groep en meteen vliegen de insinuaties, stropoppen en valse dilemma's je om de oren. En zelfs gewoon keiharde misinformatie.quote:Op maandag 21 december 2020 16:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Belangrijkste factor lijkt me dan toch dat ze hun verhaal niet kunnen verkopen. Men laat zich veel te veel verleiden tot onzinnige discussies over de Koran, identiteitspolitiek en een vliegtaks. Het feit dat een geestdodend onderwerp als Zwarte Piet zoveel meer aandacht krijgt dat de huizenmarkt of de positie van flexwerkers ligt naar mijn mening ook deels aan de beperkte strategie van links. Die laten zich toch iedere keer verleiden tot discussies over de verkeerde onderwerpen.
Niet alleen inhoudelijk is dit onjuist, ook logisch sla je de plank hier nogal mis.quote:Op maandag 21 december 2020 16:39 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Identiteitspolitiek is juist de grootste hobby van links.
Hobby is wel een mooie term er voor, aangezien de linkse partijen er zeer veel tijd aan besteden. Voor sommige is de arbeidersklasse vervangen door de migrantenklasse.quote:Op maandag 21 december 2020 16:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet alleen inhoudelijk is dit onjuist, ook logisch sla je de plank hier nogal mis.
Op jouw zwakke post?quote:
Het is 'te veel' met een spatiequote:Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef Tijger_m het volgende:
Maar over onderbouwing gesproken, mag ik vragen wat dan de data zegt over de stemmen van (im)migranten of is dat teveel onderbouwing?
En de keren dat ze zich wel op de juiste onderwerpen weten te storten komt dat, even heel gechargeerd gezegd, neer op op een regenachtige parkeerplaats bij VDL met een een slobbertrui en een frikadellenbroodje in je handen een beetje lopen kankeren op het loonbeleid van de top van VDL. Dat is op zijn zachtst gezegd geen bijzonder aantrekkelijk beeld voor potentiele kiezers.quote:Op maandag 21 december 2020 16:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Belangrijkste factor lijkt me dan toch dat ze hun verhaal niet kunnen verkopen. Men laat zich veel te veel verleiden tot onzinnige discussies over de Koran, identiteitspolitiek en een vliegtaks. Het feit dat een geestdodend onderwerp als Zwarte Piet zoveel meer aandacht krijgt dat de huizenmarkt of de positie van flexwerkers ligt naar mijn mening ook deels aan de beperkte strategie van links. Die laten zich toch iedere keer verleiden tot discussies over de verkeerde onderwerpen.
Mag ik weten welke discussie over de Koran is gevoerd door links?quote:Op maandag 21 december 2020 16:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Combinatie van factoren denk ik. Ten eerste is het electoraat veranderd en ouderen stemmen over het algemeen toch rechtser en conservatiever. Daarnaast zijn de huidige lijsttrekkers niet bepaald stemmentrekkers. Timmermans heeft bij de Europese verkiezingen laten zien dat links nog stemmen kan trekken met het juiste verhaal en gezicht.
Overigens denk ik niet dat identiteitspolitiek per definitie zo verkeerd is. 'De' Nederlandse normen en waarden staan, naar mijn mening, wel degelijk onder druk door o.a. doorgeslagen individualisme en immigranten die giftige denkbeelden meenemen. Dat dit verhaal goed scoort zie je wel aan de verkiezingsuitslagen van de afgelopen twintig jaar. Hetzelfde wat betreft 'linkse' identiteitspolitiek. Dat je het als kleurling of vrouw gemiddeld genomen iets moeilijker hebt staat wel buiten twijfel. Dat je het als gekleurde vrouw nog extra moeilijk hebt lijkt me dan ook een open deur. Ik zie dat in elk geval zelden mensen in mijn omgeving (volledig) ontkennen, zelfs de meest rechtse stemmers. Het ligt wat mij betreft dan ook meer aan de manier waarop dat wordt gebracht door o.a. academici, die meer praten over dader en slachtoffer dan over de dialoog aangaan.
Overigens is links nooit echt groot geweest in Nederland. Dat liet Ryan3 al goed zien een paar pagina's geleden.
nee hoor, identiteit is de conservatief nationalistische hobby. ,niks rechts of links.quote:Op maandag 21 december 2020 16:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hobby is wel een mooie term er voor, aangezien de linkse partijen er zeer veel tijd aan besteden. Voor sommige is de arbeidersklasse vervangen door de migrantenklasse.
Data kunnen niet praten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef Tijger_m het volgende:
Maar over onderbouwing gesproken, mag ik vragen wat dan de data zegt over de stemmen van (im)migranten of is dat teveel onderbouwing?
Volgens mij weet je niet echt waar je over praat dus hier laten we het maar bij.quote:Op maandag 21 december 2020 17:03 schreef Korenfok het volgende:
[..]
nee hoor, identiteit is de conservatief nationalistische hobby. ,niks rechts of links.
quote:Op maandag 21 december 2020 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Even los van de externe factoren zouden de linkse partijen een voorbeeld moeten nemen aan de PvdD, die wel een coherente visie op de samenleving heeft en altijd van daaruit tot een concreet standpunt in een bepaalde kwestie komt. De PvdA en GL zijn hun anker kwijt en dobberen heen en weer tussen leuk lijkende ideetjes.
Ik heb best respect voor Asscher en het is een intelligente vent, maar als jij een plan steunt waarbij ouders met geld hun kinderen kunnen helpen met het kopen van huis dan ben je als sociaal-democraat het noorden compleet kwijt. Als er iets is waar de sociaal-democratie voor zou moeten staan dan is het wel dat het zo min mogelijk uitmaakt hoeveel geld je ouders hebben. Dit ligt er wel heel dik op maar er zijn nog talloze voorbeelden van de PvdA die maar heel beperkt tegen de neoliberale stroom inpeddelt en dan ik een kort moment van onoplettendheidt toch weer kilmoters wordt meegesleurd. Terwijl ze vaak ook gewoon onnadenkend dezelfde kant op roeien omdat ze het sociale aspect van het beleid niet zien.
GL laat zich ook gewoon stelselmatig met goedkoop sentiment voor het karretje van het internationale grootkapitaal spannen. Zo ondersteunen ze bijvoorbeeld de houtsnipperscam, en uiteraard de massa-immigratie. Dat gaat gewoon net zo min samen met hun linkse idealen als de hoofddoek met het feminisme. Ze lijken niet door te hebben dat ze binnen een een zeer rechts kader alleen maar wat puntjes proberen te scoren die links lijken als je niet te hard nadenkt.
De jubelton is een mooi voorbeeld. Niet alleen in het verloochenen van de principes van de sociaal-democratie, maar wat mij betreft ook druk vanuit rechts Nederland, de publieke opinie, om de erfbelasting te minderen, want dat was diefstal. De Telegraaf heeft dikwijls artikelen over erfbelasting, en de term sterfbelasting is onder rechtse lieden populair. Dan zie je toch dat links Nederland uiteindelijke zwicht, en zo maar akkoord gaat met uiteindelijk een ordinaire belastingverlaging voor rijk Nederland.quote:Op maandag 21 december 2020 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Even los van de externe factoren zouden de linkse partijen een voorbeeld moeten nemen aan de PvdD, die wel een coherente visie op de samenleving heeft en altijd van daaruit tot een concreet standpunt in een bepaalde kwestie komt. De PvdA en GL zijn hun anker kwijt en dobberen heen en weer tussen leuk lijkende ideetjes.
Ik heb best respect voor Asscher en het is een intelligente vent, maar als jij een plan steunt waarbij ouders met geld hun kinderen kunnen helpen met het kopen van huis dan ben je als sociaal-democraat het noorden compleet kwijt. Als er iets is waar de sociaal-democratie voor zou moeten staan dan is het wel dat het zo min mogelijk uitmaakt hoeveel geld je ouders hebben. Dit ligt er wel heel dik op maar er zijn nog talloze voorbeelden van de PvdA die maar heel beperkt tegen de neoliberale stroom inpeddelt en dan ik een kort moment van onoplettendheidt toch weer kilmoters wordt meegesleurd. Terwijl ze vaak ook gewoon onnadenkend dezelfde kant op roeien omdat ze het sociale aspect van het beleid niet zien.
GL laat zich ook gewoon stelselmatig met goedkoop sentiment voor het karretje van het internationale grootkapitaal spannen. Zo ondersteunen ze bijvoorbeeld de houtsnipperscam, en uiteraard de massa-immigratie. Dat gaat gewoon net zo min samen met hun linkse idealen als de hoofddoek met het feminisme. Ze lijken niet door te hebben dat ze binnen een een zeer rechts kader alleen maar wat puntjes proberen te scoren die links lijken als je niet te hard nadenkt.
ik weet heel goed waar ik overpraat. het is toch fvd die zich druk maakt over dat mensen met immigratie achtergrond links stemmen? dat mensne met een immigratie achtergrond net zoveel rechten hebben etc....quote:Op maandag 21 december 2020 17:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij weet je niet echt waar je over praat dus hier laten we het maar bij.
FvD maakt zich druk over migranten die links stemmen en hun rechten?quote:Op maandag 21 december 2020 17:35 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ik weet heel goed waar ik overpraat. het is toch fvd die zich druk maakt over dat mensen met immigratie achtergrond links stemmen? dat mensne met een immigratie achtergrond net zoveel rechten hebben etc....
baudet over denk en zwarte pietquote:Op maandag 21 december 2020 17:35 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ik weet heel goed waar ik overpraat. het is toch fvd die zich druk maakt over dat mensen met immigratie achtergrond links stemmen? dat mensne met een immigratie achtergrond net zoveel rechten hebben etc....
Waarom kan ik maar een keer liken, spijker zo op de kopquote:Op maandag 21 december 2020 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb vooral het idee dat de gemiddelde "rechtse" stemmer dit doet omdat ze op cultureel vlak rechts zijn. Indammen migratie, behoudt van cultuur, etc (ook al komen ze ook daar bedrogen uit) en niet omdat ze zo economisch rechts zijn.
Klassiek links bestaat al een tijd niet meer, ondanks dat "links" voor veel mensen beter zou uitpakken. Echter, als je ziet hoe ver van de realiteit sommige boegbeelden op links staan kan ik me voorstellen dat je daar niet op stemt, ook al ben je het met het gros van de punten eens.
Helaas is alles een beetje gecondenseerde tot een een of twee punten discussie, voornamelijk gericht op migratie. Voor is links, tegen is rechts.. En daar klopt niks van.
Stel, je woont al 50 jaar in een volkswijk. Je bent van een frivole wijk met touwtjes uit de brievenbus naar een semi ghetto gegaan. Je zit onderaan de ladder (minimumloon) waar moet je dan op stemmen? Gevoelsmatig zullen velen voor de harde aanpak kiezen. Ook al zouden ze financieel en wellicht ook sociaal maatschappelijk beter af zijn bij een klassiek linkse partij. Heb je figuren als Klaver die vrolijk oproepen om meer migranten op te nemen.
De paradox van de huidige tijd.
Het aantal (al dan niet virtuele) zetels die die partijen vergaren zegt toch echt wat anders. In het bizonder pvvquote:Op maandag 21 december 2020 18:39 schreef timmmmm het volgende:
Alleen de krijsende minderheid vindt immigratie bijzonder belangrijk. Maar om een of andere reden laat men zich door die krijsers toch verleiden dat continu het centrale thema te maken.
Als een GroenLinks zich écht op groen en links gaat onderscheiden, de PvdA écht terug gaat naar de arbeiderspartij die ze zijn, D66 zich weer profileert als liberale onderwijspartij dan wordt het nog wat.
De PVV weet ook al heel lang dat het niet alleen om immigratie gaat, daarom profileren ze zich ook heel erg bij de ouderen (65=65), de zorg en mag Graus het over diertjes hebben. Daarbij komt nog dat boosrechts immigratie wél een kernpunt vinden en ze daarom stemmen, maar ik heb het idee dat het grijze midden en de linkerkant dat minder als kernpunt ziet.quote:Op maandag 21 december 2020 18:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het aantal (al dan niet virtuele) zetels die die partijen vergaren zegt toch echt wat anders. In het bizonder pvv
Niet dat ze ook maar iets bereikt hebben. Maar als je geschreeuw in het debat gelijk stelt aan profileren dan heb je zonder meer gelijk.quote:Op maandag 21 december 2020 18:55 schreef timmmmm het volgende:
Ironisch eigenlijk dat de PVV zich de laatste tijd meer weet te profileren op typisch linkse onderwerpen als (ouderen)zorg dan links zelf
Sorry hoor, maar vanuit gaan dat heel links zich hier vooral mee bezig houdt is ook best kortzichtig. SP en PvdD zijn sowieso geen partijen die zich daar veel mee bezig houden. PvdA geloof ik ook niet echt. Dan heb je alleen nog GL en mogelijk wat luidruchtige stemmers op Twitter. Maar dat is natuurlijk maar een klein deel van heel links.quote:Op maandag 21 december 2020 17:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij weet je niet echt waar je over praat dus hier laten we het maar bij.
Je wilt cultuur behouden, maar geen geld aan uitgeven. Dat gaat hem niet worden.quote:Op maandag 21 december 2020 18:23 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Waarom kan ik maar een keer liken, spijker zo op de kop
ik zoek inderdaad een linkse partij die migratie wil beperken en de cultuur wil behouden. En dan zonder die grote uitgaven voor cultuur,
Ik zei het al eerder in dit topic, dat is gewoon een hele goede zet van de PVV geweest. Niet alleen vanwege het principe, maar ook omdat bij uitstek de zorg in een vergrijzende samenleving een sector is die groeit. Je zou bijna zeggen dat de PVV strategisch kan denken.quote:Op maandag 21 december 2020 18:55 schreef timmmmm het volgende:
Ironisch eigenlijk dat de PVV zich de laatste tijd meer weet te profileren op typisch linkse onderwerpen als (ouderen)zorg dan links zelf
quote:Op maandag 21 december 2020 15:33 schreef Ixnay het volgende:
Toch best een aardig artikel van de MSM over links. Al moet ik een beetje lachen toen Pechtold een charismatische leider genoemd werd.
Zelf was ik altijd zeer links en ben naar rechts bewogen omdat de dingen waar we links voor nodig hebben niet meer door links gedaan worden.
Bij links denk ik aan socialisme en gelijke kansen, niet aan diversiteit, klimaat en wokeness.
Er zijn geen betaalbare woningen bijvoorbeeld. Die nood is dusdanig hoog dat Wilders en Baudet de noodzaak zien om ze met spoed te bouwen.
Salarissen in de zorg? Links hoor je er niet over. Wilders wel. Links vindt het vooral belangrijk welk geslacht de arts heeft en of die verhoudingen wel goed zijn.
De linkse partijen die in aanmerking komen om te regeren PvdA, GL, D66 komen niet op voor de fabrieksarbeider en zijn pensioen. De enige linkse partij die zich voor deze doelgroep inzet is de SP. Echter beseffen zij dat ze deze 3 andere partijen nodighebben en daarom laten ze het echte socialisme langzaam los. Ik ben van mening dat GL, PvdA en vooral D66 veel dichter naar de VVD gegroeid zijn en is SP eenzaam op links achtergebleven.
quote:Op maandag 21 december 2020 15:33 schreef Ixnay het volgende:
Toch best een aardig artikel van de MSM over links. Al moet ik een beetje lachen toen Pechtold een charismatische leider genoemd werd.
Zelf was ik altijd zeer links en ben naar rechts bewogen omdat de dingen waar we links voor nodig hebben niet meer door links gedaan worden.
Bij links denk ik aan socialisme en gelijke kansen, niet aan diversiteit, klimaat en wokeness.
Er zijn geen betaalbare woningen bijvoorbeeld. Die nood is dusdanig hoog dat Wilders en Baudet de noodzaak zien om ze met spoed te bouwen.
Salarissen in de zorg? Links hoor je er niet over. Wilders wel. Links vindt het vooral belangrijk welk geslacht de arts heeft en of die verhoudingen wel goed zijn.
De linkse partijen die in aanmerking komen om te regeren PvdA, GL, D66 komen niet op voor de fabrieksarbeider en zijn pensioen. De enige linkse partij die zich voor deze doelgroep inzet is de SP. Echter beseffen zij dat ze deze 3 andere partijen nodighebben en daarom laten ze het echte socialisme langzaam los. Ik ben van mening dat GL, PvdA en vooral D66 veel dichter naar de VVD gegroeid zijn en is SP eenzaam op links achtergebleven.
Cultuur is natuurlijk boerenkool en zwarte piet. Niet van die linkse theatervoorstellingen.quote:Op maandag 21 december 2020 19:07 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je wilt cultuur behouden, maar geen geld aan uitgeven. Dat gaat hem niet worden.
Wel zonder rookworst want ik wel weer vegaquote:Op maandag 21 december 2020 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Cultuur is natuurlijk boerenkool en zwarte piet. Niet van die linkse theatervoorstellingen.
Het is een hobby van veel linkse partijen, er wordt niet gezegd dat het alleen maar daar over gaat.quote:Op maandag 21 december 2020 19:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar vanuit gaan dat heel links zich hier vooral mee bezig houdt is ook best kortzichtig. SP en PvdD zijn sowieso geen partijen die zich daar veel mee bezig houden. PvdA geloof ik ook niet echt. Dan heb je alleen nog GL en mogelijk wat luidruchtige stemmers op Twitter. Maar dat is natuurlijk maar een klein deel van heel links.
Maar, als er geen geld aan uitgeven mag worden aan cultuur en als commerciële partijen dan de boel gaan runnen, hoe zit het dan als zo'n commerciële partij besluit geen zin meer te hebben in Zwarte Piet?quote:Op maandag 21 december 2020 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Cultuur is natuurlijk boerenkool en zwarte piet. Niet van die linkse theatervoorstellingen.
Daar kun je ze gewoon toe verplichten. Volgens mij kost dat geen geld.quote:Op maandag 21 december 2020 19:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar, als er geen geld aan uitgeven mag worden aan cultuur en als commerciële partijen dan de boel gaan runnen, hoe zit het dan als zo'n commerciële partij besluit geen zin meer te hebben in Zwarte Piet?
Komt er dan een Kulturkammer?quote:Op maandag 21 december 2020 19:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar kun je ze gewoon toe verplichten. Volgens mij kost dat geen geld.
Nou ja, dat heeft ze toen de gedoogsteun opgeleverd. PVV heeft het zeker in die tijd objectief bezien gewoon heel goed gedaan met hoe ze zich geprofileerd hebben.quote:Op maandag 21 december 2020 18:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet dat ze ook maar iets bereikt hebben. Maar als je geschreeuw in het debat gelijk stelt aan profileren dan heb je zonder meer gelijk.
De groep die voor partijen als PVV, FvD etc. valt is eigenlijk al een jaar of twintig redelijk constant. Een periode waarin de linkse partijen samen ook regelmatig 60-70 zetels haalden. Het op de gestegen buitenlanderhaat gooien is dus te simpel.quote:Op maandag 21 december 2020 18:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het aantal (al dan niet virtuele) zetels die die partijen vergaren zegt toch echt wat anders. In het bizonder pvv
Dat ben ik zeker met je eens.quote:Op maandag 21 december 2020 19:30 schreef timmmmm het volgende:
mijn punt is dat immigratie (en je afzetten tegen wie daar het hardst om schreeuwt) helemaal niet het cruciale punt is voor de linkse stemmer denk ik.
Omdat dat stemmen oplevert, dat is waar het politici om te doen is.quote:Op maandag 21 december 2020 19:35 schreef timmmmm het volgende:
Uiteindelijk kom ik dan ook weer uit bij mijn grootste ergernis in de politiek, dat het niet meer om de idealen gaat.
Men denkt niet meer vanuit de eigen idealen. Ze zijn allemaal met een bepaalde visie in de politiek gegaan. In plaats van daarvan uitgaan, dat uitdragen en daarvoor strijden, heb ik meer en meer het gevoel dat men bij de potentiele kiezers gaat kijken wat ze denken dat het meest aanslaat en daar dan vanuit gaat.
De politiek zegt alleen nog maar wat ze denken dat je wil horen.
De ironie is dat itt alle andere partijen, dit helemaal geen probleem is voor de VVD.quote:Op maandag 21 december 2020 19:35 schreef timmmmm het volgende:
Uiteindelijk kom ik dan ook weer uit bij mijn grootste ergernis in de politiek, dat het niet meer om de idealen gaat.
en dat zou dus niet zo moeten zijn.quote:Op maandag 21 december 2020 20:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat dat stemmen oplevert, dat is waar het politici om te doen is.
Ik zie niet zo in waarom niet. Het is een parlementaire democratie, mensen stemmen op wie ze willen stemmen.quote:Op maandag 21 december 2020 20:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
en dat zou dus niet zo moeten zijn.
Je zou als politiek bestel, partij, boegbeeld, whatever, gedreven moeten zijn door visie en ideologie en niet de waan vd dag.quote:Op maandag 21 december 2020 20:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik zie niet zo in waarom niet. Het is een parlementaire democratie, mensen stemmen op wie ze willen stemmen.
Dat zal best, maar wat nou als niemand daar op stemt? Er is bijvoorbeeld een communistische partij nog steeds. Gedreven door ideologie maar er is geen haan die er naar kraait.quote:Op maandag 21 december 2020 20:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zou als politiek bestel, partij, boegbeeld, whatever, gedreven moeten zijn door visie en ideologie en niet de waan vd dag.
Dat heb ik nog altijd liever dan een partij die met alle winden meewaait.quote:Op maandag 21 december 2020 20:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zal best, maar wat nou als niemand daar op stemt? Er is bijvoorbeeld een communistische partij nog steeds. Gedreven door ideologie maar er is geen haan die er naar kraait.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |