quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciële draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciële raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciële ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciële ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciële klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.
Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met geïntegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.
Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:15 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
2:10 PM CST = 21:10 NL-tijd. Gaat nog wel even duren dus als dit klopt. En dat is de geplande tijd dat het obervatievliegtuig vertrekt vanuit Houston.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als we tijden van het opstijgen en landen van de bommenwerper mogen geloven, dan is het over ong 3 uur.quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:27 schreef beantherio het volgende:
Die gaat niet binnen 2 uur de lucht in vermoed ik zo
Verklaart ook de manlift die nog zo dicht bij de stand stond.quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:26 schreef Starhopper het volgende:
Nu, en nu maar de boel klaarmaken voor de vlucht![]()
![]()
quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:28 schreef Tourniquet het volgende:
@:Starhopper
Launch schedule in de OP mag wel weer bijgewerkt worden.
Ja, moet ik nog ff doen jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En linkjes naar het andere lanceringstopic fixen
Ik was het laatst van plan maar dat is er niet van gekomen. Je moet er echt ff voor gaan zitten idd
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Denk dat die hoogwerker als laatste weg gaat, als de riemen van de flaps los zijn dan fladderen ze ook los in de wind. Die wil je niet tegen je neus krijgenquote:Op dinsdag 8 december 2020 18:29 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Verklaart ook de manlift die nog zo dicht bij de stand stond.
En je zat dus goed met een cryotestquote:Op dinsdag 8 december 2020 18:29 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Verklaart ook de manlift die nog zo dicht bij de stand stond.
21:45 hollandse klok.quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:27 schreef beantherio het volgende:
Die gaat niet binnen 2 uur de lucht in vermoed ik zo
5 minuten eerder, natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoelaat is dat in Friesland?
De webmaster van NSF is ook een Hollanderquote:
Ben je gek man, zet daar gewoon een link naar Wiki en die andere site neer en klaar, verder kan de TT natuurlijk gewoon bij elke lancering een update krijgen om aan te geven dat er iets te kijken is, zoals ik met sporttopics ook vaak doe, kost steeds 5 secondenquote:Op dinsdag 8 december 2020 18:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, moet ik nog ff doen jaEn linkjes naar het andere lanceringstopic fixen
Ik was het laatst van plan maar dat is er niet van gekomen. Je moet er echt ff voor gaan zitten idd
Voor de launch schedule is dat misschien wel een goed idee ja! Elke dag passen ze het weer aan.quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ben je gek man, zet daar gewoon een link naar Wiki en die andere site neer en klaar, verder kan de TT natuurlijk gewoon bij elke lancering een update krijgen om aan te geven dat er iets te kijken is, zoals ik met sporttopics ook vaak doe, kost steeds 5 seconden
quote:
Ik bedoelde het letterlijkquote:Op dinsdag 8 december 2020 19:13 schreef Jonmen het volgende:
[..]
https://www.encyclo.nl/be(...)n%20verstand%20zijn.
Jaja....quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik bedoelde het letterlijk(een vlieger
)
quote:
quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:26 schreef Starhopper het volgende:
Ik ben benieuwd of Elon straks nog met een selfie komt vanuit de manlift
Die zie je ergens aan of gewoon omdat ze daar nog niet geweest zijn?quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:39 schreef Stoney3K het volgende:
Linksboven zit nog aan zijn touwtje, hoogwerker gaat niet zo snel
Zijn ze nog niet geweest.quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:40 schreef engine het volgende:
[..]
Die zie je ergens aan of gewoon omdat ze daar nog niet geweest zijn?
Als je een beetje kijkt hoe laat die WB-57 vertrekt (met een vlucht tijd van 45 minuten richting BC) dan heb je nog 2 uur.quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:46 schreef Stoney3K het volgende:
LabPadre heeft even wat geluidsprobleempjes, maar we hebben nog minstens een uur.
Met het tempo waarop die dingen rijden, gaat het nog wel even durenquote:
Zoals de commentatoren op LabPadre al opgemerkt hebben.quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:55 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Met het tempo waarop die dingen rijden, gaat het nog wel even duren
Waarom moet dat vliegtuig er zijn eigenlijk?quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:49 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Als je een beetje kijkt hoe laat die WB-57 vertrekt (met een vlucht tijd van 45 minuten richting BC) dan heb je nog 2 uur.
https://uk.flightaware.co(...)1208/2000Z/KEFD/KEFD
die kan beelden op 12 Km hoog maken. Zo hoog komen ze niet met een drone of helikopter.quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:55 schreef engine het volgende:
[..]
Waarom moet dat vliegtuig er zijn eigenlijk?
Dat vliegtuig is er waarschijnlijk eerderquote:Op dinsdag 8 december 2020 20:15 schreef Stoney3K het volgende:
Helpen we allemaal even mee om de hoogwerker te duwen?
NSFquote:Op dinsdag 8 december 2020 20:28 schreef Hydrogeny het volgende:
Ik heb deze nu als streams, mis ik er nog waar iets op te zien is?
[ afbeelding ]
En daar gaat iequote:
Enkele trucks, waaronder die met de aanhanger, staan gereed om te vertrekkenquote:
Welke cam?quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:02 schreef Starhopper het volgende:
Er staat ook een witte Model Y tussen?! Zal dat Elon Musk zijn?
quote:
Lab cam, had hem ook net gevondenquote:
quote:
Kon t niet goed zien maar volgens mij was het idd een Model Yquote:
Als deze testvlucht 100% goed gaat, dan zijn we weer een stapje dichterbijquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:06 schreef Generationalpha het volgende:
1 keer in de zoveel tijd lurk ik hier als een soort successupporter om even te kijken hoe de vlag ervoor hangt. Hoe staat het ervoor momenteel? Liggen we op koers voor Mars?
Wat zijn momenteel de belangrijkste hindernissen nog?quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als deze testvlucht 100% goed gaat, dan zijn we weer een stapje dichterbij
Piratenschipquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:10 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Wat zijn momenteel de belangrijkste hindernissen nog?
Technologie gebruiken om te voorkomen dat iets kan ontploffenquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:10 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Ik bedoel meer in de zin van: Landingsmechanismen, brandstof tanken in de ruimte etc.quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:11 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Technologie gebruiken om te voorkomen dat iets kan ontploffen
Dat hebben ze allemaal al uitgetekend / een plan voor.quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:12 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Ik bedoel meer in de zin van: Landingsmechanismen, brandstof tanken in de ruimte etc.
Ze zijn er nog steeds niet over uit hoe de landingspoten vorm gegeven moeten worden. De huidige dingen zijn niet echt toepasbaar voor landen op oneven ondergrond.quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:10 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of je dat wel moet willenquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:14 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Dat hebben ze allemaal al uitgetekend / een plan voor.
Maar om het failproof te maken is de uitdaging, maar daar kan niemand je iets over vertellen...
Misschien dat ik ooit voor Tesla kan werken, maar SpaceX is toch een tikkeltje te hoog gegrepen
Daar heb je gelijk in. Heb hem 2x op de cams van Labpadre gezien en dat was volgens mij idd in een Model Xquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:09 schreef Jonmen het volgende:
Denk het ook. Maar Elon zal het wel niet geweest zijn. Die rijdt meestal rond op andere locaties in een Model X.
Elonerons testing at the moment!
Als je de biografie leest van Elon Musk, dan zou ik NEE zeggenquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of je dat wel moet willen
Je moet je eens voorstellen hoeveel SpaceX fans dan voor je voeten komen knielen na een geslaagde Starship testquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of je dat wel moet willen
Interessant! Hier kan ik wel wat mee. Aan al deze dingen wordt nu dus al met man en macht gewerkt?quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:14 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ze zijn er nog steeds niet over uit hoe de landingspoten vorm gegeven moeten worden. De huidige dingen zijn niet echt toepasbaar voor landen op oneven ondergrond.
En het hele opstijgen naar grote hoogte en dan weer veilig neerkomen
Het hitteschild moet ook nog ontwikkeld worden. Ze experimenteren nu nog met van die kleine tiles, maar dat lijkt ook nog niet heel trillingsbestendig.
En dan moet de booster nog uberhaupt gebouwd worden.
Oftewel, er zijn nog wel een paar hindernissen te bedenken
quote:Op dinsdag 8 december 2020 21:18 schreef beantherio het volgende:
Het opstijgen van de WB-57 is anderhalf uur uitgesteld.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |