abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196863941
De tijd dat links massaal de allochtonen-stem kreeg, is wel voorbij hoor. De SP is daar te volks voor, en Sadet Karabulut is een Koerdische Turk, dus dat ligt bij nationalistische Turken al meteen gevoeliger. GroenLinks heb ik ook niet meteen het idee dat migranten daar op stemmen, dapper een vrouw met een hoofddoek, maar conservatief, dus de meer vrijzinnige Arabische Marokkanen en liberale Turken ga je door ook niet mee trekken. En dan zou je de PvdA misschien hebben. Ja, in de grote steden zullen ze eerder stemmen krijgen van allochtonen. Maar de concurrentie is moordend, en met Denk/Nida/Bij1 wordt het alleen maar moeilijker.

Hindoestaande Surinamers stemmen trouwens vrij vaak rechts en hebben veel minder oor naar al die racisme-problemen. Idem met Molukkers, idem met Indische Nederlanders, en ook idem met Chinezen.
pi_196863975
Combinatie van factoren denk ik. Ten eerste is het electoraat veranderd en ouderen stemmen over het algemeen toch rechtser en conservatiever. Daarnaast zijn de huidige lijsttrekkers niet bepaald stemmentrekkers. Timmermans heeft bij de Europese verkiezingen laten zien dat links nog stemmen kan trekken met het juiste verhaal en gezicht.

Belangrijkste factor lijkt me dan toch dat ze hun verhaal niet kunnen verkopen. Men laat zich veel te veel verleiden tot onzinnige discussies over de Koran, identiteitspolitiek en een vliegtaks. Het feit dat een geestdodend onderwerp als Zwarte Piet zoveel meer aandacht krijgt dat de huizenmarkt of de positie van flexwerkers ligt naar mijn mening ook deels aan de beperkte strategie van links. Die laten zich toch iedere keer verleiden tot discussies over de verkeerde onderwerpen.

Overigens denk ik niet dat identiteitspolitiek per definitie zo verkeerd is. 'De' Nederlandse normen en waarden staan, naar mijn mening, wel degelijk onder druk door o.a. doorgeslagen individualisme en immigranten die giftige denkbeelden meenemen. Dat dit verhaal goed scoort zie je wel aan de verkiezingsuitslagen van de afgelopen twintig jaar. Hetzelfde wat betreft 'linkse' identiteitspolitiek. Dat je het als kleurling of vrouw gemiddeld genomen iets moeilijker hebt staat wel buiten twijfel. Dat je het als gekleurde vrouw nog extra moeilijk hebt lijkt me dan ook een open deur. Ik zie dat in elk geval zelden mensen in mijn omgeving (volledig) ontkennen, zelfs de meest rechtse stemmers. Het ligt wat mij betreft dan ook meer aan de manier waarop dat wordt gebracht door o.a. academici, die meer praten over dader en slachtoffer dan over de dialoog aangaan.

Overigens is links nooit echt groot geweest in Nederland. Dat liet Ryan3 al goed zien een paar pagina's geleden.
Incelfrikandel
pi_196863976
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.
Gedeeltelijk is dat correct, maar het electoraat van de PVV is niet bijzonder groot en bovendien niet volledig bestaand uit die groep. Geldt ook voor FvD waar het overduidelijk een stuk minder succesvol is.

[ Bericht 5% gewijzigd door MoreDakka op 21-12-2020 16:42:57 ]
  maandag 21 december 2020 @ 16:38:02 #154
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196863989
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Korenfok het volgende:

[..]

hoe dan en waar kunnen ze stemmen?
Op de gemeenteraadsverkiezingen, de waterschapsverkiezingen en het Europees parlement. Daar is het mogelijk om zonder Nederlands paspoort te stemmen.

Stemmen gaat op dezelfde manier en dezelfde plaats als mensen met een Nederlands paspoort.
  maandag 21 december 2020 @ 16:39:29 #155
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196864010
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.
Identiteitspolitiek is juist de grootste hobby van links. :')
pi_196864048
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Belangrijkste factor lijkt me dan toch dat ze hun verhaal niet kunnen verkopen. Men laat zich veel te veel verleiden tot onzinnige discussies over de Koran, identiteitspolitiek en een vliegtaks. Het feit dat een geestdodend onderwerp als Zwarte Piet zoveel meer aandacht krijgt dat de huizenmarkt of de positie van flexwerkers ligt naar mijn mening ook deels aan de beperkte strategie van links. Die laten zich toch iedere keer verleiden tot discussies over de verkeerde onderwerpen.

Goed verwoord. Je ziet het ook in dit topic weer gebeuren. Ik stel een vraag over (im)migranten als groep en meteen vliegen de insinuaties, stropoppen en valse dilemma's je om de oren. En zelfs gewoon keiharde misinformatie.
  maandag 21 december 2020 @ 16:42:27 #157
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196864056
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2020 16:39 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Identiteitspolitiek is juist de grootste hobby van links. :')
Niet alleen inhoudelijk is dit onjuist, ook logisch sla je de plank hier nogal mis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_196864083
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:42 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Niet alleen inhoudelijk is dit onjuist, ook logisch sla je de plank hier nogal mis.
Hobby is wel een mooie term er voor, aangezien de linkse partijen er zeer veel tijd aan besteden. Voor sommige is de arbeidersklasse vervangen door de migrantenklasse.
  maandag 21 december 2020 @ 16:44:36 #159
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196864095
- Dit doen we dus niet -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2020 16:45:58 ]
pi_196864144
Maar over onderbouwing gesproken, mag ik vragen wat dan de data zegt over de stemmen van (im)migranten of is dat teveel onderbouwing?
  maandag 21 december 2020 @ 16:46:58 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196864153
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2020 16:44 schreef Ixnay het volgende:

Op jouw zwakke post?

Oke, let op:

"Wie heeft dat bushokje gesloopt?"

"Ajax-supporters"

"Dat kan helemaal niet, bushokjes slopen is juist de grootste hobby van Feyenoord-supporters".

Zie je nu waar het in deze redenatie misgaat?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2020 16:47:33 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_196864169
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef Tijger_m het volgende:
Maar over onderbouwing gesproken, mag ik vragen wat dan de data zegt over de stemmen van (im)migranten of is dat teveel onderbouwing?
Het is 'te veel' met een spatie :)
pi_196864311
quote:
En de keren dat ze zich wel op de juiste onderwerpen weten te storten komt dat, even heel gechargeerd gezegd, neer op op een regenachtige parkeerplaats bij VDL met een een slobbertrui en een frikadellenbroodje in je handen een beetje lopen kankeren op het loonbeleid van de top van VDL. Dat is op zijn zachtst gezegd geen bijzonder aantrekkelijk beeld voor potentiele kiezers.
pi_196864315
quote:
Combinatie van factoren denk ik. Ten eerste is het electoraat veranderd en ouderen stemmen over het algemeen toch rechtser en conservatiever. Daarnaast zijn de huidige lijsttrekkers niet bepaald stemmentrekkers. Timmermans heeft bij de Europese verkiezingen laten zien dat links nog stemmen kan trekken met het juiste verhaal en gezicht.

Overigens denk ik niet dat identiteitspolitiek per definitie zo verkeerd is. 'De' Nederlandse normen en waarden staan, naar mijn mening, wel degelijk onder druk door o.a. doorgeslagen individualisme en immigranten die giftige denkbeelden meenemen. Dat dit verhaal goed scoort zie je wel aan de verkiezingsuitslagen van de afgelopen twintig jaar. Hetzelfde wat betreft 'linkse' identiteitspolitiek. Dat je het als kleurling of vrouw gemiddeld genomen iets moeilijker hebt staat wel buiten twijfel. Dat je het als gekleurde vrouw nog extra moeilijk hebt lijkt me dan ook een open deur. Ik zie dat in elk geval zelden mensen in mijn omgeving (volledig) ontkennen, zelfs de meest rechtse stemmers. Het ligt wat mij betreft dan ook meer aan de manier waarop dat wordt gebracht door o.a. academici, die meer praten over dader en slachtoffer dan over de dialoog aangaan.

Overigens is links nooit echt groot geweest in Nederland. Dat liet Ryan3 al goed zien een paar pagina's geleden.
Mag ik weten welke discussie over de Koran is gevoerd door links?

Ik hou de politiek aardig in de gaten, maar dit is dan totaal langs me heengegaan.

Vliegtaks is trouwens een goed idee. _O_
pi_196864438
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hobby is wel een mooie term er voor, aangezien de linkse partijen er zeer veel tijd aan besteden. Voor sommige is de arbeidersklasse vervangen door de migrantenklasse.
nee hoor, identiteit is de conservatief nationalistische hobby. ,niks rechts of links.
  maandag 21 december 2020 @ 17:06:07 #166
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196864493
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 16:46 schreef Tijger_m het volgende:
Data kunnen niet praten.
pi_196864500
Even los van de externe factoren zouden de linkse partijen een voorbeeld moeten nemen aan de PvdD, die wel een coherente visie op de samenleving heeft en altijd van daaruit tot een concreet standpunt in een bepaalde kwestie komt. De PvdA en GL zijn hun anker kwijt en dobberen heen en weer tussen leuk lijkende ideetjes.

Ik heb best respect voor Asscher en het is een intelligente vent, maar als jij een plan steunt waarbij ouders met geld hun kinderen kunnen helpen met het kopen van huis dan ben je als sociaal-democraat het noorden compleet kwijt. Als er iets is waar de sociaal-democratie voor zou moeten staan dan is het wel dat het zo min mogelijk uitmaakt hoeveel geld je ouders hebben. Dit ligt er wel heel dik op maar er zijn nog talloze voorbeelden van de PvdA die maar heel beperkt tegen de neoliberale stroom inpeddelt en dan ik een kort moment van onoplettendheidt toch weer kilmoters wordt meegesleurd. Terwijl ze vaak ook gewoon onnadenkend dezelfde kant op roeien omdat ze het sociale aspect van het beleid niet zien.

GL laat zich ook gewoon stelselmatig met goedkoop sentiment voor het karretje van het internationale grootkapitaal spannen. Zo ondersteunen ze bijvoorbeeld de houtsnipperscam, en uiteraard de massa-immigratie. Dat gaat gewoon net zo min samen met hun linkse idealen als de hoofddoek met het feminisme. Ze lijken niet door te hebben dat ze binnen een een zeer rechts kader alleen maar wat puntjes proberen te scoren die links lijken als je niet te hard nadenkt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196864561
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:03 schreef Korenfok het volgende:

[..]

nee hoor, identiteit is de conservatief nationalistische hobby. ,niks rechts of links.
Volgens mij weet je niet echt waar je over praat dus hier laten we het maar bij.
pi_196864895
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Even los van de externe factoren zouden de linkse partijen een voorbeeld moeten nemen aan de PvdD, die wel een coherente visie op de samenleving heeft en altijd van daaruit tot een concreet standpunt in een bepaalde kwestie komt. De PvdA en GL zijn hun anker kwijt en dobberen heen en weer tussen leuk lijkende ideetjes.

Ik heb best respect voor Asscher en het is een intelligente vent, maar als jij een plan steunt waarbij ouders met geld hun kinderen kunnen helpen met het kopen van huis dan ben je als sociaal-democraat het noorden compleet kwijt. Als er iets is waar de sociaal-democratie voor zou moeten staan dan is het wel dat het zo min mogelijk uitmaakt hoeveel geld je ouders hebben. Dit ligt er wel heel dik op maar er zijn nog talloze voorbeelden van de PvdA die maar heel beperkt tegen de neoliberale stroom inpeddelt en dan ik een kort moment van onoplettendheidt toch weer kilmoters wordt meegesleurd. Terwijl ze vaak ook gewoon onnadenkend dezelfde kant op roeien omdat ze het sociale aspect van het beleid niet zien.

GL laat zich ook gewoon stelselmatig met goedkoop sentiment voor het karretje van het internationale grootkapitaal spannen. Zo ondersteunen ze bijvoorbeeld de houtsnipperscam, en uiteraard de massa-immigratie. Dat gaat gewoon net zo min samen met hun linkse idealen als de hoofddoek met het feminisme. Ze lijken niet door te hebben dat ze binnen een een zeer rechts kader alleen maar wat puntjes proberen te scoren die links lijken als je niet te hard nadenkt.
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:

De jubelton is een mooi voorbeeld. Niet alleen in het verloochenen van de principes van de sociaal-democratie, maar wat mij betreft ook druk vanuit rechts Nederland, de publieke opinie, om de erfbelasting te minderen, want dat was diefstal. De Telegraaf heeft dikwijls artikelen over erfbelasting, en de term sterfbelasting is onder rechtse lieden populair. Dan zie je toch dat links Nederland uiteindelijke zwicht, en zo maar akkoord gaat met uiteindelijk een ordinaire belastingverlaging voor rijk Nederland.

Er is in de crisis veel te veel gesloopt door onder andere de PvdA. Veel te hard gesaneerd. Dat is achteraf uiterst pijnlijk. De crisis is bestreden met gereedschap uit de jaren '80, terwijl de aard van de crisis totaal anders was.
pi_196865035
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens mij weet je niet echt waar je over praat dus hier laten we het maar bij.
ik weet heel goed waar ik overpraat. het is toch fvd die zich druk maakt over dat mensen met immigratie achtergrond links stemmen? dat mensne met een immigratie achtergrond net zoveel rechten hebben etc....
pi_196865181
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]

ik weet heel goed waar ik overpraat. het is toch fvd die zich druk maakt over dat mensen met immigratie achtergrond links stemmen? dat mensne met een immigratie achtergrond net zoveel rechten hebben etc....
FvD maakt zich druk over migranten die links stemmen en hun rechten?
  Forum Admin maandag 21 december 2020 @ 17:56:43 #172
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196865302
Ik heb vooral het idee dat de gemiddelde "rechtse" stemmer dit doet omdat ze op cultureel vlak rechts zijn. Indammen migratie, behoudt van cultuur, etc (ook al komen ze ook daar bedrogen uit) en niet omdat ze zo economisch rechts zijn.

Klassiek links bestaat al een tijd niet meer, ondanks dat "links" voor veel mensen beter zou uitpakken. Echter, als je ziet hoe ver van de realiteit sommige boegbeelden op links staan kan ik me voorstellen dat je daar niet op stemt, ook al ben je het met het gros van de punten eens.

Helaas is alles een beetje gecondenseerde tot een een of twee punten discussie, voornamelijk gericht op migratie. Voor is links, tegen is rechts.. En daar klopt niks van.

Stel, je woont al 50 jaar in een volkswijk. Je bent van een frivole wijk met touwtjes uit de brievenbus naar een semi ghetto gegaan. Je zit onderaan de ladder (minimumloon) waar moet je dan op stemmen? Gevoelsmatig zullen velen voor de harde aanpak kiezen. Ook al zouden ze financieel en wellicht ook sociaal maatschappelijk beter af zijn bij een klassiek linkse partij. Heb je figuren als Klaver die vrolijk oproepen om meer migranten op te nemen.

De paradox van de huidige tijd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_196865445
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 17:35 schreef Korenfok het volgende:

[..]

baudet over denk en zwarte piet
pi_196865746
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2020 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb vooral het idee dat de gemiddelde "rechtse" stemmer dit doet omdat ze op cultureel vlak rechts zijn. Indammen migratie, behoudt van cultuur, etc (ook al komen ze ook daar bedrogen uit) en niet omdat ze zo economisch rechts zijn.

Klassiek links bestaat al een tijd niet meer, ondanks dat "links" voor veel mensen beter zou uitpakken. Echter, als je ziet hoe ver van de realiteit sommige boegbeelden op links staan kan ik me voorstellen dat je daar niet op stemt, ook al ben je het met het gros van de punten eens.

Helaas is alles een beetje gecondenseerde tot een een of twee punten discussie, voornamelijk gericht op migratie. Voor is links, tegen is rechts.. En daar klopt niks van.

Stel, je woont al 50 jaar in een volkswijk. Je bent van een frivole wijk met touwtjes uit de brievenbus naar een semi ghetto gegaan. Je zit onderaan de ladder (minimumloon) waar moet je dan op stemmen? Gevoelsmatig zullen velen voor de harde aanpak kiezen. Ook al zouden ze financieel en wellicht ook sociaal maatschappelijk beter af zijn bij een klassiek linkse partij. Heb je figuren als Klaver die vrolijk oproepen om meer migranten op te nemen.

De paradox van de huidige tijd.
Waarom kan ik maar een keer liken, spijker zo op de kop

ik zoek inderdaad een linkse partij die migratie wil beperken en de cultuur wil behouden. En dan zonder die grote uitgaven voor cultuur,

[ Bericht 4% gewijzigd door Vimbavimba op 21-12-2020 18:39:32 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
  maandag 21 december 2020 @ 18:39:50 #175
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_196865985
Alleen de krijsende minderheid vindt immigratie bijzonder belangrijk. Maar om een of andere reden laat men zich door die krijsers toch verleiden dat continu het centrale thema te maken.

Als een GroenLinks zich écht op groen en links gaat onderscheiden, de PvdA écht terug gaat naar de arbeiderspartij die ze zijn, D66 zich weer profileert als liberale onderwijspartij dan wordt het nog wat.
Laffe huichelaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')